Razprave GDK: 308:96 Organizacija in stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji na delo Organization of Transport and Travel Expenses for Workers in lmmediate Forest Management Darij KRAJČ I Č * , Iztok WINKLER** Izvleček; Krajčič, D., Winkler, 1. : Organizacija in stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji na delo. Gozdarski vestnik, št. 10/1999. V slovenščini, s povzetkom v angleščin i , cit. lit. 5. Prevod v angleščino : Eva Naglič. Prevoz ljudi na delovišče in nazaj je v gozdni proizvodnji zahteven organizacijski in stroškovni problem. V Sloveniji se 60% gozdnih delavcev na delo v gozd vozi neposredno od doma. 40% delavcev se vozi na delo z lastnimi vozili, drugi pa z vozili, ki so last gospodarske družbe. Poprečna prevozna razdalja v eno smer znaša 24 km. Tudi 80 % strokovno-tehniških delavcev uporablja za prevoz v gozd lastna vozila. Za lasten prevoz na delo v gozd dobijo delavci nadomestilo, ki znaša polovico kilometrina . Stroški prevoza vseh delavcev v neposredni gozdni proizvodnji z vozili, ki so last gospodarske družbe, so, preračunano na posameznega delavca, za 40 % višji, kot če delavci uporabljajo lastna vozila . Prednosti kolektivnega prevoza na delo le stežka odtehtajo višje stroške. Skupni stroški prevoza vseh-delavcev v neposredni gozdni proizvodnji predstavljajo 5-6 % vrednosti tržne proizvodnje gozdnih lesnih sortimentov. K•ljučne· besede:.. gozdna proizvodnja, prevoz delavcev, stroški, racionalizacija. Abstract~ Krajčič, D., Winkler, 1.: Organization of Transport and Travel Expenses for Workers in lmmediate Forest Management. Gozdarski vestnik, No. 1 O /1999. ln Slovene with a summary in English, lit. quot. 5. Translated into English by Eva Naglič. Transport of workers to work and back is a demanding problem in immediate wood production from organizational point of view and because of its expenses. 60 percent of forest workers in Slovenia come to work directly from home. 40 percent ofworkers come to work with their own vehicles , whereas the others use the vehicles owned by the company. Average one-way distance of transportation is 24 kilometres. 80 percent of skilled-technical workers also use their own means of transport, the vehicles that they own. For that purpose, the workers are compensated in the amount of half of the allowance for traveling expenses otherwise recognized for the use of their own vehicles. The expenses accounted per person for all the workers in immediate wood production using the vehicles owned by the company are 40 percent higher as they would have been for them by using their own vehicles. Advantages of the organized transportation with company owned vehicles can hardly overweight higher expenses. Total expenses of transport in immediate wood production for all the workers make five to six percent of market value of production of forest .assortments. Key words: immediate wood production, transport of workers, expenses, rationalization. *asist. mag., D. K., univ. dipl. inž. gozd., Biotehniška fakulteta, Oddelek za gozdarstvo in obnovljive gozdne vire, Večna pot 83, Ljubljana. SLO **prof. dr., l. W., univ. dipl. inž. gozd., Biotehniška fakulteta, Oddelek za gozdarstvo in obnovljiva gozdne vire, Večna pot 83, Ljubljana, SLO 450 1 UVOD INTRODUCTION Prevoz ljudi na delovišče in nazaj je pri organizaciji vsake proizvodnje zahteven organizacijski in stroškovni problem. še posebno je izrazit v gozdni proizvodnji, kjer praviloma ni možnosti javnega prevoza. Včasih smo ta problem reševali z nastanitvijo delavcev v gozdu, z večjo odprtostjo gozdov s cestami in z uvajanjem vozil za prevoz ljudi na delovišče v gozd pa smo to opustili. Gozdni in strokovno-tehniški delavci se danes dnevno vozijo na delo v gozd z lastnimi vozili ali z vozili, ki so last gospodarske družbe. 2 OPREDELITEV PROBLEMA 2 IDENTIFICATION OF A PROBLEM Organizacija prevoza gozdnih in strokovno-tehniških delavcev na delo- višče mora biti takšna, da ob čim manjših stroških zagotovi: GozdV 57 (1999) 1 O Krajčič , D .. Winkler, 1.: Organizacija 1n stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji na delo -varen prevoz delavcev v gozd, - optimalno izrabo delovnega časa, - hitre intervencije v primeru delovne nezgode, - hitro in učinkovito ukrepanje v primeru okvar delovnih sredstev. Podjetje ima pri organizaciji prevoza tri možnosti: - prevoz v gozd si delavci zagotavljajo sami, - prevoz v gozd organizira podjetje s svojimi vozili, - kombinacija navedenih možnost!. Pri tem se postavlja vprašanje prednosti in slabosti ter stroškov posa- meznih možnih organizacijskih oblik. 