Tomislav Košta Univerza v Zadru, Oddelek za izobraevanje uèiteljev in vzgojiteljev RAZVOJ PREDMETA PETJE V OSNOVNOŠOLSKIH PROGRAMIH HRVAŠKE IN SLOVENIJE V OBDOBJU MED SVETOVNIMA VOJNAMA Izvleèek Prispevek opisuje razvoj glasbenega pouka v splošnoizobraevalnem šolstvu na Hrvaškem in v Sloveniji v obdobju od ustanovitve Kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev leta 1918 do zaèetka druge svetovne vojne. Avtor se ukvarja s problematiko razmer v splošnem šolstvu in s šolsko zakonodajo ter daje poseben poudarek razvoju glasbenega pouka v osnovni šoli. V èlanku so prikazani evropski vplivi na razvoj in uporabo metod pri glasbenem pouku, kakršne so Tonika Do, Tonika Sol-Fa in Battkejeva metoda. Cilj prispevka je prikazati temeljne ugotovitve stanja in razvoja predmeta petje, raziskati razliène vplive, stiène toèke in razlike med glasbenopedagoškimi idejami na Hrvaškem in v Sloveniji. Kljuène besede: glasbeni pouk, zgodovina predmeta petje, uèni programi, glasbeni pedagogi, uèbeniki, metode uèenja petja Abstract Development of singing lessons in elementary school curricula in Croatia and Slovenia in interwar period The paper provides a preview of the development of singing lessons in elementary schools is Croatia and Slovenia in the period from the foundation of the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes in 1918 until the beginning of the Second World War. The author discusses the issues related to general education and school-related legal acts, and puts particular emphasis on the development of music lessons. There is also an analysis of European influences on the development and use of different methods in music lessons, such as Tonic DO, Tonic SOL-FA, and Battke method. The aim of the paper is to present the influences and foundations for the development of music lessons in the above-mentioned period, and to indicate similarities and differences among music education ideas in Croatia and Slovenia. Key words: music lessons, history of singing lessons, curricula, music teachers, textbooks, singing methods 71 Tomislav Košta, RAZVOJ PREDMETA PETJE V OSNOVNOŠOLSKIH PROGRAMIH... Uvod Razvoj glasbenega pouka v splošnoizobraevalnem šolstvu na Hrvaškem in v Sloveniji v obdobju med dvema svetovnima vojnama lahko spremljamo z veè gledišè. Glede na to, da sta se Slovenija in Hrvaška nahajali v istem drubeno-politiènem prostoru, bo zanimiva primerjava vseh podobnosti in razlik v temeljih glasbenega pouèevanja, kot tudi pri razvoju uènega predmeta petje. Še od èasov Habsburške in Avstro-Ogrske monarhije sta bili ti dve danes sosednji dravi v isti dravi, vendar pod razliènim vodstvom, zato za Slovenijo in Hrvaško v šolstvu niso veljali enaki zakoni. Obmoèje Slovenije kot tudi Istra in Dalmacija je bilo namreè pod avstrijsko upravo, ozemlje današnje Hrvaške pa pod madarsko. Prve uredbe o glasbenem pouku najdemo v Systema scholarum elementarum iz leta 1845, ki je pri pouku zahteval petje cerkvenih pesmi. Za Slovenijo je pomemben šolski zakon iz leta 1869, za Hrvaško pa prvi šolski zakon iz 1874 ter drugi iz leta 1888. Omenjeni zakoni so postavili temelje za razvoj sodobnega šolstva, torej tudi glasbenega pouka. Glasbeni pouk je takrat predstavljalo petje pesmi, zato se je predmet imenoval petje. V nadaljevanju je potrebno omeniti nekaj pomembnejših glasbenih pedagogov, ki so s svojim delom postavili temelje za razvoj pouèevanja petja v osnovni šoli. Pri nekaterih avtorjih opazimo tudi prizadevanja uvajanja osnov glasbene teorije v pouk petja. Na Hrvaškem sta v tej smeri delovala Franjo Kuhaè (1834–1911) in Vjenceslav Novak (1859–1905), ki sta pripravila prva metodièna navodila za pouk petja. Za Slovenijo velja med pomembnejšimi glasbenimi pedagogi, ki so zaznamovali obdobje do prve svetovne vojne, omeniti Antona Martina Slomška (1800–1862), Kamila Maška (1831–1859), Antona Nedvìda (1829–1896), Antona Foersterja (1837–1926), Frana Gerbièa (1840–1917) in Hinka Druzovièa (1873–1959), katerih delo je kljuènega pomena za obdobje med dvema svetovnima vojnama. Razvoj glasbenopedagoške prakse na Hrvaškem je do danes malo raziskan. Razen v nekaj èlankih iz periodiènih publikacij ta tematika ni bila sistematièno obdelana. Poleg tega ni nikakršne literature o nekaterih pomembnih pedagogih na Hrvaškem. O njihovem delovanju in pomenu prièajo le dela, ki so jih izdali sami. V Sloveniji je situacija drugaèna, saj je omenjena tematika natanèno raziskana in so bile poleg številnih èlankov v strokovnih èasopisih objavljene tudi publikacije, ki opisujejo zgodovinska obdobja razvoja glasbenopedagoške stroke (npr. Kuret Winkler: Zdaj je nauka zlati èas, 2006). Poznamo tudi nekaj tematskih zbornikov, v katerih je natanèno raziskano ivljenje in delo zgoraj omenjenih glasbenih pedagogov, ki so pomembni za zgodovinski razvoj glasbenega pouka (Maškov zbornik, 2002; Gerbièev zbornik, 2000; Foersterov zbornik, 1998). 72 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek Razmere v splošnem šolstvu Dolgoletna prizadevanja junoslovanskih narodov za zdruitev v skupni dravi so se uresnièila po prvi svetovni vojni, leta 1918 s Kraljevino Srbov, Hrvatov in Slovencev, vendar prièakovanja zaradi centralistiène politike Srbije niso bila uresnièena. V prvem obdobju oblikovanja drave je bilo šolstvu namenjene le malo pozornosti, saj so še naprej veljale obstojeèe organizacijske oblike in zakonske osnove. Osnovna šola je bila štiriletna (v Dalmaciji šestletna), visoke šole pa so bile zelo redke. Mešèanske šole so kot svojevrsten tip srednje šole v posamezne stroke usmerjale majhno število otrok, monosti nadaljnjega šolanja pa so nudile le gimnazije, veèinoma dostopne otrokom premonejših staršev. Posledica nedemokratiènosti osnovnega šolstva je bila predvsem v velikem številu nepismenih. Teave, ki jih je povzroèilo vojno opustošenje in kasnejša gospodarska kriza, so sicer razumljive, brezobzirna politika vladajoèe dinastije pa je dravo vodila v stanje stalne izèrpanosti in zaostalosti (Frankoviæ, 1958). Uèni naèrti niso bili enotni, prvi je bil sprejet šele leta 1926, vanj pa so vkljuèili tudi pouk glasbe, še vedno pod imenom petje. Za ta predmet je bila predvidena ena ura tedensko. V primerjavi z obdobjem pred prvo svetovno vojno so šolski predmeti ostali enaki. Prvi šolski zakon po vojni, Zakon o ljudskih šolah, je bil objavljen šele leta 1929, in sicer v duhu šestojanuarske diktature. Najveè pozornosti je namenjal vzgoji otrok v duhu dravne in narodne enotnosti ter verski vzgoji, manj pa je poskrbel za kakovost in vsebino pouka. Z omenjenim zakonom je bil šolski sistem poenoten, v skladu s spremembo zakonodaje iz leta 1931 pa so uvedli osemletno šolsko obveznost. Pojem „ljudska šola“ je obsegal štiriletno osnovno šolo in štiri razrede višje ljudske šole. V praksi pa je šolska obveza predstavljala samo prve štiri razrede osnovne šole, saj za osemletno ni bilo pogojev (Frankoviæ, 1958). Sloveniji, ki je nasledila avstrijske šolske zakone, zakon iz leta 