Katarina Zadnik Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU Izvleèek Predmetno podroèje Nauk o glasbi, ki se je zaèelo razvijati v 50-ih letih 20. stoletja, njegove korenine pa segajo v pouk glasbene teorije in petja v 19. stoletju, je relativno mlado podroèje. Skozi èas je predmet doivljal notranje organizacijske, vsebinske in uènociljne spremembe, vloga predmeta je bila v funkciji stranskega, dopolnilnega predmeta, ki naj bi bil v podporo inštrumentalnemu pouku. Neenakovreden poloaj predmeta je izviral tudi iz pomanjkljive glasbene in pedagoške izobrazbe uèiteljev in neustreznih ali pomanjkljivih uèbeniških gradiv. Danes je predmet enakovredno predmetno podroèje, ki se ob bok postavlja inštrumentalnemu pouku. Kljuène besede: glasbena šola, nauk o glasbi, solfeggio, zgodovina predmeta, uèbeniška gradiva Abstract Music Theory and its Role in Music School Education Subject Music theory, which began to develop in the fifties of the 19th century, is a relatively young subject area. Its roots extend from singing and music theory lessons in the 19th century. Through time the subject changed its internal organizational, its substantive and learning-goal aspect. Its role was in function of complementary subject to support instrumental lessons. Unequal position of the subject also arose from a lack of proper music and pedagogical education of teachers and inadequate textbooks. Nowadays, it is an equivalent subject area to instrumental subject area. Key words: music school, music theory, solfeggio, historical development of subject, textbooks Uvod Korenine razvoja predmeta Nauk o glasbi izhajajo iz predmetov petje in glasbena teorija v 19. stoletju. Skozi èas je pouk zaradi nizke stopnje glasbene in pedagoške izobrazbe uèiteljev preteno temeljil na teoretiènemu razlaganju glasbenih pojmov in zakonitosti brez podpore na temeljih glasbenega jezika. Ker uèitelji niso poznali in razumeli glasbenih metod, didaktièno-metodiènih 41 Katarina Zadnik, NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU postopkov na podroèju solfeggia, pestile so jih tudi pomanjkljiva in neustrezna uèbeniška gradiva in uèila, je bil razvoj spretnosti petja po notah šibek (Aèko, 1951; Gobec, Prek, Lavrin, 1953). Kakovostno izvajanje predmeta so pestile še preveliko število uèencev v posameznih razredih (tudi do 27), starostno in glasbeno-razvojno heterogene skupine, neprimerni prostori in prostorska stiska (Mirk, 1951, 1953, 1954). Zaradi dezorientiranosti pojmovanja in temeljnega namena predmeta je ta doivljal svoj obstranski poloaj in vlogo v glasbenem šolstvu skozi èas tako pri uèiteljih predmeta kot pri uèiteljih inštrumentalnega pouka (Rotar Pance, 2003, Winkler Kuret, 2006). Èeprav tenje po povezavi med prakso in teorijo izhajajo e iz 19. stoletja, so bili premiki v miselnosti glasbenih uèiteljev, zaradi pomanjkljivih glasbenih in didaktièno-metodiènih znanj, poèasni. Tenje po glasbeno dejavni naravnanosti predmeta so prispevale k vsebinskim in kurikularnim prenovam predmeta. V 50-ih letih se je v razvoju predmeta Nauka o glasbi zgodila prva pomembna prelomnica s preimenovanje predmeta Glasbena teorija v Nauk o glasbi in novim uènim naèrtom leta 1951. Druga pomembna prelomnica se je zgodila v 60-ih letih 20. stoletja s pojavom podroèja solfeggio. V 80-ih letih 20. stoletja je bil uèni naèrt iz leta 1953 zamenjan z novim uènim naèrtom (1979/80), ki je bil dejavnostno naravnan. Vkljuèeval je glasbena podroèja, ki so izhajala iz znaèilne narave glasbene umetnosti. Ta naèrt je predhodnik sodobnemu uènemu naèrtu iz leta 2003. Glasbeno-dejavnostna podroèja predmeta Nauk o glasbi – kot jih danes poznamo – izvirajo iz osemdesetih let 20. stoletja. Z zadnjo kurikularno prenovo glasbenega šolstva (2000) je predmet dobil mesto samostojnega obveznega splošnega predmeta v sistemu glasbenega šolstva, ki se enakovredno postavlja ob bok ostalim podroèjem inštrumentalnega pouka. S prenovo se je z uvedbo predmeta Solfeggio, na višji stopnji izobraevanja v glasbeni šoli, vloga predmeta še dodatno utrdila in z nadgradnjo potrdila njegovo pomembno funkcijo v glasbenem razvoju slehernega glasbenika. Specifika predmetnega podroèja ni le v razvijanju glasbenih sposobnosti, spretnosti, znanj in glasbenega opismenjevanja, ki je njegovo središèe in so v podporo inštrumentalnemu pouku, temveè predmet s svojo širino in vsestranskostjo omogoèa stik z glasbeno umetnostjo in kulturo. Sodobna zasnova predmeta izhaja iz filozofije trojstva glasbene umetnosti, ki jo je v slovenskem okolju uveljavila Breda Oblak. Glasbeno-dejavnostna naravnanost z zasnovanimi temeljnimi podroèji predmeta, ki jih je avtorica razvila v 80-ih letih prejšnjega stoletja, je osnova sodobnemu ciljnemu in razvojnoprocesnemu naèrtovanju (Uèni naèrt, 2003; Zadnik, 2011). V prispevku predstavljam podrobnejši zgodovinski razvoj predmeta s kljuènimi prelomnicami vsebinskih in kurikularnih prenov po letu 1945, opisujem pojav uèbeniških gradiv za to predmetno podroèje ter poloaj in vlogo predmeta v slovenski glasbeni šoli. 42 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek Razvoj predmeta Nauk o glasbi po letu 1945 Vse do leta 1951 se je predmet imenoval Teorija oziroma Glasbena teorija. Zelo kmalu so za obèi predmet, pri katerem so se uèenci uèili glasbene teorije in solfeggia, zaèeli razmišljati o ustreznem poimenovanju tega predmeta in o novem uènem naèrtu. Ime uènega predmeta so izbirali med Solfeggio, Intonacija, Primavista, Osnovni nauk o glasbi, Glasbena teorija, Nauk o glasbi. Imeni Solfeggio (solfeggio je bila tujka, ki je šla teko v ušesa) in Intonacija sta bila izloèeni, ker sta bili tujki, ime Teorija je zvenelo preveè uèeno. Izraz Intonacija je bil e po svojem pomenu neprimeren: pojem intonirati pomeni dajati glas, zaèeti, ubirati; izraz pa je uporaben tudi za tonaliteto. Tudi izraz Primavista, ki bi bil najbolj ustrezen, je izpadel, ker je vsebinski pomen te besede razlièen: za inštrumentaliste pomeni igrati prima vista isto kakor igrati z lista, pri èemer je primarni predpogoj branje, sekundarni pa izvajanje na glasbilu, vendar tako, da je neobhodno potrebno tudi notranje slišanje zapisanega; za pevca je primarni predpogoj notranje slišanje, brez katerega ne bo pel z lista. Komisija, ki je izdelala uèni naèrt za teorijo in solfeggio, – predsednik je bil Vasilij Mirk, èlani pa Jurij Gregorc, France Aèko, Primo Ramovš, Stanko Prek, Egon Kunej – je predlagala, da se naj sprejme izraz Osnovni nauk o glasbi ali Glasbena teorija, s tem, da bi se prvi lahko imenoval tudi Splošni nauk o glasbi ali samo Nauk o glasbi. Predmet je bil tedaj z namenom poslovenitve poimenovan Nauk o glasbi (Uèni naèrt, 1951; Winkler Kuret, 2006). Leta 1953 je bila ustanovljena nova komisija za prenovo uènega naèrta Nauka o glasbi v sestavi: Radovan Gobec, Anton Lavrin