priročnik Pedagoški lutkar (PL) Vrtec Trnovo Suzana Antič, Mojca Garvas, Natalija Komljanc, vzgojitelji in vzgojiteljice Vrtca Trnovo 6 Predgovor 6 Mnenja 7 Uvod Pedagoški lutkar (PL) I 10 1 Literarno-didaktična zgodba o otrocih in pedagoškem lutkarju 10 1.1 Vpliv igre na razvoj človekovega uma 13 1.1.1 Lutka ustvarja most med objektivnim in subjektivnim umevanjem 13 1.1.2 Lutka reflektira medsebojne vtise in izraze v procesu umevanja 15 1.1.3 Lutka pritegne in ponotranji učno zgodbo 16 1.1.4 Lutka je dialoški oz. poliloški pogled skozi osebno okno umevanja 17 2 Inovativno učenje najmlajših (IU) 17 2.1 Igra je pot do inovativnega učenja 19 2.1.1 Inovativno učenje kot oblika samo-umevanja 21 2.1.2 Oblikovanje znanja je kompleksen vseživljenjski proces samo-preoblikovanja Pedagoški lutkar (PL) II 28 1 Program usposabljanja 29 1.1 Prvi del: Lutka je, lutka ni. Zgodba o pedagoški lutki in pedagoškem lutkarju 30 1.1.1 Protagonist 31 1.1.2 Vtis 32 1.1.3 Izraz 34 1.1.4 Videz 36 1.2 Drugi del: Zakaj lutka, kje in kdaj? Zgodba o izvedbenem kurikulumu 38 1.2.1 Ustvarjanje Didaktičnega zemljevida 39 1.2.2 Spremljanje 41 1.3 Tretji del: Kako z lutko? Ustvarjam in spremljam svojo zgodbo 41 1.3.1 Izboljšujem komunikacijske tokove, omogočam doživljanje 42 1.3.2 Česa se lahko z vključitvijo v program usposabljanja Pedagoški lutkar naučim 42 1.3.3 Refleksija in vrednotenje programa usposabljanja Pedagoški lutkar 44 1.3.4 Opredelitev profila poklica pedagoški lutkar 48 Priporočena in uporabljena literatura 6 Predgovor Mnenja Ta priročnik je tretji po vrsti; nadaljevanje prvega Dr. Natalija Komljanc, konzulentka: Inovacijski z naslovom Pedagoška inovacija Didaktični zemlje- projekt (IP) z naslovom Projektno delo z lutko vid iz leta 2013 in drugega z naslovom Pedagoška (PDL) je v svojem večletnem raziskovalnem inovacija Literarno-didaktična zgodba iz leta 2014. delovanju ustvaril novi profil, poklic pedagoški Prav tako kot predhodna dva, je tudi ta priroč- lutkar (PL). Strokovne/i delavke/ci (vzgojiteljski nik namenjen vzgojiteljem v vrtcih in učiteljem zbor) Vrtca Trnovo so skozi dobro desetletje sa- v nižjih razredih osnovne šole, tistim, ki jih za- moreflektivnega dela ob podpori različnih stro- nima poglobljeno usposabljanje za vzgojno-iz- kovnjakov s področja vzgoje in izobraževanja obraževalno delo z lutko. ter lutkarstva oblikovali vzgojno-izobraževalni Priročnik predstavlja razliko med tradicio- program na osnovi samoustvarjanja, samoizo- nalno ljudsko in pedagoško lutko ter govori o braževanja in specializacije. Ob vestni samoa- smislu oz. namenu ter upodabljanju pedagoške nalizi in hkratnem samoizpopolnjevanju so se lutke. Pedagoška lutka je natančno premišlje- uspeli strokovni/e delavci/ke izobraziti in ob no, načrtno in izdelano o(g)rodje, figura, bit …, tem oblikovati učinkoviti model usposabljanja, katere namen je podpora človeku pri njegovem ki ga želijo nesebično deliti z vami, ki verjame- miselnem razvoju. Je podpornik in pomočnik v te v moč lutke in pedagoškega dela z mladimi. procesu prilagajanja – učenja – vzgoje, samovzgo- V okviru Projektnega dela z lutko je Pedagoški je z natančno določenim namenom, odprtim za lutkar ena od unikatnih celovitih oblik odprtega aktualne od/izzive, oz. procesni miselni razvoj učnega okolja z optimalno možnostjo prilagaja- otrok in vzgojitelja. Pedagoški lutkar pedagoško nja inovativnega učenja najmlajšim. lutko sistematično osmišljeno uporablja v vzgoji Vodstvu in strokovnim delavkam/cem Vrtca in izobraževanju. Trnovo ter vsem zainteresiranim pedagoškim Vse, ki vas zanima tovrstno pedagoško delo, lutkarjem želim uspešen razvoj pedagoških lutk se lahko ob branju tega priročnika seznanite, v v lutkovnem laboratoriju Vrtca Trnovo in kako- okviru seminarja oz. modulov pa usposobite, v vostne aplikacije znanj v učnih okoljih z mladimi. lutkovnem laboratoriju Vrtca Trnovo v Ljubljani. Strokovni/e delavci/ke Vrtca Trnovo so namreč v okviru inovacijskega projekta (IP) v sodelovanju z Zavodom RS za šolstvo oblikovale/i program s profilom poklica Pedagoški lutkar (PL). 7 Uvod razvoju znotraj posamezne vzgojno-izobraže- valne ustanove. Navsezadnje se je za ta, kot vse Ravnateljica Vrtca Trnovo, mag. Suzana Antič, druge poklice, potrebno stalno izpopolnjevati oz. sprašuje in nagovarja: »Zakaj je pomembno, da samorazvijati, torej je to uvod v prijetno zgodbo govorimo o pedagoškem lutkarju?« in obenem profesionalnega oz. avtonomnega samorazvoja, odgovarja: »Ker se mora izobraziti v pedagoški pa tudi ekipnega usposabljanja za pedagoškega komunikaciji z lutko«. Njeno vprašanje in odgo- lutkarja v odprtem učnem okolju. vor ilustrirata, da ni dovolj imeti lutko rad in rad poučevati, vzgajati, pomembno se je izobraziti/ usposobiti tako, da svoja znanja in želje profe- sionalno nadgradimo, poglobimo in specializi- ramo, da zmoremo, v katerikoli pedagoški oz. učni situaciji, predstaviti svoje zmožnosti peda- goškega lutkarja in zbuditi umevanje v učečih se. Pomeni, da znamo/zmoremo razmišljati o tem, kako nam lahko lutka koristi, nas podpre pri spodbujanju in neposrednem učenju na inovati- ven način ter, da znamo lutko v tem smislu tudi oživeti. Živa lutka spodbuja življenje otrok, pri čemer sooblikuje otrokovo odzivanje, komunici- ranje, zaznavanje vtisov, razumevanje sporočil in v tem smislu razvija situacijsko učenje. Ko se lutka približa in vključi v socialno učno skupino, da otrokom priložnost za sooblikovanje, izvaja- nje in vrednotenje kakovosti učnega procesa. Če želimo, ne le kdaj pa kdaj, pač pa kom- pleksno, celovito in trajno izkoristiti moč lutke v pedagoškem procesu, potem je smiselno, da vzgojno-izobraževalno delo vodi, izvaja, spremlja in vrednoti skupina profesionalno usposobljenih pedagoških lutkarjev. Ker pa to kompleksno unikatno znanje nikakor ni enostavno dosegljivo in mojstrsko izvedljivo, je pred nami kratek strokovni uvod in vsebinski ter metodični program usposabljanja za pedago- škega lutkarja. Priročnik lahko s pridom upora- bimo pri osebnem in skupnem profesionalnem Pedagoški lutkar (PL) I Pedagoški lutkar (PL) I 10 1 Literarno1-didaktična zgodba o otrocih in pedagoškem lutkarju 1.1 Vpliv igre na razvoj človekovega uma2 Raziskovalni vprašanji (RV): 1. Kaj ima pedagoški lutkar pri razvoju otrokovega (človekovega) uma? 2. Kaj ima pedagoški lutkar pri vodenju otrokovega (človekovega) miselnega procesa? »Nebogljeni v realnem, zmožnejši v do- mišljijskem svetu.« Realni svet Razum Čud Presoja Spomin Izkušnja Merila Igra presojanja/uspeha Trud »Lutka kot subjekt in objekt reševanja Predstave Domišljijski problemov realnega sveta v domišljij- svet skem svetu.« Otrok s predstavami ustvarja resničnost svoje generacije, z igro pa ozavešča realni svet odraslih. pravljice in resnične zgodbe), dokler ga ne razumejo. Človek je kos strahu, brž ko mu zna določiti obliko Slika 1: Miselni svet po Kantu v Gavrič, 1991 in jo preobrazi v njemu znan objekt, nam védenje Otroci v rasti in razvoju ne shajajo o strahu odkriva Schiller (2003). 3 samo z realnim svetom odraslih, včasih se ga na trenutke celo bojijo Najmlajši opazujejo, čustvujejo in domišljajo in se zato branijo (o tem govorijo številne otroške preden se podajo v racionalni svet razuma. Gon uma prebujajo z izkustvom, ki jim ga porodi ena 1 umetniško sama sila, to je moč volje (po Schiller, 2003). Um 2 čustev in razuma 3 Majhni otroci so nebogljeni v realnem svetu, zmož- nejši v svetu domišljije. Fludd (1619) navaja lestvico s fakultetami racio, intelektum, inteligenca, rojevanje glagolov. Glej tudi http:// znanja, in sicer senzualna percepcija (čuti in čustva), domišljija, en.wikipedia.org/wiki/Robert_Fludd in Robert Fludd Illustrations. 1 Literarno-didaktična zgodba o otrocih in pedagoškem lutkarju 11 Ključni pojmi: otrok, um, um-etnost, »Lutka je medij za vizualizacijo re- volja, lepota, domišljija, igra, rast in sničnosti v domišljiji in igrano igro res- razvoj, referenčna moč, želja, lutka, do- ničnega sveta. Lutka, ki otroku približa življanje, razvozlavanje miselnih voz- svet izzivov, v sebi odseva del interesov lov, razpoloženje, izkušnja domišljijske- in védenja radovednih otrok. Je goni- ga predstavljanja in ustvarjanja sveta, lo otrokove volje tudi njegove notranje privlak, prijateljstvo, odnos, dialoški energije.« pogledi, ljubezen ozaveščajo realni svet odraslih ter s predstavami je sposobnost mišljenja, spoznavanja, um-etnost ustvarjajo resnični svet svoje generacije. Otroci, pa sposobnost ustvarjanja del z estetsko vredno- zdravi v rasti in razvoju, vizualizirajo sposobnosti, stjo, povezano s čustvenim dojemanjem (vtisi) in težijo k najmočnejšim, prvim, najboljšim, stremijo izražanjem (izrazi). Umetnost je lepota in je duh, k preseganju – k inovativnim iskanjem novih moči. ki išče izraz lepote prek načel življenja. Lépo poži- Otroci oblikujejo referenčno moč v igri. Ta je me- vlja čute in domišljijo ter prebuja raz-um. Z opre- rilo uspeha, ki mu otroci pričakujoče in zvedavo delitvijo pojma kaj je lépo, lepo meji na znanost sledijo v želji po dosegi želenega cilja. Zaradi želja4 (Schiller, 2003). doživljajo svet in ga tako postopoma obvladujejo Otroci so v svojem domišljijskem svetu sa- (na umetniškem − ustvarjalnem in znanstvenem mostojnejši, zmožnejši, ko z igro (na svoj način) − opredeljevalnem področju). Igra je njihova miselna pot in ostaja izumiteljeva pot, ko svoja referenčna merila primerjajo z doživetji iz resničnosti in domišljije. Bolj in manj zanimive izkušnje hranijo v različnih možganskih središčih. Nekatere od njih sčasoma pozabijo, druge utrdijo ali nadomestijo z novimi. Z vidika teorije estetske vzgoje5 je igra »zrenje« lepote v svobodnem prilagajanju na svet. Igra omo- goča živo oblikovanje sveta. Temelji na svobodnem občutenju zaporedja idej. Schiller pravi (2003), da je človek povsem človek le tedaj, ko se igra. Igra nosi v sebi umetnost življenja. Otroci ozaveščajo svet resničnosti s čutenjem in čustvovanjem (zunanjim in notranjim zaznavanjem) Bistvo: Igra kot zrenje lepote v svo- v komunikaciji s seboj in z drugimi. S presojanjem bodnem prilagajanju na svet. Igra v sebi nosi umetnost življenja (po Schillerju, 4 Želja je ena najmočnejših emocij (čustev), ki usmerjajo naše cilje (po SSKJ). 2003). 