Birgit Rommelspacher DESNIČARSKA SKRAJNOST IN RASISTIČNO NASILJE KONTROVERZNOSTI O VZROKIH Vse od združitve je bilo tako v Vzhodni kot Zahodni Nemčiji opaziti velik porast rasističnega nasilja in skrajno desničar- skih izgredov. Ta potek dogodkov je med strokovnjaki in strokovnjakinjami z različnih področij sprožil živahno in raznoliko nesoglasje o možnih vzrokih tega nasilja. Ali je vzroke iskati v rastoči gospodarski negotovosti, v pomanjkanju perspektive za mlade, ali pa gre zlasti za strah pred tujci, kot ga poznamo že od drugod? Ali so morebiti v ospredju eko- nomski interesi bogate Zahodne Evrope, ki bi se rada zavarovala pred selitvijo revščine? Ali pa so nasilna dejanja izraz na novo prebujenega moškega šovinizma, ki se opira na najslabšo nemško tradicijo? Mnogo je prerekanja, vendar spori po mojem mnenju nastajajo na sicer slabo pregledni razmejitvi med naslednjima poloma: enim, ki pravi, da je treba rasizem in nasilje razumeti kot simptom vladajoče družbe, kot pojav, ki izhaja iz njene logike in njenih interesov; in drugim, ki razlaga pojav kot minljiv znak krize, v katerem prihajajo do izraza posebni problemi obrobnih skupin. Z namenom, da podrobneje raz- delam to vprašanje, bom kritično soočila najpomembnejše razlage iz sociologije, psihologije in iz feminizma. TEZA O INDIVIDUALIZACIJI Pri sociološki razpravi je osrednjega pomena teza o rizični družbi /Risiko- geseUschaft/ (Beck 1986), ki trdi, da klasične vrednote vedno bolj propadajo, da so tradiconalni življenjski vzorci vse bolj ohlapni in da na življenje vse bolj vplivajo nevidni procesi kot na primer grozeča ekološka katastrofa. Poleg tega je razpad političnih blokov pripeljal do krize pogledov na svet in do razpada tra- dicionalne podobe sovražnika, tako da zdaj mnogi iščejo oporo in držo v skrajno desničarski naravnanosti. Popolnoma nesporno je, da tak proces poteka že desetletja, ali pa celo vse od industrializacije. Nedvomno je kapitalizacija vseh življenjskih področij v tem času pripeljala do razmer, v katerih je posameznik prepuščen samemu sebi kot še nikoli doslej. Vprašanje pa je, ali ta individualizacija in razpad splošno veljav- nih norm zanesljivo pelje k iskanju desničarskih vzorcev mišljenja. Zanimivo je, da je v tovrstnih analizah proces indi- vidualizacije vrednoten v prvi vrsti kot nevarnost in izguba. Po mojem mnenju pa bi se bilo treba vprašati, ali individuali- zacija ne prinaša tudi krepitve samood- ločanja in s tem spoštovanja drugačnosti, kritičnega vrednotenja samo po sebi danih norm in njihovega izločevalnega učinka, kakor tudi zvečane sposobnosti za vzdrževanje nejasnosti in nasprotja. Abstraktno prav gotovo ne moremo najti odgovora, pač pa si moramo ogle- dati empirijo. Za začetek nam raziskava Heit- meyerja (1989), najbolj znanega zastop- nika individualizacijske teze, pokaže, da med pričakovanimi dejavniki ni najti 227 BIRGIT ROMMELSPACHER nikakršne odvisnosti. Niti družbeni polo- žaj pri delu in v družini, niti samopodoba, naj bo pozitivna ali negativna, niti sploš- ne težave v orientaciji niso v soodvisnosti 2 avtoritarnim in nacionalističnim pre- pričanjem. Tudi v njegovi novejši razis- kavi, bielefeldski študiji desničarskega ekstremizma (1992), ni mogoče ugotoviti nikakršne povezave med posameznimi dejavniki. Obstaja le ena značilna soodvisnost, namreč, s skrajno desničarsko naravna- nostjo je povezana instrumentalistična poklicna naravnanost (t. j., prevladujoča usmeritev k denarju, vzponu in statusu). Torej, tisti mladi, ki jim denar v njihovem poklicu veliko pomeni, bolj cenijo nasilje in so ga bolj pripravljeni tudi izvajati. Na- jpomembnejši merili sta jim moč in nad- rejenost, druge ljudi pa sodijo zlasti po njihovi koristnosti za lastne potrebe. Tak povzpetniški nazor pelje v sovraštvo do vseh, ki v logiki zgornjih vrednot ne naj- dejo svojega mesta. Istim iztočnicam sledi