in Stanko Prek. Novost, ki jo je prinesel novi uèni naèrt, je bila v razporeditvi uène snovi iz štiriletnega v šestletni pouk. Vasilij Mirk, ki ni bil èlan komisije, bil pa je naprošen, da pripravljeni osnutek pregleda in poda svoje mnenje, je opozoril na nekatere vrzeli in izpostavil stališèe, da bi moral biti uèni naèrt iz leta 1951 vsaj šest let preizkušan in da veèno spreminjanje uènih naèrtov ni zdrav pojav. Tedanja temeljna podroèja Nauka o glasbi so bila: Teorija (v tej rubriki so bila doloèena glasbenoteoretièna znanja za posamezni razred), Ritmika z dejavnostmi: ritmiène vaje, solfeggio parlato, ritmièni nareki in podroèje Melodika z dejavnostmi: melodiène vaje (petje melodije brez ritma: petje intervalov, akordov, lestvic ipd.), melodièno-ritmiène vaje in melodièni nareki (Uèni naèrt, 1953). Druga prelomnica v razvoju predmeta se je zgodila s pojavom podroèja solfeggia, ki ga je uveljavil s svojim pouèevanjem Maks Jurca. Jurca je skupaj z Jurijem Gregorcem izdal uèbenik Osnove teorije glasbe in enoglasni solfeggio (1958), v katerem je sam prispeval poglavje Diatonika po tonalno-funkcionalni metodi. Uèbenik je bil namenjen glasbenemu izobraevanju na srednji stopnji. V 60-ih letih je napisal uèbenik z naslovom Solfeggio I (1964), pri katerem je deloma sodeloval Pavle Kalan, za glasbeno izobraevanje na niji stopnji glasbenega šolanja, po tonalno-relativni metodi. Maks Jurca je bil pristaš 43 Katarina Zadnik, NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU kombiniranega sistema pouèevanja solfeggia, kar pomeni, da je poleg izhodišène tonalno-relativne metode uvajal tudi postopno intervalno pot. V slovenskem prostoru se je postopno uvajanje tonalno-relativne metode zaèelo e v èasu njegovega slubovanja na glasbeni šoli Franca Šturma v Ljubljani, še posebej pa se je uveljavilo, ko je zaèel delovati na Srednji glasbeni šoli (l. 1953). Istoèasno so iskali nove poti v pouèevanju solfeggia tudi v drugih predelih takratne Jugoslavije, še zlasti je bila aktivna skupina uèiteljev solfeggia v Zagrebu. Pomembno vlogo je v tem obdobju odigrala Elly Bašiæ, katere uèbenik Sedem not, sto lepot (1960), je bil preveden in izdan tudi v slovenskem jeziku. Njen koncept, poimenovan kot funkcionalna glasbena pedagogika, se je uveljavila predvsem v severozahodnem delu Slovenije (Baèlija Sušiæ, 2010). V breiškem okolju (Krško) se je hkrati uveljavil uèbenik Boa Antoniæa, Petje z lista, ki ga je prevedla Betka de Gleria (Oblak, 2011). Tako je nastala v slovenskem prostoru neka dvotirnost v uporabi tonalno-relativnih metod: na severovzhodu prevladuje funkcionalna metoda (Elly Bašiæ), na zahodu pa Tonika-Do metoda (Battkejeva metoda). Pojavljali so se tudi poskusi ponovne utrditve številène metode na prenovljenih temeljih, ki pa v glasbenih šolah ni zaivela (Winkler Kuret, 2006). Spremenjene razmere so zahtevale spremembo uènega naèrta, ki bi v veèji meri upošteval podroèje solfeggia. Za prenovo uènega naèrta je bil zadolen Pavle Kalan, svetovalec za glasbeno šolstvo na Zavodu za šolstvo, ki je poskušal realizirati to nalogo z razliènimi sodelavci. Zahteve in pritiski po prenovljenem uènem naèrtu so bile s strani uèiteljev velike. Ker je leta 1978 Pavle Kalan zapustil delovno mesto v Ljubljani, ga je za krajši èas zamenjala Amina Slapernik. Njena prioritetna naloga je bila posodobitev uènih naèrtov, še zlasti za predmet Nauk o glasbi. Na Zavodu za šolstvo ni imela nikakršnih tovrstnih materialov, zasnov in napotkov, zato je povabila k sodelovanju novo skupino za sestavo uènega naèrta (Oblak, 2011). Operativni tandem sta sestavljali Breda Oblak in Milena Zalar. Breda Oblak je imela veèletne izkušnje s predmetom, sodelovala je z Maksom Jurco v èasu izdaje uèbenika Solfeggio I (1964) in posredovala vzorène uène nastope v nekaterih glasbenih šolah v Ljubljani in po Sloveniji. Druga sodelavka je bila Milena Zalar, nosilka predmeta Nauka o glasbi na glasbeni šoli Franca Šturma v Ljubljani, bila je uèenka Maksa Jurce in izredno uspešna uèiteljica. Njuno delo naj bi po potrebi usmerjali konzulenti iz razliènih inštitucij in okolij Slovenije. To so bili: Dane Škerl, skladatelj in profesor na Akademiji za glasbo v Ljubljani, Toma Habe, ki je pouèeval na Glasbeni šoli Domale, Vlado Golob, ravnatelj Srednje glasbene šole v Mariboru, primorsko regijo pa je zastopal skladatelj Anton Komel. Oblakova in Zalarjeva sta v celoti izoblikovali uèni naèrt za vseh šest letnikov predmeta Nauk o glasbi v letih 1979/80, s katerim so se konzulenti strinjali. Novosti naèrta so bila podroèja, med katerimi je bil poudarjen solfeggio z 44 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek diktatom, ki so izhajala iz znaèilne narave glasbene umetnosti: produkcija/ ustvarjanje, reprodukcija/izvajanje, recepcija/poslušanje. Uèni naèrt je bil dejavnostno naravnan in je bil predhodnik sodobnemu ciljnemu in razvojnoprocesnemu naèrtovanju. Podroèje izvajanja je obsegalo solfeggio z diktatom, s sistemom ritmiène, melodiène vzgoje in vzgoje sozvoèij; nadgrajuje ga podroèje reprodukcije in interpretacije primerov iz glasbene literature, v katerem se izkazuje cilj sistematiènih vaj solfeggia. Sledilo je podroèje vzgoja ustvarjalnosti, razumljena kot neobhodna sestavina umetnosti, zadnje podroèje pa je bilo poslušanje glasbe. Ta dejavni in ivi stik z glasbo usmerja na zadnje podroèje, podroèje teoretiènih in oblikovnih zakonitosti, ki so s tem dobili svojo jasno zvoèno nazornost. Avtorici sta se pri naèrtu za zaèetne tri razrede Nauka o glasbi oprli na Jurèev Solfeggio I (1964) in ga povezali s predvidenimi vsebinami, v višjih razredih pa sta uporabljali literaturo drugih jugoslovanskih solfeggistov: Popovièa in Matza. Cilji posameznih podroèij so uèno-vsebinsko naravnani. Tedanji uèni naèrt je doloèal uporabo tonalno-relativne metode in postopno prehajanje – ko uèenec usvoji posamezne stopnje in tonske odnose v duru in molu – na intervalni sistem. Uèni naèrt je bil poslan v obravnavo po slovenskih glasbenih šolah, avtorici pa sta ga predstavili tudi na strokovnih sreèanjih v Ljubljani. Posredovali sta tudi veè vzorènih nastopov v razredu z namenom, da bi jih na ta naèin uresnièevali tudi drugi uèitelji v širših okoljih Slovenije (Oblak, 2011). Naèrt je ostal aktualen vse do kurikularne prenove (2000), ko so se zopet pojavili vzgibi za doloèene spremembe. Predvsem se je tonalno-relativna metoda zaèela postopno umikati tonalno-absolutnemu sistemu, ki se je po smrti Maksa Jurca uveljavil na srednji stopnji in še prej na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Problem je bil tudi v tem, da Maks Jurca ni izdal drugega dela uèbenika za višje razrede, èeprav je imel pripravljeno gradivo zanj. V novih razmerah po nastanku slovenske drave je postala literatura v tujih jezikih (hrvaški in srbohrvaški jezik) manj primerna. e v