iuai v Diizmi Buenos Airesa riajues miren Kunue* iri inaunu senuu sieui puieme viuume. Foto: Terezka Snoj r-. ::>(v . ; ' , m Buenos aires FEB. - MAR. LETO 66 o o * 1999 Kil e^msOJ Era i v I ll-Mfl UPS 11/ ■ V Tmrmnm iilK m U pl Od zgoraj in od leve: 1. Ob koncu polnočnice 1998 v cerkvi Marije Pomagaj; 2. Pri polnočnici v Slovenski hiši je pel Mladinski pevs^1 zbor iz San Justa pod vodstvom Andreja Selana in ob orglanju And rej ke Selan Vombergar. -Foto: Marko Vombergar. 3. Mons. Jože Škerbec blagoslavlja otroke pri sveti mas na nedeljo po božiču v Slomškovem domu. -Foto: Marjan Šušteršič - 4. Župnik Vinko Kobal govori mlajšim zakonskim paro^- 5. in 6. Silvestrovanje v Našem domu v San Justu-' Foto: Marko Vombergar - 7. Tomazinova mama na praznovanju 96-letnice življem v krogu svoje družine. 11. novembra 1998 seje poslovl" v 98. letu starosti. UVODNIK______________________________________________________ Človekove pravice in dolžnosti BOŽIDAR FINK «■■■■■«■■«13 ruga polovica našega stoletja J se označuje kot doba človeko-vih pravic. V vseh časih si je človek prizadeval za svojo srečo z zadovoljevanjem temeljnih potreb po prosti izbiri, sam ali v družbi, in vedno je bil tudi omejevan po drugih, ki so si ga prilaščali kot podvrženega njihovi oblasti. V vseh dobah je najti dosti hudega teptanja človekove sreče in ljudje so trpeli, včasih vdano, drugič uporno, a brez splošnega spoznavanja, da so vsa ljudstva in vse vladavine zavezane k spoštovanju prirojenih pravic človeka kot osebe. Kristusov nauk je to učil in je blagovest uspevala v odnosih med osebami, ni Pa bilo splošnega sporazumevanja o sredstvih za zavarovanje pravic posameznika. Po drugi svetovni vojni pa je strahotna izkušnja množičnih zločinov zbudila zavest, da je teptanju pravic treba postaviti mejo. Mednarodni skupnosti je uspelo, daje izoblikovala seznam pravic, ki jih ima vsak človek Pred družbo že po rojstvu. Splošna deklaracija o človekovih pravicah, ki 1° je leta 1948 sprejela Generalna skupščina OZN, je zdaj obvezujoč vir običajnega mednarodnega prava, tudi za Slovenijo, čeprav Jugoslavija za deklaracijo ni glasovala. Določila tridesetih členov deklara-c'je so po črki oblikovana laično, po duhu pa so skladna s krščanskim Pojmovanjem človeka v njegovem odnosu do okolja. Povzdigujejo človekovo dostojanstvo v soglasju s krščanskim naukom o naravnem moralnem redu, izrecno pa ga ne uteme-Ne na ideji o osebi, ustvarjeni po božji podobi. Kljub temu verni sprejemamo deklaracijo kot človeški izrek o obveznosti, da se spoštuje postava, kj nam je dana že s stvarjenjem človeške narave. Deklaracija vsebuje uvod in 30 členov, ki posebej opredeljujejo človekove politične, družbene in solidar-n°stne pravice. Ze v uvodu je ugotovitev, da ima Prav vsak človek prirojeno dostojans-vo in enake pravice, ki mu ne smejo J i odvzete. Najvišje prizadevanje oveštva naj bo v urejanju takega Veta, da bodo ljudje deležni svobode vesti in izražanja, brez strahu in prisile. Zato naj se daje veljava pravu, da ne bo treba upiranja proti krivičnemu zatiranju. Mednarodna organizirana skupnost pa bo pospeševala prijateljske odnose med narodi ter vero v dostojanstvo človeške osebe ter tako zagotavljala napredek in boljše življenjske razmere v svobodi,. Človekove pravice so naštete v treh sklopih. Najprej so opredeljene tiste pravice, ki varujejo posameznika pred krivičnim ravnanjem drugih ljudi in oblasti. To je predvsem pravica do življenja, svobode in osebne varnosti. Žal deklaracija ne pove, ali naj velja človek kot oseba s pravicami tudi pred rojstvom. Potem so opredeljene pravice do telesne svobode, priznanja osebnosti, spodobnega ravnanja, enakega pravnega varstva brez zapostavljanja in do pravičnega sodnega postopanja po vnaprej postavljenih pravilih. Vsem je priznana pravica do zasebnosti v osebnem življenju, družini, domu in dopisovanju ter do časti in dobrega imena. Priznane so tudi pravice do izbire prebivališča, do zatočišča, državljanstva ter svobodnega ustanavljanja zakonske zveze in družine. Pomemben je stavek o družini, ki da je naravna in temeljna celica družbe ter da ima pravico do varstva družbe in države. Zajamčena je pravica do nemotene posesti in do svobodne misli, vesti in vere, ki se sme izpovedovati tudi javno s poučevanjem, življenjem po njenem nauku, božjo službo in obredi. Svobodno se smejo prejemati in priobčevati mnenja in novice in svobodno mora biti sestajanje in združevanje v miroljubne namene. Posebej je opredeljena pravica posameznika, da sodeluje pri vodenju javnih zadev, do enakega sprejemanja v javne službe in do glasovanja. Ta del pravic je take narave, da jih je mogoče teptati z nasprotnim krivičnim ravnanjem, ki je torej tudi vsakomur prepovedano. Naslednji sklop nalaga družbi dolžnosti storitve do posameznikov. Družba mora oskrbeti človeku socialno varnost in take razmere, da more uresničevati svoje družbene, gospodarske in kulturne pravice. Zagotavljati mu mora delo, primerne delovne razmere in pravično plačo ter svobodo poklicnega združevanja, oddih in dopust, zdravniško oskrbo in varnost proti brezposelnosti, bolezni in starosti. Mati in otrok imata pravico do posebne pomoči in podpore. Sledi pravica do izobraževanja, da se z njim razvija osebnost in krepi spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Starši imajo pravico določati, kakšno vzgojo naj prejemajo njihovi otroci. Vsak človek ima tudi pravico, da je deležen umetniških in znanstvenih dosežkov. Zadnji del odpira novo smer družbene zavesti. To je zavest o nujnosti, da se vse človeštvo povezuje v vza-jemnostnih, po krščansko bi rekli bratskih odnosih. Iz te zavesti izhaja določilo, da ima vsak človek pravico do družbenega in mednarodnega reda, v katerem se lahko popolno uresničuje osebne pravice in svoboščine. Posebej pa je tudi ugotovljeno, da ima vsak človek zaradi svobodnega in popolnega razvoja svoje osebnosti tudi dolžnosti do družbe. Prav ob tem zadnjem določilu, v katerem se v vsej deklaraciji samo enkrat omenja tudi dolžnost, se odpira vprašanje, ali ne bi bilo treba zaradi zdrave in popolne moralne zavesti ZAMUJENA PRILOŽNOST MARKO KREMŽAR V ponedeljek, 21. septembra 1998, I—*je bil dan, ko smo upravičeno -1- upali, da se bo v republiki Sloveniji nekaj premaknilo. Ne morda veliko, a vsaj malo. Pa se ni. Predsedstvo državnega zbora je sklicalo nekaj predstavnikov civilne družbe, ki naj bi v javnih nastopih, pred ljudstvom, ki jih je spremljalo po televiziji, pomagali s svojimi mislimi in pogledi parlamentu presekati popkovino, ki še vedno veže slovensko državo na temno in krivično preteklost komunističnega totalitarizma v Jugoslaviji. Znano je, daje pred nekaj meseci po daljšem razpravljanju komisija, sestavljena iz predstavnikov več strank, izdelala osnutka dveh izjav. Ena naj bi obsodila komunistični režim, druga pa postavila temelje narodni spravi s pravičnejšimi pogledi na polpreteklo zgodovino, kot smo jih vajeni doslej. Ti dve, neštetokrat predelani in popravljeni izjavi, naj bi dobili v javni razpravi dopolnilo in potrdilo. Pod predsedstvom dr. Janeza Podobnika, predsednika državnega zbora, se je pričela javna razprava z naslovom Odnos do preteklosti in narodna sprava. Breme preteklosti Vsem nastopajočim je bilo jasno, da mlada država Slovenija še ni izglasovala zakona, s katerim bi se jasno oddaljila od totalitarne preteklosti. V tem so si bili govorniki edini. Eni so to potrebo uvidevali, drugi so tako opominjati poleg pravic tudi na dolžnosti do posameznika in družbe. V vseh primerih je pravici res soodnos-na dolžnost, vendar to ni vedno neposredno razvidno. A tudi če je v zavesti dolžnost iz pravice drugega, je vendar potrebno vzgojno vplivanje, da se ta zavest utrjuje in prehaja v naravnavo volje. Preveč ločeno poudarjanje pravic lahko uspava vest, tako da preveč terja, a premalo daje. Od nekdaj teče obravnavanje načelnega vprašanja, ali je prej pravica ali dolžnost. O tem bi se lahko spraševali v posameznih primerih: oblastnik in državljan, sodnik in obdolženec, starši in otrok. Kdaj in kako izhajajo pravice iz dolžnosti? Spomnimo možnost dopuščali, tretjim se je kaj podobnega zdelo nepotrebno. Malo jih je jasno povedalo, da je ta preteklost ne le neslana, marveč v mno-gočem zločinska, da je temeljila na krvi, laži in nasilju, ter da je za našo državo, predvsem pa za slovensko ljudstvo, obremenjujoča. Konkretnih predlogov za popravo po državi storjenih krivic ni bilo veliko in še ti so izzveneli šibko, ob ponavljajočem se zagovarjanju stanja, kakršno je. Sprava bo očitno pronicala v slovensko družbo kot doslej, počasi in vztrajno, ne glede na monologe v parlamentu. Predsednik parlamenta je ta dan zamudil priložnost, da bi stopil v slovensko zgodovino skozi velika vrata. Tudi večina nastopajočih se ni mogla iztrgati iz skoraj predmestne majhnosti. Ali so pozabili, da govorijo narodu, ki hoče preboleti rane revolucije, ki še prenaša posledice totalitarizma? Ali res ne opazijo, da jim uhaja iz rok zgodovinski trenutek, da se v svetu hitro vrstijo globoke spremembe? Poleg množice in neumestnih je bilo izrečeno tudi veliko tehtnih besed. A noben govornik ni s silo svojih izvajanj zaznamoval dobe in časa, nobena od izgovorjenih misli ni pretresla. Ostale bodo v zbornikih, smiselne skupaj z nesmiselnimi, resnične z neresničnimi. Škoda, kajti nekaj govorov, med njimi dva, ki sta ju izrekla nekdanja partizana, ki sta se rešila oklepa partije, tako da zdaj mislita in le na položaj človeka kot ustvarjenega bitja. Pred Stvarnikom nima nobene pravice, ima samo dolžnosti. Z gotovostjo ve, da bo od neskončne Pravičnosti dobil pravico v taki meri, v kateri bo izpolnjeval dolžnosti iz postave. Ker mora izpolnjevati dolžnosti, pa mora imeti pravico do ravnanja, s katerim more uresničevati višji načrt. V razmerju do Boga so naše dolžnosti gotovo pred pravicami. Zbujanje zavesti o splošnih pravicah med ljudmi in v družbi ter mednarodnopravno varovanje teh pravic zaradi miru in napredka je skladno z ustvarjenim pravnim redom. Žal pa zamisel izpred petdesetih let še ni povsod v celoti upoštevana. delujeta svobodno, bi zaslužila večjo pozornost. Večina nastopajočih pa je zlivala nad slovensko poslušalstvo morje povprečja, kot da bi šlo za katerokoli od morda potrebnih, a dolgočasnih parlamentarnih razprav. In vendar je bila beseda o življenjsko pomembnih rečeh, ki zadevajo odgovornost države. Konec najbolj krvavega in nasilnega režima, kar jih je poznalo naše krvavo stoletje, ni malenkostno. Prehodno obdobje, nekoč doba upanja, se že dolga leta vleče med nami kot megla. Od kod izvira ta ,,prehodnost”, številni radi pozabljajo. Nad sto milijonov ljudi (ne vštevši padlih v vojnah, ki so jih izzvali komunisti), je bilo pomorjenih v znamenju komunizma. Partija, ki sije pod Leninom privzela vlogo