Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta Oznaka poročila: ARRS_ZV_RPROJ_ZP_2008/281 ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1. Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta Z5-9182 Naslov projekta Vloga gibalne aktivnosti v otrokovem socialnem razvoju v obdobju poznega otroštva Vodja projekta 23480 Joca Zurc Tip projekta Zt Podoktorski projekt - temeljni Obseg raziskovalnih ur 3.400 Cenovni razred B Trajanje projekta 01.2007 - 12.2008 Nosilna raziskovalna organizacija 1510 Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče Koper Universita del Litorale Centro di ricerche scientifiche di Capodistria Raziskovalne organizacije -soizvajalke Družbenoekonomski cilj 11 Neusmerjene raziskave (temeljne) 2. Sofinancerjil 1. Naziv Naslov 2. Naziv Naslov 3. Naziv Naslov B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 3. Poročilo o realizaciji programa raziskovalnega projekta2 UVOD Temeljni podoktorski znanstveno-raziskovalni projekt "Vloga gibalne aktivnosti v otrokovem socialnem razvoju v obdobju poznega otroštva" je bil kot prvi v slovenskem znanstvenem prostoru posvečen proučevanju povezav med gibalno aktivnostjo in otrokovim socialnim razvojem, in sicer razvojem pozitivnih socialnih spretnosti, vedenjskih težav in šolske uspešnosti. Gibalna aktivnost je eden izmed najpomembnejših zunanjih dejavnikov otrokovega razvoja na vseh razvojnih področjih (telesnem, gibalnem, Projekt Z5-9182 Stran 1 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta kognitivnem, čustvenem in socialnem). Po teoriji celostnega razvoja (Ismail, 1976) so vsa razvojna področja tesno povezana med seboj, kar pomeni, da gibalna aktivnost enakovredno ob telesnem in gibalnem oz. motoričnem razvoju vpliva tudi na kognitivni, čustveni in socialni razvoj. Kljub temu spoznanju je bila vloga gibalne aktivnosti doslej največkrat in najnatančneje proučevana na področju telesnega in gibalnega razvoja. Ostala področja razvoja so bila raziskovalno podhranjena, zlasti področje otrokovega socialnega razvoja. Zato sem v svojem podoktorskem projektu pozornost posvetila proučevanju vloge gibalne aktivnosti na najmanj raziskanem področju, v otrokovem socialnem razvoju. Raziskava je bila namenjena pridobitvi novih znanstvenih spoznanj o otroku v razvojnem obdobju poznega otroštva, ko z vstopom v šolski sistem nastopi intenziven razvoj socialnih spretnosti in veščin. V obdobju poznega otroštva je namreč prisotna določena umirjenost na ostalih področjih razvoja (pred vstopom v adolescenco), razen področja razvoja socialnih spretnosti in veščin, ki izstopajo po svoji intenzivnosti. Socialni razvoj je tudi tisto področje razvoja, kjer je odstotek vplivov dednosti v primerjavi z okoljem lahko največ enakovreden vplivom okolja, ne more pa jih preseči, kar kaže na pomembno vlogo dejavnikov iz okolja. Enega izmed najpomembnejših dejavnikov okolja predstavlja gibalna aktivnost. Ker je gibalna aktivnost v obdobju poznega otroštva ena izmed osrednjih otrokovih dejavnosti, je pričakovano, da večji del socializacije oz. učenja socialnih spretnosti poteka skozi gibalno udejstvovanje. V središču preučevanja projekta je bila vsa gibalno aktivnost, ki jo je otrok deležen in ne samo ukvarjanje s prepoznanimi in poimenovanimi športnimi panogami. Tudi gibalne aktivnosti, ki jih ni mogoče imenovati šport, vplivajo na otrokov razvoj. Definicija mednarodne raziskave HBSC pravi, da je "gibalna aktivnost vsaka aktivnost, ki dvigne srčni utrip in povzroči zasoplost za nekaj časa. Gibalna aktivnost se lahko izvaja v športu, v igri s prijatelji ali pri hoji v šolo. Gibalne aktivnosti so torej tek, živahna hoja, rolanje, kolesarjenje, plesanje, rolkanje, plavanje, igranje nogometa, košarke in srfanje, pa tudi druge vsakodnevne gibalne aktivnosti" (Roberts et al., 2004, 91). Posebno pozornost sem namenila proučevanju otrokove prostočasne gibalne aktivnosti. Ta je namreč tista, ki po opredelitvah Svetovne zdravstvene organizacije ločuje med otroki, ki so dovolj aktivni in tistimi, ki niso. Samo pouk redne šolske športne vzgoje namreč ne zadošča za redno gibalno udejstvovanje, ki bi imelo pozitiven vpliv na otrokov razvoj. Značilnosti prostočasne gibalne aktivnosti po pogostnosti, obliki in vsebini vplivajo tudi na to, kakšne socialne spretnosti bo otrok razvil. Postavljeno teoretično hipotezo o odnosu med gibalno aktivnostjo in razvitostjo socialnega razvoja v obdobju poznega otroštva sem preverila z empirično raziskavo na reprezentativnem vzorcu slovenskih otrok 4., 5. in 6. razreda devetletne osnovne šole (9-11 let). CILJI RAZISKAVE 1. Proučiti značilnosti prostočasne gibalne aktivnosti otrok drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja po pogostnosti, obliki in vsebini. 2. Proučiti pojavljanje izbranih socialnih spretnosti (pozitivne spretnosti, vedenjske težave, šolska uspešnost) na izbranem vzorcu merjencev. 3. Proučiti delež otrokove gibalne aktivnosti po pogostnosti, obliki in vsebini na pojav socialnih spretnosti, vedenjskih težav in šolske uspešnosti. METODE DELA Vzorec merjencev Raziskava je bila izvedena na vzorcu 1783 slovenskih otrok, ki so šolskem letu 2006/07 obiskovali 4. in 5. razred osemletke in/ali 4.-6. razred devetletke. V raziskavo je bilo vključenih 17 osnovnih šol z vsemi podružničnimi šolami (ena izmed šol je bila testna šola – testiranje anketnih vprašalnikov in testov ter protokola merjenja). Osnovne šole so bile izbrane z metodo naključnega izbora iz vseh dvanajstih slovenskih statističnih regij, in sicer glede na velikost regije so bile izbrane tri osnovne šole iz Osrednjeslovenske regije, po dve osnovni šoli iz Podravske in Savinjske regije ter po ena osnovna šola iz Projekt Z5-9182 Stran 2 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta Pomurske, Koroške, Zasavske, Spodnjeposavske, Jugovzhodno slovenske, Gorenjske, Notranjsko-kraške, Obalno-krške in Goriške regije. Na osnovi predstavljenih kriterijev je vzorec merjencev oz. izbor osnovnih šol v Sloveniji opravil Statistični urad RS. Povprečna starost merjencev je bil 10,4 leta. V raziskavo je bilo vključenih 52% deklic in 48% dečkov. Vzorec spremenljivk Za ugotavljanje gibalne aktivnost otrok sem uporabila anketni vprašalnik, ki sem ga sestavila sama na osnovi rezultatov dosedanjih tujih (Cavill, Biddle in Sallis et al., 2001; Roberts, Tynjälä in Komkov, 2004; Gavarry et al., 2003; Trost et al., 2002; Todd in Curries, 2004) in domačih raziskav (Petrović et al., 1996; Petrović et al., 1998; Petrović et al., 2001; Zurc, 2001). Vprašalnik o gibalni in športni aktivnosti je vseboval naslednje sklope vprašanj: - Uvodni del (navodila za izpolnjevanje, šifra, datum, osebni podatki). - Značilnosti gibalne aktivnosti: pogostnost aktivnosti (kolikokrat/koliko časa na dan/teden), oblika (organizirano/neorganizirano, dolžina vključenosti), vsebina (športne panoge po popularnosti), intenzivnost, aktivnost staršev in način potovanja v šolo. - Značilnosti gibalne neaktivnosti (gledanje televizije/DVD, delo na računalniku, igrice priprava za šolo, sedenje v šoli). - Življenjski slog (spanje, telesna teža) - Druge prostočasne dejavnosti. - Dosedanja šolska uspešnost in