3 METODA RAZISKOVANJA 3 METHOD OF RESEARCH Sedanje razmere pri prevozu delavcev v gozdarskih gospodarskih druž- bah in njihova razvojna razmišljanja smo proučili s pomočjo anketnega vprašalnika, ki smo ga poslali na 14 gozdarskih gospodarskih družb. Odziv je bil zelo dober, saj se jih je odzvalo 12. V tej študiji štejemo za gozdne delavce tiste delavce, ki opravljajo v gozdni proizvodnji fizična dela pri pridobivanju lesa ter prl gojen ju oziroma varstvu gozdov, za strokovno-tehniške delavce v neposredni gozdni proiz- vodnji pa tiste delavce, ki neposredno organizirajo in vodijo gozdno proiz- vodnjo (vodje organizacijskih enot, vodje proizvodnje, delovodje, odprem- niki in drugi strokovno-tehniški delavci v neposredni gozdni proizvodnji). Oboje delavce skupaj prikazujemo kot delavce v neposredni gozdni proiz- vodnji. Pri izračunu poprečij smo podatke ponderirali s številom gozdnih delavcev v neposredni gozdni proizvodnji . Stroške prevoza smo izračunali z modelne kalkulacije za osebno vozilo s štirikolesnim pogonom ter za šestsedežni kombibus, oboje po cenah v avgustu 1999 (cene so brez davka na dodano vrednost). Študij primera smo izvedli z metodo polletnega spremljanja analitskih kantov večjega števila vozil za prevoz delavcev. 4 PREGLED ORGANIZACIJE PREVOZOV V SLOVENIJI 4 REVIEW OF ORGANIZED TRANSPORT IN SLOVENIA Razmere za gospodarjenje v slovenskih državnih gozdovih so zaradi naravnih razmer pa tudi zaradi organizacijskih navad zelo pestre. Zato tudi organizacija prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji ni povsod enaka. Večina gozdnih delavcev (60 %) se vozi na delovišče v gozd neposredno od doma, več kot tretjina (38 %) pa se mora najprej pripeljati do zbirnega mesta. Zelo malo gozdnih delavcev se vozi na delovišče iz nastanitvenega centra. 40% gozdnih delavcev se vozi na delovišče z lastnim prevoznim sredst- vom, ostali pa z vozilom, ki je last gospodarske družbe. Približno polovica gospodarskih družb kombinira obe obliki prevoza, nekaj več kot četrtina jih ima organiziran prevoz samo z vozili, ki so last družbe, v ostalih družbah pa za prevoz poskrbijo delavci sami. Družbe, ki imajo organiziran prevoz le z lastnimi vozili, praviloma delujejo v težjih (alpskih) delovnih razmerah (na gozdnogospodarskih območjih Slovenj Gradec, Kranj, Nazarje in Bled). GozdV 57 (1999} 10 451 Krajčič , D .. Winkler, 1. : Organizacija m stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji n3 delo Preglednica 1. Struktura vozil, ki so last gospodarskih družb. za prevoz gozdnih delavcev Table 1: Structure of the vehicles for transport of forest workers working in immediate wood pro- duction, owned by the compa- nies 452 Poprečno se v enem vozilu, ki je last gozdnega delavca, vozi 1 ,5 delavca, v vozilu gospodarske družbe pa 4,9. To pomeni, da gozdni delavci, ki se na delovišče vozijo z lastnimi vozili, z nadomestilom za prevoz (polovična vrednost kilometrine) ne morejo pokriti kalkulativnih stroškov prevoza . Drugače je z vozili gospodarskih družb, ki so bistveno bolje zasedena, hkrati pa gospodarske družbe uporabljajo tudi vozila, ki imajo več sedežev (pre- glednica 1 ). Tip vozila Delež v skupnem številu vozil Type of vehicle Percentage in total No. of vehicles Osebno vozilo 2 x 4 1 Personal vehicle 2 x 4 27,6% Osebno vozilo 4 x 4 1 Personal vehic/e 4 x 4 1 12,2% Kombibus 2 x 4 1 Minibus 2 x 4 1 56,1% 1 Kombi bus 4 x 4 1 Minibus 4 x 4 4,1% Skupaj imajo anketirane gospodarske družbe 98 vozil za prevoz gozdnih delavcev, ki jih vozi eden od delavcev, izjemoma pa delovodja. V 2/3 družb dobi voznik za to nadomestilo, drugod pa ne. Kriterij za izračun nadomestila je večinoma porabljen čas za prevoz oziroma prevozna razdalja . Nado- mestilo vozniku znaša mesečno v poprečju 11.022 SIT (od 6.949 do 15.079 SIT) (bruto strošek podjetja) oziroma 13,90 SIT/km (od 6 do 21,70 SIT/ km). Za vzdrževanje vozila skrbi voznik, stroške vzdrževanja pa krije gospodarska družba. Poprečna razdalja prevoza gozdnih delavcev na delovišče znaša 24 km (15-30 km) v eno smer, kar je nekaj manj, kot smo upoštevali doslej (26 km) pri izračunu stroškov gozdnega dela (WINKLER J KRAJČIČ 1999). V več kot polovici gospodarskih družb (64 %) imajo interni akt, ki predpisuje, da mora biti vozilo ves čas na delovišču. Strokovno-tehniški delavci v neposredni gozdni proizvodnji uporabljajo za prevoz na delovišče skupaj 118 vozil, največ lastnih (80 % ). V dveh od dvanajstih anketiranih gospodarskih družb uporabljajo izključno službena vozila, v štirih izključno vozila, ki so last delavcev, v ostalih pa kombinirajo. Poprečno mesečno prevozno razdaljo kaže preglednica 2. Največ prevozijo vodje organizacijskih enot, kar nekoliko preseneča, ker je delež njihovih terenskih dni letno zelo verjetno nižji kot pri vodjih proizvodnje. V tej kategoriji so tudi razpeni največji. Obračunana prevožena razdalja je večinoma enaka dejansko prevoženi razdalji (58%), ponekod pa imajo razdaljo prevoza določeno z normativnim aktom družbe in znaša mesečno za vodje organizacijskih enot v poprečju 1.479 km (800-3.760 km), za delovodje pa 977 km (660-1.297 km). Kriteriji, ki jih pri tem upoštevajo, so zlasti: - število terenskih delovnih dni in poprečna prevožena razdalja, - izvršitev letnega plana, -položaj obrata glede na oddaljenost delovišč, - teritorialna razdrobljenost delovišč, - kakovost cest. 5 STROŠKI PREVOZA 5 TRAVEL EXPENSES Pokrivanje stroškov prevoza delavcev na delo in z dela je opredeljeno v 1 05. členu Kolektivne pogodbe za gozdarstvo ( 1994, 1995 ), ki določa, da pripada delavcu povračilo stroškov za prevoz na delo in z dela v višini GozdV 57 (1999) 10 Krajčič, D. , Winkler, 1.: Organizacija in stroški prevoza delavcev \i neposredni gozdni proizvodnji na delo najmanj 60% stroškov javnega prevoza, če pa ta ni organiziran, pa delavcu pripada polovična vrednost kilometrina. Pri kalkulaciji stroškov gozdnega dela upoštevamo: - za gozdnega delavca polovično vrednost kilometrina za prevoz od doma v gozd- zajeto v količniku splošnih stroškov delavca (vzporednih stroškov plač); -za strokovno-tehniške delavce polovično kilometrina za prevoz od doma do sedeža organizacijske enote (obrata) - zajeto v količniku splošnih stroškov delavca, prevoz z obrata do gozda pa krijemo v breme materi- alnih stroškov poslovanja in je zajet v količniku splošnih stroškov gospo- darske družbe; - za ostale strokovne, administrativne in pomožne delavce polovično kilo- metrina za prevoz od doma do sedeža organizacijske enote (obrata) - zajeto v količniku splošnih stroškov delavca. Zavod za gozdove Slovenije rešuje problematiko uporabe lastnih vozil v službene namene z izplačilom normirane kilometrina, ki je odvisna od delovnega mesta, revirja in krajevne enote. Tako znaša poprečna prevc- žena razdalja po asfaltnih in makadamskih cestah 28 krn/dan v eno smer ( 13-52 km/ dan), poprečna razdalja po makadamskih cestah 9 km/ dan (3 do 23 km/ dan), poprečna razdalja po asfaltnih cestah pa 18 km/dan (3 do 47 km/dan) (VESEL 1998). Prevožena razdalja je torej pri delavcih Zavoda za gozdove Slovenije za 4 km daljša od razdalje prevoza gozdnih delavcev na delovišče, kar je posledica zlasti večje oddaljenosti delovnega mesta od gozda. 5.1 Stroški prevoza, kadar delavci uporabljajo lastna vozila 5.1 Travel expenses for workers using their own vehicles 5.1.1 Stroški prevoza gozdnih delavcev 5.1.1 Travel expenses for forest workers Stroške izračunamo po določilih Kolektivne pogodbe za gozdarstvo (polovična vrednost kilometrina) za vsakega delavca posebej in jih izpla- čujemo mesečno v breme materialnih stroškov. Višina stroškov lahko variira med delavci v eni gospodarski družbi oziroma med njimi le zaradi različnih prevoznih razdalj in števila dejanskih delovnih dni. Na državni ravni upo- števamo poprečno dnevno prevozno razdaljo 48 km, letni stroški prevoza pa pri 197 delovnih dneh znašajo 169.924 SIT (1 07,80 S IT/delovno uro sekača, ki znaša 2.425 SITih; WINKLER 1 KRAJČIČ 1999). Gozdni delavci se navadno dogovorijo za skupen prevoz na delovišče, tako da za kritje stroškov prevoza združijo nadomestila in jih dajo lastniku vozila. Ta rešitev daje pozitivne ekonomske učinke za lastnika vozila šele takrat, ko sta v vozilu v poprečju več kot dva delavca, ker so zaradi večjega deleža makadamskih in ponekod slabše vzdrževan ih gozdnih cest stroški prevoza višji kot na asfaltnih cestah. 5.1.2 Stroški prevoza strokovno-tehniških delavcev 5.1.2 Travel expenses for skilled-technical workers Stroški prevoza strokovno-tehniških delavcev so sestavljeni iz stroškov prevoza od doma do delovnega mesta in z delovnega mesta v gozd. V praksi se delavci velikokrat vozijo tudi neposredno od doma v gozd. Pri prevozu od doma do delovnega mesta (obrata) ima delavec po kolektivni GozdV 57 (1999} 10 453 Krajčič. D., Wink ler, L: Organizacija in strošk prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnj i na delo Preq lednica 2: Stroški prevoza strokovno-tehniških delavcev v gozd z vozili, ki so last delavcev "fabie ~: Travel expenses into the forest for ski/led-technical workers using their own -..rehicles Vodje organizacijskih enot Managers of organizational units Delovodja 1 Foremen Drugi strokovno-tehniški delavci v neposredni gozdni proizvodnji Other ski/led-technical workers in immediate wood production Pregledn ica 3: Letni stroški pre- voza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji na delo Tab te J · Annuaf expenses in immediate wood production for workers traveling to work Gozdni delavci 1 Forest vtorkers Vodje OE 1 OU managers Delovodje 1 Foremen Drugi strokovno-tehniški delavci Other ski/fed-technical workers Odpremniki 1 Dispatchers Ostali 1 Others Skupaj 1 Total 1 1 1 pogodbi pravico do kritja 50% kilometrine. Stroške prevoza od delovnega mesta do delovišča pa mora delodajalec kriti v celoti, s polno kilometrina oziroma z uporabo službenih vozil. Izračun stroškov prevoza za vse strokovno-tehniške delavce je razme- roma težaven, ker je odvisen od deleža terenskih delovnih dni v skupnem letnem fondu delovnih dni in od razdalje od doma do gozda. Na podlagi ankete za državno poprečje v neposredni gozdni proizvodnji domnevamo: Poprečno mesečno (km) S IT/km Letni stroški (SIT) Monthly average (km) Annualexpenses(SID 1.239 (450-2.097) 1 35,94 534.356 1.073 (800-1 .800) 35,94 462.763 660 (250-1 .300) 35,94 284.645 Za odpremnike lesa domnevamo, da se do obrata pripeljejo z javnim ali svojim prevoznim sredstvom, pri izračunu pa iz praktičnih razlogov upoštevamo polovično vrednost kilometrine na razdalji 16 km (letno torej 213 dni x 16 km x 17,97 SIT/km = 61.242 SIT). V gozd se odprem niki vozijo s kamioni za prevoz lesa. Za druge administrativne delavce v neposredni proizvodnji domnevamo javni prevoz do obrata (16 km), zaradi poenosta- vitve pa ga obračunamo s polovično vrednostjo kilometrine (letno torej 213 dni x 16 km x 17,97 SIT/km = 61.242 SIT). 