LET. XI. 1918 ST. H, 12. Bi im QENfl K 5 - ?? UREDNIK fl. KOfUflNEC NATISNILA KATOLIŠKA TISKARNA V LJUBLJANI ^ ^ j: Jr. XVII, ;tZ\ J.4; GLASILO SLOVENSKIH ORLOV. TTTTtTTTTTTTTTTTTTVTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTnrrr ŠT. 11, 12. NOVEMBER, DECEMBER 1918. LETNIK XI. Jugoslavija. (Govoril knezoškof dr. A. B. Jeglič.) Kvišku glave, ker približuje se Vaše odrešenje! Da, izpolnjuje se, kar smo želeli, iz srca in po pravici želeli; hitrih korakov se približuje čas, da bomo sami svoji v prekrasni jugoslovanski državi. Ko se te osvoboditve veselimo, zahvaljujemo se božji previdnosti, ki je v svoji Vsemogočnosti strašne zunanje dogodke nenadoma, nepričakovano zasukala tako, da se bo po besedah Benedikta XV. tudi malim narodom podelila in zagotovila popolna pravica. V naših rokah je prihodnji ugodni ali neugodni razvitek celokupne Jugoslavije. Ako jo postavimo na trdno skalo strahu božjega, na trdni temelj vsestranske naravne pravičnosti in krščanske ljubezni, bo stala trdno, ne bo usahnila, naj tudi na njo pridrve kakršnikoli besni viharji. Ako bi pa našo Jugoslavijo v nadalj- njem njenem razvitku postavili na človeške strasti, na grdo sebičnost in krivičnost, na ureditev brez Boga, postavili bi jo na pesek pa bi jo sovražni viharji porušili in grozna bi bila njena podrtija. Oh, naj ne bo tako! Božja modrost naj razsvetli one, ki imajo odgovorno nalogo, sezidati Jugoslavio, da jo bodo vsestransko tako utemeljili in uredili, kakor je potrebno, da bo živela, da se bo krepko razvijala, se bogato razcvetela in bo dobra mati vernega, zdravega, čvrstega, srečnega jugoslovanskega naroda! Jugoslavijo čuvaj in vodi vsemogočni Bog! Jugoslavija naj živi! Te besede je govoril ljubljanski vladika na narodnem prazniku v Ljubljani dne 29. oktobra t. 1. Z burnimi živio-klici so prekinjale govor velikanske množice ma-nifestantov. Vihar navdušenja se ni hotel poleči. Nastop škofov je bil višek vse slavnosti tega dne. Naloge našega mladeniškega odseka. Anton Komianec. (10. septembra 1918.) Tik pred svetovno vojno v jubilejnem letu Cerkve 1913 je še blagoslovil, preden je izdihnil, Pij X. novo armado katoliških telovadcev. Načelniku je podaril evharistični papež srebrno spominsko svetinjo, Velevažna veja S. K. S. Z. je njena mladeniška sekcija — orlovska organizacija, Orel s sliko svoje organizacije v sedanjem stanju je kot človek z ranami obdan. — Njegove tri armade — Kranjska, Štajerska, goriška podzveza so šle na fronto. . Vse orlovske zbore in polke — orlovska okrožja — je pobrala mobilizacija. Vse od-šejke so pretvorili v maršbataljone in odkorakali so v strelske jarke. Odpoklican je bil predsednik Zveze Orlov dr. Lovro Pogačnik, odpoklican zve-zin načelnik, odpoklican podpredsednik, odpoklican podnačelnik, — odpoklicani zaporedoma trije uredniki »Mladosti«, — odpoklicanih vseh šest tisoč rednih orlovskih telovadcev, odpoklican ves naraščaj. Tisti, ki so šteli tačas 14 let, mečejo zdaj granate in granate razmetavajo njihova trupla in ude. Orlovski domovi so ostali prazni, po telovadnicah dolg čas, po mestih in trgih in v bližini fronte so nastanili vanje vojake in ranjence. Seje so ponehale, odsekove, okrožne in zvezne, ker ni bilo več ne sklicateljev ne odbornikov ne članov. Razvozili so jih po celi Evropi in celo v Azijo. Prireditve, napovedane v 1. 1914., so izostale; med njimi tudi tista pomenljiva na Goriškem na Sveti gori. Namesto te je nastopila tam druga krvi in trpljenja in uničenja. Pretresljivo je brati bolečino v orlovski duši. Kdor je bral pisma iz te fronte n, pr. brata Angela Forčiča v »Mladosti«, to ve. Plačilo fantom za silno gorje je bila nehvaležnost. Umirali so z duhom žrtve. Odsekov predsednik je sporočil: »Izdihnil je. vpričo mene mladenič iz orlovskih vrst, zadet na bojišču.« In hvaležnost? Prejel je fant slovenski časopis iz rok c. in kr. kurata, pa prišel je drug častnik mimo, mu ga iztrgal iz rok in ga poteptal v blato. Seveda so dobili tudi mnogo iskrenih pohval in odlik, kadar se je res gledalo na vrl ost in ne na narodnost. Tako je veliko hudo privršalo na orlovsko četo in rane, ki zevajo junaku Orlu, so .velike. Od vsega ponosnega razmaha je ostala neoslabljena le orlovska zavest — duša in nje glasilo »Mladost«. — Kdor je bral to glasilo — dve tretjini ne samo pisem, tudi več člankov je od Orlov-vo-jakov, se je prepričal, da nikdar niso tako vzplamtevala srca za vzore, ki jih je užga-la organizacija, kot ravno v največjem trpljenju. Pa tudi »Mladost« je trpela. Važni viri so izostali. Naročniki, dopisniki, poročevalci so šli k vojakom. Vsako leto večja gmotna stiska. Naloge. Načelna tla ostanejo. Znova naj osvaja Orel kulturno postpjanko: vso slovensko mladino, ki krščansko misli in se po katoliških načelih tudi v življenju ravnati hoče, naj spet zbira v eno samo četo; to četo usposobi, vzgoji, napolni z zdravjem, znanjem ter zlasti krščansko krepostjo ter tako pripravljeno pošlje delat v vse kulturne panoge za slovensko in zdaj jugoslovansko ljudstvo, za ves narod. Katoliška načela, kakor jih času in mladeničem primerno pove »Zlata knjiga« in jih je tolmačila »Mladost«, ostanejo. Naraščaj. Ena glavnih nalog je skrb za idealno vzgojo naraščaja. Pri Zvezi naj, ko bo dopustila vojna, zaposluje v ta namen poseben odbor. »Mladost« ima že tozadevni oddelek, ki naj ga ohrani in izpopolni. — Naraščaj obudimo povsod. Prej je bil potreben za mestne in industrijske kraje, zdaj se seli surovost in podivjanost tudi na deželo. — Versko življenje po cerkvenih navodilih. Dnevno, tedensko ali vsaj mesečno sv. obhajilo. Skupno z vso slovesnostjo, ki jo organizacija premore, bodi po referentovem mnenju večkrat za večje kot za manjše. »Mladost«. Resna bodi skrb za glasilo. Tolmači naj, navdušuje, posreduje. Pa tudi odgaja naj ljudske kulturne delavce. Za dvig glasila se izplača vsak trud in žrtev. Berilo. Orlovska organizacija potrebuje za svoje kulturno delo učnih knjig, pisanih za kulturne smotre našega ljudstva. Tudi knjig z vzorznačaji manjka. Edina dragocena te vrste je Slomšek, »Življenja srečen pot«. Starejši bratje. Naj ostanejo v organizaciji. Ko so se oženili in vstopili v kulturne poklice, javne zastope, morejo s svojimi izkušnjami mnogo koristiti. Katoliški značaj. Organizacija naj varuje svoj katoliški značaj in ga poudarja. Raste naj iz in v soglasju katoliških principov. Skrbi naj stalno, da bodo njeni člani versko nravno čim popolnejši, če se morebiti za to že kdo drugi ne briga, na primer Marijine družbe. Demokratična misel. Mož je rojen, da ščiti druge. Nevarnost zatiranja slabotnih je danes velika. Dolžnost krščanske vzgoje budi v mlade- ničih misel varstva zapostavljenih. Orli se naj vzgoje, da bodo, zvesti pravi krščanski demokratični misli, znali