LETO III. (VOL. III.) MARCH, 1911. ŠTEV. (No.) 3. In Jaz Te Še Ne Ljubim? Sestra Elizabeta. Pod krono trnjevo, krvavo si sklonil svojo trudno glavo, da kri je vroča prikipela, z rubini čelo li odela . . In jaz te Še ne ljubim? Pod biče stopil si grozeče, ki žgali brazde so skeleče, pa vzdihnil si. ko kri je lila, "Zato, da bolj bi me ljubila!" In jaz te še ne ljubim? Kako je rezal križ globoko, odpiral rano ti široko, ko zadnjo pot si hodil svojo — zato, da rešiš dušo mojo! 111 jaz te še ne ljubim? Na križ razpet si mislil na me, vso srčno kri prelil si zame, si ž njo na sveti les napisal, da grehe moje si izbrisal . . . In jaz te še ne ljubim? Pod krono trnjevo, krvavo si nagnil svojo trudno glavo, umiral si ob misli eni: "Ta duša mora priti k meni." In jaz te še ne ljubim? Kako, Gospod, je to mogoče, ljubezen da ljubezni vroče a meni se srce ne vname, če tudi vse si toril zame. .. O, daj mi, da te ljubim! Izdajajo Slovenski frančiškani.—Published by Franciscan Fathers. Po odloku nadškofa JOHN FARLEY-ja je "Ave Maria" cerkven list in družba Sv. Rafaela cerkveno pripoznana in priporočena. Zakaj Preganja Brezverstvo Cerkev Kristusovo ? Piše ...G... (Dalje.) Hoja sveta zoper Cerkev Kristusovo ne moremo prav lahko razumeti Kaj pa je zakrivila ta nevesta Kristusova, da jo spremlja sovraštvo in preganjanje od njenega početka, pa notri do današnjega dne? Kaj je zakrivila, da vidimo zoper njo skoraj vedno združene vse moči, združene v strastnem boju zoper njo? Če preiščemo zgodovino Cerkve in premislimo, kaj je ona storila, kako je ona delovala, ali nismo prisiljeni, da obrnemo na njo besede, ki jih je zapisal o njenem ustanovitelju Jezusu Kristusu sv. pisec: "In je hodil okoli, deleč dobrote in ozdravljajoč vse; kajti Bog je bil ž njim?" (Dj. ap. 10,38.) Ali ni bila morebiti Cerkev, ki je zdrobila za človeka tako poniževalno poganstvo in vdihnila človeštvu novo, veličastno in vzvišeno življenje? Ali ni bila ona, ki je pripeljala ljudi iz teme nevere k svetlemu solncu resnice in milosti? Ali ni bila ona, ki je dala deželam, kjer je bila poleg malikovanja razširjena tudi posirovelost, pravo oliko? In kdo jc odstranil oni strašni prepad, ki je ločil v času pred Kristusom različne stanove, ako ne sv. cerkev? Njo vidimo v boju zoper napuh in skopost, zoper grešno vživanje in razkošje, njo vidimo v boju zoper toliko in toliko nečloveških in ostudnih navad—zmislimo se le na darovanje živili ljudi, posebno otrok malikom. Cerkev razširja med vsemi narodi svetost in vzvišeno ljubezen, navdaja srca s hrepenenjem po vsem, kar je dobrega in plemenitega, blaži in spopolnjuje človeka. Najboljši ljudje in najplemenitejši, kar jili pozna, svet, so bili udje sv. Cerkve, od nje vzgojeni. V nji vidimo sto in sto mučen cev, ki so dali življenje za sv. Cerkev in njen nauk. V nji vidimo nepreštete množice misijonarjev, ki so šli med pogane in krivoverce, da bi jih privedli do resnice in omike. V katoliški Cerkvi vidimo nebroj požrtvovalnih src, ki so vse svoje življenje posvetila Bogu in ljubezni () in bi se lahko brezplačno peljala nazaj v domovino. Tedaj