233ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 58 • 2004 • 1–2 (129) ptt slu‘ba vlogo hrbtenja~e, ki prena{a nujne ‘iv~ne impulze. Ta proces se je z zgodovinsko-tehni~nim razvojem le {e potenciral, toda {e vedno dr‘i dejstvo, da se ~lovekov pogled na ptt slu‘be sklada z zgodovinskimi krajevnimi in ~asovnimi lastnostmi. Ptt slu‘be so bile, ostajajo (in br‘kone bodo) odraz zgodovinskega ~asa. Torej, ~e danes po{tna slu‘ba v nabiralnike zatika reklamni material, je to odraz sodobnih razmer, tako kot je bilo zrcalo razmer obravnavanih v ocenjenem katalogu vedno pogojeno s tedanjimi voja{kimi, politi~nimi ali kulturnimi razmerami, ko se je prvi~ znotraj slovenskih meja vzpostavil sede‘ organizi- rane ptt slu‘be. Ljudje smo pa~ »‘rtve« zgodovinskih procesov. Psi pa menda za po{tarji od vedno enako lajajo. B o r u t B a t a g e l j J a n e z S t a n o v n i k, Ale{ Stanovnik in njegov ~as. Ljubljana : Zveza zdru‘enj borcev in ude- le‘encev NOB, 2003. 159 strani. Spominska literatura je za zgodovinarje zelo zanimiv in uporaben zgodovinski vir. Seveda velja ob njeni uporabi upo{tevati nekaj zna~ilnosti, ki so povezane s pisanjem tovrstne literature. Janez Stanov- nik je v predgovoru k svoji knjigi Ale{ Stanovnik in njegov ~as zapisal, da se zaveda mo‘nosti izgub- ljanja verodostojnosti spominov, »~e gre za sorodnika (Ale{ je njegov stric) in svoja lastna do‘ivetja«. Zato je k svojim spominom pritegnil razli~ne dokumente, ki njegove spomine »potrjujejo ali osvetljujejo«. Uporaba razli~nih dokumentov je bila zagotovo bolj potrebna za opisovanje delovanja Ale{a Stanov- nika v dvajsetih letih, saj se takratnih dogodkov Janez Stanovnik, zaradi svoje mladosti, pa~ ne more spominjati. Zelo verjetno je, da del besedila, ki opisuje prvo desetletje Kraljevine SHS, vklju~uje tudi spomine Ale{a Stanovnika na ta ~as. Te spomine pa bi lahko avtor knjige poslu{al v dru‘inskih pogovo- rih, ki jim je bil pri~a. Tisti del besedila, ki opisuje trideseta leta in ~as po okupaciji, je v ve~ji meri lahko pre‘et s spomini. Ni nepomemben tisti del avtorjevih zahval, kjer omenja dru‘inski arhiv. Ta bi bil zagotovo zanimiv tudi za profesionalnega zgodovinarja. Janez Stanovnik je knjigo razdelil na ve~ kot petnajst poglavij, katerim sledi nekaj pesmi, ki so jih razli~ni avtorji napisali Ale{u Stanovniku v slovo. Dodani so tudi pregledi spisov Ale{a Stanovnika ter viri in literatura. Pisec knjige je v svoji pripovedi bolj ali manj teko~e sledil ‘ivljenju Ale{a Stanovnika. Ale{a Stanovnika so obkro‘ali ljudje, ki so bili politi~no aktivni, tako da je bil njegov vstop v politiko pravzaprav samoumeven. Njegov o~e je bil leta 1920 izvoljen v Ustavodajno skup{~ino Kraljevine SHS, njegov brat Ivan, o~e avtorja knjige, pa je bil leta 1923 ljubljanski pod‘upan. To pod‘upanstvo je bilo rezultat politi~ne povezave imenovane Zveza delovnega ljudstva. Janez Stanovnik v nekaj poglav- jih opisuje Ale{eve poglede na konkretna politi~na dogajanja v drugi polovici dvajsetih let, kakor jih je do‘ivljal kot {tudent in