LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 12 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj Ljubica Marjanovič Umek, Nera Božin, Nika Čermak, Neža Štiglic, Saša Bajc in Urška Fekonja Peklaj Zgodnjigovornirazvoj: primerjavabesednjakaslovenskih malčkovinmalčic Povzetek: Vvzdolžniraziskavismopreučevalikoličinskeinkakovostnespremembevrazvojubese- dnjakaslovenskihmalčkovteručinekspolananj.Besednjaksmopodrobnejepreučilitudizvidikarabe spolnoznačilnihbesed.Vvzorecjebilovključenih28malčkovin23malčic.Besednjaksov15-mesečnem obdobjušestkratzaporedocenilinjihovistarši,insicerpristarostih16,19,22,25,28in31mesecev. Spolnoznačilnebesedesobiledoločenezocenami40odraslihoseb,kisovskrajšanioblikiLRSZ: Besede in stavkioznačilibesede,kisoponjihovemmnenjuznačilnopovezanezženskimoziromamoš- kimspolom.Rezultatisopokazali,dasejebesednjakmalčkovrazvijalzelohitro,medmalčkienakesta- rostipasobilevelikeindividualnerazlikevnjegovemobsegu.Analizakrivuljerazvojajepokazala,daje besednjaknaraščalvoblikiS-krivulje.Sstarostjosomalčkiuporabljalitudivečještevilorazličnihbesed izposameznihvsebinskihskupin.Razlikemedrazličnostarimimalčkiinmalčicamivobsegubesednjaka nisobilestatističnopomembne.Besednjakmalčkovjesicervsebovalvečznačilnomoškihkotznačilno ženskihbesed,besednjakmalčicpavečznačilnoženskihkotznačilnomoškihbesed,vendarrazlikev rabiznačilnoženskihinmoškihbesedvbesednjakumalčkovinmalčicnisobilestatističnopomembne. Izsledkiraziskavesotudipodlagazautemeljevanjepomenazgodnjegarazvojagovorainiskanjerazličnih pristopovzaspodbujanjerazvojabesednjakavdružinskeminvrtčevskemokolju. Ključne besede:vzdolžnaraziskava,malčki,razvojbesednjaka,krivuljerazvoja,spolnoznačilnebesede UDK:159.922.7 Znanstveniprispevek Dr. Ljubica Marjanovič Umek, redna profesorica, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenija; e-naslov: ljubica.marjanovic@ff.uni-lj.si Dr. Urška Fekonja Peklaj, docentka, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenija; e-naslov: urska.fekonja@ff.uni-lj.si Nera Božin, diplomirana psihologinja, študentka magistrskega študija psihologije, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenija Nika Čermak, diplomirana psihologinja, študentka magistrskega študija psihologije, Univerza v Ljub ljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenija Neža Štiglic, diplomirana psihologinja, študentka magistrskega študija psihologije, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenija Saša Bajc, študentka psihologije, University of Ljubljana, Faculty of Arts, Department of psychology, Aškerčeva 2, SI-1000 Ljubljana, Slovenia SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016,12–37 Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 13 Uvod Značilnosti zgodnjega razvoja besednjaka Prveoblikesporazumevanjadojenčkazodrasloosebosogeste,kisezačnejo razvijatimed8.in12.mesecemdojenčkovestarosti.Poznejezačnedojenček/malček gestepovezovatisprvimibesedami(Tomasello2003).Izsledkiraziskav(npr.Namy idr.2000;Tomasello2003)kažejo,dasozgodnjegestedobernapovednikzačetnega inpoznejšegarazvojagovoramalčkov,predvsemnjihovegabesednjaka. Razvojbesednjakapotekavobdobjumalčkazelohitro,intotakozvidika količinskihkotkakovostnihsprememb(npr.Fensonidr.2004;MarjanovičUmek idr.2013).Zgodnjirazvojbesednjakapoenistranizaznamujezelohitrarast,po drugistranipatudivelikeindividualnerazlikemedmalčki,kisekažejovrazlični hitrostiinvzorcihnaraščanjaobsegabesednjakatervrazličnihvrstahbesed,kijih tavključuje.Večinamalčkovgovoriprvobesedomed12.in20.mesecemstarosti (Fernaldidr.2001;TomaselloinBates2001).Prvobesedodoločajotrijekriteriji: malčekjouporabispontano;vednojouporabljaobistidejavnosti,vistemokolju, zaoznačevanjeistihpredmetovinoseb;besedoprepoznatudiodraslaoseba,ki zmalčkomkomuniciravrazličnihsituacijah(Whitehead1999).Prvebesede malčekgovorivstrukturiranihsituacijah,pogostovrutinskihdejavnostih,zato sopravilomaboljrazumljiveosebam,kiseznjimvključujejovtovrstnedejavnosti (Caselliidr.2001). L.MarjanovičUmekinsodelavci(2012)sovslovenskiraziskavi,vkateriso besednjakdojenčkov/malčkovocenjevalistaršizListo razvoja sporazumevalnih zmožnosti (MarjanovičUmekidr.2011),ugotovili,daprvebesedegovorijožedo- jenčki,stari8in9mesecev;malčki,stari12in13mesecev,vpovprečjugovorijo 18besed;malčki,stari18in19mesecev,uporabljajo79besed;malčki,stari24in 25mesecev,govorijo256besed;besednjakmalčkov,starih28in29mesecev,pav povprečjuobsegaže394besed. Čepravseraziskovalcistrinjajo,dazgodnjibesednjakvobdobjumalčkahitro narašča,paporočajoonekolikorazličnihkrivuljahrastibesednjakavrazličnih jezikovnihokoljih,vkaterihmalčkiživijo.Takonpr.KauschkeinHofmeister  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 14 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj (2002)navajata,dabesednjaknemškogovorečihmalčkovvdrugemletustarosti naraščaeksponentno,L.MarjanovičUmekinsodelavke(2013)paopisujejona- raščanjebesednjakaslovenskihmalčkovskvadratnofunkcijo,torejpospešeno včasu1.PodobnotudiE.Batesinsodelavca(1995)ugotavljajo,dabesednjak angleškogovorečihmalčkovnaraščapospešenopoprvemletustarosti.Nekateri raziskovalci(npr.BatesinGoodman2001;ReznickinGoldfield1994)opisujejo, dagrevrazvojumalčkovegabesednjakazadvapomembnaskoka:prvipoteka med16.in20.mesecem,drugipamed24.in30.mesecemstarosti.Skokvrazvoju besednjakazaznamujehitropovečanjebesednjaka,tudizanekajbeseddnevno. Rezultativečvzdolžnihraziskavkažejo,daostajabesednjakdojenčkovin malčkovvisokostabilenvčasu(npr.Batesidr.1995;ReznickinGoldfield1994). Razvojbesednjakamalčkajepozitivnopovezantudizrazvojemslovnicestavkov, npr.povprečnedolžineinzapletenostistavkov(npr.Blesesidr.2008;Marjanovič Umekidr.2013;Stoltidr.2009).Takonpr.V.MarchmaninE.Bates(1994)nava- jata,damalčkioblikujejodvobesedneizjavetakrat,konjihovbesednjakobsega približno50do100besed. Kakovostne značilnosti malčkovega besednjaka Prvebesedevmalčkovembesednjakusonajpogostejevezanenapoimenovanje stvarivnjegovemneposrednemokolju,npr.družinskihčlanov,rutinskihdejavnosti, delovtelesa(Caselliidr.2001;KarmiloffinKarmiloff-Smith2001).Zusvajanjem slovnicejezikamalčkovbesednjakvključujetudivednovečpridevnikov,kimu omogočajoopisovanjelastnostipredmetovinodnosovmednjimi(Caselliidr.2001; Owens1996).Zarazvojbesednjakajevsplošnemznačilno,damalčeknajprej govori»odprtebesede«,skaterimipoimenujepredmetevokolju(samostalniki, glagoliinpridevniki),šelepoznejepatudi»zaprtebesede«,skaterimioznačuje odnosemedpredmeti(npr.predlogiinzaimki)(BatesinGoodman1997;Bates idr.1995;ConboyinThal2006).Nekateriavtorji(npr.Morganidr.1996)menijo, dasezaprtebesedevbesednjakumalčkarazvijejopoznejeododprtihzato,ker sovgovorumanjpoudarjeneinfonološkokrajše. Slovenskeavtorice(MarjanovičUmekidr.2013)sozListo razvoja sporazu- mevalnih zmožnosti (LRSZ) (MarjanovičUmekidr.2011)preučevalestarostne spremembevdeležuposameznihbesednihvrstvzgodnjembesednjakudojenčkov inmalčkov,starihod11do30mesecev.Navajajo,dabesednjakmlajšihmalčkov, starihod11do14mesecev,vključujelemedmeteinsamostalnike,medtemko jezabesednjakmalčkov,starihod19do22mesecev,značilno,daodstotekobeh besednihvrstupade,pojavijopasosenovebesednevrste,insicerpridevniki, glagoli,prislovi,zaimkiinčlenki.Najstarejšimalčki,stariod27do30mesecev, žegovorijovsebesednevrste,pričemerjedeležsamostalnikovnajvišji,sledipa deležglagolovinpridevnikov.Polegtegaavtoriceugotavljajo,daznaraščajočo starostjomalčkovvnjihovembesednjakuizrazitoupadadeležmedmetov,medtem kosemočnopovečujedeležglagolov,čepravdeležsamostalnikovostajanajvišji. 1Podatkisobilipridobljenivprečniraziskavi,vkaterosobilivključenidojenčkiinmalčki,stari od8do30mesecev. Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 15 Podobnonavajajotudidanskiraziskovalci(Wehbergidr.2007),damedmetizavze- majovečkot50%prvihbeseddanskogovorečihmalčkov.Avtorjisicerugotavljajo, daseprvebesedenanašajopredvsemnapoimenovanjestaršev(»mama«,»oče«), pritrjevanje(»ja«)inzanikanje(»ne«),socialnointerakcijozdrugimiljudmi,kot stapozdravljanje(»živjo«)inigranje(»kuku«–igraskrivanja),terpredmete,ki sopredvidomaznotrajotrokoveganeposrednegaokolja(»avto«,»knjiga«,»pes«). Številoglagolov,pridevnikovinfunkcijskihbesedvbesednjakudanskogovorečih malčkovnarašča,kobesednjakobsegavsaj50besed.C.McDonoughinsodelavci (2011)menijo,da jepredstavljivostbesededejavnik,kivplivanahitrejše in zgodnejšeusvajanjesamostalnikovpredglagoli–prvinajbibilimalčkunajbolj predstavljivi.NekolikodrugačnisoizsledkiBornsteinainsodelavcev(2004),ki sozvidikabesednihvrstanaliziralibesednjak20-mesečnihšpansko,nemško, francosko,hebrejsko,italijansko,korejskoinangleškogovorečihmalčkov.Avtorji ugotavljajo,dasamostalnikiprevladujejopredvsemidrugimibesednimivrstami, vendarlevbesednjakumalčkov,kigovorijovečkot50besed.Vbesednjakumalčkov, kigovorijo50besedinmanj,jedeležsamostalnikovinglagolovprimerljiv.Nekateri avtorji(npr.ConboyinThal2006;Tardifidr.1999)pritemizpostavljajo,dalahko prihajadorazlikvstrukturibesednjakamalčkovizrazličnihjezikovnihokolij tudizaradirazličnihpristopov,kijihraziskovalcivsvojihraziskavahuporabljajo zaocenjevanjegovoramalčkov,sajjelahkorabadoločenihbesedodvisnatudiod tega,aligrezaocenomalčkovegaspontanegagovoraalipazaocenestarševs standardiziranimipripomočki. Raziskovalci(npr.Kern2007;Rescorlaidr.2013)sonavzorcihmalčkov izrazličnihjezikovnihokolijpolegstrukturebesedgledenabesednevrstepo- drobnejepreučevalitudivsebinozgodnjegabesednjaka.Zanimalojihje,katere predmete,osebeindejavnostioznačujejobesede,kijihgovorijomalčkirazličnih starosti.Rezultatiprimerjalneštudije(Rescorlaidr.2013)prvihbesedkorejskih inameriškihmalčkovkažejonavelikoskladnost:skorajpolovicaprvih50besed korejskihmalčkovjenamrečenakaprvim50besedamameriškihmalčkov, in siceroznačujejodeletelesa,hrano,ljudi,živali,igrače,oblačila,vozilainstvariv hiši.Izsledkiraziskave(Kern2007),kijevključevalafrancoskogovorečedojenčke inmalčke,stareod8do18mesecev,pakažejo,danjihovbesednjakvključuje največmedmetovinbesedzapoimenovanjeiger,rutinskihdejavnostiterljudi. Hart(2004)navaja,dajevzgodnjembesednjakuangleškogovorečihmalčkov, starihod13do20mesecev,največjideležbesedzapoimenovanjeljudiinživali (najpogostejšibesedistabili»otrok«in»pes«),medtemkojevbesednjakumalčkov, starihod29do36mesecev,večjideležbesedzapoimenovanjehrane,delovtelesa inoblačil(najpogostejšebesedesobile»mleko«,»oči«,»čevlji«).Avtortudiugota- vlja,davbesednjakumalčkov,starihod13do36mesecev,naraščadeležbesedza poimenovanjezunanjihstvari,krajevinvozil(najpogostejšebesedesobile»roža«, »dom«,»avto«),medtemkoserababesedzapoimenovanjestvarivhiši, igrač, pohištvainstanovanjskihprostorovznaraščajočostarostjomalčkovbistvenone spreminja.  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 16 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj Razvoj besednjaka malčkov in malčic Spoljeedenodpomembnihinpogostopreučevanihdejavnikovzgodnjega govornegarazvojadojenčkovinmalčkov.Raziskovalciugotavljajo,dadojenčice govorijovečglasovinobenemboljzgodajkotdojenčkiterdauporabljajovečraz- ličnihsporazumevalnihinsimbolnihgest,patudi,damalčiceprejspregovorijo prvobesedo,imajoobsežnejšibesednjakkotmalčkiterhitrejeusvajajoslovnico jezika,karsekaževdaljšihinslovničnozapletenejšihstavkihmalčicvprimerjavi zmalčki(npr.BornsteininHaynes1998;Bornsteinidr.1996;Erikssonidr.2012; Fensonidr.1994;Simonsenidr.2014).Kljubtemudarezultativečineraziskav potrjujejosicermajhen,vendarstabilenučinekspolanazgodnjirazvojgovorav pridmalčicam,jevelikostučinkaspolaodvisnatudiodstarostimalčkov/malčicin ocenjevanegapodročjagovora(Bouchardidr.2009;Fensonidr.1994;Marjanovič Umekidr.2011;Simonsenidr.2014). Vnadaljevanjuprikazujemoizsledkenekaterihslovenskihraziskav,vka- terihsoavtoriceinavtorjipreučevalibesednjakmalčicinmalčkov.2L.Marjanovič Umekinsodelavci(2012)vraziskavi,vkaterojebilovključenih512dojenčkovin malčkov,starihod8do30mesecev,ugotavljajo,dajeučinekspoladojenčkovin malčkovnagovorodvisenodnjihovestarosti.Dojenčki/dojenčiceinmalčki/mal- čice,stariod8do16mesecev,semedsebojnerazlikujejostatističnopomembnov sporazumevalnizmožnosti(vrazumevanjuinrabibesedterrabisporazumevalnih insimbolnihgest),spolmalčkovpaimastatističnopomemben,amajhenučinek naobsegbesednjakamalčkovvobdobjumed16.in30.mesecemstarosti,insicer imajomalčiceobsežnejšibesednjakkotmalčki.Zizsledkinavedeneraziskaveso primerljivitudirezultatidrugeraziskave(MarjanovičUmekidr.2008),vkatero sobilivključenimalčkiinmalčice(N=953),stariod16do30mesecev.Avtorice raziskaveugotavljajo,dajebesednjakmalčicstatističnopomembnovečjiodbese- dnjakamalčkov,insicerpritrehrazličnihstarostih:med16.in20.,med21.in25. inmed26.in30.mesecem.Malčicevprimerjavizmalčkioblikujejotudidaljšein zapletenejšestavke.Kljubtemudaavtoricenavajajo,daimaspolmalčkovstati- stičnopomembenučineknanjihovgovor,paopozarjajo,dajetaučinekmajhen. Ostatističnopomembnihrazlikahvobsegubesednjakamalčkovinmalčicporo- čajotudiErikssoninsodelavci(2012),kisovraziskavi,vkaterojebilovključenih 13.783neangleškogovorečihdojenčkovinmalčkov(mednjimitudislovenskih), ugotovili,dadojenčiceinmalčice,stareod8do16mesecev,uporabljajovečvrst sporazumevalnihgestinimajoobsežnejšibesednjakkotdojenčkiinmalčki,med njimipanistatističnopomembnihrazlikvrazumevanjubesed.Primerjavamalčkov inmalčic,starihod16do30mesecev,pajepokazala,daimajomalčiceobsežnejši besednjakkotmalčki.Izsledkiraziskavepotrjujejo,dajespolpomembenkonstrukt govoradojenčkovinmalčkovvvsehjezikovnihokoljihindaserazlikevobsegu besednjakamedspolomapovečujejoznaraščajočostarostjomalčkov.Zanimiviso tudiizsledkiraziskave(MarjanovičUmekidr.2011),vkaterisobesednjakistih 2Vvsehnavedenihraziskavahsogovordojenčkov/malčkovocenjevalistarši,pritempasoupo- rabilivslovenskemprostorustandardiziranoListo razvoja sporazumevalnih zmožnosti(Marjanovič Umekidr.2011). Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 17 malčkovinmalčic,starihod16do30mesecev,ocenjevalistaršiinvzgojiteljice. Rezultatikažejo,dajeučinekspolanabesednjakmalčkovodvisentudiodtega, kdogaocenjuje:staršisonamrečocenili,dajebesednjakmalčicobsežnejšikot besednjakmalčkov,vzgojiteljicepanjihovihobsegovbesednjakanisoocenilekot statističnopomembnorazličnih. Razlikevgovorumalčkovinmalčicnekateriavtorjipripisujejozlastibiološkim dejavnikom(npr.Huttenlocher1991),medtemkonekateridrugi(npr.Bornstein idr.2004;Lovas2011;Russellidr.2003)boljpoudarjajopomensocializacijskih dejavnikov,kotsonpr.prepričanjainpričakovanjastarševospolnihvlogahter spolnospecifičnavedenjastarševinotrok.Predvsemzvidikavlogesocializacijskih dejavnikovsozanimiveraziskaveoučinkuspolanavrstobesed,kijihgovorijo malčkiinmalčice.S.Wehberginsodelavci(2008)navzorcudojenčkovinmalčkov, starihod8do30mesecev,ugotavljajo,dadojenčice/malčiceprejgovorijobesedeza poimenovanjesocialnihodnosovterdelovtelesainbesede,povezanezbranjem, pisanjeminrisanjem,medtemkodojenčki/malčkiprejgovorijobesede,skaterimi poimenujejoglasne,premikajočesepredmete,različnaorodja,naravo,svetlobo; besede,povezaneshrano,inbesedo»lulček«.Bouchardinsodelavke(2009)na- vajajo,dastapremikajočasepredmetaavtointovornjaknajpogostejšibesediv seznamuprvihstobesed,kijihgovorijomalčki.Stennesinsodelavke(2005)so vvzdolžniraziskavipreučevaliprisotnostspolnoznačilnihbesedvbesednjaku malčkovinmalčic,starihod24do36mesecev.NaListi sporazumevalnih