Poštnina plačana v gotovini Sped. in abbon. post. - II Gruppo Katoliški Uredništvo in uprava: Cena: Posamezna štev. L 25 Gorica, Riva Piazzutta štev. 18 Naročnina : Mesečna L 110 Poštno ček. račun: štev. 24/12410 Za inozemstvo : Mesečno L 190 Leto V. - Štev. 31 Gorica - 30. julija 1953 - Trst Izhaja vsak četrtek Vojna Kremlja proti veri Kdor bi se konec preteklega leta nahajal v Moskvi, bi laliko slišal radijsko oddajo za »pionirje«, ki je razpravljala o papežu in v kateri je speaker navajal med drugim tudi sledeče: »Vatikan je ena od najmanjših držav na svetu. Ta mala država je pa vseeno smrtni sovražnik progresivnega človeštva. V eni od lepih palač Vatikana živi poglavar rim-sko-katoliške cerkve, papež Pij XII., ki ima časten naslov Njegove Svetosti. Iz te palače poveljuje papež ogromni vojski, ki ima mnogo desettisoeev mož. Ta vojska je sestavljena iz duhovnikov in menihov v črnih kutah, ki delujejo v raznih deželah. Ta vojska mora preprečili, da bi katoliki zavzeli potrebno stališče proti bogatinom in vcepljati morajo katolikom sovraštvo 2Jroti vsemu, kar je napredno. Vatikan pa ne deluje samo z verskim prepričevanjem. Če odpove vera, se posluži zlata in če odpove še zlato, orožja. Če je potrebno, vatikanski vojaki tudi ubijajo. Ubijalce, ki so izvršili umor, pošljejo za nekaj časa v samostane, nato se pa spet pojavijo v vatikanskih palačah. Papež Pij XII. je že pred daljšim časom proglasil križarsko vojno proti Sovjetski zvezi in začel s kampanjo izzivanj. V noči 22. junija 1911 je bila papeževa palača sijajno razsvetljena: papež Pij XII., Hitlerjev prijatelj, je dobro vedel za bližnji napad in je pričakoval dobro novico. Danes ima Vatikan druge gospodarje. Diverzanti v talarju imajo plačo v ameriških dolarjih. V Franciji, v Zahodni Nemčiji, v Italiji in v Belgiji blagoslavljajo duhovniki svoje ameriške gospodarje in vojno na Koreji. V tisočih katoliških cerkvah blagoslavljajo vojne hujskače in preklinjajo komuniste...« Moskovski zvočniki imajo poleg vse druge propagande vedno tudi čas, da se ukvarjajo z vero. V vseh desetletjih, stalinov-skega režima se je neusmiljeno nadaljeval boj proti Cerkvi, čisto neopaženo od svobodnega sveta. Danes divja ta boj v pod-ložniških državah prav tako kot je zajel pred 10 leti prve »zahodne« države, ki so padle pod gospostvo Kremlja: Litvo, Le-tonsko in Estonsko. V zatiranju, ki so ga bile takrat deležne baltske države, lahko vidimo verno sliko tega, kar se danes dogaja v drugih komunističnih deželah. Litvo, popolnoma katoliško deželo, so zasedle sovjetske čete v avgustu 1910. Kmalu so vse politične, kulturne in verske organizacije dobile ukaz, da prenehajo z vsakim delom, dokler ne bodo registrirane pri notranjem ministrstvu. Le malo so jih pa registrirali in skoraj nobeni niso pod novim komunističnim režimom dovolili na-daljnega delovanja. Val »uradnih preiskav« je zajel zasebna stanovanja. Vse verske in nekomunistične knjige so zaplenili, v mno-gih primerih so lastnike verskih knjig za-prli kot sovražnike ljudstva. Cerkev sicer niso zaprli, morale so pa plačevati visoke takse