TO V A --- Izhaja 1. in 15. dne vsakega mesca, in velji za celo leto 3 gold. 50 kr., za pol leta 1 gold. 30 kr. Tečaj V. V LJubljani 1. novembra 1865. List 21. Ni® pHJatd@vi godile Dvigni se iz grobne te samije, Tvoja smert mi nož je v persih bila, In podaj prijatlu roko pravo; Ah v goljftvi vodi sinert stroliotna! Ki na grobu tvojim solze lije, Mir iz serca si mi ti spodila, Solze grenke — na zeleno travo. Brata si mi ropala togotna. Nikdar se ne morem vtolažiti, Zemlja černa odpri temne vrata, Sej preserčno sem te ljubil vedno; Kjer sedaj prijatel moj počiva, Nisem nehal za te premoliti Kjer mn sije tamkaj zora zlata, Vidši uro tvojo tak poslednjo. Srečni večni mir pod tabo vživa. Ah mladeneč! v me zastonj se oziraš, Prazne so solze in zdihi tvoji, Le v višavah rajskih mir dobivaš, Tolažilo, upe duši svoji. foie Lavrie. iltlill, pervi pedagog v novejših časili. 11. Slomšek, fajmoštcr in šolski ogleda v Vuzenicali. Devet let je bil ranjki knezoškof špiritual v Celovcu; želel je, da bi se to breme njemu odvzelo, in naložilo mlajšemu delavcu; nekaj ga je pa tudi navdajala misel, da bo na kmetih ložeje delal na slovstvenem polji, kjer je vidil, da dozreva tako bogata letina, in veselilo ga je od nekdaj duše pasti, zato je prosil za vuzeniško faro na Štajerskem. Denarja in blaga ni bil nikdar lakomen, tedaj je prosil za to faro, ktera je bila gorata in bolj revna. V jeseni 1. 1838., ko je prišel njegov naslednik, sedanji milostljivi knezoškof kerski gospod dr. Valentin Wieri, se je preselil sicer le s telesom iz duhovšnice, ali njegov dub je bil vedno tam pri svojih nekdanjih učencih. V spomin je spisal lep venec cerkvenih molitev, pesem, kakor jih duhovni molijo pri cerkvenih (liturgičnih) opravilih. Bukve so prišle na svitlo I. 1840., in so imele lepi napis v latinskem jeziku : „Slovenski spomin svojim nekdanjim učencem in predragim prijatlom". Ze šolski ogleda se je prepričal iz lastne skušnje, kako žalostno se godi po šolah, ves svet je sicer spoznal, da se s to metodo, ktera se je prepirala z zdravo pametjo in odgojilnimi pravili, ne pride dalje, ali niso si znali pomagati. Ker je nadfaj-inošter svoj narod serčno ljubil in ga hotel povzdigniti duševno in nravno, je spisal bukve, v kterih se ravno tako lepo kaže njegovo znanje človeškega duha, kakor izvedenost v izreji. Te bukve so čisto na novo osnovane in namenjene nedeljskim šolam, kakoršne je on vpeljal; more jih pa tudi rabiti učitelj v vsakdanji šoli. Te bukve imajo naslov: „Blaže in Nežica v nedeljski šoli". Oblika v pisanji je dvogovor (dialog), zato, da bi bile bukve bolj praktične za učenika in bolj mikavne pri samouku; vse bukve pa so ena sama povest. Blaže in Neža hodita v nedeljsko šolo, katehet in učenik podučujeta pogovarjaje se z otroci (vendar je keršanski nauk izpuščen). Blaže in Neža sta naj pridnejša učenca, zgled v pridnosti in zaderžanji, zmirom naj bolje odgovarjata; kar sta se v šoli naučila, doma pripovedujeta, in tako se družina uči šolskih vednosti. Po številu nedelj so tudi bukve razdeljene v 52 naukov; za vsako nedeljo je napisano nekaj rečnega poduka, in tudi nemški jezik se obdeluje toliko, kolikor je kmetu potreben. Vse, kar je