iI V BRATERN.A S{rETIGA. JA.NSA . KA Z JE DELA.. iialostna o vesela za leven.ee. Poslovenil '‘W Natisnil ino na prodaj ima Jo an Leon. IPul,WWI ID~za aj M Stráen ogenj iz samiga pela doma. po náih lK.rajah sega . Ne prime se strehe ne sten , ,ampak ljudi. \ eliko tav'ent in tavi'ent jih časno ino večno gol-i . , ter se jih od leta do leta več vnema. Ako se ne zdru'ilno figa ,kuiniga ognja pogasit nam hoče v kratkim n4' zarod vgonohit'. Vsmilite se, vsrnilite sevi, prijatelj, ino gasiti pomagajte e pa je ogenj? — vprašate. Po tahernah ino na, poljah, po zho'dah in domačijah 4. anje Jrnizi in po omarah, ki ga ljudje ne " po glúelni. Tu moj ljubi rojak! berite sami zakaj se meni tako dam o mudi.” V tem prelepo pismenco ;stenegino meni dvoje pism poda. Eno je bilo od nja. matere tako pisano : ',Ljubi moj Moric . Radeti' to pismo v roke dobiš , sim jez dalno zapu .'-;ena vdova, Zato pridi , mojo dete , in bodi podpora svoje nesrečn e matere. Tvoj oče niso več božji Žlak (mertud) jih je nagloma spravil iz sveta. Ze lansko jesen jih je ni'koljko obletel, pa nisim t i pisala tega, de bi ti serca ranila ne bila. Zapstonj jim je pravil zll'avnik, de bi vik{ ž [oljko ne pili , zrniram bolj so se pijanosti vdali , i n ta je bila njih in naša nesreča. Naj bo boje ime! Sledne dve leti sim do velik križ imela ; vidla sim namreč , de se prernoenje našo če dalej bolj manjša . Naša domačija je zlo zadali/ena, komaj, menim ho ostalo, kar sim jez k hiši prinesla. Bojim se,- de narn hojo dom prodali. Zato pridi , pridi moj sledni dnarev pred me no. mizo ver. ejo, relm4 : Na ti, Mina! Sledno kar imam ti dam. Saj e to, n moje, e o sim veruj noja Jez siru na tti. Dvakrat ve sim dolé~e.n , kakor,premorem.. 'Tu, poglej sama v bukve ! Za vzemi Mina! te dnarje ino skerbi de k dobrim ljudem prideš . si boš" že pomagala po sveti, saj si 'se kaj navu61a." slišati sim ; bila vsa obdrevenela ; de se, jim blodi, :-sirr!, menila. Naglama pogledam v odperte ''njih računske bukve, 'ter vidim izleči k premoženja ino dolgov. Žalostno ostermim, inči zmirarn mislim , de so se bili kaj zarajtali. -- Oni pa. nji le zmiraln rna'no z dnorjami ponujajo. :Jez jo odrinem reko.é' ;, Lju'bi. oče! najte rji, de pošteno ravnava, kakor deti se ptujga blaga lotila! — Prav ilma';, mi rečejo , in() z zapertim' očmi se vsed,ejo. , Na to pa pravijo : Bog me hudo objiskuje . Teku ,grele imam na sohi naj tudi mežim , vidim hudiče pred seboj ,. na mojo ,du:4o čakajo.- Vidiš ga tu? pa drugiga tam? — Jez strašne smertne teave terpim ! Pojdi,, pop-usti, m+ , 3pa! Ti ne~ vse , hpljka ljudi sim nesrečnih . storil, ker sim zdaj njih kriv. Vse .b4' z-vedla, ker me bodo to 'no mamina tildi molčala ne bo" ! ,,Vse to so zmešana govorili. Prosila sim jih, de bi se k počltlm vlegli . , Pa brez debi vedla zakaj , se A'a mora d'lj govoriti . Stari prijateli lilo ~ star 'dinar. serce ganjeni smo ,jo poshuUi; v 'o zdaj ostopimo, in jo objem'áje perzadeva' rilo ; ljubeznivo vto' laiitL Prav je 'Min*" rAl' , naj bi bil njeni oče vse na‘stop~e previdilx , iz n~ ia ino zadng ;z p'ot'rebe mopija'é ' izvirajo , mahoma hi se pni bil goto'vo 'odr pa jih'je se, bi v žganji nedolžno veselje ji ejo , , pa ne'pomis' lijo , de ravno z tem truplo in duo' slabijo , svojo premoženje, savne sebe ;no svoje v gotovo nesrečo spravljajo . Sklenila sva z 'moči .'eno za. Mino po vsi sherbeti. De je v svojim- sercu na tihim če, ravno brez vsipanja e zmiram na svojiga nek dajniga tovarna mislila, se je očitno v"idlo . Pa,, druga je bila, ali fe,, kaj -Meric Travn na- vbogo Mino spomni? ali je morebit e drugo vzel? ali je še doma, ali pa je že nazaj na Dtmej W ? Še vedli prav nismo, ali je še uflv alj ne ? Zal mi je bilo, de nm nisirn nikolj pisal ; sani zdaj h njemu iti sim sklenil, de hi bolj na tenko vse od njega zvedel. Mina pa nič ni imela vedeti. "(malo dam napreči, in se odpeljani . Drugi dan e pridem do kraja, kjer sta bil a Morie ino Mina doma.. Poletni čas je bilo', neki lep popoldan. Ljudje so na polji delali. Jez, stopim iz voza, ino rečem naprejpeljati . de M bil malo poprej zvedil, ali ni moi-de moja po t zapeto nj . Perviga per poti ogovoAm . razeapaniga kmeta, ki je na gnojne vile sp naslanjal ter za mojim vozam zijal. Pobaram ga, ali je e zdravnik Travn v tergi? zabuhlim, bledim svojim obrazam me zijak c'n čas bedasto gleda , po tem po časi-moje besede ponóvi , ter perstavi : ,,Ne zamerte mi, gospod! dozdej ga e ni zlodej vzel ljudoderea.