Šolsko polje, letnik XXI, številka 5 – 6 218 Šolsko polje, letnik XXI, številka 5 – 6 218 valnih pobud in njihovih praktičnih rezultatov prepriča še tako skeptičnega bralca, da je idejo ali vsaj nekatere njene elemente moč vpeljati tudi v druge modele oblikovanja učnih načrtov. S tega vidika je knjiga dobra tudi zato, ker spodbuja nov premislek o vzgoji sodobnih državljanov in omogoča kri- tičen pogled na obstoječe modele državljanske vzgoje. Kot pa v knjigi več- krat poudari avtor sam, teorija neskončne povezave ni uporabna samo za dr- žavljansko vzgojo, temveč za učne načrte vseh predmetov. Tudi v Sloveniji. Simona Bezjak Heribert Hinzen (ur.), 40 Years dvv international, Adult education. Develop ment. Cooperation., Bonn, dvv international, Institut für Internationale Zusammenarbeit des Deutschen Volkshochschul-Ver- bandes, 2009, Adult education and development 72, 517 str. Dvv international je bila kljub svojim različnim imenom v preteklosti (Oddelek za izobraževanje odraslih v državah v razvoju, Oddelek za medna- rodno sodelovanje ter Inštitut za mednarodno sodelovanje) vedno speciali- zirana enota znotraj Nemške zveze ljudskih univerz. Junija 2009 je ustanova, prepoznavna tudi pri nas kot Inštitut za medna- rodno sodelovanje pri Nemški zvezi ljudskih univerz (Institut für Internatio- nale Zusammenarbeit des Deutschen Volkshochschul-Verbandes –IIZ/DVV), ki pa se je leta 2007 preimenovala v dvv international, ob 40-letnici svojega »lokalnega, nacionalnega, regionalnega in globalnega delovanja« izdala knji- go 40 Years dvv international – Adult education. Development. Cooperation. Dvv international je inštitucija s področja izobraževanja odraslih z ugled- om v svetovnem merilu. V Evropi in po celem svetu aktivno spodbuja izmen- javo informacij in znanj o izobraževanju ter razvoju odraslih, nudi podporo pri ustanavljanju in razvijanju struktur za izobraževanje odraslih in mladih v državah v razvoju ter v tranzicijskih državah in ponuja neposredno usposab- ljanje, svetovanje in medijsko podporo za globalno in medkulturno izobra- ževanje ter za učenje o evropskih politikah. Pri tem je skozi desetletja svojega obstoja neprestano širila področje svojega delovanja, odpirala svoja predstav- ništva v mnogih državah po svetu in sodelovala s številnimi partnerji. Med zadnjimi vidnejšimi dosežki dvv international je junija 2009 v Bon- nu organizirana mednarodna konferenca o fi nanciranju izobraževanja od- raslih, na kateri so sprejeli Bonnsko deklaracijo o fi nanciranju izobraževa- nja odraslih za razvoj (Bonn Declaration on Financing Adult Education for Development), 1 le-ta pa je bila pol leta pozneje uporabljena kot eden ključ- nih dokumentov na Unescovi šesti mednarodni konferenci o izobraževanju odraslih, CONFINTEI VI, ki v 12-letnih intervalih potekajo od leta 1949. 1 Dostopno na: http://dvv-international.de/fi les/bonn_declaration_engl.pdf. Knjižne recenzije/Reviews 219 Rezultat CONFINTEE VI je Belemski akcijski načrt (Belém Framework for Action), 2 priporočila za področje razvoja izobraževanja odraslih v nasled- njem dvanajstletnem obdobju. Dvv international poznamo po plodnem sodelovanju z našo osrednjo in- štitucijo za izobraževanje odraslih, Andragoškim centrom Slovenije (ACS), tudi v Sloveniji. Dvv je namreč že od zgodnjih devetdesetih let z namenom razvoja socialnih struktur preko izobraževanja odraslih v okviru Pakta sta- bilnosti za Jugovzhodno Evropo koordiniral inštitucije za izobraževanje od- raslih v tej regiji (projekt EbiS). ACS je bil v okviru tega projekta nosilec pri- zadevanj za uveljavitev festivalov učenja v jugovzhodni Evropi. Iz teh uvodnih besed o nedavnih prizadevanjih dvv international ali iz sledi, ki jo je pustil v Sloveniji in širši regiji, razberemo, da je bila njegova 40-letna zgodba bogata in razkošna. In tako je predstavljena tudi v pričujo- čem zborniku. Zbornik je v celoti posvečen spominu na Jakoba Horna, dol- goletnega direktorja dvv, ki se je upokojil leta 1999, umrl pa 10 let pozneje, prav v letu praznovanja 40. rojstnega dne te inštitucije. Počastitvi njegove- ga spomina je posebej namenjenih tudi nekaj prispevkov predvsem njegovih najbližjih sodelavcev, med njimi tudi trije njegovi krajši avtorski prispevki v prvem sklopu. Drugi sklop ( Zgodovina) sestoji pravzaprav iz enega samega prispevka Michaela Samlowskega, z naslovom, podobnim naslovu celotnega zbornika: dvv international – 40 let: Kako smo postali to, kar smo, kjer vsekakor prebi- ramo osrednje vsebinske poudarke celotnega zbornika. V njem avtor opisuje zgodovino inštitucije od samih začetkov, podrobneje njeno delovanje in te- meljne naloge, začetke usposabljanja izobraževalcev odraslih iz dežel v raz- voju in ustanavljanja pisarn ter uvajanja projektov v Afriki, Južni Ameriki in Aziji. Preberemo lahko tudi, da je dvv international po začetnih uspehih prejemal vse več peticij s celega sveta z željo po pomoči pri vzpostavljanju iz- obraževanja odraslih v posameznih državah. Izzivi, ki jih je prinesla Evropa po tranziciji, so bili del dvv-jevega programa. Pomagali so pri vzpostavljanju evropskega in islamskega kulturnega dialoga na Mediteranu, se prilagajali in nato usposabljali druge za sodelovanje pri projektih Evropske unije, poma- gali pri pridobivanju sredstev iz Evropskih socialnih skladov in se celo borili proti terorizmu skozi izobraževanje in učenje v Osrednji Aziji. V ostalih vsebinskih sklopih so predstavljene še aktivnosti inštituta (s konkretnimi primeri iz prakse, o podpiranju ranljivih skupin odraslih v manj razvitih državah skozi izobraževanje, dostopanju do tistih odraslih, ki bi sicer najtežje prišli do izobrazbe ali ustreznih kvalifi kacij – do žensk, Ro- mov, nižje izobraženih), pa posamezni krajši članki v »perspektivah«, ne- 2 Dostopno na: http:/ /arhiv.acs.si/CONFINTEA_VI/Belemski_akcijski_nacrt.pdf. Šolsko polje, letnik XXI, številka 5 – 6 220 Šolsko polje, letnik XXI, številka 5 – 6 220 kateri začinjeni tudi z osebnimi zgodbami in izpovedmi, in tudi prispevki izpod peres sodelavcev in partnerjev dvv s celega sveta o lokalnih in regio- nalnih izkušnjah vpeljevanja izobraževanja odraslih ter o izobraževanju od- raslih nasploh. Zbornik zaključujejo dokumenti, obsežna zbirka prispevkov s konkretnimi podatki, ki bogato dopolnjujejo sliko štiridesetletnega delo- vanja dvv international. Michael Samlowski takole povzame štiri desetletja njihovega dela: » In- štitut za mednarodno sodelovanje pri Nemški zvezi ljudskih univerz obsta- ja štirideset let, kar je resnično dolgo obdobje, videli pa smo, da sega med- narodno delo Zveze še dlje. Za takšne vrste organizacijo ni majhen dosežek, da je tako dolgo obdržala položaj na področju, rasla in sprejemala nove izzi- ve kljub dejstvu, da izobraževanje odraslih ni bilo prioriteta njenih sponzor- jev, niti ni bilo vodilna tema v nacionalnih in mednarodnih načrtih izobra- ževalnih politik. Potrebno je bilo najti pravi trenutek, da je lahko dvv pred štiridesetimi leti ustanovila samostojen, mednarodno usmerjen inštitut, ki ni bil namenjen le delitvi idej in izkušenj z izobraževanjem odraslih organi- zacijam in izobraževalcem odraslih iz drugih držav, temveč tudi z namenom, da bi jim lahko poleg strokovne nudili tudi pomoč pri upravljanju s tehnič- nimi in fi nančnimi viri. Šlo je za to, da so bili pravi ljudje na pravem mestu in v pravih okoliščinah.« Polona Kelava Bojana Lobe, Integration of Online Research Methods [Združevanje kvalitativnih in kvantitativnih metod], Ljubljana, Fakulteta za družbene vede, 191 str. Knjiga Integration of Online Research Methods (2008) je razdeljena na tri dele. Začne se s predstavitvijo kvalitativnih in kvantitativnih metod. Avto- rica podrobno predstavi kontekst in koncepte, povezane z različnimi razi- skovalnimi metodami. Pri združevanju metod gre za združevanje vsaj ene kvantitativne in vsaj ene kvalitativne metode zbiranja podatkov v okviru iste raziskave. V nadaljevanju avtorica predstavi trenutno stanje na področju združenih ali mešanih metod (metod, ki združujejo kvalitativne in kvanti- tativne metode). Nadalje predstavi možne raziskovalne načrte, med katerimi omeni tudi načrt povratne zanke (angl. iterative design), ki pa je zelo redko uporabljen ravno zaradi časovne omejitve raziskovanja. Predstavlja namreč ponavljanje posameznih ciklov zbiranja in obdelave podatkov oziroma vra- čanje v predhodno fazo, kar pa poveča stroške in tudi podaljša trajanje razi- skave. Zaradi tega avtorica predlaga pristop spletnega zbiranja podatkov na podlagi tega raziskovalnega načrta. V ečno vprašanje, katere metode so pri- mernejše: kvalitativne ali kvantitativne, se torej zaključi s predstavitvijo raz-