LETO XXVII ŽT. 1-157_______________________LJUBLJANA, JUNIJ 1989 H198337 Avto ca m p FONTANA pri Vrsarju IZ VSEBINE: — V prvih treh mesecih smo dobro gospodarili — Problemska konferenca OOZK DO DINOS — Izvolili smo nove samoupravne organe — Naš poslovni partner „GORENJE - TIKI " — Zlate značke delavcem DINOSA — Morje in planine vabijo, mi pa........ V PRVIH TREH MESECIH SMO DOBRO GOSPODARILI Za nami je prvi kvartal letošnjega poslovnega leta in čas, ko analiziramo gospodarjenje oziroma poslovne uspehe. Le-ti pa naj bi služili za ukrepe, kako delati in poslovati, da bodo rezultati poslovanja še boljši. V tem prispevku pa želimo prikazati poslovanje v prvih treh mesecih obeh temeljnih organizacij, ki so bili kljub težkim pogojem gospodarjenja dokaj uspešni. POSLOVANJE V TOZD ROS V prvih treh mesecih letošnjega poslovnega leta smo v TOZD POS realizirali 60.815 ton skupnega prometa, to je proizvodnje in storitev, kar je 4 % manj, kot smo načrtovali v letnem planu za to obdobje. Od tega smo prodali (eksterna realizacija) 58.513 ton naših izdelkov (sek. surovin) in storitev ter s tem zgrešili planirani fizični obseg prodaje za 5 % oz. za 2.302 ton. Pogledano na grobo, je dosežena raven fizičnega obsega dosežene realizacije približno isti, kot smo ga dosegli v zadnjem kvartalu prejšnjega leta, kar bi ob površni oceni lahko pomenilo našo stagnacijo zadnjih šest mesecev. Vendar ni tako. Če pri natančnejšem ocenjevanju upoštevamo, da smo letošnje planske cilje v tem delu postavili tako v količinskem kot kakovostnem smislu za 5 indeksnih točk na višjo raven, kot smo dosegli realizacijo v preteklem letu in pri tem nismo bistveno upoštevali sezonske vplive (manjši plan v I. kvartalu), smo lahko z doseženim kar zadovoljni. Res je, da s takšnim rezultatom nismo napravili posebnega "podviga", čeprav smo imeli izredno ugodne vremenske pogoje, vendar je očitno potrebno še marsikaj drugega za dober rezultat kot samo lepo vreme. Tu so mišljene predvsem razmere pri naših dobaviteljih in kupcih. Kakorkoli že bo v naslednjih treh mesecih potrebno v največji meri zamujeno nadoknaditi, če bomo hoteli izpeljati vse zelo omiljeno postavljene aktivnosti za dosego letošnjih poslovnih in gospodarskih ciljev. Realno gledano, nam mora dosledno nadaljevanje že dosežene dinamike proizvodnje v prvih treh mesecih (dnevno, tedensko in mesečno) zagotoviti dosego postavljenih planskih ciljev tudi ob nekoliko nižji konjunkturi, katero je čutiti predvsem pri papirju in delno tudi pri jeklenem vložku ter steklu, in to predvsem zaradi primerne kakovosti naših izdelkov. Torej lahko pričakujemo, da bomo polletni plan dosegli predvsem v kakovostnem smislu, če bomo uspeli zadržati dosežene tendence v tem delu v prvem kvartalu. V naslednjih mesecih je pričakovati nekoliko nižje rasti cen kljub nezadržni rasti inflacije, ker se bo konjunktura v prodaji precej zmanjšala, predvsem za manj kakovostne metalurške vložke. Zato je izjemno pomembno, da dosežen nivo na tem področju brezpogojno zadržimo oz. ga moramo še nekoliko dvigniti, da bomo obdržali dosežene in načrtovane ugodne kazalce gospodarjenja. Na področju porabe (stroškov) smo na podlagi ocen (natančnih podatkov še ni) lahko zadovoljni z obvladovanjem nabavnih vrednosti za koristne odpadke, ker so se v tem delu cene gibale le nekoliko počasneje in z delnim časovnim zamikom kot cene v prodaji. Seveda pa ta pojav ni nastajal sam od sebe ali zaradi bolj ali manj spretnega "štacunarstva", ampak zaradi celovitega in strokovno podkrepljenega