issN ms-4377 REVIJA SLOVENSKIH GRAFIČARJEV 1/2005 cenasit99o CENE m m w m m HS Jm! .if; mi Prav zdaj potekajo pogajanja o letošnjih cenah papirja. Veliki evropski proizvajalci papirja so se že lani sporazumeli, da je treba trend cen obrniti. Donosi vseh so padli najmanj na raven bančnih obresti, zato so napovedali več kot 10-odstotne spremembe. Zadnje napovedi Goldmana Sachsa napovedujejo povišanje cen revijalnih papir- jev za 4, časopisnih za 7 odstotkov in skupno povišanje za 10odstokov v dveh le- tih. Takšno povečanje bo močno dvignilo donosnost panoge, saj naj bi P/E (tr- žna vrednost delnice/vrednost dobička na delnico) presegel 11odstotkov. Zani- manje vlagateljev se je močno povečalo. Kaj pa grafičarji? Ali lahko tudi mi obrnemo gibanje cen? Prvo vprašanje se pojavi že pri primerljivosti. Izdelek, ki ga naredi tiskarna, nima cene v kilogramih, pač pa jo izračunamo na podlagi cen posameznih kapacitet in celotnega tehnološkega procesa s prištevkom vseh neposrednih materialov, kot je tudi papir. Če bi vas danes vprašal, kolikokrat ste ponudili in dobili ceno pod ceno papirja, vas je kar nekaj, ki to redno počnete. Osvojeni kupec bo verjetno drugič to razliko plačal, takšna ponudba pa me spominja na naše gradbenike ali še bolje cestarje. Zbornica ali kakšno drugo združenje bi moralo postaviti nekaj cenovnih standar- dov, ki bi jih morali spoštovati. Taki standardi so sicer sprti s tržnimi zakoni, po drugi strani pa prav to počnejo globalni papirničarji. Včasih je veljala pri nas in v Nemčiji ura štiribarvnega stroja 200 nekdanjih nem- ških mark, danes pa rotacijske ure prodajajo pod to ceno, čeprav rotacija (16- stranska) stane dva- do trikrat več. Nemci, Avstrijci pa tudi Švicarji kar cele tiskar- ne prodajajo na Daljni in Bližnji vzhod. Pravijo, da Heidelberge še nekako prodajo, drugih pa ne. Kalkulacije v tiskarnah so res nekaj boljšega. Kljub tako velikemu številu šol, kijih imamo, nobena ne uči tega predmeta. Pred- in pokalkulacija sta bili največja inovacija tiskarn v sedemdesetih letih. Trenutno pa velja predvsem marketiški pristop (CRM), kot ga s tujko glorificiramo. Kupec danes z dobrim razpisom in par nakupnimi zvijačami pride do grafičnega izdelka skoraj zastonj. Vedno se najde tiskarna, ki da ponudbo za odpiranje vrat. Ali nam bodo papirničarji za zgled? Za to je malo možnosti. Zato si raje poglejte zadnji MM, ki razkriva, koliko zaslužijo agencije, ki so velik del naročil tiskarn pra- , vilno aranžirale in zaslužile milijarde. Ivo OMAN Trije oddelki, petnajst družin, petinšestdeset proizvodov in več kot dvesto primerov uporabe v različnih gramaturah in površinah. , Za vsako uporabo ima Burgo pravi papir. ■6 g a Koijk tvoje GRAFIČNA KRONIKA DRAGO ZOREC - OSVAJALEC O Dragu Zorcu, ki ima uspe- šno grafično podjetje v Avstraliji, smo v Grafičarju (3/2004, str. 6-8) že pisali. Takrat smo ga predstavili kot prvega neameri- škega tiskarja, ki je dobil najpre- stižnejšo nagrado za kakovost Benjamin Franklin (t. i. benny) - tiskarskega oskarja. Za nagrado, ki jo podeljuje Ameriško tiskarsko združenje (Print Industries of America), se tiskarji potegujejo že več kot pet- deset let. Prvo nagrajevanje sega v leto 1950. Vsako leto februarja Ameriško tiskarsko združenje objavi razpis za nagrajevanje gra- fičnih storitev. Od marca do ma- ja je čas, ko grafičarji lahko prija- vijo raznovrstne izdelke v različ- nih kategorijah. Ocenjevalci so vrhunski strokovnjaki z ameri- ških univerz, inštitutov in podje- tij. V začetku poletja so znani pr- vi rezultati natečaja. Najboljši iz- delki so lahko nagrajeni z različ- nimi vrstami nagrad. Le najpre- stižnejše nagrade - grafičarski oskarji - so podeljene na gala pri- reditvi v zgodnji jeseni v Chica- gu. Grafičarji se potegujejo za štiri vrste nagrad: najprestižnejše bennyje, diplome (Best of Divisi- on), priznanja (Awardof Acheive- Aul —^ J Naslovnica in notranjost (stran 7) nagrajene brošure. ment) in odlike (Certificate of Merit). Bennyje se podeljuje v ra- zličnih kategorijah, ki jih je kar šestindvajset (nekatere še s posa- meznimi podkategorijami), ven- dar ni nujno, da je za posamezno kategorijo ta visoka nagrada po- deljena. Če nobeden od prispelih izdelkov ne zadosti visokim kri- terijem, bennyja ne podelijo. Bennyjev nagrajenec dobi brona- sti kipec Benjamina Franklina za svojo kategorijo. Za diplome se grafičarji prav ta- ko potegujejo v posameznih ka- tegorijah. Tokrat glede na število zaposlenih v podjetju, ki za na- grado kandidira (manj kot 20 za- poslenih, od 21 do 50 zaposle- nih, od 51 do 100 zaposlenih, od 101 do 250 zaposlenih, več kot 250 zaposlenih), ali v posebni kategoriji, če ne gre za tiskarno, na primer oblikovalci, studii, oglaševalske agencije, knjigovezi ipd. Visokokakovostni izdelki, ne samo s področja grafične teh- nologije, ampak tudi grafičnega oblikovanja, so deležni odlik. Preteklo leto je na natečaj pri- spelo skoraj 4400 izdelkov iz tri- najstih držav. Podeljenih je bilo 92 bennyjev, 35 diplom, 252 priznanj in 1050 odlik. Bennyje- vi nagrajenci so bili o izboru ob- veščeni v začetku septembra, na- grade pa so jim podelili 10. okto- bra lani v čikaškem hotelu Shera- ton. Slavnostni govornik je bil Michael Makin, predsednik PIA/GATF, nagrade (bennyje) pa je podeljeval John Green, predsednik nadzornega sveta PIA/GATF. Nagrajenci so na podelitev lahko povabili le ome- jeno število sodelavcev in prijate- ljev. Drago Zorec je za svojo mi- zo na slavnostni podelitvi gostil Jima Enrighta, avstralskega trgo- vinskega odposlanika, ki je karie- ro začel v grafični industriji in v njej tudi vrsto let vztrajal. SLOVENSKI TISKARJI Trije kipci Benjamina Franklina, ki jih je prejel Drago Zorec. Z leve proti desni stojijo: Danica Zorec, žena uspešnega grafičarja, Drago Zorec in John Papailiou, oblikova- lec v Zorčevem podjetju. Levo, na strani 6, je slika nagrajenega posterja. Drago Zorec se je z izdelki svo- jega podjetja tudi lani potegoval za najvišje nagrade v grafični stroki. Pravzaprav lahko rečemo, da je pravi osvajalec. Leta 2004 ni dobil samo dveh najvišjih na- grad (bennyjev), kot leto prej, ampak celo tri, in sicer v katego- rijah: izdelava štiri- in večbarvnih knjižic in brošur (Service Booklets and Brochures [four or more co- lors}), uporaba stohastičnega ra- striranja (Stohastic Printing) in uporaba okoljevarstvenih mate- rialov (Environmentally Sound Materials). V zadnji kategoriji je prejel bennyja že leta 2003. Vse prejete nagrade so bile dodeljene enemu samemu izdelku - brošu- ri za lastno promocijo Zorčevega podjetja D&D Global Group. Drago Zorec je edini letošnji na- grajenec, ki je dobil tri grafičar- ske oskarje za isti izdelek. Poleg teh je bila brošura nagrajena še z dvema priznanjema, in sicer v ra- zredu tiska lastnega promocijske- ga materiala (Print/Graphic Arts Self Promotion) in posebne ino- vacije na področju tiska (Special Innovation - Printing). Leta 2003 je za ti področji dobil odli- ki. Na zadnji nominaciji (2004) pa sta bili z odlikama nagrajena druga dva izdelka Zorčevega podjetja: poster za avtomobil le- xus in umetniški katalog Deutsc- her-Menzies. Promocijska brošura Zorčevega podjetja, s katero je podjetje leta 2004 kandidiralo za najpresti- žnejšo grafično nagrado, je bila še eminentnejša kot tista iz leta 2003. Lanska je sicer enakega formata (230 x 365 mm) in ob- sega (24 strani) kot predlanska, a ima dvojni knjižni blok. Pri lista- nju in pregledovanju brošure imamo vedno pred seboj štiri od- prte strani in ne samo dve, kot je sicer običajno. Levi del brošure (prvi ali levi knjižni blok) vsebuje strani: 1, 3, 4, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 19, 20 in 23, desni del strani (drugi ali desni knjižni blok) pa preostale: 2, 5, 6, 9, 10, 13, 14, 17, 18, 21, 22 in 24. Knjižna bloka združuje osemstranski ovi- tek, ki je zaščiten še s posebnim pausom v rdeči barvi. Pri dodela- vi so bili pozorni na vse podrob- nosti. Tako brošura ni šivana (dvakrat - vsak knjižni blok z ovitkom) z »navadno« žico, am- pak je ta rdeča, v barvi pausa. Prav tako sta po dve strani skupaj zaščiteni s posebnim vmesnim nepotiskanim papirjem, ki se ga ob prvem pregledovanju prepro- sto odstrani, saj je perforiran. V brošuri je poleg vrhunskega štiri- barvnega tiska nazorno prikazan dvanajstbarvni tisk MCP (Multi Colour Process), ki je v nekaterih primerih nadgrajen še s kovinski- mi barvami. Za dvanajstbarvni tisk je uporabljen frekvenčni ra- ster. Prihodnost predstavlja tudi v brošuri uporabljen sublimacij- ski raster (kombinacija frekvenč- nega in konvencionalnega ra- stra). Ta omogoča predvsem boljšo ponazoritev detajlov in senc, še posebej v svetlih tonih ter intenzivnejše barve. Za Draga Zorca res lahko reče- mo, da »osvaja«. Za kakovost grafičnih storitev je njegovo pod- jetje doslej prejelo že 72 