Inseratl se sprejemajo in veljA tristopna vrsta: 8 kr., če se tiska lkrat, » H n n * *i 16 ii n n ii 3 * i Pri večkratnem tiskanji se cena primerno »manjša. Rokopisi se ne vračajo, netrankovana pisma se ne Bprejemaio. Naročnino prejema opravništvo (administracija) in ekspedicija ra Starem trgu h. št. 16 Političen lisi n slorasli mM Po poŠti prejemsn velja: /.a ceio letu . 10 gl. — kr. za pol |eta . . o .. — 7.a četrt leta . - ,, G1' ,, V administraciji velja: Za celo leto . . X gl. 40 ^"jjt m pol leta 4 „ 20 ta četrt leta . . 2 ,, 10 V Ljubljani na doni poiiljunJ?^ velja 60 Ur. več ..»•'. Vredništvo je na Bregu mšna ,/»iT štev. 190. .izlf Izhaja po trikrat na teilen in sieer v torek. četrtek in soboto. Spoznovalec Ledoliovski. Dve leti je že, kar je zadela Poznansko in Gnezdensko grozna nesreča; 3. svečana 1874 ob treh zjutraj, ob uri, ko t.atje skrivajo zlo-činstva pod nočni plašč, so pridrli briči Bis-markovi v nadškofovsko palačo v Poznauji, in trenotek potem so odvedli hrabrega vojaka za pravo cerkve in Poljske, nadškofa Ledohov-skega v vojaškem sprevodu v ječo ostrovsko. Kolika žalost, koliko pomilovanje se je razlilo po vsej pokrajni, ko se je za rana izvedela takova žalostna novica 1 Sedaj pa se veseli zopet zemlja poznanjska, ker zidine ostrovske so izdale svojo žrtev, veseli se in raduj, zakaj tvoj škof pride k tebi, ne krije ga sicer kakor pred letmi zunanji lesk in blišč, ne obseva ga solnce kraljevske milosti, kakor nekdaj, trnjeva krona ga venča, krona izpoznovalca Kristusovega; njegove zasluge za človeštvo ne izginejo, zgodovina ga vzpo-redi Klemenu Avgustu, kolonjskemu nadškofu, ki je priboril s svojo sužnostjo cerkvi prostost, vzporedi ga Joželu Görresu, ki je s svojim delovanjem toliko pripomogel, da seje krščanski duh tako okrepil v srci nemškega naroda. Poglejmo sedaj nekoliko, kako ulogo je imel v „kulturnem boji" primas poljski in nadškof poznansko-gnezdenski. Da so Bismarkovci tako poparjeni in sami žele, da bi mir nastal, to je zasluga nevstrašenega škofa — Slovana. Bismark, od nekdaj zvita buča, je najprej pomeril na Ledohovskega, češ, njega dobodem, potem ne bo sile, Ledoliovski je bil jako pri ljubljena oseba na dvoru, znano je, da je bil leta 1866 na posebno željo pruske vlade ime novan za gnezdenskega škofa in tedanji kultus- minister je naznanil njegovo potrditev kralju rekoč, daje božja previdnost naklonila osiroteli stolici nadškvfovski moža, ki je vreden te visoke službe; opirajoč se na to je za trdno upal kancler, da se nadškof prav z veseljem poprime „modus-a vivendi", boje se zameriti vladi, ter zatisne jedno oko, naj bi nastal sv. cerkvi počasi iz tega tudi kak „modus moriendi." Posebno pa se je zanašal Bismark na to, da je Ledohovski Slovan, Poljak. O Slovanih pa se je tu in tam čulo pri Nemcih, da je njihovo katoličanst.vo sumljivo, ne tako „Č sto", kakor katoličanstvo Nemcev samih, ki se ponašajo s tolikimi zaslugami za sv. cerkev. Toda tu in tam seje prav lepo uštel Bismark in vsi, kteri koli so zidali svoje nadena Ledohovskega in njegovo nestalnost in popustljivost. Ravno ta „dvorni" škof iu ta „Slovan" se je skazal kot vzornega, nepremakljivega možaka, kot