Poštnina plačana v gotovini. izhaja vsak petek. Uredništvo: Ljubljana, Tyrševa cesta št. 1? Naročnina četrtletno 15 Din za pol leta 30 Din za vse leto 60 Din Posamezne številke 1.50 Din s t v o celoletna naročnina 90 Din Ljubljana, 13. novembra 1936. Upravništvo: Ljubljana, Tjrševa cesta t? Poštnočekovni račun: Ljubljana št. 16.176 Rokopisov ne vračamo Oglasi po tarifu Tiska Zadružna tiskarna (M. Blejec) v Ljubljani Za inostran O narodni vzgoji »Domoljub« od 7. oktobra 1936 prinaša v uvod-niku izjavo uglednega hrvaškega -dostojanstvi.-niku. velikega prijatelja Slovencev: »Rad imam vas, Slovence. Občudujem vašo lepo deželo, vaša prijazna mesta in snažne vasi, vašo globoko vernost, vašo kulturo, ki je na najvišji stopnji v državi, vaše zadruge, društva in organizacije vseh vrst, zlasti pa vaše poštenje in vašo delavnost. V mnogih, mnogih stvareh ste Slovenci poklicani, da bi bili učitelji nam llrvatom in Srbom. Le ena stvar se mi na vas ne dopade: namesto da bi bili vi naši učitelji, se nam ponujate le kot ponižni sluge. Služkinja, natakarica, tipkarica, agent, vratar, financar in žandar, to so poklici, ki sojih Slovenci po vsej državi napolnili. Na vodilnih mestih pa si' Slovenci »menda ne le ne morete, ampak tudi nočete uveljavljati.« S tem je »Domoljub« povedal stvar, ki se pri nas zelo pogosto sliši. Ali je hlapčevstvo res prirojena lastnost našega naroda? Nikakor ne! Res pa je, da so to žalostno lastnost že nekaj poko le n j sem našemu ljudstvu precej privzgojili in sicer v prvi vrsti naši izobraženci. Naravno je, da se je slovensko izobraženstvo šolalo v tujih šolah: razumljivo je, da se je v teh šolah navzelo precej tujega duha. Toda njegova usodna napaka je bila, ctu je to izobrazbo sprejemalo, ne da bi trdno, samozavestno stalo na domači zemlji in lastnem ljudstvu. Ker te zasidranosti ni bilo, ga je tuja izobrazba omajala, namesto da bi ga še bolj zakoreninila v domačih tleh, kakor se je zgodilo to pri nekaterih izbranih ljudeh, kakor Čopu, Prešernu. Levstiku, Cankarju. Tako je to izobraženstvo omahovalo, zapadalo tuji miselnosti in jo oponašalo, s tem pa psihologično neizogibno zgubilo čut za umsko in nravstveno neodvisnost. Ali na kratko, postalo je hlapčevsko, vse tuje je bilo vnaprej imenitno, vse domače v najboljšem primeru le bolj za silo. In s to tujo izobraženostjo se je tudi rada bahala pred domačini, ki je niso bili deležni. Ob začetku narodnega preporoda se velik del tega izobražen st va sploh ni mogel prilagoditi narodni misli. Takrat smo imeli polno Slovenec — svetovljan — slovenski mecen (Dr. Pavel Turner) (Nadaljevanje.) 1869 se je vrnil iz Londona na Dunaj, kjer sta mu profesorja Wessely in Reinisch riala prijateljski nasvet, da pusti študij filozofije ter se jripravi na pravoslovni fakulteti za docenturo po-itične ekonomije. To je tudi storil. Medtem pa so nišle nad Turnerja tvarne skrbi ter se je moral otiti vzgojiteljstva, kar ga je pa, nasprotno kakor v Londonu, silno oviralo v študijah. Vsemu temu se je pridružilo še nekaj nepojasnjenega, da je mladi Ahasver hotel izvršiti samomor, od katerega pa ga je odvrnil Franc Firbas. Firbas mu je s posojilom tudi denarno omogočil, da je mogel Turner 1873 zapustiti Dunaj in se odpraviti na Univerzo v Strassbourg. To je storil