Zgo[oohsftzapisi zaseko. Pogosto je uporabila primero "tenki kak palenka", de se ji kdaj kruh ni dovolj vzdignil. Pogaie Za praznlke in ob nedeljah je mati delala pogade. To so bile najvedkrat "zdigance" s sirom, rada pa je spekla tudi "krampirdde", iz krompirjevega testa in iz dveh mlincev z notranjim jaboldnim in zunanjim sirovim (skutnim) nadevom. Tiste dase je pekla v pedi, v velikih starih "cimpletih" (okroglih glinastih pekadih -zaradirazpokanosti vklenjenih v Zidno mreLo - ki so preZiveli vojno), saj nas je bilo dosti pri hiSi. Delala je tudi razne "Striiklje" - sirove, jaboldne, tikvine, zelleve - glede na sezono pad, - iz vledenega testa, le jaboldne in sirove tudi iz kva5enega. Razume se, da takih pogad ni bilo, ko kravi nista dojilil potem je spekla kaj drugega, recept si je vdasih kar izmislila. Pri nas se je reklo: "Sobota pogade vktip kota, nedela vse pogade pojela." Sklep Kljub obdasnemu pomanjkanju kruha in povedanemu hrepenenju po njem prave in dolgotrajne lakote v na5i druZini tista povojna leta nismo tolkli, saj se je vedno na5lo 5e kaj uZitnega na vrtu in v sadovnj aklh. Ze zelo zgodaj pa sem spoznal vrednost kruha in predobro Nevenka Korpii razumel, ko nas je mati spodbujala, de5, "viidite se, ka nate motike za rep vladili, ka bote pri5li do svojoga krtiha". Ni kaj dodati - domadi zgled je bil na svojstven nadin zelo prepridljiv. Danes tudi kmetje kupujejo kruh v trgovinah, le redkokje ga 5e spedejo sami. Kruha pri nas le malokdo strada. Zato pa se mi je zdelo vredno tiste dase, ki so bili v tem smislu zelo drugadni od dana5njih, ilustrirati s temi spominskimi zapisi. Viri in literatura: - !a5a Mrgole: Vojna Skoda na obmodju OrmoZa. V: OrmoZ skozi stoletja III. dernel - Rogina, Radizel. OrmoZ, 1988. - Maks Pleter5nik: Slovensko-nem5ki slovar. Reproducirani ponatis. Cankarj eva zaloLba, Lj ublj ana, 1974. - SAZU: Slovar slovenskega knjiZnega jezika. DZS, Ljubljana, 1994. - Rajko Topolovec: Pot do kruha. Brazde, Ljubljana, 1998. Ustni informatorji: - Katarina Vnuk (1927), Janez Vnuk (1929), Franc Vnuk (1940). PRAZNIK KOLIN Koline ima.jo v naiih krajih ie vedno poseben pomen. Za itevilne druiine pomenijo drul.inski praznik. Ob prazniku kolin se zbere vsa druZina, sorodniki in sosedi. Na kolinah se odvijajo itevilne iege, ki so se v Ormoiu in okolici ohranile ie iz preteklih iasov. Uvod Svinja je domada Zival, ki ima pomembno vlogo v kmedkem gospodinjstvu, je pa star predpoganski in poganski simbol. Pri razlidnih narodih so jo dastili in jo 5e dastijo na razhdne nadine, o njej imajo ljudje ustvarjene razliine predstave, v zvezi s svinjo pa so pri posameznih narodih povezani tudi razlidni simboli.l Tudi v slovenskem ljudskem izrodilu je mogode najti (kljub kr5danstvu, ki je sku5alo pregnati poganska in predpoganska pojmovanja) predstave in prvine, ki jih v zvezi s svinjo oziroma pra5idem vsebuje prastara svetovna simbolika. Ta simbolika je npr. skrita v daranju plodnosti, ki je povezana s pra5idem, pa tudi v povezavi med svinjo in da5denjem prednikov. Mradni zimski das je bil namred das duhov. Tako so duhovi prednikov prihajali tudi na koline in zahtevali svoj deleZ. Simbolika se pojavlja tudi v predstavah, kjer je ob kolinah z obrednim uZivanjem pra5ida oziroma jedi, pripravljenih iz njegovega mesa, povezan