1929 ni prinesel novosti, sicer znaèilne za manj razvite pokrajine kraljevine (Okoliš, 2009). Zaradi tega je razvoj šolstva v Sloveniji obstal. Za šolska vprašanje je bil zadolen vodilni hrvaški politik tega obdobja Stjepan Radiæ, vodja Hrvaške kmeèke stranke, ki je bil do leta 1926 na èelu Ministrstva za šolstvo Kraljevine SHS. Osrednji problem šolstva je videl v izoliranosti šole od drube, kar se je med drugim kazalo v tem, da kmeèko prebivalstvo šolstvu ni pripisovalo veèjega pomena. Radiæ je menil, da je v osnovno šolstvo potrebno vsaditi temelje narodne zavesti ter da se reform ne da izvesti le z zakonom, temveè je za to potrebno tudi delo na terenu. Zanimiv je podatek, da so v 20. letih šolstvu namenjali med 2 do in 3 odstotke dravnega proraèuna. Od skupnega zneska je bilo kar 40% namenjenih za Hrvaško in Slovenijo, kar pa je bilo premalo. Potrebne reforme, kot je poenotenje šolskega sistema, Radiæ ni podpiral, saj je menil, da je to v nasprotju z interesi posameznih narodov. Kljub njegovemu nasprotovanju pa so leta 1933 reformo sprejeli, kar je 73 Tomislav Košta, RAZVOJ PREDMETA PETJE V OSNOVNOŠOLSKIH PROGRAMIH... pomenilo skupni uèni program za celotno kraljevino (Grgiæ, 2008). Po tem naèrtu je fond ur za petje ostal nespremenjen. V tridesetih letih 20. stoletja je moè zaznati doloèena prizadevanja za vsebinske spremembe, saj je bilo preveè dogmatiènih in avtoritativnih vsebin. Tako je npr. Prosvetni oddelek banskih oblasti Savske banovine1 leta 1936/37 izdal odredbo, da se morajo uèitelji seznaniti z metodami šole dela, odprli pa so tudi nekatere poskusne šole, ki so delovale po metodah nove šole in šole dela. Vlada je strogo nadzorovala vse premike in si prizadevala, da bili tako pedagogika kot šolstvo v celoti podrejeni uresnièevanju vzgojno-izobraevalnih ciljev v duhu dravnega reda in vdanosti dinastiji. Izkazalo se je, da zaradi tekih gospodarskih in drugih drubenih teav novih idej ni bilo mogoèe uresnièiti. Šolska zakonodaja – uèni naèrti in programi V skladu s premembami so leta 1926 izšli Uèni naèrti za I., II., III. in IV. razred osnovnih šol Kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev, kar pa ni bilo enotno za celotno dravo (do tega je prišlo šele leta 1933). Novi uèni naèrti so predvidevali glasbeni pouk v vseh štirih razredih, in sicer še vedno pod imenom petje. Nespremenjeni so ostali tudi cilji pouka petja, kot so razvijanje posluha in glasu, razvijanje estetskih in domoljubnih èustev ter vadba petja lajih ljudskih in domoljubnih pesmi (cerkvena pesem ni omenjena – razen v opombah, v katerih je bilo navedeno, da v šolah, kjer je obstajal obièaj, da uèitelj pouèuje tudi cerkveno petje, to ostane, vendar le, èe je uèitelj enake veroizpovedi kot veèina njegovih uèencev). V prvem in drugem razredu je bilo predvideno petje manj obsenih in lajih pesmi, s posebnim poudarkom na ljudski pesmi. Ljudska pesem je bila še naprej kljuènega pomena kot didaktièno in vzgojno sredstvo pri realizaciji uèenja petja. V tretjem razredu se petje ljudskih pesmi nadaljuje, vendar so dodajali umetne skladbe in himne. V èetrtem razredu je bilo v skladu z monostmi uvedeno dvoglasno petje, vsebinsko pa so se posveèali tudi skladbam, primernim ob telovadnih vajah. Fond ur je ostal nespremenjen – dva polurna termina na teden. Umetne pesmi so izbirali med domaèimi skladatelji, kar je bila v primerjavi s prejšnjimi obdobji svojevrstna novost. Dela domaèih avtorjev so postala celo priporoèilo. Veljalo je navodilo, da naj uèitelj pred uèenjem melodije poskrbi, da bodo otroci poznali in razumeli besedilo pesmi. Za pouk petja so bili doloèeni tudi priroèniki in pesmarice, kot so D. Iliæ: Pesme, deklamacije i igre za I-IV. razred; D. Iliæ: Ðaèki horovi; A. Dobroniæ: Jugoslovenske puèke popijevke; C. Pregelj: 30 troglasnih mladinskih zborov; Fr. Marolt: Narodne himne in druge domorodne pesmi; J. irovnik: Narodne pesme; H. Druzoviè: Pesmarica (Nastavni plan i program, 1926). 74 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 1 Kraljevina SHS je bila po razglasitvi šestojanuarske diktature leta 1929 razlašena za Kraljevino Jugoslavijo, njeno ozemlje pa je bilo razdeljeno na Banovine, imenovane po najveèjih rekah. Takšna odloèitev je bila posledica namere, da ne bi spodujali nacionalnih èustev. Ozemlje Hrvaške in Slovenije je bilo razdeljeno na Dravsko banovino s sedeem v Ljubljani, Savsko banovino s sedeem v Zagrebu in Primorsko banovino s sedeem v Splitu. Zgoraj omenjeni Uèni naèrt in program za osnovne šole v Kraljevini Jugoslaviji, ki je predvideval poenotenje šolskega sistema, je bil sprejet leta 1933. Uèni program prinaša nekaj sprememb pri predmetu petje, cilji pouèevanja petja pa so ostali enaki kot v prejšnjih doloèbah. V prvem razredu je bilo na podlagi ljudskih pesmi ali tistih, ki so nastale v ljudskem duhu, predvideno prepoznavanje tonov po njihovi moèi, trajanju in višini, in sicer v obsegu od pet do šest tonov. Petje so skladno z razvijanjem obèutka za ritem povezovali s telovadnimi vajami. V drugem razredu se nadaljuje petje ljudskih pesmi, in sicer v poveèanem obsegu do osem tonov. Izbrane pesmi naj bi bile vsebinsko povezane z ivljenjem otrok v šoli in izven nje kot tudi z naravo. V tretjem razredu je bilo priporoèeno razširjanje repertoarja ljudskih pesmi ter petje umetnih skladb v ljudskem duhu, naèrt je predvidel tudi izvajanje domoljubnih in tistih skladb, ki spodbujajo drubene norme. Priporoèeno je bilo tudi petje povezano z igro in ritmiènimi gibi. V zadnjem, èetrtem razredu osnovne šole, so se uèenci seznanjali z osnovami glasbene teorije, kot so opismenjevanje in spoznavanje lestvic. Petje naj bi bilo dvoglasno, deloma tudi tro- ali štiriglasno. Najveè pozornosti je bilo namenjene domoljubnim pesmim (Nastavni plan i program, 1933). V obeh predstavljenih uènih naèrtih je bilo glasbeno opismenjevanje cilj nijih razredov, e naslednji uèni naèrt (1937) pa ponovno predvideva spoznavanje notne slike od tretjega razreda naprej. Ta uèni naèrt je veljal za osnovne in višje ljudske šole, v njem pa za predmet petje ni bilo bistvenih sprememb. Novost so v naèrtu dodana kratka navodila za uèenje petja po notah v osnovni šoli, ki jih je napisal Vladimir R. Ðorðeviæ. V njih avtor navaja doloèena navodila za uèitelja, in sicer, da je potrebno v prvem in drugem razredu ob vajah za pevsko vzgojo in vzgojo posluha uèence seznaniti s pojmom notni zapis. V tretjem in èetrtem razredu pa je bilo e predvideno petje po zapisu. Avtor med drugim navaja, da naj bo petje do tretjega razreda enoglasno, v èetrtem pa dvo- ali veèglasno. V prvem razredu naj uèitelj izbira laje ljudske pesmi, v drugem in tretjem pa naj bodo pesmi povezane z vsebinami drugih predmetov. Tudi v tem primeru je bilo dodano navodilo skladnosti vsebin z domovinsko vzgojo in povezovanje s telovadnimi vajami (Nastavni plan i program, 1937). Naslednje leto je izšel dopolnjen program, ki za primere petrazrednic doloèa uporabo gramofona in radia, in sicer za seznanjanje