tudi v javnih zastopih braniti zatirane in tlačene. Narodna misel. Orel ljubi svoj narod, kakor je pred Bogom prav in pred krščansko moralo. Zlasti pa poudarja Orel ljubezen do lastnega rodu, kadar je njegov narod zatiran. Zato poudarja danes svoje slovensko in slovansko pokoljenje, ker se hočejo nasprotniki izpozabiti nad tem narodom. Z isto vnemo pa se bo Orel potegnil tudi za vsak drug zatiran narod, kolikor bo mogel. Stik s Hrvati. Hrvatje sami ga želijo. Predsednik »Seljačke Zore« iz Istre je pisal, naj bi izhajali v »Mladosti« tudi hrvatski članki. Zlasti moramo postopati vzajemno s hrvatskim katoliškim Sokolom. Stik s Čehi. Tudi z ostalimi Slovani vzajemno. »Mladost« je prinesla letos dva članka o češkem mlad. gibanju izpod češkega peresa. Načelnik češkega Orla brat Matou-šek in urednik »Naše Omladine« je pisal uredniku »Mladosti«. Tudi mi moramo od svoje strani primemo storiti. Moralna vzgoja. Glede te mora organizacija skrbeti zlasti za čistost in treznost pri mladeničih. V ta namen je treba jasnega pouka, ne zmerjanja. Nekaj predlogov so stavili fantje sami v »Mladosti«. Upoštevajo naj se škofove knjige in navodila. Seje in razgovori. Razgovori rode nove misli in umeva-njp. Sklepi in misli naj se objavljajo v »Mladosti«. Premembe. Za premembe je zdaj čas. Najvažnejše premembe bodo tikale bolj zunanje reči: kroj in ustroj. — Kroje bodo zdaj večinoma porabili vsled pomanjkanja sukna. Podlaga novim bodo najbrž slovanske noše in slovanske barve. Mikavnost v organizaciji. Glavno veselje dajaj upanje, da se bližamo vzorom, in zavest storjenega dela. Nekatere reči so mikavne za mlade ljudi same po sebi. To so vaje v spretnosti. — Sem spada vse vrste telovadba, tudi ona, ki je z duševnostjo bolj zvezana, govorništvo1, petje in godba. Godba. Pri godbi se je treba posebej ustaviti. Par odsekov nam je pred vojsko uničila, druge je zopet dvignila. Godba vleče. Tuintam jo hočejo in godce razvadijo. Kot poseben oddelek Orla naj ima, kjer obstoji, posebna pravila in sicer strožja kot ostali telovadci. Za čustvene ljudi je treba vzorne discipline, ker sami pamet premalo upoštevajo. Ustroj. Nekateri so pisali v »Mladosti« in mislim, da prav, naj se organizacija kolikor mogoče nasloni na cerkveno, to je: bodi urejena po župnijah, dekanijah in škofijah. Vselej to ni mogoče. N, pr. da bi se skladalo z orlovskim središčem, bi morala biti nadškofija za Slovence v Ljubljani. Razmerje do Marijinih družb. Mladeniških Marijinih družb se orlovska organizacija veseli, ker skrbe v mladeničih za nadnaravno življenje — za svetost. Razmerje do neorlov. Pri telovadcih, ki niso v orlovski organizaciji, odobruje Orel, kar imajo dobrega, v ostalem pa poudarja svoj kato-liškokultumi značaj. Kritika. Pametna kritika je organizaciji potrebna; ali tisti, ki iščejo napak zaradi napak, da imajo potem kaj govoriti za prihodnji teden, so naši veliki škodljivci. Kritika mora imeti vselej namen, da se nekaj zboljša. Drugače je ni treba. — Pa še druge vrste so, ki nam škodujejo. Taki, ki dovolijo, da se mladeniška organizacija osnuje, morda celo sami to store, potem pa gredo gledat skozi okno, kakšni čudeži so sedaj po fari, ker eno noč Orel obstaja. Ker čudežev takoj ne vidijo, zmajejo z glavo, češ, saj nič ni. Tudi ne pomislijo, da Orel popolnosti ne suponira, ampak se s trudom trudi, da bi jo pri mladeničih dosegel. Take so torej naloge, delo in pomen Orla za vero in dom, — Z jasno glavo — krepko roko — branil te bo — orlovski roj — nič se ne boj — o domovina! ■-in Glejte — prihaja!1 Kdo prihaja? Vihar prihaja! Strašen vihar vsem narodom, vsem zemljanom, vsemu, kakor je bilo, vsem, ki smo še živi in živimo to čudno dobo. Človeška kri je v rekah napojila nedolžna zemeljska tla, duše vseh narodov pa je napojila strašna zavest: tako življenje ni vredno življenja! Čimbolj je hrumela strast, ubijala, sovražila, robila in plenila, tem živeje je rastla ljubezen v srcih neskončnih množic, ki jim je zistem vzel vse, domov-je, ženo, otroke, nedeljsko mašo in pokojno uro na domačem pragu, pod senco cvetoče jablane pred domačo hišo, nedolžno igro z domačim kužetom, domač pogovor z očetom, staro materjo, bratom, sestro, ženo, izbrano nevesto. In ta neskončna milijonska ljubezen, ta, skozi leta morjena ljubezen je strašna, kadar se bo prelila v srd, v osveto, kadar bo iz tisoč in tisoč užaljenih duš siknil maščevalni zubelj, takrat se bodo zamajali vsi stebri, ki so nosili družabni red, v svojih sklepih bodo zaječali in se zrušili, Samson, užaljeni, strašni, slepi v svoji slepoti in grozni, bo stresel in bo zgrmelo neskončno poslopje, ki si ga je zgradila zgodovina. Štiri leta se vijemo v strašni bolezni. Bacil krivice razjeda zdravo kri človeške družbe. Ali bo ubil vso zdravo kri? Ne, kri bo izvrgla bacil, izločila zlo. Izločiti ga bo morala sama, iz svoje zdrave sile, kajti zdravnika človeška družba v naših 1 Svoj čas zabranjeno. Iv. Pregelj. dneh ni hotela. Ni hotela papeža in njegove vere. Tem strašnejša bo zato ko-nečna borba zdrave krvi z bacilom. Kakor v agoniji pretresajo zdaj mrzlični sunki vse telo človeške družbe. Čim važnejša je naša doba, tem lahkomiselnejši so voditelji politike, čim bliže je misel ljubezni do bližnjega, tem malenkostnejši je boj malih in najmanjših za malo in najmanjše materijalno. Zdi se včasih, da je agonija človeške družbe počela, da je vsega konec. Toda konec to ni. Vojska bo sama v sebi razpadla, srd se udušil sam v sebi, zdrava kri bo izločila bacil. Pa kako? Glejte — to prihaja! Revolucija prihaja! Kakšna? Revolucija! Nikoli ni bila revolucija sama sebi namen, niti bodoča ne bo. Prišla bo, ali tako ali taka. Kadar bo tu — kdo ve, morda ji niti ne porečemo, da ji je tako ime. Živeli jo bomo, doživeli, morda preživeli, pretrpeli in prenesli kakor nevarno operacijo. Narod naš je tudi del velike socialne in kulturne družbe. Velikih evropejskih narodov usodo bo delil. Tem zavedneje je mora pričakovati. Majhen je, slaboten, zato jo mora dočakati vsaj zdrav, kakorkoli oslabljen, vendar pa zdrav. Kaj bo naše zdravje bodočih dni? Tisto, kar je bilo zdravje naših očetov. Slovenci s o iskali in so imeli zdravnika v papežu in katoličanstvu, ki ju je duh svetovne vojske zavrgel. Samo Slovenci — katoliki bodo brez škode prestali vihar — ki prihaja! Kako je in kako bi moralo (Črtice iz našega kota.) L V naši vasi živi družina, kakršnih je veliko po naši jugoslovanski zemlji. Premoženje obstoji iz hiše, gospodarskega poslopja in iz nekaj njiv. Na domačiji gospodarita mož in žena, obdarovana s sedmimi otroki. Gospodar je mizar in je pred vojsko skrbel tako dobro za svojo družino, da so bili njegovi otroci najbolj krepki v celi okolici. Vojska je pa tudi od te družine zahtevala žrtev. Vzela je