5 Schiller, F. (2003). O estetski vzgoji človeka. Claritas. Pedagoški lutkar (PL) I 12 meril (referenčnih in aktualnih) gradijo in na ta tako z namenom ohranjanja (trajnosti) kot razjas- način vzgajajo svoj spomin, s predstavami pa raz- njevanja ali preoblikovanja. »Velikan« se tako z leti vijajo razum (po Kantu v Gavrič, 1991, glej sliko 1). približuje »bogovom«, ko z najvišjimi referenčnimi Čud jih sili naprej in trud ukoreninja njihovo pri- cilji – vrednotami določene dobe ohranjajo trajen, dobljeno znanje. Z igro otrok ozavesti, česar sam navidezno večen svet. Berimo pravljice, bajke, pri- v razvoju še ne razume docela. Z opazovanjem povedke, mitološke zgodbe o tem in opazujmo in bogatenjem lastnih predstav, ko še sooblikuje rast ter razvoj sveta otrok in odraslih skozi ljudska celoto z manjkajočimi deli razuma, tako izbolj- obdobja/izročila. šuje celovit uvid. Resničnejše, popolnejše znanje ohranjajo, manj trdno razpada ali teži k novemu Rast/velikani ▶ stremljenje k preoblikovanju. Miselna slika se stalno spreminja; presežkom Razvoj/v igri oblikuje referenčno moč/merilo uspeha, ki mu otroci po dosegi cilja pričakujoče sledijo. Otroci svet doživljajo zaradi želenih ciljev/želja/referenčne moči in zaradi njih postopoma svet vedno bolj obvladujejo. To je razvoj samostojnosti. Slika 2: Rast in razvoj ... proces, ko svoja referenčna merila primerjajo z doživetji v Izumljanje a) resničnosti in b) v domišljiji. je ... Igra ... otrokova metoda umevanja je ... + ostaja metoda umevanja izumiteljev. Otrokova miselna pot/način mišljenja. Slika 3: Igra je … 1 Literarno-didaktična zgodba o otrocih in pedagoškem lutkarju 13 1.1.1 Lutka ustvarja most med objektivnim in subjektivnim umevanjem Raziskovalno vprašanje: »Kaj je lutka v naši glavi?« Res-ničnost Lutka Dom-išljija Kar ti je blizu − domače Zrcali, odseva, reflektira medsebojne povratne informacije. Razvozlavanje miselnih vozlov − rdeča nit. Slika 4: Lutka je most med objektivnim in subjektivnim »Prehod med življenjem izkušnje rešuje dodela in spontano obvladuje nemogo- če napore.« Lutka je od otrok sprejeta vez med vizualizacijo njegovo mimiko, značaj in duh prostora ter časa. resničnosti v domišljiji in igrano igro resničnega Lutka občasno zamenja resnični, vzgojiteljev obraz sveta, kjer se otroku odrasli pridruži kot soigralec za svojega. Ta obraz predstavlja svet med resnič- in ne kot klasični vzgojitelj. Vlogo odrasli utrdi z nostjo, ki je za otroke oddaljena, tuja, včasih ne- lutko v svoji roki, ki govori iz njegovih ust in izraža dosegljiva, in igro, kot svetom, v katerem otrok igra – doživlja resničnost – resnično resničnost po svoje, v sodelovanju z drugimi. V igri je otrok mo- čan, sposoben ustvarjalec, kjer izkuša zmožnosti na optimističen oz. uresničljiv način. 1.1.2 Lutka reflektira medsebojne vtise in izraze v procesu umevanja »Lik lutke spodbuja in razvija osebne odnose, čustva.« Pedagoški lutkar (PL) I 14 lutka ne uspe. Uspe tista, ki v sebi odseva (izraža, odraža) del interesov, znanja in radovednosti tistih otrok, s katerimi deli in množi svoje znanje. Katera lutka izziva čustva − hormon sreče? Tista, ki odseva, odraža, izraža del interesov, znanja in radovednosti otrok. Ko delamo lutko, morata vsebovati diagnostiko predznanja oz. interesov in potreb otrok. Lutka temelji na otrokovih spoznanjih, pričakovanjih, prepričanjih, željah. Slika 5: Moč lutke V izmenjavi vtisov in izrazov poteka tridelno ko- municiranje, ko govorica telesa z vedênjem izraža značajske lastnosti, ki z geni določajo ciljno kodo in ti človekovo samousmerjanje. Samovédenje se zgodi, ko začutimo svoje psihične vzgibe, jih osmis- limo in po potrebi ubesedimo, izrazimo glasno ali v sebi, napišemo oz. narišemo, naslikamo. Klima Lutka zrcali med seboj izražene misli, povratne pa je duh ozračja, ki ga človek zaznava in ga izrazi informacije vzgojitelja in otrok/a ter sprašuje in z razpoloženjem. Vdih prinese vtis in izdih izraz. razvozlava miselne vozle (angl: conundrum). Trikomponentna komunikacija (telesna, duševna Ko otrok sprejme igračo, katerokoli, se z njo igra in duhovna) je ubesedena v reakcijah otrok ob sre- po svoje. Ko pa ga (nezavedno) pritegne, se ji ne le čanju oz. zbližanju z lutko. prepusti, ampak vzpostavi z njo neke vrste hormo- Opazujmo otroka, kako komunicira neverbalno, nalno oz. čustveno zvezo, ko gre za prijateljske od- izraža svoje vedênje in razpoloženje. Kako se po- nose. Lutk oz. igrač ima otrok v aktualnem času na čuti v okolju, kaj zaznava, kakšen duh ga preveva? voljo v svojem okolju več, a z izjemnim zanimanjem Kako to izrazi, s kakšnim védenjem in vedênjem, sprejme in obravnava le tisto, ki v njem izzove močna v kakšnem duhovnem tonu? Kako se projicira nje- čustva in spodbudi delovanje njegovih hormonov, gov odziv na drugih? Kako to odnosno dinamiko posledično kompetenc /zmožnosti, zato ni vseeno, čuti lutka, kako reagira, kombinira, se odziva, kaj kdo in katera lutka otroku približa svet izzivov v izziva v svoji komunikaciji? pravi otrokovi oz. prilagojeni pedagoški igri. Vsaka 1 Literarno-didaktična zgodba o otrocih in pedagoškem lutkarju 15 V pedagoškem delu je smiselno nastaviti več in preplavi otrokov čustveni svet in v tistem hipu opazovalnih oči (kamer) – kakovostno formativno mu postane lutka »ti«. Privlak vzpostavi »ti-odnos«. spremljanje), da ne bi zamudili kritičnih miselnih To pomeni, da postane njegova, v otrokovih očeh obdobij in zato izpustili učnih priložnosti oz. odzi- »moja«. Lutko nagovori s »ti« in zato postane »tvo- vov otrok v neposredni inovativni učni igri, kjer se ja« − »moja« lutka in z njo »tvoja« – »moja« – »naša« rojeva skupna, vsekakor pa njihova, učna zgodba skupna učna zgodba. in priložnosti, ki otroka lahko povedejo v neslute- Vzpostavi se prijateljski odnos, ki je vez med ne daljave miselnega zaznavanja, izkušanja in do- »jaz« in »ti«. Lutka v sinaptičnem stiku postane del mišljijskega predstavljanja ter ustvarjanja sveta. otroka, čuti jo kot del sebe. Z vidika otroka je to del »mene«, zato v tistem hipu lutka ni več kdorkoli, Komunikacija z lutko, lutkarjem in otroki je katerikoli, ampak »ti«, ki postane/š in ostane/š del tri-delna: otroka, skupnosti za vedno. Lutka se je v »meni« − v 1. telesna mimika ▶ z otroku in skupini udomačila. Postala je del »moje- vedênjem izraža ga«, »najinega«, »našega« miselnega procesa, del značaj ▶ gensko kodo 2. psihična ▶ duševna ▶ samo-usmerjanja »mojega« življenja6. samozavedanje ▶ osmišljanje Lutka = v učni igri: a) vsebinski b) miselni privlak privlak 3. duhovna ▶ klima ▶ razpoloženje označuje duha, ki ga zaznava in oddaja v skupnosti c) odprta d) odnosni učna privlak priložnost Opazujmo otroka z vseh treh vidikov komuniciranja in naše oz. lutkarjeve odzive. Slika 7: Lutka v učni igr Slika 6: Tridelna komunikacija »Tako zelo silno skrbim in če je potrebno, je tu 1.1.3 Lutka pritegne in ponotranji učno zgodbo še več prijateljev, ki bomo s skupnimi močmi skrbeli Lutka se v uvodnem dogodku pri/zbliža in naveže zanjo, se imeli radi.« Prvič, nato drugič, pa tretjič na otroka z vsebino, ki ga pritegne. Ob srečanju z in četrtič se zgodi, da za otroka ne skrbijo le drugi, lutko se otrokova čustva vzburijo, njegov čutni svet, ampak, da on sam skrbi za druge ali pa več otrok v živčni sistem in s tem gibanje, dihanje, utrip srca skrbi sodeluje med seboj. Otrok v skupini ni ravno spodbudijo misel/i, zanetijo zgodbo. Zgodi se prvi 6 Prav to izkustvo opisuje v Malem princu Antoine de vtis, močan, ki se vtisne v otrokovo zavest, zariše Saint-Exupéry. Pedagoški lutkar (PL) I 16 sam, tam je še vzgojiteljica, ki priskoči na pomoč, Zakaj vsaka lutka ni enako močna, enak privlak − če je treba, in drugi otroci ter odrasli. Poleg staršev privlačna? Kaj pritegne? (moji interesi ne se zavedamo, da smo mi – lik lutke, najbolj zaže- pritegnejo, ni nujno da pritegnejo njegovi len notranji gost otrokovega srca. Otrok ni več le (otrokovi) interesi. Le tako se lutka udomači. Le tako je lutka vredna človekove skrbi − ljubezni.) z mamo, očetom, brati in sestrami, vzgojiteljem, ampak, kar je prav posebno, kar ga požgečka v srč- ku, tu je sedaj njegova »čisto moja«, tudi od ostalih BISTVO! Lutka mora izražati otrokov (njegov) otrok, »naša« lutka, ki ne more brez nas, naše po- interes, da ga pritegne, da postane prijatelj moči. Skupaj smo prava druščina – skupnost. »Ti« (sam sebi) in nato skrbi ter vztraja. Zbližanje je moj veliki, večni prijatelj, s katerim doživljam, sam s seboj. Zato otrok prevzame skrb/odgovornost nad lutko. To je otrokov odkrivam in spoznavam. Lutka »ti« je njegov, otro- samorazvoj. Lutka, primerna pedagoška lutka, kov jaz, ki mu odstira svet čudes, a hkrati ga prosi pospeši in usmerja otrokov samorazvoj. Otrok za pomoč, podporo ter ga na ta način nagovarja k potrebuje in izrazi željo po pomoči le v samorazvoju. V igri z njim je lutka lepa, prijetna, za- izjemnih, zahtevnih izzivih. nimiva, nevsakdanja, zabavna, čudna in čudežna, Lutka je otrokov odsev. (Videk in srajčica) topla, zahtevna, včasih težavna. Prinaša mogoče in nemogoče. »A čudno, ta njena zahtevnost je hkrati »moj trud«, ki je v resnici užitek, moja radost, moja Slika 8: »Moja«, »tvoja«, »naša« lutka. Za »ti« − lutko tokrat skrbim jaz sreča. Tudi, če ji pomagam v res zahtevnih izzivih, kajti lutka vpliva na moj (otrokov) način mišljenja, Zgodba − nastajanje: BISTVO življenja, ustvarjanja, spanja, na moje sanje, na moje 1. Prvi vtis ▶ močan, da se vtisne v zavest, preplavi izjemno, unikatno, enkratno neponovljivo življe-otrokov čustveni svet, da mu lutka postane ti − nje na tem svetu. To je moja sreča, moj življenjski prijatelj. Privlak vzpostavi ti-odnos. Zbližanje. cilj.«, povzeto iz večletnih spremljanj dela z lutko v Vrtcu Trnovo. 2. Skrb ▶ ljubezen vzpostavi in neguje (vz)trajanje. Sodelovanje. 3. Otrokov trud ▶ izjemno zahtevni izzivi vplivajo na otrokov razvoj mišljenja, ustvarjanja, bivanje, življenjski cilj. Slika 9: Skrb in zgodba 1.1.4 Lutka je dialoški oz. poliloški pogled skozi osebno okno umevanja Tako kot Panikkar7 opisuje razvoj in razumevanje sveta ter dialoga v življenju s primerom pogleda skozi lastno okno, tako ima vsak otrok s prihodom 7 Več o R. Panikkar: https://www.youtube.com/ watch?v=Kvsov6OuTWs. 