AMBICIO AKTUALEN ABONMA I§»p ai 2003/2004 ---------------* # #----------------------- evropske uspešnice besedila, prvič uprizorjena v Sloveniji sodobne drame aktualne teme zmeraj sveža klasika vrhunski režiserji izleta v leto številčnejša igralska ekipa zanimivi gostujoči igralci ABONMAJSKE PREDSTAVE 1. Roland Schimmelpfennig: PUSH UP 1-3 režija Mateja Koležnik 2. Witold Gombrovvicz: IVONA - PRINCESA BURGUNDIJE režija Vito Taufer 3. Mark Ravenhill: NEKAJ EKSPLICITNIH FOTK režija Eduard Miler ------------------------------------------------ GOSTUJOČI PREDSTAVI V REDNEM ABONMAJU 4. Juan Radrigan: HRIBOVKE (koprodukcija PG Kranj in PDG Nova Gorica) 5. Carl o Goldoni: KRČMARICA MIRANDOLINA (Gledališče Koper) GOSTUJOČI PREDSTAVI v ŠTUDENTSKEM ABONMAJU 6. Peter Weiss: PREGANJANJE IN UMOR JEAN-PAULA MARATA, KAKOR JU PRIKAZUJE CHARENTON5KA IGRALSKA DRUŽINA V REŽIJI GOSPODA DE SADA režija Matjaž Pograjc (Slovensko mladinsko gledališče Ljubljana) 7. Agota Krištof: ŠOLSKI ZVEZEK 'ežija Ivana Djilas (SNG Mala drama Ljubljana in E.P.I. center) PREDSTAVA ZA OTROKE IN MLADINO Večavtorjev: OTEM SE NE GOVORI (obnovitev predstave) za otroke med 7. in 10. letom 34. TEDEN SLOVENSKE DRAME Festival, na katerem boste imeli enkratno priložnost videti najboljše Podstave, nastale po slovenskih dramskih besedilih, bo tudi tokrat potekal v Prešernovem gledališču v mesecu marcu. Razpis za nagrado Slavka Gruma za najboljše dramsko besedilo bo objavljen v mesecu septembru. ff uvbhooit 6,' fl930č"?G1 KAZALO ---------------------$ # #----------------------- UVODNIK Borut Veselko.................................7 KRASNI NOVI SVET Marinka Poštrak......................n KAJ JE BILO IN KAJ BO NOVEGA.........................16 abonmajske PREDSTAVE Ro,and Schimmelpfennig PUSH UP 1-3...................22 w'told Gombrowicz IVONA - PRINCESA BURGUNDIJE........28 Mark Ravenhill NEKAJ EKSPLICITNIH FOTK...............34 gostujoči predstavi v rednem abonmaju Carl° Goldoni KRČMARICA MIRANDOLINA..................40 Juan Radrigan HRIBOVKE...............................46 gostujoči predstavi v študentskem abonmaju Peter Weiss PREGANJANJE IN UMOR JEAN-PAULA MARATA....52 Agota Krištof ŠOLSKI ZVEZEK..........................56 PREDSTAVA za otroke in mladino Več avtorjev O TEM SENE GOVORI.......................60 ponovitve iz prejšnjih sezon Moliere SKOPUH.......................................66 Anton Tomaž Linhart ŽUPANOVA MICKA...................70 Janusz Gfovvacki ANTIGONA V NEW VORKU ...............74 °:|on von Horvath VERA LJUBEZEN UPANJE...............78 Jor5e Accame BENETKE.................................82 Harold Pinter ZABAVA ZA ROJSTNI DAN .................86 r°kgre BLOK..........................................go Svet,ana Makarovič SAPRAMIŠKA........................92 Nagrade v sezoni 2002/2003 ..........................94 Toden slovenske drame.............................96 G°5tovanja v tujini.................................100 Opisovanje abonmajev................................104 Tonik in sedežni red................................108 UVODNIK --------###------- Ko sem se loteval svoje sedanje funkcije v Prešernovem gledališču, seveda nisem prav dobro vedel, kaj me čaka. Negotovost