očeta. K vojakom je šel zdrav, krepak, nazaj so ga pa poslali pohabljenega. Za plačilo so mu nakazali invalidno podporo. Velikodušna odškodnina! IZ očetom je prišla v pomanjkanje tudi družina,, glad je silil že v jeseni biti. Zupančič. v hišo. Nadvse dobri Bog pa je poslal v to stradajočo hišo še enega uda. Prvi trenutek bi mislil človek, da je krivično. Pomisliti pa moramo, da niso namenjene božje odločitve za en dan, tudi za sedanjost ne. Bog ustvarja bodočnost. Bodočnosti pa nima oni narod, ki ima veliko bogatih družin, katerih otroci se kopljejo v obilnosti. Z bogastvom pride mehkuž-nost, lenoba, ošabnost in še več drugih nepotrebnih in škodljivih razvad. Tako seme rodi le pleve. Posebna naklonjenost božja je, če je narod ubog, pa dobro vzgojen in zadovoljen s tem, kar mu nudijo zemlja in razmere. Tako seme je kleno seme, sad takega semena mora biti čvrst in stanovi- ten. In ravno talko mora biti čvrst, odločen in nepokončljiv narod iz takega semena. Vsled tega je tudi posebna božja naklonjenost do onega naroda, pri katerem blagoslovi Bog zakon revnih in delavnih ljudi. Hudi dnevi so prišli nad mater naše družine. Niti prahu moke v hiši, niti kruha črnega, celo krompirja ali repe ni bilo. Mali je zahteval živeža, mati je hrepenela po krepčiju. Vsa vas je vedela, da je v bednem položaju. Pa se niso zganile matere, one, ki dobro vedo, kako hitro pride ob zdravje ženska v takem položaju, one, ki vedo, kaj je materina ljubezen in kako velika bolečina se razlije po njenem srcu, če ne more ustreči svojim otrokom. Gospodarji so še trdneje popeli svoje suknjiče, Usmiljenje? Kdo se pa mene usmili? Položi za 20 kg pšenice 200 kron, pa jo imaš! Pač aprovizacija se je spomnila. Nakazala je 1 kg bele neužitne moke, boljšo- so pojedli drugi. Egoizem, kako si oblasten in kako obilen sad rodiš! Žalostno! V celi vasi niso- prišle ni eni premožni osebi v spomin besede božje Ljubezni: »Blagor usmiljenim, ker usmiljenje bodo dosegli.« Usmiljenja božjega potrebujemo' zase, za naše družine, za na napravlja veselje. Vsaka rast razveseljuje in se veseli. Poglej pomlad, v kateri klije, poganja in raste; čas radosti je v na--ravi. Se ne smeji žareča roža, cvetoče dre^ vo, bujno popje zelenja? Tisočkrat višje stoji človek, duha oživljajoče bitje. Kakšno veselje mora prinesti njegova rast, ki je toliko dragocenejša, pa tudi toliko težja! Kako živo čuti rastoči človek to veselje. Nikdar ni samemu sebi na poti, nikjer ne obvisi. On stremi navzgor, stopa naprej in zato ostane znotraj mlad in vesel. V sebi ima košček večnega življenja in veselja, ki ga bo do dna okušal vse veke v Bogu, ki je večna Popolnost. Hočeš tudi ti v tvojih mladih letih rasti, doseči duhovno moč, se pririti do dragocene svobode otrok božjih? Med ljudmi je toliko sužnjev, bodi ti prost, močan! Skušaj se premagati od sedaj dnevno vsaj enkrat! »Za močno vzgojeno dušo ni cene.« (Sir. 26, 18.) ' Pomen čistosti. Koliko je uspela vsa vzgoja človekova, se pokaže posebno v točki glede čistosti. Tu stopi jasno na dan, koliko vrednosti in moči je v njem. Ostane gospod čez svoje nagone, tedaj je cel človek. On si ohrani svežost in moč življenja. Njegova misel je prosta in čista, vzprejemljiva za plemenite vtise. Rad se peča duh z višjimi stvarmi; z interesom se skuša učiti in poglobiti svoje znanje. Trdno in močno se razvija volja; vztrajna je in zmožna za delo in napor; on gospoduje, on je kralj in nekako kraljevo veselje in kraljeva moč leskeče v očeh takega človeka. Z energijo in vztrajnostjo bo delal pot v življenju. Notranje je močan in zato se ne straši žrtev in zaprek. Nikdar ne bo slabič, ki nima svojega prepričanja, nikdar klečeplazec, ki se potuhne pred višjimi. On ima spoštovanje sam s seboj in izsili od vsakega spoštovanje. Tak je karakter. »Vse kar se ceni, ne odtehta vzdržne duše. Kot žareča luč na svetih svetilnikih, tako blišči njih lepota do cvetoče starosti.« (Sir. 26, 20.) Čisto življenje je dokaz normalnega in močnega razvoja dušnih moči in zato tudi najboljša podlaga za cvetje notranjega religioznega življenja. Čisti človek se čuti v veri domačega; navzgor gre smer njegove duše, navzgor teži vse bistvo vere. Lj-ubi vero; najboljša opora mu je, kadar za-plamti v njem boj. Smisel ima za njene nauke; tudi njene skrivnosti mu niso trde. Porojena je iz večnega Duha, od katerega izhaja on sam, s katerim ostane tesno združen v gospodstvu nad mesom. Vaje v veri, molitev, zakramenti so mu v veselje; utrdijo namreč moc duha. Javno izpričuje vero; kajti močan je in znotraj prost. Tak je zvest katolik. »Kdor premaga, temu hočem. biti Bog in on bo moj sin.« (Skriv. raz. 21, 7.) Ako je čistost za pridobitev nadna-rarvnega življenja tako važna, tedaj mora za razvoj in uspeh v tem življenju imeti poseben pomen tamkaj — za večnost. Kateri so čistega srca, bodo Boga gledali, sprejeli ga v globljem spoznanju, prav posebno bodo poklicani uživati Resnico in Lepoto. Njihov jasni, visoko' misleči duh se približuje najbolj Bogu, združi se z Njim najsrčneje. (Zato je pisano: »Ti hodijo za Jagnjetom, kamorkoli ide, in prepevajo pesmi, ki jih ne zna nihče drugi.« (Skr. raz. 14, 3.) Tudi telo prejme plačilo. Čista duša je gospodovala na zemlji kot kraljica nad njim; zato je preoblečena v posebno veličanstvo in to posebno lepoto deli s telesom. Že tukaj žari iz oči čistega svobodna, močna duša, kolikobolj bo podelila ožarjena duša vstalemu telesu poteze svoje krasote. Lepota ta je neminljiva; ne uniči je starost; ne iztrga je smrt; večna dedišči- na je čistemu. »Ti so bili prvi odkupljeni od ljudi, prvina Bogu in Jagnjetu.« (Skriv. raz. 14, 4.) Zato na boj! Gre se za tvojo čast, tvojo vero, tvoje nebo! Pogum! Moreš, ako hočeš! O vojnem položaju na bolniški postelji ,— ranjen. Danes svet več ne ve, zakaj se kolje. Po strašnih dolgih urah viharja se zrak čisti. Le poglejmo! Že davno je naš zunanji minister rekel, da smo skoro do mala enih misli z Wilsonom. Vsi so za mir, piše nek francoski poslanec, toda resno prijeti stvar se vsak umika. Pot v Canosso je težka tako za entento kot osrednje države. Položaj bi se formiral tako: Ne ententa, ne osrednje sile ne dosežejo tistega, za kar so šli v začetku v vojno. Vojna in nadaljevanje iste išče sedaj moralnega vzroka za svojo oporo pri občečloveštvu. In v tem tiči svetel . žarek, ker človek kot človek hrepeni po nekem višjem, po morali, ali pozitivno po Bogu. — Brezdvomno moramo pripo-znati, da je ententa preje spoznala svoj zgrešeni cilj in se oprijela moralnih podlag kot mi. Wilson govori kot triumfator — in celi svet mu pritrjuje. Za katoličane — prijatelji, gre se za moralne podlage — je merodajen sodnik, namestnik Krista, rimski papež. In edino On! Vemo še, da je svojčas Benedikt XV. Wilsonov mirovni načrt podpiral in mu želel uspeha! Moralna misel, ki naj nas privede do miru, je izšla od entente, zlasti Wilsona, osrednje države pa imajo moč, da jo realizirajo v svrho svetovnega miru! Evropska diplomacija v Canosso! Ali ni šel Kiihl-mann? Seveda, preveč sramežljivo. In Lord Georges? Jutri je mir, če sprejmete Wilsonov predlog. Ali bomo igrali še slepe miši? O slovenskem mladeniču. Pred osmimi leti sta pohiteli med slovenski svet dve lepi knjigi, pisani z gorko ljubeznijo do slovenskih fantov. Spisal jo je prevzv. g. knezoškof, katerega 20letni jubilej slavimo letos. Da jih je narekovala očetovska skrb in ljubezen, vidimo iz začetka prve knjige. »Dragi krščanski mladenič!