ZStAfiUA KARDELJ y CELJU d Celje - skladišče D-Per 159/1982 informator ije lili Ne 11111 ti a COBISS s gorenje gorenje List za obveščanje delavcev velenjskega dela SOZD Gorenje—St. 32.—Leto XVII.—Titovo Velenje,25.6.1982 V PONEDELJEK REFERENDUM! V ponedeljek, 28. junija 1982, bomo delavci TOZD in DSSS v sestavu delovne organizacije Gorenje TGO, n. sol. o., Titovo Velenje na REFERENDUMU ODLOČALI O SPREJEMU - SAMOUPRAVNEGA SPORAZUMA O ZDRUŽEVANJU IN UPORABI SREDSTEV ZA REŠEVANJE STANOVANJSKIH POTREB DELAVCEV IN - PRAVILNIKA O REŠEVANJU STANOVANJSKIH POTREB DELAVCEV. Delavski svet delovne organizacije Gorenje TGO je na svoji 4. redni seji, dne 28. 5. 1982 potrdil dokončni predlog samoupravnega sporazuma o združevanju in uporabi sredstev za reševanje stanovanjskih potreb delavcev in sprejel sklep, da se izvede referendum 28. 6. 1982. V začetku junija pa so delavski sveti TOZD oziroma DSSS potrdili dokončni predlog pravilnika o reševanju stanovanjskih potreb delavcev in določili, da se referendum izvede v terminu, ki gaje že določil delavski svet delovne organizacije. Za sprejem omenjenih aktov je bil že razpisan referendum in sicer 17. februarja 1982, vendar smo ga zaradi podaljšane javne razprave odložili. Razprave so bile sedaj organizirane v vseh delovnih organizacijah in DSSS velenjskega dela SOZD Gorenje in so potekale po sindikalnih in samoupravnih skupinah, zborih delavcev in delavskih svetih. V javni razpravi so se izoblikovale številne pripombe, stališča in vprašanja, ki so v večji meri upoštevane v dokončnem predlogu in jih v današnji številki objavljamo. Dokončna predloga navedenih aktov sta bila objavljena v Informatorju štev. 27, z dne 1. junija 1982. Referendum, kot oblika osebnega odločanja, je naša ustavna pravica in dolžnost, zato se ga udeležimo v čim večjem številu! REFERENDUM - NAŠA PRAVICA IN DOLŽNOST Pregled pripomb, izoblikovanih v času javne razprave PRIPOMBE K OSNUTKU SAMOUPRAVNEGA SPORAZUMA O ZDRUŽEVANJU IN UPORABI SREDSTEV ZA REŠEVANJE STANOVANJSKIH POTREB DELAVCEV 1.11. člen sporazuma . . . ,,Izdelati se morajo kriteriji za pridobitev kadrovskega stanovanja. Tudi s kadrovskim stanovanjem razpolaga udeleženka, ki je stanovanje financirala." 2. 20. člen (sporazuma . . .) naj se glasi takole: „Da bi zagotovili enake možnosti in pogoje za reševanje stanovanjskih vprašanj delavcev udeleženk, se obvezujemo, da bomo, izhajajoč iz načela vzajemnosti, združevali 25 % sredstev v skupni stanovanjski sklad, od koder bomo po medsebojnem dogovoru odstopali sredstva tistim tozdom, ki so bili dohodkovno manj uspešni, oziroma imajo večje potrebe, kot pa jih lahko same rešijo. DSSS TGO (13. sindikalna skupina) 3.28. člen (osnutka samoupravnega sporazuma) „V tabeli minimalne višine v lastni udeležbi ni podan odstotek lastne udeležbe nad 100 % oziroma 115%". TOZD Gostinska enota »Zahtevamo, da se naredi razdelilnik % lastne udeležbe tudi za tiste, ki presegajo 100 % republiškega mesečnega osebnega dohodka, torej soudeležba, nad 20 % na nabavno vrednost stanovanja." DSSS TGO (3. sindikalna skupina) „V tabeli minimalne višine v lastni udeležbi ni podan % lastne udeležbe nad 100 % oziroma nad 115 %". DSSS TGO (8.sindikalna skupina) 4. 46. člen (sporazuma) „V 46. členu je zopet formiran svet za stanovanjsko gospodarstvo, čeprav je to v nasprotju z ustavo, kar se da razbrati tudi iz sklepa Ustavnega sodišča in se nanaša na naš prejšnji SSP". TOZD Elektronika 5. 