-V'Miim. 1E$ M* $ KI * ji^läV L.!« pere zares čisto fLET.IX-19T1. Detetu. i? x ■t .ki ^ F r. G o r š e : Materinstvo. Anica Cernejeva. Dete, ne veš, kako spremlja moje srce tvoj korak vse od belega jutra v mrak ... Dete, ne veš, od kdaj moja molitev drhti kot lučka skozi noči. Dete, ne veš, odkod hodi na tvojo pot, ki v bele dalje hiti... Dete, ne veš, zakaj mi je svet preširok, mi je tvoj cilj previsok. Dete, jaz vem. Glej, mati sem in mati ve mnogo, mnogo več. Njeni ljubezni je dano tako, da legajo slutnje in sence na njo s tvojih poti... Njena duša premeri daljo daljin, zanjo ni zadnjih, skritih globin, zanjo, o dete, še groba 345 Tebi, dete... uredništvo. Tebi, dete, so posvečeni ti listi. Tebi, ki se nam s tajinstveno silo razodevaš v krvi in daSi od našega najnežnejšega detinstva do trenutka, Ao se prelijemo v večnost. Same smo Se pile življenje iz prsi svoje matere, pa je že zaplalo tvoje bistvo v naših čavstvih: zmisel za punčko igračko je bil prvi izraz naše materinske prirode. Živelo si v nas kot najizrazitejša stran mlađega življenjskega udejstvovanja do dobe, ko se je vse naše prizadevanje usmerilo v pridobivanje umstvene izobrazbe. Takrat si se nam ti, dete, iz duše prelilo v telo: vsa naša fiziološka doživetja so hila le vidno raz-odevanje in zorenje materinske prirode. Pod vplivom teh doživetij so ser vzbujale vse one tajne boJßsii in nemirne sanje naših pubertetnih in dekliških let, ki so končno rodile neodoljivo hrepenenje po idealu junaka, ki bi poklical v življenje tebe, ki si čakalo obujenja v sponah naše .^tvariteljske odvisnosti. In ko je telo — v utripu nove, nepoznane žile — zaznalo tvoje življenje, te je z vsem svojim bistvom objelo v zavesti, da je šele s tistim trenutkom zadobilo pravi življenjski zmi.-iel: svojo veliko življenjsko nujnost m odgovornost. Zmisel zate, dete, posveča nas.odiws do moža, je temelj domačemu ognjišču in osnova našemu življenjskemu .^poznavanju. Ti, dete, si čaša, iz katere pijemo me žene največjo radost in najskri- vnostnejša doživetja, pa tudi najtrpkejše požirke usode. Ti si krmilo, ki usmerjaš struge našega življenjskega udejstvovanja,. našega trpljenja in zadoščenja. Iz podzavestne odgovorno.iti zate iščejo naše dekliške duše junaka s telesno in duhovno močjo; iz te odgovornosti in ljubezni se rode naša razočaranja, ko se ideal očeta pogreza v alkoholu, razvratnosti, brezbrižnosti ... > Zmisel zate. dete, daje križani kmetski ženi moč, da prenaša bremena do poslednjega trenutka tolikokrat se dopolnjujočega telesnega materinstva. Iz zmisla zate črpa .sestradana delavska trpinka nadčloveško silo. da vzdržuje življenja v gladu in'mrazu. V ljubezni zate vztraja nerazumljena meščanka v svoji malenkostni duhomorni okolici. Iz strahu zate, nezaželjeno dete, si prevarana žena jemlje življenje ali pa se ponižana in zlomljena preriva skozi predsodke in bedo. Iz dej.-itva, da'moramo biti tebi duhovne in često tudi krušne matere,^ se nam je vzbudilo spoznanje našega suženjskega _položaja v človeški družbi in se nam rodita zavest človeškega dostojanstva. Po svoji materinski prirodi čutimo dolžnost in usmiljenje do vseh otrok: telesno materin-stvo nas je dvignilo do pojmovanja duhovnega materinstva, ki je gibna sila v.iemii našemu javnemu delu. Iz tega dvojnega materinskega poslan- 346- stva izvira stremljenje žene po gospodarski osamosuojitui, po udejstvo-vanju v socijalnih ustanovah, po pridobivanju državljanskih pravic: v pojmovanju materinskega zmisla je osnova feminizma.. * * * Naša materinska duša trpi, ko ne moreš, dete, v zgrešenem družabnem redu dobiti svojega koščka kruha, ko ne smeš ponoviti svoje lastne materinske besede, ko se nedolžno smehljaš, medtem ko tekmujejo najvišje umske sile moža v iznajdljivosti morilnega orožja zate..... Naša materinska daša plače. Iz teh solz se dvi_ga močna volja in zahteva po svetovnem miru, po vseobči pravičnosti in dobroti, po dobi, ko bodo narodi, spoznali storjene krivice ter jih popravljali „z možgani, a ne z orožjem". Zato, da se boš ti, otrok v toplem naročju, in ti, sirotek pod mrzlim kapom, v življenju lahko smehljal, da ne boš umiral od gladu in gineval v sužnosti; da se ne bo tvoj nedolžni obrazek nekoč pačil i; zverinski grimasi na krvavem bojišču, zato, dete, je tvoja mati pobornica žen.'ikih pravic, socialne in politične pravičnosti ter svetovnega miru. Izljubezni do teb e., dete, iz stremljenja po tvoji lepši bodočnosti smo žene feministke in p ac if is tke. Njen Božič. Gustav Strniša. U čileljica Ana je zelo nesrečna. V svoji skromni sobici sedi. Z rokami si zakriva drobni, bledi obraz. Oči so polne solz. Na mizi leži pismo njenega prijatelja Andreja. Nikoli si ni domišljala, da jo ljubi. Vedno je pričakovala udarec. Vendar ne na Božič. Vse je tiho. V stari, črvivi mizi se oglaša lubadar. Prsketa in vrta v desko. Ana začuti; da Ludi v nji nekaj kljuje. Tako tesno ji je pri srcu. Na Andreja misli. Mlajši je od nje. Vitek in visok mladenič je, melanholičnih, črnih oči, ki se nikoli ne smejejo. Nekaj sanjavega in čudovitega je v njih. Daljna sorodnika sta si. Starši so mu zgodaj umrli. Želel je dovršiti študije. Ana se je zavzela zanj. Podpirala ga je in skromno živela. Vzljubila ga je. Vedela je, da ne sme biti srečna. Kazila jo je angleška bolezen. Njeni udje so bili kratki in debeli. Učiteljica se je komaj razločila njed otroki. Na srečo je bil njen oče višji uradnik. Sicer bi ne bila nikoli dosegla poklica, o katerem je vedno sanjala. Zdaj ji Andrej sporoča, da se bo nocoj zaročil. Nocoj — na sveti večer! Zazdi se ji, da jo v pismu zasmehuje, ko ji ponuja denar, ki ga je žrtvovala zanj. Dobil je bogato nevesto., Ana se spomni samotnih dni in noči, ko je stradala in zmrzovala, le da ga je zamogla podpirati. On tega pač ne razume. Nikoli ne bo razumel, ker ne pozna žrtvovanja. Morda bo zato srečnejši., 347- Strese se. V duhu zazre pred seboj Andrejevo božičevanje v velikem mestu. Njen prijatelj sedi v prostorni dvorani s svojo izvoljenko. Lepa je in očarljiva. Pred njima se košati božićno drevo, visoko do stropa. Razkošno je okrašeno. Veje segajo nad mizo, napolnjeno z darovi. Njenega drevesca in darov zanjo ni nikjer! Življenje jo je opeharilo za njen delež. Kdo ga je dobil namesto nje? Nikoli ni bila srečna! Brnenje zvonov jo vzdrami iz zamišljenosti. Objokana odide k polnočnici. Dnevi beže, tedni teko. Rana ozdravi, a obrunki ostanejo. Kadar se jih dotakne roka spomina, vztrepeče srce. Spet trenutno začuti staro rano. Ana se je izpremenila. Njena duša se je težko borila. Dekle je imelo močno voljo. In volja mnogo zmaga. Včasi se ji je zazdelo, da ji postaja glava prazna, da so ji misli otopele. In tedaj se je prestrašila sama sebe. Iskala je rešitve. Brskala je po svoji notranjosti in mnogo jokala. Le svoje male učenke je ljubila. V šoli se je raztresla in se večkrat razvedrila. Spet se bliža Božič. Ana premišljuje, kako je bilo leto osorej. Tedaj je bila vsa obupana. Zdaj je duša že mirnejša. Le tiha otožnost leži v nji kakor mračna senca. Zdi se ji, da je nikoli ne bo zapustila, da bo sled ostala. Na vrata potrka šolski upravitelj: „Gospodična! Zakaj silite proč?" Da, leto je minilo, odkar je Andrej za njo umrl. Vendar še vedno čuti, da ga ni pozabila. Drugam hoče. Nikoli ne mara slišati o njem, ki se je tu rodil. Dvalcrat ga je zanesla pot semkaj in govorila sta. Tudi tega ni pozabila. Videla je njegovo ženo. Bila je visoka, sloka in starikava. Učiteljica je spoznala, da je mladenič poročil doto, ne pa svoje žene. Obsojala ga je. Bolelo jo je, da se je varala v njem. On se pač ni brigal za njeno razočaranje. Smejal se je in brezskrbno živel. Tudi ženo je zanemarjal. Ana se upravitelju zamišljeno nasmehne. „Ne! Ne pustimo vas! Deca vas obožuje! — Pridite nocOj k nam na božičnico!" nadaljuje upravitelj. „Pridem! Predobri ste!" „Zdaj pa le semkaj!" Množica otrok se usuje iz hodnika. Čakali so pod stopnicami. Gospodični žele srečne in vesele božične praznike. Vabijo jo na svoje domove. Anin pogled splava nad njimi: „Kje je moja mala Milenka?" Oglasi se njen bratec: „Ko je čula, da nas hočete zapustiti, se je tako prestrašila, da je zbolela." Učiteljico nekaj presune. Z dečkom odide obiskat njegovo sestrico. Ko se vrača, ji je tak» lahko pri srcu. Počasi stopa proti šoli. Zvezde nizko vise. Sever brije. V njeni duši se poraja nekaj toplega. Misli na vse te dobre, prijazne otroke, ki nocoj božičujejo. Srečni so in 3i8 veseli. Vendarle je niso pozabili. V svojih nežnih srcih čutijo ljubezen. Ta slabotna Milenka! Ko jo je nocoj zagledala, se je je oklenila in kar zajecljala. Marala ji je obljubiti, da ne pojde od tod. Tedaj učiteljica prvikrat čuti, da je njena bolečina popolnoma premagana, da sta bridkost in spoznanje ustvarila v njenem srcu tajinstveno kapelico, kjer plamti skrivnostna lučka ljubezni do te nebogljene dece. Ana res ne bo nikoli telesna mati! Todal Ali niso vsi ti otroci tudi njena deca? Ali ni ona njih duhovna mati? V srcih jo nosijo in ljubijo. Uči jih in skuša duševno dvigniti. Koliko zatajevanja je bilo treba, da je dosegla njih ljubezen! Spomni se novorojenega božjega Deteta. Ali ni bil ta Otrok rojen, da se žrtvuje? In to je najvišja ljubezen, ljubezen žrtvovanja! Zdaj, po vseh duševnih bojih in mukah, se ji zazdi, da je v ljubezni med moškim in žensko preveč človeškega blaženstva in sreče. Zato večkrat zelo hitro ugasne. Za njo je ta ljubezen že zdavnaj mrtva. A rojena je za drugo ljubav! Božični zvonovi zazvone. Učiteljica odide z upraviteljevimi k polnočnici. Ko stoji na koru in zapoje, se ji zazdi, da njen glas še nikoh ni donel tako milo. Njena duša se sprošča presunjena od božične melodije. Ana čuti v sobi vedno bolj tajinstveno slast božičnega daru: požrtvovalno ljubezen. Naši kraljeviči. 