devetdesetih letih so nastala gibanja za nov uèni naèrt, okrepila pa so se zlasti po letu 2000. Avtorji so pri oblikovanju trenutno aktualnega uènega naèrta (2003) povzeli temeljna glasbeno-dejavnostna podroèja iz uènega naèrta, ki je nastal v letih 1979/80 in so jih prilagodili novim zahtevam ciljne in razvojnoprocesne naravnanosti (Oblak, 2011). Vloga in poloaj predmeta Nauk o glasbi v glasbenem šolstvu po letu 1945 in danes V petdesetih letih 20. stoletja je bil namen izobraevanja v glasbenem šolstvu v vzgajanju glasbeno nadarjenih uèencev za nadaljnje glasbeno izobraevanje na srednji glasbeni šoli, na drugi strani pa širiti in dvigati glasbeno izobrazbo širokih mnoic otrok in mladine (Winkler Kuret, 2006). Tako kot danes so se tudi v tedanjem èasu otroci vpisovali v glasbeno šolo iz elje po igranju na inštrument. Zaradi zaèetniških teav pri branju glasbenega zapisa, ki so ovirale tekoèe 45 Katarina Zadnik, NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU izvajanje pri inštrumentalnem pouku, se je med glasbenimi uèitelji izoblikovalo preprièanje, da mora pouk Nauka o glasbi, ki je bil v tedanjem èasu obravnavan kot obvezni dopolnilni oz. stranski predmet, postati podpora inštrumentalnemu pouku za uèenèevo hitro in uspešno napredovanje v igri na inštrument. Na drugi strani se je formiralo stališèe, da predmet »teorija glasbe ne sme biti sama sebi namen ali gola podpora inštrumentalnemu pouku, kot si to elijo profesorji inštrumentalnega pouka, marveè ima višjo nalogo, to je vzgojo splošnih glasbenih sposobnosti (razvijanje umetniških sposobnosti, ritmiènega èuta, intonacijskih sposobnosti itd.), vse to pa v neloèljivi zvezi s poukom teorije. V nasprotnem sluèaju bi moral ta predmet e v 1. razredu vsebovati skoro vsa poglavja teorije, vendar pa mnogo od teh poglavij pride na vrsto celo pri najzahtevnejših naèrtih šele v 2., 3. ali celo 4. razredu« (Gobec, Prek, Lavrin 1953, str. 4). Tudi Mirk (1953) je menil, da morajo uèitelji glavnega predmeta mnogo teoretiènih pojmov in zakonitosti razlagati v naprej. Ob tem se je zavedal, da tea dobrega glasbenega izobraevanja sloni na pouku Nauka o glasbi, ki naj podpre inštrumentalni pouk. V tem obdobju je vladala neke vrste dezorientiranost v pojmovanju in namenu predmeta. Skladno z razumevanjem le-tega so se pojavljale dileme glede trajanja pouka in obsega uène snovi. Èeprav je uèni naèrt iz leta 1951 doloèal štiriletno trajanje pouka (v krajih, kjer so bili dani pogoji – ustrezno glasbeno izobraen uèitelj – tudi šest let), so se pojavljala naslednja mnenja: da je dvoletno trajanje pouka dovoljšnje za usvojitev glasbenoteoretiènih znanj, drugi so menili, da ta predmet sploh ni potreben, razen z vidika gole teorije, tretji so menili, da bi moral spremljati bodoèega glasbenika skozi ves njegov študij. Razvidno je, da so slovenski glasbeni uèitelji razlièno razumeli njegov namen. Uèitelji inštrumentalnega pouka, ki so ga eleli uporabiti kot podporo pri hitrejši in uspešnejši igri na inštrument, so ga pojmovali z vidika verbalno-vizualnega usvajanja glasbenoteoretiènih pojmov in zakonitosti v glasbenem zapisu brez potrebe po glasbenem ozvoèevanju le-teh. Tudi med uèitelji Nauka o glasbi je bilo prisotno pojmovanje stranskega predmeta in suhoparnega usvajanja teoretiènih zakonitosti namesto praktiènega izvajanja glasbenih dejavnosti, ki so temelj v usvajanju le-teh. To je razvidno iz opomb k uènemu naèrtu za Nauk o glasbi, iz leta 1951: »V 1. razredu je potrebno nuditi uèencem tudi tabelarièni pregled vseh vrednosti ob primerni razlagi kljuèev, not, pavz, ritmov itd., a vse bolj teoretièno, to pa zato, da glede tega razbremenimo uèitelje glavnih predmetov« (Uèni naèrt, 1951, str. 3). S prenovo predmetnika in uènih naèrtov za celotno glasbeno šolstvo v osemdesetih letih –1979/80– se mesto in vloga predmeta Nauk o glasbi ni bistveno spremenila. Iz tedanje šolske dokumentacije je razvidno, da je predmet ohranjal vlogo obveznega dopolnilnega predmeta. Še vedno naj bi bila vsebina predmeta skladna s potrebami inštrumentalnega pouka v glasbeni šoli. Velika prièakovanja po podpori predmeta Nauk o glasbi so se pojavljala zlasti v zaèetnih 46 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek razredih inštrumentalnega pouka. Še vedno se je pojavljala ideja po prenosu znanja, pridobljenega pri predmetu Nauk o glasbi, na inštrument. Tenje po podpori predmeta so izhajale iz hitre in uspešne orientacije in uporabe glasbenega zapisa brez potrebe po notranjem slišanju. V slovenskem glasbenopedagoškem prostoru so se tedaj pojavljali vplivi tujih glasbenopedagoških konceptov. Šivic (1982) se v svojih razmišljanjih naslanja na skladatelja in pedagoga Zoltána Kodályja, ki je menil, da je »prva naloga glasbenega pouka ta, da uèenec sliši, kar piše na notni sliki« (Šivic, 1982, str. 15). S tem pa ni mislil le na tako imenovani Nauk o glasbi, ampak tudi na inštrumentalni pouk. Šivic je bil mnenja, da je inštrumentalni pouk, ki uèenca ne vodi k povezovanju prijemov na inštrumentu s sluhom in glasom, napaèen, in da ne bo pripeljal niti do pravega muziciranja in uivanja glasbe. e v osemdesetih letih so se pojavila stališèa in mnenja, da Nauk o glasbi s svojo programsko zasnovo prerašèa funkcijo dopolnilnega predmeta in posega s svojimi vsebinami in aktivnostmi v širšo glasbeno kulturno-umetniško podroèje. Nove razmere so vplivale na nastanek Zakona o glasbenih šolah (2000), ki je Nauk o glasbi opredelil kot obvezni samostojni predmet. Na osnovi raziskave, ki jo je opravil Franci Okorn (1994), je bila zasnovana nova koncepcija izobraevanja za glasbeno šolstvo, ki je vplivala na organizacijsko in vsebinsko prenovo predmeta Nauk o glasbi. S prenovo predmetnikov in uènih naèrtov v letu 2003/04, sta predmeta Nauk o glasbi in Solfeggio dobila funkcijo samostojnega obveznega splošnega predmeta. V današnji šolski dokumentaciji – današnje sprièevalo, ki ga uèenec prejme ob koncu šolskega leta – predmet Nauk o glasbi ni opredeljen kot stranski ali dopolnilni predmet. Predmeta sta za vse uèence obvezna splošna predmeta, ki predstavljata samostojno enakovredno predmetno podroèje in hkrati tudi medpredmetno podporo inštrumentalnemu pouku. Tenja po pojmovanju predmetnih podroèij Nauka o glasbi in Solfeggia kot samostojni glasbeni podroèji, ki se enakovredno postavljata ob bok ostalim glasbenim disciplinam, se je prviè jasno izrazila leta 1998, ko je bilo izvedeno prvo tekmovanje iz solfeggia na nacionalni ravni. Tekmovanje se je izvedlo v okviru Tekmovanja mladih glasbenikov Republike Slovenije (TEMSIG). Metode pouèevanja in uèbeniška gradiva pri predmetu Nauk o glasbi po letu 1945 V 50-ih letih 20. stoletja so se pokazale veèje teave na podroèju pouèevanja kot pri izboru imena predmeta Nauk o glasbi, saj povezave med prakso in teorijo ni bilo. Kot poroèa Aèko (1951) so v tedanjem obdobju glede pouka glasbene teorije izstopali trije nazori: 1) nekateri uèitelji so uèili le solfeggio, medtem ko so potrebo po uèenju teorije povsem zanikali; 2) nekateri so zagovarjali metodo èiste teorije brez solfeggia; 3) zadnji so zagovarjali kombinirano metodo z glasbeno teorijo in solfeggiom. 