zmo- žnostisospomočjoodraslihosebdoločilitistebesede,kisoznačilnopovezanes konceptomženskegaalimoškegaspola,natopasobesednjakmalčkovinmalčic analiziralizvidikatega,kolikospolnoznačilnihbesedvsebuje.Avtorjinavajajo,da besednjakmalčicvsplošnemvsebujestatističnopomembnovečspolnoznačilnih besedkotbesednjakmalčkov.Polegtegabesednjakmalčkovvključujestatistično pomembnovečznačilnomoškihkotznačilnoženskihbesed,besednjakmalčicpa vključujestatističnopomembnovečznačilnoženskihkotznačilnomoškihbesed. Takomalčkikotmalčicetorejuporabljajovečbesed,značilnopovezanihssvojim spolom,kotbesed,značilnopovezanihznasprotnimspolom. Bistvoempiričnegadelanaševzdolžneraziskavejebilopreučitikoličinske inkakovostnespremembevrazvojubesednjakamalčkovterrazvojbesednjaka malčkovgledenaspol.Besednjakmalčkovinmalčicnasjepodrobnejezanimal tudizvidikarabespolnoznačilnihbesed. Metoda Vzorec Začetnivzorecraziskavejevključeval97slovenskogovorečihmalčkov,starih 16mesecev.Raziskavajebilazasnovanavzdolžno,sšestimičasiocenjevanja,kiso sisledilivpetihzaporednihtrimesečnihintervalih,insicerpristarostihmalčkov 16,19,22,25,28in31mesecev.Vvzorecsobilivključenilemalčkiizdružin, vkaterihstaobastaršazmalčkomgovorilaslovensko.Vsimalčkisobilidonošeni insobilivključenivvrtecmed11.in12.mesecemstarosti.Obvsakemocenje-  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 18 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj vanjusostaršiocenilibesednjaksvojegamalčka.Popolnipodatkizavsehšest zaporednihocenjevanjsobilipridobljeniza51malčkov(28malčkovin23malčic), kisopredstavljalikončnivzorecnašeraziskave(številomalčkov,zakateresmo pridobilipopolnepodatkevvsakemizmedšestihocenjevanj, jebilonaslednje: 1.ocenjevanje:97malčkov;2.ocenjevanje:82malčkov;3.ocenjevanje:64malčkov; 4.ocenjevanje:54malčkov;5.ocenjevanje:53malčkovin6.ocenjevanje:51malčkov). Dabiugotovili,aliseobsegbesednjaka51malčkov,vključenihvkončnivzorec, statističnopomembnorazlikujeodobsegabesednjaka46malčkov,kisobiliza- radinepopolnihpodatkovizključeniizprvotnegavzorca,smost-testompreverili statističnopomembnostrazlikvobsegubesednjakamedobemaskupinamapri začetnistarosti16mesecev.Ugotovilismo,dapriprvemmerjenjumedvzorcema malčkovnibilostatističnopomembnihrazlikvobsegubesednjaka(MS=1327,27, t=0,88,p=0,34),karpomeni,dagreverjetnozaslučajnostniosip. Staršimalčkovsoserazlikovalivletihzaključeneformalneizobrazbe,in sicersoimelizaključenihod11do18letizobraževanja(M=15,01,SD=1,72). Vraziskavi jesodelovala tudiskupina40odraslihoseb (20moških in 20žensk),starihod18do25let,kisoocenilispolnoznačilnostposameznihbesed, vključenihvListo razvoja sporazumevalnih zmožnosti: Besede in stavki(LRSZ: Besede in stavki;MarjanovičUmekidr.2011),skaterososicerstaršiocenjevali besednjaksvojihmalčkov.Vzorecodraslihosebjebilizbrannaključnovrazličnih študijskihprogramih,insicervvsakemprogramuenakoštevilomoškihinžensk.  Pripomočki in ocenjevane mere Besednjakmalčkov BesednjakmalčkovjebilocenjenzListo razvoja sporazumevalnih zmožnosti: Besede in stavki(LRSZ: Besede in stavki;MarjanovičUmekidr.2011),kijeslovenska priredbasvetovnouveljavljenegapripomočkazaocenjevanjesporazumevalnih zmožnostidojenčkovinmalčkovMacArthur-Bates Communicative Development Inventories (CDI;Fensonidr.1994).Čepravjepripomočeknamenjenocenjevanju govoramalčkov,starihod16do30mesecev,smoznjimprizadnjemocenjevanju ocenilitudibesednjakmalčkov,starih31mesecev. ListaBesednjak,kijesestavnidelLRSZ: Besede in stavki,vključujeseznam 680besed.Besedesorazdeljenev22vsebinskihskupin:medmeti(12besed),živali (43besed),vozila(14besed),igrače(18besed),hranainpijača(68besed),oblačila (28besed),delitelesa(27besed),stvarivhiši(50besed),pohištvoinstanovanjski prostori(33besed),stvarizunaj(31besed),kraji,kamorgremo(22besed),ljudje (29besed),igreindnevnedejavnosti(25besed),glagoli(103besede),pridevniki (63besed),besede,skaterimipoimenujemočas(12besed),zaimki(25besed), vprašalnice(sedembesed),predlogiinbesede,skaterimipoimenujemokrajali smer(26besed),besede,skaterimipoimenujemokoličinoinvrsto(17besed), pomožniglagoliinmodalnebesede(21besed)tervezniki(6besed).Naseznamu staršiizmedvsehbesedoznačijotiste,kijihmalčekžegovori(najvišjidosežekje 680).Guttmanovkoefcientzanesljivostiλ2zaBesednjakje0,98,izračunanpajena Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 19 vzorcu360slovenskogovorečihmalčkov,starihod16do30mesecev(Marjanovič Umekidr.2011). SpolnoznačilnebesedevBesednjaku Zaanalizomalčkoverabespolnoznačilnihbesedsmooblikovaliseznamzna- čilnoženskihinznačilnomoškihbesed.Takosmo40odraslimosebamposredovali skrajšanseznamBesednjak,ki jevključeval376besed,pričemersmozaradi njegovedolžineizključiliosemskupinbesed,kipomnenjuStennesainsodelavk (2005)nisomočnopovezaneskonceptomspola,insicersotohranainpijača; kraji,kamorgremo;besede,skaterimipoimenujemočas;vprašalnice;predlogiin besede,skaterimipoimenujemokrajalismer;besede,skaterimipoimenujemo količinoinvrsto;pomožniglagoliinmodalnebesedetervezniki.Zavsakoizmed preostalih376besedsoodrasliocenjevalcioznačili,alijebesedaznačilnopovezana zženskimalimoškimkonceptomspolaalipajenevtralna.Vnadaljevanjusmoza vsakoizmedbesedizračunali,kakopogostosojoocenjevalciinocenjevalkeoznačili kotznačilnoženskoaliznačilnomoško.Posameznobesedosmovključilivseznam spolnoznačilnihbesed,čejojekottakšnooznačilostatističnopomembnoštevilo ocenjevalcev,vnašemprimeru27(p<0,01,binomskaporazdelitev),pričemer jojekotspolnostereotipnomoralaprepoznatišepolovicamoškihinžensk.Tako smooblikovaliseznam55spolnoznačilnihbesed,izmedkaterihjebilo29značilno moškihin26značilnoženskih(glejprilogo1).Vnadaljevanjusmoprivsakem ocenjevanjuizocenjenegabesednjakamalčkovizločilispolnoznačilnebesede. Izobrazbastaršev Staršisovdemografskemvprašalnikuoznačili,kateroizmednaslednjih stopenjizobrazbesozaključili:1)osnovnašola(osemletformalnegaizobraže- vanja);2)poklicnašola(11letformalnegaizobraževanja);3)srednjastrokovna šolaaligimnazija(12letformalnegaizobraževanja);4)fakulteta(16letformal- negaizobraževanja);magisterijalidoktoratznanosti(18letalivečformalnega izobraževanja).Izobrazbostarševsmoizračunalikotpovprečjeletformalnega izobraževanjaobehstaršev. Postopek zbiranja podatkov Malčkisobili izbranivvzorecprekvrtcev.Vvzorecsmovključili letiste malčke,zakateresostaršipodpisaliinformiranosoglasjezasodelovanjevrazi- skavi.Besednjakmalčkovsmov15-mesečnemobdobjuocenilišestkrat,insicerv trimesečnihčasovnihintervalihpristarostih16,19,22,25,28in31mesecev.Starši sosesamiodločili,kdoizmednjihbosodelovalvraziskaviinocenilgovormalčka (gledenanavodila,kijihvključujeLRSZ: Besede in stavki,seznamizpolnitisti izmedstaršev,kizmalčkompreživiveččasa;sodelovaloje49mamindvaočeta). LRSZ: Besede in stavki smoposlalistaršempoelektronskialinavadnipoštisedem dnipreddatumomposameznegaocenjevanja.Staršisoizpolnjenobrazecvrnili  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 20 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj pravtakopoelektronskialinavadnipošti(49starševsejeodločilozapošiljanje poelektronskipošti,dvapazapošiljanjeponavadnipošti)vsedmihdnehpotem, kosogaprejeli.Obzadnjemocenjevanju,kosobilimalčkistari31mesecev,smo staršemposlalidemografskivprašalnik,dabipridobilipodatekonjihoviizobrazbi. Pozaključenemšestemocenjevanjusmo40odraslimocenjevalcemposredo- valiskrajšanooblikolisteBesednjakznavodilom,najzavsakoizmed376besed označijo,alijebesedaznačilnopovezanazženskimalimoškimkonceptomspola alipajenevtralna. Metode statistične obdelave podatkov Analizovariance(ANOVO),skaterosmougotavljaliučinekspolainstarosti nabesednjakmalčkovterdeležemalčkovinmalčic,kigovorijoposameznebesede pridoločenistarosti,smoizračunalivstatističnemprogramuSPSS.Krivulje