SISTEMSKI NAUK O SOCIALNEM DELU Peter Lussi Rad bi vas vpeljal v temeljne zamisli moje pravkar konCane knjige "Sistemsko socialno delo, Praktični učbenik za socialno svetovanje". Pred seboj imate pregled vsebine, iz katerega je razvidno, kako je knjiga v osnovi sestavljena in kaj vsebuje v posameznostih. V uvodnem delu predstavljam, prvič, kaj je treba v osnovi razumeti s pojmom "nauk o socialnem delu", in drugič, kaj posebej s "sistemskim" naukom o socialnem delu. Slednje opisujem v glavnem delu v treh delih: v nauku o nalogah, nauku o sredstvih in nauku o metodah. Pojem "socialno delo" se v okviru tega nauka reduktivno izenaCuje s pojmom "socialno svetovanje". Socialno svetovanje pomeni ambulantno socialno delo pri reSevanju socialnih problemov. Je prvo izmed glavnih področij celotnega poklicnega podroCja "socialno delo". Drugo glavno področje je "socialna pedagogika". S slednjo se ta knjiga ne ukvaija. Prav tako ne s socialnim skupinskim delom ali socialno-strukturalnim in socialno- kultumim delom (delo s skupino, projektno ddo,socialna animacija). S pojmom "nauk o socialnem delu"razun\em praktično teorijo poklica, ki socialnemu delavcu pojasnjuje, kaj je njegova poklicna naloga,s kakšnimi sredstvi razpolaga in iz Cesa sestoji metodika socialnega dela. Pravi nauk o socialnem delu ima tri bistvene značilnosti. PrviC, usmerjen je k praksi - izhaja iz praktičnih poklicnih izkuSenj in je namenjen osvetljevanju in doloCanju realne prakse socialnega dela. Drugič, je speciGCen za socialno delo; socialno delo pojmuje iz njega samega in se s tem izogne usodnim poklicnim nesporazumom, ki nastajajo tam, kjer se teorija socialnega dela utemeljuje na konceptih, ki ne izhajajo iz socialnega dela (na primer terapevtski, pedagoški,sociološki, juristiCni). In tretjič,;e koncentriran nau/c; določa osredje socialnega dela in daje s tem lastno osrednjo teorijo socialnega dela; obilica potencialnega, za socialno delo relevantnega znanja seje reducirala na tisto, ki je za socialno delo tipično, in se stopila v stvarno koherentno, sistemsko celoto. Socialna stvarnost je v strukturalnem in dinamičnem pogledu sistemsko organizirana. Času primeren, optimalen nauk o socialnem delu torej uporablja teorijo o socialnih sistemih. Mišljenje in delovanje v socialnem delu koncipira v temeljih in primarno v sistemskem načinu gledanja. To je sicer na področju abstraktne teorije socialnega dela že blizu vsakdanji resnici, vendar tisto, kar pomeni sistemsko socialno delo v konkretnosti in 82 P.Lüssi Soc ddo 29,1990, 1-3 posameznosti - torq na področju praktične teorij e,kolikor ¡e meni znano, Se ni bilo nikjer predstavljeno pregnantno, popolno in sistematično.Teonja socialnega dela s posameznikom je ostala doslej edini praktični koncept socialnega dela, ki je (kljub svoji Cisto parcialni uporabnosti) koherenten in prepričevalen. Vendar se je, kolikor vemo, razkrojil v nekakšni eklektično- pluralistični ponudbi terapevtskih metod, tako da danes na področju poklica socialnega dela prevladuje nekakSna teoretska anarhija. Taksno stanje pomeni stisko. Vrnitev k socialnemu delu s posameznikom vsëcakor ne pride v poStev. Močno je določeno s psihoanalizo in temelji na neki linearni osnovni koncepciji, ki je usmerjena k stranki. Izhajajoč iz nje ni mogoče povsem dojeti zapletene resničnosti socialnega problema in prav tako ne razviti ustrezne koncqjcije za reSevanje problemov socialnega dda. Ce pa želimo napraviti prav to, moramo model terapevtskega socialnega dela (za katerega velja, da je v njegovem okviru na najuglednejšem mestu delo na primerih - casework) nadomestiti z modelom "sistemskega socialnega dela". Moj nauk o socialnem delu daje takSno, s socialnim sistemskim konceptom praktično določeno teorijo poklica. V