uèencev s slovenskimi, hrvaškimi in srbskimi ljudskimi pesmimi. V tem programu se pri glasbenem pouku prviè pojavlja uporaba avdio tehnologije. Ob tem je danes nemogoèe ugotavljati, koliko šol je imelo pogoje za uporabo te takrat sodobne tehnologije, podatek pa dovoljuje ugotovitev, da je bilo poleg petja in spoznavanja osnov glasbene teorije prviè doloèeno tudi poslušanje glasbe (Nastavni plan i program, 1938). Iz navedenega lahko ugotovimo, da so bile spremembe uènih naèrtov pogoste ter da so se nanašale predvsem na pouèevanje osnov glasbene teorije. Uèni naèrt iz leta 1926 je predvideval glasbeno opismenjevanje v èetrtem razredu, nasprotno 75 Tomislav Košta, RAZVOJ PREDMETA PETJE V OSNOVNOŠOLSKIH PROGRAMIH... pa je kasnejši iz leta 1933 za pouk petja predvideval samo petje. Èe upoštevamo, da se v uènem programu iz leta 1937 omenja opismenjevanje v prvih dveh razredih, od tretjega naprej pa naj uèenci e pojo po notah, postane jasno, da šolska politika ni imela jasne strategije razvoja glasbene vzgoje v osnovni šoli, kar bo podrobneje pojasnjeno v nadaljevanju. Prav tako predstavljeno gradivo ne omenja metod dela, zato se postavlja vprašanje, ali je glasbenopedagoška praksa v obdobju med dvema vojnama v primerjavi s prejšnjimi obdobji napredovala in v kakšni meri so v tistem èasu pomembna dela metodikov vplivala na razvoj dejanskega glasbenega pouka. Velika novost je bila uporaba gramofonskih plošè, kar je bilo priporoèeno v uènem programu iz leta 1938, vendar je glede na izredno teke gospodarske razmere èasa teko verjeti, da je bilo to mogoèe uresnièiti. Vsekakor je bil s tem vsaj hipotetièno uveden nov uèni segment, poslušanje glasbe. Uèenje petja na Hrvaškem Teavne razmere v takratni dravi so vplivale tudi na stagnacijo šolstva, kar se je med drugim odrazilo na razvijanju predmeta petje v osnovni šoli. Na Hrvaškem so pri pouku petja uporabljali pesmarice in uèbenike iz 19. stoletja, kar je gotovo vplivalo na to, da šolski sistem ni uvajal siceršnjih novosti stroke. Prizadevanja posameznih pedagogov in glasbenih strokovnjakov seveda niso zanemarljiva, saj so bile v pogledih na filozofijo predmeta in metodike petja dokazane doloèene ugotovitve, ki naj bi bile upoštevane in vpeljane v šolski sistem. Posamezni uèenjaki so na podlagi izkušenj in teoretiènih spoznanj, skladnih s širšim evropskim prostorom, poskušali glasbeni pouk osveiti z novimi idejami in utemeljiti nove metode, uveljavljene v razvitejših sredinah. V nadaljevanju predstavljam nekaj najpomembnješih dosekov strokovnjakov medvojnega èasa na obmoèju Hrvaške. Stjepan Basarièek (1848 – 1918) Prikaz najpomembnejših glasbenih pedagogov in njihovih del zaèenjam z izjemnim delom Stjepana Basarièka2 Pedagogija – posebna nauka o obuci, priroènikom za uèitelje in prvim sistematiènim pedagoškim uèbenikom na obmoèju Hrvaške. Po prvi izdaji leta 1895 je izšlo 25 ponatisov, priroènik je bil preveden v bolgarski jezik in bil v Bolgariji tudi v rabi. Hrvaške uèiteljske šole so ga npr. uporabljale kar 50 let. Prav to dejstvo dokazuje, kako popularno in široko uporabljeno je bilo to delo v tamkajšnjih šolah. V šesti izdaji iz leta 1921 Basarièek govori o pouku petja. Knjiga je razdeljena na dva dela: prvi govori o 76 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 2 Stjepan Basarièek (1848–1918) je zakljuèil osnovno šolo v Ivaniæu, gimnazijo in uèiteljsko šolo pa v Zagrebu. Nekaj èasa je delal kot uèitelj v Ivaniæ Gradu in Vinkovcih, kasneje je bil pedagog in profesor na uèiteljski šoli v Zagrebu. Njegovo delo je temeljilo na Herbatovi pedagogiki, kasneje pa je sprejel stališèa reformne pedagogike. Od leta 1895 do smrti je bil urednik èasopisa Napredak in velja za enega od ustanoviteljev pedagoške znanosti na Hrvaškem (Pedagoška enciklopedija I, 1989, str. 44). vedenjih, drugi pa o spretnostih in vešèinah. V poglavju o spretnostih, pod naslovom Izvajanje lepih oblik ob uèenju risanja, govori tudi o uèenju petja. Njegov pogled na to je razdeljen na 5 delov. V prvem delu Basarièek pojasnjuje, kakšna je naloga petja v osnovni šoli in navaja argumente, na katerih temelji pouk petja e od druge polovice 19. stoletja. Meni, da naloga predmeta ni le izobraevanje v petju, temveè vzgoja k razumevanju glasbe in njenem sprejemanju vse ivljenje. Poudarjal je, da je vzgojni pomen petja povezan s èustvenim in estetskim poljem. Ob tem naj bi otrok razvijal tako verske kot domoljubne obèutke, inteligenco, petje pa naj bi bilo tudi pomemben faktor fiziènega razvoja otroka. Za petje v zboru je bil preprièan, da spodbuja funkcioniranje otrok v skupnosti, v èemer je videl veliko praktièno vrednost predmeta. Cerkvene pesmi, nauèene v šoli, naj sluijo uporabi v cerkveni slubi, medtem ko naj bi posvetne pesmi otrok uporabljal v vseh drugih ivljenjskih okolišèinah (Basarièek, 1921). Drugi del je prikaz zgodovine pouèevanja petja. Na kratko opisuje antiène kulture in pomen, ki so ga dajale glasbi, zgodnjo in srednjeveško kršèansko glasbo, reformatorje, omenja pa tudi najpomembnejše pedagoge iz zgodovine in njihove poglede na glasbeni pouk v osnovni šoli ter glasbene pedagoge, ki so skozi zgodovino vplivali na glasbeno vzgojo v osnovni šoli, kot so npr. Pfeiffer, Nägelli (1810), Natorp (1813), E. Hentschel (1930), Shütze (1843). Avtor omenja tudi doloèene premike v pogledu glasbenega pouka v novejšem obdobju (druga polovica 19. stoletja) v Evropi (Pflüger, 1853) in na Hrvaškem, kjer posebej izpostavi Franja Kuhaèa ter njegovo e omenjeno delo Pevska veselica iz leta 1885 kot tudi Vjenceslava Novaka in njegovo Pevski pouk v ljudski šoli iz leta 1892. Basarièkova Pedagogija je svojo prvo objavo doivela e konec 19. stoletja in ne preseneèa, da tudi v izdaji iz leta 1921 ne omenja novih metod pouka petja, ki so na Hrvaškem e imele nekatere zagovornike, prav tako pa se je v Sloveniji o njih razpravljalo e pred prvo svetovno vojno (Battkejeva metoda3 se je v Glasbeni matici v Ljubljani uporabljala e od leta 1913). V tretjem delu je govora o gradivu za pouk petja. Ponovno se pojavi vprašanje, ali naj otroci v osnovni šoli pojejo po notah ali po posluhu. Basarièek je pripadal skupini, ki ni podpirala glasbenega opismenjevanja v osnovni šoli, razen v tolikšni meri, da bodo uèenci lahko spremljali melodijo po notni sliki (ko se premika navzgor ali navzdol). Predlaga, naj se izbirajo pesmi, ki so primerne za razliène prilonosti, zato je potrebno razlikovati med cerkvenimi in posvetnimi ter med ljudskimi in umetnimi. Basarièek v prvi vrsti poudarja vrednost in potrebo po uèenju razliènih cerkvenih pesmi in ljudskih, ki naj bi bile uèencem blije, manj pa je naklonjem umetnim skladbam. Zagovarjal je izbor besedil z 77 Tomislav Košta, RAZVOJ PREDMETA PETJE V OSNOVNOŠOLSKIH PROGRAMIH... 