2 Inovativno učenje najmlajših (IU) 17 na svet možnost gledanja skozi svoje osebno okno življenja oz. sveta okrog sebe. Bolj ko razumemo svoje bivanje in svet, ki ga gledamo, jasnejše je steklo in vedno bolj jasen je pogled na svet in hkrati na nas osebno. Kmalu v mladosti se zavedamo, da tudi drugi gledajo skozi okno svojega življenja in ob sosedskih odnosih, ko se poslušamo, ugotavljamo, da je pogled skozi okno v svet raznolik, raznoter, da ga vsak vidi podobno, a tudi drugače. Dialog med ljudmi, ki opisujejo poglede skozi okno, bogati ene in druge in tako ljudje ob izkušnjah spoznavajo, da skozi svoje okno in skozi svoj pogled ne vidimo vsega. Da nam naše okno ne daje celovite slike, 2 Inovativno učenje najmlajših (IU) da pa jo lahko sestavljamo vedno bolj natančno s samorefleksijami in s pogledi drugih. Prav zato je 2.1 Igra je pot do inovativnega učenja smiselno poslušati sebe in druge ter slišati, v dia- Pedagoška igra je simbol ustvarjalnega učenja, v logu sporočati, kaj so slišali od sogovornika, kaj katerem se vzgojitelj ali učitelj in otrok zbližata. se jim je zdelo pomembno, kje, kako, zakaj stva- Oba darujeta tisto, kar zmoreta, da se porodi in ri vidijo drugače in na ta način se lahko dialogi in udejanji najboljša misel. zato življenja med seboj bogatijo. Tako se obliku- V pedagoški igri vzgojitelj in otrok oz. otroci jejo osebni in dialoški pogledi, s katerimi se včasih smiselno dopolnjujejo znanje z: 1. izkušnjami, 2. strinjamo, so nam všeč in jih podpiramo, včasih pa opazovanji in 3. po potrebi z eksperimentiranjem v tudi ne. Naučimo se ponavljati, zagovarjati, pod- odprtem in laboratorijskem učnem okolju. Izkustvo pirati misli drugih, jih prepletati z nam podobnimi brez varnosti lahko postane nevarno in nepopol- in jih nadgraditi z mislimi podobno mislečih. Tako no, je eno od doživetij, ki pa ne daje nujno dobrega se razvija kultura komuniciranja, so-bivanja že od vpogleda v obče. Opazovanje (spontano in vodeno) zgodnega otroštva. nam lahko pomaga pri oblikovanju mnenja, zbira- nju podatkov, v komunikaciji, vendar lahko postane dolgočasno, če ni dovolj premišljeno spodbujeno. Vodeni miselni razvoj Eksperiment je ena od oblik kontrole (preverjanja, človekovega preizkušanja) ene ali več spremenljivk, pogosto težje prilagajanja ▶ učenja razumljiv dobljeni podatek, ker je iztrgan, izoliran iz življenja, sploh, če nismo vključeni v eksperimen- tiranje od začetka do konca, da vemo, kaj in zakaj nekaj preizkušamo. Smiselna je kombinacija vseh treh oblik zaznavanja sveta, da nam da veliko bolj- Slika 10: Vodeni miselni razvoj človekovega prilagajanja – učenja ši vpogled v dogajanje in razumevanje sveta okrog Pedagoški lutkar (PL) I 18 v svet vznemirljivih trenutkov, zagotavlja zanimivo in varno, a vznemirljivo sodelovanje. Vzgojitelj z ot- roki ozavešča situacije realnega sveta, da bi našli najboljšo rešitev. Pa ne le, ko gre na primer za za- vezovanje vezalk neveščim, ampak, tudi ko gre za reševanje objekta z drevesa ali z reke in ko gre za omogočanje nekomu, da se uveljavi v (za)želenem poklicu. Lutka z raziskovalnim vprašanjem otroku sporoči, da mu brezpogojno zaupa in verjame vanj kot rešitelja zagate (učno-vzgojnega problema), ki je na videz nedosegljiva, nerešljiva, a prav zato toliko bolj vznemirljiva. Otrok pa ima izjemno naravno zmožnost raz- vijati igro in igro igrati. V igri niso sužnji in le roboti (so, če to vlogo izrecno želijo igrati) ampak vodje, režiserji, raziskovalci, odkritelji, čarovniki, starši, »čisto prav-i«, kjer lahko sebi in drugim dokazuje- jo, osmišljajo in razvijajo svoje zmožnosti, pa tudi pomagajo razvijati zmožnosti vseh, ki jih imajo radi in potrebujejo njihovo pomoč oz. podporo. Seveda lahko odkrijejo čisto nove nenavadne po/priklice. Pri tem ne razmišljajo o sposobnostih, ampak opa- zujejo zmožnosti, saj jih čutijo, doživljajo – torej se jih zavedajo. Otroci z učno lutko niso le sposobni virtuozi igranja igre v spontani otroški igri, pač pa nas, še posebej, če eksperimentiramo v odprtem so kompetentni igrati se v učnih igrah, sposob- in laboratorijskem okolju8. ni so-odigrati izjemne vloge v prav-ih zgodbah z Vzgojitelj že ima izkušnje iz realnega sveta resničnimi življenjskimi izkušnjami, ki jih vtisnejo odraslih, kljub temu pa pred učno temo v skupi- globoko v dolgoročni spomin. Spomin, ki je vedno ni vzgojiteljev zgodbo podoživi še sam z lastnim na voljo v bodočih življenjskih situacijah in to z raziskovanjem oz. pedagoško simulacijo. Na ta nalepko »Zmorem, saj sem to vendarle že enkrat način je vzgojitelj/ica (lutka) bolj suverena, zanimi- uspešno po/dokazal/a sebi in drugim«. va, vznemirljiva. Učni načrt je natančnejši in bolj Izkušnje z lutko v pedagoški oz. učni igri pos- predvidljiv. Tudi zato lahko lutka jasneje nagovarja tanejo del otrokovega nezavednega in zavednega (z raziskovalnim vprašanjem) k doživljanju, zato k miselnega sistema in bogastva, ki otroke okrepi novim izkušnjam vseh vključenih. Tistim, ki vstopajo za zorenje prefrontalnega korteksa, v rasti zrcal- 8 Po R. Panikkar: https://www.youtube.com/ nih nevronov oz. razvoja empatije. Narava je igro watch?v=Kvsov6OuTWs. 2 Inovativno učenje najmlajših (IU) 19 (naravno metodo učenja) človeku dala in ob tem podarila radovednost (obliko motivacije), ki sodi k igri. To je želja, motivacijski ogenj, vzgon in zagon ter izrečeni cilj (časovno in prostorsko omejen na- men). Je spodbujevalno sredstvo, merilo uspeha na poti do cilja. Je način in stil delovanja. Lutka v učni igri ni le vsebinski magnet − miselni privlak je tudi odprta učna priložnost za raziskovanje, odkrivanje in je odnosni privlak – mediator med njim in vzgojiteljico ter drugimi vpletenimi v učni − življenjski zgodbi. ... je ustvarjalno učenje Pedagoška, sistema in zaklad pedagoškega lutkarja, ki bogati (vzgojne vsebine in didaktična igra ... otrokove metode) njegov vzgojno-izobraževalni potencial oz. izved- beni kurikulum9. 2.1.1 Inovativno učenje kot oblika samo-umevanja Učenje je sposobnost za nenehno nezavedno in zavedno razmišljanje; iskanje znanja na neštete načine, ki omogočajo preživetje, dobro življenje (angl. Lutka jasno nagovarja k/z raziskovalnim good life). Je samospreminjanje na osnovi védenja in vprašanjem k doživljanju, k novim izkušnjam. Um nagovarja k novim izkušnjam in moč volje vedênja oz. samoregulacije mišljenja. Inovativnost pa omogoči novo izkušnjo. pomeni sposobnost samopreoblikovanja obstoječega védenja in vedênja v boljše, zato verjetno v novo ... sposobnost drugačno kot smo navajeni. Inovativno učenje Volja ... nezavednega hotenja in je sposobnost živih, ki z inovativno referenčno zavedno upravljanje mero spreminjajo svet na bolje; v svojo in hkrati svojega vedênja za družbeno korist. dosego cilja. Prva faza Načela inovativnega učenja10 so: 1. vsa pozornost je boj motivov, druga faza je selekcija (izbira) je usmerjena na otroka in vsa njegova pozornost in tretja/zadnja je na prilagajanje − učenje, 2. učenje je socialno do- izvršitev odločitve.* živetje, ki prinaša zanimive bogate izkušnje – spo- min, 3. čustva so pomemben določitelj mišljenja za * http://hr.wikipedia.org/wiki/Volja 9 Volja je sposobnost hotenja (po SSKJ), zaved(s)tnega Slika 11: Igra, lutka in volja upravljanja svojega vedênja za dosego cilja. Osnovna volja je v ne-zavednem nagonu. Volja je človekova svoboda. Prva faza volje je Izkušnje z lutko v pedagoški učni igri postanejo borba motiva, druga je odločitev/izbira, tretja faza pa je izvršitev odločitve. hkrati del nezavednega in zavednega miselnega 10 Po School-jena plan, OECD, 2013. Pedagoški lutkar (PL) I 20 oblikovanje referenčnih meril uspeha, 4. zavedanje za odprte učne pristope, kjer bi učeči se lahko upo- razlik v mišljenju (in predznanju), zato predvidevanje rabili svoje predznanje za izhodiščni vir in hkrati živi raznoterih oz. različnih učnih priložnosti, 5. učna učni vir – izziv za iskanje priložnosti za intenzivnejši okolja se prilagajajo in krepijo svojo prožnost, 6. ustvarjalni utrip učečih se v neposrednem učnem pozitivna povratna informacija v učnem procesu okolju. Ta inovacijski projekt, kjer je znanje peda- in 7. specializacija v posamezne discipline šele po goškega lutkarja nepogrešljivo, spodbuja prav to. integrirani preglednosti nad disciplinami. Učimo se Inovativni vzgojitelji se ukvarjajo z energijo učenja, tako, da: 1. premislimo o znanem (védenju, pozna- s principi učenja, z mehanizmi spremljanja in mi- vanju učne snovi) in o tem, kako lahko izboljšamo selnimi procesi v možganih. lastno predznanje ter pozitivno vplivamo na znanje vseh otrok; 2. (u)vidimo svojo miselno sliko o sno- Vzgojiteljeva/učiteljeva zmožnost pri inovativnem učenju: vi, ki jo preučujemo in jo primerjamo z miselnimi podobami drugih oz. alternativami, 3. aktualno/ + delati z virom aktualnega znanja otroka/učenca stalno medsebojno povratno informiramo o delo- + uporaba empatije za/v sodelovanju vanju raziskane snovi in o koristi navodil/sporočil, + zavedanje lastnega predznanja, ne le otrok in uporaba pri oblikovanju prepričanj ki smo jih prejeli za učenje. + odličen ekspert, sposoben kakovostnega formativnega spremljanja učenja/umetniškega ... sposobnost živih Inovativno učenje ustvarjanja ... bitij, ki z inovativno je ... referenčno mero spreminjajo svet na PDL je IP − učno vzgibanje, ki organizira VIZ kot bolje; v svojo in hkrati obliko smiselnega kakovostnega medsebojnega družbeno korist. povratnega informiranja, hkrati pa išče možnost za učne pristope, kjer bi učeči se lahko uporabili svoje predznanje za izhodiščni vir in Slika 12: Inovativno učenje hkrati živi učni vir − izziv in kjer iščejo priložnost za intenzivnejši ustvarjalni utrip učečih se v neposrednem učnem okolju. Vzgojiteljeva oz. učiteljeva zmožnost pri ino- vativnem učenju pa je: 1. delati z virom aktualnega znanja otrok, 2. uporabiti empatijo za/v sodelo- Inovativni vzgojitelj se ukvarja z energijo vanje/u, 3. zavedati se predznanja (lastnega, ne le učenja, s principi učenja, z mehanizmi spremljanja in miselnimi procesi v možganih. otrok) in ga 4. uporabiti pri oblikovanju prepričanj, 5. biti odličen ekspert, 6. sposoben kakovostnega formativnega spremljanja učenja. Slika 13: Inovativni vzgojitelj, učitelj Inovacijski projekti (IP) in Projektno delo z lut- ko (PDL) ter Pedagoški lutkar (PL) v njem so učno Inovativni otroci čutijo učni prostor in čas kot (vz)gibanje, ki organizira vzgojo in izobraževanje kot svoje lastno premišljevanje in sodelovanje v njem obliko smiselnega, kakovostnega, medsebojnega z učečimi se, tudi z lutko. Za večino otrok je to povratnega informiranja, hkrati pa išče možnosti sprejeto kot več svobode in ne obtežitev, čeprav 2 Inovativno učenje najmlajših (IU) 21 se intenzivnost učenja pri učečih se poveča. Ino- Proces samopresoje omogoča in sproža samou- vativna oblika učenja je torej samostojna oblika ravnavanje prilagajanja, zato spodbuja povratno nekaterih ljudi (otrok, vzgojiteljev in staršev ter informacijo ter predstavitve učnih zgodb. Uspeh drugih ekspertov), ki jih ni strah spreminjanja oz. je produkt, ki vsebuje motivacijski vzgib za učenje preoblikovanja in imajo vizijo o tem, kako izboljšati in v procesu učenja upošteva Vygotskijev12 bližnji svet ter svoje predznanje ter kako obogatiti formal- miselni razvoj. Večja kot je radovednost, večja je no učenje. In prav s to idejo se ukvarjajo inovacijski lahko produktivnost. projekti (IP) in Projektno delo z lutko (PDL). Načelo Teorija uma se ukvarja s preučevanjem raz- spodbudnega, odprtega