40 Didakta | december – januar 2012/13 Šolska praksa IKT tehnologija in preverjane znanja v kombiniranem oddelku Jasna Lapornik OŠ Primoža Trubarja Laško Poučevanje v kombiniranem oddelku zahteva temeljito predpripravo, saj mora učitelj v šolski uri doseči cilje vsakega posameznega razreda, istočasno pa upoštevati individualne, posebne ter druge potrebe posameznega učenca. V prispevku je predstavljena uporaba prostodo- stopnih storitev, ki jih lahko učitelj uporabi za preverjanje, vrednotenje ali ocenjevanje dosežkov učencev. Uvod Preverjanje, vrednotenje in ocenjevanje dosežkov učencev pri pouku je zelo po- memben sestavni del pouka, zahtevna učiteljeva dejavnost in dejavnost učencev. Usmerjeno je v ugotavljanje razumevanja in uporabe vsebin, reševanja problemov, uporabo virov in uporabo znanja v no- vih situacijah. Posebno skrb mora učitelj posvetiti učencem z učnimi težavami. Sodobna informacijsko komunikacijska tehnologija, je v mnogih primerih dobro- došla kot pomoč pri delu z otroki s po- sebnimi potrebami, saj se pogosto zgodi, da motivacija teh učencev pri klasičnem načinu posredovanja snovi in preverjanju znanja upade, saj se prevečkrat srečajo z neuspehom. Spremljanje in preverjanje procesa pouka Preverjanje in ocenjevanje potrebujejo vsi: učitelji za čim boljšo analizo, refleksijo in nadaljnje izvajanje pouka, učenci kot povratno informacijo in neke vrste odziv na njihovo delovanje in dosežke, starši kot informacijo o uspešnosti in napredku otrok in družba kot informacije o učinkovi- tosti, uspešnosti in kakovosti izobraževanja (Kramar 2009). Z ocenjevanjem znanja vrednotimo in merimo učenčevo znanje. Pri tem skuša učitelj določiti, koliko se je posamezni učenec približal standardom znanja. Seveda pa mora učitelj pri tem upoštevati različna pedagoška in psiho- loška načela, na katerih naj temelji pra- vilna izbira oblik in načinov ocenjevanja znanja. Učenci si v šoli in doma razvijajo vseživljenjska znanja, če je pouk v šoli in učenje usmerjeno v ta proces. Učitelj mora vsakodnevno spremljati napredek učen- ca. Glavni namen sprotnega preverjanja znanja pri učitelju je pridobiti povratno informacijo o tem, kako in koliko učenec določeno snov razume, obvlada določene spretnosti, veščine in kako napreduje. Preverjanje s spletnimi orodji Današnja doba je zaznamovana kot doba informacij, ki jih lahko dobimo praktično na vsakem koraku. Informacijska tehnolo- gija se je vpletla tudi v pojmovanje znanja in učenja ter ponudila sodobnim pedago- gom orodje, s katerim je omogočila vklju- čevanje vseh otrok v različne učne stile skozi vse etape učnega procesa. Seveda mora biti e-učenje ciljno usmerjeno, dobro načrtovano, primerno vodeno in usklaje- no s standardi znanja. V nadaljevanju so predstavljena spletna orodja, s katerimi lahko učitelj preverja učenčevo znanje pri vseh fazah izvajanja pouka. Uporaba IKT tehnologije pri preverjanju znanja v kombiniranem oddelku Že več let poučujem v različnih kombini- ranih oddelkih, kar zahteva vsestransko poznavanje vsega, kar lahko kakor koli prispeva k bolj kakovostnemu delu, pred- vsem pa k optimalnemu izkoristku časa, saj moraš v šolski uri doseči cilje vsakega posameznega razreda, istočasno pa upo- števati individualne, posebne ter druge potrebe posameznega učenca. Učitelji pri delu uporabljamo najrazličnejše metode in sredstva. Težave lahko nastanejo pri ustnem preverjanju in ocenjevanju zna- nja, sploh če je potrebno preveriti zna- nje učenca z učnimi težavami ali učenca, ki potrebuje veliko časa za razmislek. V taki situaciji pridejo zelo prav uporabna e-gradiva in obvladovanje informacijske in komunikacijske tehnologije. S tem pouk postane bolj privlačen, učenci so bolj mo- tivirani za delo in se hkrati pripravljajo na vsakdanje življenje, ki je že pri njihovi sta- rosti na vsakem koraku prepleteno z IKT. Prednost dela z interaktivnim orodjem je, da poteka individualizirano, vsak učenec napreduje s svojim tempom. Poleg tega je motivacija otrok za delo z računalnikom veliko večja od lista papirja ali ustnega spraševanja. Interaktivna