je bila moja sopotnica. A vsakič, ko nam je kaj novega uspelo, sem bolj mirno gledal v svetlo bodočnost. Pomanjkljivosti, ki sem jih opazil, so bile samo naloge, ki jih je bilo treba opraviti. In vsi sodelujoči se jih lotevamo z veliko željo in ljubeznijo do gledališča. V takem okolju in s predanimi sodelavci je lepo delati; ko novinarje ali kolege zanima, kako dolgo mislim vztrajati, ne znam povedati, koliko časa, odgovorim le: dokler bom lahko stvari spreminjal na bolje, dokler bom imel občutek, da se da kaj narediti. Vem, da je za spreminjanje potreben čas: kakorkoli močno se v barko zaletavaš, se ne premakne. Če se nasloniš nanjo in vztrajaš, se bo. Nisem ravno razvpit po vztrajnosti, pa vendar se mi še zdi vredno. Gledališče je raslo v vseh pogledih že pred mojim časom; mislim, da ni preveč samohvalno, če trdim, da z isto vztrajnostjo rase še naprej. iAO CKED omo ©ERO EVI L OXIC »YCHO IVE RTF J Naše predstave niso samo vse boljše, tudi vse bolj opazne so. Predstave in igralci dobivajo nagrade, vabijo nas v tuja mesta, festival Teden slovenske drame gosti vse bolj ugledne goste, nagrajuje vse boljša slovenska dramska besedila in vse boljše slovenske drame. Končno vsa Slovenija ve, da je v Kranju festival, za katerega mi sami želimo, da bi resnično vplival na razvoj slovenske dramatike. Festival, ki so ga mediji opazili in se začeli ozirati nanj, "kot daje pomemben". Celo vedno bolj previdni gospodarji podjetij so opazili našo podjetnost in ji priskočili na pomoč. Ministrstvo za kulturo je v svojih izjavah na moč zadovoljno z našim delom in tudi tuji opazovalci so ne samo opazili, temveč tudi nagradili naš trud s ponudbami za sodelovanje. Rogal Court, na primer, je kot BAD rezultat sodelovanja med našim gledališčem in VIC-KI njihovim literarnim umetniškim direktorjem >TQp| Grahamom Wybrowom povabil mlado avtorico Martino Šiler v šolo dramskega pisanja. Po gostovanju v Združenih državah Amerike smo povabljeni še v Čile in Panamo, pa v Grčijo na gledališko olimpiado, Slovaki pripravljajo slovensko predstavo... CRA% SYOH< EVI L TOXI< Vendar sem prepričan, daje edina prava nagrada za gledališče publika. In mi imamo svojo zvesto publiko in naša publika, upam, nas je vzela za svoje in nas ima rada kot mi njih. Lepo nam je, saj se ob zvestih gledalcih počutimo varne. Kaj pa vsi ostali? Kaj je s tistimi, ki jim še ni mogoče reči "zvesta" gledališka publika? - Teh, kot da ni... So poceni komedije res edini način, da gledališče pridobi svojo publiko? Je res treba pregnati iz gledališča vsakršno misel?... Seveda bomo poskusili privabiti gledalce tudi s smehom, s komedijami, saj se tudi sami radi smejemo, ampak radi bi vam skozi smeh pokazali tudi "ogledalo sveta". Gledališče naj, bi lepo prosil, ostane svetišče misli, estetike, kritike. Se malo bomo vztrajali v tem hotenju, preden popustimo -dokler bo še koga zanimalo to, kar počnemo, - potem dobite na jedilniku "lobotomijo". Pridite, saj nas brez vas ni! Borut Veselko, ravnatelj P6K MARINKA POŠTRAK vodja umetniškega oddelka in dramaturginja KRASNI NOVI SVET ------- Drage naše gledalke in gledalci, spremljevalci, opazovalci in naključni obiskovalci! To gledališko sezono vas bomo s