mlad pravnik. Predvsem so tu zanimivi deli, povezani z razli~nimi {tudentskimi dru{tvi. V tridesetih letih se je Ale{ Stanovnik neposredno vklju~il v politi~no ‘ivljenje. Aktiven je bil na Jesenicah, kjer je imel odvetni{ko pisarno. Upo{tevanja vredna je bila njegova opredelitev, da je potreb- no za~eti politi~no delovati na dnu oz. na prvi stopnji to je ob~ina. Tako je bil l. 1936 nosilec kandidatne liste za ob~inske volitve na Jesenicah. Lista je bila sestavljena v duhu ljudske fronte. S pribli‘evanjem vojne je bil Ale{ Stanovnik vse bolj prepri~an o nujnosti splo{ne politi~ne povezanosti zaradi obrambe nacionalnih interesov. Eden od izrazov tega prepri~anja je tudi Kamni{ka izjava kr{~anskih socialistov iz l. 1938. V njej je omenjeno nasprotovanje komunizmu zaradi njegove revolucionarnost. Vendar pa je po mnenju Janeza Stanovnika bistven zaklju~ek, kjer izjava poudarja pripravljenost za sodelovanje kr{~anskih socialistov z vsemi, ki nimajo v svojem programu nasprotovanja veri v Boga, ~etudi vere ne izpoveduje. Konec leta 1938 je Ale{ Stanovnik kandidiral na volitvah za jugoslovanskega poslanca na Ma~kovi opozicijski listi. Kratek prikaz knjige o Ale{u Stanovniku naj kon~am z nekaj besedami o zadnjih poglavjih, na- menjenih vojni. Ta del obsega skoraj polovico knjige. Namen tega dela knjige je opisati Ale{eve aktiv- nosti od okupacije do njegove prezgodnje tragi~ne smrti pred italijanskim strelskim vodom v Gramozni 234 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 58 • 2004 • 1–2 (129) jami. Ale{a Stanovnika so Nemci z Jesenic izgnali v Srbijo, vendar se je ‘e po nekaj tednih vrnil v Ljubljano. Od poletja 1941 je nekako polilegalno ‘ivel v Ljubljani. Postal je predstavnik kr{~anskih socialistov v vodstvu OF. Pozno spomladi 1942 so ga Italijani aretirali in 2. junija 1942 ustrelili. Ale{ Stanovnik si je prizadeval za dosledno spo{tovanje temeljnih to~k OF. Nasprotoval je akcijam ~i{~enja, ki jih je izvajal VOS. Zelo si je prizadeval za onemogo~enje groze~ega bratomornega spopada, ki se je nakazoval ‘e kmalu po okupaciji. S svojim delom je bil Ale{ Stanovnik trn v peti tudi nekaterim ekstremisti~nim skupinam v taboru nasprotnem OF. Tako Janez Stanovnik omenja na~rte o poskusu atentata nanj. Atentat ni uspel, ker se je nesojeni atentator skesal in dela ni opravil. To ga je kasneje stalo glave, saj so ga somi{ljeniki ubili. Janez Stanovnik zaklju~uje svojo knjigo s pojasnjevanjem okoli{~in Ale{eve aretacije in usmrtitve. Na svoj na~in posku{a analizirati, kdo je bil kriv za Ale{evo aretacijo in usmrtitev: ovaduhi v slu‘bi Italijanov. Zagotovo so zanimiva tudi poro~ila o objavljenih ali deponiranih spominskih zapisih Ale{evih prijateljev pred vojno in med njo in zagotovo tudi tistih, ki so se v ~asu vojne z njim raz{li (npr. zapis iz spominov Mihe Poto~nika o izjavah Albina [majda, str. 132). Knjiga Janeza Stanovnika je zagotovo vredna branja, saj nam ka‘e zanimiv pogled nezgodovinarja, a vendar pisca, ki sku{a svoje spomine in vedenje vklju~iti v zgodovinskih okvir. Pohvale je vredna njegova poteza, da je v besedilo vklju~il zgodovinske vire, predvsem pa razli~ne zapisane ali nezapisa- ne spomine na Ale{a Stanovnika. B o j a n B a l k o v e c D a n S h i f f m a n, Rooting Multiculturalism: The Work of Louis Adamic. Madison-Teaneck : Fairleigh Dickinson University Press, London : Associated University Press, 2003. 