UDK 316.46 Max Weber TRIJE ČISTI TIPI LEGITIMNE OBLASTI Legitimnost oblasti; temelji legitimnosti. I. Legalna oblast, str. 475 . - II. Tradicionalna oblast, str . 478 . - Karizmatična oblast, str. 481 Oblast, tj . možnost vplivati na koga, da ravna po določenem ukazu, lahko temelji na različnih motivih pokorščine : lahko je pogojena zgolj z interesi, to- rej s smotrnimi racionalnimi (zwecksrationale) preudarki o prijetnih oz . ne- prijetnih posledicah neposlušnosti. Ali pa po drugi strani samo z » običajem«, zatohlo navado na privajeno ravnanje, lahko pa je pogojena tudi afektivno, zgolj z osebnim nagnjenjem podložnih . Oblast, ki bi temeljila le na takih os- novah, pa bi bila relativno labilna . Pri vladajočih in podložnih je oblast na- vadno notranje podprta s pravnimi temelji, temelji njene »legitimnosti«, omajanje tega prepričanja v legitimnost pa ima navadno daljnosežne posledi- ce . »Temelji legitimnosti« oblasti so v docela čisti obliki le trije . Vsak izmed njih je - v čistem tipu -- povezan s povsem različno sociološko strukturo upravljalske ekipe in sredstev upravljanja . I . Legalna oblast na osnovi zakona. Najčistejši tip je birokratska oblast . Osnovna značilnost je, da se lahko s formalno-korektno sprejetim zakonom poljubna pravica ustvarja in (obstoječa poljubno) spreminja . Oblastna zveza je bodisi izvoljena ali postavljena, sama in vsi njeni deli so obrati . Heterono- men in heterokefalen (delni) obrat naj se imenuje organ oblasti (Behörde) . Upravljalska ekipa se sestoji iz uradnikov, ki jih imenuje oblastnik, podreje- ni so člani zveze (»državljani«,»tovariši«). Poslušnost ne velja osebi na osnovi njej lastne pravice, temveč zakonske- mu pravilu, ki določa komu in v kolikšni meri je treba biti poslušen . Tudi ti- sti, ki ukazuje, je poslušen in sicer s tem, ko izdaja ukaze, nekemu pravilu : »zakonu« ali »uredbi«, neki formalno abstraktni, normi. Tip tistega, ki ukazu- je, je »predpostavljeni«, čigar oblastna pravica je legitimirana z zakonskim pravilom znotraj neke stvarne »kompetence«, katere zamejitev temelji na specializaciji glede na strokovne zahteve v zvezi z delom uradnika in glede na stvarno smotrnost . Tip uradnika je šolani strokovni uradnik, čigar delov- no razmerje temelji na pogodbi s stalno, v skladu z rangom službe in ne v skladu z delom odmerjeno plačo ter pokojninsko pravico v skladu z natan- čno določenimi pravili napredovanja . Njegovo upravljanje je poklicno delo na osnovi stvarne službene dolžnosti ; njen ideal je »sine ire et studi«, ukre- panje, na katero osebni motivi ali občutki nimajo nikakršnega vpliva, kjer bi bili samovolja in nepredvidljivost izključeni; še posebej pa naj ne bi bilo »od- visno od osebe«, torej naj bi bilos trogo formalistično, v skladu z racionalni- mi pravili in - če le-ta odpovedo - v skladu s »stvarnimi« vidiki smotrnosti . Komu je dolžnost biti poslušen, je odrejeno s hierarhijo služb, s podrejenos- tjo tistih, ki so nižje na lestvici, tistim, ki so nad njimi in s predpisanim po- stopkom za pritožbe . Temelj tehničnega funkcioniranja je : disciplina v obra- tu . Razpravo iz zapuščine avtorja je posmrtno objavila Marianne Weber v Preussische Jahrbiicher, zvezek CLXXXVII, 1922, str . 1-12 ; podnaslovom: Sociološka šudija (Eine soziologische Studie) . 