Letnik XXVII. Izhaja poljubno, najmanj P* štirikrat na leto. Posamezne številke 1 Din i>0 p za inozemstvo 2 Din. V „JGZ“ združena gasilna društva dobivajo po en odtis,Gasilca“ brezplačno. Urednik FRAN BARLE == v Ljubljani. Poštnina v gotovini platana. Številka 2. Cene enkratnim oglasom: i ■ II1.. i i. t. f: .■ 11; 11.. 11II i n i i i ■. ■ Cela stran 300 Din, '/2 strani 150 Din, '/4 strani 80 Din, ‘/s strani 40 Din, '/1« strani 20 Din. GLASILO „JUGOSLOVANSKE GASILSKE ZVEZE LJUBLJANA“. V Ljubljani, dne 15. junija 1923. Predsedstvene vesti. 1. 1 Otčni zbor »Jugoslovanske gasilske zveze Ljubljana«. V »Uasileu« z dne 29. marca 1923, štev., 1, smo objavili dnevni red občnega zbora »Jugoslovanske gasilske zveze Ljubljana« ki se vrši dne 15. julija 1923 v Ljubljani in pa dnevni red odborove seie. ki se vrši dne 14. .lubja 1923. Danes znova opozarjamo na zborovanje in vabimo vsa v JGZ združena gasilna društva, da določijo odposlance — po enega odposlanca vsakega društva. Državna in južna železnica brez dvoma tudi letos dovolita odposlancem gasilnih društev polovično vožnio če se pri odhodni postaji izkažejo z izkaznico svojega društva da se peljejo k zborovanju »Jugoslovanske gasilske, zveze« v Ljubljano. Pri odhodni postaji bo plačati cel vozni listek, ki bo veljaven tudi za nazaj. Izkaznica naj se glasi: N. N. iz.... se kot odposlanec gasilnega društva v.........udeležuje letne glavne skupščine JOZ dne 14. in 15. julija 1923 v Ljubljani in ima udobnost do polovične vožnje po železnicah. Gasilno društvo v dne 1923. Načelnik: N. N. Zig! 2. Iz zadnie preds,-dstvene seie. Dne 13. maja 1923 sta imela predsedstvo in odbor JGZ skupno .sejo v Ljubljani. 1. V predsedstveni seji so bila sprejeta v JGZ nastopna gasilna društva: a) v Gasilsko- ž u p o K o s t a n j e v i š k o: Krška vas. obč. Cerklje: b) v G a s i 1 s k o ž u p o M a r i b o r s k o: Šmartno na Pohorju okr. Slov. Bistrica; p) v Gasilsko ž u po Ptujsko: Stojnci okr. Ptuj: č) v s n u j o č o se G a s i 1 s k o ž u p o P rek-mursko: Melinci, okraj I). Lendava. 2. Gasilno društvo Melinci ie do organiziranja prekmurskega gasilstva podrejeno neposredno JGZ. 3. Gasilno društvo Krka se na lastno željo premesti °d Litijske k Grosupeljski gasilski župi. 4. Gasilno društvo Mirna ostane na .lastno željo pri , Novomeški gasilski žuoi in se ne uvrsti v Mpkronoško Gasilsko župo. 5. Razcepitev ljubljanske gasilske župe v tri dele, ^111 sicer v Ljubljansko Vrhniško in Savsko se dovoli. Po razcepitvi so gasilna društva uvrščena nastopno: a) v G a s i 1 s k o župo Ljubljansko: Barje. Bizovik. Brdo, Brezovica. , Črnuče Dobrova, Ježica. Laverca. Ljubljana. Moste. Nadgorica. 1 Sostro. Spodnja Šiška, Stbži ce Šmartno (obč. Moste), Štepania. vas Tobačna tovarna. Vevče (tovarna). Vič-Glince. Vnanie Gorice. Zalog — Soodnii Kašelj. Zgornii Kašeli Zgornja Šiška: b) v Gasil s k o ž u p o V r h n i š k o : Bevke Blatna Brezovica Borovnica. Breg. Horjul, Log, Notranje Gorice, Podlipa Polhov Gradec. Stara Vrhnika. Verd. Vrhnika: c) v Gasilsko župo Savsko. Dravlje. Gameljne. Gunclje, Medno. Pirniče Podutik Preska Rašica, Soodnie Pirniče. Stanežiče. Št. Vid. •' lačen. Vižmarje. 