3 Naèelo Tonika-Do metode se v zaèetku 20. stoletja pojavi v vrsti novih metod, ki razvijajo posluh na temeljih funkcionalne solmizacije. Avstrijec Max Battke na tem naèelu gradi solfeggio in od samega zaèetka uvaja relativno notacijo s premiènim DO-kljuèem (Muzièka enciklopedija 1971-1977, zv. 3, str. 587). vzgojno noto. Avtor opozarja tudi na izbor besedil v narodnem duhu, v nadaljevanju pa ugotavlja, da za pouk petja zadostuje ena ura tedensko ter da je petje potrebno povezovati z drugimi predmeti (verouk, jezik, zgodovina, zemljepis…), kar bi danes pojmovali kot nagovor k medpredmetnemu povezovanju! Zavzema se tudi za uèenje pesmi na pamet ter za številèno omejen izbor, ki naj bi prinesel veèjo kakovost petja. Preuèuje tudi vprašanje otrok s slabšim posluhom in predlaga, naj bodo otroci, ki tudi po daljšem èasu ne morejo slediti enostavnim glasbenim nizom, oprošèeni petja, vendar pa morajo prisostvovati uri glasbe v pasivni vlogi poslušalca. Basarièek opozarja, da je pri pouèevanju petja potrebno upoštevati osnovno pedagoško naèelo postopnosti, oziroma od lajega k tejemu ter od znanega k abstraktnemu. V èetrtem delu raziskuje metode pouèevanja petja. Zagovarjal je metodo demonstracije (t.i. deiktièna metoda) in akroamatièno obliko pouka. Kot pogoj za uresnièevanje le-tega navaja uèiteljevo spretnost v petju ter èist in prijeten glas. Pomembno je bilo obvadanje igranja na kak inštrument, posebno violine ali harmonija. Poudarjal je uèiteljevo pojasnjevanje pomenskega smisla besedila, melodijo naj bi uèenci osvojili s posnemanjem. Kot najpomembnejše izpostavlja vadbo pesmi, kjer je priporoèal naèelo postopnosti in ponavljanja, pravilno dihanje in odpiranje ust, delo pa naj poteka stoje. Priporoèal je enoglasno petje. Peti del Basarièkovega Pouka petja se nanaša na metode pri uèenju ljudske pesmi. Navaja tri etape obdelave nove pesmi. V prvi uèitelj napove novo pesem, analizira besedilo in melodijo ter razloi vsebino. V melodiji in ritmu uèenci poišèejo njim e znane figure, ki jih nato primerjajo z novim gradivom. Drugo etapo predstavlja demonstracija (podajanje), kjer uèitelj v celoti izvede novo pesem, jo nato ponovi, peto ali na instrumentu, uèenci pa poèasi pojo za njim. Dokler uèenci ne obvladajo melodije in ritma v celoti, predlaga petje na nevtralne zloge. Tretjo etapo predstavlja uporaba nauèenega gradiva, kar naj bi pomenilo, da bi bil uèenec sposoben pesem kadarkoli ponoviti, njene prvine pa uporabiti pri uèenju novih pesmi, tudi v zboru (Basarièek, 1921). Basarièek se je v svojem delu tesno navezoval na dela Vjenceslava Novaka in Franja Kuhaèa, saj predstavi le malo novih in izvirnih idej, posebno na podroèju metodike pouèevanja petja. Kot pozitivno je potrebno ugotoviti, da je njegovo gradivo, povezano z glasbenim poukom, predstavljeno jasno in pregledno. Kot edino novost lahko omenimo poskus definiranja zgradbe uène ure na primeru uènih korakov obdelave ljudske pesmi ter poziv k povezovanju z drugimi predmeti. Opaziti je, da ne omenja na Hrvaškem e znanih Tonika Sol-Fa ali Tonika-Do metod. Morda je razlog v tem, da ni bil zagovornik pouèevanja petja po notah in je preferiral zgolj orientacijsko poznavanje notnih zapisov, kar bi bilo v skladu z uènim programom iz leta 1926, ki glasbeno opismenjevanje predvideva šele v nijih razredih višjih šol. 78 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek Basarièkova elja je bila, da bi omenjeno delo uporabljali v uèiteljskih šolah, kar je bilo veè kot doseeno, saj so ga v prvih desetletjih 20. stoletja uporabljali ne le v hrvaških uèiteljskih šolah (vkljuèno z Dalmacijo in Istro), temveè tudi v Bolgariji. Prevladujoèe vloge Basarièkove pedagogike pa nista posebej ogrozili niti dve deli Martina Štigliæa, univerzitetnega profesorja teologije, pedagogike in katehetike - Pedagogika in vzgojeslovje (1889) in Zgodovina pedagogike (1893). Šele s pojavom novih pedagoških konceptov, ki kaejo na pomanjkljivosti Herbatove pedagogike, zaène primat Basarièkovih konceptov slabeti in to kljub nekaterim njegovim uèbenikom, ki so bili v doloèeni meri prilagojeni novim èasom (dostopno na: http://www.hrskolski-muzej.hr/hrv/predmet.asp?p=638, 18. 1. 2010). Zlatko Grgoševiæ (1900 – 1978) V nasprotju z Basarièkovim priroènikom, ki temelji na idejah druge polovice 19. stoletja, je Zlatko Grgoševiæ4 eden od najpomembnejših zagovornikov uvajanja sodobnih didaktiènih naèel pouèevanja petja. Kot uèitelj na Glasbeni akademiji v Zagrebu je pri svojem delu zastopal in populariziral metodo Tonika Sol-Fa.5 Napisal je delo Metodika muzièkog odgoja (1931), kjer izpostavi nekaj metodiènih novosti na podroèju pouèevanja glasbene teorije in predlaga, da uèenci glasbeni primer najprej poslušajo, ga analizirajo in šele nato zapišejo. Definicij ne postavlja, saj zagovarja tezo, da se teorija razvija iz prakse. Za izhodišèe postavi durov trizvok ter predlaga, da uèenci skupaj z uèiteljem muzicirajo ter snujejo in improvizirajo tonske vaje. Kot naslednji korak njegove metode je navodilo, da zapisovanje tonskega niza sledi šele po pevsko dobro utrjenem gradivu. Uèenci niza ne zapišejo v notno èrtovje, temveè na papirju grafièno razvršèajo le višino tonov ter tako prepoznajo njihove funkcije. Pozitivna stran te metode naj bi bila zanimiva uèna ura z aktivnim sodelovanjem uèencev, in sicer s petjem, improviziranjem in poslušanjem. Kot pravi avtor, na ta naèin uèenci vstopajo v svet tonov, razvijajo obèutek za melodijo in ritem, uèenje grafiènih znakov (not) pa ni abstraktno. Ta metoda uvaja tudi veèglasno petje (Pedagogijski leksikon, 1939). 79 Tomislav Košta, RAZVOJ PREDMETA PETJE V OSNOVNOŠOLSKIH PROGRAMIH... 4 Zlatko Grgoševiæ (1900–1978), skladatelj in glasbeni teoretik. Študij kompozicije je zakljuèil na Glasbeni akademiji v Zagrebu in se nato izpopolnjeval pri P. Dukasu v Parizu. Deloval je kot profesor na glasbenih šolah, Glasbeni akademiji v Zagrebu ter kot urednik na radiu. Skupaj s Pavlom Markovcem je ustanovil in urejal èasopis Muzièka revija (1932). Kot skladatelj je predstavnik nacionalnega stila (Muzièka enciklopedija 1971-1977, zv. 2, str. 26-27). 5 Tonika Sol-Fa metoda se pojavi na zaèetku 19. stoletja v Angliji, in sicer po tem, ko je Sarah Ann Glover (1785–1867) zaradi propagiranja mnoiènega zborovskega petja skušala olajšati pouèevanje glasbe z uporabo Guidovih solmizacijskih zlogov, kar naj bi bila enostavna zamenjava za notno pisavo. Leta 1841 je omenjeno metodo sprejel John Curwen (1816–1880), jo dopolnil z novimi elementi ter tako zgradil trden metodièni sistem. Tonika Sol-Fa metoda razvija intonacijo po naèelu obvladovanja ene relativne tonalitete, v kateri je potrebno razumeti in obèutiti vsak posamezni ton lestvice v odnosu do tonike. Slušne predstave posameznih tonov so utrjene s karakteristiènimi gibi rok (fonomimika), ki v Curwenovi razlièici izraajo tonalno funkcionalnost (The Concise Oxford Dictionary of Music, 2004, str. 741). Metoda Tonika Sol-Fa omogoèa, da se razred pri svojem delu ne omejuje samo na C-dur lestvico, temveè upošteva tudi vse druge tonalitete, ki jih dopušèa obseg otroškega glasu. Otroci zapisujejo tone s solmizacijo (durova lestvica: do re mi fa so la ti do). Za prepoznavanje ritma in trajanja