126 1 . V tip »legalne«obl sti ne sodi seveda le moderna struktura države in srenje, temveč prav tako razmerje oblasti v zasebnem kapitalističnem obratu - v sleherni zvezi, društvu, ki ima številčno, hierarhično členjeno upravljal- sko ekipo. Moderne politične zveze so le najbolj opazni predstavniki tega tipa. Oblast v zasebnem kapitalističnem obratu je sicer delno heteronomna - red delno predpisuje država - glede osebja za izvajanja prisile pa docela he- terokefalna : te funkcije (navadno) opravlja državno, pravosodno in policijsko osebje - vendar pa je avtokefalna v svojem vedno bolj birokratskem organizi- ranju upravljanja. Narave oblasti, katere sorodnost z moderno državno oblastjo bo razpravo o ekonomskih temeljih oblasti napravila še jasnejšo, dejstvo, da je vstop v oblastno zvezo formalno prostovoljen, prav ničesar ne spremeni, saj je izstop prav tako formalno »svoboden«, a tiste, ki so predmet vladanja, navadno zaradi obstoja trga delovne sile, podvrže normam obrata . Veljavnost »pogodbe« kot osnova označuje kapitalistični obrat kot najbolj očiten tip »legalne«oblasti. 2 . Birokracija je tehnično najčistejši tip legalne oblasti. Vendar nobena oblast ni zgolj birokratska, tj . ne vodijo je zgolj pogodbeno zaposleni in ime- novani uradniki . Kaj takega sploh ni mogoče . Najvišji vrhovi političnih zvez so bodisi »monarhi« (dedni karizmatični vladarji) bodisi od ljudstva izvoljeni »predsedniki« (torej plebiscitarni karizmatični oblastniki) ali pa so izvoljeni v parlamentu, kjer so potem člani parlarnenta, ali bolje, voditelji (bolj kariz- matični ali bolj veljaki) strank, ki prevladujejo v parlamentu, dejanski oblastniki. Prav tako upravljalska ekipa skoraj nikjer ni v resnici čisto biro- kratska, temveč so navadno pri upravljanju v najraznovrstnejših oblikah ude- leženi delno veljaki, delno zastopniki določenih interesov (v največji meri v tako imenovani samoupravi) . Najpomembnejše pa je, da temelji kontinuira- no delo pretežno in vse bolj na birokratskih silah . Celotna zgodovina razvoja, še posebej moderne države, je identična z zgodovino modernega uradništva in birokratskega obrata, tako kot je celotni razvoj modernega visokega kapi- talizma identičen z vedno večjo birokratizacijo gospodarskih obratov . Delež birokratskih oblik oblasti narašča povsod . 3. Birokracija ni edini tip legalne oblasti. Sem sodi tudi : voljeno uradni- štvo, uprava parlamentov in odborov in vse vrste kolegijskih oblastnih in upravljalskih teles, če njihove pristojnosti temeljijo na zakonskih pravilih in če izvajanje oblastne pravice ustreza tipu legalnega upravljanja . V času nasta- janja moderne države so kolegijska telesa precej prispevala k razvoju legal- nih oblik oblasti ; še posebej pa se ima pojem »organ oblasti« (»Behörde«) za svoj nastanek zahvaliti prav njim . Po drugi strani pa je imelo voljeno uradni- štvo pomembno vlogo v predzogodovini moderne uradniške uprave (pa tudi danes v demokracijah) . II. Tradicionalna oblast, na osnovi prepričanja v svetost že od nekdaj obstoječih redov in moči oblastnikov. Najčistejši tip je patriarhalna oblast . Oblastna zveza je zaključena skupina, tip ukazujočega »gospodar-, upravljal- ska ekipa »služabniki«,tisti, ki izpolnjujejo ukaze pa so»podložn k «.Po l š- nost velja osebi na osnovi njenega, z rodom posvečenega lastnega dostojan- stva: iz spoštovanja. Vsebina ukazov je zvezana s tradicijo, katere brezobzir- no kršenje s strani oblastnika bi ogrozilo legitimnost njegove lastne, na po- svečenosti temelječe oblasti . Ustvariti novo pravico glede na norme tradicije je v principu nemogoče. Do tega pride le s »spoznanjem« kakega zakona kot »že od nekdaj veljavnega« (s »pravnim poukom«) . V nasprotju s tem pa je zu- naj norm tradicije volja oblastnika določena le z mejami, ki jih v posamez- nem primeru zarisuje občutek primernosti, torej izjemno elastično : njegova 127 oblast zatorej razpade v področje, ki je strogo vezano na tradicijo in v podro- čje