Knloli&k cerkven lisi. Danica izhaja 1.. 10. in 20. dne vsaciga mesca na celi poli, in velja p« pošti za celo leto 3 gld.. za pol leia I gld. »"•» vi » tiskarmci eprejemana na leto 2 gld 60 kr. in na pol leta 1 rld. 30 kr.. ako uni dns»i zeden.jo v nedeljo ali praznik, izide H;.ni. a dan poprej Tečaj XV. V Ljubljani 1. grudna 1862. I Asi 34. Cvetka v vezitni venec sv. Frančiška Ksaverijana. Rajska zvezda ti, Frančišek sveti! Miio dansi se ozri na nas. Glej nas zbrane tu ti hvalo peti . Naših tud poslušaj prošinj glas: Svet' Frančišek. slavni ti svetnik. Bod' pri Bogu naš pripomočnik. Slavna Španija ti dom je bila . Si v Ksaverskem gradu se rodil; Staršev bogoljubnost te zbudila, Da le dobrega si se učil . kazal zgodaj že Frančišek si. Da tvoj duh za nauk ves gori. Šola te pariška kmal sprejela. Komaj štel si osemnajst še let; Med naj boljše te učence štela. Že protil napuh je te prevzet"; Svet' Ignaci pa te poduči: ..Vse zgubi, kdor dušo pogubi.* Jezusov ga reda zdaj se lotiš . V njem želiš razširjat" Božjo čast; Med nevernike se clo napotiš. Da malikov bi razdjal oblast. Indija. Japanska kmal spozna, \ tebi svojega aposteljna. Peš prehodiš mesta in deržave, Iz ljubezni Božje zlo terpiš; Da sadil bi nauk vere prave . Se težav do smerti ne bojiš. Radostno postavljaš sveti krit, Doše vodiš v svitli paradiž. V daljno kino clo serce te žene. Evaageli tamkej o znan vat'; Rešit duše revne, še zgubljene. Gladko pot v nebesa jim ravaat; Al na meji Bog pokliče te V sveti raj med svoje izveličane. V sredi trum pi zdaj. Frančišek sveti. k' jim prižgal si svete vere luč; Prosi tud za nas, apostelj vneti! Da vsi najdemo nebeški ključ. Svet' Frančišek! slavni ti svetnik. Bod pri Bogu naš pripomočnik ! Rodoljub Podrati:ovski. Mhrogtas. Leta 1863 bodo avstrijanski Slovani, kakor Čehi, Moravci, Slovaki in Horvati obhajali tisučletni spomin apostoljskega delovanja sv. Cirila in Metoda. Tega leta bode tudi perva obletnica smerti našega v Bogu počivajočega nepozabljivega škofa Antona Martina Slomšeka. Za slovesno obhajilo tega žalostnega spomina se je vstanovilo društvo pod predsedništvom spodej podpisanega oskerbnika šmarske dekanije in farmeštra ua Ponikvi, kjer so bili rojeni rajni slavni škof. katero namenjava od 26. septembra do 4. oktobra 1863 obhajati slovesen spomin po naslednjem načertu: 1. Bode se skerbelo, da se do tistega dne izdela marmorna ploša s prikladnim napisom, ktera se ima slovesno v steno rojstne hiše rajnega škofa na Slomu postaviti 2. So ponikviški farmani pripravljeni, v spomin svojega slavnega rojaka v farni cerkvi sv. Martina, v kateri so rajni mil. škof bili keršeni in birmani, s pomočjo prijateljev in častivcev rajnega škofa Antona Martina, nov oltar v čast slovanskima aposteljnoma ss. Cirilu in Metodu postaviti, kteri bi se 27. septembra 1863 kot na den pogrebščine rajnega škofa slovesno blagoslovil. Rajni škof so za sv. Metodom narveč za ker-šeansko omiko štajerskih Sloven.cov storili, in so bili pervi škof (skoro tisuč let je lega treb&lo!), kteri so vse štajerske Slovence znali z domačo besedo tolažiti, in v domači besedi podučevati. Veliko število štajerskih Slovencev blizo jezero let ni slišalo svojega vi-šega pastirja kerščanske sv. vere v slovenskem jeziku oznanovati. Rajni škof Anton Martin so pa bili tudi pervi škof na slovenskem .Stajeru za sv. Cirilom in Metodom, kteri so štajerskim Slovencem slovenske