  ̌      ̌    P 47 (2019/2020) 1 25 Gaussova eliminacija K Š Gaussov postopek oziroma Gaussova eliminaci- ja je postopek za reševanje sistemov linearnih enačb. Kako bi rešili spodnji sistem? 2x + 4y = 10 x −y = 2 V šoli nas učijo preprostega in logičnega postopka; najprej prvo spremenljivko iz prve enačbe izrazimo z drugo (npr. x = 5−2y), jo vstavimo v drugo enačbo ((5−2y)−y = 2), rešimo dobljeno enačbo (y = 1) in rešitev vstavimo v prvo enačbo (x = 5−2y = 5−2 = 3). Tako je v našem primeru dobljena rešitev x = 3, y = 1. Ta postopek vedno deluje, a je precej zamu- den. Lahko bi ga uporabili tudi za sistem osmih line- arnih enačb z osmimi neznankami ali (v splošnem) za sistemm enačb z n neznankami. A koliko časa bi nam to vzelo? Obstaja preprostejši in hitrejši način. Drugi način je, da eno enačbo (npr. drugo) po- množimo s takšnim številom, da je koeficient pred eno neznanko enak v obeh enačbah (npr. s številom 2, da dobimo 2 pred x). Tako dobimo nov sistem 2x + 4y = 10 2x − 2y = 4 in dobljeni enačbi odštejemo. S tem se znebimo spremenljivke x in ostane nam le ena enačba in ena neznanka (6y = 6), kar pa je precej lažje rešiti. Ta postopek se že približa ideji Gaussove eliminacije, le da bomo to počeli na bolj sistematičen in pregle- dnejši način. Matrike kot sistemi linearnih enačb Geometrijski pomen sistema linearnih enačb Ob besedni zvezi linearna enačba dobimo asociacijo na premico. Res je v ravnini množica rešitev linearne enačbe ax+by = c premica. Ko rešujemo sistem li- nearnih enačb z dvema neznankama (torej v ravnini), iščemo točke v preseku premic, ki jih predstavljajo naše enačbe. Koliko je lahko takih točk? Denimo, da imamo dve premici v ravnini. Lahko sta vzporedni (sistem nima rešitve; slika 1), lahko se sekata v eni točki (rešitev sistema je ena sama; slika 2) ali pa sovpadata (enačbi predstavljata isto premico; slika 3). V zadnjem primeru je množica rešitev cela premica. V tridimenzionalnem prostoru linearna enačba predstavlja ravnino. Sistem dveh linearnih enačb s tremi spremenljivkami torej predstavlja presek dveh ravnin. Ta je podobno kot v zgornjem primeru lahko prazen, lahko je premica ali pa ravnina (enačbi pred- stavljata isto ravnino). Če imamo sistem treh enačb s tremi neznankami, nas zanima presek treh ravnin, ki je lahko prazen, točka, premica ali ravnina. Nas bodo zanimali sistemi s poljubnim številom enačb in poljubnim številom neznank. Reševali bo- mo torej sistemem enačb z n neznankami. Ker si n- dimenzionalne prostore težje predstavljamo kot rav- nino ali prostor, bomo sisteme predstavili v drugačni obliki. Matrika sistema Najprej se spomnimo, da je linearna enačba enačba z več neznankami, pri čemer so potence vsake ne- znanke enake 1 ali 0 (če neznanka v enačbi ne na- stopa). Vsaka linearna enačba n neznank je oblike a1x1 + a2x2 + . . .