svobodne milosti in samovolje, kjer se vsakokrat ravna v skladu z všeč- nostjo, naklonjenostjo, nenaklonjenostjo in s čisto osebnimi gledišči, še pose- bej takimi, na katera vpliva osebna ustrežljivost . Če pa upravljanje in porav- navanje sporov temeljita na načelih, so to načela materialne, etične primer- nosti, pravičnosti ali utilitaristične smotrnosti in ne formalna načela, kot pri legalni oblasti. Docela enako ravna njegova upravljalska ekipa . Le-ta se se- stoji iz osebno odvisnih oseb (hišni član ali hišni uradniki) ali iz sorodstva ali osebnih prijateljev (ljubljencev) ali iz ljudi, ki jih veže osebna zvestoba (vaza- li, dajatveni knezi) . Birokratskega pojma »kompetence«, kot stvarno zameje- ne sfere pristojnosti, ni . Obseg »legitimne-ukazovalne moči posameznih službanikov se ravna po prosti volji gospodarja, kateremu so tudi glede vključevanja njih samih v pomembnejše ali višje vrednotene vloge povsem prepuščeni v presojo . Dejansko se le-to ravna v precejšnji meri v skladu s tem, kaj si smejo uslužbenci dovoliti v zvezi s poslušnostjo podložnih . Odno- sov znotraj upravljalske ekipe ne ureja stvarna službena dolžnost in službena disciplina, temveč osebna zvestoba služabnika . V zvezi s položajem upravljalske ekipe lahko opazimo dve značilno loče- ni obliki: 1 . Čista patriarhalna struktura upravljanja: služabniki so v celoti osebno odvisni od oblastnika in so izbrani bodisi povsem patrimonialno : sužnji, pod- ložniki, evnuhi - bodisi ekstrapatrimonialno iz (ne) povsem brezpravnih slo- jev: ljubljenci, plebejci . Njihova uprava je povsem heteronomna in heteroke- falna; tisti, ki upravljajo, nimajo nikakršne lastne pravice do službe, uradniki tudi niso izbrani glede na strokovnost in jim ne pritiče nikakršna stanovska čast; s stvarnimi sredstvi upravljanja gospodarijo v celoti za oblastnika v nje- govi lastni režiji. Pri popolni odvisnosti upravljalske ekipe od oblastnika ni nikakršnega jamstva zoper oblastnikovo samovoljo, ki je tu zaradi tega najve- čja. Najčistejši tip je sultanistična oblast. Vse resnične »despotije« so bile take, pri čemer se oblast obravnava kot običajna premoženjska pravica oblastnika . 2. Stanovska struktura : služabniki niso osebni sluge oblastnika, temveč neodvisni, na osnovi lastnega položaja družbeno prorninentni ljudje ; njihova služba jim je dodeljena s privilegijem ali koncesijo oblastnika (dejansko ali v skladu s fikcijo legitimnosti) ali pa so si s pravnim dejanjem (nakupom, zaku- pom, zalogom) pridobili lastno pravico do njim apropriirane službe, ki je ni mogoče samovoljno odpraviti, njihovo upravljanje je v skladu s tem, četudi omejeno, avtokefalno in avtonomno, stvarna sredstva upravljanja so v njiho- vih rokah, ne v rokah oblastnika: stanovska oblast . - Konkurenčni boj med imetniki služb za področja oblasti njihovih služb (in za pridobitev le-teh) po- gojuje potem medsebojno zamejitev vsebine njihovih področij upravljanja in nadomešča »kompetenco« . Hierarhično členitev pogosto prekinja privilegij Ude/ non evocando non appellando) . Kategorija »discipline« ne obstaja . Ce- lost odnosov urejajo tradicija, privilegiji, fevdalna ali patrimonialna razmerja zvestobe, stanovska čast in »dobra volja« . Oblastna moč je torej porazdeljena med oblastnika in apropriirano in priviligirano upravljalsko ekipo in ta sta- novska delitev moči izredno močno stereotipizira način upravljanja . Patriarhalna oblast (družinskih očetov, rodovnih poglavarjev, »deželnih očetova) je le najčistejši tip tradicionalne oblasti . Sleherna vrsta »oblasti« (»Obrigkeit(o, ki zgolj na osnovi ustaljene navade zahteva legitimno avtorite- to