349 Pisma s pota. Anka Nikoličeva. (Odlomek.) T v _B.n -sčeraj smo bili pri Sv. Jovanu Biogorskem. To je manasLir, kakor jih je mnogo tu v Južni Srbiji. Drčiš eno uro ali dve po trdi, ponekod drzovito izpeljani cesti, potopiš se v sotesko, riješ v kamnat klanec, ob tebi šumi reka in bije pitoreskne skale. In zopet prebrziš dolino, voziš mimo orehovega gaja, se zastrmiš v samotao varošico, ki je slikovito nametana v breg menda samo zato, da daje s svojimi južnjaškimi hišicami in bahato sat-kulo (stolp z uro, će ne veste) tvojim očem prijetno pašo. Pa zopet toneš v sotesko, zelenje te zagrne in pod teboj se pem reka. Topot se imenuje razborita voda Radika, mestece pa, Id smo ga pustili za seboj, je Galičnik. Nič vam ne pove to ime, in skoro vem, da ga bom zaman iskala velikem atlantu, ki ga imam doma še izpred vojne in kjer stoji nad kraji, po katerih se zdaj vozim, še „Türkei". Saj je vse skupaj kakor bajka, kakor sanje in nič več se ne čudim, če so pri nas doma ljudje še kakor v polsnu in se ne morejo, kar ne morejo se prebuditi, da vidijo z jasnimi očmi v veliko bodočnost, da zagrabijo s krepldmi rokami v sedanjost. — Pa, da, bili smo včeraj v manastiru bigorskem. V prastari baziliki (XIi. stoletje) je najlepši iz oreh o vine izrezljani ikonostas, in še lepše izrezljano nebo nad notranjim svetiščem cerkve. Kaj bi ne bilo vso najlepše, ko si je izbral sveti Jovan svoj prostorček prav v srcu pokrajine, kjer so se rodovi umetnikov-rezbarjev stoletja izpopolnjevali, da so znali deblo oreha izpremeniti v reliefno čipko iz lesa, v umetnino, ki vredi danes milijone. Poslednji rod, ki hrani tradicije in spretnosti te umetnosti, živi baje v Galičniku. In vendar vem, da mesteca Galičnik ne bom našla v velikem Andreč-jevem atlantu---. Bigorska cerkvica pa hrani še dfuge dragocenosti, stare rokopise, treske, sUke, knjige, relikvije in poklonitre. V lični'skrinjici nas je zavzela zhirka srebrnih zibelk,, od drobčkane, pol palca dolge, pa- do igračke dobrih dvajset centimetrov. Menih se je smehljal. Nu, seveda, žene . si izprosijo na božji poti od svetnika dete. „Kakšen sv. Jovan pa je to?" poizveduje popotna to-varišica. „O povsem običajni sveti Jovau," odgovori primitivni kaludžer, „povsem navadni sveti Jovan krstitelj," „ „Zakaj je potem Bigorski?" " „To je po kraju" — B50. Kakšna sreća, ti ljubi sveti Janez Bigorski, da imaš svoj sveti hram v takem kraju tam ob albanski granici, kjer žene še prosijo dece. — Da imaš svojo cerkev tam, kjer ti v zabavo za otroka darujejo srebrno zibelko. Gledaš s svojega ikonostasa drobne dragocenosti in se smehljaš. In morda se s teboj smehlja dobra Matka Božja in smehlja se morda ljubi Bog in mali angelček, ki bo moral na pol, da vzame v varstvo novo majceno bitje, ki mu pravijo človek. — Pa to je daleč, lo je tam daleč ob albanski granici, to je tam daleč, kjer je bilo pred dobrim desetletjem še zapisano „Türkei". Da tam ni več zapisano „Türkei", da je tam danes tudi naša prostrana domovina, ali ni to tudi tvoja zasluga, ti dobri sveti Janez Bigorski? In tvoja zasluga je, ti krepostna mati naše južne zemlje, ki si občutila iol, če svojemu rodu nisi dala pokolenja, ki ti je bila sramota, če tisti svoji zemlji nisi rodila dece. Tisti svoji revni zemlji, :ki niti tvoja ni bila, tisti svoji zemlji, ki si jo stoletja ljubila v pomanjkanju, nesvobodi in v solzah. In vendar si ji rodila deco. In si šla, morda po skrivnostnih potih, da te ni ubil handžar, ■si. šla, in v breg si se popela, da si mohla v starodavni cerkvici in prosila za. otroka, in da si prižgala dobremu svetniku v zahvalo vsaj skromno svečico iz žoltega voska. Kajti vsakdo ne premore kar srebrne zibelke. — Tudi jaz sem prižgala rumeno svečico in jo pobožno zataknila v pesek. V zahvalo za otroke sem prižgala svečico. In prižgala bi jih rada mnogo, mnogo. Prižgala bi svečice za vse, prižgala bi jih sto in tisoč in mihjon, za vse bi jih prižgala, ki blodijo in Tie Vedo, da je otrok naša največja sreča. Levstik in otroci. m ar j a Boršnikova. N _. 1 i slučajno, da so bili naši največji ljudje tako blizu otrokom. Znano jSi kako je Prešeren v času, ko je trpel največje pomanjkanje, delil kranjskim otročajem sladkarije ,da so ga nazvali „doktor fig", in kako je dal za svoje otroke v Ljubljani poslednjo desetico, ki mu je bila preostala. V njegovih pesmih te vrsle življenje ni našlo izraza; oblikovno so pretežke in vsebinsko preresne, da bi mogla najti pot do njih tako naivna doživetja, kot jih zahteva otroška pesem. Pozneje je napravil sem pa tje tudi v tem. kak kompromis in pričel pesmi, „ki naj bi ugajale kmečkim fantom", pesmi, M jih je skušal vsebinsko-in oblikovno približati Ijudslvu; toda do otroških ni prispel. Preveč ga je že strlo med tem. Njegova edina pesem, ne otroška, mai'več otroku. Je „Nezakonska mati"; vanjo je vlil vso tislo najvišjo ljubezen, ki požene iz trpljenja in preganjanja. Župančičeva ljubezen do lotroli je vsa drugačna. Živa je in pisana. On ni prišel do nje na koncu svoje križeve poti kol Prešeren, ko so ga zapustili že ■čisto vsi: žena in prijatelj, narod in Bog, — on je bil zraščon ž njo že takoj od početka, ko je komaj začutil utrip svojega pesniškega življenja. Njemu otrok ni bil: poslednji človek, marveč eden izmed mnogih in ker je bil vsega tako 351- poln in ker je bil v vsem, je mogel biLi tudi ves otaok, naiven in preprost, prešeren in brezskrbno razigrali. Tudi Cankar je našel ljubezen do otrok že zelo zgodaj. Prav za prav je bila že od prvega potetka v njein, saj tisti bolni, slaboitnä, od vseh leplaini in izstradani otrok, ki strmi z velikimi nepremičnimi očmi v neki svet, ki je tako čist in svetal, da ga drugi, omadeževani od življenja, ne vidijo, to je on sam od nekoč, in ta otrok ga s svojim čudovitim doživetjem matere spremlja vse življenje in mu daje vere v lepoto v časih, ko čuti opljuvano vse da-ugo, kar je v njem in izven njega. Levstiku je otrok kot Zupančiču izi-az preprostega soliičnega življenja, ki je pristno in sočno, kot je narava sama; njemu je otrok kot Caiilcarju izvor hrepenenja po najlepšem; njemu je kot Prešernu poslednji človek, do katerega se je pritipal preko osamelo./» 1 mleka, Vs 1 vode in 2 kocki sladkorja, razdelimo to na 7 delov in dajemo na 3 m-e. Prvih 14 dni H 1 mleka. Vil vode, 8 kook sladkorja, razdelimo na 7 delov in dajemo na 3 ure. V 3. in 4. tednu V» 1 mleka, Vs 1 vode, 7 kock sladkorja, razdelimo na 7 delov in dajemo na 3 ure. V 5. tednu dajemo dsto množino, edinole da dodamo 2 žlički ovsenega sluza, .katerega kuhamo v ^/a vode eno uro, precedimo in kolikor se tekočine pokuha, toliko prilijemo prevrete vode. Otrok dobi sedaj samo 6 krat na dan jesti, na 3 m-e. V 7. in 8. tednu dajemo SVi osminke mleka in 3M osminke vode, 8 kock sladkorja ter eno razano žlico prežgane moke brez masti, katero svetlo zarumenimo. Moko kuhamo v vodi K ure, jo precedimo in zmešamo z določeno množino mleka in še 5 minut vse skupaj prevremo ter razdelimo na 6 delov in dajemo na 3 ure. V 3. mesecu Vi 1 mleka in % 1 vode, 10 kock sladkorja in 2 razani („štrihani") žlici prežgane moke, katero kuhamo, kot sem prej omenil. Razdelimo vse na 6 delov in dajemo na 3 ure. štiri mesece star otrok dobi '/s 1 mleka, I vode, 10 kock sladkorja in 3 (kavne) žlice moke. S šestim mesecem pričnemo dajati hrano drugega okusa in sestavine in da se navadi otrok na žličko, ker ga .pozneje težko navadiš. Opoldne dobi otrok zdrob ,ki ga skuhamio takole: ^/s 1 mleka, '/s 1 vode, 2 kocki sladlcorja in 2 žKki („štrihani") zdroba; kuhamo petnajst minut im dajemo otroku po žlički. Poleg tega dobi 1—2 žlici jabolčne čežane (razku-hana in pretlačena jaJjodka). S 7. mesecem dobi opoldan in zvečer zdrob, sicer 3—4 obroke mleka (dvetretinsko), kot sem omenil pod točko o štirimesečnem otroku. Koncem 7. meseca