‘,‘ -- Jez se zavzamem nad njo odgovorim , ino,ga dalej po zdra-v:nihu poprašr~jerr ; ,pa ,vse narobe ;no le malo kaj prida mi je od, njega pravil . To me je v serce ulilo kako bi se bil rntgel Morje v kratkim tak spr e meniti! In vorider sim jih dosti poznal, ki s o se ',bili enako zvergli. Vhoga Mina! sim mislil sam per sebi. — Grem naprej ino dojidem star o ženo, ki je z korbo na glavi tudi v terg šla. Tudi njo poharám po Zorici ; „hote ga najšli doma , na;i'ga{ očeta”, mi pravi. za očeta ga imate, zakaj pa"? haram dalej. 3"pravici", mi' reče; »dober ino pošten moi'ek je núimu kraju e k velikirnu pridu ." To me- zopet ocUah. Zgovorno mi hahea p poti še pove, deli« materi svoji stanuje, d še ni zaroé'en ; de na veliko premoi'enja, d e vbogirn rad pomaga ; de za vdove ino sirote p o očetovo skerM, ino do ga vse okolj v časti ima . V tem prideva hlik'ej terga, In ona mi zdaj n a desno od ceste v sredi lepi'ga verta čedno hgo pokaže, ter pr-avi : „tam je Noric doma”! Na ravnost grem taj. Na lopi mi pride stara čedno oblečena gospa prijazno naproti, za moteti zdravnika sim jo imel, ino nis'itá se motil. Pobaram jo po dnu , ino ona me rada k' njem u polja. Ravno je nekaj pisal ; beri pa vstane , stopi naproti ino me krhalo, spozna. Serčno me je' sprejel. PraVim mu, de: sim v opravkih napoti 'II de sim per ti perloi'nóSti pr'gel iz sta 49 riga znanja ga ohjiskat. On in» lija mati me permorata, nekaj dni per njima ostati. Beri po's'leta v taherno po moje reči. Bil je Moric kakor poprej še zmi.ram verli korenjak ; pa e vselj mu je neko znamnje otoinosil na obrazu zaostalo. „No kaj kaj po čnete”? ga vprašam. „Rar morem”, mi pravi ',dela xni nikdar ne zmenka." ,Raj pa kaj Mina" ga tiaram dalej . In on z ramami pomigne, in kakor bi m u bilo za njo malo več mar od drugih, celo mlačn o pravi : ,,Bog ve, kalno je prišla ? nesramno smer t svoji ga očeta si je preveč k serci vzela. Bil je goljuf, vdove in sirote in svoje nar boljši prijatl e je goljufal, potem neko vbogo deklo zapeljal, de je obvupala ino se otopila, na sledne se je sa m obesil, de je raheljna dela rešil . Polovico dolgov niso poplačali z tem, kar je zapustil. Hišo in vse so popro 1-lv,,, , ala Bogu"! reče Moric ; ,.pa ko sim 13 gel so za smert fežalL Prav. prav bal sim se deom trdi n' later zgubil . Tke so oče tak naglo smert storili božji Žlak jih je eno roč oblete l , in zjutrej jih, e le kornej petred let starih xnertvih najdejo — to, posebno pa zvedeti, d e so sami si svoje nagle smerti bili krivi , je mater toljko prevzelo , de bi bili sami skorej vmerli ." so si bili krivi hoijiga žiaha? kako pa"? pobaram jez zdravnika. a$o ga", mi da na odgovor ; ',kakor jé dan dan4"en sploh navada . Se e kaj véste spomniti, kaj sva se pogovarjala „ko sva yktlp popo vala” ? „Nisim ;e pozabil ne”, rečem je& ;, "od tiste dobe le malo vina, pa toljkanj več vode pijem Ž'ganju sim pa celo slovo ,~al, ,atq sim pa tudi zdrav, I~.akor riba, ino mislim de e zanaprej bom ; za to-vam hvalo vem." „Naj hi bili moj oče storili, kakor vi , zdaj hi lehko i"iveli”, pravi ialostno Molle na to , ino mi začne vse od kraja perpovedvati . 