«, tako se začne prva knjiga, »Ti pač ne moreš vedeti, kolikokrat jaz nate mislim. Neizrečeno se veselim, kadar čujem, kako dobri, plemeniti in verni so naši mladeniči; toda neizrečeno tužno mi je srce, kadar čujem ali čitam, da so nekateri naših mladeničev sirovi, razuzdani, nezmerni, na potu v brezverstvo.« S temi besedami nagovarja prevzv. nadpastir, tebe, slovenski fant. Dobri, plemeniti, verni fantje so mu v največjo radost in veselje, tužno pa mu je srce, kadar čuje o fantih sirovih, razuzdanih, nezmernih, na potu v brezverstvo tavajočih. Dragi fantje! Obe imenovani knjigi »Mladeničem« sta le en del one očetovske skrbnosti za slovenske fante, ki jo Na Sv. Joštu brat Tavčar. goji Prevzvišeni skozi vseh 20 let. Priznajmo danes, ko- smo se zbrali, da se s hvaležno vdanostjo spominjamo svojega nadpastirja, da je bila njegova najgoreč-nejša skrb za vas, fantje, in njegova najiskrenejša želja, videti vas zdrave in krepke, vzgojene v pravem krščanskem duhu. Ta ljubezen ni bila sebična. Ne na svojo osebo, ampak na Boga bi vas rad navezal, na Jezusa, Marijo, sv. Cerkev, na lepo krščansko življenje. Zato s hvaležnim srcem danes poglejmo, kakšen mora biti slovenski fant, da bo res v radost in veselje svojemu dušnemu nadpastirju. Večkrat mi stopi pred oči oni lep prizor, ki so ga gledale množice tam v Pereji, na vzhodni strani reke Jordana. Božji Zveličar je bil na zadnji misijonski poti v Jeruzalem, Ko je prišel v Perejo, so ga pozdravile množice, ki so romale na vel. praznike. Poslušali so njegove zveličavne nauke, strmeli nad njegovimi čudeži in uživali darove njegove ljubezni. Tedaj pa pogumno stopi izmed množice mladenič, hiti naravnost k Jezusu, vrže se pred njim na kolena, zaupno upre vanj svoje oči in pravi: »Dobri gospod, kaj naj storim dobrega, da dosežem večno življenje?« Tak mora biti slovenski mladenič! Glej ga! Nič se ne sramuje, pokazati očitno svojo vero v božje poslanstvo Jezusovo. Očitno stopi pred Gospoda, pogumno in spoštljivo klone koleno pred svojim Bogom. Nič še ne izgovarja in odteguje, češ: Ni moško za fanta, da bi poslušal učenika, ki govori le o Bogu, o Stvarniku, o neumrjoči duši, o molitvi, o zatajevanju, o čednostih, o zapovedih, o večnosti, o smrti, o peklu, o nebesih, o večnem življenju. Te stvari so za ženske in otroke, ne pa za fante in može. Ne tako, dragi fantje! Mladenič pride in poklekne pred svojega Gospoda. Tudi njemu je nauk o Bogu, o neumrjoči duši, o večnosti najvažnejši. Zato ne trepeta pred zlobnimi jeziki pismarjev in farizejev, uči: tak imeniten pa bogat fant, pa očitno poklekuje pred revnega tujca. Ne pozna strahu pred svetom. Po naukih in čudežih Jezusovih je spoznal njega božje poslanstvo, in zdaj hoče spoznati božjo voljo in stori vse, da doseže večno življenje. In tako ga vidimo' klečati pred božjim Sinom, kako z globoko vero in sv. spoštovanjem govori s svo*-jim Zveličarjem, kako s trdim zaupanjem in z odkritosrčno ljubeznijo govori: »Dobri Gospod, kaj naj-----.« Tak mora biti slov. mladenič! Naj se nikar ne odteguje, govoriti z Bogom v pobožni molitvi; naj se nikar ne 'sramuje, javno se udeleževati božje službe, očitno prejemati sv. zakramente. Neustrašeno in neomajno naj se oklene večnih, od Boga razodetih resnic sv. vere; v neomajnem zaupanju v božjo previdnost in v sveti ljubezni do Boga, naj odločno zavrača vse, ki ga vabijo v temo in zmoto nevere in v službo nizkotnih strasti, Mladina gleda v bodočnost, in slovenski fant mora gledati tudi v bodočnost, v daljno bodočnost onstran groba, in zopet in zopet se mora vpraševati: »Kaj naj storim, da dosežem večno življenje.« Tak mora biti slovenski mladenič. Kakšen pa mora biti še slovenski mladenič? Zopet poglejmo na krasen prizor v prijazni perejski vasi! Zveličar se ljubeznivo skloni k mladeniču. Prijazno ga pouči: »Zakaj me imenuješ dobrega? Le eden je dober, namreč Bog,« potem pa mu prijazno odgovori in pravi: »Ako pa hočeš v življenje iti, spolnjuj zapovedi. Zapovedi poznaš: ne ubijaj, ne prešestvuj, ne kradi, ne pričaj po krivem, spoštuj očeta in mater in ljubi svojega bližnjega kakor samega sebe.« Mladenič odkrito pogleda Gospoda v oko in pravi: »Učenik, vse to sem spolnoval od svoje mladosti; kaj mi še manjka?« Fant, blagor ti, da moreš tako govoriti vpričo Jezusa, ki natanko pozna tvoje srce. Blagor mu, kdor od mladosti zvesto izpolnuje božje zapovedi! In tak mora biti slovenski mladenič! Fant, to je tvoja življenjska naloga — dolžnost, da izpolnjuješ božjo voljo. Spokornega in bogoljubnega življenja ne odlašati šele na stara leta. Poglej, kakšna radost odseva iz obličja Jezusovega, ko vidi pred seboj nedolžnega, poštenega, pravičnega, staršem pokornega in ljubeznivega mladeniča. Ali mu nočeš napraviti enakega veselja? Zato proč z jezo in kletvijo, proč z razuzdanostjo in nesramnostjo vsake vrste, proč z nezmernostjo in ponočevanjem, proč z vsemi grešnimi razvadami. Prevelika je odkupnina srčne krvi, s katero si odkupljen, da bi te mogel pustiti Zveličar, da tavaš v blatu greha in strasti; za' kaj višjega, večno lepega, trajno veselega si ustvarjen. Če bi videl, kako radostno počiva na tebi božje oko, kadar se premaguješ, krotiš svoje strasti, s' studom zavračaš greh in se vnemaš za lepo krščansko življenje. Kako bi se nikoli ne navadil. Torej spolnjuj zapovedi! Zapovedi poznaš: »Ne ubijaj .. .