nacio- nalnih (avstralskih) in mednaro- dnih nagrad. Želimo mu čim več osvojitev v prihodnosti. Hkrati pa mu dolgujemo zahvalo, saj na svojih osvajalskih pohodih pove (glej naslovnico in sliko ob naslo- vu), daje Slovenec, pa čeprav ne osvaja od tod, ampak z najmanj- šega in nam najbolj oddaljenega kontinenta. Klementina MOŽINA Univerza v Ljubljani APRIL GREIMAN Slika 3. Poigravanje z idejo za znak Gre- imanski Labs. Emzinov seminar je kot pona- vadi spet prinesel osvežitev v oblikovalske kroge. Tokrat sta gostovala inovatorka digitalnega oblikovanja April Greiman in Anthon Beeke, nizozemski gra- fični oblikovalec. Dva različna oblikovalca, dve različni kulturi in dva različna načina raziskovanja ter posredo- vanja videnja tega sveta sta bila popolnoma dovolj, da sta udele- žencem (ali pa vsaj meni) zaneti- la iskrico, ki je potrebna, da se pri vsakdanjem oblikovanju in vsak- danjih projektih izognemo ve- dno bolj prisotni rutini in brez globokega premisleka ponavlja- joči obliki brez vsebine. V tej številki predstavljamo April Greiman. Grafična obli- kovalka, katere inovativne ideje in eksperimenti v digitalnem mediju so pustili močan pečat na Slika 1. Spletna stran studia Made in Space April Greiman, kjer si lahko ogledate njena dela (www.aprilgreiman.com). Slika 2. Motel Miracle Manor Retreat s termalno vodo v kalifornijski puščavi. Ga želite obiskati? Napotite se na www.miraclemanor.com. Slika 4. Plakat za tiskarsko podjetje iz leta 1992. grafično oblikovanje in navdiho- vali oblikovalce po vsem svetu več kot 20 let. Njeno raziskova- nje tipografije in barve kot objekta v prostoru in času ter zli- tje tehnologije in grafike sta dali njenemu delu svojevrstno izra- zno vrednost. Rodila se je leta 1948 v New Yorku in tam tudi odraščala. Di- plomirala je na Kansas City Art Institute v ZDA in študij nada- ljevala v švicarskem Baslu na All- gemeine Kunstgewerbeschule. Predava na številnih uglednih šo- lah in ustanovah (Cooper Union School of Art, Cranbrook Acade- my of Art...), deluje pa v svojem multidisciplinarnem oblikoval- skem studiu Made in Space (sli- ka 1) v Los Angelesu. Prejela je številne nagrade, častne doktora- te pa so ji podelile kar tri ugledne ameriške univerze. Greimanova je oblikovalka, ki se vedno znova trudi spreminjati zorni kot našega gledanja in do- jemanja. V zgodnjih osemdese- tih letih, ko oblikovalci niti naj- manj niso dojeli razsežnosti, ki so jo ponujali prvi osebni računal- niki, je April Greiman začela za tisti čas nenavadno eksperimen- tiranje - fuzijo tehnologije in grafike. Ker so jo prostor, grafika in glasba že od nekdaj zanimali, SEMINARJI EMZIN je vsa ta zanimanja strnila v vi- deo. S posebno napravo je del sli- ke na televiziji »zamrznila« in prenesla v svoj prvi Macintosh. S TV-sliko je nato eksperimentira- la - jo povečevala celo do veliko- sti 13 metrov, dokler ni prišla, kakor se rada izrazi, do »DNK: bitmape«. Mnogi njeni posnemovalci, predvem mlajša generacija, lahko njeno eksperimentiranje razu- mejo napačno - računalnik jim zrela. Pomembno je zavestno ra- ziskovanje - da si dovolite, da um pridobi vse potrebne infor- macije, da raziščete nov prostor, nove ideje in problem, pred kate- rega ste postavljeni. In šele nato raziskujete obliko. Ta naj posta- ne odraz vsebine. Ni ostalo več veliko stvari, ki se jih April Greiman še ni lotila. Oblikovala je skorajda vse - od embalaže za krekerje do celo- postane osrednja točka, ki nare- kuje obliko brez vsebine. Pa ni tako. April Greiman pravi: »Ni treba, da odvržete svinčnik, ko ga zamenjate z računalnikom. Ra- čunalnik je samo še eno orodje.« Orodje, ki pa vas lahko poleni, če ga postavite v središče svoje ideje. Pomembno je razviti proces, kjer bo oblikovalec eksperimen- tiral, vse dokler ideja ne postane vanja razstav do raziskovanja barvnih palet, površin in materi- alov. Danes je April Greinman, sku- paj z življenjskim sopotnikom Michaelom Rotondijem, tudi lastnica motela v Kaliforniji, ki zanjo pomeni poseben projekt. Gre za motel Miracle Manor Retreat (slika 2) z zdravilno ter- malno vodo, ki stoji v kalifornij- ski puščavi. To, kar v puščavi doživlja sama, je želela prenesti tudi drugim. Njen prvi kriterij pri prenovi motela je bil, da naj bo izkušnja gosta v sobi enaka kot izkušnja, ki mu jo daje pu- ščava. Da zidovi ne delijo prosto- ra na zunanjost in notranjost, temveč da gost doživi puščavo in motel kot en sam prostor. V sobah ni televizije niti telefo- na. Vsi materiali so organski in pridelani naravno. Vsaka soba je drugačna in minimalistično opremljena. Tako opremljen motel ima namen razkriti gostu- senzualnost puščave ter poudari- Slika 5, zgoraj. Dela Greimanove so pomembna inspiracija mladim new wave obli- kovalcem. Toda njena slava ni povsem povezana samo z računalniško tehnologijo. Za njena dela je značilno plastenje podob, reprodukcijske tehnike in kombinacija podob ter besedil, s katerimi doseže učinek prostora. Slika iz leta 1994. Slika 6, spodaj. Plakat za Sci-Arc iz leta 1992; Sci-Arc je fakulteta za arhitekturo, kjer April Greiman tudi poučuje. Slika 7, desno. Plakat za Sci-Arc iz leta 1990. stnih podob, spletnih strani, TV- oglasov in arhitekture. Za neko restavracijo v Los Angelesu ni oblikovala samo interierja, pač pa tudi menije, vinsko karto, škatlice vžigalic in svetlobni na- pis na vhodu v restavracijo. Zanimanje za okolje jo je vodi- lo v tesno sodelovanje z različni- mi arhitekturnimi biroji. Skupni projekti obsegajo vse od obliko- Slika 8. Urban revisions iz leta 1994. ti tišino prostora, ki omogoči obiskovalcu najti notranji mir. Ob vstopu v motel lahko pre- berete: »Prepovedano razmišlja- nje. Če že razmišljaš, razmišljaj o ničemer.« Njej puščava pomeni tišino, prostor, umirjenost uma. Ravno- težje in harmonijo. Narava ji po- maga, da najde tok kreativnosti. Kreativnost je nad časom, nad mislijo. Je globoko doživetje, ve- čje od nas. Prepričanje, daje kre- ativnost svojevrstna naravnanost uma, ki je nad egom in ocenjeva- Slika 10. Logotip Roto na spletni strani, kjer se z gibanjem črke O občutek prostora še poveča. Prepričajte se sami na spletni strani www.rotoark.com. V povezavi z in- ternetom April Greiman pogosto opozarja, kako se »ljudje še vedno ne zavedamo razsežnosti tega medija - še vedno govorimo o domači ali spletni »strani«... Vendar to niso strani, saj internet ni knjiga! Uporabljamo novo tehnologijo in stare izraze!«. Slika 9. »Že od malega sta me navdu- ševali dve stvari: prostor in velikost. Pri oblikovanju svoje prve vizitke sem raz- mišljala v smislu prostora in o tem, kako lahko prostor vtkeš v površino...«razla- ga Greimanova. To opazimo tudi pri lo- gotipih, ki jih je oblikovala. Tipografija ni več statična - ploskovna, temveč nas vabi, da vstopimo v prostor. njem ter kriticizmom, deli tudi s študenti, ki jih spodbuja, da sa- mi najdejo tok kreativnosti. Tr- di, da mora dober učitelj omogo- čiti pravo okolje, kjer se učencem porajajo prava vprašanja, da lah- ko dobijo prave odgovore oziro- ma ideje. Biti študent je pravo razkošje. »Ko greš v svet, postaneš obliko- valec, in ko si pod pritiskom pro- jektov, potem šele spoznaš, kaj pomeni imeti čas, da raziskuješ stvari. Imeti ves čas na svetu in nobenih omejitev je zelo navdi- hujoče. Mislim, da se tega nisem dovolj zavedala, ko sem bila v Baslu,« je izjavila Graimanova. In mislim, da ni edina. Pozabili smo, kako je pomemb- no raziskovati - svoja čustva in odnose. Ali po njeno: premalo »Če nimaš ideje, povej, kaj raz- mišljaš. Ne pokaži samo gole oblike. Ideje in želje, da raziščeš neznano področje, ti bodo ka- sneje prinesle rešitev. Ponavadi tisto, kar imaš rad, narediš tudi dobro.« Tudi ni toliko vprašanje estetike ali neestetike kot vpraša- nje vsebine. »Ni dobre ali slabe ideje - pomembno je, da znaš idejo pravilno uporabiti.« In ker je oblikovalec ob vsakem novem projektu tudi učenec, ve- ljajo njeni napotki tudi nam. Zanimiva je njena knjiga So- mething from nothing (slika 12), ki govori prav o procesu oblikovanja in v kateri je zajetega precej njenega razmišljanja. To pa tudi ni njena edina knji- ga. Zanimiva naslova še dveh knjig Lebdeče ideje v času in prostoru ter Hibridne podobe: zlitje tehnologije in grafičnega oblikovanja (vse dosegljive na Amzon.com) potrjujeta pionir- stvo April Greiman, ene najbolj inovativnih in vplivnih obliko- valk 20. stoletja. Maša OKRSLARPOPOVIC www.oblikovalka-mo.s Slika 11. Knjiga April Greiman, So- mething from nothing, naslovnica in ena notranja stran za pokušino, po- nuja razkošje za um in oko. Je vizual- no osupljiva in omogoča vpogled v osebno razmišljanje o oblikovanju. časa premišljujemo o tem, kar mislimo. Z določeno idejo smo vse prehitro zadovoljni. Z njo moramo iti do konca, dokler se ne bo morda zlomila. V tem in- stant svetu prehitro pademo pod vpliv oblike - kaj pa vsebina? April Greiman svetuje študen- tom: Slika 12. April Greiman je leta 1995 do- bila naročilo za oblikovanje znamke ob obletnici ratifikacije 19. amandamaja, s katero so ženske dobile volilno pravico. Zbiralci znamk so se pritoževali, da je oblikovana konfuzno in ne daje videza znamke. Ironično pri vsej stvari je bilo to, da so bili zbiralci znamk pretežno moški, starejši kot 55 let, znamka pa je bila posvečena ženski volilni pravici. Vendar je Greimanova pozdravila kritiko in nanjo odgovorila: »Brez nasprotovanj ni napredka.