+ anxn = d, kjer x1, x2, ..., xn predstavljajo n različnih spremen- ljivk, a1, a2 ..., an pa koeficiente pred njimi. Za n ≤ 4 bomo spremenljivke pisali kot x, y , z in w. Sistem m linearnih enačb z n neznankami bomo predstavili z matriko. Matrika je le matematično ime za tabelo, v katero vpisujemo števila, da so podatki bolje urejeni. Če ima matrika m vrstic in n stolpcev, pravimo, da je velikosti m×n. V našem primeru je matrika le drugačen, bolj kom- pakten zapis sistema linearnih enačb, ki ga tudi lažje shranimo v računalnik. V matriko velikosti   ̌      ̌    P 47 (2019/2020) 126 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 x y x −y = 2 x −y = 3 SLIKA 1. -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 x y (3,1)x −y = 2 2x + 4y = 10 SLIKA 2. -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 x y x −y = 2 2x − 2y = 4 SLIKA 3. m× (n+ 1) zapišemo koeficiente pred neznankami. Vsaka vrstica naj predstavlja eno enačbo iz sistema, pri tem pa moramo biti pozorni, da je vrstni red spremenljivk v vseh enačbah enak. Če v i-ti (i ≤ m) enačbi spremenljivka xj (j ≤ n) ne nastopa, vza- memo aij = 0. Tako sistem a11x1 + a12x2 + . . .+ a1nxn = d1 a21x1 + a22x2 + . . .+ a2nxn = d2 ... am1x1 + am2x2 + . . . amnxn = dm predstavlja matrika       a11 a12 · · · a1n d1 a21 a22 · · · a2n d2 ... ... . . . ... ... am1 am2 · · · amn dm       . Enačaje predstavlja črtkana črta, ki nas dodatno spomni, da gre za sistem enačb. Primer. Zgornji sistem 2x + 4y = 10 in x − y = 2 predstavlja matrika [ 2 4 10 1 −1 2 ] . Rekli bomo, da sta si matriki A in B podobni, če sta rešitvi sistemov, ki jih predstavljata, enaki. To bomo označevali z vijugico, kot npr. A ∼ B. Množico rešitev bomo zapisali kot urejen par, tro- jico oz. v splošnem n-terico, kjer j-to mesto pred- stavlja vrednost xj . Rešitev x = 3 in y = 1 bi tako zapisali kot (3,1). Gaussova eliminacija Končno se lahko posvetimo reševanju sistema. Z Ga- ussovo eliminacijo bomo sistem le poenostavili do hitro rešljivega sistema. Prvih nekaj, recimo j, spre- menljivk bomo izrazili z zadnjimi. Tako bomo dobili rešitev oblike (f1(xj+1, . . . , xn), f2(xj+1, . . . , xn), . . . , fj(xj+1, . . . , xn), xj+1, xj+2, . . . xn),   ̌      ̌    P 47 (2019/2020) 1 27 torej n-terice, ki imajo morda nekaj prostih spre- menljivk, namesto katerih lahko vstavimo poljubno realno število (to so naše zadnje spremenljivke xj+1 do xn), pa še vedno dobimo rešitev. V zgornjem pri- meru funkcije fk zgolj ponazarjajo, da so prve spre- menljivke izražene s kasnejšimi. Če razmislimo, kako bi izgledala matrika takega sistema, ugotovimo, da ima naslednjo strukturo:           1 0 0 ♦ · · · ♦ 0 . . . 0 ... . . . ... 0 0 1 ♦ · · · ♦ 0 · · · 0 0 0 ⋆... . . . ... . . . 0 0 · · · 0 0 · · · 0           j j Na mestih ♦ so poljubna realna števila, na mestu ⋆ pa 0 ali 1. V vsaki enačbi nad vodoravno črto nastopa nekaj izmed zadnjih n − j spremenljivk in natanko ena izmed prvih j spremenljivk. Prva enačba nam npr. predstavlja enačbo x1 + 0x2 + . . .+ 0xj + aj+1xj+1 + . . .+ anxn = d, torej x1 + aj+1xj+1 + . . .+ anxn = d, v kateri ni spremenljivk x2, x3, . . . , xj . V matriki imamo pod črto ničelne vrstice (razen morda prve). Število teh nam pove, koliko enačb (se- veda ne poljubnih) je v sistemu odveč, torej koliko bi jih lahko izbrisali, pa bi rešitev še ostala ista. Npr., če enačbi predstavljata isto premico, lahko eno brez zadržkov odmislimo. Naš j izračunamo takole: j = število enačb(m)− število ničelnih vrstic v želeni matriki. Pri izračunu j kot ničelno vrstico upoštevamo tudi vrstico z ⋆, četudi je ⋆ = 1. Zvezdica nam pove, ali je sistem rešljiv ali ne. Če je na mestu ⋆ enica, ta vrstica predstavlja enačbo 0 = 1, kar pa seveda ne drži, in sistem ni rešljiv. Če je ⋆ = 0, tudi ta vrstica predstavlja enačbo 0 = 0, pri čemer ni nič spornega, tako nam je prvih j spre- menljivk uspelo izraziti z zadnjimi n − j spremen- ljivkami. Tako bi izgledale želene matrike za nerešljiv sis- tem (A), sistem z natanko eno rešitvijo (B) in sistem z rešitvijo z eno prosto spremenljivko (C): A =    1 0 1 2 0 1 2 5 0 0 0 1    , B =    1 0 0 2 0 1 0 5 0 0 1 1    , C =    1 0 1 2 0 1 2 5 0 0 0 0    . Kako dobimo takšno matriko? Katere so dovoljene poteze, torej katere so poteze, ki ne spremenijo reši- tve sistema? Seveda lahko vsako enačbo pomnožimo z neničelnim številom in rešitev ostane ista, ali pa enačbi med seboj zamenjamo. Kaj pa še lahko sto- rimo? Pri Gaussovi eliminaciji uporabljamo tri po- teze, ki jih označimo z V1, V2 in V3: V1– menjava vrstic. [ 2 4 10 1 −1 2 ] ∼ [ 1 −1 2 2 4 10 ] . V matriki lahko med seboj zamenjamo poljubni vrstici. S tem pravzaprav zamenjamo dve enačbi, vrstni red enačb v sistemu pa ni pomemben. V2– množenje vrstice z neničelnim številom. [ 2 4 10 1 −1 2 ] ∼ [ 1 2 5 1 −1 2 ] . Če enačbo pomnožimo z neničelnim številom, se množica rešitev ne spremeni. V primeru smo dru- go vrstico množili z 12 , torej delili z 2. Z manjšimi števili je pač lažje računati. V3– prištevanje večkratnika ene vrstice k drugi vr- stici. [ 2 4 10 1 −1 2 ] ∼ [ 2 4 10 1+ (−22) −1+ (− 4 2) 2+ (− 10 2 ) ] ∼ [ 2 4 10 0 −3 −3 ] . Če neka n-terica reši prvo in drugo enačbo, bo re- šila tudi njuno vsoto. Pred tem pa po točki V2   ̌      ̌    P 47 (2019/2020) 128 lahko eno izmed vrstic tudi pomnožimo s kakš- nim številom. V primeru smo drugi vrstici prišteli (−12)-kratnik prve. Tako smo se v zadnji vrstici znebili prve spremenljivke in si že nekoliko poe- nostavili sistem. Opomba. Dovoljena je tudi menjava stolpcev (S1), a moramo biti pri tem pozorni na spremenjen vrstni red spremenljivk v enačbah, kajti menjava stolpcev ustreza preimenovanju spremenljivk. Najprej en krajši primer. Primer. Rešitev sistema 2x + 4y = 10 in x −y = 2: [ 2 4 10 1 −1 2 ] ∼ [ 1 2 5 1 −1 2 ] ∼ [ 1 2 5 0 −3 −3 ] ∼ [ 1 2 5 0 1 1 ] ∼ [ 1 0 3 0 1 1 ] . Zaporedje korakov je: V2 (prvo vrstico delimo z 2), V3 (od druge vrstice odštejemo prvo), V2 na drugi vrstici in V3 (prvi vrstici prištejemo (−2)-kratnik druge). Dobimo nov sistem, ki ga preberemo iz zadnje ma- trike in se glasi x = 3 in y = 1. Naša rešitev je torej (x,y) = (3,1). Splošni Gaussov postopek bomo razložili na sis- temu štirih enačb s štirimi neznankami, s tega pri- mera pa bralec lahko sklepa na reševanje splošnega sistema enačb. Gaussov postopek na sistemu štirih enačb s štirimi neznankami Imamo sistem: 3y + 3z + 21w = 36, x +y − z − 2w = −2, −z − 5w = −8, x +y + 3w = 6. Sistemu priredimo matriko      0 3 3 21 36 1 1 −1 −2 −2 0 0 −1 −5 −8 1 1 0 3 6      . V prvem delu bomo ustvarili zgornje trikotno ma- triko, torej matriko, ki ima pod diagonalo same ničle (naša matrika bo imela na diagonali enice). Poiščemo poljubno neničelno število ∗ v prvem stolpcu (ta vedno obstaja, saj spremenljivka x na- stopa v vsaj eni enačbi). V našem primeru naj bo to druga vrstica. Z menjavo vrstic (V1) premaknemo to vrstico na prvo mesto in celotno vrstico delimo z ∗ (V2), da v levem zgornjem kotu dobimo enico (v našem primeru delimo z 1). Z uporabo V3 vsaki od spodnjih vstic prištejemo ustrezen večkratnik prve vrstice, da dobimo v levem stolpcu pod enico same ničle. V naši matriki je po- trebno prišteti (−1)-kratnik prve vrstice le zadnji.      