dob se metoda posluuje Paris – Galinovih ritmiènih zlogov6 (doba: Ta, dve dobi: Ta-a, dva tona na dobi: Ta-te itd.). Na ta naèin lahko zapišemo vsako melodijo brez not in èrtovja, kar je uèencem v mnogoèem olajšalo spoznavanje glasbene teorije. Po tej fazi metoda predvideva zapisovanje v èrtovje, in sicer z Do-kljuèem, ki ga lahko vpišemo na katerokoli èrto ali v prazen prostor. Spoznavanje t.i. absolutne notacije je bilo po Grgoševiæu predvideno za mestne (višje) in srednje šole (Pedagogijski leksikon, 1939). Èe primerjamo njegovo metodo z dejanskim stanjem uènih naèrtov v osnovnem šolstvu, ugotovimo razhajanja o tem, kdaj naj bi uèenci zaèeli s poukom opsmenjevanja in petja po notah. V Uènem naèrtu in programu iz leta 1937, torej dve leti pred objavo Pedagoškega leksikona, je namreè navedeno, da naj se zaène opismenjevanje e v tretjem razredu. Leta 1931 je Grgoševiæ objavil Glasbeno zaèetnico, ki jo je namenil svojim študentom na Glasbeni akademiji, torej bodoèim uèiteljem glasbe. V njej je obdelal vse osnovne elemente glasbene teorije, kot so npr. glasbeni zapis, ritem, tonaliteta, interpretacija itd. Avtor navaja tudi melodiène vaje za petje. V navodilih zapiše, naj se vsaka vaja odpoje s solmizacijo, in sicer v enakomernem trajanju posameznih tonov, ne glede na sicer podani ritem. Temu naj sledi branje not ob trkanju pravilnega ritma in tempa, nato naj uèenci pojo v ritmu s solmizacijskimi zlogi in konèno z nevtralnim zlogom. Avtor opozarja na pravilno fraziranje in dihanje ter namenja posebno pozornost dinamiki, pri èemer meni, da je zaeleno uèenje vaj na pamet (Grgoševiæ 1931). Po pregledu celotne vertikale glasbene vzgoje medvojnega šolskega sistema ugotavljam, da je bil izobraevalni sitem na glasbenem polju naravnan na razliène cilje: pouèevanje petja brez pozanavnja notacije, obvladovanje relativne notacije, vadba v absolutni notaciji, študij glasbene kulture, vzgoja praktiènih metodikov ter glasbena vzgoja odraslih amaterjev. Pouèevanje v glasbenih šolah naj bi potekalo po posebnih predpisih in pod posebnimi pogoji, medtem ko naj bi bilo glasbeno izobraevanje v splošnoizobraevalnih šolah bolj kontinuirano in ozko povezano z duhom nove delovne, aktivne in funkcionalne šole.7 V osnovnih šolah so pouèevali po e omenjeni metodi Tonika Sol-Fa angleškega metodika Johna Curwena, po metodi Chevésove francoske aktivne šole in nemške Tonika Do 80 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 6 Na zaèetku 19. stoletja so numerièno metodo J. J. Rousseauja izpopolnili Francozi P. Galin, A. Paris in E. Chevé. 7 Tako imenovana Delovna šola pomeni pedagoško gibanje na zaèetku 20. stoletja, oziroma globalni pedagoški sistem, orientiran na delo uèenca. Pojavi se v Evropi in v Zdruenih dravah Amerike. Zagovorniki gibanja so pouèevali na temelju delovnih aktivnosti, kar je bilo nasprotno frontalni obliki pouèevanja. Funkcionalna pomeni, da pedagog spremlja celovit otrokov razvoj (emocionalni, motorièni, socialni…). (Rijeènik pedagoških pojmova, http://www.pedagogijaffsa.com, 19. 2. 2011). metode Agnes Hundoeggerove.8 Potem, ko so se navedene metode udomaèile v osnovnih šolah širom po Evropi, so bile prièakovane tudi na obmoèju kraljevine Jugoslavije. Stroka je namreè dokazovala, da so nove metode lahko uspešno zagotovilo za boljše doseganje uènih ciljev pri glasbenem pouku v splošno- izobraevalni šoli. Njihovi uèinki naj bi se odraali na splošnem kulturnem podroèju v obliki zborovskega petja, v glasbeni poustvarjalnosti in glasbenih publikacijah (Pedagogijski leksikon, 1939). Zlatko Špoljar (1892 – 1981) Zlatko Špoljar je s svojim vsestranskim pedagoškim in metodiènim delom eden od najplodnejših glasbenih pedagogov v obdobju med obema vojnama.9 Leta 1927 je ustanovil èasopis Sodobna šola, v katerem je objavil vrsto èlankov, povezanih s problematiko petja v osnovni šoli. Objavil je metodiène priroènike za vse uène predmete, posebno pozornost pa je posvetil prav uèenju petja. Njegove pomembnejše publikacije so: Prvi razred osnovne škole. Teorija i praksa, Zagreb 1931; Drugi razred osnovne škole. Teorija i praksa, 1932; Treæi razred osnovne škole. Rukovoð za školsku praksu, 1933.; Rukovoð za školsku praksu sv. 1 i 2 kot priloga Suvremenoj školi iz leta 1935 in 1936. Nekoliko kasneje, v letih 1955 in 1956, je v Puli objavil tudi Èetvrti razred osnovne škole. Špoljar v vseh svojih delih kot pomembno naèelo pri metodiènih postopkih na prvem mestu omenja korelacijo med petjem in drugimi predmeti (danes t.i. medpredmetno povezavo). Ob tem je zelo natanèen tudi pri vsebinski organizaciji pouka, kajti navodila za pouèevanje v 1. in 2. razredu na primer navaja po tednih. V priroènikih najdemo priporoèena gradiva, med katerim so obièajno tudi njegove pesmarice. Le–te vsebujejo pesemska gradiva znanih avorjev in precej njegovih skladb. Špoljar je namreè zasluen za nastanek številnih novih pesmi, saj je bil preprièan, da med znanimi ni dovolj primernega gradiva za šolsko rabo. Skadatelje svojega èasa je veèkrat javno ošvrknil v preprièanju, da njihova otroška glasba ni primerna za pouk petja. Slednjega je pojmoval kot del skupinskega pouka in ne kot poseben predmet. Nasprotoval je »suhoparnim« 81 Tomislav Košta, RAZVOJ PREDMETA PETJE V OSNOVNOŠOLSKIH PROGRAMIH... 8 Tonika Do metoda se je razvila iz angleške metode Tonika Sol-Fa, ki jo je leta 1896 prevzela nemška glasbena pedagoginja Agnes Hundoegger. Slednja je iz angleške metode prevzela solmizacijo, Curwenovo funkcionalno fonomimiko in razpored obvladovanja tonov fonomimike. Poenostavila je èrkovno notacijo in jo vkljuèila v sistem, ki vodi do tradicionalne notacije, sprejela pa je tudi francoski sistem branja ritma (Galin-Paris-Chevé). Omenjena metoda se je hitro razširila po Nemèiji in sosednjih dravah, Avstriji in Madarski, pomembno mesto pa je zavzela tudi na Hrvaškem. Tonika Do je relativna metoda, ki razvija pojem funkcionalnih odnosov znotraj ene relativne tonalitete oziroma durove lestvice. Solmizacija se tako kot pri Tonika Sol-Fa metodi uporablja z nekaterimi modifikacijami za alterirane tone. Molova lestvica in stari tonovski naèini so obravnavani kot modusi osnovne durove tonalitete, in sicer kot LA-lestvica, RE-lestvica, MI-lestvica ipd. (The Concise Oxford Dictionary of Music, 2004, str. 276, 493). 