5.1.3 Skupni stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proiz- vodnji z lastnimi vozili 5.1.3 Total expenses for workers in immediate wood production, traveling to work with privately owned vehicles Skupne stroške prevoza v neposredni gozdni proizvodnji tako predstavlja seštevek stroškov prevozov vseh delavcev v neposredni gozdni proizvodnji (preglednica 3). Letni str. na delavca išt. delavcev v Sloveniji* Letni stroški Stroški gozd. delavca Annual expenses Number of workers Ann ua/ Expenses per hour of per worker in Slovenia* expenses the forest worker (SIT) (SIT) (SITih) 169.924 950 161.428.104 107,82 534.356 43 22.977.305 15,35 462.763 77 35.632.785 23,80 284.645 36 10.247.213 1 6,84 61 .242 65 3.980.714 2,66 61.242 80 1 4.899.341 3,27 1 1251 239.165.461 159,74 k Vir 1 Source: WINKLER 1 KRAJČIČ 1997 154 Skupni stroški prevoza vseh delavcev v neposredni gozdni proizvodnji na delo predstavljajo 6,6% prodajne cene delovne ure sekača, pri čemer tretjino vseh stroškov prevoza predstavljajo stroški prevoza neproizvodnih delavcev. GozdV 57 (1999) 10 Krajčič. D .. Winkler, 1. : Organizacija m stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvod:lJI na delo 5.2 Stroški prevoza, kadar delavci uporabljajo vozila, ki so last gospodarske družbe 5.2 Travel expenses for workers using vehicles owned by the company 5.2.1 Stroški prevoza gozdnih delavcev 5.2.1 Travel expenses for forest workers Pri izračunu stroškov upoštevamo 6-sedežno vozilo, ki ima poleg pro- stora za potnike še ločen prostor za gorivo, mazivo, motorne žage in drugo orodje (preglednica 4 ). Stroškovna postavka 1 Expense account item Preglednica 4: Kalkulacija nepo- srednih stroškov prevoza s 6- sedežnim osebn im vozilom (neto vrednosti v avgustu 1999, brez davka na dodano vrednost) Table 4: Calculation for direct travel expenses for six seafs personal vehicle (net values, without VAT, for August of 1999) S IT/km Gorivo: poraba 14 1/100 km, cena 96,47 SIT/1 J Fuel: consumption 1411100km, price 96.47 SITI/ 13,51 Mazivo: 15 % vrednosti goriva 1 Lubricant: 15 % ofthe fuef value Gume: poraba 1 garniture gum (4 kosi) na 15.000 km. cena 11 .933 SIT/kom Tyres: one set ( 4 pieces) of tyres used per 15, OOOkm, price 11,933 S/Tiset Amortizacija: nabavna vrednost 2.494.202 SIT, 6 let, 235 dni x 48 km = 11.280 krn/leto Depreciation: purchasing price 2,494,202, 6 years, 235 days x 48km = 11,280kmlyear Likvidacijska vrednost: 20 % nabavne vrednosti 1 Liquidation value: 20 % of purchasing value Obresti na vloženi kapital: ?-odstotna letna obrestna mera Jnterests per capital invested: 7 % annual interes! rate Vzdrževanje: 60 % amortizacije J Maintenance: 60 % of depreciation value Zavarovanje in registracija (brez kasko zavarovanja) Compulsory car insurance (withoul ful/ coverage) and registration Lastno vzdrževanje (izpad produktivnega časa): 8 ur na mesec, 2.421 SITih Maintenance (loss of production time): 8 hours per month, 2,421 SITih Nadomestilo vozniku: 11.022 SIT/mesec 1 Compensations to the driver: 11,022 SJT/month Skupaj 1 Total Pri izračunu letnega fonda prevoženih kilometrov smo upoštevali 235 dni, ker izostanki delavcev (razlika do 197 delovnih dni) ne nastopijo sočasno za vse delavce, prevozno razdaljo pa povzemamo po anketi . Pri kalkulaciji stroškov smo poleg ustaljenih postavk upoštevali tudi čas, ko delavec med rednim delovnim časom skrbi za vozilo (registracija, vzdr- ževanje) in nadomestilo vozniku za prevoz skupine, pri čemer smo upo- števali le neposredne stroške (bruto urna postavka s prispevki delodajalca). Obe postavki skupaj predstavljata skoraj 30 % neposrednih stroškov pre- voza. Stroški na kilometer so razmeroma visoki predvsem zaradi majhnega števila prevoženih kilometrov. že pri prevoženih 30.000 kilometrih in zato nekoliko višjem strošku vzdrževanja (80% amortizacije) bi bili stroški samo še 56 S IT/km. Vemo pa, da v praksi vozilo med delovnim časom ostane v gozdu in z njim ni možno opravljati dodatnih storitev. Letni stroški takšnega vozila znašajo 1.321.370 SIT (117,14 SIT/km x 11 .280 km) . V njem se poprečno pelje pet delavcev. ker izostanki ne nastopijo za vse delavce hkrati. Tako znašajo letni stroški prevoza 264.274 S IT/delavca oziroma 168 SIT/delovno uro sekača (6,9 % prodajne cene delovne ure sekača) brez stroškov prevoza do zbirnega mesta. 5.2.2 Stroški prevoza strokovno-tehniških delavcev 5.2.2 Travel expenses for skilled-technical workers Pri prevozu strokovno-tehniških delavcev domnevamo, da se ti do obrata pripeljejo z javnim ali lastnim prevoznim sredstvom, v gozd pa z vozili, ki GozdV 57 (1999) 1 O 2,03 2,48 36,85 1 -7 ,37 1 9,54 22 ,11 5,67 20,60 11 ,.73 117,14 4 55 KraJčič . D., Winkler. 