od vsakega verskega opravila. Du-hovniki so morali plačevati mnogo višje »obrtne« davke kot drugi poklici. Obiskovanja cerkev niso prepovedali, je pa postalo nevarno za vsakogar, ki je bil v javni službi. Mnogo duhovnikov so zaprli. Stvarno so pregnali vse redovnike iz samostanov, župnike iz župnišč in vsi ti so morali kot »neproduktivne« osebe plačevati mnogo višje najemnine kot drugi državljani. Istočasno so sprožili protiversko kampanjo v velikem slogu. Komunistični propagandisti so uporabili vsa sredstva, da bi spravili množice iz cerkve in jih nahujskali proti njihovim duhovnikom. Kljub vsem tem surovim metodam pa vere v Litvi ni konec, umaknilu se je p., v podzemlje. Nihče ne ve, koliko duhovnikov je še v de-želi, verjetno okoli 200, to je ena osmina predvojnega števila. V Kovnu sta bili od 21 cerkva leta 1952 odprti le še dve. Za vseh 6 litvanskih škofij je ostal samo en škof, ki ima pa ze 80 let. Za tri škofe je znano, da so jih aretirali in jih odpeljali v Sovjetsko zvezo. Litvanski mornar, ki je pobegnil leta 1952, je pripovedoval, kaj se je v' njegovi mali vasi dogodilo na velikonočno nedeljo. Po starem običaju so se ljudje zarana še v temi zbrali v cerkvi. Ob zori so prižgali sveče, zadonele so orgle in začela se je sveta maša. Nenadoma se je v petje vmešalo surovo kričanje agentov MVD, ki so vdrli v cerkev do oltarja in tu vihteli svoje puške. Njihov vodja je zaklical vernikom: »Zakaj pustite, da vas ta duhovnik zastruplja s tem dimom. Če hočete, vam bomo pokadili s smodnikom, da bo tako uslisana vaša molitev.« Verniki so se prestrašeni porazgubili iz cerkve... Svet pozablja, da se je boj Kremlja proti veri začel v trenutku, ko so se bolj-ševiki polastili oblasti v Rusiji. Prva žrtev so bila ruska pravoslavna cerkev in mo-hamedanci južnih pokrajin Sovjetske zveze. O strašnih dogodkih tistih let so govorili lani na splošnem zborovanju mohamedan-eev v Karačiju, ki je javno obsodilo težke zločine Kremlja proti mohamedancem. Naj omenimo le eno od teh komunističnih grozodejstev. »Nesrečnega jutra 23. februarja 1944 so sovjetske čete preplavile sovjetsko republiko Čečenov in aretirale može, žene, starce in otroke. Uničenje se je izvajalo brez vsakega usmiljenja. Vse, ki so usli smrti, so poslali v Sibirijo umret od gladu, mraza in trpljenja. Edini zločin nesrečnega naroda je bil ta, da je ostal zvest svoji veri, svoji domovini in svoji časti...« Boj komunizma proti veri se danes nadaljuje v vseh deželah, v katerih gospodarijo komunisti, od Kitajske do Vzhodne Nemčije. Tragedija kardinala Mindszentyja na Madžarskem se je nedavno ponovila v Bolgariji, kjer so obsodili 40 oseb, ker da so bile članice »katoliške vohunske organizacije«. Vatikan je pred kratkim objavil popis strašnih prilik, v katerih morajo živeti katoliški škofje v komunističnih deželah in o njihovem preganjanju. V Albaniji je od 7 škofov samo še eden na svobodi; v baltskih državah so mnogo škofov de-portirali, dva zaprli, štirim pa preprečili izvrševanje njihovega poslanstva; na Poljskem so enega škofa zaprli, drugega deponirali ; na Kitajskem so