predstavami, ki si jih boste ogledali, popeljali v krasni novi svet. Ta v našem gledališču že nestrpno čaka na vas. In če se še niste, se boste (verjemite) prav kmalu znašli v njem: doma ali na delovnem mestu. Nenadoma vas bo zajel v svoj hitri vrtinec in vas zvrtinčil proti vrhu ali vas neusmiljeno izvrgel že po prvem krogu. Ker, kot ste najverjetneje že sami ugotovili, morate biti v svetu, v katerem živite, hitri in učinkoviti, lepi in mladi, uspešni in ambiciozni. V tako koncipiranem krasnem novem svetu niso zaželjena pretirano izražena čustva. Ta je potrebno čim bolj potlačiti, da bi bili vsaj navzven videti neproblematični in seveda funkcionalni. Prav tako ni prostora za drugačnost ali toleranco. Vse mora biti opravljeno hitro in brez napak, brez prevelikih osebnih primesi ali zmede, ki jo vnaša dvom. Od vas se zmeraj bolj -na vseh področjih življenja - pričakuje, da delujete uspešno in zanesljivo. Da koristno upravičite svoje bivanje. Da ste učinkoviti. Vse drugo je izguba časa. In čas je, kot pravi pregovor, denar. In tu je kleč, bi rekel dobri stari Hamlet. Da smo se znašli v svetu, ki mu vladajo moč, denar in hlastanje za užitki. Za vse to pa je potrebno predvsem uspešno funkcionirati. Dobro, bolje, najbolje. Riniti in se preriniti navzgor. Čim više in čim dlje. Za vsako ceno. Zakaj vam govorim o tem? Zato, ker bodo natanko o tem krasnem novem svetu, ki ni zmeraj tako krasen, kot se zdi, govorile predstave, kijih boste letos gledali v našem gledališču. Spregovorile vam bodo o razkoraku med željami in realnim stanjem, čustvi in uspehom za vsako ceno, videzom in intimnostjo. V takšnem svetu ni vedno lahko živeti. Od vas pričakuje, da ste uspešni, ne zanima pa ga, kakšno ceno morate plačevati za to. Gotovo ima vsak izmed vas že izkušnjo pogovora s šefom, v katerem ste ga prosili za napredovanje ali višjo plačo, izkušnjo s sodelavci, ki so napredovali, ker so bili bolj brezobzirni kot vi, izkušnjo, ko ste morali med pogovorom z nadrejenimi ali sodelavci v sebi zamolčati jezo in gnev, ker vas niso dovolj cenili in upoštevali. In točno o tem bo spregovorila že naša prva premiera s pomenljivim naslovom Push Up. Spregovorila bo o želji, kako se preriniti oziroma poriniti čim dlje in čim više na delovnem mestu, in hkrati že odgovorila na vprašanje, kako visoko ceno je potrebno plačati za to. Cena za zriniti se gorje seveda pogojena z izgubo privatnega življenja, cena za tak tempo je osamljenost in obsedenost z izgledom, cena za to je povprečnost in odtujenost, strahovi, da se bodo nenadoma razkrile vaše napake in nemoč. Cena za to je strah pred neuspehom, pa tudi obup in norost. V takšnem svetu ni preprosto živeti, pa čeprav morda živite nekje visoko v gorah, oddaljeni od civilizacije, tako kot tri sestre v čilenski drami Hribovke. Morda vam je zaradi tega še toliko težje, tako kot je postalo življenje v popolni izoliranosti in osamljenosti težko tudi protagonistkam drame, ki na realističen in hkrati poetičen način govori o posledicah vdora civilizacije v najbolj oddaljene predele sveta. Čeprav prihaja zgodba iz daljnega Čila, bi se lahko zgodila tudi pri nas, nekje visoko v hribih ali celo v mestu; problem osamljenosti, strahu pred samoto in starostjo ter strah pred brezumnimi ukrepi vlade namreč velikokrat pesti tudi večino izmed nas. V svetu, ki hlasta za užitki, ni zmeraj užitek živeti. 