dobi že opoldne juho in pretlačeno prikuho, zvečer zdrob, 4 Icrat pa Va mleka ali žitne kave. Z 9. mesecem dobi otrok samo 5 obrokov na dan jesti. Dobi 3 glavne obroke in dva stranska, zajutrek, kosilo in večerjo, in dva manj obilna obroka, to je dojužndk in malica. Deset mesecev star otrok dobi namesto pšeničnega zdroba že močnik ali kc»ruzni zdi-ob. Proti koncu 1. leta dobi otrok skoraj vse prikuhe. Dajemo mn tudi narastke, žgance, močnik itd. Sestavil sem te kratke \Tstice z željo, da bi naša mati ne hranila otroka nikoli z umetno hrano prej, dokler ni skrajna potreba (glej knjigo Dr. Dra-gaš: Pomoč novorojenčku!) in lo v sporazumu z zdravnikom. Uspeh in napredek otroka je odvisen: 1. od prirojenih lastnosti, 2. od nege in prehrane. Zapomnimo si, da je tudi mleko živa stvar. Mati, otrok in mleko so zrastli drug iz drugega. Na žalost čcsto matere tega ne vidijo in dajejo dojenčku namesto živega, materinega mleka mi-tvo živalsko mleko. Povej mi, s čim hraniš svojega otroka, in povedal ti bom, kdo si. Roditelji ne smejo nikdar pričakovati, da bodo najvišji njihovi ideali tudi ideali njihovim otrokom. Svobodomiselni otroci pobožnih staršev in pobožni otroci svobodomislecev so prišli skoro že v pregovor. Ali kar zamorejo starši doseči s tem, da žive popolnoma po svojih vzorih, je, da vzgoje otroke v idealiste, čeprav jih to često vodi k popolnoma drugemu bregu misli, kakor so sami pristali. (Ellen Key.) 365 Kaj mora vsaka mati vedeti o angleški bolezni otroka. Dr. A. K o n w a 1 d n k a-T avčarjeva. M= Led najpogostejšimi boleznimi dojenčka in malili otrok je pač rachitis ali angleška bolezen, imenovana pri nas tudi mehki udi. Ime samo pozna skoro vsaka mati, ne razume pa.bistva bolezni, ne pozna njenih znakov in poteka. Na rachitidi oibolelega dojenčka navadno ne oddajajo v bolnico, ampak ostane v rokah matere. In ker je pri poteku te bolezaii najvažnejši faktor nega obolelega dojenčka, jasno vidimo, kako veliko odgovornost nosi mati malega rachitika. Statistika pohaibljencev namreč kaže, da se mora skoro '/3 teh ubožcev s svojimi grbastimi hrbti, zveriženimi nogama, s svojo pritlikavostjo in drugimi napakami zahvaliti za svoje pohabljeno telo zanemarjeni rachitidi iz otroških let. In najbolj važno pri tem je dejstvo, da bi ,se dale vse te grozne napake pri pravočasnem zdravljenju' in pravilni negi sigurno preprečiti. 2e iz teh kratkih vrstic moraite uvideti, mlade matere, kako važna in resna je ta bolezen. Ce vam nadalje povem, da boleha v poznih zimskih mesecih 70—80% vseh dojenčkov na njej, me boste razumele, da sem si izbrala ravno ta tema za svoj članek. V tolažbo vam moram seveda povedati, da nastopa pri večini otrok angl. bolezen v lahki formi, ki se pri pravilni negi in prehrani lahko ozdravi; v slabih socijalnih in higijenskih razmerah pa se ta lahka forma razvije v težko formo, ki rabi dolgotrajnega zdravljenja. Rachitis je splošno obolenje celega telesa, četudi nastopijo najbolj vidne spremembe na kosteh — kot omehčanje in ukrivljenje, na mišičju kot močna ohlapelost; v duševnem ozutu pa večkrat močna oslabelost. Zakaj postanejo kosti mehke? Vsled raizinih škodljivih zunanjih vplivov izgubi orgiinizem otroka zmožnost mineralizaoije, to je zavapnenja kosti. Pri rachitiku nastopi motnja v zavapnenju iin taka kost ostane mehka. Tudi kosti, ki so se stvorile pred obolenjem, izgubijo nmogo apnenih soli in postanejo mehke. Take kosti se rade upognejo, ukrivijo in postanejo mehke. Kateri otrok lahko oboli na angl. bolezni? Vsak dojenčelc — umetno in naravno prehranjen pod gotovimi pogoji, katere hočem opisati pozneje. Najpogosteje ohole dojenčki med 6.—24. mesecem. Pred 3. mesecem rachitis navadno ne nastopa. Istotako so otroci po končanem 2. letu precej odporni. Kako se prične angl. bolezen? Že tedne pred prvimii znaki se pripravlja bolezen v telesu. Kot sem že omenila, rachitis ni samo obolenje kosti, kot si to predstavljajo skoro vsi laiki, ampak nastopa kot splošno obolenje v formi težke motnje telesnega in duševnega razvoja, še predno se pojavijo tipični znaM na obolelih kosteh, vidi mati, da z otrokom, ni vse v redu. Otrok — preje zadovoljen in miren — postane siten, izgubi barvo ličk, mnogo joka. Bledica lic postaja dnevno močnejša, otrok nima pravega teka in kot prvi tipični znak angl. bolezni nastopi potenje, zlasti v glavico, tako da je blazinica mnogokrat popolnoma molira. Otrok je čmeren, nezadovoljen, vedno slabe volje. "V tem stadiju ugotovi zdravnik že prve spremembe na kosteh. Pri mladih dojenčkih najprcje na glavici. Na zaglavju, najpreje na enem, dveh, treh mestih, za dinar velikih obsegov se prične preje dokaj trdna kost tanjšati, postane niehka in ,se da pod pritiskom, prsta utisniti. če angl. bolezen napreduje, se stunejo vsa ta mehka mesta na zaglavju, in če otipavamo tako mehko glavico, imamo občutek, kot bi otipavali papirnato škatljico. To je že težka oblika angl. bolezni. Pri takem otroku rastejo kosti na glavi nepravilno; mehio teme ostane pri rachitičnem otroku dolgo časa odprto, medtem ko se normalno mehko teme zdravemu otroku z 18 meseci zapre. Rachitičen otrok nima na zaglavju nič las, ker se mnogo poti, glavica ga srbi in otrok drgne z njo na blazinici in sd tako odrgne vse laske. Vsled aJigl. bolezni ne rastejo otroku obrazne kosti dovolj hitro. Zato ima kot rachitičen otrok majhen ohrazčok, a veliko debelo glavo. Pozneje ko se angl. bolezen ozdravi, dobi glava nerodno, štirioglato, ploščato obliko, ki ostane otroku za vse poznejše življenje. Zobje se razvijajo rachitičnemu otroku zelo pozno in nepravilno. Zdrav otrok dobi prve zobke navadno s 6 meseci, rachitičen dojenček mnogo pozneje, večkrat šele po prvem letu. Napačno pa je mnenje, da dojenček, ki že ima dva ali več zobkov, ne more biti rachitičen. Vemo, da se rachitis razvije v vsaiki starosti in da dobi otrok, ki so se mu že pokazali zobki, labko šele pozneje rachitis. Ce se rachitičnemu dojenčlcu prikažejo prvi zobki, slede naslednji silno počasi in nepravilno. Zobčki rachltičnega otroka so rumenkasti, črtasti, nelepi. — Razven velike glavice in malega obraza je karakterističen za rachitika velUi trebuh, ki je v velikem nesorazmerju z ozkim prsnim košem in majhnimi suhimi udi. Naslednje spremembe se pokažejo na okončinah. Povsod, kjer se stikata hrustančasti del s trdim delom kosti, to je na njih konceh, se napravijo zadebeljine. Najbolj očividno na spodnjem koncu podlehti, Id se zdi pri takih dojenčkih kot oteklo, od tod izi-az „dvojni udi". Enake zadebeljine vidimo tudi na rebrih. Vse te obolele kosti, zlasti ročice in nožice, so zelo boleče. Otrok silno zajoče, če ga kdo stisne ali potegne za ročico; ravno tako boječe pritegne nožice k trupu, če ga poskuša niati postaviti na nožice, ker opiranje na obolele nožice je zanj silno boleče. V težkih slučajih angleške bolezni ima otrok taiie bolečine, da že_ kriči, če se kdo samo približa njegovi posteljici, v istrahu, da ga bo kdo dvignil; ker že vsako vzdigovanje, celo samo preložitev otroka iz mokre pleničke na pho, je za otroka zelo miikeipolno. In če bi to matere vedele, koliko bolečin bi lahko prihranile malim ubožcem! — Razen kosti vidimo tudi na mišičju spremembe. Mišičje postane mehko, ohla^o, slabotno in ne nudi telesu nobene opore. Rachitični otroci so silno bledi, ker trpijo na veliki slabokrvnosti. — Razven teh telesnih sprememb vidimo tudi motnje v duševnem oziru dojenčka. Siten in jokav, vedno slabe volje, kaže rachitični dojenček tudi v inteligenci težko zaostalost za drugimi, enako starimi zdravimi dojenčki. Vsi ti dosedaj našteti znaki obolenja se pojavijo predvsem na mladem dojenčku .in če peljejo takega otroka k zdravniku in se mati drži njegovih nasvetov, se angl. bolezen ozdravi brez vsakršnih posledic. Če pa se bolezen v tem stadiju ne zdravi, se pokažejo kmalu mnogo težje spremembe. Rachitik zaostaja v celem telesnem in duševnem razvoju; siino počasi raste in če se mu rachitis kmalu ne ozdravi in traja še v 2. 3_. ali 4. leto, to je v dobo, ko raste zdrav otrok najhitreje, ostanejo ti otroci pritlikavci za celo življenje. Rachitični otrok se nauči zelo pozno sedeti, pozno stati, še mnogo pozneje shodi. Zdrav otrok sedi navadno s 6 meseci sam, ker imE dovolj močne kosti in dovolj močno razvite hrbtne mišice. Ne tako rachit. otrok. Če poskusimo posaditi rachit. otroka, sedi ta tudi, a ne ravno, temveč z močno -ukrivljeno hrbtenico, kakor grbast. Ce ga položimo, se mu ukrivljeni hrbet zopet zravna. Če pa rachit. otroka vedno znova in znova silimo k sedenju, predno se mu kosti utrde in mišice ojačijo, se mu sčasoma ukrivljene bolehne kosti strde dn otrokova grba postane trda za celo živ-Ijfnje. Ravno talco napačno je rachitika pri sedenju podpirati z blazinami. Blazine so mehke in otrokov hrbtiček se v teh blazinah tudi ukrivi, ker mu blazine ne morejo dati oporel Zato rachitičnega otroka nikdar ne silinio k sedenju, tudi če sam hoče; tudi mu pri ležanju ne smemo vzvišati zglavja z blazinami. Vsaka mati naj Sii zapomni, da mora rachit. dojenček ležati na trdi podlagi na hrbtu, ker le tako ga obvaruje pred ukrivljenjem hrbtenice. 