MM AVE maria Naročnina za celo leto za Ameriko Saj«. Za Erropo $3.00. N aro črnina za pol leta za Amerik« $i.i«. Liat r obrambo sv. vere med ameriškimi 81« renči ŠTEV. (No.) 20, OCTOBER, 15th 1923. LETO (Vol.) XV. Narava umira. Nežnejšim cvetlicam je postalo že premraz. Sklonile so svoje glavice v naročje matere zemlje in čakajo le še bele odeje, da se zazibljejo v sladko spanje. Astre in krizanteme, ki niso tako občutljive, se še vpirajo požigajoči slani, da skažejo zadnjo ljubav zemskim trpinom, ki so jih viharji življenja zlomili in pahnili v hladne gomile, potem bodo tudi one legle k počitku. Gozdi, prej tako bujno iin bahato zeleni, ki so jih viharji tolikokrat brezvspešno lasali, dan za dnem bol rumene. Lahen vetrič za-veje preko njih in armada drevja, prej tako tiha, bolestno zastoče, kakor človek, ki se mu še hoče življenja, ko potegne z glavnikom preko glave, pa vidi da je poln las. Nekateri nemi stoje sredi umirajoče jesenske narave. Otožne pesmi jim vro iz pesniških src. Pač zato, ker gledajo pred seboj samo bližajočo se smrt narave, ne pa njenega vstajenja. In vendar pozna tudi narava svoje vstajenje. Tudi o njej velja, dasi v drugem pomenu, kar je Gospod rekel o Jajrovi hčerki: Deklica ni umrla, ampak spi. Ne, tudi narava ne umrje, temveč le spi. Mirna je sicer njena snežna zimska odeja, kakor mrliški pajčo-lan, a pod njo se že poraja novo življenje. Ko jo bo pomladno soln- Rožni venec. H. B. ce potegnilo raz nje, se bo pomlajena zbudila in se znova oblekla, kakor nevesta na poročni dan. Zato je zame v enem oziru jesen lepša kot pomlad. Bujna pomladna narava je zapisana smrti, jesenska narava gre novemu življenju nasproti". In ker vem, za gotovo vem, da lepšemu, me ob njenem mrtvaškem o-dru ni strah, kakor me je strah ob mrtvaškem odru človeka, o katerem ne vem, mu bo li kedaj, zasijalo lepše življenje ali ne. Res je za telesno oko tako pisana pomladna narava lepša, kot vedno enoličnejša jesenska. Ko človek gleda te gole bučke, v katere je prešlo pisano pomladno cvetje, mu je kakor pri pogledu človeka s popolnoma plešasto glavo, ki so mu jo v mlajših dneh gosti, kakor oglje črni lasje krasili. Toda ali ne vsebujejo ravno te bučke semena, v katerem spi novo življenje? Zato pa, kdor ne samo s telesnimi, ampak tudi z duhovnimi očmi motri skrivnost življenja in smrti v naravi, se mu te mlado življenje vsebujoče bučke lepše zde, kot cvetje, ki se koj oslije. Ta čas umirajoče jesenske narave je sv. cerkev posvetila Rožen-venski Kraljici. Kako primerno! Svežih majskih vencev ji ne moremo viti. Jagode naj bi ulizali v ven- ce in jih ji poklanjali. Suhe in trde so na videz te jagode. Mnogi, ki so Majniški Kraljici pridno pletli vence, ne vejo kaj z njimi začeti. Najbolj jesenska, najbolj pusta se jim zdi pobožnost rožnega venca. Niti polovica tistih, ki so se radi udeleževali majiniške pobožnosti, se ne udeležujejo roženvenske. I11 vendar so te jagode le na videz