rastibesednjakasmoanaliziralisprogramomMplus7.Zatestiranjestatistične pomembnostijebilaprivsehizračunihuporabljena5-odstotnaraventveganja. Rezultati Količinske in kakovostne spremembe v razvoju besednjaka v obdobju malčka3 Prvinamennašeraziskavejebilpreučitikoličinskeinkakovostnespremembe vrazvojubesednjakamalčkovvobdobjumed16.in31.mesecemstarosti. M SD Min. Maks. Asim. Splošč. Starostv mesecih 16 21,1 19,1 2 85 1,98 4,00 19 72,7 90,7 1 399 2,12 4,44 22 172,9 160,4 10 640 1,25 1,13 25 296,3 190,7 19 673 0,30 –0,95 28 397,6 181,2 46 678 –0,18 –1,05 31 508,8 144,3 96 680 –0,90 0,63 Preglednica 1: Opisne statistike za besednjak malčkov pri vsakem izmed šestih ocenjevanj 3PodatkisobilizbraniznotrajraziskovalnegaprojektaZgodnjigovornirazvojmalčkov:Slovenska vzdolžnaštudija(nosilkaL.MarjanovičUmek).Delrezultatov,prikazanihvpodpoglavjuKoličinskein kakovostnespremembevrazvojubesednjakamalčkov(tabela1,sliki1in2),soL.MarjanovičUmek,U. FekonjaPeklajinSočanprikazalivčlankuEarlyvocabulary,parentaleducationandthefrequencyof sharedreadingaspredictorsoftoddler’svocabularyandgrammarat2;7years:Slovenianlongitudinal CDIstudy(JournalofChildLanguage,vrecenziji).Navedenidelrezultatovpotrebujemozacelovit prikazrazvojabesednjakaslovenskihmalčkovinnadaljnjoanalizobesednjakagledenavrstobesedin spolmalčkov. Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 21 Tabela1kaže,dasopovprečnidosežkiinvariabilnostvdosežkihnaraščalis starostjomalčkov.Prinižjihstarostihjesicervečinamalčkovgovorilamalobesed, asonekateriimelivelikoobsežnejšibesednjakoddrugih;pristarostimalčkov 28mesecevpajeasimetričnostporazdelitvedosežkovnegativna,karkaženato, dajevečinamalčkovgovorilarazmeromavelikobesed.Iztabele1jerazvidnotudi, dagrezavelikeindividualnerazlikevobsegubesednjakamalčkovprirazličnih starostih(glejtudisliko2),npr.pristarosti16mesecevsomalčkigovorilioddve do85besed,medtemkosopristarosti31mesecevgovoriliod96do680besed. Slika 1: Prikaz z zaboji in ročaji za besednjak malčkov ob različnih ocenjevanjih Nasliki1soprikazanimediane,1.in3.kvartil,razponiinosamelcizabese- dnjakmalčkovobrazličnihocenjevanjih.Razvidnoje,dapolegsrednjihvrednosti besednjakamalčkovsstarostjonaraščatudivariabilnostvnjihovembesednjaku. Vnadaljevanjusmoocenilikrivuljorastibesednjakamalčkov,ki ječez različnaobdobjaocenjevanjapodobnalinearni,vendarpajeanalizapolinomnih kontrastovpokazalatripomembnekontraste,insicerlinearnega,kvadratnega inkubičnega.Kosmoanaliziralivzorcerastibesednjakaskrivuljorasti,sejepo- kazalodobroprileganjekubičnegamodela.Tamodelpredpostavljakrivuljorasti, kijepodobnaoblikiS–zanjojeznačilnapočasnejšahitrostrastibesednjakapri prveminzadnjemocenjevanjuvprimerjavizvmesnimi.Polegtegasmopreučili, alijespolmalčkovpomembennapovednikkrivuljerastibesednjaka,inugotovili, dajepovprečnakrivuljarastizamalčicenekolikobližjelinearnikotzamalčke. Kotopisnomeropovprečnegaprirastkavbesednjakumalčkovnamesecsmo izračunaliregresijskenagibezadosežkevbesednjakuzavsakegamalčkaposebej. Individualninagibi,kipomenijoindividualnipovprečniporastbesednjakana mesec,sosegibalimed6,3in50,8besedezaposameznegamalčka,pričemerje bilapovprečnavrednost33,7besede,standardniodklonpa10,4besede.Dobljeni rezultatisopokazali,dajebesednjakmalčkovvšestihocenjevanjihnaraščal, vendarsejehitrostnaraščanjamednjimizelorazlikovala.  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 22 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj Slika 2: Individualne krivulje rasti besednjaka v šestih ocenjevanjih Nasliki2soprikazaneizračunaneindividualnekrivuljerastibesednjaka zaposameznemalčke.Čepravsoseindividualnekrivuljerazlikovalepovzorcu rasti,jebilavečinamonotononaraščajoča,karkaženasplošenpozitivnitrend vnaraščanjubesednjakavčasu.Nekaterekrivuljerastisobileblizulinearnim; prinekaterihmalčkihjebilobsegbesednjakapriprvihdvehalitrehocenje- vanjihnizek,natopajehitronaraščal;prinekaterihpasejeobsegbesednjaka pripoznejšihocenjevanjihzmanjšal. Kernasjezanimalotudi,alisemalčkiinmalčicerazlikujejovrazvojubese- dnjaka,smoučinekspolanabesednjakmalčkovprirazličnihstarostihizračunali zenosmernoanalizovariance(ANOVA)zaponovljenemeritve. Slika 3: Prikaz razvoja besednjaka malčic in malčkov v šestih zaporednih ocenjevanjih Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 23 Rezultatisopokazali,daspolmalčkaniimelstatističnopomembnegaučinka narazvojbesednjakamed16.in31.mesecemstarosti(F (2,75,134,87)=0,461, p>0,05)terdatudiučinekstarostinarazlikevobsegubesednjakamalčkovin malčicnibilstatističnopomemben(F (5,45)=0,53,p>0,05, =0,06).Slika3 kaže,dasomalčiceoddrugegaocenjevanjadaljegovorilevečbesedkotmalčki, pričemersejerazlikavobsegubesednjakamedspolomasstarostjomalčkovin malčicpovečevala. Zaprvatriocenjevanja,torejpristarostihmalčkov16,19in22mesecev,ko jenjihovbesednjakvpovprečjuvsebovalod21,1do172,9besede,smozaceloten vzorecinposebejzamalčkeinmalčiceanaliziraliprvihdesetnajpogostejšihnovih besed(negledenavsebinskoskupino),kisojihgovorili.Vtabeli2soprikazane frekvenceoziromapogostnostposamezneizmeddesetihnajpogostejšihnovihbesed, kisojihgovorilimalčkiinmalčiceposameznestarostitermalčkiinmalčiceskupaj. Malčkiinmalčice f Malčice f Malčki f mama 43 hovhov 21 mama 24 brrm 43 brrm 19 brrm 24 adijo/papa 40 mama 19 adijo/papa 18 hovhov 39 nebom 18 hovhov 18 nebom 34 av 17 oče 17 av 33 mu 16 nebom 16 oče 32 kuku 15 av 16 mu 27 oče 15 babica 14 mnjam 26 mnjam 14 mijav 14 mijav babica da 25 25 25 da 13 beebee 14 Preglednica 2: Deset najpogostejših besed, ki so jih govorili 16-mesečni malčki, malčice ter oboji skupaj Iztabele2jerazvidno,dajebilanajpogostejšabeseda,kisojogovorilivsi malčkiinmalčice,stari16mesecev,»mama«.Medprvimidesetiminajpogostejšimi besedami16-mesečnihmalčkovinmalčicsobilebesedezapoimenovanjeljudi, besede,kisosenanašalenadnevnedejavnosti,inmedmeti. Malčkiinmalčice f Malčice f Malčki f kuku 39 adijo/papa 20 da 25 copat 33 copat 17 kuku 22 avto 33 avto 14 mnjam 20 hvala 32 teta 14 hvala 19 halo 31 banana 14 halo 19 teta 30 mijav 14 avto 19 dedek 28 malčkovoime 13 mu 18 beebee 28 hvala 13 beebee 17 kokodak 27 halo 12 dedek 17  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 24 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj banana 27 babica žoga kokodak 12 12 12 teta copat 16 16 Preglednica 3: Deset novih najpogostejših besed, ki so jih govorili 19-mesečni malčki, malčice ter oboji skupaj Iztabele3jerazvidno,dasomeddesetiminoviminajpogostejšimibesedami, kisojihgovorilimalčkiinmalčice,stari19mesecev,besedezapoimenovanjeljudi (npr.»teta«in»dedek«),igrač,vozilinhrane.Zamalčice,stare19mesecev,jebilo značilno,dasožegovorilesvojeime,medtemkogamalčkišenisogovorili. Malčkiinmalčice f Malčice f Malčki f muca 40 muca 20 banana 21 pes 38 beebee 20 pes 20 žoga 36 pes 18 muca 20 voda 35 muha 17 voda 19 popek 35 popek 17 riba 19 malčkovoime 34 traktor 17 popek 18 traktor 34 krava 17 ptica 18 noga 33 čebela 17 nos 17 letalo 33 žlica 16 žaba 17 krava žlica žaba 33 33 33 roka noga voda sok knjiga ključ mleko čokolada čaj bombon letalo žaba tovornjak 16 16 16 16 16 16 16 16 16 16 16 16 16 uhoh žlica noga traktor letalo kolo kokodak 17 17 17 17 17 17 17 Tabela 4: Deset novih najpogostejših besed, ki so jih govorili 22-mesečni malčki, malčice ter oboji skupaj Tabela4kaže,dasonovebesedevbesednjakumalčkovinmalčic,starih 22mesecev,tudibesedezapoimenovanježivaliindelovtelesa.Zaradivsevečjega besednjakajeimelokarnekajizmednovihbesedenakofrekvencopojavljanja.Za malčicejebilovprimerjavizmalčkiznačilno,dajebilomednovimibesedamiv njihovembesednjakuvečbesedzapoimenovanjehrane. Besednjakcelotnegavzorcamalčkovsmopreučilitudizvidikakakovostnih