.w/#ž [J M U P Hffi OKROŽNICA našega Svetega Očeta LEONA XIII, po božji previdnosti Papeža, o najtehtnišili dolžnostih kerščanskili deržavljanov. ■ \ X l Poslovenil in vravnal U., Jeran, vrednik »Zgodnje Danice«. -:, As. Poterdilo visolcočastiiti Icneso-šJcofijstvo Ljubljansko. -<-U *Ac\___________ ________________ _____!_____' ,' >. . V LJUBLJANI. Samozaložba. — Natisnila »Katoliška Tiskarna«. 1S90. Idr -IDI- S 1 OKROŽNICA našega Svetega Očeta LEONA XIII, po božji previdnosti Papeža, o najtehtniših dolžnostih kerščanskih deržavljanov. ■ "/". Poslovenil in vravnal vrednik »Zgodnje Danice«. -§-?!* Poterdilo visolcočastito knczo-šlcofijstvo Ljubljansko. #ŽH!-%-----------------------------■■----------------------------------------------------------el? V LJUBLJANI. Samozaložba. — Natisnila »Katoliška Tiskarna«. 1890. Wz fcfrvi 36Wo'WO%^^ 1 1 Q)A0A&r9!#AOA0A0A0AOA0A0^ VVOD. Jtvakor svitli žarek z nebes, tako je posijala beseda svetega Očeta Leona XIII med sedanji mračni svet. Spregovoril je nezmotljivi Učenik vesoljnega sveta, spregovoril v teh časih, v kterih tolike zmote zatemnujejo duhove, v kterih gospodujejo tako zmešane misli o oblastih in pravicah vladarskih, o razmeri med Cerkvijo in deržavo, o dolžnostih deržavljanov do Cerkve in do deržave. Zares, potrebno je bilo, da luč pravega Jezusovega nauka prav živo med svet posije in te tako tehtne zadeve vladarjem in podložnim v novic posvetli in raztolmači. In ti nauki so dosti obširno razloženi v okrožnici svetega Očeta Leona XIII od io. prosenca 1890. Veliki Učenik ima tukaj pred očmi vernike vesoljnega sveta kot deržavljane in pojasnuje njih dolžnosti, ki jih imajo spol-novati do Cerkve in deržave. Zato je za misleče katoličane ta okrožnica papeževa silno znamenita. Ko bi jo vsak razumel in si nje nauke k sercu vzel ter jih spolnoval, moralo bi to pismo očetovo do otrok celi svet spremeniti. In kako bi se umirili vladarji in podložni, kako bi bili srečni, ako bi to storili. Sveti Oče so si zavedni, da govore kakor taki, ki ima oblast (Mark. 1, 22), zavejo se pa tudi, da jih dolžnost veže, svetu resnico govoriti in dolžnosti k sercu gnati; zato želijo, da naj bi se ti njihovi nauki razširili po zemlji, kar umi 99999999999999999999999999999999999999999999999999�5 5323010002532348005353534853535390232348534823534853534853535353485353534848485353232353530053235302232348535353000153235353232353534853235348535353235323484802534848 Illlll je največ mogoče. Da bi se ta namen tudi po tej poti ložej in bolje dosegel, smo to slavno papeževo pismo, kolikor se da pri tako učeni tvarini, v bolj lahki in razumljivi besedi v naš jezik pretolmačili. In da bi bravci in poslušavci misli in nauke ložej spremljevali, smo obširno tvarino razdelili v oddelke in nad vsakim novim oddelkom postavili poseben napis z večimi čerkami, kateri pove ob kratkem, o čem sv. Oče govore zopet v naslednjem oddelku. Ako se okrožnica očitno bere, ima predčitatelj priliko vsaki zadevni oddelek še obširnejše pojasnovati. S povzdignjenim zaupanjem in z vso priserčnostjo so veliki namestnik Kristusov, končavši prestavno poslanico, vsim višjim in nižjim pastirjem in vsim ljubljenim vernikom podelili sv. apostoljski blagoslov. Opravičujmo tedaj vsi to očetovsko zaupanje do nas, povračujmo s sinovsko vdanostjo, z dolžno podložnostjo in zvestobo Njih ljubezen — še posebno s tem, da verno beremo, poslušamo in spol-nujemo v naslednji okrožnici nam podeljene nauke. V LJUBLJANI, v god sv. Lina papeža, 23. kim. 1890. L. J. 111111=1...........1111...........1111.................11111111......iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini..........nun....................1111111111111111111M.....1 485353485348532301010253230148485348484823232348534853539123485353535353484848530202000223535353482353 0002015353485348895323484848235323484823534823232353235353535323534848235353532353484853485348535353482353535323484853534853484853232323482348485323232353535301235353 5353535353482353539153484848484823482353484853532353535323232348484848530253234848535353230102025353535348230201024848534853485300002301010202022323530201235348485323 ■iiiiiE........iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii............mini.........mm......iiiiiiii......mimiimmmiiiii.....iimmimiiiimiiiii 1. Sv. Oče na pervo živo zaterjujejo, kako je vsim = potreba poverniti se k kerščanskemu življenju, bodi si § katoličanom posameznim, ali pa celim družbinstvom. | Tako-le