94 Ventil 20 /2014/ 2 9.IFK AACHEN 9. IFK – osrednji svetovni dogodek fluidne tehnike Deveta mednarodna konferenca oz. kolokvij 9 th International Fluid Power Conference (9. IFK), ki je letos potekala med 24. in 26. marcem v Aachnu, je ena najpomembnejših in največjih konferenc s področja fluidne tehnike na svetu in vodilna v Evropi. O pomembnosti konference govorijo naslednji podatki: preko 700 udele- žencev iz 30 držav vsega sveta, 146 predstavljenih prispevkov in vrsta spremljevalnih dogodkov, kot so razsta- va, posterska sekcija, ogled laboratorija Inštituta za fluidno tehniko IFAS, ekskurzije in drugi družabni dogodki. Glavna novost letošnjega dogodka je bila umestitev digitalne fluidne tehnike, ki zadnjih 10 let na področju hidravličnih sistemov dobiva vse vidnejšo vlogo. Vse to nakazuje, da je to osrednji svetovni panožni dogodek, organizacijsko in programsko dovršen, kot se za Nemce spodobi, na katerem se srečujejo najvidnejši strokov- njaki s področja hidravlike, pnevmatike, avtomatizacije in krmilne tehnike. Dr. Marko Šimic, univ. dipl. Inž., Univerza v Ljubljani, Fakulteta za strojništvo Današnja oblika konference izhaja iz tradicionalnih strokovnih srečanj (aachenski fluidnotehnični kolokviji in konference Hydraulik und Pne- umatik), ki so potekala že od leta 1974 dalje v centrih razvoja fluidne tehnike v obeh Nemčijah, na zaho- du v Aachnu in na vzhodu v Dresdnu oz. Magdeburgu. Po združitvi obeh Nemčij so srečanja prerasla v med- narodno konferenco, ki izmenoma na dve leti (Aachen - Dresden) po- teka že deveto leto. V Dresdnu je organizator konference tamkajšnji inštitut – Institut für Fluidtechnik TU Dresden, v Aachnu pa inštitut IFAS – Institut für hydraulische Antriebe und Steuerungen na RWTH Aachen, v okviru katerega je potekala tudi organizacija letošnjega srečanja. Dogodek je bil organiziran s stro- kovnim združenjem nemške stroje- gradnje VDMA (Fachverband Fluid- technik im VDMA) in FPCE – Mreže centrov fluidne tehnike v Evropi (Network of Fluid Power Centres in Europe). Področje digitalne flu- idne tehnike je bilo organizirano v sodelovanju centra za mehatroniko v Linzu Avstrija (LCM – Linz Center of Mechatronics) in univerze na fin- skem Tampere University of Techno- logy. Po kratkem pozdravnem govoru glavnega moža Fakultete za stroj- ništvo RWTH prof. Schmitta je nekaj več besed o stanju in trendih flui- dne tehnike v Nemčiji in drugod po svetu, o pomenu raziskav in vzgoje kadrov ter o pomembnosti tesnega Marko ŠIMIC Konferenčna dvorana Eurogress Aachen 95 Ventil 20 /2014/ 2 9.IFK AACHEN sodelovanja univerz in inštitucij z go- spodarstvom spregovoril predsedu- joči združenja VDMA dipl. inž. Ch. Ki- enzle. Tako se preko raziskovalnega fonda VDMA-Fluidtechnik združuje v okviru skupnih projektov več kot 60 vodilnih nemških podjetij s tega po- dročja. Poleg neposrednega financi- ranja in javnih sredstev na področju skupnih industrijskih raziskav se na nemških inštitutih za fluidno teh- niko vsako leto izvaja več kot deset projektov. Na ta način je brez dvoma možno izvajati kakovostno izobraže- vanje podmladka in seveda ohranjati vodilno vlogo svetovne velesile na tem področju tehnike. Na dresdenski konferenci pred dvema letoma je bilo izpostavljeno postopno okrevanje industrije na področju fluidne tehnike. Čeprav je v kriznih letih 2009 in pa vse do konca 2010 promet na področju hidravlike upadel kar za 44 %, na področju pnevmatike pa za 33 %, je bila v letih 2011, 2012 in 2013 opazna 10–15-odstotna rast. Vse od leta 2011 naprej je tako zaznati splošen trend naraščanja prometa tako na področju hidravlike kot tudi pnevmatike in dandanes že dose- ga raven pred drastičnim upadom. Najbolj pomembno je dejstvo, da se je skupna prodaja na najpomemb- nejše trge, kot so Kitajska, Amerika, Japonska, Evropa