50. člen (osnutka sporazuma . . .) »Pripomba k 2. in 7. točki tega člena: — lahko se zgod j, da bodo ogrožene tiste udeleženke samoupravnega sporazuma, ki bodo imele strokovno slabše delegate v svetu. Mnenja smo, da bi naj delo sveta opravljala strokovna služba za stanovanjsko gospodarstvo". DSSS TGO (3. sindikalna skupina) PRIPOMBE K OSNUTKU PRAVILNIKA O REŠEVANJU STANOVANJSKIH POTREB DELAVCEV: 1. Splošna pripomba: „V pravilniku o reševanju stanovanjskih vprašanj ni 7. člena." TOZD MGA Nazarje »Manjka 7. člen pravilnika . . DSSS TGO (21. sindikalna skupina) „V samoupravnem sporazumu o kreditiranju stanovanjske izgradnje ni točno določenih meril za pridobitev kredita (individualna gradnja)." MGA Nazarje »Predpiše naj se odstotek odvajanja sredstev za stanovanjsko izgradnjo." »Zagotovitev teh sredstev — če TOZD posluje z izgubo oziroma, če iz sklada skupne porabe ni možno nameniti sredstev za stanovanjsko graditev (prevelik izvoz končnih izdelkov, predvsem na konvertibilno tržišče)." TOZD Hladilna tehnika „V obeh aktih manjkajo natančna določila o razreševanju sporov, ki se bodo pojavljali v zvezi z odstopanjem sredstev drugim TOZD." »Manjkajo določila o dodeljevanju kadrovskih stanovanj." »Pravilnik ne ureja npr.: kadrovskih stanovanj. Ni kriterijev vrednotenja." DSSS TGO (2. sindikalna skupina) »Sporazum ne precizira v poglavju o lastni udeležbi pri pridobitvi družbenega stanovanja, kdo je upravičen do oprostitve lastne udeležbe." DSSS TGO (2. sindikalna skupina) »Sporazum ne precizira v poglavju o lastni udeležbi pri pridobitvi družbenega stanovanja, kdo je upravičen do oprostitve lastne udeležbe." DSSS TGO (2. sindikalna skupina) »Pravilnik uporablja izraz — zakonca. Ne priznava torej izvenzakonske skupnosti, ki je družbeno verificirana." DSSS TGO (21. sindikalna skupina) 2. 5. člen »Mnenja smo, da ni potrebno posebej financirati plana kadrovskih stanovanj, ampak to upošteva- mo že v letnem planu stanovanjske izgradnje posamezne udeleženke." TOZD Pralna tehnika 3. 6. člen pravilnika oziroma 45. člen sporazuma Kriterij A ..Predlagamo dodatni kriterij o socialnem položaju prosilca za stanovanje, njegove družine, družinskih članov in ostalih sostanujočih: a) več generacij v enem stanovanju b) vrsta bolezni prosilca, članov njegove družine ali ostalih sostanujočih v istem stanovanju, če je bolezen dolgotrajna ali ponavljajoča in ni invalidnega statusa (alkoholizem, nevro—psiho bolezni, težje notranje bolezni z omejitvami, npr. dieto, itd.) c) socialni položaj prosilca in članov njegove družine, če so družinske razmere posebne zaradi stanovanjskih razmer, npr.: če otrok ne more spati v bližini staršev, če nima kam spraviti osebnih stvari in živil . . . d) prostorska ureditev, ki onemogoča dodatno namestitev opreme, na primer razporeditev vrat in oken, če je prostor prehoden, itd." TOZD Elektronika »Predlagamo, da se doda poseben kriterij za primer podnajemnika, kateremu naj bi šteli v kvadraturo samo tisti prostori, ki jih podnajemnik uporablja oziroma souporablja." TOZD Elektronika „Pod točko 5. razlage menimo, da ni prav, da se za stanovanjsko površino računajo vsi omejeni nebivalni prostori." „,Pod 1. točko, 2 odstavek razlage je potrebna še dodatna razlaga, kdo je družinski član." TOZD Elektronika „Pod 7. točko bi bilo potrebno jemati za merilo vse člane družine prosilca, v kolikor žele živeti v kraju, kjer dela prijavitelj in je pripravljen se z družino tudi doseliti." TOZD Elektronika »Menimo, da je stanovanjska površina do 3 nelogična in z ovrednotenjem 15 