pišejo: Častitljivim Bratom, patrijarhom, pervakom, nadškofom, | škofom in drugim višjim pastirjem, kteri so z apostolj- | skim Stolom v miru in občestvu. m častitljivi Bratje! <®j/ravilo, on očitno tudi vsemu priterjuje, kar Cerkev = sploh uči. Sicer pa, ako od tega, kar Cerkev uči, derži kar = mu je ljubo, in ne derži tudi tega, kar mu ni ljubo, on I se ne derži in ne terdi nauka sv. Cerkve kakor nezm"ot- | ljivega pravila, temuč derži se lastne volje. (Summ. Theol. II. | II. qu. 5. art. 2.) Eno vero mora spoznati vsa Cerkev po tem,. | kakor govori apostelj (1. Kor. 1): »Vsi eno govorite in | naj ne bode med vami razporov; to pa je le mogoče, ako | verske reči pri kakem vprašanji razloči poglavar vesoljne | Cerkve in da se vesoljna Cerkev terdno derži njegovega | določila, Zato gre edini oblasti najvišega Škofa nova | .......................................................MIHI...........................III.....Illlllllll......1..............................1.....11=111111 — 14 — 532353485389535353485348482353534848530202485323484823232353535348484848534848484848235323482300000101 232353482323485353484853538953484823532353234848482348234802024848014848530148232353532323484853235353 0102485348232348534848482353484848535353484848234848532323485353484848534853535348532353485348532353485323485353532353535353534853532389482348534848535348535348235353 5348535353234848532353480100235348482353235302532348532348485348482348534853234823535353535348485323535323232323535323484848534848534823485353485302532353235353235348 111111=1.....i.................iiimuiiiiiii.........................i.......iriiiiiiiiiiiniiii......................iiiiiiiiiiiiiii............iiiiiiiiiiiiiiiiTTmiiii | izdaja verskega izpovedanja, kakor tudi vse druge za- | | deve, ki tičejo vesoljno Cerkev.« (Ibid. qu. 1. art. 10.) 10. Zopet dalje učijo sv. Oče, da vsi katoliški ver- 1 I niki morajo biti podveržeui Škofom in Papežu. Pravijo | | namreč: § Kar pa tiče meje te pokorščine, naj nobeden ne misli, da | | pastirjem sv. Cerkve in posebno rimskemu papežu se mora po- | | korščina skazovati le samo v tem, kar se šteje k verskim resnicam, | | kterih terdovratno zaverženje stori hudobijo krivoverstva. Ravno | | tako malo zadostuje odkritoserčno in terdno priterjenje k tistim | | naukom, kteri niso sicer od Cerkve s slovesno sodbo določeni, pa | | jih vender pravno in vesoljno cerkveno učeništvo kakor od Boga § | razodete verovati veleva; to so resnice, o kterih je Vatikanski | 1 cerkveni zbor določil, da se morajo verovati s katoliško in | | bo ž j o vero. Toda med kerščanske dolžnosti se mora tudi to pri- 1 | šteti, da se dajo voditi in vladati oblasti in vodbi škofov in zlasti | apostoljskega Stola. Kako primerno jo to, je slehernemu jasno in | | očitno. Zakaj kar je božjega razodenja, zadeva nekaj Boga, nekaj | | človeka samega in pomočke, ki so potrebni k njegovemu večnemu | zveličanju. Zdaj pa, kakor smo že malo prej pojasnili, je po božjem | pravu reč Cerkve in znotraj nje reč papeževa, o tem zapovedovati, kaj | | je v obojni razmeri naša dolžnost, kaj namreč nam je verovati in kaj 1 | storiti. In toraj mora papežu vsled njegove oblasti dana biti sodba, kaj = I da božje razodenje ima v sebi in kaj se z njegovimi nauki zlaga, | kaj pa jim nasprotuje, — in po ravno tisti pravici kazati, kaj jo § | spodobno in kaj nespodobno, kaj moramo storiti in česa se varo- | | vati, da se zveličamo; brez tega namreč bi ljudem ne mogel biti | | ne zanesljiv tolmač besede Božje, in ne varen vodnik za življenje. 11. Sv. Oče Leon XIII nadalje pojasnjujejo, kako je | § naša sv. Cerkev samopostavodajna (avtonomna) družba, | | neodvisna od civilnih družb. Pravijo namreč: Moramo pa še globokeje seči v bistvo sv. Cerkve. Cerkev ni | | slučajno sklenjeno zedinjenje kristjanov, temveč je po Božji zvišeni | | naredbi vstanovljena družba, in ima najbližnjiši in neposrednji | | namen, dušam priravnovati mir in posvečcvanjc. Zato ima le ona | | sama po božji dobrotnosti k temu potrebne pomočke, zato ima | | določene postave in službe, in se deržf v vodbi kerščanskih na- | 1 rodov svojemu bistvu primerne posebne poti. — Vodba te vlade § | pa je težavna in v marsikteri rob zadene. Sej ljudstva, kterc Cerkev | | vlada, so raztresena po vsih razdelkih zemlje, raznotera po rojstvu | llllllTllliiiiiiiiiiiiliiliiliiillllllllilliiilllllliiiiiiiliiiiiiiiiilllllllliilllllllllllllllliilillilllliiiiiiiliiiiiiiiiiiiiilllililliiilililiiiiiiiiiiiillliiii=iiiiii 