10. Kdor prevečppoe. not-kov o-e je bil r je Morit. ml pravil, vedno po'Aten in , pameten moi, V totar- Zi; kaki glai' vina piti.,,, je .bi vajen, pa čez maso ,ni pil. l nikdar, K večimu,.ga je v časih, hal;or pravijo, eno majo 4oiil . Pj~niga oh,odeWni viA dobil jez časama ;40 pog:os,tob posebno kader je na gostijah po ,dve, po tri sorte ,vina Marveč mu je škodovala nja navada, ' de je v tovagiji., drugih teža-nov vsaki ljubi veee zdaj v etii 'zdaj v drugi ,hiši za kratek é'az vin o alj ol pil ino v mes so tudi igrali . Tam se mu j e rado zgodilo, de ga je pogosto vjel. ~enovl~e alj 'l kaj dobro ne spi. On je mislil , de to starost dela , nja Mena pa je menila, de to' pride od dela in o skerh'i. še sama mu je dostikrat čez dan, de bi se nikoljko poiivil , en glažek posebno dohr ilg& prillnesla. To je bilo za lija strup-, ker se Jebil 'tega ,naadH. D.Ider je il ganjica v njemu kuhala je bil' .e"erstov lmlo pa je po;prej'tia siabo' t '& napadla. „-Slednič so si bili mati v slno navku ; duhovni, gospodji naj bi' si h ,temu več perzadeH ;'oni 'z«morej,o ljudi izvučiti, opominati, ino z tem 'na' bobi oberniti. »o oni nič ne opravijo, kdo pa kaj 1)& ? Na to stari gospod fajmo;ter z svojo sivo glavo žalostno odldm,ájo ,° ,rekoé' : ,,Šest ino tri deset let lé gorečo oznanujem boljo besedo, in o evtrudeno vboge, bolne ino vrnirajoče ()Ni skujem. Pa kako malo sim opravil v vinogradi gospodovim! Res e pridejo ljudi v cerkev, naj 1e bo iz navade, alj šege , alj ,iz radovednosti alj marde tu.di, kakor se jim zdi, iz pobožnosti iia komei so iz cerkve, se v Staro navado, poprejno ravnanje podajo. Opominvanje iuo nake, hi so jih slgoili, 'koralo pozabijo, , ker jim druge misli po glavi hodijo . V kratkim so slYet vse taberne polne. ,,Naj ,vsi dobri' navki kéršans:kih ,stmAov dober sad pri Otrocih prinesli, ne , bilo b i več hudobnih otrok ; ino naj bi 'oljko lavi'ent in tavient pridig od nekdaj svoj dober namen ctosegle,bile , ljudi bi zdaj Že vsi na sveti angeti bili. Pa bobna duša e . tako malo z samo besedo , ozdraviti da, kakor holano truplo. Več drugiga mora v pon~moč priti, de hi se navada alj razvada žganja odpi-avila, 'kije n4imu kraju Že toljkanj hudiga. ,ino 'oljke nesreče 1 temu naj bi pobožni ino zastopni gospodarji , posebno kteri veliko delavcov imajo, postavim' fabrikanti, kar bi mogli storili. Naj bi nobeniga iosanopivca ne najeli . V ° tein se fabrikant za čelo poprime ter pravi : ,,Prav lepo ste povedli, gospod fajmošter ! pa mi fabrikanti delavec .le :za njih delo plačujemo , ne pa za čednost ino poboinost ; kakor vi 'e,vslarj& le plačate,a de vam je 'e,,*v « le naredil , ino vam za lija drugo ravnanje ni mar. I(ar nam delavci delajo, jim mi plačamo, za drugo nimamo z njimi nič zapovedvati. Enako bi vtegnili gospod ,faimoker reči, naj bi nobeden cesarske službe ne prejel, hter,je igAniep nayjen ; saj tal!i pspodji, kakor so oskcrbniki, vučeni'ki , i., t. d.. ako so pivci , več hudiga,.z svojim izgledam napravijo, kakor prosti delam Ne taji«) seer , de je žganje, tudi po malim, v škodo zdravju ino premoženju bilo ino , ;no de je dosti nezdrav.;i kakor kava alj, pa tahak ; .pa za borne ljudi je vino predrago ; de bi si pa vonder, kakor bogati z vinarn, saj v časih tudi skerhi glave pregnali, jirn ni zameriti, de si iganj ovca dobi jo, kteri jim cenejgi pride ino hitrej .svojo 4" ska'e. Res je, de ljudi ne pomislijo alj ne vedo, de tako tudi ceneji ino hitreji zdravje za pravijAjo ; pa .- tudi mi nimamo zdravja svojih. delaveov na skerbi . . To',mi'sliim bolj zdravnike zo.derxe, Na glas se tem besedam 70 let stari zdravnik nasmeji ter pravi : ,,De vonder vsak svoj izgovor ima, kader bi se irnelo kad narediti ! Pa pomisliti tudi morate, gospod ji!, de zdravnik le v tisto hišo pride, v ktero ga k bolniku pokliče jo ; alj boljnik ozdravi alj pa urnerje, jo več one vidi. On tedaj ni vstan vedeti, ali se ljudi nj:a sveta alj rata ino svarjenja deriijo alj ne . 