uresničevalke komunistične utopije, je pričela likvidirati in terorizirati ljudi v Rusiji, še pod imenom boljševizem, leta pred totalitarnimi podvigi Mussolinija in Llitlerja, nato pa po vsem svetu. Kaj bi rekli naši časnikarji, če bi na primer Nemci obravnavali Hitlerja in njegove nacionalsocialiste tako brezbrižno in odpuščajoče, kot so to delali oni ponedeljek govorniki, ki so govorili o delovanju komunistov na Slovenskem? Morda bi se bilo tudi v Nemčiji ob koncu vojne dogajalo podobno kot pri nas, če ne bi bili takrat poskrbeli zavezniki, da so bili predstavniki zločinskega sistema sojeni in obsojeni. Danes Nemci obsojajo svoj tedanji nacizem, a vprašanje je, kaj bi se zgodilo, če bi bili ob zlomu režima prepuščeni sanri sebi. Pri nas je, pravijo, drugače. Seveda je drugače, kajti nekdanji nosilci totalitarne oblasti imajo še vedno v rokah vajeti medijev in kapitala in zato tudi oblasti. Lustracija, katero so v svojih nastopih nekateri od govorcev v parlamentu tako ogorčeno zavračali, nihče pa je ni resno utemeljil ali branil, je potrebna za nekaj let prav zato, da stare partijske garniture izpustijo, vsaj za nekaj časa, vajeti iz rok. Po tem obdobju naj se ti ljudje spet uvrstijo v politično tekmo, če hočejo, a kontinuiteti, ki je trajala pol stoletja, bi bilo treba narediti konec-Ali bo sicer kdo mogel prevzeti & njihovih pesti niti oblasti, brez prikritih dogovorov in skritih cen? Namen kontinuiteti, ki je trajala pol stoletja, bi bilo treba narediti konec lustracije je zagotoviti miren in jasen prehod iz totalitarnega sistema v demokracijo. In tega preprostega dejstva slovenska slabo informirana civilna in slabo organizirana politična javnost očitno ne prenese, sicer se javne razprave o njej ne bi tako previdno ogibala. Ali je jasen prelom s totalitarizmom nestrpnost? Ali je kaj takega morda maščevalnost, ki ji danes raje rečejo revanšizem? Ne prvo ne drugo. Obsodba preteklega nasilja ni nič drugega kot javna odločitev, da bomo od zdaj živeli drugače, v miru in pravici. Obsoditi zločin in tudi zločinca, če je poznan, ne pomeni že tudi kazni. Je pa to vrnitev k pravnemu redu, kjer je zločin zločin, ne glede na to, kdo gaje povzročil. Menim, kot menda večina rojakov, naj stari krivci, likvidatorji, nasilneži in oportunisti režima umrejo lepo na svobodi, naravne smrti, in kot je rekel eden od govornikov, ,,z navadnimi Pokojninami”. Nihče noče maščevanja, a brez obsodbe zločinov in poprave krivic ne bo šlo. Pa ne zaradi Evrope, ki jo nekateri prikazujejo kot simbol pravice in kot zadnji argument za Poštenost. Moralni zakon je starejši od Evropske zveze. Slovenci se mora-nio odločiti, se zavestno odtrgati od perverznosti komunističnega totalitarizma in njegovih posledic zaradi nas samih. Nimamo možnosti, ki jo imajo na primer Poljaki in Cehi in Slovaki, katerim je bil komunistični režim vsiljen od zunaj. Mi se ne moremo in ne smemo izgovarjati na druge. Pri nas smo ustvarili nasilje in utrdili totalitarni režim sami. Velik del žrtev in krvnikov je bil našega rodu. Sprenevedanje večine Kar je morda najbolj pretreslo ob gledanju in poslušanju omenjenega govorjenja v prostorih slovenskega parlamenta, je bilo hladno in neprizadeto sprenevedanje večine. Ljudje božji! Na Slovenskem odkrivajo, še zdaj po pol stoletja, vedno nova grobišča, ki so neme priče množičnih pobojev. Nad sto tisoč pomorjenih leži nepokopanih na slovenskih tleh! Vemo, da sega število Slovencev, ki so jih pomorili naši komunisti v desettisoče, vemo, da so prelili več slovenske krvi kot vsi okupatorji od začetka stoletja dalje, a število pobitih na slovenskih tleh je veliko, veliko višje. Med njimi so poleg naših rojakov še Hrvatje, Srbi, Italijani, Grki, Nemci, Ukrajinci in Bog ve kdo še. Pa ne le razoroženi vojaki. V breznih in po zaraščenih bregovih ležijo tudi okostnjaki civilistov, tudi žena in otrok. Vse to so pomorili partizani v sklopu JA, kar predstavlja za ves na- rod strašno breme, kajti ob toliko truplih - koliko je moralo biti morilcev? Koliko travm, kiliko nikdar pomirjene vesti, koliko laži... koliko sprenevedanja? To ni bil umor, ni bila le priložnostna likvidacija skupine političnih nasprotnikov. To je bil genocid, zločin proti človeštvu, za katerega ni do danes še nihče odgovarjal. In kot vemo, odgovornost za te vrste zločine ne zastara. Po francoskem kazenskem zakoniku iz leta 1992, na podlagi katerega naj bi sodili na primer tudi či-lenskega generala Pinocheta, je zločin proti človeštvu: „...množično in sistematično izvajanje izvensodnih pobojev, aretacija oseb, ki nato izginejo brez sledu, mučenja in nečloveška dejanja, storjena zaradi političnih, filozofskih, rasnih ali verskih razlogov...” Ta definicija pokriva komunistične zločine tudi na Slovenskem, med revolucijo in dolga leta po njej. Pa tudi oznaka genocida iz istega francoskega zakonika, ki upošteva sklepe povojnih nurnberških procesov proti nemškim nacistom, je enako primerna za opredelitev zločinov na naših tleh. Po njej je genocid: ,,...izvajanje načrta za popolno ali delno uničenje narodne, etične, rasne ali verske skupine ali določene skupine, izbrane s kateregakoli samovoljnega vidika”. In vidik, s katerega so konui- F X# M <1111 .Črv t, cm ek tol rjr idSB ibi SMkfl iTT* k v IPStiSESI, \ . .F "j . 36 nisti, pri nas in drugod, izbirali svoje žrtve, je bil tako jasen kakor samovoljen od prvih likvidatorskih strelov partijskega VOS-a leta 1941. Na zatožni klopi Revolucija in izguba slovenskega kulturnega ravnotežja JUSTIN STANOVNIK Vse to se ne tiče le rajnih komunističnih voditeljev. Na splošno odgovornost v zvezi z zločini proti človeštvu nas spominja, poleg naravne vesti, tudi kanadski kazenski zakonik iz leta 1987, ki pravi v členih 7 (3.76) in 8 (3.77), da spadajo pod pojem zločina proti človeštvu tudi „...pomoč, nasvet, hujskanje...” pa tudi ,,poizkus, prikrivanje in sodelovanje po storjenem dejanju...”. Zločina ne bo mogoče pomesti ne pod preprogo ne pod metre teharskih voda. A v prostorih slovenskega parlamenta o tem ni bilo govora in zasedanje, ki bi lahko bilo zgodovinsko, je minilo brez vidnih sledov. Na slovenski zemlji še vedno čaka pravice in zadoščenja nad sto tisoč okostnjakov, ki so bili nekoč ljudje na begu pred enim najbolj krvoločnih političnih sistemov. Preštevanje kosti, ki nam ga nekateri radi očitajo, bi bilo lahko veliko človekoljubno dejanje pa tudi primemo izhodišče za pravilno presojo dogodkov ob revoluciji na Slovenskem. Če pa današnja Slovenija res ne premore ne tožilca in ne sodnikov, ki bi mogli in si upali v imenu teh - rajnih brez imen - zahtevati pravico, če je slovenska zakonodajna oblast gluha in slepa za svetost tudi pomorjenih življenj in če je slovenska vlada še vedno v rokah dedičev nasilja, potem se ne čudimo, če bodo nekoč tudi slovenske zločine proti človeštvu sodih, podobno kot so sodili pred pol stoletja v Numbergu nemške, tuji sodniki. A na zatožni klopi ne bo takrat že rajnih krivcev, temveč narod, ki ni znal ah ni hotel, ob številnih grobiščih na svoji zemlji, množičnih pobojev in njihovih povzročiteljev obsoditi ter je po svojih predstavnikih - molčal. Se je čas, da pometemo pred lastnim pragom in obsodimo z najvišjega vrha oblasti tako komunistični režim kakor revolucijo, ki ga je na krvi in laži priplavila na oblast. A čas se bo iztekel in svetovno javno mnenje bo ob našem molku nehalo govoriti o žrtvah komunističnega režima v nekdanji Jugoslaviji in pričelo opominjati na prikrivane žrtve povojnega nasilja na Slovenskem. Če ne bomo zločinov priznali, obžalovali in obsodili sami, T-X a je komunistična revolucija I zelo spremenila slovenski svet, JL-S o tem sedaj ni več nobenega dvoma. Če bi hotel dognati, kaj je tisto, kar je Slovenijo tako spremenilo, bi se nazadnje morah odločiti in reči, da Slovenija ni več katoliška v tisti obliki in tisti intenzivnosti, kot je bila na začetku stoletja. In seveda bi morali nemudoma dostaviti: z vsemi posledicami! Da katolištvo ne igra več tiste vloge v javnem in deloma tudi v zasebnem življenju, kot jo je nekoč, je duhovno dejstvo, ki more pojasniti komaj pojmljivo drugačnost med tem, kar je bilo, in tem, kar je. Pri vsem pa je bistvenega pomena nekaj drugega. Da katolištvo deželi ne daje več osnovnega tona in osnovne barve, je ena reč; druga pa je ta, kako je do tega prišlo. Lahko bi namreč do tega prišlo po naravni poti, tako da bi se ljudje pospešeno odločali za to, da katolištvo zapustijo, ker jim iz kakršnihkoli razlogov ne bi več ustrezalo ali zadoščalo. Toda do velike spremembe ni prišlo po tej poti. Prišlo je z nas bodo sodih drugi. Zamujena je bila priložnost. Dolžnost političnih voditeljev, odgovornih za blagor ljudstva, je, da poiščejo novo. nasiljem. Ko ne bi bilo prišlo z nasiljem, bi tam, kjer je nekoč bila katoliška politika, imeli sedaj politiko, ki bi temeljila na neki drugi prvini človeške narave; in bi tam, kjer je bila nekoč katoliška kultura, imeli drugo kulturo, ki bi bila izraz neke druge človeške narave; in bi tam, kjer je bila nekoč katoliška duhovnost, sedaj živela neka druga, ki bi temeljila na neki drugi človeški možnosti. Ker pa je slovenskemu narodu katoliška obveščenost bila vzeta z nasiljem, ni na njeno mesto stopila nobena druga obveščenost, ki bi ga poučevala o svetu in mu omogočala iskati poti v prihodnost. Tam, od koder je bilo katolištvo z nasiljem odstranjeno, je nastala praznina in v tej praznini se je naselil nič. Če za nič sploh lahko rečemo, da se naseli! In ker človek brez nekakšne kulture le ne more biti, se je v tem prostoru izoblikovala kaotična kultura niča. Druga beseda za kulturo niča je nihilizem. V državi Sloveniji, ki je država slovenskega naroda, so najglasnejši in povsod navzoči nihilistični glasovi. Kako se je to moglo zgoditi? To se je zgodilo, kot smo že rekli, tako, da se je nad narodom izvršilo veliko zgodovinsko nasilje. Ko pravimo nad narodom, hočemo seveda reči predvsem nad tistim njegovim delom, ki se je zavestno prišteval k njegovi bistveni katoliški kulturi in ki je to kulturo tudi nosil - zase in za druge. To nasilje je bilo najprej fizično in je imelo dva obraza: prvi je predstavljal umor dvanajst tisoč vojakov, ki so se za to kulturo bojevali, drugi pa odhod osem tisoč ljudi iz domovine, ki so odhajali ne samo zato, da si rešijo življenje, ampak tudi zato, ker si niso mogli predstavljati, kako bi mogli živeti brez svobode. Tako je v narodnem telesu nastala velika biološka rana, ki je nihče ni zdravil: eni je niso smeh, drugi pa so jo ohranjali živo, tako da s o vsipali vanjo sol sovraštva in obrekovanja. Zakaj pa so se katoličani tako iz-postavili, da se je z njimi zgodilo, kat se jim je zgodilo? Odgovor je ta: pre' | prosto niso mogli drugače; niso mogli- Rast XXVII. Je obiskala Prešernovo rojstno hišo v Vrbi. Eden izmed napadov