« Tak mora biti slovenski mladenič! In slednjič: Kakšen n a j b o še slovenski mladenič, da bo všeč prevzv. nadpastirju? Prizor v perejski vasi še ni končan. Mladenič je vesel, da je izpolnil zapovedi, vendar bi še nekaj rad, zdi se mu, da mu še nekaj manjka; zato pa nadaljuje: Kaj mi še manjka? In Zveličar še bolj iskreno nadaljuje: Ako pa hočeš popoln biti, pojdi, prodaj vse kar imaš, daj ubogim, potem pridi in hodi za menoj. To ni zapoved, to je evangeljski svet za dosego krščanske popolnosti. Ni razvidno iz evangelija, ali se je mladenič odločil za ta Gospodov nasvet ali ne. Tudi jaz vas ne bom nagovarjal za samostansko življenje evangelijskih svetov. Ampak en drug nujni nasvet in prošnjo imam od prevzv. nadpastirja: Oklenite se mladeniških organizacij! Res, to ni zapoved. Vendar fantje, roko na srce in govorimo odkritosrčno! Slabi smo in omahujemo. Noben fant ne more ostati trajno pošten in dober brez molitve in brez sve- tih zakramentov. To se pa tako rado opušča, od klad a; volja slabi, omaguje, pade. Zato je treba organizacije, kjer zajemamio zopet in zopet novih milosti nagibov, da vztrajamo. V organizaciji bolj očitno spoznavaš svojo vero, lažje zmaguješ strasti, med fanti se goji medsebojna ljubezen in zaupanje, ginejo poboji in pretepi. Očetovska skrb in ljubezen prevzv. nadpastirja z največjo iskrenostjo priporoča Ml. M. d. in Orle, Zato jih naj spoštujemo, če nam ni dano, da se jim pridružimo. V ponos slovenskim fantom je, da že izgineta sovražnost do Ml. M. d. in Orlov. Še v večjo čast, da se ustanavljajo nove. K sklepu še eno prošnjo: Prejmite še ta mesec svete zakramente v dokaz hvaležne vdanosti do gospoda knezoškofa. Tak tudi hoče biti slovenski mladenič! Fantje! Zakaj sem vam danes o prelepem škofijskem jubileju govoril o krščanskih dolžnostih slovenskega fanta? Ker hočem, da med vami vlada radost in veselje, in vem, da je izpolnjevanje božje volje edini resnični in trajni vir pravega, dičnega veselja. Bodite veseli! Jasno soln-ce milosti naj sveti v vaših dušah, in tudi krvava vojska vam ne bo ubila veselja do življenja. Prinesite danes od sv. Jošta veselo zavest, da tudi v tej vojski, in zlasti sedaj mislijo in molijo za vas prevzv. nad-pastir. Ponesite trdno voljo, da boste pod ljubljenim vodstvom dušnega nadpastirja zvesto hodili po poti, ki vodi v večno življenje. Socialna demokracija v 20. stoletju in mi. Socialna demokracija se je do pred vojno vedno borila proti vojnim bremenom. Ne vemo čistega namena. Morda zato, ker je boj proti večjim davkom popularen — za tak boj je kmalu dobljen privrženec. Priznati pa tudi moramo, da splošno v človeštvu je vkoreninjena zavest, moralna zavest — človeka moram ljubiti, ker je človek. »Mati, pa bodisi v katerikoli državi, je mednarodna«, je trdil avstrijski zunanji minister letos. V tej izjavi, ki ji moremo le pritrjevati, tiči podlaga našega razmotri-vanja, li je v 20. stoletju še potreba vojske z njenimi strašnimi nasledki? Ali nam katoliška Cerkev — v bistvu evangelija našega Gospoda Jezusa Kristusa ■— vojsko res utemeljuje kot potrebno, pa bodisi v kakršnihkoli razmerah in za vse čase? Predočimo si cerkveno delovanje v tej smeri v pretekli zgodovini. Kako so papeži navduševali se za sveti boj proti krvoločnim divjim narodom! Huni, Turki itd. Boj za sveto deželo, trudapolne križarske vojske itd. itd. Pravzaprav svet do danes nikdar ni bil brez vojska! Če se ni vršil bratomorni boj v Evropi se je vršil na katerem drugem delu sveta. Vojska ima svoj temelj v neizobrazbi ali slabi izobrazbi enega ali obeh vojskujočih. — Svoje kulturno poslanstvo — menda vsak pripoizna danes, da je katoliška Cerkev največja kulturna institucija med človeštvom je pa Cerkev z vso močjo in z nemalim uspehom izvrševala in izvršuje med človeštvom. Bila pa je in ostane, to je gotovo — ohranjujoč svoj božji temelj nedotaknjen — vedno svobodna. Ona živi in hodi roko v roki, vodeč in izvršujoč svoj namen s sodobno živečimi ljudmi. Ravno vsled tega je katoliška Cerkev vedno mlada in sveža. Ona je učiteljica, ona je temelj resnične izobrazbe. Razumemo, ker je pa bila vedno sodobna, da je v času splošne neizobrazbe prejela ali podpirala orožje proti divjosti, krivičnosti, nasilju. Vsak mislec mora pritrditi, da je bilo to za Cerkev in človeštvo koristno in potrebno. Vsiljuje se nam pa vprašanje v današnjih časih, li niso narodi in človeštvo sploh v svoji ogromni večini na tako visoki stopinji izobrazbe, da je vojska lahko izključena? Nek splošen zaključek bi našel na to vprašanje. Jasno je, da se vse sedaj suče — vse vojskujoče sile — da bi našli moralno podlago za utemeljenje svojega vojskovanja. Da tudi papeštvo sodi danes, da je splošna izobrazba med človeštvom na taki stopinji — da se vojska lahko izključi, bi sodil iz mirovnih predlog od strani sedanjega sv. Očeta. Države naj se reformirajo — v zvezo svobodno živečih narodov — vsi narodi pa v zvezo, sodečo in branečo svobodo vsakega in vseh! Marsikateri je sodil, da je vojska neko potrebno zlo, ki mora priti nad človeštvo kot kazen za grehe. Prepričani smo, da je vojska božja kazen, sedanja posebno — za vse evropske države, ki so bile cerkev precej potisnile v ozadje. Brez božje volje se ničesar ne zgodi! Nikjer pa ni zapisano, da je Neskončna Modrost za vedno človeštvu naložila za pokoro za storjene grehe, do konca sveta s tem, da se pripušča razdore, razpore in vojske med narodi! Bog more v svoji neskončni modrosti in pravičnosti človeštvu za njegovo nepokornost poslati tudi drugačna pokorila. Samo eno. Ali n. pr. izobražen človek odurno besedo bolj občuti, kot če bi ga s palico udaril? Brez skrbi menim, sledimo vsi katoliški Cerkvi, njenemu božjemu poglavarju, ki je rekel, da se spori sedaj lahko mirno poravnajo.« S tem je izgubila vojska za bodočnost svoj pomen in namen. Sv. Kristina, 24, julija 1918. Srbohrvatski in slovenski. Slovenci smo s Hrvati in Srbi en narod. Slovenski književni jezik pa se vendar nekoliko loči od srbo - hrvatskega književnega jezika, ker se je prvi razvil iz do-lenjsko-gorenjskega narečja, srbsko-hrvat-ski pa iz narečja, ki ga govore v Ercegovim, ki je precej oddaljena od Kranjske. Tako je tedaj, da Slovenec hrvatskega kajkavca iz Zagreba skoro domače občuti, d očim občuti književni hrvatski in srbski jezik nekako tuj. Privaditi se je treba. Potem more Slovenec brez težave umeti svoja brata. Morda ne bo odveč, če priobčim za naše Orle nekaj poglavitnih razlik med slovenščino in hrvaščino, da bo na ta način olajšano čitanje hrvatskih novin in omogočen hitrejši ustmeni pomenek med Slovenci in Hrvati ali Srbi. Srb in Hrvat 1. rabita a, kjer ima Slovenec e: pes —1 pas, ves — sav, kupec — kupac, petek — petak, sester — sestara, tema — tama. Nadalje rabita Srb in Hrvat 2. u za naš o: mož — muž, pot — put, nesb — nesu, ženo — — Ženu, nesoč — nesuči. 3. Za slovenski ol stoji v srbohrvaščini u: volk — v uk, dolg — dug, solnce — sunce, žolna — žuna. 4. Za slovenski e stoji v hrvaščini -ije, e in i: p e vati — pije vati (ekavci = pevati, ikavči = pivati). 5. Hrvati in Srbi imajo glas za č (č), ki ga mi nimamo. Prav tako za ž (dj, d, gj): budući, - (budutči) Djuro (Džuro). 6. Slovenski šč je v srbohrv. navadno št (ognjište). L koncem besede ali zloga se spremeni v o: čul — čuo, mil — mio, vladalci — vladaoci. 7. Po naglasu se loči srbohrvaščina od slovenskega v tem: Hrvatje naglašujejo enozložne besede, dvozložne vedno na prvem zlogu, tro-zložne na prvem ali drugem, nikoli na zadnjem. Prav tako večzložne besede (brat, staza, kralj, narod, kraljice, sačuvajmo, trgovaca, djevojaka. 