iz dveh Vzrokov. Po vrnitvi iz Velike Britanije ni mogel Prenašati dunajskih univerzitetnih metod, katere j® zlasti pri izpitih imel za duha ubijajoči birokratizem. Davorin I rstenjak pa je poskušal s Svojimi prijateljskimi zvezami s Strossmaverjem javiti Tu' mer ja za docenta za narodno gospo-■ ***tvo na novem zagrebškem vseučilišču. Temu ,e Iurner sledil ter se za novi poklic pripravljal i ll 'Jtrassbourški univerzi. S tem ciljem je tudi s|0,H‘al študije 1874 z disertac i jo o germanskem in j' ov^Hskem rodbinskem pravu, kot prvi doktor emske strassbourške univerze. Del te disertacije »zšel v tisku: Turner Paul, Slavvisehes Familieu-Strassburg 1874. n • Urnei'jeva študijska leta so postavila osnove "ieADLER< po izredno nizkih cenah pri tvrdki Josip Peteline, Ljubljana za vodo (blizu Prešernovega spomenika) Večletno jamstvo! Pouk v umetnem vezenju brezplačen! Cankarjevo delo fz govora prof. Franceta Koblarja ob priliki 60 letnice Ivana Cankarja dne 30. oktobra 1.1. (Poročilo iz Celja) Spominjamo se 60 letnice rojstva Cankarja, ko poteka že 18. leto oci njegove smrti. Zares, kratko je bilo to življenje, toda dopolnilo ga je veliko delo; po obsegu daleč največje, kar ga je kdaj napisal slovenski pisatelj, po lepoti in globini pa čudo, pred katerim še danes stojimo zavzeti. Njegov nastop je bil razodetje narodne lepote in moči, dotlej skrite v mnogih rodovih in pokolenjih. sedanjemu rodu pči živa vest in opomin njegovega človečnostnega poslanstva. Ivan Cankar stoji v resnici kakor mejnik tega, kar je bilo pred njim, in kar je nastalo in nastaja za njim. Pr sPet svoj nacionalni centralizem. na '(r ta umska preproščina, to upanje, da jim bo dr. Maček ali kdorkoli, ki ima z jugoslo-skuj !m nacionalizmom svoje bridke in boleče ' u.je! brez oblasti. To je ob našem veselju tistih dni druga stran, ob odkritem doživetju slovenskih množic — ,votlo diletantstvo njihovih vodij’. Tako sc je zgodilo, da 29. oktober slovenskemu narodu ni dal niti teritorialne skupnosti — naslednji dogodki so nas razbili na tri kose — niti ne takšnih pogojev, pri katerih bi ta narod lahko sam gradil svoje bogastvo in zaživel enkrat svoje samostojno, težko in odgovorno, a polno Ju vi jen je. Dal nam je komaj trenutek upanja, možnosti, dal nam je osvobo jen je. ki ga nismo znali realizirati.« Izkrivljanje »Slovenski narod« pripoveduje po »jugoslo-venskih noviuah« o nekem istrskem mornarju Matetu lviču. ki je bojda dejal v Belgradu. da tam govore hrvaški, a je isto rekel tudi, ko je bil v Odesi. In še pripoveduje, da je bil ta mornar prepričan. da so vsi »Slovinci« eno, »čeprav neki učeni ljudje hočejo, da smo trije narodi«. Ob tej beležki se je res vredno pomuditi, ker je prav sijajem primer jugoslovanskega nestvarnega poročanja. Kaj pa je prav za prav hotel povedati dobri in preprosti mornar Mate, ko je dejal, da so vsi »Slovinci« eno? To, da so vsi Slovani eno, kajti menda ne bo nihče dejal, da je to enotnost utesnjeval samo na J ugoslovane, ki jih vendar v Odesi ni. Ta sklep je moral priti Matetu nehote, ko je videl, da so ga v srbskem Belgradu in ruski Odesi enako dobro razumeli. Nasledek je preprostega dejstva, da je osnovni besedni zaklad vsem Slovanom v veliki meri skupen, tako tla za sporazumevanje v preprostih stvareh za