nadaljevanju osvetljujem tiste momente, ki tvorijo sistemski značaj nauka. To je mogoče, zaradi časovne omejitve, opraviti le sumarno. Pri tem bi rad poudaril, da celovit nauk o socialnem delu, kakor bi ta moj hotel biti, tudi če zastopa predvsem sistemsko mišljenje in delovanje, vendar vsebuje Številne elemente, ki niso posebno sistemski. Za mnogovrstno prakso socialnega dela ne obstaja vseobsegajoča dogma. Sistemski način gledanja nikakor ne zanika spoznanj dela na primerih (casework), ampak jih postavlja v drugačen, SirSi okvir in jih po tej poti - in v tem sta njegova smisel in vrednost - relativizira in modificira. 1. V imen nftuka o nalogah socialnega dda SploSna naloga socialnega dela je reSevanje socialnih problemov. Pri tem sem pojem "socialni problem" opredelil tako, da natančno označuje to, s čimer se socialni delavci dejansko ukvarjajo v svoji poklicni realnosti. "ReSevanje socialnih problemov" je torej terminus technicus na področju socialnega dela. Za sistemski nauk o nalogah socialnega dela je značilno troje: A) Socialni problem se v sistemsko-teoretski perspektivi reSevanja Soc ddo 29,1990, 1-3 Sistemski nauk o socialnem delu 83 socialnih problemov koncipira kot funkcionaliziranje socialnih problemskih sistemov. B) Pojem stranke se temeljito revidira, tako da se ukineta potrebnost stranke in osredotočenost na stranko. C) Sodalno ddo se obravnava kot družbena instanca, ki mora prispevati k funkdoniranju obsežnega makrosistema družbe. Ad A. Sistemsko-teoretske perspektive Za socialno delo je odločilna sociološka sistemska teorija, v srediSCu katere stoji "socialni sistem". Poleg konstrukta "socialni sistem" obstajajo (po Talcottu Parsonsu,na katerega sistemsko teorijo se opiram) Se tri druge sistemske kategorije: organizem, osebnost in kultura. Predpostavil sem, da osnove sociološkega sistemskega mišljenja poznate in zato tukaj navajam le tiste tri sistemsko-teoretske perspektive, ki so odločilne za sistemsko- teoretski nauk o sodalnem ddu, oziroma njihove glavne poudarice. Prva je pripadnost sistemu. Vsak človek pripada sodalnim sistemom, na primer svoji družini, podjetju, za katerega dela, svoji Športni zvezi, bolnišnici, v kateri živi kot bolnik. Kot socialno bitje človek neizogibno potrebuje sistem in je sistemsko določen. Sistemsko usmerjeni socialni delavec vselej povprašuje po sistemskih pripadnostih ljudi, s katerimi ima opravka. Po eni strani si prizadeva, da bi izolirano osebo integriral v primerni socialni sistemski kontekst,po drugi strani pa,da bi osebo,ki je pod trdim, obremenjujočim vplivom prekomerne sistemske določenosti, v nekaterih okoliščinah osvobodil ali celo reSil iz sistema (na primer iz skupine kriminalcev ali neprimerne varstvene institudje). Druga sistemsko-teoretska perspektiva, ki je velikega pomena v socialnem delu, je sistemska ñinkcionalnost. Disfunkcionalen socialni sistem ne dduje niti smisdno niti namenu ustrezno, bodisi zato, ker je nepopoln (na primer zaradi bolezni katerega izmed pripadnikov sistema), ali ker udeleženci (na primer starSi in otroci) sodelujejo med seboj na napačen način, ali končno, ker ddujejo drug proti drugemu. Ko je pred socialnim problemom, sistemsko orientiran socialni delavec vpraSa po taksnem funkcijskem izpadu, takSni manjkajoči funkciji, taksnem funkcijskem konfliktu v tistih socialnih sistemih,ki jim pripadajo v problemu udeležene osebe. V tretji za socialno delo relevantni perspektivi, v smislu sistemskega odnosa, so tri oblike sistemske disfunkcionalnosti videti kot negativen sistemski odnos med dvema (ali več) socialnima sistemoma: kot manjkajoči 84 P.Lüssi Soc ddo 29,1990, 1-3 sistemski odnos (na primer med podjetjem delodajalca in zavarovanjem ob nesrečah delojemalca), kot namenu tuj sistemski odnos (na