MILAN SUBARIC IN NJEGOVO SOCIALISTIČNO DELOVANJE FRANC ROZMAN Pri prvih začetkih delavskega gibanja v Avstriji in še posebej na Štajerskem, kjer so bili ti začetki primeroma močnejši kot v ne- katerih drugih deželah monarhije, so sodelo- vali tudi naši delavci, to se pravi, delavci naše narodnosti. V začetnem obdobju zgodo- vine našega delavskega gibanja seveda ne mo- remo iskati začetkov in pobud kakšne slo- venske oblike političnega gibanja naših de- lavcev, kot je to primer ob raziskovanju po- litične preteklosti meščanskega gibanja. Zalo je prav avstrijsko delavsko gibanje neločljivo povezano s slovenskim in če v arhivskih in drugih virih ne najdemo imen slovenskih de- lavcev, to nikakor ne pomeni, da niso bili vključeni v njem, sestavljali so bolj tisto brezimno in številno maso v delavskem gi- banju, vsaj praviloma pa niso imeli kakšnih večjih in pomembnejših funkcij v društvih in gibanju. V vseh obratih, kjer se je delav- sko gibanje organiziralo, so se družno z de- lavci drugih narodnosti v gibanje solidarno vključili ter sodelovali in gibanje finančno podpirali. Žal se najbrž ne bo nikoli dalo ugotoviti, koliko slovenskih delavcev je bilo zaposlenih v tovarnah v Avstriji in Nemčiji, vendar jih najbrž ni bilo tako malb. Zato pa so zanimivi in ilustrativni primeri o osebah iz naših krajev, ki so se v tem gibanju uve- ljavile. Ena takšnih zanimivih figur v tem pio- nirskem razdobju avstrijskega delavskega gibanja je '.il tudi Milan (Emil) Subarič, ki je sicer deloval v Gradcu in na Dunaju, ven- dar je imel zveze tudi s slovenskim prosto- rom, prei vsem z mariborskim delavsko-izo- braževalnim društvom in z delavci v Rost- hom-Dickmannovi železarni v Prevaljah. Najtesneje pa je bil Subaric povezan z gra- škim delavsko-izobraževalnim društvom Vor- wärts, kjer je bil eden izmed njegovih usta- noviteljev. Zato je treba, da si vsaj v grobih obrisih pogledamo delovanje društva Vor- wärts od ustanovitve pa do Subaričeve smrti. Oktobra 1868 je prišlo v graškem splošnem delavsko-izobraževalnem društvu do radika- lizacije in do ustanovitve društva Vorwärts. Splošno delavsko-izobraževalno društvo je bilo namreč pod močnim vplivom liberalcev in ,se je skupaj z njimi borilo v glavnem le za ideje liberalcev proti klerikaMzmu, kaj večjih stremljenj kot svobodomiselno me- ščanstvo pa društvo ni imelo.' Levičarji Strasser, Subarič, Macher, Moser, Kappauf in še 42 drugih so bili iz društva v oktobru 1868 izključeni. Povod za izključitev je bil prav neki Subaričev shod, ki so se ga udele- žili številni graški liberalni intelektualci in. na katerem je Subarič s svojimi somišljeniki hotel z njimi prekiniti in društvo radikalizi- rati za boj za delavske pravice.^ Izključeni radikali so že 16. novembra 1868 osnovali svoje delavsko-izobraževalno društvo z ime- nom Vorwärts, katerega predsednik je postal mizar Gustav Wamke. Značilno za to dru- štvo je bilo, da je bilo v njem mnogo ne- nemških delavcev Madžarov, Cehov, Sloven- cev in Hrvatov. Ob ustanovitvi društva Su- barič ni bil več v Gradcu, čeprav je razkol in radikalizacija v veliki meri njegovo delo. Tistih nekaj mesecev do svoje smrti, od no- vembra 1868 do septembra 1869, je ostal v pismenih stikih z društvom tako z Dunaja kot tudi iz zapora.^ Društvo Vorwärts je izdalo svoj program v nemškem, češkem, madžar- skem in slovenskem jeziku,"* v proklamaciji, ki je bila v nemščini objavljena v glasilu nemške sekcije prve internacionale, ženev- skem Vorbote, v njegovi januarski številki 1869. Verjetno jo po tem viru citirata tudi Bunzel in Winterberg, saj letakov v arhivu nisem našel in tako tudi ne slovenskega tek- sta. Kolikor je doslej znano, menim, da je to prvi tiskani slovenski letak, za kate- rega je težko ugibati, na kakšnem terito- riju so ga raztrosili, če ni ostal omejen le na Gradec in morda še na Maribor.