367 Ko otrok shodi, vidimo močno ukrivljene nožice na ven ali na noter. V prvem slučaju jih imenujemo okrogle ali sabljasle nožice, v drugem pa iksaste. Tale otrok hodi gugaje se na obe stram, silno počasi in negotovo. Vsled slabotne rasti liosti ostane prsni koš majhen, je mnogo ožji ko trebuh. V takem majhnem prsnem košu so pljuča stisnjena, ne morejo se doiiro razgrniti in razračiti; otix)ci ne morejo pravilno dihati. Vsled tega vidimo, da bolehajo rachit. otroci na pljučnih boleznih, na katarjih, pljučnicah. Rada se jih prime tudi jetika. K^oi se pohabi prsni koš, talto se pohabi pri angl. bolezni tudi medenica. Kakor vse kosti je pri rachit. otroku mehka tudi medenica in se stisne od spredaj na zadaj. Ta stisnjena medenica je velikega pomena pozneje za odraslo ženo pri porodu. Težkim porodom je večinoma vzrok ozka, ploščata medenica, kot posledica v otroški dobi prebolele rachitide. In sedaj pridem na vzroke angl. bolezni. Rachitis je „blagoslov civilizacije". Pri narodih, kjer žive na prostem, ki se hranijo z naravno prehrano, je angl. bolezen nepoznana. Ravno tako pri živalih. Mlade opice v ujetništvu kmalu ohole na tipični rachitidi, med tem ko v zlati prostosti divjih pragozdov nikoli. Iz dolgotrajnega opazovanja oü'ok različnih slojev iz mest in vasi se je dognalo, da je angl. bolezen najbolj pogosta med revnimi, prebivalci velikih mest, ki žive v temnih, vlažnih stanovanjih, ki se ne dajo solnčiti, ne dobro zračiti. Ravno tako je rachitis pogosita v prenatrpanih stanovanjih, kjer se kuha, pere, lika, spi, skraüsa en prostor za vse. V talci sobi se nabirajo vodne pare, slabi gazi, zrak je segret, slab. Zračenje je zlasti pozimi nezadostno, olma vedno zaprta. Mati si ne vzame nič časa, včasih ga v svoji zaposlenosti tudi nima, da bi nesla otroka na zrak in mali ubožec mora prebiti noč in dan v tem nezdravem prostoru. Posledica tega ujetništva — s tujko izraženo domestikacije — je angl. bolezen. Kako to, da je rachitis tako zelo razširjena tudi v kmetiških hišah v vaseh, kjer solnca in zraka ne more primanjkovali. Ravno pri teh otrocih dobimo velikokrat težke forme angleške bolezni, zlasti v zgodnji pomladi. Zalcaj rarao spomladi? Enostaven odgovor: vsaiia mati zapre mlado dete čez zimo v toplo, zadubio sobo, iz katere ga celo zimo ne prinese ven, boječ se, da bi mu mrzli zrak ne škodil. Tudi okna imajo navadno čez zimo trdno zaprta. Večkrat sem videla na lastne oči, da ni prišel otrok, ki se je rodil pozno jeseni, celo zimo na sveži zrak do pozne pomladi. Pri pregledovanju rachitičnih dojenčkov se je jasno pokazalo, da bolehajo na tej bolezni predvsem nenaravno-umetno prehranjeni dojenčki, medtem ko pri prsih hranjeni olwlijo mnogo redkeje in z mnogo lažjimi znald. V svežem mleku se nahajajo dopolnilne snovi, ki vsebujejo antirachitične lastnosti, to se pravi, da preprečujejo rachitis. Te snovi imenujemo s tujko vitamini in nahajajo se v vsakem svežem mleku, človeškem kakor živalskem. Naravno hranjen otrok jih dobiva po svežem materinem mleku. Umetno hranjen otrok jih ne dobiva, ker mora zauživati kravje mleko prekuhano in se s prevretjem mleka vitamini uničijo in mleko nima več pnotirachitičnih lastnosti. Kako pa to, da materino mleko ne čuva vsakega dojenčlia pred rachitido? Mleko matere, ki je ves dan v temni, vlažni sobd, Id ne hodi redno na svež zrak. in na .solnce, je brez protirachitičnih vitaminov in ne more čuvati dojenega deteta pred to boleznijo. Zato se mora vsaka doječa mati gibati kolikor mogoče na solncu in svežem zraku, da bo njeno mleko zdravo. Umetno hranjenim dojencem pa se morajo protirachitični vitamini dovajati s pomočjo di-ugih svežih hranil, predvsem v obliki svežega sadja, ki je bogato na vitaminih. Z dodatkom teh hranil pa se mora pri umetno hranjenem dojenčku pričeti zelo zgodaj, že po prvih treh tednih. 368- o puberteti ali spolnem dozorevanju. Dr. Fran Ciber. V, elik, mogoče največji preobrat se izvrši v življenju pač takrat, ko postane iz otroka, dečka ali deklice — dekle in mož. Brezspolno bitje — otrok stopa v dobo, v kateri se pojavljajo na njem telesni in du.ševni znaki, doslej neznani, stalno izrazitejši, in novo bitje gleda z drugimi očmi, drugače čuti, postane polnovreden član človeške družbe. Preobrat, kakoršnega doživi skoro vsak v svojem 14. ali 15. letu, nekateri prej drugi slej, je tako značilen, da ga človek pomni vse svoje življenje. Nc izvrši se preko noči. Leto dni, dve ali tri poteče, da je človek ustvarjen; kljub temu je to čas, ki ostane v spominu. Človek se v tej dobi ustvarja, spreminja, na novo tvori; prvotnim telesnim znakom se pridružujejo drugotni; kri, organi, sokovi v človeku dobe druge sile in zato je potreba po hrani, solncu, zraku in nasvetih v tej dobi tako velika. V pomanjkanju tega obncmorejo mlada življenja. Obrambne sile popuste in človek je prepuščen usodi,, če ne pride pomoč o pravem času. Kaj je vzrok tem izpremembam, temu prerojenju, skoro tako važnemu kot je rojstvo človeka, in mnogo važnejšemu kot je klimakterij, kritična leta človeka, ko se tudi vrši boj s samim seboj in nato sledi pomirjenje? Neznaten del telesa, žleza: pri ženski jajčnik, nahajajoč se v mali medenici, organ, kjer se tvorijo jajčne celice, namenjene oploditvi, pri moškem mod o v modnjaku, tvorec semenskih celic — se zbuja k življenju. Žlezi, ki sla doslej rastli le zato, da rasteta v skladu z ostalim telesom, ki doslej nista proizvajah niti jajčec niti semena, pričenjata vršiti svojo nalogo. Da celo več: tvorijo se sokovi, ki jih žlezi ne izločata tako kot ostale žleze (žleza slinavka itd.), temveč jih izločata v kri, da po krvi krožijo in s tem spreminjajo človeka. Ti sokovi, spolni hormoni imenovani, ki se obenem z jajčeci in semenskimi stanicami porodijo v človeku, so vzrok, da se izvrše na njem zunanje in notranje spremembe, so vzrok, da se prerodi človekova čuvstvenost, da čuti v nasprotnem spolu privlačnost ter — v početku bojazljivo — pozneje večjo in vedno močnejšo potrebo približavati se mu. Iz brezskrbnega otroka postaja občutljiva, tajinstvena, negotova, nečesa nenavadnega pričakujoča žena in mož. Ona, otroku lastna iskrenost, brezbrižnost, naivnost se izgublja, na nje mesto stopajo nasprotne lastnosti in čuvstva. Pričenja se doba iskanja in v negotovosti se nahajajoče bitje se oprijema vsake bilke, da stopi Jiorak naprej - k spoznanju. Napačna ali pomanjkljiva vzgoja v tej dobi rodi slabe posledice, ki so včasih pogubne. Čitanje romanov, oporečnih knjig, razglednice, izložbe, opojne pijače, ples itd. izvršijo svoje, ko je resnica vendar samo ena in tako lahko dostopna. 369 -J Prvotnim (primarnim) spolnim znakom (jajčniku, maternici, modu in ostalim že z rojstvom danim delom telesa) se sedaj pridružijo pod vplivom hormonov še drugotni (sekundarni) spolni znaki: mesečno perilo, (perioda), spontani izlivi semena (polucije) pri moškem ter spolno vzburjanje (nagon). Mož in žena se v mnogočem telesnoi in duše^'no razlikujeta. Spomnimo se samo na to, da je žena navadno manjša, drobnejših kosti, po teži lažja, da ima daljši trup, zato pa krajše noge in roke, kratek prsni koš, daljši in bolj izbočen trebuh, ožja ramena ter manj razvito mišičje. Toda to niso tipični znaki za nastop pubertete. Šele ko se pričnejo razvijati pri deklici prsa (mlečne žleze), ko zrasto pod pazduho lasje, ko pričenja rasti mladeniču brada ter dobi vsled hitrejše rasti jabolka in glasilk nižji glas, ko se pri ženi razširjajo .boki, se človek bliža spolni zrelosti. Trebušno dihanje pri moškem, prsno pri žensld, izrazit pas (taille) ter oble oblike pri slednji nam spopolnijo sliko. Mladina pa, kateri spolni sokovi manjkajo ali jih nima v zadostni množini, ostaja dalje časa nerazvita, dolgo v mnogih ozirih na stopnji razvoja otroka. Z 20, 30 leti so še dečki in deklice ter jim je neznano ter tuje to, kar se dogaja s sovrstniki. Nasproten pojav je prezgodnja spolna zrelost. O mesečnem perilu naj omenim samo to, da nastopi v tom času prvič in da nato bolj ali manj redno nastopa v mesečnih presledkih. Včasih izostane tudi za delj časa. Ker je prvo perilo za dekle, ki ni opozorjeno, več ali manj težek udarec, je treba razvoju otroka pozorno slediti ter ga pravočasno pripravljati na to. Doba, o kateri govorimo, je ena najtežjih v življenju. Nagli telesni in duševni razvoj v tej dobi zahteva posebne pazljivosti. Potrebna je izdatna hrana in ugodne življenjske razmere, da se na eni strani omogoči rast, na drugi prepreči možnost nastopa kake zavratne bolezni (jetike in podobno). Človek, ki je v tem času egocentrično orijentiran, potrebuje dobrega vodnika, duševnega učitelja in svetovalca v vprašanjih, ki so zanj življenjske važnosti. Ali niso v prvi vrsti poklicani starši, da podpro otroka v tej dobi? Ah niso oni zato, da vzgajajo otrokovo voljo, ki ne sme postati slaba in podlegati samoiskrumbi (onaniji), ki je prirođen pojav le tohko časa, dokler se vrši zmerno in ne slabi telesa. Vsak mladenič in mladenka morata biti poučena o spolnem vprašanju zato, da ne zajemata razjasnitve iz slabih virov. Poznati morata točno vzrok spolnim boleznim, njih posledice, kakor tudi potek bolezni in z njo združeno težko duševno razdvojenost. Zamolčati se jima tudi ne sme, da je danes radi splošnih in pridobitnih razmer težko misliti na ženitev v zgodnjih letih in da je sporedno tem prekomerna onanija ali nezakonski otrok človeku često največja ovira pri dosegi njegovih ciljev. Spolna vzgoja je dandanes na žalost često pogrešena. 