bukve spisovali. Toda na lepši način ne vemo obhajati oblelnega hvaležnega spomina in zajedno tisučletnice svetih aposteljnov slovanskih, ko da v cerkvo rojstne njihove fare postavimo oltar svetih možev, ktera so rajni mil. škof tako priserčno častili, in pod nju varstvom ute-melili po vsih slovenskih deželah leporvetečn bratovščino. Ob zgorej omenjenem času se bodo v cerkvi sv. Martina obhajale cerkvene slovesnosti nalik misijonskim obhajilom s pridigovanjem in deljenjem ss. zakramentov. Tako mislimo dvojno slovesnost ob enem n.trvred-niše in dostojniše opraviti Bogu v slavo. ss. Cirilu in Metodu v čast, rajnemu mil. škofu v hvaležen spomin, in slovenskemu ljudstvu v dušno korist. Ponikva ni le samo za tega delj nar prikladniše mesto, ker je rojstni kraj slavnega rajnega škofa, temoč tudi zavoljo svoje velike in prostorne cerkve za sprejemanje romarjev, in zavoljo železnice, po kteri je prihod tudi od daljnih strani priležen. Podpisani odbor bode v kratkem razposlal povabila vsim slavnim dekanijam lavanške škofije in tudi dekanijam drugih slovenskih škofij s prošnjo za do-brovoljne pomočke. Kar bo po stroških denara ostalo, ga bode društvo sporočilo al Vodnikovi matici, ali pa družbi sv. Mohorja s to pogodbo, da naj skerbi za vkupno izdavanje vsih Slomšekovih spisov, in sicer po tera-!e redu: i. Homiletične, liturgične in katehe-tične spi^e: moralne pripovesti in življenjopise; 3. pesmi in basni: 4. slovniške in historične sostavke \a Ponkvi, v god sv. Martina 1868. Janez Keše, dekan in farmešter na Ponikvi, predsednik. Davorin Terstenjak, farmešter šentjurski, tajnik. ne se tla v slavni spomin na slovstvene zasluge pokojnega kneza in škofa La vantinskega Antona Martina Slomšeka. (Govoril gošf.. Frančišk košar, špiritval v Marburškem Bemenišu. o shodu Marburškc čitavnice 21». oktobra 1662.) (Konec.) Ta gorečnost za blagor škofije jih je vredne storila, da so bili I. 1844 za korarja stoljne cerkve v šent-Andrej poklicani, in bilo jim je nadzorništvo čez ljudske šole cele škofije izročeno. Gotovo jc, da ni bilo v celi skotii moža, kteri bi bil za to službo bolj sposoben, kakor pokojni knez. Vsaj so naj bolje poznali vse rane našega šolstva in imeli nezmerno ljubezen do mladine. Res da so le dve leti v tej službi poslovali, ali vender se mora reči, da pri vsih za-deržkih in overah, s kterimi so se niogli vojskovati, je bil ta čas za šole naše nadepolna juterna zarija boljši prihodnosti. Prijazni opomini in lepi nauki za razne predmete šolskega učenja za katehete in učitelje so se poverstoma nasledovali. Priporočali so, kar naj več so mogli, slovenske nedeljske šole, pa tudi kaplane nagovarjali, da bi ob četertkih slovensko šolo imeti blagovolili, kar so tudi radi storili in še delajo do dnešnega dne. Prizadevali so si, razširiti in povzdigniti med mladino veselo petje svetih, pa tudi drugih poštenih pesem v cerkvi in doma. V te namen so naročili učiteljem, jim zberko pesem in napevov posla.i. v njih farah navadnih, da bi se naj boljše gradivo odbralo in natisniti dalo, in tudi to delo so, pa se le kakor skof dovcršili. Spisali so za šolarje dvojne motitvine bukvice, v kterih so vse za šolarje potrebne molitvice, pesmice in verske nauke, ktere je na pamet vediti treba, v prijetni venec povezali; enim se pravi: „Angel molitve", drugim: „Sveto opravilo za šolarje" 1S46. Že takrat so živo spoznali, kako potrebno bi bilo Slovencem