učenja v odprtem učnem -um-evanja misli drugih (empatija). Pri tem igra okolju je torej stalen dialog, večsmerna komunika- pomembno vlogo zrcalni nevronski mehanizem. cija v raznoterih oblikah usklajevanja porojenih se Teorija uma je pravzaprav sposobnost razumeva- misli, še bolj s pedagoško lutko, ki dialog povezuje nja različnih mentalnih stanj, kot na primer, verjeti in miselno nadgrajuje. v nekaj, interes, želja, pretvarjanje, znanje s svo- jega vidika in vidika drugih. Ugotavljanje razlik in podobnosti ter razvoj sposobnosti za medsebojno Inovativni otroci čutijo učni prostor in čas kot prilagajanje − učenje13. svoje lastno premišljevanje in sodelovanje v lastnem premišljevanju z učečimi se, na primer Vsa ta spoznanja vzgojitelji upoštevamo v vzgoj- z lutko. Za večino otrok je to sprejeto kot več no-izobraževalnem procesu pri delu z najmlajšimi svobode in ne obtežitev, čeprav se intenzivnost otroki. Učenje z razumevanjem vedno začne raz- učenja pri učečih še poveča. vijati znanje na višjih stopnjah, začenši z ravnijo predznanja, ko vzgojitelj otroka vključi v aktivno Slika 14: Inovativni otroci učenje in spremlja delne ter končne odzive oz. re- zultate učenja, kajti otrok prinaša v igralnico svoje 2.1.2 Oblikovanje znanja je kompleksen vseživljenjski unikatne percepcije delovanja sveta. Če so močno proces samo-preoblikovanja (angl. self-formation) angažirani, potem pričakujemo, da bodo pripravlje- Pridobivanje znanja je kompleksen in preudaren ni sodelovati pri oblikovanju učnih konceptov, pri proces, v katerem delamo sklepe, povzetke in na- zbiranju in odbiranju učnih virov in seveda že imajo povedi. Znanje, ki si ga pridobimo na tak način, do neke mere oblikovane učne cilje, pričakovanja nam omogoča predvidevanje situacij in pravo in prepričanja. Vzgojitelj otrokom pomaga razde- izbiro vedênja. Ta proces imenujemo adaptacija lati aktualne ideje in forme sveta ter jih integrirati ali učenje11. Formativno spremljanje pa je narav- v prenovljene učne zgodbe, kjer otroci spoznavajo, na oblika miselnega procesa, ki sproža smiselno prepoznavajo bistvene povezave in odnose. Vzgoji- prilagajanje – učenje, tako, ki zadovolji potrebe in telj se zaveda, da se učenje vedno začne tam, kjer se pričakovanja učečih se. Presojanje je primerjanje aktualnega znanja z referenčnim, pri tem pa je nuj- 12 Vygotski: cona proksimalnega razvoja. 13 Flaherty, AW. (2005). Frontotemporal and dopaminer- no hotenje − osebni cilj, ki sproža optimalno prila- gic control of idea generation and creative drive. J. Comp Neurol. gajanje v skladu s predznanjem in sposobnostmi. Dec. 5; 493(1): 147 – 53. Prav tako se priporoča branje tematske številke Nevroznanost v reviji Trajnostni razvoj v šoli in vrtcu. 11 Povzeto iz kognitivne teorije učenja. 2013, letnik 7, št: 1-2. Pedagoški lutkar (PL) I 22 je končalo, in od tam nadaljuje v prihodnosti. Tako otroku v procesu samopreoblikovanja pomaga gra- diti spiralni – razvojni, življenjski, odprt izvedbeni učni kurikulum (po Bruner, 196014). Pomembno je, da vzgojitelj pri otroku razvija zmožnosti in da ima otrok priložnosti za preiskova- nje in njihovo izboljševanje oz. krepitev. V ta namen vzgojitelj organizira učenje tako, da otroci po različ- nih poteh re-organizirajo znanje in poti oz. metode dela. Učno okolje pa mora otroku omogočiti tudi, da sam prevzema vsaj del nadzora nad učnim doga- janjem. Če je otrok miselno aktiven, potem miselni proces oblikuje kategorije za procesiranje informacij (Gibson, 195015). Izkušnje pri gradnji znanja igrajo izjemno pomembno vlogo, saj lahko v kratkem času izjemno povečajo kompleksnost novega védenja in vedênja. Tudi vzgojitelj razmišlja podobno in zato je najbolje, da otroke opazuje in spodbuja v okviru učnih akcij. Učne akcije, v katere je učitelj vključen kot enakovredni mislec − partner, omogočajo, da se med seboj delijo povratne informacije, ki nenehno in takoj izboljšujejo raven učenja in poučevanja v skupni učni zgodbi. Aktivno učno okolje upošte- va, da sta v centru oba, vzgojitelj in učenec, da sta oba usmerjena v nadgradnjo predznanja, da oba spremljata in uravnavata dinamiko učenja in da se učenje dogaja v skupnosti16. 14 Bruner, 1960: The Process of Education (Bruner).pdf − judzrun-children. 15 Gibson, 1950. 16 To so lastnosti t.i. »outstanding teaching approach«. 2 Inovativno učenje najmlajših (IU) 23 Pedagoški lutkar (PL) I 24 2 Inovativno učenje najmlajših (IU) 25 Pedagoški lutkar (PL) II Pedagoški lutkar (PL) II 28 1 Program usposabljanja Strukturirani program v nadaljevanju besedila odgovarja na tri med seboj povezana vprašanja : »Kaj?«, »Kako?« in »Zakaj?« je pedagoška lutka/lutkar vključena v vzgojno-izobraževalni proces. II del Programa Pedagoški lutkar Odgovori na vprašanja: ? Kaj? Slika 15: Vprašanja v programu PL ? How? Kako? Zakaj?? ZAP. ŠT. ŠT. UR VSEBINA CILJ AVTORJI/IZVAJALCI 1. 8 ur − 10 ur »Lutka je, lutka ni« 1. Lutka protagonist Strokovni delavci/ke Zgodba o lutki in lutkarju 2. Zaznavanje lutke – Vrtca Trnovo vtis 3. Komunikacija z lutko – izraz 4. Ustvarjanje lutke - videz 2. 8 ur − 10 ur »Zakaj lutka, kje in kdaj?« 1. Lutka ustvarja Strokovni delavci/ke Zgodba o izvedbenem literarno-didaktično Vrtca Trnovo kurikulumu zgodbo (Didaktični zemljevid) 2. Formativno spremljanje vzgoje in izobraževanja z lutko 3. Refleksija in sumativna evalvacija pedagoškega lutkarja 3. 8 ur − 10 ur »Kako z lutko?« 1. Izboljšam Strokovni delavci/ke Ustvarjam in spremljam komunikacijske tokove, Vrtca Trnovo svojo zgodbo omogočam doživljanje … PEDAGOŠKI LUTKAR 24/30 urni VIZ program usposabljanja Vrtec Trnovo, 2014 - 2015 1 Program usposabljanja 29 1.1 Prvi del: Lutka je, lutka ni. Zgodba o svoje potrebe in pričakovanja kot vzgojitelju. pedagoški lutki in pedagoškem lutkarju Ima moč, zraste se s človekovo voljo, dobi sim- Lutka je: bolni pomen, postane bitje, lutkarjeva energija • povezovalec sveta človeka in domišljije (Ži- jo oživlja (Antič in drugi, 2015, 35); gon, 1992,5); • pesem (ritem in melodija – sinhronizacija pe- • figura, ki nekaj predstavlja, posnema, uprizarja, dagoškega dialoga), ki soustvarja impresije in čara življenje (Semolič, 1987, v: Matjašič, 2011); ekspresije (Antič in drugi, 2015, 36); • vzgojno učno sredstvo, ki stimulira, vznemir- • da nas ni strah (deklica 5 let v Antič in drugi, ja, reagira, spodbudi misel in fantazijo, omo- 2015, 39); goča izražanje, intimno doživljanje sveta … • pol človek, pol narejena iz blaga (deček 5 let v (Žigon, 1992); Antič in drugi, 2015, 39); • glavno izrazno sredstvo z lutkovnim znakovnim • naš junak (deklica 5 let v Antič in drugi, 2015, 39); sistemom. Povezuje živo in neživo (Trefalt, 1993); • igrača, prijateljica (deklica 5 let in deček 4 leta • figura, ki predstavlja nekaj oz. nekoga – »bit«. v Antič in drugi, 2015, 39); Lutka je bitje, ki jo premika človekova sila. • prijazna, nežna, empatična, zanimivo bitje, Človek lutki posodi energijo (Jurkowski, 1991); namenjeno učenju najmlajših (mnenja vzgo- • animator, vpihovalec duše in prejemnik, za- jiteljic Vrtca Trnovo v Antič in drugi, 2015, 41); gotavlja živost tistemu, ki jo animira, ki z njo • močan edukativen vpliv (eden od staršev Vrtca manipulira (Omerzu, 2010, 16 – 18); Trnovo v Antič in drugi, 2015, 44). • tridimenzionalna figura, ki dobi svoj polni po- men in namen šele v rokah tistega, ki jo živi. S tem namreč premaga nepremično, mrtvo stanje in postane bitje, ki lahko počne kar hoče, želi tisto, kar v realnem svetu ni mogoče. Potreb- no je le malo domišljije in spretnosti in lutka postane, kar želimo – naše, moje domišljijsko bit-je (Matjašič, 2011); • psiho-družbeni razvojni človek (Jurkowski, 1991, 26); • novi oz. dodatni komunikacijski kanal, s kate- rim se načrtuje doseganje vzgojno-izobraže- valnega cilja (Korošec); • medij, element umetnosti, ki v realno življe- nje odpira prostor domišljiji; v našem primeru »otrokova prijateljica« (Antič in drugi, 2013, 41); • protagonist (osrednja oseba), je komunikacija s prispodobo, je nekdo, ki mu otrok lažje sporoča Pedagoški lutkar (PL) II 30 Lutka = Lutka ≠ LUTKA ... “Lutka pol človek, pol narejena iz blaga” (deček 5 let) Lutka = povezovalka sveta in domišljije, ... obremenitev, odvisnost, skrb, strah, vsiljenost, figure, junak, protagonist, glavno izrazno antiterapija sredstvo, vzgojno-izobraževalno sredstvo, Slika 18: Lutka ni (zbrani odgovori udeleženk seminarja PL 2015) komunikacijski kanal, animator, umetniški element, medij, pesem, pol človek pol blago. LUTKA ... Lutka protagonist vodi in usmerja, da se zgodi, kar se mora in se ne zgodi, kar se ne sme in se še ne zmore. Slika 16: Lutka je, lutka ni LUTKA ... ... medij, s katerim se začnemo ukvarjati z zavednim, nezavednim našim in drugih ... znanje brez meja, vživljanje v lutko in osebo ... protagonist = junak, ki ustvarja zgodbo; intenzivna, celovita komunikacija ... zabava, sprostitev, povezovanje, tolažba, ... ljubezen dviguje raven umevanja/delovanja sredstvo do cilja ... lutke zaprosijo za pomoč otroke ... igra, radovednost, gledališče − zrcalo, improvizacija, ustvarjalna domišljija, na prostem in v sobah Slika 19: Lutka je (zbrani odgovori udeleženk seminarja PL 2015 po predstavitvi lutk) ... lutka ▶ tista, ki je del tebe − sebe, tista, ki sede/paše v tvojo osebnost, je tvoj drugi pol, ki 1.1.1 Protagonist omogoča sredino − ravnovesje Če vprašamo mlade(ž), kdo je protagonist, odgovo- Slika 17: Lutka je (zbrani odgovori udeleženk seminarja PL 2015) rijo v smislu, da je to »pridko«, nekdo, ki je priden, ki ravna kot je prav. Protagonist je junak, ki v akcijo 1 Program usposabljanja 31 izvede/izvaja virtuozno komunikacijsko oz. peda- goško delo (akcijo/e), ko izjemno dobro usmerja svojo vlogo in usmerja ter zbližuje vloge ostalih, da se zgodi, kar se mora in lahko, in se ne zgodi, kar se ne sme in še se ne more. Lutka protagonist vodi rdečo nit zgodbe oz. dogodkov v njej – inovativnih učnih aktivnosti. Ona je center, kjer se srečujejo umi, je središče učne pozornosti vseh učečih se. Glavni junaki učne – literarno-didaktične zgodbe na ta način postanejo mali junaki − velikani samo- razvoja – otroci, ki jih podpira pedagoški lutkar in njihova vzgojiteljica, pa tudi starši in drugi udele- ženi v vzgojno-izobraževalnem (učnem) procesu. Vtis Izraz povede otroke, vzgojitelje in starše ter druge ude- Zaznavanje Izražanje ležence. Protagonist te/nas »potegne«17 v projekt, v izvedbeni kurikulum, da se zgodi kot je najbolj prav in se tudi mora zgoditi. Protagonist, grško »protagonistes«18, je glavni lik zgodbe. Vse se vrti okrog njega, celotna literarno-didaktična zgodba. Ustvarjanje/podoba, Temeljni namen lutke protagonistke je jasno ime sporočiti vizijo, skupni cilj. Vsem ga vtisne v spomin Slika 20: Vtis in izraz ustvarjata podobo, ime z dogodkom, z doživetjem vnaprej načrtovanega pedagoškega, didaktičnega, literarnega dogodka. 