8. Sklanja samostalni-ških imen: a) dam jelenom — jelenima, z ženo — ženom, ljudje — ljudi, bratje — Ivan Pregelj. braća, žen, zvezd (2. mn.) — žena, zvijezda, sel — sela, junakov — junaka, konj -— konja. Vidim ženo = vidim Ženu. b) O dvojini je pripomniti, da so se v hrv. ohranili le mali ostanki (dva jelena). Pač pa imajo Srbi in Hrvati zvalnik: brate, braču (pred č, ž, š, č, d, dž, j, Ij, nj), ženo, stvari. 9. Pridevnik sklanja Hrvat: 1. novi, nova, novo; 2. novoga, nove, novoga; 3. novomu, (vrućemu), novoj, novomu, 4. novi (novoga) nova, novo; 5. novi, nova, novo; 6, novom, novoj, novom; 7. novim, novom, novim. V množini ženski spol mesto slov. novim ženam — novima. Hrvatje in Srbi imajo pač tudi še samostalniško pridevniško' (nedoločno) sklanjo: nov, nova, novu ... 10. Zaimek jaz — ja, nam — nama, vam — vama, njim — njima, seboj — sobom, mojemu — momu, mojem — mom, kdo — tko, kaj — što, šta, vsak — svaki, nihče — nitko, nič — ništa. 11. Glagol, a) tresem, treseš, trese, tresemo, tresete, tresu. Ljubim .... ljube; b) bom vprašal — pitat ću, ćeš, će, ćemo, ćete, će (red ću); c) vprašal sem — pitao sam, si, je, smo, ste, su:/ c) vprašal sem (aorist) pitah, pita, pita, pitasmo, pitaste, pitaše; č) vprašal sem (polpretekli čas): pitah, pitaše, pitaše, pitasmo, pitaste, pitahu: d) bi = bih, bi, bi, bismo, biste, bi (pitao bih, bi, bi) pitali bismo...); e) velelnik: nesi, neka nese, nesimo, nesite, neka nesu; f) deležniki: nesući (nesoč), nosiv (nosivši), nesao, la, o (nesel — la — lo), nošen. 12. Nekaj prislovov in predlogov: ali — ili, ampak — već, nego, brž — odmah, bržkone — valjda, celo — dapače, čeprav — premda, drevi — večeras, in sicer — naime, kajti — jer(bo), kdaj — kada, kljub — usprkos, nikakor — nipošto, nikoli — nikada, precej — odma(h),* saj —■ ta, sedaj — sada, spet — opet, še — još, 1 h Hrvat in Srb ne izgovarjata (hvala — fala). tedaj — dakle, več — više, vsaj — barem, litveno knjižico v hrvatske m vsekdar — svedj, uvijek, vazda; zdaj — jeziku in videl boš, — čez noč boš pol sada, že več. Hrvata. Za pol Srba ti je treba še nekaj: Toliko za prvo potrebo! Kupi si m o - nauči se brati cirilico. Zdravstvuj! Našemu narodu — pravo Ono, po čemer so hrepeneli milijoni naših src več ko tisočletje, se je zdaj uresničilo: imamo svojo svobodno, neodvisno, demokratično državo, imamo veliko Jugoslavijo. Težek je bil boj za njo, nismo je dobili brez žrtev. Zato nam je pa tudi nad vse ljuba in draga. Izpolnila se je velika oporoka, ki nam jo je zapustil veleumni dr. Krek. On bi zdaj gotovo ne miroval, temveč bi bil šel nemudoma dalje na delo. Da bi bili vredni imena svobodnih državljanov, bi se bil posvetil z vso vnemo skrbi za pravo kulturno in gospodarsko' osamosvojitev našega naroda. Vendar našega Mojzesa ni več! Smo pa še mi, da izvršimo njegove načrte. Dr. Krek je pričetnik krščanskosocialnega dela na Slovenskem, zanesel pa ga je tudi med brate na jug. Njegova ustanova je Krščanskosocialna Zveza v Ljubljani, ki ima veliko1 članic po jugoslovanskem ozemlju. Krščanskosocialna Zveza je zdaj na tem, da vstane po težkem vojnem času k novemu življenju, da nadaljuje delo tam, kjer jo je bil prekinil svetovni požar, obenem pa, da izpopolni vse, kar bi bilo ne-dostatnega v njej, in se preustroji, kakor zahtevata tok in potreba časa; kajti gotovo je, da ne smemo podcenjevati duševnega stremljenja, ki spada k bistvu vsakega družabnega razvoja, nasproti materieluim interesom. Mi smo neposredno pred časom, ko bo šlo za velikopotezno kulturno politiko in gorje onim, ki bodo nepripravljeni. Vzporedno z zunanjo enotnostjo naroda, ki smo jo dosegli, moramo utemeljevati in utrjevati vedno globlje tudi dobrino notranje narodove edinosti in družabne izobrazbe na preizkušenih, pravih načelih. Vsak naš človek mora postati sodelujoč član človeške družbe, in sicer po zmožnostih, ki jih je sprejel od Boga. Skrbeti mora, da se ne zamudi in ne prezira nikdar in nikjer duh časa, dokler je ta v skladu in soglasju s krščanskimi načeli in z onimi Krekovimi besedami: Kar je v kaki ideji dobrega, je naše, katoliško! Le tako bo zajamčen prenovljeni Zvezi že v programu samem tudi njen obstoj, uspeh in napre- omiko in prosveto! Jože Stabej. dek, in kar se še ne sme pozabiti: ugled in vpoštevanje v javnosti. Vsak neutemeljen konservatizem in vsako neumevanje časa pa bi bilo Zvezi samo v kvar, isto-tako vsako pretiravanje. Socialna Zveza stopa torej poživljena na noge in se bo izpopolnjevala tekom časa kar najbolj vsestranski. Njej gre za načela krščanske socialne demokracije, ki jih bo oznanjala vedno in povsod, za ona krščanske kulturne izobrazbe. Na polju teh načel je mogoče kar najširše in naj-raznovrstnejše delovanje in gibanje, z nobeno vedo in znanostjo niso v nesoglasju, z naravo in z vsem stvarstvom so v skladu. Vsakemu pripuščajo in omogočujejo najpopolnejši razvoj individualnosti, nikjer se ne more priti ž njimi v upravičen spor; zakaj če bi se to godilo, bi bila načela zmotna in nevredna, da se za nje borimo. Da pa še mnogi tega ne pripoznajo, temu niso kriva naša načela, temveč to, da jih nejasno spoznajo. Mi pa vemo, kdo je porok za nje: sam Bog nas je prišel osebno na zemljo o tem poučit, zato verujemo v resnico, in ta je — katoliško načelo! Če pa nekateri izmed naših vseeno ne ravnajo tako, so to' le suhe vejice na bujnozelenem drevesu. Njihova razumna jasnost je še premajhna, da bi to spoznala, stopili so v omejen krog, zapletli so se v mreže mračnega duha, Te suhe vejice pa bodo polomljene in v ogenj vržene, v kolikor ne odpadejo same. V očigled času, ki gotovo ni več daleč pred nami, poživljamo vse članice Krščanskosocialne Zveze, vsa prosvetna in bralna društva, mladeniške in dekliške zveze, Orle, abstinente, delavska, rokodelska, obrtna ter vsa naša kulturna društva, da začnejo iznova z načelnim delom, da se poživi vse, kar je malodane zamrlo, in kjer je treba, pokliče čisto iznova k življenju. Začnite, kakor morete, samo da začnete, začeti pa morate! Ne odlašajte, čas beži, življenje naših dni je hitro! Ne pozabite, da zahtevajo vse današnje naprave in zadeve, kakor so: živo politično življenje, tehnika, industrija, znanost, leposlovje, obraz ovalna umetnost, šolski pouk, vpliv časopisja itd., v e dne čuječnosti in samopopolnitve, ki se mora na njih delati vedno, če hočemo, da uidemo nevarnosti: da obnemoremo na najnižji stopnji družbe. Tega pa gotovo nočemo, zato moramo pridno delati, veliko delati in vztrajno delati! Osrednja Socialna Zveza v Ljubljani ustanavlja svojo osrednjo pisarno z nalašč za to določenim možem na čelu. Na njo se boste mogli obračati v vseh zadevah in vedno vam