tiibinška raziskava Helda Horna Leiprechta in Mar- vakisa (1992), ki sta anketirala za tü- binško področje reprezentativen vzorec mladine in mladih delavcev o njihovi politični naravnanosti. Razdelila sta jih na zapostavljene in nezapostavljene, in sicer po dejavnikih delovnega mesta, poklicne prihodnosti, izobrazbe, ekonomske pre- skrbljenosti in socializacije. Izkazalo se je, da so zapostavljeni značilno manj rasis- tično usmerjeni kot nezapostavljeni. Ko sta poskušala natančneje utemeljiti te tudi za strokovnjake nepričakovane rezul- tate, sta ugotovila, da se pri teh mladih ri- gidne tendence po ograjevanju od prise- ljencev povezujejo predvsem z ideologijo življenjskega vzpona in dosežka. Ta kom- pleks je povzet v pojmu »šovinizem blaginje« /Wohlstandschauvinismus/, ki izenači materialno nadrejen položaj z za- htevo po političnih, kulturnih in osebnih predpravicah. Kaže se v pretirani identi- fikaciji z »interesi nemškega gospodar- stva« po načelu: Mi smo najboljši in to po lastni zaslugi. Kot po Heitmeyerju tudi pri teh mladih vlada instrumentalni način razmišljanja o svojih potrebah; naseljence in begunce sodijo izključno po tem, ali škodijo ali koristijo. Največkrat živijo v dobro situiranih pogojih in se ne poču- tijo konkretno, pač pa difuzno in na splošno ogrožene od naseljencev. Kako lahko razložimo ta razkorak med občutki ogroženosti in dejansko preskrbljenostjo? Tu nam bo pomagala še ena razi- skava Hoffmeistra in Silla (1993). Tudi ta dva avtorja sta izhajala iz teze o individu- alizaciji in anketirala skoraj petsto mla- dincev in mlajših odraslih z namenom, da ugotovita, ali slaba preskrbljenost in ne- gotovost v življenju pripelje k avtori- tarnim nazorom. Tudi ta raziskovalca sta bila, kot sama pravita, pri vrednotenju precej pre- senečena, ko sta ugotovila, da med preskrbljenostjo in avtoritarizmom ni no- bene povezave. Na srečo potem — v nasprotju s Heitmeyerjem — nista več sle- dila svojemu teoretskemu konceptu, tem- več sta naprej razdelala med seboj neodvisni spremenljivki avtoritarizma in nestabilnosti. Nestabilni niso nujno avtoritarni, v celoti vzeto celo malo manj kot stabilni. Zato pa je bilo sorazmerno veliko mladih, ki so izhajali iz dobro situiranih, stabilnih razmer in so bili opremljeni z ustrezno stabilno samopodobo, nagnjenih k avtori- tarnosti in k desničarskim in rasističnim predstavam. Potem so se natančneje posvetili tej skupini mladih in ugotovili, da so vsesk- ozi pod velikim pritiskom, da bi bili us- pešni, to pa so nekritično prevzeli od svojih staršev. Občudujejo in idealizirajo poklicne in ekonomske uspehe svojih staršev; samoumevno se jim zdi, da bodo tudi sami pripadali uspešnemu delu populacije. Vseeno pa je to pogosto v nasprotju z njihovimi dejanskimi izkušn- jami, na primer, če so šolske ocene pod pričakovanimi. Toda kljub temu ohranijo svoj ideal in svoje strahove pred neuspe- hom projicirajo na druge: nesposobne učitelje, korumpirane politike in lene pri- seljence. Sami se (še) niso potrdili, ven- dar pa po lastnem mnenju samoumevno spadajo k eliti, ta razkorak pa se izraža v 228 DESNIČARSKA SKRAJNOST IN RASISTIČNO NASILJE občutku ogroženosti z vseh strani. Ker bi jim lahko vsakdo oporekal njihov položaj, so do vseh nezaupljivi, življenje pa do- življajo kot stalen boj vseh proti vsem, v katerem napredujejo le najkrepkejši. Seveda je tudi med nestabilnim de- lom mladih nekaj avtoritarnih. Tudi oni občutijo okolico kot pretežno sovražno, vendar je tu motiv drugačen. Praviloma so se morali stalno boriti z velikim šte- vilom nasprotij. Večinoma imajo za sabo zelo težke razmere v družini in veliko negativnih socialnih izkušenj, tako da ima njihovo nezaupanje precej osnove v stvarnosti. Zato se lahko na podlagi dru- gačnih življenjskih izkušenj to nezau- panje omaja, vse do skrajne odvisnosti od posamezne situacije in stalnega