in si to tudi pridobi, sodi v isto kategorijo in predstavlja ne le povsem jas- no izraženo obliko . Z vzgojo in navado izoblikovano spoštovanje, ki ga otrok izraža do družinskega poglavja, )e najbolj tipično nasprotje položaju pogod- 128 beno nastavljenega delavca v kakem obratu na eni strani, na drugi strani pa emocionalnemu verskemu odnosu kakega člana skupnosti do preroka . Hiš- na zveza je tudi dejansko klična celica tradicionalnih razmerij oblasti . Tipični »uradniki« patrimonialne in fevdalne države so hišni uradniki, ki imajo v prvi vrsti naloge, ki sodijo v področje gospodinjstva (ključarji, komorniki, ko- njušniki, kletarji, najvišji sodniki, hišni oskrbniki) . Vzporeden obstoj strogo na tradicijo vezane sfere in svobodne sfere de- lovanja je skupen vsem tradicionalnim oblikam oblasti. Znotraj te svobodne sfere mora oblastnik ali njegova upravljalska ekipa možnost za svoje delova- nje kupiti ali si jo prislužiti z osebnimi odnosi . (Razne pristojbine so se razvi- le med drugim tudi iz tega) Odločilno pomembna je odsotnost formalnega prava, namesto njega v upravljanju in poravnavi sporov veljajo :materialna načela, kar je prav tako skupno vsem tradicionalnim oblikam oblasti in ima še zlasti za odnos do gospodarstva daljnosežne posledice . Patriarh, enako kot patrimonialni vladar, vlada in odloča v skladu z načeli »kadijskega prava« : na eni strani v strogi povezavi s tradicijo, če pa ta povezava dopušča svobodo, pa po neformalnih in iracionalnih vidikih primernosti in pravičnosti v sle- hernem posameznem primeru in sicer tudi »glede na osebo, za katero gre« . Vse kodifikacije in zakoni patrimonialnih vladarjev izražajo duha tako ime- novane »države blaginje«: kombinacija socialnoetičnih in social noutilitari- stičnih načel prevladuje in, predira sleherno formalno strogost prava . Ločenost patriarhalne strukture od stanovske strukture tradicionalne oblasti je temelj za celotno sociologijo države predbirokratske dobe . (Nas- protje med njima postane v celoti razumljivo kajpada šele, ko ga povežemo z gospodarsko platjo, o kateri bomo govorili pozneje : ločitev upravljalske eki- pe od stvarnih sredstev upravljanja ali apropriacije stvarnih sredstev upra- vljanja s strani upravljalske ekipe.) Celotno vprašanje, ali in kateri »stanovi« so bili nosilci idejnih kulturnih dobrin, je bilo zgodovinsko pogojeno v prvi vrsti prav s tem. Upravljanje, ki so ga izvajali patrimonialno odvisni ljudje (sužnji, podložniki), na kakršno naletimo na prednjeazijskem Orientu in v Egiptu vse do obdobja mamelukov, je najekstremnejši in po vsem videzu (ne vselej resnično) najbolj konsekventen tip čiste patriarhalne oblasti brez sta- nov. Upravljanje, ki ga izvajajo svobodni plebejci, je zelo blizu racionalnemu uradništvu. Upravljanje, ki ga izvahjajo učenjaki, je lahko glede na njihovo naravo (tipično nasprotje: brahmani na eni strani in mandarini na drugi in kot nasprotje obojim budistični in krščanski duhovniki) zelo različno, vendar se vselej približuje stanovskemu tipu . Tega najbolj jasno reprezentira upra- vljanje, ki ga izvaja plemstvo, v najčistejši obliki pa fevdalizem, ki na mesto stvarne racionalne službene dolžnosti postavlja docela osebno razmerje zve- stobe in se sklicuje na stanovsko čast vitezov, ki jim je služba dodeljena . Vse vrste stanovske oblasti, ki temelji na bolj ali manj trajni apropriaciji upravljalske moči, so toliko bližje legalni oblasti, kolikor imajo zaradi garan- cij, s katerimi so zavarovane pristojnosti priviligirancev, značilnost nekega posebnega »pravnega temelja« (posledica stanovske delitve moči«), ki patri- arhalnim tvorbam z