slovstveno društvo v iz-davanje bukev, za izobraženje slovenskega ljudstva potrebnih, in so vložili do takratne Ljubljanske gu-bernije prošnjo za dovoljenje z natančnim načertom namena tega društva in pomočkov, s kterimi se ima doseči. Ali kar bi nihče ne bil pričakov al. se jc zgodilo. V tem ko je bilo avstrijanskim Nemcem že zdavnej enako društvo pod imenom: „Mechitaristen Verrin" dovoljeno, je bilo društvo z enakim namenom Slovencem odrečeno in sicerod rečeno možu, kterega edino ime je bilo poroštvo dovolj za postavno obnašanje društva. Akoravno je moglo tako določenje serce, ki si je bilo čistih namenov svesto, močno boleti, vender mozu tako krepkega značaja, kakor so bili pokojni knez, pogum ni upadel. Pošten in keršansk ro- •) Živo oodi priporočeno vsim Slovencem. naj bi se v v>akera oziru popiijeli in vdeleževali. da se spolni ta osnova, s ktero je toliko blazih namenov sklenjenih. Vr. ••") Krlas^ des illvrischen k. k Landesprasidiums vora 15 April 1*45. Z. 134 doljub ne gleda na to, kako se njegove dela tolmačijo in kakšni nameni se jim podtikujejo, temoč on posluša edino glas svojega znotranjega prepričanja in dela nevtreuden za to, kar pred Bogom in svojo vestjo za dobro in pravično, za časni in večni blagor svojega naroda potrebno spozna. In tako so storili tudi pokojni knez. Žaljivo odrečenje zaželenega društva so ponižno in tiho prenesli, ne ene same besedice zastran tega nismo kedaj slišali iz Njih ust, ali sklenili so, ravno tisti namen, če tudi nepopolnoma. po drugi poti doseči. Izmislili so si krasno osnovo letnika za Slovence, v kterem bi pisatelji plode svojih vednost in poskušinj zastran cerkvene in domače izreje naroda priobčevati zamogli, in ker jim ni bilo dovoljeno celih kosov podajati Slovencem, so jim hotli podajati vsaj male drobtinice, in so zato te letnik „D rob ti niče" imenovali. Na den sv. Miklavža 1845 so osnovo in povabilo za Drobtinice spisali, in z novim letom 1846 so prišle perve Drobtinice na svet, kterim je pridjano tudi ono zanimivo povabilo. Bile so povsod z veseljem sprejete in v celo kratkem času do poslednjega iztisa prodane. — Še male dogodbice iz te dobe, za naš predmet zanimive, ne morem zamol-čati. V jeseni leta 1845 smo slovenski bogoslovci v Celovškem semenišu osnovali med seboj malo slovensko čitavnico, ktere vodstvo je bilo meni izročeno. Pripeti se, da pridejo šolski nadzornik Slomšek ravno tisti čas v Celovec. Veliko željo sem imel, jih prositi, da bi se tudi v našo čitavnico vpisali, ali ker jih še osebno nisem poznal, tudi nisem serca imel, se jim približati. Tode tačasni stolnji kaplan, č. g. Matija Majer, me navdušuje in sam pred nje pelja. Z velikim veseljem vzamejo polo, berejo povabilo in načert s pohvalo, se že podpisanim udom milostno pripišejo, in v kratkem vse svoje izdane knjige čitavnici v dar pošljejo. Citavnica naša pa je prejela s tem podpisom častito veljavo tudi pri tistih, ki so jo od začetka le s pisanim očesom gledali. Po takem izverstnem poslovanji in trudenji za izrejo mladine in blagor škofije, kdo bi se čudil, da so knez in škof Frančišk Rs. Kutnar tako močno želeli, možu tolike modrosti in gorečnosti Celjsko opatijo izročiti, tla bi bili v sredi školije njih desno oko in njih desna roka. Željo škofovo so spoštovali pokojni Anton Martin kakor povelje Božje, in so to službo morebiti še zato toliko rajši prevzeli, ker so zamogli upanje imeti, za