nihanja med nasprotujočimi si ocenami. Iz tega seveda sledi, da je lahko vplivati nanje. Nasprotno pa pri stabilno-avtoritarnem nezaupanju in »borbeni« mentaliteti pri- de do utrjene podobe sveta, zaradi katere so se njeni nosilci pripravljeni boriti proti vsem, ki bi lahko podvomili v nji- hovo zahtevo po premoči. Tukaj torej najdemo razlago za gornje neskladje: tak mladenič, vzemimo, ni realno ogrožen od priseljencev, pač pa precej bolj od svojega lastnega neuspeha, s katerim se ne more in noče sprijazniti. Mora ga projicirati na druge. Kolikor večji je torej razkorak med zahtevami in resničnostjo, toliko bolj je le-ta podvr- žena idealizaciji, toliko večja potreba nas- tane po projekciji, da bi le lahko pripisal sebi večjo vrednost in se stabiliziral. Na ta vprašanja bo morala odgovo- riti psihologija, ki se prav tako ukvarja s tem. Še prej pa povzetek socioloških analiz: 1. Vsi se strinjajo z ugotovitvijo, da materialna ogroženost ni večji rizični de- javnik za skrajno desne nazore. Pred- postavka, da naj bi bilo najti rasistično miselnost zlasti v nižjih slojih, se je po- kazala za predsodek srednjega sloja, kot že v prejšnjih raziskavah. 2. Socialna integracija na delovnem mestu, v družini in med prijatelji ne varuje pred desničarsko in rasistično nas- trojenostjo. 3. Tudi dezorientiranost ali nesta- bilnost nista dejavnika, ki bi pogojevala avtoritarno-nacionalistične nazore. Iz vseh treh raziskav se kristalizira neki kompleks, ki ga Heitner imenuje in- strumentalistična naravnanost v poklicu, v Tübingenu mu rečejo blaginjski šovini- zem, v Münstru pa oboževanje uspeha in borbena mentaliteta. V tem kompleksu se kaže forsirana identifikacija z vrednotami uspeha, blaginje, kariere in denarja, iz katere izhaja zavračanje vseh, ki veljajo za nesposobne, ali pa so videti brez truda preskrbljeni. Da gre res za tak kompleks, potrjuje tudi dejstvo, da se rasistično nasilje, ki narašča v Nemčiji, v zadnjih dveh ali treh letih ne znaša le nad begunci in priseljen- ci, pač pa tudi nad invalidi, homoseksu- alci in lezbijkami, brezdomci in levičarji, še zlasti, če se izpostavljajo kot antirasisti. V tem pogledu se tovrstno nasilje sklada z že obstoječim, »normalnim« se- ksističnim nasiljem, ki je v naš vsakdan prineslo posilstva, umore in znašanje nad ženskami. Ti dve vrsti nasilja imata skupno to, da ne gre za posamezne zločine v smislu običajnega kriminala, ampak za nekaj, kar na anglo-ameriškem govornem področju opisujejo kot »hate-crimes«, zločine iz sovraštva. Pri takem zločinu je izraženo sovraštvo do določene skupine ljudi. Torej so to v prvem planu instrumentalna in ne ekspresivna dejanja, kot bi rekli v psihologiji. Njihov smisel ni v njih samih, torej v izživljanju čustvene ali spolne napetosti, pač pa naj bi služila kot primer in dokaz nečesa. Ta nasilna dejanja naj bi pokazala, da si njihovi storilci želijo belo, heteroseksu- alno, patriarhalno družbo, v kateri imajo moč in besedo samo sposobni, prilago- jeni in uspešni, ter hkrati želijo dokazati, da sami pripadajo tej eliti. Nastrojeni so proti vsem, ki ugovar- jajo tem predstavam in zares ali navidez dvomijo o njih. Hočejo jim pokazati »nji- hovo mesto« na obrobju družbe ali pa jih popolnoma pregnati iz nje. Pri tem ima sovraštvo do tako ime- novanih tujcev veliko opraviti z lastno 229 BIRGIT ROMMELSPACHER samopotrditvijo, s strahom pred svojo nezadostnostjo, da bi pripadali uspešnim in močnim. Ta motiv, kot smo že rekli, spodbuja psihološko diskusijo. Po njej tujci niso tisti, ki nas ogrožajo, pač pa gre za od- cepljene, potlačene delčke nas samih; tuji smo sami sebi, in samo če premagamo to razcepljenost v sebi, se lahko soočimo s tujci. STRAH PRED TUJCI Kot je pokazala že münsterska raziskava, je zlasti strah pred neuspehom tisto, kar je treba potlačiti. Zaradi fiksacije na us- pešnost se je treba ograditi od osnovnih