28. štev. V Ljubljani, dne 22. decembra 1900. X. leto. Izhaja vsako soboto ter stane za vse leto 1 K 60 v., za pol leta 1 K. — Za oznanila plačuje se od dvostopne petit-vrste 16 v. če se enkrat tiska; 24 v. če se dvakrat, in 30 v. če se trikrat tiska. — Večkratno tiskanje po dogovoru. — Naročnina in inserati blagovolijo naj se pošiljati „Narodni Tiskarni1 v Ljubljani, vsi spisi in dopisi pa uredništvu „Rodoljuba". — Pisma izvolijo naj se frankirati. — Rokopisi se ne vračajo. g s Kmetski stan —vržen ob tla. Pri državnozborskih volitvah iz kmetskih občin dne 18. decembra je bil kmetski stan vržen ob tla. Pri teh volitvah se je prvič poskusilo, rešiti kmeta iz farovške sužnosti. Kmeta naj zastopa kmet, je donelo križem dežele, a duhovščina se je temu uprla, češ, da kmeta ne sme zastopati kmet, ampak izdajalci kmetskega stanu. In izvoljeni so bili ravno tisti ljudje, ki so zadnja -leta kmeta izdajali, ravno tisti nesposobni ljudje, ki so krivi, da se kmetu tako slabo godi, ravno tisti možje, ki so mirno utaknili očitanje, da so bili od vlade podkupljeni. V dveh okrajih sploh ni bilo resnega boja, namreč na Gorenjskem, kjer je le malo pametnih naprednih mož, in še veliko zelo zabitih, pa v ljubljanski okolici, kjer so ljudje tako malo vredni, da so rajše volili načelnika tihotapskega društva kakor poštenega kmetskega moža. V treh okrajih pa je bil hud boj, a a če so bili kmetje premagani, in so zmagali farovški podrepniki, je tega kriva strahovita zloraba cerkve in spovednice. Tako strahovito kakor letos ni naša duhovščina še nikdar divjala. Duhovniško nasilstvo je preseglo vse meje in vsled tega nezaslišanega hujskanja so zmagali penzijonist Povše, invalid in prijatelj 36% Pfeifer in prevžitkar Žitnik, ki je pod častno besedo lagal. Izid volitve je ta-le: V volilnem okraju Vencajz-Lenarčič je dobil Vencajz 5411, Lenarčič 815 glasov. V volilnem okraju Pogačnik-Pirc je dobil Pogačnik 5420, Pire 915 glasov. V volilnem okraju Žitnik-Božič je dobil Žitnik 2839 glasov, Božič pa 2518 glasov. V volilnem okraju Pfeifer-Globočnik je dobil Pfeifer 3072, Globočnik 1803 gla-ov. V volilnem okraju Povše-Zupančič je dobil Povše 2198, Zupančič pa 1649 glasov. Uspeh klerikalne stranke je bil torej jako klavrn, kajti Žitnik je dobil samo 321 glasov več kakor Božič, Povše pa le 549 glasov več kakor Zupančič. Klerikalci so svoje zmage kar pijani. A vzroka nimajo se veseliti. Volitev je pokazala, kako mogočno narašča kmetsko gibanjo v deželi. Prvič je ljustvo poskusilo 8e otresti duhovniškega jerobstva. Prvič 8nio poskusili se iznebiti klerikalcev. Izgubili nismo ničesar, pač pa so je pokajo, kako se morajo klerikalci tresti za s^ojo oblast. Ljudstvo vstaja. Ljudstvo je začelo Videvati, da mora kmet sam vzeti vajeti v roke, ako naj se njegov položaj izboljša *A to je dobro znamenje za prihodnost. ^° pogumno in nevstrašno naprej. De- lajmo z vsemi močni, da rešimo ljudstvo pijavk iz zatiralcev, in da pride dan, ko bomo lahko rekli: Zmagal je kmetski stan. Naš kmet in farovž v številkah. Božič je dobil na Notranjskem 2518, dr. Žitnik 2839 glasov. Razlika v korist farovža 321. Lenarčič je dobil 815, Vencajz 5431. Pire 915, Pogačnik 5429. Zupančič 1649, Povše 2198, Globočnik 1803, Pfeifer 3072. Izračunite si sami druge razlike mej temi številkami številk. Glejte toliko moč ima farovž v posameznih volinih okrajih nad kmeti. Na Notranjskem najmanj. Sli ste pametnejši kmetovalci z veliko unemo v volilni boj za vaše kandidate. Imeli ste kandidate, da vam farovški zanje zavidajo. Najboljše može se je dobilo, kar jih zdaj kranjska kmetija premore. Farovž je postavil take kandidate, da se je moral farovški privrženec