St. 41. V Ljubljani, dne 28. septembra 1918. Leto 1. Uredništvo i Ljubljana, Miklošičeva cesta štev. 6, II. nadstropje. Upravništvo: Zadr. tiskarna, Ljub-jlana, Dunajska c. 7. RESNICA Izhaja vsako soboto. Naročnina: za celo leto 10 K, za pol leta 5 K, za mesec 1 K. Posamezna štev. 20 h. Lainlivi ljudje se brez lasti obnašalo; neprenehoma so osramočeni. Sir. 20. 28. Dr. Evsen Lampe je bil 15. m. m. nameščen v ljubljanski stolnici sv. Nikolaja za stolnega kanonika mesto rajnega kanonika dr. Ign. Žitnika. Slovensko kršč. soc. delavstvo 'iskreno pozdravlja novega kanonika, prisrčno, ker je dr. Evgeja Lampe zelo veliko deloval na polju slovenske kršč. soc. delavske organizacije. I naš list svojemu odličnemu sotrudniku in prijatelju čestita. Novi kanonik je znan po celi Sloveniji kot razborit in nad vse delaven organizator kščanske slovenske demokracije. Rojen ie bil 13. novembra 1874 v Metliki, za duhovnika je bil posvečen 22. julija 1897. Po dovršenih študijah je bil poslan mladi duhovnik na deželo duše past. Nenavadno nadarjeni mladi duhovnik je tudi kljub obilnim poslom študiral naprej kot duhovnik na deželi in kot poznejši prefekt v ljubljanskem semenišču. Ko je bil v ljubljanskem semenišču leta 1899., je zelo mnogokrat nastopal na političnih shodih Slov. kat. delavskega društva, predaval in silil na predavanja v Slov. kršč.-soc. zvezi, pisal članke v razne naše časopise in študiral doktorat. Presenečenih nas je bilo veliko, ki smo poznali takrat njegovo delo, kako da je vse to zmogel, ker za to, da je v ri-gorozih (težke izkušnje za doktorja) je le malokdo vedel. Enkrat ob nekem obisku zaradi nekega shoda ali predavanja ali predavanja ali članka, ne vem, kaj je bilo, ko je bil še v semenišču prefekt in še ni bil doktor je zasviral na glasovir in smehljaje rekel: „To je zdaj moja oštarija". Ob nedeljah ga že takrat nisi dobil v Ljubljani, bil je na shodih, kakor sploh sedanjega kanonika dr. Lampeta ob nedeljah in praznikih ne dobiš doma: predavanja in shodi na deželi tvorijo še sedaj njegov praznični in nedeljski počitek. Dr. Evgenu Lampetu je' umrl njegov stric nepozabni pisatelj, učenjak in ustanO' vitelj našega leposlovnega lista Dom in Sveta. Zazijala je z njegovo smrtjo velika vrzel. Rajni dr. Frančišek Lampe je vodil po smrti svojega prijatelja imenovanega ljubljanskega škofa deško sirotišnico Marija-nišče, ki jo je dr. Gogola ustanovil; urejeval je leposlovni list Dom in Svet, Čez noč se navadno tudi pri ve4ikih narodih ne zamaše take vrzeli. Začasno je vodil Marijanišče nekaj časa na to dr. Evgen Lampe; a volilni krogi naše stranke ki so njegove vrline poznali, so mu poverili velikansko nalogo. Kanonik, sedanji prelat Andrej Kalan, se je hotel odtegniti burni politiki, zaželel si je miru in prevzel je vodstvo Marijanišča, § lavno uredništvo .Slovenca" in »Dora in veta" se je pa poverilo mlademu dr. Evgenu Lampetu. Ko so nekje rekli dr. Kreku, preveč to za mladega gospoda doktorja, jim je odgovoril: »Zanj še premalo, še dve uredništvi bi lahko vodil." Znano je, da so naši nasprotniki dr. Evgena Lampeta neizprosno preganjali, a v boju dr. Lampe ni nikdar opešal. Dopoldne in popoldne takole do štirih je bilo posvečeno delo „Slovencu", od 4. do 7. zvečer „Dom in Svetu"; zvečer si ga videl v Slovenski krščansko socijalni zvezi, kjer je vodil dve zimi zvečer govorniškosocijalni tečaj z diskusijami. Shode in predavanja je večkrat prirejal med tednom v Ljubljani, sej n. pr. v Zadružni Zvezi, v Gospodarski Zvezi, v Vzajemnem Podpornem društvu in v Slov, kršč. soc. zvezi ni nikdar zamujal. Bil je urednik dnevnika in leposlovnega mesečnika, a znal si je utrgati čas, da je kot tajnik vodil vsa pripravljalna dela za drugi in tretji katoliški shod. Dva lista je vodil in sam največ pisal vanja, jima dal popolen pečat svojega uma in značajne, neustrašene možatosti bodisi kot katoliški bogoslovec, bodisi kot socijolog, bodisi kot organizator in kot splošno priznani leposlovni veščak, a dobil je še časa, da je vodil vsa tista posla, ki jih zdaj izvajata tajništvi S. L. S. in tajništvo S. L, S. v Ljubljani. Članku, ki je vzbudil vihar v vseh svoaomiseliuh in javno, odkrito priznanje'v naših krogih, ko se mu je odvalil izpod peresa, je sledilo pisanje naslovov na modre kuverte obsegajoče vabila za kak političen zaupen sestanek, leposlovni kritiki vzbujajoči priznanje in zanimanje v celi naši javnosti celo pri tistem, ki je bil kritikovan, je zopet sledilo „zabavno" pisanje naslovov na modre kuverte, v katerih so se razpošiljala vabila za kak političen shod. Vprašal ni za honorar, pač so ga pa stala lepe vsote njegova agitacijska in njegova študijska potovanja po celi Evropi do onstran Kanala v megleni London. Povsod je proučaval organizacijske družabne sestave in ustanove in izpolnjeval svoje znanje v slovstveno umetniških stvareh. Z vso silose pritiskal in ni počival prej; dokler se ni pričelo naše delavstvo strokovno organizirati, kar je bilo marsikje združeno s težavami, ker pri nas delavstva, ki bi imelo popolnoma proletarski značaj ni posebno veliko. A še mu ni bilo dovolj. Politik, časnikar, agitator in organizator je poleg svojih obilih poslov prevzel še vodstvo Gospodarske Zveze v tistih časih, ko je Zveza pričela dobavljati mornarici *v Pulju vole. »Mešetar sem postal", je nekoč smehljajoč opomnil, ako je končal sobotni „S16-venčev“ uvodnik ln cel kup notic, vstal s stola in pristavil: »Fantje, v ponedeljek se vidimo, zdaj grem pa na Ogrsko vole kupovat." Naša stranka je po dolgoletnih bojih priborila večino v kranjski deželni upravi. Poverila je dr. Evgenu Lampetu mesto deželnega odbornika. Dolgo vrsto let