sprememboziromabesed,kijihgovorijorazličnostarimalčkioziromamalčkipri različnihocenjevanjih.NajprejsmozANOVOzaponovljenemeritvepreverili, aligrezaučinekstarostimalčkovnaštevilogovorjenihbesediz22vsebinskih skupinbesed.Rezultatisopokazali,dajeznaraščajočostarostjomalčkovsta- Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 25 tističnopomembno(p<0,05)naraščaloštevilobesed,kisojihgovorilimalčki, znotrajvseh22vsebinskihskupin,insicermedmetov(F (5,46)=80,10, =0,90), besedzapoimenovanježivali(F (5,46)=336,11, =0,97),vozil(F (5,46)=279,54, =0,97),igrač(F (5,46)=164,14, =0,95),hrane(F (5,46)=150,75, =0,94), oblačil(F (5,46)=108,20, =0,92),delovtelesa(F (5,46)=245,97, =0,96), predmetovvhiši(F (5,46)=86,76, =0,90),pohištva(F (5,46)=100,67, =0,92), zunanjihstvari(F (5,46)=152,56, =0,94),krajev(F (5,46)=82,55, =0,90), ljudi(F (5,46)=118,56, =0,93)iniger(F (5,46)=149,00, =0,94),glagolov (F (5,46)=115,41, =0,93),pridevnikov(F (5,46)=54,43, =0,86),besedza označevanječasa(F (5,46)=34,40, =0,79),zaimkov(F (5,46)=29,29, =0,76), vprašalnic(F (5,46)=58,81, =0,87),predlogov(F (5,46)=39,72, =0,81),besed zaoznačevanjekoličine(F (5,46)=32,32, =0,78),pomožnihglagolov(F (5,46)= 35,14, =0,79)inveznikov(F (5,46)=14,90, =0,62).Učinekstarostimalčkov narabobesedizposameznihvsebinskihskupinjebilvelik,insicerod0,62za skupinoveznikovdo0,97zaskupiniživaliinvozila. Besedeiz22vsebinskihskupin,kisojihgovorilirazličnostarimalčkiin malčice,smovnadaljevanjuanaliziralitudigledenaspol.RezultatiANOVEza ponovljenemeritvesopokazali,damedmalčkiinmalčicaminibilostatistično pomembnihrazlik(p>0,05)vštevilubesedvnobeniizmedvsebinskihskupin, kisojihgovoriliprirazličnihstarostih. Vnadaljevanjuprikazujemoledvaprimeragrafičnihprikazovrazlikmed malčicamiinmalčki,insicerzavsebinskiskupinivozilainglagoli. 4 a 4 b Sliki 4 a in b: Prikaz razlik v številu besed, ki jih govorijo malčki in malčice, in sicer iz vsebinskih skupin vozila (4 a) in glagoli (4 b) Slika4kaže,dajebilasmeručinkaspolanaštevilobesedzapoimenovanje vozilinglagolovodvisnaodstarostimalčkovinmalčic.Medtemkosomalčkipri  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 26 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj 16in28mesecihgovorilivečbesedzapoimenovanjevozilkotmalčice,pasopri 19,22,25in31mesecihmalčicegovorilevečbesediztevsebinskeskupinekot malčki.Podobnoveljazašteviloglagolovvbesednjakumalčkovinmalčic:pri 16mesecihstarostibesednjakmalčkovinmalčicšenivsebovalglagolov,medtem kojebilošteviloglagolovvnjihovembesednjakupri19mesecihstarostiprimer- ljivo;pri22mesecihstarostisomalčkigovorilivečglagolovkotmalčice,privseh naslednjihocenjevanjih,torejpri25,28in31mesecihstarosti,pasomalčice govorilevečglagolovkotmalčki. Spolno značilne besede v besednjaku malčkov in malčic Napodlagikriterijev,opisanihvpoglavjuMetoda,smooblikovaliseznam 55spolnoznačilnihbesed,medkaterimijebilo29značilnomoškihin26značilno ženskih(glejprilogo1).Zavsakegamalčkainmalčicosmozavsehšestocenjevanj oblikovalidvadosežka,insiceršteviloznačilnoženskihinšteviloznačilnomoških besed,kisojihgovorili.Opisnestatistikezaznačilnoženskeinznačilnomoške besede,kisojihgovorilimalčkiinmalčiceposameznestarosti,soprikazanev tabeli5. Malčice Malčki Starostinvrstabesed M SD M SD 16mesecev ženske 3,00 2,30 2,71 2,23 moške 1,87 2,10 1,79 1,66 19mesecev ženske 7,48 6,89 4,79 4,13 moške 6,09 6,72 4,11 4,18 22mesecev ženske 11,22 6,99 9,11 6,08 moške 10,43 7,95 9,18 7,04 25mesecev ženske 16,22 5,85 14,25 7,39 moške 15,55 7,7 15,50 9,40 28mesecev ženske 19,43 6,59 18,54 7,74 moške 18,61 7,17 19,79 7,77 31mesecev ženske 22,87 2,88 21,86 4,84 moške 23,73 5,07 24,04 5,67 Preglednica 5: Opisne statistike za značilno ženske in značilno moške besede v besednjaku malčkov in malčic pri različnih starostih Opomba: Ženske = značilno ženske besede; moške = značilno moške besede. Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 27 Iztabele5jerazvidno,dasomalčicedo28.mesecastarostigovorileveč spolnoznačilnihbesed,značilnoženskihinmoških,kotmalčki.Od28.meseca starostidaljepasomalčkigovorilivečznačilnomoškihbesed,medtemkoso malčicegovorilevečznačilnoženskihbesed.Vnadaljevanjusmopreučiliučinek spolainstarostinarabospolnoznačilnihbesed(ženskihinmoškihbesedskupaj) malčkovinmalčic.PodatkesmoanaliziralizANOVOzaponovljenemeritveza spolinstarostmalčkovinmalčicterspolnoznačilnebesede.Rezultatisopokazali statističnopomembenučinekstarosti (F (2,745,129,036)=236,432,p<0,01),ne patudispola,naštevilospolnoznačilnihbesed,kisojihgovorilimalčkiinmal- čice.Pravtakonibilastatističnopomembnainterakcijamedspolominstarostjo malčkovinmalčicnanjihovorabospolnoznačilnihbesed. VnadaljevanjusmoizvedlienosmernoANOVO,skaterosmopreverjaliraz- likovšteviluznačilnomoškihinznačilnoženskihbesedvbesednjakumalčicin malčkov.Rezultatisopokazali,dajeprišestihzaporednihocenjevanjihbesednjak malčkovvsebovalvečznačilnomoških(M =74,39,SD =31,32)kotznačilnoženskih besed(M =71,25,SD =28,00),pričemerrazlikanibilastatističnopomembna (F (1,47)=0,001,p>0,05).Besednjakmalčicpajevsebovalvečznačilnoženskih (M =80,22,SD =26,43)kotznačilnomoškihbesed(M =74,14,SD =30,29),vendar tuditarazlikanibilastatističnopomembna(F(1,49)=1,361,p>0,05). Zavsakoizmed55spolnoznačilnihbesed(ženskihinmoških)smovnadalje- vanjuizračunaliodstotekmalčkovinmalčic,kisogovorilitobesedopriposamezni starosti(glejprilogo2).Največjerazlikemednjimisobilevrabibesede»lulček«, kisojopogostejegovorilimalčki,terrabibesed»punčka«,»lulika«,»krtača«,»de- klica«,»ogrlica«in»volk«,kisojihpogostejegovorilemalčice.Največjerazlikev številuspolnoznačilnihbesed,kisojihgovorilimalčkiinmalčice,sobilevprvih štirihocenjevanjih,torejpristarostih16,19,22in25mesecev,natopasose,za- radivsevečjegabesednjakamalčkovinmalčic,razlikemednjimizmanjšale.Pri 28in31mesecihstarostijevelikomalčkovinmalčicgovorilovečinoizmedspolno značilnihbesed. Razprava Prviproblemvzdolžneraziskavejebilpreučitirazvojnespremembevraz- vojubesednjakaslovenskihmalčkovmed16.in31.mesecemstarosti.Podobno, kotnavajajotudinekateridrugiavtorji(npr.BrooksinMeltzoff2008;Fenson idr.2004),smougotovili,dasebesednjakvobdobjumalčkarazvijazelohitro, intotakozvidikakoličinskihkottudikakovostnihsprememb.Medtemkoje besednjakmalčkov,starih16mesecev,vpovprečjuvseboval21besed,somalčki, stari31mesecev,vpovprečjugovoriliževečkot500besed.Besednjakmalčkov sejevpovprečjupovečalza34besednamesec,pričemersoseindividualnipri- rastkivbesednjakunamesecgibalimed6in51besedami.Rezultativečraziskav kažejo,davečinamalčkovgovoriprvobesedomed12.in20.mesecemstarosti (npr.Fernaldidr.2001;TomaselloinBates2001).Vsimalčki,vključenivnašo raziskavo,sopri16mesecihstarostižegovorilivsajdvebesedi.  