'Borni ljudi zdravnika alj clo nič ne jiejo, alj navadn .e prepozno.i še le, ko je i' raji po sleparjio `Dakh pozvedujejo, alj jim vodo gledat nosijo', inQs e od njih alj kore stare babe, večkrat e ne cl o za male dwarjo hiktz vse po bi goljufati dajo. In aho k premožnim , bogatim pridem, bi me paé , debelo gledali ; 'naj. bi jim navajeno i'ganieo oponosil. . kaj vi, gospodji! navado opustili,. svojih gostijah močne pijače gostam dajati alw vam povém, kako so nezdrave ? Težko . Kdor je zganja navajen, ga ne opusti, ;no e m;sli, de mu zdravju, tekne, dokler se dobr o počutil. Ako z e'asama, kar se rado zgodi, bolehati začne , vse drugo dolži, le žganja ne, ker_ je sploh navadna pijača . Ko mu na slednje žganj e že želodec ino vso drobovino songe ino skerč i potlej mora naglo zdravnik priti, de hi ga na enkrat smel-ti otel. Dosti jih je pa tudi brez skerhnih , alj jih je sram, de bi ponoči si jiska Ii, alj si «d slabosti tega ne vrajtajo ." ',Dostikrat mi je že na misel prišlo", prav i starček* dale", „naj hi tudi per nas brat-ovne svetiga Janža alj druŽbe treznosti napravili, ha .= kor po drugih krajih ino deželah, Pa če pomislim, kako hi žganjarji, ino vsi ki z žganicami alj vinarn bm.antajo, se vprot stavili ino vpili : „Nas hočete ob vse spraviti”! a]j kako bi skoz i žejni hratilci krié'ali, ki se jim zdi ; de brez žganja niso kos Živeti, de jih le ono vesele ino del u močne ino perpravne dela ; mi celo serce vpade . ker vidim, de se ne da ne. Ino vonder bi bil i enaka hratv4na v našim kraji tako potrebna , kakor po drugot. Naš terg ima nekaj nad 800 duš , pa per vsaki hipi več alj manj bol,giga alj slabejiga žganja popijó . Per horneji.h ga ne pijó samo možici, tudi žene ino dekleta so se g navadle ; ino njim je e bolj nezdravo. Dečki , ki tromej hlače nosijo, se k'e prav mož'ko obnašajo alj ga pol frakeljna zvernejo, brez de 'bi jih streslo, 'potem se pa vsi bledi še z fa3 ami očitno bahajo." ,,Clo divje matere se znajdejo, katere svoje otroke že od pers z vinarn alj žganjarn zalivajo , i« se j;m še dobro zdi, tako nedolžne stvari omamiti. Alj jim tudi dnarjov pomankuje, brez žganja ne morejo biti, rajši vsi razcapani hodijo . Ako več v zajem ne dobijo, se tudi beračiti n e sramujejo. Naš kraj je bil nekdaj premožen , kar je pa žganje v navadi, je veliko tudi ve č vbogih . Gospod komisar tu tako dobro védo , kakor jez, de je med nami »ar manj 30 alj 40 hiš , vl; jih ljudi 7n očitne struparje imeli. — Glejte kaj resnica ino pa ljnbezen do domovin e za morete ! - Alj pa mar mi , oj v > kakor Amerikani‘ . ? »V Angleški de'eli so v jesen lesa 1 3 imeli 13043 2, treznih bratov, en po vc soh in o tergah. V večih mestah jih je bilo po 10, p o 2. Dohtarji ;no zdravniki cele deele so si pet- nadevali v očitnih nastopnih pismih ljudstvo prepričati , kako nezdravo de je ' ,garje člove' kima rodu Zakaj bi zdravniki ataše deele tega ne stoffl ;.? Po vsi p de'Ze'lah blézo okolj nas si perzade, , ljudi močnih pijač odvaditi ; povsod stopaj o v b°tov;nz treznosti. Ljudstvo so mora samo od sebe popravti alj prenarediti . *Nobeno vladarstvo tega za sebe ni vstav . Raj se pa kaj v nagi deželi k temu počne Imamo kmetijske , rokodelske, obertni,4ke, zgodovinske ino drug e dobre ino haslive družbe, zakaj hi v družbo ne stopili, ktera ljudi dušne ino telesne mnoge nesreče ino hudobije ovarjep namreč v družbo alj bratovno treznosti svetiga Janža. Zapstonj bo' tesal ino izobrazval Jl udi . dokler jih treznosti n e oe! seimo si v roke! tem prenehám, in zdelo se je, de so moje besede dober kraj našle . „Lepo ste nam povedli”, me pohvali moj stari tovar ;', de bi le tudi vse tak lepo ino krpalo se zgodilo ! Pa tu ravno še tiči mo! Vi, ki ste mladi, imat e e vso moč, mene pa je starost oslabela, d e si kaj ne vsipam več. Menim, kar nas je deželanov, nismo ne boljši ne slabej's'i , kakor Angfijani, Rusi, Marci alj Arneri'kani. Samo de se ljudstvo ne pusti premakniti, kakor se terst od vetra majati da. i-.ar ima že v navadi, naj bo dobro alj hudo , si ne (Ji, I odpravt i , bodi si z lepim alj z budim . Rak) postavim hočete v na Sina kraju toljkanj tabern odpravti , alj pa toljko žganopiveov ino pijancov spreober niti, de žanje celo popustijo" ? 