na človekovo normalnostjo tudi totalitarizem. Totalitarizem se ni po naključju pojavil 20. stoletja, saj ni nastal sam in tako rekoč iz nič, ampak je posledica „globoke krize modernega sveta”. A mi se s sicer prezanimivem vprašanju njegovega izvora tu ne bomo ukvarjali. Ostali bomo pri totalitarizmu kot izrazito sodobni obliki napada na človeka. Katoličani so v odporu proti totalitarizmu vedno izstopali. Slovenski zgodovinarji tega še niso opazili, ker še niso dosegli tiste točke notranje svobode, ki bi jim omogočala odprt pogled na bistvene prvine pretekle resničnosti. Znane pa so študije drugod, ki se iztekajo v ta spoznanja. Tako navaja Thomas Fandel v knjigi Vera in nacionalsocializem naslednjo ugotovitev: ..Katoliško umevanje vere in Cerkve in nacionalsocialistična zahteva po totalitarnosti sta bila nezdružljiva. Zato je bilo logično, da je tistih nekaj redkih duhovnikov v pokrajini Pfalz - to je bila pokrajina, ki jo je avtor raziskoval - ki so se odločili za nacizem, odšlo iz cerkvene službe ali pa so se sredi klera čutili kot popolni tujci.” Neki drug avtor, Detlef Sch-miechen - Akkermann, kije raziskoval uspešnost nacionalizma v delavskih okoljih, je tudi opazil nekaj podobnega: „Verske razlike so bile opazne. Katoliški Munchen je bil skraja zaradi travme sovjetske republike dovzeten za Hitlerja, a se mu je proti letu 1933 vedno bolj odpovedoval. Nasprotno pa je protestantski rdeči Berlin pod gaulajterjem Goebbelsom doživel nes-luten dvig nacionalsocializma.” Od treh totalitarizmov je bil za Slovence nevaren samo komunizem. V nekem tako imenovanem spravnem besedilu, ali s strani LDS ali ZLSD, ne vem več - pa saj so razlike med njimi, če sploh so, zanemarljive - je bilo rečeno, da so med obema vojnama Slovenci kazali dovzetnost za totalitarne vplive. To je ena izmed mnogih izmišljotin. Slovenci nikoli nismo imeli nobenih valenc za fašizem ali za nacizem. Ta dva sta bila vedno nevarna, a samo zunanje. Zelo vabljive pa so bile zanje viže, ki so jih komponirali umetniki s Čebin. Komunizem je imel velike možnosti, da zminira slovensko družbo od znotraj.. Slovenski katoličani so to vedeli in so se zato komunisti uprli. Te vloge si niso sami izbrali. Bili so napadeni na terenu, ki je bil njihova domovina, in se niso imeli kam umakniti. Bila je napadena kultura, od katere so živeli in za kate- da se ne bi izpostavili. Katolištvo je vedno, pa naj je videz dajal še take možnosti, da so nasprotniki govorili drugače, stalo na strani človeka in njegove normalnosti. Človek je, kot pravi profesor Robert Spa-emann, bitje z neko naravo. Človek torej ni karkoli, ampak ima naravo. Zato lahko pravimo, da je človek, dokler obstaja v območju te narave, tudi v območju normalnosti. Toda človekova narava in človekova normalnost sta v zgodovini vedno bili tako ali drugače napadani. Vedno znova so vstajali ljudje, ki so hoteli, da bi bil človek nekaj drugega, kot je. To so bili, v oklepaju povedano, napačni ali krivi preroki. Pravi preroki pa so bili tisti, ki so človeka klicali nazaj k njegovi pravi naravi. Toda, kar je za nas tule važno, je to, da je katolištvo človeka pred takimi napadi vedno branilo. To se danes ne ve natanko, ker človek še ni v tisti krizi, ko ne bo dopuščena več nobena utvara in se bo zahtevala resničnost sama. Takrat se bo izkazalo, da je, kljub vsemu nasprotnemu govorjenju, katolištvo stalo za človekom in ga branilo. Letos obhajamo 150-letnico smrti pesnika Franceta Prešerna VSAK ČLOVEK LAHKO POSTANE NOSILEC NOVE MISLI____________________ j' , v'‘7V'V'''1-" \ ?, T ro so vedeli, da bo samo od nje mogoče živeti tudi za naprej, in so jo branili. Bili so napadeni tudi sami, v prvotnem pomenu te besede, tako da so jih neoborožene ubijali. Nekaj časa so to prenašali, potem pa, ko to človeško že ni bilo več mogoče, so se uprli. Da je Evropa spoznala, kaj je komunizem, je trajalo dolgo. Kaj je bilo pred vojno, smo že povedali. Po vojni je prišel na dan Katyn, a ni bil dovolj. Potem sta prišli 1956. Budimpešta in 1968. Praga, a nista prinesli pravega premika. Potem je v sedemdesetih in osemdesetih letih prišla Poljska z Novo Huto in Gdanskom in poljskim delavstvom, a se Evropa še ni zganila. Ves čas so prihajale tudi knjige: Havel, Sinjavski, Solženicin in stotina drugih - vsaka je bila udarec, a odločilnega se ni posrečilo dati nobeni. In potem, ko se je zamajal komunistični imperij od Prage do Habarovska in se je zrušil njegov simbol, berlinski zid, in seje videlo, daje konec največjega živalskega eksperimenta na ljudeh, kot se je izrazil neki nemški disident, so še mnogi za njim žalovali. Sele ko so sredi devetdesetih let iz Pariza prišle tri knjige: Preteklost neke iluzije, Črna knjiga komunizma in Rdeča knjiga komunizma, sta se, se zdi, končno vdali tudi trdnjavi zahodnega komunizma, Italija in Francija, predvsem pa številni družboslovni seminarji po evropskih univerzah. Memento mori FRANCE PREŠEREN Dolgost življenja našega je kratka. Kaj znancev je zasula že lopata! Odprta noč in dan so groba vrata; al' dneva ne pove nobena prat'ka. Pred smrtjo ne obvdrje koža gladka, od nje nas ne odkup'jo kupi zlata, ne odpodi od nas življenja tata veselja hrup, ne pesem pevcev sladka. Naj zmisli, kdor slepoto ljubi sveta in od veselja do veselja leta, da smrtna žetev vsak dan bolj dozori. Ko pa sta se morala leta 1942 komunizmu upreti slovenski katoliški kmet in katoliški intelektualec, so papirji temu največjemu podjetju smrti v zgodovini pravzaprav začeli šele rasti. Zato je bil protikomunistični upor slovenskih katoličanov tako tragičen; zato je zaslepljena Evropa tako ravnodušno sprejemala vesti o holocidnem umoru protikomunistične vojske - če se ji je to sploh zdelo vredno zanimanja. Sicer pa so katoličani Slovenijo vedno reševali. Matija Maj ar je izdelal prvi in dokončni slovenski politični program. Slomšek je Sloveniji rešil tretjino sedanjega ozemlja in zagotovil slovenstvo za nekaj sto tisoč Slovencev. Krek in Korošec sta Slovence povezala z južnimi Slovani ravno še pravi trenutek, da so si mogli postaviti lastne narodne, politične in kulturne institucije. In kaj so naredili komunisti? S svojim ,,antifašizmom” - svojim pravimo zato, ker so ga potrebovali za svoj revolucionarni projekt, Slovenci kot narod pa posebnega antifašizma nismo potrebovali, ker smo svojo antifašističnost potrdili že prej, ko smo poslali svoje politične predstavnike v londonsko begunsko vlado -zaradi komunističnega antifašizma smo izgubili Trst, Gorico in Celovec. To je saldo komunistične revolucije v Sloveniji. Najbolj ironičen facit tega salda pa pomeni dejstvo, da smo izgubo Korotana plačali z lastno krvjo. A to še ni vse! Ko bo nekoč ugotovljeno, kakšno protinarodno vlogo so morale na ukaz KPS igrati slovenske levičarske stranke v zamejstvu, bo vse dobilo še bolj klavrno in groteskno podobo. A sedaj bi morali pokazati na nekaj drugega. Sile komunističnega nasledstva so že dale obilo dokazov, da delujejo na način, ki jim jemlje osnovno političnost. Izkazalo se je, da ne mislijo na državo, ampak nase. Ali da mislijo na državo samo toliko, kolikor ni mogoče misliti nase, ne da bi vključevali državo. To jim jemlje atribut političnega in jim podeljuje atribut klike. Taka je njihova osnovna intuicija, njihov osnovni zgodovinski vzgon. To delajo tako dosledno, da to ne more izhajati iz kake odločitve, ampak mora biti to v njihovem tkivu. To pomeni, da komunisti ne morejo, da ne bi tako delali. Komunisti so bili nekoč in so danes katastrofa za slovensko državo. Sinoda, ki ni morda pred vrati, ampak je že tu in med nami, bo morala premisliti tudi možnosti za obnovo katoliške kulture. Pri tem se bo poleg specifičnih energij, s katerimi razpolaga katoliški svet, morala ozreti tudi na misel in njene energije. Na misli kot misli je namreč nekaj, kar je za vsakega od nas in za vse skupaj veliko upanje. Misel se namreč od vseh reči razlikuje po tem, da nastane iz nič. Vsaka stvar ima svoj vzrok, misel pa lahko nastane sama od sebe. Če hočete začeti s čim novim, če hočete odpreti nov medijski center, morate imeti poleg drugega tudi denar. Misel pa ne potrebuje bančnega računa. Misel je nekaj takega, kar lahko nastane od sebe v prostoru človekove svobode. Misel je dokaz, daje človek svoboden. Vsak človek lahko postane nosilec nove misli. Rekli smo, da je v tem veliko upanje. Vsaka nova misel lahko pomeni neko spreobrnjenje, mnogo novih misli pa lahko pomeni spreobrnjenje celega naroda. r.................................t • NAMENI • 1 APOSTOLATA MOLITVE . I ZA FEBRUAR 1 • Splošni: Da bi bilo življenje naj- * . bolj nemočnih, posebno umirajočih, , e obvarovano pred grožnjo evtanazije. • • Misijonski: Da bi Cerkev v Viet- • • namu uživala popolno versko svobo- * • do in imela pastirje, ki so ji potrebni * za opravljanje njenega poslanstva. , , Slovenski: Da bi znali prav ceniti • • delo tistih, ki se zavzeto posvečajo • • bolnim in ostarelim. * • ZA MAREC • Splošni: Da bi kristjani s svojim , „ prizadevanjem pripomogli k temu, da # • bi bila postopno odpravljena zadolže- • • nost revnih držav in da bi Jubilejno • • leto bilo leto resničnega odpuščanja * • in osvoboditve, kakor nas uči Božja # • beseda. # e Misijonski: Da bi po posebnem • ■ zasedanju škofovske sinode za Azijo • • krajevne Cerkve pogumno in odkri- * • tosrčno oznanjale evangelij in pri tem e • vedno upoštevale verska pričakovan- , . ja azijskega sveta. • • Slovenski: Da bi se kristjani za- • • vedali svoje odgovornosti pri obliko- * • vanju socialno urejene družbe. - Znabiti, da kdor zdaj vesel prepeva, v mrtvaškem prtu nam pred koncem dneva molče trobental bo: „Memento mori!" iz UVODNEGA TEKSTA ZA KATALOG OB RAZSTAVI POD DOLNJIM NASLOVOM DRAGO JANČAR A vtor začenja svoj uvod s citati i—1 iz ,,Slovenskega poročevalca” z A dne 26. maja 1945, ko je maršal Tito prav na svoj 55. rojstni dan obiskal Ljubljano. V slavilnem zapisu, ki ga je časopis objavil na prvi strani med čestitkami in besedami navdušenja, je avtor pozoren na zlo prerokbo, ki se glasi: „Pod njegovim vodstvom bodo narodi Jugoslavije ustvarili svojo notranjo enotnost, zgradili slavno armado, uničili notranje in zunanje sovražnike dežele in izvojcvali sebi svobodo in enakost...” Avtor nadaljuje med drugim: „...Kdor je to napoved povezal z uvodnikom, ki ga je istega dne na isti naslovni strani objavil pisatelj Tone Seliškar, tega je moral spreleteti srh. „Mi pa bomo in srno že s krvjo vžgali v naša srca maščevanje kot program in vsebino, da to družbo izdajalcev in krvnikov uničimo in stremo,” piše z razprtimi črkami Tone Seliškar v manifestu »Maščevanje je strašna beseda!” Naslednji dan je pod naslovom »Dostojno bomo branili svoje pridobitve in jih tudi ubranili” objavlja Titov zanosni govor... Kdor je hotel, je zdaj lahko razumel tudi Seliškarja. Tito: »Kar se tiče onih izdajalcev, ki so bili v državi sami, v vsakem narodu posebej, to je stvar preteklosti. Roka pravice, roka maščevalka našega Ijuds-tva je že dosegla ogromno večino, a santo manjšemu delu izdajalcev se je Posrečilo pobegniti pod okrilje pokroviteljev izven naše dežele. Ta manjšina ne bo nikdar več gledala naših divtiih planin, naših cvetočih Polj. C e bi se to vendarle zgodilo, bo to trajalo zelo kratek čas.” Titov govor potrjuje, da so bili v Političnem vodstvu nove Jugoslavije tedaj že odločeni, da bodo medvojne nasprotnike pobili, da so se pokoli udi že začeli. Razkriva nam dejstvo, a je šlo kratko malo za načrt, po atcrem je treba brez odvečnih pra-nth kolobocij razorožene domobran-CP fn civilne politične nasprotnike na s uvnih mestih postreliti. Sami so za c opravilo uvedli knjigovodski izraz: likvidirati. Avtor pa je mnenja, da Titov ljub-janski govor ne razkriva stvari tako močno, kakor jo pisateljeva, Seliškar-jeva beseda. To je beseda o krvi, zemlji in maščevanju... Seliškarjev siloviti spis dokazuje močneje kot Titov govor, da je osvobodilno gibanje padlo v naročje istega zla, proti kateremu se je borilo. Spregovoril je jezik krvi in zemlje, jezik Blut und Bodna, jezik totalnih, dokončnih rešitev. En-dlosung. 