« NEUSIEDLER NEUSIEDLER SCP, a.s. Bystricka cesta 13, 034 17 Ružomberok, Slovakia Tel: ++421-44-436 1111 E-mail: neusiedlerscp@neusiedler.< Fax: ++421-44-432 7701 Spoznajte družbo z 208 letno tradicijo že prvi dan svojega obstoja. Neusiedler se sedaj imenuje Mondi Business Paper. Imondi ^ business oaoe www.mondibp.com Mondi Business Paper SCP, a.s. Bystricka cesta 13, 034 17 Ružomerok, Slovakia Tel: ++421-44-436 1111, Fax: ++421-44-432 7701 E-mail: slo.info@mondibp.com A member of the Anglo American pic group Neusiedler, ki je poznan po svoji kakovosti in inovativnosti na podro- čju pisarniškega papirja začenja novo poglavje. Skozi stoletja prido- bljeni know-how bo spremenil svoje ime, filozofija pa ostane enaka: Premikanje meja med pisarniškimi papirji. Povežite se z nami: www.mondibp.com G 11 DIGITALNO KOPIRANJE Z VIDIKA VIOLETNE TEHNOLOGIJE CTP Več kot desetletje je že minilo, odkar so se pojavili prvi osvetlje- valniki, ki osvetljujejo neposre- dno na ploščo (Computer-To- Plate tehnologija). Med prvimi tehnologijami osvetljevanja je bi- la seveda tudi termalna. Vsi se tudi spomnimo strašansko viso- ke cene prvih CTP-jev in vpraša- nja »Kdo bo to kupil?« Kmalu za- tem pa so se pojavile tudi druge tehnologije, kot so UV- in viole- tna tehnologija. Zavedati se mo- ramo, da ima vsaka tehnologija osvetljevanja plošč tako predno- sti kot tudi slabosti. Violetna pa je zadnja tehnologija s sinoni- mom kakovosti, ki se je pojavila. Je hitra, čista in cenejša za vzdr- ževanje in s tem za uporabnika. Ker se trenutno še uveljavlja, ji ni možno določiti velikosti trga, ki ga bo zasedla. Zato pa je upravi- čeno strah proizvajalce, ki izdelu- jejo samo CTP-je s termalno teh- nologijo in se zagovarjajo s tezo, da violetna tehnologija že ne mo- re biti tako kakovostna. Srečni smo lahko, da imamo v Sloveniji vsaj eno strokovno grafično revi- jo, v kateri pa ni treba objavljati starih podatkov, saj smo v dobi informatike in vsi vemo, kako hi- tro se razvija naša grafična indu- strija. Včasih jo že sami komaj dohajamo. Kot zastopnika ter- malne in violetne tehnologije ču- tiva odgovornost do naših kup- cev in bralcev, da dobijo prave in nepristranske informacije. Naši kupci pa bodo sami najbolje ve- deli, kaj je zanje najbolj primer- no in učinkovito! Konstrukcija CTP-ja Termalna tehnologija osvetlju- je plošče po načelu zunanjega bobna (Creo, Screen, Heidel- berg, Fuji...). Tako ima laserski žarek zelo kratko pot od izvora do plošče, kar je potrebno zaradi njegove valovne dolžine svetlobe (830 nm). Ne smemo pozabiti na njegovo konstrukcijsko reši- tev vpenjanja plošč na zunanji boben, pri katerem se lahko po- javijo težave. Mehanizem poda- janja in vpenjanja plošč je precej zahteven, ne gre pa pozabiti tudi na mehanizem uravnavanja bob- na pri uporabi plošč različnih di- menzij oz. različne teže. Dvojni laserski vir na osvetljevalniku z notranjim bobnom Fuji Luxel Vx 9600. 300 400 500 600 700 000 900 1000 Spektralna občutljivost ofsetnih plošč za digitalno kopiranje. Notranji boben pri strojih z vi- oletno tehnologijo je največkrat izboljšana kopija konstrukcije filmskih osvetljevalnikov (Agfa, Heidelberg, Fuji), kar so pokaza- le dolgoletne izkušnje. Cenovno ugodnejši je lahko že samo zato, ker nima toliko gibljivih delov. Ker imamo opravka z vidno sve- tlobo majhnih valovnih dolžin (410 nm), daljša pot laserskega žarka ni večji problem. Res je, da svetloba izgubi moč na poti iz la- serske diode do plošče, vendar materiali omogočajo normalno osvetljevanje (npr. Agfa Litho- star LAP-V za delovanje potre- buje 1 mW laserskega izvora). Ker so sloji na fotopolimernih ploščah občutljivi in imamo opravka z majhnimi močmi vi- dne svetlobe, tako ne moremo govoriti o »izžiganju« delcev in padanju po plošči. O izžiganju lahko govorimo pri termalni tehnologiji, pri uporabi ablatvnih plošč. Seveda potrebu- jemo za uporabo teh močan laser (40 W ali več) in napravo za od- sesavanje izžganih delcev. NAJAKTUALNEJŠI DOGODEK STROKE V LETU 2005! 2. MEDNARODNI SEJEM ■ ■ ■ ■ ■ ■■ GRAFIKA in PAKIRANJE Celje, Celjski sejem, 12. -15. april 2005 Ne zamudite odlične priložnosti za: predstavitev novosti in dosežkov izmenjavo mnenj s strokovno javnostjo razpravo o izzivih panoge Sejem odlikuje širok razstavni program, spremljajo pa ga najaktualnejša strokovna predavanja s področja grafike in pakiranja. WWW.ce-sejem.si Sejemsko dogajanje na celjskem sejmišču bodo dopolnjevali: 8. sejem FORMA TOOL, 6. sejem PLAGKEM, 1. sejem LIVARSTVO. Celjski sejem d.d., Dečkova 1, 3102 Celji T: 03 54 33 000, F: 03 54 19 164 Pri razvijanju violetnih foto- polimernih plošč sta potrebni predispiranje in predgretje (npr. Lastra LV-2 ne potrebuje pred- gretja), razvijalni in gumirni del pa sta popolnoma enaka kot pri strojih za termalne plošče. Po- sebnost so srebrohalidne violetne plošče, ki zahtevajo posebno konstrukcijo razvijalnega stroja, ustrezno izbrani vrsti plošč. Ena večjih razlik med obema tehnologijama je seveda uporaba plošč. Pri violetnih potrebujemo svetlorumene (60 lux) zaščitne luči, kar pa je lahko za nekatere uporabnike moteče. Ne smemo pozabiti, da imajo danes že sko- raj vsi CTP-ji na voljo sistem za samodejno podajanje plošč v CTP, pri katerih je zaščitna žar- nica potrebna samo v primeru, ko nalagamo plošče v kaseto po- dajalca. Fuji fotopolimerne plo- šče (Brilia LP-NV) so narejene podobno kot klasične konvenci- onalne plošče (pri tisku se po- dobno vedejo), ker čas osvetlitve povzroča spremembo na mole- kularni strukturi emulzije. Pri termalni plošči pa pride do spre- membe na emulziji pri točno do- ločeni temperaturi. Vsak CTP je treba pravilno ka- librirati in dnevno spremljati pa- rametre osvetljevanja in razvija- nja. Tudi pri termalnih ploščah prihaja do premalo osvetljenih plošč, zlasti zaradi napačne na- stavitve fokusa laserskega žarka. Najbolj pomembna pa je kali- bracija celotnega procesa: posku- sni tisk, CTP, tiskarski stroj. Sa- mo ta kombinacija omogoča ka- kovosten in ekonomsko optima- len izdelek. Realna povprečna življenjska doba laserjev po podatkih proda- jalcev novih in rabljenih CTP- jevje nekje od tri do pet let, seve- da odvisno od principa in moči laserja, pri katerem se osvetljuje. Zato ni razumljiva tabela iz prej- šnjega Grafičarja, ki pravi, da je življenjska doba termalnega la- serja od 50.000 do 100.000 ur. Npr. ob predpostavki, da je to 50.000 ur in ima leto 365 dni x 24 ur = 8760 ur, potem lahko stroj dela neprekinjeno 24 ur na dan 5,7 leta. Če obstaja tak stroj, ga priporočava vsakomur! Treba je omeniti, da dela glava Quan- tum ob zagonu CTP stroja ne- prekinjeno, ko ne osvetljuje, pa z zmanjšano močjo. Nerealna je primerjava med ce- no ene same diode, saj jih je ne- mogoče kupiti posamično (izje- ma so Heidelberg Topsetter, Fu- ji Javelin in Screen Platerite). Pri drugih pa gre ponavadi za ceno laserske glave, h kateri je prištet tudi strošek prodaje. Cena posa- mične diode za Topsetter stane 1050 evrov. Cela glava Prosetter- ja pa je ob pogoju, da je stara vr- njena, skoraj štirikrat cenejša od prej omenjene. FM rastriranje FM rastrski vzorci so se razvili iz potreb po odpravljanju moare- ja med vzorcem rastra na plošči in vzorcem motiva (npr. tekstil), iz potreb po mnogovrstnih barv- nih izvlečkih (6-, 7- in večbarvni tisk v enem prehodu). Za to je potrebna najprej uporaba poseb- ne programske opreme za ustre- zno barvno separacijo. Pojavljajo se tudi potrebe po tisku, ki bi bil podoben klasični fotografiji (čim manj vidne rastrske pike oz. od- pravljene rozete klasičnih rastr- skih sistemov). Poznamo dve generaciji FM ra- strov: pri rastru prve (Heidelberg Diamond Screening, Agfa Cry- DIGITALNI TISK stal raster itn.) so točke iste veli- kosti razporejene bolj ali manj pogosto. Pred nekaj leti je Harlequin ra- zvil drugo generacijo FM rastrov s trgovskimi imeni Harlequin HDS, Creo Staccato, Heidelberg Satin Screening, pri katerih toč- ke v srednjih tonih tvorijo vzorce v obliki črvičkov. Druga genera- cija naj bi omogočala zveznejše prehode in bolj gladko sliko v svetlih in temnih tonih. Kljub te- mu da je v tem članku govor o osvetljevanju rastrske točke na ploščo, je treba poudariti nekaj dejstev, ki vplivajo na končni re- zultat: < Povečanje rastrske pike na odtisu je