priljubljenost šolskih predmetov. Večina vprašanj je ugotavljala stanje med tednom in med koncem tedna. Vprašalnik je bil standardiziran za uporabo na populaciji slovenskih otrok drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja osnovne šole. Za merjenje nivoja razvitosti otrokovega socialnega razvoja sem uporabila test, imenovan Social Skills Rating System (SSRS). Test sta v Združenih državah Amerike razvila Gresham in Elliott leta 1990. SSRS je namenjen otrokom od 3 do 18 let. Test vsebuje naslednje tri merske lestvice, in sicer: - razvoj socialnih spretnosti (sodelovanje, odprtost/izražanje, empatija, samokontrola, odgovornost), - vedenjske težave (zunanji problemi socialnega vedenja, notranji problemi (žalost, anksioznost), hiperaktivnost), - šolska uspešnost (splošen šolski uspeh, bralne in matematične spretnosti, splošno kognitivno funkcioniranje, vedenje v razredu, motivacija in podpora staršev). Navedene merske lestvice ugotavljajo socialne spretnosti s treh vidikov: staršev, učitelja in učenca samega. Rezultati testa dajejo globalno sliko o otrokovem socialnem razvoju, saj kažejo na njegovo socialno kompetenco in prilagojeno funkcioniranje v različnih okoljih (šolskem, domačem in širšem družbenem). Test sem priredila in standardizirala za uporabo v slovenskem prostoru. Za ugotavljanje socialnega statusa v raziskavo vključenih otrok sem uporabila anketni vprašalnik o najvišji doseženi izobrazbi staršev, ki so ga izpolnili starši. Osnovno raziskovanje sem dopolnila s strukturiranimi intervjuji. Intervjuje sem naredila s starši, razredniki, profesorji športne vzgoje in dostopnimi izvajalci prostočasnih gibalnih aktivnosti. Metode obdelave podatkov Podatki so bili obdelani z univariatnimi in multivariatnimi statističnimi metodami v statističnem programu SPSS. Za vse obravnavane spremenljivke so bili najprej izračunani osnovni statistični parametri: - za nominalne in ordinalne spremenljivke: frekvence, odstotkovne vrednosti. - za intervalne in razmernostne spremenljivke: mere srednjih vrednosti, mere variabilnosti podatkov. Projekt Z5-9182 Stran 3 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta S statističnimi analizami razlik sem ugotavljala razlike med merjenci v gibalni aktivnosti in socialnih spretnostih. Povezanost med gibalno aktivnostjo in socialnimi spretnostmi pa sem ugotavljala z multivariatno statistično metodo, in sicer z multiplo regresijsko analizo (metoda Enter). Za statistično pomembne sem upoštevala povezanosti, kjer je bila stopnja statistične pomembnosti na ravni 0,05 in manj. Protokol zbiranja podatkov Na osnovi reprezentativnega vzorca slovenskih otrok je naprej potekalo zbiranje soglasij staršev vključenih otrok. Povabilu k sodelovanju so se odzvali skoraj vsi v raziskavo vključeni otroci. V dogovoru z vodstvi šol sem zbiranje podatkov izvedla od 26. aprila 2007 pa do konca šolskega leta 2006/07. Anketiranje je potekalo v prostorih osnovnih šol, običajno v učilnici, izjemoma v večnamenskem prostoru ali jedilnici. Vsa anketiranja so bila izvedena skupinsko (20-30 otrok). Za eno skupino sem potrebovala 60 minut, od tega so otroci reševali test SRSS povprečno 15-20 minut in vprašalnik o gibalni in športni aktivnosti 30-40 minut, preostali čas je bil namenjen zbiranju vprašalnikov in njihovemu hitremu pregledu. Reševanje je potekalo individualno, reševanje težjega vprašanja (rangiranje športnih panog) pa sem pri najmlajši starostni skupini (4.r./9) vedno izvajala frontalno. Test SRSS za starše so otroci odnesli domov in ga vrnili v roku tedna dni v šolo. Test SRSS za učitelje pa so učitelji reševali v času reševanja učencev ali kasneje (v roku enega tedna dni). Decembra 2007 in januarja 2008 je potekalo dodatno pridobivanje podatkov o socialnem statusu otrok, ki je bilo izvedeno s pisnim anketiranjem staršev (vprašalniki so bili posredovani šolam, kjer so jih razdelili otrokom). V zadnjem delu terenskega zbiranja podatkov (september 2008) sem izvedla strukturirane intervjuje s starši, ki so se odzvali povabilu. Postopek zbiranja in varovanja osebnih podatkov je bil izveden v skladu z zahtevami Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 59/1999). Do odgovorov merjencev sem imela dostop samo izvajalka raziskave, ki sem varovala njihovo anonimnost. Vse javne objave rezultatov so temeljile na anonimnosti merjencev. REZULTATI Namen študije je bil ugotoviti delež gibalne aktivnosti po pogostnosti, obliki in vsebini, ki ga ima na socialne spretnosti in veščine pri otrocih drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja. Ključne ugotovitve znanstvenih spoznanj in rezultatov raziskovalnega projekta so naslednje: > Večina slovenskih otrok v razvojnem obdobju poznega otroštva je gibalno aktivna v prostem čas vsak dan (45,84%), sledi jim skupina otrok aktivnih od dvakrat do trikrat na teden (24,24%). Neredno gibalno aktivnih je 29,92% otrok. > Največ otrok se je glede na razvitost pozitivnih socialnih spretnosti uvrstilo v sredinsko, povprečno skupino (60,8%), sledi skupina z nadpovprečno razvitostjo socialnih spretnosti (26,6%) in le 12,6% otrok je na tem področju socialnega razvoja podpovprečnih. Po nadpovprečni razvitosti izstopa razvoj spretnosti vključevanja v skupino, ki jo predstavlja tako spretnost lastnega vključevanja v skupino kot tudi spretnost privabljanja in vključevanja drugih, »zunanjih«, članov v skupino. Najšibkeje razviti socialni spretnosti pri slovenskih mlajših šolarjih pa sta empatija in samo-kontrola. > Največ otrok se nahaja tudi v razredu povprečne pojavnosti vedenjskih težav (59,1%). Manjšo in večjo prisotnost vedenjskih težav najdemo v po obsegu zelo podobnih skupinah, in sicer podpovprečno pojavnost vedenjskih težav pri 20,6% merjencev in nadpovprečno pojavnost pri 20,3% merjencev. > Pri merjenju šolske uspešnosti sem ugotavljala otrokovo šolsko kompetentnost, ki jo je predstavljal skupek ocen razrednih učiteljev o otrokovih bralnih in matematičnih spretnostih, splošni šolski uspešnosti, splošnem kognitivnem funkcioniranju, vedenju v razredu, motivaciji otroka in podpori njegovih staršev. Rezultati so pokazali, da največ otrok dosega povprečno šolsko uspešnost (69,2%), sledi delež otrok z nadpovprečnimi šolskimi spretnostmi (17,0%) in najmanjši je delež otrok (13,8%) s Projekt Z5-9182 Stran 4 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta premajhno razvitostjo šolskih spretnosti. Po oceni učiteljev so bralne spretnosti najbolj razvite med vsemi merjenimi šolskimi spretnostmi slovenskih otrok drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja osnovne šole. Slovenski otroci imajo tudi močno podporo s strani staršev, ki si želijo, da bi otrok v šoli uspešen. > Hi-kvadrat test je z vrednostjo p=0,003 potrdil statistično pomembnost razlik v razvitosti socialnih spretnosti glede na gibalno in športno udejstvovanje v prostem času pri mlajših šolarjih. V skupini s slabše razvitimi socialnimi spretnostmi je bilo največ otrok, ki so bili v prostem času aktivni zelo malo ali nič (16,1%). Podobne rezultate sem zasledila tudi pri otrocih s povprečno razvitostjo socialnih spretnosti. Pri nadpovprečno razvitih pa je med različnimi gibalnimi skupinami