9,1 ,ar vi niene barate, mi je ie tudi na misl i bilo'', pravim jez na to. -Jez bi se tega lotil , kakor so drugo', pel-čeli . Menite, de bi pel- pijancah zapel ? de bi njih nagovarjal v bratovn o treznosti stopiti? — ikakor! Vse rm)jo perzadevanje bi bilo zapstonj . Z pametnim, poštenih rnožalni bi se nar pervo združil , katerim je n a žganji ino sladčicami malo lež'oče . Tako bi po stavim vas, ki srno zdaj sltupej, nagovarjal , sprotno si obljubiti, z vsirn svojim ljudmi noben e žganice več ne piti, ino k tej obljubi tudi druge svojih prijatlov pomoči pergovarjati. Ne pijanci , temue' trezni , zmasni, pošteni ljudi morajo perv i se skleniti, de bode bratovna vterjena. In mi- slim de bi to ravno pretežko ne bilo." Nejeverno se mi fabrikant zasmehlja , rekoč : ,,Ne bilo bi to ravno težko , res; pa bi tudi nič ne pomagalo. Meni ni za nobene sorte slad čice ; zakaj bi ,4'e v bratovšno treznosti se poda ne je ni potreba. Zakaj bi se pijaéi o d 71 povedval, jo ikolj ne pijem ; vsak bi se mi smejal. " Narnest mene mu zdaj častitlivi gospod fajrnoter odgovorijo : „oj ljubi gospod! Znan o mi je, de malo kje tako trezno ino zniasno živi jo, kakor per vas, in() vsal očitno spozna, d e ste vi za vse dobro domovine vneti prijatel. Pa kaj bi vi djali mu , ki bi nam rekel : Jez že sam za se svojo domovino ljubim, de siru perpravljer a vse za-njo dati ; ni mi e le treba, naj bi bil a tudi sila, z drugim prijatelami domovine s e skleniti! — Ali kaj bi mu odgovorili, kteri b i vam kvasa!, A() v soseski ogenj vidi : Jez ima m že 'ah() svoje sosede serčno rad., ara mojo stanovanje je tudi brez nevarnosti . de bi se ga ogenj lotil , zato mi tudi ni potreba k sosedu it i gasit. Lehho si zrajtam, .kaj bi takirnu dobrim sele či-Arnu prijatelu na odgovor dali . ” ,,Taho stopijo trezni, ljudi v druži» alj bratovno treznosti, ne za sebe ampak za del drugih. Bi &ji treznosti že z tem prav lehko velil{o dohriga storijo, de navadne pijance sva ritjo, ker se plaho majih tovagije zogibajoe Ker sami močnim pijačam odrečejo, tudi druge po njih izgledu ravnati spodbadajo, hi har per drugih vidijo, bolj na tenko pozvedujejo ;no modro i» pametno premišljujejo. Itak« hitro pa kdo pomišlovati ino poprašvat'i zač,ne : ali je res žganje, naj se ga tudi malo pije, nezdravo, fkodlivo, in zato greLno? — zares že pervo stopinj o ari . odvod* ino poboljšanju st Zadovoljno se zdaj fabrikant častivrednim a gospodu perkloiie rekoč : .,Tudi besedce več zoper ne rečern . Prepričali ste me zadosti, d e je vsak dober deželan dolžen v to družbo stopili . ktero le trezni . nikakor pijanci skleniti moraj o de bode nezmernim k dobrimi] iz lezln . r • ..Ino perslavirn jez ; „tudi to dobro stori leta hratov ;Ma, de bodo pijančvanja ovarvani, kteri ,=;e niso tej hudi navadi vdani, ino de se tudi taki svojmu Jastnimu zdravju ino prid u žganja celo odvadijo, kteri so ga le malo kaj pili, ker se previžajo, kako se lehko od pravične mére ino mase v poguhlivo nesrečno nezrnasnost zabréde. Dokler očitne škode ne čuti, se sce n $',e tolaži . ino pravi : Meni to kaj ne dene”! — Ves vnet mi zdaj komisar v besédo seže te r pravi : „Jez nevtegama perstopirn ; seiimo si v roke, ;;est nas je . perčnimo le mi treznosti ,bratovno.” „Mož _beseda”! rečem jez ralo . ter .niu roko podam ; „smo enbart mi združeni ino sklenjeni , je nar hujši premagano. Saj pravijo : Začetih j e nar hu,gi .” Vsi smo si v roke segli , ino storjena j e bila zaveza . Obljubili smo, odpovedati se žganici kteri kolj za vselj ; vsim domačim jo prepovedati ; nobenim ptujinni alj gostu sladčic e ponuditi ; ne dekel ne hlapcov v službo vzeti , žganja navajenih ; ino tudi ne drugim delavcam , bodi si na polji aij per domu kedaj žganja z a pij() dati. „Tako je prav-. reče nato občinski župan . „Od nekdaj vem, de delavci, ki niso žganj a navajeni, svoje dela veliko boljši ino pridnejš i opravijo, kakor pa žganopivci 7e dalno sim mislil, svojim domačim žganja več ne dati ; pa ni Mor Vse bi se mi bilo smejalo ; ne bil bi ne hlapca ne delavca (najemnika) dobil. En sam nič ne opravi , naj bi hotel pri svoji domačiji žganje odpraviti . Nobeden tudi rad kaj posebniga sam ne stori. Rader se jih pa več združi , obljubo storijo , nohenimu žganja več ne dati , to je pa kaj drujiga! to pa že gre.” Pogovorili smo se , druge p4tene teržan e nagovarjati, de bi k nam perstopiii ino z nam i enako obljubo storili . 