dostojno izobraženje šolskih pripravnikov še kaj več storiti. Ali človek obrača. Bog pa oberne! V Cclji za Antona Martina staje ni bilo: za viši poklic jih je bil Bog odločil. Mož, v raznih duhovskih službah tako izverstno izurjen in skušen, kteri je v svojem velikodušnem sercu nosil ves slovenski narod, in kterega ime so tudi Slovenci v svojem sercu nosili, je bil vreden, povzdignjen in postavljen biti na svečnik škofije, ter postati Slovencem luč, voditelj in bramba. In tako se je tudi zgodilo. Mesca apriia 1846 so Celjsko opatijo prevzeli, ali že konca maja tistega leta so bili škof L a v a n t i n -ski izvoljeni, da bi postali umerlega Kutnarja vredni naslednik. Kakor daleč se sliši slovenska beseda, tako daleč se je razlegalo veselje zavolj novice, da so Anton Slomšek izvoljeni škof Lavantinski. Tako častitega sprehoda še Celjsko mesto ni vidilo, kakor tisti den, ko so Anton Martin slovo jemali. Od izbinih vrat dc kolodvora je stala praznično oblečena in na dve strani razdeljena procesija, med ktero so šli novo izvoljeni škof, spremljani od veliko duhovnov in mestnih in cesarskih vrad; dvanajst duhovnov jih je spremilo celo do Solnograda, kjer so bili 5. julija v škofa posvečeni. S krepko roko so v 46. letu svojega življenja prijeli za škofijsko veslo, za geslo si izvolili besede sv. Ignacija: Omni a a d majorem Dei gloriam et & n i m a r u m salutem (vse v višji Božjo čast iu duš zvcličanje), in prepričani smo, da so pred Božjim sodnjim stolom s sv. Pavlom zamogli reči: ,.Cursum consummavi; lidem servavi": kar sem obljubil, sem z Božjo pomočjo dopolnil. Kdor meni, da so pokojni knez narodnost ljubili in spoštovali v posvetnem pomenu te besede, ta se moti in jih ni nikdar razumel. Njim je bila narodnost le de':la, ktera naj ponižno in pohlevno služi v višji namen: Ad majorem Dei gloriam et animarum salutem: v višji čast Božjo in duš zvcličanje. To je mesto, na ktero se mora vsak vstopiti, kdor hoče narodne dela Njihove prav presoditi in vredno ceniti. Tega so nam porok vse Njih knjige, vsi Njih sostavki po raznih časnikih priobčeni, tega so nam porok vsi Njih pastirski listi, posebno od viharnega leta i848; tega so nam porok tudi govori, s kterimi so nas tolikokrat tukaj v čitavnici razveselili. In ravno ker Njih nasprotniki in sovražniki, zgolj puhli liberalci po brezbožnem kopitu sedanjega veka, še zmožnosti nemajo, Njih škofovega gesla razumeti, ravno zato so vse Njih narodne dela krivo tolmačili, jim nevarne namene podtikali, in jih posebno poslednje leta tako gerdo ogovarjali in černili. Ali vse vmazane saje, s kterimi so hotli zvezdo slave Antonove otem-niti, bo nepristrana presoditev v kratkem odpihala, in zvezda Njih slave se bo še le nad Njih grobom v vsi svoji lepoti prikazala, kakor je eden poprejšnjih ministrov, Njih odkritoserčen spoštovavec, preroško izgovoril: „Dela Slomšekove se bojo še le po njegovi smerti dostojno cenile4*. Pred sodnjim stolom svoje dobe niso našli pravice, ali prepričani smo, da jo našli bojo pred sodnjim stolom zgodovine. Po zgledu sv. apostola Pavla so si prizadevali vsim vse postati v duhu keršanstva in naroda. Ali že pri nastopu visi pastirske službe so z bistrim očesom previdili, da eden zaderžek bo vsem blagim namenom protivno v bran stal, ktere so v časni in večni blagor Slovencev izpeljati sklenili, in te zaderžek je bil sedež Lavantinske škofije na kraji školije in v nemški