^ V tem programu med drugim piše: Delavsko-izobra- ževalno društvo Vorwärts si je, kot pove že ime, postavilo za nalogo, da bo v vseh ozirih postavilo delavski stan na isto stopnjo z do- slej vladajočimi razredi... Država mora biti urejena na izključno demokratični podlagi. Temeljna osnova za to je splošna in direktna volilna pravica, vključno s poslanskimi die- tami. Ko bo ves narod zastopan v zakonodaj- nih telesih, bodo delavci kmalu lahko pre- vzeli proizvodnjo v svoje roke, ne pa da bodo kot doslej odvisni od borne dnine, ki komaj zadošča za ohranitev življenja. Skup- no s političnimi zahtevami je treba stremeti, da se delavski razredi osvobode kapitala. Prva naloga v boju za delavske pravice pa je skrajšanje delovnega dne.* Kljub temu, da je Vorwärts postal najbolj radikalno delav- sko društvo v Gradcu in so vsa druga omeji- la svojo dejavnost samo še na dobrodelne bolniške blagajne, je bilo vsaj v začetku še na dobrem z oblastjo in precej blizu nem- škim demokratom. Tako sta se januarja 1869 društvenega koncertnega večera udeležila ce- lo graški župan in pa poveljnik garnizona Feldzeugmeister Maroičič.' Imeli so zveze z burševskim društvom Arminia, katerega čla- ni so predavali o zgodovini delavskega giba- nja.ä Društvo je tudi prosilo ministrstvo za uk 97 in bogočastje, da mu nakloni dotacijo za izobraževalne tečaje, kar pa je bilo seveda odbito. Februarja 1869 je prišel z Dunaja v Gradec Pfeiffer. Njegov prihod pomeni de- jansko prekinitev z vsemi meščanskimi stru- jami in naslonitev na intemacionalo, kar je izzvalo silovit napad liberalnega tiska.' Ko- respondenca v arhivu prve internacionale v Moskvi odkriva, da so bili graški socialni de- mokrati v živahnih pismenih stikih z nemško sekcijo prve internacionale, predvsem z ured- nikom lista Vorbote J. Ph. Beckerjem, in sicer od 1869 pa vse do 1872, ko se je sedež internacionale preselil v ZDA. To pa je bila tista smer v mednarodnem delavskem giba- nju, ki je šla od lassallovstva k marksizmu. Društvo Vorwärts je bilo gonilna sila jugo- vzhodnega dela avstrijskega delavskega gi- banja in je imelo dominanten vpliv tudi na delavska društva na slovenskem ozemlju na Prevaljah, še posebej pa na Wiesthalerjevo delavsko-izobraževalno društvo v Mariboru. Tako je tudi mariborsko delavsko društvo imelo posredne stike s prvo intemacionalo in je spadalo med radikalna, obstoječemu dru- štvenemu sistemu nevarna društva. Bila pa je to le epizoda in razvoj ni šel naprej po tej poti.^" V sedemdesetih letih namreč upade aktivnost štajerskega delavstva. Ohranjeno je primeroma malo gradiva in lahko samo slu- timo, da so bili pismeni stiki in osebni kon- takti mnogo bolj pogosti, kot pa se da izlu- ščiti iz skromnih preostankov. Znani so le podatki, da so vodilni graški isocialni demo- krati kot Warnke, Strasser, Pfeiffer, Moser idr. hodili tudi na shode v Maribor, saj je mesto čisto blizu, kjer so širili ideje interna- cionale. Mariborski delavci so bili naročeni na iste delavske liste kot graški, a policijska poročila govore, da je na Štajerskem poleg graškega najbolj agilno in državi najbolj ne- varno prav mariborsko delavsko-izobraževal- no društvo.!