močneje izraženo v tri- četrtinskih tonih in manj v polo- vičnih, kot je navada pri klasič- nih rastrskih sistemih. Za uskla- ditev je nujno potrebna ustrezna kalibracija. Nekalibriran rezultat je največkrat viden v preveč izra- ženih kožnih tonih. < Pred tiskom je treba preveri- ti, so tiskarski stroji zaradi upora- be in vzdrževanja sploh primerni za tisk tako drobnih rastrov. Tisk FM rastra z 20-mikronsko piko je primerljiv s tiskom klasičnega rastra pri liniaturi 170 l/cm. Se- veda so operativne tolerance pri tej vrsti tiska manjše kot pri tisku klasičnih rastrov pri liniaturah okoli 70 l/cm. < Zaradi manjše rastrske pike naj bi bili motivi na odtisu ostrejši, seveda ob ustrezno višji ločljivosti skeniranja. Če je ta premajhna, je vizualni rezultat odtisa slabši v primerjavi z odti- som uporabe AM rastrov. < Prihranek barve v tisku FM rastra je rezultat procesne kali- bracije. Seveda pa je odvisen tudi od pokritosti oz. vsebine motiva. Pri normalnih razmerah je vio- letna tehnologija enakovreden konkurent termalnemu načinu osvetljevanja. Seveda ta trditev ni zadostno zagotovilo, da vsaka tehnologija enakovredno pokri- va potrebe določene tiskarne. Edino realno primerjavo obeh tehnologij izkažeta ekonomska in tiskovna analiza obeh plošč, pri tem pa je treba zagotoviti enake (standardizirane) razmere v tisku. Končno se je treba zave- dati, da stranka kupi tiskan re- zultat in ne tiskarske plošče oz. rastrske pike na njej. Janez Lovšin Heidelberg, d .o .o. AndrejZalokar andrej.zalokar@man-roland.si POVZETEK Vpliv vrste premaznega pigmenta (sintetični PCC in siiika) na kakovost odtisa smo spremljali z uporabo različnih metod. Majhno CCD kamero žepne velikosti smo uporabili za spre- mljanje sorpcijskih lastnosti pigmentno premazanega papirja in za spremljanje formacije kapljice črnila na površini pigmen- tno premazanih papirjev. Ocenjevanje stabilnosti premaza in odtisa smo izvedli z upo- rabo dveh metod: suho cepljenje in površinska trdnost odti- sa. Rezultati študije so pokazali naslednje: F vrsta pigmenta ima močan vpliv na končno obliko pike kapljice črnila na površini pigmentnega premaza, F vsebnost veziva v pigmentnem premazu je odvisna od karakteristik pigmenta in ima močan vpliv na končno povr- šinsko trdnost odtisa, F kakovostne premaze lahko dobimo tudi s kombinacijo pi- gmentov. Ključne besede: kapljični tisk, pigmenti, premazovanje, CCD kamera ABSTRACT The influence of a pigment coating type (synthetic PCC and silica) on the quality of prints was studied using different met- hods. Pocket CCD camera was used for investigation of the sorption characteristics of coating pigments and for monito- ring the ink droplet formation on the surface of pigment coa- ting paper. The method for determination of resistance to picking and the test for the surface stability of print were used for evalu- ation of the stability of coating and prints. The results of our study gave following conclusions: F the type of the coating pigment has a major influence on the end dot formation on the surface of pigment coating pa- per, F the portion of the binding in the pigment coating de- pends on the pigment's characteristics and has a major in- fluence on the final surface stability of coatings and prints, F quality pigment coatings can also be realized using a combination of pigments. Key words: Ink Jet print, pigments, coatings, CCD camera IZ GRAFIČNE ZNANOSTI KAKOVOST PREMAZA IN ODTISA V KAPLJIČNEM TISKU 1 UVOD Pri tiskanju površine papirja prihaja do interakcij med tiskar- sko barvo in tiskovnim materia- lom - papirjem, zato je končna kakovost odtisa odvisna tako od kakovosti črnila in papirja kot od njunih medsebojnih interakcij. Eden pomembnejših procesov je sušenje črnila, ki je kombinaci- ja absorpcije in izhlapevanja ter je odvisno od hidrofobnosti (po- vršinske obdelave - npr. kleje- nje, premazovanje ...) papirja. Za ugodno in hitro sušenje mo- ramo papirje oziroma njihovo površino ustrezno obdelati. Gle- de na zahteve po končni kakovo- sti izpisov uporabljamo površin- sko klejenje ali premazovanje. Površina mora omogočiti ([1], [2], [3], [4]): G plitvo in enakomerno pene- tracijo črnila, da dosežemo viso- ko in enakomerno optično go- stoto barv. Previsoka penetracija povzroči prebijanje črnila; G hitro fiksiranje in sušenje ka- pljice črnila, katere oblika mora ostati pravilna (okrogla), ne sme prihajati do nazobčanja ostrih robov ali celo do medsebojnega zlivanja barv na površini. Hitro absorpcijo topila in s tem hitro sušenje zagotavljajo pi- gmenti z visoko specifično povr- šino. Premaz za kapljični tisk mora biti po naravi hidrofilen. 1.1 Pigmenti za premazovanje Premazne mešanice so sesta- vljene iz pigmentov, veziv, kove- ziv in pomožnih sredstev. Najpomembnejša surovina pre maznih mešanic so pigmenti, saj mokra vsebuje približno 50 in suha kar od 80 do 90 utežnih od- stotkov pigmenta ([5], [6]). Večinoma so to snovi anorgan- skega izvora, torej naravni mine- rali. Mednje spadajo kaolin in naravni mleti kalcijev karbonat, talk ali smukec ter barit in sinte- tični titan dioksid, kalcijev kar- bonat, barijev sulfat, kalcijev sul- foaluminat - satin belo, kalcijev in aluminijev silikat, silicijev dio- ksid [6]. Posebej v zadnjem času se je povečala poraba mletega kalcije- vega karbonata GCC (angl.: gro- und calcium carbonate) kot pre- maznega pigmenta, saj poveča mikroporoznost in belino pre- maza, opaciteto (neprosojnost papirja) pa nekoliko zniža v pri- merjavi s kaolinom. Pigment pri- pravimo z različnimi postopki mletja. Doseči moramo ustrezno končno velikost delcev (75 % < 1 Mm ali 90-95 % < 2 Mm) in ozko porazdelitev njihovih velikosti. Izkazalo se je, da pigment, ki vse- buje delce enotnih velikosti (oz- ka porazdelitev velikosti delcev), vpliva na višjo gladkost in ustre- znejšo penetracijo barve (manjša verjetnost prebijanja) [7]. Belina takega pigmenta znaša približno od 93 do 95 odstotkov in ima zelo dobre reološke la- stnosti, tako da je mogoče pri- praviti premazne mase visokih koncentracij, tudi od 65 do 72 odstotkov ([5], [7]). V nasprotju z naravnimi pi- gmenti pa imajo sintetični, pre- cipitiran kalcijev karbonat PCC (angl.: percipitated calcium car- bonat, v nadaljevanju PCC) in precipitirana silika (angl.: silica, kem.: silicijev dioksid), še višjo belino (tudi do 98 odstotkov), vendar precej slabše reološke la- stnosti. Specifične površine teh pigmentov dosežejo tudi višje vrednosti kot 650 m2/g in zato onemogočajo pripravo prema- znih mešanic z visokimi koncen- tracijami (pogosto ne višje kot 15 ali 20 odstotkov trdne snovi). Posledica tega je problem sušenja takšnih premazov ([8], [9]). Tako je pogosto treba prema- zovati s sintetičnimi pigmenti posebej in ne na papirnem stro- ju, saj je zahtevan čas za sušenje takšnega premaza predolg in je eden glavnih vzrokov za visoke cene premazanih papirjev (od 0,5 do 2,5 dolarja za posamezen list papirja) [10]. V zadnjem času iščejo nove možnosti za premazovanje s pi- gmentnimi premazi na stroju ob komercialnih hitrostih: GPigmentni premazi na osnovi kaolina SEAS (super-enhanced aluminosilicate pigments) se lah- ko premazujejo na papirnem stroju ob komercialnih hitrostih in dajejo zelo kakovostne mat Slika 1. Kamera micro-Eye Magnifier. KAPLJIČNI TISK 2 MATERIALI IN METODE DELA Pri delu smo uporabili črnilo magenta barve (BCI-8M), ki ga uporablja kapljični tiskalnik z oznako Canon BJC 8500. Za pripravo premaznih mešanic smo uporabili naslednje sinte- tične pigmente: G silika Aerosil Silica FK 310 firme Degussa s koncentracijo 20,00 % in specifično površino 650 m2/g, G PCC Jetcoat 30 firme Speci- alty Minerals s koncentracijo 25,17 % in specifično površino 80 m2/g, G in kombinacijo obeh pi- gmentov silika/PCC v razmerju 1 : 1 in koncentracijo 22,30 %. Polivinil alkohol PVOH z oznako Rhodoviol 8/20 (v nada- ljevanju vezivo) pa smo v prema- znih mešanicah uporabili kot ve- zivo. 2.1 Formacija kapljice skovni podlogi. Suho cepljenje se vrednoti s cepilno hitrostjo. To je tista hitrost potiskovanja, pri kateri se v določenih razmerah odtisovanja pojavi suho ceplje- nje. Zahtevana vrednost za ofse- tni tisk je 100 cm/s. 2.3 Površinska trdnost odtisa Da bi ugotovili, kako močno se črnilo veže na površino v odvi- snosti od dodatka veziva, smo izvedli poskuse drgnjenja odtisov po metodi Quadrant in priporo- čilih standarda Fogra. Površinska trdnost se odraža kot delno ali celovito odstranje- vanje tiskarske barve z odtisa. Pri ofsetnem tisku se to zgodi ob po- drsavanju ob druge odtise, stroj- ne dele ali zgolj roke. Zato to ni značilnost papirja ali tiskarske barve, ampak kombinacije obeh. Zahtevana vrednost za ofsetni tisk ne sme biti višja kot 5. 