ter koordiniranega procesa korektnega sodelovanja z našimi dobavitelji v smislu iskanja obojestranskih dolgoročnih interesov in uveljavljanja le-teh skozi reciklažo koristnih odpadkov. Manj zadovoljni smo lahko z obvladovanjem ostalih stroškov, predvsem na področjih porabe energije, vzdrževanja in tujih storitev, posebno transporta, ker so le-ti rastli nekoliko hitreje, kot pa je rasla uradna inflacija. K temu lahko prištevamo še stroške raznih zakupnin in najemnin, npr. mestna zemljišča in nenazadnje še družbene dajatve, kar nam je nesporno visoko vrednostno realizacijo v prodaji precej okrnilo. Kljub temu pa ocenjujemo, da so doseženi kazalci uspešnosti ob zaključku lanskega poslovnega leta le ostali v približno enakih okvirih. Zaradi tega smo se tudi v obravnavanem obdobju bistveno smelejše kot v lanskem letu odločali za investicijske naložbe v lastno reprodukcijo in pa v razvojne programe naših poslovnih partnerjev. V okviru lastnih večjih investicij smo realizirali: sortirno linijo za papirni odpadek, linijo za razrez fasciklov, nabavili 9 kamionov; od tega tri za povečanje in modernizacijo lastnega prevoznega parka, nabavili samohodno dvigalo velikih zmogljivosti s pripadajočimi priključki (el. magneton), kupili paketirko S-265 E "RIKO" in stacionarno dvigalo LIV-12, kupili dva viličarja, nabavili 35 kontejnerjev za samonakladalec in tri kotalne kontejnerje volumna 30 m3, zamenjali 4 osebne avtomobile po sistemu staro za novo, nabavili računalniške opreme. Ob tem smo sklenili še nekaj pogodb za investicijsko izgradnjo oz. dopolnitev obstoječih skladiščnih prostorov. Skratka, neprimerno več smo vložili v lastne programe v letošnjih treh oz. štirih mesecih kot pa v lanskem celem letu ter s tem kolikor toliko ohranili realno vrednost učinkov našega poslovanja. Prav tako smo bistveno več kot lansko celo leto (nominalno) vlagali tudi v razvojne programe naših najpomembnejših poslovnih partnerjev, kot so: STT, Unior, Alpos, Tiskarna Tone Tomšič, Sob Krško, Metalna Krmelj, Tališ Maribor, Radenska, Jed in st vo Zagreb, Panonija Murska Sobota, KTL, Livarstvo Dobova, Cimos, Industrosirovina Gospič itd. ter si s tem zagotovili nadaljnje dolgoročno in kakovostno poslovanje. Poleg tega pa smo takšne aranžmaje sklenili še z dvema za nas izjemno pomembnima partnerjema v smislu povečanja obsega poslovanja — to sta: TKG in ROG iz Ljubljane. Vrednost našega vlagateljskega deleža pri omenjenih partnerjih je preko 930 starih milijard, seveda v nekaterih primerih s časovnimi razmejitvami preko celega letošnjega leta. Skratka, tudi v tem delu za nas izjemno pomembnega segmenta poslovanja smo bili že takoj v začetku letošnjega leta izredno aktivni v smislu sprejete poslovne politike na konferenci ZK v mesecu decembru in zastavljenih poslovnih ciljev v projekciji letošnjega gospodarskega načrta. Spričo vsega navedenega lahko zaključimo, da smo letošnje poslovno leto kljub izredno težkim družbenim razmeram uspešno začeli, kar nam mora biti dodatna spodbuda za takšno nadaljevanje tudi vnaprej. direktor TOZD P OS Marjan Razpotnik POSLOVANJE V TOZD TEKSTILKA V leto 1989 smo vstopili z novim zakonom o podjetjih, ki naj bi vnesel v naše gospodarske odnose svobodnejše tržne odnose in omogočil posredno tudi realnejše vrednotenje sekundarnih su rovi n. V prvem trimesečju sta začela veljati in se uporabljati tudi zakon o finančnem poslovanju in zakon o računovodstvu, ki vnašata precejšnje spremembe v finančno poslovanje, s tem da se posamezna določila zakonov