47 Katarina Zadnik, NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU Tedanji èas se je zavedal pomena sodobnih naèinov pouèevanja oz. didaktièno-metodiènih naèel za uspešno usvajanje uène snovi, ki naj temelji na uèenèevem lastnem spoznanju, na praktiènem delu in lastnem doivljanju. »V teoriji glasbe se to odraa na naèin, da prepojemo, preritmiziramo in prepišemo prav vse, vsak ton, vajo, melodijo, akord itd. Nobeno teoretièno pravilo ne sme biti podano suhoparno, ampak mora iziti iz dela kot rezultat spoznanja. Le snov, ki je bila sprejeta na podlagi lastnega praktiènega dela, postane uèenèeva trajna last. Verbalizem – golo teoretièno besedièenje, ne zapušèa v uèencu trajnejših sledov« (Gobec, Prek, Lavrin 1953, str. 3). Tedanji glasbeni pedagogi so iskali izhodišèa za pouèevanje v glasbeni govorici, vendar pa v praksi le-to ni vedno zaivelo. Temeljni cilj predmeta je bil v usposabljanju petja po notah. Tenja po petju po notah je izvirala iz druge polovice 19. stoletja – naèin petja po notah sta pojasnila e Anton Nedvìd in Anton Foerster. Dileme na tem podroèju so izhajale iz pomanjkljive uèiteljeve glasbene izobrazbe in nepoznavanja didaktièno- metodiènih postopkov za razvoj te spretnosti. Ob potrebi po novih metodah uèenja, ki je preteno baziralo na pevskem usvajanju intervalov (intervalna metoda), ne oziraje se na tonalno-melodièno logiko, se je pokazala vrzel na podroèju uèbenikov in uèil za to podroèje. Najveèja je bila potreba po teèajih za uèitelje glasbene teorije, na katerih bi se izobrazili o tem, kako oblikovati muzikalno zaokroene glasbene celote, s katerimi bi v uèencih vzgajali muzikalno komponento. V teèajih so videli edino pot za dvig strokovnih moèi, na katerih bi se obravnavala zlasti metodika teoretiènega pouka in intonacije, dokler se ne bi pojavil enotni uèbenik za ta predmet, ki bi dal uèiteljem osnovne smernice za ta predmet (Mirk, 1951). Ker enotnega uèbenika in uèil ter izoblikovanih glasbeno didaktièno- metodiènih postopkov ni bilo, si je vsak uèitelj ustvaril svojo metodo pouèevanja, kar je bila posledica pojavljanja razliènih glasbenih dejavnosti in njihovih poudarkov pri pouku. V uènem naèrtu iz leta 1951 so pod opombami k metodiki izvajanja uènega naèrta razvidne naslednje usmeritve: ustvarjanje prijetnega vzdušja pri pouku, saj naj bi z njim vzbujali veselje in zanimanje za glasbeno umetnost, uèitelj naj bi pri pouku skrbel za pestrost glasbenih dejavnosti, s katerimi naj bi ohranjal uèenèevo pozornost: izpostavljena je bila psihološka- pedagoška doktrina pouèevanja od enostavnosti do zahtevnosti ter tenja po sistematièni obravnavi uène snovi. Uèitelji tudi niso imeli jasnih predstav o širini in globini uène snovi ter o metodah dela pri pouku. Prerazporeditev uène snovi iz štirih na šest let (uèni naèrt, 1953) je izhajala iz stališè, da bo manjša kolièina snovi omogoèala veè praktiènega dela pri pouku, kar naj bo bistveni in veèinski del ure, na drugi strani pa so eleli predpisano teoretièno snov za posamezni razred uskladiti z glasbeno-razvojno stopnjo uèencev, ki bi bili glasbenoteoretièni snovi dorasli in bi jo zmogli razumsko dojeti in usvojiti. Ker uèbenika v tedanjem èasu ni bilo, so uèitelji pogosto sami prevzemali iz literature primere za solfeggio, ki pa niso bili 48 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek nujno primerni in ustrezni posamezni glasbeno-razvojni ravni uèencev (Rotar Pance, 2003). Zaradi vrzeli na podroèju uèbeniških gradiv, je Mirk (1954) pozval uèitelje k uporabi funkcionalne glasbene metode Elly Bašiæ, ki se je uveljavila predvsem na Štajerskem (Winkler Kuret, 2006; Baèlija Sušiæ, 2010). Slovenski prostor je bil vselej na prepihu glede uporabe glasbenih metod pri predmetu Nauk o glasbi. Skozi zgodovino so se pojavljale razliène glasbene metode na podroèju pouèevanja petja po notah. Uèni naèrt ni doloèal, po kateri metodi naj uèijo uèitelji, kar je bilo spodbudno, saj je uèitelju dopušèalo samostojno odloèitev. Ker pa uèitelji niso dobili temeljitejšega vpogleda v posamezne metode so najpogosteje uèili po »svoji« metodi, najpogosteje po intervalni metodi, ki je od uèencev zahtevala doloèeno raven teoretiènih znanj. Pouk še vedno ni temeljil na »ozvoèeni teoriji« (Vrbanèiè, 1983, Winkler Kuret, 2006). Prvi slovenski uèbenik za predmet Nauk o glasbi Vse do konca petdesetih let pri predmetu Nauk o glasbi ni bilo sistematiènega pouèevanja, saj ni bilo uradno potrjenega uèbenika. Slovenci smo dobili svoj prvi uèbenik za pouk Nauka o glasbi, z naslovom Solfeggio I, Maksa Jurce in Pavla Kalana, leta 1964. Maks Jurca je s svojim poznavanjem metodiènih postopkov zagotovil sistematiko na podroèju solfeggia in predmetu postavil temelje. Avtorja sta elela v otroku prebuditi neposreden interes za glasbo, zato sta pri tem izhajala iz ive melodike skozi katero naj bi uèenec usvojil osnovne glasbenoteoretiène pojme in zakonitosti. Za doseganje ciljev sta uporabila tonalno-relativno metodo. Èeprav je uèbenik predstavljal temeljno sistematièno didaktièno gradivo v tistem èasu, po mnenju Turelove, uèitelji njegovega koncepta niso razumeli in ga niso znali uporabljati. Teava je izhajala iz napaène interpretacije uèbenika in metodiènega obravnavanja usvajanja tonskih odnosov, ki je bila posledica nizke glasbene in pedagoške izobrazbe uèiteljev. V praksi je bil pouk še vedno preveè teoretièen, premalo pa usmerjen v slušno obravnavanje snovi in v muziciranje (Turel, 1967/68). Uèbenik Solfeggio I (1964) temelji na osnovi revidiranega uènega naèrta, iz leta 1953. Tedanja temeljna podroèja predmeta so bila: Teorija, Ritmika, Melodika. Avtorja sta z njim presegla okvire tedaj veljavnega uènega naèrta. Sledila sta smernicam sodobne glasbene vzgoje, ki naj v otroku vzbudi zanimanje za glasbo z neposrednim muziciranjem in spodbuja glasbeno ustvarjalnost. Avtorja sta tako postavila temelje podroèju glasbene ustvarjalnosti, ki se pojavlja kot novo samostojno glasbeno-dejavnostno podroèje v prenovljenem uènem naèrtu iz leta 1979/80. Uèbenik Solfeggio I je bil namenjen razvoju melodiènih sposobnosti sprva v prvih dveh, kasneje treh razredih Nauka o glasbi. Ker uèbenik ni vkljuèeval loèenih vaj za vzgojo ritmiènega posluha, so uèitelji posegali po zbirki 300 49 Katarina Zadnik, NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU Ritmiènih vaj, iz leta 1960, avtorja Maksa Jurce. V višjih razredih Nauka o glasbi uèitelji niso imeli na voljo slovenskih uèbenikov, pomagali so si s hrvaško (Rudolf Matz) in srbsko (Borivoje