deluje zdaj kot deželni odbornik in namestnik deželnega glavarja v deželni upravi. Vse velike reforme ljudstvu v korist so večinoma kar je itak javna tajnost, delo njegove vztrajnosti, njegove neumorne pridnosti in delav- nosti. Zaganjajo se vanj besni nasprotni viharji, a ne dosežejo ga. Kriče, napadajo ga nasprotniki, sami med seboj pa ga občudujejo in ga zavidajo naši stranki. Da je ravno dr. Lampe duša deželnega odbora, ve tudi vsak. Krščansko slovensko socijalno delavstvo čestita kanoniku dr Evgenu Lampetu! Tako dr. Krekova „Naša Moč" 30. oktobra 1914. Kdo se je izpremenil in zakaj? Pastirsko pismo avstrijskih škofov. (Konec.) Toda to v človeški naravi utemeljeno pravo je imelo velikega sovražnika, lakomnost, ki se javlja v tatvini in oderuštvu. Prva je postala greh takih, ki nimajo ničesar, oderuštvo je v sedanjem času postalo isto, kakor nekdaj moloh za otroke starih paganov. Da oderuštvo današnjega časa izmozgava najrevnejše in se mora pravični kazni tako lahko odtegniti, ni samo grešna popustljivost gosposke ampak celo javen poziv na druge, da tudi tako delajo. Ali je čudno, če reveži, ki navzlic svoji pridnosti trpe pomanjkanje, ne verujejo več na socijalno pravičnost in gosposke več ne spoštujejo? Kdo bo malemu brez zaščite zameril, če posluša vabljive prekucuške govore. Tu je treba nujne pomoči, resne pomoči, v svetopisemskem duhu, ki pravi o oderuštvu: „Kdor žito skriva, ga bo ljudstvo preklelo; blagoslov pa pride na glavo onega, ki ga proda." Koliko jih je, ki so vsled vojqe nepričakovano in nezmerno obogateli, ki potrjujejo ljudski pregovori: „Kolikor kapitalistov, toliko pijavk," kakor ne .bi bilo zapisano: „Kdo bo prebival v tvojih šotorih, o Gospod ? . . . Oni, ki ne nalaga denarja na oderuške obresti. (Ps. 14, 1, 5). Ta hudodelstva, ki ogrožajo družabni mir, bodo, dasiravno se znajo javni pravičnosti odtegniti, imela vendar dve priče, kterima ne bodo mogli uteči: predvsem vest, ki jim bo noč in dan klicala: Tega denarji se drži kri — in Bog, ki bo kaznoval zaničevanje svoje postave in izmoz-gavanje svojih revežev. Toda ne varajmo se! Nobena še tako dobromisleča postava n« nudi zadostnega varstva pred človeško lakomnostjo. To se mora zgoditi le, če se posamezniki in njih javno mišljenje odvrne od službe mamona, in od pohlepa po uživanju. Vojna tako živo izpričuje: Če državni red ne temelji na vesti državljanov, potem nima dovolj trdnega temelja. Jedna najobčutnejših posledic vojne je pomanjkanje živil za vsakdanjo hrano, ki so se vrhutega še tako ogromno podražila. Reveži ne iščejo danes denarja, ampak 2 RESNICA, dne 28. septembra 1918. ' —• - hrane in obleke. Gotovo je pred vsem dolžnost države, da se živila, ki se pridelajo doma in iz inozemstva uvažajo, pravično razdeljujejo. Posebno pa mora pri tem varovati reveže. Leon XIII. je v svoji encikliki »Rerum novarum* izrazil to smisel v sledeči sijajni obliki: „Posebno veliko skrb mora imeti država za nižje in nepre-možne sloje. Premožni imajo v svojih lastnih sredstvih zaščito in zaraditega ne potrebujejo toliko javnega varstva; množica brez imetja pa nima svojih pripomočkov in je zato navezana na pomoč države. Zaradi tega mora država reveže posebno vzeti v svoje varstvo." Napake v javni prehrani, kterim bi se bilo lahko izogniti, so v ljudstvu zbudile veliko nevoljo. Seveda je kritika, poštena, razumna kritika dovoljena, strokovnjaški nasveti so gotovo dobrodošli. Toda mrmranje, žuganje, vstaje, stavkanje ne pripravi niti jednega zrna več pšenice ali krompirja v državo, pač pa pripravlja našo državo v slab glas in utrjuje sovražniku upanje, da nas bo vendar mogel premagati, če le do-velj dolgo vztraja v vojni. % Nikdar se ne kaže lepota in plodnost ljubezni do Boga in do bližnjega v takem sijaju /kakor v skupni stiski in nevarnosti. »Pred vsem naj bo vaša ljubezen med seboj trajna, kajti ljubezen pokrije množino grehov. — Bodite gostoljubni drug proti drugemu brez mrmranja. Služite drug drugemu, vsak z darom, kterega je dobil, kot dobri upravniki mnogotore ljubezni f božje.* (1. Petr. 4, 8.—10). „Božja služba, čista in brez madeža pred Bogom in očetom je to: Sirote in vdova v njihovi bridkosti obiskovati in se ohraniti neomadeže-vanega s tem, da se odvrnemo od sveta. (Jak. 1, 27). Kdor noče biti le poslušalec, ampak izvrševatelj teh aposteljevih besed, ta naj izpodbuja svojo ljubezen, da bo oddal poleg predpisanih živil in drugih predmetov tudi prostovoljno. Gotovo ima vsak producent pravico do času' in njegovemu trudu primernega plačila. Kar pa se pridrži čez pravično plačilo, čez lastno potrebo in čez krščansko skrb za bodočnost, je danes krivično blago, zloraba lastninske pravice, rop imetja ubožcev in izzivanje pomanjkanja trpečih, da kršijo red v državi. * Dajajte torej, preljubi, verniki, z velikodušno darežljivostjo. Dajajte v trdnem prepričanju, da s tem opravljate največja dobra dela za večnost'za čas vaše sodbe. Kajti v resnici nismo pred Bogom neomejeni lastniki zemeljske imovine, ampak le oskrbniki, ki morajo s tem dajati račun. Ravno, zaradi tega je dal Bog bogatim izobilje, da si dobe prijateljev v večnem življenju. Ako dajete z veseljem, preljubi v Gospodu, si pridobite uboge in njihove angelje varuhe za prijatelje, da Gospoda samega, očeta ubožcev/ Kajti vsak ubožec je brat Kristusov in v vsakem trpi pomanjkanje in prosi Kristus sam. Seveda je pa dosti tudi tacih, ki hočejo pod plaščem revščine zadostiti svoji pohlepnosti; toda ta izkušnja opravičuje le previdnost pri darež-ljivosti, ne smemo pa vsled tega nehati biti darežljivi ali darežljivost omejiti. Odprite svoje srce, preljubi v Gospodn, času primernemu spominu sv. Pavla: „V sedanjem času naj vaše izobilje pomaga pomanjkanju revežev ... da bo jednakost, kakor je zapisano: Kdor je imel veliko, ni imel izobilja, in kdor je imel malo, ni trpel pomanjkanja." (2. Kor. 8, 14—15). »Bog ima moč, da vam vsak dar bogato nadomesti/ (2. Kor. 9, 8). Trdosrčnim pa pravi sv. Janez: »Kdor ima bogastvo tega sveta in vidi svojega brata pomanjkanje trpeti, pa zanj zapre srce, kako naj ostane božja ljubezen v njem. Ne ljubimo z besedami in z jezikom, ampak v dejanju in resnici. (1. Jan. 3. 