2. Danes najdeni dokumenti in vse bolj pogosta živa pričevanja iz različnih koncev Slovenije dokazujejo, da se je v času teh zanosnih besed že začelo najstrašnejše pobijanje neoboroženih ljudi v slovenski zgodovini. Časopisi tedanjega časa o tem ne govorijo. Bil je maj, ljubezni čas, bil je tudi majski čas sreče, ker je vendarle konec vojne in bo mogoče začeti normalno živeti. Prišel je tudi topli junij, na oglasnih straneh „Slovenskega poročevalca” ljudje iščejo stanovanja in prodajajo šivalne stroje, nekaj strani pred tem pa je mogoče prebrati morda edini javni zapis o vračanju domobrancev pod naslovom »Belogardisti se vračajo”. »Kranj, 1. junija. Te dni je prispel iz Celovca v Kranj transport 1550 belogardistov, katere so zavezniške vojaške oblasti izročile kot ujetnike našim oblastem. To je v dveh dneh že drugi transport, napovedani pa so že novi... Na pločnikih so se zbirali šte- vilni opazovalci in z neskončnim prezirom zrli na žalostno kolono. 'Izdajalci, sram vas bodi!’ 'Kdo bo obudil mrtve, ki ste jih pobili?’ Partizani, ki so spremljali izdajalce z dostojanstvenim mirom, so želi splošno občudovanje. Slišali pa so se tudi mnogi vzkliki užaljenih: 'Ali zaslužijo, da tako lepo ravnate z njimi?’ 'Nismo fašisti,’ je odločno odgovoril partizan.” Morda je bilo tako, kot pravi članek v ,.Slovenskem poročevalcu", morda je bilo drugače, kot pripovedujejo preživeli, da so namreč ujetnike in civiliste neusmiljeno pretepali, da so morali peti domobranske pesmi, poljubljati slovensko zemljo in da so koga že med potjo »likvidirali”. Vsekakor je danes dokazano, da so sledili strahotni masakri neoboroženih vojnih ujetnikov in z njimi iz stanovanj odvlečenih civilistov, metanje trupel v tankovske rove okrog Celja in Maribora, v rudniške jaške okrog Hrastnika, v primorske fojbe in v strašna brezna Kočevskega Roga. Najmanj 12.000 ljudi. Kmetje, dijaki, izobraženci, ženske in otroci. Vsak posebej, vsak s svojim imenom in priimkom, vsak s svojimi upi in sanjami. Ta manjšina ne bo nikdar več gledala naših divnih planin, naših cvetočih polj. In morda tisti partizan, ki je v Kranju dostojanstveno rekel: »Nismo fašisti," danes razume, kaj je hotel reči takratv nepojmljivo slavljeni pesnik Oton Zupančič: Svobode naše jabolko se zlato nam zakotalilo je v kri in blato, in preden spet zasije v čisti slavi, vsi bomo blatni, ah, in vsi krvavi. 3. In če je bilo to maščevanje, maščevanje kot program, kaj je bilo tisto, kar je sledilo? Sledil je strah, strah kot program. Na balkonu ljubljanske Univerze, s katerega je Tito sporočil besede maščevanja, je bil nedaleč od njega tudi Edvard Kocbek. Takrat še ni vedel, da bodo zoper njega izvedli množični ideološki pogrom, da bodo njegov obraz spraskali z dokumentarnih filmov in zgodovinskih slik. Ekstatič- DOKUMENTI GOVORIJO O DRŽAVI TOTALNEGA NADZORA f999?9r,(C’'7v?v9VYl\':(v<;'^9l'1VJ9f> vK'zr(v n ” fVW ni pesnik, ki je gorel v osvoboditve-nem zanosu in pregorel v grozi, kakršno je napovedoval Tone Seliškar, je razločno slutil, kaj se dogaja in kaj prihaja. »Strah poraja nesrečo za nesrečo,” piše Kocbek v noveli Temna stran mesca. „Kdor se boji, postane slep in nevaren, in njegova nevarnost poraja nov strah.” In resnično, po nesmiselnem zločinu, ki je bil storjen na začetku novega časa, se je družba od vrha do tal zapredla v mrežo strahu, ki se je degeneriral iz prvotnega v zmeraj nova nasilja. Ko danes listam po starih časopisih, sploh ne morem dojeti obsega in globine strahu, ki je tedaj vladal med ljudmi. Kaj si je mogel misliti profesor ali študent na pravni fakulteti, ko so njegovega dekana dr. Borisa Furlana, ki je še pred nekaj leti z londonskega radia pošiljal pozdrave partizanom, obsodili na smrt. To je treba ponoviti, v časopisu piše: na smrt. Furlana so potem pomilostili, toda mnogih drugih niso. Nagodeta so ustrelili, pisatelja Velikonjo so ustrelili, trgovca Pšeničnika so ustrelili. In vse sodbe so razglasili v časopisih in preko radijskih valov. Procese so prenašali po zvočnikih na ulice in trge Ljubljane in drugih slovenskih mest. „Obračun s pijavkami in izdajalci,” kot piše neki časopisni naslov o procesu zoper gospodarstvenike in bankirje, je pomenil uvedbo ne samo diktature proletariata in vladavine delovnega ljudstva, temveč predvsem uvedbo povsod pričujočega nasilja, nadzora, ovajanja, strahu. Procesi so se vrstili. Potem ko je bil v pobojih končan obračun z dejanskimi nasprotniki, je prišla na vrsto buržoazija, simpatizerji Zahoda in gnile meščanske demokracije. Procesi proti duhovnikom, procesi proti kulakom. Procesi proti industrialcem in procesi proti književnikom. Na vrsto so prišli tudi njihovi lastni ljudje in partizanski intelektualci so si z grozo in v opravičilo ali pa samo v tolažbo citirali stara spoznanja iz časov pariške komune o revoluciji, ki žre lastne otroke. Po sporu s Stalinom, čigar slike so prva leta po vojni visele na voliščih skupaj s Titovimi, so se v zaporih in na Golem otoku znašli partizanski komandanti in predvojni komunisti. Zoper kmete, duhovnike ali pa samo verne ljudi se je prav v tem času sprožilo najobsežnejše preganjanje. Jugoslovanski komunizem je dokazoval, da ni zapustil izvirne ideje, da zna biti v obračunu z razrednim sovražnikom še odločnejši od Velikega Stalina. Nastajati je začelo nekaj, kar današnji zgodovinarji, podobno kot v kubanskem ali vietnamskem ali romunskem primeru označujejo kot ..nacionalni komunizem”. Od komunističnega univerzalizma, v katerega je bilo uprtih toliko upajočih oči ponižanih in razžaljenih slojev, ni ostalo nič, kvečjemu povsod enak teror in z njim povezan univerzalni strah, totalni strah. In totalni nadzor, totalitarizem, skratka. Pa čeprav z ljubljenim vodjem Titom. Vendar z vsebino, ki ji je nadel ime prav tako ljubljeni vodja svojega ljudstva Mussolini: totalitario. Nastal je tip družbe, ki ga Britanska enciklopedija opisuje kot decentralizirani ali populistični totalitarizem. Karizmatični voditelj, odprava legalnih, socialnih in političnih tradicij, industrializacija, vsako drugačno mnenje od zapovedanega je zlo za družbo, notranje politične razlike niso dovoljene. Ali je še treba dokazovati, da smo tudi po teh definicijah živeli v najbolj pravi totalitarni državi? 4. Za mnoga leta so zastraševanja, zapori, izseljevanja, grožnje, metanja iz služb, drobna in velika šikaniranja, pridobivanja za tajne službe postali oblika družbenega obnašanja. Ustvarjena je bila nevidna mreža plazečega se strahu, oportunizma in ponižanj. Ne vem, ali je, kakor industrijo in kmetijstvo, tudi sistem strahu kdo plansko urejal. Toda v sistemu zastraševanja je videti neko zakonitost. V vsakem okolju je bilo treba najti eksemplarični primer, tako po horizontali, se pravi geografsko, kakor po vertikali, se pravi v vseh družbenih slojih in staležih. Že dolgo ni šlo več samo za maščevanje. Niso obsojali, ubijali in zapirali samo tako imenovanih kolaborantov iz ljubljanske nadškofije. Zapirali so tudi duhovnike na Primorskem, denimo v tolminskem procesu, na Štajerskem in v Prekmurju, na smrt so obsojali trgovce in industrijalce, ki so med vojno pomagali partizanom. V sicer zmeraj bolj oslabljenih krogih nasilja so pogromov, zaporov, izgube služb ali prepovedi potovanj deležni vsi: od Slovenske akademije in znanosti preko univerze in umetniške sfe- re do srednjih šol, tovarn, uradov, župnišč in najbolj zakotnih vasi: povsod je bilo mogoče in je bilo treba najti sovražnika. Kot daljni odmev Seliškarjevih besed iz leta 1945 najdemo še dvajset let pozneje partijski dokument, v katerem je o otrocih razrednih sovražnikov rečeno, da je treba »iztrebiti gadjo zalego.” V tem letu dni, odkar je padla odločitev za razstavo o totalitarizmu, mi je bilo velikokrat žal, da sem se spustil v to podjetje. Ne samo zato, ker je jemalo veliko časa in sem pogosto v sebi ali v prijateljskem krogu besnel nad dejstvom, da vsi inštituti, muzeji, katedre in plačani ljudje v njih ne počnejo tega, s čimer se moramo mi ukvarjati skorajda amatersko. Tudi ne samo zato, ker sem se z razstavo ukvarjal ob obilici drugega pisanja in mi je jemala zanj potrebno zbranost. Pač pa predvsem zato, ker mi je zmeraj znova postajalo tesno ob mislih na žive ljudi in njihove usode, ki so me gledale iz vsakega papirja, ki sem ga bil obrnil v rokah. Profesorji, ki so v partijskih karakteristikah ovajali svoje dijake in podpisovali dokumente za izključitev iz vseh šol tedanje Jugols-avije, zasliševalci, ki so v celicah trpinčili nedolžne žrtve, kriminalistični policisti, ki jim je bilo naloženo, da vohljajo za politično sumljivimi ljudmi, sodniki in porotniki, ki so jih z izsiljevanji pripravili do tega, da so izrekali kazni za politične prekrške, kot je bil, recimo, zapisovanje svojih misli o stanju v naši državi v osebni dnevnik. Vemo, kaj seje zgodilo Pučniku, Blažiču, Vilčniku, Miklavčiču in mnogim drugim bolj ali manj znanim-Toda kaj se je zgodilo množici ljudi, za katere javnost nikoli ni slišala? Ko listam papirje, mi postaja jasno, da se tudi sam nisem v celoti zavedal, kako daleč je ta stvar šla, kako je bila razlezena v vse kapilare družbenega organizma. Dokumenti govorijo o vsakdanjem življenju, o življenju, ki zaradi malih ovadb in zanikrnih partijskih o-cen pomeni hude pretrese za posameznika, izgube služb in štipendij, ne-možnosti potovanj, životarjenje v revščini, mnoge neizpolnjene sanje mladih ljudi, pobege v tujino, zaustavljene poklicne ambicije. Dokumenti g°' vorijo o državi totalnega nadzora, p°' seganja v sleherno življenje, ki