18 do 20 let star mladenič in dekle že davno vesta to, kar se jijma da ob naturi ali drugi taki priliki. Z najboljšim namenom dano je sedaj prepozno nudeno, ker izvedela sta to že mnogo preje, a žalibog na nepravilen način. 370- o razvojni dobi otroka. Dl. E. Jenko-Groyerjeva. N i niogoče točno časovno določiti, s katerim letom nastopi razvojna doba za doraščajoče dekletce ali dečka. Različni vplivi rase, podnebja ali individualnih posebnosti so pri tem zelo važni. Pri južnih narodih nastopi razvojna doba nekaj let prej, pri severnih nekaj let kasneje. Za srednjeevropske narode se šteje razdobje od 12. do 16. leta za razvojno dobo obeh spolov. Dekleta se razvijejo hitreje; so izjeme, ko so že z 10. letom v razvoju, pa tudi obratno, še-le z 22. letom. Oboje je nepravilno, celo škodljivo, ter potrebuje zdravniškega posvetovanja. Kakor raste ogrodje, tako tudi rastejo in se razvijajo notranji organi, spolne žleze, živčevje. Toda pri neugodnih okoliščinah, zlasti pri pomanjkanju življenjskih potrebščin se razvoj ne vrši tako urejeno normalno, marveč zaostaja ali rast kosti ali rast spolnih organov. Tudi druge izrednosti sc pojavljajo, tako nabreklost ali prebujna rast golšne žleze, kar je bilo pri nas po vojni zelo pogosto. Pomniti je, da le normalni razvoj vseh organov otroškega telesa pospešuje njih pravilno delovanje in da je od tega odvisna ne samo telesna (fizična) ampak tudi duševna moč odraslega človeka. Vrzeli, ki so nastale med svetovno vojno v zdravstvu ravno dorašča-jočih otrok, so se izpolnile in nadomestilo se je tekom 10 let malone vse, kar je manjkalo naraščaju. Sedaj, se negujejo otroci neprimerno skrbneje in pravilneje z zdravstvenega vidika kot pred 25 leti. Smatra se potrebnim poučiti doraščajoče otroke o postanku in razvoju človeka, kar so deloma prevzele šole. Kdaj in kako naj starši prično ali dopolnjujejo pouk o prirodnih tajnah človeškega razvoja? Starši bi morali biti pripravljeni in poučeni o tem, kako naj otroku razložijo pomen in važnost spolnega življenja. Mnogo otrok je razboritih, zlasti oni, ki živijo na deželi in se naravno življenje svobodno razgrinja pred njihovimi očmi. Nešteto prilik nudi priroda, katere naj porabi sleherni oče napram sinu, mali napram hčerki, in opirajoč se na množenje rastlinstva ali živalstva, obrazloži, kako povsod iz malega raste veliko, iz zrna kot iz kapljice krvi. Pri tem naj bi nihče ne pozabil na etično vzvišenost človeškosti. Zato naj se ne boje matere, da hi izgubile na svojem ugledu (avtoriteti), ko nastopi razvojna doba otroka in ž njo nujnost pouka o menstruaciji. Mati mora ob tej priliki pojasniti zdravstveno postopanje, da ne ohole deklice v tej dobi na pljučih, živcih, krvi, ali da ne ukrenejo česa napačnega in kvarnega proti naravnim pojavom, kakor se je dogodilo 15 letnemu deldetu, ki si je ob prvi menstruaciji celo uro pustilo teči mrzlo vodo po hrbtu, pa je čez par tednov umrlo za hitro jetiko. Starši morajo vedeti, da zahteva razvojna doba smotrenega telesnega in duševnega postopanja.' Prehrana, telesna snaga, gibanje pri delu, v naravi ali tudi v zaprtih prostorih, športne in telovadne vaje, za vse so posebna navodila in pravila. 371- Duševna vzgoja naj se usmerja po zmožnosti otroka; preveč učenja tudi pri najsposobnejših v razvojni dobi ne utrdi možganskega delovanja, utegne pa škodovati razvoju telesa, kar se izraža v slabokrvnosti ali na različnih živčnih motnjah, celo v božjasti. Včasih se duševni napor v razvojni dobi izkaže kvarnim šele od 15. leta dalje. Pred nekaj leti je bilo na mednarodnem ženskem kongresu v O. statistično dokazano, da je za dečke in deklice zdravstveno potrebno, da med 12. in 16. letom prekinejo učenje za eno leto in posvete ta čas telesni vzgoji in spretnosti. Gospodinjska in poljska dela zahtevajo dokaj spretnosti, ki se mora tudi vaditi, kar pa ni mogoče, če je otrok zaposlen s šolskim poukom. Tudi igre naj bi se gojile, ker bodrijo otrokov duh ter ga spodbujajo k izpopolnjevanju. Nekaj staršev je tudi pri nas poizkusilo z enoletnim premorom pri 13 in 14 letnih otrocih. Izkazal se je prav dober uspeh. Starši naj zasledujejo pomanjkljivost konstitucije (ustroja), kar se pokaže posebno v razvojni dobi, ter jo skušajo popravili in izpopolniti s primernimi vzgojnimi in zdravstvenimi metodami. Duševno zdravstvo (mentalna higijena) predpisuje za razvojno dobo borbo proti slabim navadam čutovnega značaja, kakor so izbruhi nagle jeze, trmoglavost, čmernost, jokavost in drugo. V Ameriki in Angliji so že dolgO' posebne šole, kjer se poučuje duševno zdravstvo (mentalna higijena) po najbolj izkušenih metodah. Kako se v Ameriki in na Angleškem otroci varujejo, razumevajo, pravilno razvijajo, je očividno vsakomur, ki je obiskal te države. Odrasli so vedno obzirni, vljudni in potrpežljivo pouče otroka, kako naj se obnaša in nastopa. Skoraj bi kdo mislil, da so tako „razvajeni" otroci precej neznosni. Pa je narobe. V obeh državah so otroci prijetnega, naravnega vedenja, ki jih brž druži v prijateljsko vez s tujci. Naraščaj iskreno ljubi svoje učitelje, ki mimo in ljubeznivo postopajo ž njimi v šolah. V omenjenih državah se učijo otroci v nižjih šolah manj kot v evropskih, golovo pa je, da se bolje in ljubkejše vzgajajo, ker se veliko polaga na srčno vzgojo, ki mora ravno v razvojni dobi doseči višek. Učinkovitost takega ravnanja se spozna n. pr. v obrežnih kopališčih; oćividci pripovedujejo, da so bili sredi velike množice otrok, pa niso> nikoli opazili, da bi kateri jokal, kar se pri nas splošno dogaja. Izvrstno in smotreno čuvanje afektov (izbruhov čutenja) ohrani otroäke živce v razvojni dobi v ravnovesju. Zato je značaj tako vzgojenih otrok samostojen, prijeten in zaupljiv. Odrasli so v naslednjem rodu enakega vedenja napram svojim otrokom in tako se vrši vzgoja mirno, brez posebnega truda za lepo in taktno vedenje, ker vsrkava doraščajoča mladina iz svojega okoliša moč mirne, uravnovešene samozavesti. Stari rek pravi, da mora biti človek svojim roditeljem hvaležen za življenje. Taki so lahko naši starši. Taki bi morali biti naši starši. Toda u večini primerov bi morali roditelji prositi /ivoje otroke odpuščanja, da so jim dali življenje. (Ellen Key)- 372- Revež je otrok. Marija Kme lova. O trok je svet zase; otrok je kraljestvo; otrok je veličanstvo; otrok je otrok. Otrok potrebuje vsega človeka; otroka je polna usa hiša; otroka je en sam „zakaj'. J Trave se leskečejo v rosi. Pajki mežikajo v srebrnih tenčicah. Mravlje še spijo pod rjavo rušo. Otrok teka na paši za živino, vriska in poje in se plaši šole, ki je lesna in mrka, dasi je stavba trikrat večja od donmče hiše. Pa ondi ni trav in rose, ni srebrnih pajčevin v soncu, ni živih lučk. Je samo črna tabla in zatohli vzduh po kredi. In je „gosposka", urad bres .vca. Revež je otrok. ^ Kuhinja se pari v sopari. Vzduh po kuhi in pomijah in množica muh. Vse-križem olrebki in olupki. Gosposki otrok se motovili okoli, pobere skorjico in jo žveči. Zajutrek se je razlil, mama je zgodaj odšla v službo, služkinja ne utegne. Otrok je lačen. Pa je še daleč do kosila. „Mama!" zakliče. A mame ni. „Kaj sitnaš že zopet! Igraj sel" zasliši, stisne se v kot in sede na tla. „Daj mi konjiča!" „Je zaklenjen v omari." „Pa v sobi hi bil!" „Boš vse umazal." In je Iroje lepih, svetlih .sob v soncu, a otrok je v kuhinji, da so sobe ciste, dokler se ne vrnejo starši. Revež je otrok. 3. Ves dan je bil otrok pri knjigah. Dopoldne v šoli, popoldne pri nalogah. Zdaj je večer in je lačen in zaspan. Večerje pa še ni. „Ob sedmih bo, le počakaj!' Pa se same od .sebe zlepijo trudne trepalnice, otrok ohnemore in oblečen zaspi na zofi. Ob osmih ga zbudijo ;siten je in nič mu ni do jedi. Le spal bi rad. 4 mora za mizo, se mora lepo vesti, mora use pojesti s krožnika in karanja in osornih besed ni ne kraja ne konca. Revež je otrok. Sredi noči plane otrok iz spanja. Stra.