pravega spoznovalca, čegar izgled naj tudi druge budi. Ledohovski se ni izogibal boju, sprejel je boj in dobojeval ga je, radovoljno trpeč v ječi. Lahko bi bil pobegnil iz dijeceze, kakor je to učinila večina nemških škofov, toda tega ni hotel storiti kardinal-prima poljski na noben način, da, on sam je prigovarjal škofu Janiševskemu, da se je vrnil s tujega — v ječo. Kdo je tu vznešenejši? — Ta, ki se umika „kazni", ali oni, ki jo potrpežljivo sprejme, in nikogar se ne boječ daje spričevanje resnici in pravici? Koga se bolj boje neprijatelji? Odgovoril je nato sam Bismark rekši, da se škofa le takrat boji, kedar je v ječi, ali berači med ljudmi. Sam Pij IX. je pripoznal te zasluge Ledohovskega, saj je ravno njega in nikogar druzega izmed mnogih starših škofov nemških imenoval kardinala sv. rim-ke cerkve. S tem je sv. Oče odvzel Slovanstvu domneli madež ter sapo zaprl vsim onim Nemcem, ki nam neprenehoma oporekajo, da nimamo pravega krščanskega duha, da nimamo nikacih zaslug za katoličanstvo. Slovanstvo je oni rešitelj, ki je pred 150 leti odgnal Turka izpred Dunaja, Slovanstvo je potrlo pred 60 leti Napoleona, zagrizenega sovražnika nemštva, in kedo je izpodkopal Bismarku tla? Slovan Ledohovski, on je vodja ,,v kulturnem boji", brez njega bi se ta boj vse drugače skončal. Živel tedaj krščanski spoznovalec Ledohovski — Slovan! (Po „Čehu"). Politični pregled. V Ljubljani, 7. februarija. Avstrijske dežele. Iz Dunaja imajo sobotni češki listi sledeči telegram: Ministerstvo razpuščeno, ustanovljeno prehodno ministervo. Grof Taafe predsednik. Pogodovanje z Ogri do oktobra mesca odloženo. — Dunajski listi so ta telegram brž preklicali in res ni še poročil z Dunaja, ki bi to novico potrdila. Če tudi ministerstvo zdaj še ni razpuščeno, vendar dolgo nikakor ne more trpeti, da bo. V državnem zboru je bil načrt spremembe zakonske postave sprejet za podlago posebne (specijalne) debate. V splošni debati sta zoper predlog govorila posebno dobro dekan Pfhigl in dr. Oelz. Dunajskemu novemu nadškofu dr. Jan. Kučker ju na čast je 1. t. m. dal bil papežev poslanec msgr. Jakobini krasno veče-rico, h kteri so povabljeni bili najimenitneji Za predpust. Vsak kraj ima svoje posebnosti in navade, kakor resnično pravi slovenska prislovica: „Drugo ljudstvo, druge šege". More biti, da komu vstrežem, če (iz svoje zbirke) po moči priobčim ktero šego iz ljutomerske okolice. Za danes naj potegnem iz koša list, ki govori: O ž e n i t v i. Ena najveselejših narodnih veselic na lepem murskem polju je brez dvombe — „gostovanje". Kadar roditelji svojemu sinu ali hčeri hočejo izročiti posestvo (ali roditeljev namestniki — „geronti"), potreba je, da si prijemnik izbere družico, koja ga bo podpirala v težavnem delu, odnosna hči bodočega zvestega pomočnika. To pa se vrši po priliki sledečim načinom. Mladenič za ženitvo sposoben naprosi si poštenega in pridnega moža znanca. Ta možak — starašina imenovan — gre s fantom neki večer (navadno se to godi v sredo ali pa v soboto) v hišo namenjene zaročnice, — ideta v ogledi. Starašina naznani dekličinim starišem namen prihoda. Poprosi jih namreč, hočejo li biti tako dobri privoliti, da dajo