uvajajo postopoma do konca leta 1989. Posamezna določila zakonov potrebujejo še konvertizaci-jo z izdajo pravilnikov oz. dodatnih predpisov, ki pa v celoti še niso objavljeni. Uvedena je tudi možnost le enega periodičnega obračuna poslovnih rezultatov (ob polletju). Po želji organizacije oz. po novi terminologiji podjetja opravljajo tudi trimesečne periodične obračune, s čimer imajo vse obveznosti in pravice, ki izhajajo iz periodičnih obračunov. V delovni organizaciji DINOS smo odstopi- li od možnosti izdelave prvega trimesečnega periodičnega obračuna, ker je bilo praktično zaradi pomanjkanja oz. še ne izdanih nujnih dopolnilnih predpisov zakona o računovodstvu le-tega nemogoče izdelati. Nujno je bilo v predpisanem roku izdelati in oddati na SDK le skopo trimesečno poročilo, ki vsebuje le navedbo ustvarjenega neto prihodka v primerjavi s predhodnim letom in podatke o številu zaposlenih delavcev in o njihovih obračunih bruto osebnih dohodkih. Za lastno oceno trimesečnih rezultatov pa je trenutno v izdelavi periodični obračun po starih zakonskih določilih, ki nam bo ne glede od odstopanja v sistematiki obračuna služil za oceno ekonomičnosti in rentabilnosti poslovanja in za prevero pravilnosti naše dosedanje poslovne politike. Povečano povpraševanje po tekstilnih sekundarnih surovinah se je nadaljevalo v prvih mesecih tega poslovnega leta, kar je omogočilo preseganje planirane količi- ne prodaje sekundarnih tekstilnih surovin. Dosežena količina prodaje v prvih treh mesecih je 1067 ton, kar predstavlja 19% prekoračenja plana in 13% prekoračenja dosežene količine istega obdobja preteklega leta ob 11 % manjšem številu zaposlenih, računajoč iz ur. K dobremu doseganju količinske realizacije je prispevalo tudi 240 ton vlakenskih odpadkov, za katera ni potrebna strojna predelava. Dosežena količina na delavca je 17,21 tone, kar je 27 % več od predhodnega leta, računajoč samo neposredno proizvodnjo pa 13,3 tone ali 16% več. Doseženi finančni rezultati, izračunani interno po starih (lanskih) kriterijih so dobri, kar najbolje kaže indeks akumulacije 4184 oz. razporejenih 372 milijonov din, kar pomeni, da je skoraj 42 krat več sredstev razporejeno v akumulacijo kot I. trimesečju predhodnega leta. Doseženi celotni prihodek znaša Povpraševanje po cenejših tekstilnih izdelkih v prodajalni na Kurilniški je vedno večje Tabelarni pregled doseganja količinske realizacije (t) Struktura I . trim. 1 988 I. trim. 1 989 Indeks skupaj proizv. manip. skupaj proizv. manip. TOZD 942 800 142 1067 827 240 113 103 169 Ljubljana 267 217 50 194 165 29 73 76 58 Bohova 377 285 92 545 334 211 145 117 229 Vrbljene 298 329 110 Tabelarni pregled števila zaposlenih ur Struktura l.trim.1988 I. trim. 1989 Indeks TOZD 69,8 62,2 89 Ljubljana 25,1 21,6 86 Bohova 26,6 22,3 84 Vrbljene 17,1 17,3 101 4,06 milijarde din, indeks na predhodno leto 625, dohodek znaša 1,26 milijarde din, indeks na predhodno leto 541, čisti dohodek predstavlja 1 milijardo din, indeks na predhodno leto 528, masa bruto osebnih dohodkov in skupna poraba predstavlja 632 milijonov din, indeks na predhodno leto pa je 348 (ob 11 % manjšem številu zaposlenih). Rast čistih osebnih dohodkov izkazujemo z indeksom 437, kar pomeni, da smo v I. trimesečju z osebnimi dohodki dohiteli inflacijo. Strnejšo rast pa si bomo zagotovili le s še boljšimi poslovni- mi rezultati. Delitev osebnih dohodkov je bila opravljena skladno z družbenim dogovorom SR Slovenije. Plansko zastavljene cilje v poglavitnih postavkah dosegamo ali