in Indija, zvišala. Največji porast je zaslediti na hitro rastočem kitajskem trgu, ki predsta- vlja skoraj polovico vsega prometa (44 %). V prihodnje pa se kaže kot pomemben trg tudi Južna Koreja z 10-odstotnim deležem. Fluidna tehnika, ki predstavlja ene- ga od temeljnih stebrov pogonske tehnike in avtomatizacije, je tako na področju mobilnih strojev kot indu- strijskih aplikacij v primežu neneh- no rastočih ekonomskih in okoljskih pričakovanj. Še zlasti v času rehabi- litacije gospodarstva in ponovne- ga zagona se postavlja v ospredje tema učinkovite rabe fluidne tehni- ke na vseh področjih gospodarstva z namenom prihranka energije. Nič manj pa ni zanimivo področje ra- zvoja novih inovativnih tehnologij, ki bi popolnoma spremenile vlogo fluidne tehnike. Tako je v ospredju vprašanje, ali smo se sposobni spo- pasti z izzivi in ravnati odgovorno, ekonomično za dobrobit vseh nas in okolja, v katerem živimo. Tudi zaradi tega je bil moto letošnje konference: »Moderna fluidna tehnika, izzivi, od- govornost in trženje!« (»Modern Flu- id Power Challenges, Responsibilities, Markets!«). Vsa področja konference so bila pre- žeta z omenjenim motom in načelom izboljšanja učinkovitosti vseh kompo- Utrinek z otvoritve 9. IFK v konferenčni dvorani Eurogress Aachen Moto 9. IFK 2014 in tematska področja 96 Ventil 20 /2014/ 2 9.IFK AACHEN nent in celotnih sistemov. Posamezna področja so med seboj zelo poveza- na, zato bom na kratko izpostavil le najpomembnejša. Pretežni del analitičnih in simulacij- skih pristopov je bil predstavljen že prvi dan na simpoziju. Metodologije reševanja problemov in bazične razi- skave so temelj za nadaljnje delo. Prav Nemci so v metodologiji v samem svetovnem vrhu. Načelo temeljitega in postopnega reševanja problemov, četudi malo počasneje, se konec kon- cev obrestuje. Na področju avtomatizacije igra po- membno vlogo pnevmatika. Zato je bil v tej skupini prispevkov poudarek ne samo na predstavitvi dosežkov ra- zvoja komponent in celotnih sistemov, temveč tudi na namenskih konstrukcij- skih rešitvah, usmerjenih v ukrepe, ki omogočajo občuten prihranek porabe stisnjenega zraka. Zaradi neagresivno- sti medija in dokaj nizke tlačne obre- menitve se odpirajo nove smernice o uporabi naprednih materialov. Ventili kot osnovni kontrolni ele- menti sistemov fluidne tehnike so na letošnji konferenci imeli obsežno in pomembno vlogo. Vrsta simulacijskih in optimizacijskih pristopov z name- nom iskanja novih učinkovitejših za- snov skupaj z uporabo naprednih ak- tuatorjev in materialov vodi ne le do učinkovitejše komponente, temveč celotnega sistema. Velik vpliv na ra- zvoj konvencionalnih preklopnih ven- tilov ima hitro rastoča digitalna hi- dravlika, ki se v zadnjem času skuša uporabiti v mnogih aplikacijah, kjer so robustnost, fleksibilnost in varčevanje z energijo ključni faktorji. Uporaba paralelno vezanih preklopnih ventilov manjših nazivnih volumskih tokov v kombinaciji z napredno digitalno teh- niko krmiljenja kljub velikemu številu ventilov prinaša prihranek energije. Poleg običajnih preklopnih ventilov je poudarek temeljil na izboljšanju pro- porcionalne in servotehnike, pred- vsem na zmanjšanju izgub posredne- ga krmiljenja ventilov večjih nazivnih volumskih tokov. Tudi prispevki na teme regulacija, spremljanje, diagnostika in meril- na tehnika so bili v celoti posvečeni varčevanju energije. Vgradnja senzo- rike in novi pristopi krmilnih metod in regulacije za doseganje hitrejšega procesiranja in s tem višje dinamike ventilov, črpalk in sistemov niso več vprašanje, temveč nuja. Mobilna hidravlika vsekakor pred- stavlja veliko področje uporabe te tehnike, zato je bil temu primerno ve- lik tudi obseg te skupine prispevkov. Poudarek je bil na inovacijah in njihovi praktični rabi, še posebej