4 Povsod je bilo potreba vučiti inc) prepričovati . Sila v takih rečeh nič ne opravi. Na'o družbo smo mor]; koljkor mogoče častitlivo .a po ' tene domačije pridne teržanf ino prave kristjane razglasiti . Za ta del smo nar pervo imen.;tnej i teržane vabili. Popisali srno jih v verste, lder i so nam bili znani de so trezni, alj de bodo bre z velike nadlege naimu namenu 1{ pridu. Vsak iz med nas jih je svojo versto nagovarjati dobil. Le samo nagovoriti namreč smo hod i ;no mogli ljudi k tej dobri reči . Sklenili smo tudi, vsako nedelo si povedati , koliko sP je n4'iga namena že vgodilo ; potem pa , ko bi rrernalotevilo prijntlov si perdohili , občinski zbor vpeljati , k katerimu naj hi vsak p o volji perstopil. V temu zboru naj bi se name n hratovne treznosti ino njene postave sklenile in o razglasile, Id bi jih vsak podpisati imel, !deri hi v njo stopiti želel , ino &cer vsak hišni gospo dar za se ino tudi za vse svojf, domače . ženo , otroke ino druge sporočene . 1. Petero zapoved sveti Jania raterne. o vetvali smo se tudi za dol postov na e prihodne družbe. ~;cla-a priprost, , , ino malo razločne od njih , II v Ameriki alj na Angle imajo. So pa lete : „lili podpisani, ki nas je mnoga nesreč a zvučila it~o prepričala, de je pijanost pel Bogu ino ljudeh hlezo !Im-ostudneji pregreha, in o de posebno žganice , naj se jim kakor kolj pravi , človeku, ki jih pije, zdravje kalijo, du's'o i .n o truplo morijo, nemarnost, razvujzdanost, sr o maš'tvo, kreg in prepir ino več takiga hudiga rodijo . ino dosti jih v velike hudobije napeljujejo : se slovezno z vsim svojimi domačimi v .kerans- o bratovo treznosti zavežemo, in o pričo Boga ino pričo svojih sosedov nas ledn o zvesto dopolniti terdno obljubimo” : ,,P e r v i č : Noheniga Žganja piti , ne svojim domačim take pije dovoliti . ne prijatbm svoji m alj gostarn vnuditi, ne kterjm koli delavca m dajati, tudi ne prodajati ne kupovati, temuč ve liho več prijatle ino znance pregovarjati de s e bodo te strupne pije celo zderžali ." „Drugič : Se z nobenim pijancam ne v tabernah ne po drugih krajih muditi, ampak hék'ati iz kraja, kjer se za pijanino ljuba pame t prodaja.” „Trekič : Bratovk' m oblast dodelimo, vsahiga iz svoje tovar.ije potisniti, hi zaobljube ne deri'i, ter ga bratam ino sestram na znanje dati , naj se ga varjejo.” e t e r t : Vsako leto naj se braterna znide , si potrebne predpostavljene izvoli, de bodo potrebno oskerbeli . ino vse kar druLbo zadene , oglasi." „P e ti e : Kdor ženi v to družbo stopiti, se kliko vsaki den očetu drtú'be alj nja namestnik u oglasi ino svojo ime podpiše, alj zapisati da , ino z tem bo v bravtov,4'no zapisan .” 15. Prldga po domače. Vse to je N4w-k iz svojih pisem razlagal, ino h koncu perstavil : „Z tem pa je bilo težej že opravljeno. Že v treh tednih jih je 29 hišnih gospodarjov ino pa 7 mladenčov k naši družbi perstopilo. Gotovo jih je nagla smeri mojiga očeta ino pa posebno strašen kone c stariga Rumija nemalo k temu ganila. Saj so tako rekoč z lastnimi očmi videli , kako je žganj e dve premožne ino spoklive hiše v nič ino sramoto spravilo, dva človeka pon'i'dama vgonobilo , ino eno nesrečno hčer po sveti zagnalo In k o bi tudi od vsiga tega nič ne bili vedli, saj j e že vsak sam na sebi več alj manj sl‘usil, d e je Žganje, bodi si e tak dobro, človeku nezdravo. Vsak je lehko od ledna do tedna videl kako so se žganopivd tepli ;no pobijali , ino vse sorte hudo v pijanosti dopernaali . Vsak je mnogo hio obožati videl zato, ker je mož vsak večer navadno pijan damo iz taberne