Razredni pouk 2-3/2013 119 Dr. Mojca Juriševič Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani Oglasna deska Mislecema ob rob Misleca sta knjižni sovi, Sofia in Plato, ki rado- vedneže različnih starosti in velikosti, željne miselnih izzivov, skozi svet raznovrstno zapletenih miselnih nalog zbranih v priročniku Misleca: Mi- selne naloge za mlade bistroume (Mladinska knji- ga, 2013) spodbujata k miselni aktivnosti. Cilj teh nalog je po besedah avtorjev mag. Nataše Bucik, Gregorja Bucika in red. prof. dr. Valentina Bucika krepiti in še spodbujati nadaljnji razvoj miselnih zmožnosti, kot so denimo opazovanje, primerjanje in razlikovanje na podlagi podrobnosti, prepozna- vanje zakonitosti in odnosov, sklepanje, prostor- ska predstavljivost in širjenje besednega zaklada. Gre za procese, s katerimi gradimo svoj miselni svet ter se učimo, v šoli in izven, na osnovi iskanja in najdenja pravilnih rešitev oziroma odgovorov (t. i. konvergentno mišljenje). Na koristnost re- ševanja tovrstnih nalog za razvoj mišljenja danes kažejo tudi nevropsihološke študije, iz katerih izhaja, da je za optimalno človekovo delovanje v vseh starostnih obdobjih potrebna miselna stimulacija, ki prispeva k razvijanju ter krepitvi nevronskih mrež. Ta je še posebno pomembna v otroštvu, ko so naši možgani zaradi razvojnih raz- logov najbolj dojemljivi za učenje. Zato so naloge, ki jih ponuja priročnik in so prilagojene miselnim potrebam predšolskih in šolskih otrok (od 4. leta dalje), kot »novinec« na tem področju v slovens- kem prostoru zares dobrodošle. Priročnik na 135 straneh ponuja vpogled v »mi- selno telovadnico«, ki vsebuje 13 sklopov različ- nih tipov miselnih nalog, skupaj kar 560 (Sklopi so: Dve enaki, Vsiljivci, Nizi, Analogije, Matrike, Slikovni sudoku, Dopolnjevanje mreže vzorca, Iskanje vzorca v mreži, Polnimo slike in tele- sa, Štetje kock, Plašči in telesa, Mreže števil in Besedni orehi.). Naloge so premišljeno izbrane in razporejene od preprostejših k bolj kompleksnim ter so večinoma slikovne. Na ta način so namreč še bolj motivirajoče za mlajše reševalce. Ob tem je pomembno izpostaviti, da je ob reševanju posa- meznih nalog ali sklopov nalog sama po sebi mo- tivirajoča že ideja, da naj bi naloge reševali v druž- bi, na primer otroci s starši, vrstniki ali učitelji, ter tako razvijali svoje mišljenje in vrednote učnega sodelovanja v odnosih oziroma pogovorih z drugi- mi ljudmi. Zato so naloge primerne za reševanje tudi med poukom, bodisi v povezavi z učno snovjo, ko učenci na osnovi transferja miselne zmožnos- ti razvijajo v bolj avtentičnih učnih situacijah, bodisi v obliki sproščujoče aktivne oblike igre, kot nagrada za dobro opravljeno učno delo ali celo kot izziv učencem, da sami začno sestavljati oziroma ustvarjati nove miselne probleme. Enako lahko velja tudi za učitelje, ki imajo možnost po danih vzorcih ustvarjalno razvijati »svoje« naloge, bolje prilagojene specifičnim vsebinam pouka in/ali starosti, znanju ter interesom učencev. Nena- zadnje naloge za učitelja predstavljajo koristen pripomoček, s katerim si lahko pomaga pri prepoznavanju učnih zmožnosti učencev; učenci namreč dane naloge rešujejo različno hitro, raz- lično uspešno, jih različno komentirajo ter ob tem kažejo različne motivacijske značilnosti. V priročniku so nazorno pojasnjena navodila za reševanje, za katera ob začetku vsakega novega poglavja poskrbita kar Sofia in Plato, ob zaključku pa je dodan samostojen razdelek Uspešno reševanje miselnih problemov, v katerem so orisani temeljni cilji priročnika. Še posebej navodila o tem, s katerimi učnimi strategijami je mogoče povečati uspešnost reševanja nalog, so zelo koristna, saj v reševanje vnašajo pomembno vzgojno-izobraževalno sporočilo – premišljeno in vztrajno učno vedenje, naravnano k tekmovanju s samim seboj, je zanesljiva pod do učnega uspeha in zadovoljstva z lastnim učenjem! Zadnje vsebinsko poglavje v priročniku (Na koncu priročnika reševalci lahko preverijo rešitve nalog.) pa je namenjeno zahtevnejšim bralcem. V njem avtorji na poljuden in razumljiv način odgovar- jajo na vprašanje, kaj je inteligentnost ter tako s 120 Razredni pouk 2-3/2013 predstavitvijo osnovnih pojmov ter razlag o inte- ligentnosti radovednim poleg samega reševanja nalog omogočajo tudi pobliže seznanjanje s širšo problematiko človekovih sposobnosti. Nataši, Gregorju in Valentinu Buciku čestitamo za izvirno delo, ki je dovršeno z vsebinskega, didak- tičnega in oblikovnega vidika. Želimo jim, da bi So- fio in Platoja tudi v prihodnje uspeli enako odlično spodbujati za nove miselne naloge, med njimi tudi take, ki poleg logičnega mišljenja spodbujajo razvoj ustvarjalnosti – iskanje izvirnih in nena- vadnih, a smiselnih rešitev za miselne probleme, ki prispevajo k razvoju z ustvarjanjem oziroma produkcijo novega.