obdutek skupnosti, obilja, srede v naslednjem letu in podobno.2 Koline so bile Ze nekod predvsem vesel praznik. Vzrok za to je iskati predvsem v dejstvu, da so si le takrat lahko nmoge druZine privoSdile vedje kolidine mesa. Zimski das je bil Ze od nekdaj das, ko so se po navadi odvijale koline. Ze na zatetku zime se je bilo namred treba preskrbeti za dolgi zimski das. Zato so gospodarji vse leto praiida(e) dobro redili in pitali, da so lahko pozimi obhajali najvedji domadi praznik v 2 Damjan Ovsec, Praznovanja na Slovenskem, str. 37. -88- I Damjan Ovsec, Praznovanja na Slovenskem, str. 37. Zgodooircftzapisi letu, praznik kolin.3 Koline (fureZ) na splo5no niso koledarsko in datumsko dolodene, vendar spadajo 5e vedno med najvedje praznike pri nas na podeZelju. Za domate pa so pomenile tudi olaj5anje. Gospodar si je oddahnil, saj se mu ni bilo ved treba bati raznlh bolezni in pogina pra5idev. Gospodinji pa je bila tudi za nekaj dasa odvzeta skrb za krmljenje. Sicer pa je svinja na na5em podeZelju 5e vedno glavna mesna hrana. Prav zato vse leto 5e posebej skrbijo za vzrejo pralida, da ga lahko na zimo zakoljejo. Domadini se na koline Le od nekdaj zelo skrbno pripravljajo. Gospodarji morajo pripraviti "5pale" za klobase, trske za "Zlemanje" drev ter odistiti roli(,e za polnjenje klobas. Gospodinje preberejo npr. riZ ali ka5o za klobase, priskrbijo vse potrebne di5ave zanje ter tudi pripravijo posodo, ki jo bodo potrebovali na kolinah. Tako mora biti na dan kolin zanje Le vse pripravljeno in priskrblj eno. Nekod so pujsa zaklali kar hiSni gospodarji, postopoma pa so za(,eli napro5ati sosede ali druge izurjene poklicne in amaterske mesarje. Mesarji se klanju Ze od nekdaj niso smeli odredi. Danes koljejo najpogosteje kar domadi klavci, ki hodijo v dasu kolin od hi5e do hi5e in koljejo. Na kolinah pa pomagajo mesarju gospodar in drugi sorodniki. Ob mesarju pa ima na kolinah veliko vlogo tudi gospodinja. Sicer paje najpogosteje prav ona zasluLna za to, da bodo lahko zaklali pra5ida. Po navadi je gospodinja tista, ki z vsakodnevnim hranjenjem poskrbi za to, da majhen praSidek dez leto zraste v pravo svinjo, ki jo je vredno zaklati. Sicer pa tudi gospodinji na sam dan kolin ne zmanjka dela. Ne samo, da mora poskrbeti za pripravo dnevnih obrokov hrane, tudi mesarju mora pogosto priskoditi na pomod. Stevilo pra5idev, ki jih zakoljejo na leto pri posameznih kmedkih gospodinjstvih, je razlidno. Po navadi zakoljejo pri hiSi ved pra5idev na leto, tudi do tri. Tako zakoljejo najpogosteje po enega pred trgatvijo in zgodaj spomladi oziroma takrat, ko v skrinji zmanjka mesa. Takrat zakoljejo malega pra5ida, t. im. "prolenka". Klobas pa najpogosteje takrat ne delajo. Glavni zakol pa se zgodi okoli boZida ali pusta. To je pravi praznik kolin, ko se zbere vsa druZina, sorodniki in sosedi. Ti jim pomagajo pri opravljanju kolin, so pa tudi gosti na vederji. Nekateri kmetje pa na koline 5e danes ne povabijo nikogar, ker se bojijo, da bi jim lahko le-ti odnesli ali pojedli preved mesa. Postopek zakola in obidaji ob kolinah se razlikujejo po posameznih obmodjih v Sloveniji. Razlidne so tudi po:ebnosti pri pripravi najrazlidnejSih specialitet iz svinjine, ki se na razlidnih koncih Slovenije tudi razlidno pripravljajo (npr. mesne kranjske klobase, nadevani