silo zadostuje. V tem pogledu pa ni naš Mate, in oba jugoslo-venska lista za njim. res povedal nič novega. »Slovenski narod« bi se bil lahko obrnil na kakega preprostega slovenskega vojaka iz svetovne vojne, ki ga je zaneslo na primer v Galicijo, pa bi bil slišal prav podobne besede glede ukrajin-ščine. Mornar Mate je torej spoznal in ugotovil veliko jezikovno sorodnost slovanskih jezikov. Baz-ločka med jugoslovanskimi, južnoslovanskimi in slovanskimi jeziki ni delal. To pa seveda ne gre jugoslovenom v račun, ki hočejo prvič dejansko v slovanstvu narediti nov narod, jugoslovenskega, in ki hočejo prav zaradi tega odločiti ta jugoslo-venski narod od južnih Slovanov s tem. tla ločijo od njega Bolgare. Pa brigajo se jugosioveni za dejstva in logiko! Na mah je pozabljena Odesa, pozabljeni so »Slovinci«, govore samo še »o treh narodih«, ki so eno, in ki so seveda jugosioveni. Mar jim je, če postavlja logika iz dejstev, ki jih navajajo sami, zgolj dvoje na izbiro: ali so vsi Slovani en narod, ali pa so Slovani samo sorodna jezikovna in narodopisna skupina, sestoječa iz več narodov, meti seboj jezikovno in kulturno neodvisnih in samostojnih. Tretjega ni, zlasti je brezprimerna abotnost trditev, tla bi trije slovanski narodi delali jugoslovenarjcm na ljubo izjemo in da bi še povrh bili izločeni iz te nove skupine Bolgari, ki so Srbom zaradi enakega kulturnega izročila precej bližnji, kakor na primer Slovenci, a se zde nevarni imperialističnim namenom skupine ko-ruptnih in v bistvu breznarodnili ljudi. Za enakopravnost Naša vseučiliška mize rij a je znana in priznana. Pa le ne pridemo iz nje. Te dni smo brali v dfca-demskem glasilu »1551« poziv slovenskih kemikov: »V takih prostorih, ki ne odgovarjajo niti naj-primarnejšim zdravstvenim določbam, ki so predpisane po zakonu, ljubljanski kemiki ne moremo delati, ker smo namreč mi tudi ljudje. Smo tudi proti previsokim laboratorijskim taksam. Za org. laboratorij n. pr. plačajo v Belgradu 250 dinarjev, mi v Ljubljani pa 1400 dinarjev. Tovariši, naš kemični institut je sramota za slovenskega študenta, naš kemični institut je kup revščine in drastičen primer, kako se pri nas »prema prilikama« lahko prilagodi že jako popularna bajka o enakopravnosti. Mi pa z vso pravico zahtevamo enakost bremen v laboratorijskih taksah, mi z vso pravico zahtevamo res kemične laboratorije, ker ni nikjer zapisano in uzakonjeno, da moramo biti ravno slovenski akademiki zadovoljni s kletmi, in nazadnje mi z vso pravico zahtevamo tudi za naše gospode profesorje, od katerih so že nekateri pokazali v naših nemogočih razmerah dragocene znanstvene sposobnosti, velike prostore, laboratorije, več časa za znanstveno delo in vse potrebščine, ki jih to delo zahteva.« Hrvaške zahteve Pod tem naslovom piše poluradno glasilo bivše Hrvaške kmečke stranke med drugim: »Hrvaško... vprašanje obstoji celih osemnajst let in nikoli ni prenehalo biti aktualno. Bili so sicer časi, ko se ni smelo niti omenjati, ali to še ne pomeni, da ni obstajalo. Kar se tiče nas Hrvatov, je naše stališče jasno in znano. So, ki hočejo, da postavi jo Hrvatje svoje minimalne zahteve, ali to so tisti, ki ne vedo, da naše zahteve niso niti minimalne niti maksimalne, ampak prav take in tolike, kolikor je potrebno za naš narodni razvoj in obstoj. Kakor ne postavlja: človek, ki se hoče primerno hraniti, niti minimalnih niti maksimalnih zahtev glede količine hrane, ampak jemlje toliko, kolikor mu je potrebno, torej ne več ne manj, tako velja isto za naše hrvaške narodne zahteve.