* Pfeiffer je v Gradcu že 15. februarja 1869 objavi program, torej kmalu po že omenje- nem letaku, ki zahteva neomejeno svobodo združevanja društev, tiska, splošno, direktno in enako volilno pravico v vse zastope, po- polno svobodo veroizpovedi, ukinitev stalne vojske in splošno ljudsko oborožitev ter ude- ležbo delavcev pri dobičku. Približno ob istem času je Vorbote pisal, da je v Gradcu 600 somišljenikov internacionale, v Mariboru, Zeltwegu in okolici pa l.SOO.^^ Od tod pri- hajajo tudi denarni darovi. Društvo je imelo okrog 700 članov in je bilo naročeno na 23 ča- sopisov. Takrat je prišlo tudi do poskusov, ustanoviti posebno slovansko delavsko dru- štvo, kar so poskušali klerikalni krogi, ven- dar je načrt šel po vodi.*^ Morda je bil Pfeif- ferjev prihod odločilen za odnos do nacional- nega vprašanja na društveni ravni, če pri- merjamo poročilo namestništva o delovanju društva s poznejšimi dogodki. Ko graški na- mestnik poroča ministrstvu za obrambo in javno varnost o delavskem gibanju na Šta- jerskem, piše med drugim, da je bilo na sho- du društva Vorwärts dne 19. januarja 1869 rečeno, da so delavci sicer internacionalistič- ni, toda tudi za enakopravnost jezikov zno- traj društva ter da naj se v debatah in pre- davanjih uporabljajo tudi drugi jeziki. Ena- kopravni jeziki v društvu naj bi bili nemški, češki, madžarski in hrvaški jezik.Po drugi strani pa je maja 1879 na nekem shodu slo- vensko zavedni študent Pošnik'^ zahteval, da so Slovenci glede na to, da jih v društvu ni malo, zastopani tudi v odboru društva, "^''en- dar so ga na zelo odkrit način zavrnili, da mora biti društvo internacionalistično in da ne izhaja iz nacionalističnega zornega kota niti pri volitvah niti kjerkoli drugje. Pošniku so tudi odvzeli besedo." Kmalu zatem, 23. maja 1869, so na shodu spet poudarili, da je društvo mednarodno, ne pa nacionalno in se delavci ne smejo zbirati v posebnih narod- nostnih skupinah.Seveda pa je ta medna- rodnost šla na račun nenemških delavcev, kajti časniki so bili nemški, govorni jezik večinoma nemški, ob slehernem znaku svoje nacionalnosti pa so morali poslušati, da mo- rajo biti internacionalni, medtem ko so se nemško govoreči delavci še kako čutili Nemce oziroma Avstrijce. To okolje je bilo tudi del političnega tori- šča k avanturam in zanesenjaštvu nagnjenega Milana Subariča, ali »socialistčnega potujo- čega pridigarja-«, kot ga v svojem biograf- skem leksikonu označuje Würz': ach, ki ga sicer hvali, da je bil odličen govornik, imel da je mogočen glas, njegovi govori so bili miselno bogati in shkoviti, dodaja pa »leider stark rot angehaucht-«; poleg tega je imel Subarič tudi pogum, da je povedal tisto, kar je mislil.'^ Subarič je bil rojen 15. julija 1843 v Glini v Vojni krajini kot sin" Marka Subariča, upokojenega majorja 52. pešpolka Franza Karla, ki pa je živel ločeno od svoje žene Amalije Kunz; ta je bila hči polkovnika in po rodu z Maribora. V enem izmed svojih govorov je 1. septembra 1868 Milan Subarič zelo nežno govoril o svoji materi, povsem drugače, kot o svojem k bakanalijam in ha- zarderstvu nagnjenem točetu, 'ki se je po osmih letih zakona ločil od žene in leta 1865 umrl v Veroni. Milan je obiskoval realko v Mariboru in dotlej sploh ni znal drugega kot srbsko, decembra 1859 je odšel na vojno akademijo v Wiener Neustadt, kjer je bil že čez dober mesec 6. januarja 1860 odpuščen zaradi nediscipline. Kot nadarjen, toda ne- urejen in nemiren duh je sam študiral geo- grafska in historična dela ter bral klasike. Tedaj se je tudi prvič seznanil z deli Saint- Simona, Proudhona in Cabeta. Na očetovo že- ljo je kot kadet vstopil v 22. pešpolk Wim- pfen in tu služboval 6—7 