Zelodec, kraSki pr5ut, zaseka...), imajo pa tudi razlidna domada imena. Po navadi trajajo koline ves dan. Dopoldan zakoljejo pra5ida, popoldan pa delajo klobase. Z zakolom pra5ida in pripravljanjem klobas pa 5e ni konec kolin. Domadine daka namred 5e veliko dela in opravil, ki so povezane s pripravljanjem in shranjevanjem mesa. Vsemu skupaj pa sledi 5e obilna vederja, ki jo najpogosteje pripravi gospodinja. Na njej se zbere vsa druZina, Stevilni sorodniki, pa tudi sosedje. Vederja pa je povezana tudi s petjem in plesom. Neredko se je v preteklosti tudi zgodilo, da so na kolinah pojedli za vederjo kar celega pra5ida naenkrat. Koline so bile podobne pravim gostijam. Sicer pa se 5e danes pogosto zavledejo koline pozno v nod, na vederji pa tudi ne manjka ob mesu potic in vina. Danes jedo meso in klobase od kolin ved tednov in mesecev. Nekaj kolin pa dajo za domov tudi sorodnikom, znancem in sosedom. Meso kolin jedo 5e posebej v dasu boZida in pusta, sicer pa pride svinjina na mizo tudi ob drugih priloZnostih. Na kolinah so se pogosro zabavali tudi ob raznih druZabnih igrah. Ponekod v Sloveniji pa je bila tudi navada, da so kolinarje obiskali nalemljeni koledniki. Koledniki so predstavljali duhove prednikov, od kolinarjev pa so dobili klobase. Koledniki so peli pesem:o Meni so sosedje pravili, da ste pra5id a zadavlli. Naj bo prasec ali prasica, men spodobi se klobasica. Sezte na polico, dajte klobasico. Koline na ormoskem obmoiju5 Koline, koline, pridite k nam, v dobro voljo nam boste vsak dan. Pra5ida smo zaklali, pa bi vam nekaj dali, pa samidosti nimamo, ker v svoje trebuhe spravili smo. de Prlek de koline meti, more dosti pretrpeti. a Niko Kuret, Praznidno leto Slovence v II, str.2i2. s Podatke o kolinah na ormo5kem obmodju posredovali informatorji na terenu. -89-- 3 Niko Kuret, Praznidno leto Slovencev II, str. 263 -2i2. Zgodourtnsftup$ Priprave na koline Koline so se v naSih krajih r$o*j v nespremenjeni obliki ohranile vse do danes. Se vedno pomenijo za kmete in domade velik domadi praznik, na katerega se Le veE dni prej temeljito pripravljajo. Za koline gorajo namred pripraviti in priskrbeti vse potrebno. Z,e, nekaj dni pred kolinami pa naprosijo mesarja, da jim pride zaklat pra5ida in naredit koline. Domadi mesarji imajo najpogosteje obledene bele predpasnike in obute gumijaste Skornje. Mesarji pa so na kolinah 5e posebno "na dasteh", saj jim domadini ves dan streZejo in pazijo, da se jim ne bi zamerili. Koline se zadnejo ie zelo zgodaj. Mesarji so pri5li nekoE k hi5i Ze okoli detrte ure zjutraj (danes okoli sedme ure). Najprej so jim postregli z Lganlem, nato pa so se odpravili v svinjak. Ker je bila takrat po navadi 5e tema, so domadini morali svetiti mesarju s petrolejko (danes z baterijo, ludjo). Tako je lahko mesar zadelzdelom. Zakol praiiia Pogosto so sosedje zveder na vrata hleva nabili deske oziroma so hleve "za5rajfali". Pred vrata pa so nanosili tudi razne ovire. Tako so morali domadi zjutraj, da so lahko sploh pri5li do pralida, najprej odstraniti ovire. Pri tem je bilo seveda tudi veliko smeha in dobre volje. Nato je gospodinja odprla vrata in sunila z brezovo metlo svinji v odi, da bi jo zadarala in oslepila. Svinji so nato ponudili koruzo ali mleko, da bi se umirila in da bi jo spravili iz svinjaka. Velikokrat se je