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 28 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj Vsebinskaanalizabesednjakajepokazala,dajeznaraščajočostarostjomalčkov njihovbesednjakvključevalvsevečještevilorazličnihbesedzapoimenovanjeljudi, predmetovindejavnostitervsevečještevilorazličnihbesednihvrst,npr.glagolov, pridevnikovinzaimkov.Najpogostejšiprvibesedislovenskogovorečihmalčkov stabili»mama«in»brrrm«,kijujepri16mesecihstarostigovorilavečina.Med desetiminajpogostejšimiprvimibesedamipasobilebesedezaoznačevanjeljudi oziromadružinskihčlanov(npr.»oče«,»babica«)indnevnihdejavnosti(»nebom«, »adijo«)termedmeti(»npr.»hovhov«,»mijav«).Zvsebinskegavidikajerazvoj besednjakamalčkovpotekalvsmerivednovečjegaštevilabesedzapoimenovanje ljudi(npr.»teta«,»dedek«),igrač(npr.»avto«),hrane(npr.»banana)(tesobile vključenevskupinodesetihnajpogostejšihnovihbesed,kisojihgovorilimalčki pri19mesecihstarosti),živali(npr.»muca«,»pes«)indelovtelesa(npr.»popek«, »noga«)(tebesedesobilevključenevskupinodesetihnajpogostejšihnovihbesed, kisojihgovorilimalčkipri22mesecihstarosti).Pri22mesecihstarostijevečina malčkovgovorilatudisvojeime.Podobnonavajajotudidrugiavtorji(npr.Caselli idr.2001;KarmiloffinKarmiloff-Smith2001),dasoprvebesedevmalčkovem besednjakunajpogostejevezanenapoimenovanjestvarivneposrednemokolju, npr.družinskihčlanov,rutinskihdejavnostiindelovtelesa.Dobljenirezultatiso primerljivitudizizsledkidanskihavtorjev(Wehbergidr.2007),kisougotovili, dasomedmetizavzemalivečkot50%prvihbeseddanskogovorečihmalčkovter dasoseprvebesedenanašalepredvsemnapoimenovanjestaršev,pritrjevanjein zanikanje,socialnointerakcijozdrugimiljudmi,igranjeterpredmete,kisopred- vidomaznotrajotrokoveganeposrednegaokolja.Najpogostejšebesedemalčkov, starihod16do22mesecev,vključenihvnašoraziskavo,sobile»odprtebesede«,ki sovsplošnembolj»zaprtebesede«značilnezarazvojzgodnjegabesednjaka(npr. BatesinGoodman1997;ConboyinThal2006). Analizakrivuljerastijepokazala,dajebesednjakslovenskogovorečihmalčkov naraščalvoblikiS-krivulje,karpomeninekolikopočasnejšorastbesednjakapri 16in31mesecihstarostivprimerjavisstarostmiprivmesnihocenjevanjih.Ti rezultatisonekolikodrugačniodrezultatovprečneraziskave,vkaterisoavtorice (MarjanovičUmekidr.2013)navzorcuslovenskogovorečihdojenčkovinmalčkov, starihod8do30mesecev,ugotovile,dajebesednjaknaraščalskvadratnofunk- cijo,torejpospešenovčasu.Dobljenirezultatikažejotudivelikeindividualne razlikemedmalčkienakestarosti,insicertakovhitrostikottudivzorcihrasti besednjaka.Znaraščanjempovprečnegaštevilabesed,kisojihmalčkigovorilipri različnihstarostih,jenamrečsstarostjomalčkovnaraščalatudivariabilnostv njihovembesednjaku(takosonpr.pri16mesecihstarostinekaterimalčkigovorili lenekajbesed,medtemkojenajobsežnejšibesednjakpritejstarostiobsegal85 besed).Oceneovelikihindividualnihrazlikahvrazvojubesednjakaslovenskogo- vorečihmalčkovseskladajozugotovitvamivečdrugihavtorjev(Fernaldidr.2001; MarjanovičUmekidr.2013;TomaselloinBates2001). Rezultativnaširaziskavisopokazalitudi,davrazvojubesednjakamalčkov, starihod16do31mesecev,nibilostatističnopomembnihrazlikmedspoloma, takogledenaskupnoštevilobesedkotgledenaštevilobesedizposameznihvse- binskihskupin.Ugotovitveseneskladajozrezultatinekaterihdrugihraziskav Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 29 (npr.Erikssonidr.,2012;MarjanovičUmekidr.2008;MarjanovičUmekidr.2012), kikažejonato,daimajomalčicestatističnopomembnoobsežnejšibesednjakod malčkov.Malčice,vključenevnašvzorec,sosicerod19.mesecastarostigovorileveč besedkotmalčkiinrazlikavobsegubesednjakamedspolomasejeznaraščajočo starostjomalčkovpovečevala,vendarpanibilastatističnopomembna(slika3). Dobljenirezultatipoenistranilahkokažejonato,dabiserazlikeprivišjistarosti malčkovšepovečaleinbimordabiletudistatističnopomembne,podrugistrani pajelahkoknepomembnostirazlikmedspolomavobsegubesednjakaprispeval tudimajhenvzorecvsehmalčkov,čepravjebilzavzdolžnoštudijoprimerljivo velikkotvdrugihraziskavah,vkaterihocenjevanjeposameznihkonstruktov potekavzdolžno. Vsebinskaanalizadesetihnajpogostejšihbesed,kijihmalčkigovorijomed 16.in22.mesecemstarosti,jepokazalanekatererazlikevbesednjakumalčicin malčkov.Mednajpogostejšimidesetimibesedamimalčic,starih19mesecev,jebilo tudiimemalčice,medtemkosejeprimalčkihlastnoimepojavilomeddesetimi najpogostejšimibesedamitrimesecepozneje,torejpri22mesecihstarosti.Naj- očitnejšarazlikamedvrstamibesed,kisojihgovorilimalčkiinmalčice,jebilav številubesedzapoimenovanjehranepri22mesecihstarosti.Čepravzamalčicein malčke,stare22mesecev,velja,dasobilemeddesetnajpogostejšihnovihbesed vključenetudibesedezapoimenovanjehrane,jebilotehbesedprimalčicahveč kotprimalčkih(npr.»sok«,»mleko«,čokolada«,»čaj«,»bonbon«).Danskiavtorji (Wehbergidr.2008)sovraziskaviugotoviliravnoobratno,insicerdasodansko govorečidojenčki/malčkiprejkotdojenčice/malčicegovorilibesede,povezaneshrano. Razlike,čepravnepomembne,vvrstinajpogostejšihbesedmalčicinmalčkov,ki smojihopazilivraziskavi,lahkokažejonarazlikevobsegubesednjaka,kijepo 19.mesecustarostivečjiprimalčicahkotmalčkih,lahkopatudivsajdelomana razlikovalnigovorstaršev,kimordavgovoruzmalčicamipogostejeuporabljajo nekaterebesede(npr.zapoimenovanjehrane)kotpavgovoruzmalčki. Druginamennaševzdolžneraziskavejebilpreučitirabospolnoznačilnih besedprimalčicahinmalčkihvobdobjumed16.in31.mesecemstarosti.Dobljeni rezultatisopokazali,dasoznaraščajočostarostjomalčkiinmalčicegovorilipo- membnovečspolnoznačilnihbesed,karjepovezanozvečanjemobsegabesednjaka malčkovinmalčicprizaporednihocenjevanjih.Čepravsomalčicedo28.meseca govorilevečspolnoznačilnihbesedkotmalčki,spolniimelpomembnegaučinkana številospolnoznačilnihbesedvbesednjakuobojih.Kosmovnadaljevanjuposebej analiziralibesednjakmalčkovinmalčiczvidikarabespolnoznačilnihbesedpri šestihzaporednihocenjevanjih,smougotovili,dajebilovbesednjakumalčkovveč značilnomoškihkotznačilnoženskihbesed,vbesednjakumalčicpajebiloveč značilnoženskihkotznačilnomoškihbesed.Navedenerazlikenisobilestatistično pomembne.Dobljenirezultatisodrugačniodrezultatov,kisojihvpodobništudiji dobilisevernoameriškiavtorji(Stennesidr.2005).Stennesinsodelavke(2005) sovvzdolžniraziskaviugotovili,dajebesednjakmalčicvobdobjumed24.in36. mesecemstarostivsplošnemvsebovalstatističnopomembnovečspolnoznačilnih besedkotbesednjakmalčkov.Besednjakmalčkovjevsebovalstatističnopomembno večznačilnomoškihkotznačilnoženskihbesed,besednjakmalčicpastatistično  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 30 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj pomembnovečznačilnoženskihkotznačilnomoškihbesed.Podrobnejšaanaliza podatkov,zbranihvnaširaziskavi,kažetudi,dasejedeležmalčkovinmalčic,ki sogovoriliposameznespolnoznačilnebesede,boljrazlikovalpridoločenihstarostih inzadoločenebesede,insicerpredvsemvobdobjumed16.in25.mesecemstarosti, kobesednjakmalčkovinmalčicšenibilzeloobsežen.Malčicesonpr.pogosteje govorilebesede»punčka«,»lulika«,»krtača«,»ogrlica«in»deklica«,malčkipabe- sedo»lulček«,karverjetnokažetudinato,dasodoločenipredmeti(npr.»krtača« ali»ogrlica«)vvečjimeriprisotnivokoljumalčickotmalčkovinjihzatopogosteje poimenujejooziromadanekaterebesedemalčkiinmačicepogostejeuporabljajo zapoimenovanjedelovtelesa,značilnihzasvojspol(»lulika«in»lulček«)oziroma zaopredelitevlastnegaspola(npr.»punčka«in»deklica«).Zanimivojetudi,daso našiodrasliocenjevalciprepoznalinekolikovečspolnoznačilnihbesed(55besed) kotodrasliocenjevalcivraziskaviStennsainsodelavk(2005)(32besed);vendar pasobilevvelikemdeležuvobehraziskavahkotspolnoznačilneprepoznaneiste besede.Izsledkesvojeraziskaveverjetnolahkointerpretiramovsmer,damalčice inmalčkiiznašegavzorcanisobiliizpostavljenialidasobiliizpostavljenirelativno redkospolnoznačilnirabijezikavsvojemokolju.Besednjakmalčicinmalčkovje povezanzizobrazbonjihovihstaršev,invnašoraziskavosobilivključenimalčki inmalčicerazmeromavisokoizobraženihmaminočetov.Spolnoznačilnovedenje inprevzemanjetradicionalnihspolnihvlog,kisekažetatudivgovoru,senamreč povezujetaznižjoizobrazboposameznikov.Poudaritipamoramotudi,dasobili vsimalčkiiznašegavzorcavključenivvrtec,kijeverjetnotudi,upoštevajočim- plicitneteorijestrokovnihdelavcevvvrtcuospodbujanjugovoradeklicindečkov, prispevalkzmanjševanjurabespolnoznačilnihbesedprimalčkihinmalčicah (Hočevaridr.2013;MarjanovičUmekidr.2011). Napodlagidobljenihrezultatovslovenskevzdolžneraziskavelahkozaključimo, darazvojbesednjakamed16.in30.mesecemstarostimalčkovpotekazelohitro, karjeznačilnozatoobdobje,kijepoimenovanokot»občutljivoobdobje«zarazvoj