0 tem vas bo prepričala tragikomedija Ivona - princesa Burgundije, ena izmed najvidnejših klasičnih iger o svetu dvornega blišča, ki mu vladajo zakoni moči, želje in užitka. V njem ni prostora za drugačne, za tiste, ki odstopajo od povprečno uveljavljene lepote, ni prostora za nekonvencionalni način obnašanja, kot tudi ni več užitka za tiste, ki so preobjedeni s plehkostjo hipnih užitkov. V Ivoni se bomo ponorčevali iz sveta politike in modnih trendov, razkrili ničnost in bedo snobističnega glamurja in tragiko tistih, ki ne spadajo v ta krasni novi svet. V svetu, ki mu vlada kapitalistična logika, ni lahko živeti z ideali o enakosti med ljudmi ali z iluzijami o spremembi družbene ureditve. 5 tem se srečuje tudi junak drame Nekaj eksplicitnih fotk sodobnega in v Evropi najbolj razvpitega avtorja Marka Ravenhilla. Srečuje pa se tudi s pomanjkanjem in z željo po ljubezni, s spoznanjem, da seks ni vse in da smo ljudje še zmeraj ranljiva in hrepeneča bitja, ki si želijo predvsem ljubezni in pripadnosti sočloveka. V svetu, kjer je zapeljevanje še vedno lahko užitek, je lahko živeti samo radoživi krčmarici Mirandolini v istoimenski komediji, pa se ta radoživka pri tem naleti na kopico zapletov, ob katerih se boste iz srca nasmejali. Prepričana sem, da mora gledališče dihati s svojim časom. Da ga mora odslikavati, o njem ponujati razmislek, se mu posmehovati, ga izzivati, problematizirati in nuditi estetski užitek. Prepričana sem, da vas mora nasmejati in razvedriti, a obenem ponuditi največ, kar je v naših okvirih mogoče in najboljše, predvsem pa ustvarjati predstave, ki govorijo o vašem življenju. Sodobna dram- ska besedila, ki govorijo o sodobnih problemih, z jasnimi in enostavnimi zgodbami ljudi vas bodo o tem nedvomno prepričala. Zato smo tudi mi začeli delovati tako, kot nam narekujejo pravila krasnega novega sveta, čeprav se s tem ne odpovedujemo njegovi kritiki in njegovemu smešenju oziroma problematiziranju. Brez lažne samohvale lahko rečem, da smo učinkoviti in uspešni. Da funkcioniramo dobro in da smo postali atraktivni. Ne želimo pa postati zgolj funkcionalni in uspešni za vsako ceno. To, kar hočemo, je več kot samo neobvezna zabava. To, kar si želimo, sta vrhunski gledališki užitek in razmislek. Razmislek o tem, kakšni in kdo v resnici smo ter v kakšnem svetu živimo. Zato bomo za vas uprizorili predstave, ki govorijo predvsem o tem. Zato smo izbrali drame najpomembnejših sodobnih in klasičnih dramatikov, teme, ki vas bodo nagovorile neposredno, in zgodbe, ki jih živite tudi sami. Zato smo povabili k sodelovanju uspešne in zanimive režiserje. Zato izbiramo in vabimo k sodelovanju najboljše igralce. Ponujamo Predstave, ob katerih se boste zamislili, v njih uživali in se smejali ter seveda prepoznali. V vaših željah in v vaši resničnosti. Marinka Poštrak, vodja umetniškega oddelka in dramaturginja POK KAJ JE BILO NOVEGA V PRETEKLI SEZONI? Nagrade na mednarodnem festivalu v Umagu za VERO LJUBEZEN UPANJE avtorja Odona von Horvatha: nagrada m najboljšo predstavo v celoti, nagrada občinstva, nagrada