5348532348234853534853232348232348234848482323534853532353484848534853535348484853534853234848235348234823484853532348535353484848484853532353484853535323532353892353 5348535353484802232348232323485353535353485348535353485323235353234848235348538948485323484848232353485323235353232348532348535323485323534853485353535348484853534848 Mlini 1 in navadah, ravno' tako zavezana pokorna biti postavam deržave, = v kteri žive, kakor tudi cerkveni oblasti. Pa ti dvojni dolžnosti § obsegate ravno tiste osebe, ki pa si niste nasprotni med seboj, = kakor smo že rekli, in ste nepomešani. Zakaj ena zadeva blagor | deržave, druga splošnji blagor Cerkve, obojni pa po svoji natori | imate služiti spopolnovanju človeštva. Iz tega obmejenja onega, | kar je pravica in kar je dolžnost, je čisto jasno, da vladavci deržav | so si svobodni v vravnavanji svojih zadev, to pa ne le samo s | priznanjem, temveč tudi s podpiranjem od sv. Cerkve. Kajti ker | lc-ta najbolj zapoveduje, da se mora pobožnost gojiti, kar je pra- | A'ičnost do Boga, toraj ona ravno s tem spodbujuje k pravici do vla- | darjev. Vendar ima duhovska oblast razun tega še veliko višji namen, | namreč človeške duše pod svojo brambo voditi v kraljestvo Božje | in njegovo pravico (Mat. 0, 33) in v tem je vse njeno prizade- | vanje. Nobeden toraj brez žaljenja vere ne more dvomiti, da ta | dušna vlada je izročena Cerkvi edini in da politiška oblast v tem | nima nič pravice, zakaj ne cesarju, ampak Petru aposteljnu je | Jezus Kristus zročil ključe nebeškega kraljestva. — S tem naukom | o razmeri med deržavo in Cerkvijo so v zvezi še nekteri drugi, | ne manj važni nauki, o kterih nočemo molčati na tem mestu. Silno velik razloček je med kerščansko cerkveno družbo, | in med vsaktero politiško deržavo. če tudi ima v svojih sostavah | una podobnost kacega kraljestva, je vendar po svojem začetku, | namenu in bistvu temeljno razločna od vsih svetnih kraljestev. — | Iz tega sledi za Cerkev pravica, da po svojih lastnih, svojemu | bistvu primerjenih vravnavah in j>ostavah živi in biva. Ker je pa | Cerkev ne le popolnoma družba, temveč tudi višja nad vsako člo- | veško družbo, ji jo silno nasprotno, da bi se vdeleževala stran- | carskih prizadevanj, ali da bi svoje pravno stanje in svoj poklic | podklanjala spremenljivi politiki. Enako išče varovati lastno pra- | vico, kakor pravico druzih spoštovati neskaljeno; ne misli Cerkev, | da bi bila njena naloga, razločiti, ktera deržavna oblika naj bi | bila nad drugo, ali kterih vravnav potrebujejo kerščanski narodi | v deželskem oziru; razne deržavne oblike so ji vse prav, dokler | ne žalijo vere in nravne postave. — Po tem zgledu se morajo ravnati tudi posamezni kristjani v svojih mislih in svojih djanjih. Brez dvoma je v politiških rečeh dovoljeno kako spodobno tekmovanje, ko se namreč brez žaljenja resnice in pravico bori z namenom, da zmagajo tiste misli, ki se kaže, da bi bile koristne za | občni blagor. Ali reklo bi se, vero nemarno zlorabiti, ako bi kdo IIIMlilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll.......II......III........umi........I lil II.....JIJ J i — ig — 234848895353484823234848232348535323484853535348532348235323484853535353534802480002532348234853534848 905348534853534853534801024853535348535300020148484848480248534848535300010102485323532353235353 0002015353024823532353484801532302535348230001532300000002485353480053530101000253025353010002020202230002534823534853235348232323234823484853235353482348534848532348234848 111111=1 I hotel Cerkev v kako strančarstvo zavleči, ali pa jo na pomoč | I zahtevati, da se premagajo politiški nasprotniki. Temu nasproti 1 | mora vera vsim biti sveta in nežaljiva; tudi celo v deržavnih za- | | devah, ki se od nravne postave in od vere ne morejo ločiti, se f | mora pred vsem in vedno pred očmi to imeti, kar je kerščanskim | | koristim najbolj vspešno. Ako bi le-te po natezanji nasprotnikov f | imele priti v nevarnost, se mora vsak razpor opustiti in se z enim | | duhom in sercem poganjati za varstvo in brambo sv. vere, ker | | ona je najvišja in vesoljna dobrota, po kteri se vse drugo rav- | | nati mora. — Potrebno zdi so nam, to še nekoliko bolj pojasniti, f | Gotovo Cerkev kakor tudi deržava imate svoje višje gospostvo; § | torej ste obe v ravnanji svojih zadev med seboj neodvisni, se ve, | | da znotraj mej, ktere namen obojnih določuje. Iz tega pa nikakor | | ne