17—18). Da-režljiyost nasproti revežem pa zahteva kolikor mogoče bogato pridelovanje, neprestano delo in obdelovanje vseh zemljišč ter varčevanje z živili. Če je prostodušna darežljivost v današnjih dni čin božje ljubezni in ljubezni do bližnjega, ni nič manj delo za domovino. Vojak špiti s svojim telesom domovino pred sovražnikom. Krščansko misleči posestnik, ki deli plačilo svoje pridnosti s stradajočimi sodržavljani, varuje pred stisko in lakoto, ki postaneta notranjemu miru nevarna. Kar od nas zahteva čas, je krščanski smisel za skupnost, ki je izročen v ljudskih besedah: Jeden za vse vsi za enega. Vse te *skrbi in prošnje, ktere smo izrazili v tem pastirskem pismu, Vam zaupno priporočamo, da jih v odkritem in dobrem srcu ohranite in prinesete sad v potrpežljivosti. (Luk. 8, 15). Štiri leta ste hrabro vzdržali in prenašali vsa bremena vojne, ki ni ničesar drugega kakor trd jarem greha. Navzlic bojaželjnosti naših sovražnikov, ki se hočejo samo z našim poginom zadovoljiti, mora enkrat priti mir. Roka božja ni postala krajša. On še vlada svoj svet. „Voljo onih izpolnjuje, ki se ga boje; in usliši njih molitve ter jih odreši.” (Ps. 144, 19). Poslušajte še besede sv. Pavla: „Bratje bodite trdni v Gospodu in v moči njegove oblasti . .. pograbite orožje božje, da se morete v hudih dneh upirati in v vsem popolnoma vztrajati. Tako stojte, ledja opasana z resnico, oblečeni z oklepom pravičnosti, noge obute v pripravljenost evangelija miru, pri vsem pa zagrabite za ščit vere. .. Vzemite čelado blagra in meč duha, ki je beseda božja, z molitvijo in prošnjami." (Ef. 6. 10). Da, on zagrabi za ščit vere v božjo previdnost. »Sega z močjo od enega konca do drugega in vse ljubez-njivo uravnava." (Modr. 8. 1). Vojna, ktere Bog ni hotel, ampak pripustil, je v roki božji kazen in sodba nad narodi, kterih usoda se bo sedaj odločila morda za sto-, letja. Strahote vojne in trpljenje nedolžnih bodo služila v to, da se naši notranjščini popolnoma ločimo od zemlje z njenimi za-motami in protislovji in se popolnoma vržemo v naročje božje. Zanesite evangelij miru v naše cesarstvo, da se pospeši notranji mir in ven v države naših sovražnikov, da se premaga nekrščansko sovraštvo narodov. Nimamo vzroka, biti plašni. Naša država je bila do sedaj deležna posebnega varstva božje previdnosti. Pomislite le na navarnosti, v katerih smo bili vsled premoči naših sovražnikov in ki so sedaj srečno od-vrnjene. To nas napolnjuje z veselim upanjem za bodočnost. Avstrija ima izvršiti od božje previdnosti dano nalogo kot katoliška moč v srcu Evrope in kot domovina zveze narodov, ki v njej žive. Moč Avstrije je v edinosti njenih narodov in ta temelji na katoliški veri. Nam preti ena sama resna nevarnost: odpad od katoliške vere. Če bi se sovražnikom posrečilo, narodom te države vzeti katoliško vero, potem so tekli zastonj potoki krvi, preliti za novo in močno Avstrijo. Vzemite si k srcu opomin sv. aposte-lja Janeza: „To je moja zapoved, da moramo verovati v ime njegovega sina Jezusa Kristusa in da se moramo ljubiti med seboj, kakor nam je zapovedal." (1. Jan. 3, 23). Amen. Izdano 4.«avgusta 1918. Avstrijski nadškofje in škofje. Vsak dan najzanimivejše novice prinaša dnevnik .Novice". Naročite ga takoj na naslov: Upravništvo »Novice", Ljubljana, Zadružna tiskarna. Vabila in zarotovanja... V krogu resnejših mladinov duhovnikov se polagoma treznijo! Prihaja počasi britko spoznanje, da s četico mladinskih kričačev ne morejo nikamor, da bo brez nas zaničevanih starinov duhovnikov prišel velikanski poraz! In čim bolj raste to spoznanje, tem bolj pogostejši so klici: »Rotimo vas, pridite, pomagajte, združite se z nami, pomagajte organizirati S. L, S. sicer boste vi krivi, da propademo ...“ Kadar berem kako tako vabilo, v lepih in pobožnih besedah mi pridejo na misel najnovejši dogodki našega prepira, pa se spojnnim na ono mater, ki s palico ubija svojemu otroku ljubezen do sebe; najprej ga brez vzroka nabije potem mu pa pomoli palico pod nos rekoč: „Na zdaj pa kušni!" Mladinska naivnost je že res tako velika, da človek ne ve, ali bi ‘se jezil ali smejal, kadar bere njih razna vabila in zarotovanja! Ker so sami tako naivni, tudi nas smatrajo za otroke, ki bodo z velikim veseljem poljubljali palico, ki ji pokrivici tepe----- Gospodje v mladinskem taboru, imejte vsaj pred očmi, da smo na naši strani resni ožje, ki so kaj skusili, ki znamo sami misliti in da v nas taki naivni mladinski članki vzbujaj edino veljavna. Skupni avstrijski episkopat: ni cerkvena instanca in sestanki avstrijskih škofov ne odgovarjajo duhu cerkve ki ne ’ pozna organizacije po državah. Pastirsko pismo avstrijskih škofov ima tedaj za Jugoslovane ravno toliko veljave kakor kako poljubno pismo kterega škofa iz Minesote ali Salamanke! Sestanki škofov kake države so le tedaj dovoljeni, če se obračajo proti vladi dotične države, ne pa če se na bizantinski način zavzemajo za posvetno moč, česar cerkev ni nikoli odobravala! V tem danem slučaju gre za napad na idejo jugoslovanstva, kterega so škofje napravili iz subjektivnih predsodkov. Zato naziranje škofov ni obvezno in sme vsakdo prosto*) njem imeti mnenje. — Kako je moralo jugoslovanstvo zmešati glave, da list, ki je bil poklican za publicistično vodstvo slovenskih katoličanov, tako govori nasproti celotnemu avstrijskemu episkopatu.