izstopal z 29,9% delež otrok, ki so bili v prostem času gibalno aktivno zelo pogosto, skoraj vsak dan. Tudi analiza variance je pokazala, da bolj pogosto prostočasno gibalno udejstvovanje statistično pomembno prispeva k večji razvitosti socialnih spretnosti (p=0,010). Rezultati multiple regresijske analize pa so pokazali, da so statistično pomembne povezave zlasti močne med pogostnostjo gibalnega udejstvovanja, izraženo z numerično spremenljivko števila ur oz. minut gibalne aktivnosti v tednu dni, in med razvitostjo posameznih socialnih spretnosti, kot so izražanje in samokontrola ter tudi sodelovanje z drugimi in empatija (R=0,586, R2= 0,343, F=1,675, p=0,024). Podrobnejši vpogled v socialne spretnosti, ki so pomembno povezane s športno aktivnostjo, pokaže, da gre na področju samo-kontrole za spretnosti obvladovanja lastnih čustev v odnosu s sovrstniki kot tudi z odraslimi ter da samokontrola predstavlja tako spretnosti obvladovanja čustvenih kot tudi telesnih agresivnih napadov. Pri povezavi z empatijo gre za tisto empatijo, ki se nanaša na lastnino drugega, največkrat sovrstnika. Na osnovi dobljenih rezultatov lahko pričakujemo, da bodo gibalno aktivnejši otroci bolj obvladovali svojo čustveno in telesno agresivnost v odnosu z vrstniki in odraslimi, se lažje in boljše izražali, lažje vključevali v skupino ter/ali povabili druge v svojo skupino, bolj spoštovali lastnino sovrstnika in ustrezneje preživljali svoj prosti čas. > Manjšo prisotnost vedenjskih težav sem ugotovila pri redno gibalno aktivnih (2x-4x na teden) (23,4%) in pri zelo pogosto gibalno aktivnih (5x-7x na teden) (20,2%). Več vedenjskih težav pa se je pojavljalo med povsem neaktivnimi (27,0%) ter tudi med zelo pogosto aktivnimi (5x-7x na teden) (21,3%). V skupini merjencev s povprečno pojavnostjo vedenjskih težav ni bilo razlik v gibalnem udejstvovanju. Navedeno dokazuje, da je redna gibalna aktivnost, kar pomeni aktivnost vsaj dvakrat tedensko (ob rednih treh urah šolske športne vzgoje) in ne več kot štirikrat tedensko, tista, ki je najboljša preventiva pred pojavom vedenjskih težav pri mlajših šolarjih. Hi-kvadrat preizkus je z vrednostjo p=0,006 dokazal statistično pomembnost povezanosti pogostnosti gibalne aktivnosti s prisotnostjo/odsotnostjo vedenjskih težav. Dobljeni izsledki potrjujejo tudi ugotovitve tujih raziskav (Peretti-Watel et al., 2004; Mathur in Berndt, 2006), ki opozarjajo, da lahko zelo intenzivne športne aktivnosti spodbujajo pojav vedenjskih težav otrok v vsakdanjem življenju. > Med nadpovprečnimi v šoli je izstopal delež redno gibalno aktivnih otrok (21,4%), ki mu je z vidnim zaostankom sledil delež zelo aktivnih otrok (16,6%). Pri skupini otrok z nadpovprečnimi šolskimi spretnostmi je bilo opaziti tudi precejšno razlikovanje med redno in zelo aktivnimi od povsem neaktivnih (8,1%). Nasprotno pa so v podpovprečni skupini prevladovali gibalno povsem neaktivni (23,8%). Povprečno šolsko uspešni se niso občutneje razlikovali v gibalnem udejstvovanju. Hi-kvadrat test je dokazal statistično pomembnost razlik (p=0,000) v šolski uspešnosti glede na gibalno in športno udejstvovanje v prostem času. Najboljšo šolsko uspešnost izkazujejo redno gibalno aktivni (najmanj dvakrat in največ štirikrat na teden), najslabšo pa gibalno povsem neaktivni. Tudi enosmerna analiza variance je potrdila statistično pomembne povezave med šolsko uspešnostjo in značilnostmi otrokovega prostočasnega gibalnega udejstvovanja p=0,000). Otroci, ki so bili bolj gibalno aktivni so imeli večjo splošno šolsko uspešnost, bolj razvite bralne in matematične spretnosti, bolj so bili splošno motivirani za šolski uspeh in njihovo splošno vedenje v razredu je bilo boljše. Vse povezave so bile statistično pomembne na ravni (p=0,01). Najšibkejše povezave so bile ugotovljene med otrokovo gibalno aktivnostjo in podporo staršev za otrokovo uspešnost v šoli, vendar tudi v tem primeru so bile Projekt Z5-9182 Stran 5 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta povezave še vedno statistično pomembne (p=0,05). Dobljene ugotovitve so bile objavljene v znanstveni in strokovni periodiki ter predstavljene na znanstvenih simpozijih, poletnih šolah, strokovnih srečanjih in v medijih. 4. Ocena stopnje realizacije zastavljenih raziskovalnih ciljev3 Podoktorski projekt je imel zastavljenih šest faz izvedbe. Vse faze so bile realizirane, doseženi so bili vsi načrtovani rezultati. Pregled doseženih rezultatov po fazah raziskovalnega projekta: 1. faza (1. 1. 2007 - 30. 4. 2007): študij, pregled in analiza domače in tuje literature, priprava anketnega vprašalnika o gibalni aktivnosti otrok (pogostnost, oblika vsebina), priprava vprašalnika o socialnih spretnostih (SSRS) za otroka, učitelja in starše v slovenskem jeziku, priprava vprašanj za strukturirani intervju z učitelji in starši, priprava vzorca merjencev. 2. faza (1. 5. 2007 - 30. 6. 2007): izvedba empirične raziskave na izbranem vzorcu otrok, njihovih staršev in učiteljev. 3. faza (1. 7. 2007 - 30. 11. 2007): vnos rezultatov anketnega vprašalnika o gibalni aktivnosti v elektronsko obliko, vnos rezultatov testa SSRS v elektronsko obliko in odčitanje doseženih vrednosti, pregled baze podatkov, označitev spremenljivk, kontrola vnosa, združitev in prestrukturiranje spremenljivk, na osnovi opisne statistike izbor najprimernejših multivariatnih metod za obdelavo, priprava baze podatkov zahtevam izbranih multivariatnih statističnih analiz podatkov, opisna statistika, testiranje normalnosti porazdelitve podatkov, analize razlik, analize povezanosti, predstavitev preliminarnih rezultatov na znanstvenih simpozijih, v znanstveni periodiki in v medijih. 4. faza (1. 12. 2007 - 30. 4. 2008): udeležba na znanstvenih konferencah in predstavitev rezultatov, priprava prvega poročila o poteku raziskave, dodatna anketiranja o socialno-ekonomskem statusu staršev anketiranih otrok, prve interpretacije podatkov, priprava prvih rezultatov za javno objavo (izvirni znanstveni članki), predstavitev rezultatov strokovni javnosti. 5. faza (1. 5. 2008 - 30. 11. 2008): natančna analiza in interpretacija dobljenih rezultatov, združitev dobljenih spoznanj v celoto, povezava ugotovitev z dosedanjimi raziskavami in izmenjava mnenj z znanstveniki v Evropi in v svetu (znanstveni simpoziji - Bled, Estoril, Macao, Kranjska Gora, Piran, Stuttgart, Beograd; poletna šola - Kobenhagen, nadgradnja z izvedbo bilateralnega znanstveno-tehnološkega sodelovanja med Republiko Sloveniji in Kraljevino Dansko), seznanitev merjencev, staršev in učiteljev, vključenih v raziskavo, z dobljenimi ugotovitvami, z namenom podati ciljnim skupinam smernice za nadaljnje ukrepe na proučevanem področju (vsaka šola in vsak udeleženi otrok v raziskavi so prejeli poročilo o izvedbi in rezultatov raziskave), priprava znanstvene monografije, priprava in posredovanje v objavo izvirnih znanstvenih člankov, seznanitev javnosti z rezultati raziskave. 6. faza (1. 12. 2008 - 31. 12. 2008/20. 4. 2009): Projekt Z5-9182 Stran 6 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta dodatni strukturirani intervjuji z izbranimi starši merjenih otrok, priprava individualnih rezultatov raziskave za izbrane starše merjenih otrok, ki so to želeli, zaključno poročilo o izvedbi projekta, načrtovanje nadaljnjih raziskav (CRP). 5. Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta4 Do bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta, ni prišlo. 6. Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine5 Znanstveni rezultat 1. Naslov SLO Otrokova prostočasna gibalna aktivnost in socialni razvoj ANG Child's leisure time physical activity and social development Opis SLO Prispevek predstavlja rezultate raziskave »Vloga gibalne aktivnosti v otrokovem socialnem razvoju v obdobju poznega otroštva«, ki je prejela mednarodno nagrado s strani »International Council of Sport Science and Physical Education« (Macau, 26.7. 2008). Predstavljene so metode dela raziskave in rezultati o deležu vpliva gibalne aktivnosti na razvitost otrokovih socialnih spretnosti, pojavnost vedenjskih težav in šolsko uspešnost. Izvirni znanstveni članek zaključuje ugotovitev, da vloga gibalne aktivnosti v otrokovem razvoju presega vplive zgolj na telesni in motorični razvoj. ANG The article presents results of the research »The role of physical activity in child's social development in late childhood«, which was awarded with the International Council of Sport Science and Physical Education Award (Macau, 26/7/2008). There are presented methods and results of the physical activity impact in child's social skills development, behaviour problems and school performance. The article is concluded with the statement that the role of physical activity in child's development exceeds influences only on the physical and motor development. Objavljeno v Razredni pouk, 2008, letn. 10, št. 3, str. 9-13. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 3037911 2. Naslov SLO Biti najboljši: pomen gibalne aktivnosti za otrokov razvoj in šolsko uspešnost ANG To be the Best: The importance of physical activity on the child's development and school performance Opis SLO V najzgodnejših letih, ko se na razredni stopnji osnovne šole še oblikuje osebnost otroka, moramo biti še posebej pozorni na otrokovo uspešnost v šoli in mu omogočiti, da bi bil v šoli uspešen, kolikor je lahko. Prvi del monografije je posvečen obravnavi zakonitosti otrokovega razvoja v obdobju poznega otroštva, s poudarkom na obravnavi vloge gibalne aktivnosti. V drugem delu monografije so predstavljeni rezultati izvirne empirične študije o povezanosti med pogostnostjo, obliko in vsebino prostočasne gibalne aktivnosti ter šolsko uspešnostjo slovenskih mlajših šolarjev. ANG In earliest years of schooling, when the personality of child is still forming, it has to be paid a great attention to the child's school performance. Every child in school should be successful as much is possible. The first part of monograph is dealing with the characteristics of the child's development in the period of late childhood with emphasis on the physical activity influences. In the second part are presented results of the empirical study about connections between frequency, form and content of leisure time's physical activity and school performance by Slovene young scholar. Objavljeno v Radovljica: Didakta, 2008, 144 str. Tipologija 2.01 Znanstvena monografija COBISS.SI-ID 242958592 Proces socializacije skozi gibalno aktivnost in šport v obdobju poznega Projekt Z5-9182 Stran 7 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta 3. Naslov SLO ANG otroštva. The socialization process through physical activity and sport in the period of late childhood Opis SLO ANG Prispevek predstavlja preliminarne rezultate podoktorskega projekta. Predstavljena je teoretična hipoteza, cilji raziskave, metode dela in prvi preliminarni rezultati o pogostnost gibalne aktivnosti v prostem času ter o stanju razvitosti socialnih spretnosti reprezentativnega vzorca slovenskih otrok v obdobju poznega otroštva. Predstavljena je tudi prva analiza ugotavljanja odnosa med razvitostjo socialnih spretnosti in pogostnostjo gibalne aktivnost. The article presents preliminary results of the postdoctoral basic research project. There is introduced the theoretical hypothesis of the project, aims, methods and first results about the frequency of leisure time's physical activity and the level of social skills development by representative sample of Slovene children in the period of late childhood. There is showed also the fist analyse of the relation between the level of social skills development and the frequency of physical activity. Objavljeno v Didakta, 2008, letn. 18, april, str. 36-39. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 2606039 4. Naslov SLO ANG Povezave med pogostostjo športnega udejstvovanja v prostem času in socialnimi spretnostmi mlajšega šolarja The connections between frequency of sport activity in leisure time and social skills development by the young scholar Opis SLO ANG Namen raziskave je bil proučiti povezave med razvitostjo otrokovih socialnih spretnosti in pogostnostjo njihovega ukvarjanja s športom v prostem času. Da bi prepoznali in razumeli vlogo športa v otrokovem razvoju je potrebno proučevati povezave med otrokovimi razvojnimi značilnostmi in značilnostmi gibalnega ter športnega udejstvovanja. Rezultati pionirske empirične raziskave so pokazali, da je otrokova gibalna aktivnost statistično pomembno povezana s posameznimi socialnimi spretnostmi pri otrocih, še posebej s sodelovanjem, empatijo, sposobnostjo vključevanja v skupino in samokontrolo. The purpose of research was to investigate the connections between the level of child’s social skills development and frequency of their physical activity in leisure time. To recognise and understand the role of sport in children’s development it is necessary to observe the connections between developmental characteristics and physical activity habits of children. The results of the pioneer's empirical research showed that physical activity is statistically significant connected with individual social skills in children, especially concerning cooperation, empathy, assertion and self-control. Objavljeno v Šport (Ljublj.), 2007, letn. 55, št. 4, str. 76-80. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 1369299 5. Naslov SLO ANG Povezava med šolsko uspešnostjo in gibalno aktivnostjo mlajših šolarjev The connection between academic competence and physical activity of young pupils Opis SLO ANG Namen študije je bil raziskati povezave med pogostnostjo in količino gibalne aktivnosti ter šolsko uspešnostjo mlajših šolarjev. Empirična raziskava je bil izvedena na vzorcu 1783 slovenskih otrok, od tega 48% dečkov in 52% deklic, povprečne starosti 10,4 leta. Otroci, ki so bolj gibalno aktivni imajo boljšo splošno šolsko uspešnost (p=0,01), bolje razvit bralne (p=0,01) in matematične spretnosti (p=0,01), višjo splošno motivacijo za šolski uspeh (p=0,01), boljše splošno vedenje v razredu (p=0,01) in večjo podporo s strani staršev, da bi v šoli uspeli (p=0,05). The aim of the study was to investigate the connections between the frequency and quantity of physical activity and academic competences of young pupils. Empirical study was carried out on the sample of 1783 Slovene children, 48% boys and 52% girls, average age of 10.4 years. Children, who are more physical active have greater overall academic performance (p=0.01), better developed reading (p=0.01) and mathematics skills Projekt Z5-9182 Stran 8 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta (p=0.01), greater overall motivation (p=0.01), better overall classroom behaviour (p=0.01) and greater parental encouragement to succeed academically (p=0.05). Objavljeno v Teorijski, metodološki i metodički aspekti fizičkog vaspitanja : međunarodna naučna konferencija, Beograd, 11. decembar 2008 : international scientific conference. Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja, 11. dec. 2008, str. 53. Tipologija 1.08 Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci COBISS.SI-ID 1555155 7. Najpomembnejši družbeno-ekonomsko relevantni rezultati projektne skupine6 Družbeno-ekonomsko relevantni rezultat 1. Naslov SLO Povezave med ukvarjanjem s športom in razvojem socialnih spretnosti v obdobju poznega otroštva ANG The connections between sport and social skills development during the period of late childhood Opis SLO Gre za prvo javno predstavitev podoktorskega projekta mednarodni javnosti. Predstavljena je bila izhodiščna hipoteza raziskave o celostnosti otrokovega razvoja in vpliva gibalne aktivnosti na vsa področja razvoja enakovredno. Predstavljene so bile metode dela in prvi preliminarni rezultati o povezavi med pogostnostjo gibalne aktivnosti in razvitostjo socialnih spretnosti mlajšega šolarja. V zaključku so bile podane smernice za nadaljnje raziskovanje. ANG This was the first public presentation of the postdoctoral project in the international arena. There was presented the basic theoretical hypothesis about child's integrated development and equal impact of physical activity in all research areas. Further was presented methods and first results about connections between the frequency of physical activity and the social skills development by young scholar. In the conclusion was pointed out directions for further investigations. Šifra D.01 Vodenje/koordiniranje (mednarodnih in domačih) projektov Objavljeno v Copenhagen: University of Copenhagen, Department of exercise and sport sciences, 11. jun. 2007, avg. 2007, avg. 2008. Tipologija 1.12 Objavljeni povzetek znanstvenega prispevka na konferenci COBISS.SI-ID 1282771 2. Naslov SLO Šolska uspešnost kot proces socializacije v povezavi z gibalno aktivnostjo pri mlajših šolarjih ANG Academic competence as socialisation process in relation with physical activity behaviours of young scholars Opis SLO Sodelovala sem v organizacijskem odboru 5. evropske konference sociologije športa z naslovom »Šport, kultura in družba«, Bled, 2008. Na konferenci sem ustno predstavila tudi svoj prispevek »Academic Competence as Socialisation Process in Relation with Physical Activity Behaviours of Young Scholars«. Prispevek prinaša rezultate podoktorskega projekta o statistično pomembnih pozitivnih povezavah med gibalno aktivnostjo in šolsko uspešnostjo. ANG I cooperated in the Organisation board for the 5th European Association for Sociology of Sport. The conference »Sport, Culture and Society” was carried out in 2008 at Bled. Beside organisation contribution I presented the article »Academic Competence as Socialisation Process in Relation with Physical Activity Behaviours of Young Scholars«. The article brings for results of the postdoctoral research project in the area of statistically significant positive connections between physical activity and academic competence. Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Objavljeno v DOUPONA TOPIČ, M., LIČEN, S. Sport, culture & society : abstract. Ljubljana: Faculty of Sport, 2008, str. 71. Tipologija 1.12 Objavljeni povzetek znanstvenega prispevka na konferenci COBISS.SI-ID 1457619 3. Naslov SLO Gibalna aktivnost kot dejavnik otrokovega socialnega razvoja v obdobju poznega otroštva Projekt Z5-9182 Stran 9 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta ANG Physical activity as factor of child`s social development in late childhood Opis SLO ANG Da bi prepoznali in razumeli vlogo gibanja v otrokovem razvoju, je nujno raziskovati povezave med razvojnimi karakteristikami in gibalnimi navadami otrok. S tem namenom je bila zasnovana empirična raziskava na vzorcu 1783 slovenskih otrok, povprečne starosti 10,4 leta. Rezultati so pokazali, da je pogostnost gibalne aktivnosti statistično pomembno povezana z razvitostjo socialnih spretnosti pri posamezniku, še posebej spretnosti sodelovanja, empatije, vključevanja in samo-kontrole. To recognise and understand the role of sport in children’s development it is necessary to observe the connections between developmental characteristics and physical activity habits of children. Therefore was conducted the empirical research on a sample of 1783 Slovene children, average aged 10.4 years. The results showed that quantity of physical activity is statistically significant connected with individual social skills in children, especially concerning cooperation, empathy, assertion and self-control. Šifra E.02 Mednarodne nagrade Objavljeno v Global Merging: A New Era for Sport and Physical Education: Abstract Book. Macau: Faculty of Education, University of Macau, 2008, str. 127. Tipologija 1.06 Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci (vabljeno predavanje) COBISS.SI-ID 1487315 4. Naslov SLO ANG Prispevek gibalne aktivnosti k socialnemu razvoju otroka Children's physical activity contribution to the social development Opis SLO ANG Šport in gibalne aktivnosti so del vsesplošnega koncepta družbenih odnosov in kulturnih praks, v katerih poteka socialni razvoj. Kljub temu pa niso znane podrobnosti delovanja tega procesa. Teoretično hipotezo sem raziskala na vzorcu 1783 slovenskih otrok. Rezultati so pokazali, da imajo gibalno aktivnejši otroci večjo kontrolo nad lastno čustveno in fizično agresivnostjo v odnosu do vrstnikov/odraslih, boljše spretnosti za vključevanje v skupino in/ali vključitev drugih v svojo skupino, bolj spoštujejo lastnino sovrstnika in ustrezneje izkoristijo svoj prosti čas. Sport and physical activities are part of an overall context of social relations and cultural practices in which social development occurs. However, it is relatively uncertain how this processes work in detail. I deal with this question with study on the sample of 1783 Slovene children. The results showed, that children, who are more physical active have greater control of emotional and physical aggressions related to peers/adults, greater possibilities to include self in group/invited others to join their own group, more respect a property of peers and use their free time more appropriate. Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v CABRI, Jan (ur.). Sport science by the sea : book of abstracts. Estoril: Universidade Técnica de Lisboa, 2008, str. 28. Tipologija 1.12 Objavljeni povzetek znanstvenega prispevka na konferenci COBISS.SI-ID 1485011 5. Naslov SLO ANG Vloga gibalne aktivnosti v otrokovem socialnem razvoju v obdobju poznega otroštva The role of physical activity in child's social development in late childhood Opis SLO ANG V okviru podoktorskega projekta in bilateralnega sodelovanja z Dansko sem na Institute of Exercise and Sport Science, University of Copenhagen izvedla več gostujočih predavanj, v katerih sem predstavila svoje raziskovalne dosežke in rezultate podoktorskega projekta. V diskusiji, v kateri so sodelovali tamkajšnji študenti in profesorji, so mi bili predstavljeni različni pogledi na obravnavano tematiko in podane mnoge ter pomembne usmeritve za nadaljnje delo, ki sem jih realizirala v izvedbi projekta. In the frame of the postdoctoral research project and the bilateral cooperation with Denmark I presented more invited lectures at the Institute of Exercise and Sport Science of University of Copenhagen. Each time I presented the newest research achievements and results of the postdoctoral project. In following discussions with students and professor of the Department I received different approaches how to dealing with research Projekt Z5-9182 Stran 10 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta problems and numerous important directions for further work, which I have implemented in project realisation at home. Šifra B.05 Gostujoči profesor na inštitutu/univerzi Objavljeno v Copenhagen: University of Copenhagen, Department of exercise and sport sciences, 11. jun. 2007, avg. 2007, avg. 2008. Tipologija 1.12 Objavljeni povzetek znanstvenega prispevka na konferenci COBISS.SI-ID 1295059 8. Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine7 8.1. Pomen za razvoj znanosti8 SLO______________________________________________________________________________________________________________ Rezultati podoktorskega projekta »Vloga gibalne aktivnosti v otrokovem socialnem razvoju v obdobju poznega otroštva« pomenijo obogatitev slovenske kineziološke znanosti ter njeno uveljavitev v evropskem znanstvenem prostoru. Raziskovalni projekt je namreč proučeval družboslovni vidik kineziološke znanosti, ki v Sloveniji še ni raziskano področje. Dosedanje kineziološke študije, ki so obravnavale otroka, so glavni poudarek posvečale proučevanju gibalne aktivnosti za telesni razvoj (npr. razvoj mišičevja) in analizi strukture motoričnega prostora. Izvedeni podoktorski projekt pa je poudarja nujnost proučevanja vloge gibalne aktivnosti tudi na drugih področjih razvoja, na katere ima gibalna aktivnost enakovreden vpliv kot na telesni in gibalni razvoj. Podoktorski projekt je odprl izhodišče za razvoj tovrstnega vidika kineziološke znanosti v slovenskem prostoru in prispevek k njegovemu razvoju v Evropi in svetu. Ker je raziskovalni projekt prvič v slovenskem prostoru vzpostavil preučevanje povezav med gibalno aktivnostjo in socialnim razvojem, je prinesel pomemben doprinos k znanosti tudi na področju metodologije raziskovanja. Za merjenje razvitosti socialnih spretnosti je bil uporabljen merski instrument »Social Skills Rating System« (SSRS), ameriških avtorjev, F. Gresham in S. Elliot. V svetu priznan in pogosto uporabljen način merjenja socialnih spretnosti je bil prenesen in standardiziran za uporabo v slovenskem prostoru. Ker v slovenskem prostoru pred tem nismo imeli testa za ugotavljanje razvitosti socialnih spretnosti pri otroku v obdobju poznega otroštva, predstavlja uvedba SSRS pomemben doprinos k znanosti na področju merjenja otrokovega socialnega razvoja. V Sloveniji že od leta 1974 (Petrović, Hošek, Momirović, 1974) poteka longitudinalna študija o športno-rekreativnih navadah odraslih prebivalcev Republike Slovenije. Študija v svoji več kot 30 letni dobi prinaša bogata spoznanja o pogostnosti, obliki in vsebini prostočasne aktivnosti odraslih prebivalcev Slovenije, starejših od 18 let. Žal pa tovrstnega longitudinalnega raziskovanja nimamo tudi za otroke, pri katerih ima gibalna aktivnost še toliko večji vpliv na razvoj. Poznamo več osamelih študij, ki so proučevale gibalno in športno aktivnost slovenskih otrok na omejenih regijskih, starostnih ali številčnih vzorcih. Da bi to presegli in postavili osnove longitudinalnemu raziskovanju, podoktorski projekt predstavlja gibalno aktivnost reprezentativnega vzorca 1783 slovenskih otrok drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja osnovne šole. Dobljeni rezultati nudijo vpogled v današnje gibalno udejstvovanje slovenskih devet-, deset- in enajstletnih otrok. Izdelava in standardiziranje kvalitetnega merskega instrumenta o gibalnih navadah otrok v prostem času, ki ga pred tem v slovenskem prostoru še nismo imeli, pomeni pomemben doprinos k razvoju longitudinalnega proučevanja in ugotavljanja značilnosti gibalne aktivnosti slovenskih otrok. Podoktorski projekt prispeva k razvoju edukacijskih znanosti. Proučevanje socialnih spretnosti in gibalne aktivnosti odpira pomembna vprašanja na področju šolske uspešnosti. Leta 2000 smo na vzorcu 2023 desetletnih otrok, ki so obiskovali osnovne šole v območju Gorenjske regije (34 osnovnih šol), ugotovili pozitivne povezave pogostnosti in oblike prostočasnega gibalnega udejstvovanja s splošnim šolskim uspehom. Po sedmih letih smo na reprezentativnem vzorcu 1783 slovenskih otrok od 9. do 11. leta starosti prišli do enakih zaključkov, otrokova šolska uspešnost in gibalna aktivnost sta statistično pomembno povezani v pozitivni smeri. Projekt ima ob pomenu za razvoj družboslovnih znanosti v Sloveniji in njihovi uveljavitvi v širšem evropskem prostoru, velik pomen tudi za razvoj drugih znanosti, kot so medicinska, psihološka in antropološka, ki obravnavajo otroka, njegove zakonitosti in značilnosti razvoja ter s svojimi spoznanji prispevajo k čim skladnejšemu otrokovemu razvoju v otroštvu in kvalitetnemu življenju v odraslosti. ANG Projekt Z5-9182 Stran 11 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta The results of the project contribute to the development of Slovene kinesiology science and its establishment in Europe. In fact, the research project was focusing on the social science aspect of kinesiology, which is in Slovenia still a less researched area. The previous kinesiology studies treating of children focused on the role of physical activity for physical development and on an analysis of the motor space structure. The performed project brought to the fore the urgency of studying the role of physical activities also in other fields of development, on which physical activity exerts an equal influence. The project has established a starting-point for the development of this aspect of kinesiology science in the Slovene area, as well as a contribution to the progress of this science in Europe. Since this research project was introducing to Slovenia for the first time the opportunity for studying correlation between physical activity and social development, the study of such correlation also has relevance in terms of methodology. For the purposes of assessing the level of social skill development was used the assessment instrument called “Social Skills Rating System” (Gresham and Elliot). This widely recognised and used means of assessing child’s social skills has been used and standardized for the first time in Slovenia. Since in Slovenia there has been no test available for assessing the level of development