sledi, da naj bi bili med seboj ločeni, še veliko manj, da naj | | bi si bili nasprotni. | 12'. Sv. Oče zopet dalje pojasnjujejo in vterjujejo, I kako je potrebna ravno omenjena razmera med Cerkvijo | | in deržavo. Pišejo tako-le: Zares, mi po svoji natori nismo samo telesno, ampak tudi | | nravno bitje. Torej od očitnega pokoja in reda, kar je neposrednji | | namen deržavne zveze, pričakujemo poroštva za svoje telesno blago- | | stanje, še bolj pa zagotovljevanje zadostne brambe, da po duhovno | | prihajamo k veči popolnosti, in to se nahaja izločno le v spoznanji = | in skazovanji čednosti. Ob enem pa zahteva človek tudi, kakor je = | prav, pomočkov v Cerkvi, ki so pripravni za njegovo versko po- = | polnost, ktera je v znanji in skazovanji prave vere, ki je kraljica § | nravnih čednosti, ravno ker vse spolnuje in doveršuje, ko vse na = | Boga obrača. — Zato se mora pri vstanovi in poterjevanji postav | | in naredb gledati tudi na duhovni in verski namen človeka in | | skerbeti za njegovo zboljševanjc v tem oziru. To pa prav in po | | pravici: ne sme se dajati ne zapoved in ne prepoved brez ozira f | na to, kar je naloga svetnega družbinstva in pa kar sv. Cerkve. | | Iz tega vzroka Cerkvi ne more biti vnemarno, kakošne postave | | veljajo v posameznih deržavah, ne kolikor so deržavne postave, f | temveč ker včasi postavne meje presegajo in v pravico Cerkvinega | 1 prava zahajajo. Takrat je njena sveta, od Boga prejeta dolžnost, f | nasprotovati, ako kaka deržavna naredba veri škoduje, in mora se | | . na vso moč prizadevati, da duh evangelija prešinuje postave in § | vravnave narodov. In ker je sreča ali nesreča deržave večidel za- ......jj.......................minimumi.............i..................................ni................in...........ninnnnnnmm...............Enim 209999999999999929999999999999999999999999999999999� stavljena na misli tistih, ki so na čelu ljudstva, zato tudi Cerkev svoje hrambe in prijaznosti ne more deliti tistim možem, kterc ona pozna kakor svoje preganjavce, kteri pravicam svete Cerkve spoštovanje očitno odrekujejo, kteri Cerkev in deržavo, ki ste po natori združeni, iščejo narazen raztergati. Temu nasproti pa je po svoji dolžnosti prijazna tistim, kteri prav cenijo civilno in cerkveno oblast, in za to skerbe, da obe v občni blagor sodelujete.— V teh pravilih je ravnilo, po kterem naj se sleherni katoličan ravna v svojem javnem življenju. Kjerkoli namreč Cerkev dopušča deržavnih zadev se vdeleževati, se morajo podpirati možje vterjene poštenosti, ki se bodo zanesljivo zaslužne storili za katoliško reč; nobenega vzroka ni, Id bi dopustil, da hi se prednost dajala tistim, ki so veri sovražni. 13. Nektere prav tehtne besede sv. Očeta uasledujejo zdaj, kako potrebne namreč so edine misli dandanašnji, ko se s toliko zvito prekanjenostjo preganja katoliška vera. Kristusov namestnik pravijo: Iz tega je jasno, kako tehtna dolžnost je ohraniti edinost, zlasti v našem času, ko se kerščanstvo s toliko zvijačo napada. Vsi, ki si prizadevajo biti zvesti otroci sv. Cerkve, ktera je steber in terdnost resnice (1. Tini. 3, 15), se bodo lahko varovali lažnjivih učenikov . . ., ki jim prostost obetajo, ko so vendar sami sužnji spridenja, (2. Pet. 5, 19); z močjo sv. Cerkve same oboroženi, bodo zalezovanja s krepostjo, silo s stanovitnostjo premagali. — Ni tukaj kraj preiskovati, če in koliko je vnemarnost in notranja razpornost katoličanov pripomogla k sedanjim okoliščinam; gotovo pa bi se prederznost hudobnih ne bila tako daleč upala in ne tako silnega razdjanja napravila, ako bi bila v premnozih sercih živela tista živa vera, ktera po ljubezni dela (Gal. 5, 6); tudi bi se nam od Boga dana kerščanska postava čednosti ne bila tako globoko pogreznila. Naj bi pač misel na preteklost saj to korist obrodila, da bi za prihodnje bili bolj previdni. 