« To so spet kdaj zelo razločne besede, kakor jih s slovenske strani le poredkoma slišimo, kljub temu, da obstoji slovensko vprašanje natančno toliko časa. kakor hrvaško, in kljub temu, da je to naše vprašanje zaradi jezikovnih razlik še za znatno stopnjo bolj aktualno. In zgorajšnjo primero o človeku, ki se hoče primerno hraniti, bi spopolnili za toliko, da že celo ne bomo nikdar chili. da bi naš človek svoje lastne hrane v primerni količini ne smel jemati, ker se mu je hoče komurkoli, da bi z njo mešetaril in delal kupčije. Po znanem narodnoodbranskem geslu namreč, da je naravno, če višja kultura več plačuje, ne pa morebiti večje bogastvo. Izenačevanje — navzdol V »Slovencu« beremo, kako z neke strani nadaljujejo s poskusi, maliii naše kulturno delo in v takem duhu vzgajati našo mladino: Opozarjali smo že, kako se naš jezik slej ko prej zapostavlja, če ne popolnoma prezira, v uradnem poslovanju, danes pa smo primorani, da ugotovimo, kako je naša učna uprava slej ko prej v nezmanjšani meri v službi unitarizma in centralizma, kakor je bila pod diktatorskimi jugoslovenskimi režimi. Zdi se torej, da naša državna »prosveta«, kakor to panogo danes imenujemo. tvori neki poseben otok v toku našega državnega življenja in snovanja, ki uživa predpravidb. da se ga želje in misli ter zahteve političnega razvoja našega ljudstva, pa sploh večine v državi nič ne tičejo, ampak da sme neovirano z državno avtoriteto utrjati in širiti v mladini miselnost unitarističnega jugoslovenskega lažipatrotizma. »Slovenec« omenja nato slaboglasno knjigo »Istorija srbskohrvatskoslovenačkog jezika«, ki smo jo tudi mi že lansko leto omenili in zaradi njene znanstvene nemogočosti odklonili, kakor so to storili vsi pravi slovenski pedagogi. Človek bi zategadelj mislil in pričakoval, da je ta knjiga — spisal jo je neki Franjo Poljanec — zginila s slovenskih učnih načrtov. Kaj še!_ Kakor poroča »Slovenec«, je izšla celo v novi izdaji in velja slej ko prej za učno knjigo na naših srednjih šolah. Jn ta knjiga, ki izkrivlja našo narodno in kulturno podobo, ki mali Trubarja in Prešerna, a slavi v vsakem pogledu brezpomembnega Vraza, ta naj oblikuje naraščajoče pokolenje slovenskega izobraženstva! Tudi to je eden izmed grehov, ki ga Slovenci jugoslovenom ne bomo pozabili. Naše lesno gospodarstvo na tleh V Belgradu izhajajoči gospodarski obzornik »J ugoslovenska šuma« prinaša v svoji 5—6. številki letošnjega letnika v slovenščini pisan sestavek o propadanju slovenske lesne industrije, iz njega prinašamo sledečo statistiko o zaposlenosti delavcev v lesni industriji: Januar Slovenija Ostala država 1953 4057 38.357 1935 9660 42.411 1956 7891 49.042 Od leta 1933. naprej do 1935. v Sloveniji in v ostali državi dviganje, od 1935. na 1936. v Sloveniji strahoten padec od 9666 kar na 7891, torej za 1775 delavcev v enem samem letu, v ostali državi pa istotako nepričakovan dvig od 1935. leta na 1936. leto od 42.411 na 49.042, torej za 6631 delavcev. Od kod to? Kako to. da v Sloveniji tako strašen