* Kje pa je Jugoslovanski klub? Ko berem, kako se vsi časopisi jezijo, da je odstavila vlada krščanskega moža Cora, da je v Brežicah nastavila Nemca za notarja itd., tedaj se nehote vprašam: Ja, kje pa je vendar Jugoslovanski naš klub? Kje so pa naši poslanci? Ali nimajo nič upliva? Kje pa je vitez Pogačnik, podpredsednik in načelnik S. L. S. Ali nimajo vsi toliko moči, da bi nastavili na slovenski zemlji enega ravnatelja ali notarja. Ko je bil za Pliberk na Koroškem imenovan Nemec za notarja, koliko je bilo vpitja: Vsega je kriv dr. Šušteršič! Kaj pa, ko bi sedaj vprašali: Kje pa je dr. Korošec? Kaj nam pomaga vse vpitje, ako se pa v praksi nič ne doseže. Rodoljub z dežele. Kaj naj nujno še tekom enega tedna stori vsak čitatelj »Resnice*. Dobi naj dva ali tri znance, s katerimi naj skupno naroči dnevnik »Novice*. Tako bo dobil vsak dan najnovejše vesti. »Novice" se smejo pošiljati tudi vojakom v fronto, zato preskrbite v vsakem kraju tudi mnogo takih naročnikov. Delati je ■ treba! Brez dela ni napredka !« Šukljeo svojem prepričanju! L. 1900 je Šuklje govoril v Novem Mestu: “Glasno in jasno povem, da sem in ostanem zvest pristaš naprednim idejam. V grob bodem vzel ono prepričanje, ki me je navduševalo v mladostnih letih.* To prepričanje je bilo ultra svobodomiselno in protiversko, kadar ga je pa kaj v glavi imel, je v Šiški, kakor je Levec Kersniku pisal, »tako debele klatil, da se je kamnitna miza z Vodnikovo zibelko vred tresla.* Šuklje je kot profesor v Ljubljani pisaril članke proti »Slovencu* ter zlasti rohnel nad »popovsko in mežnarsko roko, katero je treba na kosmate prste brcniti." Svojo veroizpoved je podal takrat v »Narodu" v članku »Svobodomiselni Slovenci in verske postave,* kjer je razvil bojno zastavo za civilni zakon in odpravo semenišč ! Tatovom prosto pot. Slovenska javnost je zopet »upravičeno razburjena*, tako trdita »Slovenec* in »Slovenski Narod*. Ljubljanski porotniki so oprostili tri osebe, katerim so bile dokazane velike tatvine. Z ozirom na to je uradni list priobčil zafrkljivo nemško pesem: »Tatovi na plani", v kateri je priporočal gg. tatovom, naj se oglase pri gg. porotnikih, ki jim gotovo ne bodo zamerili, ako jim kaj ukradejo, ukrasti pa seve morajo veliko, da ne pridejo pred navadnega sodnika. »Narod* sedaj pravi, da so oproščenci kradli ker so bili slabo plačani in da je policijski svetnik dr. Skubel storil velik greh, da je o tem-»ljudskem“ pojmovanju kaznovanja tatvin, spesnil pesem 1 Mi seve ne odobravamo v sedanjem času slabih plač, vendar vemo, da so stražniki pri ljubljanski mestni aprovizaciji in mestni delavci jako slabo plačani. Po receptu županovega glasila si sedaj lahko nadomestek sami vzamejo. Slabo plačano mestno učiteljstvo lahko sedaj vse klopi za domačo kurjavo porabi. Enaka pravica za vse! Zakaj je bil neki pred letom župan dr. Tavčar tako razburjen, ko je bil neki uradnik zasačen pri defravdaciji. Zakaj ga ni pohvalil? Zakaj dr. Tavčar ne pusti, da mu Poljanci ribe kradejo? Najbolj zanimivo pa je, da katoliški »Slovenec* hoče glede tatvin uveljaviti drugo moralo, kot pa je zapisana v zapovedi: »Ne kradi!" Ne čudimo se temu ne — čast svojemu bližnjemu krasti je v katoliški tiskarni že itak dovoljeno. Samo temu se čudimo, zakaj je v »Kat. tiskarni" toliko razburjenja, ko je bila ukradena precejšnja množina utihotap-ljenega mila. — Zakaj so razpisali 1000 K nagrade tistemu, ki tatu zasledi? Zakaj niso ta denar razpisali za nagrado tatu? Dr. Gregoriču je bilo nedavno iz njegove vile na Gorenjskem ukradeno vse perilo. Zakaj se je neki trudil, da bi zasledil tatu? Če bi prišel pred porotnike, bi bilo po »Slovenčevem* in »Narodovem" popolnoma prav, ako bi bil oproščen. V Ljubljani je bilo pokradenega zadnji čas blaga in denarja v vrednosti nad dva milijona kron. Če pri teh razmerah tisti, ki ima čuti nad javnim imgtkom, vzkipi, je po najnovejšem jugoslovanskem katekizmu to greh. G. policijski svetnik dr. Skubel, naj bo sedaj oprezen! Če bo prijel redno in uspešno delujočega tatu v »Kat. tiskarni* ga bo »Jugoslovanski klub* gotovo odstavil; njegova glava bo pa v nevarnosti, ako se mu posreči, da prime celo —- dva. Kako se Slovencem godi na lastni zemlji. — Viteza Pogačnika to nič ne briga. Te dni smo čitali: V Bohinju kopljejo neko prst, ki ji pravijo „Bauxit“. Ko prideš v Bohinjsko Bistrico, vidiš na postaji kup rmene prsti — nad tem je zapisano »Bau-xit —Wocheinit“. Po cesti proti Bohinjskemu jezeru pa srečuješ vozove, na katerih vozijo »Bauxit“ na kolodvor, od koder gre menda gori v Nemčijo. Če vprašaš delavce, kako se jim godi, slišiš stvari, ki jih kar nočeš verjeti. Pripovedujejo, da že po več mescev ^iso dobili nobene plače — da jim družba dolguje nad 30.000 kron na mezdah. Nedavno so ljubljanski dnevniki prinašali neko polemiko glede neizplačanih delavskih mezd in glede ravnanja z delavci. Bivši obrato-vodja Rebolj je napadel dr. Tschigkeljna, ki ima glavno besedo — ta je odgovarjal, ali kmalu je vse utihnilo. Ko sem bil te dni v Bohinju, sem se zanimal za vse to. Zvedel sem, da se družba, ki ima kukse rudarskega podjetja v Bohinju, imenuje “WocheInlt“; v ravnateljstvu sede menda trije znani ljubljanski gospodje, Slovenci! Podjetje pa je že pred več leti bilo dano v zakup dunajskemu odvetniku dr. Albinu Tschinkelju, ki z znanim velikokrat zarubljenim Joh. Baum-gartnerjem gospodari prav po domače. Družbi, v kateri seve imata večino kuksov zopet dr. Tschinkel in pa famozni Baum-gartner, menda tudi za najemnino nič ne plačata. Delavcem ostajata dolžna; ti so po večini oproščeni od vojaške službe, zato seve ne upajo ničesar ukreniti, ker jim grozi fronta! »Fini" dunajski advokat izrablja slovenskega delavca in kmeta, ki je neorganiziran in se ne zna braniti. — Revirni urad v Ljubljani je# že dvakrat z 1000 K globe kaznoval zakupnika, ali ta se ne zmeni nič. Delavci delajo zastonj — brez plače — dunajski advokat pa prejemlje denar za blago in se smeje. Neverjetno je to — ali žalibog — resnično je! K^j takega je mogoče samo pri nas!