točk zavajajoča. Razlaga 1, drugi odstavek — verjetno je pomota v tisku, gre za starše prijavitelja, ne prijavitelja." Razlaga 3 — menimo, da bi se navedba v »tozdu ali DSSS" morala glasiti ,,v OZD". DSSS TGO (24. sindikalna skupina) »Predlagamo naslednji razpored točk: do 6 rrr 15 točk nad 6—9 m2 12 točk nad 9—12 m2 8 točk nad 12—15 m2 4 točk DSSS TGO (25. sindikalna skupina) »Pripomba k razlagi 2 — črtajo naj se besede »razvezan z otroki". Takšno pripombo uteme- ljujemo s tem, ker vdovci ne postanejo to po lastni krivdi, medtem ko se ločitev da preprečiti z boljšimi odnosi v družini. Prav to pa je že veliko zakoncev izkoristilo kot povod za ločitev, da bi prišli do boljšega stanovanja." TOZD Elektronika 4. 6. člen pravilnika oziroma 45. člen sporazuma: Kriterij B — velikost družine »Premajhen razpon točk. Predlog 2—10 točk." TOZD Hladilna tehnika »Za vsakega člana družine naj bi bila po ena točka, sicer bi bile prizadete družine z več kot 3 otroki. Razlaga 3 — menimo, da je zdravje ogroženo, če je stanovanje vlažno, tako spada to pod točko C". DSSS TGO (24. sindikalna skupina) 5. Kriterij C — kvaliteta stanovanja oziroma bivalnega prostora »Nerazumljiv je kriterij, točkovan z 1 in 2 točkama. Zdi se, da ali pri kriteriju, točkovanem z dvema točkama, ni na mestu." TOZD Gostinska enota Isto pripombo (v podobni formulaciji) ima tudi DSSS TGO (8. sindikalna skupina) 6. 6. člen Kriterij Č — stanovanjske razmere ogrožajo zdravje. »Pod prvo točko je potrebno po našem mnenju pravilneje precizirati čas in sicer nad 1 leto ali pa nad 2 leti. TOZD Elektronika »Točke bi bilo potrebno deliti enako, ne glede na to, ali je delavec samski ali je to družina — to je 6 točk." TOZD Elektronika »Kaj pomeni življenje v zdravju škodljivih razmerah do 1 leta? Predlagamo poznejšo opredelitev." DSSS TGO (24. sindikalna skupina) 7. 6. člen Kriterij D »Dajemo nov predlog točkovanja: — živi ločeno od družine, vožnja izključena 8 točk — dnevna odstotnost (zaradi vožnje) nad 14 ur 6 točk — dnevna odsotnost (zaradi vožnje) od 13—14 ur 5 točk — dnevna odsotnost (zaradi vožnje) od 12—13 ur 4 točk — dnevna odsotnost (zaradi vožnje) od 11 — 12 ur 3 točke TOZD Gostinska enota „Predlog: — dolžina odsotnosti se naj ne prične točkovati šele pri 11 urah odsotnosti, ampak še pri 10—11 ur odsotnosti z doma." TOZD Hladilna tehnika „Predlagam, da se pod „d" beseda ločeno življenje črta, ostane le dnevna odsotnost zaradi vožnje, ker se v nadaljnjem besedilu itak ločeno življenje lahko upošteva v dnevni odsotnosti." TOZD Pralna tehnika ,,Menimo, da bi morala biti z eno točko ovrednotena odsotnost zaradi vožnje že nad 10—11 ur dnevno." DSSS TGO (24. sindikalna skupina) 8. 6. člen Kriterij G ,,Predlagamo, da se ta kriterij črta, ker se socialni položaj upošteva pri udeležbi." DSSS TGO (25. sindikalna skupina) 9. 6. člen Kriterij H „Obravnava samo invalidnost, bolezen ali starost v družini, ne priznava pa vrednotenja teh stanj za prosilca stanovanja (prosilci, ki so invalidi)." DSSS TGO (21. sindikalna skupina) „V tem kriteriju predlagamo, da se vanj štejejo tudi osebe in otroci, ki kar naprej bolehajo ali imajo ponavljajočo bolezen, zdravstveno dolgotrajnega pomena, nimajo pa status invalida in lahko skrbijo sami zase. Upoštevajo naj se v primeru, ko s svojo boleznijo in zdravljenjem motijo ostale v istem stanovanju ali obratno, če ostali stanujoči ovirajo ali motijo zdravljenje prizadetih." TOZD Elektronika 10. 