Lavantinski dolini na Koroškem. Dokler se sedež škofov na Slovensko ne prestavi, dokler se vsi štajerski Slovenci pod pastirsko palico enega slovenskega vladika ne zberejo, tako dolgo ni mogoče, da bi Lavantinska škofija lastno bogoslovsko semeniše zadobila, v kterem bi se od-gojitev bogoslovcov potrebam sedanje dobe dostojno na narodni podlagi osnovala, tako dolgo ni upanja, da bi danica prosvete štajerskim Slovencem zasvetila. Pobožna ljubezen do naroda svojega je tedaj pokojnemu knezu misel in sklep vdihnila, se preseljevanja škofovske slolice iz koroške na slovensko štajersko zemljo vnovič lotili, ki je bilo že večkrat in sicer v letih 1785, 1809, 1826 začeto, pa po nezgodi časov in vnemarnosti dotičnih oseb vselej nedoveršeno pušeno. Z veseljem so tedaj zaslišali večkrat, posebno 1. 1848 ponovljeno prošnjo štajerskih Sloveneov, zlasti iz sekovske školije, za omenjeno preselitev. Ni tukaj kraj, obširniši popisovati nedopovedljivih trudov in obilnih stroškov, ki jih je to delo pokojnega kneza stalo, dokler ni bilo 1. 1859 srečno izpeljano; ali tega vender ne smemo zamolčati, da so za vte-melitev novega semeniša v Marburgu iz svojih pičlih dohodkov 520,000 gl. na oltar svojega keršanskega rodoljubja položili. Ker je to, kar so kakor škof za slovensko slovstvo storili, Vam vsem že bolje znano, naj povzamem le ob kratkem naj poglavitniše dela. Vedoči, da zamore le tisti duhoven veselo in sa-dunosno v pastirski službi delati, kteri je narodno izobražen, njim je bila modra izreja bogoslovcev čez vse pri sercu. Vse moči so napeli, veliko sami ier-tvovali, da se je 4. bogoslovski razred I. 1850 v šent-Andrej prestavil. Navadno pobožno branje pri mizi in pri molitvi so ročno v slovenskem jeziku ukazali. Slovensko slovnico so več let sami razlagali, djansko podučevanje za spovednico in prižnico prav do smerti sami imeli, ter vadili bogoslov ce v slovenskih zgledih. Pri vsih govorniških poskušnjah so sami pričujoči bili, ter so govorniku z očetovsko ljubeznijo povedali, kaj je hvale vredno, kai pa poprave potrebno. Tudi naj slabši vreme jih tukaj v Marburgu zaderžaviti ni moglo, da bi k tem vajam prišli ne bili. Ha bi se bogoslovci pred Njih očmi in pod Njih vodstvom tudi djansko vadili v oznanovanji besede Božje. so za-povedali, da so mogli bogoslovci IV. razreda v sent-Andreji domači družini, ki je bila večidel slovenska, v škofovski kapelici, tukaj v Marburgu pa v cerkvi sv. Alojzija, za slovensko družino po mesti, pridige in keršanske nauke imeti, ktere so v sent-Andreji vedno poslušat hodili, pa tudi tukaj še pngn«;». Da bi si pa bogoslovci potrebno spretnost v bogot. 19. Ilružba sv detinstva Jezusovega. - i.. tsoli: >i. 49. Opomba bratovšine sv. detinstva Jez. — ta v -ak ■ leto J »p - za-.lan bratov š i n • • »v. Cirila in Metoda. hotli to braterno duhovnom slovesno oznaniti. Ali huda bolezen, pervi vzrok Njih prerane smerti, jih je na poti napadla in v Celji na posteljo položila. Tedaj so le pismeno povabilo poslali k duhovnim vajam, ki nas je tako navdušilo, da smo se mende vsi pričujoči ročno podpisali. S kolikim veseljem je bila ta bratovšina, ne kar po slovanskih, ampak tudi po nemških škofijah sprejeta, in koliko žlahnega sadu povračanja razkolnikov v naročje naše cerkve je že obrodila , posebno od kar je I. 1852 v Rimu cerkveno poterjenjedobila, je „Danica" od leta do leta naznanjala. Kdo bi dvomil, da bi zedinjenje