presegamo. Ob še nadaljnjem ugodnem trendu prodaje sekundarnih surovin bomo tudi letne planske cilje lahko izpolnili. Računamo še posebej s pospešeno maloprodajo preko industrijske prodajalne, ki ob trenutni težji gospodarski situaciji in veliki splošni nelikvidnosti še posebej doprinaša k naši likvidnosti in poslovni uspešnosti. Stanislav Pesjak ZAKON O PODJETJIH V Uradnem listu SFRJ št. 77/88 je bil objavljen zakon, ki po prepričanju večjega dela gospodarstvenikov pomeni korenit preobrat tako v statusno-organi-zacijskem kot tudi v upravljal-sko-poslovnem načinu dela gospodarskih subjektov. Vračanje k podjetju pomeni opuščanje vseh bremen, ki ga je v organizacijo in poslovanje gospodarskih subjektov prinesel s seboj Zakon o združenem delu, pomeni pa hkrati zavezo vsem strokovnim in poslovodnim kadrom, da sami najdejo takšne organizacijske in upravljalske sheme, ki bodo dosedanje organizacije združenega dela transformirale v učinkovite in sodobno organizirane gospodarske subjekte. Pri tem pa je nujno omeniti tudi vse možnosti, ki jih daje nov zakon z uvajanjem vseh možnih lastninsko-pravnih oblik delovanja podjetij. Tako bodo prevladujoče lastnin-sko-pravne oblike: 1. družbeno podjetje (poslovalo bo izključno z družbenimi sredstvi), 2. zadružno podjetje (podjetje bo poslovalo s sredstvi v zadružni lastnini),3. mešano podjetje (to podjetje bo istočasno lahko poslovalo z vsemi oblikami sredstev), 4. zasebno podjetje (podjetje bo poslovalo izključno z zasebnimi sredstvi). Vsa podjetja ne glede na obliko lastništva nad sredstvi bodo imela povsem enakopraven položaj na enotnem jugoslovanskem tržišču. Zakon o podjetjih nalaga delavcem obvezo, da najkasneje do 31. 12. 1991 leta uskladijo svojo organiziranost z določbami tega zakona. O novi obliki organiziranosti delovne organizacije z več TOZD bodo odločali delavci delovne organizacije, tako da bodo na referendumu sprejemali nov statut podjetja. Reorganizacija delovne organizacije v podjetje bo sprejeta, če bo zanjo glasovala večina vseh delavcev delovne organizacije kot celote. Organizacijska in statusna preobrazba delovne organizacije v podjetje bo narekovala tudi uskladitev samoupravnih sporazumov in drugih splošnih aktov z zakonodajo, ki bo sprejeta na osnovah določb ustavnih amandmajev in zakona o podjetjih kot tudi z lastnimi potrebami podjetja, zasnovanega na novih temeljih. Za izvedbo celotne "operacije" bo v delovni organizaciji potrebno sprejeti operativni program aktivnosti, ki bo kar najbolj operativno zadolžil posamezne stro- kovne in samoupravne strukture, da bodo vsak zase in vsi skupaj pravočasno in kvalitetno opravili mnogo bolj zahtevno nalogo, kot je bila preoblikovanje delovne organizacije na tozde. Od pravih zasnov nove organiziranosti bo v največji meri odvisna tudi poslovna uspešnost novega podjetja. Janez Novak IZBOLJŠANJE ORGANIZIRANOSTI DINOSA Eden od temeljnih pogojev za dobro delo in poslovanje je brez dvoma tudi dobra organiziranost delovne organizacije. Tega se zavedamo tudi v DINOSU. Prav zato smo v začetku letošnjega leta skupaj s svetovalno organizacijo Zavoda za organizacijo poslovanja Ljubljana pripravili posebno gradivo o reorganizaciji delovne organizacije DINOS in to že hkrati z določili Zakona o podjetjih. Čeprav je DINOS v svoji dejavnosti že sedaj vodilna organizacija, obstajajo realne možnosti povečanja uspešnosti. Nova organizacija prilagojena novemu zakonu, bi omogočala bolj racionalno in trgu prilagojeno poslovanje. In kakšne cilje zasledujemo z