padec, v ostali državi pa vedno tako nepričakovan dvig in oboje v enem in istem letu? Slovenijo so prizadele sankcije, ali ostale države niso? Da! Slovenijo so prav do kosti, ostale države pa niso! Slovenija je namreč skoraj ves svoj les, kar ga je imela za izvoz, oddajala Italiji, ostali deli države pa so večinoma izvažali le drugam. In tako je z uvedbo sankcij naš lesni izvoz skoraj popolnoma zastal, lesni izvoz iz ostale države pa se obdržal in ne se samo obdržal, ampak še celo napredoval. Ne verjamem, da bi se bilo to stanje kaj spremenilo po odpravi sankcij, ker Italija noče kupovati od sankcionističnih držav. Kaj pa potem z našim lesom? Treba bo usmeriti izvoz kam drugam! Kam? V Prednjo Azijo in Severno Afriko! Kdo ga pa bo? Država! — Samo država more to storiti. Glede lesa na jugu je to že davno storila. Naša lesna industrija samo moleduje in predlaga. Dosegla dosedaj še ni nič. In dvomimo, da bo dosegla sploh kaj, dokler ne dobi Slovenija svoje popolne samouprave. Skušenj ima v tem pogledu vsaj že dovolj. Bobnar Janez. Kaj je demokracija? ,jNa to vprašanj e odgovarja Masaryk v svojih ra/govorili s češkim pisateljem Karlom .Čapkom: »Nekoč sem dejala da je demokracija diskusija. Toda prava diskusija je mogoča samo taja, kjer,si ljud je med seboj zaupajo in pošteno iščejo resnico. Demokracija je razgovor med enakimi, preudarjanje svobodnih državljanov pred vso javnostjo. Pravim: med enakimi. Vem, da ljudje niso enaki; nikjer na svetu niti med ljudmi niti v naravi ni enakosti — je samo mnogovrstnost, samo kot neumrjotje duše smo res. enakovredni... Demokratični ide^l ni samo političen, ampak tudi socialen in gospodarski. Komunizem odklanjam. Bj-ez individualizma, brez nadarjenih in izumlji-vili posameznikov, brez sposobnih vodnikov, brez genijev dela ne moremo organizirati družbe pametno in pravičnp. Demokracija pomeni v socialnem oziru premago ponižujočega uboštva; v republiki, v demokraciji ne sme biti mogoče, da izkoriščajo posamezniki ali stanovi svoje someščane, v demokraciji ne sme biti človek človeku sredstvo. Naravno mnogovrstnost je treba obnoviti z delitvijo in hierarhijo funkcij in dela; organizacija ljudi ni mogoča brez nad- in podrejenih, toda biti mora ravno organizacija, ne pa privilegij, ne aristokratično gospostvo, ampak medsebojna služba. Demokracija rabi vodnikov, ne gospodov.« Več presodnosti . V razdobju petih dni smo imeli dvoje javnih predavanj iz planinstva. O enem smo poročali zadnjič in ga hkratu odločno odklonili kot pomanjkljivega po vsebini in obliki. 'I o sredo smo poslušali drugega predavatelja, Ivana Bučerja, o predmetu »Obrazi gora«. Bilo je to predavanje pravo nasprotje prvega. Skrben, izbran jezik, pripovedovanje nikoli enolično, izraz vsebini primerno stopnjevan. Zlasti nekatere »obraze« je predavatelj znal podati v veliki plastičnosti. Skratka predavanje je bilo vredno napete pozornosti, ki so mu z njo sledili poslušalci. Teh pa ni bilo toliko, kolikor bi jih bilo predavanje zaslužilo. Ta slabi obisk je tem bolj obžalovanja vreden, če ga primerjamo s številnim obiskom pri prejšnjem slabem predavanju. Kakor da bi bilo to mnoge odbilo, da so razočarani nad njim pri drugem ostali doma. Toda ne sme biti, da bi slaba stvar izpodrivala dobro. Pred vsem je