se ne želi ali se ni sposobno podrediti ah prilagoditi. Drugič dalje IZPOSOJENI INTERVJU___________________________________________________________ r?vr^\/'vv;\/ s Tč T ? <\P %? fp> v cv? w w w w w w w w w w w w w w w w w w w w w w w w (v? w v w v w Kristus je luč v življenje Drugo berilo (Ef 5,8-14) Apostol nas spodbuja, naj živimo kakor otroci luči, kot taki, ki jih je Kristus razsvetlil. V postnem času z vsakdanjim spreobračanjem zapuščamo temo, mrak in slepoto slabih del. Tako postajamo rodovitni za sadove luči: dobroto, pravico in resnico. Te luči potrebuje današnja družba - naj pride vanjo po nas. Jezus odpre oči sleporojenemu Evangelij (Jn 9,1-41) Evangelij poroča, kako je Jezus °dprl oči sleporojenemu. Še nikoli ni bilo med ljudmi toliko teme in zaslepljenosti, kot je je danes, zato tudi nikoli toliko potrebe in tudi (čeprav nezavednega) hrepenenja po luči. Zaslepljenost pogublja mnoge ljudi, ki imajo rajši temo kakor luč. Krščanstvo je luč. Sle-Porojeni je bil obdarovan z lučjo - in za njim nešteti spreobrnjenci v zgodovini Cerkve. Jezus tudi današnjemu svetu Ponuja luč. 5. POSTNA NEDELJA 21. marca Božji duh nam daje življenje Prvo berilo (Ezk 37,12-14) Prispodoba mrtvaških kosti, ki jih je božji Duh oživil, govori o vsemogočnosti Boga. Izraelsko ljudstvo je bilo vojaško poraženo, tempelj je bil polsen in Jeruzalem opustošen. Velika večina prebivalcev je bila v izgnanstvu. Nikjer nobene rešitve. Toda Bog zaveje poseže s svojim stvariteljskim Du-b°m in svojemu ljudstvu vrne življenje 'n mu odpre bodočnost. Današnji ljudje živijo v senci smrti. Vedno bolj prevladuje kultura smrti. Življenje mnogih je Postalo le še bivanje za smrt. Svet Potrebuje mogočnega posega Duha, ki naj med nami budi novo civilizacijo ži-v|jenja in ljubezni. V nas je božji duh, ki obuja v življenje Drugo berilo (Rim 8,8-11) Obljuba, ki jo daje prerok Ezekijel, uresničuje s prihodom Svetega Duda v naša srca. Sveti Pavel v berilu stlr'krat ponavlja eno najbolj življenjskih resnic krščanstva: Sveti Duh prebiva v nas. On je Duh, ki oživlja, ustvarja in Poustvarja naše življenje. On bo naša 6 esa obudil za večno življenje. Vsak dan v sebi obnovimo vero: ,.Verujem v Svetega Duha, Gospoda, ki oživlja.” Jezus je vstajenje in življenje Evangelij (Jn 11,1-45) ,,Tvoj brat bo vstal.” To veselo oznanilo lahko uresniči samo On, ki je za nas umrl in vstal. Sleherni človek vseh časov in krajev nosi v sebi neugasljivo hrepenenje po življenju, ki se nikoli ne konča. Današnje Jezusove besede presegajo vsa naša pričakovanja in prinašajo odgovor, ki si ga želimo: „Jaz sem vstajenje in življenje.” Zaradi tega oznanila je krščanstvo vera trdnega upanja, ker daje odgovor na človekova najgloblja življenjska vprašanja in teženja. CVETNA NEDELJA 28. marca Svojega obraza nisem skrival pred tistimi, ki so me sramotili Prvo berilo (Iz 50,4-7) Danes gremo s Kristusom v velikonočno skrivnost trpljenja, smrti in vstajenja. Tretji spev Gospodovega služabnika, presenetljivo jasno videnje preroka Izaija, napoveduje Kristusa, ki bo nase sprejel križ, trpljenje in smrt. To je tudi pot tistega, ki hodi za Kristusom in hoče biti njegov učenec. Naše življenje postane bogato in rodovitno, če bomo znali sprejeti in vzljubiti križ, daritev in žrtev. Ponižal se je, zato ga je Bog povišal Drugo berilo (Flp 2,6-11) To berilo nam presenetljivo pove, kako daleč gre ljubezen. Jezus se je iz ljubezni do človeka izničil do smrti na križu, Bog pa ga je povišal. Tudi naša kolena in naša srca naj se danes pripognejo pred Njim, našim Kraljem in Odrešenikom, ki je šel v smrt za nas. Toliko časa je bil med nami zanikan in zamolčan, danes ga s ponosom priznavamo in sprejemamo. S simbolno oljčno vejico naj gresta z nami v naše domove njegov mir in sprava, sadova njegove ljubezni do konca. Trpljenje Našega Gospoda Jezusa Kristusa Evangelij (Mt 26,14-75;27,1-66) Poročilo o trpljenju in smrti Jezusa Kristusa ni neka zgodba iz preteklosti, ampak je tudi danes aktualno dogajanje. Ljudje tudi danes zavzemajo do Iz pisma misijonarja PEDRA OPEKA Z božičnimi in novoletnimi voščili je poslal misijonar Pedro Opeka tudi poročilo o delu in stanju njegovega misijona za leto 1998. ...Letni dohodek na prebivalca na Madagaskarju je sedaj nižji kot je bil leta 1970. Od 450 dolarjev je padel na 220 dolarjev. ...Če hočejo starši kupiti najnujnejše šolske potrebščine samo za enega otroka, je potrebna za to vsaj ena mesečna plača. Kako naj rešijo problem tam, Iger je v družini več šoloobveznih otrok in nihče v službi? ...Sedaj 50% otrok ne hodi v šolo; na podeželju je ta procent še višji. Naše združenje Akamasoa skuša omogočiti osnovnošolsko izobrazbo vsaj 7000 o-trokom, ki živijo pod njenim okriljem. Zakaj je takšna revščina na Madagaskarju, kljub temu da ima dovolj naravnega bogastva, iz katerega bi lahko živelo vseh 14 milijonov prebivalcev? Najprej nosijo krivdo državni funkcionarji, ki skrbijo predvsem zase, Kristusa različna stališča. V tem pasijonu nastopamo tudi mi. Pozorno prisluhnimo. Pred nami se bodo vrstili prizori, v katere smo vključeni tudi mi. Skušajmo odbrati in priznati, s katero od nastopajočih oseb se lahko izenačimo. _____________ŽELIM OBNOVITI SVOJ KLIC, NAJ SVET POSLUŠA SPOROČILO... V X? \/ V1 ‘v5 V V V 'n? 'v7 9\/9v\?99v9^ ‘v7 \? X/ (.?z srca zahvaliti za vse, kar ste do sedaj pomagali. Potrebno pa bo še velik0 truda in vztrajnega dela, zato Vas vabim, da ostanete z nami tudi v prih0' dnje. S skupnimi močmi bomo lažje uspeli. Pedro Opeka ■ KI NAM PRIHAJA IZ FATIME." (JANEZ PAVEL II., 2. MARCA 1983) 'v5 X5 <7 \? 'v’ v’ V' V k/ \/ 'v c\? \/ \/ V v’ N? (v5 c 7'\? 'v5 x? V\/L? \? \/ V X>‘ v' \? \? V \? ^ \y C/ V/ <*? Postal neobvezni god. Praznuje se v soboto po prazniku Srca Jezusovega. V zbirki Marijinih maš je tudi maša v čast Marijinemu brezmadežnemu Srcu. Dne 13. maja 1946 je papeški legat okronal milostni kip fatimske Matere Božje. Papež Pavel VI. je leta 1964, ob sklepu 3. zasedanja 2. vatikanskega koncila, obnovil posvetitev Cerkve in sveta Marijinemu brezmadežnemu Srcu in poslal fatimskemu svetišču zlato rožo. Dne 13. maja 1967, za petdesetletnico prikazovanj, je Fatimo tudi obiskal. V Fatimi je bil 13. maja 1982 tudi papež Janez Pavel II., da se zahvali Mariji, da je po atentatu na trgu Svetega Petra, 13. maja 1981, ostal živ. Opravil je posvetitev Marijinemu brezmadežnemu Srcu. Obisk obeh papežev y Fatimi in srečanje z vidkinjo Lucijo je svojevrstna potrditev fatimskih dogodkov najvišje stopnje. Na poti v srednjo Ameriko je papež Janez Pavel II. 2. marca 1983 na lizbonskem letališču dejal: „Želim obnoviti svoj klic, naj svet posluša sporočilo, ki nam prihaja iz Fatime.” Nekatere škofije in redovi obhajajo 13. maja ali 13. oktobra praznik fatimske Matere Božje. Lucijino življenje po prikazovanjih leta 1917 Da bi bila Lucija rešena radovednih obiskovalcev, jo je mati po škofovem nasvetu 17. julija 1921, ko je bila stara dobrih 14 let, poslala v oddaljeni dekliški zavod redovnih sester dorotejk v kraju Vilar, ki je danes del mesta Porto na severu Portugalske. Tu je bila deležna temeljite moralne in verske vzgoje. V Portu je dokončala tri Razrede ljudske šole ter se naučila kuhajnja in šivanja. Lucija je že pred prihodom v zavod dorotejk razmišljala o redovniškem Poklicu. V zavodu se je najprej zanihala za karmeličanke, a zgled vzgoji-keljic in hvaležnost sta vplivala, da se Je končno odločila za vstop k dorote-Jkam. Te so jo poslale v svojo novi-ciatsko hišo v špansko mesto Tuy, bli-Zu Portugalske meje. Tja je prišla 24. oktobra 1925. Naslednjega dne je od-sla v drugo redovno hišo v bližnjem jhestu Pontevedra, prav tako v Španiji, kjer je bila do julija 1926 v postulatu, . J6 čas priprave na noviciat. Od 20. JPbja 1926 dalje je bila v hiši noviciata Xj mestu Tuy, kjer je 2. oktobra 1926 .bila redovno obleko in začela novi-ciat. Po dveh letih noviciata je 3. okto-lfa 1928 naredila začasne, 3. oktobra 1934 pa večne zaobljube. Maja 1946 se je vrnila iz Španije v domovino v samostan dorotejk Vilar. Obiskala je Fatimo in pokazala kraje prikazovanja angela in Marije. Dne 25. marca 1948 je s papeževim dovoljenjem prestopila v strožji red bosonogih karmeličank v mestu Coimbra, kjer je 31. maja 1949 napravila večne zaobljube. Tu v molitvi in pokori živi še danes. Njeno redovno ime je sestra Marijinega brezmadežnega Srca. Leta 1954 je v pismu duhovnemu voditejju patru Gonsalvesu zaupala: „Ko sem prejela milost, da, sem vstopila v Karmel, in so me peljali v celico, sem ob vhodu za nekaj trenutkov uprla oči v velik križ brez Božje podobe. Križ mi je razprostiral svoje roke v objem. Častita mati prednica me je vprašala: 'Ali veste, zakaj je ta križ tu brez podobe?’ Ne da, bi mi dala čas za odgovor, je dodala: 'Da se boste na njem križali.’ Kakšen lep ideal je biti križana s Kristusom! Naj me On napoji z nespametjo križa! V tem je skrivnost moje sreče - nič drugega hoteti ne želeti, kot ljubiti in trpeti iz ljubezni. ” Za petdesetletnico prikazovanj, 13. maja 1967, je bila sestra Lucija ponovno v Fatimi, Iger je govorila s papežem Pavlom VI. V Fatimi je bila tudi leta 1982 in se je pogovarjala s papežem Janezom Pavlom II. Po Marijinem naročilu je Lucijino življenjsko poslanstvo širjenje pobožnosti do Marijinega brezmadežnega Srca. Marijina sporočila sestri Luciji po letu 1917 V zavodu sester dorotejk Vilar pri mestu Porto na severu Portugalske se je Luciji šest let po fatimskih prikazovanjih, 26. avgusta 1923, prikazala Marija. Rekla ji je, da bo njena prava nebeška Mati, ker je zapustila zemeljsko mater. Priporočala ji je molitev in žrtve za grešnike, ki se jih veliko pogubi, ker se nihče ne žrtvuje in ne moli zanje. Ko je bila Lucjja v Španiji v mestu Pontevedra pri dorotejkah v postulatu, se ji je ponoči 10. decembra 1925 v njeni mali sobi prikazala Marija z Detetom, ji pokazala svoje s trnjem obdano Srce in ji dala naročilo glede širjenja pobožnosti prvih sobot: „Glej, moja hči, moje srce, obdano s trni, kijih nehvaležni ljudje stalno zabadajo vanj s svojimi kletvami in nehvaležnostjo. Vsaj Iz pisma Janeza Markeša o maši za Mijo Markež na Jesenicah, 26.12.98 Pravkar sem prišel z Jesenic, od svečane maše v spomin tete Mije. Rečem ti, da še ne polnim, da bi bila jeseniška cerkev tako prevzeta in prelita s sentimenti, obiska je bilo več kot dovolj, lahko bi rekel, daje cerkev redkokdaj tako polna. Pevci, iz družine Debevec, so naredili vzdušje, kot ga jeseniška cerkev še ni videla, vsaj kar jaz pomnim, ne. Tudi moj oče je delil isto mnenje. Že v začetku maše je župnik Milčinovič povedal, da gre za zahvalo Mijinih učencev, med nastopajočimi so bili tudi trije Argentinci, ki so peli slovenske pesmi. Po maši, ki so jo odpeli, so se šli pokazat pred avditorij, nakar je Luka še enkrat eksplicitno povedal, da naj to razumejo kakor zahvalo gospodični Miji, ki seje vse življenje razdajala in ki je v marsičem zaslužna, da oni lahko pojejo slovenske pesmi. ti me skušaj tolažiti in v mojem imenu oznanjuj obljubo: vsem, ki bodo na prve sobote petih zaporednih mesecev opravili sveto spoved, prejeli sveto obhajilo, molili en del rožnega venca ter ostali v moji družbi četrt ure v premišljevanju skrivnosti rožnega venca z namenom, da bi mi zadoščevali, bom pomagala ob smrtni uri z milostmi, ki so potrebne za zveličanje. ” Škof škofjje Leiria je 1939 prikazanje potrdil kot verodostojno. Soba je bila spremenjena v kapelo. Dne 13. junija 1929 je imela Lucija v mestu Tuy ponovno videnje. Najprej se ji je v vsem sijaju prikazala Sveta Trojica. Marijino sporočilo, kije sledilo, pa se glasi: „Nastopil je trenutek, ko Bog prosi, naj sveti oče skupaj z vsemi škofi izvrši posvetitev Rusije mojemu brezmadežnemu Srcu, in Bog obljublja, dajo bo s tem rešil. Toliko je duš, ki jih Božja pravičnost obsoja zaradi grehov, storjenih zoper m-ene. Prihajam, da izprosim pokoro. Žrtvuj se po tem namenu in moli (...). Niso me hoteli poslušati (...). To bodo storili, a bo pozno. Rusija bo po svetu raztrosila svoje zmote in povzročila vojne in preganjanja Cerkve; sveti oče bo moral veliko trpeti.” LEPOSLOVJE_________________________________________________________ V'rv 1\? ' ? 