^ne sanje so ga motile že dokaj časa. Zdaj pogleda, prisluhne. Ropot in topol, lopiilanje z vrali, psovke švigajo ko strele. Očka in^mama! Joj! Otrok zajoka, se skrije pod odejo in trepeče vso noč. Zjutraj se zbudi težke in vroče glave, pozabi nalogo doma, dobi v šoli slab red, ni pazljiv in točnih odgovorov. Le zdeha se mu venomer. Da je lenoba in zaspane, zasliši. In doma je siten in prepirljiv, zadirčnih odgovorov in učenje mu noče v glavo. Nato je kaznovan. Revež je otrok. k. In še je revež otrok, ko je v taki lepi oblekici, da se na igrišču niti skloniti ne sme, in še je revež, ko se ne sme igrati z lepimi igračami, ker jih je škoda in jih zapro v omaro „za spomin, ko boš velik". In še je revež, ko priteče poln smeha domov in hoče brž povedati, kako „imenitno" so se stepli iz šole grede, pa mu mahoma zamre smeh, ko lega ne sme povedati, ker se kaj takega pač ne spodobi. In je še revež otrok, ko mora tolikrat .snm ali s služkinjo prebiti večer, ker gredo starši „na zabavo" aH seje; in je še revež, ker ne sme biti to, kar je, — namreč otrok. Bog pomagaj, križ je z otroki in je križ z nami, velikimi. In vsa nega in higijena i/i skrb in društva za otroka in stoletje otroka je lak majhen, droban pra.šek, če ni v domu duše. plamenčka. ljubezni za otroka v tistem ponienu, ki je edini: da je otrok oirok in moramo hiti z njim majhni, preprosti in do dna potrpežljivi. 73 Poulični otrok. Marijana K ok al j - Ž e 1 j e ž n o v a. K j^oMko jih je, Id se potikajo v brezdelju po ulicah, upirajo poglede v mične izložbe in čutijo na dnu zbeganih dušic: „Manje smo kol drugi otroci, ker to ni za nas." — Zakaj? „Ne zato, ker so starši iz delavskih krogov, revščina in pijanost vsakdanja, o ne, ampak zato, ker nimam tople sobe, igračk in loruha." Počasi se v teh otrocih začne buditi zavisi do boljše situiranih. Ne vedo pa ti revčki, da marsikateri tistih srečnih otrok nima bogzna kako imoviLih staršev, da pa nosijo ti starši del svojega zaslužka v hranilnico, ne pa v gostilno. Obzorje takih bednih otrok je pač v luči ulice, čim živahnejši je promet,, tem večji je vpliv na otroka, ki se lovi v tem labirintu. Tu stegne ročico, da bi kaj uliradel, tam, da bi dobil kaj vhogaime. Včasih se otrok sam odloči na ta korak, včasih ga prisilijo starši res iz potrebe, še pogosteje pa da dobe kak „dinarček za suho grlo." Policija, poboljševalnica, zavodi, zavetišča in druga humana društva vrše pač svojo predpisano dolžnost. Vprašanje je pa, če \'pUva ta metoda na otroka res vzgojno-materinsko ali samo paragrafsko in odvTatno. Kalvo je tudi otroku ,M je vajen raznih svoboščin, v zavodu? Kaj ni kot ujeti ptiček? Poulični otrok ne sme nikoli občutiti pritiska vzgoje. V svoji nezrelosli se pogosto razvija ravnolalio v negativno smer kot listi, ki ga prepuščamo ulici sami. Ti drugi se razvijajo v razne lo-iminalne tipe, prvi pa v socijalne nezadovoljneže, ki rovaiijo proti obstoječem družabnem redu. In ni čuda. Dom jim ni dal ničesar, družba pa tudi ne. Sami so s seboj in v vrtcžu hitečili, zaposlenih in neobčutnih ljudi otope, okamene za vse, kar je iznad vsakdajijih potreb. Poulični otrok je kot brezoiljen noanad. Vajen širokih ulic, pričakuje od njih vse, prav vse. Zalo bi mu morala odpreti ulica miiren kotiček, kjer bi se vsaj za hip oddahnil od dušečega ropota in hitirice ui se potopil v lepše in globlje mish. Modeme države, posebno Nemčija, so odprle nešteto otroških čitalnic in knjižnic v taki meri, da maii-sikje odpade vprašanje šolarskih bibliotek. Tudi Zagreb ima že svojo prvo otroško čitalnico. Čitalnice so pod vodstvom dobrih pedagoginj (praksa je pokazala namreč,, da so žene kot knjižničarke mnogo bolj na mestu kalcor moški), ki imajo poleg predpisanih študij (srednješolsko maturo) še posebno strokovno izobrazbo z diplomskim, izpitom. Specijaliziranje traja 2—4 leta. V taki čitalnici pode oitrok res do izbranega otiva, ki vpliva na njegovo vzgojo in izobrazbo. Na varnem in toplem je pod neoibčutenim nadzorstvom knjižničarke. Prihaja in odhaja po mili volji. Predavamja s skiopitičniimi slikami, otroške filmske in gledališke predstave, koncerti, obiski miuzejev etc. gotovo tudi povoljno vplivajo na pouličnega otroka, ki je prepuščen sami sebi kakor kamen na poti, v katerega se lahko zadene vsak. In tak pouličen otrok, ki je navajen na slabo, grdo in žalostno, bi dobil ta:ko vsaj dojem ali zmisel za lepo, vzvišeno, dobro in resnično. Nič ne de, če mu je ulica vtisnila zgodaj svoj pečat v mlado dušo — nikoli ni täko silen (razven pri patoloških in kriminalnih tipih), da bi mu sohična plat življenja ne mogla dati energije za delo in napredek. Ce je izpil čašo pelina prej kakor drug otrok, je bridko; toda za vsalkega otroka bije ura spoznanja, ko-pade zavesa ter se znajde sam: z življenjem, Id je pač tako, da ima dve strani„ kjer si potem človek zgradi svojo prihodnjost. 374- Mati in^otrok. Marijana Kokalj-željeznova, Najtesnejše je sožitje med materjo in otrokom. Otrok se oklepa matere tako dolgo, dokler čuti potrebo; potem — in to maler najbolj boli — se upoti sam na neznano življenjsko cesto. Mati mu splahne y daljno sliko, s katero je doživljal prvö bol ter zaznal prve odtise zunanjega sveta. To sliko nosi s seboj m v najtežjih trenutkih pokleka pred njo, rekoč: „Mati, mati, tako sem žalosten, kajti svet je tako hudoben!" Materina misel ga spremlja povsod. Njeno večno hrepenenje je ob vsaki uri: otrokova sreča. In zato so njene, noči prečute, dnevi zatopljeni v delo. Otroček pa v svojem egoizmu skaklja, vriska in čeblja mimo njenih slirbi in požrtvovanj. Vsak dan ji prinaša novih gibov, besed... Mati ga opazuje z ljubeznijo, včasih celo s preveliko. In če bi talcolc spremljala malega zemljana od prvih dni življenja, bi lahko napisala krasno, zanimivo, zabavno dn zelo konistno knjigo. Nekaj odlomiltov iz te ogr-oiime pestre knjige nam, bo dalo slutiti, kako bogato je otrokovo doživljanje v najranejši življenjski dobi. Že pri dojenčku lahko govorimo o njegovem svolovnem nazoru, ki je seveda popolnoma materijalistično in grobo realno obeležen. To njegovo svetovno naziiranje je v zvezi z železno voljo ali energijo (mnogi mislijo, da je trma), če je dojenček lačen, joka kar se da in tedaj mu ne pomaga slo dudic ali drugih pomirjevalnih sredstev. Isto velja tudi za pestovanje in drago. Pozneje, ko se že ozira po božjem svetu ia proži ročico za določenimi predmeti, je razjarjen, če ne äobi, kar je želel. Če hoče, n. pr. uro, (ki je višek zanimanja pri vseli otrocih), ga ne bodo odvrnila od njegove namere niti slaščica ali kaka igračka. Vsali predmet, ki ga dobi v zameno ure, trešči neusmiljeno ob tla. Šele ko se začne buditi v otroku oblikovna (ustvarjajoča) fantazija*, otrok spremeni tudi svoje .stališče napram zunanjemu svetu. Prej je bil vlak samo vlak in nič drugega, zdaj pa je vlak vsaka škatlja, čevelj, svinčnik itd. Tedaj tudi začne pojemati „trma" in otroku se da že kaj dopovedati. Okoli 3 in pol do 4. leta se fantazija tako razvije, da si otrok lahko zamišlja predmete, ki jih sploh nima. Orok se igra (igra tako izpolnjuje otroku vso predšolsko dobo) in pravi: „Tu, na tleh imtmi pet svinčnikov!" Mati: „Kje?" Saj ni res! Ne vidim jih." Otrok: „Samo tako se igram." Tu nam odkiiiva otrok novo fazo v svojem razvoju: zavoda se igre kot igre; sanj kot sanj; tojej loči strogo realnost od nerealnega (zamišljenega). Pojm „sanje" veže s pojmom posteljica. Otrok: „Veš mama, kaj se mi ie sanjalo!" Mati: „Kaj?" Otrok: „Aeroplan sem videl. In čisto nizko je letel." Mati: „Res?" Otrok: „Da, aanpak ti ga nisi videla, ker jc Wl v moji posteljici, ne pa v tvoji." Sedaj Sto(pajo v njegovo življenje razne zamišljene osebe, duhovi etc. Silno rad gleda ilustracije, pogovarja se z njimi, jih opisuje in posluša pravljice. Sicer se prične zanimanje ža pravljice nmogo preje in medtem ko zanima najprej otroka materijalna stran (kot jed, soba etc.), ima na tej stopnji veselje do samih oseb in dogodkov. Otrok pa ne posluša samo rad piripovedo-vanja drugih, ampak sam rad pripoveduje pravljice. Seveda prikroji po svoje tako, ki jo je shšal in kar še posebno pokaže otrokovo pravo dušo. V • Psihologi jemljejo starost med 2K in 3 1., kar pa velja samo za prvorojenega otroka. 