govora.Vtemkontekstujetrebazapedagoškopraksoposebejizpostavitivelik pomenkakovostnihspodbudzarazvojmalčkovegabesednjaka,insicervdružin- skeminšeposebnovvrtčevskemokolju.Zgodnjibesednjakjenamrečpomemben napovednikrazvojapoznejšegabesednjakaotrokintudislovnicejezika.Izsledki našeraziskavesopokazalitudivelikeindividualnerazlikevrazvojubesednjaka medmalčkienakestarosti,kljubtemudasobilivnašvzorecvključenimalčki starševzrazmeromavisokoizobrazboindanobedenizmedmalčkov,vključenih vraziskavo,niprihajalizizrazitoneugodnegadružinskegaokolja.Napodlagi izsledkovvečdrugihraziskav(npr.MarjanovičUmekidr.2008;RescorlainAlley 2001)bilahkopričakovali,dabibileindividualnerazlikevbesednjakumalčkovše večje,čebivvzorecvključilitudimalčkenizkoizobraženihstarševoziromamalčke izdružinznizkimsocialno-ekonomskimstatusom.Velikeindividualnerazlikev obsegubesednjakamedmalčkijetrebaupoštevatiprizgodnjirazvojnopsihološki diagnostikiinmorebitniobravnavimalčkovintudivpedagoškipraksivvrtcu. Pritemsezdiposebejpomembno,dastrokovnidelavecnaustreznenačinespod- bujarazvojbesednjakamalčkov,prikaterihjetapočaseninkipriposameznih starostihgovorijorazmeromamajhnoštevilobesed,kottudimalčkov,zakatere Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 31 jeznačilnahitrarastbesednjakazvidikakoličinskihinkakovostnihsprememb. Kotdvapomembnanačinaspodbujanjabesednjakaingovoramalčkovnasploh stabilavvečraziskavahpotrjenapogostoinkakovostno(interaktivno)skupno branjeotroškihknjigodraslegainmalčka(npr.Duursmaidr2008;Westerlund inLagerberg2008)terpogostoinraznolikopoimenovanjeprisotnihinodsotnih predmetov,oseb,pojmovinodnosov(npr.DeLoacheidr.2009),pomembnapaje tudirabacelovitega(vsebinskoinslovnično)govoravsporazumevanjuzmalčkiv različnihsituacijah(npr.Hoff2003;Roweidr.2012). Literatura in viri Bates,E.,Dale,P.inThal,D.(1995).Individualdifferencesandtheirimplicationsfor theoriesoflanguagedevelopment.V:P.FletcherinB.MacWhinney(ur.).Handbook of child language. Oxford:BasilBlackwell,str.96–151. Bates,E.inGoodman,J.(1997).Ontheinseparabilityofgrammarandthelexicon:Evidence fromacquisition,aphasiaandreal-timeprocessing.Language & Cognitive Processes, 12,št.5/6,str.507–586. Bates,E.inGoodman,J.C.(2001).Ontheinseparabilityofgrammarandthelexicon: Evidencefromacquisition.V:M.TomaselloinE.Bates(ur.).Language development. The essential readings.Oxford:BlackwellPublishersLtd,str.134–162. Bleses,D.,Vach,W.,Slott,M.,Wehberg,S.,Thomsen,P.,Madsen,T.O.inBasbol,H. (2008).EarlyvocabularydevelopmentinDanishandotherlanguages:ACDI-basedcom- parison.Journal of Child Language, 35,št.6,str.619–650. Bornstein,M.H.,Cote,L.R.,Maital,S.,Painter,K.,Par,S.-Y.,PascualL.,Pêcheux,M.-G., Ruel,J.,Venuti,P.inVyt,A.(2004).Cross-linguisticanalysisofvocabularyinyoung children:Spanish,Dutch,French,Hebrew,Italian,Korean,andAmericanEnglish. Child Development, 75,št.4,str.1115–1139. Bornstein,M.H.,Hahn,C.inHaynes,O.M.(2004).Specificandgenerallanguageperfor- manceacrossearlychildhood:Stabilityandgenderconsiderations.First Language, 24,št.3,str.267–304. Bornstein,M.H.inHaynes,O.M.(1998).Vocabularycompetenceinearlychildhood: Measurement,latentconstruct,andpredictivevalidity.Child Development, 69,št. 3,str.654–671. Bouchard,C.,Trudeau,N.,Sutton,A.,Boudreault,M.-C.inDeneault,J.(2009).Gender differencesinlanguagedevelopmentinFrenchCanadianchildrenbetween8and30 monthsofage.Applied Psycholinguistics,30,št.4,str.685–707. Brooks,R.inMeltzoff,A.N.(2008).Infantgazefollowingandpointingpredictaccelerated vocabularygrowththroughtwoyearsofage:Alongitudinal,growthcurvemodelling study.Journal of Child Language,35,št.1,str.207–220. Caselli,M.C.,Casadio,P.inBates,E.(2001).LexicaldevelopmentinEnglishandItalian. V:M.TomaselloinE.Bates(ur.).Language development. The essential readings. Oxford:BlackwellPublishersLtd,str.76–110. Conboy,B.T.inThal,D.J.(2006).Tiesbetweenlexiconandgrammar:Cross-sectionaland longitudinalstudiesofbilingualtoddlers.Child Development,77,št.3,str.712–735.  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 32 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj DeLoache,J.S.,Ganea,A.inJaswal,A.V.(2009).Earlylearningthroughlanguage.V:J. Colombo,P.McCardleinL.Freund(ur.).Pathways to language. NewYork,London: PsychologyPress,str.119–140. Duursma,E.,Augustyn,M.inZuckerman,B.(2008).Readingaloudtochildren:theevi- dence.Archives of Disease in Childhood,93,str.554–557. Hočevar,A.,KovačŠebart,N.inŠtefanc,D.(2013).Curriculumplanningandtheconceptof participationintheReggioEmiliapedagogicalapproach.European Early Childhood Education Research Journal,21,št.4,str.476–488. Eriksson,M.,Marschik,P.B.,Tulviste,T.,Almgren,M.,Pereira,M.P.,Wehberg,S.,Marja- novičUmek,L.,Gayraud,F.,Kovačevič,M.inGallego,C.(2012).Differencesbetween girlsandboysinemerginglanguageskills:Evidencefrom10languagecommunities. British Journal of Developmental Psychology,30,št.2,str.326–343. Fenson,L.,Dale,P.S.,Reznick,J.S.,Bates,E.,Thal,D.inPethick,S.(1994).Variability inearlycommunicativedevelopment.Monographs of the Society for Research in Child Development, 59,št.5,str.174–185. Fenson,L.,Dale,P.S.,Reznick,J.S.,Thal,D.,Bates,E.,Hartung,J.P.,Pethick,S.in Reilly,J.S.(2004).MacArthur Communicative Development Inventories. User‘s guide and technical manual.Baltimore:PaulH.BrookesPublishingCo. Fernald,A.,Pinto,J.P.,Swingley,D.,Weinberg,A.inMcRoberts,G.W.(2001).Rapid gainsofverbalprocessingbyinfantsinthe2ndyear.V:M.TomaselloinE.Bates (ur.).Language development. The essential readings.Oxford:BlackwellPublishers Ltd,str.49–56. Hart,B.(2004).Whattoddlerstalkabout.First Language,24,št.1,str.91–106. Hoff,E.(2003).CausesandconsequencesofSES-relateddifferencesinparent-to-child speech.V:M.H.BornsteininR.H.Bradley(ur.).Socioeconomic status, parenting and child development. Mahwah,NJ:LawrenceErlbaumAssociates,str.147–160. Huttenlocher,J.,Haight,W.,Bryk,A.,Seltzer,M.inLyons,T.(1991).Earlyvocabulary growth:Relationtolanguageinputandgender.Developmental Psychology,27,št.2, str.236–248. Karmiloff,K.inKarmiloff-Smith,A.(2001).Pathways to language.Cambridge:Harvard UniversityPress. Kauschke,C.inHofmeister,C.(2002).EarlylexicaldevelopmentinGerman:Astudyon vocabularygrowthandvocabularycompositionduringthesecondandthirdyearof life.Journal of Child Language, 29,št.4,str.735–757. Kern,S.(2007).LexicondevelopmentinFrench-speakinginfants.First language,27,št. 3,str.227–250. Lovas,G.S.(2011).Genderandpatternsoflanguagedevelopmentinmother-toddlerand father-toddlerdyads.First Language,31,št.1,str.83–108. Marchman,V.inBates,E.(1994).Continuityinlexicalandmorphologicaldevelopment:A testofthecriticalmasshypothesis.Journal of Child Language,21,št.2,str.339–366. MarjanovičUmek,L.M.,Fekonja,U.,Kranjc,S.inBajc,K.(2008).Theeffectofchildren’s genderandparentaleducationontoddlerlanguagedevelopment.European Early Childhood Education Research Journal,16,št.3,str.325–342. MarjanovičUmek,L.,FekonjaPeklaj,U.inPodlesek,A.(2013).Characteristicsofearly vocabularyandgrammardevelopmentinSlovenian-speakinginfantsandtoddlers: ACDI-adaptationstudy.Journal of Child Language, 40,št.4,str.779–798. Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 33 MarjanovičUmek,L.,Fekonja,U.,Podlesek,A.inKranjc,S.(2011).Assessingtoddler languagecompetence:Agreementofparents‘andpreschoolteachers‘assessments. European Early Childhood Education Research Journal,19,št.1,str.21–43. MarjanovičUmek,L.,FekonjaPeklaj,U.,Sočan,G.inKomidar,L.(2011).Ocenjevanje sporazumevalnih zmožnosti dojenčkov in malčkov. Lista razvoja sporazumevalnih zmožnosti: Besede in geste in Lista razvoja sporazumevalnih zmožnosti: Besede in stavki.Priročnik. Ljubljana:Centerzapsihodiagnostičnasredstva. MarjanovičUmek,L.,FekonjaPeklaj,U.,Sočan,G.inKomidar,L.