3 POTEK DELA IN KOMENTAR REZULTATOV premazane papirje. Dosežena koncentracija vsebnosti trdne snovi je 50-55 %, belina TAPPI pa 92-94% [10]. G Koloidno siliko pojmujejo v zadnjem času kot pigment pri- hodnosti. Odlikuje jo izredno nizka specifična površina (50- 200 m2/g) z zelo majhnimi ne- poroznimi delci (12-50 nm), a izredno visoko sposobnostjo tvorbe poroznega filma v kombi- naciji s polivinil alkoholom kot vezivom. Njena ionska narava je glede na namen uporabe lahko tako kati- onska kot anionska. Koloidno si- liko lahko uporabljamo v kombi- naciji s precipitirano siliko ali pa kot zamenjavo za uparjeno siliko (80-20 %). Tako pripravljena premazna mešanica se lahko na- naša na papir strojno s strgalom (angl.: blade coater), s prema- znim agregatom s preddozira- njem (angl.: film press) ali valjč- nim premazovalnikom GRC (angl. gateroll coater) [11]. Z našo raziskavo smo želeli ugotoviti, katera vrsta sintetič- nega pigmenta (PCC ali silika) bo omogočila boljšo kakovost končnega odtisa ter kako na ka- kovost odtisa vpliva medsebojno mešanje pigmentov. Pri raziskavi smo želeli uporabi- ti metode, ki nam bi dale hitre in uporabne rezultate. Tako smo za ocenjevanje stabilnosti premaza in odtisa uporabili dve prevzeti metodi, ki se sicer uporabljata za vrednotenje pri klasičnih tehni- kah tiska (predvsem v ofsetni). To sta suho cepljenje in površin- ska trdnost odtisa. Majhno pre- nosno CCD kamero (stereo fo- tometrično metodo) pa smo uporabili za spremljanje forma- cije kapljice črnila na površini ra- zlično premazanih papirjev. Vpliv formacije kapljice v odvi- snosti od vrste pigmenta smo spremljali s CCD kamero žepne velikosti (slika 1), ki omogoča 40- oziroma 140-kratno poveča- vo. Za spremljanje načina suše- nja kapljice črnila in njene konč- ne oblike se je 40-kratna poveča- va izkazala kot ustrezna. 2.2 Suho cepljenje (ISO 3782) Vzorce v masi predhodno kleje- nega papirja gramature 88 g/m2 smo premazali najprej samo s pi- gmentoma PCC (Jetcoat 30) in siliko (Aerosil (FK 310/M0X 170)) ter mešanico PCC in sili- ke, nato pa smo PCC pigmentu dodali 5, 7, 12 in 15 % veziva PVOH Rhodoviol 8/20, pri sa- mi siliki ter pri mešanici obeh pi- gmentov pa 15, 30, 40 in 50 % PVOH. Nanos oziroma grama- tura premazov je bila od 8 do 12 g/m2. Na nepotiskanih vzorcih smo premaz testirali z metodo suhega cepljenja. Poleg tega smo spre- mljali formacijo kapljice na po- vršini s pomočjo CCD kamere Micro-Eye. Premazane vzorce papirjev smo potiskali pri nastavitvah (no co- lor adjustment, ločljivost 300 dpi, plain paper) in na barvnih odtisih preverili njihovo površin- sko trdnost. 3.1 Vpliv pigmenta na formacijo kapljice Pri 40-kratni povečavi smo s CCD kamero posneli formiranje kapljice na pigmentnem prema- zu. Kapljico velikosti 0,5 ML smo s pomočjo mikropipete spustili na pigmentni premaz. Snemali smo potek sušenja in po minuti in pol končali snemanje. Znano je, da vpliva na proces sušenja veliko dejavnikov, na primer specifična površina posa- meznega pigmenta, oblika del- cev, porazdelitev velikosti delcev pigmentov ter njihova kemijska narava. Glede na to, da je proces sušenja preplet dveh pojavov, ab- sorpcije in izhlapevanja, lahko iz rezultatov poskusa sklenemo na- slednje: G Pri pigmentnem premazu na osnovi silike (slika 2a) pride do tvorbe dokaj pravilne oblike z malo opaznim nazobčanjem ro- ba. Kapljica se suši od znotraj na- Suho cepljenje smo izvajali na aparatu IGT po navodilih, ki jih priporoča standard ISO 3782. Po definiciji je cepljenje poškod- ba površine tiskovnega materiala med tiskom. Nastane zaradi de- lovanja zunanjega vlečnega na- prezanja, ki ga povzroča tiskarska barva in je večje kot kohezija v ti- Slika 2a. Črnilo na siliki. Slika 2b. Črnilo na PCC. DIGITALNE TEHNIKE TISKA vzven, zato lahko sklepamo, daje proces izhlapevanja prevladujoč. Končna barva magenta črnila po osušitvi je svetlo škrlatna, rob pa temen. G Pri pigmentnem premazu na osnovi PCC (slika 2b) pa lahko opazimo, da se črnilo oz. kapljica razleze po površini ob sočasni izredno hitri penetraciji - prevla- dujoč proces absorpcije. Končna barva je temnejša in rob je kar močno nazobčan (wicking). G Kombinacija pigmentov (sli- ka 2c) kaže vpliv obeh pigmen- tov: končna barva je vmesna bar- va med svetlo škrlatno, ki se po- javi pri siliki, in temnejšo pri PCC. Tudi pri obliki se čuti vpliv obeh pigmentov, predvsem če se osredotočimo na rob pike. Razlika v končni barvi črnila je posledica različne kemijske nara- ve pigmentov, kar lahko vpliva ne le na barvo, ampak tudi na vr- sto interakcij med črnilom in pi- gmentnim premazom. 3.2 Vpliv veziva na površin- sko trdnost premaza Na nepotiskanih vzorcih smo preučili vpliv dodatka veziva na hitrost cepljenja premaza. Rezul- tati so podani na sliki 3. Sklene- mo lahko naslednje: G Z dodatkom veziva PVOH se cepljenje zmanjšuje, najbolj pri premazu na osnovi PCC. Pri najvišjem dodatku, 15 % PVOH, je bila dosežena cepilna hitrost 86,2 cm/s. Slika 3. Vpliv dodatka veziva PVOH in vrste pigmenta na cepljenje premaza. Slika 4. Vpliv veziva PVOH in vrste pigmenta na površinsko trdnost barvnega odti- sa v kapljičnem tisku. Slika 2c. Crnilo na silika/PCC (1/1). G Najslabše se izkaže premaz na osnovi silike, saj se ustrezna hitrost cepljenja pojavi šele pri 50-odstotnem dodatku veziva PVOH. G Premaz na osnovi mešanice pigmentov se je zelo izkazal, saj se v primerjavi s premazom na osnovi silike ustrezna cepilna hi- trost pokaže že pri 30-odstotnem dodatku veziva PVOH. Potrebna količina veziva je od- visna predvsem od specifične po- vršine pigmentov, ki je pri siliki veliko večja (700 m2/g) kot pri PCC (90 m2/g), zato je razumlji- vo, da je potrebna količina veziva pri siliki precej višja. Metoda, ki je sicer namenjena za testiranje v ofsetnem tisku, se je izkazala kot primerna za testi- ranje površinske trdnosti prema- zov v tehniki kapljičega tiska. Rezultati meritev dajejo hitre in- formacije o tem, ali je v premazu delež veziva zadovoljivo visok ali ne. Po pričakovanjih so dobljene vrednosti nižje od tistih, ki so predpisane za ofsetni tisk (100 cm/s), saj pride pri tehniki ofse- tnega tiska do neposrednega sti- ka med tiskovno formo in papir- jem. Tako so zahtevane vredno- sti za hitrost cepljenja na videz visoke. 3.3 Vpliv veziva in pigmenta na površinsko trdnost odtisa Na potiskanih vzorcih smo izvedli poskuse drgnjenja po me- todi Quadrant in dobili rezulta- te, ki so podani na sliki 4. Ugoto- vili smo: G Glede na priporočene vre- dnosti za ofsetni tisk (faktor dr- gnjenja mora biti manjši kot 5), dobimo najboljše rezultate pri vzorcih, ki so natisnjeni napapir- je, premazane s PCC pigmen- tom. Že 5-odstotni dodatek PVOH pokaže zadovoljive rezul- tate. G Pigmentni premaz na osnovi silike se je izkazal kot najslabši, saj šele po dodatku 50 % PVOH dosežemo priporočeno površin- sko trdnost. G Zelo dobre rezultate dobimo pri premazu na osnovi mešanice pigmentov PCC in silike, saj že 30-odstotni dodatek veziva zago- tovi odtisu zadostno površinsko trdnost. 4 ZAKLJUČEK G CCD kamera Micro-eye se je izkazala kot hitra in izredno učinkovita metoda za ugotavlja- nje formacije kapljice črnila na površini različnih pigmentno premazanih papirjev. G Z uporabo metod suhega ce- pljenja in površinske trdnosti od- tisa lahko dobimo prvi odgovor na to, koliko dodanega veziva v premazni mešanici je potrebne- ga, da bi dosegli želeni cilj - do- bro površinsko trdnost premaza in odtisa. Študij vpliva vrste pigmenta in količine veziva na končno kako- vost premaza nam je prinesel na- slednja spoznanja: G Vrsta pigmenta ima močan vpliv na končno obliko pike ka- pljice črnila na površini pigmen- tnega premaza in obenem na proces sušenja črnila ter končno barvo črnila na površini pigmen- tno premazanega papirja po osu- šitvi. G Vsebnost veziva v pigmen- tnem premazu je odvisna od ka- rakteristik pigmenta in ima mo- čan vpliv na končno površinsko trdnost odtisa. G Kakovostne premaze lahko dobimo tudi s kombinacijo pi- gmentov, saj lahko tako združi- mo pozitivne lastnosti obeh in PREMAZOVANJE dosežemo sinergističen učinek, ki ima zelo ugoden vpliv tudi na znižanje cene premazne mešani- ce. Tadeja MUCK Gorazd GOLOB Univerza v Ljubljani 5 LITERATURA [1] NOVAK, G. Papir za kapljični tisk Monitor, 1998, junij, str. 100-103 [2] ANCZUROWSKI, E., OLIVER, J. in MARCHESSAULT, R. H. New papers for new printers Chemtech, 1986, str. 304-310 [3] PETIBON, P. Non-impact printing papers on the rise Paper, 1986, vol. 10, no. 3, str. 23-24 [4] McMANUS, P A., JAEGER, W. C., LE, H. P. in TITTERINGTON, D. R. Paper requirements for color imaging with ink-jets Tappi Journal, 1983, vol. 66, no. 7, str. 81-85. [5] NOVAK, G. Papir, karton, lepenka Univerza v Ljubljani, Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo, 1998,131 strani [6] MUCK, T. Interakcije na površini papirja pri kapljičnem tisku Doktorska disertacija Ljubljana, 2002, str. 10-11 [7] BEULEKE, E. in BURRI, P. Coating pigment concepts ofthe future Wochenblatt, 1999, vol. 127, no. 22, str. 1482-1487 [8] HENTZSCHEL, P. in PELZER, R. Improving the printability ofink jet papersby use of polyvinyl alcohol and other components Wochenblatt, 1996, vol. 124, no. 18, str. 795-801 [9] SPECIALTY MINERALS Performance minerals for ink jet papers [citirano 12. 