417 pi-avljdci „Rdeča kapica" je za otroka »koli 3 let najzanimivejše, kaj je nesla deklica v košarici. Njeno srečanje z volkom (kakor tudi scena iz Snegulčice, ko prepusti lovec dekletce v gozdu usodi) vpliva na oitrokovo dušo gotovo grozno, kajti ko pride otrok v svojem pripovedovanju do teh mest, pravi; „Rdeča kaipica (ali Snegulčica) je stekla k svoji mamici domöv." Včasih je pa doživljanje strahu tako silno, da reče otrok: „Jaiz sent slekel k svoji imamici. Pozneje šele otrok doume celo pravljico. Praivljice, ki si jih otroci sami izmislijo, so zelo originalne. Njih vsebina je iz neposrednega otrokovega okoliša, toda ne liz neposrednega doživljanja. N. pr. Rožica in ura «ta se glodah. Za je ura padla na rožico dn obe sta se razbili! {Interesantno je, da lastne pravljice navadno končujejo s popolnim uničenjem). V Lej dobi oteok zelo rad rima ,besede, pa tudi take brez smisla, n. pr. pika — mika — slika, — nika itd. Znano je, da je otrok risar — vse popiše in poriše. Glavna interesna stera so pač hiše, cerkve, vrtovi, mostovi, posehno pa vlalc, avlo,, aeroplan, pozneje tudi «sebe in živali. Vsa okolica živi z ,njimi Mod risanjem govori — torej svoje misli pove in iaoblikuje. Kot risar, tako je ludi gradbenik lin zida, zida neboliičnike, vijadukte in predore. Zelo rad poje, deklamira etc. Da je otrok tudi tvoritelj besed, ni redko. Posebno ko začne govoriti, izmišlja v pomanjkanju besednega zaklada in tvori nove -besede; n. pr. iz glagola „tolči" napravi samostalnik „tolča" za kladivo in drugo. Posebno vpiašanje v otrokovem žiljenju so vprašanja. O tem bi^ se moglo govoiiiti zelo obšinio. Prvi stadij vprašanj bazira na „kaj je lo?" in bi se mogel primerjati prvi dobi grške filozofije, kjer je bilo načelno vprašanje „kaj je duša, zemlja;" drugo pa je iz dobe vzročnosti ali kavzalitete, ko otrok sprašuje „zakaj", ker hoče prodreti v bistvo pojmov in narave. Otrokova vprašanja pogosto zasupnejo odraslega. Le žal, da mi navadno .smatramo otrokovo nenasitno izpraševanje za grdo navado, ne pa globok vzmet splošnega zanimanja. Sodoben otrok je nenafvadoo „bister" in pogosto bolj po naključju kot smolrcnosti staršev, kajli današnja civilizacija in tehnika sla mnogo bolj priklenili nase otrokovo zanimanje kot pa nekdanje ličanje v sobi. Cc opazujemo prvorojenega otroka, vidimo, da se v empiričnem (poizkusnem) ozini mnogo bolj počasi razvija kot pa drugorojeni. Prvorojeni otrok si mora sam krčiti pot do spoznanja in raznih igric, zabav; medtem ko ima drugo-rojeni lažje stališče: on kralkomalo posnema stai'ejšega. Prvorojeni otrok ima n. pr. šele okoli 2Vi 1. škalljo za vlak; druigorojeni pa že z VA 1. potiska škatljo BI izgovarja: „u ... u". itd. Kakor je otrok materi • središče njenega življenja, lako je tudi mali „vse" otroku, Vsako presenečenje, igračko, vsak izum in odkritje zaupa najprej njej. „Mati in otrok" nudila še vedno umetnikom neizčipen motiv, ki je bil že tolikokrat upodobljen v sliki, kamnu in besedi v vseh virajacijah od najbed-nejše proletar.ske do nebeške Matere. „Mati in otrok" sta ludi važen faktor v družabnem razvoju, kajti dobre matere dado človeštvu velike m«6e. In če dodamo slaro, obrabljeno frazo: „otrok je materina sreča in žalost", pnistavimo še: „da je zakon brez otrok kot dan brez solnca." Moje šole, ki jo sanjam, ne bo tako dolgo, dokler bodo države doprinašale največje žrtve miliiarizmu. Sele ko bo ta premagan, se bo razvoj tako dvignil, da bo .^vet uvide!, da je najdražji učni načrt — najboljši. Kajti takrat bodo začeli cenili močne človeške možgane in srca kot najvišjo vrednolo družbe. Ellen Key („Stoletje otroka"). 37C, Beseda materi. Manica Komanova. Misli si, di'aga mamica — bodisi že ta ali ona — da zopet sediva tam v Tivolskem parku, tvoj malček pa se motovili pri najinih nogah in brodi po pesku. V duhu te fiujem, kalco govoriš o svojem ljubljenčku in me ponovno izprašuješ: „Povej mi svoje mnenje! Kako misliš? Rada imaš vse te — le naše malčke, torej govori! Siceir se trudim dan in noč kar najbolj morem, vendar- mi roorda td l^ko svetuješ še kaj boljšega, kako naj ravnam s svojim malim, da bo prav." Ljuba mati! Problem otroške vzgoje, natančno opisan, bi napolnil debelo knjigo. A meni je odmerjen le pičel prostor. Odgovarjam ti samo na splošno .in povdarjam najvažnejše. Predvsem vzgajaj z vzglodomi Ogibaj se vsega, kar bi kvarno vplivalo na otroka! Skrbno paai, da te otrok ne zaloti na kaki še tako brezpomembni in nedolžni laži! Ti moraš biti v otrokovih očeh oltar vse popolnosti in le tedaj ti bo omogočena res dobra in uspešna vzgoja otroka. Tudi če bi tvoj ljubljenec kje dinigod, na primer med tovariši, čul in videl kaj napačnega ali grdega, ga bo tvoja beseda takoj ozdravila ter mn pristudila vse ono že samo zato, ker grajaš ti. Gorje pa v takem slučaju, če te otrok ne smatra več za višek popolnosti in žc dvomi nad resničnostjo tvojih besed. Ljubezni do otroka, tebi, mati, pač ni treba priporočati. Varuj se pa, da ne boš ljubila slepo ter omalovaževala ali celo popolnoma prezrla vseh otrokovih napalcl Kakor hitro opaziš na detetu nekaj, kar veš, da ni prav, nastopaj vedno odločno! Boljše je zate in zanj, da ga kaznuješ in ozdraviš ti, nego da bi morali to vršiti pozneje drugi ljudje. Otrok čeblja najraje z mamico. Zato glej, da se bodo vajini pogovori večkrat sukali okrog tega, kar bo prej ali slej treba detetu vedeti in si zaponmiti. Tako mu boš kar mimogrede najboljša učiteljica. Da ne postane tvoj pouk malim ušescem presuhoparen, poskusi sem in tja s kako poučno pravljico ali pripovedfco, kateri bo otrok sledil z velikim zanimanjem. Je že tako, otroški duh sili vedno v neki bajni svet. Iz pravljice, ki mu jo poveš, izlušči in povdari potem vse ono, kar veš, da bo dobro vplivalo na otroka. Nauke iz pravljic si dete dobro zapomni in si jih posebno vtisne v mlado srčece. Ne ljubkuj ga pretirano in ne obsiplji ga z imeni, ki so včasih žc pre-smešna S tem ga razvajaš in mehkužiš. Otrok je v svojem bistvu naraven, nepokvarjen in za svojo dobo dovolj bister, zato brez .pretiranega ljubimkanja kaj hitro uvidi, kdo ga ljubi in mu želi dobro. Moja mati, ki je bila gotovo ena najboljših mater, nas ni nikoli pretirano ljubkovala. Tega se držim tudi jaz. In vendar se otroci vedno radi zbirajo okrog mene. Otrok je po naravi dober. Dober večkrat do smešnosti. Pazi, da te dobrote ne skvariš z napačno besedo ali nepravilnim postopanjem. Lansko leto se mi je na primer pripetilo tole! Sedela sem v krogu otrok na travi tam pod Tivolskim gozdom. Pogovor je nanesel na hrano. Razlagala sem o kakovosti raznih domačih jedil in naštevala jedila, ki so posebno priporočljiva in zdrava za deco. Pa me vpraša mali fantek: „Ali vi radi jeste češpljeve cmoke?" „Rada! Češpljevi cmoki so prav okusna in tečna domača jed," mu odgovorim. Nekaj dni pozneje sem bila z otroki spet na običajnem igralnem piostoru. 377 Tedaj prislopi prej omonjeni fantičdi; dn mi skrivnostno šepne; da ima nekaj zame. „Pa ne sme nikdo videti," reče dn me vleče iz gruče. Radovedna, kaj mi bo povedal, stopim z njim za bližnji grm. Deček potegne iz žepa nekaj v papir zavitega in mli ponudi; „Nate! Kar hitro pojejte!" „1, za božjo voljo, kaj pa imaš," vprašam. „češpljev cmok. Kar jejte! Saj je moj. Namesto treh 'sem pojedel samo dva. Tega sem prihranil za vas. Dajte brž, dokler je še gorak!" Čeravno bi se bila rada zasmejala prav iz srca, vend™ sem skušala ostati resna. Moj ismeli bi namreč napravil na fantička vtis, kalior da nečesa ni storil prav, in on bi bil užaloščen. Da si je pritrgal pri jedi samo zato, da bi razveselil mene, to je za mali, nikdar siti želodček velika žrtev, ki kaže, kako dobro srce je imel ta otrok. In to srce je bilo treba previdno očuvali, da bo ostalo dobro še nadalje. Pohvalila sem ga, ker se je spomnil name, jed pa odklonila z motivacijo, da sem pravkar obedovala tako izvrstno in zadostno, da -bi bila prava požrešnost, če bi zdaj pojedla še ponujeni cmok. ,,Le ikai- rsam ga pojej", pravim. Šel ti bo v slast, ker si opoldan jedel premalo. Jaz pa te imam vseeno rada." Deček je ubogal brez ugovora. Urno je pojedel cmok ter si obliznil prste. Nato sva se vrnila h gruči, oba zadovoljna. O otioška duša! Talio odkrita, dobra dn priprosta je in vendar zahteva njena vzgoja toliko pazljivosti in uvidevnosti. Mati, čuvaj ta svoj največji zaklad budno, vzgajaj ga vestno in previdno, ljubi ga ne s slepo, nego s pravo in požrtvovalno ljubeznijo! Le talco boš priborila svojemu _miljencu in sebi zaželjeno blagostanje. Skrb za otroke izseljencev. uredništvo. ^ a pobudo Družbe sv. Rafaela za varstvo izseljencev v Ljubljani so obhajale 29. novembra t. 1. vse župnije Dravske banovine izseljeni-ško nedeljo z namenom, da bi se oživele boljše zveze med našimi izseljenci v tujini in njih «vojci v domovini. . Ženski svet se spominja pri tej priliki posebno otrok naših izseljencev, ki žive v tujini, katerim je domovina nepoznana in ki ne morejo pojmovati, kaj je zmisel in ljubezen doi domovine. Po statistiki, ki jo je na predavanju podal izseljeniški nadzornik, je ostalo okoli ] 00.000 naših odraslih izseljencev po vseh vetrovih svieta. Raztreseni po svetu so tudi njih otroci, ki štejejo tudi, stotisoče. Letošnje