OBZORJA STROKE - POROČILA IN PREDSTAVITVE sum odkriti tri trgovine, ki so bile v isti liiši kot gostilne in so v času, ki smo ga obravnavali, delovale vse hkrati. Po pripovedovanju smo poskušali rekonstruirali splošen vide/ vaške trgovine med obema svetovnima vojnama in iz, pogovorov izluščili vsa j približno predstavo o vlogi trgovine na podežel ju Fotografirali smo nekdanje trgovinske prostore, pri pri povedovalcih dobili stare ¡fotografije, risali tlorise in fasade ter si poskušali pre tista v [jati notranjo razporediti; v opreme. Druga skupina je na podoben način zbirala podatke o pušenšan-kih in gostilnah. Tudi v tem kratkem času nam je na terenu uspelo zbrati dovolj predmetov (steklenic, predalov iz ene izmed trgovin, cenikov, itd.), fotografij in informacij /a uspešno razstavo, ki smo jo postavili v Račjem dvoru in jo kasneje prenesli v Jurij, da smo lahko tudi domačinom predstavili opravljeno delo. Pravi zaključek delavnice je pomenila izdaja biltena (Račji dvor, muzej>/aprostem. Bilten št. 2. Maribor 19%). v katerem smo predstavili rezultate raziskave v obliki pov zetkov nalog s slikovnimi prilogami. Simona Grmek SVET IN MI IN ALMA V sredo, 16. oktobra je v Klubu Cankarjevega doma potekalo prvo od šestih predavanj iz ciklusa Svet iit mi z naslovom Popotnica Alma Kar/in. ki ga že drugo leto zapored prirejata Slovensko orientalističilO društvo in Cankarjev dom Gre za večere, na katerih nam raziskovalci, popotniki in umetniki skušajo predstaviti druge kulture in naš pogled na njih O Alnii Karhn, lani ponovno odkriti ženski popotnici in posebniei iz Celja, ki je sama obredla svet, je bilo v prejšnjem letu že ogromno napisanega K temu je v veliki meri pripomogla monodrama s Polono Vetrih v glavni vlogi, ki je bila premierno prikazana na prvem festivalu sodobnih umetnosti Mesto žen sls leta 1995 v Ljubljani. Monodrama je predstavila Almo Karlin ne k1 širši slovenski javnosti, ampak tudi opozorila stroko na polrebo po obdelavi in natančnejšem pregledu bogatega gradiva o tej zanimivi ženski. Dejstvo, da so se na okrogli mizi zbrali raziskovalci in poznavalci njenega življenja in dela s področja etnologije, lite rature in umetnosti, govori o njenem širokem delovanju. V pogovoru so sodelovali Polona Vetrih in Uršula Celinski (avtorica monodrame), ki sta predstavili Almo z umetniške plati, Vlado Šlibar, višji kustos iz Pokrajinskega muzeja v Celju, Ralf Ceplak, etnolog iz Slovenskega etnografskega muzeja Muzeja neevropskih kultur v C ioričanah. tir Zmago Sil lite k. profesor za neevropsko etnologijo na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo, tir. Neva Šlibar. profesorica za moderno nemško in avstrijsko književnost na ()ddelku za germanske jezike, lei Sonja Dular, kije prav tako sodelovala |)ii nastajanju monodrame. Zmago šmitek je spregovoril o pomembnosti Alme Karli-nove z etnološkega vidika in se ustavil pri treh značilnostih Alme - etnologinje. Na kratko je su nil vzdušje tistega časa in vplive okolja, kisospodhudiliAlmin raziskovalni duh. V Celju sli namreč okrog leta 1900 obstajali dve društvi, ki sta približevali eksotiko takratnim navdušencem: t i. Indijansko društvo ter Arktično društvo. V etnološkem smislu je bilo Almino najbolj plodno obdobje na pacifiškem otočju, kjer je zbrala ogromno podatkov o južnomorskib kulturah moteni pisala v svojih potopisih Vendar prof. šmitek ugotavlja, tki se Alma v svojih potopisih ni preveč spuščala v globoke analize in tudi pisnih virov navap zelo malo fina ko pomembna lit >t opisi ut|ih kultur |e tudi njena zbirka predmetov s potovanj, ki so od leta 19')1 na < igled v Pokrajinskem muzeju v Celju. V zbirki je nekaj velikih in ogromno majhnih predmetov (spominkov), na podlagi katerih lahko sklepamo o Alminem socialnem stanju na potovanju. Ohranjene razglednice nazorno pričajo o smeri potov anja in o krajih; ki jih je obiskala. Celotna zbirka ima 900 inventamih številk. Almo skušajo opredeliti tudi kot pisateljico. l)i Neva šlibar je poudarila, tla je pri njenem pisanju t pisala je tako potopise kot romane) z literarno-estetskega vidika treba upoštevati, v kakšnih pogojih in za koga je pisala V njenih potopisih lahko vidimo pogled belke na tuje civilizacije in kulture V poplavi odkrivanja cele vrste popi it nit. ki so bile odrinjene v pozabo, bi lahko o njenih potopisih rekli, tla ni bila preveč inovativna njeno pisanje pa uvrstili v tradicionalnega Car njenih potopisov ]e predvsem v tem. česar v njih ni napisano, zlasli listo, kar se nanaša na njeno zasebno življenje. Sicer pa bo potrebno na tem področju še veliko raziskati, prevesti njene romane iz nemščine v slovenščino ter se zakopali' inetl arhive, ki hranijo večino Karlininih rokopisov ! :sfvarjalke igre o Almi so na vprašanje, kdo je sploh bila Alma Karlin, enoglasno odgovorile, da je bila mistična, neoprijemljiva in drzna osebnost, ki jo je neka notranja siki gnala v svet. Morda pa jo je še najbolje spoznala in označila Polona \ etrih, ki je dejala: "Drobna, sama, malo žalostna..." 80 GLASNIK SED 36/1996, št. 4