primer med psihiatrično kliniko in družino bolnega, kadar se slednjemu stanje zaradi načina tega sistemskega odnosa in njegove bolezni izboljša) ali kot sistemski konflikt (na primer med sodnim uradom in institucijo terapije). V SirSem sistemskem horizontu je mogoče tak negativen odnos med različnimi socialnimi sistemi obravnavati tudi kot (obširen) disfunkcionalen sistem. Za sistemsko socialno delo veljajo sistemske povezave, v katerih je socialni problem na nek način kompletiran kot "problemski sistem". Sistemsko usmerjeni socialni ddavec vidi svojo nalogo v tem,da problemski sistem funkcionalizira. S tem pripelje samega sebe, svojo institucijo ter praviloma druge osebe in socialne sisteme v (pozitivni) odnos s problemskim sistemom in tako ustvari nek "sistem reSevanja problema". Ad B. Pojem stranke Dokler teorija socialnega dela ohranja tradicionalni pojem stranke, vztraja pri linearni osredotočenosti na stranko. Socialni delavec je pri tem v povsem posebnem odnosu do določene, s problemom obremenjene osebe in poskuSa ddovati tako, da bi problem r^il predvsem skozi ta ekskluzivni odnos s stranko. Tudi če se dodatno zanima za "faktorje okolja", ostane konceptualno fiksiran na stranko in končno ujet v dvostranski odnos "^az in moja stranka" ter i bližje in drugi dalje. Mnogo bolj si prizadeva,da bi priSel v stik z vsakim udeležencem v problemu, s katerim je pač v čim Soc ddo 29,1990, 1-3 Sistemski nauk o socialnem delu 89 bližji kakor tudi v primerni oddaljenosti. Bližina mu omogoCa osebno vplivanje na odnos, oddaljenost pa mu daje manevrski prostor za ravnanje in mu preprečuje, da bi se identificiral s stranko. Taksno identificiranje (velika nevarnost klientno-centrirane drže!) bi iz samega socialnega delavca napravila udeleženca v problemu, vsekakor tam, kjer je socialni problem hkrati socialni konflikt. NaCelo interpozicije mora socialni delavec upoštevati posebno v zaCetni fazi primera. Nosilci problema - naj bodo to udeleženci v problemu ali tretji - ga redno poskuSajo ganiti s svojimi apeli za pomoC in s pričakovanjem, da bo zavzel držo ene izmed vpletenih strank. Tq moCi sugestije za vpletanje v krog nosilcev problema se mora socialni delavec zoperstaviti. V nasprotnem primeru izgubi ali pa si že vnaprej zmanjSa možnost, da pride v vsestransko priznano interpozicijo med uddeženci v problemu (ki jih v zaCetnem Času Se sploh ne pozna vseh). Samo s takSne vmesne pozicije pa lahko deluje učinkovito in sistemsko usmerjeno. c) NaCdo komunikAcije ( nMCéo kontakta) NaCelo komunikacije ali naCelo kontakta pove, da sistemsko usmerjeni socialni delavec iSCe stik z vsemi udeleženci v problemu. Potrpežljivo in vztrajno si prizadeva priti v stik z osebami, ki so v problemu udeležene in se skuSajo temu stiku izogniti. Edino tako lahko pride do vpogleda v socialno sistemske povezave, ki so za problem relevantne, in si omogoCi vključevanje in povezovanje z vsemi za reSevanje problema pomembnimi udeleženci v problemu. Ce se mu to posreči, je razumljivo, da ima največje možnosti za uspeh,pri tem,da pozitivno spremeni problemski sistem. d) Naedo instnimenulne (konduktivne) defînidje problema Nadaljna značilnost sistemske metodike socialnega dela je konduktivni moment definicije problema v socialnem delu. Definicija problema je v sistemskem socialnem delu v celoti instrument za ravnanje; zato govorimo o metodičnem principu instrumentalne defínicijeproblema. "Konduktivna" je, ker povezuje v celoto, če je le mogoče, vse za raSevanje problema pomembne osebe (to so stvarno uddeženi v problemu in potencialni pomagajoči tretji), glede na skupno dojemanje problema in skupno za mi sel/koncept njegove reSitve. 