orodja ponujajo pester izbor vaj, s katerimi učenec preveri svoje znanje. Uvedba informacijsko-ko- munikacijske tehnologije je v učno delo prinesla kar nekaj sprememb. Učitelj po- staja svetovalec, organizator posameznih dejavnosti, ki se lahko bolj osredotoči na posameznika. Učenci postajajo bolj aktivni in imajo večji dostop do informacij (Brečko 2008,149). S pomočjo spletnih orodij lahko učitelj pouk individualizira, vsak učenec napreduje s svojim tempom. Računalnik oz. delo v spletni učilnici lahko deloma »nadomesti« učitelja. Ko učitelj v enem razredu posreduje snov, lahko v drugem znanje utrjuje ali preverja s pomočjo sple- tnih orodij. Preverjanje znanja Formativno preverjanje znanja je na- menjeno povratni informaciji o lastnih dosežkih in za načrtovanje nadaljnjih faz poučevanja in učenja. Diagnostično preverjanje služi ugotavljanju učnih te- žav in zagotavljanju ustrezne pomoči in vodenja. Sumativno preverjanje je dobro za spremljanje celotnega dosežka učen- cev na sistematičen način, evalvacijsko pa je namenjeno osvetljevanju določenih vidikov dela šole ali področij in za načr- tovanje ustreznih ukrepov v zvezi s tem (Horton, 1990: 31). Danes imamo učitelji na spletu na voljo ogromno že pripravlje- nega gradiva, s katerim lahko pri učencih preverimo znanje. Brez knjige (http://www.brezknjige. com/sl/) je brezplačna spletna storitev, s pomočjo katere lahko učitelji dajejo svo- jim učencem različne teste za preverjanje ali ocenjevanje znanja. Ko učenci rešijo 41 Didakta | december – januar 2012/13 Šolska praksa posamezne teste, ima učitelj vpogled v ocene. Ima dostop do popolnega poročila o uspešnosti reševanja testa za posame- znega učenca ali za razred kot celoto. Povratno informacijo o uspešnosti reševa- nja takoj dobi tudi učenec. Prednost tega orodja vidim v tem, da se podatki shranijo in jih lahko učitelj vidi kadarkoli. S tem lahko spremlja učenčev napredek. Learningbox (http://www.learningbox. com/Base10/BaseTen.html) je storitev, s katero učitelj pri učencih preveri znanje številskih predstav. Učenec z učnimi teža- vami, pa na omenjeni strani razvija števil- ske predstave oz. spoznava števila. Na Arnesovem spletnem portalu http://www2.arnes.si/~osljjk6/ najdemo najrazličnejše naloge z vseh predmetnih področij osnovne šole, s katerimi učitelj preveri razumevanje znanja pri učencu. Pri kvizc Quiz Your Friends (http:// www.quizyourfriends.com/index.php) učenci samostojno pripravljajo vprašanja za preverjanje določene teme pri določe- nem predmetu. S tem načinom prever- janja dobi učitelj povratno informacijo o tem, kako učenci o obravnavani snovi razmišljajo, pokažejo pa tudi razumevanje obravnavane snovi. Zaključek Otroci, ki vstopajo v naše šole, so radoži- va in radovedna bitja, polna energije in motivacije za nova spoznanja. Otrokom moramo učitelji nuditi ustrezne strokovne pristope s primernimi metodami in didak- tičnim materialom. Uporaba računalnika in spletnega gradiva prinese drugačen (v kombinaciji lažji) način dela, ki je učen- cem tudi zabavno in so zato bolj moti- virani. Opisanih je bilo le nekaj gradiv za uporabo preverjanja znanja, ki mi v kombiniranem oddelku predstavljajo lažjo organizacijo pouka. Delo pogosto načrtu- jem tako, da en razred utrjuje/preverja znanje, z drugim razredom pa lahko manj moteče obravnavam novo snov. Povra- tna informacija pri posameznih nalogah (orodju) je učencem takoj dostopna. V nekaterih gradivih ostane povratna in- formacija o delu učenca zapisana in jo lahko učitelj kadarkoli preveri. Dela brez računalnika si ne znam več predstavljati in v veliko zadoščenje mi je, ko vidim, da so učenci motivirani za delo in uspešno napredujejo. Literatura Brečko, B. N. (2008), Informacijsko-komunikacij- ska tehnologija pri poučevanju in učenju v slovenskih šolah, Pedagoški inštitut. Horton, T. (ur.): Assessment Debates, The Open University, London 1990. Kavkler, M. (1997). Latentna struktura speci- fičnih učnih težav pri matematiki. Dok- torska disertacija. Ljubljana. Pedagoška fakulteta. Kramar, M. (2009), Pouk, Educa