njihovim povsem samovolji oblastnika prepuščenim upravljanjem, manjka. Po drugi strani pa sta toga disciplina in odsotnost lastne pravice upravljalske ekipe pri patriarhalizmu tehnično bližji službeni disciplini legalne oblasti, kot pa z apropriacijo razcepljeno in pri tem stereo- tipizirano upravljanje stanovske tvorbe, tako da je bilo vključevanje plebej- cev (juristov) v službo oblastnikov v Evropi pravzaprav predhodnik moderne države . III . Karizmatična oblast na osnovi čustvene vdanosti osebi oblastnika in njenim po milosti danim sposobnostim (karizma), še posebej : magičnim 129 sposobnostim, razodetjem ali junaštvu, moči duha in govora . Večno novo, nevsakdanje, nikoli navzoče in s tem emocionalna vdanost so tu viri osebne vdanosti . Najčistejši tipi so oblast preroka, vojnega junaka, velikega demago- ga. Oblastna zveza je zaključena skupina znotraj srenje ali privržencev . Tip ukazujočega je vodja . Tip poslušnega je »učenec«. Poslušnost velja izključno vodji osebno zaradi njegovih osebnih nevsakdanjih kvalitet in ne zaradi za- konsko določenega položaja ali tradicionalnega dostojanstva . Zato se tudi, kolikor so mu pripisane te kvalitete, njegova karizma izpričuje z dokazi teh kvalitet. Če ga njegovi bogovi »zapustijo« ali če usahne njegova junaška moč ali vera množice v njegove voditeljske sposobnosti, njegova oblast pade . Upravljalska ekipa je izbrana na osnovi karizme in osebne vdanosti : torej ne po strokovnih kvalifikacijah (kot uradniki) niti po stanu (kot stanovska upra- vljalska ekipa) niti po hišni ali kakšni drugi osebni odvisnosti (kot v naspro- tju s tem patriarhalna upravljalska ekipa) . Racionalni pojem »kompetence«, kakor tudi pojem stanovskega »privilegija«, ne obstajata. Za obseg legitimaci- je pooblaščenega privrženca ali učenca je merodajno zgolj poslanstvo oblastnika in njegova osebna karizmatična lastnost . Upravljanju kolikor je ta izraz sploh ustrezen - manjka sleherno spoštovanje pravil, bodisi zakonskih bodisi tradicionalnih . Označuje ga aktualno razodetje ali aktualna stvaritev, dejanje in zgled, sprejemanje odločitve od primera do primera, vsekakor to- rej - po merilih zakonske ureditve-iracionalno.Ni vezano na tradicijo: »n - pisali so, toda jaz vam povem«, velja za preroke ; za vojne junake izginjajo le- tigimne ureditve z ustvarjanjem . novih, ki nastajajo z nasiljem meča; za dema- goga pa legitimne ureditve izginjajo na podlagi revolucionarne »naravne pra- vice«, ki jo oznanja in sugerira on sam. Izvirna oblika karizmatične pravne zapovedi in poravnavanja sporov je oznanjanje razsodbe s strani oblastnika ali »modrecev« in njeno pripoznanje s strani (vojaške ali verske) skupnosti, ki je obvezujoče, če ji ne nasprotuje konkurenčna zapoved koga drugega, ki terja karizmatično veljavo . V takem primeru bo prišlo do boja med vodji, ki ga bo naposled odločilo zaupanje skupnosti in pri katerem je pravica le na eni strani, na drugi pa krivica, ki obvezuje k spravi . a) Tip karizmatične oblasti je v svojem cerkvenem pravu za starokrščan- ske skupnosti prvi sijajno razvil R. Sohm - še brez spoznanja, da gre za tip - izraz je bil odtlej večkrat uporabljen brez spoznanja o njegovi daljnosežnosti . - Zgodnja preteklost pozna poleg neznatnih nastavkov »zakonske« oblasti, ki kajpada nikakor niso povsem umanjkali, razdelitev celote vseh oblastnih raz- merij na tradicijo in karizmo . Ob »gospodarskem poglavarju« (Sachem) Indi- jancev, ki je v svojem bistvu docela tradicionalna figura, stoji karizmatični vojni knez (ki ustreza nemškemu »vojvodi« (»Herzog«» s svojimi privrženci . Lovski in vojni pohodi, ki so terjali vodjo z