9 Zlatko Špoljar (1892–1981), hrvaški pedagog, glasbenik in knjievnik. Z glasbo se ni ukvarjal le kot pedagog, temveè tudi kot skladatelj, metodik, teoretik, melograf, kritik in uèitelj. Konèal je uèiteljsko šolo v Zagrebu, na Glasbeni akademiji v Zagrebu pa je študiral kompozicijo. Po drugi svetovni vojni je deloval kot uèitelj v osnovnih šolah v Kastvu na Reki, v Zadru in v Puli ter kot predavatelj na Akademiji za glasbo v Zagrebu. Bil je urednik èasopisa Sodobna šola in Vrelo. Zbiral in obdeloval je ljudske napeve ter pisal skladbe za otroke (Hrvatska enciklopedija, zv. 10, 1999, str. 527). vajam petja in menil, da tak pristop nasprotuje naèelom sodobne pedagogike, ki naj bi upoštevala otrokova nagnjenja in potrebe (Špoljar, 1931). Tako kot vsi e obravnavani avtorji gradiv, je tudi Špoljar poudarjal pomen ljudskih pesmi, ki naj bi bile v smislu didaktiènih in estetkih vrednot temelj za uresnièevanje ciljev ljudske (osnovne) šole. Po teh naèelih naj bi bile tudi umetne pesmi tako po besedilu kot po melodiji blizu ljudski glasbi. Tem vzorom je sledil predvsem sam. Odlike njegovih avtorskih pesmi so enostavnost in spevnost melodije ter besedilo, ki je primerno in razumljivo šolskim otrokom. Didaktièno in umetniško vrednost Špoljarjevih pesmi potrjuje dejstvo, da so nekatere njegove skladbe še danes del aktualnih glasbenih uèbenikov na Hrvaškem. Razmišljal je tudi o pomenu šolskih prireditev za razvoj petja. Zagovarjal je glasbeno oziroma pevsko obarvan program ter uporabo inštrumentalne spremljave, ki pa naj bi bila neoporeèno strokovna. S temi pomisleki se je najbr odzval na vsakadnjo šolsko prakso (Špoljar, 1928, št. 2). Za glasbeno opismenjevanje je bil preprièan, da v prvih letih šolanja ni potrebno. Pedagogom je priporoèal, da naj otroci med petjem spremljajo notno sliko, kar naj bi vplivalo na kasnejše sistematièno opismenjevanje (Špoljar, 1929, št. 3). Takšnemu mnenju je sledila tudi zakonodaja (Nastavni plan i program, 1933), ki je glasbeno opismenjevanje predidevala šele v mešèanskih šolah in v gimnazijah. Leta 1923 je objavil priroènik za uèiteljske šole z naslovom Kratka praktièna teorija glasbe in petja, ki ga je nato razširil in dopolnil (Elementarna teorija muzike i pjevanja, 1925). V omenjenih delih predstavi gradivo s podroèja glasbene teorije, ki je tesno povezano s primeri za petje, s èimer je dosegel, da so študentje osvojili tesno povezanost teorije in prakse e v študijskih letih. V tesni povezavi s prakso so sestavljene tudi Špoljarjeve pesmarice. Vsebujejo pesemska gradiva za rabo v razredu in pesmi, ki jih je namenil za šolske prireditve oziroma druge prilonosti. Njegove zbirke prinašajo tako enoglasne, dvoglasne in troglasne obdelave ljudskih napevov kot tudi avtorske skladbe (Njiriæ 1992). Prva pesmarica je bila objavljena leta 192110, vendar v arhivih in knjinicah ni ohranjena. Edini podatek o njej najdemo v èlanku O izbiri popevk za otroke osnovnih šol iz Savremene škole iz leta 1927 (Špoljar, 1927). Za poznavanje šolskega glasbenega gradiva 20. let je pomembna Špoljarjeva pesmarica iz leta 1927 (Pjesmarica za sve razrede narodnih osnovnih škola), ki je bila v šolski rabi dolgo vrsto let. Vsebuje 56 ljudskih in 26 umetnih pesmi, enoglasne so namenjene za razredno rabo, dvoglasne pa za javne nastope (Špoljar, 1927). Leta 1939 je kot priloga èasopisa Sodobna šola izšel prvi del Pesmarice za I.-IV. razred ljudskih šol. Novosti prinaša pesmarica iz leta 1940, kjer se je avtor vsebinsko prilagodil novi razdelitvi Kraljevine Jugoslavije na Banovine in vanjo vkljuèil veè pesmi iz hrvaških krajev in pesmi hrvaških skladateljev. Drubene in politiène spremembe naj bi zmanjševale pomen 82 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 10 Omenjene pesmarice iz leta 1921 mi ni uspelo najti, enako teavo je imel pred leti tudi Nikša Njiriæ. (Njiriæ 1992). nacionalne zavesti, vendar niso bistveno vplivale na celostni razvoj glasbenega pouka. Avtorji uèbeniških gradiv so namreè v poznih tridesetih letih v svoja dela vpletali še veè ljudskih ali ljudsko obèutenih pesmi, kar je veljalo tako za Hrvaško kot Slovenijo. Po drugi svetovni vojni je Špoljar sodeloval z Joom Pogajem11, s katerim sta objavila pet izdaj Pesmi za šolo. Špoljar je naredil izbor in glasbeno obdelavo pesmi, Pogaj pa je poskrbel za metodièni del. Kratek pregled pouèevanja petja, metodiènih izhodišè ter priroènikov v osnovnih šolah na Hrvaškem pokae, da naloge predmeta niso bile jasno zastavljene. Po S. Basarièku, èigar literaturo so najbolj pogosto uporabljali, se je bilo treba petja uèiti po posluhu. Podobna izhodišèa je gojil tudi Z. Špoljar, zato omenjena avtorja v svoja dela ne vkljuèujeta metodiènih navodil, niti ne omenjata novih metod, ki bi jih bilo potrebno uvesti v šole. O metodah pouèevanja glasbenega opismenjevanja obširneje piše šele Z. Grgoševiæ. Teko sklepamo, kako je potekal pouk petja v praksi, je pa gotovo, da se šolska zakonodaja zaradi razliènih vzrokov ni mogla realizirati niti v bolj pomembnih segmentih. O tem prièa podatek, da je bila zakonska uredba o obvezni osemletni šoli neizvedljiva, saj za to niso bili sprejeti ustrezni ukrepi in je ostala samo deklarativna. Za kaj takega ni bilo dovolj niti šolskih zgradb niti uèiteljev, saj je za popolno uresnièenje osemletne šolske obveznosti v Jugoslaviji takrat primanjkovalo priblino 30.000 uèiteljev (Frankoviæ, 1958). Prav tako je vprašljiva realizacija uènih naèrtov in programov, saj je oèitno, da priroèniki (novi in starejši) z njimi niso bili usklajeni in je teko natanèno doloèiti, v katerem razredu so zaèeli z glasbenim opismenjevanjem oz. ali so te vsebine sploh uresnièevali in po kakšnih metodah. Kakšne so bile razmere izobraevanja uèiteljev, pove Zakon o uèiteljskih šolah iz leta 1929. V skladu s tem zakonom je bilo šolanje uèiteljev podaljšano na pet let, na uèiteljišèa pa so se lahko vpisovali samo izvrstni uèenci iz gimnazij ali mešèanskih šol. Ob tem je nastal paradoks, saj zaradi pomanjkanja sredstev za razvoj šolstva izšolani uèitelji niso mogli dobiti zaposlitve, zato se je število uèiteljskih šol postopoma zmanjševalo (Frankoviæ, 1958). Med razlogi so bile najverjetneje teke materialne in gospodarske razmere v drubi, posledièno pa so na posameznih šolah zaposlovali uèitelje z neprimerno izobrazbo, kar ponovno postavi pod vprašaj kakovostno realizacijo uènih programov. Primerjava razvoja pouka petja na Hrvaškem in v Sloveniji Glede na to, da sta se Hrvaška in Slovenija med obema svetovnima vojnama nahajali v enakem drubenopolitiènem okolju, bi lahko domnevali, da pri pouku petja ni bilo veèjih razlik. Da temu ni tako, lahko sklepamo e po temeljih, ki so bili postavljeni v prejšnjem, avstro-ogrskem obdobju. Razlièna administrativna 83 Tomislav Košta, RAZVOJ PREDMETA PETJE V OSNOVNOŠOLSKIH PROGRAMIH... 