potreb po sproščenosti, od želje po pre- skrbljenosti, od lastnih slabosti. Ti potla- čeni nagibi se potem odražajo v »tujcih«: oni so navidez tisti, ki lahko brezskrbno živijo tja v en dan, ki si jim ni treba delati skrbi, saj morajo le nastaviti roko, pa imajo vsega v obilju. Vzrok je očitno na- silna zavist. Menim, da prav tako ni naključje, da so posbej izražene strasti do Romov. Prav oni, ali bolje, njihova podoba je taka, da še zlasti učinkovito spodbuja dvome o naših vrednotah: »ljubo doma«, blaginja, dominacija načela uspešnosti. Nasproti potrebi po preskrbljenosti stoji trdo geslo »pravi mož je vedno sam«, se pravi, da se ima za vse zahvaliti sa- memu sebi in da se s svojimi vrlinami in disciplino odreka vsem odvisnostim in razvadam. Ta samodisciplina in trdota do sebe se sprevrača v sovraštvo do vseh, ki navidez brezskrbno, zlasti pa na tuj račun uživajo življenje. Tudi v primeru nestrpnosti do in- validov oziroma evgenskega rasizma je opaziti tako razcepljenost. Tu gre najprej za strah pred lastno ranljivostjo, strah pred socialno izolacijo in odvisnostjo. Taki strahovi se zrcalijo v odnosih z inva- lidi. Da bi premagali te strahove, bi bilo najprikladneje, če bi se solidarizirali z bo- jem invalidov za človeka vredne življenj- ske pogoje in enakopravne možnosti. Konec koncev mora vsakdo računati s tem, da bo v danem trenutku svojega življenja od koga odvisen. Skupen interes je torej očiten. Taki solidarizaciji z invalidi pa na- sprotuje nevarnost izključitve iz družbe privilegiranih. Zato se je treba na vsak način otresti strahu pred kakršnokoli telesno okvaro, da bi si lahko potrdili svojo pripadnost sposobnim, močnim in priviligiranim. Očitno ne zadošča, da se človek spri- jazni sam s sabo in ozavesti, kar je bilo prej potlačeno (kot piše v večini psiho- loških analiz, npr. Kristewa 1990 ali Bau- riedl 1992), pač pa se moramo poleg tega vprašati tudi po vzrokih potlačitve. Zakaj je toliko ljudi pripravljenih zapostavljati prvinske potrebe s »samodisciplino«? Za- kaj toliko ljudi prostovoljno sodeluje pri zatiranju smaih sebe? Po moje bi lahko kar nekaj o tem iz- vedeli iz psihologije spolov. Disciplina in pričakovanje uspeha, ki jima je pod- vržena večina zahodnih moških vse od otroštva, se jim, kot kaže, kar splača. Četudi se občutljivejši med njimi pritožu- jejo nad primanjkljaji v strukturi svoje osebnosti, zaradi česar občutijo veliko so- cialnih in čustvenih omejitev, je to vseeno malokomu dovolj dober razlog, da bi spremenil svoj položaj. Kaže, da moč in položaj v družbi bogato odtehtata omenjene primanjkljaje. S tem hočem reči, da so psihološke analize, ki opazujejo zgolj proces pot- lačitve, prekratke tam, kjer bi morale upoštevati tudi vlogo od tega odvisnih materialnih in socialnih privilegijev. Samo tako lahko razumemo, zakaj je v naši razpravi samodiscipliniranje tako pomembno in zakaj nasilnost sprožajo prav tisti, ki zbujajo pomisleke o vredno- tah, kakršni sta avtonomija in sposobnost. Enako malo, kolikor se omenjene psihološke analize posvečajo privilegira- nju, namenjajo pozornosti tudi odnosom moči med večinami in manjšinami. Zdi se celo, da se hočejo povsem izogniti psiho- logizaciji te razsežnosti. Tako na primer skoraj nikoli ni zastavljeno vprašanje, ali morda nelagodje belcev pred etničnimi manjšinami, še zlasti obarvanimi, nima kaj opraviti tudi z nemško kolonialno 230 DESNIČARSKA SKRAJNOST IN RASISTIČNO NASILJE Zgodovino; ali to nelagodje morda ne iz- vira tudi iz prepovedanih občutkov pre- vlade nad njimi. Občutki pač niso čisto abstraktne ali naravne danosti, ki se odražajo v nas, ampak zbir osebnih iz- kušenj, v katere je vpletena tudi narodna zgodovina. Ta vpletenost zgodovine je pri nas zelo očitna v obnašanju in občutkih pri srečanjih z Judi. Večina Nemcev, ne- Judov, pri tem občuti nelagodje in razdrobljene občutke krivde. Nič čud- nega, saj