nevsakdanjimi osebnimi kvalite- tami, so posvetni, magija pa »duhovni« prostori karizmatičnega voditeljstva . Vse odltej hodi s preroki in vojnimi knezi vseh časov karizmatična oblast nad ljudmi skozi stoletja. Karizmatični politik - »damagog« - je proizvod zahod- nih mestnih držav. V mestni državi Jeruzalem je nastopal zgolj v verskem oblačilu, kot prekok; nasprotno pa mu je ustava Aten, od novosti, ki sta jih uvedla Perikles in Efialtes dalje, povsem prikrojena, brez njega državni stroj sploh ne bi mogel funkcionirati . b) Karizmatična avtoriteta temelji na »veri« v preroka, na »pripozna- nju«, ki ga uživa karizmatični vojni junak, junak ceste ali demagog osebno in ki z njim tudi preneha . Vendarle karizmatična avtoriteta ne izpeljuje svoje avtoritete iz tega pripoznanja privržencev temveč ravno nasprotno : vera vanj in pripoznanje veljata za dolžnost, katere izpolnitev karizmatično legitimira- ni vodja terja zase in katere kršitev kaznuje. Karizmatična avtoriteta je sicer 130 ena izmed velikih revolucionarnih sil zgodovine, vendar je v svoji čisti obliki docela avtoritarna in oblastna . c) Povsem jasno je, da je tu izraz »karizma« uporabljen v pomenu, ki je, kar zadeva vrednotenje, čisto nevtralen. Manični napadi besnosti nordijske- ga »bersekera«, mirakel in razodetje katerega koli zakotnega preročišča, de- magoške zmožnosti Kleona, so za sociologijo prav tako »karizma«, kot lastno- sti, ki jih imajo Napoleon, Jezus, Perikles . Za nas je namreč odločilno zgolj to, ali so veljali in delovali kot karizma, tj . uživali pripoznanje. Temeljna pred- postavka za to je »izpričanost« : s čudeži, uspehi, blagrom in srečo privržen- cev ali podložnikov se mora karizmatični oblastnik dokazati kot »po božji milosti« poslan . Le toliko časa velja kot tak, kolikor dolgo mu to uspeva . Če doživi neuspeh, se njegova oblast zamaje . Ta karizmatični pojem » božjemilo- sti« je imel tam, kjer je obstajal, zelo pomembne nasledke. Položaj kitajskega monarha je bil ogrožen, če so suša, poplave, slaba letina ali druge nesreče zasejale dvom o tem, ali je še v božji milosti . Pretila sta mu javno samoobto- ževanje in kesanje, pri dalj časa trajajoči nesreči ali zlu pa odstop in včasih žr- tvovanje . Potrditev s čudeži se je zahtevala od slehernega preroka (še Luther od prebivalcev Zwicaua) . Obstoj najpogostejših, po svoji temeljni značilnosti legalnih razmerij oblasti, temelji, če k njeni stabilnosti prispeva vera v legitimacijo, na meša- nih temeljih . Tradicionalna privajenost in » prestiž«(karizma) se prid;.-užita navsezadnje prav tako privajeni - veri v pomembnost formalne legalnosti : če enega izmed njih zamajejo zahteve, postavljene podložnim, ki so glede na tra- dicijo neobičajne, nenavadna nezgoda, ki uniči prestiž ali kršitev običajne formalno legalne korektnosti, vse to vero v legitimnost pretrese in omaje v enaki meri. Pri vseh razmerjih oblasti pa je za kontinuiran obstoj dejanske poslušnosti podložnih najbolj pomembno predvsem dejstvo, da obstaja upra- vljalska ekipa in njeno kontinuirano, k izvajanju reda in (direktnemu ali indirektnemu) prisiljevanju k podložnosti oblasti, usmerjeno delovanje . Za- gotavljanje tega delovanja, ki udejanja oblast, je to, kar imamo v mislih, ka- dar govorimo o »organizaciji«. Za to tako pomembno lojalnost upravljalske ekipe oblastniku, je odločilna njihova interesna solidarnost z oblastnikom - tako idejna, kot materialna. Za odnose oblastnika do upravljalske ekipe velja na splošno, da je zaradi osamitve pripadnikov ekipe in solidarnosti sleherne- ga člana z njim praviloma oblastnik nasproti vsakemu posamezniku, ki se upira, tisti, ki