pralid domadinom tudi izmuznil in so ga morali loviti po dvori5du. Mesar jo je nato znol.em "zabodnjakom" "Stihnil "oz. zabodel pra5ida med "pledke", da mu je stekla kri. Gospodinja je morala drZati skledo, v katero je "ulovila" kri. V skledi je bila pogosto tudi Zegnana sol. To kri so uporabili kasneje pri pripravi kolin. Pogosto se je neizku5enemu mesarju zgodilo, da je zabodel svinjo Sele petid. Po vbodu so zadelali svinji rano s koruznim storZem. Danes mesarji najpogosteje ustrelijo svinjo s posebno svinjsko pi5tolo, jo zabodejo in ji spustijo kri. Tak nadin zakola je bolj5i, kajti pra5ida ne mudijo. Pripomodki, ki jih uporablja mesar pri klanju, so noZ "zabodnjak" (ali svinjska pi5tola), noZ za koZo in sekirica. Ko je mesar svinjo zaklal, je moral vredi poleno v hlev. Verjeli so, da bo tako prihodnja svinja za zakol vsaj tako velika ali pa 5e vedja, kotje bila tokratna. Postopek zakola in priprava mesa Na kolinah je imel vsak dlan druZine svoje delo. Mo5ki so "harali" noge in u5esa (odstranjevali Sdetine s koZe), Zenske pa so mesarju pomagale prati dreva za klobase. Med tem dasom so tudi pripravljale malico, kosilo, vederjo. Pralida so klali navadno v zaprtem prostoru, npr. v svinjski kuhinji. Ko so ga zaklali, so ga zvlekli na "Sroge". Nato so svinji odrli koZo. KoZo so pogosto odpeljali na odkupno postajo, zanjo pa so dobili sol in druge zadimbe. Danes jo najpogosteje vriejo kar vstran, saj nima nobene cene. Nato so odstranili 5e podkoZno maSdobo oziroma Speh. Tanke dele Speha so nasolili, debeli Speh pa so gospodinje zmlele in ga pretopile. ie so ga odcedile, so dobile disto mast. Nekaj masti pa so pustile, da se je strdila. Tako so dobile zaseko. 5e pred tem pa so obarile slanino. Mesar je pra5ida "razdeval". Gospodinji je dal jetra, pripravila jih je za malico ali kosilo. Otroci pa so dobili ledvidke - "ribice". Vedino mesa so mesarji nato razsekali in ga nasolili. Dali so ga v kad, kjer je moralo ostati okoli Stirinajst dni. Vedji kosi pa so ostali seveda ved dni v razsolu. Obdasno so morale gospodinje meso preloZiti. Na koncu pa so ga 5e odcedile in popekle. Nazadnje so ga dale v "kiblo" oziroma "tiinko". Izdelava klobas6 Po kosilu so zadeli delati klobase. Za pripravo klobas so prinesli sosedje mesarju in domadim "mero" za klobase. Tako so v nogavico natladili Zagovino. Domadini so morali tako veliko klobaso sosedu tudi vrniti. Zraven pa je moral biti tudi liter vina. Mesar je dreva temeljito opral in skrbno lodil "vedja" dreva od "malih". Klobase je delal mesar, ostali pa so mu pomagali in dodajali zadimbe. Tako so morale gospodinje tudi dobro oprati in skuhati kaSo ter pripraviti vrodo svinjsko mast. Z njo so polili kri, ko so delali ka5nate klobase. V na5ih krajih so z besedo klobase oznad,evali mesene klobase, medtem ko so za krvavice oziroma ka5nate klobase uporabljali ime koline, domade ime je tudi "durka". Mesar se je najprej lotil mesenih klobas. Meso je narezal na majhne ko5dke in dodal poper, sol, soliter, desen, lovor, kumino. Nato je meso dobro preme5al, stladil v tulec in ga nadeval v drevo. Mesene klobase so jedli prekuhane, lahko pa so jih dali dimit oziroma "zelhat" ali su5it. Dimit so dali tudi meso iz ruzsola in nekaj slanine. Ko so naredili klobase, so se lotili kolin. Najpogosteje so delali