14. Enciklika svetega Očeta dalje pojasnjuje, kaj je dolžnost tistih kristjanov, ki se udeležujejo očitnega ter javnega djanja v politiki. Zopet ta nauk je silo važen. Učijo namreč tako-le: Tisti pa, ki imajo z očitnimi zadevami opraviti, se morajo posebno varovati dveh pomot, ktorih ena so lažnjivo imenuje previdnost, druga pa je zgoli prederznost. — Marsikteri namreč terdijo, da se mogočni in gospodujoči brezbožnosti ne sme očitno nasprotovati, da se zopervanje nasprotnikov še bolj ne razkadi. Ce so 024853535348532348235348484889015353022353000202485300485353534853534848235302000002010148485348535353 024853234853482348484848535353532353535348234800020202021001485353234823535323235348485353484848535353 Illlll: taki ljudje prav za prav za Cerkev ali zoper njo, so prav ne ve. | Kajti zagotavljajo, da katoliška vera je njih nauk, vender bi želeli, | da naj hi Cerkev brez kazni dopustila razširjati neke menitve, ki | so nasproti njenim naukom. Tožijo, da vera peša in da .se spačenost | razširja; ne trudijo se pa, da hi se hudo ustavilo, ne redko taisto | še pomnožijo s prevelikim prizanašanjcm ah sku/.ljivim hinavstvom. | Nihče naj bi ne dvomil nad njihovo vdanostjo do apostoljskega I Stola, vedno pa imajo kaj na papežu pograjati. Previdnost teh | ljudi je tistega plemena, ktero sv. apostelj Pavel imenuje modrost | mesa in smert duše; ona ni pokorna božji postavi, in ne more | biti. »Modrost mesa je sovražna Bogu; ni namreč Božji | postavi podložna in ne more biti.« (llim. S, G. 1.) Nobena | reč pa ni manj pripravna za zmanjševanje sedanjih hujav, kakor | ravna ta lažnjiva modrost. Sovražniki namreč kar nič ne skrivajo, | mnogi se celo hvalijo s tem, da imajo nastavljeno, katoliško vero, I ki je edina prava, popolnoma zatreti, ako bi bilo mogoče. V ta | namen se vse prcderznejo. Vedo namreč, da kolikor bolj se jim = ponese serčnost nasprotnikov oplašiti, toliko bolj se jim pospcšu- = jejo njihovi hudobni naklepi. Ktcri tedaj to meseno modrost § ljubijo in se vedejo, kakor bi ne vedeli, da vsak kristjan mora | biti dober vojak Kristusov, kteri bojno plačo, ki se spodobi zrna- = govavcu, hočejo deliti po najbolj zložnem potu in brez vojskovanja. | Taki vspeha hudobnih ne le ne ustavljajo, temuč ga še pospe- = šujejo. = Mnogi nasproti se pa dajejo voditi neki napačni gorečnosti, | ali kar bi bilo še hujše, delajo se videzno goreče, namerjajo pa kaj druzega, in se ne pečajo s tem, kar je njih reč. Hočejo, da | Cerkev naj bi se vladala po njihovi sodbi in misli, in to tako, da § A'sc, kar se drugač zgodi, neradi terpe in se le zopervajo udajo. = Ti tedaj so nečimurno termasti in ravno tako graje vredni, kakor imi. To se ne pravi pravnim oblastim pokornim hiti. temveč jih | gospodovati: tako se zasebniki polastujejo opravil predstojnikov in | rušijo red, ki ga je Bog vstanovil, da naj se vse čase ohrani v | njegovi Cerkvi, in ga nikomur no pusti brez kazni begati. — Naj- | bolje delajo oni, kteri nikdar, ko je treba, se ne branijo stopiti na | borišče, terdno prepričani, da krivična samosilnost bode poslednjič | propadla in se morala umakniti pravici naše svete vere. Oni delajo | s serčnostjo pervih kristjanov, ker vero varujejo in branijo zoper | tisto osobno in samosilno svojat, kteri je preganjanje krščanstva ne- | kako prirojeno, kije papeža spravila v svojo oblast in ne jenja ga | ......................................Illllllllllllllll..........II.................I......................I...........I.............11111L11111 j 1......= 111111 — m — = 9999999999999699999999999999999999999999999999999999 235348532348484853235348534853534853532353230202532353535353535323535353480201022348234853534853485323 0253532353232353484823532300232353232348485300532348482353534853532353484848024801234823484848235353534823484848534853235348535353235353535353534853535353484823239100 2353024853234823234848484802235348015353234823535301010153534823534823534853532353534848232323535353535353484823535353532348484848535348535348485323534848914848485353 nun: preganjati. Ti pa (kristjani) si vedno prizadevajo biti pokorni sinovi sv. Cerkve; in ničesar ne počno brez povelja svojih višjih. Taka podložnost v edinosti z močnodušnostjo in stanovitnostjo je potrebna vsim kristjanom, da karkoli čas prinese, v n i č i m u r n i m a j o p o-m anjkanj a (Jak. 1, 4). Zato močno želimo, naj bode v vsih sercih tista modrost duha, ktero sveti Pavel tako imenuje (Pum. 8, 0). Zakaj ta pri vravnavi človeških djanj hodi najboljšo srednjo pot in obvaruje človeka bojazljivega straha in obupnosti, kakor tudi pre-derznosti in prevelike samoupnosti. Je pa razloček med previdnostjo v očitnem življenji, ki zadeva sj)lošni blagor; in pa tisto, ki tiče korist vsacega osebno. Leta je pri zasebnih ljudeh, ki svoje lastno življenje ravnajo po osnovah in predpisih zdrave pameti; le-una pa pristuje predstojnikom, zlasti vladarjem, kterih opravilo je vladna oblast. Po tem takem je politiška previdnost zasebnikov bistveno v tem, da ukaze pravne oblasti zvesto spolnujejo.1) Ta dobro vravnana