4. 2002] [10] LONDO, M. On-Machine Coating ofInkjet Paper Possible with Modified Kaolin Pulp & Paper, 2000, vol. 74, št. 5, str. 37-43. [11] MABIERE, F., JONCKHEREE, E. in DUNLP, J. New coating additives for high quality matt and glossy inkjet paper V 20th PTS Symposium, Conference Publicati- on, München, Germany, 2001,19 strani EKONOMIČEN VLAŽILNIK - DOBIČEK ZA TISKARNO Papir je živ material. Njegove značilnosti se spreminjajo z vlago in temperaturo. Pozimi relativna vlažnost v tiskarnah pogosto pade pod 10 do 15 odstotkov, zato je nujno vlaženje zraka. Računi za elektriko v tiskarni Wilkström AB, mestece Upsala, so bili zelo visoki. Eden izmed vzrokov je bil tudi elektroparni vlažilnik zraka. Ko so ga zame- njali, so se stroški močno zmanj- šali, zatrjuje direktor Axel Grünewald. Tiskarski stroji delajo z vso mo- čjo. V zraku se čuti vonj tiskar- skih barv. Najbolj izrazit je ven- darle občutek svežega in vlažnega zraka, ki daje prostoru prijetno bivalno ozračje. Senzor vlage na steni kaže 55-odstotno relativno vlažnost: ✓ Stabilna relativna vlažnost je za nas izredno pomembna, kajti to je eden osnovnih pogojev za uspešno in optimalno proizvo- dnjo, razloži gospod Grünewald. Papir se skrči, ko relativna vla- žnost pade pod 50 odstotkov, hkrati pa postane nabit s statično elektriko. Zato tudi pri knjigove- ški dejavnosti lahko pride do proizvodnih težav. ✓ Dimenzije papirja se lahko spremenijo za celih pet odstot- kov, stabilna notranja klima je torej zelo pomembna. Minevajo štiri leta, odkar je ti- skarna elektroparno vlaženje za- menjala s sistemom, ki temelji na izhlapevanju vodne pare, to je z evaporativnim vlaženjem zraka. Elektroparni vlažilniki kuhajo vodo in nato njeno paro razpršu- jejo v prostor. V ta namen je tre- ba vodo mehčati, torej odstraniti kalcijeve in druge mineralne spo- jine. V Upsali je, tako kot veči- noma tudi v Sloveniji, voda zelo bogata z minerali, pravi gospod Grünewald. Kotpod tušem Tiskarna Wilkström AB ima štiri tiskarske stroje. Letno pora- bi 350 ton papirja. Tiskarski stroji nenehno oddajajo toploto. Pred štirimi leti smo uporabljali elektroparno vlaženje in porabili 30-krat več električ- ne energije. Že po enem letu evaporativnega vlaženja smo strošek za elektriko zni- žali za 5500 evrov, pravi Axel Grünewald. Elektroparni vlažilnik tudi. Za zagotovitev želene temperature so ne glede na letni čas upora- bljali hladilne agregate. To je do- datno še povečalo porabo energi- je, posledično pa tudi stroške za elektriko. Sedaj teh agregatov ne uporabljajo več, kajti evaporativ- ni vlažilniki prostore vlažijo in hladijo obenem. Niclas Börjesson, uslužbenec švedskega proizvajalca evapora- tivnih vlažilnih sistemov, takole razloži njihovo delovanje: ✓ Hlajenje nastane zaradi iste- ga vzroka kot pri tuširanju, ko mokri stopimo na plano; voda, ki izhlapeva iz kože, nas tudi ohlaja. Vlaga je zelo pomembna. Tiskarna Wil- kström AB je v evaporativno vlaženje in- vestirala pred štirimi leti. Klasično švedsko podjetje Munters je klasično švedsko podjetje, obenem pa v global- nem merilu vodilno na področju proizvodnje evaporativnih vlažil- nih sistemov. Ustanovitelj pod- jetja je bil Carl Munters, eden iz- med izumiteljev modernega hla- dilnika. Na kratko povedano, evaporativni vlažilnik je zasno- van tako, da v prostor izhlapeva vodo v obliki molekul, ki okolje hladijo in vlažijo hkrati. V ta na- men ima vlažilno jedro, ki vpija vodo. Skozi jedro vleče vodo močan aksialni ventilator, tako da začne izhlapevati, s tem pa vlažiti in hladiti zrak. ✓ Prah, kalcij in drugi onesna- ževalci zraka ostanejo v jedru, odstrani pa jih prebitek pretočne vode, pravi Niclas Börjesson. Tiskarna Wilkström AB je svo- jo dejavnost začela že leta 1917. Danes je uspešno družinsko pod- jetje, ki med svoje dejavnosti ra- zen tradicionalnega tiskanja šteje še digitalno tiskanje in knjigove- štvo. Gospod Grünewald s po- sebnim ponosom omeni tudi di- stribucijo tiskovin. Sven WETTERGRUND Kontaktni vlažilnik zraka TT * TM numimax HM2 2000/4000/8000 Humimax je serija prostostoježih kontaktnih vlažilnikov zraka, ki omogožajo izreden nadzor vlage v tiskarnah vseh velikosti. Serija Humimax vsebuje tri velikosti vlazil- nikov, HM2 2000, 4000 in 8000. Konstrukcija in dizajn pa uporabniku dajeta optimalno ravnotezje med užinko- vitostjo in nizko uporabo energije. Kapaciteta vlazilnikov je 1-60 l/h. Risba delovanja 0 Munters Distribucija in prodaja IMP Klima d.o.o., Godovic 150, 5275 Godovic Telefon: 05 37 43 101, faks: 05 37 43 146, e-posta: damjan.makuc@imp-klima.si Klima AS d.o.o., Trebinjska 12, 1000 Ljubljana Telefon: 01 568 21 52, faks: 01 568 21 52, e-posta: info@klima-as.com Valmor d.o.o., Knezov stradon 92, 1000 Ljubljana Telefon: 01 428 94 92, faks: 01 428 94 93, e-posta: info@valmor.si ALPE PAPIR d.o.o. Letališka cesta 16 SI-1122 LJUBLJANA Telefon: (01)546 64 50 Telefaks:(01) 546 64 95 http: www.alpepapir.si e-mail: info@alpepapir.si ALPE PAPIR d.o.o. - PE Maribor Špelina ulica 1 SI - 2000 MARIBOR Telefon: (02) 426 11 16 Telefaks:(02) 426 11 17 http: www.alpepapir.si e-mail: info@alpepapir.si JiPAP VIPAP VIDEM KRŠKO d.d. • BEUENA CELULOZA LISTAVCEV IN IGLAVCEV • ČASOPISNI PAPIR • GRAFIČNI PAPIRJI • EKOLOŠKI/RECIKLIRANI PAPIRJI Tovarniška 18, 8270 Krško, SLOVENIJA Tel.:+386(0)7 48 11 100 Fax:+386(0)7 49 21 115,4922077 E-mail: vipap@vipap.si, http://www.vipap.si NADALJEVANJE IZ ŠT. 1/2004, STR. 33 POVRSINSKO OPLEMENITENJE ETIKETE 2.4 Zaščitni tiskovni premazi Površinska obdelava oziroma zaščita je postopek, pri katerem na odtis ali nepotiskan tiskovni material nanesemo tanek sloj premaza, s katerim tiskano povr- šino mehansko zaščitimo, pove- čamo odpornost proti penetraciji tekočin in plinov ter izboljšamo zunanji videz, predvsem sijaj. Površinska zaščita dodatno oplemeniti vse zahtevane in žele- ne lastnosti, ki so bile omenjene pri papirju in tiskarski barvi. Od tiskarskih površinskih zaščitnih sredstev pričakujemo lastnosti, kot so hitro sušenje, visok sijaj, odpornost proti drgnjenju, čim manj vonja in porumenitve in neprepustnost vodne pare. Glede na zahteve površinske za- ščite tiskanega izdelka in na teh- nologijo nanašanja razlikujemo posamezne vrste površinskih za- ščitnih premazov, kot so: !■ premazi na oljni osnovi, !■ disperzijski premazi na vodni osnovi, !■ premazi na osnovi organskih topil, !■ in UV-premazi. Od zaščitnega premaza se pri- čakuje, da nima neprijetnega vo- nja in ne sprošča škodljivih in motečih plinov. Z njim lahko za- ščitimo površino, ki je v stiku z živilom, in onemogočimo ško- dljivo delovanje hlapnih snovi iz papirja ali tiskarske barve. V to skupino uvrščamo t. i. pre- hrambne zaščitne premaze. Premaz lahko nanašamo s po- močjo posebne premazovalne enote ali s sistemom barvnih va- ljev na tiskovnem agregatu. Na- našamo ga na dva načina: mokro na mokro in mokro na suho. Glede na učinek pa ločimo si- jajne in mat, drsne in nedrsne ter univerzalne premaze. Izbor pre- maza je odvisen predvsem od te- ga, kaj od premaza zahtevamo in pričakujemo, ter od vrste in nači- na nanašanja. Oljni ofsetni lak Oljni ofsetni lak ima podobno sestavo kot konvencionalna ti- skarska barva za ofsetni tisk. Po- stopek nanašanja na papir poteka s pomočjo tiskovne enote za of- setni tisk. Sušenje poteka z ab- sorpcijo in oksidacijo. Namesto pigmenta vsebuje povečan delež voskov in smol. Glavne sestavine so rastlinske smole, sušeča olja, mineralna olja in sušila. Delež suhe snovi je od 50 do 60 %. Pri nanosu veziva prehajajo v tiskovni material in izhlapijo. Poznamo visokosijajne, matira- ne in zaščitne lake. Slaba lastnost te vrste laka je, da je po končni osušitvi videz lakirane površine rumenkast. Največjo kakovost lakiranja dosežemo pri lakiranju na suhe odtise. Možen je tudi na- nos mokro na mokro, vendar se pri tem močno poveča možnost odmazovanja tiskarske barve. Optimalni nanos je do 1,5 g/m2. Priporoča se za oplemenitenje tanjših vrst papirja. Uporablja se povsod, kjer želimo doseči zviša- nje sijaja, doseganje specifičnih mehanskih učinkov in izboljšano odpornost proti abrazivnosti. Vodnodisperzijski lak Disperzijski lak na vodni osno- vi je vsestransko uporaben za do- seganje specifičnih tehničnih zahtev v ofsetnem tisku. Osnov- ne sestavne komponente so di- sperzija polimera, v vodi disper- girane smole, dispergirani vosek povečuje odpornost proti dr- gnjenju in abraziji, sredstva za nastanek filma za zamreženje in proti