zaprli, depor-tirali ali ločili od vernikov 44 katoliških škofov; na Češkoslovaškem so zdaj v zaporih 3 Škofi, nadaljnji trije, med njimi msgr. Beran, so pod strogim policijskim nadzorstvom ali pregnani. O verskih razmerah v Jugoslaviji so nedavno spregovorili jugoslovanski škofje v svoji poslanici, katere vsebina je poleg usode kardinala Stepinea in raznih škofov še vsem dobro v spominu. Dolgoročni komunistični načrti za postavitev Cerkve pod svojo kontrolo so povsod enaki in jih izvajajo po istem kopitu: najprej zaplenijo premoženje Cerkve, nato pa ustrahujejo duhovnike, da nimajo dru-ge izbire, kot da zapustijo svoje prižnice ali pa sodelujejo s komunisti; cerkev ne zapirajo, ampak jih je treba postopoma rušiti, da sc ne nahujska ljudi proti ko-munisticnemu režimu; prerezati je treba čimprej vezi med Vatikanom in katoliškimi cerkvami v komunističnih državah. Tako bi po mnenju komunistov poleg drugih tudi katoliška cerkev prišla pod njihovo kontrolo. Ko bi se to zgodilo, ne bo težko »preparirati« prebivalstva in nato hodo lahko cerkve popolnoma zaprli. Komunisti hočejo popolnoma izkoreniniti vero, »te ljudske vraže«. De Gasperijeva vlada dobila nezaupnico De Gasperi je dobil v parlamentu nezaupnico. Njegovi nasprotniki so dobili 19 glasov večine. Zanj so glasovali samo demokristjani in tri Nemci ter 1 zastopnik kmečke stranke. Socialkomunisti so strašno ploskali in kar divjali od veselja. S tem so pokazali, da so republikanci, liberalci in saragatovci s svojim nastopom proti De Gasperiju storili veliko uslugo socialkomunistom. De Gasperi je takoj po glasovanju napovedal ostavko celotne vlade. Predsednik Einaudi že zaslišuje razne prvake v zadevi imenovanja nove vlade. Saragatovi socialisti so šli skupno z liberalci in republikanci povezano s krščansko demokracijo na volitve. Vse štiri stranke so dobile večino v parlamentu, a niso dobile tako zvane večinske nagrade, to je skoro dve tretjini poslancev. In to, se zdi, da je bil glavni razlog, da so saragatovci spremenili vso svojo dosedanjo politiko ter zahtevali vključitev Nennijevili socialistov v vlado. In akoravno so se prepričali, da je ta vključitev nemogoča, ker Nenni noče odstopiti od zveze s komunisti, nočejo iz neke nerazumljive trme in užaljenosti podpreti De Gasperijeve vlade. To svoje stališče so zavzeli, še predno so zvedeli, kakšen bo program nove vlade. Nanje pade nedvomno glavna krivda, če ne pride da sesjuve ene ali S.T.O. Jasno, da gredo v komunistične kolonije, če pa je premalo mest v kolonijah Tržaškega o-zemlja. Letos nam vreme precej nagaja, toda ne toliko, da bi radi tega naši otroci izgubili dobro voljo. Do sedaj smo bili, hvala Bogu, obvarovani vsake resne bolezni. Tu pa tam koga pograbi želodčku, ker je preveč jedel, ali pa mu grlo nagaja, ker je preveč vdan beli pijači: mrzli vodi. Huda sovražnica kolonij: škrlatinka je precej vljudna; in se drži daleč od kolonije. Prejšnji teden je obiskal kolonijo g. Petkovšek v imenu slov. tržaškega radia. Posnel je navdušeno petje in pozdrave o-trok staršem, da jih ponese po radijskih valovih v slovenske