otrokom vediti potreba, najdeš v teh bukvah, in sicer iz prirodopisja: čemu da so naj navadniše zeliša, živali in ptiči; grajajo terpinčenje živali; naštevajo strupene rastline, gobe, pasjo steklino; iz zemljopisja imajo: kako je zemlja razdeljena, imena naj pogla-vitnejših dežel, narodov, mest i. t. d.; iz zvezdoslovjarazlagajo: solnčne In lunine mrakove, iz naravoslovja razjasnujejo: blisk, grom, veter, dež, sneg, točo, potres, zatiraje vraže, copernijo, vedežvanje i. t. d.; svetovajo za domače zdravilstvo, kako ravnati z zmernjenimi, s takimi, ki jih strela zadene, zutonjenci, zadušenimi, vstrupnjenimi; napeljujejo, kako streči bolnikom, priporočajo koze cepiti; iz pravnih zadev prinašajo: imena in naslove cesarskih vradnij, dolžnosti v vojaščini in svarivne zglede begunov in vteklih; kažejo, kako delati naj bolj navadne spise: poslednje sporočila, dolžne pisma, pobotnice, spričala, prošnje i. t. d.; obsegajo nauk za pošteno obnašanje in hišno snažnost, kako obnašati se pri požarih, korist zavarovanja. Vse to in še več drugega je v teh bukvah skerbno, razumljivo in mikavno popisano, da so otroci bolj pazljivi, in da vse nauke ložeje pomnijo; tvarina je tako odbrana, da se zlaga z letnimi časi in s prigodki v srenji. Tri priložene podobe, ktere predstavljajo solnčni in lunini mrak, strupene zeli in steklega psa, poočitujejo ta nauk, in petje ga slajša. Reči se mora, da to je pervo iz med njegovih slovstvenih del, in ni se tedaj čuditi, da so te bukve zaslovele čez deželne meje, in da so si jih iz daljne Moskve na enkrat naročili 50 iztisov, in da so te bukve, akoravno že trikrat natisnjene, že vendar zopet pošle. III. Slomšek višji šolski ogleda. Ni moglo prili drugače, da so Slomšeka, ker so ga poznali, kako je izveden v vseh opravilih, kako marljiv in delaven, poklicali v službo, v kteri bo mogel delati za vso škofijo. Mesca maja 1. 1844., ko je tadanji šolski nadzornik dr. Simon Ladinig imenovan bil svetovavec pri deželni vladi v Ljubljani, izročili so dekanu na Vuzenicah začasno šolsko nadzorništvo. Pripravljen je bil prevzeti to težavno službo, ktera mu je nalagala dolžnost, da je vsaki torek pet ur pota storil, da je bil v sredo vpričo pri sejah, kje/je poročeval in pisma fakte) s seboj jemal, da jih je izdeloval. V jeseni je bil poklican za korarja lavantinske cerkve, in je bil za terdno imenovan škofijski šolski ogleda. Sicer mu ni bilo dano, da bi bil dolgo delal v tej službi, vendar je v tem kratkem času veliko storil za šole po tej škofiji. Pošiljal je učenikom in katehetom prijazne opominjevanja in podučevanja za različne nauke; kjer je mogel, poganjal se je za nove, in vredoval je že obstoječe šole; spisal je dvoje molitev- 21 * nih bukvic v slovenskem in nemškem jeziku; manjše pod naslovom: „Angelj molitve", in večje imenovane: „Sveto opravilo za šolarje", v kterili so molitve, pesmi za otroke in nauki iz katekizma, kteri se morajo iz glave znati, vpleteni v lepi venec. Spoznal je, da je med velikim številom molitev-nih bukvic njih le malo za otroke pripravnih, ker ni lahko po otročje misliti in z otroškim sercem moliti. Ker je pa Slomšek ta dar v posebni meri imel, mu je bilo pred vsem mogoče, take bukve pisati; oboje bukve so se ljudstvu zelo prikupile, in so bile že večkrat natisnjene. Ker je dalje previdil, kako koristno bi bilo, da bi učitelji ljudskih šol zbirko lepih pesem imeli, da bi ktere v šoli z otroci peli, se je namenil takih pesem nabirati, in lepa zbirka teh pesem je prišla na svitlo 1. 