Slovanov v veri tudi mnogo pospešilo vzajemnost, zložnost in povzdigo slovanskega slovstva? Toliko in še veliko več so delali in se trudili pokojni knez vladika za slovensko slovstvo, za narod in sv. cerkvo. Ni preteklo leto, da bi se ne bili Slovenci novih plodov Njih pobožnega rodoljubja veselili. Bili so v resnici zvezda, na ktero je cela Slovenija s počešenjem gledala, bili sov resnici vodja Slovencev, na kterega glas so z veselo vdanostjo poslušali. Zato so nam tekle srečno in veselo in hitro blagonosne šestnajstere leta Njih višega pastirstva, — oj, in le prehitro so nam pretekle! Ali žetva na polji, od Božje previdnosti Njim odločenem, je dozorela, in zato je ukazal Gospod žetve nebeškim ženj-cem, da naj zlato klasovje požanjejo in bogate snope shranijo v žitnice nebeške. In če pri kterem mozu sedanje dobe, se smejo gotovo pri grobu pokojnega kneza veselo zapeti besede psalma Davidovega: „Euntes ibant et flebant, mittentes seminasua, venientes autem venient cum e.\ultatione portantes manipuios suos." Ko so na setvo šli, so jokali in v solzah in mnogih britkostih sejali svoje seme: ali zdaj ko so dolino solz zapustili, so z veseljem šli v nebeško domačijo, in angeli so veselo pevaje za njimi nesli bogate snope njih žetve. Naj tedaj počivajo v miru, kterega so si obilno zaslužili, in naj veselo vživajo večno krono svojih del, ktere vse in edino storjene so bile: Ad majorem Dei gloriam et animarum salutem: vse v povišanje časti Božje in duš zveličanje. Mi pa v duhu še enkrat Njih grobno gomilo ob-stopimo, si na Njih grobu še enkrat roko podamo in pri slavnem imenu Antona Martina Slomšeka še enkrat obljubo ponovimo, da hočemo biti in ostati zvesti sini svoje domovine in rodoljubi goreči, — da hočemo zvesto hoditi po stezi, ktero so nam oni od-kazali, — neutrudeno delati za pravi blagor naroda, — se ne ustrašiti nobenih sovražnikov naše narodnosti, — se ne ukloniti nobenim zaderžkom in na-sprotkom, bodi si od desne ali od leve. Naše geslo naj bodo besede, ktere so nam pokojni knez, ko so poslednjokrat v slatinskem zboru svojih duhovnov, govorili in kakor oporoka svojega rodoljubja zapustili: ,,Bodimo vselej nepremagljivi katoličani — zvesti Avstrijani — in Slovani.** Da — slovenski rodoljubi smo in na veke ostanemo, — ali vse in vselej le v duhu k e r š a n s t v a. 2 odpustki obtagodarfeni altarji. (Altaria privilegiata.) Po več cerkvah se nahajajo z odpustki prevideni altarji, altaria privilegiata. Morebiti bomo ustregli marsikieremu bravcu Zgod. Danice, ako posnamemo sledeče iz „Salzburger Kirchenblatt"-a in povemo, kaj je „altare privilegiatum." „Altare privilegiatum" je tisti altar, s kterim so sv. Oče papež po posebni milosti popolnoma odpustek sklenili. Ta odpustek se zamore le vernim mertvim v prid oberniti in se dobi, ako se za nje pri tem altarji bere sv. maša, tako da je tista duša, za ktero se mašuje, po zasluženji Jezusa Kristusa, prečiste Device Marije in druzih svetnikov rešena terpljenja v vicah. Pri tem je naslednje pomniti treba: Mašnik si mora dušo ali duše, za ktere mašuje, in kterim misli v prid oberniti dar sv. maše, določiti. Sv. maša se mora darovati za tisto dušo ali tiste duše, kterim hoče odpustek v prid oberniti, ker odpustek se dobi in v prid oberne samo, ako se mašuje pri privilegiranem altarji za dušo ali duše, kterim je odpustek namenjen. Kadar to dan pripusti (in semiduplicibus etc.) se mora