igralki Darji Reichman za vlogo Elisabeth Gostovanje oktobra 2002 v Argentini na mednarodnem festivalu MERCOSURs predstavo BENETKE (Jorge Accame) in s predstavo ŽUPANOVA MICKA A. T. Linharta tudi v Slovenski hiši v Buenos Airesu. Nagrada Združenja dramskih umetnikov igralcu Roku Viharju za vlogo Stanka v predstavi ZABAVA ZA ROJSTNI DAN (Harold Pinter) v režiji Vita Tauferja. *** Mednarodno obarvan TEDEN SLOVENSKE DRAME. Drugačen program za ŠTUDENTSKI in DIJAŠKI ABONMA. ™ Strnjena abonmajska ponudba. Gostovanje na festivalu Dnevi Zorana Radmiloviča v Zaječarju v republiki Srbiji z Linhartovo ŽUPANOVO MICKO. Naša igralka Vesna Pernarčič je prvič postala srečna mamica. Koprodukcijska predstava HRIBOVKE s Primorskim dramskim gledališčem Nova Gorica čilenskega avtorja Juana Radrigana v režiji čilenskega režiserja Marca Monsalveja. Premiera 23. junija 2003 na gradu Branik v Vipavski dolini. Gostovanje v začetku junija 2003 s predstavo BENETKE (Jorge Accame) na mednarodnem hispano festivalu AVANTE v Miamiju, ZDA. Gostovanje konec junija 2003 na festivalu LENT v Mariboru s komedijo BLOK (rokgre). KAJ BO NOVEGA V NOVI SEZONI? «* Zaposlili smo novega igralca Petra Musevskega. «* K sodelovanju smo povabili vrhunske gostujoče igralke in igralce. Med abonenti bomo opravili anketo. Ponudili vam bomo 5UPERABONMA. «. Pripravili še bolj udaren ŠTUDENTSKI in DIJAŠKI ABONMA. *«• Odšli na festival v Čile s predstavo HRIBOVKE Juana Radrigana. Ponudili vam bomo še več spremljevalnih in drugih dogodkov -koncertov, plesnih in opernih predstav. ~ Ravnatelj Borut Veselko bo že petič postal očka. Rezervirali nedelje za komedije. Oktobra gostovali s predstavo ZABAVA ZA ROJSTNI DAN Harolda Pinterja in v režiji Vita Tauferja na Borštnikovem srečanju v Mariboru. In še marsikaj, ker radi presenečamo in se pustimo presenetiti. ---# # #- IGRALCI ---& # #- Igramo za svoje življenje in izgubili smo ga vsi. Bilo je močno in široko kot gora, ki v soncu stoji. Zdaj je podobno podrtemu gozdu, Zmaju, ki leži pokončan, podobno posušenemu morju, cesti, ki človek je z nje pregnan. Igrali smo zanj, kot da je naše, kot za kri, za znoj, ki ga potim. Bilo nam je za srečo dano, da lahko vstali bi z njim. Eni so za kocke igrali, drugi za skrinj zaklad vabeč. Mi pa, vsi besni in divji, smo igrali za več. Saj je močnejše od vina in od vode, ko se utrga oblak, če si lahko kocka na mizi, če si v igri lahko junak. Vsi smo naključju verjeli, verjeli smo v "da” in "ne”. Igrali smo in zaigrali pekel, svoje duše in vse. Ne presojajte nam obraza, naš glas naj ne bo vam mar. Ne delajte iz nas prikazni, pa tudi pesmi nikar. Ne po imenu ne po podobi ne ohranite od nas prav nič. Spet se bomo vrnili, novi kakor jelen in kakor ptič. če mogoče pridemo v drugo, če še drugič zaživimo morda, ne bomo s seboj prinesli tega telesa igralčevega. Gabriela Mistral Roland Schimmelpfennig PUSH UP 1-3 Ste ambiciozni, uspešni, atraktivni, disciplinirani, pragmatični, skrajno profesionalni in absolutno predani delu? Ste zaradi preobremenjenosti z delom zanemarili osebno življenje ali ga sploh nimate? Želite napredovati, pa imate pri tem težave z direktorjem/direktorico ali bijete neusmiljeni boj z rivalskimi