1853. pod naslovom: „Šola lepega petja za pridne šolarje". Da bi po vsi škofiji enake cerkvene pesmi peli, kterih bi se orglavec in ljudstvo navadilo, je naročil učenikom, da naj mu pošljejo pesmi in njih napeve po fari navadne, da zbere naj bolje iz med njih. Pesmi pri blagoslovu so prišle v Drobtinicah 1. 1861. na svitlo; dušnim pastirjem pa je naročil, da naj kupijo poseben natis teh pesem, in naj se po farah ne pojo drugačne pesmi, kakor te. Pesmi pri sv. maši je izročil učitelju v godbi izurjenemu, in on ni doživel, da bi bile te pesmi doveršene. Slomšek je vidil, kako je narod slovenski zanemarjen, čutil je, da mu more pomagati, tedaj je mislil, da je omikanemu človeku sila gerdo, če se sramuje svojega naroda, in sili se med ptujega bolj slovečega, da si ložeje pridobi slavno ime, tedaj je mislil, da mu njegova vest dolžnost naklada pomagati svojemu narodu, kjer koli bode mogoče. Namenil si je tedaj osnovati društvo, ktero bi izdajalo bukve pisane za ljudstvo, ktere bi obsegale sicer različne vede, pisane pa bi bile v katoliškem duhu. Vlada mu tega ni privolila, a zavoljo tega ni zgubil serčnosti, in ni obupal; to ga tedaj ni motilo v njegovem prepričanji. Kar ni dosegel po tej poti, iskal je po drugi; namenil si je tedaj osnovati bukve, ktere bi sleherno leto izhajale; donašale naj bi sostavke za cerkev, šolo, doni, in naj bi bile odperte vsem Slovencem, da pošiljajo v vanje izdelke svojega uma, in ker ni mogel ljudstvu predlagati kosov, mu pa je dajal: „Drobtinice". *) *) Ker ga menda ni učitelja na slovenski zemlji, kteremu bi bila ta knjiga neznana, ne ponavljamo tega, kar je že vsem znano. Pis. V pervem letniku vabi in prosi slovenske pisatelje, in razlaga blagi namen, kteri ga vodi pri spisovanji teh bukev. Od leta 1846. izhajajo te bukve letoma; Slovenci jih radi prebirajo, in so se naučili iz njih že marsikaj koristnega. Vsako leto jih kinča podoba cerkve, posebno imenitne na slovenski zemlji, ali kakega svetnika, ki je Slovencem veliko dobrega storil, in tako se je nabralo že veliko zgodovinskih reči. Ko je Slomšek škof postal, izročil je vredovanje drugemu pisatelju, vendar je on do smerti za nje delal, in naj izverstnejši sostavki so iz njegovega peresa. Kakor šolski poročevavec skerbel je tudi za ljudsko omiko, da je duhovne spodbujal in opominjal, da bi pisali sostavke za le bukve. Njegove pisma iz te dobe kažejo, da je načerte na-pravljal, kako razdelovati to ali uno knjigo. Vidimo iz tega, da je rokopise popravljal in izdajateljem bukev z besedo in z djanjem pomagal. aö gafö — bie gäffer. 2>ie 9lufö — bie 9Mffe. iDie Oaffe — bie Strafe. Schliefen — er fdjtofS — fjat gefdjloffen. 2>a3 er ©djilüjfel. J)er ©djiloffer. Ravno tako se spre-minjaja ojstri $ v dva ff, n. p.: gentejjen = genoffen, »erbriefen — »etbroffen in pri drugih. Zgledi: 9tur baö Ätnb, baö fieijng ift, wirb getobt, unb f>at ben Sffufcen, bafč eö »iel ©uteö lernt. 