prišel , kje r je zapil ino zapravil, kar si je bil zaslui^il .” Sklenili smo potem hratji, prihodno nedelo per županu se v zbor zrini . Razen povabljenih je več ko sto še drugih perderlo, alj radovednih, ka j borno počeli, alj de bi nas potem zasmehovali . Zupana srno pregovorili, de je za en čnsek oč e naše družbe bil. Napravil je bil na pričijoče pridgo priprosto, pa polno resnice, l{tera j e mnogiga zadela. Pravil pa jim je tako : ,.Ljubi sosedji . Slehern vé , zakaj de srn o se tukaj zdaj znidli , ;no ni mi potreba tega vara praviti. Pa ménim, več del ste priUi, ne de b i l< braterni svetiga Janža perstopili ., temuč de a* noviga zvcdli. Tal< vam pa hočem noviga kaj povedati kar poprej niste vedli ." ,,Naj bi jez od hiše do hiše v celi soseski popraoval , koljko je v nje za res srečnih in o zadovoljnih domačij? menda bi jih pet tudi ka r ne naj il . Roljkor si jih z svojirn domačijam * ino preinoženjam kaj pomaga? -- Malo naprej , le več del po rakovo nazaj Polovico jih je ž e oboialo, drugi pa alj tudi kaj imajo, so zadolženi. Premožnih je malo alj do nič. — Kakšm sad pa vera ,4'e med Igirn pertoži . Strupa pa vsaki dobi, kdor tudi le p o malim žganje pije , toljkanj več, kter se ga vsa k den nalije. Starosti žganopivc redko deri včaka . Malo tudi jih je terdnih ino zdravih, več de l bolehajo; le barajte njih alj pa zdravnike. Se znajdejo tudi, hteri veliko pijó, ino ne bodo pijani ; to dostikrat navada stori . Oni se bahajo svojo močjo, ter menijo, de jim ' Je desle 1 s o nja otroci? čirnur orje nevredno odide , nja otroci nedolžno terpijo ter nosijo vsi slabi n o revni pregrehe svojiga očeta! Zganopivea vsaka bolezen, ki se ga prime hujši potlači . alj tudi pogosto naglo vmw-l . „e zavzemte se, sosedje . nad tem ,kar sim vam povedal ; ni preveč rečeno . Vse je resnično kakor imenitni zdravniki pričajo. Dosehmal so ljLadi ,' de ji bo vesel spomin ostal, de so očetovi dolgi več del iz nje n;ga prem(4enja poplačani. — Kar pa pogernjen e mize zadene, nisirn scer vse teržane na ''enitnin o povabil, tudi ne žlahtne sosede v okoljci, n e bodeš uklel veliko irnenitnih svatov. Le vboln e na'iga kraja siril bil poklical , ki so se poboljšali , žganju odpovedi; , ino treznosti perstopffi. Hotel sim dobrim ljudem vesel dan pripravti. Miza v sredi pa je pripravljena za na s svate ino za perve začetnike naše trezne družbe. ZeHm, de bi se dones z menoj ino mojo Min o veselili" ! Zahvalno ga za roko primem ino mu t o malo povem : „Predober moi'! Z áahtnimi k a menčhami si nage oblekil, ino bisere v solze ve; selja spremenil ; par dražejši ino nar boljši zaklad pa si sam za sebe perhranH, ki ga skritiga v svojih ilahtnih persih nosg” ! ' Zenina ino nevesto so na pe-ivo mesto pelsredni miz; posadili. Za njima se vsedejo drug' svatji ino per šterib drugih dolgih mizah povabljeni vbogi, moje ino 'ene, iz soseske . Ali danes ni bilo vhoinosti nad njimi videti. Vsi so bili v novih oblačjlah, ktere jim je Moric dohrotlivo, omislil . Vsi so tiho ino z lepo rnanér o per mizi sedeli. Iz hUniga gojzda pa so se zasigale prijetne vile vbranib godcov. Veliko 11 0 ljudi . je iz terga ino bližnih vasi pel-letelo, gleda t neznano veselo ženitnim. De ravno je bilo tolpo svatov, še več pa gledavco7, vonder ni bilo slišati ne trua ne vriska ; vse je bilo mirno ino tiho. l~;e vesela muzika (glasba) pridnih godco v -. m kaj Ljudi oživela ; vsili pričijočih misli so alj za del posebne ženitnine , alj za del lepiga ženin a ino verle neveste žah'ga spomina bolj na otožn o vlekle. Posebno pa sta ženin ino nevesta bil a vedno zamišljena . 