penjenju. Disperzijski zaščitni premaz se suši izjemno hitro. Zato ga pravi- loma ne moremo uporabljati na standardni ofsetni enoti, ampak ga nanašamo s pomočjo posebne enote z valji ali »blade« sistemom z noži. Sušenje poteka fizikalno, na osnovi izhlapevanja vode, po- gosto tudi z vročim zrakom. Po izhlapitvi vode nastane nelepljiva trdna površina. Suhe snovi je od 20 do 50 %. Prednosti uporabe disperzijske- ga laka na vodni osnovi so: je brez vonja, pri nastanku filma ne pride do porumenitve, pri delu skoraj ne potrebujemo prašenja, omogoča visoko hitrost, nasta- nek gladke površine, je dobro to- pen v vodi. Z uporabo vodnodisperzijskega zaščitnega premaza lahko na ti- skanem izdelku dosežemo: zašči- to pred abrazijo, trganjem v vla- žnih razmerah, visok sijaj, svilnat ali mat videz, odpornost proti drgnjenju med površinami pa- pirja, obstojnost pri nizkih tem- peraturah, uporaben je pri zaščiti kovinskih barv. Druge specialne vrste zaščitnih premazov so: premazi »blister« za embaliranje, »primer« premazi (vezivno sredstvo) za nadaljnjo UV-zaščito, premazi, ki se utrju- jejo z ultrazvokom, dišeči prema- zi (mikrokapsule), specialni eti- ketni laki, dvokomponentni pre- mazi (premaz in utrjevalec). V teh primerih je možen parcialen nanos premaza, vendar s pomo- čjo »striping« gumi podloge. Op- timalni nanos je od 3 do 8 g/m2. Premazi na osnovi organskih topil To so premazi, pri katerih so komponente veziva topne v or- ganskih topilih. Utrjevanje pote- ka v postopku izparevanja topila. Takšni premazi so nitrolaki ali kombinacije različnih premazov na osnovi nitrolakov, ki se upo- rabljajo v ločenih postopkih na premaznih strojih. Vendar imajo zaradi ekoloških vidikov zelo omejeno uporabnost. Enake rezultate dobimo z upo- rabo disperzijskih premazov na vodni osnovi v ofsetnem tisku. UV-premazi UV-lak se je v tiskarstvu uvelja- vil po letu 1970 zaradi vse večje potrebe po odporni in obstojni gladko-sijoči površini tiskovnega materiala. Uporablja se za različ- ne namene, za lakiranje karton- ske embalaže, oplemenitenje EMBALAŽA - ETIKETE A Slika 8. Shematski prikaz zrcalnega in razpršenega odboja na tiskani in premazani površini: A) odboj svetlobe na odsevnem in hrapavem tiskovnem materialu, B) raz- prševanje svetlobe na različno hrapavih površinah, C) odboj svetlobe na potiska- nem tiskovnem materialu: gladek, hrapav, hrapav z zaščitnim premazom5. B C ovitkov knjig ter raznih vrst eti- ket. Je zaščitni premaz, ki se suši oz. utrjuje s pomočjo UV-sevanja in ima podobno sestavo kot UV-ti- skarske barve. Zaradi teh lastno- sti se razlikuje od premazov na oljni in vodnodisperzijski osno- vi. Osnovne sestavine zaščitnega premaza so: ■ akrilni oligomeri (material zamreži in zagotovi primerno vi- skoznost), ■ akrilni polimeri (zagotavlja- jo visok sijaj, trdoto in odpor- nost proti drgnjenju), ■ fotoiniciatorji za utrjevanje pri sušenju. Pri nanosu UV-premaza se s pomočjo UV-sevanja aktivirajo fotoiniciatorji. Prejeta energija se prenese na vezivo, ki v postopku polimerizacije zamreži. UV-lak je odporen proti visokim mehan- skim obremenitvam in je prila- gojen različnim uporabam. Upo- rablja se v postopku eno- ali obo- jestranskega premazovanja na la- kirnih enotah, pri ofsetnem, sito- in fleksotisku kot tudi na prire- jenih lakirnih strojih. Glede na način utrjevanja pre- mazov poznamo: ■ Sušenje UV-reaktivne kom- ponente, ki poteka z mehaniz- mom kemičnega vezanja prostih radikalov. Fotoiniciatorji rabijo za prenos energije. Energetski potencial elektromagnetnega se- vanja je obratno sorazmeren va- lovni dolžini. Krajša je valovna dolžina, večji je energetski po- tencial sevanja. Kratkovalovna svetloba je energetsko bogatejša kot dolgovalovna. ■ Pri kationskem UV-laku so pomembni fotoiniciatorji, ki se pri učinkovanju UV-sevanja pre- oblikujejo v kemične reakcijske komponente, potrebne za zače- tek zamreženja polimerov, ki so nosilec optimalno obstojnega sloja. Proces sušenja je dokončen šele po končani fazi utrjevanja (po nekaj urah ali dnevu). Suhe snovi je skoraj 100 %. UV-zaščitne lake lahko nanaša- mo na tiskovni material posto- pno. Optimalni nanos je okrog 10 g/m2. S postopkom lakiranja tiskanega izdelka ne dosežemo samo ustreznega videza barve in sijaja, ampak tudi visoko odpor- nost proti drgnjenju in boljšo prehodnost na dodelavnih in eti- ketirnih strojih ter odpornost proti drugim mehanskim obre- menitvam. 3. POMEN IN ZNAČILNOSTI POVRŠINSKE DODELAVE Površinska ob- in dodelava ne- potiskanega ali potiskanega pa- pirja omogočata izboljšanje končnega videza, povečanje me- hanske obstojnosti in obstojnosti na abrazivnost ter optimiranje nadaljnjih tehnoloških postop- kov pri izdelavi končnega izdel- ka. 3.1 Značilnosti izdelka Optični učinek - sijaj H končnemu videzu tiskanega izdelka največ prispeva sijaj ti- skane površine, ki je opredeljen kot barvno-optična lastnost. Barvno polne sijajne površine potiskanega materiala dosegajo večjo izrazno moč in pritegnejo več zanimanja v primerjavi z ne- sijajno površino izdelka. Sijaj je posledica odboja svetlo- be na površini, pri čemer je vpa- dni kot svetlobe enak odbojne- mu. Na polmat zaščitnih prema- zih svetloba razpršeno odseva kot posledica različnih vpadnih ko- tov in smeri odboja svetlobe (sli- ka 8). Končni učinek je zelo od- visen od vrste in načina nanosa zaščitnega premaza ali lakiranja. Zaščita proti abraziji Drgnjenje lahko precej poslab- ša videz in uporabno vrednost potiskanega izdelka. Zaščitni premaz ohranja potiskanemu iz- delku uporabno vrednost tudi po zaključni fazi dodelave in tran- sporta. Površinska trdnost Fleksibilna embalaža je pri uporabi pogosto izpostavljena povečanemu vplivu vlage. Papir je higroskopičen material, ki v spremenjenih klimatskih razme- rah sprejema in oddaja vlago, pri tem pa se spreminja tudi mehan- ska odpornost. Z nanosom zašči- tnega premaza zmanjšujemo vpliv vlage na spremembo la- stnosti tiskovnega materiala. Po- večana penetracija zaščitnega premaza v strukturo papirja po- veča površinsko odpornost ti- skovnega materiala. Zaščitni premaz tudi poveča odpornost površine proti učinkovanju ma- ščob, olj in drugih v vodi topnih snovi. 3.2 Tehnološki postopki dodelave Pri delu na strojih za premazo- vanje je pomemben dejavnik sto- pnja medsebojnega drgnjenja ti- skovnega materiala. Potiskana območja tiskarske pole dosegajo drugačno stopnjo trenja kot ne- potiskana. Za izenačenje trenja na tiskarski poli se uporablja po- seben tiskarski prah, ki s svojimi fizikalnimi lastnostmi omogoči tudi boljši dostop zraka do ti- skovnih elementov na tiskovni poli. Enako je zagotovljeno tudi hitrejše in bolj učinkovito utrje- vanje zaščitnih premazov. Postopki površinske dodelave Premazovanje V tehniki ofsetnega tiska po- znamo zaščitne premaze: !■ premazi na vodni osnovi, !■ klasični tiskovni premazi, !■ UV-premazi. Premaz lahko nanašamo na ti- skovni material neposredno prek valjev na premaznih enotah ali posredno prek tiskovne plošče. Premaz kot izdelek je po konča- nem postopku nanašanja, pene- tracije in utrjevanja gladek in si- jajen. Specialni premazi Skupina premazov, ki dosegajo posebne vizualne učinke. Na- men premazovanja je povečati uporabnost, izraznost in prepo- znavnost končnih izdelkov. Premazovanje detajlov Uporablja se na tiskovnem ma- terialu za visokosijajno upoda- bljanje posameznih tiskovnih elementov oz. območij. Laminacija S pomočjo laminiranja doseže- mo visok sijaj in zaščito tiskovne- ga materiala. Polimerna folija, ki jo nanesemo z laminiranjem, je po sestavi neodvisna od procesa tiska, saj ne zahteva posebnih la- stnosti tiskarske barve inje nepo- grešljiva pri zaščiti določenih grafičnih izdelkov. vanja - preoblikovanja, po mo- žnosti bolj voluminoznega ti- skovnega materiala. Po konča- nem postopku se odboj svetlobe na reliefni strukturi spreminja in je odvisen od vpadnega kota sve- tlobe. Vroči tisk folije Postopek reliefnega tiska se uporablja povsod, kjer želimo poudariti videz potiskane povr- šine. Izvede se s pomočjo vtisko- Videz tiskovnega elementa, od- tisnjenega v tej tehniki tiska, je lahko zlat, srebrn, bakren, v barvi aluminija ali v odtenkih kovin- skih barv. Nosilna folija je pre- mazana s sestavinami različnih odtenkov barv in z vroče taljivim lepilom. Premaz se pri stiku s ter- moelementom odtisne na tiskov- ni material. Hologrami Postopek opravimo s pomočjo konvencionalnega tiskarskega stroja za vroči tisk folije. Holo- gram je sprva vtisnjen v nosilno folijo in nato odtisnjen na ti- skovni material, na katerem ima lahko tudi funkcijo premaza. 4. OBSTOJNOST KONČNEGA IZDELKA Tako kot vse organske snovi se tudi papir stara. Na mehanizem staranja vplivajo medsebojne re- akcije med snovmi v papirju in okolici. Pod oznako »staranje pa- pirja« razumemo predvsem po- slabšanje mehanske trdnosti, ke- mijske obstojnosti in optičnih la- stnosti papirja in izdelkov. Osnovni vzroki, ki povzročajo staranje papirja, so endogeni in eksogeni in jih lahko pripišemo trem osnovnim parametrom: !