(2012).Zgodnjespora- zumevalnezmožnostidojenčkovinmalčkov:študijavSloveniji.Psihološka obzorja, 21,št.2,str.5–17. McDonough,C.,Song,L.,Hirsh-Pasek,K.,MichnickGolinkoff,R.inLannon,R.(2011).An imageisworthathousandwords:whynounstendtodominateverbsinearlywordlearning. Developmental Science,14,št.2, str. 181–189. Morgan,J.L.,Shi,R.inAllopena,P.(1996).Perceptualbasesofrudimentarygramma- ticalcategories.V:J.L.MorganinK.Demuth(ur.).Signal to syntax.Mahwah,NJ: LawrenceErlbaumAssociates,str.263–286. Namy,L.L.,Acredolo,L.inGoodwwyn,S.(2000).Verballabelsandgesturalroutinesin parentalcommunicationwithyoungchildren.Journal of Nonverbal Behavior,24, str.63–79. Owens,R.E.(1996).Language development.Columbus,Ohio:CharlesE.Merrill. Rescorla,L.inAlley,A.(2001).ValidationoftheLanguageDevelopmentSurvey(LDS): aparentreporttoolforidentifyinglanguagedelayintoddlers.Journal of Speech Language and Hearing Research,44,št.2,str.434–445. Rescorla,L.,Lee,Y.M.C.,Oh,K.J.inKim,Y.A.(2013).LexicaldevelopmentinKorean: vocabularysize,lexicalcomposition,andlatetalking.Journal of Speech, Language, and Hearing Research,56,št.2,str.735–747. Reznick,J.S.inGoldfield,B.A.(1994).Diaryvs.representativechecklistassessmentof productivevocabulary.Journal of Child Language,21,št.2,str.465–472. Rowe,M.L.,Raudenbush,S.W.inGoldin-Meadow,S.(2012).Thepaceofearlyvocabulary growthhelpspredictlatervocabularyskill.Child Development,83,št.2,str.508–525. Russell,A.,Mize,J.inBissaker,K.(2003).Parent-childrelationships.V:P.K.Smithin C.H.Hart(ur.). Childhood social development.Oxford:BlackwellPublishingLtd, str.206–222. Simonsen,H.G.,Kristoffersen,K.E.,Bleses,D.,Wehberg,S.inJêrgensen,R.N.(2014).The NorwegianCommunicativeDevelopmentInventories:Reliability,maindevelopmental trendsandgenderdifferences.First Language,34,št.1,str.3–23. Stennes,L.M.,Burch,M.M.,Sen,M.G.inBauer,P.J.(2005).ALongitudinalStudyof GenderedVocabularyandCommunicativeActioninYoungChildren.Developmental Psychology, 41,št.1,str.75–88. Stolt,S.,Haataja,L.,Lapinleimu,H.inLehtonen,L.(2009).Associationsbetweenlexicon andgrammarattheendofthesecondyearinFinnishchildren.Journal od Child Language, 36,št.4,str.779–806. Tardif,T.,Gelman,S.A.inXu,F.(1999).Puttingthe»nounbias«incontext:Acomparison ofEnglishandMandarin.Child Development, 70,št.3,str.620–635. Tomasello,M.(2003).Constructing a language: A usage-based theory of language acquisi- tion.Cambridge,MA:HarvardUniversityPress.  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 34 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj Tomasello,M.inBates,E.(2001).Generalintroduction.V:M.TomaselloinE.Bates(ur.). Language development. The essential readings.Oxford:BlackwellPublishersLtd, str.1–11. Wehberg,S.,Vach,W.,Bleses,D.,Thomsen,P.,Madsen,T.O.inBasbøll,H.(2007).Danish children‘sfirstwords:AnalysinglongitudinaldatabasedonmonthlyCDIparentalreports. First language, 27,št.4,str.361–383. Wehberg,S.,Vach,W.,Bleses,D.,Thomsen,P.,Madsen,T.O.inBasboll,H.(2008).Girls talkaboutdollsandboysaboutcars?Analysesofgroupandindividualvariationin Danishchildren’sfirstwords.First Language,28,št.1,str.71–85. Westerlund,M.inLagerberg,D.(2008).Expressivevocabularyin18-month-oldchildren inrelationtodemographicfactors,motherandchildcharacteristics,communication styleandsharedreading.Child Care, Health and Development,34,št.2,str.257–266. Whitehead,M.(1999).Supporting language and literacy development in the early years. Buckingham:OpenUniversityPress. Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 35 Prilogi Priloga 1: Seznam spolno značilnih besed Značilnoženskebesede Značilnomoškebesede babica deček mama dedek deklica brat gospa moški sestra oče teta policist čistiti poštar njen gasilec ona stric mijav voznik kokoš brcniti koza on krava krokodil lisica lev muca medved ptica osel srna petelin veverica prašič punčka volk ogrlica avto lulika gasilskiavto krpa helikopter krtača motor metla tovornjak kuhinja traktor roža kravata lulček kladivo žebelj Priloga 2: Odstotki malčic in malčkov, ki govorijo posamezne spolno značilne besede  LjubicaMarjanovičUmek,NeraBožin,NikaČermak, 36 SODOBNAPEDAGOGIKA1/2016 NežaŠtiglic,SašaBajcinUrškaFekonjaPeklaj Starost 16mesecev 19mesecev 22mesecev 25mesecev 28mesecev 31mesecev Beseda malčice malčki malčice malčki malčice malčki malčice malčki malčice malčki malčice malčki kokoš 8,7 7,1 43,5 25 60,9 50 87 85,7 91,3 85,7 100 96,4 koza 0 0 21,7 7,1 34,8 35,7 69,6 60,7 91,3 78,6 100 92,9 krava 0 7,1 39,1 17,9 73,9 57,1 95,7 71,4 91,3 96,4 100 96,4 krokodil 0 0 13 7,1 43,5 25 56,5 50 65,2 78,6 91,3 92,9 lev 8,7 0 30,4 14,3 56,5 46,4 78,3 67,9 91,3 85,7 100 92,9 lisica 4,3 0 21,7 7,1 30,4 21,4 69,9 53,6 82,6 71,4 95,7 85,7 medved 8,7 7,1 34,8 17,9 60,9 46,4 87 78,6 95,7 92,9 100 100 muca 21,7 14,3 52,2 42,9 87 71,4 100 85,7 95,7 96,4 100 100 osel 0 0 13 0 30,4 10,7 56,5 46,4 60,9 67,9 78,3 78,6 petelin 8,7 0 17,4 10,7 34,8 35,7 69,6 60,7 82,6 64,3 95,7 85,7 prašič 0 0 17,4 10,7 39,1 32,1 87 57,1 91,3 89,3 100 96,4 ptica 4,3 3,6 30,4 32,1 47,8 64,3 95,7 67,9 87 89,3 100 96,4 srna 0 0 8,7 7,1 21,7 14,3 43,5 35,7 56,5 57,1 91,3 85,7 veverica 0 0 8,7 3,6 43,5 14,3 65,2 46,4 78,3 64,3 95,7 82,1 volk 4,3 0 17,4 0 39,1 21,4 69,6 46,4 78,3 78,6 100 89,3 avto 21,7 35,3 65,2 64,3 82,6 89,3 100 96,4 91,3 96,4 100 100 gasilski avto 0 0 4,3 0 13 25 54,5 53,6 43,5 67,9 69,6 78,6 helikopter 0 0 21,7 7,1 43,5 32,1 47,8 57,1 65,2 71,4 78,3 85,7 motor 0 3,6 21,7 17,9 60,9 53,6 82,6 67,9 87 85,7 91,3 92,9 tovornjak 0 3,6 30,4 14,3 69,6 46,4 69,6 71,4 82,6 78,6 87 96,4 traktor 8,7 17,9 30,4 28,6 73,9 60,7 82,6 85,7 91,3 89,3 100 100 punčka 8,7 0 34,8 14,3 43,5 35,7 82,6 71,4 91,3 78,6 100 92,9 kravata 0 0 4,3 0 8,7 0 21,7 10,7 26,1 25 43,5 39,3 ogrlica 0 0 4,3 0 17,4 7,1 21,7 17,9 39,1 35,7 56,5 46,4 lulček 0 0 17,4 17,9 26,1 46,4 52,2 67,9 47,8 89,3 78,3 96,4 lulika 4,3 0 30,4 3,6 34,8 14,3 60,9 42,9 60,9 57,1 91,3 85,7 kladivo 0 0 8,7 0 13 14,3 030,4 42,9 60,9 64,3 65,2 78,6 krpa 0 3,6 21,7 3,6 13 17,9 34,8 42,9 56,5 60,7 78,3 89,3 krtača 0 0 8,7 0 21,7 10,7 34,8 28,6 56,5 50 73,9 71,4 metla 0 3,6 21,7 10,7 47,8 39,3 65,2 57,1 82,6 67,9 100 82,1 Zgodnjigovornirazvoj:primerjavabesednjakaslovenskihmalčkovinmalčic 37 Starost 16mesecev 19mesecev 22mesecev 25mesecev 28mesecev 31mesecev Beseda malčice malčki malčice malčki malčice malčki malčice malčki malčice malčki malčice malčki žebelj 0 0 4,3 0 13 10,7 17,4 21,4 34,8 32,1 52,2 53,6 kuhinja 0 0 13 7,1 26,1 21,4 52,2 50 73,9 71,4 82,6 85,7 roža 4,3 7,1 43,5 10,7 47,8 42,9 87 67,9 91,3 82,1 100 92,9 babica 47,8 50 56,5 67,9 82,6 71,4 95,7 96,4 100 100 100 100 brat 8,7 0 8,7 7,1 13 17,9 26,1 39,3 43,5 53,6 69,6 60,7 deček 0 0 8,7 3,6 26,1 21,4 52,2 50 56,5 60,7 95,7 92,9 dedek 34,8 39,3 52,2 57,1 65,2 64,3 91,3 82,1 87 89,3 95,7 96,4 deklica 8,7 0 13 3,6 39,1 21,4 47,8 46,4 69,6 57,1 95,7 92,9 gasilec 0 0 4,3 3,6 8,7 7,1 30,4 39,3 43,5 67,9 78,3 85,7 gospa 0 0 13 0 21,7 17,9 26,1 28,6 30,4 39,3 60,9 64,3 mama 82,6 85,7 91,3 85,7 95,7 89,3 100 96,4 100 100 100 100 moški 0 0 4,3 0 8,7 3,6 21,7 10,7 17,4 39,3 60,9 64,3 oče 65,2 60,7 87 78,6 87 85,7 95,7 89,3 100 92,9 100 96,4 policist 0 0 4,3 0 17,4 14,3 39,1 28,6 47,8 57,1 65,2 75 poštar 0 0 4,3 7,1 13 14,3 26,1 35,7 43,5 53,6 73,9 71,4 sestra 4,3 3,6 8,7 3,6 17,4 3,6 26,1 32,1 65,2 42,9 78,3 67,9 stric 17,4 10,7 47,8 35,7 52,2 57,1 65,2 82,1 91,3 75 100 96,4 teta 52,2 32,1 65,2 53,6 82,6 71,4 73,9 89,3 95,7 85,7 95,7 100 voznik 0 0 8,7 0 8,7 7,1 17,4 10,7 26,1 32,1 56,5 53,6