je močnejši, nasproti vsem skupaj pa vsekakor potem tisti, ki je šibkejši, če se - kakor so storile številne kategorije ekip v preteklosti in seda- njosti - tesno združijo. Da bi z obstrukcijo ali zavestnim nasprotnim delova- njem onemogočili vpliv oblastnika na delovanje zveze in s tem onemogočili njegovo oblast, je potreben načrten dogovor med člani upravljalske ekipe . Prav tako je potrebno ustvariti lastno upravljalsko ekipo . d) Karizmatična oblast je specifično nevsakdanji in čisto osebni druž- beni odnos. Pri kontinuiranem obstoju, najpozneje pa z odpravo osebnega nosilca karizme, ima razmerje oblasti - v skrajnem primeru takrat, kadar ne ugasne hkrati z odpravo nosilca, ampak na neki način obstaja še naprej in to- rej avtoriteta oblastnika preide na naslednike - tendenco, da postane vsak- danji : 1) s tradicionalizacijo ureditve . Kontinuirano karizmatično novo ustvar- janje na področju prava in ukazovanja pri upravljanju s strani nosilca kariz- me ali karizmatično kvalificirane upravljalske ekipe nadomesti avtoriteta prejudicev in precedenčnih primerov, ki so jih oni ustvarili ali jim jih pripi- sujejo ; 2) s preoblikovanjem karizmatične upravljalske ekipe učencev ali privr- 131 žencev v legalno ali stanovsko ekipo, tako da le-ta prevzame interne ali s pri- vilegijem apropriirane oblastne pravice (Lehen, Pfründe) ; 3) s preoblikovanjem smisla karizme same . Za to je odločilen način raz- rešitve problema nasledstva, ki je iz idejnih, kakor tudi (precej pogosto pa predvsem) iz materialnih vzrokov, zelo pereče vprašanje . Rešitev tega problema je mogoča na različne načine : zgolj pasivno čaka- nje na novega karizmatično potrjenega ali kvalificiranega oblastnika se na- vadno, še zlasti, kadar čakanje nanj traja dalj časa in so močni interesi, kakr- šnikoli že, povezani z nadaljnjim obstojem oblastne zveze, zamenja z aktiv- nim delovanjem, ki ima za cilj pridobiti novega vodjo . a) z iskanjem značilnosti karizmatičnih lastnosti . Precej čist tip : iskanje novega Dalai Lame . Strogo osebna, nevsakdanja narava karizme se s tem spremeni v kvaliteto, ki jo je mogoče ugotoviti s pomočjo pravil . b) z oraklom, žrebom ali drugimi tehnikami . Vera v osebo karizmatično kvalificiranega se s tem spremeni v vero v ustrezno tehniko ; c) z označitvijo karizmatično kvalificirane osebe : 1 . z nosilcem karizme same: določitev naslednika, zelo pogosta oblika, tako pri prerokih, kakor pri vojnih knezih. Vera v samolegitimnost karizme se s tem spremeni v vero v legitimno dedovanje oblasti na podlagi pravnih in bo- žjih določb ; 2. s karizmatično kvalificiranimi učenci ali privrženci, k jih pripozna verska oz. vojaška skupnost . Razumevanje tega postopka kot »volilne« pravice oz . kot »predvolilne« pravice je sekundarno . Ta moderni pojem tu ne pride v po- štev. Po prvotni ideji tu ne gre za »glasovanje« o volilnih kandidatih, med ka- terimi je mogoče svobodno izbirati, temveč za ugotavljanje in pripoznanje »pravega«, karizmatično kvalificiranega, k nasledstvu poklicanega oblastni- ka . »Napačna«izbira je bila zatorej krivica, ki jo je treba popraviti. Dej nski postulat je bil, da bi moralo biti mogoče doseči soglasnost, nasprotje naj bi bila zmota in šibkost . Vsekakor vera ni več veljala osebi kot taki, temveč »pravi« in »veljavno« označeni (in eventualno intronizirani) ali kako drugače v moč na način objekta lastništva, vpeljani osebi oblastnika . 