pri teh občutkih pridejo do izraza zavedanje naše pripadnosti narodu in njegovim preteklim zločinom. Če pa tak stik v psihološki analizi ab- strahiramo na srečanje med »jazom« in »tujim«, s tem zanikamo delujoče razmer- je moči in njegovo zgodovino, razmerje med dominantnim in diskriminiranim osebkom pa spremenimo v samospo- znanjski dogodek. Tako postane »tujost« odsev samoodtujitve, zraven pa se pojavi nuja, da se ukvarjamo s sabo, da bi razčis- tili globine lastne tragike. V povezavi s tem govori črni psiho- analitik Frantz Fanon (1986) s Karibov o večvrednostnem kompleksu belcev, ki izrabljajo črnce za poveličevanje lastnega ega. Taka ftmkcionalizacija drugih je uk- rojena po meri moškega samoumevanja, ki se kaže zlasti v omejevanju drugih in v njihovem podrejanju. Strinjam se z mne- njem feministk, da je ta težnja po domina- ciji vsidrana globoko v naše patriarhalne tradicije. Tudi na pogled se zdi teza pravilna: saj so vendar horde moških tiste, ki uničujejo domove beguncev ter napadajo in ubijajo pripadnike manjšin. Zato torej vprašanje: Ali je rasizem moški problem? Še prej pa kratek povzetek psiho- loške argumentacije: 1. Nedvomno se v rasizmu in sovra- štvu do tujcev odraža tudi problematika, lastna dominantni večini. Ta večina pov- nanja svoja lastna nasprotja in notranje konflikte ter izrablja oziroma funkcio- nalizira druge za izražanje lastnih pro- blemov. V tem smislu lahko govorimo tudi o psihološkem izkoriščanju. 2. Problematika večinske družbe iz- haja zlasti iz prizadevanj za zagotovitev njene dominantnosti in privilegiranosti. Zato psihološka analiza pove le pol resnice, če prepozna kot vzrok potiskanje in samoodtujitev, zraven pa ne opiše do- bička, ki izhaja iz tega, niti se ne vpraša po vzroku potiskanja. 3. Predstave in občutki v zvezi s »tuj- ci« niso abstraktne, antropološke, od časa neodvisne konstante; vsaka ima svoj zgodovinski odraz; v odnosih do prise- ljencev in etničnih manjšin se zrcali tudi naša zgodovina, ki je bila skovana tudi s pomočjo kolonializma in holokavsta. Psi- hološka abstrakcija, ki opazuje samo fenomen »tujega«, prispeva k zanemar- janju te zgodovine in ne more uvideti, kako močno oblikuje odnose med večino in manjšinami tudi ekonomsko, kulturno in psihološko izkoriščanje. Kljub dejanskim razmerjem moči med domačini in priseljenci v Nemčiji se strah pred »tujci« rojeva v prvi vrsti kot strah pred dvomom o obstoječih normah in življenjskih navadah, v katerih je za- sidrana tudi ekonomska in politično- ideološka zahteva po premoči zahodnega sveta. Strah pred izgubo moči in dvom v to dominantnost pa se v pogovorih naj- večkrat poenačita z eksistenčnimi stra- hovi glede dela, stanovanja in življenjske perspektive. Strah pred izgubo premo- ženjskega položaja torej preimenujejo v boj za preživetje. Več kot imaš izgubiti, bolj se ukvar- jaš z varovanjem tega. Le tako lahko po- jasnimo, zakaj revnejše dežele sprejemajo po nekajkrat več beguncev kot bogate. Enako kakor gradimo vedno višje zidove okoli bogate Zahodne Evrope, se tudi sami ograjujemo od priseljencev z izgo- vori o tem, kaj je naše in kaj njihovo. Zdaj pa k vprašanju soodvisnosti med rasizmom in seksizmom. RASIZEM = MOŠKO NASILJE? Če si ogledamo nasilne rasistične izgrede, je povezava očitna: dejansko gre skoraj izključno za moške, in sicer v 95%. V 231 BIRGIT ROMMELSPACHER skrajno desničarskih klikah vlada oholo moško vedenje. Tudi če so ženske de- javne, imajo le vlogo prijateljske podpore iz ozadja. Táko brutalno nasilje moških vse- kakor ni nič novega. Na stotine žensk letno postane žrtev seksističnega nasilja. Novost je v tem, da se to kaže javno in je eksplicitni sestavni del političnega kon- cepta. Nedvomno obstaja tudi bližja pove- zava med rasizmom in seksizmom. Že iz izraza »gosposka rasa« /Herrenrasse/ je jasno, da si lahko iz tega kaj obetajo zlasti gospodje /Herren/. Prav tako so me- hanizmi segregacije žensk in etničnih manjšin na ta način, da jih pojmujemo kot »druge«, kulturnozgodovinsko v mno- gih pogledih skoraj enaki. Vsekakor pa iz tega ni treba sklepati, da so ženske manj rasistične. Prav njihova zatiranost pod patriarhalnim gospostvom bi lahko bila zadosten razlog, da se zne- sejo nad še šibkejšimi. Prepoznavni znak vladajočih ideologij je prav v tem, da postanejo zatiranim samoumevne. Zgodo- vina, vsaj nemška, pa pokaže, da ženske niti v kolonialističnih niti v nacističnih časih niso bile posebno imune pred rasiz- mom in antisemitizmom, kaj šele, da bi jima aktivno nasprotovale. Rasizem moramo torej raziskati glede na njegove spolno-specifične po- javne oblike. Lahko ugotovimo, da nasilje izvajajo zlasti moški. Pri volitvenih rezul- tatih pa razlike niso več tako ostre: skra- jno desne stranke volijo dve tretjine moški, tretjino pa ženske; in to ne le v Nemčiji, temveč v vseh zahodnih indus- trijskih državah. Pri anketah o sovraštvu do tujcev pa že ne najdemo več razlike med moškimi in ženskami. (Roth 1989; to velja tudi za zgoraj navedene sociološke raziskave, ki sicer kažejo malo manjšo sovražnost do tujcev pri dekletih in mladih ženskah, vendar pa ta razlika ne dosega ravni značilnosti). Očitno se torej ženske umaknejo, ko se združita rasistično in šovinistično ob- našanje. Prav tako jih malo zanima stranka, ki zastopa zlasti moške interese. Vendar pa je lahko po svoji rasistični usmeritvi za ženske zanimiva tudi kakšna skrajno desna stranka. Tako lahko po moje utemeljimo sicer omejen, a vseeno znaten delež žensk pri volilnih uspehih nemških republikancev. Ženske pa niso odvisne samo od moških, ampak odkrivajo tudi značilno ženske oblike rasizma. Nekatere nego- valke nočejo paziti črnskih otrok, kakšne ženske pa vidijo v črncu prototip posilje- valca. S tem se razbremenijo, da se jim ni treba soočiti z nasiljem in maltretiranjem »svojih« moških. Tudi to je ena od oblik psihološkega izkoriščanja, ki konec kon- cev škodi tudi izkoriščevalki, saj se izogiba soočenju z realnim. Če torej govorimo samo o rasizmu, ki se kaže v nasilju, ga lahko izenačimo s seksizmom. V tem primeru je rasizem v prvi vrsti domena moških, za katero ne bi smeli kriviti tudi žensk in jim tako puščati breme odgovornosti. Lahko pa rečemo, da med rasizmom in seksizmom obstaja še tesnejša pove- zava. V obeh primerih namreč diskrimi- nacijo povzročajo razlike, ki temeljijo na bioloških znakih. Na to povezavo kaže tudi značilno moško samozavedanje, ki postavlja ograjevanje od drugih in nji- hovo poniževanje za pogoj avtonomije in uspešnosti. Zaradi vsega tega pa rasizem še ni izključno moška reč, kajti so tudi ženske del tega sistema in svoje lastne interese povezujejo z interesi belega moškega, in toliko je to tudi njihov pro- blem. SKLEP Če se sprehodimo po različnih poskusih razlag, lahko iz njihove utemeljitve, še bolj pa iz posplošitve njihovih zaključkov, jasno ugotovimo njihov obrambni značaj. Pri feministkah tiči obramba v pre- močno poudarjenem deležu moškega šovinizma, kar naj bi dopuščalo sklepati, da je rasizem stvar moških. Pri psihološki utemeljitvi se obram- ba kaže v ponotranjanju »tujega« v lastno, kot zrcaljenje potlačenega. S tem ab- strahiramo strah pred tujci v neko ne- zgodovinsko antropološko konstanto in 232 DESNIČARSKA SKRAJNOST IN RASISTIČNO NASILJE postavimo v oklepaj konkretne interese in razmerja moči. Sociološke raziskave pa s pomočjo individualizacijske teorije prenašajo »pro- blem« na nižje sloje in obrobne skupine, zlasti pa ga razglašajo za problem mladih. Tako dobijo temo »mladi in nasilje« in jo, oropano njenega političnega značaja, slikajo kot dejanja iz obupa ali kot klic ogroženih na pomoč. Iz vseh razlag pa se hkrati krista- lizira neki skupni imenovalec: K avto- ritarno-nacionalističnim in rasističnim nazorom so