hčerko temu mladeniču za drugarico življenja? Ako je starišem ljubo, mu jo obečajo, in Če je deklico volja. Potem napravijo na urečeni dan pogodbo zavoljo „herbije". K zapisavanju idejo navadno v sredo ali v soboto. Po končanem zapisavanju podasta se vsak na svoj dom, ter se skrbi za daljne korake. Fant ide in naprosi dva svojih najboljših prijateljev, da bi mu bila združbe, t. j. strežnika ob dnevu poročanja. To željo mu rada izpolnita. Tudi sneha skrbi si za dve svatevci v isti namen, Se ve da ne smejo pozabiti tudi na kuharico in dva pozavčina. Kaj za posel da imata pozavčina, kaže že beseda sama; pozavljeta (vabita) rodbino, znance prijatelje, sosede ženinove in snehine na gostijo. Pozavčina prideta nekega dne k snehi, kder se prav ponosno opravita in okinčata. Za klobuk kupljena velika kitica ali „štaciinski piišlc" z dolgima trakoma — „pantlnoma" —; tako tudi enemu na desni, drugemu na levi rokav. Na suknjo ob pojasu prišpičijo jima pisan robec, eden ali dva. Enemu se podeli boben, drugi dobi trompeto. Napovejo jima se hrami, kder imata koga pozvati na svatbo. Tako odideta zvesto spolnovaje svojo službo. Svojoj bandoj hodita od vesi do vesi, lomastita iz hrama v hram; ropočeta, trobentata, ska-četa sem ter tje po stezi, de se jima vse smeji; rada ljudi k sebi kličeta z namenom, da jim natočita „žegna", ker tudi „džiirdž" z vinom soboj nosita. Cem v naznačeni hram privreta in v hišo stopita, pozdravita domače z lepimi besedami: ,,Hvaljen bodi Jezus Kristus!" Kaj potem sledi, to imata napisano, ter eden čita. — Tukaj podam prepis sestavka, ki ga ima mož, kteri je večkrat pozavčin bil. Glasi se: „Hvaljen bodi Jezus Kristus! Jeli so vaš hišni oča doma ali ne? — V koti na peči sedijo, pa se močno hudo držijo. — Ali zakaj pa bi se oni hudo držali; mija (mi dva) bi morala žalostna biti, ki vašega poštenega hrama nisva mogla najti. Mija sva vas žalostna iskala gospodje iz vseh stanov. — Kedar jc sedanji 1 olomuški nadškof grof Fürstenberg na Dunaju | bil izvedel, da je za dunajskega nadškofa imenovan olomuški diecezan, hitel mu je čestitat, in ta vrnil mu je obiskovanje koj drugi dan. — Znano je, da v Olomucu korarije dobivajo le blagorodni ali plemiči, in da so zadnja leta za te dostojnosti potegovati jeli se tudi ne-žlahtniki ali prostaki. Pisarilo se je o tej pravdi že sem ter tje, v Rim in na Duuaj. Kakor je „Slovenec" unkrat povedal, poslalo je bogoslovno učilišče olomuško posebno čestitko ali adreso do krajana svojega novega nadškofa dunajskega v latiuskem jeziku, in dalo jo je celo natisniti. V tej čestitki preslavlja deželana svojega, češ, da sin prostega tkalca dospel je na ptujem do najviše dostojnosti kneževske, do ktere doma dospevajo le pleme-nitaži. „Facultas Olomucensis locuta est" — pravi na to nekaj šaljivo nekaj resnobno „Na-šinec" 1. 