suhe. V resnici imajo več soka v sebi in več duhovnega vonja, kakor majniško cvetje. Zato je nebeški Kraljici ljubši venec iz teh jagod spleten, kakor iz najlepšega pomladnega zelenja in cvetja. Vesela je Majniška Kraljica svežega, duhtečega šopka, ki ga ji pokloni njen otrok, ako je vanj povil tudi svoje srce, ker brez tega se ji ne dopad'e. Ona iiiia na rajskih poljanah na razpolago lepših rož. Toda veliko bolj je vesela rožnega venca iz suhih jagod, ki ga ji splete, ako zna iz teh jagod, ko mu drse mej prsti, iztisniti skrivnostni balzam, na katerem so tako sočnate. Ali ni Marija tega sama pokazala? Ko se je kot Brezmadežna v Lurdu prikazala priprosti Bernardki, je imela vrtnico pod nogami, rožni venec pa v rokah. Tudi človek rad sprejme sveži šopek, s katerim ga je razveselila ljubeča oseba. Simbol, znamenje ljubezni 11111 je. Srce se mu širi, ko ga 314 "A* ■ I A I 1 A * povonja, sladka čustva ga napajajo. Njegov balzamični duh mu dobro de. Ameriška navada bolnikom v bolnišnice nositi rože, je s tega stališča lepa, hvalevredna. Cvetoče rolo so mu simbol bujnega življenja, ki mu dajejo upanje', da bo tudi on zopet postal cvetoča roža. Njih prijetni vonj paralizira, ugonablja moreči bolniški vzcluh, v katerem zdrav človek sčasoma postane "špitalar." Toda pridejo brezkončne nočne ure, brez spanja, polne bolečin. Skozi priprta vrata prihajajo bolestni vzdihi sotrpinov, ki jih dnevni nemir udušuje. Na sosednji postelji morda kdo bojuje smrtni boj, daleč od svojih dragih, pozabljen. Morda se dotični sam, ki to posluša in gleda, bliža krizi. Na vratih stoji morebiti pisano: No visitors — obiski prepovedani! Za take trenutke cvetlični šopek nima leka. Ob njega pogledu se bolniku morda oko orosi. kakor starčku, za katerim že smrt stoji, ko gleda malčke polne mladega življenja na pomladni trati. Proč se obrne od njega, ker mu vzbuja britko zavest, da morda že cveto astre in krizanteme, ki bodo kmalu plakale na njegovem grobu. Njegova izmozgana roka se stegne po drugem vencu pod zglavjem, po rožnem vencu. Njega naplede. In če nikoli prej, takrat spozna, da je res lepši, da imajo njegove jagode več hladilnega balzama za srčne rane v sebi, kakor sveže cvetne čašice. Ob veselem delu, pri skrivnosti "Katerega si Devica rodila," poroma daleč nazaj v otroška leta. k svetim večerom v domači hiši, k jaslicam, ki jih je njegova takrat še nedolžna roka gradila in mu je srce veselja poskakovalo ob njih. Kakor bi mu kdo balzam vlival v skeleče rane, vplivajo ti spomini nanj. Morda je temu balzamu primešane tudi dokaj mire. Očitajoča vest morebiti pravi, da so odmevi svetonočne skrivnosti pozneje zamrli v njegovi duši, da je postal Herod, ki je iskal Deteta, da bi ga umoril. Britka zavest, ki ga pa vendar ne tira v obup. "Katerega si Devica v tempeljnu našla." Ko premišljuje Marijino ža- lost ob izgubi Najdražjega, Edinega, ter njeno veselje, ko ga je zopet našla, se mu zdi, kakor da bi v