11 Joa Pogaj (1914–1984), glasbeni pedagog. Študj glasbe je dokonèal na Glasbeni akademiji v Zagrebu, kot pedagog je deloval na uèiteljski šoli v Èakovcu, na glasbeni šoli na Reki in na akademiji u Zagrebu. Bil je eden najplodoviteših hrvaških glasbenih pedagogov po drugi svetovni vojni (Rojko, 1995). uprava (Slovenija je bila pod avstrijsko upravo, Hrvaška pod madarsko) je predstavljala drugaène pogoje za razvoj splošnega šolstva in glasbenopedagoške prakse. V obdobju kraljevine SHS so zaèeli aktivno razpravljati o nalogah in ciljih pouka petja ter o uènih metodah. Razmere v šolstvu in pri pouku petja so bile z ustanovitvijo Kraljevine prevzete iz bivše monarhije in na splošno na nezavidljivi ravni. Veèini glasbenih pedagogov na Hrvaškem in v Sloveniji je bila skupna raba ljudske pesmi, kar je podpirala tudi e omenjena Basarièkova Pedagogija. Podobno je svojo metodiko zasnoval Hinko Druzoviè kot eden od najpo- membnejših glasbenih pedagogov v Sloveniji v obravnavanem èasu. Po šolanju se je posvetil pouèevanju na razliènih stopnjah, tudi na uèiteljišèu, ter v šolski glasbeni pouk uvedel nekatere nove ideje. Kot domoljub se je zavzemal za uporabo ljudske pesmi, ob èemer je spodbujal tudi zanimanje za problematiko petja v osnovnem izobraevanju. Za Hrvaško je potrebno omeniti še Zlatka Špoljarja, skladatelja in spodbujevalca druge skladateljske srenje, naj ustvarjajo pesmi po vzoru ljudskih pesmi. Luka Kramolc, zbiratelj in prirejevalec ljudskih pesmi, je uredil in objavil veè pesmaric in vadbenih zvezkov s teoretiènim gradivom, v katerih poleg slovenskih najdemo tudi ljudske pesmi drugih jugoslovanskih narodov. Navezuje se na dela hrvaških etnomuzikologov Vinka ganca, Franja Kuhaèa, Zlatka Špoljarja, Antona Dobroniæa in Boidarja Širole. L. Kramolc je leta 1932 objavil Pesmarico za nije razrede srednjih in njim sorodnih šol in leta 1935 Pesmarico, ki poleg ljudskih pesmi vsebujeta tudi teoretièni del. Ljudski pesmi sta se posvetila tudi Marko Bajuk12, leta 1922 je objavil Pevsko šolo (Winkler Kuret 2006), in Pavel Kozina.13 Prvi del njegove Pevske šole je izšel leta 1922, drugi pa 1923, oba v Ljubljani. Omenjena dela poleg slovenskih vsebujejo tudi pesmi drugih narodov Jugoslavije. Po tem lahko sklepamo, da so v slovenskih šolah poleg slovenskih ljudskih pesmi peli tudi pesmi ostalih narodov, nasprotno pa v hrvaških uèbenikih skorajda ni bilo ljudskih pesmi drugih jugoslovanskih narodov. e v obdobju pred prvo svetovno vojno so slovenski glasbeni pedagogi zaèeli razpravljati o nalogah in ciljih pouka petja ter o metodah za pouèevanje glasbenega opismenjevanja. Ker so v pouk petja postopoma uvajali elemente glasbene teorije, je bila potreba po definiranju metod pouèevanja nujna. Hinko Druzoviè je napisal številne èlanke in uèbenike za osnovno in srednjo šolo, njegovo najpomembnejše delo pa je prva slovenska didaktika glasbene vzgoje z naslovom Posebno ukoslovje petja v ljudski šoli, objavljena v Ljubljani leta 84 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek 12 Marko Bajuk (1882–1961) je po gimnaziji študiral na Dunaju in bil nato profesor klasiènih jezikov in petja na dravni gimnaziji v Ljubljani. Od 1919 do 1923 je bil pevovodja glasbenega društva »Ljubljana«. Izdal je pet zvezkov harmoniziranih slovenskih ljudskih pesmi (Slovenski biografski leksikon, dostopno na: http://nl.ijs.si:8080/fedora/get/sbl:0065/VIEW/19. 2. 2011.). 13 Pavel Kozina (1878–1945) je na Dunaju zakljuèil študij filozofije in tam opravil dravni izpit iz solopetja. V Ljubljani je deloval kot gimnazijski profesor in pevski pedagog. Od leta 1921 je vodil zasebno pevsko šolo (Slovenski biografski leksikon, dostopno na: http://nl.ijs.si:8080/fedora/get/sbl:1237/VIEW/19. 2. 2011.). 1906, dopolnjena leta 1927, in sicer v skladu z uènim naèrtom. Podobne razprave so se na Hrvaškem zaèele šele z Zlatkom Grgoševiæem v 30. letih 20. stoletja. Dokaz o tem, da so evropske ideje prej zaivele v Sloveniji, je prav delo H. Druzovièa, ki se je e leta 1906 zavzemal za uporabo numeriène metode.14 Ivanka Negro Hrast15, leta 1924 je v Ljubljani objavila Pevsko šolo zdrueno s teorijo, svoje delo opira na Battkejevo metodo. Sreèanje z drugimi metodami pouèevanja petja po notah ji je omogoèilo šolanje v tujini, kar je bil tudi sicer najpogostejši razlog za uveljavljanje evropske glasbene prakse na Slovenskem. O intenzivnem razmišljanju o glasbenih metodah omenjenega èasa, povezanim s petjem, prièajo tudi omembne v èasopisju, kot je Popotnik, kjer je Josip Pahor leta 1913 razpravljal o pomenu izbora ustrezne metode za pouèevanje petja v ljudski šoli (po Kuret Winkler, 2006). Pahor ugotavlja, da je numerièna metoda doivela polom in se zavzema za Battkejevo metodo, ob tem pa hvali H. Druzovièa in njegovo Didaktiko (Winkler Kuret, 2006). Podobnih razprav na Hrvaškem v tistem èasu ni bilo. Kot je bilo e omenjeno, le-te sodijo v zgodnja 30. leta, ko se je Zlatko Grgoševiæ zavzemal za Tonika Sol-Fa in Tonika Do metodo, sorodno naèelom Battkejeve metode. Ugotovimo lahko, da so na Hrvaškem in v Sloveniji pri pouku petja uporabljali podobne metode, le da na Hrvaškem nekoliko kasneje. Ob tem je potrebno naglasiti, da se glasbeni pedagogi niso zedinili, ali naj v osnovni šoli poteka glasbeno opismenjevanje, pa tudi ne o tem, kdaj naj bi se le-to zaèelo pouèevati. Tega vprašanja nista jasno razrešila niti uèni naèrt in ne program. Iz uèbenikov in priroènikov, ki so nastali v tem obdobju, vidimo, da ni bilo soglasja glede potrebe po glasbenem opismenjevanju pri osnovnošolskih otrokih. S. Basarièek se je zavzemal za uèenje pesmi po posluhu s pomoèjo imitacije, za kar se je v Sloveniji zavzemal tudi Ciril Pregelj.16 Z. Špoljar v svojih pesmaricah ne omenja metod pouèevanja petja, temveè poudarja pomembnost korelacije med petjem in drugimi uènimi predmeti ter za uporabo nauèenih pesmi ob razliènih prilonostih, pri pouku in pri izvenšolskih aktivnostih. Med hrvaškimi glasbenimi pedagogi opira svoje pedagoško delo na metodah Tonika Sol-Fa in Tonika Do le Z. Grgoševiæ, medtem ko so pri Slovencih za uporabo numeriène metode pomembni H. Druzoviè, P. Kozina in e omenjena I. Negro Hrast, ki se je zavzemala za Battkejevo metodo, sorodno Tonika Do metodi. 85 Tomislav Košta, RAZVOJ PREDMETA PETJE V OSNOVNOŠOLSKIH PROGRAMIH... 14 Numerièna metoda temelji na številènem prikazovanju višine tonov. Številke kot sredstvo za oznaèevanje tonov je prvi obdelal J. J. Rousseau. Na zaèetku 19. stoletja so Francozi P. Galin, A. Paris in E. Chevé izpopolnili Rousseaujevo metodo, ki se od takrat naprej uporablja na zaèetni stopnji glasbene vzgoje. Posamezne stopnje na lestvici so oznaèene s posameznimi številkami (The Concise Oxford Dictionary of Music, 2004, str. 620). 15 Ivanka Negro Hrast se je šolala v ljubljanski šoli Glasbene matice, nato pa na Dunaju. Delovala je kot uspešna koncertna pevka, kasneje je pouèevala solopetje in glasbeno teorijo ter vodila otroški in mladinski pevski zbor Glasbene matice (Winkler Kuret, 2006). 