2)afS ber Sßetn ben ifinbern fc^äbiic^ ift, baö ift gennfö. 5. Kako se rabi v slovenskem svojivno — povračivni zaimek svoj posebno v primeri z nemškim? (Beri „Tovarša", teč. V. 1. 8., str. 119.1) G. Raj v slovenskem zaznamnja besedica raz, in kako se rabi? (Glej „Tovarša", teč. 7. 1. 3, str. 42!) 1. Za neko obleko je treba 41/, vatel 3/4 širokega blaga, koliko gaje treba, če je blago 2 vatla široko? Sirje ko jo blago, inanj ga je potreba, in nasprotno ravno tako. Ko bi bilo platno široko le po '/4, treba bi ga bilo 4ya tolikrat, kakor sicer, tedaj 7/t X '/¡2 = 63/s 5 platno pa je široko % ali 2 vatla, tedaj ga bo treba dvakrat manj 63/s : 2 — 63/16 = 3 15/16 vatlov. Po tristavku: 4%, valtov 7/4 v. širok X : 4% — ?/4 : 2 X „ 2 v. širok % X 7« = 6% : 2 = 315/16 v. Z desetiškimi drobci. 41/2 vatlov 7/4 v. širok X : 4.5 z= 1.75 : 2 X „ 2 „ , 45 X 175 225 315 45 7.875 : 2000 = 3.875. 8. Pot potuje od sv. Petra na dan |>o 12 milj, čez 2'/, dneva gre za njim drug, ki pride na dan 14'/2 milj; v kolikem času bo drugi pervega došel? Če hoče drugi pervega dohiteti, mora toliko milj prihiteti, kolikor je pervi spredaj. 1) Koliko ur je že pervi prešel, preden je šel drugi na pot ? milj dni 12 X 2% — 12 X % = 6% = 30 milj je že pervi prešel, ko se drugi z doma odpravi. Drugi se poda na pot ; hodi pa hitreje od pervega (namreč pervi hodi 12, drugi 14'/a =) tedaj 2'/2 milj hitreje hodi; pa še tistih 12 milj preide, kakor pervi. 2) Če eden stori na dan 2'/2 milj pota, v koliko dneh bo 30 milj prehodil 30 : 2% = 30 : % = 6% = 12 dni. V tolikem času namreč bo drugi pervega došel. Tako in enako bi se bile odgovarjale omenjena vprašanja, ktere od mladega učitelja nič drugega ne zahtevajo, kakor da pridno bere šolske in pomočne knjige in časopise, ki so in se zanj spisujejo. m. m. Besedice učiteljem in staršem o začetku šolskega leta. Dragi sobratje! Lepi in mili nam šolski prazniki bodo skoraj minuli, in že nas vabi šolski zvon v šolske izbe k imenitnemu pa težavnemu delu. — Pri tej priliki naj mi bode dovoljeno, da spregovorim še nektere besedice. — Sodelavci! bodimo v nastopnem šolskem letu marljivi delavci, bodimo verni svojemu imenitnemu poklicu; v naših sercah naj tli ljubezen do naroda posebno do nježne, nam v poduk in ¡zrejo izročene mladine; napeljujmo šolsko mladost z besedo in z lepim zgledom k vsemu dobremu; žlahtnimo otroške serca, in razsvetljujmo njih um z lučjo svete vere in večnih resnic; cepimo zarano v mlade, še nepokvarjene serca, strah božji, z eno besedo: skerbimo in prizadevajmo si, da izrejamo iz šolskih otrok cerkvi — dobre in pobožne kristijane, deržavi — zveste in vdane podložnike, staršem pa na starost — krepko podporo! Slišimo pa, in skušnja nas uči, da nekteri starši ne gledate šole s prijaznim očesom, in da ne pošiljate radi svojih otrok v šolo; treba vas je večkrat opominjati in časih še celo siliti. — Vi še sedaj ne poznate koristi domače šole; pa prišel bo čas, ko bodete z veseljem gledali obilni sad dobro vravnane domače šole. — Ali vam ni ljubo , kedar otrok vzame bukve v roke, in vam kaj lepega in podučljivega iz njih bere? — ali če prime za pero, in vam kaj