3. z »dedno karizmo«, ki si predstavlja, da so karizmatične lastnosti vroje- ne. Sama na sebi je najbolj očitna misel o »dedni pravici« do oblasti . Ta misel je prevladovala zgolj na Zahodu v srednjem veku. Precej pogosto se je kariz- ma vezala le na rod in je moral biti novi nosilec šele posebej ugotovljen: po enem izmed pravil in eni izmed metod, navedeni od a) do c) . Kjer glede ose- be obstajajo trdna pravila, pa le-ta niso enotna . Le na srednjeveškem Zahodu in na Japonskem je docela enoznačno prodrla »pravica prvorojenega« do krone, kar je bilo zelo v prid povečanju stabilnosti tamkajšnje oblasti, saj vse druge oblike sprožajo notranje konflikte . Vera potem ne velja več osebi kot taki, temveč »legitimnemu« dediču dinastije : čisto aktualna in nevsakdanja narava karizme je preoblikovana, in sicer izjemno močno, v smeri tradicio- nalnega, pojem »božje milosti« pa je v svojem pomenu povsem spremenjen (= oblastnik zaradi lastne polne pravice in ne na osnovi s strani podložnih pripoznane osebne karizme) . Zahteva po oblasti je potem povsem neodvisna od osebnih kvalitet . 4. z ritualnim popredmetenjem karizme : prepričanje, da je karizmo z določe- no vrsto hierugije : maziljenjem, polaganjem rok ali drugimi zakramentnimi dejanji mogoče prenesti, ali da je magična kvaliteta, ki jo je mogoče proizve- sti. Vera potem ne velja več osebi nosilca karizme - od čigar kvalitet je zahte- va po oblasti (kot je posebno jasno izpeljano s katoliškim načelom character 132 indelebilis glede duhovnika) docela neodvisna - temveč učinkovitosti ustrez- nega zakramentnega dejanja. 5. Karizmatičnemu načelu legitimnosti, po svojem smislu razumljenem avto- ritarno, se lahko spremeni pomen v antiavtoritarnega. Dejanska veljava ka- rizmatične oblasti temelji na pripoznanju konkretne osebe kot karizmatično kvalificirane in izpričane s strani podložnih. Po izvirnem razumevanju kariz- me se to pripoznanje legitimnemu - zaradi njegove kvalificiranosti - preten- dentu dolguje . To razmerje pa se lahko brez težav razlaga drugače in sicer, da naj bi bilo svobodno pripoznanje podložnih s svoje strani predpogoj legi- timnosti in podlaga zanjo (demokratična legitimnost) . Potem postane pripo- znanje »izbira«, na osnovi lastne karizme legitimirani oblastnik pa nosilec moči po volji podložnih in na osnovi mandata. Tako imenovanje, ki ga iz .vrži- jo privrženci, kakor tudi aklamacija (vojaške ali verske) skupnosti, kakršna je plebiscit, so zgodovinsko pogosto privzele značilnost z glasovanjem opravlje- ne izbire in s tem napravile oblastnika, izvoljenega zaradi njegovih karizma- tičnih lastnosti, za uradnika, ki ga izberejo podložni čisto po svoji volji . Prav tako se karizmatično pravilo, da mora biti karizmatična pravna za- poved skupnosti (vojaške ali verske) oznanjena in z njene strani pripoznana ter na ta način obstoječa možnost, da si različne in nasprotne zapovedi kon- kurirajo in se potem s karizmatičnimi sredstvi, naposled z izrekanjem skup- nosti za pravo zapoved, sprejme odločitev, zelo lahko razvije v - legalno - predstavo, da podložni svobodno določajo pravico, ki naj velja, z razglasitvijo volje in da je štetje glasov legitimno sredstvo za ta namen (načelo majoriza- cije) . Razloček med izvoljenim vodjo in izvoljenim uradnikom je potem pred- vsem razloček v pomenu, ki ga daje sama izvoljena oseba svojemu vedenju in - v skladu s svojimi kvalitetami - ki ga glede svoje ekipe in glede podložnih, zmore dati: uradnik bi se vedel kot mandatar svojega gospodarja, v tem pri- meru torej volilcev, vodja pa bi se vedel kot izključno odgovoren samemu sebi; torej bi tako dolgo, kot lahko z uspehom terja njihovo zaupanje, ravnal docela po lastni presoji (demokracija vodje) in ne, tako kot uradnik, v skla- du z izrečeno ali domnevno voljo volilcev (v »imperativnem mandatu«) . Prevedla Zlata Gorenc 133