bode postreženo. Tja boste pošiljali vse svoje želje in zahteve, obenem pa tudi primerne načrte, da bo skupno delo bolj uspevalo. Čim bolj skupno bo naše delo, tem lepši bodo uspehi! Prosimo pa, da izprva nekoliko potrpite, dokler se vse ne uredi, saj to bo trajalo prav malo časa. 0 vseh nadaljnjih korakih boste potom časopisja ali celo zasebno obveščeni pravočasno in iste uslužnosti pričakuje tudi Osrednja pisarna od vas. Važno bi bilo tudi to-le: da nam naznanite začasno stanje društva in odbor, ki mu načeluje, če ste poživili društvo nanovo, kdaj in kako, ali če ste ga ustanovili iznova, če še ne, kdaj mislite to- storiti; kakšne želje in nasvete ima odbor, kakšne imajo člani in v čem potrebuje ljudstvo predvsem največ pouka. Vse svoje dopise pa naslovite na naslov: Osrednja pisarna Slovenske Krščanskosocialne Zveze, Ljubljana, Ljudski dom. Jugoslovani, Jugoslovanke — na delo, začnimo! (£>pc(<5pt(3p4s)x@>4S»«3» <3), (3»l§)> £3> j3> Bratje Orli. Ko se začenja za slovanstvo in človeštvo novo tisočletje, te besede. Ko gre Slovan na dan, plapola bodočnosti svit tudi iz Slovencev. Orli morajo razviti — vredni svojega imena — zastavo mladih moči. Ponos slovenstva, cvet slovanstva morajo postati Orli. Vežbajte se in bistrite glave: Kakor orlovski let, se naj dvigne vaša misel in pa vaši vzori! Geslo: da bo vladal Bog, ne krivica, da bo ljudstvo srečno, ne sebič-neži, da se bo spoštovalo neomadeževano življenje, naj uresničijo Orli! Ob rojstvu novega slovenskega rodu se nahajamo. Kakor ga bomo vzgojili, tak bo. Vzgojimo ga po načelih, po katerih nas je dr. Krek vodil v sijajno Jugoslavijo. Danes se družijo' z vami tudi neorli. Sklepa jih z vami domovinska ljubezen. Morda se združijo z vami na vseh vaših potih, Oni zahtevajo eleganco telesnih vaj, vi pa jim daste svoje vzore — tiste, ki večno ostanejo, ki jih smrt ne zatemni, ki jih grob ne zagrne. Vztrajajte na poti kreposti, tudi če odnehajo vsi drugi. »Mladost« izide ta mesec. Upajmo, da bodo že drugi mesec razmere tako ugodne, da bo mogla spet redno in točno izhajati v obsegu kakor prejšnje čase. Vaš duh naj svita notri, vaša volja in vaše zvezde! Večni mir. Večni mir bi nastal, ko bi vsak vse dobil, kar želi, in ko bi vsak vsakemu vse privoščil, kar dobrega želi. Za vse dovolj bogat in še neizmerno bolj kot vsi ljudje skupaj želeti in misliti morejo, je Bog. Zato, kdor doseže Njega, mu je izpolnjeno vse, kar želi dobrega in 'še neizrečeno več. Kdor hoče torej, da bo miren in zadovoljen popolnoma in za vselej, si naj zagotovi tistega, ki ima vse. Če hoče tudi drugim zagotoviti večni mir in popolno' zadovoljnost za zmeraj, naj jim pokaže k Njemu, v katerem je trajna in popolna uteha za vse. To pa je v Bogu. Nespametni trgovec. Trgovec-oderuh je kupil 25 vagonov krompirja meterski cent po 35 K, Prodajal pa je krompir cent po 170 K. Pri 1000 centih je zaslužil 135.000 K čistega dobička. Mislil je, da je zelo pameten, ker je zaslužil v deseterih obrokih en milijon tristo-petdeset tisoč kron. Pomagal ni nikomur nič: ne domovini, ne domači vasi, ne ob- činskim siromakom. Pa prišli so divji vojaki, mu pograbili ves denar in snedli živila, kar jih je še imel. Zdaj ni imel na zemlji ničesar več, na duši pa mu je obležal greh od rti je. Ni imel, kaj bi v usta dal, sovaščani pa mu tudi niso mogli pomagati, ker jih je prej spravil v revščino in pomanjkanje. Prijateljevo pismo. Priprosti zidarski pomočnik osramoti s svojo živo vero marsikoga, ki je preplezal srednjo in visoko šolo in nazadnje ni Priobčil Božidar. zmožen, da bi spravil skupaj stavek: Verujem v trojedinega Boga. Prej pomočnik, danes vojak, pa z isto vero, ki bi prestav- Ijala gore. Poslušajmo ga, ko nam riše svoje »težnje in bol«. Nič se ne bojim, da bi se on sam pohujšal, ako bo bnal pismo natisnjeno. Pišeš mi, da naj ti sporočim, kako živim. Malo nerad, ker sem ves poln slabosti in se z drugim ne morem hvaliti. No, pa ker že hočeš, bom pa le malo povedal. Za danes ti opišem, kako preživim dan, drugič pa teden, tretjič pa cel čas vojske. Le malo potrpljenja prosim. Ob petih, poslednje ob pol 6. uri vstanem ali bolje sedem, ker prostora imam le toliko, da ležim ali sedim in tako moram vse sede delati: pisati, moliti, obleči se, jesti. Takoj prvo za lučjo je knjižica v roki (Krščanski vojak), da zmolim jutranjo molitev ter kratke priporočilne molitve; nato se oblečem, umijem in odprem svojo vojno kapelico, ki sestoji iz priprosto narejenega kovčega. Na pokrovu znotraj je pritrjeno sv. razpelo, pod tem sem ude-lal tvojo kartico: Jezusa s sv, hostijo v roki, na straneh pa presv. Srci Jezusa in Marije. Sedaj v postu pa tudi tvojo kartico: Marija z mrtvim Jezusom v naročju in od g. Kristanc kartica: Jezus na oljski gori. Tu opravim svojo molitev, ki jo iz več razlogov zmolim najraje vso takoj. Ako imam čas, berem iz knjižice sv. mašo in v duhu prejmem ljubega Jezusa v svoje srce. Večkrat seveda tudi izostane to oboje, ker moram takoj »črno« popiti ter oditi po povelju. Sem najraje sam na poti in sploh povsod. Z roko v žepu štejem jagodce na tvojem roženvencu. Ta tovarišija mi je najljubša, posebno kadar sem na poti in me preveč ne motijo. Navadno sem že ob enajstih doma in končam to, kar mi je od zjutraj ostalo, dodam še litanije; medtem je čas kosila, ki je sicer pičlo-, pa okusno. Nato zahvala ter kratke molitve iz knjige »Getzemani in Golgata«, ali p!a dnevnice, ki si mi jih jDOslal. Ob eni zopet na delo do šestih, nato večerja, ki bi ji nič ne oporekal, ako bi je bilo kaj več, ali bi vsaj »kava« bila kavi podobna. Po večerji pa pišem ali berem iz knjige premišljevanje trpljenja našega Gospoda Jezusa Kristusa. Včasih pa kaj podobnega berem iz »Bogoljuba«, »Cvetja«, »Mladosti«. Sicer pa pišem in odpisujem. Včasih obiščem kakega slovenskega prijatelja, da mu izmenjam stare za nove zgoraj imenovane časopise, katere Vselej z veseljem sprejmejo in se ti iskreno zahvaljujejo kakor tudi drugim dobrotnikom. Vselej jim priporočam, naj se v molitvi spominjajo tržiških dobrotnikov, ker prejemamo od tam toliko lepega čtiva. Seveda so to izjeme, ker mi na bojišču nimamo nikdar prav prosto, le za zagrinjalom se to zgodi: za uro ali pol. Včasih pa je mesto večerje in počitka še bolj naporno delo. No, hvala Bogu, jaz ga z božjo pomočjo lahko prenašam. Tudi gotov ni ta dnevni red, saj veš, kako je pri vojakih; treba je vršiti voljo višjih. Gotovo je le, da bi nas lahko brez vsake škode pustili vsak dan ali vsaj nedeljo k sv. maši in ravno to nam včasih dopuste le s težavo; celo sedaj, ko je bila spoved in sv, obhajilo za Velikonoč, misliš, da smo bili prosti, kaj še, še več so nam naložili pokore, vsaj nekateri smo se tako izrazili, drugi pa so raje opustili svojo dolžnost napram Bogu in