razmera pa mora toliko bolj gospodovati v Cerkvi, kolikor številniše so tvarine, ktere obsega politiška papeževa previdnost. Sej on nima samo Cerkve vladati, temveč sploh djanja kerščanskih soobčanovtako vravnavati, da se primerno zlagajo z upanjem večno življenje doseči. Iz tega je očitno, da razam naj-veče enomiselnosti v besedi in djanji morajo katoličani imeti tudi prav spoštljivo zaupanje v modrost, ktero Cerkvena oblast v svojem očitnem (političnem) djanji razodeva. Pri upravi sv. Cerkve imajo pa za papežem tudi škofje neposreden delež; sej, ako tudi nimajo papeževe polne oblasti, so vendar pravi knezi v cerkveni vladi, in ker posamezne cerkve sami oskorb-ljujejo, so tako rekoč višji stavbarji . . . duhovnega poslopja (S. Thom. Quodlib. 1. art. 14), in imajo pomočnike svojih opravil, duhovne, ki izveršujejo njihove sklepe. To je vstava Cerkve na kteri noben človek nič ne more prenaredjti, in po tem se mora ') Previdnost ima svoj sedež v umu; vladati in voditi pa je ravno opravilo uma; zato naj sleherni, kolikor se vdeležuje vladanja in voditve, ima tudi um in previdnost. Očitno pa vladati in voditi ni reč podložnika kot podložnika in ne hlapčeva kot hlapca, temveč njegova reč je, vladan in vojen hiti. Toraj previdnost ni čednost hlapčeva in podložnika kot hlapca in kot podložnika. Ker pa vsak človek kot umno bitje ima nekaj deleža pri vladanji po sodbi svojega uma, mu potem takem tudi pristuje previdnost. Od tod je očitno, da previdnost ima biti pri vladarji in pri podložnih, in sicer kakor je rečeno v šesti knjigi (Aristotelovi), pri vladarji kakor umetnost v tvornem umetniku, pri podložnih pa kakor pri listih, ki osnovo umetnikovo z rokami izdelujejo. (S. Thom. Sumin. Theol. II. II. qu. 47. art. IS.) =111111 9999999999999999999999999999999999999999999999999999 234853535348535323534848485389485302234823234853535348020153232353530201010253532348485353485348485353 I ravnati očitno življenje. Zato, kakor je škofom pri opravilu njih f | škofij potrebna zveza z apostoljskim Stolom, tako morajo duhovni | | in verniki v najtesnejši zvezi s škofi živeti in delati. — Utegne se | | pač nameriti, da je pri kakem škofu kaj manj hvale Arednega v § | nravi ali manj poterdivnega v mislih; toda tudi takrat bi se pa | noben zaseben vernik ne smel prederzniti sodbo si prilastovati, § 1 ktero je Kristus Gospod izročil izločno tistemu, ki ga je postavil | | nad jagnjeta in ovce. Nobeden naj ne pozabi premodre besede | | Gregorija Velikega: Opominjati je treba podložne, da naj 1 1 ne sodijo prederzno o življenji svojih predstojnikov, ako | | v njihovem djanji vidijo morebiti kaj graje vrednega, | | da sami kje po tem, ko napčnost sicer vredno grajajo, iz | | napuha globokeje ne padejo. Opomniti jih je treba, da ko | 1 prestopke višjih vidijo, ne postanejo zoper nje prederzni, f | temuč da celo pri njih velikih pregreških sami pri sebi | | tako mislijo, da se iz strahu pred Bogom ne branijo | | spoštovanje njim ohraniti . . . Djanja predstojnikov ne | | sekaj z ustnim mečem, če tudi se ti v resnici graje | 1 vredno zdi. (licg. past. p. III. c. 4.) 15. Da bo vse dosedaj rečeno kaj izdalo, skazujejo | | sv. Oče ob kratkem, kakošno mora biti lastno življenje | | kristjanov. | Vendar ves trud bi. malo zdal, ako bi se tudi življenje ne = = ravnalo po predpisih kerščanske čednosti. —■ O judovskem ljudstvu = = pravi sv. pismo: Dokler niso grešili pred obličjem svojega = | Boga, se jim je dobro godilo. Zakaj njih Bog sovraži hu- = | dobijo . . . Ko pa so bili odstopili od pota, kterega jim | | je bil Bog dal, da naj hodijo po njem, so bili pokonče- | | vani v bojih od mnogih narodov. (Judit. 5,21.22.) Judovski | | narod jo bil prcdpodoba kerščanskega ljudstva, in v tem, kar se | | je starodavne čase z njim godilo, je bila velikrat podoba pri- | | hodnje resnice. Toda Božja dobrota je nas obsipala in osrc- | | čevala z veliko večimi dobrotami, zato pregreha nehvaležnosti | | dela grehe kristjanov še veliko hujši. | . | Cerkev sicer o nobenem času in nikakor ne bo zapuščena f | od Boga; toraj nima za kaj bati se pred človeškimi hudobijami: | | narodom pa, ako zaveržejo kerščansko čednost, ni dana ta go- 1 | tovost. Zakaj greh narode v revščino pahne. (Preg. 14, 34.) § | — Ako so vsa pretekla stoletja skusila tehtnost in resnico tega | | pregovora, kako da bi naše stoletje tega ne poskusilo ? Že kažejo § ■iiinTiiiiMi.....iniiiitiiiiiiniiiii........niiii...........iiiiiiiiiitr...........iiiiiiiiiiiinii.............