90 P.Lüssi Soc ddo 29,1990, 1-3 S tem ko za problem pomembna oseba sprejema definicijo problema,se spremeni v osebo, ki je v reSitvi udeležena; s&j ima definicija socialnega problema povsem operacionalni pečat; določa ddne cilje in opravilne korake v reSevanju problema in tako daje vsakemu udeležencu naloge ravnanja. Ce se socialnemu delavcu posreči resnično instrumentalna, torej operacionalna in konduktivna definicija problema, je s tem ustvaril temelj sistemskega procesa njegovega reševanja, da, s tem je že storil dober del sistemsko operacionalizirajočega dela. e) Sodalno-dudoiko naCdc Da je socialno sistemsko mišljenje vtkano v "socialno-ekoloSko" načelo ravnanja, se razume že samo po sebi. Izraz socialno-ekoloSko uporabljam samo za socialno sistemske vidike, ki jih je mogoče obravnavati kot "naravne". Socialno-ekoloSko načelo vsebuje dve osrednji metodični maksimi socialnega dela. PrviC, socialni delavec mora v svojem delovanju za reSevanje problema aktivirati, krepiti, podpirati in funkcionalizirati primarno obstoječe socialne mreže ter tistim udeležencem v problemu, ki jim trdna socialna mreža manjka, le-to vzpostaviti, če je le mogoče v njihovem življenjskem kontekstu (maksima aktiviranja naravne socialne mreže). Pri tem prihaja do posebnega izraza in pomena krajevna socialna ukoreninjenost človeka, kajti mikrosistemska medsebojna razmena,za katera gre, imajo večinoma konkreten, jasno omejen krajevni prostor. Druga socialno-ekoloSka maksima zapoveduje socialnemu delavcu, da posega v naravna socialna medsebojna življenjska razmerja zadržano in skrbno in samo toliko, kolikor je to v danih okoliščinah nujno (maksima najmanjšega možnega vpletanja). f)NaCdo pogajanja Povsem centralno in fundamentalno za sistemsko socialno delo je naCelo pogajanja. Le-to zahteva prednost pogajanja pred vsemi drugimi načini opravljanja socialnega dela. Sistemsko usmerjeni socialni delavec k socialnemu problemu pristopa predvsem s pogajanjem. Vselej poskuSa iz udeležencev v problemu - in prav tako iz tretjih, ki so za reSitev problema pomembni - napraviti udeležence v pogajanju. Temu ustrezno vidi svojo Soc ddo 29,1990, 1-3 Sistemski nauk o socialnem delu 91 stvarno vlogo v tem, da jih usmerja v motivirano problemsko pogajanje in v organizirane pogovore za pogajanje. Predvsem si prizadeva problemsko relevantne osebe zbrati za pogajalsko mizo tako, da problem in njegovo reSevanje obravnavajo med seboj neposredno. Kjer to ni mogoče, se obravnava posredno s pomočjo kakega vmesnega človeka kot posrednika - z njimi, ali bolje: med njimi. Tako v prvi kot tudi v drugi obliki socialni delavec nastopa kot aktivni posrednik. g) NaCdo foddovary« Enako pomembno za sistemsko socialno delo je načelo sodelovanja. Lotevati se reSevanja problemov sistemsko nujno pomeni, da socialni delavec skuSa sodelovati z vsemi za problem pomembnimi tretjimi. (Pojem "sodelovanje" uporabljam posebej in izključno za medsebojno sodelovanje s tretjimi, ne pa za tiste, ki so vproblemu udeleženi). Sistemsko usmeijeni socialni delavec vselej skuSa sodelovati s tistimi,ki so v določenem problemu že dejavni ali pa bi lahko Se bili dejavni tretji. Socialni delavec se zaveda, da se brez njihove pomoči najpogosteje ne bi mogel kompleksno in torej dovolj učinkovito vključiti v njihov socialni problemski sistem. Prizadeva si aktivirati vse sile, ki morda Se niso aktivirane, in usklajevati njihova prizadevanja in delovanje v smeri skupnega cilja. h) Naedo odpiraiiija problenna K temu Se eno napotilo glede načela odpiranja problema. Tudi to temelji na sistemskem konceptu. Z izrazom "odpiranje problema" posebej opozarjam na določene tehnike ravnanja, ki jih uporablja socialni delavec tedaj, ko se socialni problem trdovratno zapira pred rešitvijo. Socialni delavec poskuSa - tako rekoč kot metodični ultima ratio - odpreti poti reSitve z eno izmed naslednjih petih taktik: ne dela oziroma ne pomaga več (največkrat nič več), loti se kake s problemom obremenjene osebe, sproži krizo,okrepi negativno,zahteva kaj nemogočega. Teh posebnih ravnanj mi tukaj ni mogoče opisati. Očitno imajo vs? značilnosti paradoksa, ki jim da skokovito moč presenetljivega, kadar jih uporabimo. S tem je mogoče - taksno je upanje socialnega delavca - nek 92 P.Lüssi Soc ddo 29,1990, 1-3 disñjnkcionalen socialni sistem, ki ostaja v ravnovesju, stabilizira problem, spraviti v gibanje,ga destabilizirati in torej predrugaCiti. 