Mira Omerzel-Terlep Oprekelj na slovenskem etničnem ozemlju OD GLASBILA PSALMODICNIH MOLITEV DO GLASBILA ALPSKIH POSKOČNIC Oprekelj je staroveško azijsko glasbilo, ki ima v Evropi za seboj že tisočletno zgodovino. Štejemo ga med predhodnike klavikorda oziroma med razvojne različice sodobnega klavirja. Lahko bi zapisali, da je oprekelj sicer doživel svoj razcvet v času od 15. stoletja do druge polovice 19. stoletja, ko je pričel toniti v pozabo. Pravo modno glasbilo evropskega prostora pa je bil pol tisočletja! Evropski muzeji hranijo veliko različic tega stostrunskega kordofona in težko bi našli med njimi glasbila, kjer se ne bi na svojstven način izrazila človeška domiselnost in smisel za iskanje lastnega. Likovni viri kažejo, da so bila glasbila evropskega prostora, med katera sodi tudi oprekelj, znana tudi pri nas. Torej se je glasba slovenskega etničnega in kulturnega prostora vključevala v evropsko instrumentalno prakso. Danes štejemo oprekelj, podobno kot citre, med ljudska glasbila alpskih dežel. Zanimivo je, da vsa alpska Evropa pozna glasbilo tudi pod skupnim nazivom: bretl(e).' Okrajšava je izpeljana iz nemškega imena Hackbrett. Slovenski breti (Trenta, Primorska) se lahko glasi tudi kot preti ali pretelj (Gorenjska).2 Sicer ima glasbilo na Slovenskem veliko imen, ker je bilo znano skorajda po vsej Sloveniji razen v Beli Krajini. Zmaga Kumer navaja sledeča imena: na Gorenjskem poleg povsod razširjenega imena oprekelj in že 1 Glej K. M. K 1 i e r, Volkstümliche Musikinstrumente in den Alpen, Kassel und Basel, 1956; Brigitte Bachmann-Geiser, Die Volksmusikinstrumente der Schweiz, Handbuch der europäischen Volksmusikinstrumente, Serie I, Band 4, str. 57. ' Zmaga Kumer, Slovenska ljudska glasbila in godci, Maribor 1972, str. 53 (SLGG). omenjenega bretla še pretelj, preti, brana, na Primorskem šenterija, aprikal, prekl, opsase, čemele, cimprekelj, na Štajerskem prekl, na Notranjskem opreklje.3 Na Goriškem in Tolminskem naj bi bil znan pod imenom opsase (med leti 1875 do 1880),4 izdelovalec Roeling iz Gorice pa ga je imenoval orphica.5 Panonski del Slovenije (Prekmurje), pozna med slovanskim in romskim življem razširjene različice imena cimbal: male in velike cimbale, v Porabju imenovane tudi cingule ali cimbole. Pleteršnik omenja v svojem slovarju še izraz pentek, Jožef Pajek pa trklje.“ Toda kaj nam ime bretel pove? Ime Hackbrett, znano na nemškem govornem področju, je dvobesedna zloženka: ein Brett zum Hacken - deska za sekljanje!7 Sprva je ploščata resonančna omarica glasbila spominjala na desko za sekljanje mesa. Podobnost godčeve igre z dvema palčkama, s katerima mora neprestano tolčki po strunah, to je »sekljati«, je vzeta iz vsakdanjega življenja. Prvotni pomen besede se je izgubil, ostale pa so številne lokalne izpeljanke in različice imena za glasbilo, ki je imelo 5 stoletij pomembno vlogo v evropski glasbeni praksi, stilni in ljudski.8 Z Bližnjega vzhoda, najverjetneje iz Perzije, se je glasbilo, imenovano »santir« in arabsko »qanun«, razširilo v Evropo z arabskimi ekspanzijami, ki so potekale iz severne Afrike čez Španijo. Deloma so glasbilo posredovali tudi Slovani preko Balkana in madžarski Cigani