domove. Otroci so to nedeljo nestrpno čakali oddajo »naša mladina na počitnicah«; razočarala jih je, ker je komaj v 1/4 urni oddaji prenašala pozdrave in razgovore iz treh kolonij. Vse premalo za 250 otrok. Prav nič bi ne škodilo, če bi v poletnih mesecih opustili za pol ure zamorsko plesno muziko in posvetili ta čas naši mladini. V soboto 18. t. m. so »filmali« naše o-troke, zato da jih bodo mogli starši v Trstu videti na platnu, kako se brezskrbno igrajo. Lepo je, da se dandanes vsi tako zelo zanimajo za našo mladino in da jo skušajo čimbolj povezati na dom. Taka vzgoja mora roditi dobre sadove. 30. julija se je zaključil prvi turnus te kolonije. Dečki so se z veseljem vrnili domov in prepustili prostor deklicam, ki bodo odpotovale iz Trsta 3. avgusta. V spomin pravičnemu možu Pretekli petek so v Trstu položili k večnemu počitku barona Rudolfa de Rinaldinija. Z njim je legel v grob eden najbolj znanih in spoštovanih delavcev v tržaškem italijanskem javnem in političnem, po- sebno katoliškem življenju. Opazovalca je presenetilo nenavadno veliko znanih in neznanih slovenskih pogrebcev, ki so stopali za njegovo krsto. Toda kdor je vsaj malo poznal pokojnikovo osebnost, njegovo delo in življenje, ve, da je ta zadnji dokaz spoštovanja in priznanja s slovenske strani do njega bil povsem zaslužen in na mestu. Baron Ri-naldini je bil kot italijanski politik in javni delavec praktični katoličan zlasti v tem smislu, da je božjo zapoved o ljubezni do bližnjega skušal vedno uveljavljati tudi na narodnostnem področju. Z drugo besedo, bil je eden redkih italijanskih mož, ki je Slovencem priznaval pravico do obstanka, enakopravnosti in napredka. Kot domačin je že v mladih letih spoznal nujnost, da morajo Slovenci in Italijani v Trstu in na Primorskem živeti v strpnosti in slogi, če naj naša dežela uspeva in napreduje. To pa je mogoče samo na podlagi medsebojnega spoštovanja in upoštevanja vseh pravic obeh narodnosti. Da bi to dragoceno in, žal, redko spoznanje lahko v dejanja uresničeval, je skušal Slovence in njihovo bistvo čim bolj doumeti. To je napravil s tem, da se je dovršeno naučil slovenščine, da je preučeval slovensko književnost in umetnost in da se je kot dolgoletni sodnik po raznih slovenskih krajih poglabljal v duševnost in življenje slovenskega človeka. Ta spoznanja so po eni strani pomagala njemu do pravilnega in pravičnega stališča do Slovencev. To stališče je skušal po svojih močeh vse do zadnjega tudi v dejanju u-veljavljati. Po drugi strani so mu pa ta prizadevanja prinesla spoštovanje in hvaležnost vseh Slovencev, ki so ga spoznali in imeli z njim opraviti bodisi kot s človekom, bodisi kot u-radnikom, ki je poleg tega imel še eno in neprecenljivo krščansko lastnost, namreč zlato in odprto srce. Skratka, bil je pravičen in dober mož, čigar odhod po večno plačilo Slovenci v današnjih razmerah še zlasti obžalujemo! Prednostne lestvice Prednostne lestvice prosilcev za poverjena in nadomestna mesta na slovenskih srednjih šolah za šolsko leto 1953-1954 so objavljene in so na vpogled na slovenski nižji srednji šoli v