3. Gasilske potrebščine. Gasilno društvo v Ponikvi ob juž. žel. išče lažjo brizgalnioo, ki bi bila še v dobrem stanju. Cena in pogoji naj se stavijo omenjenemu društvu. Ljubljanska avtomotorka. (Fran Barle.) Mestna občina ljubljanska se je odločila za to. da modernizira gasilsko opravo. Lansko poletie je naročila v tovarni Konrad Rosenbauer v Linču najmodernejšo av-■ tomobilno brizgalnico. ki je danes že v rabi ljubljanskega poklicnega gasilstva. S tem ie napravljen velik korak naprei. Nova avtomobilu a brizgalnica ima v avtomobiltelmi-škem. kakor tudi v gasilskotehniškem oziru posebne lorednosti in zasluži da si io natančneie ogledamo. Stroj ie krasno delo Rosenbauerjeve tovarne.- ki sc že dlje bavi z izdelavo avtom obilnih in motornih brizgal -nie. Pri tej vrsti brizga'.nic ie prvič up or ab., j en šestcilin-uer,ski motor, z 40 PS. in motor s svojim enakomernim, mirnim in zanesljivim tekom izvrstno služi svojemu namenu. Tritonski chassis ima kardanski prenos, teče gladko in mirno in se ni bati verižnih defektov. Na zadnjem koncu voza je vdelana centrifugalna črpalka. ki ie zvezana s posebno pripravo z motorjem na sprednjem delu voza. Črpalka. Rosenbauerjeva iznajdba, ima pooolnoma avtomatično sesalno pripravo ki se sama odpira in sama zapira. Črpalka ima na obeli straneh sesalno grlo, tako da črpa vodo z desne ali pa z leve strani. Cvetero iztočnih grl je obrnjenih nazaj in navzdol, ki so pokriti s privitimi in na verigo pritrjenimi pokrovčki. Vsa iz medenine izdelana merila (brzomer. tlakomer itd.) so vdelana na črpalko. Lično izdelana karoserija ima v sebi več različnih predalov za vsakovrstno orodje, ki se rabi pri požaru, in na sebi 8 sedežev in čvetero stojišč — poleg sedeža za poveljnika in šoferja. Na karoserijo ie pritrjeno lestveno ogrodje in na ogrodju je trodelna raztezalna lestva in več kljukastih lestev. Na zadnji konec voza je obešen snemalni navijalk za 500 metrov cevi. Voz ima električno razsvetljavo in električni pogon, tako da se more pognati s šoferskega sedeža. Voz ie opremljen z vso opravo in nudi vse. kar je treba za večje požare. Poleg avtomotorke oa si je nabavila mestna občina orodni avtomobil, ki služi za prvo pomoč v mestu do koder sega omrežje mestnega vodovoda. Tudi ta avtomobil je tritonski avtomobil s karoserijo, lestvenim ogrod-iem. lestvami obešenim naviiakom. kakor avtomotorka. Karoserijo je izdelal domačin Stane Vidmar in prav nič ne zaostaja za ličnostjo karoserije avtomotorke. Ljubljansko poklicno gasilstvo ima potemtakem dvoje avtomobilov in na vozovih v sp pripravo ki ie potrebna za prvo pomoč pri manjšem ali večjem požaru. Stalna straža poklicnega gasilstva, ki ie sestavljena večinoma iz bivših članov Ljubljanskega prostovoljnega gasilnega in reševalnega društva, je s svojim orodjem in s svojo pripravljenostjo v veliki meri razbremenila gasilno društvo ljubljansko. Poleg prostovoljnega gasilstva irna Ljubljana potemtakem tudi dobro in moderno opremljeno poklicno gasilstvo. kar pomeni korak naprei in navzgor, in kar 'moramo z gasilskega stališča le pozdravljati. Gasilski zlet v Prago. Zveza prostovoljnega čehoslovaškega