najbolj nagnjeni tisti mladi in mlajši odrasli, ki se identificirajo z vlada- jočim vrednotenjem denarja, kariere in uspeha ter nekritično prevzemajo zahte- ve svojih staršev, poveličujejo življenjski pomen truda in reducirajo medčloveške odnose na njihovo funkcionalnost za uveljavljanje lastnih interesov. Nasprotno od pričakovanj večine raziskovalcev to ni izključno ali pretežno problem zapostavljenih, ampak v svoji sistematski pojavnosti zlasti problem etabliranih in tistih, ki naj bi po priča- kovanju drugih, pa tudi svojih, nekoč so- dili v ta krog s pomočjo nasilja, usmer- jenega proti sebi in drugim. Iz tega izhaja, da ne moremo govoriti o kakšnem pro- testu, pač pa zgolj o zagrizenih poskusih, držati z drugimi. Spričo takega nasilnega obnašanja se mora družba vprašati, do kod je treba odpreti njena vhodna vrata; koliko se mora posameznik omejiti le na to, da se žene za uspehom, da bi ustrezal danim vzorcem; in nasploh, koliko je v zahodni kulturi vladajoče pojmovanje ekonom- skega uspeha izenačeno s kulturno, poli- tično in človeško nadrejenostjo. Zato je prav neproduktivno klicati k ponovnemu osmišljanju starih vrednot delavnosti, reda in družine, zraven pa oporekati generaciji 68, da so preveč dvomili v avtoriteto in tako prepustili naslednjo generacijo samo sebi. Menim, da je ostalo premalo in ne preveč duha iz leta 68. Kje pa se je zares uveljavila kritika tistega časa v miselnosti gospodarskega čudeža, ki je tako pridno in učinkovito opravila s preteklostjo? Generacija iz oseminšestdesetega je napadala prav to krnitev človeka na homo economicus in pritiske staršev. — Kar seveda pomeni tudi, da so se v gibanju zrcalile deloma analogne predstave moralne strogosti in avtoritarizma tistega časa. Tudi celostna politika do priseljen- cev vse od povojnega obdobja ni bila nič drugega kot gospodarska politika; pomen priseljencev je bil torej reduciran na go- spodarske dejavnike. Ta funkcionalistični način mišljenja se zdaj vrača v predstavah mladih — še okrepljen zaradi pritiska, da morajo zadostiti starševskim zahtevam. Zlasti pa: analize, ki navidez povsem nepristransko kličejo nazaj k družini, naravnemu okolju in delovni etiki, niso samo politično neustrezne, ampak so tudi v nevarnem neskladju z zgodovinskim naukom. Če se obvladovanje zgodovinskega znanja ne nanaša na število obletnic in knjižnih publikacij, ampak na to, kako prisotna je v človekovem načinu razmišl- janja preteklost, lahko trdimo samo, da ti avtorji stojijo na precej trhlih nogah. Iz tega verjetno izhaja tudi dejstvo, da v no- beni od navedenih raziskav niso spraše- vali anketirancev po politični tradiciji v njihovih družinah. Torej je treba zares vpeljati diskusijo o vrednotah, in sicer tako, ki bo postavila pod vprašaj vrednote našega blaginjskega šovinizma. K temu sodi, da npr. žensko gibanje odločno kritizira prevlado tako imeno- vanega proizvodnega področja in logiko gospodarskega vrednotenja in ji za proti- utež postavijo pomen medčloveških od- nosov, človečnost in pravico do osebnega prostora. Ekološko gibanje se prav tako hoče ograditi od miselnosti, ki temelji na rasti in napredku, in na to mesto postav- lja odgovornost do sebe, do naslednje generacije in do narave. Poleg tega se moramo še prav posebej zavedati naše odgovornosti za izkoriščanje ljudi iz drugih dežel in celin. To zahteva tudi kritičen premislek o naših lastnih željah po prevladi, ki se prav gotovo napajajo tudi iz nacistične zgo- dovine. Prav značilna nemška varianta 233 BIRGIT ROMMELSPACHER rasizma, ki se kaže s prav posebno brutal- nostjo, namreč ne izhaja samo iz te zgodovine, ki nam je nekoč sugerirala obstoj etnično homogenega nemštva. Predstava namreč, da so Nemci lahko le belci, ki izhajajo iz nemške družine s krščansko tradicijo, še vedno živi in opravičuje nasilnike, ko naganjajo iz dežele ljudi, ki tem predstavam ne