dolžnost našega razumništva, da samo ravna kritičneje in da najprej izbira in tehta, potem šele sodi. Razočaranje nad eno stvarjo ne dovoljuje odklanjanje druge, še neznane. Narobe, omogočuje samo, da se ljulika razrašča. Gotovo so še drugi vzroki. Eden izmed njih je brez dvoma ta, da je dvoje predavanj o sorodnem predmetu za razdobje petih dni preveč. Treba je torej tudi na tem polju ekonomije in organizacije. Tistega pa, ki bi se morebiti organiziranju skušal odtegovati, je treba javno zaznamovati. Sava Radič-Mirt: Črtomirjeva vrnitev Načrt za filmsko tragedija v treh dejanjih. — Dalje. (Vse pravice pridržane) 4 nastop Ponižno se zgrnejo škofje in grofje okoli kralja in se opravičujejo. Vihing: Oprosti, veličastni kralj, po milosti božji naš najvišji vladar, da smo se v pregoreč-nosti za tvojo moč in slavo frankovskega naroda nekoliko razvneli... Kralj: Znajte, gospodje škofje in grofje, da ste vi le moji, s fevdi in beneficiji plačani sovražniki. Vi nimate srca niti za kralja, niti za ljudstvo, oba izkoriščate samo za lastno oblast in čast. Resnično, jaz sem po milosti božji vaš naj višji vladar in to vam pokažem še danes. Obrne se k vnuku Arnulfu, ki se je ravnokar vrnil od zunaj in v ozadju začel Vihingu nekaj razlagati: Hej, Arnulfe, ali so sodniki že končali? Arnulf: Veličastni kralj, sodniki so sodili po tvoji volji. Ali dovoli«, da vstopijo in razglase obsodbo? Kralj: Da so po moji volji sodili? Bomo videli. Vihing: Veličastni kralj, zgodila se je tvoja volja. Tvoja pravična volja je odločila, kdo bo odslej gospodoval na zemlji, germanski Rim ali slovanski Carigrad, German ali Slovan? Oba, hujskača, glavi grškoslovanske zarote, sta obsojena na smrt, in isicer: moravski knez Rastislav na smrt z obglavljenjem, in njegov podpihovalec, mo-ravskopanonski nadškof Metodij na smrt na grmadi .. . Kralj: Sodniki niso sodili po moji volji, gospodje škofje in grofje, marveč samo po vaši. Takih sqdnikov ne potrebujem več. Resnično, jaz sem po milosti božji vaš naj višji vladar in v polni zavesti božanskega izvora svojih pravic se poslu-žim danes svoje božanske predpravice milosti. Oba obsojenca pomilostim, kneza Rastislava na oslepitev, nadškofa Melodija na dosmrtno ječo. Dragi centralizem V »Trgovskem listu« beremo: Iz pregleda osebnih in materialnih izdatkov v proračunskih letih 1930 do 195(1 se vidi, da so se ti gibali takole (vse v milijonih Din): osebni izdatki leto preračunani dejanski 1930-51 -4-.205.4 3.854.1 1931-32 4.301.9 4.014.6 1932-33 3.632.7 5.670.3 1955-54 5.565.9 5.724.1 1954-55 5.771.8 5.814.6 1955-56 5.859.1 3.815.2 tvarni izdatki leto po proračunu dejanski 1950-51 4.648.5 4.186.8 1951-52 4.479.6 5.568.7 1952-55 4.027.0 3.901.2 1935-54 5.449.2 2.794.2 1954-55 5.142.5 2.504.4 1955-56 5.212.4 2.754.0 Iz tega pregleda se vidi, da so bili zlasti v prvih letih materialni izdatki vedno proračunani višje ko osebni, da pa so vedno osebni izdatki daleč presegli tvarne. Zelo značilno je tudi (o. da so še v 1. 