tej skrivnosti gledal svojo lastno podobo pred seboj. Zgubil ga je tudi on, svojega Boga. A ga ni z njo iskal, bežal je pred njim, ogibal se ga. zato se ga je ogibala sreča in se rmj pridružila nesreča, katere zadnje dejanje se ima končati v bolnišnici, prezgodaj. Z odelom si zakrije obraz in joka. Duhovnik, katerega je morda prejšni dan še težko gledal, mu je drugi dan prav tako težko pričakovan. Komaj čaka njegovega poziva : Kaj pa če bi se z Bogom spravil, ker je vaše stanje kritično. Tudi on je zopet našel svojega Boga — v bolnišnici. Ni ga našel za šopkom svežih rož, našel ga je za suhimi jagodami rožnega venca. Odslej mu je rožni venec najboljši prijatelj in tolažnik. Ko čuti kako smrt seka zadnje korenine njegovega življenja, ki je vsa zdravniška znanost ne more odgnati, ne ve leka za njegove neznosne bolečine, se o-brne na tega svojega prijatelja. "Ki je za nas krvavi pot potil, bičan bil, s trnjem kronan, križan, do smrti, on ki ni imel greha !" O, koliko lažje prenaša ob premišljevanju teh skrivnosti trpljenje, ki si ga je morebiti sam zakrivil. Ni več slišati iz njegovih ust obupnega tarnanja, še manj pritajene kletve. Njegovim vzdihom se pozna s kakim premagovanjem so se mu polslišno izvili iz prsi, a bili takoj preklicani z udanim: "Gospod naj bo za moje grehe. Tukaj žgi, tukaj reži, da mi le v večnosti pri-zaneseš!" In skrivnosti častitljivega rožnega venca: "Ki je od smrti vstal, v nebesa šel!" . . . Kako mu božajo stiskano srce. Živahneje mu začne biti. Izza groba, ki ga že gleda pred seboj in onstran katerega je morda prej gledal le večno neprodirno temo, mu vstaja nova zarja, znaneč lepši dan, ko mu bo Bog, kakor svojemu Sinu, prvini spečih, zacelil rane, obrisal solze. Njegovo življenje tako burno, tako prazno, katerega je bil morda večkrat tako sit, da so ga obhajale samomorilne misli, se ob lepi večerni zarji nagiba v zaton. Ob njenem svitu udano gleda boj smrti z življenjem, ker mu zopet najdena vera pravi, da je zmaga telesne smrti le navidezna, le začasna, ker končno bo zmagalo življenje, lepše in trajnejše kot je to kratko, krhko in bedno zemeljsko življenje. Ti, ki to bereš, ne misli, da so to le namišljeni slučaji, ali vsaj tako redki, da jih bolnišnice doživljajo le vsako sveto, jubilejno leto. O ne! Kake bolniške sestre bi ti jih znale napovedati cel rožni venec, iz svoje in tuje skušnje. Pač pa ti nobena ne bo vedela povedati niti enega slučaja, da bi kak bolnik ob vonju cvetličnega venca, ki mu ga je prinesla ljubeča oseba v bolnišnico, zopet našel svojega Boga in z njim lek za rane svojega zastajajočega srca. Cvetlice imajo svojo moč za telesne rane, ki jih pa tu BISERNICE . . -1 CERKVENA pesmarica, A. Bork - CERKVENA p««marica, L. Dolinar _ CVETJE NA POTI ŽIVLJENJA. M. Elizabeta . ........ IZ MOJE CELICE. M. Elizabeta - PESMI, J. CIMPERMAN _ POEZIJE, F. Levstik _— PSALM1 . . - ŠOTOR MIRU .m 2.00 tržcih. > v nanje . T nanje . HRVATSKI MOLITVENIH. MOLIMO, ali najpotrebnajil nauk — VRTEC GOSPODNJI. vezan v RAJSKI OVJETOVI. vezan UTJEHA STAROSTI -- SLAVA BOGU. črna kolčena vstava SLAVA BOGU, vatirano usnje - POT V NEBO,- od 11.71 do —- ZVONCEC, navadna ............... .1 ZVONCEC. vatirano nanj« ............- ZVONCEC. ima koMena a okraiavo ZVONCEC, vaUrano nanje ■ okraiavo-NABOtNB KNJIGE 1 ji 1.00 1.N Mi LM l.M Ml i.M M* I.M WW J UM DUHOVNE VAJE ZA DUHOVNIK* II*.. Nefanah. trde ve«. ....... ■ PEDROKATOUIKEOA NAUKA. L urški čudeži ............... -95 VALENTIN VODNIK, svojemo narod« ZA SOLNCEM, G. Strntta . - RAZNE KNJIGE IN spisi NARODNO GOSPODARSKI «■•» _ AJDOVSKI GRADEC, J. Tominiek— AMERIKA IN AMERIKANQI. J. Jfc Trunk, v zvezkih, meh. vez. AMERIŠKI SLOVENCU, kaj fcotaa« A. Tomec . ........— ........... - APOLOGETICNI GOVORI . —. FRANC PIRC. življenjepis .......„.,„... FRIDERIK BARAGA, neb. vea. _ III. SLOV. KAT. shod v Ljubljani _ KATOLIŠKI SHOD t LjabUuii —. KITAJCI IN JAPONCI ■ ........ , KOLEDAR DR. SV. Mohorja UU .71 40 .10 .71 MO .71 UtO .71 .Ti .11 JI M M KRIŠTOF KOLUMB, odkril. MILOSRQNOST DO ŽIVALI, sa in stara . . ........ IM M M Kratka zgodovina Slovene«*, Hrvatov in Srbov ............ JS Kratka zgodovina slov. Slov- StV(i» • S4sss«sses»»»««es»s»00» Xe00 KRSČANŠKO "N" RAVOSLOVW NASA DRŽAVA..... NASA POTA. I. in II. vz. eU _ Ob 50 letnici Dr. Janeza Kreka OBČINSKO POSREDNIŠTVO . — OSNUTEK — Slov. nar. gwrpodarstv« OSMERO BLAGROV. nauk za anten ilvljenje, vezan _______ o SV. CIRILU IN metodu PETER BARBARIC 3 •25 .IS M LN Pevska šola.................. 1.25 Pregledna karta S. H. S..... ,35 BESEDNJAK, angleSko-BlovenBki, Dr. F. J. Kern _$ 5.00 DRŽAVLJANSKI KATEKIZEM, pouk za dobavo državljanskega papirja ___ DRUŠTVENI GOVORNIK . _ GOSPODARSKI NAUKI _ GOSPODINJSTVO GRSKO-SLOVENSKI slovar, trd. vez. Dokler HIGIJENA NA KMETIH _ KAKO SI OHRANIMO ljubo zdravje KATEHEZE ZA PRVENCE _ ao 1.00 .to 1.00 8.00 .71 JI .8* Knjiga uradnih vlog.........75 _ -IJ KNJIGOVODSTVO . . _ KRATKA KATEHETIKA KUBIČNA RACUN1CA MLADENIČEM, prevz. ikof Jeglič _ NASVETI ZA HISO IN DOM _ NEMŠČINA BREZ UČITELJA _ OSNOVA PRAVILA ZA ZDRAV- JE MALARIJE................... OBČINSKI RED _ PERUTNINAR DROBNI NAČRTI ZA POUČEVANJ« VEROUKA . . ___________ POSTNO IZRAZOSLOVJE . _ POUK ZAROCENCEM in zakonsklnu PRAKTIČNI (hitri računar. vaa. v slov. ali angleikem Jezikn _____ PRAVILA ZA OLIKO _ PRAVOSLOVJ.E . . -_ RABOJEMNO PRAVO . _. REJA DOMAČIH ZAJCEV _ ROČNI SPISOVNIK . . _ SLOVARČEK k Ovidljevlm Doki. pesmim. .20 .71 .4« .75 JI ,4B JO JI JI .71 .71 .41 Al .41 JI .TI .TI SLOVENSKE besed« v slovenščini _ SLOVENSKI PRAVOPIS ___— .M Sadno vino ali sadjevec.......50 UČITELJ t bojo proti alkoholizma 41 UMNA ŽIVINOREJA . . _, AM ZAZNAMEK OKRAJŠAV koreipon-denčnlh pisem .......1.H ZDRAVILNA ZELIŠČA _ ŽENINOM IN NEVESTAM jfkj 1sk BAJKOAIUO < _ i li m i n m «■» PODOBE IZ MISIJONSKIH Mat _ JI POGLED V NOVI SVBTT JS PRILIKE P. BONA VENTURA .__Ji 4 S 4