Štev. I. V Ljubljani, dne i. prosinca 1894. Leto XIV. Natanova prikazen. Legenda. premično tu sedi že dolgo, Ves utdpljen v mračne misli svoje. Pe"smi krasne, verze togepolne Jeremije, pevca in preroka Pel nocdj je zopet ginjen starec. Spremljale ga orgije so ubrane, Spremljali ga pevci so na koru. In te" pe"smi mu šume" po glavi, In te" pe"smi mu zvene" še v duši; S strun skrivnostnih tam nekje" v dnu srca Jeremija še odmeva čudno . . . Utihnile zdavnaj orgije glasne, Utihnile pevcev pesmi svete; Vsa odišla srenja od veče"raic, Tiho vse po synagogi stari. Vse pogasil sveče že je sluga, Vse pogasil ter zaklenil vrata. Tam v svetiljki le srebrni spredaj Sredi templja dol viseči s stropa Večna luč še ni ugasla slaba. Tam trepeče višnjev še plameuček, Razsvetljuje mystično hram božji, Osvetljuje v klopi glavo sivo, Sivo glavo Natana rabina. Oh, ti Natau z lepoj beloj bradoj ! Sam, tako" si sam na svetu, je li ? Ženo Rahel si pokopal davno, Razkropila križem svet se deca . . . Sam si &im ostal z Jehovoj svojim, Ž njim le, ž njim se pogovarjaš v templji . . . Nad glavoj mu luč brli v svetiljki. Ves zamaknjen kvišku gleda Natan. In podprši glavo si z rokama, V polutemi toži poluglasno : »O Jehova sveti in pravični' Ne zame"ri mislij mi predrznih, Ne zame"ri vprašanj mi pregrešnih! 1 2 A. Aškerc: Natanova prikazen. v • v Cital knjig sem mnogo že učenih In oziral se okrog po svetu: Narod vsak, kar ti si jih ustvaril, Domovino vsak ima jo svojo Oh, zakaj bas ndrod tvoj izbrani, Oh, zakaj bas Izrael tvoj verni Domovine nima skupne svoje ? Po vsem svetu blodi ljudstvo naše, Med narodi tujimi živimo — Brez pastirja ovce razpršene . . .« Nad glavoj še luč gori v svetiljki. V težkih mislih gleda Natan predse, Težko trudno že podpira glavo, Klone v dlanih mu čim dalje niže . . . Glej! svetiljka z bledoj večnoj lučjo — Čudo je li ž ujoj se zdaj zgodilo ? Razsvetljena kakor ob večerih, Kadar zakon sveti v njej se čita, Kadar psalmi pčvajo se divni! Niso sveče bele po lestencih, Ne svetiljke, ki tako" gorijo — Nadnaravne luči so, nebeške: A prižgali so ji Kerubimi, Kerubimi, sveti Serafimi. Gleda Natan kvišku tč svetlobo, To prikazen bajno, čudapolno: Glej, razgrinja raj se mu v višavi ! V raji vidi — o, je li mogoče? — V raji, kar pod stropom synagoge, Vidi rabbi stare tri očake; Abraham je, Izak, Jakob gori, Na oblaku zlatem vsi sedijo ! Gladi brado Abraham si dolgo, Gladi brado, rabbija tolaži: »Kaj žaluješ, Natan ti pobožni? Tožbe tvoje slišali smo vroče, Prišle v raj so k nam gor skoz oblake, Slišal sam jih je Jehova tudi Pa po meni ti tako-le pravi : Domovine nimate, vzdihuješ, Domovine svoje, Natan ljubi? Vse dobi se za deu&r na svetn! Bogatejši kdo pa je tam doli, Nego naši so rojaki, bratec ? Ves svet dolžen vam je, kakor čujem, Ves svet vaš je — domovina vaša!« Siuša, gleda Natan Abrahama, V blazenstvu se koplje — prebudi se . . Jutro svita že se skozi okna. A. Aškerc.