o kaki "trgovini" sploh niti govora ni. Pri nas niso marali za dekleta po saloonili in vinotočih, še predno je mesto izdalo naredbe proti natakaricam, ker so smatrali to sramotno za saloon in pa za nedostojno, ker je proti temu že ves ameriški čut. Kraji popivanja se res malokje drže dosti obzirno ali dovolj dostojno. Posebno nesrečna je navada ali razvada takozvanega "treatanje." To grda razvada širi razuzdanost in pijančevanje! Pueblo je v tem, kakor vsa druga ame riška mesta. Saloonkeeper, ki ima polega sa loona še boarding house, si mora držati služkinjo, ki pa trdo zasluži svojo plačo in čaka primerne prilike da se omoži in si tako zagotovi pošteno prihodnjost. Toda naša dekleta se navadno ne silijo tja, kjer se popiva. Le redko se najde kaka nespametno dekle, ki se sama sili tja, kamor ne spada, zlasti ako je gospodinja ali morda celo mati premalo pazna. To so pa le izjeme in so se vedno godile. Grajati se mora vse, kar je mladini pogubno. Toda podtikati slučaje celemu narodu, je pa nad vso mero krivično!" Obema tema dvema izjavama pritrdimo popolnoma tudi mi. Res skrajna krivica je, podtikati nam vsem nekaj, česar ni v resnici. Toraj mi konstatujemo, da med nami ameriškimi rojaki do sedaj niti govora ni o kaki "trgovini," še manj o kaki organizirani trgovini. Zato naj bi bila dolžnost gospodov na Dunaju, da bi se bili preje na nas obrnili za pojasnilo in za mnenje, predno so priobčili ta članek, ki obsega teške otožbe zoper nas vse Ameriške Slovence. Mej tem, ko se nekaterim očita kriminalna dejanja, se očita na drugi strani drugim, da smo brezskrbni in malomarni, da k tolikemu hododelstvu molčimo in mirno gledamo. Priznavamo radi. da se je to zgodilo iz gorečnosti za dobro stvar! Toda tudi gorečnost ima svoje meje! Zlasti je pa neodpustno, ako se nekaj kar naravnost trdi kot resnično in to podtika celemu narodu! Ne, imamo ameriški Slovenci svoje napake, imamo med sebo marsikaj, kar ne zasluži pohvale, imamo rojake, ki ne žive vzorno, ki delajo sramoto svojemu slo venskemu imenu, toda, da bi se komu mogla dokazati ta sramotna trgovina, pa ni res. Zatoraj v imenu rojakov slovesno protestu-jemo proti takemu sramotenju ameriških Slovencev in zavračamo to z vso odločnostjo kot krivično in neresnično in brez vsake prave podlage! Družba Sv. Rafaela, o. Kazimir Zakrajšek, O.F.M., tajnik. Velikanocna Spoved! Sv. postni čas je zopet tu. Z vso svojo res-nobo in svetostjo trka na naša srca in nas kliči nazaj k Bogu, nazaj v naročje naše dobre matere sv. cerkve v dobri in skesani spovedi! Kliče nas k veliki pojedini katero je pripravil Jezus, naš Odrešenik, svojim ljubljencem v Zakramentu sv. Rešnjcga Telesa! Sv.cerkev nas bo te dni klicala k sv. zakramentom! Kazala nam bo sv. Križ in na njem Tistega, ki je dal za nas svoje življenje, ki je dal svojo kri za naše zveličanje! "Glej, toliko je vredna tvoja duša!" Tvoj Bog toliko za njo stori! Ti pa ... ! Razni misijonerji bojo obiskovali naselbine in dajali prilike rojakom, da opravijo svojo dolžnost! Rojaki, ne pozabimo porabiti prilike, ki se nam bojo ponujale! Ako v kraj pride