1. : Organizacija in stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji na delo so last gospodarske družbe. Pri odpremnikih lesa in drugih delavcih na obratu upoštevamo le prevoz do obrata. Kalkulacije smo izdelali za osebno vozilo s poganom 4 x 4 (preglednica 5). Stroškovna postavka 1 Expense account item S IT/km Gorivo: poraba 121/100 km, cena 92,94 SITil 1 Fue/: consumption 121/100km, price 92.94 SITI/ 11,15 Mazivo: 15 % vrednosti goriva 1 Lubricant: 15 % of the fuel value 1.,67 · Gume: poraba 1 garniture gum (4 kosi) na 15.000 km, cena 11.345 SIT/kom. 1 2,44 Tyres: 1 set (4 pieces) of tyres used per 15,000km, price 11,345 S/T/set Amortizacija: nabavna vrednost 1.21"8.992 SIT, 6 let, 1.073 krn/mesec 16,56 Depreciation: purchasing price 1,278,992, 6 years, 1,073 kmlyear ~vidacijska vrednost: 20 % nabavne vrednosti 1 Liquidation value: 20 % of the purchasing price -3,31 Obresti na vloženi kapital: ?-odstotna• letna obrestna mera 4,28 lnterests per capital invested: 7 % annual interesi rate Vzdrževanje: 60 % amortizacije 1 Maintenance: 60 % of depreciation va/ue 9,93 Zavarovanje in registracija (brez kasko zavarovanja) 1 3,94 Compulsory car insurance (without fu/1 coverage) and registration Skupaj 1 Total Preglednica 5: Kalkulacija nepo- srednih stroškov prevoza z osebnim vozilom 4 x 4 (neto vrednost, cene v avgustu 1999, brez davka na dodano vrednost) Table 5: Calculation for direct fravel expenses with personal vehicle 4x4 (net value, without VAT, prices for August 1999) ::>reg lednica 6: Stroški prevoza 5trokovno-tehniških delavcev v ~ozd z vozili , ki so last gospo- jarske družbe Table 6: Travel expenses for >ki/led-technical workers to the 'orest by vehicles owned by the -;ompany ~56 1 46,66 Letni fond prevoženih kilometrov smo dobili z anketo o prevozih delavcev na delo. Strokovno-tehniški delavci za prevoz v gozd z vozilom, ki je last gospodarske družbe, ne dobijo nadomestila tako kot gozdni delavci. Prav tako čas, ki ga porabijo za vzdrževanje vozila, ne predstavlja izpada pro- duktivnega časa kot pri gozdnih delavcih. Zato teh dveh stroškovnih postavk v kalkulaciji neposrednih stroškov prevoza strokovno-tehniških delavcev ni, kar zmanjšuje celotne stroške. Kljub temu je razmeroma visoka vrednost kilometrine spet posledica majhnega števila prevoženih kilometrov. Letne stroške prevoza strokovno-tehniških delavcev v gozd z vozili, ki so last gospodarske družbe, kaže preglednica 6. Poprečno mesečno~ S IT/km Letni stroški Monthly average* Annual expenses (km) (SIT) Vodja organizacijske enote 955 46,66 534.724 Organlzational unit manager 1 Delovodja. 1 Foreman 789 46,66 441 .777 Drugi strokovno-tehniški delavci! 376 1 46,66 210.530 Other skif/ed-technical workers ] 1 *Vir: Podatki ankete, zmanjšani za prevoz od doma do obrata (delovnega mesta) "Source: SuNey data reduced for the travel from home to the place of work Stroške prevoza strokovno-tehniških delavcev do obrata izračunamo enako kot stroške prevoza odpremnikov in administrativnih delavcev v neposredni gozdni proizvodnji. 5.2.3 Skupni stroški prevoza v neposredni gozdni proizvodnji 5.2.3 Total travel expenses in immediate wood production Skupni stroški prevoza vseh delavcev v neposredni gozdni proizvodnji na delo z vozili, ki so last gospodarske družbe, predstavljajo 9,2 % prodajne cene delovne ure sekača. To je za 2,6 odstotne točke ali za 40% več kot pri prevozu z lastnimi vozili. Pri gozdnih delavcih je razlika še večja in znaša kar 56%. Razlika še naraste, če prevozi niso optimalno organizirani (za- sedenost je slabša od pred postavljene, razpored delavcev in delovišč ni optimalen). Optimalno organizacijo pa je v praksi zelo težko zagotoviti. ker GozdV 57 (1999) 10 : Krajčič , D .. Winkler. 1.: Organizacija in stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji na delo nanjo vpliva vrsta motečih dejavnikov (razpršenost delovišč, sečnja slu- čajn ih pripadkov, izpadi ... ). Prevoz do obrata Prevoz v gozd št. delavcev v Letni stroški SITih (SIT/delavca) (S IT/delavca) Sloveniji* Transport to the Transport to No. of place of work the forest workers in (SIT/worker) (S/T/worker) Slovenia* Gozdni delavci 1 Forest workers o 264.274 950 Vodje OE 1 OU managers 61 .242 534.724 43 Delovodje 1 Foremen 61.242 441 .n7 77 Drugi strokovno-tehniški delavci 61.242 210.530 36 Other sldlfed-technical workers Odpremniki 1 Dispatchers 61.242 o 65 Ostali 1 Others 61.242 o 80 Skupaj 1 Total 1251 * Vir 1 Source: Winkler 1 Krajčič 1997 5.3 Stroški prevoza pri kombinaciji vozil, ki so v lasti delavcev in vozil, ki so v lasti gospodarske družbe 5.3 Travel expenses for vehicles that are in combination either owned by the workers, or by the company Pri kombinaciji organizacije prevoza je možno kombinirati: - lasten in služben prevoz vseh delavcev, - lasten prevoz gozdnih delavcev in služben prevoz strokovno-tehniških delavcev in obratno. Na podlagi elementov, ki smo jih uporabili v prejšnjih poglavjih, zlahka izdelamo kalkulacije stroškov prevoza v konkretnih razmerah in konkretni gospodarski družbi. 