Trstu, ulica della Scuola Nuova št. 14, od 21. julija do 30. julija 1953 vključno, od 10. do 13. ure. Z GORIŠKEGA Važno za dvolastnike Zveza neposrednih obdelovalcev zemlje sporoča prizadetim kmetovalcem, ki obdelujejo svoja polja v Jugoslaviji in gredo čez mejo z živino, da mora biti ta zaznamovana s črko I. Voli in krave morajo biti zaznamovane z navedenim znakom na rogovih, konji pa na levem kopitu. Vsi prizadeti kmetje naj poskrbijo, da zaznamujejo do 27. julija s tem znakom svojo živino, kajti po tem roku ne bo dovoljen več prehod čez mejo živini, ki ne bo imela teh znakov. Štiridesetletnica mašništva 29. julija je obhajal v Rupi 40-letnieo mašniškega posvečenja preč. g. Karel Reja. Pot mašniškega delovanja ga je vodila s Sv. gore, kjer je imel novo mašo, v Kobarid, Breginj, Roče, Ročinj in končno v Rupo. Povsod se je priljubil zlasti s svojim pevskim delovanjem. Bog ga živi še mnoga leta v Gospodovem vinogradu! Skupno z njim bi obhajal 40-letnieo mašniškega posvečenja pokojni g. Peter Butkovič-Domen. Pa ga je Bog poklical prej k sebi. Pokoj njegovi duši! Goriško romanje na Sv. Višarje Katoliško prosvetno društvo v Gorici sporoča članom in prijateljem, da bo priredilo v dneh 8. in 9. avgusta dvodnevno romanje na Sv. Višarje. Na programu je tudi obisk milostne Matere božje v Vidmu. Prevoz se bo vršil z avtobusi. Za sedež plačajo člani lir 800. —, nečlani pa lir 900.—. Prijave se sprejemajo na Upravi »Katoliškega glasu« v Gorici, Riva Piazzutta, št. 18 v dopoldanskih urah ali pa pri č. g. Mirku Mazoru, kaplanu na Travniku. Čas za prijavo traja do 4. avgusta. Kdor želi prenočišča s posteljo, naj to izrazi ob prijavi. Prenočišče plačajo udeleženci iz last- ognjeni prepad. Damijan je vzpodbodel konja. Za božjo voljo, da le ne bi prišel prepozno! Sicer bi bilo vse izgubljeno, otrok, misijon, vse!« Na otok je počasi legla noč. V medli svetlobi vzhajajočega meseca se je jezdec le s težavo držal pokonci. Veje v gozdu so ga kakor z biči udarjale v obraz. Kaj zato? Naprej! Naprej! Življenje otroka! Jezdil je prek skrivnostno strjenih lavi-nih polj. Na kamenju so izpod konjevih podkev letele iskre. Pekel je preplavil deželo. Žareča kaša se je strdila v bazalt. Globoke razpoke, so zevale v tem kameni-tem morju. Ena napačna stopinja bi tukaj pomenila konec! Padec na tem bazaltu bi prinesel smrt. Toda dalje! Dalje! Misijonar ne sme vpraševati po tem! Tisočkrat mora zastaviti svoje življenje za svoje otroke. Dalje, dalje! »Bog je svojim angelom zapovedal, naj te varujejo na vseh tvojih potih. Na rokah te bodo nosili, da z nogo ob kamen ne zadeneš!« »Zdaj, angel varuh, pomagaj! Pokaži svojo inoč!