6. člen Kriterij I — samohranilstvo ,,Samohranilke naj bi dobile 6 točk, kot zakonca, zaposlena v Gorenju." TOZD Elektronika 11.6. člen Kriterij J — strokovnost „Mislimo, da točkovanje za nekvalificiranega delavca ni pravično. Predlagamo naslednji razpored: — prijavitelj je nekvalificiran 15 točk — prijavitelj je priučen 14 točk — prijavitelj ima poklicno šolo 13 točk — prijavitelj ima srednjo šolo 10 točk — prijavitelj ima višjo šolo 7 točk — prijavitelj ima visoko šolo 2 točki — prijavitelj ima tretjo stopnjo 0 točk delavci TOZD Elektronika „Razlika točk med NK delavcem (0 točk) in delavcem, ki ima končano tretjo stopnjo (15 točk) je prevelika." DSSS TGO (23. sindikalna skupina) ,,Predlagamo, da se doda za NK delavca od 0 na 3 točke in za priučenega od 2 na 4 točke." TOZD Štedilniki „V točki strokovnost se nekvalificiran delavec premalo upošteva." MGA Nazarje ,,Naš predlog je: — prijavitelj je nekvalificiran 2 točki — prijavitelj je priučen 4 točke — ostalo isto 4 točke TOZD Gostinska enota „Pripomba: prevelika razlika točk med NK delavcem in delavcem s končano srednjo šolo. Nerazčiščeni kriteriji razlikovanja med priučenim in nekvalificiranim delavcem. Predlog: prijavitelj je priučen 4 točke Nekvalificirane delavce naj se briše, ker so vsi delavci za svoja dela priučeni in je v bistvu NK odveč." TOZD Hladilna tehnika „Smatram, da mora biti tu manjši razpon — z utemeljitvijo, da tudi nekvalificiran na traku po pridobitvi delovnih izkušenj zasluži v tem kriteriju nekaj točk." DSSS TGO (10. sindikalna skupina) ,,Ugotavljamo, da je 0 točk za nekvalificiranega delavca nepravilno točkovanje, isto tudi za priučenega delavca. Predlagamo, da se točkuje nekvalificiran prijavitelj s 3 točkami, priučeni pa s 5 točkami." TOZD Pralna tehnika „Menimo, da ni pravilno, da znaša razlika med srednjo in višjo šolo 3 točke, med višjo in visoko ter končano tretjo stopnjo pa le po 1 točko." DSSS TGO (24. sindikalna skupina) 12. 6. člen Kriterij K in L (skupna delovna doba in delovna doba v Gorenju) ,,Skupna delovna doba bi naj bila za Gorenje enotna, ker zaposlujemo invalide druge kategori- je: do 3 leta 8 točk nad 3 — 5 let 15 točk nad 5 — 10 let 21 točk nad 10—15 let 26 točk nad 15 — 20 let 31 točk nad 20 let 35 točk TOZD Elektronika „Zaradi boljšega razumevanja naj bi se dal popravek pod kriterij L, to je delovni staž v TOZD oziroma DSSS, udeleženki tega sporazuma na delovni staž v Gorenju." TOZD Štedilniki Kriterij L „Pripomba: sprejme naj se tekst kriterija. Predlog: delovni staž v TOZD ali DSSS oziroma DO udeleženki tega sporazuma." TOZD Hladilna tehnika „Premajhen je poudarek na skupno delovno dobo, minulo delo pa se ne upošteva oziroma se premalo upošteva, zato predlagamo, da se zamenja točkovanje pod K in L." TOZD Pralna tehnika „V kolikor pod kriterijema K in L ne pride do spremembe točkovanja, pa smatramo, da je prioritetni položaj delavcev, zaposlenih v TGO, odveč." TOZD Pralna tehnika Kriterij L »Delovni staž naj se nanaša na OZD, ne na TOZD ali DSSS, udeleženko tega sporazuma." DSSS TGO (24. sindikalna skupina) 13. 6. člen Kriterij M —inovatorstvo »Obravnava samo število sprejetih in nagrajenih inovacij ne pa njihovega dejanskega učinka na DO. Menimo, da se pomembnejši kriterij gospodarski učinek kot število inovacijskih predlogov." DSSS TGO (21. sindikalna skupina) »Pripomba: preveč točk, ker so možnosti delavcev v tozdih, ki imajo nižjo izobrazbeno strukturo, manjše od ostalih. Predlog: 1 — 3 točke." TOZD Hladilna tehnika »Predlagamo, da se poleg inovatorstva, uvede kot kriterij še družbeno politično delo v TOZD ali KS." TOZD Pralna tehnika »Inovatorstvo naj bo bolje ovrednoteno. Predlagamo več točk za tiste delavce, ki imajo več sprejetih inovacijskih predlogov: za 1 predlog 2 točki za 2 predloga 4 točke za 3 predloge 6 točk DSSS TGO (24. sindikalna skupina) 14. 