let, bil je večkrat disciplinsko kaznovan, vendar je le dosegel čin »manipulierender Feldwebel«. Leta 1866 je s polkom odšel v Italijo ter napredoval v ofi- cirja. Značilno za njegov odpor do vojske, ki ga je kasneje tolikokrat izpričal, je, da ni hotel prevzeti čina in je ušel. Ko je hotel preplavati Gardsko jezero, je bil ujet in ob- tožen dezerterstva ter špijonaže. V zaporu je skušal napraviti samomor, toda že ga najde- mo v Benetkah kot člana Comitato d'azione, ker je očitno pobegnil in je bil kot garibaldi- nec leta 1866 ranjen pri Bececci, od koder je šel na pomoč upornikom na Kreto ter 18. de- cembra padel v turško ujetništvo. Potem ko je Turkom ušel, se je januarja 1867 prosto- voljno vrnil v Avstrijo in je bil v Trstu sa- perarbitriran. Vrnil se je k materi v Gradec in spet kot samouk študiral. Začel se je ozna- čevati za socialdemokrata ter bil eden naj- bolj pogostih govornikov na raznih delavsko- meščanskih shodih,^" kjer je bil znan in pri- ljubljen zaradi svojih ognjevitih govorov. Ob smrti mu je list Floh posvetil celo pesem z naslovom Milan Subarič Rdeči.^' V prezidi- alnih aktih državnega namestništva je mogo- če najti veliko podatkov o njegovem bivanju in delovanju v Gradcu. Poročilo z dne 20. ja- nuarja 1869^2 govori, da je začel v delavskem gibanju sodelovati julija 1868, ko je najprej prirejal shode, na katerih se je zavzemal za verske reforme. Že kmalu pa se je izrekel za zagovornika socialnodemokr^itskih idej ter postal odkrito veri sovražen. Vedno je imel po nekaj sto poslušalcev in somišljenikov, očitno ne malo zaradi svojih retoričnih spo- sobnosti. Tedaj je bil v službi pri znanem advokatu in liberalcu Johannu von Kaiser- feldu kot pisar, pomagal pa.je tudi v tiskarni Ijeykam. Ob obisku katoliškega reformatorja Rongeja v Gradcu avgusta 1868 se je že proklamiral za socialdemokrata ter zahteval popolno svobodo brez avtoritet, odpravo cerk- venega davka ter dvig delavskega razreda.^* Napadati ga je začel tudi liberalni tisk. V istem poročilu je omenjeno, da je dejal, da si delavstvo ne bo moglo zagotoviti svojih pravic po zakonito možni poti, ampak samo z revolucijo.^^ Policija je menila, da obstajajo različna znamenja, ki pa niso podrobneje raz- ložena, da je Subarič orodje mednarodnega delavskega gibanja ter da je v pismenih zve- zah z dunajskim socialističnim voditeljem Hartungom. Policija ga je tudi povezovala z delovanjem v korist Rusije kot rojenega Slo- vana, za kar pa tudi ni najti podrobnejših po- datkov.25 pq njenem mnenju je tako časti- hlepen, da bi v Avstriji rad prevzel vlogo Herostrata in Ravaillaca. V svojem govoru 23. avgusta 1868 v Pui.tigamovi pivnici^" je podal svoja naziranja, ki so v tem policij- skem poročilu podrobneje opisana. V bistvu bi ga lahko strnili v tri točke. Najprej je si- lovito napadel katoliško cerkev, papeža, du- hovščino, praznoverje, ki ga cerkev samo iz- korišča ter sploh vse, kar je v zvezi s cerk- veno hierarhijo. Po drugi strani je po Suba- ričevem mnenju podoben krivec človeških nadlog posvetna gosposka, ki je v tesni po- vezavi s klerom. Zanj je vlada samo španska stena, za katero se skriva despotizem. V zad- njem delu svojega govora se je spet dekla- rial za socialdemokrata ter dejal, da visoko dviga zastavo človeštva v borbi proti vse- splošnemu zatiranju. Po njegovem naj bi se šele v socializmu izpolnile svetopisemske be- sede: Ljubi svojega bližnjega kakor samega sebe. Zahteval je, da se ukine stalna vojska ter da se da čimveč sredstev za izobraževa- nje. Duhovščini naj se vzamejo vsa posestva, samostani pa dajo delavcem za stanovanja. Uradništvo naj bo voljeno.