Didakta september 2013 49 šport upORABA TuLCEV NA pODROčJu gIBANJA / Danica Bricman / VVZ Slovenj Gradec, oddelek Sele Odpadna embalaža predstavlja problem, ki ga bo težko rešiti. V vrtcih se je znajde mnogo in v naši skupini velja, da jo poskušamo čimbolj izkoristiti. Uporabljamo jo na vseh področjih Kurikula. V lanskem šolskem letu smo se veliko ukvarjali s tulci, saj imamo zaenkrat neusahljivo zalogo. Največji poudarek smo dali področju gibanja, saj se jih da uporabiti tako v notranjosti kot na prostem, pa tudi v vseh letnih časih. Uvod Gibanje je otrokova naravna potreba in je za otroke izrednega pomena. Že več let opažam, da jih pri tem različni priložnostni, lahko tudi odpadni materiali še bolj motivirajo. Izkušnje kažejo, da jim le-ti omogočajo ve- liko samostojnosti, preizkušanja in lastne aktivnosti, ki vodi do reševanja gibalnih, pa tudi drugih problemov. Po skoraj vsaki gibalni dejavnosti dam otrokom možnost eksperimentiranja. Svoje močno področje z veseljem prenašam na otroke in vsak predmet mi predstavlja gi- balni izziv. Tulci v jutranjem razgibavanju S pomočjo tulcev lahko razgibamo celotni gibalni aparat. Lahko uporabimo krajše, dalj- še, ožje in širše tulce. Razgibavamo se lahko stoje, sede, pa tudi leže. Razgibavanje lahko poteka individualno ali v paru. Tulce lahko postavimo kot ovire za različne poligone ali pa samo kot izziv za reševanje gibalnih problemov. Tulci v gibalnih minutah Z različnimi vajami in igrami si lahko s tulci popestrimo gibalne minute, ki lahko potekajo na prostem ali v notranjih prostorih. Vadbene ure Tulce lahko uporabimo v vseh štirih ele - mentih vadbene ure. Pri ogrevanju jih lahko otroci prenašajo do določenega cilja, lahko jih iščejo, odnašajo na določena mesta, tek- mujejo v pobiranju … V razgibalnem delu si z njimi lahko sis- tematično razgibljejo celo telo. V glavnem delu pa lahko z uporabo tulcev sledimo skoraj vsem ciljem zapisanih v Kuriku- lu. Z uporabo dodatnih sredstev lahko z njimi sestavimo različne poligone. Z njimi lahko igramo golf, pri čemer uporabimo še žoge iz različnih materialov, plastenke in škatle. 50 Didakta september 2013 Uporabni so v različnih tekmovalnih in- dividualnih in skupinskih igrah (nošenje, tekanje, kotaljenje, potiskanje, metanje, br- canje, ciljanje, zadevanje …). Z njimi lahko na različne načine zbijamo tudi najrazličnejše predmete, predvsem pa so nepogrešljivi pri štafetnih igrah, ki so za starostno zelo mešano skupino sicer zahtevne, a jih z vztrajnostjo in spodbudami otroci tudi usvojijo. Dvojice lahko z njimi potiskajo škatle in podobne predmete. Ob izvajanju potiskanja škatle v dvojicah so se morali otroci precej uskladiti – ob neenotnosti so škatle drsele iz začrtane smeri. V zadnjem delu jih lahko ponudimo kot material za raziskovanje in eksperimentira- nje. Spodbujamo jih pri sestavljanju različnih motivov. Uporabimo jih lahko tudi v različnih umirjenih igrah, npr. elektrika s tulcem. Ustvarjalna igra otrok Otroci s tulci lahko sestavljajo različne motive (hiša, stopnice, sonce …), polagajo na ustrezna mesta, vanje vtikajo manjše predmete, na- tikajo večje, iščejo nove gibalne motive. Se- stavljajo jih kot domine in jih opazujejo pri podiranju. Natikajo jih lahko na palice, vrvice in se preizkušajo v nalaganju škatel ali žog na pokonci stoječe tulce. Uporabljajo jih kot odskočne palice. Spojeni z vrvico omogočajo tako individualne kot skupinske igre, kjer jih vlačijo za seboj, združujejo s prijateljevim tulcem ipd. Naši otroci so tulce na vrvici uporabljali v igri konjev. Njihovo igro sem nadgradila z več tulci, ki sem jih navezala na vrvice in tako smo dobili konjsko vprego, kjer se je lahko veliko otrok preizkusilo v vlogi konjičkov. Ob njihovi igri se mi je utrnila dodatna ideja. Vso to »vprego« lahko uporabimo tudi v vadbenih urah, kjer lahko nastalo kompozicijo otroci premagujejo na različne načine (prestopanje, preskakovanje …). Omogočajo tudi igro za čarovnice, kjer z metlo – tulcem obvladujejo določen prostor z ali brez ovir. Zaključek V članku sem nanizala uporabnost odpadnih tulcev v vrtcu predvsem z vidika gibanja. Pri nas jih pogosto uporabljamo. Otroške in moje ideje se družijo v nove in še bolj ustvarjalne. Opažam, da otroke možnost eksperimenti- ranja s tulci in drugimi pripomočki močno motivira in vedno dobim pozitivne povratne informacije, predvsem pa vidim, da otroška ustvarjalnost ne pozna meja. Opazila sem tudi, da otroke zdaj vsaki materiali, ki jih dobijo na razpolago, prite- gnejo k preizkušanju in iskanju novih idej za ustvarjanje. Moji otroci niso več otroci, ki ne vedo, kaj početi s ponujenim. Uporabnost tulcev s tem člankom še ni izčrpana, mogoče pa bo kakšni vzgojiteljici vseeno spodbuda, da izkoristi in preizkusi tudi to. ENCIKLOPEDIJE LAROUSSE ZA OTROKE ZBIRKA TREH KNJIG SAMO 49,99 € ZAKAJ? Laroussova slikovna enciklopedija Zakaj? je prava zakladnica odgovorov o živalih, naravi, človeku, vesolju in zemlji, poseben del knjige pa je namenjen tudi vsakdanjemu življenju (brezposelnosti, revščini, energiji, ekologiji). 19,99 € KAKO NAREDIMO? Kako naredimo čokolado? Kaj pa sir? Balone? Parfume? Okenske šipe? Risanke? T elevizijske oddaje? Kako delujejo vulkani? ...Moj prvi La- rousse KAKO NAREDIMO? ima odgovore na več kot 200 vprašanj. 19,99 € MOJ PRVI ANGLEŠKI SLOVAR V slovarju je skrbno izbranih 1000 besed iz otroškega sveta, ki sestavljajo osnovno besedišče, dovolj bogato in raznoliko, da lahko otrok takoj spregovori v angleščini. Na koncu knjige je nekaj preprostih tabel, ki dajejo nekaj nepogrešljivih navodil za pravilno rabo samos- talnikov, glagolov, pridevnikov in izrazov tega slovarja. 19,99 €  04 5320 200  zalozba@didakta.si  www.didakta.si www.didakta.si/larousse, www.facebook.com/zalozba.didakta REDNA CENA 59,97 €