potrebnega zapiše ali izštevili? — Gotovo vam je to zelo všeč. Otroci brez šole, ostanejo glupi in terdi, sirovi in neizobraženi ljudje, ki bodo vam in svetu le malo prida prinesli. Ce tedaj res hočete viditi korist in prid domačih šol, ne podirajte tega, kar je vaš učenik z velikim trudom v šoli so-zidal, — temuč z lepim zgledom dalje zidajte. Podirali bi uče-nikov trud , ako bi vpričo svojih otrok kaj slabega delali ali govorili, s tem bi otrokom slabe zglede dajali, mladost bi se pohujševala, in vse šolsko prizadevanje bi bil zastonj. — Spoštujte šolske prednike in učitelje, ki so skerbni očetje vaše mladine, kteri vam in vašim otrokom iz serca vse dobro želijo! Leop. Bo — i. I § ¥ t © S Koroškega. V šolskem letu 1864 je bilo na Koroškem v 35. šolskih okrajih in v 330 duhovnijah ljudskih šol: glavna šola s spodnjo realko 1, glavna šola za dečke 1, za dekleta 3, farne šole za dečke 3, za oba spola 3, malih začetnih šol 367, šol za silo 397. Iz med teh šol je bilo slovenskih 36, slovensko - nemških 64, nemških pa 315. 5 temi šolami ste bile zvezane pripravšnici za učitelje 3, ženskih obertnijskih šol 7, obertnijski šoli za rokodelske učence 3, ponavljavnih (nedeljskih) šol 371, sadjorejnih šol 53, čebelorejnih šol 9, svilorej-nih šol 5. Vodili nauk in podučevali so: vodji 3, vodja in učitelj 1, katehetov 313, učitelja v realki 3, učiteljev v glavnih šolah 19, učiteljev v malih šolah 384, podučiteljev v glavnih šolah 9, podučiteljev v malih šolah 33, učenic 35, podučenic 13, obertnijskih učenic 13. Iz med teh je bilo svetnih duhovnikov 333, redovnih duhovnikov in nun 50, svetnih 333. Za vsakdanjo šolo vgodnih otrok je bilo 30617. Iz med teh jih je hodilo v spodnjo realko 33, v glavne šole 3170, v male šole 31353. Za ponavljavno (nedeljsko) šolo vgodnih učencev je bilo 13700, v šolo jih je hodilo 9000; učiteljskih pripravnikov je bilo 43; šolskih hiš je bilo 384, izmed kterih jih je 331 v dobrem stanu. Od lanskega leta je 5 šol več, učiteljev pa 16. Primera pri za šolo vgodnih otrocih, in kolikor jih je v šolo hodilo, je 80 : 100. (Po „Schutt.u) Iz Celovca. Ravno se nam pripoveduje vesela novica, da je izvoljen preč. g. Peter Adam Pichler za stolnega dekana, preč. g. Jakop Rebernik za stolnega školasta in g. dr. Janez Vilhelm pa za stolnega korarja. („Slov".) Iz I^jubljane. „Slovenska Matica" ima po najnovejšem pre-štetku premoženja v obligacijah 17.433 gl. 50 kr., v gotovini in sicer v hranilnici 550 gl., v blagajuici pa 39 gl. 56 kr., tedaj skupaj 18.003 gl. 6 kr. — Kakor smo že omenili v zadnjem listu, je ravno sedaj natisnjeno in na svitlo prišlo „Spisje za slovensko mladino" drugega pomnoženega natisa. Spisal Andrej Praprotnik. Založil in ima na prodaj M. Gerber, bukvovez. Ta že po pervem natisu dobro znana knjižica je spisana in namenjena posebno šolski mladini in učiteljem, ki uče slovenski spisovati, ker ima mnogo tečnih spisnih vaj, iz kterih se učenci vadijo prav misliti in svoje misli prav zapisovati; pa tudi mladina, ki šoli odraste, ima v tej knjigi še vedno dovolj spisnih zgledov, kakoršnih potrebuje v navadnem življenji, zato je to „Spisje" tudi prav primerno za šolske in druge darila. Tudi odrasčenim