^^ Iz teh podatkov se vidi, da je bil Subarič vse prej kot siste- matično formirana osebnost. Njegove ideje niso bile domišljene, saj zato ni imel časa, izobraževal se je na hitrico, hlastal kar mu je pač prišlo v roke. Njegovo geslo je bilo: »Samo boj je življenje, mir pa je smrt.« V ne- kem pismu svojim prijeteljem je pisal: »Lju- bim pustolovščine, življenje sem začel kot roman in tako ga bom tudi končal. Naj žive pogumni in predrzni možje, sovražniki mir- nega škricarskega življenja.^^ V njegovih mislih so ideje, ki so jih zagovarjali tudi li- beralci in demokrati, ne le socialisti. Opazen je vpliv utopističnih socialistov. Iz korespon- dence med Beckerjem in Strasserjem 1868/69 je razvidno, da je v zadnjem letu tudi pod močnim vplivom nemške sekcije prve inter- nacionale, ko so Gradčani prav iz Ženeve za- jemali glavne vire svoje propagande.^' Suba- rič je bil med graškim delavstvom najbolj izobražen in bi ob daljšem življenju gotovo odigral še pomembno vlogo. Tako pa je ne- koliko nenavadno in skrivnostno 29. oktobra 1868 zvečer odpotoval na Dunaj, češ da se mora izpopolniti v francoščini ter se sezna- niti z delavskim gibanjem na Dunaju, kot je sam dejal na policiji. Po poročilu namest- ništva ministrstvu za obrambo in javno var- nost je nameraval odpotovati še v Salzburg in München. Namestništvo je tudi opozarjalo, da ima v Gradcu eno vodilnih vlog v delav- skem gibanju in morebitne zveze s protiav- strijskim društvom, ustanovljenim v Buka- rešti.a« Subarič je tudi na Dunaju in v njegovi okolici prirejal shode, na katerih je govoril s svojo znano retorično vehemenco in boje- vitostjo. Kot je razvidno iz obtožnice na pro- cesu zoper njega februarja 1869, je na zboro- vanju v Leobersdorfu primerjal položaj de- 99 lavcev s položajem sužnjev, 26. decembra 1868 je v Zobelovi pivnici, ki je bila znano shajališče socialdemokratov, zahteval odpra- vo stalne vojske ter uvedbo davka na cerk- veno premoženje, čeprav na dnevnem redu ni bilo verskega vprašanja. Cerkev je označil za >^goro nesmisla in prevare«, na shodu v Wiener Neustadtu 3. januarja 1869 je pozival delavce, naj bodo enotni in naj stisnejo pesti, da se jih bo vlada bala in jim vendar ugodila v njihovih pravičnih zahtevah.^' Zaradi te de- dejavnosti ga je oblast z motivacijo, da huj- ska proti poseduj očim slojem in kali verski mir, 14. januarja 1869 v advokatski pisarni, v kateri je bil zaposlen, aretirala.'- Dne 15. februarja 1869 je bil na dunajskem deželtiem sodišču proces, na katerem je bil obsojen na sedemmesečno ječo. Subarič se je na procesii dokaj spretno branil in je skupaj z zagovor- nikom uspel, da mu je bila prvotna kazen 13 mesecev zmanjšana za šest mesecev. V za- govoru je med drugim dejal, da je pristaš Lassalla, ne pa Proudhona in da se bori za splošno volilno pravico, ne poziva pa na obo- roženo vstajo. Na očitke tožilca, da je na ne- kem shodu dejal, da je bil vzgojen za ropa- nje in ubijanje, je pojasnil, da so ga kot vo- jaka učili strokovno in vešče ubijati.^' Ce je verjeti dopisu v Agramer Zeitung, ki se skli- cuje na dobro obveščenost, naj bi januarja 1869 odbor dunajskega delavsko-izobraževal- nega društva odklonil njegov sprejem v dru- štvo, češ da Subarič s svojimi ostrimi govori ter proklamiranjem »rdečih bratov« vzbuja nezaupanje med delavci, kar bi lahko ogro- žalo delavsko stvar, podobno kot njegov na- stop v Badnu pri Dunaju, ko je na koncu go- vora izvlekel nož in z njim mahal okrog se- be.'