1 v^v^N/v\/^v ':; '■ ’ 7 '■ ’ v ■ ;7\7\7 V NAZARETU SELMA LAGERLOF T o je bil Jezus šele pet let star, je nekoč sedel na pragu delavnice A V svojega očeta in delal iz gline kukavice. Zgnetel jih je iz kepe prožne gline, ki jo je dobil od lončarja nasproti. - Tako srečen je bil kakor še nikoli. Saj so mu pravili otroci tistega mesta, da je lončar zelo neprijazen mož. Da se ne da preprositi niti s prosečimi pogledi niti s sladkimi besedami. In nikoli se ga ni upal prositi. Komaj je vedel, kako se je zgodilo! Le na stopnišču je stal in hrepeneče zrl soseda, kako je delal oblike. Pa je že prišel iz delavnice in mu je podaril toliko gline, da bi mogel napraviti iz nje velik vrč za vino. Na stopnicah sosednje hiše je sedel Judež. Grd je bil in je imel rdeče lase. Po obrazu je imel modre lise. Njegova obleka je bila vsa raztrgana. Vedno se je pretepal in premetaval z dečki na cesti. Zdaj je bil miren. Nikogar ni jezil, ni se pretepal z nikomer in se je kakor Jezus igral s kepo gline. Seveda si gline ni mogel preskrbeti sam. Pred lončarja si je komaj upal, ker seje ta pritoževal, da Judež luča kamenje na njegove krhke izdelke. Lončar bi ga bil pač zapodil in pretepel s palico. A Jezus je delil svojo zalogo z Judežem. Otroka sta postavila izgotovljene lončene kukavice v krogu okrog sebe. Te kukavice so bile pač take, kakršne so bile vedno lončene kukavice: namesto nog so imele veliko okroglo kepo, da so stale na njej; imele so kratke repe, nič vratu, in komaj so se poznale perutnice. A takoj je bilo mogoče spoznati razliko v izdelkih obeh tovarišev. Judeževi ptiči so stali tako postrani, da so se prevračali. In če je še tako vneto gnetel po njih s svojimi majhnimi, trdimi prsti, ni mogel napraviti ljubkih in lepo oblikovanih telesc. Včasih je skrivaj pogledal k Jezusu, da bi videl, kako je mogoče, da so ptiči tako enakomerni in gladki, kakršno je hrastovo listje v gozdovih gore Tabor. Cim več ptičev je napravil Jezus, tem srečnejši je bil. Eden se mu je zdel lepši od drugega in na vse je zrl poln ponosa in ljubezni. To bi bili njegovi tovariši pri igranju, njegovi bratci, spali bi v njegovi posteljici, mu delali druščino, mu peli pesmi, kadar ne bi bilo matere doma. Še nikoli ni bil tako bogat. Nikdar več ne bo osamljen, nikdar več zapuščen. Mimo je prišel visokorasel nosač vode. Ves je bil sklonjen pod težkim mehom za vodo. Takoj za njim je prišel prodajalec zelenjave, ki je zibaje se sedel na hrbtu svojega osla sredi med velikimi, praznimi košarami. Nosač je položil roko na Jezusovo svetlokodrasto glavico in ga vprašal, kako je z njegovimi ptiči. Jezus pa mu je pravil, da imajo imena in znajo peti. Da so vsi ti mali ptički prileteli k njemu iz tujih dežela in da mu pripovedujejo marsikaj, kar vedo le oni in on. In Jezus je tako pripovedoval, da sta ga precej časa poslušala nosač in prodajalec in se nista prav nič spomnila svojih opravkov. A ko sta hotela iti dalje, je pokazal Jezus na Judeža: ..Poglejta, kako lepe ptičke dela Judež!” Tedaj je prodajalec zelenjave dobrohotno pridržal osla in vprašal Judeža, ali imajo tudi njegovi ptiči imena in ali znajo peti. A Judež ni znal ničesar povedati. Trdovratno je molčal in ni pogledal od svojega dela. Prodajalec je srdito pohodil enega izmed Judeževih ptičev in pojezdil dalje. Tako je prešlo popoldne. Sonce se je globoko nagnilo. Njegov žarek je prodiral skozi nizka mestna vrata, ki so bila na koncu ulice in jih je krasil rimski orel. Ta sončni žarek, ki je prihajal z zahajajočim dnevom, je bil popolnoma rožnat. In ko je drhtel po ozki ulici, je pobarval vse na svoji poti, kakor bi bil pomešan s krvjo. Pobarval je lončarjev vrč in tudi stružnico, ki je škripala pod tesarjevo žogo, in belo tenčico, ki je obrobljala Marijin obraz. A najlepše se je svetlikal sončni žarek na majhnih lužah, ki so se nabrale med velikimi neenakimi kamnitimi ploščami cestnega tlaka. In prav nenadoma je iztegnil Jezus ročico v bližnjo lužo. Pravkar se je spomnil, da bi poslikal svoje sive ptičke z lesketajočim žarkom, ki je tako lepo pobarval vodo, hišne zidove in vse drugo naokrog. Tedaj se je hotel sončni žarek pozabavati s tem, da se je pustil zajemati kakor barva iz slikarskega lončka. In ko je Jezus z njim poslikal male glinaste ptičke, je mirno obležal na njih in jih od glave do nog pokril z bleskom, ki je bil podoben svetlikanju demanta. Judež je zdaj pa zdaj pogledal Jezusa, ali bo napravil več in lepe ptičke od njegovih. Radostno je vzkliknil, ko je zapazil, da barva Jezus svoje glinaste kukavice s sončnim žarkom, ki gaje zajemal iz luže. In tudi Judež je pomočil svojo majhno roko v bleščečo se lužo in hotel zajeti žarek sonca. A ta se Judežu ni dal prijeti. Izmuznil se je iz njegovih prstkov. In čeprav je Judež še tako naglo pregibal roke, da bi ga prijel, mu je sončni žarek ušel. In svojim ubogim ptičkom ni mogel dati niti pičice barve. „Čakaj, Judež!” je vzkliknil Jezus-„Bom jaz prišel in ti poslikal ptičke.” „Ne,” je dejal Judež, ,,ne boš se jih dotaknil. Dosti dobri so, kakršni pač so.” Vstal je, namršil obrvi in se ugriznil v ustnice. Potem je položil široko nogo na ptičke in jih pomečkal drugega za drugim, da je nastala iz njih majhna, ploščata glinasta kepa. Ko so bili uničeni vsi njegovi ptički, je stopil k Jezusu. Ta pa je božal svoje ptičke, ki so se bleščali kakor dragi kamni. Judež jih je nekaj časa molče opazoval, potem je dvignil nogo in enega pohodil. Ko je potegnil nogo nazaj in se je bil mali ptiček spremenil v sivo glino, seje čutil tako olajšanega, da se je priče smejati in je dvignil nogo, da bi pohodu še enega. „Judež!” je vzkliknil Jezus, „kaj de- INTERVJU v \ )rY^ V ?^ v’;’\/;'v' 15. novembrom 14. mednarodno srečanje; Slovenci so sedaj drugič sodelovali s svojini štantom pod okriljem društva Triglav, ki ga vodi Marjan Jeriha; ..Manifestacijo vere v Sloveniji” je predstavila dr. Rosa Polh s pomočjo arh. ■Iožeta Carsedo; nastopili sta hidi folklorni skupini ..Veseli slovenski duh” in ,,Mavrica" Pod vodstvom prof. Cecilije Salazar Novak; slovenske gospodinje pa so predstavile značilne slovenske jedi. V Mendozi je Društvo 'Slovencev v soboto, 14. no-vembra, organiziralo pevski koncert in likovno razstavo; Pevski zbor je ponovil program, ki gaje pel v Slovenski hiši 9. oktobra ob Slovenskem dnevu, slikar in rezbar Ivan Bukovec pa je razstavil 17 akvarelov; slikarja in njegovo delo je predstavil arh. Božidar Bajuk. Rožmanov dom za osta-rele rojake jc imel celodnevno Prireditev v nedeljo, 6. dec-Crnbra; sveto mašo je daroval dušni pastir Toni Bidovec, po •naši je nagovoril udeležence Predsednik RD Peter Čarman, nato pa so rojaki posedli °krog pogrnjenih miz v domu in na vrtu; v domu je trenutno Id oskrbovancev. Na praznik Brezmadež-ne> 8. decembra, se je zbrala gladina k mladinski sveti ma-s' v cerkvi Marije Pomagaj; n'ed mašo je pel mladinski Pevski zbor iz San Justa pod y°dstvom Andrejke Selan °mbergar; mašo sta darova-‘l Franci Cukjati, poverjenik jusnega pastirstva za pastora-0 mladine, in Janez Cerar ■m med mašo je imel nago-p°r duhovni vodja mladine Unči Cukjati, po maši pa nnez Cerar; mladina je sode-‘ovala Vsi molitvijo, pesmijo, 80 pa zmolili posvetitev mzrnadežni. MARKO FINK dobitnik nagrade Prešernovega sklada za leto 1999 Predsednik Upravnega odbora Prešernovega sklada Jože Kušarje I7. decembra sporočil, da bosta leta 1999 Prešernovo nagrado prejela skladatelj Alojz Srebotnjak in pesnik Tomaž Šalamun, nagrado Prešernovega sklada pa bodo dobili - avtorja animiranega filma Zvonko Čoh in Milan Erič, baritonist Marko Fink s pianistko Natašo Va- lant, Komorni orkester Slovenske filharmonije, slikar Živko Marušič, pisatelj Jani Virk in avtor videa Andrej Zdravic. Predlanskim je to nagrado dobil tudi pisatelj Zorko Simčič. Baritonistu Marku Finku, našemu naročniku, za to najvišjo slovensko kulturno nagrado čestita tudi naša revija. Na veleposlaništvu Republike Slovenije je bilo 9. decembra praznovanje slovenske neodvisnosti; veleposlanik prof. dr. Janez Žgajnar je po petju slovenske himne orisal proces osamosvajanja in nazdravil Republiki Sloveniji in predstavnikom naših slovenskih ustanov in organizacij ter javnim delavcem slovenske skupnosti v Argentini. Pristavska folklorna skupina je organizirala 12. decembra veselico mednarodnih plesov, pri kateri so nastopile poleg slovenske pristavs-ke skupine tudi italijanska, perujska, portugalska, ukrajinska in argentinska. Dr. Jože Bernik, predsednik Svetovnega slovenskega kongresa, je imel v nedeljo, 13. decembra, po maši v Slomškovem domu na vabilo SKD in SDS predavanje o sedanji politični situaciji v Sloveniji. Društvo Slovenska vas je imelo v nedeljo, 13. decembra, članski asado. Slovenska polnočnica v cerkvi Marije Pomagaj je bila ob 22. uri; četrt ure pred mašo je vodil ljudsko petje božičnih pesmi Andrej Selan; s prela- tom Jožetom Škerbcem je so-maševal prelat Jože Guštin, drugi dušni pastirji pa so bili na voljo za spoved; mašni napovedovalec je bil Bogdan Magister, prvo berilo je brala Danica Malovrh, drugega pa inž. Janez Lavrič; rojaki so napolnili cerkev in dvorišče Slovenske hiše; praznične maše na božič so zbrale po vseh naših verskih središčih veliko rojakov; po mašah je bil skupni praznični zajtrk in nato nastopi otrok, ki so ponazorili božično zgodbo; mladina je imela še posebej božična srečanja. 