poletje je dospelo 200 otrok naših izseljencev iz Nemčije in Holandske na enomesečno letovanje- v domovino. Ob sprejemu smo ugotovili, da manjka tem otrokom naša narodna vzgoja, in pri nekaterih se je videlo, da jim manjka tudi druga vzgoja. Ko so se vračali, je njih vedenje pričalo, da so se notranje obogatili. Seveda vseh stotisočev otrok naših izseljencev ne moremo povabiti na letovanje v domovino, in vendar se bo moralo v tem pravcu nekaj storiti. Kaj bo iz otrok, ki so zrastli popolnoma pod tujim vplivom na tuji zemlji, ko se bodo nekoč vrnili kot dorasli v domovino. Našega jezika ne bodo poznali, našim družabnim razmeram bodo tuji, sami s seboj bodo postali nezadovoljni >in se čutili nesrečne. :,! : 378- Otroci naših- izseljencev, ki se bodo vrnili n. pr. iz Argentinije, bodo govorili španski jezik, iz Brazilije portugalski, iz Avstralije angleški, iz Francije francoski, Nemčije nemšld, pri tem ne bodo razumeli jezika svojih očetov in mater. Morda bodo otroci naših izseljencev iz Sev. Amerike po zaslugah naših tamošnjih župnijskih in zasebnih šol govorili vsaj deloma naš jezik, ali mnogo teh ne bo. Mladinski oddelki slovenskih podpornih jednot imajo namreč že svoja glasila v angleščini, angleške, zabavne večere itd. Ne trdim, da so sploh vsi otroci naših izseljencev prepuščeni tujcem ali pa nikomur. V tem pogledu pričajo podatki: 1. O t r o C i i m o v i t i h izseljencev, ki so poštah trgovci, podjetniki, posestniki itd. se šolajo. Taki starši skrhe za svoje otroke, šolajo se pa vendarle v tujem jeziku, in ako dobe še tuje državljanstvo, pozabljajo na Jugoslavijo, posebno če se jim godi dobro. 2. Otroci delavskih slojev, če živijo v slovenskih naselbinah, govore med seboj v mladosti še kolikor toliko naš jezik, vsaj dokler žive s starši skupaj. Ker nimajo svojih šol, se izobražujejo v tujem jeziku in pozabljajo pri tem na svojo narodnost. Za te otroke naših izseljencev so vehke važnosti zasebne župnijske šole in večerni tečaji za učenje našega jezil'a. Tukaj mislimo, bi Družba sv. Cirila in Metoda imela prihko, se blagodejno vdejstvovati in rešiti mladino naših izseljencev potujčenja. 3. Otroci umrlih naših izseljencev so najbolj zapuščeni, v izobraževalnem oziru se nihče -ne briga zanje, pa naj žive v tujini ali če so repa-triirani v domovino. Kako naj poskrbimo za našo vzgojo izseljeniške dece? Morda bi to nalogo prevzela Družba sv. Cirila in Metoda, vsaj, za šolanje naših otrok v Argentiniji in v Franciji. Domovina se v zadnjem času res zaveda, da ima dolžnosti do svojih izseljencev, ali do smotrenega dela za rešitev našega naraščaja v tujini dosedaj še ni prišlo. Roditelju. Hočem, da hrepeni tvoja zmaga in dobrota po otroku, žive spomenike gradi svoji zmagi in svojemu osvobojenju. Gradi nad sebe samega. Toda prej mi moraš biti zgrajen sam, pravokotno na duši in telesu. Ne plodi se naprej, nego navzgor. K temu naj ti pomaga vrt zakona. Ustvarjaj večji život, prvo kretnjo, kolo, ki se vrti samo iz sebe — ustvarja jočega Ustvarjaj: Zakon: Tal(0 imenujem voljo dveh, ki hočeta ustvariti eno, ki bo več kot tista dva, ki sta ga ustvarila. Spoštovanje imenujem zakon, spoštovanje drugega de drugega kot do onega, ki hoče tako voljo. Nietzsche. 379 Po ženskem svetu. Mednarodna ženska zveza za mir ia svobodo ie zborovala oktobra meseca v Frankfurtu o. M. V Nemčiji je imelo to mednarodno udruženje vedno malo pristašinj. Našim ženam, ki se udeležujejo mednarodnih zborovanj, je znano, da se kažejo Nemke večkrat kot fanatične nacionalistke predvojnega kova, pa čeprav nastopajo kot mirovne zastopnice. Vendar je tudi v Nemčiji skupina žen, nemška podružnica Mednarodna mirovna ženska liga, ki združuje res prave, nepristranske pacifistke, ki so bile že med vojno izrazite nasprotnice vojskovanja. Um»vno, da jih je nemška javnost od 1. 1915. dalje neprestano napadala in sovražila, toda članice so vztrajale pri svojih nazorih in niso niti za las popnstile. Oktobrsko zborovanje Mednarodne lige je imelo dostojno in času primerno lice: z ozirom na težki gospodarski položaj je odklonilo vse oficijelne sprejeme in bankete. Na zborovanju so govorile žene iz najrazličnejših držav. Dokazale so, da ni v zgodovini sila nikdar dosegla trajnih uspehov in da prime za orožje le slabič, ki nima poguma in moči, da bi se s prepričanjem in duhovnim orožjem zavzemal za svojo stvar. Propad naše kulture in našega obstoja se bo preprečil le, če se bodo narodi uprli izkoriščevanju kapitalizma in težke industrije ter bodo tudi uvideli, da je zgrešeno naziranje, ki priznava zlato kot edino vrednostno merilo. Mednarodna ženska zveza za mir in svobodo deluje za medsebojno spoznavanje narodov tudi s tem, da posreduje izmenjavo učeče se mladine. Ko pride mladi svet v dotiko s tujo deželo, se seznanja z življenjem in kulturnimi vrednotami drugih narodov, pa se mu vzbudi in utrdi spoštovanje do njih. Posebno živahna je izmenjava med Nemčijo in Francijo, Angleško in Kanado. Nemška sekcija Mirovne ženske zveze je priredila letos poletno mirovno šolo ob poljski meji v Löwenbergu. Izbrala si je kraj pač zato, ker smatrajo to obmejno ozemlje Nemci kot sporno. Udeleženke so obravnavale težkoče poljsko-nemškega sporazuma in so prišle do zaključka, da bi se z obojestransko uvidevnostjo vendar dale premostiti. Pri tej priliki se je ustanovila kulturna komisija iz poljskih in nemških članic, ki naj posreduje kulturno spoznavanje na obeh straneh meje. Razpisala je 3 nagrade za najboljše članke o načinu nemško-poljskega sporazuma; udeleže se ga lahko gojenci višjih srednjih šol. Svetovna mirovna zveza mater in vzgojiteljic. Nemški državni zbor je sprejel predlog, naj se za dobo enega leta ustavi zgradba oklopnih vojnih ladij, prihranjeni denar pa naj se uporabi za dečjo prehrano. Ta predlog je navdušil tudi francoko sekcijo Svetovne mirovne zveze mater in vzgojiteljic. Izročile so vladi spomenico, v kateri zahtevajo, naj se postavi v proračun za 1. 1932. razorožitveno leto. Briand in njegovi ministrski tovariši, parlamentarci in novinarska uredništva prejemajo tisoče dopisnic, ki se z odobravanjem sklicujejo na zahtevo omenjene ženske organizacije. Vzgoja. Miklavževa, božična in Kodovna darila naj ne bodo razkošna in premnogovrstna. Silno nespametne so tiste matere, ki dajo ob taki priliki otroku kopico igrač; dete jih nekaj časa ogleduje, pa kaj kmalu jih začne razbijati in po par dneh se ne bo več zmenilo zanje. Raje mu kupi manj; če živiš v lažjih razmerah, ga razveseli s kako igračko tudi druge dni. V deževnih in sneženih zimskih dneh se dete dolgočasi v sobi; včasih imaš ti kako posebno delo in bi rada imela mir; morda je dete bolno, pa neče ostati v postelji: vse polno je takih dni, ko ustrežeš in storiš dobro sebi in otroku, če ga iznenadiš z novo igračko. Daj otroku žepni robec, da ne bo nosil sveče ali se brisal v rokav in predpasnik, če si ne moreš privoščiti kupljenih robcev, jih napravi sama iz šifona, kotonine ali tudi iz rabljenega perila. Saj je dobra vsaka krpa, le da je čista in določena samo za to uporabo. „Le čakaj, očetu povem, boš videl kaj bo! Z jermenom te bo pretepel in šel boš spat brez vejene." Tako ............... , JSX NARAVNA ALI UMETNA HRANA. ~ (Dr. B. Dragaä)..... ' ' ' ' Ä KAJ MORA VSAKA MATI VEDETI O ANGLEŠKI BOLEZNI OTROKA. — (Df Ai Konwalinka - TaviSarjera) ................................3ii O PUBERTETI ALI SPOLNEM DOZOREVANJU. — (Dr. Pran Ober) , . iS O RAZVOJNI DOBI OTROKA. — (Dr. E. Jenko - Oroyerieva) 371 POUUCNI OTROK. — Marijana KokalJ-Zeljernova)............'m MATI IN OTROK. — (Marijana Kokalj-Zelieznova)...........j» BESEDA MATERI. — (Manica Komanova)....................m SKRB ZA OTROKE IZSELJENCEV. — (Urediiiätvo)........ ... m IZVESTJA: Po ženskem svetu. — Vzgoja. — Kuhinja. — Knjiga. — Umetnost . . 3St SLIKE: E. Justin: slika na platnicah. — Fr. Gorše: Materinstvo. — NaSi.kralieviiS. MODA. — KROJNA POLA. — ROČNA DELA. „ŽENSKI SVET« lEtaiia vsak masvc v LlubUaai. Letna naročnina Dla prtMfllM mt «r—. četrtletna Din 16—. Za Italijo Lir 29— (▼ razproda» iio2LM iTink). za U. S. A. DoL za Artcentlno Pes. «—. za A^strUt Sek. 10*—, ostalo Inozemstvo Din 85. UrednlftTo In uprava t Tavčarjevi ulici 12/IL Izdala KonsordJ Jtmski Svet" v LlublJanL - Za komordl la nrednlitvo odeovoma Marica Bartolova. i Tisica« J. Blasalka nasi.. Univerzitetna tiskarna d. d, v LjnMiMri. Oiteovoreo Janee Veliar. « PLATNICE za „Ženski svet" za vse letnike ima v zalogi KmiGOVEZNICA J. DEŽMAN Ljubljana, Wolfova ul. 8 cena platnicam z vezan Din 18-— (brez ptäiiie) " W . W u » 18"- |> H naiia za pnlsfe !•- „ Izvrfaje *st lmji8«*eSta dela, vezavo vstk kilig io revij pe lutni vezavi in v orl|^ndm pMiice. Delo solidno in cene nleke. Spavaj mirno — poleg tebe je najboljši prijatelj otrok DEČJE MILO MERIMA