sv. Cerkvi. Omenim ti, kako lepo je bilo še oktobra, novembra 15. leta. Bil sem prideljen k strojni puški. Trije možje smo imeli težko nalogo. Četovodja in jaz sva morala stati pod milim nebom v snegu in dežju poleg strojnice celo noč. Podnevi pa poddesetnik, midva sva šla pa spat na gola tla pod košato jelko. Ob 7. uri, ko. sva bila namenjena k počitku, sem vsak dan premeril v teku za streljaj dolgo pot po gozdu. Tu je stal v rojni črti med tremi drevesi vojni oltarček z velikim, sirovo ob de- < lanim križem; na njem je vsak dan maševal blag pater iz reda kapucinov vselej med hudim ognjem. Imeli še nismo niti jarkov in tudi ne žičnih ovir. Šele pozneje so jih napravljali, pa so nam jih Lahi pokradli, ker nas je bilo premalo. Danes pa stojimo med vrhovi velikanov za globokimi jarki z močno žično oviro. Pa glej, menda cela brigada ne premore enega kurata, o kaki kapelici pa ni duha ne sluha in taka je tudi z nedeljsko sv. mašo. Ko sem bil na dopustu, sem pa bral: ta ali oni je toliT ko daroval za vojaške namene in domove, mi pa tu na bojišču nimamo niti prostora, da bi dali, kar zahteva Bog od nas po vsej pravici. Pa o tem bi ti najraje ustmeno kaj več povedal, pisati se ne da. Premalo časa in moja luč me tudi vedno moti. To le toliko, da veš naše težnje, našo bol. Tolažba naša je le v Bogu! Kdor ga zna iskati, ali je vsaj povabljen, napeljan v to, je srečen, sicer smo pa velike reve. Ljubi Bog se nas usmili in nam daj blagoslovljen mir. Tako sem načečkal nekaj resnic. Oprosti pisavi, pisano je v naglici na mojem oltarčku, odkoder te srčno pozdravljam Tebi vdani Andrej Lavrenčič. Bojno polje, 25. svečana 1918. Spored orlovskega tečaja. V ponedeljek, 13. januarja 1919. 1. ob K9. uri zbirališče pred Ljudskim domom. Odhod k sv. maši v Alojzijeviško kapelo. 2. ob pol 9. uri sv. maša. 3. ob 9. uri otvoritev tečaja po predsedniku Zveze Orlov bratu dr. Lovro Pogačniku v Ljudskem domu (dvorana 1. nadstropje). 4. ob pol 10. uri širša seja vaditeljskega zbora, za tem razgovor obiskovalcev o podrobnem načrtu tečaja. 5. od 2.—4. ure redovne in proste vaje, pol ure odmor, od pol 5.—6. ure redovne in članske proste vaje za leto 1919. 6. ob pol 8. uri zvečer predavanje: Domovina Slovencev, Hrvatov in Srbov, predava g. prof. Šarabon. V torek, 14. januarja 1919. 1. od 8.—9. ure redovne vaje, od 9.—10. ure proste vaje za naraščaj za leto 1919. 2. od pol 11. do pol 12. ure tehnično predavanje brata Ivo Pirc: Razlaga novega tehničnega poslovnika. 3. od 2. do pol 5. ure članske proste vaje, od 5. do pol 7. ure orodna telovadba. 4. ob pol 8. uri predavanje: Stališče in delo Orla v širši javnosti, predava g. dr. Jež. V sredo, 15. januarja 1919. 1. od 8.—9. ure proste vaje za naraščaj, od 9.—10. ure članske proste vaje. 2. od pol 11. do pol 12. ure tehnično predavanje brata, Tone Kos: Estetika telovadbe. 3. od 2. do pol 5. ure članske proste, od 5. do pol 7. ure članske vaje s palicami za leto 1919. 4. ob pol 8. uri predavanje: Zdravstvo, predava brat dr. Justin. V četrtek, 16. januarja 1919. 1. od 8.—10. ure vaje s palicami za naraščaj. 2. od pol 11. do pol. 12. ure tehnično predavanje brata Aleksant^a Jeločnik. 3. od 2. do pol 5. ure članske proste vaje za leto 1919, od 5. do pol 7, ure organizato-r.ično predavanje, predava brat Iv. Podlesnik. 4. ob pol 8. uri zvečer: Liberalizem, socializem, solidarizem, predava brat Ant. Komljanec. V petek, 17. j a n u a r ja 1919. 1. od 8.—10. ure članske vaje s palicami za leto 1919. 2. od pol 11. do pol 12. ure tehnično predavanje brata Maksa Peterlin. 3. od 2. do pol 5. ure orodna telovadba, od 5.—6. ure organizatorično predavanje. 4. ob pol 8. uri predavanje: Naš naraščaj, predava vikar brat Janko Cegnar. V soboto, 18. januarja 1919. 1. od 8.—10. ure ponovitev prostih vaj s palicami za člane in naraščaj. 2. od pol 11. do pol 12. ure predavanje: Pravoslavje, predava č. g. prof. dr. Grivec. 3. ob 2. uri predavanje: Naše gospodarstvo, predava g. dr. Mohorič. 4. ob 4. uri zaključek tečaja. 5. ob 7. uri zvečer igra v Ljudskem domu. ' Anton Komlanec. Slovanski greh. (Konec.) Pred važnimi podjetji je Rastislav skliceval zbore slovanskih knezov. Tako 1. 862., preden se je obrnil v Carigrad. Da bi s knezom Kocljem tudi zlepa ne poskusil, od tako mislečega državnika kot je bil Rastislav ni misliti. Če pravi življenjepis sv, Metoda,1 da je n. pr. carigrajsko poslanstvo v zadevi slovanskih misijonarjev odposlal »slovenski knez Rastislav s Sve-topolkom«, ali če pravi menih Nestor v svoji kroniki: »Rastislav, Svetopolk in Kocelj«, je to razumeti tako, da je Rastislav podjetja, ki so bila velikega državnega pomena, skušal izpeljati vzajemno s slovanskimi velmožmi in jih skliceval v skupne posvete, da bi jih po možnosti ogrel za svoje načrte ter vplival nanje tudi zasebnim potom. Veselje, s katerim so povsod slovanska blagovestnika sprejemali, kaže, da jima je nekdo pot pripravil tudi na Koclje- 1 Pogl. 5. Kos, Gradivo II., št. 181. vem dvoru in najbrže tudi na Češkem, To je storil državniškim potom moravski vladar Rastislav. Tudi ni bilo ves čas nobene vojske med Kocljem in Rastislavom, čeprav je večkrat, 1. 869., kar od treh strani, peljal nemški kralj armade na Moravsko, pri čemer so morali sodelovati tudi njegovi vazali. Panonskega slovenskega kneza Koclja noben analist ne omenja med tistimi, ki so šli nad Rastislavu, pač pa varuje Kocelj Rastislavovega ljubljenca Metoda na svojem dvoru in v svojem ozemlju ravno ob istem času, ko bojuje Rastislav z Nemci boj. Dalje je nemški kralj knezu Koclju odvzel nekaj ozemlja, ker ga ni imel tako rad kot njegovega očeta. Mogoče iz strahu pred moravsko močjo, bolj gotovo pa tudi s srcem je bil knez Kocelj na Rastislavovi strani. Saj je vse drugače in bolje umeval Rastislavove ideje kot pa na primer Svetopolk. Razno. Pisma na »Zvezo Orlov«. Zadostuje naslov »Zveza Orlov«, Ljubljana. Pisma sprejema brat Tomažič v Katol. tiskarni in jih oddaja tajništvu. Prošnja za doneske se je odposlala nekaterim, Orlovski organizaciji naklonjenim zavodom. Da more Zveza neovirano začeti z delom, potrebuje prostovoljnih prispevkov in darov. Predavatelji. Zveza je sklenila preskrbeti odsekorff predavatelje in govornike. Odseki bodo v tem oziru zadovoljivo postreženi. Vežbovnik. Vaditeljski zbor že izdeluje vežbovnik, Najnujnejši oddelek vežbov-nika dobijo odseki že v januarskem občnem zboru. »Mladost«. Da bo mogla »Mladost« zadostiti vsem potrebam, ki nastajajo v tem času, se je sestavil zanjo poseben odsek. V ta odsek je izvoljenih 8 članov, kateri lahko sabo privedejo k sejam še druge, ki se za razvitek in vsebino lista zanimajo. V delokrog odseka za »Mladost« spadajo predavanja, načrt za fantovske večere in poslovnik Zveze Orlov. Razširjajte „Mladost"! \