5.4 Stroški prevoza delavcev v konkretnem primeru (študij primera) 5.4 Travel expenses for workers ina concrete example (case study) Kratka analiza stroškov prevoza je pokazala, da so le-ti relativno visoka postavka v prodajni ceni ure sekača. Stroški so najnižji pri prevozu z vozili, ki so last delavcev. Z veča njem deleža vozil, ki so last gospodarske družbe, se stroški prevoza povečujejo . Kljub temu se večina gospodarskih družb odloča za prevoz delavcev z vozili, ki so last gospodarske družbe, kar velja zlasti za prevoz gozdnih delavcev. Tako je tudi v Gozdnem gospodarstvu Nazarje, ki smo ga izbrali za konkretno proučitev problematike prevoza gozdnih delavcev. 5.4.1 Opis stanja 5.4.1 Description of the situation Gozdno gospodarstvo Nazarje letno poseka in spravi okrog 25.000 m3 lesa in opravi 1.600 dnin gojitvenih del. Za prevoz gozdnih delavcev v gozd ima organiziran prevoz z vozili, ki so last gospodarske družbe, strokovno- tehniški delavci pa uporabljajo lastna vozila. Vozniki, ki vozijo vozila, dobijo za to nadomestilo za dejansko porabljen čas. Za analizo primera smo najprej grobo ugotovili relacije in zasedenost prevoznih kapacitet in z GozdV 57 (1999) 10 (SIT) delavca Ann ua/ SIT/worker's expenses ho ur (SIT) 251.060.310 167,69 25.626.510 17,12 38.732.435 25,87 9.783.780 6,53 3.980.714 2,66 4.899.341 3,27 334.083.092 223,14 Preglednica 7. Letni stroški pre- voza v neposredni gozdni proiz- vodnji pri uporabi vozil, ki so v lasti gospodarske družbe Table 7: Annuaf travel expenses in immediate wood production when using vehicles owned by the company 457 58 Kraj čič , D .. Winkler, 1. : Organizacija in stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnj i na delo reorganizacijo takoj izločili tri vozne enote. Za preostale smo nastavili analitske konte (stroškovne kartice) in za vsako vozilo spremljali porabo nekaterih prvin in njihovo denarno vrednost. Pri tem ima podjetje dve možnosti: ali se odloči, da analitske konte vodi knjigovodstvo podjetja (vsako vozilo nastopa v glavni knjigi kot posebno stroškovno mesto), ali pa jih oblikuje zunaj sistema knjigovodstva. Vsaka od odločitev ima tako dobre kot slabe lastnosti. Odločili smo se za drugo možnost. Kartice so vodili vodje proizvodnih enot, podatke zanje pa smo pridobivali iz dveh virov. Prvi vir so bili izpisi iz mehanič~e delavnice in skladišča, ki so posredovali mesečne zbirnike za posamezno vozilo (nabavo smo po- polnoma centralizira li in jo preusmerili skozi skladišče). Drugi vir je obliko- vala obratovna materialna knjigovodkinja, ki je zbirala vse ostale stroške (nadomestila voznikom za prevoz in druge račune, ki niso šli skozi skladišče ali mehanično delavnico). Letne fiksne stroške (amortizacija, registracija, zavarovanje) smo razmejevati mesečno. Raziskavo smo opravili v letu 1998, ko še ni bilo davka na dodano vrednost, zato stroški vsebujejo davke po predpisih o prometnem davku. 5.4.2 Rezultati 5.4.2 Results Zbirali smo podatke o stroških prevoza delavcev na delo za osem vozil različnih tipov, prevoznih kapacitet in starosti. Po polletnem spremljanju stroškov smo ugotovili porabo goriva ( 13,4 1/1 OO km), poprečno prevozno razdaljo v obe smeri (60.7 km), skupne stroške prevoza (5,7 mio SIT), stroške kilometra prevoza (103 SIT/km) in stroške prevoza na delovno uro sekača (203 SITih). Stroški kilometra prevoza so nekaj manjši, kot kaže kalkulacije (preglednica 4), preračunano na delovno uro sekača pa za 14,7 % večji (daljša prevozna razdalja, višje nadomestilo vozniku od poprečja) in predstavljajo kar 8,4% prodajne cene delovne ure seka ča. Brez zmanj- šanja voznega parka za tri vozne enote takoj na začetku bi bili ti stroški še bistve.no višji. Te ugotovitve so postale temelj za racionalizacijo prevozov. Le-ta bo temeljila zlasti na: -optimizaciji oddaljenosti delovišč od delovnih skupin, - optimalnem razporedu prevoznih kapacitet, - kombinaciji prevozov strokovno-tehniškega osebja in neposrednih delav- cev in zato oblikovanju večjih delovišč, pri čemer bo vodja delovišče dnevno kontroliral zgolj eno, -zamenjavi ·dotrajanih vozil z novimi, -rednih vzdrževalnih delih, za katera bo skrbel vodja proizvodnje (odpade lastno vzdrževanje, ki ga je doslej opravljal gozdni delavec). Za spremembo organiziranja prevozov (za prevoz z vozili, ki so last delavcev) se nismo odločili, ker: - so gozdne ceste marsikje v slabem stanju, -so pozimi vozne razmere zelo zahtevne in ceste velikokrat prevozne le z dobrimi vozili , sečišč v dolini pa skoraj ni, - so vozila, ki jih imajo delavci, v veliki meri neprimerna za vožnjo po gozdnih cestah, - je potreben izpit S-kategorije, ki ga veliko delavcev nima, - bi s tem morali imeti vsi delavci svoje vozilo, v resnici pa ga nimajo, GozdV 57 (1999) 10 Krajč ič , D .. Winkler, 1. : Organizacija in stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji na delo -so spravilna sredstva (traktorji, žičnice) v lasti gospodarske družbe, ki zagotavlja tudi vso oskrbo (gorivo, potrošni material, rezervne dele itd. b'i sicer moral strojnik sam voziti v gozd, za kar bi moral prejeti nadomestilo), -sodi prevoz delavcev z vozili, ki so last gospodarske družbe, v standard kakovosti urejene gozdarske gospodarske družbe. Ne glede na to ostaja način prevoza neposrednih gozdnih delavcev odprt in sprejemljiv za spremembe. Mogoče bo gospodarska družba nekoč zaradi pritiska trga ali lastnikov družbe morala uveljaviti prevoz z vozili , ki so last delavcev. 