bo ta knjižica dobro služila, posebno pa še čast. g. g. vrednikom, srenjskim županom in možem, ki pri svojih službenih in domačih opravilih rabijo slovenski jezik. To „Spisje" ima štiri precej obširne dele. Pervi del obsega spisue vaje: imenovanje, popise, basni in povesti. Drugi del ima pisma ali liste, in sicer T. splošne pravila: 1. Kaj je pismo, in kako naj se piše, 2. naslove, 3. vnanjo obliko pisem, — II. posebne pravila in zglede, ki kažejo na/.nanilne, prosivne, zahvalne, vo-šilne, milovavne ali tolaživne, povabilne, posvetovavne, opomne in odgovorivne pisma, — III. razne pisma. — Tretji del obsega opravilne pisma: gospodarski in gospodinjski zapisnik, naročilne, vozne, ponudne pisma in prošnje. — Ceterti del kaže javne pisma, ki so: izpiski ali konte, pobotni ali plačilni listi (kvitunge), prejemu i listi, dolžne pisme, prepustne ali odstopne pisma (cesije), nakazne pisma (asignacije), pooblastila, pogodbe, spričala ali svedočbe, očitne naznanila, poslednje sporočilo, oporoka ali testament. Pri vseh teh različnih spisih je več zgledov, pravil in nalog za učence, kakoršnih do sedaj ni bilo v teh bukvicah, ki obsegajo 7 pol. Mislimo, da se bode tcniu pomlajenemu „Spisju" v naše slovenske šole zopet rade odpirale vrata, in da se bode prikupilo vsakemu, ki se hoče učiti in vaditi prav slovenski pisati. Natisnjeno je prav lično v g. Jož. Eud. Milic - evi tiskarnici. Naprodaj je v Ljubljani pri M. Gerberji poleg zvezdnega sprehajališča (kteri prodaja tudi vse šolske knjige za ljudske šole, reči za pisanje i. t. d.) in velja terdo vezano 30 kr., lično za darila vezano pa 36 kr. Fcemembe v učiteljskem staan. V ljubljanski škofiji. Prestavljeni in postavljeni so g. g. učitelji: Daniel Feigel s Trate v Zalilo g, — Martin Potočnik iz Zaliloga na Trato, — Janez Geiger iz Košane v BIeg6vice, — Matija J apel i z Blegovice v Košano, — Matija Bernik iz Sorce v Razderto, — Jakop Mencinger iz Gorij v Žire, — Henrik Bizjak iz Zir v Sorco, — Matija Rant, podučitelj v Gradu, za učitelja v Gorije, — Jožef Odar, podučitelj v Ribnici, za podučitelja v Grad, — Jakop Koželj, učitelj na Bohinjski beli, za podučitelja v Ribnico, — Peter Gross iz Hin na Bohinjsko belo, — Janez Jarm iz Dolenje vasi v Hine, — Ignaci Božič iz Osivnice v Dolenjo vas, — Jakop Marn iz Šentvida pri Berdu v Osivni-co, —Matija Petrič, podučitelj v Mengišu, za učitelja v Šentvid pri Berdu, — Franc Duhnar, poterj. pripravnik, za podučitelja v Mengiš, — Jožef Vovk, učitelj v Planini (Stockendorf), za podučitelja v Cerknico, — France KI in ar iz Dragotušav Planino (Stockendorf),— France Kavčič, podučitelj v Semiču, za učitelja v Dragotuš, — Janez Pleško, podučitelj v Ijašičah, za podučitelja v Semič, — Anton Junec, podučitelj v Kostanjevici, za podučitelja v Laš č e, —Janez Pečar, poterj. pripravnik, za podučitelja v K o-stanjevico, — Anton Ribnikar, poterj. pripravnik, za podučitelja v D o-brepolje, — Anton Jerom, podučitelj v Dobrcpolji, za podučitelja v Loški potok, — Janez Valentin, poterj. pripravnik, za podučitelja v Ternovo. — Dva podučitelja in en zae. učitelj so odstavljeni. Odgovorni vrednik: Andrej Praprotnik. Natiskar in založnik: Jož. Rudolf Milic.