32. Naäni геупаф v lodalnem ddu - littemiki vidiki K zaključku mojih izvajanj Se ndcaj pripomb o Šestih načinih ravnanja, na katere se po mojem nauku o metodah ddi dejavnostni spekter socialnega dda. Ta so, kot že rečeno, svetovanje, pogajanje, interveniranje, zastopanje, preskrba in oskrba. a) SVETOVANJE: Dogaja se tam, kjer se socialni delavec z uddežencem v problemu dogovaija o problemu in njegovem reSevanju. V enem svetovalnem pogovoru lahko sodeluje tudi več v problemu udeleženih (npr. starejša oseba s hčerko, ki jo oskrbuje), seveda pa ne sme iti za konflikt ali odnosni deficit. (Kjer se dogaja prav to slednje, ne gre za svetovalni, temveč pogajalski pogovor.) V sistemskem socialnem delu se svetovanje ne koncentrira na osebnost, psiho svetovanca. V središču pozornosti so mnogo bolj disfunkcionalni socialni sistemski odnosi,ki ga negativno prizadevajo. Ob tem se vsekakor skuSa dognati, koliko socilani problem sodoloča osebnost, njeno poču^e in vederle. Socialni delavec želi razviti "socialno osebnost" svetovanca; to pomeni, da ga želi pripeljati do sistemsko funkcionalnega ravnanja. Pri tem gre po eni strani za prilagajanje sistemu, po drugi pa za spreminjanje sistema skozi svetovanca. V intenzivni obliki se sistemsko svetovanje v socialnem delu kaže kot pravi socialni trening. b) POGAJANJE: Pri pogajanju v socialnem delu je socialni delavec v stiku z dvema ali več udeleženci problema in se z njimi o problemu pogaja, o njegovih sodalnih (na primer osebnostnih,pravnih, finančnih) okoliščinah. Tudi tretji se lahko udeležijo pogajalnega pogovora. Obstaja neposreden in posreden način pogajanja - to sem že omenil v tekstu o načelu pogajanja. To načelo, kolikor vemo, postavlja pogajanje v središče sistemske metodike socialnega dela. Ce se vpraSamo, po čem bi prepoznali sistemsko usmerjenega socialnega delavca,je odgovor: po tem,da se pogaja. Celotno njegovo pogajalsko prizadevanje - posebno večstransko angažiranje, ki ga opravlja, in pospeševanje konvergence - nima drugega cilja kot da disfunkcionalni sistem, ki mu pripadajo udeleženci problema, funkcionalizira in da negativne sistemske odnose predrugači v pozitivne. Soc ddo 29,1990, 1-3 Sistemski nauk o socialnem delu 93 c) INTERVENIRANJE: O intervenciji v socialnem delu govorim tam, kjer se socialni ddavec vkljuCi v problemske situacije proti volji enega (ali več) udeležencev v problemu, da bi varoval Človeka. TipiCni primer za to je ukrepanje proti starSem, ki zlorabljajo otroke. Tudi kadar socialni ddavec za Človeka, ki ogroža samega sebe - npr. za kakega psihično bolnega ali senilnega) podvzame ukrepe pomoči, ne da bi ta oseba s tem soglaSala (bodisi zaradi pomanjkanja volje ali zaradi nasprotovanja), se dogaja 'Intervencija". Ob primeru zlorabe otrok v družini se lepo vidi, kaj je značilno za sistemsko metodiko intervencije. Prvič, v razjasnjevanje problema bo vključen družinski sistem, posebej tudi način, na katerega se integrira v okolju (sorodstvo, sosedstvo, svet dela). Drugič, sistemsko usmerjeni socialni delavec pomaga otroku predvsem s tem, da pomaga družini. K¡ego\i ukrepi prisile (oziroma groženj z ukrepi) merijo na to, da bi predrugačili disfunkcionalen sistem družine. Ne