nad njimi zjokati. Ali farovž je vas, ki ste začetkoma volilnega gibanja bili v velikanski večini za kandidate kmetije, prijel s strašilom, da vas ne bo pokopaval, krstil, poročal, rekel vam je, da pomagate cerkve podirati, da pridete gotovo v pekel, če farovški kandi-datje ne zmagajo. Rotil vas je v spoved-nici, rotil pri izpraševanju, rotil vas doma in v cerkvi. Nazadnje jih je veliko izmed vas izgubilo pogum. Vaše ženice so bile nahujskane. Pravi mož je moral biti tisti, ki je kmetskemu kandidatu zvest ostal, mož brez strahu. V teh volitvah ste videli, kaj je še našim duhovnikom sveto. Vse, kar je vam vernim katoličanom bilo v veri sveto, vse ste videli za vaše glasove metati v blato. Bilo je to barantanje, kakor ga slov. svet od časa luteranske dobe ni videl. V tabernaklih so stali: Vencajz, Pfeifer, Povše, Žitnik, Pogačnik. Pred njimi so vas silili duhovniki poklekniti in jih moliti. 7700 vas je bilo na vsem Kranjskem, ki niste hoteli poklekniti pred temi svetniki. Veliko tisoč tistih tudi ne, ki jih ni prišli na volišče. Zmagali so farovži s svojim strašilom. Kaj hočete, možje brez strahu! Tak je bIov. svet. Poskusili ste ustopiti za vaše kmetsko gospodarstvo. Farovž vam je za-klical: roke stran, zato bomo mi skrbeli, kakor bo nam kazalo. Farovž je močnejši, kakor vi kmetovalci. Ce bi vsi tisti pomnožili vrste vas korajžnih, ki so se volitve izdržali, kaj bi vas več bilo in zmagali bi proti Žitniku, Povšetu in Pfeiferju. Tako pride, če kmet puško v koruzo vrže. V tej volitvi ste vi korajžni kmetovalci videli, da gre farovžu za njegovo kasto. O tem vas je vseh 7700 prepričanih. Proti pravim kmetom-kandidatom in tako huda gonja! Ali so se jih v farovžih bali teh vaših mož! Zgubljena je bitka. Ne tako kmalo dobite iz vaše srede take može za kandidate, kakor so: Božič, Globočnik, Lenarčič, Pire, Zupančič. Kdo še bo zaupal kmetskim volilcem, katere lahko mleko-zobni kapelan tako ustraši s peklom in hudičem, da ne vedo ali so moškega ali ženskega spola! Zapravili ste tudi mnogo vašega kredita. Boste še iskali take može, pa jih ne boste našli, jih ne boste dobili ven na plan. Zadovoljni boste morali biti z vsem, kar vam bo farovž voliti dal Tudi pravega osla vam lahko dajo. Tarnajte, kakor hočete, da hodi vaše gospodarstvo na kant, da morate v Ameriko, na Vestfalsko. Farovž, ki je že toliko vaših izgnal v tujino, je neizprosljiv, j© neusmiljen, dokler vas je strah pred njim. Le pred korajžnimi ljudmi je njega strah in teh je med toliko tisoč kmetovalcev na Kranjskem le 7700 bilo. Nosite, trpite dalje, in če enkrat berete, kako se mej avst. Nemci in mej Čehi kmetje gibajo in po kmetovalcih-poslancih za-se, za svoje kmetije skrbijo, otrinite si solze iz oči, Slovenec je bil tlakar farovžev, a v vaših rokah je vaša usoda. Ustani kmet, dvigni se, sicer si izgubljen. Klerikalizem je že veliko Slovencev ubil in bo Še nas, kar nas je na svetu, če se mu ne upremo. Na noge, kmetski stan, zakaj če se ne ganeš, bo rekla zgodovina: Slovenski narod je umrl, ker ni imel toliko moči, da bi bil stri klerikalnega gada, ki mu je iz-pijal kri. _ Dopisi. Iz Št. Jerneja, 18. decembra. Zbranih smo imeli 200 volilcev. Zajutrkovali smo skupno in volilci so dali glasovnice pregledati; vse je bilo v redu. Napisali smo na zahtevanje za Globočnika, kar je še bilo prazno. — Nič se ni mej volitvijo prepisavalo. Prišlo jih je pozneje več poštenih naših. Ali od 274- oddanih glasov je bilo glasovnic za Pfeiferja 175, za Globočnika 99. Možje so dobili pri izpraševanju v farovžu glasovnice izpolnjene za Pfeiferja. 