■.....mi..................................iii=iiiim I — 21.— = 022353534823234853482323480201532301000200025300020002010223480153485323482353535353535391024848535348 5348894823232348485353234848534853535353485348480100015323535348230201020102020202535323020101532323010201000253484800005353484800530153535353480053235323482348535323 4848485353530001025302005348534823235348482353534823532353485348232353534853484853235353485348234823484848232353534853535348482348234853535353534853534853534853535353 mnoga znamenja, da zaslužene šibe nastajajo, in ravno to poter- | juje stanje po deržavah; sej marsiktere so pretresene po notranjih § hujavah, nobene pa ne vidimo vsestransko varne. Ako tedaj brez- | božna strančarstva gredo prederzno na dalje to pot, ktero so na- | stopila, ako se jim posreči, da za svoje hudobne zvijače in še | hudobniši naklepe pomočke in moč dosežejo, kakor se šopirijo, | se je pač bati, da utegnejo cele deržave v njih naravnih temeljili | razdjati. — Tacih strahot pa človeška moč sama no more odver- | niti, zlasti ker od kerščanske vere odpadla večina pravično kazen 1 za svojo prevzetnost v tem tcrpi, da od svoje strasti zaslepljena 1 zastonj resnice išče, zmoto sprejema za resnico in se domišljuje 1 za modro, ko hudo imenuje dobro in dobro pa hudo, temo | ceni za luč, luč pa za temo. (Ig. 5, 20.) 16. Se dalje sv. Oče govore o pomočkih kerščanske i čednosti in še zlasti o ljubezni. Pravijo namreč: Tu mora tedaj Rog pomagati in v spominu svoje dobrotljivosti = deržavnemu družbinstvu roko podati. Zato, kakor smo že drugej resno opominjali, moramo z vso prizadevnostjo in stanovitnostjo | v ponižni molitvi klicati k dobrotljivemu Bogu, da so zopet po- | vzdignejo čednosti, ktere življenje store kerščansko. Prav posebno pa se mora zopet obuditi in gojiti ljubezen, ktera kerščanskcmu življenju posebno pomoč daje, in brez ktere | celo čednosti nobenih ni, ali pa so brez sadu. Zato sv. Pavel opo- | minja Kološane, da naj se varujejo vsacega greha, in si prizadevajo | doseči hvalo v raznih čednostih, ter pristavlja: Cez vse to imejte | ljubezen, ktera je vez popolnosti. (Kol. 3, 14.) Zares, | vež popolnosti je ljubezen, ker tiste, ktero jo obdala, z Bogom samim najtesneje zveže in stori tako popolne, da svoje dušno živ- | ljenje iz Boga zajemajo, v Bogu žive, ga zopet Bogu povračajo. | Ljubezen do Boga pa se mora družiti z ljubeznijo do bližnjega, | ker ljudje imajo delež na neskončni dobroti Božji in njegovo podobo | in obliko zaznamnjano na sebi nosijo. To zapoved imamo od | Boga, da kdor ljubi Boga, naj ljubi tudi svojega brata. (1. Jan. -i, 21.) Ako kdo reče, ljubim Boga, in sovraži svojega brata, je lažnik. (1. Jan.4, 20.) To zapoved | o ljubezni je pa njen božji začetnik imenoval novo, ne kakor da bi še nobena zapoved ali narava sama ne zapovedovala, da naj | se ljudje med seboj ljubijo, temveč, ker kerščanski način ljubezni | je bil čisto nov in neslišan, odkar so ljudje pomnili. Zakaj Jezus | Kristus je tisto ljubezen, s ktero jo od svojega Očeta ljubljen in | 010253235348535300010201535348000102022323534848482323235353234853535353535348485300010248235348535302022321 535348235348535391234848534848002353482353480202000123485353535348482348484848534800022348010201025353 2348484848535353484823482323485353534853532348535323534801535353485348484848484853535348235353485353534848532353535348532348485353534848535353485353485348232348535348 IHIII=IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!IIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIII1IIIIIIIMIIIIIIIIMMIIII | s ktero sam ljudi ljubi, prosil tudi za svojo učence in prijatelje, § | da morejo v njem biti eno serce in ena duša, kakor sta on sam | | in Oče eno v bistvu. Slehern ve, s koliko močjo se je ta zapoved § | od začetka kristjanom globoko v serca vsadila in kolik prelep sad | | edinosti, medsebojne dobrovoljnosti, pobožnosti, poterpežljivosti in | | stanovitnosti je rodila. Zakaj si ne prizadevamo posnemati izgleda I | svojih prodnikov ? Ravno naši časi nas močno priganjajo k ljubezni. | | Ko brezbožni obnavljajo sovraštvo proti Jezusu Kristusu, so mora | | zopet povzdigniti tudi kerščanska bogoljubnost, obnoviti se ljubezen, f | ki je mati slavnih del. Neha naj tedaj vsak razpor, umolknejo naj | 1 prepiri, kateri bojnikom moči slabe in veri nič no koristijo. V duhu I | po veri sklenjeno, v ljubezni po volji zedinjeno, naj naše življenje | | toče v ljubezni do Boga in bližnjega, kakor je prav. 17. Zopet dalje učijo sv. Oče, kako potrebna je iz- | | reja otrok. O tej priliki naj posebno opominjamo družinske očete, naj si = prizadevajo po teh predpisih svojo hišo vravnavati in svoje otroke 1 | odgojevati. Sej v družini jo podlaga za deržavo in po večem med | = domačimi stenami se pripravlja za deržavo sreča ali pa nesreča. 