bori se proti starSem, temveč jim pomaga, da bi postali dobri, vsaj sprejemljivi - na primer s tem, da jim preskrbi terapevtske, vzgojne in gospodinjske oblike pomoči, delo, boljSe stanovanje ali drugačno materialno podporo. Dokler mu uspe tako pomagati družinskim članom k znosnejšemu življenju, zlorabljenega otroka ne loči - vsekakor pa ne za daljSi čas - od startev. In tretjič, realistično ocenjuje moč sistema oziroma zmogljivosti s/siema,sposobnost družine držati se skupaj, in odstopi od intervencije,ki sistemu ni dorasla in bi problem le zaostrila. d) ZASTOPANJE: Zastopanje v socialnem delu pomeni, da socialni delavec v kakih pravnih situacijah nastopa namesto koga izmed udeležencev problema ("zastopstvenega klienta") nasproti drugim osebam ("zastopstvenim adresantom"). To dela, ker je to dolžan (na primer pri skrbništvu) ali pa ga je za to stranka prostovoljno pooblastila. Sistemsko usmeijenemu socialnemu delavcu ne gre predvsem za to, da bi v lineamo-strankarskem zastopanju interesov izvlekel maksimum v korist svoje stranke. Mnogo bolj si prizadeva s pomočjo zastopniškega ravnanja uresničiti neko sistemsko reSitev problema, torej vzpostaviti neko socialno pravično razmerje med zastopstvenim klientom in zastopstvenim adresantom. Tudi kot zastopnik pojmuje samega sebe kot posrednika, in če je le mogoče, iSCe neko vmesno pozicijo ter si vselej prizadeva sčasoma doseči poenotenje po poti pogajanja. To pa se seveda ne posreči vselej. Toda če socialni delavec vodi pravni boj za svojega klienta pred sodiSčem,tega ne poCne na agresiven naCin,ki ga 94 P.Lüssi Soc ddo 29, im 1-3 s svojim stilom procesiranja vsiljujejo marsikateri odvetniki. Mnogo bolj ravna tako, kot bi bil izvedenec, svetovalni strokovnjak, ki mu gre za to, da se za vse udeležence doseže socialna primernost. e) PRISKRBOVANJE:Kot priskrbovanje (Beschaffung) oznaCujem tisto ravnanje, s pomočjo katerega socialni delavec nekomu izmed udeležencev problema ali več skupaj spadajočim (na primer družini) priskrbi denar, kako stvar, izobraževanje, ddo ali kakrSno koli uslugo - bodisi iz instituciji lastnih sredstev ali s tretje strani (od tako imenovanih tretjih). Sistemsko usmerjeni socialni delavec te vrste pomoči ne opravlja zlahka. Vključi jo v nek obsežen koncept reševanja problema, ki se nanaSa ne celotni položaj osebe. Priskrbovalna pomoč naj ne bi bila enostavno izravnavanje materialnega primanjkljaja te osebe, temveč usposobitev te osebe - za daljSi čas - da se bo na tak način ponovno vključila v družbeni sistem in da bi se mogla sama finančno vzdrževati. Predvsem se poskuSa za stranko mobilizirati vire na področju naravne socialne mreže. Ne zato, da bi varčevali z denarjem, temveč da bi s pomočjo socialno sistemskega funkcionaliziranja življenjske situacije prizadetega človeka v temelju postavili na neko boljSo osnovo. Sistemsko delujoči socialni svetovalec izhaja vselej iz tega, in da bi lahko dosegel ta cilj, tudi za zelo drage priskrbovalne pomoči c na primer za psihoterapijo, izobraževanje, motoriziranje, pomoč v gospodinjstvu, pravno odvetniško pomoč. O OSKRBOVANJE (Streuung): Za oskrbovanje v socialnem delu gre takrat, ko socialni delavec stoji ob strani kaki osebi pri vsakdanjem premagovanju življenjskih zadev, tako da zanjo opravlja finančne in druge zadeve, ki se tičgo njene materialne eksistence, da zanjo sprejema odločitve, ji nudi manjSe usluge pomoči, pazi na to, kako ji gre, vzdržuje stik in ji je v podporo v osebno pomembnih stvareh. V posebnih primerih priskrbi obsežno oskrbovanje s strani tretjih, bodisi v družinskem ali institucionalnem okviru. Prevedla: Marija Ovsenik in Gabi Cačinovi-Vogrinčič Peter Lüssi je dr. teologije in socialni delavec, vodja polivalentne socialne službe iz Waedenswila v Svici.