■ vzroki, ki izhajajo iz neustre- zne vlakninske oziroma celotne surovinske sestave in tehnoloških pogojev izdelave, Številka 1 v svetu tiskarskih barv SunChemical Hartmann^d.o.o., na Brnčičevi ul. 31 v industrijski coni Ljubljana-Crnuče vam iz zaloge ponuja popoln program tiskarskih barv, lakov in pomožnih sredstev najvišjega ja razreda: OFSETNI TISK NA POLE ECOLITH - visokopigmentirane procesne barve najnovejše generacije, izdelane izključno na bazi rastlinskih olj, primerne za vse podloge IROCART - koncentrirani monopigmenti za mešanje in tisk (kartonaža, etikete ...) popolna paleta pomožnih tiskarskih sredstev in lakov za ofsetni tisk specialne tiskarske barve (za tisk na nevpojne materiale, plakate, fluorescenčne, kovinske ...) TACIJSKI OFSETNI TISK (f za vse tehnike tiska I (za lakirne enote, ■i kontakt...) i a bazi vode in topil DODATNE SERVISNE STORITVE tima tehnologov Hartmann, d.o.o.: • hitra priprava vseh mešanih ofsetnih barv (PANTONE, HKS, RAL ... predloga) v lastni mešalnici s spektrofotometričnim nadzorom, preizkusnim odtisom tehnološki auditi z meritvami (vlažilna voda, temperature ...) in svetovanjem našim kupcem svetovanje in inženiring računalniško vodenih sistemov doziranje tekočih barv (flekso- in bakrotisk) „ organizacija strokovnih izobraževanj, seminarje Praktičnega usposabljanja HARTMANN Sun Chemical, Hartmann, d.o.o. Brnčičeva ulica 31, 1231 Ljubljana-Crnuče tel. 01/563 37 02, -14, -15, faks -03 e-mail: igor.sun@siol.net POVRŠINSKO OPLEMENITENJE !■ vplivi, ki so posledica po- stopkov tiskanja, predelave in uporabe, !■ onesnaževanje iz zraka, učinkovanje svetlobe, povišane temperature in vlažnosti ozračja, delovanje mikroorganizmov in plesni. Obstojen papir in izdelek je ti- sti, katerega lastnosti se po ume- tnem staranju ne spremenijo ozi- roma je dosežena retencija posa- meznih karakteristik najmanj 85 odstotkov začetne vrednosti. Osnovni povzročitelji degradaci- je papirja so kombinacija notra- njih in zunanjih dejavnikov. Vpliv notranjih na staranje pa- pirja je 80- do 85-odstoten - nanj vplivajo proizvajalci in pre- delovalci papirja. Vpliv zunanjih dejavnikov pa je le 10- do 15-od- stoten in je odvisen predvsem od uporabnikov. Standard ISO 11798 oprede- ljuje obstojnost zapisa, odtisa na papirju na podlagi metod vre- dnotenja obstojnosti in trajnosti dokumentov, potiskanih in ko- pirnih papirjev, za katere se zah- teva trajnost in obstojnost več deset let. V osnovi se nanaša na dokumentni papir, vendar ga lahko enako uspešno uporabimo tudi pri meritvi obstojnosti po- sebnih vrst etiketnih papirjev in izdelkov. 5. SKLEP Površinsko oplemenitenje ozi- roma zaščita tiskovnega materia- la je postopek, pri katerem nane- semo na odtis ali nepotiskan ti- skovni material tanek sloj pre- maza, s katerim tiskano površino mehansko zaščitimo, ji poveča- mo odpornost proti penetraciji tekočin in plinov ter izboljšamo zunanji videz, predvsem sijaj. Od tiskarskih površinskih zaščitnih sredstev pričakujemo predvsem lastnosti, kot so hitro sušenje, vi- sok sijaj, odpornost proti drgnje- nju, čim manjša vonj in porume- nitev in neprepustnost vodne pa- re. VIRI 1. KOS, M. Vpliv površinske obdelave na obstojnost vin- ske etikete za nepovratno stekleno embalažo Diplomsko delo, Univerza v Ljubljani, Naravo- slovno-tehniška fakulteta, smer Grafična tehnika, Ljubljana, januar 2003, str. 1 -24 Vinska etiketa je med postopkom dodelave, etiketiranja na embalažni materi- al, transporta in shranjevanja na- polnjenih steklenic izpostavljena različnim zunanjim obremeni- tvam in spremenljivim klimat- skim razmeram. V takšnih neu- streznih razmerah lahko tudi ka- kovosten izdelek izgubi velik del prvotnih lastnosti. To dejstvo je izjemno neugodno za nadaljnje postopke dodelave in uporab- nost izdelka pri kakovostnem tr- ženju, pri čemer ima izdelek - vinska etiketa zelo velik pomen. Le s pravilno izbiro grafičnih materialov, predvsem papirja in sredstev za površinsko oplemeni- tenje, in postopkov dodelave lah- ko vplivamo na optimalno me- hansko in barvno obstojnost eti- kete v specialnih razmerah upo- rabe. Meta CERNIC LETNAR Inštitut za celulozo in papir Ljubljana Marko KOS 2. n. n. .silvinske_steklenice.htm 3. DULLINGER, K., KAYE, D. Krones handbook of package decoration technology Neutraubling: KronesAG, 1988,str. 171-178 4. THOMPSON, B. Printing materials: Science and technology Pira International, Surrey 1998, str. 118-136, 371-375 5. OITTINEN, P., SAARELMA, H. Printing Helsinki University of Technology, 1998, str. 151-155 6. ČERNIČ, M., VODOPIVEC, J. Trajnost in obstojnost dokumentov na papirju - Zahteve in testne metode 2. zborniks področjaarhivistike, dokumentalisti- ke in informatike, Radenci 2003, str. 183-192 7. n. n. (interno gradivo) The nobel art of oflset inks Trelleborg, Akzo nobel inks AB, October, 1996 8. HEINCKE, D. Druckfarben Echo 6, München, Huber Gruppe, str. 22-26. 9. TESCHNER, H. Offsetdrucktechnik Fellbach-Öffingen, Fachschrieften Verlag 1997, str. 13/11-13/12,17/15 10. HOSTMANN, S. Dispersionslacke im Offsetdruck Echo 14, München, Huber Gruppe, Univerza v Ljubljani str. 33/2-33 REVIJA SLOVENSKIH GRAFIČARJEV 1/2005 Založnik in izdajatelj DELO, d. d. Predsednik uprave Tomaž Perovič Soizdajatelj GZ Slovenije, Združenje za tisk Glavni in odgovorni urednik Marko Kumar Lektorica Zala Budkovič Uredniški odbor Andrej Čuček Gregor Franken Gorazd Golob Klementina Možina Ivo Oman Leopold Scheicher Naslov uredništva Delo - GRAFIČAR Dunajska c. 5 SI-1509 Ljubljana T. +38614737 424 F. +38614737 427 internet www.delo.si/graficar TRR: 02922-0012208609 Letna naročnina je 4600 SIT. Posamezne številke po ceni 990 SIT dobite na našem naslovu. Revija izide šestkrat letno. Grafična podoba Ivo Sekne Naslovnica foto Drago Zorec oblikovanje Marko Kumar Grafična priprava Delo Grafičar Tisk in vezava Delo Tiskarna, d. d. Uredništvo ne odgovarja za izrazje in je- zik v oglasih in prispevkih, ki so jih pri- pravile tretje osebe (oglasne agencije, reprostudii ...). Tudi ni nujno, da se odgovorni urednik strinja s strokovnim izrazjem in definici- jami v objavljenih prispevkih. « novo Kodak Polychrome ^ GRAPHICS Ne prezrite novosti v našem prodajnem programu, fotopolimerne plošče za flekso tisk Flexcel SRH (60 shore A) Flexcel SRM (50 shore A) Flexcel SRC (32 shore A) Naši poslovni partnerji in njihovi proizvodni programi: ANIPrinting Inks vse vrste barv in lakov za tisk ATLANTIC ZEISER grafični števci in oprema za številjenje BASF-K+E vse vrste barv in lakov za tisk BBA BELGIUM cevne navleke in krpe za čiščenje BÖTTCHER ÖSTERREICH vse vrste tiskarskih valjev CREO oprema za pripravo tiska DAY INTERNATIONAL ofsetne gume in poliester podloge DERPROSA folije za hladno in toplo plastificiranje DIAURES samolepilne folije in papirji EFI IT za upravljanje in vodenje tiskarn FALK naprave za predpripravo vode za grafično industrijo FARBENFABRIK PRÖLL barve za sitotisk FOTECO emulzije in kemikalije za sitotisk FRITHJOF TUTZSCHKE cevne navleke in podložni kartoni GUARRO CASAS knjigoveški prevlečni materiali KAMI pomožna sredstva za reprodukcijo KODAK POLYCHROME GRAPHICS flekso plošče, grafični filmi, ofsetne plošče, kemikalije in oprema ter materiali za analogni in digitalni poizkusni odtis (matchprint) KIMOTO vsi materiali za izdelavo montaž NORBERT WIETSCHER drobni grafični pripomočki PCS potrošni in nadomestni deli PRINTING RESEARCH brez madežev- Super Blue TETENAL kemični proizvodi za grafično industrijo VARN PRODUCTS COMPANY pomožna sredstva za tisk VARN KOMPAC avtomatski vlažilni sistemi XEROX digitalni tisk. Grafik d.o.o., Letališka cesta 32, 1000 Ljubljana telefon h.c,-tajništvo 01 548 32 OO prodaja 01 548 32 24 faks • h.c.-tajništvo 01 548 32 10 • e-pošta grafik@grafik.si • www.grafik.si People & Print Shajališče drupa 2004 Skupaj nekaj spremenimo Kaj vse se Lahko izide, če človek o tisku razmišlja povsem osebno in pomisli tudi na druge ljudi v panogi, ste videli pri KBA na Drupi 2004. Z nami ste doživeli, kako lahko skupaj prispevamo k pospeševanju tiskarske dejavnosti. Bodisi v ofsetnem tisku na pole, digitaliziranem in digitalnem ofsetnem tisku, fleksotisku na pole, rotacijskem ofsetnem tisku, globokem tisku bodisi pri tisku na pločevino, pri tisku časopisov ali vrednostnih papirjev. KBA postavlja primerjalna merila: z najmodernejšo tehniko, inovativnimi postopki, praktično naravnanimi tehnološkimi procesi in izjemno prilagodljivostjo. Držite nas za besedo. Živimo za vaš uspeh. Koenig & Bauer AG, Würzburg, Frankenthal, Dresden Tel. ++49 931 909-0, e-pošta: kba-wuerzburg@kba-print.de, www.kba-print.de % Koenig & Bauer AG