« je molil misijonar. In dalje so udarjale podkve po trdi zemlji. Jezdi, duhovnik, jezdi v pekel! Pot je držala navkreber. Težko je sopihal konj. Pater mu ni smel prizanašati. Trdo ga je vzpodbodel in žival je zdirjala navzgor. A kmalu ni šlo več dalje! Gora je postajala prestrma. De Veuster je skočil s sedla, ovil vajeti okrog parobka. Konju je stala pena na gobcu. Tresoč se so mu vihrale nozdrvi. Na nasiprotni strani je Damijan zagledal privezanega drugega konja. Moj Bog, da le ne bi prišel prepozno! Vzdihujoč je pater Damijan plezal na vulkan. Kot nož ostro kamenje mu je raztrgalo čevlje in razrezalo noge. Cesto, se je moral z rokami in koleni trdo oprijeti drobcev lave. Roke so mu krvavele! Toda dalje! Dalje! Počasi je vzhajalo sonce. Ura za uro je minila. Vročina novega dneva je postajala neznosna. Toda le naprej ! Naprej ! Že je pater prispel na rob vulkana. Pred njim je, sto metrov globoko, ležalo širno okamenelo morje, ognjenikovo žrelo, v čigar središču je gorel Halemauinau, peklenski lonec. Črni oblaki so ovijali kamenje. Še vedno ni mogel pater zapaziti nega. Vabimo, da se romanja udeležite ter se čim prej priglasite. Program bo objavljen v prihodnji številki »Kat. glasu«. Ob začetku meseca v Gorici V soboto 1. avgusta ob 6h sv. maša in premišljevanje v stolnici. V nedeljo 2. avgusta ob 8h sv. maša za može in fante pri Sv. Ivanu. V sredo 5. avgusta ob 8.30 zvečer mesečna pobožnost za matere pri Sv. Antonu. V petek 7. avgusta ob 6h sv. maša pred izpostavljenim v stolnici in pri Sv. Ivanu. Zvečer ob 8.30 ura češčenja pri Sv. Antonu. * DEKLETA, NE POZABITE NA DUHOVNE VAJE, KI BODO OD 17. DO 21. AVGUSTA. Radio Trst II. Nedelja, 2. avgusta: 8.45 Kmetijska oddaja. 9.30 vera in naš čas. — 11.30 Oddaja za najmlajse. — 12.15 Od melodije do melodije. — 13.00 Glasba po željah. — 18.00 Novice iz delavskega sveta. — 19.00 Iz filmskega sveta. — 21.00 Naša mladina na počitnicah. — 21.30 Gounod: FAUST, 1. in 2. dejanje. Ponedeljek, 3. avgusta: 13.30 Kulturni obzornik. — 19.00 Mamica pripoveduje. — 21.00 Književnost in umetnost. — 21.30 Gounod: FAUST, 3. in 4. dejanje. Torek, 4. avgusta: 13.00 Glasba po željah. 19.00 Tehnika in gospodarstvo. — -0.30 Aktualnosti. — 21.00 Radijski oder — Camario in Oxfilia: ZBOGOM MLADA LETA, nato Lahke mlodije. Sreda, J. avgusta: 13.30 Kulturni obzornik. 18.36 Čajkovski: Romeo in Julija, fantazija. 19.00 Zdravniški vedež. — 20.00 Slovenske pesmi. — 21.00 Koncert mezzosopranistke Vide Jesihove. Četrtek, 6. avgusta: 13.00 Pevski duet in harmonika. 19.00 Slovenščina za Slovence. — 20.00 Koncert sopranistke On-dine Otte. — 21.00 Dramatizirana povest. — 21.30 Slovenski motivi. Petek, 7. avgusta: 13.00 Glasba po željah. — 19.00 Kraji in ljudje. — 20.30 Tržaški kulturni razgledi. — 22.00 Iz angleških koncertnih dvoran. Sobota, 8. avgusta: 13.00 Šramel kvintet in pevski duet. 13.00 Kulturni obzornik. — 19.00 Pogovor z ženo. — 21.00 Koncert moškega zbora Jadran. — 22.00 Mendelssohn: Koncert za violino in orkester. PRISPEVAJTE za f L. Kemperlov skladi Vera m nas cas PRI RADIJSKI ODDAJI y>VERA IN NAS ČAS« BO GOVORIL V NEDELJO 2. AVGUSTA OB 9.30 GOSPOD ANGEL KOSMAČ O ZADNJI VEČERJI. DAROVI Za SLOVENSKO ALOJZIJ E VIŠ ČE N. N. iz Belgije 6175 lir. Bog mu. povrni obilo! Tisk« tiskarna Budin t Gorici Odgovorni uredniki Stanko Stanič FODERAMI PERTOT TRST, Ulica Ginnastica 22, tel. 95-998 nudi po najugodnejših cenah vsakovrstne ženske in moške podloge-modele, priprave za likanje itd. ubogega človeka, ki je svojega otroka hotel vreči v pekel. Spet