1.1.2 Vtis19 Dogodek je uvod, začetek, zaplet pred formiranjem Da se zgoraj opisano zgodi in traja dogajanje daljše učne zgodbe, ki mu logično sledijo odzivi, ki jih časovno (učno) obdobje, mora lutka biti oz. dajati spremlja, nadgrajuje, vključuje v svojo zgodbo vse izjemno močna, učinkovita sporočila, ki postanejo do vrhunca in njenega razpleta. Lutka protagonist in ostajajo učni magnet – privlak. Lutka mora biti logično sledi predlogom, rešitvam, dvomom otrok, že sama po sebi forma, ki daje vtis privlačnosti, ki staršev in vzgojiteljev, jih sproti vpleta v zgodbo – v pritegne in vleče oko nase. Lutka privlačnost do- odprti učni (vzgojno-izobraževalni) kurikulum, ko sega s svojo podobo, a vtis se zgodi šele, ko lutka v na tak način postopoma v resnici sami postajajo svoji podobi intenzivno izrazi sporočilo, ki ga nosi del pomembne zgodbe, postanejo sooblikovalci li- v sebi in na sebi. Le na tak način učečega se zares terarno-didaktične zgodbe. Torej lutka protagonist pritegne. Ne gre za to, da je lutka junak, ki vse ve 17 pritegne in zna in je najmočnejša. Takih pravljic se otroci v 18 Nasprotni lik je antagonist. 19 Zaznavanje lutke – impresija. Pedagoški lutkar (PL) II 32 tem učnem procesu ne grejo, kajti to je njihova vi- stvari v prostoru. Ujeti želijo sintezo pojavnosti in zija, lutka pa običajno ostaja tista, ki ima vpraša- pomenskosti v času oz. trenutku. Enako je v učnem nje (problem, zagato) oz. dilemo, zato ima veliko procesu. Pomembne so vid(e)ne poteze vpliva oz. željo, osmišljen cilj, ki si ga želi doseči, a se zaveda, posredovanje čutnih vtisov, risanje razpoloženja in da brez pomoči, podpore ne bi/bo uspela narediti predstav. Vtis je kratek in jasen ter močan, takšno najboljšega. Je njihova prijateljica, ki se s svojimi naj bo tudi sporočilo20. sposobnostmi in zmožnostmi, zato željami oz. Vtis ▶ vdih ▶ dialog vzgojitelj, lutka, stik z otroki, cilji, približa otrokom in zbliža s skupnostjo. Prav močan, močna čustva, impulz zaradi bližine oz. podobnosti z njimi oz. njihovimi interesi, lutka pritegne, naveže stik in ostaja prija- Vtis ▶ stik ▶ toplina ▶ čudenje telj otrok v učnem procesu. Le tako se lahko skupaj oblikujejo vtisi, ki jih prepoznamo, so nam blizu, Sodelovanje vseh ▶ dodelane priprave smo jim kos, jih občudujemo in se ob njih učimo, Igra: realnost, svet, domišljija, postopoma ter vedno bolj zavedno in razvojno. Vtis odkrivanje/trud/odhod, igra stvarnosti in se običajno usede v naše srce, paše v naš um in je domišljije jasen ter bleščeč v svoji podobi – rešitvi. Zgodba-AR ▶ avtentična, močno Vtis: sporočilo/izkušnja 1. Lutka ▶ forma ▶ privlak ▶ vleče oko nase 2. Lutka ▶ nosi sporočila na in v sebi Animacija ▶ domišljena ▶ dogodek ▶ obnemelost, 3. Zbližanje z otrokom in skupnostjo nenavadnost, čud 4. Vtis se usede 5. Izraz je toplina, odprtost Cela akcija ▶ vpletenost: raziskovanje, odkrivanje 6. Prave impresioniste zanima pojavnost in ▶ trud pomenskost stvari v prostoru 7. Vtis ▶ kratek in močan ter pričakuje feedback, Okus ▶ presoja nadaljevanje, odziv Rešitev ▶ produkt Privlačnost dosega lutka s svojo podobo, a vtis se zgodi šele, ko lutka v svoji podobi intenzivno izrazi Slika 22: Vtis po izkušnjah udeleženk na seminarju PL 2015 sporočilo, ki ga nosi v sebi in na sebi. 1.1.3 Izraz21 Slika 21: Vtis Na komunikacijo vpliva govorica telesa oz. forma lutke, njen ton govora in seveda tudi besede, ki jih Vtis ali impres-ionizem ni povezan z junaštvi, am- izgovori. Človek na različne načine, po različnih pak s toplino, toploto življenja, z odprtostjo za vrstnih redih, razbira trenutek in ga oblikuje v svoj sodelovanje, za igro z barvami oz. svetlobo. Vsak, osebni vtis. Ne gre za pretiravanja, da bi te nekdo ki se spusti v komunikacijo, naredi vtis, včasih mla- slišal, ampak za jasnost, čistost in pomembnost čen, včasih negativen, včasih močan in pozitiven. 20 Po Aleš Justin, impresionizem, dijaški.net. Prave impresioniste zanima pojavnost in pomen 21 Komunikacija – izražanje z lutko – ekspresija. 1 Program usposabljanja 33 sporočila – izraza. Izraz vedno nastane kot povratna spontanega z zavednim umom), ki omogoča lastna informacija na določen vtis, kot logična posledica spoznanja in inovacije sobivanja. 4. Rezervirati in nekega vtisa, zato se začne učna dejavnost smisel- dati čas, ne le za čustvene reakcije, ampak tudi za no tam, kjer se je končala, pri otroku, pri njegovem ustvarjalne premisleke (takojšnje ali hitre, posle- mišljenju, njegovih željah, pričakovanjih. dične, ustvarjalne vzgibe, ko se enostavno mora Komunikacijska zveza otrok – lutka je nena- izliti iz človeka, poroditi in poimenovati misel), pa vadna, posebna, izjemna. Otrok lutke ne bo nikoli tudi za raziskovalne (znanstvene) reakcije, ko gre razočaral, zaradi nje se bo prilagajal. Če želiš posta- na primer za možnosti razvrščanja, presojanja in ti lutka ali jo voditi, potem moraš spremeniti glas, izbiranja pred sklepanjem misli. 5. V procesu prila- kajti lutka ima svoj, sebi lasten glas. Ta običajno gajanja (učne zgodbe, literarno-didaktične zgodbe) izjemno učinkovito usmerja pozornost, kajti, otrok dati človeku (učitelju in otroku ter staršem) mož- želi lutko kopirati, jo posvojiti, ji pomagati. Posredi nosti za umetniški in znanstveni izraz, predstavitev je namreč ljubezen; interes, skrb, radost, veselje, spoznanja, naučenega. sreča. Primer: http://supersimplelearning.com/ blog/2013/07/03/puppets-as-communication-aids/. »Učna dejavnost se smiselno zač- Ni vseeno, kdaj lutkar izbere trenutek za zbli- ne tam, kjer se je končala, pri otro- ževanje otrok z lutko, kajti učinek je odvisen od ku, njegovem mišljenju, željah in kakovosti komunikacije. Naša nezavedna drža, pričakovanjih.« mimika, naš značaj in klima (oz. sodelovalni duh), ki ju čutimo, vse vpliva na naš ton glasu, ritem in melodijo izraza. Prav tako otrokovo razpoloženje Lutka kot pedagoški lik omogoča otroku pre- vpliva na kakovost njegove odzivnosti. hajanje med dejavnostmi, prosto izbiro odraslega Med vsemi drugimi in hkrati ob vseh sporočilih oz. vzgojitelja, učitelja, kar pomeni izbiro pros- mora pedagoška lutka izražati in izžarevati t.i. pe- tora, časa, vzgojitelja oz. učitelja, vsak se lahko dagoško ljubezen. Na enem od strokovnih usposa- loti raziskovanja na svoj način v skladu s svojimi bljanj so učitelji in vzgojitelji šole in vrtca opredelili, sposobnostmi22. kaj zagotavlja ta pedagoška ljubezen. V prvi vrsti varnost, ki omogoča medsebojno zaupanje, in v drugi vrsti veselje, ki je vhod v užitek (uživanje). 1. V ta namen se je smiselno držati pedagoških načel dobrega sobivanja namesto pretirane rabe pravil in posledičnega izvajanja ukrepov vseh vrst. 2. Za- gotavljanje sinhronizacije v komunikaciji; melodije z ritmom oz. izraza z namenom oblikovanja novih kakovostnih, učinkovitih, koristnih vtisov. 3. Za- gotavljanje optimalnega funkcioniranja živčnega sistema (možganov za sodelovanje nezavednega, 22 Več o tem glej vir : Marjanovič Razvojna Psihologija. Pedagoški lutkar (PL) II 34 1. Na komunikacijo vpliva mimika telesa, forma lutke, ton govora in besede (besede še najmanj) 2. Zdrav otrok lutke ne bo razočaral (kajti s tem bi razočaral sebe) 3. Lutka ima svoj, sebi lasten glas A Z 4. Razpoloženje vpliva na kakovost odzivnosti 5. Pedagoška ljubezen: varnost, veselje, I Z R zagotavljanje optimalnega funkcioniranja živčnega sistema, čas za ustvarjalne premisleke, možnosti za umetniško-znanstveni izraz − spoznanja Slika 23: Izraz 1.1.4 Videz23 Ko se lotimo izdelave lutke, podobo lutke približa- Izraz ▶ ob podpori eksperta mo cilju oz. viziji, ki jo bo lutka, protagonist, živela skupaj z otroki. Torej je na eni strani potrebno do-Izraz, reševanje, izziv, učni dialog ▶ raziskovanje + odkrivanje delati didaktični namen, na drugi strani pa literarni začetek, uvod in prvo srečanje. Na tej osnovi se že Domiselnost ▶ domišljenost, iznajdljivost, rišejo osnovne konture forme lutke. Glede na pred- komunikacija več možganov videne temeljne aktivnosti je smiselno odbrati tudi material, ki bo služil v različnih učnih okoliščinah. Izraz ▶ izdih ▶ naloge, reševanje ▶ izzivanost Ne glede na vsebino in namen pa je smiselno razmisliti o ključnih, močnih vidikih, ki jih nosi lik Vtis ▶ zbližanje, izraz = rast + razvoj lutke sam po sebi. Podoba lika oz. lutke je zazna- Izrazi otrok so vedno ob podpori movana – formirana – oblikovana s: 1. formo, 2. eksperta/odraslega/izkušenega svetlobo, 3. barvo in 4. gibom. (oblika – barva, gib – svetloba). Največji najmočnejši (možgani imajo Povezava ▶ stik z okoljem, sedanjostjo, posebne centre za to) raz-biralni element situacije je aktualizacija problema obraz, natančneje poteze obraza. Človek jih razbere Slika 24: Izraz – opredelitev udeležencev seminarja PL 2015 izjemno hitro in izjemno naglo reagira nanje. Obraz človeku predstavljata dve piki in dve črti: (. . --) v »Udeleženci so izrazili potrebo po več različnih razmerjih in legah v prostoru. Najhitrejši znanja iz tehnike izdelave in tudi animi- in najmočnejši izraz dajeta dve piki, točki v medse- ranja lutk.« bojnem dialogu, to so oči. Oči so najpomembnejši element za pridobivanje vtisa (impresije). Takoj za 23 Ustvarjanje, upodabljanje videza – podobe obraza, izraz lutke. 1 Program usposabljanja 35 njimi ali z njimi pa je pomembna vertikalna črta pod njimi v različne smeri in je sporočilo lutke. Oči (dve piki, opazni) dajeta vtis (izražata značaj) in linija ust prenaša lutkino sporočilo (mimika, verbalna komunikacija). Oči in usta skupaj dajejo popolnejšo informacijo o lutkinem razmišljanju, komunicira- nju. Če dodamo še eno linijo, vertikalno, ki pred- stavlja nos, lutka sporoča tudi svoje razpoloženje ( klimo, duha, ki ga izraža in išče v okolju). Dve piki (v isti liniji in dve liniji (vertikalna in horizontalna) so elementi – znakovnega sporočila izraza (ne/ver-balnega) o tem, kaj lutka ve, kako se lutka počuti in zakaj se lutka tako vede. To sporočilo človek, otroci, zaznajo v nekaj pičlih sekundah (trenutkih) in to je njihova podlaga za oblikovanje filozofije (vizije) in smeri (strategije) prilagajanja oz. odzivanja (delo- vanja), učenja in širjenja znanja24. Ko je lutka v svoji osnovi formirana, se jo polep- ša. Estetika je ena od človeških potreb, ki jo omenja tudi Maslow. »Pedagoška lutka je natančno premi- šljeno, načrtovano in izdelano orodje, figura, bit, z namenom podpore človeku pri njegovem miselnem razvoju, pod- pornik in pomočnik v procesu adaptaci- je – učenja – vzgoje, samovzgoje, s toč- no oz. natančno določenim namenom, a odprtim za aktualne odzive oz. procesni miselni razvoj tako otrok kot vzgojitelja (pedagoškega lutkarja).