191 strani. Delo »Korenine multikulturalizma: delo Louisa Adami~a« predstavlja ‘ivljenje in delo slovensko- ameri{kega pisatelja, urednika, ljubiteljskega zgodovinarja in zagovornika prispevka priseljencev Zdru‘enim dr‘avam Amerike, Louisa Adami~a. Dan Shiffman, docent na Berry College v Mount Ber- ryju v Georgiji, je trenutno eden redkih ameri{kih raziskovalcev Adami~evega ‘ivljenja in dela. Knjiga je razdeljena na pet poglavij. V prvem poglavju avtor predstavi Adami~evo ‘ivljenje od priseljenca do ameri{kega pisatelja. Pri predstavitvi ‘ivljenja nam njegovo ‘ivljenje predstavi pred- vsem preko njegovih del, ki jih avtor ocenjuje z vidika ameri{ke sodobne knji‘evnosti in politike. Poglavje je obogateno tudi z mnenji Adami~evih sodobnikov o njegovem delu. V drugem poglavju nam avtor predstavi kulturni pluralizem v Ameriki med obema svetovnima vojnama. Z vidika najnovej{ih teoreti~nih del o transnacionalizmu in multikukturalizmu, ki so nastala v zadnjih desetih letih, nam Adami~a predstavi kot zagovornika odobravanja prispevka etni~nih skupno- sti k mogo~nosti in bogastvu Amerike, ki pa hkrati razmi{lja tudi o usodi posameznega pripadnika dolo~ene etni~ne skupnosti v Ameriki. Po Adami~evim razmi{ljanju naj bi ameri{ka dru‘ba tudi tak{nim omogo~ila socialni vzpon in »kulturno dr‘avljanstvo«. Shiffman pri tem izka‘e veliko poznavanje so- dobne literature, zlasti iz dvajsetih in tridesetih let 20. stoletja o etni~nih skupnostih v ZDA stali{~a katerih primerja z Adami~evimi v My America in Nation of Nations. Hkrati avtor posku{a razlagati tudi Adami~evo delovanje kot enega od voditeljev Common Council for American Unity in urednika glasila te organizacija, Common Ground. Pri tem pa avtor, spri~o nepoznavanja literature, ki je iz{la v sloven- skem jeziku, in zgodovine ju‘noslovanskih narodov, ne zna razlo‘iti celotnega problema Adami~evega odstopa z vodstva te organizacije (pri tem je {lo za vpra{anje problema odnosov med Srbi in Hrvati v Ameriki, ki so se v Ameriko prenesli iz domovine). Adami~ je sicer bil zagovornik integracije etni~nih Ameri~anov, vendar brez homogenizacije ameri{ke dru‘be. Avtor posku{a tudi to razlo‘iti na podlagi literature iz tridesetih let 20. stoletja, kakor tudi na podlagi literature iz devetdesetih let 20. stoletja. V tretjem poglavju avtor obravnava Adami~ev odnos do delavskega vpra{anja v Ameriki. Poglavje za~enja z Adami~evim prevodom Cankarjevega dela Hlapec Jernej in njegova pravica iz leta 1926 in nadaljuje z vpra{anjem, koliko je na Adami~a vplivala marksisti~na filozofija. Avtor na to vpra{anje odgovarja z enim od mnogih citatov iz Adami~eve knjige Dinamit, ki predstavlja popularno zgodovino