Popoviæ) literaturo. Winkler Kuret (2006) navaja, da zaradi razliènih konceptov uèbenikov in glasbenih metod ter sistematike dosledna uporaba ni bila mona. Vsak uèitelj je moral razviti lastni izbor primerov pouèevanja petja po notah, èe je elel pri uèencih še naprej uèinkovito razvijati analitièno glasbeno reprodukcijo in zaznavanje. V osemdesetih letih se kljub prenovljenim predmetnikom in uènim naèrtom še vedno kae deficit na podroèju uèbeniških gradiv in uèil v višjih razredih Nauka o glasbi. Pri pouku so uèitelji preteno uporabljali uèbenik Solfeggio I in zbirko 300 Ritmiènih vaj, ki sta bila skladna s cilji javno veljavnega naèrta. Knjiica Teorija glasbe, Stanka Preka, ki jo je leta 1960 potrdil Svet za šolstvo LRS, je pokrivala podroèje glasbenoteoretiènih in oblikovnih zakonitosti, zato je bila pogosto prisotna in uporabljena tudi pri pouku predmeta. Na podroèju Nauka o glasbi je po dolgoletnem premoru zavel nov veter. V devetdesetih letih je izšel nov uèbenik Nauk o glasbi 1 (1993), avtorja Tomaa Habeta. Za doseganje ciljev na podroèju solfeggia je uporabil tonalno-absolutno metodo, ki je bila v tedanjem obdobju v uporabi na srednji stopnji glasbenega šolstva. Prenos glasbene metode v pouk Nauka o glasbi na niji stopnji glasbenega šolanja je uvedel novost in dilemo na tem podroèju: tonalno- absolutna metoda se je zaèela postopno uveljavljati poleg e usidrane tonalno- relativne metode. Zadnja kurikularna prenova in predmeta Nauk o glasbi in Solfeggio Zadnja kurikularna prenova glasbenega šolstva (2000) je vnesla novost na predmetnem podroèju Nauka o glasbi. Uvedba predmeta Solfeggio na višji stopnji glasbenega šolstva predstavlja nadgradnjo šestletnemu predmetu Nauk o glasbi. Izdelan je bil tudi uèni naèrt za predmet Nauk o glasbi v okviru izobraevalnega programa Ples – za uèence baleta. Za uèence, ki se vpišejo v glasbeno šolo v starosti od sedem do devet let, se predmet izvaja šest let (program A), starejši uèenci, ki se vpišejo na inštrument pri starosti od deset in veè let, obiskujejo štiriletni program (program B). V skladu s sodobno pedagogiko je kurikularna prenova vnesla ciljno in razvojnoprocesno naèrtovanje z jasnimi operativnimi cilji. Operativni ali specifièni cilj je naèrtovani rezultat pouèevanja in uèenja, ki je opredeljen v terminih operativne (specifiène) ali opazne uèenèeve storilnosti. Operativni cilji vsebujejo vsebinsko in dejavnostno sestavino; oznaèuje jih najvišja stopnja konkretnosti. Z njimi lahko sledimo dosekom uèencev na afektivnem, psihomotoriènem in kognitivnem podroèju v konkretni uèni situaciji v uèni enoti (Denac, 1996). Zgodnejše vkljuèevanje uèencev v izobraevalni proces – pet- in šestletniki se lahko vkljuèijo v predšolske programe, sedemletniki (po uspešno opravljenih 50 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek preizkusih) se lahko zaènejo uèiti inštrument – je zahtevalo vsebinsko prenovo uènih naèrtov na predšolski stopnji in niji stopnji pri predmetu Nauk o glasbi. Uèni naèrt za Nauk o glasbi in Solfeggio je prilagojen mlajšim otrokom, omogoèa veèje medpredmetne povezave, posodobitev zagotavlja veè èasa za uèenje z razumevanjem, za ponavljanje in utrjevanje. Uèno-snovna odprtost zagotavlja veèji poudarek pri izvajanju glasbenih dejavnosti in usmerjanju uèenca v lastno aktivnost, doivljanje in spoznavanje glasbene umetnosti. Novi naèrt vsebuje natanène izdelane standarde znanja, ki predstavljajo pomembno vodilo uèiteljem, ob enem pa pušèa dovolj svobode in avtonomne odloèitve pri izberi ustrezne literature, uènega gradiva in metod pouèevanja. Didaktièna priporoèila poudarjajo medsebojno povezanost glasbenih dejavnosti in izpostavljajo solfeggio kot temeljno podroèje predmeta. Solfeggio kot ozvoèena glasbena teorija je temelj in osrednje vodilo aktivnih oblik in metod dela na razliènih glasbeno dejavnostnih podroèjih, katerih konèni rezultati so usvojene glasbene sposobnosti, spretnosti in znanja. Uèenèeva ustvarjalnost kot najaktivnejša oblika uèenja je rdeèa nit znotraj posameznih glasbenih dejavnosti in njihovih povezav in tako uèencem omogoèa uporabo glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj ter pomeni spodbudo za iskanje lastnih izraznih poti in oblikovanje glasbenih vsebin (Uèni naèrt, 2003). V vertikali uènih naèrtov predmeta sledimo, skladno z glasbenorazvojnimi znaèilnostmi starostnih skupin uèencev, razvojnoprocesni naravnanosti, ki se dotika razvoja glasbenih sposobnosti in spretnosti v daljšem èasovnem obdobju. Cilji na afektivnem podroèju so postavljeni v prihodnost in za vsakega uèenca v drugo èasovno obdobje, zato jih upoštevamo svobodno, jim sledimo v daljšem èasovnem obdobju. Tudi na podroèju kognicije in psihomotorike je hitrost razvoja glasbenih sposobnosti in spretnosti individualna glede na opredeljene standarde znanj. Upoštevana razvojnoprocesna naravnanost izhaja ne le iz glasbenorazvojnih znaèilnosti in glasbenopsiholoških spoznanj posameznih obdobij, temveè tudi iz glasbene discipline, ki zahteva utrjevanje in ponavljanje skozi daljše èasovno obdobje. Sodobna didaktièna zasnova predmetov Nauk o glasbi in Solfeggio Nauk o glasbi in Solfeggio kot samostojni predmetni podroèji v glasbenem šolstvu, s svojimi specifiènimi glasbeno dejavnostnimi podroèji vzpostavljata poglobljeni in neposredni stik z glasbeno umetnostjo in kulturo. Temeljni cilj predmetov je razvijanje funkcionalne glasbene pismenosti, ki je temeljna kompetenca slehernega glasbenika v zahodni glasbeni kulturi. Doseki funkcionalne glasbene pismenosti se izkazujejo z znanjem uporabe glasbenega zapisa in neposredne pretvorbe tega zapisa v ustrezne zvoène podobe glasbenih vsebin ter s pretvorbo slišanih glasbenih vsebin v glasbeni zapis. Funkcionalna glasbena pismenost se kae v razvitih glasbenih predstavah in znanjih v glasbenokategorialnem sistemu, ki predstavljajo vez med transformacijo 51 Katarina Zadnik, NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU notranjega slišanja zapisanih glasbenih vsebin v ozvoèene in obratno. Pouk obeh predmetov razvija funkcionalno glasbeno pismenost z razliènimi glasbeno dejavnostnimi podroèji. Podroèje solfeggio1, ki predstavlja ozvoèeno glasbeno teorijo, je temeljni kamen v razvoju funkcionalne glasbene pismenosti in predstavlja most k razumevanju glasbenih pojmov, teoretiènih in oblikovnih zakonitosti, ki rezultirajo na podroèju glasbenoteoretiènih in oblikovnih znanj. Z njim razvijamo glasbene sposobnosti in spretnosti na ritmiènem, melodiènem podroèju, podroèju harmonskega posluha in glasbenega spomina. V vseh razredih Nauka o glasbi in Solfeggia je temeljna metoda uèenja metoda dela z notnim zapisom. Znotraj nje poznamo specifiène metode, ki predstavljajo izhodišèe za orientacijo v zvoènem svetu. V minulih dveh desetletjih je tonalno-relativno metodo zamenjala tonalno- absolutna