16 Ciril Pregelj (1887–1966) je zakljuèil uèiteljsko šolo v Mariboru, na Dunaju pa glasbeno akademijo. Deloval je kot glasbeni pedagog, zborovodja in skladatelj ter kot uèitelj v gimnaziji v Celju in v šoli tamkajšnje Glasbene matice (Winkler Kuret, 2006, str. 97). Zakljuèek Pouk glasbe se je v osnovni šoli v obdobju med dvema svetovnima vojnama na Hrvaškem in v Sloveniji odvijal pod nazivom petje in je potekal po eno uro tedensko. To je bilo obdobje dozorevanja novih pedagoških gibanj v Evropi. Novosti so vplivale tudi na razvoj glasbenega pouka na ozemlju Kraljevine SHS, vendar razlièno in neenakomerno. Nove ideje in metode so imele v svetu vse veè zagovornikov med eminentnimi glasbenimi pedagogi, na katere so se relativno zgodaj odzivali tudi slovenski pedagogi. Na Hrvaškem so petje še naprej pouèevali pod velikim vplivom del Franja Kuhaèa in Vjenceslava Novaka, delujoèih v 19. stoletju. Ugotovitve kaejo, da se je na dela omenjenih pedagogov opiral tudi Stjepan Basarièek v svoji Pedagogiji, na Hrvaškem najbolj razširjenemu uèbeniku za pouku glasbe. Podobno tudi Zlatko Špoljar v uèbeniškem gradivu ne prinaša veèjih novosti, vendar je bilo njegovo delo v omenjenem obdobju nadvse pomembno. Zapolnilo je vrzeli v velikem pomanjkanju uèbenikov, poleg tega pa je avtor poudarjal pomembnost in didaktièno vrednost ljudskih pesmi, v duhu katerih je tudi sam napisal številne pesmi za otroke. Pomen ljudske pesmi v Sloveniji v svojih pesmaricah poudarjajo Hinko Druzoviè, Pavel Kozina in Luka Kramolc, v katerih najdemo tudi pesmi drugih narodov takratne skupne drave. Na Hrvaškem so v priroènikih upoštevali zgolj pesmi, povezane s tamkajšnjo tradicijo. Pomembno je tudi delovanje glasbenih pedagogov, ki so se šolali v tujini in pridobljene izkušnje prenašali na ozemlje predvojne Jugoslavije. Tako se je Ivanka Negro Hrast med šolanjem na Dunaja seznanila z metodo nemškega pedagoga Maxa Battkeja in po vzoru njegove metode leta 1914 napisala svojo Pevsko šolo (izdana je bila leta 1924). V uvodu je zapisala, da omenjeno metodo v Glasbeni matici v Ljubljani uporabljajo e od leta 1913, medtem ko za Hrvaško za tisti èas ni podatkov o uporabi kakršne koli metode pouèevanja petja ali glasbenega opismenjevanja. Stagnacija v razvoju glasbenopedagoškega polja na Hrvaškem je trajala do ere Zlatka Grgoševiæa, ki se je šolal v Parizu in se pri svojem delu edini naslanjal na nove metode – predlagal je uporabo Tonika Sol-Fa in Tonika Do metod. Obdobje med dvema svetovnima vojnama je v Sloveniji v najveèji meri zaznamovano s pedagoškim delom Hinka Druzovièa, ki se je šolal v Gradcu. Za glasbeno- pedagoško prakso je zagovarjal razliène metode, razmišljal pa je tudi o filozofiji glasbenega pouka, in sicer s psihološkega stališèa otroka in njegovih potreb. Tako kot številni drugi slovenski in hrvaški avtorji tega obdobja je za pouk petja in širšega glasbenega izobraevanja zagovarjal rabo ljudske pesmi. O medsebojni povezanosti in vplivu slovenskih glasbenih pedagogov na hrvaškem in obratno ni trdnih dokazov. Uèni naèrti in programi, ki jih je objavljalo takratno ministrstvo za šolstvo, so do doloèene mere sicer vplivali na izdelavo uèbenikov, vendar zaradi pogostih sprememb zakonodaje ter nejasne strategije razvoja pouka petja tesnih povezav ni bilo. Povezovanje šolske zakonodaje s prakso v razredu in uèbeniki so 86 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek oteevali tudi splošni pogoji delovanja izobraevalnega sistema, ki zaradi tekih gospodarskih in drubenih razmer niso sledili zakonodajnim direktivam (Zakon je predvideval osemletno šolsko obveznost, ki pa v realnosti ni mogla biti uresnièena!). Uèna programa iz 1926 in 1933 sta predvidevala spoznavanje elementov glasbene teorije v srednji šoli, uèni program iz leta 1937 pa e v drugem razredu osnovne šole. Vplivi novih gibanj in novih metod iz evropske glasbenopedagoške prakse so najprej, e pred prvo svetovno vojno, opazni v Sloveniji, medtem ko so na Hrvaškem dokazani šele v zgodnjih 30. letih 20. stoletja. V povezavi z omenjenimi dejstvi, so bili v tem obdobju postavljeni razlièni temelji za kasnejši razvoj glasbenega pouka v osnovni šoli. Medvojni sistem glasbenega izobraevanja se je v Sloveniji in na Hrvaškem obdral še nekaj let po koncu druge svetovne vojne, do veèjih sprememb pri glasbenem pouku pa je prišlo šele sredi 50. let. Takrat so se zaèele pojavljati kritiène razprave o glasbenopedagoških metodah iz èasa pred drugo svetovno vojno, in sicer pod vplivom priznanih glasbenih pedagogov, kot so bili C. Orff, F. Jöde, Z. Kodály in drugi. Dolgo uveljavljen in dokaj ozko razumljen predmet petje je z novimi reformami osnovnošolskega izobraevanja prerasel v glasbeno vzgojo z razširjeno vsebino, ki je v obeh nekdanjih jugoslovanskih republikah obsegala igranje na glasbila, poslušanje glasbe in glasbeno ustvarjanje. Literatura: Bajuk, M. (1922): Pevska šola, Ljubljana. Basarièek, S. (1921): Pedagogija – posebna nauka o obuci, Hrvatsko pedagoško-knjievni zbor, Zagreb. Ciperle, J., Vovko, A. (1987): Šolstvo na Slovenskem skozi stoletja, Slovenski šolski muzej, Ljubljana. Concise Oxford Dictionary of Music, (2004), Oxford University Press Druzoviè, H. (1924): Pesmarica I, II, III, Ljubljana. Druzoviè, H. (1927): Posebno ukoslovje petja v ljudski šoli, Ljubljana. Frankoviæ, D. (1958): Povijest školstva i pedagogije u Hrvatskoj, Pedagoško knjievni zbor, Zagreb. Grgiæ, S. (2008): Stjepan Radiæ kao ministar prosvjete Kraljevine SHS, dostupno na: http://povijest.net/sadrzaj/hrvatska/hr-1pol-20st/167-stjepan-radic-ministar- prosvjete.html (18. 1. 2010). Grgoševiæ, Z. (1931), Muzièka poèetnica, Muzièka škola „Lisinski“, Zagreb. Hrvatska enciklopedija zv. 10, (1999), Leksikografski zavod Miroslav Krlea, Zagreb. 87 Tomislav Košta, RAZVOJ PREDMETA PETJE V OSNOVNOŠOLSKIH PROGRAMIH... Koter, D. (2002): Hinko Druzoviè – pedagog in èitalnièar na Ptuju, v: Glasbeno-pedagoški zbornik, Akademija za glasbo, Ljubljana, zv. 4. str. 39-48. Kozina, P. (1922): Pevska šola, I. del, Ljubljana. Kozina, P. (1923): Pevska šola, I., II. del, Ljubljana. Kramolc, L. (1932): Pesmarica, Ljubljana. Kramolc, L. (1935): Pesmarica, Ljubljana. Muzièka enciklopedija (1971-1977), Jugoslavenski leksikografski zavod, Zagreb. Nastavni plan i program za narodne škole u kraljevini Jugoslaviji (1938), Jugoslavensko uèiteljsko udruenje, Beograd. Nastavni plan i program za narodne škole u kraljevini Jugoslaviji (1933), Dravna štamparija kraljevine Jugoslavije, Beograd. Nastavni plan i program za osnovnu i višu narodno školu (1937), Izdavaèko i knjiarsko poduzeæe, Beograd. Nastavni program za I., II., III. i IV. razred osnovnih škola kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca (1926), Dravna štamparija, Beograd. Negro Hrast, I. (1924): Pevska šola zdruena s teorijo za konservatorije, uèiteljišèa, srednje, mešèanske, osnovne šole in zbore, Ljubljana. Novak, V. (1892): Pjevaèka obuka u puèkoj školi, Zagreb. Njiriæ, N. (1992): Zlatko Špoljar – hrvatski glazbenik i pedagog, v: Umjetnost i dijete, sv. 24. Zagreb, str. 255-263. Okoliš, S. (2009): Zgodovina šolstva na Slovenskem, Slovenski šolski muzej, Ljubljana. Pedagogijski leksikon (1939), Minerva, Zagreb. Pedagoška enciklopedija (1989), Zavod za udbenike i nastavna sredstva, Beograd. Pregelj, C. (1923): Nageljski za nijo stopnjo osnovnih šol, Celje. Rojko, P. (1995): Joa Pogaj – glazbeni pedagog, v: Tonovi 10, Zagreb, str. 55-57. Špoljar, Z (1925): Elementarna teorija muzike i pjevanja, Nadbiskupska tiskara, Zagreb. Špoljar, Z. (1927): Pjesmarica za sve razrede narodnih osnovnih škola, Naklada knjiare St. Kugli, Zagreb. Špoljar, Z. (1931): Prvi razred osnovne škole. Teorija i praksa, Zagreb. Winkler Kuret, L. (2006): Zdaj je nauka zlati èas, Educa, Nova Gorica. 88 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek