X. letnik. V Gorici, dne (5. marca 1902. fl), 9. številka. Izhaja vsaki četrtek ob 11. mi dopoldni* Rokopisi si' m* via čaju, Ncliankovana pisma sc ut* sprejemajo. Cena listu znaša n celo leto 1 kione, za pol leta 2 kioni. Za m a n j premožne za celo leto 3 krone, za pol leta K l’S(; Za Nemčijo je cena listu 5 K, za dinge dežele izven Avstrije (i K. se sprejem uVidiijsO^V Ooiici /fvgTišč?' lilarij; štev. 7. ••• r .L > -ui ki.?.! vero dom cesar Naročnino in naznanila sprejema upravništvo v Gorici, Senieniška »lica št. 9. Posamezne številke se ptodajajo v toba-karnali v Šolski ulici, Nunski ulici, na Josip Verdijevem te-kališču nasproti me-stnttin^i ,vrtu in; na Koreujskem 'bregu (Riva Čoruo) 14 po 8 vin. Oglasi in poslanice se računijo po petit vrstah, in sicer: če se tiska enkrat I I vin., dvakiat 12 vin., triki at H) vin. Več-ki;ii pu pogodbi. Izdajatelj in odgovorni vralnik: I i a II It a j ( v Gorici. Tiska ,.i\arovoren sam! G. nadzornika Finšgerja °lozarjam0 na pohujšanje, katero širijo po deželi njemu podložni učitelji! . V odgovor dopisniku ali klnn-Iiirjt. v 23.štev. »kramarskega lista”. Iz Kita 24. |'ebr. — Obrnite na se svoje lesede in pisarjenje, po tem bi znalo t. primerno biti, gg. liberalci ali protestanti - nasprotovalci od začetka pa do Brezja in do Rezije, kjer se pravi »pri lludičunineh”. Ni res, da bi bil podpisanec obljubljal kaj gotovega volilcem; če pa bo bolid spisali komu le kako prošnjo, pa tudi — če no zamerite — ne bo bodil ; prašal Ijitdij vaše „buže”, pa bodite bombažasli ali inančestravi. Kdo že oči La I obljube? Kitko je že rekel krnel drugega dne po imenitnem liberalnem govoru v Podbeli? „No, sinoči je bil pa most na rejen (z obljubami) in k ra v e so imele po 3 teleta”. In kdo je bil za botra pri »dopisu” iz Koki? Tisti ober naprednjak, ki se je otresel zasmehljivo spomina na nebo in pekel: »E, iz sv. pisma se lahko vse dokaže!” Kilo že? No, oni naprednjak, tisti »radodarni” z obljubami, ki je A. Sob.-n ponujal pred volilvijo v Sedlu 0 gltl. a. v., če bodo volili na liberalno slran. Pisalne obžaluje, da neki tukajšnji in zunanji visoki gospodi ni ustreženo ž njegovim postopanjem. Toda duhovnik ni prejel jurisdikcije niti od njih, niti od kakega p. n domišljavega časnikarja, in j o rej I udi ni dolžan njim odgovarjali o stanovskih dolžnostih. To je vendar povedal prvi dan I. 1892! — Glede na pastirski list: Gg. kontrolorji, prepričajte se: pravite, tla niste zoper cerkev in vero; anti vam bo kuj veljala besedit 3(1 škofov?! Ko že spominjate nov larovž se-delski, omenjam hvaležno: Nihče ne misli premestiti ga iz vasi; pač pa boste morali gg. nasprotovalci (in drugi) skrbeti za nov, če boste sploh še hoteli imeti kdaj duhovnika v duhovniji. Te nezgrunlano-napredno gospode bi moralo vendar hiti sram, da v uradni sobi du-hovnišča gobe rastejo in da boste dve zgornji sobi v nevarnosti, da se pod vdere — Pravijo, da je podžupnik še preveč potrpežljiv v tem obziru, da se mu smili občina, ki je v tožbi z L., naprednjakom. Nu pa, pamet vas srečala — vsaj po 40. letu! Naj bi se streznili — »belega kruha pijani” gg. nasprotovalci! Pride čas tudi za to, ne bojte se! Tudi liberalna in naprednjaška »srepinja od srepelo” se užene. G. Vikar Sedej vBorjani no da »Soči” in njenemu rojenčku miru. Na poti jej je bil pri pripravah za volitve, blatila ga je po vseh svojih in svojih zaupnih »mož” (!!??!!) močeh. (»Zaupni” so v toliko, ker -ne izdajajo svojih imen in se jih ne more prijeti, ali so pa tudi možje in torej zaupanja vredni, je drugo vprašanje, katero moramo naravnost zanikati.) Sedaj se je spravila uže dvakrat nanj, ker je naznanil c. kr. orožnika, da je plesal, ko je bil v službi, na oblastveno nedovoljenem plesu. Mesto da bi bil naznanil ples, je sam plesal. Da prestopek naznanjenega orožnika ni tako »malenkosten”, dokazuje, da je moral »častnim” spremstvom v Trst, kjer je v strogi preiskavi. C. kr. orožniki imajo dolžnost, katero vestno izvršujejo, naznanjati osebne razmere posameznikov c. kr. oblasti; ponekod celo d u h o v-n i k o v e pridige zapisujejo, duhovnik pa bi ne smel naznaniti orožnika v zadevi, ki sega v dušno pastirstvo! »Sočini” uredniki nimajo logike! V obrambo. Iz Kamenj. — Nekateri liberalci kamenjske županije me napadajo in obrekujejo po časnikih; česar ne upajo očitno v časnikih, pa prežvekujejo po krčmah in za kolom. Po vseh smeteh stičejo, da bi našli kako mojo napako ali neprevidno besedo ali celo nepravilen račun, da bi me izdali sodniji. Pa vsak sovražen korak so jim izjalovi. Liberalno obrekovanje, da hodim brezpotrebno v hiše, mi ne bo zabranilo, da pojdem po svojih opravilih v vsako hišo, če tudi bi mi kak hudobnež rad zabranil vstop. To obrekovanje izvira iz zavisti, ker odvračam ljudi od nepotrebnega obiskovanja krčem. Očitanje, da delam prepir in zdražbe, je tako neumno-zlobno, da le sami zaslepljeni zdražbarji tu verjamejo. To pa naj si liberalci dobro zapomnijo, da se bom vedno prizadeval, da libcralstvo ne zmaga v katnenjski župniji; zato bom vedno kazal, na tiste, ki sejejo med Ijud-stom liberalno ljuljko. Nič jim ne bo pomagal ne živi ne mrtvi Brezovšček, na katera se sklicujejo v »Soči”. Oba odklanjata čast liberalnih zagovornikov. Tudi to boli krotke liberalne ovčice, da sem dva njihova obrekovalna bratca tožil. Kaj bi pa rekli, ko bi jaz molčal? Farizejskemu izpodtikanju ni mogoče ustreči. Pobožni liberalec v »Soči” je že prej igral vlogo za blagor ubožcev vnetega Judeža, ko se je izpodtikal ob novo monšlrunco; zdaj hoče posnemati tudi J ranjkega Kajfeža, ko ljudi božje roli naj čujejo in strmijo: „v cerkvi pred živim Bogom je župnik govoril, naj tisti, ki so možje, spravijo iz občine tako osebe ‘, namreč liberalce. To župnikove besede je pa le sam »Sočin” dopisnik slišal. Ptič pa sem že večkrat in bom še keduj rekel, naj vsi poštenjaki vržejo iz hiš liberalne liste in naj liberalcem ne dajo nobene oblasti. Toliko liberalen sem tudi jaz, thi tudi najhujšim liberalcem priznavam pravico živeti v občini, ne priznavam jim pa pravice druge zapeljevali in hujskati. Ko bi se mi keduj posrečilo, da najdem lažnjivega dopisnika »Soče”, sem prepričan, da bo posnemal še Pilata, ter hotel svoje od liberalnega črnila umazane roke oprali v nedolžnosti. Jaz ne nasprotujem nobeni osebi, tudi ne učitelju, o katerem trdi »Sočin" dopisnik, dti mi je posebno na poti; k njemu sicer hodijo liberalni nezadovoljneži po dobre svete, vendar sem mu v raznih priložnostih v svojo lastno škodo pokazal, da želim tudi žnjim v edinosti živeti in delovati. Da bo pa kdo s svojim delovanjem v liberalnem smislu vni-čeval katoliško zavesi ljudstva, lega pa po svoji vesti ne bom nikdar molče gledal. Josip Kosec. Libcralčki okolu »Soče” so se zlagali. Pisali so v zadnji številki, da je bila na dan odhoda obsojencev na Go-č a h slovesna služba božja s petjem, or-gljanjem in pridgo in da so bili vsi obsojenci pri sv. obhajilu. Res je edino le, da so n e k a t e r i izmed obsojencev pred odhodom v zapor sprejeli sv. sakramente. Drugo je pri kvartinčkih izmišljeno. Ples v postu. — Dne 28. februarja, na dan petka, je bila godba in ples v krčmi naprednjaka Aniona Mariniča v Kojskem (na Kalehi). Godbo so najeli pek B. iz Anhovega in dva domača zidarja. Žalostna znamenja na deželi! Domači prepir z /.lemi posledicami. — V Renčah sta se sprla brata Janez in France Gregorič. V prepiru je minil prvi drugega tako močno, da je padel na tla in si zlomil levo nogo. Nesreča. — 43 letni Alojzij Ma-levič, mizar, bil je še le 8 dni v mizarski delavnici v Solkanu. V torek pa je bil tako nesrečen, da mu je stružeč na par (obelč) odrezal štiri prste na roki ter so ga morali lekžo ranjenega prepeljati v tuk. bolnišnico. Mrtvega našli so v nedeljo zjutraj na Mirenski cesti blizu Št. Andreža Obletnega Miho Soban iz Mirna, službujočega pri Bolalfiu v Gorici. Pri njemu so našli ves njegov zasluženi denar. Prenesli so ga v mrtvašnico v Št. Andrežu. Velika nevarnost /.a Lokavec na Vipavskem. — Od Čavna se je odtrgalo kakih 200.000 m! zemlje, ki se počasi porniče proti vasi Lokavec. Nevarnost utegne postati velika/ Kakor slišimo, bo namestništvo poslalo državne inženerje, da vkrenejo vse potrebno za regulacijo lokavškega potoka. I'»d voz. je padel 29-letni France Blažič iz Kožbane, ki je peljal poln voz gnoja. Na nekem kraju se voz zvrne in Blažič pade podenj. Bil je tako poškodovan, da so ga morali prepeljati v tuk. bolnišnico. Katere krave dajejo največ mleka? — Srednje težke krave so'najbolje in dajejo po navadi 4-krat več mleka kot je telesna teža. Lolke in težke krave pa zastajajo po dokazanih poskusih v množini mleka za srednjimi, tedaj je najboljše rediti krave s težo 520 do 570 kg, od kojih se namolze letno na 20()0 I pri dobri krmi in oskrbi. Kako naj sadimo trte? — Po »Pučkein Prijatelju”: 1. Trlo sadimo na razen do 120—160 m. Tako se morejo puščali daljše loze in vino je bolje. 2. Trte sadi v redovih. 3. Redovi naj bodo obrneni proti jugu; tako dobe trte več solnca in več zraka. 4. Sadimo v globočini od 30—50 cm.; y vlažni zemlji bolj plitko, v suhi bolj globoko. 5. Prvo leto se navadno ne gnoji; drugo leto dobro. 6. Med trte ne sadi ničesar! 7. Ločimo belo vrsto od črne in eno vrsto od druge ! Važno za učitelje - vojake. — , Učitelji, ki nočejo biti enoletni prosto-slovoljci. lahko postanejo računski podčastniki in računski poročniki v rezervi. V ta namen morajo prebiti štiri tedne, ki se štejejo za orožne vaje, v aktivni službi, potem položi* izpit za računske častnike ter postanejo iakoj rač. podčastniki I. razreda (slražmešter pri domobrancih). »Socijalizcni” je ime knjigi dr. Kreka, katero toplo priporočamo. Vsi j časopisi so jo laskavo ocenili. — Vsak kdor more, naj jo kupi in prebere, da se korenito pouči o socijalnem vprašanju. Gona vezane knjige je: K 640 Razglas. — Šebreljska štedilna posojilnica bode imela občni zbor dne 9. marca 1902 ob 3. uri popoldne v uradni sobi. Dnevni red: 1. Odobrenje letnih računov, 2. Sklep, kako se porabi dobiček. K obilni udeležbi vabi Odbor. Šebrelje, dne 2. marca 1902. Socijalne drobtinice. O zasebni lasti. — 26. Posebna vrsta menja vu ih pogodb so po-sojivne pogodbe, ki so dandanes obilen vir zasebne lasti. Tisoč in tisoč ljudi živi in bogati brez dela s samimi obrestmi in dividendami, katere jim nesejo glavnice (kapital!). Kaj naj rečemo na to? Nimamo namena, da bi o tein obširno pisali, podati hočemo le na kratko katoliški nauk o obrestovanju. Že sv. pismo starega zakona uči, da nimamo posojati bratu na obresti, ne žita, ne kake druge stvari1). Tu nauk je Kristus potrdil'). Kar pa je Kristus učil, uči v vseli časih sv. katoliška cerkev, učili so v vseh časih sv. očetje in učijo še dandanes katoliški učenjaki. Vsi se v tem vjeinljejo, da so obresti kol o brest i oderuške in da ne smemo od posojila samega na sebi terjati obresti. Povračilo mora biti enako posojilu, kakor je A = A. Tako zahteva tudi naravni zakon! Razum pravi, da je treba dali enako za enako. Obresti od posojila samega na sebi so tedaj prepovedane že po naravnem zakonu. Ali je prepovedana odškodnina za posojilo? Ne! Odškodnina za resnično škodo, katera je združena s posojilom, je dovoljena. Za A -j- škodo a smemo po pravici terjati A -f odškodnino u. To škodo, katero vtegnemo imeti pri po-sojevanju, imenujejo moralisti damnum emmergens1) in lucrum cessans*). Nekateri moralisti navajajo še druge vzroke, s katerimi hočejo opravičiti obre-stovanje, toda vsi drugi vzroki razun resnične škode, so več ali manj gole fraze. Tak je katoliški nauk! Ge pogledamo nekoliko po svetu, vidimo, da je ta nauk skoraj popolnoma pozabljen. Dandanes je obrestovanje v cvetu. Sv. cerkev je sicer izjavila, da naj spovedniki v sedanjih zmedenih časih nikar ne vznemirjajo ljudi radi obresti, čeprav bi bile obsodbe vredne, vendar si moramo prizadevati, da presečemo žilo oderuškemu obrestovanju. Ta namen imajo v prvi vrsti Raifleisnove posojilnice, katere priporoča tudi sv. Oče Lev XIII. Vse obrestovanje naj se polagoma omeji na posojilnice. Tako izpodmaknemo tla oderuhom. Naloga posojilnic pa bodi: manjšali obresti bolj ko mogoče, kajti obresti so oderuške, če so še tako majhne. Ko bi mogli med narodi edino ta katoliški nauk poživiti, bil bi s tem že rešen lep del socijalnega vprašanja. — Obresti in dividende, s katerimi brez dela živi in bogati dandanes tisoč in tisoč ljudi, so zaslužek trdega dela drugih. Izpodmuknirno tla obrestim in dividendam, pa bo delo dobilo zopet svojo pravo veljavo in ceno. Toliko naj zadostuje o posojivnih pogodbah! O darivnih pogodbah, o pode-dovanju. priposestvovanju, o kaznih in o davkih, po katerih tudi prehajajo ') Deuteron. XXIII. 119. 20. *) Luk. G. 35» 5) Damnum ei miergens jo škoda, katero provzroču posojilo. *) Lueruui cessans je dobiček, ki nam uteče radi posojila. stvari od enega lastnika na drugega, nam v razpravi o zasebni lasti pač ni treba obširno govoriti. 0000400000 Krojaška mojstra v Oufer Sc Bajt x v Gorici, ulica sv. Antona št. 7 v hiši g. J. Kopača pri okr. sodniji, Vr izdelujeta Q vsakovrstne obleke zn možke A po meri, bodisi fine ali pa V priproste. Q Priporočala sc; svojim rojakom |J v (.Sorici in na deželi, posebno pa č.duhovščini in učencem srednjih tl in ljudskih š >1 za obilna naročila. vpisana zadruga z omejeno zavezo * (Jorici, (lospuskii ulica hiš. štev. 7. VELIKA ZALOGA vsakovrstnega mamiraklurnega blaga zn žensko in moške obleke, za vsa k slan in vsak lelni čas v n n j večji kakor: siikno, pralno, prte-nino, (.11iIIon, oksfort, srovico, vsakovrstne preproge, zavese, namizne prle; nadalje vsakovrstno perilo,srajce, .liiger itd. itd. |>«> iiujnižjiEi orna(g. < imii' so sliiln,. lire/ pociilunju. Za kratek čas. Gospica v nevarnosti. — Dva gospodiča gresta po ulici. Mirno pride mlada gospica v zeleni obleki. „Glejte, glejte!'1 pravita, „dobro da ni tu nobenega osla, ker bi ji skočil na zeleno krilo ter je snedel11. Ko gospica to sliši, se obrne in reče: ,.No, sem že iz nevarnosti, ker ravnokar sta šla dva osla mimo, pa nobeden mi ni tega storil!u srebrar, v Gorici, ulica Moreli 12, priporoča prečasl. duhovščini za izdelovanje cerkvenih posod in orodja. Pripravo cerkvenega o-rodja olajšuje revnim cerkvam s tem, da daje tudi na obroke. Obroke si pa preč. p. n. gospod naročevalec sam lahko določi. •doTbz ur pa.Apajv Narodni pregovori in izreki (nabral: J. Volkov). Izbil je sodu dno. Pogledal je v strop. (Se začudil). Najboljšemu lovcu včasih puška zgreši. Kakor bi v vrbo streljal. Vsako srce svoje gorje. Je pil vodo iz sedmega studenca (Poslal moder). Tržne cene. Za 100 kg. Kava: Santos. . . K 190— do 210 — „ Sandomingo „ 270— „ 290 — „ Java . . . . „ 260 — „ 280 — „ Portorico . . „ 270-— „ 290 — „ Ceylon . . . „ 360 — „ 380— Slakdor............„ 8650 „ 90 — Špeh...............„ 120- „ 150- Petrolij v sodu . . „ 34-— „ — — „ zaboju . „ 11-60 „ 12 — Maslo surovo . . . „ 150 — „ 160 — „ kuhano . . „ 200 — „ 220 — Otrobi debele . . „ 1060 „ 1220 „ drobne . . „ 10-— „ 1120 Turšiča nova . . . „ 12 80 „ 1440 „ za hrano . „ 12 40 „ 13 — Oves...............„ 17— „ 18 — Moka ogerska: št. O K 34 —, št. 1 K 33-20, št. 2 K 32 40, „ 3 „ 31-60, „ 4 „ 31-20, „ 5 „ 3040, št. 6 K 29-40. Lekarna Prave in edine žel. kapljico z znamko sv. Antona Pado-vanskega. § Zdravilna moč teh kapljic je ne- kapljice uredijo redno prebav- ... . , . po jedno žličico (Varstvena znamka) pf)pije _ Qkye/)d helodec, store, da zgine v kratkem času omotica in ai-votna Idnost (mrtvost). Te kapljice tudi storč, da človek raje je. Cena steklenici 60 vin. Prodajajo se v vseli glavnih lekarnah na svetu. Za naročitve in pošiljatve pa jedino le v lekarni €KlSTOFOI,ETTI v Gorici. PH. MAYFARTH in dr Oglas. Na prodaj je BOŽJI GROB za veliki teden, lesen s platnom prevlečen in poslikan, visok 6 m, širok 3 m. in globok kaka 2 '/., m. Rabljen le malo. Kupni pogoji se izvedo pri stolnem župniku v Gorici. Anton Breščak Gorica, gosposka ulica št. 14, (blizu lekarne Gironcoli). lina v zalogi vsakovrstno pohištvo za vsak stan. — Oprava po najmodernejih slogih, posebno za spalne, jedilne in posetne sobe je po nemškem slogu. Bogata zaloga podob na platno in šipo z različnimi okvirji. Belgijska brušena ogledala vsake velikosti. Baz-lično pohištvo, kakor: toaletne mize, različna obešala, preproge za okna itd. Bazlične stolice z trsja in celuloida, posebno za jedilne sobe. Blazine iz strune, afriške trave, z ži-mami in platnom na izbiro ter razne tapecarije. Beči, katere se ne nahajajo v zalogi, preskrbijo se po izbiri cenikov v najkrajšem času. —Daje se tudi na obroke, bodisi tedenske ali mesečne. — Pošilja se tudi izven Gorice po železnici in parobrodih. V zalogi ima najelegatnejšo sobno opravo, na katero se še posebej opozarja p. n. občinstvo! d?P°°nOo°o °0°0°0 °°o?>c0o O °°ooo oO°o°o°o °o0000°00 o° o ° ffiPn Pn o ° °o 2° O o o n° o°n o katera sesedaj rabi kot hrana za živino in zlasti za isto, ki daje mleko, potrjeno od prof. dr. Pott-a v Monakovem (Bavarsko). Dobiva se na prodaj edino pri trgovcu Josipu Komelu, ulica proti Soškemu mostu št. (»7 (prej K. Sirk) in podružnici v Stolni ulici št. -1. Uzorci z navodili »o razpošiljajo brezplačno. dobrota za vsaKo družino se i izKazuje uporaba = / Kathreiner-Kneihpove\ — sladne Kave. \ Nobena skrbna gospodinja naj se ne pomišlja dalje uvesti to zdravo pijačo. - Najbolj priperočna primes in naj- (l boljše nadomestilo za zrnatoKavo. \ Kathreiner-Kneippova sladna Kava se dobiva pristna samo v izvir-nlhzavojiKih zvarstvenoznamKo T?>župniK Knelpp« In imenom = C'i?? Kathreiner. UuBJblllU VUDUCIlC OVUUG Za pristnost jamčim z 2000 K Priporočam se prečastiti duhovščini, slavnemu p. n. občinstvu. Sveče za pogrebe po zelo nizki ceni. Med pitanec in navadni po zelo nizki ceni. Z odličnim spoštovanjem -r -vr J. Kopač, svečar v Gorici, ulica sv. Antona