1951-52, ko je torej že nastopila kriza, osebni izdatki še narasli, medtem ko izkazujejo tvarni izdatki stalno padanje. Šele v zadnjem letu je nastalo majhno zboljšanje. Pri tem pa se ne sme prezreti, da so tudi v zadnjem letu osebni izdatki za več ko eno milijardo večji od tvarnih. Zadnji čas je že, da se temu nepravilnemu razmerju napravi konec. Seveda pa ne z redukcijo plač, ki bi pač bila več ko napačna, temveč z zboljšanjem uprave in z njeno d e cent r a 1 i z a c i i o. Mali zapiski Prepovedan tisk. Državno pravdništvo v Zagrebu je prepovedalo prodajati in širiti: I. knjižico »Apel pošteno j i demokratsko j javnosti« ; I. letak »Dr. Vladko Maček o nečovječnom postupku prema političkim osud jenicima«; 5. časopisa »Narodno Kolo« in »Hrvatska njiva«. Vse te tiskovine so izšle v Zagrebu. Enoten jezik. Potem naslovom prinaša »Hrvutski dnevnik« dne 10. t. m. na prvi strani karikaturo, kako mole Hrvat, Srb in Slovenec na dolgo jezike iz ust in kako so na koncu zvezani z vrvjo v »enotnost«. Pod karikaturo pa vprašuje »Vreme«: »Kako bi bil o, če bi tako izvedli jezikovno enotnost?« Karikatura se nanaša na znameniti volapiikov-ski predlog »Vremena«, o katerem smo zadnjič pisali. Sedaj pii, gospodje grol jc; in škofje, zlasti mejni grofje Karantanije in Furlanije, je napočil zopet čas, da gremo na resno in složno delo za kralja in državo. V slogi je frankovska moč! Po prerokovanju vašega tretjega jetnika, meniha in hiliasta Malahije, se bližajo viharni časi tudi za vas. Na vseli straneh obzorja se kopičijo hudourni oblaki. Od severa navaljujejo Normani in polabski Slovani, od juga pritiskajo po morju Arabci, dalmatinski Hrvati in Neretljani. Zavratno nas zalezuje po^stopinjah Ljudevita Posavskega bojeviti panonski knez Kocelj z Bolgari, srbskimi Timočani in Raščani. Na vzhodu napada na malih Iadjicah-lastavicah ruski gusar Rurik s skitskih in sarmat-skih planjav Carigrad in ograža z njim po Donavi, Savi in Dravi že naše meje pod bolgarsko zastavo. Resnično, po izvirnem grehu se je spremenila zemlja v zverinjak, narode razdvaja le mržnja in prepir, krvavo se koljejo med seboj kot zveri. Kralj Frankov pa jih naj kroti, kralj Frankov naj jim dela red in mir! Drugo dejanje. Začetek oktobra 875 na gradu Semeniču v^ Beli Karniji (Krajini), praznik osvobojenja nadškofa Metodija iz frankovske ječe in čas belokarnijske trgatve. Pod gradom se dviga samostanski ga je postavil s prezidavo stare grajske zidanice seme-ni.ški graščak Vladimir Semenič Metodijevim slovanskim menihom iz Soluna mi tistem mestu, k jer stoji danes cerkvica sv. Primoža in Felicijana. Po samostanskem zidovju se vzpenjajo brajde, polne grozdja. Slovenski knez Kocelj je prišel iz panonske prestolnice v Blatogradu na lov po Gorjancih in na pregled svojih železnih fužin, topilnic in kovačnic na Kučerju nad sedanjim Podzemljem, okoli sedanjega Gradaca in Črnomlja. Upravitelja kneževih železarn sta vlastelina Vladimir Semenič in njegov brat Vinko, graščak na sosednjem Smuku. Vinko je obenem knežev veletrgovec, ki izvaža železno blago, orožje in, orodje na ladjicah po Kolpi, Savi in Dunavu do bregov Črnega morja in ga prodaja slovanskim knezom. V zameno uvaža sol, kožuhovino in razkošne izdelke jutrosih dežel. Dr. Dinko Puc se oglaša! Belgrajska »Politika« z dne 11. novembra t. I. priobčuje razgovor g. dr. Dinka Puca, bivšega Jevtičevega bana, ki pravi, da hoče sodelovati s srbijansko združeno opozicijo na Slovenskem. Zanimivo je to. da sedaj govori o slovenskem, hrvaškem in srbskem narodu ter posebej o hrvaškem vprašanju. Kako pozabljivi so nekateri ljudje! Mi pa nismo tako pozabljivi in dobro vemo, kakšno vlogo je imel g. dr. Dinko Puc v dobi tako imenovanih punktacij in ob volitvah dne 5. maja 1955. leta. Zato je malo čudno, ako govori sedaj gospod bivši ban o svobodi in demokraciji. Nacionalni zemljepis. »Berliner Lokal-Anzeiger«, glasilo nemško-nacionulnih konservativcev, poroča o neki l irolki Viktoriji Savs (najbrž Šavs?), ki se je v svetovni vojni bojevala v avstrijski vojski zoper Italijane. Zapisa vredno je, kako podaja njen rodovnik in kakšne predstave ima list O' zemljepisnih in narodopisnih razmerah'pri nas; »Kot hči čevljarskega mojstra je bila rojena. Viktorija Savs 27.^junija 1899 v kopališču Rei-ehenhailu. Njen oče je izhajal iz Ljubljiine na Koroškem, ki je bila po vojni ločena od Avstrije in je prišla k Jugoslaviji.« Da je to dekle, proslavljeno sedaj od Hitlerja samega kol velika Nemka, slovenskega pokolenja, bi pričalo tudi, da je še po vojni imelo službo pri nas. Darujte za tiskovni sklad »SLOVENIJE'4 Vsakovrstno damsko in moško svileno (er volneno PERILO bogata zaloga ZepnIIl rObCCV, no ga vice, rokavice, modno blago, tllliStOVShe POfrebŠCIlie po najniZjih cenah pri tvrdki Josip Peteline, Ljnbliana za vodo (blizu Prešernovega spomenlha) Urednik in izdajatelj: Tone Klemenčič v Ljubljani 1. nastop. Solnčni vzhod, iz samostana sredi vinogradov in grmovja se sliši radostna jutranjica menihov. Vodilni glas poje: Hvala, hvala, hvala I i. vseviš-nji Bog, dasi nam rešil nadpastirja Melodija! Zbor odpeva: Čast in slava Ti na veke! Knez Kocelj se poslavlja od predstojnika samostana, Starca Sve-togoja. Prečula sta vso noč v važnem posvetu. Kocelj: Vse se zgodi po tvoji volji, prečastni oče, Slarec Svetogoj. Ti si nas vodil v borbi za osvobojen je našega nadškofa Metodija. li si nam vdahnil misel za skupno obrambo svobode. Nocoj se vrši zadnja seja. Svetogoj: Blagoslovi Bog, vse višnji Duh! Samo duh ljubezni in resnice ima pravico nositi orožje in ga otimati iz rok uporne duše. Borec duha, ljubi svoj narod in svojo zemljo kakor sam sebe! Kocelj: Povrni ti Bog, Starec Svetogoj. vso tvoje trpljenje z vencem naše zmage, z vencem slovenske svobode. Spokojno glej v bodočnost slave, Starec Svetogoj! V treh posadili se vliva in kuje noč in dan orožje v mojih topilnicah111 kovačnicah. V borbi dobrega duha z razbojniško dušo zmaguje tudi duh samo z orožjem. Kdor ne nosi orožja v duhu ljubezni in resnice- .le razbojnik. ~ , 2. nastop. Na poti s Semeniča se pojavita Vladimir in Vinko v spremstvu grajskih hlapcev, otovorjenih z barilci vina in oprtanih s kosi jestvin, priboljškov za menihe in jutrišnji praznik. Vinko: dobro jutro, gospodar. I nnašava ti nujno vest. Vladimir: Pomisli, gospodar, včeraj popoldne sta privršala kakor dva črna gavrana frankovska meniha Vihing in Rihbald, baje na ukaz kralj'* Ludovika, z neko razmejitveno komisijo franke^" skih grofov in grofin j. In baš sedaj, nepridipr*»Xa’ kakor dve senci za naše praznično razpoložene. Vinko: Starec Svetogoj, kaj inam je stori*1 • Svetogoj: Vstopite za trenutek, gospoda- Kocelj, Vladimir in Vinko odidejo v .saiil0istan, Starec Svetogoj obstane zamišljen na pru#u.: Vihing, ta mrtvaški ptič in tekmec nadškola Metodija, ka j išče na Semeniču? (Dalje prih )