6. člen Kriterij N — težki pogoji dela »Pripomba: razpon točk od 0 — 5 je premajhen Predlog: razpon naj bi bil od 0 — 10 točk." TOZD Hladilna tehnika »Naj ne bi bilo razlike, ali dela v Gorenju eden ali več članov družine." TOZD Elektronika „Ce sta v Gorenju zaposlena oba zakonca, pridobita 6 točk, če pa je zaposlen (samo) prijavitelj, pa nič. To je nelogično ali pa je zapis te točke neustrezen." DSSS TGO (21. sindikalna skupina) 15. 6. člen Kriterij P »Ovrednotena naj bi bila tudi izguba enega izmed staršev med NOV." DSSS TGO (24. sindikalna skupina) »Od 9. 9. 1943, računati enako kot internacijo in aktivno sodelovanje v NOV — enako točk." TOZD Elektronika 16. 9. člen »Neustrezna je pripomba, da ti pogoji ne veljajo za dodelitev stanovanja pred sprejetjem tega pravilnika. Saj je razumljivo in napisano, da se nanašajo izmere na ta nov pravilnik in sporazum." TOZD Elektronika 17. 16. člen »Iz tabele za višino lastne udeležbe ob pridobitvi stanovanja ni razvidno, kam spadajo matere samohranilke in edine branilke (ki ne prejemajo nobene dodatne denarne pomoči). Prav bi bilo, da bi spadale pod rubriko »samski delavec", kjer je % za soudeležbo pod to rubriko manjši kot pri rubriki »družina z dvema ali več člani", pri istem % poprečnega mesečnega OD na člana družine." TOZD Elektronika »Predlagamo torej, da se doda k temu členu, ki določa višino lastne udeležbe, dopolnilo, ki bo matere samohranilke štelo v rubriko »za samske občane." TOZD Elektronika »Člen 16. ni v skladu s pravilnikom o pogojih in merilih za zagotavljanje družbene pomoči iz sredstev solidarnosti v Skupščini občine Velenje." DSSS TGO (24. sindikalna skupina) 18. 18. člen »Ni opredeljeno, kdaj se lastna udeležba vrne, če se delavec prej izseli." DSSS TGO (24. sindikalna skupina) 19. 23. člen „23. člen določa rok pritožbe delavskemu svetu 15 dni po izdaji sklepa o dodelitvi stanovanja. Če DS tozda pritožbe ne obravnava takoj, se zgodi, da se vse skupaj zavleče in se postopek za razveljavitev sklepa o dodelitvi stanovanja prične v času, ko je delavec, proti kateremu je postopek sprožen, že vseljen. Po določilih 28. člena pa se mora prosilec, ki mu je bilo dodeljeno stanovanje, vseliti v roku 30 dni od vročitve odločbe o dodelitvi stanovanja. Zato predlagamo, da se doda člen, ki bo določal sankcije v primeru, ko bo DS tozda ugotovil nepravilnosti oziroma nezakonitosti pri dodeljevanju stanovanja in bo zaradi tega zavzel sklep o razveljavitvi sklepa o dodelitvi stanovanja." TOZD Elektronika 20. 24. člen ,,Mnenja smo, da je 24. člen pravilnika premalo definiran, predvsem glede samoupravnega odstopa sredstev drugi udeleženki." TOZD Pralna tehnika 21. 26. člen „V 26. členu naj se doda, da se morajo razdeliti vsa razpoložljiva stanovanja po prioritetni listi." TOZD Pralna tehnika 22. 27. člen „Tu je treba opredeliti, kaj pomeni ,,delegat v tujini!" TOZD Pralna tehnika 23. 29. člen „Ta člen naj se spremeni v toliko, da velja ta člen za dodelitev novih stanovanj in ne za vse, ki stanovanje že zasedajo." DSSS TGO (10. sindikalna skupina) 24. 