preko Turčije. Oprekelj pozna Evropa pod različnimi imeni: na nemškem govornem področju Hackbrett, na Nizozemskem Hakkebord, na Danskem Hakebraedt, na Švedskem Hackebräde, na angleškem govornem področju dulcimer (iz dolce melos - sladek zvok), na Irskem timpan, v Španiji timpano, v Franciji tympanon, v republikah Sovjetske zveze cymbali, na Poljskem cymbalki, v Litvi cimbolai, na Madžarskem in v Romuniji cimbalon, v slovenskem Prekmurju cimbale in po Jugoslaviji cimbal-o. Iz povedanega je ponovno očitna prehodna (»prepišna«) lega slovenskega etničnega prostora in njegove kulture. Vzhodnoevropski prostor pozna različice osnovnega imena cimbal, srednja in zahodna (predvsem alpska) Evropa različice imena Hackbrett oziroma bretel. Obe imeni sta pomembni za naše poimenovanje glasbila na prehodnem kulturnem področju. Zanimiva je tudi sinteza obeh pojmov, kot je z imenom cimprekelj izpričana z idrijskega področja okoli leta ISTO.* Srednjeveška glasbena praksa pozna sorodni glasbili: psalterij in oprekelj (Hackbrett). Psalterij je ime, ki se javlja prvič v antičnih literarnih spomenikih in označuje glasbila s strunami, na katere se trza.10 V Evropi se je pojavil v 9. stoletju. Po pisnih virih sodeč se je razvil predvsem iz arabskega qanuna. Največ je bil v rabi v srednjeveški liturgiji za spremljavo liturgičnih spevov — psalmov, zlasti v židovskem bogoslužju. Nanj so igrali stoje ali sede, podobno kot na kasnejši oprekelj. Sestavljala ga je lesena resonančna omarica trikotne ali pravokotne oblike, preko katere so bile 3 Kumer, LGGS, str. 72. 4 G. Perusini, Strumenti musical! e canto popolare in Friuli, 1944. 5 M. Pleteršnik, Slovensko-nemški slovar, Ljubljana 1894—1895. ° Jožef Pajek, Črtice iz duševnega žitka Štajerskih Slovencev, Ljubljana 1884. 7 K 1 i e r , str. 48. 8 Naslonitev na glagol »oprtati« glej (Kumer LGGS, str. 72) pri izpeljavi slovenskega imena za glasbilo se zdi celo manj pomembno. ° Podatek je iz odgovora na narodopisne vprašalnice iz prejšnjih stoletij (glej Kumer, LGGS, str. 71). 10 Ang. Psaltery, franc, psalterion ali canon, nem. Psalterium ali srednjeveško nem. Psalter, ital. salterio. (Muzička enciklopedija, III, Zagreb 1971). Psal-lajn (psallein) pomeni trzati (Klier, 52). napete enojne strune. Evropski likovni viri od 15. do 18. stoletja ga pogosto prikazujejo v ženskih rokah. Psalterij se igra z nohti, plektrumom (trzalico) ali gosjim peresom, oprekelj pa s pomagali, tj. s palčkami ali tolkalci. Vendar je bilo po mišljenju znamenitega renesančnega glasbenega teoretika Michaela Prätoriusa11 mogoče igrati z nohti tudi na oprekelj (Hackbrett). Teoretik tudi prinaša risbo opreklja, ki se igra z nohti12 in ima 24 strun. Po obliki in razporeditvi obeh stranskih mostičev bi lahko sodili, da gre za kromatično uglašen oprekelj, ki se precej razlikuje od opreklja, ki ga teoretik M. Prätorius prinaša na drugi tabeli18 in so mu priložena kladivca.14 Skoraj identičen diatoničen oprekelj najdemo tudi v starejšem teoretičnem organološkem delu Sebastiana V i r d u n g a Musiča Getutscht iz leta 1511,18 Opreklja s kladivci, ki ju prinašata oba teoretika,16 pa se prav malo razlikujeta od današnjih istovrstnih evropskih