« Lutka kot podoba dobi svoje ime. Ime je obi- čajno del sporočila vzgojno-izobraževalne vizije. 24 Po Kandel, 2014. Pedagoški lutkar (PL) II 36 1.2 Drugi del: Zakaj lutka, kje in kdaj? Zgodba o izvedbenem kurikulumu Lutka upodablja v svoji biti duh preteklih obdobij25. Animizem26 lahko vpliva na delovanje resničnih ak- tualnih moči (energij). S skrivnostmi iz preteklosti tudi aktualno življenje pridobiva na moči in odpira možnosti za oživljanje, vdihovanje novega življe- nja negibnemu predmetu, ki ga predstavlja lutka. Jurkovski našteva vrste lutk, in sicer: verske, aristo- kratske in ljudske, mi pa pridajamo še pedagoške. Lutka stopi med velike – velikane (otroke in vzgojitelje) in bogove (otroke in vzgojitelje), da se zgodi miselna rast in miselni razvoj − miselni preboj. Podoba lika oz. lutke je zaznamovana – formi- Lutka zmore komunicirati in povezovati velikane in rana – oblikovana s: 1. formo, 2. svetlobo, 3. barvo bogove, ki se včasih ne marajo prav zelo, kajti, tisti, in 4. gibom. Oči predstavljajo vtis, usta izraz in nos ki že vedo, kaj je prav, ne vidijo smisla v boljšem in klimo. Lutka ima ime. tisti, ki vedo, kako je, bi radi dobro, če že ne najbolj- še. Velikani izkazujejo moč, se želijo povzpeti, zato najmanjši vsaj stopijo na prste preden odgovorijo koliko je 3x3 (se spomnite Župančičeve pesmi, v kateri mali mož na prste stopi in…?). Velikani želijo biti opaženi, zato zbirajo in manipulirajo s podatki, Oči ≈ vtis informacijami, včasih tudi na silo, da se bliska in ☺Nos ≈ klima grmi. A pot bogov je drugačna. Bogovi stvari rešijo, Usta ≈ izraz ne da bi se pustošilo, ampak zmorejo trajno, smi- selno nadgrajevati dobro tradicijo in tako na videz sploh ne spreminjajo dobrega – božanskega sveta, Estetski Ime vidik v katerem se počutijo dobro. Nenehne, stalne spre- membe, izboljšave so le majhna sapica, da se lažje Podoba lika oz. lutke je zaznamovana − diha in ohranja stanje duha. Bogovi ne le da imajo formirana − oblikovana s: moč, to dobijo posledično, ne da bi jo vidno izka- 1. formo zovali, ampak se v njihovem okolju in v njih naseli 2. svetlobo sama, ker so ustvarili naj-bolj-še možne pogoje, v 3. barvo in 4. gibom katerih se lahko optimalno ali vsaj zaznavno bolje deluje. Prav zaradi te sposobnosti je pedagoška lutka, Slika 25 Oč : Videz i predstavljajo vtis, usta izraz in nos klimo. pedagoški lutkar izjemna, unikatna in prepotrebna 25 Kolektivno nezavedno po Jungu. 26 Pravi Jurkovski (1995), beri še Propp, Bettelheim, Bruner. 1 Program usposabljanja 37 MINU RO TRAJA KRALJ MATJAŽ IN ALENČIČA JAGODKA IN CENE SREČKA PERLITA IN KARLO FERDO Pedagoški lutkar (PL) II 38 v času trajnih globljih umskih adaptacij. To ni nava- Lutkovno besedilo je literarna predloga za lut- dna ljudska lutka, ki sporoča dobro misel ali nauk, kovno uprizoritev27. Lutkino besedilo v pedagoške ampak lutka, ki spodbuja k lastni in hkrati skupni – namene je vnaprej oblikovana literarno-didaktič- skupnostni stvaritvi najboljšega možnega v času in na zgodba v okviru izvedbenega kurikula, ki ostaja prostoru. Ta lutka obvladuje spretnosti pedagoške odprta za ustvarjalne vzgibe mladih in odzive pe- aktualne komunikacije, ki spodbuja t.i. inovativno dagoškega lutkarja. učenje, zna poiskati izjemne učne vire, ki bogatijo Lutka je neka zveza s predniki – z izkušnjami miselni proces in omogočajo razvoj referenčnih iz preteklosti, pedagoška lutka pa s predznanjem ciljev in zmore zaduhati ali pa nadišaviti okolje za in hkrati z izzivi časa. Vendarle pa katerakoli lutka doživljanje (oblikovanje spomina) in predstavljanje zmeraj predstavlja le samo sebe. (domišljijo) ter ustvarjanje (realizacijo novega mi- Za oblikovanje Didaktičnega zemljevida vzgo- selnega konstrukta v humane namene). jitelji živimo/živijo v skladu s pedagoškimi načeli: 1. timsko sodelovanje za medsebojno dopolnjeva- 1.2.1 Ustvarjanje Didaktičnega zemljevida nje, 2. možnosti in priložnosti za prehajanje otrok Lutkarstvo je zvrst, kjer predmet – lutka postane in vzgojiteljev med skupinami, 3. proaktivno sode- scensko bitje, ki ga oživlja igralec – lutkar, je zapisano lovanje s starši, 4. ozaveščanje poslanstva vzgoje, v Enciklopediji Slovenija (1992, str: 340). Pedagoško 5. učenje z odkrivanjem, 6. integriranje novega lutkarstvo pa tista zvrst, kjer lutka postane scensko v dobro staro, 7. zavedanje prisotnosti prikritega učno bitje, ki spodbuja k premišljevanju zaradi (z kurikuluma (zmanjšanje delovanja subjektivnih namenom) ustvarjanja, vrednotenja oz. izboljševa- teorij), 8. socialna komunikacijska mreža, 9. otro- nja in predstavljanja aktualnih produktov mladih ci so bistvo vzgojno-izobraževalnega programa in – bodočih državljanov v inovativni skupnosti ob 10. otroci so spoštovani28. podpori vzgojitelja in drugih ekspertov ter staršev. Literarno-didaktična zgodba je zgodba vseh Pedagoško gledališče oz. pedagoški oder ozna- časov. Je hkrati aktualna, resnična zgodba, ki se čuje vrsto literarno-didaktične umetnosti, v kateri spreminja, prilagaja, preverja, preskuša, ugotavlja, ima lutka vlogo učnega magneta. Magnet je smisel- naravnava, ustvarja v skladu s potrebami in pričako- no povezan z mislijo, ki je sicer hitra kot blisk, ne le vanji otrok in vzgojitelja. To je živa, gnetljiva, odprta zato, da pridobi občudovanje, ampak tudi zato, da zgodba, kjer v njej živim/o in jo so-ustvarjam/o. Je pritegne pozornost v meri, da ustvari trajni spomin zgodba, ki se je začela in zgodila že kdaj, a danes jo za razliko od občasnega obiska lutkovnega gleda- imamo priložnost podoživeti in spremeniti, prilago- lišča. Scenski oder predstavlja odprt učni prostor. diti svojim potrebam, pričakovanjem, prepričanju/ Mizanscena je razporeditev igralcev v prostoru in em. To je pedagoška zgodba, ki se dogaja, jo živimo podrobna določitev gibanja, govora glede na vsebi- in hkrati ustvarjamo. To je skupna, naša, tvoja in no ideje dela (SSKJ; 2000). V pedagoški mizansceni moja zgodba življenja. Domišljija in resničnost se je to izvedbeni kurikulum oz. Didaktični zemljevid. zbližata, prepleteta in ustvarjata skupaj. Skupaj 27 Enciklopedija Slovenija, 1992, 343. 28 V Antič in drugi, 2013, 2015: »Otroci so videni, slišani, spoštovani.« 1 Program usposabljanja 39 ustvarjata talent in dar. Zgodba omogoča premislek učenjakom možnosti razvozlanja oz. razvoja mi- o in hkrati ustvarjanje nečesa, česar v dosedanji re- selnih procesov z rabo različnih tehnik, veščin, sničnosti še ni bilo. S skupnim učenjem in lastnim osmišljenih materialov, ki otroku pomagajo vozel premišljevanjem gradim/o nov svet. V novem svetu oz. zgodbo razplesti.«29 se rojevajo nove misli, želje, ideje, cilji, ki porodijo Udeleženke seminarja so ugotovile, da učna miselne novosti. zgodba ni trik, ampak resnična in ta postane takoj taka, ko jo soustvarjajo vsi skupaj; otroci in odrasli. Terminologija: Vsaka zgodba sledi učnemu cilju in vsebuje vseh pet meril po Deweyju. Zgodba je lahko bolj zaprta Pedagoško lutkarstvo = zvrst, kjer lutka(r) ali odprta. Odprta daje več pedagoškega manevra. spodbuja k premišljevanju, ustvarjanju, vrednotenju in predstavljanju naučenega 1.2.2 Spremljanje Pedagoško gledališče označuje vrsto Didaktični zemljevid je orodje za spremljanje iz- literarno-didaktične umetnosti, v kateri ima vajanja izvedbenega kurikuluma vzgojno-izobra- lutka vlogo učnega magneta ževalne institucije, zato je namenjen vsem stro- Scenski oder predstavlja odprt učni prostor kovnim delavcem (od vzgojiteljev do vodstva). Didaktični zemljevid se piše v skladu z razvojem Pedagoška mizanscena = DZ/izvedbeni literarno-didaktične zgodbe. Zgodba pa se razvija kurikulum v skladu s samoregulacijo učečih se (učne skupine vključno z vzgojitelji in starši in drugimi udeležen- Lutkino besedilo je literarna predloga za lutkino ci). Samoregulacija je avtonomna oblika kontrole pedagoško vplivanje oz. Literarno-didaktična oz. spremljanja dogajanja skupaj z vrednotenjem zgodba. To je živa gnetljiva zgodba, v kateri živimo in jo soustvarjamo. To je pedagoška kakovosti dogajanja in delnih (aktualnih) rezulta- zgodba, ki se rodi z raziskovalnim vprašanjem, tov. Tako se sicer dogajajo naključja, a/ in se tudi rešuje literarno-didaktični vozel oz. rešuje učno osmišljajo ter pomensko vključujejo v nadaljevanje zagato. izvajanja t.i. spiralnega izvedbenega kurikula, ki je ena od odprtih oblik načrtovanja vzgoje in izo- Pedagoška lutka je zveza z izzivi časa braževanja, kjer se predhodna znanja in aktualno znanje vključujejo v učni proces in katerih vpliv je Slika 26: Terminologija tudi v prihodnjem učenju30. Vsak načrt ima temo in vsebino (vsebinske »Pedagoška zgodba se rodi z raziskovalnim enote). Didaktično enoto pa oblikuje raziskoval- vprašanjem. V letu se dva do trikrat nadgradi z re- no vprašanje. Zariše in oblikuje cilj učne poti, ne le ševanjem literarno-didaktičnega vozla, oblikova- rezultata oz. dosežka, ampak opredeli tudi pot do nega kot izziv. Vozel (angl. conundrum) predstavlja cilja (strategijo), navaja možnosti preverjanja oz. učno zagato, potrebo, problem, ki ga je potrebno razvozlati, da bo naše življenje teklo nemoteno 29 Iz vira: Pedagoška inovacija, Literarno-didaktična zgodba, 2015, str: 16, Antič in drugi, 2015. naprej. Na ta način zgodba ponuja velikim in malim 30 Po Brunerju, 1960. Pedagoški lutkar (PL) II 40 spremljanja meril uspešnosti doseganja želenega cilja ter narekuje učne vire, materiale in oblikovanje scene oz. učnega okolja. Učno okolje ni le prostor, ampak filozofija dela, so konkretne učne akcije za prebujanje in oblikovanje misli ter spretnosti. Didaktični zemljevid predvidi tudi možne obvoze oz. spremembe, prilagoditve, obogatitve, a vse za ojačitev temeljnega namena (cilja učenja). DZ = orodje za spremljanje Razvoj zgodbe v skladu s samoregulacijo učečih se. Samoregulacija je avtonomna oblika kontrole oz. spremljanja dogajanja skupaj z vrednotenjem kakovosti dogajanja in rezultatov. To omogoča izvajanje t.i. spiralnega izvedbenega kurikuluma po Brunerju, ki je ena od odprtih oblik načrtovanja VIZ, kjer se predhodna znanja in aktualno znanje vključujejo v učni proces in katerih vpliv je tudi v prihodnjem učenju. VIZ z lutko Vsak načrt ima temo in vsebino (vsebinske enote). Raziskovalno vprašanje zariše in oblikuje učne poti, ne le rezultata, navaja možnost preverjanja oz. spremljanja meril emljanje uspeha ter presojo kakovosti izvedbe oz. izdelka. Z lutko/lutkarjem izboljšujemo VIZ Spr proces; to je oblika inovativnega učenja. Lutkarica = inventivna vgojitelj/ica s pedagoško vizijo: »Približati se najmlajšim za njihovo optimalno doseganje VIZ ciljev.