0 3 3 21 36 1 1 −1 −2 −2 0 0 −1 −5 −8 1 1 0 3 6      ∼      1 1 −1 −2 −2 0 3 3 21 36 0 0 −1 −5 −8 1 1 0 3 6      ∼      1 1 −1 −2 −2 0 3 3 21 36 0 0 −1 −5 −8 0 0 1 5 8      . Postopek nadaljujemo na manjših podmatrikah.      1 1 −1 −2 −2 0 3 3 21 36 0 0 −1 −5 −8 0 0 1 5 8      ∼      1 1 −1 −2 −2 0 1 1 7 12 0 0 −1 −5 −8 0 0 1 5 8      ∼      1 1 −1 −2 −2 0 1 1 7 12 0 0 1 5 8 0 0 0 0 0      . Na ta način dobimo zgornje trikotno matriko. V na- šem primeru so v zadnji vrstici same ničle (torej tudi ⋆ iz zgoraj omenjene želene matrike), zato je sistem   ̌      ̌    P 47 (2019/2020) 1 29 rešljiv. Imamo štiri vrstice, od teh je ena ničelna. Na tem koraku že vidimo j naše želene matrike. Ta je enak j = 4− 1 = 3.      1 1 −1 −2 −2 0 1 1 7 12 0 0 1 5 8 0 0 0 0 0      . j = 3 j = 3 V drugem delu bomo začeli spodaj desno in uničevali števila nad diagonalo. Z V3 spremenimo j-ti stolpec v stolpec, v katerem je na j-tem mestu enica, nad njo pa same ničle tako, da vsaki od zgornjih j−1 vrstic prištejemo ustrezen večkratnik j-te vrstice. V našem primeru prvi vrstici prištejemo tretjo vrstico, drugi pa (−1)-kratnik tre- tje vrstice. To ponovimo in od zgornjih j−2 vrstic odštejemo ustrezne večkratnike (j − 1)-e vrstice. V našem pri- meru prvi vrstici odštejemo drugo. Postopek nada- ljujemo, dokler gre.      1 1 −1 −2 −2 0 1 1 7 12 0 0 1 5 8 0 0 0 0 0      ∼      1 1 0 3 6 0 1 0 2 4 0 0 1 5 8 0 0 0 0 0      ∼      1 0 0 1 2 0 1 0 2 4 0 0 1 5 8 0 0 0 0 0      . Prišli smo do želene oblike matrike, ki predstavlja sistem: x +w = 2 y + 2w = 4 z + 5w = 8 0 = 0. Rešitev našega sistema je torej (x,y, z,w) = (2−w,4− 2w,8− 5w,w), kjer je w poljubno realno število. Naredimo še pre- izkus z vstavljanjem rešitve v sistem. 3 · (4− 2w)+ 3 · (8− 5w)+ 21w = 12− 6w + 24− 15w + 21w = 36 (2−w)+ (4− 2w)− (8− 5w)− 2w = 2−w + 4− 2w − 8+ 5w − 2w = −2 − (8− 5w)− 5w = −8+ 5w − 5w = −8 (2−w)+ (4− 2w)+ 3w = 2−w + 4− 2w + 3w = 6. Oglejmo si primer nerešljivega sistema: x + z = 2 y + 2z = 4 −2x +y = 3. Sistemu priredimo matriko in jo preoblikujemo z Ga- ussovim postopkom:    1 0 1 2 0 1 2 4 −2 1 0 3    ∼    1 0 1 2 0 1 2 4 0 1 2 7    ∼    1 0 1 2 0 1 2 4 0 0 0 3    ∼    1 0 1 2 0 1 2 4 0 0 0 1    . Na mestu ⋆ je enica, torej sistem ni rešljiv. Omenimo še, da nam število prostih spremenljivk v rešitvi pove dimenzijo preseka. Če proste spremen- ljivke ni, je rešitev ena sama točka, torej 0-dimenzio- nalen prostor. Če imamo eno prosto spremenljivko, je v preseku premica, če sta dve, pa ravnina. Na primeru sistema štirih enačb s štirimi neznan- kami smo se naučili postopka, ki ga brez težav lahko uporabimo na poljubnih sistemih. Nadobuden bralec je vabljen, da ga poskusi implementirati v splošnem. ××× www.obzornik.si www.dmfa.si