6 OCENA VIŠINE STROŠKOV PREVOZOV VSEH DELAVCEV V NEPOSREDNI GOZDNI PROIZVODNJI V SLOVENIJI 6 ESTIMATE OF TRAVEL EXPENSES FOR ALL THE WORKERS IN IMMEDIATE WOOD PRODUCTION IN SLOVENIA Oceno smo izdelali na osnovi strukture in števila zaposlenih po posa- meznih skupinah delavcev v neposredni gozdni proizvodnji (WINKLER 1 KRAJ ČIČ 1 997) in na osnovi spoznanj iz raziskave. Pri tem smo zanemarili dejstvo, da delavci v gozdarskih gospodarskih družbah ne delajo samo v državnih gozdovih, prav tako pa tudi ne, da del gozdne proizvodnje v državnih gozdovih opravijo različni podizvajalci (preglednica 8). Preg lednica 8: Ocena stroškov prevozov delavcev v neposredni gozdni proizvodnji gozdarskih gospodarskih družb Table 8: Estimate of travel ex- penses for workers in immediate wood production for the forest companies Stevilo delavcev Število delavcev, ki se vozi Letni stroški z lastnim prevozom z vozili gospodarske družbe Number of workers with Number of workers driving their own transportation their company's vehic/es Gozdni delavci 1 Forest workers 380 570 Vodje OE 1 OU managers 34 Delovodje 1 Foremen 62 Drugi strokovno-tehniški delavci 29 Other skilled-techniaal workers Odpremniki 1 Dispatchers Ostalo 1 Others Skupaj 1 Total Skupni stroški prevoza vseh delavcev v neposredni gozdni proizvodnji so veliki in zato vredni pozornosti. Stroški prevoza gozdnih delavcev pred- stavljajo 73 % skupnih stroškov prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji. Skupni stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnji v slovenskih državnih gozdovih, v katerih izvajajo dela gozdarske gospo- darske družbe, predstavljajo okoli 5-6 %vrednosti tržne proizvodnje gozd- nih lesnih sortimentov. 7 PREDNOSTI IN SLABOSTI POSAMEZNIH OBLIK ORGANIZI- RANJA PREVOZA DELAVCEV NA DELOVIŠČE 7 ADVANTAGESAND DISADVANTAGES OF SINGLE MEANS OFTRANS- PORTATION ORGANIZED FOR WORKERS TO THEIR WORKPLACE Pri tehtanju prednosti in slabosti posamezne oblike organiziranja pre- voza delavcev je pomembno, ali na to gledamo z vidika delavca ali gospo- darske družbe. Z vidika slednje lahko na podlagi opravljenih analiz stroškov GozdV 57 (1999) iO 9 15 7 (SIT) Annua/ expenses in SIT 215.207.300 23.507.154 36.252.693 10.154.534 3.980.714 4.899.341 294.001 .737 459 Krajcič . D., Winkler, 1 Organ1zacija in strosk1 prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnJI na delo in izkušenj iz prakse ugotovimo naslednje prednosti in slabosti organiziranja prevozov gozdnih delavcev z vozili, ki so last gospodarske družbe: Prednosti z vidika gospodarske družbe (lastnika družbe): Z vidika delavca: - Vozila so v boljšem stanju, redno vzdrževana in zato varnejša in zanesljivejša , kar omogoča varen in reden prihod delavcev na delo. Prednost -Vozila lahko uporabljamo tudi za prevoz goriva in rezervnih delov za gozdarske Prednost stroje iz skladišča (trgovine) v gozd ter za prevoz drugega materiala (sadike, zaščita ... ). - Vozijo lahko po slabše vzdrževani cesti in v zahtevnejših voznih razmerah. Prednost Slabosti z vidika gospodarske družbe (lastnika družbe): Z vidika delavca: - Tak prevoz je dražji od prevoza z vozili, ki so last delavcev. Nevtralno Prednost Nevtralno Nevtralno - Skrb za redno vzdrževanje ostaja gospodarski družbi . - Veže sredstva družbe (ni le tekoči strošek) . - Zmanjšuje izkoriščenost delovnega časa voznika , saj le-ta del delovnega časa porabi za vzdrževanje vozila. - Gospodarska družba vozniku navadno plačuje nadomestilo za prevoz skupine, kar je urejeno z internimi akti (kolektivna pogodba tega ne določa} . - Gospodarska družba zahteva od novih gozdnih delavcev, ki jih je velikokrat težko dobiti, dodatne pogoje: izpit S-kategorije, lastno vozilo . Prednost Slabost 460 Prevoz delavcev z vozili, ki so last gospodarske družbe, pomeni glede na obveze v kolektivni pogodbi nadstandard. Kolektivna pogodba delavcu zagotavlja samo delno pokrivanje stroškov prevoza na delo, medtem ko so stroški prevoza z vozili, ki so last gospodarske družbe, pokriti v celoti . Če se delavci vozijo na delo z lastnimi vozili in imajo za to posebno vozilo, imajo s tem vezana lastna sredstva, kar je zanje izrazito negativno. če za prevoz na delo ne bi imeli posebnega vozila, ampak bi se vozili z vozilom, ki ga sicer uporabljajo za lastne potrebe, ta slabost odpade. Takrat tudi lažje pokrivajo stroške prevoza s polovično vrednostjo kilometrine, ker z njo pokrivajo v bistvu le variabilne stroške, medtem ko gredo fiksni (amorti- zacija, zavarovanje) v breme osebne porabe delavca. Prevoz strokovno-tehniških delavcev v gozd z vozili, ki so last gospo- darske družbe, za gospodarsko družbo nima izrazitih prednosti. najizrazi- tejša slabost pa so višji stroški prevoza in vezava kapitala. 