* — Kaj naj pravimo na te gorostasnosti ? Poslanci »Jugoslovanskega kluba* prirejajo šumne veselice, farbajo, »da vse dobro stoji*, da bi pa takim revežem kaj praktično pomagali, zato nimajo smisla, ne srca, ne dela. In vendar tvorijo ti trpini narod Jugoslavije 1 Kje je bil takrat dr. Korošec? Dober poznavalec razmer nam piše: Začetkom vojne so bili hudi časi na Spodnjem Štajerskem in Koroškem. Po nedolžnem so takrat tirali v ječe slovenske duhovnike. Pričakovali bi bili takrat, da bi dr. Korošec visoko po- vzdignil svoj glas, pa glas mu je takrat ostal v grlu. Dr. Šušteršič, dr. Pegan sta imela takrat pogum nastopati za preganjance, dr. Korošec se je pa skril in tekel na Dunaj k nemškim krščanskim socijalcem prosit — zase. Prosil je, naj se potegnejo zanj, da se njemu nič ne zgodi. Zagotavljal je na ves glas, da je patrijotičen, da je za avstrijsko misel, zato naj se njega pusti v miru. Tak junak je bil takrat dr. Korošec. Zase je beračil! Enkratni napavni prispevek za leto 1917 za učiteljsko osobje, ki dne 1. decembra 1917 ni bilo dejansko v službi. Deželni odbor je sklenil, da ima prejeti vse aktivno učiteljsko osobje, ki 1. decembra 1917 ni bilo v aktivni učiteljski službi, službovalo pa je pred in po navedenem terminu, enkratni nabavni prispevek za leto 1917 iz deželnih sredstev. Prizadeto učiteljsko osobje naj se v svrho nakazila prispevka obrne naravnost na Kranjsko deželno knjigovodstvo v Ljubljani z označbo natančnega naslova. Oj, Dalmacija tužna! Pod tem naslovom piše »Naprej"! »Naprej* je lani večkrat po zagrebški »Šlobodi* in »Pravdi" posnel vesti iz Dalmacije, ki so poročale o škandaloznem postopanju Zadružnog Saveza v Splitu, ki je sladkor, namenjen prebivalstvu Dalmacije, prodajal za oderuške cene špekulantom. Zadružni Savez je vedno ogorčeno protestiral... Celo pokojnega dr. Kreka so gospodje od Zadružnog Saveza oplah-tali, da je nekaj tednov pred svojo smrtjo govoril v Splitu proti onim, ki pobijajo špekulante okrog Z. S. Naš »Naprej* je ravno na dan Krekove smrti imel že tiskano odprto pismo uredništva »Napreja* na dr. Kreka, kjer smo ga vprašali: Kako more s svojo osebnostjo kriti tako nečedno ravnanje dalmatinske gospode. No — razdrli smo stavek, — kaj bi mrtvega dr. Kreka vpraševali : zakaj ... Te dni pa so krivce vendar zaprli. Dnevnik »Nova Doba* iz Splita poroča, da so 13. sept? aretirali v Splitu Vuko Benevca in Niko Pašiča, oba uradnika Zadr. Saveza ter Juraja Cerovskega, skladiščnika Z. Zaveza iz Splita, potem Petra Bradanoviča, trgovca iz Visa, Petra Klariča, trgovca in voditelja aprovizacije v Makarski in nadzornika za prehrano g. Perkoviča. Kaj se je zgodilo? 115 centov sladkorja, tedaj ves kontingent okraja Makarske za mesec srpanj so prodali enemu trgovcu — to je g. Bradanovlču v Visu za svoto 300.000 kron. Tedaj kilo za okroglo 30 kron. ' Ljudje — Dalmatinci pa so bili ves mesec ob sladkor! — Bradanoviči so veliki vinski trgovci, ki rabijo cuker za napravljanje vina... In tisti, ki »panča* vino, lahko plača kilo cukra po 30 kron ... Od dobički je dobil svoj del, svoto K 42.000 c. kr. okrajni glavar v Makarski g. dr. Zorec, ki je sedaj vrnil denar g. Bekavcu, uradniku Zadružne Zveze v Splitu, dasi ga je »preko svoje gospodje primio od nepoznatog go-* spodina u jednom omotu . . .“ Upati je, da se bo/sedaj vse odkrilo in da bo umazana dalmatinska klika, ki je kradla ubogemu ljudstvu najpotrebnejše, prejela zasluženo kazen. Brodovlastnik g. Novak je že povedal, da je na svojem brodu »Baron Plenkler* vozil nedavno sladkor za Vrbanj in Starograd, in to prav tako kot teh 115 centov za Makarsko ... Napram vsakemu je orožje listov K. T. D. laž! »Muškete* je priobčila vse obsodbe vreden grd- napad na knezoškofa dr. Jegliča. »Ker so pa nekateri v »Kat. tiskarni* jezni, da je policijski svetnik dr. Skubel povedal precej toplo svoje mnenje o porotnikih, ki tatove oproščajo, so tudi pesem v »Mušketi* podtaknili polic, svetniku dr. Skublu. Kaj vest — novodobna katoliška morala dovoljuje laž in krajo! Slovenec je moral objaviti naslednji popravek: Ni resnično, da sem jaz, kakor trdite v Vašem listu z dne 23. septembra 1918, dal objaviti v »Muškete" svoje poetične izlive proti ljubljanskemu knezoškofu dr. Jegliču. Res je, da jaz iste pesnitvefnisem zložil in nisem dal objaviti. — V Ljubljani, dne 23. septembra 1918. Dr. Mihael Skubel, c. kr. pol. svetnik. — Sram »Slovenca" pri tem seve ni bilo nič, menda tudi odbor K. T. D. ni nič sram. Resnici pot — resničnemu delu priznanje! Iz Kota na Dolenjskem. Ko sem prebral dolgovezne članke g. Fr. pl. Šukljeja v Slovencu, se mi je nehote kihnilo. Znamenje, da je v člankih mnogo tobaka nosljača ! Ko bi bil pisal članke kak drug politikar, bi morebiti imelo saj to in ono kaj pomena. A če piše pl. Šuklje,. se to razblini kakor meglja na solncu. Pl. Šuklje očita dr. Šušteršiču, kako je on deželni glavar postal 1 Očita oni mož, ki je že vse mogoče bil Slovenec, liberalec, radikalec, klerikalec, vladni pristaš ko je urejeval slovensko prilogo uradnemu listu Laibacharci . .. Zato mu je isti Slovenec, ki je prinašal sedaj njegove otrobe tako lepo častital, ko je bil imenovan dvornim svetnikom. Poročilo Slovenčevo se je tedaj tako-le glasilo: »Dvornim svetnikom je imenovan Fr. Šuklje, ki se je za to čast prav po tlačansko trudil. Vse njegove zasluge obstoje v tem, da je na Dunaju šolske knjige prodajal ali vrejeval." — Pa poiščite iz tistega časa Slovenčevo številko, pa se bodete prepričali, da je to resnica! Čudno se vrti kolo časa! — Koliko se je storilo pod deželnim glavarjem dr. Šušteršičem za kmetijstvo, je pl. Šukljevo povsem neznano, toliko bolj pa v najboljšem spominu nam kmetovalcem. Kolike svote so se razdelile za zboljšanje živinskih in svinskih plevov, za napravo kapnic, vodovdov za zboljšanje pašnikov itd.! In da so se mogle take svote v povzdigo kmetijstva izdajati, je zasluga g. deželnega glavarja dr. Šušteršiča. On je pritiskal in pritiskal na Dunaju toliko časa, da se je Kranjski od centralne vlade pripoznala mnogo veča tangenta kakor ji je po ključu šlo. Izdatek v deželnem dvorcu, katerega bodo pa itak deležni vsi nasledniki, — se vspričo tega dejstva kar zgubil Kako misli pa pl. Šuklje kmetijstvu pomagati na noge? Agitira sedaj, da bodemo pozidali v Novemmestu velik teater, kjer se bodo vsak večer zabavali naši hlapci 'In dekle . . . Potem bo pa živina lepo rejena, špeha v izobilju in kako okle-na pšenica! Škoda, da ne ve minister Paul za ta talent. Vznemirjajoče aprovizacijsko prašanje bi bilo takoj rešeno! Zato so pa na Dunaju tako siti, ker imajo vse polno teatrov. Res človek na starost otročji in smešen postane. Da se povrnemo še enkrat k Slovenčevim člankom, omenim, da dotične članke brez razlike vsi obsojamo. Žal nam je, da je mož svojo visoko starost tako omadeževal, kajti iz člankov štrle vse najniže strasti revnega človeškega srca: zavist, ne-vošljivost, maščevalnost, hinavščina itd. Hvala in zopet hvala, da si mu odvzel težko breme deželnega glavarja, kateremu bi jaz v vojnem času nikakor ne bi “bil kos... Potem pa hajdi z loparjem na svojega dobrotnika! Ali imamo zadostno močan izraz, s katerim bi označili tako početje?! Svarilo pred podpiranjem dezerterjev, vojakov, ki prekoračijo dopust in oseb, ki se odstranijo br^z dovoljenja od vojaških krdel. Ker ljudje radi nepoznanja zakonitih kazenskih določb večkrat podpirajo dezerterje na ta ali oni način, zlasti da jih skrivajo, se občinstvo opozarja, da je tako podpiranje hudodelstvo po § 220 kaz. zakona in da ima za posledico ječo od 6 mescev do 1 leta, pri obtežilnih okolnostih pa težko ječo od 1 do 5 let. Vsako podpiranje onih vojakov pa, ki si na svojo roko podaljšajo vojaški dopust, ali pa oseb, ki so se samo-lastno odstranili od svojih vojaških krdel, se bo v bodoče brezobzirno kaznovalo po merodajnih zakonih politične, odnosno policijske oblasti. Da se onemogočijo hudodelstva, kot tatvine, ropi itd., katere so zvr-šili v zadnjem času zlasti pogosto dezerterji, se občihstvo v lastno korist poživlja, da krepko podpira oblasti pri izsleditvi dezerterjev in drugih sumljivih oseb, ki se potepajo okoli v vojaških uniformah, in jih’ brez vsacega ozira ovadi. Velikanske tatvine po železnicah zadnje čase ogrožajo vse pošiljatve. Vagon cukra pride n. pr. v Ljubljano — ulomljen je.in iz njega manjka vedno ena desetina, če ne več. Isto je z moko, mastjo. Mnogo aprovizacijskih komisij zato ne more v redu poslovati, ker večina teh pošiljatev sploh ne dospe na kraj, na kateri so naslovljene. Metalec Trumblčevlh letakov vjet. Nad Reko so te dni sestrelili laškega letalca nadporočnika Locatellija, ki je svoj čas po Kranjskem metal Trumbičeve letake in je priplul tndi nad Ljnbljano. Locatelli je ran* jen na roki ter se sedaj nahaja v vojaški bolnici v Zagrebu. Njegovo sestreljeno le-lato je amerikanskega sistema ter je letelo 226 km na uro. Gospodarske vesti. Centrale gospodarijo tako, da morajo ljudstvo Izstradati. Neka koroška žga-njarna je letos aprila meseca hotela prepustiti iz človekoljublja za ljudsko prehrano večjo množino ječmena, kterega ji je nakazala centrala za špiritus. Imenovana centrala tega ni dovolila, ampak je ječmen te žga-jarni odvzela in ga izročila neki drugi. Neka druga žganjarna je dobila tudi meseca aprifa, ko je bilo tako pomanjkanje, od centrale večjo množino žita za izdelovanje špirita; tudi večjo množino sladkorja so se uničile, samo da se je ustreglo razkošju. Ljudstvu so vzeli skoraj zadnji grižljaj; za otroke so pa mleli trsje, koruzne stroke, žaganje itd. Tako postopanje bi moralo vojno sodišče kaznovati. Pri nekem dunajskem zeljarju so lansko jesen uradno popisali vse sode zelja, tako da ni smel ničesar brez dovoljenja prodati. Maja meseca so pa vse zelje (čez zimo ga ljudem niso prodajali) speljali na gnoj. Tako se je gospodarilo v četrtem vojnem letu, ko je že vsega primanjkovalo, uničilo se je velikanske množine živil. Vse centrale so pa z uslužbenci natlačene. Tako ima centrala za kovine 700 uslužbencev, ki dobe boljšo in cenejšo hrano kakor ostalo ljudstvo. Centrale so namreč dobro založene s cenenimi živili, kterih ljudstvo sploh ne dobiva ali za v zelo majhni meri, to pa menda za to, da se ti »stebri države" ne zrušijo. Ostalo ljudstvo pa od central nima ničesar drugega, kakor kopico nesmiselnih in strogih odredb, ki mu sedanje težko življenje še bolj otežujejo. Kakor hitro se je kaka centrala ustanovila, je takoj izginilo vse blago, za ktero je bila ustanovljena; to blago je bilo potem mogoče dobiti le še pod roko po nazaslišanih cenah. Centrale so odprle in ugladile pot tihotapski trgovini. Meseca februarja 1915 so kmetu zaplenili žito ter mu ga odvzeli po skrajno