duhov- nik, katerega razumeš, ne odlašaj! Pojdi, odloži zopet butaro grehov! In pokrepčan boš zopet za eno leto. Morda bo to tvoja zadnja spoved v življenju! Morda drugo leto, o veli-kanočnem času boš že ležal mrtev v grobu! Lani je misijonar obiskal neko slovensko naselbino. Rojak, ki se je imenoval sebe "naprednega," se je norčeval iz rojakov, ki so šli k spovedi: "Le pojdite f. . . poslušati! Jaz ga pa ne grem!" Slučajmo ga je srečal duhovnik in mu prigovarjal, naj pride tudi on. Zastonj! Smejal se mu je. Malo mesecev potem je bilo, ko so temu duhovniku sporočili: "Gospod, sc spominjate tega in tega, ki se Vam jc posmehoval, ko ste ga navajali k spovedi? V jami ga je pobilo. Prinesli so ga v bolnišnico še živega. Ko se je zavedel za trenutek, zaklical je še: "Po gospoda! Po gospoda!" "O zakaj se nisem o velikinoči spovedal!" in kmalu na to umrl." Vse rojake v naselbini jc to pretreslo! Zatoraj ne odlašajmo! Ako pa v kako naselbino do sedaj še ni prišel duhovnik, poskrbite si ga gotovo! Obrnite se na bližnjega slovenskega duhovnika. Ali obrnite se na družbo sv. Rafaela v New Yorku. Kaj nam pomaga, če si vso Ameriko spravimo v svojo last, če si pridobimo vse milijone ameriške, če bomo pa pogubili svojo dušo in se vekomaj nesrečne storili! Delaš v jami, globoko pod zemljo. V vedni nevarnosti si, da te ne pobije! Koliko tvojih prijateljev je že pobilo! Pomisli nazaj! Kaj misliš, da se tudi tebi ne more pripetiti nesreča? Kje imaš zagotovilo varnosti? In ako te Bog nenadoma pokliče iz sveta, kaj bo s teboj? Kaj ti bo potem koritilo vse premoženje, kaj vse razve-seljevanjc, kaj vse uživanje! Kaj boš imel od tega, ako si bil "napreden," ako si bil morda celo "svobodomiseljn," koristilo ti pa bo, če boš "krščanski" če boš veren kristjan! Če se ti pa prijatelji posmehujejo, ako spolniš svojo dolžnost, le pusti jih! Prišel bo čas, ko se ne bojo smejali, ampak ko bojo obžalovali svojo nespamet in zmoto. Toraj, dragi, vsi opravimo velikanočno dolžnost '. Prva Vzgoja. Piše Rev. J. T. Človek je takoj v mladosti nagnjen k dobremu in slabemu. Zc v najnežnejši dobi se kaže otrok zmožnega za dobro in slabo. Navade prvih let se pa težko izrtijejo v poznejših letih. Zato je treba, da pomagamo otroku premagati slaba nagnenja, da ga izpodbujamo k dobremu in odvračamo od slabega. Le tedaj bo rastel kakor nežna cvetka in se nagnil po naši volji. Deček je njiva, katero je Bog posejal s zrni kreposti. Toda to zrno bo zamorila ljulka, katero seje sovražnik v srca, ako ne pribiti radodarna roka in je ne izruje o pravem času. To so spoznali že stari pogani. Slavni Plutarh piše v Likurgovem življenju: "Kakor je treba takoj od rojstva ravnati ude, da se razvijajo redno in ravno, tako je treba takoj v začetku likati in popolniti otroške značaje; kajti ona narava, še vsa sveža in mehka, je lahko upogibljiva, in dobre navade se vtisnejo lažje v otroško dušo. Kar se utrdi, je težko upogniti. Kakor pečat v mehek vosek, tako se vtisne nauk v spomin otroku." Isti pisatelj trdi, da jc pravočasna vzgoja vir vsega dobrega in poštenega. Pravi tudi, da dober učitelj