brati černa maša (de requiem). Kadar pa tega dan ali praznik ne pripusti, mora se brati maša tistega dneva, da se le sad sv. maše in odpustek oberne duši ali dušam v vicah. Vernih duš dan so vsi altarji z odpustki oblago-darjeni ali privilegirani. Enako tudi med 40urno molitvijo v cerkvah, v kterih se kadarkoli med letom obhaja. Vendar se ne sme maševati v černem oblačilu , dokler je izpostavljeno sv. Kešnje Telo. V eni in tisti cerkvi sme samo en privilegiran altar biti. Ako se pa v njej prav veliko sv. maš na dan bere, se jih privoli izjemoma tudi več. Nekteri altarji so privilegirani za zmeraj, nekteri pa le za sedem let. Za take sc mora pred minulim sedmim letom ponovljenja prositi. Na privilegiranih altarjih je po navadi napis: Altare privilegiatum. Vendar tak napis ni bistveno potreben. Odpustki ne nehajo, ako se altar tudi popravi, prenovi ali popolnoma nov naredi, če tudi iz čisto druge snovine ali materije, ali če se tudi kam drugam v cerkvi postavi, da ostane le njegovo poprejšnje ime. Postavim: V Sorici je bil nekdaj stranski altar žalostne Matere Božje privilegiran. Tistega so bili pred več leti poderli in shranili v ta rov z pod streho. Na njegovo mesto so postavili druzega, ime je pa ostalo še zmeraj nekdanje, torej je imenovani altar še zdaj privilegiran. Ako bi pa bil kak altar privilegiran zavolj starodavne mnogočešene podobe, odpustki nehajo, ko bi se podoba po ognji ali drugač vničila. Odpustki tudi nehajo, ko bi se cerkev razderla ali poderla, zadobe pa zopet svojo moč, ako se vnovič postavi cerkev na ravno tistem mestu. Duhovni, ki mašuje pri privilegiranem altarji in odpustek oberne v prid kaki duši, zadobi popolnoma odpustek zavolj sv. Obhajila ravno tisti dan tudi sam zase ali za verne mertve. Ker ne moremo vediti, ali je bila duša, za ktero se je maševalo pri privilegiranem altarji, odpustka tudi deležna po vsej njegovi obilnosti, je prav in koristno, ako se za njo več sv. maš bere pri takem altarji. Lahko je pa tudi že tista duša rešena, zato smemo upati, da pa nakloni odpustek neskončno do-brotljivi Bog njenim sorodovincom ali znanconi, zlasti ako sklene mašnik s pervim namenom tudi tega druzega. Nekteri duhovni imajo pravico privilegiranega altarja tudi sami zase za svojo osebo, za en dan ali več dni v tednu. Taki pa niso navezani na kak poseben altar. ampak mašujejo lahko pri kterem altarji, in v kteri cerkvi hočejo. Vselej zadobe in obernejo lahko popolnoma odpustek vernim dušam Drugi •) V Rimu lahko dobi vsak duhoven, kteri prosi, pravico preo-blasteniga ali privilegiranega altarja 7.a svojo osebo, to je. ne na altar navezano; menimo pa. de to pravico tudi za al-tarje radi dajejo. Prosi se pa n.| pr. za 2. 3, 4 dni itd. v tednu za to pravico (jus AI tur is privilegiati ad personam). Vr. pogoji veljajo ti, ktere smo poprej omendi. Vender se pa ne sme zavolj tacih altarskih predpravic, naj so osebne ali ne, po dekretu Klemena XIII. dne 19. mesca maja leta 1761 večji kakor na vadni dar (sti-pendium) tir jati za sv. mašo. Ako pomislimo strašno terpljenje naših rajnih bratov in sester v vicah, je očitno, kako koristno da je, večkrat razložiti pobožnim vernim pomen tacih altarjev, kjer že obstoje, in njih veliko korist. Hvale vredno je pa tudi, ako poprosi samostojni duhovni pastir na dotičnem mestu za svojo cerkev za ta pre-imenitni zaklad. Če že kozarec merzle vode, podarjen iz ljubezni, ne bo o