krvave, sive in bele koline kar hkrati. Gospodinje so vlile v posodo strjeno kri. Mesar jo je najprej "zdruzgal" med dlanmi, gospodinja pa jo je osolila. Nato jo je mesar zabelil z ocvirki, ji prime5al mastno juho in dodal ajdovo, proseno ka5o ali rri. ter razne di5ave (majaron in poper). Ko je mesar vso meso dobro preme5al, je zadel z nadevanjem. Koline 6 Posebnost na5ih kolin so tri vrste ka5natih klobas - kolin. ..90-. Zgodoztinsft zapbi je zadelal s Spilami. Krvavice oziroma krvave koline so bile narejene iz tankih drev. Narejene koline je nato dal v posodo oziroma kotel in jih "obaril". Tako "obarjene" koline so se morale odcediti in ohladiti. Nekateri so delali tudi tladenko "prezvurSt". Ta je bila narejena iz glavine. Najprej so jo skuhali, narezali in dodali za(,imbe. Maso so nadevali v debelo drevo in nato "obarili". Ponekod pa so delali tudi pedenko, v "mreno" so povili nemastno meso. Mesarji so najpogosteje kondali z delom pozno zveder. Za pla(,llo so dobili nekaj mesa in par kosov klobas. Domade pa je dakalo veliko dela 5e naslednji dan. Morali so opraviti 5e veliko stvari, ki jih na dan kolin niso utegnili. Tako so npr. praZili mast, shranili meso v skrinjo ali ga nasolili in podobno. Hkrati pa so tudi sortirali in pripravili meso, ki so ga ponudili na mizo ob posebnih priloZnostih npr. ob boZidu, veliki nodi in podobno. Seveda pa so ob koncu kolin, da se ne bi komu zamerrli, dali domadini nekaj mesa in klobas za domov 5e sorodnikom, znancem in sosedom. Vrhunski suhomesni izdelek severovzhodne Slovenije : meso iz tiinke ali "kible" v zaseki. Prehrana na kolinah Ze od nekod pa imajo na kolinah pomembno vlogo dnevni obroki hrane. Zajtrk: po navadi gaje pripravila gospodinja takoj, ko je mesar zaklal praSida in mu odrl koZo. Gospodinja jim je za zajtrk postregla z mesom, ki je ostalo Se od prejlnjih kolin. Na mizipa so bili tudi potica in daj ali kuhano vino. Ponekod pa so jedli "hajdinske" Zgance z ocvirki in kislo juho ali zelje iz kadi. Malica "jtiiina":jedli so sveLapraLena svinjska jetrca ter cel krompir ali zelje. Kosilo: za kosilo je pripravila gospodinj a Le sveZe svinjsko meso. Postregla jim je s sveZo svinjsko juho, krompirjem, kuhanimi "hrbtovimi" kostmi in pedenim svinjskim mesom. Nekatere gospodinje pa so imele navado, da so skuhale kostno juho z mesom in jo zabelile s smetano. Stedili so kisla repa ali zelje, praZena jetrca in cel krompir. Med kosilom in vederjo so ponekod pripravili malico, in sicer sveZe pedeno meso in kumare. Veierja: je bila na kolinah ie posebno pomembna. Na njej se je zbrala vsa druZina, povabili pa so tudi sorodnike in sosede. Vederja je bila sestavljena iz juhe (hrbtovina zrezanci, t. im. "hrtelna" ali hrbtova juha). Temu so sledile hrbtove kosti in hren, ponudili pa so tudi vinsko omako. Za tem so postregli s praZenim krompirjem, pedenim mesom in zeleno solato. Velikokrat so skuhali tudi sveZe klobase in spekli koline, da so jih poskusili. Na koncu so obloZili mizo 5e z raznim pecivom, s pogadami, "poviticami',, kompoti, ... tudi dobre domade kapljice seveda ni rnanjkalo. Zabava na kolinah Po vederji je bilo po navadi kar precej Zivahno. Velikokrat so zapeli kaklno pesem ali pa so se zabavali ob raznlh druZabnih igrah npr. "lovili veverico", "podirali ped z brirklami", ,'bili