31. člen (pravilnika . . .) „Za pridobitev večjega stanovanja se uporabljajo iste osnove in merila kot za dodelitev stanovanja, s tem, da se za osnovo za izračun vzame vrednost večjega stanovanja, zmanjšana za vrednost manjšega stanovanja." DSSS TGO (13. sindikalna skupina) „Pri menjavi stanovanj bo potrebno vrednost stanovanja oceniti takrat, ko bo menjava aktualna. Pri menjavi naj bi se kot udeležba plačevala le razlika med vrednostjo starega in novega stanovanja." DSSS TGO (2. sindikalna skupina) „lmetnik stanovanjske pravice po starem pravilniku mora sofinancirati ob zamenjavi stanovanja za večje le razliko v vrednosti stanovanja." DSSS TGO (3. sindikalna skupina) „Pri menjavi stanovanja bi morali upoštevati druge kriterije, kot pri dodelitvi, ker tisti, ki ima sicer že stanovanje, a ni ustrezno, težje zbere po- trebno število točk. Upoštevati je potrebno tudi to, da tisti, ki stanovanje menja, sprosti eno stanovanje, in sta s tem rešena dva stanovanjska problema." DSSS TGO (25. sindikalna skupina) 25. 37. člen „V 37. členu, ki govori o tem, kdaj lahko TOZD odpove pogodbo o uporabi stanovanja, ni jasno, kaj se zgodi, ko se delavec na lastno željo prestavi iz enega v drugi TOZD." TOZD Pralna tehnika „Clen je potrebno dopolniti: — če stanovanja ne potrebuje, če ne stanuje v stanovanju." DSSS TGO (24. sindikalna skupina) 26. 38. člen »Preveriti, če so navedbe v skladu z družbenim dogovorom. Nikjer ni navedeno, koliko stanovanj lahko delavec dobi od OZD oziroma TOZD." DSSS TGO (24. sindikalna skupina) 27. 39. člen „Pri pogoju, da skupne mesečne anuitete ne morejo biti nižje kot stanarina za odgovarjajoče stanovanje, smatramo, da pogoj ne ustreza posebno takrat, če je to prvi kredit za prosilca." DSSS TGO (9. sindikalna skupina) 28. 41. člen „Ta člen ni dovolj jasen., Ali se kot izpolnjen pogoj (pet/osem/ deset let neprekinjenega dela v tozdu) šteje pet/osem/deset let neprekinjenega dela v tozdu od vstopa v tozd ali od datuma dodelitve kredita. Če je odločilen datum, ko je bil kredit odobren, so lastniki stanovanjske pravice v privilegiranem položaju. Saj lahko zapustijo DO, ko imajo opravljenih 10 let dela (5 let v DO), pri tem pa jim stanovanje ostane." DSSS TGO (2. sindikalna skupina) »Predlagamo, da se pri tem členu upošteva delno tudi delovna doba v TOZD ali DSSS pred sklenitvijo pogodbe o posojilu." DSSS TGO (9. sindikalna skupina) »Kdo odloča o višini kreditov?" DSSS TGO (22. sindikalna skupina) 29. 42. člen »Zanima nas, ali je vnešeno vprašanje vračila kredita v primeru smrti posojilojemalca." DSSS TGO (9. sindikalna skupina) 30. 43. člen „V kakšnem času je potrebno vrniti kredit?" DSSS TGO (22. sindikalna skupina) 31. 53. člen ..Navesti še, kje bo pravilnik objavljen." TOZD Elektronika OBRAZLOŽITEV Pri pripravi predloga samoupravnega sporazuma o združevanju in uporabi sredstev za reševanje stanovanjskih potreb delavcev ter predloga pravilnika o reševanju stanovanjskih potreb delavcev TOZD oziroma DSSS smo v največji možni meri upoštevali v javni razpravi izoblikovane pripombe in predloge. Na prvi pogled bi morda kdo celo dejal, da nimata osnutek in predlog nič skupnega razen kriterijev (osnov in meril). Zunanji videz obeh aktov je namreč nekoliko spremenjen zaradi drugačne sistematike. V predlogu so združena posamezna določila, ki po vsebini sestavljajo celoto (poglavja), kar za osnutek ne bi mogli trditi. Poglavja, ki so bila v osnutku pomanjkljivo obdelana, kot na primer planiranje, dodeljevanja kadrovskih stanovanj in dodeljevanje kreditov pa so v predlogu obdelana bolj natančno. Pri pregledu pripomb in predlogov izoblikovanih