ljudskih glasbil. Med seboj se razlikujejo morda le po številu strun in estetskem oblikovanju resonančne omarice. M. Prätorius v navedenem delu opisuje oprekelje in psalterije ter različice predhodnikov klavirja (clavicimbale), ki so izšli iz obeh glasbil.17 V terminologiji je sicer precej nedosleden, kar je posledica tedaj običajne, raznovrstne in nenatančne terminološke rabe. Oprekelj citira pod vrsto imenskih različic: Hackbrett, Hackbret, Hackbreit, »veliki in mali« Zimbel, cymbalo, cymbalum, Zimbalum Hieronimi. Ne smemo tudi pozabiti, da najdemo v tem času z imenom cimbel tudi popolno drugačna glasbila, kot so zvonci in činele, z imenom timpan (tympan), kakor ponekod po Evropi še danes imenujejo oprekelj, pa vrsto tolkal. V trditvah in navajanjih se Prätorius sklicuje tudi na starejša dela, predvsem na Mušico Getutscht Sebastiana Virdunga. Psalterij omenja kot glasbilo gledaliških instrumentalnih sestavov ter navaja Virdungovo trditev, da sodi Hackbrett med vaška glasbila oziroma ga imenuje »lumpeninstrument«,18 torej glasbilo ljudstva, v današnjem smislu torej tudi ljudsko glasbilo.16 Nadalje navaja, da instrument sodi med tuja glasbila.20 Njegovo trditev morda pojasnjuje v Italiji rabljeno ime za oprekelj — salterio tedesco ali »nemški psalterij« (torej tudi tuj).21 Moremo že po teh zgodovinskih poročilih, potrjenih tudi z likovnimi upodobitvami glasbil, soditi, da sta bila psalterij in oprekelj (Hackbrett, cim-baler) v rabi nekaj stoletij tudi drug ob drugem? Ali pa je vsako od njiju zavzemalo svoje mesto v različnih evropskih deželah in igralo posebno vlogo glede na socialno razslojenost prebivalstva? Sta imela oprekelj in psalterij 11 Syntagma Musicum II, De Organographia, 1619. Faksimile Nachdruck, Kassel—Basel—London—New York 1958. 12 Tabela XXXVI. 18 Tabela XVIII. 14 Mostiča sta na resonančnem pokrovu nameščena v razmerju 2 :3, kar omogoča strunam, ki so napete prek njiju, da se oglase v medsebojnem razmerju intervala kvinte in sicer v diatoničnem nizu. 15 Ponatis' Kassel-Basel-London 1983. 19 Ni izključeno, da prinašata razpravi Prätoriusa in Virdunga isto risbo glasbila in da jo je prvi pač povzel po starejšem viru. 17 Glej tudi tabeli XIV in XV. 18 Glej str. 78—79. 19 Zato po njegovem tudi ne sodi v »resno razpravljanje o glasbi«. 20 Syntagma II, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Band 5, 1956, Hackbrett. 21 Pomenu ustreza tudi vzdevek istovrstnega glasbila na Kitajskem: yang ch’in ali »tuje citre«, ker so tja prišle prav tako iz Perzije. Podobnost med glasbili oddaljenih azijskih dežel in evropskimi glasbili je prav neverjetna. Okoli leta 1800 se je razširila perzijska oblika »santirja« na Kitajsko, od tam pa na Japonsko in v Mongolijo. Sicer poznajo sorodno glasbilo tudi v Tibetu in v Koreji. Različica uzbeških in beloruskih cimbal so tudi ruske »guslu in »chang«. Angleški »dulcimer« pa je zašel tudi na novi kontinent. enako pomembno vlogo v t. i. umetni22 in ljudski glasbi? Upam, da bo pričujoča razprava dala delne odgovore tudi na ta vprašanja. V Evropi je oprekelj prvič upodobljen na portalu stolnice v Santiagu de Compostela (1184) in nato v 13. stoletju na skulpturi zahodnih vrat