vsaja dobre opomine in zdrave ukaze v mlade učence prav tako, kakor izkušen poljedelec kole opore ob nežnih rastlinah, da rastejo ravno. Kakor pogani, istotako učijo krščanski pisa telji. Dokazov krščanskih pisateljev je toliko in tako jasnih, da ne preostaja nikakega dvoma. Sv. Klemen Aleks. pripisuje dobri vzgoji, ki se poda mladim srcem, vsa lepa nagnjenja, vse kreposti, vse dobro. Sv. Bazilij piše: "Mladenič je enak mehkemu vosku, ki prejme in ohrani ono obliko, ki 11111 jo damo." In kliče: "Trudimo se toraj, da bomo takoj v prvih letih prodrli otroku v dušo in ga vadili v dobrem!" Isto uči sv. Ilieronim: "Otrok" pravi 011, "ima v naravi nekaj, kar ga stori upogljivega, da ga upogibamo po svoji volji. Zato ga je treba vaditi v dobrem, dokler je mlad, dokler ima dušo, ki se pusti voditi." I11 drugodi: "Le s težavo je izrovati, kar je prišlo v dušo v otroških letih. Posoda ohrani dolgo duh in okus po pijači, katere se je nasrkala, ko je bila nova . . . Kakor voda sledi prst, ki ji zariše pot, tako sc ta nežna doba upogne 11a eno ali drugo stran; kamor jo boste peljali, vam bo sledila." Nič manj so mogočne besede slovitega Pavla Segneri. Ta prvak laških govornikov in istočasno iskušen učitelj piše v svojem "Cristiano istruito," sledeče: "Otroška doba je liki kamen, pripravljen za delo. Kakor kamen, tako sprejme 011a vse poteze kreposti in napak, ki se dajo s prvimi udarci. I11 ona naravna oblast, ki jo imajo višji nad nižjimi, stori, da imajo njihovi opomini in zgledi nepresežen vpliv. Zato je treba začeti v pravem času; zakaj, kakor je lahko utrditi otroka v dobrem, dokler je upogljiv, istotako ga je težko omehčati, ko je postal trd in neupogljiv." Poslušajmo, dragi rojaki in rojakinje, nauk teh mogočnih učiteljev. Skrbimo za otroke, katere nam je izročila božja Previdnost! Preskrbimo jim takoj v nežnih letih krščansko vzgojo! Pomagajmo jim v dobrem in jih od-daijujmo od slabega! Pazimo vedno, da se ne udajo slabim razvadam in tako jih bomo videli rasti družinam v tolažbo, družbi v čast, stopajoče po poti, ki edin,a vodi do pravega cilja. Katoliška organizacija Kolumbovih Vitezov (Knights of Columbus), je dala nov dokaz svojega verskega prepričanja. Kakor znano, so vstanovili ameriški škofje v Washingtonu, D. C. katoliško vseučilišče za vse Združene Države, kjer se morejo katoliški mladeniči izobraževati v znanostih, ne da bi bili v vedni nevarnosti, da jih brezverni profesorji oropajo najdražjega bisera sv. vere. Toda ta ustanova potrebuje velikanske svote denarja vsako leto za vzdrževanje. Katolikov je toliko milijonov v Združenih državah, ali bi ne bila sramota, ako bi si ne mogli vzdrževati svojega lastnega vseučilišča. Tako so sklenili Kolumbovi Vitezi, da bojo kot katoliška organizacija, tudi temu zavodu stali na strani in ga podpirali. Te dni so izročili vseučilišču $148.1)97.13 za vseuči-liško knjižnico. Poleg tega daru dobil je zavod tudi veliko osebnih darov v ta namen in veliko raznih dragocenih knjig, tako da bo sedaj ta knjižnica ena največjih in najlepših v Združenih državah! Čast taki katoliški organizaciji!