metoda, ki je vkljuèena v aktualni uèni naèrt na niji stopnji. Na višji stopnji, pri predmetu Solfeggio, se uporablja tudi intervalna metoda. Podroèji solfeggio in glasbenoteoretièna in oblikovna znanja sta krovni podroèji v razvoju glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj. Obe podroèji sta temeljni in sta organsko povezani v razvoju funkcionalne glasbene pismenosti. Metoda solfeggia se kot rdeèa nit vpleta v vsa ostala glasbeno dejavnostna podroèja. Razvoj funkcionalne glasbene pismenosti se poglablja in nadgrajuje s podroèji izvajanje in interpretacija primerov iz glasbene literature, ustvarjanje in poslušanje. Podroèje izvajanje in interpretacija primerov iz glasbene literature osmišlja in poglablja obravnavo glasbenih pojmov, teoretiènih in oblikovnih zakonitosti ter usmerja v estetsko in doiveto glasbeno oblikovanje z razvojem dihalno-pevske in izvajalske tehnike in usmerja vrednotenje glasbenih interpretacij. Podroèje poslušanje preteno izpostavlja analitièno poslušanje, s katerim usvajamo ali utrjujemo glasbenoteoretièna in oblikovna znanja. Z njim spodbujamo razvoj analitièno-slušnih zaznav in glasbenih sposobnosti ter spodbujamo glasbeno estetsko vrednotenje glasbenih del. Podroèje ustvarjanje spodbuja ustvarjalno uporabo elementov glasbenih prvin pri oblikovanju in zapisu novih glasbenih vsebin. Z njim spodbujamo najvišje kognitivne ravni miselnih procesov ne le na podroèju (so)ustvarjanja, temveè tudi na podroèju poustvarjanja. Konèni cilj (so)ustvarjenih glasbenih vsebin je v glasbenem zapisu teh stvaritev. (So)ustvarjanje glasbenih vsebin kae stopnjo razvitosti glasbenega in oblikovnega mišljenja in funkcionalne glasbene pismenosti. 52 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek 1 Pojem solfeggio ima v aktualnih uènih naèrtih dvojni pomen. Pojem oznaèuje ime predmeta na višji stopnji glasbene šole in ime samostojnega glasbeno-dejavnostnega podroèja znotraj predmetov Nauk o glasbi in Solfeggio. V besedilu bomo za jasno razloèevanje med omenjenima pojmoma uporabljali veliko zaèetnico, Solfeggio, za ime predmeta, in malo zaèetnico, solfeggio, za ime glasbeno-dejavnostnega podroèja. Tudi za ostala glasbeno-dejavnostna podroèja uporabljamo male zaèetnice: izvajanje in interpretacija primerov iz glasbene literature, ustvarjanje, poslušanje, glasbenoteoretièna in oblikovna znanja. Glasbeno-dejavnostna podroèja, izvajanje in interpretacija primerov iz glasbene literature, poslušanje in ustvarjanje, osmišljajo, razširjajo in poglabljajo glasbene sposobnosti, spretnosti in znanja, ki jih razvija osrednje podroèje predmetov. Vseh pet temeljnih dejavnostnih podroèij je pogosto zelo prepletenih in medsebojno povezanih. Vodilno podroèje sleherne uène enote je solfeggio, razmerje in prisotnost ostalih glasbeno dejavnostnih podroèij je v posamezni uèni enoti razlièno. Zasnova slovenske didaktiène misli usmerja v gradnjo uènih enot, ki naj bodo kompleksno in ustvarjalno zamišljene. Zapadanje v enosmerni suhoparni izbor glasbenih vsebin, metod in oblik dela na podroèju solfeggia, lahko vodi v osiromašenje glasbenega doivljanja. Razumevanje pogojenosti faktorjev glasbene kulture in njihovega prenosa v dejavnostna podroèja ter ustvarjalna in kreativna naravnanost dvigujeta kvalitativno predmetno podroèje z raznolikimi, pestrimi in bogatimi izbirami glasbenih vsebin, oblik in metod dela. Glasbeno-dejavnostna podroèja pomenijo izhodišèe glasbenih doivetij, izkušenj in spoznanj pri uèencu in ozavešèajo misel, da je umetnost »predvsem dejavnost – ustvarjalna dejavnost« (Souriau, 1958 v Oblak, 1997). Splošni cilji predmetov Nauk o glasbi in Solfeggio niso le razvijanje in poglabljanje glasbenih posluhov (ritmiènega, melodiènega, harmonskega), temveè tudi spodbujanje glasbenega oblikovanja, estetske obèutljivosti, glasbenega okusa, sposobnosti vrednotenja glasbeno-umetniških del in v navajanju na sodobno glasbeno tehnologijo. Predmetni podroèji z aplikacijo glasbeno-umetniških podroèij ponujata širino in dostop ne le do segmentov glasbene umetnosti, temveè tudi do glasbene kulture in kroskurikularnih povezav. Povezovanje kulturnih in izobraevalnih inštitucij dviguje splošno kulturno raven okolja, pri tem je še posebno pomembno uvajanje in ozavešèanje pomena kulture v zgodnjem ivljenjskem obdobju, ko si posameznik gradi lastno identiteto in kritièno dojema identiteto skupnosti. Sodobna uèbeniška gradiva za predmet Nauk o glasbi in Solfeggio Zadnja kurikularna prenova, ki je rezultirala v uvedbi novega naèrta, je v zaèetnem obdobju njegove realizacije – šolsko leto 2003/04 – prinesla dilemo glede uporabe obstojeèih uèbeniških gradiv. Uèbenik Solfeggio I (1964) zaradi tonalno-relativne metode ni ustrezal, saj posodobljeni uèni naèrt doloèa uporabo tonalno-absolutne metode. Poleg tega je bil e desetletja v uporabi in ni imel nadgradnje, ki bi pokrila celotno vertikalo Nauka o glasbi. Uèbeniki Nauk o glasbi (1993,1994,1996,1998) Tomaa Habeta, ki je za doseganje ciljev na podroèju solfeggia uporabljal v uènem naèrtu izpostavljeno glasbeno metodo, pa z vidika vkljuèevanja nije starostne skupine otrok v glasbeno šolo niso bili prilagojeni glasbenorazvojnim znaèilnostim in zmonostim uèencev. Uèbeniki so uporabni pri pouku v starejših starostnih 53 Katarina Zadnik, NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU skupinah – program B. Omenjeni uèbeniški gradivi sta bili pomanjkljivi, saj nista dokonèno pokrivali celotne vertikale glasbenega izobraevanja. V tem obdobju sta vrzel v primanjkljaju uèbeniških gradiv zapolnili avtorici Brigita Torniè Milharèiè in Karmen Širca Costantini. Leta 2003 sta objavili uèbenik Mali glasbeniki 1 za 1. razred Nauka o glasbi. Leta 2004 je avtorska ekipa – Brigita Torniè Milharèiè, Eva Kozlevèar in Mojca Širca Pavèiè – objavila uèbenik Mali glasbeniki 2 za 2. razred Nauka o glasbi. V naslednjih letih sta avtorici – Brigita Torniè Milharèiè in Karmen Širca Costantini – svoje delo postopno nadgrajevali z uèbeniki Mali glasbeniki 3 (2007) za 3. razred, Mali glasbeniki 4 (2008) za 4. razred, leta 2009 sta izdali uèbenik Mali glasbeniki 5 za 5. razred. Leta 2012 je izšel uèbenik Mali glasbeniki 6 za 6.razred. Uèbeniška gradiva so skladna z javnoveljavnim uènim naèrtom in upoštevajo glasbenorazvojno raven uèencev. Avtorice v spremljajoèih priroènikih navajajo cilje posamezne enote in uèitelju ponujata monosti izbora oblik in metod dela pri izpeljavi enot. Izhodišèe v obravnavi posameznih enot so vselej glasbene dejavnosti, katerih konèni rezultati so usvojena glasbeneteoretièna in oblikovna znanja. Ker so poudarki vkljuèevanja glasbenih dejavnosti v uènih enotah razlièni, je ob koncu delovnega zvezka priloen sklop dodatnih ritmiènih in melodiènih vaj, prostor za ritmiène in melodiène nareke ter prostor za utrjevanje glasbenoteoretiènih