us- trezajo. Iz tega je tudi razvidno, da sama diskusija o vrednotah ne bo dovolj, ker bi jo morale spremljati sočasne spremembe politične realnosti. K temu sodi enako- praven pristop do vseh ljudi, ki živijo pri nas, ne glede na njihovo etnični izvor, kakor tudi aktivna podpora pri njihovi politični in družbeni participaciji. Ne le od politike v ožjem pomenu besede, pač pa tudi od sindikatov, delodajalcev in drugih družbenih ustanov pričakujemo, da bodo odpravili dejansko diskrimina- cijo etničnih manjšin na delovnem me- stu, v šolah, v soseskah, v javnih občilih in drugje. Eden najpomembnejših sklepov socioloških raziskav o medkulturnem sožitju je namreč ta, da neenakomerna zastopanost etničnih skupin v različnih statusnih položajih iz dneva v dan ustvarja neenakost in s tem povezane občutke nad- ali podrejenosti, s tem pa nasprotuje dobrohotnemu trudu za anti- rasizem in večkulturnost. Šele takrat, ko bo turška profesorica ravno tako samoumevna kot nemški čistilec, črnski politik pa prav tako kot njegova islamska kolegica, bomo lahko trdili, da so se tudi nazori domačinov spremenili. To pomeni tudi, da so vsi, ki so pri nas odrasli kot člani večine, svoje iz- kušnje dominacije že ponotranjili. Take drže in občutkov se je treba ovedeti in o njih kritčno razmisliti. Verjetno se mora vsak posameznik zase »odučiti« rasizma in antisemitizma, y>unlearm, kot rečejo v an- gleškem govornem prostoru, kjer imajo že dodelane določene programe. Pri nas smo na samem začetku, tudi na primer pri kritičnem pregledu šolskih knjig in ostalih orodij socializacije. Živimo v vladajoči kulturi in nava- dili smo se uveljavljati svojo premoč in iz- rabljati druge za svoje interese. Strategija, ki bi hotela vsaj v osnovi zadovoljiti za- hteve po enakosti in svobodi, se bo zato morala začeti hkrati na različnih ravneh osebnega, družbenega in političnega sistema. Literatura T. Bauriedl (1992), Wege aus der Gewalt: Analyse von Beziehungen. Freiburg: Herder. U. Beck (1982), Risikogesellschañ: Auf dem Weg in eine andere Moderne. Frankfurt: Su- hrkampf. F. Fanon (1980), Schwänze Haut, Weisse Masken. Frankfurt: Syndikat. W. Heitmeyer(1989), Rechtsextremistische Orientirungen bei Jugendlichen. München: Juventa — (1992), Die Bielfelder Rechtsextremismusstudie. München: Juventa. J. Held, H. W. Horn et al. (1991), »Du musst so handeln, dass Du Gewinn machst...*: Besedilo št 18. Duisburg. G. M. Herek, k. T. Berrill (1992), Hate Crimes: Confronting violence against lesbians and gay men. London: Sage. D. Hoffmeister, O. Sill (1992), Zwischen Aufstieg und Ausstieg: Autoritäre Einstellungsmuster bei Jugendlichen und Jungen Erwachsenen. Opladen: Leske u. Budrich. Ch. Holzkamp, B. Rommelspaher(1991), Frauen und Rechtsextremismus. Paed Extra, H: 33-39. J. Kristeva (1990), Fremde sind wir uns selbst Frankfurt: Suhrkamp. 234 DESNIČARSKA SKRAJNOST IN RASISTIČNO NASILJE Senatsverwaltung für Jugend und Famiue (ur.) (1992), Gewalt gegen Schwule — Gewalt gegen Les- ben: Ursachenforschung und Handlungsperspektiven im internationalen Vergleich. Dokumente lesbisch-schwuler Emanzipation des Referats für gleichgeschlechtige Leben- sweisen Nr. 6, Berlin. B. Rommelspacher (1993), Etnischer und eugenischer Rassismus. Aspekte psychologischer und kultureller Dominanz. Randschau Z. f. Behindertenpolitik 2. — (1992), Rechtsextremismus und Dominanzkultur. V: A. Ро1так et al., »...ein Herrenvolk von Untertanen«: Rassismus-Nationalismus-Sexismus. Duisburg: Diss. — (1992), Nationale Identitaet und Grössenwahn. V: B. Schoch (ur.), Deutschland Einheit und Europas Zukunft, Frankfurt: Suhrkamp. D. Roth (1989), Forschungsgruppe Wahlen: Charakteristische Einstellungsunterschiede zwischen Maenner und Frauen. Neobjavljen rokopis. H. Willems (1992), Strukturen und Ausbeutungsmuster fremdenfeindlicher Gewalt. Vortrag Soziologentag 28. 9.-2. 10. Düsseldorf. 235