of children’s social skills in the late childhood period, the introduction of the SSRS represents a scientific contribution to the science field of assessing child’s social development. In Slovenia, there is a longitudinal study being conducted since 1974 on the topic of sports-recreational habits of the adult population in the Republic of Slovenia. Throughout its more than 30-year history, the study has been collecting data on the frequency, form and contents of leisure time activities of the Slovene population of over 18 years of age. Unfortunately, there are no such longitudinal data concerning children, in whom the physical activity is still more important for the development. With an aim of establishing strong base for longitudinal investigation, the postdoctoral research includes physical activity of a representative sample of 1783 Slovene children from the second schooling cycle of elementary school. The results provide an insight into the current participation of Slovene 9-, 10- and 11-year-old children in physical activity. A creation and standardization of a quality assessment instrument on the leisure-time physical activity habits of children, which in Slovenia didn’t exist yet, represents an important contribution to the development of longitudinal study and assessment of characteristics of the physical activity of Slovene children. The postdoctoral research contributes to the development of education science as well. Studies of social skills and physical activity open important questions in the field of academic performance. In year 2000 we have on a sample of 2023 10-year-old children attending elementary schools in the Gorenjska region established positive correlations between frequency and forms of leisure time physical activity participation on the one side and general academic performance on the other. Seven years later on a representative sample of the 1783 Slovene child population between 9 and 11 years of age we found out identical conclusions. Child’s academic performance and physical activity are statistically significant connected in positive trend. In addition to its importance for the development of social sciences in Slovenia and their affirmation in a wider European region, the project has of great significance also for the development of other sciences - such as medicine, psychology, anthropology - involved in the study of children, their developmental laws and properties with the purpose of ensuring a child the harmonious development in childhood and a quality of life in adulthood. 8.2. Pomen za razvoj Slovenije9 SLO______________________________________________________________________________________________________________ Poznavanje značilnosti otrokovega razvoja in dejavnikov, ki vplivajo nanj, je izrednega pomena za vse, ki delajo z otrokom. Dobljene rezultate lahko tako v prvi vrsti uporabita vzgojna in izobraževalna stroka. Podatki so dostopni najvišjim političnim in strokovnim telesom na področju vzgoje, izobraževanja in športa v Sloveniji. Njihov namen je pomagati pri odločitvah, ki zadevajo šolski kurikulum, zlasti načrtovanje pouka v drugem vzgojno-izobraževalnem obdobju, načrtovanje šolske športne vzgoje ter dviga otrokove gibalne in športne aktivnosti. S tem namenom so rezultati dostopni tudi drugim pedagoškim delavcem v prostočasnih aktivnostih, ki se pri svojem delu srečujejo z otrokom. Naš namen je, da jim omogočijo lažje odločitve o vključitvi gibalne aktivnosti v izobraževalni in vzgojni proces. Prenos testa o socialnih spretnostih otrok daje možnost njegove uporabe učiteljem, psihologom in drugim strokovnjakom v slovenskem šolskem sistemu za odkrivanje morebitnih primanjkljajev otrokovega socialnega razvoja in vedenjskih težav. Priprava standardiziranega vprašalnika o gibalni aktivnosti otrok pa omogoča, da se tovrstni merski pripomoček uporabi v nadaljnjih longitudinalnih raziskavah. Rezultati so na voljo za uporabo tudi v medijih za promocijo gibalnega udejstvovanja državljank in državljanov Republike Slovenije. Poznavanje današnjega stanja na področju gibalne Projekt Z5-9182 Stran 12 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta aktivnosti nudi vpogled in možnosti za ustrezno intervencijo glede ustreznosti količine, pogostnosti in kvalitete gibalnega udejstvovanja. Želimo, da dobljeni rezultati spodbudijo tudi starše pri načrtovanju vzgoje ter vključitvi svojih otrok v prostočasne gibalne aktivnosti. Dobljena znanstvena spoznanja o vlogi gibalne aktivnosti v otrokovem socialnem razvoju pomenijo izviren prispevek k slovenski znanosti ter kot taka predstavljajo temeljno bazo znanja za študente kinezioloških, edukacijskih, pedagoških, psiholoških, socioloških, medicinskih in antropoloških ved. ANG_____________________________________________________________________________________________________________ The knowledge of the characteristics of child behavior and factors affecting it is of exceptional importance to anyone working with children. The results obtained are there to use first and foremost in the education and schooling practicing profession. The data are accessible to the highest political and professional bodies in the field of education, schooling and sports in Slovenia. Their purpose is to be helpful in the making of decisions concerning the school curriculum, especially the curriculum development in the second cycle of the education and schooling period, the planning of school physical education and the rise of child’s physical and sports activity. To this same purpose, the results are also accessible to other teachers in leisure time activities whose work involves children. Our aim is to help them make decisions about including physical activities in their education and schooling processes. The transposed test on the social skills of children is available for use by teachers, psychologists and other experts in the Slovene school system with the purpose of discovering possible deficiencies in the social development and behavior manner of children. The preparation of a standardized questionnaire on the physical activity of children is enable for the use of such an assessment instrument also in further longitudinal studies. Finally, the results are also of use to the media in their promotion of physical activity participation for human development and health by Slovene residents. The cognisance of the current status of physical activity enables its assessment and possibility to intervene accordingly in terms of physical activity quantity, frequency and quality. We wish with the results to reach the parents and help them by planning of child’s education and encourage them to include their child in leisure time physical activities. The obtained scientific acquisitions of new knowledge on the role of physical activity in child’s social development indicate original contribution to the Slovene science and therefore present the fundamental base of knowledge to students from the kinesiology, educational, pedagogic, psychology, sociology, medicine and anthropology sectors. 9. Samo za aplikativne projekte! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri aplikativnem projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj (~ DA C NE Rezultat Uporaba rezultatov F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj C DA C NE Rezultat Uporaba rezultatov F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj <~ DA C NE Projekt Z5-9182 Stran 13 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta Rezultat Uporaba rezultatov F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Projekt Z5-9182 Stran 14 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta Uporaba rezultatov F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Projekt Z5-9182 Stran 15 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta Uporaba rezultatov F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Uporaba rezultatov F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj nmlkj DA nmlkj NE Rezultat Projekt Z5-9182 Stran 16 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta Uporaba rezultatov F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj (~ DA C NE Rezultat Uporaba rezultatov F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj f* DA f* NE Rezultat Uporaba rezultatov F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj (~ DA f* NE Rezultat Uporaba rezultatov F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj (~ DA C NE Rezultat Uporaba rezultatov F.35 Drugo Zastavljen cilj f~ DA C NE Rezultat Uporaba rezultatov Komentar 10. Samo za aplikativne projekte! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visoko-šolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja r r r r G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja r r r r G.01.03. Drugo: r r r r G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu r r r r G.02.02. Širitev obstoječih trgov r r r r G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje r r r r Zmanjša nje porabe materialov in Projekt Z5-9182 Stran 17 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta G.02.04. energije r r r r G.02.05. Razširitev področja dejavnosti r r r r G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost r r r r G.02.07. Večji delež izvoza r r r r G.02.08. Povečanje dobička r r r r G.02.09. Nova delovna mesta r r r r G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih r r r r G.02.11. Nov investicijski zagon r r r r G.02.12. Drugo: r r r r G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti r r r r G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti r r r r G.03.03. Uvajanje novih tehnologij r r r r G.03.04. Drugo: c r r r G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja c r r r G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja r r r r G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave r r r r G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti r r r r G.04.05. Razvoj civilne družbe r r r r G.04.06. Drugo: r r r r G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete r r r r G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj r r r r G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura r r r r G.07.02. Prometna infrastruktura r r r r G.07.03. Energetska infrastruktura r r r r G.07.04. Drugo: r r r r G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva r r r r G.09. Drugo: r r r r Komentar Projekt Z5-9182 Stran 18 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta 11. Pomen raziskovanja za sofinancerje, navedene v 2. točki10 1. Sofinancer Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 2. Sofinancer Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 3. Sofinancer Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. Projekt Z5-9182 Stran 19 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta 3. 4. 5. Komentar Ocena C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja, za objavo 6., 7. in 8. točke na spletni strani http://sicris.izum.si/ ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki Podpisi: Joca Zurc in/ali podpis vodje raziskovalnega projekta zastopnik oz. pooblaščena oseba RO Kraj in datum: Koper 20.4.2009 Oznaka poročila: ARRS_ZV_RPROJ_ZP_2008/281 1 Samo za aplikativne projekte. Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja ter rezultate in učinke raziskovalnega projekta. Največ 18.000 znakov vključno s presledki (približno tri strani, velikosti pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 4 Samo v primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 5 Navedite največ pet najpomembnejših znanstvenih rezultatov projektne skupine, ki so nastali v času trajanja projekta v okviru raziskovalnega projekta, ki je predmet poročanja. Za vsak rezultat navedite naslov v slovenskem in angleškem jeziku (največ 150 znakov vključno s presledki), rezultat opišite (največ 600 znakov vključno s presledki) v slovenskem in angleškem jeziku, navedite, kje je objavljen (največ 500 znakov vključno s presledki), izberite ustrezno šifro tipa objave po Tipologiji dokumentov/del za vodenje bibliografij v sistemu COBISS ter napišite ustrezno COBISS.SI-ID številko bibliografske enote. Navedeni rezultati bodo objavljeni na spletni strani http://sicris.izum.si/. PRIMER (v slovenskem jeziku): Naslov: Regulacija delovanja beta-2 integrinskih receptorjev s katepsinom X; Opis: Cisteinske proteaze imajo pomembno vlogo pri nastanku in napredovanju raka. Zadnje študije kažejo njihovo povezanost s procesi celičnega signaliziranja in imunskega odziva. V tem znanstvenem članku smo prvi dokazali… (največ 600 znakov vključno s presledki) Objavljeno v: OBERMAJER, N., PREMZL, A., ZAVAŠNIK-BERGANT, T., TURK, B., KOS, J.. Carboxypeptidase cathepsin X mediates ß2 - integrin dependent adhesion of differentiated U-937 cells. Exp. Cell Res., 2006, 312, 2515-2527, JCR IF (2005): 4.148 Tipopologija: 1.01 - Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID: 1920113 Nazaj Projekt Z5-9182 Stran 20 od 21 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta 6 Navedite največ pet najpomembnejših družbeno-ekonomsko relevantnih rezultatov projektne skupine, ki so nastali v času trajanja projekta v okviru raziskovalnega projekta, ki je predmet poročanja. Za vsak rezultat navedite naslov (največ 150 znakov vključno s presledki), rezultat opišite (največ 600 znakov vključno s presledki), izberite ustrezen rezultat, ki je v Šifrantu raziskovalnih rezultatov in učinkov (Glej: http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/sifranti/sif-razisk-rezult.asp), navedite, kje je rezultat objavljen (največ 500 znakov vključno s presledki), izberite ustrezno šifro tipa objave po Tipologiji dokumentov/del za vodenje bibliografij v sistemu COBISS ter napišite ustrezno COBISS.SI-ID številko bibliografske enote. Navedeni rezultati bodo objavljeni na spletni strani http://sicris.izum.si/. Nazaj 7 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja. Nazaj 8 Največ 4.000 znakov vključno s presledki Nazaj 9 Največ 4.000 znakov vključno s presledki Nazaj 10 Rubrike izpolnite/prepišite skladno z obrazcem "Izjava sofinancerja" (http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/), ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija – izvajalka projekta. Nazaj Obrazec: ARRS-ZV-RPROJ-ZP/2008 v1.00 Projekt Z5-9182 Stran 21 od 21