« Slika 27: Spremljanje Didaktična zgodba je učni proces. Komple- vzgoje in izobraževanja otrok z vzgojiteljem, starši ksnost, dinamičnost, podrtost in tolerantnost in drugimi eksperti v okolju. Didaktični zemljevid vplivajo na proces vzgoje, zato je smiselno spro- vsebuje aktivno banko podatkov, ki pomagajo pri ti spremljati in zbirati dokaze o kakovosti živega odločanju, kako in kam naprej. Akcijsko razisko- učenja, da bi s sprotnimi povratnimi informacijami vanje31 z načelom triangulacije zbiranja, odbiranja (učnimi akcijami) omogočili celovito rast in polni 31 Spodbuja uporabo različnih metod zbiranja in inter- razvoj. Povratne informacije so pogonska energija pretiranja podatkov oz. metodološko omejenost. 1 Program usposabljanja 41 in interpretiranja zbranih podatkov z osmišljenimi in kot osebnosti (individuuma). Torej v vlogi peda- refleksijami omogoča pot do spoznanj, ki pomen- goške lutkarice ustvarja in spremlja svojo tridelno sko usmerjajo ter načrtujejo prihodnost učenja. S literarno-didaktično zgodbo, in sicer: pomočjo refleksij zbranih podatkov triangulacije je 1. Jaz sem vzgojiteljica Frančka. Sem takšna, začrtana najbolj smiselna, logična učna pot naprej. vzgajam tako. Kolegi, otroci, starši … me do- Prihodnost učenja. Učne dokaze je smiselno hra- življajo tako in tako. niti vsaj nekaj časa, ali vsaj do konca projektnega 2. Jaz Frančka lutkarica, ki vodim lutko, na pri- učenja. Didaktični zemljevid ne označuje na ta na- mer Perlito, sem takšna. Kolegi, otroci, starši čin le prehojene poti in načrtane za naprej, ampak in drugi me vidijo tako. tudi vse mejnike kakovostnih miselnih prebojev oz. 3. Jaz Frančka v vlogi Perlite sem takšna. Kolegi, uspehov ter s tem čas za praznovanje dosežkov. otroci, starši in drugi me vidijo tako. To je čas žetve, pobiranja sadov, čas smiselnega Na osnovi refleksij (analiz) lahko ugotavljam naravnega zaključka ciklusa učenja, pred novim svojo vlogo, svoje izraze in se učim profesionalno sejanjem idej, oblikovanjem želja, ciljev32. izboljševati celovito vzgojno-izobraževalno ko- munikacijo v izvedbenem kurikulumu. »V samem 1.3 Tretji del: Kako z lutko? Ustvarjam in učnem procesu pa vzgojiteljica izvaja delo peda- spremljam svojo zgodbo goškega lutkarja na način, da je zmožna prehajati Lutka/r je katalizator33 in povezovalec učnih vsebin34. med vlogami in na ta način vzpostavljati polilog. Lutka je samostojna bit, del vzgojitelja in otrok. Lutka ne zamenja vloge, ampak prehaja iz ene v Kako jaz kot lutkar/ica – vzgojiteljica v tej vlogi rav- drugo, teče istočasno najvišja stopnja poliloga35«. nam, doživljam lutko, kako jaz vzgojiteljica z lutko ustvarjam svoj del zgodbe? Samopremislek. Eksperi- 1.3.1 Izboljšujem komunikacijske tokove, omogočam ment in spoznavanje. Verjetno bo tu vsak/a zapisala doživljanje svojo osebno zgodbo lutkarice, ko je vzgojiteljica Izboljšujem komunikacijske tokove, omogočam v vlogi lutke, ko o njej razmišlja, kaj bo povedala, doživljanje, analiziram, izvajam samorefleksije, iš- kaj želi sporočiti, kaj želi videti in vedeti, še preden čem nasvet, idejo, kako izboljšati svoje poslanstvo se prelevi v lutko. Vzgojiteljica ima in nosi v sebi pedagoga z vlogo pedagoškega lutkarja. tri vloge: 1. vlogo vzgojiteljice (na primer: »Jaz sem »Program pedagoški lutkar (PL) je odprt; se do- vzgojiteljica Frančka«), 2. vlogo lutkarja (na primer: polnjuje in nadgrajuje, tako kot tudi zgodba in proces »Jaz, Frančka, ki bom vodila lutko Perlito«), da bo vseživljenjskega učenja. Pri tem nas vodi močan vidik lutka oživela in stopila v stik z otroki in 3. Frančka, ozaveščanja animacije lutke. Študije primera se oza- ki posodi zaznave, čustva in miselne odzive lutki veščajo v procesu ustvarjanja, kjer ozavestimo, kaj in Perliti, hkrati pa ohranja svoje zaznave vzgojiteljice zakaj je lutka sprejeta kot odrasli. To se ne zgodi čez noč, šele po treh letih prakse, večdnevnih seminarjih z 32 Več o Didaktičnem zemljevidu v viru z naslovom Pedagoška Inovacija (Antič in drugi, 2013). našim dragim kolegom lutkarjem, Branetom Vižintinom. 33 Pobudnik in usmerjevalec, kemična snov, ki spremeni hitrost kemične reakcije, ne da bi se pri tem spremenila ali postala sestavni del reakcije po SSKJ. 34 Po Majaron. 35 Suzana Antič Pedagoški lutkar (PL) II 42 Gre za percepcijo, zlitje več komponent, drugo okolje 4. Načrtovati odprti izvedbeni kurikulum vzgoje (teater), v katerem mora otrok držati nit akcije. Lutka in izobraževanja (zarisati načrt poteka ino-pa pri tem ostaja hrbtenica programa vzgoje in izobra-vativnega učenja v odprtem učnem okolju). ževanja. Otrok in vzgojitelj morata obvladovati proces načrtovanja, lutko, morata se znati vživeti v vlogo otroka 1.3.3 Refleksija in vrednotenje programa usposabljanja in lutke. Z leti prakse lahko hipno narediš supervizijo. Pedagoški lutkar Pomembno je, kako otrok komunicira z lutko. Pe- Poleg refleksij izvajanja pedagoške zgodbe zapisa- dagoški lutkar je namreč vedno v funkciji igralca, di-ne v odprtem izvedbenem kurikulumu je izjemne- namičarja akcije. Ne prevzema vloge odraslega. Gre ga pomena tudi refleksija in sumativna evalvacija za učenje iz konteksta. Čustveni element je v procesu pedagoškega lutkarja. Pri tej dejavnosti so nepo-zelo pomemben. grešljivi: želja oz. referenčni cilj in v skladu s tem Pomembno je, da se med otroki, lutko in vzgojite- merila uspeha, spremljani dokazi aktualnih odzivov ljem ves čas dogaja polilog. V domišljijskih svetovih reter samoocena oz. presoja kakovosti izvedbe (ana- šujemo realne probleme, realen svet je tako predelan v liza dela) s predlogi za (samo)izboljšanje. Ocena, domišljiji in zato manj boli, je bolj varen. Pomemben je predvsem pa analiza, bosta nakazali, kako ravnati tudi vidik rdeče niti. Lutka vstopi in izstopi. Rdeča nit, z z lutko, kaj vse lahko z njo ustvarimo in kako z lut-vidika odraslih in otrok, pa se prepleta znotraj etap. Vse ko/lutkarjem izboljšujemo vzgojno-izobraževalni skupaj se zlije v vozliščih/središčih, ko se strokovnjak proces. To je oblika inovativnega učenja. zaljubi v lutko. To se zgodi, ko je ta narejena doma, za Lutka(r)/ica je inventiven/na vzgojitelj/ica s pe-potrebe doma, takrat se sprošča žarčenje ljubezni, kar dagoško vizijo: »Približati se najmlajšim za njihovo je za najmlajše v tem obdobju zelo pomembno. Z lutko optimalno doseganje vzgojno-izobraževalnih ciljev. tudi odrasli rešuje probleme. Lutko vpraša tudi vzgoji-Vzgojitelj/ica z lutko in otroki aktualizira njihova telj, da dobi odgovor otrok ...«, iz pogovora z ravnate-pričakovanja s potrebami. Lutka(r)/ica v resnič- ljico mag. Suzano Antič. nem življenju odpira vrata domišljiji. Je prijateljica, voditeljica, podpornica, izzivalka, vse z namenom 1.3.2 Česa se lahko z vključitvijo v program usposabljanja spodbujanja radovednosti pri mladih, opogum-Pedagoški lutkar naučim ljanja otrok in njih samih. Vseli se v otrokovo (vz) Ob aktivni rabi tega priročnika in udeležbi na se- trajnost, saj zagotavlja varen svet prijetnega in minarju ter kakovostni samospremljavi, se lahko zanimivega učenja36. naučimo: Mag. Suzana Antič, ravnateljica: »Aksiom37 1. Oblikovati in rokovati z lutko. pedagoškega lutkarja je princip laboratorijskega 2. Oblikovati in spremljati ter evalvirati svoje pe- dela in timskega sodelovanja, kajti pedagoško dagoško delo (samoevalvacija, samoocena). delo z lutko je živa zgodba, živa tvorba, ki nastaja 3. Oblikovati in spremljati lasten Didaktični ze- v večsmernem komunikacijskem toku«. mljevid (lastno metodologijo oz. mehanizem samorazvoja). 36 Vir: Literarno-didaktična zgodba, Antič, 2015, str: 12. 37 Aksiom kot neizpodbitno načelo, temeljna resnica, ki ne potrebuje več dodatnih dokazov. Suzana Antič. 1 Program usposabljanja 43 V so-odnosih so se med seboj zbližale, kajti med vse tri priročnike in bi lahko še pred prijavo lažje njimi je potekala pristna strokovna izmenjava znanj uskladili svoja pričakovanja s ponudbo ter se nato in hkrati že nov poskus ustvarjanja nove zgodbe, odločili za usposabljanje. Morda bi bilo smiselno ki je bil izziv za udeleženke in izvajalke seminarja. tudi, da bi zainteresirani prišli na dan odprtih vrat Udeleženke so sproti izražale željo po še, sporočale, oz. hospitirali pred samim usposabljanjem. kako je to dobro, ker se čutijo del procesa. Ugotav- ljale so, da so ustvarjale »sebe iz sebe«. Na ta način Refleksija in sumativna evalvacija pedagoškega so okusile spremembo med klasičnim individual- lutkarja nim načrtovanjem in inovativnim načrtovanjem učne zgodbe celotnega vrtca. Izvajalke pa so do- Želja oz. referenčni učni cilj in v skladu s tem merila uspeha, dokazi, samoocena, presoja živele tudi osip, kajti nekateri udeleženci (2) niso kakovosti izvedbe s predlogi za izboljšanje bili pripravljeni na tak odprt način usposabljanja. V pogovoru, kako bi seminar kvalitativno lahko še izboljšale, smo razmišljale o izbiri ciljne skupi- ne; morda bi bilo za udeležence bolje, če se vključi celoten učiteljski/vzgojiteljski zbor ali vsaj skupi- na strokovnjakov iz ene vzgojno-izobraževalne organizacije. Prav tako smo razmislili o tem, da bi bilo dobro, Slika 28: Refleksija PL (pedagoškega lutkarja) da bi udeleženci pred seminarjem dobili v branje Pedagoški lutkar (PL) II 44 Strokovne delavke Vrtca Trnovo so pedagoška Tako lažje in hitreje opazimo spremembe v razume- znanja nesebično delile med kolege na izjemno odprt vanju otrok v procesu učenja, kajti čustva in dialog način. Udeleženci so imeli odprta vrata v prostore otrok, vzgojitelja in lutke temelji na intenzivnem vrtca, kjer so lahko opazovali delo vzgojiteljev/ic, čustvenem povezovanju. Ta izkušnja vpliva na ka- se z njimi pogovarjali o vsebini ter se preizkušali kovost komuniciranja, lutka jo optimizira. Lutka ob ekspertnem mentorstvu. Za vzgojiteljice je bila je živi problem, izziv, delo z materiali, snovmi, to to nova pedagoška izkušnja. Delavniško delo, po- je priložnost za raziskovanje oblik in vsebin, ko gre govori in refleksije so omogočali nenehno aktivno za postopno preoblikovanje klasičnega ciljnega odzivanje udeleženk seminarja, za kar so ob kon- učenja v idejno učenje38. cu izrazile hvaležnost in izkazale željo po nadalj- Predavateljice smo ugotavljale, da so imeli ude- njem strokovnem sodelovanju. Eno je izvajati delo leženci seminarja drugačna pričakovanja v smislu, vzgojiteljice in pedagoške lutkarice v socialni učni da jih je program močno presegal, kajti ni šlo le za skupini z otroki in drugo z neznanimi kolegicami. tehnike animiranja lutk, pač pa za predstavitev in Pedagoško lutko so udeleženke zagledale v hkrati aktivno