100 naših je vrglo na Globočnika glaseče se glasovnice pri oddaji glasovnic stran; našli smo jih pozneje zunaj volilnega lokala. Tako so v farovžu učili. Bali so se odkritega boja. Glasovnic je bilo v Št Jerneju dobiti od klerikalcev, kolikor sejihje hotelo. — 430 je bilo upisanih volicev. Veliko volilcev pa Bta župan Polancin dekan Fettich-Frankheim iz volilnega imenika izbrisala Ljudje niso reklamirali. Mislili so si, če me davkar najde, me bo tudi občinski sluga, kadar so volitve. Poznejše reklamiranje je glavarstvo odklonilo. Volitev se vrši. Naši agitatorji povedo, da je najmanj 200 glasov za Globočnika oddanih. Pazili so. Mej volitvijo se ni nič črtalo in prepisavalo. Ali dobili so pri izpraševanju naši tudi glasovnice za Pfeiferja. Dekan je sedel v komisiji. — Prišli smo po vo-litvi skup v isti gostilni. Bilo nas je 150. Ko se zaključek volitve naznani, je velika razburjenost. Goljufija! Ta goljufija se najde v dvojnih glasovnicah. Štejmo se! Vrata zapreti! Tu vidimo, kako nekateri vrata iščejo in ven begajo. Ostale poštenjake so pa naši, ko so se prepričali o njih nezvestobi, ven napodili. To se je dogajalo mej kmeti, ki so enkrat šteli mej najboljše kmete na Dolenjskem. Oj kako hodi s slabim gospodarstvom tudi moštvo našega kmeta v zaton! Pa ne samo slabše gospodarstvo je vzrok, da gine moštvo in poštenje. Vpliv politiku-jočih duhovnikov je naše ljudstvo pokvaril, ti politikujoči duhovniki so ubili v našem ljudstvu tudi poštenje in nravnost. Ponikva ob južni železnici. Naša dva črnosuknježa začela sta posnemati srbo-rite kranjske pope in na vse kriplje agi-tirata in pridušata volilne može, da bi oddali glasove za škofovega kandidata ŽiČkarja. Župnik je na dan pred volitvijo volilnih mož na prižnici rohnel in žveplo pljuval na svoje verne poslušalce, ker je zvedel, da so brali liberalni volilni katekizem. Umevno je, da je popom to neprijetno, če kmet zve, kakšni prijatelji ljudstva so dukovniki. Župnik je rekel, da je vse zlagano, kar stoji v volilnem katekizmu. To je lahko reči. Ali dokazati, dokazati to je težko. Mi kmetje vemo najbolje, da je vse res, kar pove volilni katekizem, ker kmetje poznamo duhovnike, da so največje pijavke na ljudskem telesu in najbolj ne-nasitljive stvari. Dolgo časa smo kmetje voljno prenašali, da so nas duhovniki tlačili in izžemali, sedaj pa mora biti temu konec, in na vsa usta jim bodemo povedali, da stoji ljudstvo nad duhovniki in ne duhovnik nad ljudstvom. Ti ljudski požeruhi morajo enkrat zvedeti, da je v občini kmet gospodar, ne pa far, kateri je le uradnik cerkvene oblasti in pa služabnik božji. V cerkvi naj nas uči, in poslušali ga bodemo, v posvetne reči naj pa se ne vtika. To bi bilo res sramotno za kmeta, katerega rod je morda že nad sto leti v kaki občini, če pride potem v faro kak mlad za ušesi še moker kaplanček, in ta ga hoče potem komandirati v vseh posvetnih stvareh. A kmetje! Pomislimo, ali Vam kedaj pošlje škof domačina za duhovnika, ne. Ne, pošlje Vam kakega »per-leka« in ta tuj človek nam v domači fari in v domači občini zapoveduje v posvetnih stvareh in ukazuje, koga naj volimo v tajne zastope. Ali je to prav ? Nikdar ne in mi kmetje od sedaj naprej tega ne bodemo več trpeli. Sedaj bodejo farji spet hodili po beri in prišli k nam kmetom s praznimi žaklji, da jih napolnimo. Pošljimo jih k tistim farovškim podrepnikom, ki so na dan volitve volilnih mož glasovali za farovške kandidate. Videli bodemo, koliko bodejo dobili. Trobenta mariborskih kanonikov in drugih farovških gospodov »Slov. Gospodar« je proglasil našo volilne može za farovške hlapce, češ, da so vsi razen jednega za Zičkarja. če so res, le naj bodejo, zapomnili si jih bodemo dobro in tudi povedali, da so potem dvorezni nož. Upamo, da tega ne bode treba, ker jih predobro poznamo, da so zavedni in zanesljivi možje, ki imajo pa toliko poguma, da se ne bodejo udali župniku. Župnik pa naj bode miren in naj opravlja svojo službo, če hoče zadovoljno živeti med nami. Kaj čemo pa o kaplanu reči. Grehov ima toliko, da jih tukaj ne bi mogli našteti. Poboljšal se tako ne bode, in to, ker mu je greh prirojen. Svetovali bi mu pa, da naj preveč ne steguje jezika, da ga ne bodemo enkrat za tistega prijeli, in mu povedali v obraz, kar mu gre. V zadnjem času se farovški dopisnik prav rad oglasi v »Slov. Gospodarju« in prodaja tamkaj svoje laži. Vse, kar je pisal v telegramu soštanjskih volilcev na volilni shod v Kranju je gola laž. Telegram so podpisali samo kmetje, in je original s podpisi dobro shranjen. Kmetje, ki smo še naročeni na »Slov. gospodarja«, vrnimo ga in ne naročimo ga več. Naj ga berejo farovške kuharice, za druge ljudi tako ni. Naročimo raje »Rodoljuba«, ki je neodvisen list in se upa povedati tudi žegnanim gospodom svoje mnenje. Verjamemo, da je srboritim farovškim gospodom »Rodoljub« trn v peti in da se jeze, da ga prihaja okoli 50 iztisov na Ponikvo, in gospodje že kriče o zagrizenem liberalcu, ki goji »liberalizem«. Kaj je neki to za en tič. Kdor ne posluša fajmoštra ali kaplana, kdor ne daje bere, kdor ne pošilja v farovž puranov, kapunov, jajc itd., kdor fajmoštra in kaplana ne napaja, ta je liberalec, in če bi tudi ves dan tičal v cerkvi in ves dan molil. Taki so naši gospodje in taki bodejo ostali, dokler bodemo mi kmetje tako neumni, da jim bodemo slepo pokorni in jim za trdno vse verjeli. Politični pregled. Hud udarec za vlado. Sedanje ministrstvo je izgotovilo načrt zakona, po katerem bi se zvišal davek na žganje in bi se od tega pribitka tudi večje svote odkazale posameznim deželam. Treba jo seveda bilo, da ta zakon sprejmejo vsi deželni zbori. To pa se ni zgodilo. Dalmatinski dež. zbor jo ta zakon odklonil. To je seveda hud udarec, ker je morala vlada vsled tega umakniti svoj predlog. Volitve. Doslej so bile volitve najzanimivejše na Kranjskem in v Gališki. Tudi v tej slednji deželi so duhovniki, kot zvesti služabniki grofov in škofov, delali zoper kmetsko ljudstvo in spravili v drž. zbor največ same ljudske nasprotnike, pokorno hlapce grofov in škofov. Deželni zbori so sklicani sicer Le na kratka zasedanja, toda sejo so vzlic temu viharne. V Dalmaciji so začeli hud boj zoper vlado, in sicer radi bosanskih železnic. Na Tirolskem so se Lahi vrnili v dež. zbor, v katerega jih veliko let ni bilo, in so začeli obstrukcijo, pa tudi v češkem deželnem zboruje pričakovati viharnih sej. Državni zbor bo sklican začetkom meseca februvarja. Ako ne bo obstrukcije, bo rešil začasni proračun in predlogo o vojaških novincih, potem pa se zasedanje prekine do velike noči, da se o tem pridobi čas za zasedanje dež. zborov. Vojna v južni Afriki. Buri delajo Angležem veliko skrbi. Udrli so v angloško ozemlje, kjer niso bili Angleži pripravljeni in Btoje sedaj pred mestom Ladybranriliki povedati, kako zna svoji lepi Ančki Sobe zdraviti, in ki je rekel, da so pravi katoliški možje tisti, ki so Božiča pred Košano dejansko napadli, *n da so prav storili. Župnik Koller |>asel je do lani tam na Babinem polji ob hrvaški meji pohlevne ovčice, kjer se je prav intimno bratil z znanim konsumar-jem Petrom v Starem trgu. V zadnjem ^asu prišlo je v vipavske farovže več mladih petelinov, in med njimi tudi Koller, -kateremu se je vidno od kazala naloga •preobrniti napredno-narodno Podrago, ter Vzlasti odvrniti ljudstvo od župana in deželnega poslanca Božiča. Že ob sedanjih Volitvah bahal se je Koller, da nima Božič Jiiti v domači vasi nobene veljave, da