2o. po~teno začel ; j~e konec vej koncu kosila še le so začele kupice peti , ino viši je perhajalo veselje obilnih gostov . Potem častivreden gospod fajmošter vstanejo , nekaj besedi' pri'éijočim povedat. Vse na enkrat omolkne , oni pa začnó : "v .. v.,, ',Preljubi prijatli, svatji ino vsi pricijoci ,,Vi mislite morde, de bom v zdravici po hvalil predragiga ženina ino nevesto, ki sta na m don4'no veselje pripravlja. kij orano liju lava . liti, bi se znani njuni ponižnosti ne perrajmalo , ino sploh imajo zdravice sladke, prijetne besede , ki več iz glave . ktere vino vname, kakor iz do briga serca izvirajo, in() z svojim kratkim ogla sam vtihnejo. Le samo, ljubi prijatli! ne pozabit e toljhanj dobriga, ki je po dohrotlivim gospod u Travnu vsi,mu na.šimu kraju, sosehno pa vhogi m ino revnim došlo, ino torej povzdignite dones oči ;no serca svoje v hvaležni molitvi k Bogu , naj on njemu po svoji milosti poverne dobrote , ki smo jih mi od njega prejeli, naj ga z drago zaročnico e dolgo dolgo nam ino našim nastop niham k pridu ohrani" ! Nikoljko z besedo potihnejo ter proti nebe sam pogledajo, v očeh pa jim soha zajigra . Tudi vbogi za mizami vse solzne oči k nehesa m obernejo ino roke povsdigajo kakor hi botli moliti. Zmiram bolj glasno zaé'nó, ino na slednj e vsi z enim glasam zavpijejo : „Bog Živi Morica ! Bog nam dobrotlivga Travna e dolgo, dolg o ohrani” ! Ni me še, bi rekel , nobeno cerhevno opravilo tolpo ganilo, kakor leta očitna molitev i z hvaležnih sere. Rdo je bil tudi vstav z niertvim sercam to gledati? Niholj za dobro človeško serc e celo ne vmerje, naj bi tudi ves svet spačen bil. Ho se ve'é'i , um nikoljko poleže , spet gospo d 4"ter na dalej začn ó „Ljubi prijatli moji Dosti let sim me d vami, ter vam besedo IYoi'jo oznanujem ino po t k ;zveličanju kažem. Pa grOza me je bila neke leta sem videti , kako je vera zmiram bolj pešala , če dalej sim jo oz,nanoval. Res mnogokrat si m videl v cerkvi očitne znamnja serčne pobožnosti ? pa kmalo je goreča pobožnost vgasnila, ke r je vsak spet na popre,gne pota pregrešnih navad ino želj podal. -e to malo časa v cerkvi je bil o zgubljeno, in opominlivi glas boi-je besede je bil celo zapstonj. Pogosto rni je za tega del serc e vpadlo ; nisim vedel , ,ali so ljudje dan4'ni'ga čas a bob spačeni kakor poprej, ali je morde moj a skerb ino moč bila preslaba? Zdaj pride prežlahten rnladenč Maric, kakor drugi naš angel k nam ter rni le dopove, kaj jetoljkanj hudobije med ljudstvam krivo .” ,'‘Te ko pet deset let namreč je preteki kar strašna kuga po vsih deželah ino krajah svet a več ljudi vgonobi, kakor grozna kolera, ker jim premoženje jemlje, veselje greni, zdravje amil ino Živlenje krati ino mori. Nesrečno žganje kakor sami , veste, je ta strina kuga! Ono ljud i po samim ino cele druMlw,, poredne kakor ir 113 nitne pa tudi cele narode nesrečne napravi. Vsi nauki po cerkvah ino šolah to kugo ne vstavijo , vse lekarnice nimajo zdravila zoper njeno strupn o moč, ino vsih ojstrih postav, prepoved ino hakig se ona ne boji. Od hiše do hiše hiti , sin jo naleze od svojiga očeta ino prijate' od svojiga prijatla." „Nobena bolezen, pravijo, se hitreji ne dobi, kakor po maternit.n mleki. Tako tudi žganje veči ino beri' ;kode ne napravi. kakor če so do ženske njemu vdane.” „So , kteri le Žganje pijó , kader jih kaj užali , alj kader jim ktera slabost napade . Pa navadij o se , dan za dnevam ga piti, ino ga tako dolg o pijó, de glavo ino serce zapijejo. Gotovo, kdor druge v pijanost pripravlja, posebno pa Žganja vadi se nar hujši zapelivec in() nar veči hudob _ než meni zdi. On je, ki poštene moi'é ino nedoffile otroke mori, On nesrečnirn ženam jam o koplje , ino vboge sirote po sveti zažene” ! ,,Ralo pa ventati tolpi ino tako splošni kugi . kako jo odpravti, ker malokdo ve alj verjame , kako ,4'kodlive so močne pijače, posebno p a Žganje ? kako jovbraniti, ker vhožni menijo, d e brez zganja nar cenejši pijače skor biti ni mo č 8 premoftii navajtnih sltYdčic se odvaditi no&- Iako' jo .vstaviti, I» ell;o diot'site p od v agovai,ja,jo'ib y Meri [tiav-dno églauj.e iryo -rame niee det4'" ? „~e kdor malo kaj uganja pije , prav Iehlw ob&iti, Itako je nezdravo ino sl-odlivo, ker glav o omami, ;no 'ite suši Pa vonder jih toljko g a ker jih na majhen čas močne StOri in oži. ; marsl