pa na učin- koviti rabi oz. izboljšanju učinkovitosti posameznih komponent kot tudi ce- lotnih sistemov, kar lahko dosežemo z univerzalnimi ali pa s hibridnimi sis- temi (kombinacija motorji z notranjim izgorevanjem/hidravlični pogoni/ pnevmatični pogoni, električni po- goni/hidravlični pogoni). Kot že vrsto let se raziskuje področje shranjevanja energije na podlagi pretvorbe kine- tične in potencialne energije. Z razvo- jem novih učinkovitejših hidravličnih in pnevmatičnih akumulatorjev se ta tehnologija že uporablja v hibridnih avtomobilih namesto električne. Pri težki strojegradnji še vedno prevla- dujejo hibridni sistemi v kombinaciji s hidravličnimi pogoni. Novim in inovativnim primerom uporabe je bila posvečena samo- stojna skupina prispevkov. Trajen ra- zvoj in iskanje novih poti sta namreč stalni nalogi pri iskanju novih rešitev. Tu velja omeniti področje digitalne hidravlike v kombinaciji z digitalno krmilno tehniko. V nekaterih primerih ta tehnologija celo prekaša konvenci- onalno in servohidravliko. Cenenost, enostavnost in velika fleksibilnost takih sistemov močno pripomorejo k energijsko manj potratnim hidravlič- nim sistemom. Tudi področju stacionarne hidravli- ke oz. črpalk je bila posvečena sa- mostojna skupina prispevkov, kjer so bili v ospredju novi koncepti zasnove in upravljanja servočrpalk, aktualna vprašanja s področja varnosti hidra- vličnih sistemov in modernih hibri- dnih elektro-hidravličnih pogonov. Prispevki v skupini materiali in fluidi so ciljali na izboljšanje učinkovitosti izrabe energije z zmanjšanjem kon- taktnega trenja med gibajočimi se deli. Tako je bilo kar nekaj prispevkov o rabi novih nekovinskih in kompozi- tnih materialov in njihovi obstojnosti. Na splošno je opaziti porast uporabe simulacij na področju razvoja črpalk, ventilov in tudi celotnih hidravličnih in pnevmatičnih sistemov. Za vsa omenjena področja so avtorji prijavili veliko prispevkov. Od več kot 300 prijavljenih prispevkov je pro- gramski odbor srečanja uvrstil v pro- gram 146 najzanimivejših, pri čemer je delež domačih in tujih avtorjev dokaj izenačen. To dejstvo kaže na to, kako močna je Nemčija na tem področju, druga polovica pa kaže na dejstvo, da tudi ostali svet želi prisostvovati tako ugledni mednarodni konferenci. Nemčija je kot vodilna svetovna vele- sila na področju fluidne tehnike tako po razvoju kot tržnem deležu in indu- striji ter svojih razvojnih dosežkih na ta način vsekakor izpostavljena drob- nogledu konkurence. Nasprotno pa številni prispevki z azijskega in ame- riškega prostora ponujajo možnost pregleda razvojnih aktivnosti na tem področju tehnike izven evropskega prostora ter ukrepov v spremenjenih gospodarskih razmerah. Slavnostna večerja in druženuje udeležencev 97 Ventil 20 /2014/ 2 9.IFK AACHEN Konferenca 9. IFK je za uporabni- ke, proizvajalce in znanstvenike brez dvoma idealen mednarodni forum za področje hidravlične in pnevmatič- ne pogonske, krmilne in regulacijske tehnike. Trije dnevi so polni različnih strokovnih dogodkov. Strokovne de- lavnice, ki potekajo prvi dan sreča- nja, služijo predstavitvi prispevkov s tematiko, usmerjeno predvsem v bazična znanja (letos 49 prispevkov). Njihov namen je, da pripadniki viso- kih šol, univerz in inštitutov širokemu krogu mednarodnih znanstvenikov predstavijo rezultate svojega razisko- valnega dela. Širok spekter tematik, usmerjen v ino- vativne primere uporabe in nove teh- nologije, so obravnavala predavanja, izvedena v dveh glavnih dnevih kon- ference, v dveh vzporednih sekcijah – letos skupno 97 prispevkov. Prispevke posameznih tematskih skupin izbere programsko-recenzentski odbor, ki ga sestavljajo najvidnejši predstavniki iz industrije, visokih šol in strokovnih združenj. Konferenco je tudi letos spremljala strokovna razstava