* Subarič je prestajal kazen v znanem zaporu Suben v Gornji Avstriji, kjer je bil kasneje zaprt tudi Železnikar. V celici je bil skupaj z dunajskim socialistom Pfeif er jem in pa- trom Florencourtom. Po dopisu v Agramer Zeitung se je Subarič v nedeljo, 12. septem- bra 1869, skupaj s sojetnikom Pfeiferjem sprehajal po vrtu jetnišnice. Pfeifer se je kmalu vrnil v celico, Subarič pa je iznenada skočil preko nizkega zidu v vodo in se še ne- kajkrat pojavil na površini ter vpil na pomoč, potem pa je dokončno izginil v valovih Do- nave; njegovo truplo so našli šele 20. sep- tembra v Donavi med Ennsom in Melkom. V njegovi celici je policija našla precej pa- pirjev, o katerih pa danes ni sledu. Nekateri viri poročajo, da se je bal ponovne obrav- nave, do katere bi moralo vsak čas priti. menda naj bi se moral sestati tudi s Har- tungom, ki se mu je posrečilo pobegniti v Belgijo in se tako izmakniti velikemu vele- izdajniškemu procesu proti vodilnim dunaj- skim socialdemokratom. OPOMBE 1. J. Bunzel: Die Anfänge der modernen Ar- beiterbewegung in der Steiermark, Leipzig, 1913, Str. 8. — odslej cit. Bunzel ter H. Winterbarg: Die I. Internationale und die Anfänge der mo- dernen Arbeiterbewegung in der Steiermark v Beiträge zur Geschichte der deutBchen Arbeiter- bewegung VII, 1965, ZV. 6. Str. 1112 (odslej citi- ram Winterberg...). — 2. Steiermärkisches Landesarchiv Graz (odslej cit. StLAG), Statthal- terei Präsidial 2543/868. — 3. H. Steiner: Die In- ternationale Arbeiterassociation und die öster- reichische Arbeiterbewegung v Archiv für Sozi- algeschichte IV, 1964, Str. 463^65 (odslej cit. Steiner). — 4. Bunzel 1. c, str. 13—14, Winter- berg 1. c, Str. 1114. — 5. Ibid. — 6. Ibid. — 7. Bunzel 1. c. str. 16. — 8. Bunzel 1. c. stc. 28. — 9. Bunzel 1. c. str. 18. — 10. Ibid. — 11. Med dru- gim tudi StLAG, Statth. Präs. 5—371/869. — 12. Bunzel 1. c. str. 24., Steiner 1. c. str. 485. — 13. Bunzel 1. c. str. 26, M. Gros: Počeci radničkog pokreta u Zagrebu, Historijski zbornik VIII, 1955 str. 11, L. Brügel: Geschichte der österreichischen Sozialdemokratie, I. Wien, 1922, str. 186, 276—278. — 14. StLAG, Statth. Präs. 5—371/869. — 15. Morda gre tu za Albina ali Radivo j a Poznika, ki sta takrat obadva študirala v Gradcu, vendar trenutno gradivo ne daje oporišč za potrditev tega mnenja. — 16. Bunzel 1. c. str. 26. — 17. Ibid. — 18. C. von Wurzbach: Biographisches Le- xicon des Kaiserthums Österreich, Wien, 1880, 40. ZV, Str. 256—260. Najnovejši Dictionnaire bio- graphique du Mouvement ouvrier international, 1. zv., Autriche, Paris, 1971., Subariča ne omenja, prav tako tudi ne 8. zv. Enciklopedije Jugosla- vije, Zagreb, 1971. — 19. Wurzbach govori kot o »verjetnem« očetu, vendar v virih nisem zasledil, zaradi česa sumi v očetovstvo Marka Subariča. — 20. Wurzbach, 1. c. str. 257. — 21. Wurzbach, 1. c. str. 260. — 22. StLAG, Statth. Präs. 5— 153/869. — 23. StLAG, Statth: Präs. 5—2345/868. — 24. Ibid. — 25. Wuizbach, 1. c. str. 260. — 26. StLAG, Statth. Präss. 14-784/868. — 27. Ibid. — 28. StLAG, Statth. Präs. 5/153/1869. — 29. Stei- ner, 1. C, na več mestih. — 30. StLAG, Statth. Präs. 2910/868. Tudi o tem društvu doslej ni najti kaj več kot golo omembo. —■ 31. Agramer Zeitung, št. 38., 17. 2. 1869. Kseroks kopije iz za- grebške vseučiliške knjižnice mi je ljubeznivo oskrbela dr. Miroslava Despot, za kar se ji naj- lepše zahvaljujem. — 32. Agramer Zeitung, št. 13, 18. 1. 1869. — 33. Agramer Zeitung, št. 38, 17. 2. 1869. — 34. Agramer Zeitung, št. 13., 18. 1. 1869. — 35. Agramer Zeitung, št. 211, 16. 9*. 1869., Wurzbach, 1. c. str. 259. 100