znanj, ponekod v obliki domaèih nalog ali s praznimi èrtovji. Avtorice poudarjajo, da sosledje uènih enot v uèbeniku ni zavezujoèe in da naj uèitelj svobodno odloèa in izbira njihov vrstni red in metodiène postopke za njihovo izpeljavo pri pouku. Leta 2005 je Mateja Debevc objavila Priroènik za solfeggio za vse razrede Nauka o glasbi, od 1. do 6. razreda.2 Leta 2009 je bil objavljen tudi uèbenik Solfeggio I, iste avtorice, ki je namenjen uèencem predmeta Solfeggio I, na višji stopnji. Uèbeniška gradiva so skladna z doloèbami aktualnega javno veljavnega uènega naèrta in tako prilagojena glasbenorazvojnim znaèilnostim posameznim starostnim skupinam. Avtorica v celotni vertikali loèeno obravnava podroèje ritmiène in melodiène vzgoje. V glasbenih primerih zasledimo postopno in sistematièno gradnjo razvoja glasbenih predstav in znanj na podroèju ritmiène in melodiène vzgoje. Poleg instruktivnih melodiènih vaj so vkljuèene melodiène dopolnjevanke, pesemski repertoar iz umetne in ljudske zapušèine, od 3. razreda dalje tudi vaje za razvoj harmonskega posluha in prostor za nareke. Pred izvajanjem melodiènih vaj so zapisane uvajalne vaje za urjenje glasbenega pomnenja odnosov med tonskimi višinami. Princip uvajalnih vaj spominja na metodièni pristop dela na melodiènem podroèju, kot sta ga uporabljala v uèbeniku Solfeggio I (1964), Maks Jurca in Pavle Kalan. 54 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek 2 Avtorica je leta 1994 v samozalobi izdala Priroènike za Solfeggio od 1. do 6. razreda Nauka o glasbi, v skladu s prejšnjim javno veljavnim uènem naèrtu. Praksa kae, da so uèbeniška gradiva Mali glasbeniki veèkrat uporabljena v starostno homogenih skupinah, uèbeniška gradiva Priroènik za solfeggio pa v starostno heterogenih skupinah. V zadnjem desetletju se je nabor uèbeniških gradiv še razširil. Avtorice Alenka Urbanèiè, Olga Ulokina in Vildana Repše, so izdale uèbenike Nauk o glasbi 1, 2 in 3 (2010, 2011, 2012). Uèbeniška gradiva so skladna z glasbeno- razvojnimi znaèilnostmi posameznih starostnih skupin in spodbujajo postopno in sistematièno gradnjo razvoja glasbenih predstav in znanj na podroèju ritmiène in melodiène vzgoje. Gradiva uèno-snovno presegajo minimalne standarde znanj za posamezni razred Nauka o glasbi, ki jih doloèa javno veljavni uèni naèrt. Hermina Jakopiè je izdala zbirko didaktiènih pesmi S pesmijo do znanja (2007), ki je namenjena uèencem glasbene pripravnice in uèencem od 1. do 4. razreda Nauka o glasbi. Sestavljen je iz samostojne pesmarice in pesmarice z dodano klavirsko spremljavo skladatelja Bojana Glavine. Z didaktiènimi pesmicami avtorica obravnava glasbene pojme in teoretiène zakonitosti glasbenih prvin na osnovi besedne vsebine. Z besedili pesmic pojasnjuje njihove temeljne glasbene znaèilnosti, katere smiselno ozvoèi z glasbenim zapisom in jih estetsko podkrepi z glasbenim izrazom. Tehnièni del zbirke predstavlja zgošèenka z zvoènimi posnetki didaktiènih pesmic s spremljavo in posnetki samostojnih klavirskih spremljav. Vesna Kireta je leta 2005 izdala priroènik Nauk o glasbi za uèitelje in uèence, ki je namenjen vsem šestim razredom Nauka o glasbi. Zasnovan je kot zbirka glasbenih primerov iz sveta glasbe. Z njimi uèenci spoznajo glasbeno literaturo, pridobijo ustrezno znanje glasbene teorije ter razvijajo svoje ritmiène in melodiène sposobnosti. Zadnji del priroènika vsebuje ritmiène motive za posamezne razrede in razlago glasbenoteoretiènih pojmov in zakonitosti. Danes imajo uèitelji veèje monosti izbire na podroèju uèbeniških gradiv. Konène odloèitve te izbire izhajajo iz uèiteljeve svobodne in avtonomne presoje, ki je skladna z javno veljavnim uènim naèrtom, specifik glasbenorazvojnih znaèilnosti, starostne homogenosti/heterogenosti posamezne skupine uèencev. Bolj kot to, je pomembno uèiteljevo razumevanje uèbeniških gradiv, ki bo vodilo v kakovostno uresnièevanje glasbenih ciljev v razredu. Uèbeniška gradiva so le sredstvo v razvoju glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj, saj slovenska didaktièna misel poudarja glasbeno-dejavnostni pouk, ki vodi v ta razvoj. Sklep – Nauk o glasbi in Solfeggio na poti glasbenega šolanja Predmetni podroèji Nauk o glasbi in Solfeggio, ki sta spreminjali svoj poloaj in vlogo skozi zgodovino glasbenega šolstva na Slovenskem, sta v sodobnem nacionalnem predmetniku in naèrtovanju umešèena kot samostojni enakovredni in obvezni podroèji izobraevanja v glasbeni šoli. Pot do njune enakovredne umestitve v sistemu glasbenega šolstva je bila dolga. Ob tem se zastavlja 55 Katarina Zadnik, NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU vprašanje, ali se je njuna enakovredna vloga z inštrumentalnim poukom zasidrala tudi v miselnost uèiteljev, uèencev in njihovih staršev? Ali je predmetno podroèje še vedno pojmovano kot stransko podroèje, ki naj bo v podporo igri na inštrument? Predmeta bosta utrdila in prevzela vlogo enakovrednih glasbenih disciplin v glasbenem šolstvu, le èe ju bomo pravilno pojmovali in razumeli vsi uèitelji, ravnatelji, uèenci in njihovi starši. Nauk o glasbi in Solfeggio naj bosta v podporo inštrumentalnemu pouku, vendar pa zaradi specifik predmetnih podroèij in razliènih podroèij inštrumentalnega pouka, usklajevanje s potrebami inštrumentalnega pouka, ni vedno mono. Nekateri cilji predmeta Nauk o glasbi in inštrumentalnega pouka so skupni, glasbene vsebine pa deloma razliène, saj se povezujejo z naravo in sistematiko predmetnih podroèij. Pri pouku Nauka o glasbi sodelujejo uèenci, ki se uèijo razliène inštrumente. Uèna izhodišèa so pri vsakem inštrumentu specifièna, saj je uèenje s tehniènega vidika naravnano k hitremu, uèinkovitemu in kakovostnemu zvenenju inštrumenta, posledièno pa nastaja potreba po pojasnjevanju tehniènega vidika s teoretiènimi zahtevami. To pomeni, da so zaèetna izhodišèa pouèevanja inštrumentov razlièna, iz tega pa sledi, da je absolutno poenotenje izhodišè uèenja Nauka o glasbi in inštrumenta onemogoèena. Drugo dejstvo, ki oteuje poenotenje izhodišè pouèevanja je, da uèenec na zaèetni stopnji hitreje usvoji tehniène zahteve in spretnosti na inštrumentu kot pa lahko razume zakonitosti glasbeno simbolnega sistema. S psihofiziènim razvojem se ta razlika postopno zmanjšuje oziroma izginja. Povezave med poukom Nauk o glasbi in inštrumentalnim poukom so sicer mogoèe in naj bi se oblikovale na obeh predmetnih podroèjih. Na zaèetni stopnji glasbenega izobraevanja so izhodišèa in obseg uène snovi na obeh predmetnih podroèjih razliène. To pomeni, da se bo lahko uèenec z nekaterimi glasbenoteoretiènimi pojmi in zakonitostmi prej sreèal ali pri inštrumentalnem pouku ali pouku Nauka o glasbi. Najpomembnejšo vlogo pri medpredmetnih povezavah odigra uèitelj. Odprtost uèiteljev na obeh predmetnih podroèjih bo prispevala k uèinkovitemu pouèevanju in uèenju. Na poti