učenje izdelave, rabe in evalvaci- drugačni luči kot do sedaj lutke na sploh. Peda- je pedagoškega dela z lutko. Za celovit program goška lutka ima svojo osebnost, zgodbo, čustva, usposabljanja. To je bila za vse velika novost in ljubezen in navezanost, prijateljstvo »jaz« »mi« je preizkušnja39. močno. Pedagoška lutka živi in diha z utripom o - trok, je bit, zbližana v stiku, ne le z odra, ampak živi 1.3.4 Opredelitev profila poklica pedagoški lutkar40 v skupini. Lutka ima izraz in zaživi z dušo vzgojitelja Profil poklica pedagoški lutkar (PL) zahteva zna- ter otrok. Prav z izjemnim timskim sodelovanjem nje lutkarja, vzgojitelja oz. pedagoga na sploh in (ekipnim delom) so predavateljice lahko prikazale izkušnje oz. usposabljanja. Seveda pa samo uspo- enovito pedagoško delo. Udeleženke so kaj hitro sabljanje brez praktičnega dela v skupinah z otroki opazile in ugotovile razliko med kupljeno in »doma in brez podpore staršev pedagoški lutkar v resnici narejeno« lutko, torej lutko, narejeno s posebnim ne more zaživeti, saj je to predstava odprtega iz- pedagoškim namenom. Le tako ima lutka izjemno vedbenega kurikuluma, kjer se lahko participira pri sporočilno vrednost. Pa tudi lutkar se lažje pove- vsebini, reševanju problema, dela z materiali, pri že z doma narejeno lutko. Na ta način lažje deluje metodah predstavljanja rešitev, oblikovanja idej… večsmerno, spodbujena je tudi empatija v relaciji Na spoštljiv pedagoški etični način se izvablja roje- otrok, lutkar, vzgojitelj in starši. To pa omogoča vanje idej otrok na osnovi imaginacije, ki jo sproži kakovostne samostojne in skupne refleksije, refle- pedagoški input – vtis za spodbujanje razvoja mi- ksije v parih kot obliko učenja na lastnih izkušnjah selnega produkta41. ter izkušnjah kolegov. Veliko vrednost in vpliv na kakovost vzgoje in izobraževanja imajo povratne 38 Mnenje udeleženk in v skladu z virom UNESCO 2020. 39 Povzeto iz sprotnih in končne evalvacije dela z udele-informacije otrok o lutki za vzgojitelja in tudi starše. ženci in izvajalkami po seminarju. Doma narejena lutka ohranja nenehno interaktiv- 40 Struktura zapisa je povzeta po standardiziranem opisu poklicev, Zavod RS za zaposlovanje. no povezanost, živost učenja oz. dinamiko učenja. 41 Zaključna misel predavateljic v refleksiji po izvedbi seminarja. 1 Program usposabljanja 45 Pedagoški lutkar (PL) II 46 1. Naslov Pedagoški lutkar 2. Kratek opis Pedagoški lutkar je vzgojitelj, učitelj, pedagog (oseba s pedagoško izobrazbo), ki zna/zmore oblikovati učno lutko za svoje učence/otroke in z njo rokovati, voditi vzgojno-izobraževalni proces tako, da usmerja učeče se k doseganju ciljev vzgoje in izobraževanja. 3. Kaj delavec običajno dela Identificira potrebe in pričakovanja otrok ter jih smiselno vključi v nacionalni, lokalni in globalni oz. izvedbeni kurikulum. Oblikuje lutko, ki nosi podobo potreb in interesov otrok, pričakovanja vzgojiteljice in trend okolja ter zahteve nacionalnega kurikuluma. 4. Delovna področja Ekspert enega ali več VIZ področij, ko v VIZ smiselno vključuje lutko kot učni privlak oz. medij med vzgojiteljico/učiteljico, otroki/učenci, učno snovjo in učnim okoljem. 5. Delovni pripomočki Izvedbeni kurikulum, na primer Didaktični zemljevid, material, prostor za izdelovanje in simuliranje igre oz. izvedbe kurikuluma, po potrebi drugo. 6. Izdelek in storitev Lutka in drugi dokazi o delu in rezultatih učenja oz. mnenja in dosežki otrok na osnovi sistematičnega spremljanja in izvajanja spiralnega kurikuluma. 7. Znanja in spretnosti Znanja za akcijsko načrtovanje in izvajanje pouka v smislu spiralnega razvoja t.i. odprtega kurikuluma, izdelava in rokovanje lutke, predstavljanje lutke kot medij oz. učni magnet, ki traja vse šolsko leto. Opredelitev profila poklica pedagoški lutkar 1 Program usposabljanja 47 8. Psihofizične sposobnosti Sposobnost trezne presoje in ohranjanja vitalne komunikacije v različnih vlogah hkrati. Rokovati z lutko in hkrati obvladovati učno skupino ter stik z raznoterimi učnimi viri. Menjati učne odre v zaprtem in odprtem učnem okolju. Delati z večjo in manjšo heterogeno socialno učno skupino. Spretno izvajati polilog. 9. Interesi Umetnost, znanost, humanistika, ples komunikacija, doživljanje drugih … 10. Razmere za delo Zaželena je podpora vodstva, kolektiva in staršev ter ustrezen učni prostor. Možnost stalnega izpopolnjevanja. 11. Nevarnosti Da bi pedagoškega lutkarja zamenjali za lutkarja na sploh oz., da bi vzgojitelj brez dodatnih oz. specialnih znanj izvajal celoten letni ali večletni izvedbeni kurikulum brez specializacije, z vidika razvoja specifičnih veščin izdelave, predstavljanja in vodenja lutke, odzvanja v pedagoške namene, brez upoštevanja temeljnih pedagoških oz. didaktičnih načel vzgoje in izobraževanja. 12. Možnosti zaposlovanja V vrtcih in osnovnih šolah ter drugih VIZ institucijah. 13. Izobraževanje Modul oz. program usposabljanja Pedagoški lutkar (PPL). Na koncu modula se prejme potrdilo. 14. Druge informacije Morda je dobro pred samim izobraževanjem razmisliti o svojih izkušnjah in pričakovanjih. 15. Sorodni poklici Pedagog ob dodatnih znanjih pedagoškega lutkarja, lutkar ob pedagoških znanjih vodenja učečih se skozi učni proces. PRIPOROČENA IN UPORABLJENA LITERATURA 48 Antič, S. in drugi (2013). Pedagoška inovacija. Di- Jurkovski, H. (1991). Funkcija lutke in lutkovnega daktični zemljevid. Vrtec Trnovo. gledališča nekdaj in danes. Lutka 45 – 46, 26 – 46. Antič, S. in drugi (2015). Pedagoška inovacija. Lite- Jurkovski, H. (1998). Zgodovina evropskega lutkar- rarno-didaktična zgodba. Vrtec Trnovo. stva. 1. Izdaja. Ljubljana: MK. Bettelheim, B. (2002). Rabe čudežnega. O pomenu Justin A.: Impresionizem, dijaški.[online] (Citirano pravljic. Studia Humanitatis. 27. 8. 2015). Dostopno na spletnem naslovu: http:// www.dijaski.net/glasba/referati.html. Bruner, J. ( 1960): The Process of Education. Harvard University Press. Cambridge. London. (Citirano 27. Kandel, E. R. (2012). The Age of Insight. The Guest to 8. 2015). Dostopno na spletnem mestu: The Pro- Understand the Uncouscious in Art, Mind, and Brain cess of Education (Bruner).pdf − judzrun-children. from Vienna 1900 to the Present. Random House. De Saint-Exupery, A. ( 1994). Mali princ. MK. Korošec, H. Lutke - Otrokov vsakdan v vrtcu in šoli. (Citirano 27. 8. 2015). Dostopno na spletnem naslo- Enciklopedia Slovenija, 1992. vu: http://www.pef.uni-lj.si/~vilic/gradiva/3-koro- sec-kreativna.pdf. Flaherty, AW. (2005). Frontotemporal and dopa- minergic control of idea generation and creative Majaron, E. Lutka – idealna povezava didaktičnih drive. J. Comp Neurol. Dec. 5; 493(1): 147 – 53. Prav smotrov. (Citirano 27. 8. 2015). Dostopno na sple- tako se priporoča branje tematske številke Nevroz- tnem naslovu: www.pef.uni-lj.si/~vilic/gradiva/ nanost v reviji Trajnostni razvoj v šoli in vrtcu. 2013, 3-lutke-didakticni-smotri.doc. letnik 7, št: 1-2. Matjašič, M. (2011). Lutke in lutkarstvo na Sloven- Gibson, J. J. (1950). The Perception of the Visual World. skem. Diplomsko delo. Maribor. (Citirano 27. 8. 2015). Houghton Mifflin Company. Boston. The Riverside Press. Cambridge. Dostopno Omerzu, S. (2010). Avtomati, lutke, igralci = Auto- na spletnem naslovu: http://s-f-walker.org.uk/ matons, puppets, actors. Ljubljana: Mednarodni pubsebooks/pdfs/The%20Perception%20of%20 grafični likovni center. the%20Visual%20World-GibsonJJ.pdf. Profesor Baltazar. Leteči Fabijan. Pridobljeno: 27. 8. Greensmith, A. Puppets in Education. (Citirano 27. 8. 2015. Dostopno na spletnem mestu: http://www. 2015). Dostopno na spletnem mestu: http://www. youtube.com/watch?v=HRl1Qu35Ed8. creativityinstitute.com/puppetsineducation.aspx. Propp V. (1968). Morphology of the Folk Tale. [online]. The American Folklore Society and Indiana University. 49 [citirano 27.8. 2015]. Dostopno na spletnem naslovu: Trefalt, U. (1993). Osnove lutkovne režije. Ljubljana: https://archive.org/stream/MorphologyOfTheFolkTale/ Ministrstvo za kulturo. propp#page/n0/mode/2up. Vygotski, L. S. (1977). Mišljenje i govor. Nolit Beograd. Puppet. Wikipedija. The Free Encyclopedia. (Citi- rano 27. 8. 2015). Dostopno na spletnem naslovu: Worldwide Encyclopedia of Puppetry Arts. (Citirano http://en.wikipedia.org/wiki/Puppet. 27. 8. 2015). Dostopno na spletnem naslovu: http:// www.unima.org/en/projects-and-achievements/ Puppets in Education. (Citirano 27. 8. 2015). Dosto- encyclopedia-wepa/#.VFnpgjTF_iA. pno na spletnem mestu: http://www.puppetsine- ducation.org/. Žigon, L. (1992). Metoda – lutka: Lutka kot vzgojno in učno sredstvo. Didakta, str: 5-7. R. Panikkar. Dostopno na spletnem naslovu: https:// www.youtube.com/watch?v=Kvsov6OuTWs. Robert Fludd (1619). Wikipedija. The Free Encyclo- pedia. (Citirano 27. 8. 2015). Dostopno na spletnem mestu: http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Fludd. Schiller, F. (2003). O estetski vzgoji človeka. Claritas. School-jena plan, OECD, 2013. SSKJ. Teacher Certification. (2015). Department of Educa- tion and Early Childhood Development. (Citirano 27. 8. 2015). Dostopno na spletnem mestu: http://www. ed.gov.nl.ca/edu/k12/teaching/certification.html. Teaching with Puppets: A Video Resource for Te- achers. 2015. Department of Education and Early Childhood Development. (Citirano 27. 8. 2015). Do- stopno na spletnem mestu: http://www.ed.gov. nl.ca/edu/earlychildhood/puppets/. 50 priročnik Pedagoški lutkar (PL) Vrtec Trnovo Avtorji: Suzana Antič, Mojca Garvas, Natalija Komljanc ter vzgojitelji in vzgojiteljice Vrtca Trnovo Konzulentka: Natalija Komljanc Uredila in lektorirala: Alenka Komljanc Oblikovanje in prelom: Tomaž Ebenšpanger, Meta Kutin Avtorji fotografij: arhiv Vrtec Trnovo Izdal in založil: Vrtec Trnovo, https://vrtectrnovo.si/ 1. Elektronska objava Ljubljana, 2019 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID=298398976 ISBN 978-961-94611-1-2 (pdf) Vzgojitelji in vzgojiteljice 2014/2015: Bojana Adlešič, Petra Arko, Karmen Cerar, Katja Cerar, Marija Cvetek, Ingrid Čandek, Tina Dolenšek, Nataša Ferčnik Milakovič, Mateja Gedei, Lili V. Glamočanin, Mateja Golorej, Romana Jankovec, Maja Ješe, Tjaša Kamnar, Niko Klemenčič, Magda Klemenšek Raguž, Alenka Klenovšek, Sabina Kržič, Snežna Kužnik, Elvira Laharnar, Anica Lampič, Mateja Lavriša, Ana Lepoša, Katja Leskovic, Zdenka Ljubić, Mojca M. Felicijan, Renata Mrvar, Gordana Panić, Lara Pavšič, Katarina Pečar, Zorica Petrović, Lidija Pristavec, Maša Rebič, Mojca Slabe, Klara Sobočan, Dušanka Stanič, Tatjana Strušnik, Frančka Šoštarič, Tanja Tarman, Aleksandra Tomasović, Teja Tomažič, Mateja Tomelj, Darja Turudija, Edita Uršič, Klara Velkovrh, Nina Zorko, Mojca Zupan