8 ZAKLJUČEK 8 CONCLUSION Stroški prevoza predstavljajo znaten del vseh stroškov gozdne proiz- vodnje. Še posebej so veliki , če gozdarska gospodarska družba za prevoz delavcev uporablja lastna vozila . Zato je treba prevoze organizirati tako, da stroške zmanjšamo na najmanjšo možno mero. Prevoz z vozili, ki so last delavcev, je cenejši od skupnega prevoza z vozili gospodarske družbe. Zato bi morale tiste gozdarske gospodarske družbe, ki opravljajo prevoz delavcev z vozili, ki so last družbe, temeljito razmisliti, ali ne bi bilo potrebno spremeniti organizacije prevoza . če to zaradi tehnoloških ali drugih razlogov ni možno, je treba prevoze delavcev v neposredni gozdni proizvodnji natančno proučiti in jih znotraj obstoječega nači na prevoza racionalizirati. GozdV 57 (1999\ 10 Krajčič , D .. Winkler. 1. : Organizacija in stroški prevoza delavcev v neposredni gozdni proizvodnj i na delo Organization of Transport and Travel Expenses forWorkers in lmmediate Forest Management Summary Transport of people to their working place and back is a demanding problem from organizational point of view and for it' s expenses. The organization of the latte.r in Slovenia is very heterog.eneous. Appmximately half of the for-estry companies com bine the ir means of transport: one part of the vehicles are owned by the workers and the other one by the companies. Companies with exclusively privately owned vehicles operate by the rule in tougher -Alpine conditions. 98 % of forest workers travel into the forest from either their home or from a gathering centre, whereas the rest of the workers travel from their lodging centre. ln totaL forestry companies use 98 vehicles for transport of their workers with average of 4.9 worker traveling per car. 40 percent of the forest workers travel to work by using the ir own vehicle, whereas the rest of the workers use company owned cars. The driver is by the ru le one of the workers that is compensated in two- thirds of the companies by the monthl:y amount (the ave rage of 11,022 SIT of gross expenses of the company month'ly or 13.90 S:IT per kilometre, respectively, whlch makes 8.6 % of commencing gross wages for forest workers by the collective agreement). Averagre transport distance in one direction is 24 kilometres. Skilled-technical workers' means of transport are mainly their privately owned vehides. The accounted transport distance s to work are mainly equal the actually covered .kilometre s, whereas some other companies use standardized monthly quotas. Where the companies offer organized transport by using the company vehicles, the total travel expenses increase for all the workers in immediate wood production by 40 percent ·in comparison to travel expenses when using private vehicles, whereas the percentage increases to 56 for forest workers only. The se expenses present 9.2 percent of selling price of working hour for wood chopper that is 2,425 SITih, and only 6.6 percent when privately owned vehricles are used for transport. Such a difference is mainly caused by a poor usage of the vehicles, as one makes less than 12,000 kilometres per year. The usage of the vehicle can not be altered as it can not be used for other services among the working hours in the woods. Furtheron, large expenses (of 32.33 SIT/km or nearly 30 percent of the allowance for travel expenses) are made by compensations to the dri·ver and costs of loss (opportunity costs) when the driver is maintaining the vehicle (taking it to a garage mechanic, and for technical check-ups), the kind of costs that are avoided when vehicles are private·ly owned. The11efore, the rational organization of transportation is of great importance in assuring a successful business for the company. The evaluation of travel expenses for all the workers in immediate wood production in Slovene state owned forests shows they amount for about 294 mio SIT, that is 5 to 6 percent of the value of the market production (sale price) of wood assortments from Slovene state owned forests. Besides higher travel expenses there are many benefits to the transport organized by the company wi,th their vehicles, that are not to be neglected: - better state of the vehicfes, that are regularly maintained and therefore safer and more reli·able to use. which makes a secure and regu lar arrival of the workers to the working place, - the vehicles may be alternatively used for transport of fuel and spare parts from the storage (store) into the forest and for transport of other materi:als (saplings, protection, .. ), - they may drive on worse maintained roads and in more demanding eart road conditions, - organized collective transport to the workplace beton gs to the quality standards of welflrregulated forestry company. VIRI/ REFERENCES VESEL, A., 1998. Avtomobili za potrebe Zavoda za gozdove Slovenije.- Diplomska naloga. Ljubljana, Biotehniška fakulteta, Oddelek za gozdarstvo, 64 s. WINKLER, 1., 1994. Nekateri elementi za izračun cene dela in splošnih stroškov gozdarskega izvajalskega podjetja.- Ljubljana, Biotehniška fakulteta, Oddelek za gozdarstvo. WINKLER, l./ KRAJČIČ, D., 1997. Kadri v gozdarskih gospodarskih družbah.- Ljubljana, Biotehniška fakulteta, Oddelek za gozdarstvo, 9 s. WINKLER, l. 1 KRAJČIČ, D., 1999. Stroški gozdnega dela v letu 1999.- Ljubljana, Biotehniška fakulteta, Oddelek za gozdarstvo, 8 s. Kolektivna pogodba za gozdarstvo. Ur. l. RS št. 68-2426/94 in št. 42-2006/95. GozdV 57 (1999) 10 461