glasbenega uèenja obstajajo veèstranske uène poti, ki vodijo do istega cilja. Uporaba pestrih uènih postopkov, oblik in metod bogati in plemeniti glasbeno uèenje in ohranja radovednost in interes za obe predmetni podroèji. Povezovanja med uèitelji naj temeljijo na iskanju tistih stièišè, ki ne bodo ovirala specifike dela posameznih predmetnih podroèij. Edina skupna pot v odkrivanju glasbene govorice je avditivni svet, ki vodi v usvajanje glasbeno simbolnega sistema. Zvoèna izkušnja je izhodišèe in temelj v usvajanju glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj na obeh podroèjih. Soèasnost usvajanja glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj na obeh podroèjih ni nujna, saj se z uporabo dogovorjenih metodiènih pristopov 56 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek ustvarjajo vzorci in spominske sledi, ki se ob ustreznih spodbudah ponovno aktivirajo v obliki asociativnih priklicev e usvojenih znanj. Poleg zvoène izkušnje je pomembno stièišèe in izhodišèe za priklic usvojenih glasbenih znanj tudi uporaba enotne glasbene terminologije na obeh podroèjih, ki bo vedno aktivirala enopomenske asociacije in ne bo povzroèala zmešnjav v procesu glasbenega mišljenja. Skupna izhodišèa v uporabi enotne glasbene terminologije in metodiènih postopkov na poti glasbenega uèenja lahko doseemo z odprto komunikacijo, z izmenjavo izkušenj in toleranco razumevanja specifik predmetnih podroèij na obeh straneh. Interaktivne vezi med uèitelji Nauka o glasbi in uèitelji inštrumentalnega pouka lahko preseejo razumevanje skupinskih predmetov kot dopolnilnih ali stranskih predmetov in lahko omogoèijo, da se pojmujeta kot samostojna predmeta, ki se s svojimi avtonomnimi specifiènimi podroèji enakovredno umešèata v prostor glasbenega šolstva v vsej vertikali. Literatura Aèko, F. (1951): Glasbena teorija na nijih glasbenih šolah. Predlog za praktièen uèni naèrt glasbene teorije. Glasbeni oddelek NUK, Mirkova zapušèina, mapa Pedagoško delo, Glasbeno šolstvo. Baèlija Sušiæ, B. (2010): Razlièni metodièni pristopi pri pouku klavirja in storilnostna motivacija uèencev. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, zv. 14, str. 29-52. Bašiæ, E. (1960): Sedem not, sto lepot: uèbenik za I. razred glasbenih šol in za IV. in V. razred osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga. Debevc, M. (2005): Priroènik za solfeggio 1, 2, 3, 4, 5 in 6. Maribor: samozaloba. Debevc, M. (2009): Solfeggio I. Uèbenik z elementi delovnega zvezka za Solfeggio I. Maribor: Zavod Vedoma. Denac, O. (1996): Ciljno naèrtovanje glasbene vzgoje na stopnji makro in mikro naèrtovanja. Glasba v šoli, let. 2, št. 3-4, str. 24-27. Gobec, R., Prek, S., Lavrin, A. (1953): Pripombe k osnutku uènega naèrta za teorijo glasbe. Glasbeni oddelek NUK, Mirkova zapušèina, mapa Pedagoško delo, Glasbeno šolstvo. Gregorc, J., Jurca, M. (1958): Osnove teorije glasbe in enoglasni solfeggio. Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije. Habe, T.: Nauk o glasbi 1 (1993), Nauk o glasbi 3 (1996), Nauk o glasbi 4 (1998). Uèbenik in priroènik za uèitelje. Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije. Habe, T. (1994): Nauk o glasbi 2. Uèbenik in priroènik za uèitelje. Ljubljana: GST Gaspari. 57 Katarina Zadnik, NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU Jakopiè, H. (2007): S pesmijo do znanja. Zbirka didaktiènih pesmi. Kanal: samozaloba. Jurca, M. (1960): 300 ritmiènih vaj za vse vrste glasbenih šol, teèaje in osnovne šole. Ljubljana: samozaloba. Jurca, M., Kalan, P. (1964): Solfeggio I. Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije. Kireta, V. (2005): Nauk o glasbi. Priroènik za uèitelje in uèence glasbenih šol. Maribor: Hartman d.o.o. Mirk, V. (1951): Poroèilo o inšpekciji na glasbeni šoli Ljubljana-Moste. Glasbeni oddelek NUK, Mirkova zapušèina, mapa Pedagoško delo, Glasbeno šolstvo. Mirk, V. (1953): Poroèilo o inšpekcijah na glasbenih šolah Ljubljana-Center in Ljubljana-Viè za predmet Nauk o glasbi. Glasbeni oddelek NUK, Mirkova zapušèina, mapa Pedagoško delo, Glasbeno šolstvo. Mirk, V. (1954): Poroèilo o inšpekcijah pri pouku Nauka o glasbi na glasbenih šolah Ljubljana-Center, Ljubljana-Moste, Ljubljana-Viè. Glasbeni oddelek NUK, Mirkova zapušèina, mapa Pedagoško delo, Glasbeno šolstvo. Nauk o glasbi. Uèni naèrt (1979/1980): Predmetniki in uèni naèrti za glasbene šole. Ljubljana: Zavod RS Slovenije za šolstvo. Nauk o glasbi. Uèni naèrt (2003). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Oblak, B. (1997): Ustvarjalnost v glasbeni vzgoji. Glasbeno-pedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, zv. 2, str. 121-129. Oblak, B. (2011): Osebni pogovor z doktor Bredo Oblak, 10.05.2011. Okorn, F. (1994): Prenova glasbenega šolstva v Republiki Sloveniji v luèi novih ciljev in nalog, mednarodnih listin ter vizije šolstva na stopnji osnovnega izobraevanja. Magistrska naloga. Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo. Rotar Pance, B. (2003): Mirk v Ljubljani. V: Škulj, E. (ur.). Mirkov zbornik. Ljubljana: Druina, str. 87-101. Širca Pavèiè, M. (2012): Mali glasbeniki 6. Uèbenik in priroènik za uèitelje. Postojna: Samozaloba. Šivic, P. (1982): Razmislimo...o glasbeni vzgoji. Grlica, let. 24, št. 1-2, str. 15. Torniè Milharèiè, B., Širca Costantini, K.: Mali glasbeniki 1 (2003), Mali glasbeniki 3 (2007), Mali glasbeniki 4 (2008), Mali glasbeniki 5 (2009). Uèbenik z elementi delovnega zvezka in priroènik za uèitelje. Postojna: Samozaloba. Torniè Milharèiè, B., Širca Pavèiè, M., Kozlevèar, E. (2004): Mali glasbeniki 2. Samostojni delovni zvezek in priroènik za uèitelje. Ilirska Bistrica: Borovci. Turel, M. (1967/68): Objektivna naloga za nauk o glasbi. Grlica, let. 12, št. 1, str. 2-10. 58 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 19. zvezek Uèni naèrt. Nauk o glasbi (1951): Glasbeni oddelek NUK, Mirkova zapušèina, mapa Pedagoško delo, Glasbeno šolstvo. Uèni naèrt. Nauk o glasbi (1953): Pripombe k osnutku uènega naèrta za teorijo glasbe. Glasbeni oddelek NUK, Mirkova zapušèina, mapa Pedagoško delo, Glasbeno šolstvo. Ulokina, O., Urbanèiè, A., Repše, V.: Nauk o glasbi 1 (2010), Nauk o glasbi 2 (2011), Nauk o glasbi 3 (2012). Uèbenik za 1., 2 in 3. razred nauka o glasbi v glasbenih šolah. Ljubljana: Glasbeni atelje Tartini. Vrbanèiè, I. (1983): Kodalyjev koncept glasbene vzgoje. Grlica, let. 25, št. 1-2, str. 2-6. Winkler Kuret, L. (2006): Zdaj je nauka zlati èas. Nova Gorica: Educa, Melior d.o.o. Zadnik, K. (2011): Razvoj ritmiènega in melodiènega posluha pri 8-letnih uèencih v glasbeni šoli. Doktorska disertacija. Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo. Zakon o glasbenih šolah (2000). Elektronski vir. http://www.sviz.si/?page=si/predpisi/zakon18 (10.11.2013) 59 Katarina Zadnik, NAUK O GLASBI IN NJEGOVA VLOGA V GLASBENEM ŠOLSTVU