nizki ceni, navzlic temu je pa moral kmet potem kupovati otrobe za trikrat do štirikrat višjo ceno. — Kakor vse kaže, so ostale tudi v petem vojnem letu centrale nepoboljšljive in trdovratne grešnice: vsak dan prinašajo se sliši kaj novega o »umnem in plodonesnem" gospodarstvu teh nebodigatreba zavodov za obči ljudski blagor. Zahteve avstrijskih kmetovalcev. Neki kmetovalec piše: Avstrijska vlada je zadnji čas kmetovalcem napravila obljube, od katerih so se šele nekatere deloma izpolnile. Tako kmetje še do sedaj niso dobili žita nazaj, katerega so v času najhujše stiske pred žetvijo državi posodili. Kmetovalec je takrat svoj zadnji grižljaj kruha delil s stradajočimi meščani. Bilo bi le pravično, če bi si poljedelci posojeno žito mogli odtegniti od one množine žita, katero morajo oddati od nove žetve. Nadaljna zahteva je, da bi se smelo izdelovati usnje za domačo potrebo vsaj iz mladih kož onih živali, ki se morajo zaklati v sili. Vlada pa hoče dati le 30.000 kg usnja za 24 milijonov prebivalcev, tako da bi prišlo na vsacih 30 v poljedelstvu zaposlenih oseb en sam par podplatov. Kako naj potem dela kmet v dežju in snegu, če nima trdnega obutala? Živinske prevzemne cene šo v Avstriji 'lako nizke, da se tihotapi mnogo živine na Ogrsko, kjer se govedo prodaja vojaštvu po 7 kron kilogram žive teže. Na Ogrskem je tudi kupčija z živino na sejmih prosta ter se plačujejo cene do 12 kron žive teže. V velikih množicah na Ogrsko vtihotapljena naša živina prihaja potem po visokih cenah nazaj v Avstrijo. Mi kupujemo ogrsko govejo živino po 11 K kilogram, mokojpa po ' 30 do 40 K. V Avstriji se varujejo le koristi konsumentov, za koristi producentov pa se ne briga nihče. Zato pa je postala Ogrska tudi gospodarsko močnejša dežela. Ogrska plava danes v denarju! Proti navijaicem cen hočejo odslej zelo strogo postopati na Ogrskem. Ogrsko pravosodno ministrstvo izdeluje noV zakonski načrt, po katerem se navijanje cen ne bo več kaznovalo kot prestopek samo z zaporom ali pa z denarnimi kaznimi, ampak z ječo, ker je hudodelstvo. Tudi pri nas podoben zakon ne bi škodoval. Posebno verjetno pa ni, da bi postave zoper navijanje cen kaj pomagale, dokler se vse blago ne podržavi. Premeteni prekupci bodo vedno našli v še tako zvitih paragrafih kakšna vratca, skozi katere bodo ušli. Prosimo za sodelovanje vse naročnike posebno v tem oddelku. Rokopisi morajo biti v Ljubljani vsak torek dopoldne. S trgatvo v tržaški okolici so pričeli te dni; kaže prav slabo, tako slabo, da v nekaterih vasicah ne pojde polovica kmetov niti trgat, ker se ne izplača. Od začetka na dobro kažočo letino je toča pokončala. Kar je ostalo, je pokradlo vojaštvo. Kilogram češpelj 9 kron! Vrednost naših uradov za reguliranje cen z vso kopico predpisov, odredb in kazenskih določil osvetljuje dejstvo, da se zahteva zdaj v Beljaku za 1 kg drobnih češpelj, torej slabše vrste, 9 K. TI ne poznajo vojske. V Pragi je po-» licija ponoči preiskala razne gostilne, da se prepriča kako upoštevajo policijsko uro. V vinski sobi hotela pri »zlati goski* je dobila ob 1. uri zjutraj 120 oseb v najveselejšem razpoloženju.' Gostilničar je moral plačati 5000 K globe. Dobro kosilo — 2 kroni. V dunajskih listih beremo razglas ravnateljstva gimnazije v gorenje-avstrijskem mestu Freistadtu, ki vsebuje razna naznanila o vpisovanju, tudi to, da sprejme šolska kuhinja v prehranjevanje tudi dijaštvo. Veliko in dobro kosilo bo stalo celi dve kroni. Enako velika in dobra večerja tudi dve kroni. Čevlji iz ukradenega usnja. Vojno-gospodarstvena komisija' je preiskala poslovanje centrale za kože in usnje ter onih organizacij, ki imajo opraviti z usnjem. Tokrat se je pralo precej umazanega perila pri komisiji. Centrala za usnje in kože, ki je bila ustanovljena kot baje splošno koristna naprava za uravnavanje gospodarstva z usnjeni za civilno prebivalstvo, je sedaj postala čisto navaden izvršilni organ vojnega ministerstva. Seveda mora posledice nositi ljudstvo. Trgovine s čevlji dobe komaj eno desetino onega, kar so potrebovale v miru; in so ali„ zaprte ali pa skoraj popolnoma prazne. Čevlje je le še mogoče dobiti za zamenjavo ali pa za take visoke cene, ki daleč presegajo maksimalne cene. Nadalje je dokazano, da eno tretino poslanega usnja pokradejo, ki pride sicer zopet v trgovino, toda ima blazne cene. In tako se dogaja, da morajo državljani ustavne države nositi čevlje iz ukradenega usnja. V Galiciji plačujejo že do tisoč kron za en sam par čevljev 1 Dokazano je, da teh visocih cen niso toliko krivi prodajalci na drobno, ampak centrala, ki nima toliko moči, da bi se za ljudski blagor postavila po robu vojnemu oskrbništvu. O te centrale! Določitev naj višjih cen za nadrobno prodajo zelenjave. Deželna vlada Kranjska razglaša: Pri nadrobni prodaji na polju pridelane zelenjave tuzemskega dohoda se ne smejo preseči sledeče naj višje cene: 1. zelja (belega zelja) 76 vin.; 2. ohrovta 90 vin.; 3. zelenega ohrovta (kodrastega pernatega ali zimskega ohrovta) 94 vin.; 4. vrtnega kprenja (rdečega) in navadnega korenja (rdečega) 86 vin.; 5. korenja (rumenega ali belega) 70 vin.; 6. pese 56 vin.; 7. strnišne repe 66 vin.; 8. rdeče pese 76 vin.; 9. čebule 2 K; 10. česna 2 K 80 vin. Te cene se razumejo za 1 kg zdravega, za trg sposobnega očiščenega blaga, in sicer zelje in ohrovt brez štoržev, korenje, pesa in repa brez peres in čebula brez peres, oziroma slame. Prestopki tega ukaza se kaznujejo po § 5 z morebitno uporabo § 6 naredbe .c. kr. iirada za prehranjevanje ljudi z dne 6. septembra 1918, drž. zak. št. 329. Nabiranje žira. Ker je letos žir (buk-vice) dobro, obrodil, je treba, da ga pridno nabiramo. Žir