v javni razpravi, je razvidno, da so delavci posvetili največ pozornosti ravno kriterijem za ugotavljanje stopnje upravičenosti do dodelitve stanovanj, manj pripomb pa je iz drugih poglavij. V obrazložitvi ne bomo naštevali katere pripombe in predlogi so bili upoštevani, kar bodo posamezne samoupravne skupine same lahko ugotovile ob obravnavi dokončnega predloga samoupravnega splošnega akta, skušali bomo odgovoriti le to, zakaj posamezni predlogi niso bili upoštevani. Odgovore bomo skušali združiti po naslednjih poglavjih: LASTNA UDELEŽBA Vprašanje lastne udeležbe pri dodelitvi družbenega stanovanja dokaj podrobno ureja 33. člen zakona o stanovanjskem gospodarstvu (Uradni list SRS, št. 3/81) in V. poglavje družbenega dogovora o skupnih osnovah in merilih za zagotavljanje in usklajevanje samoupravnih družbenoekonomskih odnosov na področju stanovanjskega gospodarstva v SR Sloveniji (Uradni list SRS, št. 15/81). Določbe navedenih predpisov so takšne narave, da imamo delavci bolj malo prostora za lastno ureditev tega vprašanja. Še največ možnosti imajo organizacije združenega dela pri določanju višine lastne udeležbe nad družbeno dogovorjeno minimalno višino. Glede na porast življenjskih stroškov, smo predlagali, da bi povzeli naši samoupravni splošni akti le minimalno višino lastne udeležbe. Svet kot skupni organ udeleženk Vprašanje zakonitosti oziroma nezakonitosti sveta za stanovanjsko gospodarstvo je v tesni zvezi z njegovimi pristojnostmi. Svet ne more odločati o posamičnih pravicah delavcev v zvezi z dodeljevanjem stanovanj, medtem ko ima lahko usklajevalno funkcijo pri pripravi planskih aktov, drugih samoupravnih splošnih aktov, ki so skupnega pomena za udeleženke itd. Zagotavljanje sredstev, če TOZD posluje z izgubo Glede na to, da lahko TOZD izloča sredstva za stanovanjsko izgradnjo le iz čistega dohodka, TOZD, ki posluje z izgubo ne more oblikovati teh sredstev iz osnovnega vira — to je iz čistega dohodka. Ni pa nobene ovire, da TOZD rešuje stanovanjske potrebe svojih delavcev v času, ko posluje z izgubo s pomočjo solidarnosti oziroma vzajemnosti ostalih TOZD v sestavi DO, SOZD ali na nivoju občine. Vprašanje 30-dnevnega roka, v katerem se mora delavec vseliti v dodeljeno stanovanje Rok se šteje od dneva vročitve pravnomočne odločbe o dodelitvi stanovanj. To izključuje, da bi bila morebitna izvršitev razveljavljene odločbe ne-izvršljiva, ker bi se delavec že vselil. Razporejanje delavcev iz ene TOZD v drugo TOZD in stanovanjska pravica Delavcu, kateremu je bilo dodeljeno stanovanje, ne preneha stanovanjska pravica zaradi premestitve v drugi TOZD oziroma DSSS v sestavi Gorenje SOZD, v kolikor niso nastopile druge okoliščine, ki po zakonu narekujejo prenehanje te pravice (neuporaba stanovanj itd.). Koliko stanovanj lahko dobi delavec? Če delavec odkloni ponujeno stanovanje, ga to ne izključuje, da ponovno kandidira za dodelitev stanovanja. Isto velja za delavca, ki mu je bilo dodeljeno stanovanje, ki pa je bilo ob razvezi dodeljeno drugemu zakoncu. Vračanje posojil in delovna doba Ob dodelitvi se delavec obveže s pogodbo, da bo vrnil neodplačani znesek kredita v enkratnem znesku, če bo prekinil delovno razmerje pred iztekom 5, 8 ali 10 let neprekinjene delovne dobe pri udeleženki. Neprekinjena delovna doba pri udeleženki se šteje od sklenitve delovnega razmerja in ne od datuma dodelitve posojila. Vračilo posojila v primeru smrti delavca V primeru smrti delavca, kateremu je bilo dodeljeno posojilo, preide