14. novembra 1998 sta bili krščeni v cerkvi Marije Pomagaj v Buenos Airesu MICHELA OSTERC, hči Andreja in Veronike roj. Malovrh (desna), in DELFINA PETRUNGARO, hči Germana in Ines roj. Osterc. GOSPOD, DAJ JIM VEČNI MIR IN POKOJ!____________________________________________________ ^^^^cC'9?'v,\7\?'v?V,c'?r'° Nlcy "v^r7?c:?'v''?r'vr. : : -1 ^TV Julka Fink roj. Petkovšek 7. septembra 1998 je po hudi bolezni umrla gospa Julka Fink roj. Petkovšek iz Ramos Mejije. Rojena je bila 5. junija 1915 na Vrhniki, kjer je tudi obiskovala osnovno šolo. Srednjo šolo je naredila pri uršulinkah v Mekinjah. Leta 1939 se je poročila s Tonetom Finkom iz Ljubljane. V srečnem zakonu se jima je rodil sin Tone. Leta 1945 se je mož domobranec umaknil v Italijo in po nekaj letih življenja po taboriščih emigriral v Argentino. Gospa Julka je z majhnim sinom ostala sama doma v zasužnjeni domovini. Leta 1954 je tudi ona dobila, kot veliko drugih žena, dovoljenje za izselitev k možu v Argentino. S sinom sta stopila na argentinska tla 19. oktobra istega leta. Tako je bila družina po skoraj desetih' letih prisilne ločitve spet skupaj. V Ramos Mejiji so si postavili lep dom. Žal ji je mož po dolgi bolezni kmalu umrl. Zadnja leta je preživela skupaj s sinom in snaho Olgo roj. Zajec. Lansko leto se ji je zdravje zelo poslabšalo. Morala se je podvreči kar trem operacijam. Ko jo je dušni pastir Anton Bidovec 6. septembra obhajal in podelil sveto maziljenje, je bila še pri zavesti. V zgodnjih urah naslednjega dne pa jo je Bog rešil težkega trpljenja. Pokopali so jo na pokopališču Villegas v San Justu. Gospa Julka se je redno udeleževala mesečnih svetih ur za prve petke v Slomškovem domu. Bila je tudi članica Živega rožnega venca. Naj ta tiha in plemenita žena uživa večno srečo pri Bogu! P. Fortunat Zorman OFM V šali je včasih rekel: ,,Le-mont, to sem jaz!" Sam ni mislil resno, mi smo pa vedeli, da to v veliki meri drži. Ne zato, ker je v Lemontu preživel dolga desetletja, ampak zato, ker je bil vsa ta desetletja gibalo bistvenega apostolata tega samostana, po katerem je Le-mont znan med vsemi Slovenci Združenih držav, pa tudi Kanade, Argentine in še marsikje drugje. Urejal je namreč mesečnik Ave Maria in bil duša slovenskih romanj k lemontski Mariji več kot tri desetletja. Rojen je bi! 2. decembra 1914 v Metliki, vendar je bil pravi dom Zormanove družine v Mojstrani, župnija Dovje pod Triglavom. V Metliko so se preselili prav v letu njegovega rojstva, saj je bil njegov oče železničar, ki so jih v Avstriji prestavljali iz kraja v kraj kot oficirje ali duhovnike. Tam je zrasel, tam obiskoval osnovno šolo, gimnazijo pa pač najbližjo, v Novem mestu, kjer je bi! gojenec frančiškanskega konvikta. Vendar je Mojstrana ostala njegova velika ljubezen do konca. Verjetno je v konviktu zrasel njegov redovniški poklic in tako je leta 1932 v Kamniku oblekel frančiškanski habit, po enem letu naredil začasne zaobljube, nadaljeval teološki študij v Mariboru, kjer je naredil slovesne zaobljube leta 1937 in bil tam tudi posvečen v duhovnika 7. junija 1940. Slabo leto po novi maši so Nemci pregnali iz Maribora vse slovenske duhovnike in tako je p. Fortunat prišel v Ljubljano, kjer je sodeloval v Škofijski dobrodelni pisarni, dobil je pa tudi dovoljenje za delovanje med slovenskimi interniranci v taborišču Chiesa Nuova pri Padovi. Leta 1944 je s skupino duhovnikov ilegalno odšel na Gorenjsko, ki je bila takrat nemška, se nastanil na Brezjah med slovenskimi domobranci in od tam več ali manj skrivaj hodil maševat in delit zakramente po župnijah med Kamno gorico in Jesenicami. Maja 1945 seje umaknil preko Ljubelja na Koroško, kjer je deloval v taboriščih v Spittalu in Lienzu. Kot duhovnik je lahko občasno odhajal iz taborišča in še zdaj se ga mnogi spominjajo, kako je nosil nazaj polne nahrbtnike hrane, ki jo je za taboriščnike naprosil pri avstrijskih okoličanih. Od tam ga je pot vodila preko San Rema v Italiji v New York, kjer je naprej deloval pri slovenski fari sv. Cirila, nato k Sv. Štefanu v Chicago, leta 1956 pa je v Lemontu prevzel uredništvo našega mesečnika, ki ga je uspešno urejal vse do leta 1991. Njegovo delo v Lemontu? Prelistajte Ave Maria med leti 1956 in 1990, Koledarje v istih letih - pa boste našli le majhen kos njegovega dela. Ni bilo slovenskega romanja brez njega, menda se je udeležil tudi prav vseh Baragovih dni. Koliko dela je pa opravil v raznih redovnih skupnosti v bližnji in daljni okolici Lemonta, koliko doma v samostanu od kuhinje do vrta, bi pa lahko povedali le tisti, ki so z njim živeli. Dve stvari sta pa posebej vredni omembe. Prva je njegova skrb, da je bil vedno na tekočem o vsem, kar se v Cerkvi dogaja. To se je izkazalo najbolj med II. vatikanskim koncilom in v času po njem, ko je s svojim pisanjem znal opozarjati na ,,sveži veter v Cerkvi”, ki je vel skozi okna, ki jih je s koncilom odprl papež Janez XXIII. Znal je ljudem osmisliti in približati koncilske reforme, posebno liturgične, ki so bile za marsikoga dokaj boleče. Druga pa je bila njegova neupogljivost. Dosledno se je s svojim peresom bojeval proti komunizmu, saj ga ni poznal le iz izkušenj na lastni koži, ampak mu je bila znana tudi vsa njegova teoretična zlaganost in zloba. Tu ni poznal pardona in se je postavil po robu celo ljubljanskemu provincialu, ki ga je ob nekem obisku opozoril, naj bi ne pisal proti komunizmu, češ da zaradi tega oblast v Ljubljani gleda na Ave Maria kot na protidrža-vni list. Odločno mu je povedal: ,,Proti komunizmu sem pisal in bom pisal, ker je to moja dolžnost kot duhovnika in Šlovenca.” Slovenijo je obiska! samo enkrat, ob svoji zlati maši poleti leta 1990. Dovje in Metlika, Brezje in Sveta gora, Ljubljana in Maribor: vse se je zvrstilo. V bistvu se je šel poslovit. V njegovem potnem listu je samo žig Jugoslavije; slovenskega ni in ga ne bo. Bolezen mu je zaprla pot v samostojno in neodvisno Slovenijo. Zlata maša v Lemontu, Clevelandu in Sloveniji je bila njegov labodji spev. Z veliko prizadevnostjo in ob tuji pomoči je uredil še nekaj številk mesečnika Ave Maria, nato pa ga je sprejel v oskrbo Nursing home, kjer se je skoraj osem let pripravljal na srečanje s sestro smrtjo, ki ga je obiskala 30. septembra 1998. Pokopali so ga 5. oktobra 1998 na frančiškanskem pokopališču v Lemontu. Francka Tomazin roj. Mihevc V sredo, 11. novembra, je umrla na domu svoje hčerke v Villa Luzuriaga v 98. letu starosti Tomazinova mama, rojena Mihevc 1. oktobra 1901 na Brodu, župnija Dolnji Logatec- Njena mladost v kmečkem domu je bila pod močnim vti- i som prve svetovne vojne. Lo- | gatec je bil namreč v zaledje soške fronte, od koder se je čulo topovsko grmenje, vas se je spremenila v vojaško taborišče in središče prve pojoči za ranjence. Ker so bili moški v vojski, je vse delo na kmetiji padlo na starčke, ženske in otroke. Najlepše spomine iz mladosti pa je Tomazino-va mama ohranila na organizacije v domači fari: Marijina družba, Orlice, Prosvetno društvo in pevski zbor. Povsod je bila zelo delavna. Po poroki z Vinkom Tomazinom iz sosednjega Gornjega Logatca sta Prevzela tetino kmetijo v'vasi Kalce in jo z umnim gospodarstvom dvignila in povečala, Srečni zakon pa je razveseljeno šest otrok: tri dekleta in trije fantje. Mirno življenje se je kmalu skalilo z bližajočo se drugo svetovno vojno, italijansko okupacijo in komunistično revolucijo. V hudih časih Se je pokojna Francka izkazala kot močna žena. Že v moževi bolezni je ob kopici otrok vodila kmetijo, v vojnem času, ko je bil mož v italijanski 'cternaciji v Gonarsu, nato pa Pri domobrancih, je spet vsa skrb padla na njena ramena. Kakor je bila gospodarska in varčna žena, pa je bila osebno Zelo skromna in odprte roke do pomoči potrebnih. In prišel je 5. maj 1945 z usodno odločitvijo: grožnje domačih komunistov, mož je na-mreč pripeljal domobrance v gornji Logatec, so povzročile, da sta se z možem odločila, da se družina za ,,štirinajst dni” umakne v hribovite Rovte. ^°ž je ostal z domobranci, Francka pa je naložila na štirikolesni ročni voziček nekaj nrane in obleke ter mlajše °troke, najmlajša hčerka je 'mela komaj petnajst mese-Cev’ najstarejša pa trinajst let, 'n začela se je dolga pot, s Katere se pokojna Tomazino-Va mama ni več vrnila... Ko je na jesen svojega življenja ob-navljala spomine na pot iz do-m°vine, je mnogokrat dejala, a je občutila posebno božjo P°moč, ker sama vsega tega aPora ne bi zmogla. Ko je Pred leti njen sin obnovil del k’.P° kateri so leta 1945 pačili in porivali ročni vo-Cek, se je vpraševal, kako so rn°9li to pot po klancih iz Logatca v Rovte, ali pa iz Tržiča na Ljubelj in priti v Ve-trinje, je bil mamin odgovor samo eden: Bog in dobri ljudje so nam pomagali! Zapisala je nekaj spominov, in za primer, kako dobro ji je teklo pero, naj bo ta prizor z Ljubelja: ,,Mračilo se je že, ko se je kolona vozil in pešcev vendarle pomaknila malo naprej... že celo popoldne se po polževo rinemo po ljubeljskih klancih in pri vsakem zastoju s kamni podstavljamo kolesa, da nam voziček ne zdrsne nazaj, ali celo v globine pod cesto. Iz doline se sliši vpitje in streljanje, ljudje, ki so nas dohiteli, so vsi obupani, pripovedujejo, da z bregov partizani streljajo na begunce. Sam Bog nam pomagaj! Ljudje tiščijo naprej, a kaj, ko se je gori nekje vse zajezilo... Iz noči se pošastno odražajo zublji gorečih barak na naši levi, na desni pa nam vzbuja upanje cerkvica svete Ane. Množica vzdihuje in glasno moli rožni venec, edina pomoč, ki nam je še ostala... Po še enem ovinku vendar prispemo do tunela, ki v temni noči zgleda kakor strašna pošast, ki nas hoče zdaj pa zdaj požreti. A ni časa za premišljevanje, pokanje in bliskanje krogel v dolini nas opominja, da je edina rešitev pot naprej. Male tri zadelam varno na vozičku, večjim trem pa zabičam, naj se držijo zadaj vozička in ga ne izpustijo, pa naj pride karkoli. Ne vem, koliko dolg je predor, a pot se mi zdi cela večnost... Hrzanje konj, vpitje ljudi in jok otrok trga temo, ki nas obdaja, s stropa nedodelanega predora pa curlja voda in dela luže in blato pod nogami. Vsake to- liko časa pokličem otroke, če se še držijo vozička, sama pa prosim Boga, da se ne polomijo kolesa ob kotanjah in kamnih, na katere zadevamo, sicer smo zgubljeni... Peklenske poti noče biti konec. Končno se nekaj zasvetlika pred nami, zavemo se, da smo rešeni. Svetlobe na koroški strani tunela smo se razveselili kot velikonočnega jutra: prinesla nam je rešen je i..." Križev pot begunske matere se je nadaljeval v Celovec, kjer so za nekaj ur zamudili zadnji transport beguncev v Italijo, a je prav ta zamuda omogočila, da se je družina združila z očetom domobrancem v Vetrinju, in nato skupna pot po taboriščih v Argentino. Po letih pomanjkanja in tegob je pristanek v Argentini pomenil kot prihod v obljubljeno deželo, kjer si je družina z leti postavila svoj drugi dom v Ra-mos Mejia in zaživela normalno življenje. V slovenski