se je začelo, strašno plezanje. Zdaj navzdol k sto metrov globoko ležečemu vulkanskemu jezeru. Z razpraskanimi koleni in krvavečimi rokami je misijonar prišel k jezeru. Iz razpok, v pečevju so uhajali vroči hlapi, ki so dišali po žveplu. Pod to skorjo je vrelo in ogenj je silil k izbruhu. Morda je bila plast le tenka? Morda se bo zdrobila pod naslednjo stopinjo? Po isti poti je pred štiridesetimi leti šla pogumna kraljica Kapiolani, prva krščanska kraljica teh otokov. Hotela je pregnati strah svojih podanikov pred Pele in jih pridobiti za Kristusa. Na robu vulkana pa je ljudstvo, polno groze in strahu, vsak hip pričakovalo, da ho boginja smelo vladarico pahnila v ognjeno žrelo. Ko pa je kraljica nepoškodovana spet prišla nazaj, so otočani hrabro kneginjo v zmagoslavnem sprevodu spremili domov. Po isti poti je zdaj šel misijonar. Končno je obstal na robu pekla. V neposredni bližini je zdajci skozi dimnato soparo razločil postavo nesrečnega očeta, ki je svojega otroka hotel zalučati v razbeljeno morje. »Kaj delaš, Joe?« je zaklical misijonar. Nato je bil v nekaj skokih pri njem in mu iz naročja iztrgal otroka. »Pele hoče žrtev, mojega otroka, krščen-ca,*je rekel Črni Hai.« Groza in strašna muka sta plamteli v Kanakovih očeh. »Sicer ogenj požre nas vse, vse! Vse moje otroke! Bolje je žrtvovati enega otroka, kakor izgubiti vse! Tako pravi Črni Hai!« Pod njunimi nogami je sikalo goreče morje. Ognjena kaša je silila čez rob kotline in pršela proti njima. V strašnem žrelu Halemaumaua se je penilo, kipelo in vrelo ognjeno vodovje. Kakor vrel vodomet sc je sikajoč poganjalo kvišku. Beložareče krogle so plesale nad tekočim ognjem. Nad žarečo vodo pa so plapolali majhni rdeči plameni. Damijan je krepko zgrabil rjavega moža za roke in rekel: »Prijatelj, pojdi z menoj domov!« »In Pele, Pele?« je v strahu jecljal Ka-nak. »Pele sploh ni! Tudi ta ogenj je ustvaril nebeški Oče.« Kanak se je dal voditi kakor otrok. 'Se vedno se je boječe oziral, misleč, da ga bodo zdaj, zdaj zagrabile ognjene roke maščevalne boginje. A pekel je ostal v svojih sponah in le še nalahno je bučala gora. Na poti domov sta svoja konja previdne za vajeti vodila prek raztrgane zemlje. Šele ko so tla postala varnejša, sta se vzpela v sedlo. Z mlekom kokosovega oreha je pater utešil žejo male deklice. Kanak pa je poznal še neko drugo sredstvo. Prežvečil je sladkorni trs, ga izpljunil v roko in vlil kašo v otrokova usta. Dete je zadovoljno použilo sladko jed. Ko se je nekoliko pomiril od preslanega strahu, se je Kanak z vso ljubeznijo in nežno skrbjo zavzel za otroka. »Pele je mrtva!« je Joe govoril sam pri sebi in se smehljal. Kajti, da boginje ognja nikoli ni bilo, tega Kanak ni mogel razumeti, »Pele je mrlva in Bog mi je vrnil otroka, Bog in Marija!« Čez dva dni sta jezdeca z otrokom dospela na misijonsko postajo. Z glasnim veseljem jima je mati planila nasproti. Iz vseh koč so prihiteli otočani. »Pele je mrtva!« jim je kričal Joe. »Makua Kamijano ji je iztrgal otroika in ona ga ni usmrtila. Bog in Marija sta rešila mojega otroka. Pele je inrtva.« (Nadaljevanje).