rihtarja,' (te igrc so se odvijale samo na kolinah), kartali ali igrali 5ah itd...7 Vederja se je pogosto, prav zaradi teh druZabnih iger in pesmi, zavlekla pozno v nod. Pesmi, poyezane s kolinamis V okolici OrmoZa je ohranjenih Se veliko pesmi, ki govorijo o kolinah ali pa so kakorkoli vsebinsko povezane z njimi. Te pesmi najpogosteje pojejo kolinarji na kolinah oziroma na vederji, ki sledi kot vesel zakljudek kolin. Veseli ias prihaja e Veseli das prihaja, ko mati zgodaj vstaja, ma dosti skrbi, pa dost trpi, ko v ped potico daje. Pra5ida smo zredili, zdaj bomo pa redili, okrog voglov, okrog plotov, zanjim bomo hodili. 7 Pri Stevilnih clruZinah se te druZabne igre na kolinah (vederji) odvijajo 5e danes. 8 Pesmi so se na ormoSkem obmodju ohranile do danes. e Besedila teh pesmi sem dobila od informatorjev na terenu Nekateri informatorji imajo te pesmi tudi zapisane. -91-- Zgodoohsftzapisi Pra5idja rogovila z debelim repom miga, ker se boji za zadnje dni, ker klal ga bo Matija. PraSida smo zaklali, na drobno razrezali, 5e bolje je stotisodkrat, kak de bi ga prodali. Klobase so narjene, so materi zrodene, so gvircane, so poprane, a niso 5e pedene. Zdaj sedimo zamizo, poklidemo 5e Lizo, daLlice razdelila bo, ker juhaje Leblizu. Pri5el je tudi godec, dobil je svinjski gobec: "Le pridi k nam, 5e rep ti dan, da poln bo tvoj Zelodec". Prle5ke koline Keri de koline meti, mora dosti si zadeti, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. On si vZije kaj nevole, pred kak si Zival zakole, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Te skrbeti se kakor mravlja, de gostiivanje pripravlj a, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Kje do ti pozvani gosti, jesti meli ti zadosti, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Zej so oni radun drLali, kak bodo pra5idka klali, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Vsak5i je na mene koza, ti bo5 nan hleve goza, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Jaz si zej to premi5liivlem, no se s ten dopovediivlen, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Da sen preved bojedliv, in premalo Ziv, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Rej5i deno gren lovit, kak pa de bi bija bit, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Vidim da drugade ne gre, te pa iden naj napre, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Kadar stopin notri v hlev, misli, da mu nesen plev, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Z8 mrri dajo prav Lganice, jaz si pliinem na pe5ice, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Spici viiha in poshi5a, v meni pa trepede duSa, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Nesen ga prijeti moga, Ze je skoda vrin z brloga, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Nesen viipa ga prijeti, Zeleti in doj po peti, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Jaz se zderen: "Dveri gor", prasec skodi viin na dvor, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. ZeibeLljo vsi za jin, jaz pa v koti tu depin, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Treza ga pri lesi doka, kdo de pra5id to priskoka, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. VrZe viijko mu nu Sijak, dobro, zej si moj Sdetijak, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. -92 -- Zgofoztirsft zapbi To bi vam jaz rad poveda, kak me je pra5id gleda, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Kak je on nad menoj kriila, da mi je kosti ogtila, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Tu bi niica j az dva krampa, kak je on nad menoj dampa, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Kak je v hlevi z menoj meza, in mi hlade vse razdesa, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Misla sen, to je zodja vtira, kak se on je z menoj gtira, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Zej ste dtili vse narobe, kak se en pra5idek kole, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Prej moj du5i van poven, pra5idka ved lovit ne gren, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Raj5i jen ga od repine, tijan notri do glavine, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Te pa strah me vdasih mine, in nevola vsa izgine, hojladrija hojladro, hojladrija hojladro. Kaj je tebi sivi mucek Kaj je tebi sivi mujcek, ttirlittirlitiirliliirli, lumpumpum, da se tak nemilo jodeS. Dekla me je zakrivila, da sen jaz klobaso fkrol, ttirlitiirlitiirliliirli, lumpumpum. Dekla jo je sama fkrola, in jo f Stalo hlapci dola, trirlit[irlitrirliliirli, lumpumpum. Jaz pa nedem krivec biti, ker je nega v moji riti, ttirlitiirlitiirliltirli, lumpumpum. Jazpa sen skoz Spranjo luka, kak je hlapec deklo suka, trirlitrirlitrirliltirli, lumpumpum. Povzetek Koline imajo v na5ih krajih 5e vedno poseben pomen. Postopki zakola pralida in poteka kolin se na ormo5kem obmodju skoraj v nespremenjeni obliki odvijajo 5e danes. Za Stevilne druZine pomenijo koline predvsem druZinski praznik. Ob prazniku kolin se zbere vsa druZina, Stevilni sorodniki, povabljeni pa so tudi bliZnji sosedi. Na kolinah se odvijajo tudi Stevilne Sege, ki so se na Sir5em ormoSkem obmodju ohranile vse do danes. Literatura - Borut Bele, Ljutomersko-ormo5ke gorice, Agrarna geografija. Zaloiba Obzorje, Maribor 1968. - Niko Kuret, Praznidno leto Slovencev IL DruZina. Ljubljana 1 989. Koline, str. 263-27 4. - Damijan Ovsec, Praznovanja na Slovenskem, Tiskarna Gorenjski tisk, Kranj 1992.Praznik kolin, str. 37- 41. - OrmoZ in okolica. Vodnik. SO OrmoZ, OrmoZ 1990. - Krajevni leksikon Slovenije, IV. knjiga, Podravje in Pomurje. DZS, Ljubljana 1980. Informatorji na terenu - Karl Caf, TomaZ 19 a, mesar, roj.1. 1943. - Kristina Bombek, Velika Nedelja 10, gospodinja, roj. L 1926. - Vinko Cizerl, Koradice 3, gozdar, roj. 1. 1953. - Marta Fekonja, Pr5etinci 1, gospodinja, roj. l. 1918. - Marta Ferendek, Godemarci 33,frizerka, roj. l. 1958. - Marija Gorenc, Rucmanci 9, gospodinja, roj. l. 1946. - Zofija Hebar, Senik 14, gospodinja, roj. l. 1951. - Fortunat HrZid, Senik 24, upokojenec, roj. 1.1925. - Viktor Meiko, Senik 25, Sofer, roj. 1. 1941. - Ciril Miklid, Lahonci 72, elektromehanik, roj. 1. 1949. - Stefka MiklaSid, Koradice 33, upokojenka, roj. 1. lg3g. - Marta Mlakar, Savci 24, distilka, roj. l. 1954. - Cvetka Rau5l, Savci 31, delavka, roj. l. 1959. - NeZika Strnad, Velika Nedelia l9a, upokojenka, roj. l. 1924. - Elizabeta Segula, Trnovci 12, gospodinj a,roj.1.1944. - Anica Strh"", Senik I l, gospodinja, roj. l. 1951. - Janez Vajda, Koradice 48, kmet, roj. l. 1948. - Helena Viher, Gradi5de 9, gospodinja, roj. 1.1949. -93-