dolžnost vračanja neodplačanega zneska posojila na dediča. Osnove in merila (kriteriji) Glede predlaganih osnov in meril velja poudariti, da sedanji predlog ni rezultat strokovnega dela le v času priprave novih splošnih aktov s področja stanovanjskega gospodarstva, ampak se kot celota dograjuje in preverja v praksi že od leta 1973 dalje. Zato tudi nismo mogli upoštevati vseh pripomb, ki so se nanašale na to področje. Enostranske spremembe bi lahko kaj kmalu porušile sedaj dobro pretehtano ravnotežje med posameznimi kriteriji. Ob podrobnejši analizi predlaganih kriterijev in razlag na eni strani ter izoblikovanih pripomb pa bomo kmalu ugotovili, da so vsebinsko pripombe le zajete v predlaganem sistemu. Določenih pripomb pa nismo mogli upoštevati iz naslednjih razlogov: Predlog, da se uvede družbenopolitična aktivnost kot posebni kriterij Po oceni ustavnega sodišča družbenopolitična aktivnost delavca ne more biti poseben element vrednotenja, prav tako ne aktivnost v organih upravljanja. Inovacije Glede na to, da se pri kriteriju inovacij upošteva le število inovacij smatramo, da tozdi, v katerih je izobrazbena struktura nižja, niso v slabšem položaju. Strokovnost Zaradi različnih pripomb, včasih tudi kontradiktornih, predlagamo spremembo točkovanja KV in PK profila. Določene pripombe in predlogi, kot na primer to, da se pri točkovanju upošteva tudi prostorska ure- ditev, ki onemogoča dodatno namestitev opreme (razporeditev vrat in oken, če je prostor prehoden itd.) pa niso upoštevani, kar mislimo, da nam materialne možnosti ne dopuščajo, da bi pri ugotavljanju stanovanjskega standarda upoštevali tudi manj pomembne okoliščine. Služba za samoupravno pravne zadeve Samoupravljanje 5. REDNA SEJA DELAVSKEGA SVETA DELOVNE ORGANIZACIJE GORENJE TGO V ponedeljek, 28. junija 1982, bo 5. redna seja delavskega sveta delovne organizacije Gorenje TGO. Za sejo, ki se bo pričela ob 11.30 v sejni sobi restavracije, je predviden naslednji dnevni red: 1. Potrditev zapisnika zadnje seje 2. Pregled izvajanja sprejetih sklepov 3. Obravnava predloga plana delovne organizacije Gorenje TGO, n. sol. o., Titovo Velenje za leto 1982 4. Obravnava sklepa službe družbenega knjigovodstva v zvezi z Gorenje—Koerting Grassau 5. Obravnava predloga pravilnika o dodatkih za težje pogoje dela 6. Obravnava predloga kandidatov za podelitev priznanj s plaketo „JOSIP BROZ TITO — 30 LET SAMOUPRAVLJANJA" 7. Informacija o usklajevanju osebnih dohodkov v Gorenju z dogovorom o uresničevanju družbene usmeritve razporejanja dohodka v letu 1982 8. Obravnava vlog 9. Delegatska vprašanja in razno INFORMATOR - LIST ZA OBVEŠČANJE DELAVCEV VELENJSKEGA DELA SOZD GORENJE, Izdajatelj: Gorenje, Tovarna gospodinjske opreme, Velenje. Družbeni organ: Izdajateljski svet — predsednik: mag. Jože Zagožen, namestnik predsednika: Srečko Krajnc, člani: Stane Kumer, Tatjana Javornik, Alojz Kolenc, Slavko Pižorn, Anica Oblak, Janez Kos, Angela Delčnjak, Branko Amon, Pavli Strajn, Stane Šmajs, Jožica Štukovnik, Franc Magrič, Vinko Srnec, Silva Vivod, Zvone Pečnik, Miroslav Lešnik, Terezija Časi, Dušan Jeriha, Jože Skornšek, Dušanka Založnik, Rastko Lah, Srečko Panič. Ureja: Uredniški odbor — Glavni in odgovorni urednik: Hinko Jerčič, člani: Dušan Pirc, Nevenka Žohar—Mijoč, Srečko Panič, mag. Jože Zagožen, Dušan Jeriha, Anka Melanšek. Izhaja tedensko. Naklada 8000 izvodov. Tisk: Grafično podjetje GRAFIKA, Prevalje, 1982. Oproščeno prometnega davka po sklepu 421—1/72 z dne, 23. 1. 1974.