sodelavci? Ste zaradi peklenskega tempa v službi osamljeni ter nimate priložnosti in časa za seks, ljubezen in prijatelje? ABONMAJSKA PREDSTAVA Roland Schimmelpfennig PUSH UP 1-3 ■--------# # #--------- sodobna drama Prva slovenska uprizoritev Prevod: Robert Vouk Režija: Mateja Koležnik Premiera: septembra 2003 V primeru, da ste na vsa vprašanja odgovorili z da, potem je predstava Pltsh Up 1-3 kot naročena za vas. Če pa pritiska kapitalistične logike na svoji koži še ne občutite tako močno, vam prav tako priporočamo ogled predstave, saj bo slej ko prej tudi vas zajel ta peklenski ritem in vas izvrgel iz svojega žrela, če ne boste dovolj učinkoviti, uporabni in neizprosni v bitki za uspeh. Sodobna drama mladega in uspešnega nemškega dramatika Rolanda Schimmelpfenniga vas bo soočila z neusmiljenim svetom velikega podjetja, kjer sta edina imperativa učinkovitost in uspeh. Zgodbo uokvirjata monologa varnostnika in varnostnice, ki delata v izmeni. Henrik in Marija pa sta v svetu biznisa tudi edina, ki se ju bitka za moč in uspeh ne dotika neposredno, zato gledata nanjo z distanco preprostega, a hkrati z odtenkom fašistoidnosti obarvanega delavskega razreda. V prvem prizoru smo tako priče merjenju moči med mlado in ambiciozno Sabine, ki želi v službi napredovati, in Angeliko, njeno šefico. V navidez brezoseben pogovor o napredovanju se zmeraj bolj vrivajo njuni osebni problemi, strahovi, erotična tekmovalnost in profesionalna konkurenčnost. V drugem prizoru se v drugem nadstropju iste stavbe prav tako odvija divji besedni boj o projektu, ki ga skupaj pripravljata sodelavca in ljubimca Robert in Patricija. Med prepirom o projektu, zaradi katerega razpade njuno erotično razmerje, pa - tako kot pri Angeliki in Sabini -potekajo hkrati njuni notranji monologi, v katerih razkrivata svojo intimo, misli, želje in strahove. V tretjem prizoru bijeta bitko za napredovanje in premestitev v New Delhi starejši uslužbenec Hans in mlajši Frank. Zmaga je tudi tukaj, tako kot v prvih dveh primerih, na strani močnejšega in brezobzirnejšega. V krutem svetu biznisa se na oltarju kariere žrtvujejo medčloveški odnosi, ljubezen in seks. To, kar ostaja ljudem po bitki za uspeh, je osamljenost, pa tudi hrepenenje, poosebljeno v New Delhiju, in romantična idila/iluzija, ki je možna samo še v reklamnih spotih. Edino v tem svetu sanj se lahko še zgodi, da moški nese žensko preko luže. Drama PUSH UP 1-3 je v zadnjih dveh letih največkrat uprizarjano avtorjevo delo, med drugim v Berliner Schaubuhne, v Deutschen Schauspielhaus Hamburg in v Rogal Court v Londonu. Predstavo bo režirala letošnja nagrajenka Prešernovega sklada Mateja Koležnik, ki se je gotovo spomnite po uspešnici Antigona v New Yorku. VVitold Gombrowicz t^rmnas Ste Zdolgočaseni in iščete nekaj, kar bi vas vznemirilo in presenetilo? imate donni9, obkrožajo vas lepotice in na dosegu roke so vam vsi UŽitKi tega sveta, toda manjka vam nekaj, kar bi vašemu življenju podelilo drget neznanega? Ne veste, kaj bi si lahko še zaželeli, ker se vam vaše Z 6116 sproti uresničujejo: Se vam večkrat zgodi, da drugi vplivajo na vaš način 0bnčlS3Jljv v ■>! K/uivtA«i6«zc-> Le <*r« dr< v* At l a Grtnga v »us chkas vi «ti un bunki pobrv