skupnosti, ki je rastla ob dušnem pastirju Janezu Kalanu, je družina našla uteho ob izgubi rojstne domovine. Slavje zlate poroke v letu 1980 v Slomškovem domu je Tomazinovi mami pomenil višek življenja, ko sta z možem videvala otroke že preskrbljene in s svojimi družinami. A življenje ni le praznik in preizkušnje so se kar izvrstile: smrt moža in kmalu za njim sina Vinka in hčerke Jožice, pravnučka Ivančka, zeta Jožeta in Franceta so bili udarci, ki ji niso bili prizaneseni. Včasih se je spraševala, koga svojih bo morala še pokopati, predno jo Bog pokliče... A močna žena je vdana v božjo voljo tudi to prenesla in pogumno zrla naprej in spree-mljala življenje otrok, vnukov in pravnukov. Vedno je bila velika prijateljica slovenskega čitiva in se zanimala za vse. Še zadnja leta je rada obiskovala slovenske prireditve, posebno koncerte, a slovenska maša v Slomškovem domu ji je bil višek tedna, če je le mogla, se je je udeležila. Bog ji je bil milostljiv, saj je v visoki starosti 95 let še samostojno živela v soseščini svojih otrok. Zadnji dve leti je bila pri hčerki Francki, kjer je mesec pred smrtjo doživela še padec, ki ji je povzročil splošno oslabljen-je, in previdena s tolažili naše svete vere sklenila svoje dolgo in bogato življenje. Pogreb je strnil ob njeni krsti množico rojakov, ki so spremljali Toma-zinovo mamo v drugi polovici njenega življenjskega potovanja. Pogreb je po pogrebni sveti maši vodil prelat Jože Škerbec na pokopališče Jar-din del Geste, kjer počiva v družinskem grobu. Za njo žalujejo: hčerki Majda poročena Leben in Francka vdova Vester, sinova Jernej z ženo Ivanko in Franci z ženo Metko, dvaindvajset vnukov in vnukinj, trinajst pravnukov in pravnukinj ter nečakinje in nečaki v Argentini, Združenih državah in Sloveniji. Počivaj v miru, slovenska mati! J. IZ NAŠE KRONIKE Zveza slovenskih mater in žena in Vincencijeva konferenca sta priredili v soboto, 19. decembra, božičnico v Slovenski hiši; v cerkvi Marije Pomagaj je daroval mašo delegat Jože Škerbec, med mašo pa je pel otroški zbor Prešernove šole pod vodstvom Mojce Jelenc; med molitvijo angelovega češčenja in rožnega venca smo se nato pomaknili v Dvorano škofa Rožmana, kjer je mons. Škerbec blagoslovil jaslice, duhovni vodja msgr. dr. Jure Rode je povedal božično misel, predstavnice vseh krajevnih odsekov ZSMŽ so prinesle k jaslicam prižgane svečke, božična voščila sta izrekli tajnica in predsednica Irena Fajdiga in Pavlina Dobovšek, vsi navzoči pa so ostali nato pri praznično pogrnjenih mizah ob prepevanju božičnih pesmi in prijateljskem pogovoru. Božični koncert v Bariloč-ah: 19. in 20. decembra je v bariloški stolnici pel zbor Ninos y Jovenes Cantores de Barilo-che; zbor je pred 30 leti ustanovila Lučka Kralj Jerman in ga vodila do 1984; sedaj ga vodi prof. Andrej Jan; zbor je zapel izbor božičnih pesmi in skladbe Gallusa, Bacha, Gevaerta in za konec Gruberjevo Sveto noč; pri 2. delu je zbor spremljal orkester Camerata Nativitatis. NI ZADNJA STRAN UVOŽENO 02 SOSMHBa ■ Vrh slovenske vlade išče nadarjenega režiserja, da bi zrežiral njeno preteklost. ■ Narod je osebno odgovoren za napake svojih voditeljev. ■ Narobe svet: zdaj imamo že desne komuniste in leve kapitaliste. ■ Enomiselni se strinjajo, da je treba gojiti različnost mnenj. ■ Najprej so me vlekli za useša, nato so me vlekli za jezik, zdaj me vlečejo za nos. ■ Na zemlji ne najdeš resnice. Morda je pod zemljo. ■ Televizija je boljša od tiska: služi tudi nepismenim. ■ Z obžalovanjem se spominjamo starih, dobrih časov. Da se le ne bi vrnili! ■ Če kdo misli, da se voditelji rokujejo, se moti. Samo pulz si otipavajo. ■ Najbolj črvivi so tisti, ki jih nikoli ne gloda črv dvoma. ■ Na volitvah v zaporu dobijo največ glasov pazniki. ■ Na zahodu nič novega, na vzhodu vse po starem. NAJBOLJŠI - Med nekim predavanjem je govornik vedno bolj zagret in sprašuje: „Kdo je bil pogumnejši kot princ Evgen, modrejši kot Sokrat, bolj resnicoljuben kot Lincoln, bolj duhovit kot Goethe in lepši kot Apolon?” Neki moški glas iz ozadja: „Prvi mož moje žene!” NOGOMETAŠI - Trener gre s svojimi nogometaši na og-led stadiona. „Tako, fantje,” jim pravi. „Dobro veste, kje je prostor za fotografe, veste tudi, kje so televizijske kamere, zdaj vam bom pokazal še, kje stojijo goli...” OBISKI - ..Morebiti smo se predolgo zadržali," se neki gospod opravičuje v imenu obiskovalcev. „Kje pa,” odvrne gostitelj, „saj vsak dan ob tej uri vstanemo!” POTRATA - „Kaj je potrata?" ..Fotografirati zebro z bar- vnim filmom.” GOVORJENJE - „Ne čvekaj kar tjavdan,” opominja oče sina. „Saj tudi jaz kdaj povem kakšno neumno, ampak vselej dobro premislim, kar rečem.” ODPOVED - „Zakaj včeraj nisi prišel v šolo?” vpraša učiteljica Maksija. „Hote! sem se ravnati po tem, kar sem slišal pri verouku, da se namreč moramo v postnem času kdaj čemu odreči.” DEKLETA - „Ne smeš toliko brati,” svari mati svojo hčerko. „Misli na to, da samo neumna dekleta dobijo moža!” „Ma-mi, tako je bilo v tvojih časih.” UTVARA - ,,Ko sem se poročil s svojo tajnico, sem se dal preslepiti utvari," toži direktor. „Kakšni utvari?” „Utvari, da narekovanje teče doma prav tako gladko kot v službi." Društvo Naš dom iz San Justa je imelo 20. decembra izredni občni zbor. * Šolska počitniška kolonija je odpotovala v Počitniški dom dr. Rudolfa Hanželiča v kordo-vske hribe iz Slovenske hiše v soboto, 26. decembra; otrok je 84; voditelji so: Marcel Brula, Sebastijan Garcia, Nevenka Godec, Pavla Grbec, Andrej Grilj, Danica Malovrh, Marta Selan, Metka Slabe, Veronika Vomber-gar in Irenka Zarnik; duhovni vodja: Janez Cerar; vrnili se bodo 10. januarja. Novi odbor mladinskih organizacij Slomškovega doma sestavljajo: predsednik Aleks Cestnik, podpredsednik Marcel Brula, tajnica Olgi Bohinc, blagajničarja Pavlinka Vombergar in Edi Cestnik, kulturna referentka Veronika Vombergar, športna referentka Olgi Bohinc, pevska referentka Sonja Avguštin, stenčas: Tatjana Javoršek, gospodarji Aleksandra Omahna, Tatjana Javoršek, Damjan Tomazin, Jure in Dani Cestnik ter Matjaž Ribnikar. Novi centralni odbor SFZ in SDO še ni izpolnjen; 26. de- cembra so bili izvoljeni le naslednji: predsednik Tone Cerar, kulturna referenta Veronika Vivod in Dani Čop ter športna referenta Martin Selan in Lučka Mehle. Silvestrovanje je bilo na zadnji večer leta na Slovenski pristavi, v Slovenskem domu v San Martinu in v Našem domu v San Justu. KJE JE kaj Človekove pravice in dolžnosti - Božidar Fink...................33 Zamujena priložnost - Marko Kremžar..................34 Revolucija in izguba slovenskega kulturnega ravnotežja - Justin Stanovnik...............36 Memento mori - France Prešeren 38 Temna stran meseca - Drago Jančar................. 39 Alojz Rebula gost revije Mag.... 41 Leto 1999 - leto Boga Očeta - Lojze Kukoviča.................44 Prazniki v februarju in marcu ...45 Misli k mašnim berilom - Vinko Kobal in Jožko Benedetič .. 46 Iz pisma misijonarja Pedra Opeka...................49 Klic Marije iz Fatime - Anton Nadrah..................50 Iz pisma Janeza Markeša o maši za Mijo Markež.........51 V Nazaretu - Sel m a Lagerlof. 52 Vinko Kobal o duhovnem gibanju Pot - Jože Škerbec....53 Krsti, poroke in smrti v Argentini v letu 1998 .................. 55 Slomšek učenik za vse čase - Zorko Simčič...................56 Pogovori ob kavi - Srečko Jug.. 57 Ogledalo našega časa...........58 Slovenske sobotne šole v Argentini v letu 1998 - France Vitri h.59 Zlatoporočenca Polde Golob in Ivanka roj. Remic...........60 Marko Fink dobitnik nagrade Prešernovega sklada za leto 1999 . 61 Odšli so.......................62 iz naše kronike........ 61, 63 64 DUHOVNO ŽIVLJENJE SLOVENSKA VERSKA REVIJA Izdaja ga Slovensko dušno pastirstvo. Urednik: Jože Škerbec - Ramon L. Falcon 4158 - (1407) Buenos Aires, Argentina - Tehnični urednik: Stane Snoj - Registro de la Propiedad Intclcctual N2 90.877- Stavljenje, oblikovanje in tisk: Talleres Graficos VILKO S.R.L.: EE. UU. 425 - (1101) Buenos Aires, Argentina -^Tel.: (54-1) 307-1044 - Fax: 307-1953 - E-mail: vilko@ciudad.com,ar POVERJENIKI ARGENTINA: Dušnopastirska pisarna*.Ramon L. Falcon 4158, Buenos Aires. ZDA: Slovenska pisarna, Baragov dom, 6304 St. Clair A ve., Cleveland 3, Ohio 44103, USA. KANADA: Rado Krevs, 75 Trovvell A ve. Toronto M6M - 1L5 Canada. ITALIJA: TRST: Marijina družba, Via Risorta 3, Trieste, Italia. GORICA, Riva Piazzuta 18, 34170 Gorizia, Italia. AVSTRIJA: Naročnino pošiljajte Mohorjevi družbi v Celovec. NAROČNINA N Naročnina v Argentini za leto 1999: $ 55,- in izdatki za pošto; drugod U$S 55.- Denarna nakazila na bančni (ne osebni) ček na ime: Jose Škerbec, Ramon L. Falcon 4158 - (1407) Buenos Aires, Argentina-^/ d z9oraj in od leve: 1. Folklorna skupina ,,Veseli slovenski duh" lz ^osaria, ki jo vodi prof. Cecilija Salazar Novak je nastopila 8. 3 nov. 1998 na 14. Mednarodnem srečanju v Rosariu. ' ^uHurni del je organizirala dr. Rosa Polh s pomočjo arh. Jožeta Carcedo pod naslovom ,,Manifestacija vere v Sloveniji”. 'n 4. Dva posnetka z etnografske razstave, ki so jo pod vod-stvom prof. Mirijam Oblak pripravili dijaki 3. letnika SSTRMB ob koncu šolskega leta v Slovenski hiši. 5- Se en posnetek s praznovanja ob 50 letnici naselitve naših o rojakov v Miramaru. J Slovenske narodne noše na popoldanski prireditvi Slovenskega y dne in obletnice Našega doma v San Justu. Predsednik Svetovnega slovenskega kongresa dr. Jože Bernik v Pogovoru z dipl. pravnikom Božidarjemn Finkom, častnim °nzulom RS Hermanom Zupanom in prof. Tinetom Vivodom v Slomškovem domu. Od zgoraj in od leve: 1. Veleposlanik RS univ. prof-Janez Žgajnar, predsednik Gospodarske zbornice Sloveni) mag. Jožko Čuk, predsednik Slovenske latinskoameriš^ trgovske zbornice Herman Zupan in podjetnik Tone Obla ob prvem obisku večje skupine podjetnikov iz Slovenije- . Srečanje podjetnikov pod okriljem obeh gospodarsk1^ združenj v Slomškovem domu 17. novembra 1998. Govo Herman Zupan. 3. Aerostatični balon je spremljal član Gospodarske zbornice Slovenije tudi v Slomškov dom-Foto. Marko Vombergar - 4. Nogometna tekma ob vsake vremenu... (Mladinski dan v Slovenski vasi). 5. Srečah) mladine z župnikom Vinkom Kobalom na Naši domačiji 2 nov. 1998. 6. Začetek Zveznega mladinskega dne Slomškovem domu 9. nov. 1998. 7. Ena od toC popoldanskega programa skupnega mladinskega dne-Foto: Marko Vombergar___________________________________/ lis s is FRANOUEO PAGADO Concesion N9 6395 TARIFA REDUCIDA Concesion N9 2560 La Vida Espiritual Revista mensual religiosa. Editor: Mision Catolica Eslovena. Director: Jose Skerbec Ramon L. Falcon 4158 - (1407) Buenos Aires - Argentina - Registra Nacional de la Propiedad Intelectual Ns 90-877 Cnmnosicion. Armado e impresion: Talleres Graficos VILKO S.R.L. - Estados Unidos 425 - (1101) Buenos Aires - Arger^^