13 o omenjeni pravdi. Ce more sin prostega tkalca postati nadškof dunajski, kaj da ne bi mogel postati tudi korar olomuški?! Pač res! — \a Du naj u dolgo niso mogli doseči z raznimi prošnjami čehosl o van i, da bi se beseda božja oznanovala jim v pridigah in krščanskih naukih v kterih cerkvah, dasi jih toliko tisoč prebiva ondi. Te dni se je pričelo vendar, in sicer po prizadevanji Moravaua dr. Sveča, najprej v cerkvi sv. Ane v Koroških ulicah v sredo na svečnico, in glasil se bode jezik češki razun pri Ligurijanih tudi tu in v kratkem še kje drugie. Prigodek ta je jako vesel za Slovane po Češkem, Moravskem, Šle-skem in Slovaškem, kajti iz vseh teh krajev je dokaj moških in ženskih na Dunaju, in prav bi storili duhovniki, da bi doma to tudi po vedali, kam naj se obrnejo Slovani, kadar na Dunaju iščejo službe božje. Vnanje države. Tj jugoslovanskega bojišča. Evropske vlade so v Carigradu že predložile skupni načrt o potrebnih premembah. Kaj bo turška vlada odgovorila, se še le ugiba. Nek telegram iz Carigrada poroča, da jih bo z vljudnimi izgovori zavrgla, drug pa, da jih bo v principu sprejela. Med tem se, kakor poroča „Pol. Corr." iz Dubrovnika, turški komisar Ali-paša trudi pridobiti vodje ustajnikov z obljubami; obeta namreč pomiloščenje, izpeljavo prememb, da bo več kristjanov sprejetih v civilne vrade v Hercegovini, da bo vsaka rodo- vina dobila podpore v denarji in živini. Opravil dozdaj nič ni, vendar za trdno misli, da bo, nadjaje se, da se mu bo posrečilo pridobiti vndje ustajuikov. V čudnem nasprotji z vsem tem je novica, da je turška vlada zelo razkačena uad Črnogorci in da jim bo zdaj zdaj vojsko napovedala. Malo prej se je poročalo, da je črnogorski knez pogodil ali vsaj pogojeval se s Turčijo o tem, naj mu odstopi nekaj delov Hercegovine ; če se to zgodi, bo on skrbel za to, da bo ustaja brž potlačena. Nam se zdi prvo poročilo verjetnejše od druzega. Iz bojišča se sliši, da so bili v Hercegovini, pa tudi v Bosni zopet Turki tepeni. To beremo v slovanskih listih, ki so dozdaj vselej še glede novic bolj zanesljivi bili, ko drugi. I). Ztg." ima iz Kostajnice telegram, ki poroča, da je II u b m a ver s svojo četo bil na avstrijski zemlji prijet, vsem vzeto orožje in da so ga potem zaprli. Kmalu potem pa isti list, čegar telegrami so se že tolikokrat skazali kot prazne čenče, popravlja to novico, rekoč, da Ilubmaj er je bil sicer prijet, a potem zopet izpuščen. Zagrebški listi, kteri bi bili morali najprej zvedeti, če bi se bilo kaj tacega zgodilo, ne povedo ničesar o tem, tedaj bodo ta poročila ravno tako bosa, kakor ona o zavratnem umoru Ilubmaverja. Turki uganjajo strašne, zverinske divjosti. Iz Kostajnice se namreč nemškim listom poroča, da so nekim beguncem ne le odsekali glave in jih potem razkosali, ampak enega celo živega odri i!! Pa so vendar še ljudje pri nas, ki ž njimi drže. Srbska skupština je dovolila vladi posojilo, če bi ga treba bilo. Nemški listi zarad tega godrnjajo, rekoč, da so Srbiji po evropskih velikih oblastih roke tako zvezane, da sama za-se ne more nič pričeti proti Turku. Posebno v oči jih pa drega zadnji odstavek oklica družbe belgradskili meščanov, ki pravi h koncu, da bo skoro gotovo spomladi Srbija primorana z orožjem si braniti samostojnost svojo. Tudi riimimska kamora je dovolila vladi kredit za oboroženje vojne, če bi jo bilo treba v boj postaviti; minister predsednik je izgovarjal se s tem, da vlada do zdaj nima še nikakor misli pričeti kako vojsko, a treba biti pripravljenim za vsak primerljej. ■4ar