novo organizacijo; — prizadevanja delavcev je treba usmeriti v tržno naravnanost in dobiček, — sprostiti je treba človekove zmogljivosti, — izboljšati in racionalizirati je treba sistem in strukturo upravljanja, — zagotoviti je treba obvladovanje blagovnih krogov, — podjetje je treba poudariti kot enoten sistem, — racionalizirati je treba tako režijske kot proizvodne stroške. Na podlagi kriterijev za oblikovanje organizacijskih enot oz. va- riant rešitev (teritorij, faze reciklaže, predmeti dela) so bile oblikovane 4 možne variante makro organizacije, upoštevaje tudi obstoječo organiziranost. Najbolje ocenjena je bila 4. varianta — fazna organiziranost. Predvideva enotno podjetje z dvemi sektorji ter štirimi področji za opravljanje strateških in podpirajočih nalog. Podjetje vodi direktor z dvema pomočnikoma, za vsak sektor po enim. Za izpeljavo nove organiziranosti so predlagani še naslednji projekti, ki bi morali biti zaključeni v letu 1989: a) najprej je potrebno izpeljati mezo in mikro organizacijo ter s tem uskladiti vrednotenje zahtevnosti dela; za izpeljavo makro organizacije je potrebno pripraviti in sprejeti novi statut podjetja; b) z zamikom naj poteka delo na izgradnji informacijskega sistema; c) usposobiti je treba delavce DINOS-a za izpeljavo nove organiziranosti; č) v nadaljevanju je treba izpeljati tudi projekt logistike ter motivacije. Omenjeno informacijo je obravnaval tudi delavski svet delovne organizacije. Po predvidenem programu je treba projekt dokončati do konca septembra in pripraviti z ostalimi spremljajočimi akti za sprejem na samoupravnih organih v zadnjem trimesečju tega leta. Janez Češnovar DOPISUJTE V GLASILO! PREJELI SMO V želji, da bi bilo takšnih in podobnih dopisov v prihodnje več, objavljamo pismo, ki ga je ob koncu lanske turistične sezone poslala vodji DE Kranj upravnica Campinga Šobec Marjeta Vizovišek. Ker je letošnja sezona tik pred durmi, bi bilo prav, da jo tudi v naši delovni organizaciji izkoristimo v okviru naše dejavnosti. TURISTIČNO DRUŠTVO LESCE 64248 Lesce Jugoslavija DO za pripravo sekundarnih surovin DINOS 64000 K r a n .1 Savska Loka 24 tov. Jože Kladnik - vodja DE TELEFON — INFCA/ACUE PISARNA DRUfvA I. XI — 3' :r<; 74 290 CAMUNG SOSFC - RECI PC...A : I. -31 > (064) 78 260 76-26!.. T7-50C PRIVATNE saat 1. V: - 1. i>. : 74 T65 2IRC- RAČUN SOV RAOOVLJiCA :•••• NAS ZNAK. M V— LG VAŠ ZNAK: LESCE. DNE 19.lo.l988 Spoštovani1 Turistična sezona je uspešno za nami in z zadovoljstvom ugotavljamo, da smo pod posebnimi pogoji uresničili tudi našo dolgoletno željo po zbiranju sekundarnih surovin -stekla v našem campingu. Radi bi se vam zahvalili za izjemen posluh in pripravljenost za sodelovanje, ki ste ga pokazali e tem, da ste v našem kampu namestili kontejnerje za steklo. Upamo, da je ta aktivnost za vašo DE pomenila enako zadovoljstvo, kljub temu, da so bili kontejnerji nameščeni bolj proti koncu sezone, Skladno z dogovorom z vašimi delavci, ki kontejnerje praznijo, smo le-te skrbno shranili pod streho. V pričakovanju, da se bomo v naslednjem letu oz. sezoni lahko srečali v okviru sedanjega sodelovanja vas lepo pozdravljamo! Članek iz občinskega glasila v Čamp Upra ing Šobec vnica Marjeta Vizovišek Domžalah Vprašanje upravnemu organu: Kje je DINOS, Surovina ali preprosto ... Odpad? i oie vprašanje namenjamo tiotcmu. cigar ustanova nosi v glavi poleg ostalega še besede in varstvo okolja. Gre za občinski upravni organ, ki se mu točno reče Komite za urbanizem, gradbeništvo, komunalne zadeve in var-