cerkve sv. Martina v Colmarju.23 Množičneje pa ga najdemo na freskah evropskih cerkva po letu 1400. Ze v stoletjih pred tem je dobil opreklju sorodni psal-terij t. i. obliko »svinjske glave« ( ).24 ki je verjetno vplivala tudi na ob- likovni razvoj opreklja.25 2e vsaj od srednjega veka dalje je obstajalo mnogo oblik in raznovrstnih različic glasbila tudi pod enakimi ali različnimi imeni, kar povzroča obilico težav pri tipološkem prepoznavanju glasbila. Podobno velja tudi za prepoznavanje slovenskih imen za posamezna glasbila. Na prvih evropskih upodobitvah je prav težko razlikovati psalterij od opreklja, kar velja še zlasti za umetnine, kjer so mojstri upodobili trapezasto obliko psal-terija, ki se v 17. stoletju oblikovno že povsem izenači z oprekljem. Zanesljivo pa je, da je tudi srednjeveški oprekelj (cimbal) dobival najrazličnejše oblike, od pravokotne omarice do trapezaste, z enim, dvema ali tremi mostiči, čez katere so bile napeljane enojne, dvojne, trojne, početverjene ali celo popeterjenene strune, po številu tudi do sto. Vendar se zdi, da sta se najpozneje po letu 1300 srednjeevropski prostor in evropski sever zadovoljila s tehniko udarjanja (s kladivci), južna Evropa oziroma mediteranski temperament pa s tehniko trzanja (z nohti, s plektrumom-trzalico, verjetno koščeno, ali z gosjim peresom).26 Konec 15. stoletja se na likovnih upodobitvah pojavlja oprekelj pravokotne oblike. Na upodobitvah iz 16. stoletja pa že lahko vidimo oprekelj trapezaste oblike s kladivci, o katerem je poročal Prätorius in kakršnega poznamo še danes. Na različnih slikarskih umetninah pa ga lahko vidimo v rokah angelov ali celo Jezusa. Prvi naslikani instrumenti v Sloveniji so ohranjeni iz začetka 15. stoletja, ko slikarji vse pogosteje upodabljajo angele z glasbili. Upodobitve postanejo jasnejše, razumljivejše in vsakdanje. Najpogosteje je glasbilo pri nas upodobljeno na Primorskem, kjer so sicer slikali italijanski in furlanski mojstri. Toda oprekelj je med italijanskim ljudstvom malo znan, saj je bil značilen za bolj severne dežele (salterio tedesco). V Italiji naj bi bil bolj priljubljen psalterij, v zahodni Sloveniji pa je glasbilo znano pod narečnim izrazom »šenterija«, ki je izpeljan iz italijanskega termina. 58 slovenskih cerkva je po raziskavah Primoža Kureta27 poslikanih tudi z angeli, ki igrajo na različna glasbila. Na desetih freskah je tudi oprekelj: pri sv. Urhu v Tolminu (okoli leta 1472), v Gluhem Vrhovlju (okoli leta 1480), v Vratih (Thörl, v tretji četrtini 15. stoletja), v Gorici (konec 15. stoletja), na Mirni (okoli leta 1490), v Ratečah (verjetno iz 14. stoletja), na Goropečah pri Ihanu (okoli leta 1480) in v Vovbrah (Haimburg, okoli leta 1480). Freski v Kranju (1460—1470) in v Hrastovljah (okoli leta 1490) pa sta po mojem vprašljivi in nejasni. Glasbilo v Kranju bolj spominja na citre 22 Zvok cimbal je moral biti v Prätoriusovem času tudi precej priljubljen, saj so se tudi orgelske piščali renesančnih graditeljev oglašale v barvah velikih in malih cimbal (glej Prätorius, str. 130—131 in Universal Tabel). 23 M. Remnant, Musical Instruments of the West, London 1978, 176. 24 Prätorius prinaša risbo tovrstnega psalterija