daje prašičem in goveji živini izvrstnov močno klajo, ki ugaja zlasti pri pitanju. Žir daje pa tudi prav dobro olje, po-rabno za jed in svečavo. Letos utegne biti tudi dosti polhov, ki dajejo izvrstno pečenko in prav fino kožo, ki je danes posebne vrednosti, naj se rabi doma ali pa proda. Mala dekleta se nauče igraje kuhati in razumna mati podpira njihovo prirojeno nagnenje za to delo s tem, da jim nalaga razna kuhinska opravila, zlasti, da jih pusti skuhati sem pa tja kako manjšo priprosto jed. Na ta način se vzbuja pri rastočih dekletih zanimanje za gospodinjstvo v kuhinji. Koliko deklet, ki težko delajo v tovarni, bi moglo služiti za kuharice in imeti boljši zaslužek in lepše življenje, če bi se jim že v mladosti vzbujal smisel za kuhinjo. Žal, da se, zlasti v delavskih rodbinah vse premalo polaga važnosti na gospodinjsko vzgojo deklet. Premovanja konj. C. kr. kmetijska družba je sklenila, da priredi meseca oktobra dve premovanji konj, in sicer eno v Lescah za težke gorenjske, drugo pa v Šentjerneju za vroče krvne dolenjske konje. Zadnja premovanja konj so bila sredi leta 1914 na Kranjskem, a se tedanji program ni mogel izvršiti do konca, ker je med tem izbruhnila vojska. Ti premovanji,| ki se imata sedaj izvršiti, imata pred vsem ta namen, v kakem stanju se nahaja sedaj naša konjereja. Izbiral se bo tudi najboljši materijal za pleme. Hkrati se je obrnila kmetijska družba do ministrstva, naj preskrbi za Kranjsko boljših žrebcev in da naj se žrebčar-ska postaja, ki je bila med vojsko iz Sela prestavljena v Ormož, zopet prestavi v Ljubljano nazaj. Proti vinskemu davku. C. kr. Kmetijska družba je v svoji zadnji seji sklenila protest proti raznim določbam nameravane ga vinskega davka. Nakazila otrobov, ki so bila že lansko leto malenkostna, so letos še slabša. Kranjski se je letos nakazalo za 30 vagonov manj, kakor lani. Deželni odbor se je obrnil v tej zadevi na ministrstvo za prehrano za odpo-moč, ker pri takem pomanjkanju otrobov in močnih krmil hudo trpi vzreja mlede živine, svinjereja, pa tudi konjereja. Razne vesti. Tajno brezžično postajo so zasledili v Pragi. Postaja dela ponoči, očividno s sovražnim inozemstvom. Kje je skrita še niso mogli izslediti, a zasledujejo jo. Če se posreči jo dobiti, bodo razkrinkane zanimive zveze s sovražnikom. Baje pa to ni edina taka postaja v Avstriji. Preganjanje kristjanov v Perziji. Iz Teherana prihajajo poročila, da Kurdi kolejo kristjane. V mestu Urnina je postal žrtev preganjanja krisijanov apostolski delegat v Perziji, nadškof Jakob E. Sontag. Milijone svojemu narodu. Iz Varšave se poroča: Pozornost zbuja tukaj vest, da je poljski večkratni milijonar iz Ukrajine Ja-roszyiski kupil največji tukajšnji časopis „Kuryer Varszavski“ od lastnice gospe Le-vental za tri milijone mark. Kakor je znano, je Jaroszyiski daroval za ustanovitev katoliškega vseučilišča v Lublinu 20 milijonov mark. — Če bi vsi bogati katoličani tako dobro razumeli znamenje časa in tako razumeli dolžnosti bogastva, kakor katoliški Poljak Jaroszyiski, potem bi stal javni vpliv katoličanov povsod bolje, kakor pa žal sedaj stoji. Zakaj mora Nemčija nadaljevati vojno ? „Deutsche Zeitung, glasilo Vsenemcev, je prinesla članek, ki ima lahko najhujše posledice za uspeh devetega nemškega posojila, katero je bilo ravnokar razpoloženo. »Deutsche Zeitung“ piše: Če sklene Nemčija danes mir, bodo znašali letni izdatki države v mirnem času 21 V* milijard. To se pravi, da bodo morali nemški davkoplačevalci plačevati namesto dosedanjih 13% svojih dohodkov, v bodoče 60 ®/o dohodkov za davke. To pomeni nadalje notranji ban-kerot nemške države in izgubo vsega zunanjega kredita. „Deutsche Zeitg.“ zahteva, da se vojna energično nadaljuje, da bo mogoče od sovražnikov izsiliti veliko vojno odškodnino in ojačiti gospodarsko moč Nemčije. Mir pod sedanjimi razmerami bi pomenil samomor nemške države. Zdravilo proti španski mrzlici. V zdravniškem listu „Wiener klinische Wochen-schrift" objavlja zdravnik dr. Markovič, da se mu je posrečilo najti zdravilo, s katerim se španska mrzlica ozdravi v 24 urah. Bolnik mora takoj, ko mu začne rasti vročina, vzeti 0'3 do 0 6 grama kalomela in vsakih 4 do 5 ur nato pol grama aspirina, pomešanega z enim decigramom kofeina. To zdravilo se sme jemati po zdravniškem navodilu, ker so slučaji, v katerih lahko postane kalomel zelo nevaren. Nov način zdravljenja jetike. Iz Ženeve se poroča o neki francoski iznajdbi, ki po* menja, če se obnese, prayo srečo za sedanji jetični svet. Pariški zdravnik, dr. Monaco, je baje iznašel novo sredstvo proti jetiki in je dosegel dozdaj z njim na kliniki izvrstne uspehe. Gre za injekcije z navadnim sladkorjem. 5 g neprečiščenega sladkorja se raztopi v 5cma destilirane vode in injicira subkutano. Že po četrd injekciji sta zginili v poskusnih slučajih mrzlica in draženje h kašlu, po nekaterih nadaljnih injekcijah pa značilna utrujenost jetičnih. Če to novol sredstvo tudi naposled ozdravi, se seveda med kratkim opazovanjem ni moglo docela dognati. Sicer pa je že to pomemben uspeh, ako se dajo ozdraviti najnevarnejši znaki jetike. In iznajdba zna biti še blagosov za človeštvo. Razširjajte „Novice“. Razširjajte »Resnico"! ILIRSKA BANKA V LJUBLJANI Šelenburgova ulica it. 1. izvršuje vse bančne transakcije najkulantneje == financira vojaške dobave in aprovizacijske kupčije. — Daje predujme na blago. — Eskomp-tlra menice, fakture in terjatve. — Pospešuje trgovino, industrijo ter uvoz in izvoz. — Vloge na knjižice obrestuje po 4%. — Vloge na tekoči račun po dogovoru. Odgovorni urednik: Vojteh Jeločnik. — Tisk »Zadružne tiskarne" v Liubliani. — Založil konzorcij.