1 = Zato tisti, ki hočejo deržave odtergati od kerščanstva, doslednjc pri- | | čenjajo pri korenini in skušajo družinsko življenje okužiti. Od tega | = hudodelstva jih celo ta misel ne odstraši, da s tem staršem naj- | = večo krivico delajo. Kajti po natori je staršem lastna njih pravica, | | svoje otroke izrejati in ob onem njih dolžnost, za to skerbeti, da se | | izreja in nauk otrok zlaga s poslednjim namenom, zarad ktorega 1 | so od dobrotljivega Boga prejeli zarod. Zato se morajo starši pri- | | zadevati in truditi, da v tej reči odvernejo vsako krivico in se po § | vsaki ceni poganjati za pravico, da otroke, kakor je njih dolžnost, = | kerščansko izrejajo, in zlasti, da jih varujejo tistih nevarnih šol, | kjer se je bati, da se utegnejo nasrobati strupa brozbožnosti. Ako jo | I prašanje za pošteno izrejo mladine, ni prevelik noben trud in | | nobeno prizadevanje. V tem oziru so mnogi katoličani res vsega § | občudovanja vredni, ker med raznimi narodi so z velikimi stroški | | in še z večjo stanovitnostjo vstanovili lastne šole za poduk mladino. | | Tako zveličavne zglede je treba posnemati, kjer koli okoliščine časa § | to primerno kažejo. Pri tem pa naj se deržo glavnega pravila, da | | na domači odgoji otrok je vseskozi največ ležeče. Tam, kjer se f | mladina v hiši staršev vterdi v redu poštenega življenja in v spol- | | novanji kerščanskih čednosti, tam imajo tudi deržave veliko brambo f | za svojo varnost. | — 23 — 532323234853010048010102484802000202010102025353235353234823535348534848232348005353232323912323000053 4823535390534823534800022353235348535323534853534823535353234853534848000153025353534823534848480001235353235353482323484802235353484853485353535348485353485348484848 1=111111 18. Nasleduje še opomin za razširjanje te okrožnice = in nje dokončanje. Papež pravijo na vse zadnje: Mislimo, da s tem smo povzeli po večem vse to, kar morajo | spolnovati katoličani sedanjega časa in tudi česar se jim je varovati. § — Preostaja poskerbeti še eno, in to je Vaša naloga, častiti Bratje, | namreč, za to skerbeti, da se ta Naš glas razširi na vse kraje, ter | vsi spoznajo, kako silo potrebno je, da se res v djanji spolnuje to, | kar smo obravnavali v tem pisanji. Te dolžnosti ohraniti ne more = biti nadležno in težko, ker jarem Jezusov je prijeten in njegova | butara jo lahka. — Ako pa bi so zdela kaka dolžnost pretežka, si | bodete prizadevali s svojo Arcljavo in z lastnim izgledom to doseči, | da se sleherni bolj živo trudi ustavljati se težavam z nepremagljivo | serčnostjo. Povejte jim, kar smo sami že večkrat opominjali, da so | v nevarnosti naj imenitniše in potrebniše dobrote, za kterih ohra- | njenje ni noben trud pretežek; in da za vse terpljenje čaka naj- | veče plačilo, ktero si more pridobiti kerščansko doveršeno živ- | Ijenje. Drugač pa, za Kristusa ne hoteti se vojskovati je toliko, | kakor proti Njemu se vojskovati; in on sam priča, da bo vse tisto 1 zatajil pred svojim nebeškim Očetom, kteri koli njega pred ljudmi | nočejo spoznavati. (Luk. 9, 26.) Kar tiče Nas in Vas vse, pa prav zares, dokler nam je živeti, 1 nikoli in nikakor nočemo, da bi se Naša veljava, Naš svet in Naš 1 trud, kakor si bodi pogrešal v tem boju. Pa tudi ni dvomiti, da 1 s čedo in pastirji bode posebna pomoč Božja, dokler ne bode zmaga | privojskovana. | Povzdignjeni s tem zaupanjem, Vam, častiti Bratje, duhovstvu in | vsemu Vam podložnemu ljudstvu, kot predznamenjc nebeških darov = in v zastavo Naše blagovoljnosti prav iz serca podelimo v Gospodu apostoljski blagoslov. Dano v Rimu pri sv. Petru, 10. januvarija leta^ 1890, dva- | najstega Našega papeštva. | LEON XIII, | papež. = — 2*1 — 000053484848534853535353235323532323484848485323535353534823535353914853235302534853532323482323485301 020253532323480253532348484848535348232323480153485323530002015353485353485300535302892302534802532348 0101235323020102530102025353535348010253000102534823535348532353534848235353530253532348534848482323530248485353534853485348022353230223485348484853535353484853482353