pomembnejših dobaviteljev panoge, ki so predstavili svoje najnovejše dosežke in proizvode (36 razstavljavcev). Letos je bil pouda- rek na učinkovitosti pogonske tehnike, merilni in regulacijski tehniki ter pro- gramski opremi. Ravno pri programski opremi je opaziti velik poudarek na raziskovalnem področju in uporabi si- mulacijskih pristopov, novih simulacij- skih programov ali le izboljšanje funk- cionalnosti obstoječih, ki dopolnjujejo že tako uveljavljene eksperimentalne analize. Poleg tega pa so avtorji iz industrije in raziskovalnih organizacij svoja zadnja spoznanja, patente in do- sežke razvoja predstavili tudi v obliki posterjev (preko 50 prispevkov). Med programom obeh glavnih dni konference je bil možen tudi stro- kovno voden ogled laboratorija IFAS in njihovih preskuševališč – preko 50 posameznih, večjih ali manjših na- menskih preskuševališč, na katerih potekajo raziskave s področja pnev- matike (avtomatizacije, servotehnike), črpalk in motorjev, sistemske in regu- lacijske tehnologije, ventilske tehno- logije, tribologije, mobilne tehnike … Kaj bi lahko izpostavili kot posebno novico s te konference? Posamezen udeleženec nikakor ne more podati celotne slike konference. Že fizično je nemogoče hkrati prisostvovati vsem aktivnostim – vzporedne skupine pri- spevkov. Nenazadnje pa se lahko po- sameznik podrobneje ukvarja le z eno tematiko in se tako intenzivneje ude- leži predavanj s svojega ožjega po- dročja. Več informacij o samem pro- gramu srečanja in o prispevkih je na voljo na spletni strani srečanja: http:// http://www.ifk2014.de/ >> Conferen- ce. Vsekakor bodimo inovativni, novi izdelki in tehnologije naj nam bodo izziv kljub tveganju. In kdo vse se je udeležil letošnje kon- ference? Podrobnejši pregled struktu- re udeležencev kaže na uravnoteženo stanje med industrijo in visokošolski- mi ustanovami ali inštituti. Raste zani- manje končnih uporabnikov proizvo- dov te tehnike in pa proizvajalcev ali ponudnikov programske opreme, ki so prišli po nove informacije in ide- je. Ta konferenca vsekakor ni zgolj formalno srečanje za udeležence iz akademskih krogov, pomembneje je namreč povezovanje in pridobivanje stikov z industrijskimi krogi. In kje smo Slovenci? Lahko rečem, da naša prisotnost ni ostala neopazna, čeprav smo kot narod med manjši- mi. Po eni strani sta bila dva prispev- ka sprejeta v ožji izbor konference, kar je vsekakor dokaz, da se skoraj brez sredstev, namenjenih za razvoj s strani države ali strokovnih združenj, ali pa neposrednih industrijskih pro- jektov po idejah, če že ne drugače, kar uspešno kosamo z mnogo (tudi finančno) razvitejšimi državami z ve- čjim industrijskim zaledjem. V zaključni misli bi lahko povzel, da konferenca podaja ogromno infor- macij v zvezi s pričakovanimi tren- di, kar je za razvojne inštitucije še posebno pomembno. Novitete se kažejo na posameznih področjih in pretežno v obliki dodelanih rešitev ali poglobljenega znanja o že obsto- ječih komponentah in sistemih. Nemčija s svojo zrelostjo, dosledno- stjo in znanjem na področju fluidne tehnike zaenkrat še prekaša vse sve- tovne sile. Zelo blizu so ji Japonska, Amerika in Kitajska. Bomo nemški model prevzeli tudi mi in se sčaso- ma izkopali iz te že dolgo trajajoče krize? Politika projektov, financiranih s strani evropskih inštitucij, kaže na to, da bomo tudi v slovenskem pro- storu spremenili miselnost in bolje povezali znanstvenoraziskovalne in- štitucije z gospodarstvom ter na ta način pripomogli h konkurenčnosti slovenskih podjetij. Loči nas obdobje dveh let, ko bomo zopet zastopali svoje raziskovalno delo in dokazovali boljše čase tudi za našo industrijo na naslednjem jubilejnem srečanju, na 10. IFK 2015 v Dresdnu. Foto: http://www.ifk2014.de/fron- tend/index.php Utrinek s priložnostne razstave ■