gasilstva je v poslala »Jugoslovanski gasilski zvezi Ljubljana« nastopno vabilo: Zveza prostovoljnega čehoslovaškega gasilstva priredi pod protektoratom g. presidenta T. G. Masaryka v dneh od 30. junija do 2. iuJija 1923 v Pragi velik gasilski zlet (shod), katerega se udeleži čez 60.000 prostovoljnih gasilcev iz čehoslovaške republike, Podpisano predsedstvo si šteje v čast Vas k tej manifestaciji prostovoljnega gasilstva naj n. j udi lej e ipovabiti in prosi, da zvišate z Vašo ljubeznivo prisotnostjo to slavnost ter ji daste lesk odkritosrčne vzajemnosti in prijateljstva. Spored slavnosti si dovoljujemo v prilogi prilož.ti. Naš odkritosrčen namen je. stopiti z Vami v trajne bratske zveze. Imamo v mislih pri tem velikem shodu, na katerem se prvič združijo gg. zastopniki slovanskih zvez in zemskih iednot. ustvariti prostovoljno vseslovansko združenje prostovoljnega gasilstva na podlagi obstoječih gasilskih organizacij v kraljevini SHS. na Poljskem. Bolgarskem in Čehoslovaškem. katerega namen bi bil prirediti v gotovih večletnih odmorih nepolitične vseslovanske gasilske zlete ali shode spojene z razstavami in strokovnjaškimi tekmami po vrsti v slovanskih državah. Podajamo Vam bratsko roko in se veselimo na Vaš mili prihod. Na svidenje v Pragi! Vaši odkritosrčni prijatelji in bratje. Odbor prostovoljne čehoslovaške gasilske zveze: A. L. Seidl, načelnik. Tovariši gasilci! Obveščamo Vas o tem pozivu naših milili gasilskih tovarišev in bratov na slov. severu, združenih v mogočni zvezi prostovoljnega čehoslovaškega gasilstva. Prepričani smo. da dobi bratsko povabilo po vsej Sloveniji radosten odmev V zlati Pragi nastopijo zastopniki JGZ prvič kot edinstvena ce,.ota — zlita in spojena (no gasilski misli v nerazrušno silo. Vse tovariše gas.lce vabimo naj se v čim večjem številu pripravijo na pot v zlato Prago. Jeklena volja, preizkušena v težkih borbah preteklosti premaga vse ovire ter nas prešinja s ponosno zavestjo da se napravljamo na pot kjer se naj na čast domovine izpriča moč in razmah gasilske ideie. Delegati zveze odpotujejo iz Ljubljane dne 29. junija 1923 z opoldanskim brzovlakom (12.02) in tem naj se pridruži. kdor se ie odločil za pot. Rok za prijavo pri predsedstvu JGZ je sicer že potekel. toda vsakdo se more še vedno prijaviti neposredno pri zletnem odboru (liasičsky sjezdovy vybor — Praha — Kral. Vinohradv, Rubešova ul. Tl), kjer dobi legitimacijo za polovično vožnjo. Polovična vožnja na obe strani stane približno 420 Din. » Vsak udeleženec si mora preskrbeti potni list, ki mora biti vidiran no češkem in avstrijskem konzulatu v Ljubljani. Češki vizum stane 35 Din. avstrijski pa 50 Din. Vozni listek za celo progo do Prage se lahko kupi v predprodaji v prometni pisarni Zidar v Ljubljani Dunajska cesta 31. V zadnjem »Gasilcu« predpisani kroj je vzeti s seboi potuie pa se v civilni obleki. Kovček, košara ali nahrbtnik naj ima naslov lastnika. Udeleženci naj pri kroiu nosijo na levi strani napis svojega kraja; s sabo pa nai vzamejo, milo ščetko, glavnik, po eno periilo in druge potrebščine. Vse udeležence opozarjamo dalje, da je dovoljeno vzeti preko meie naše države le do 1000 Din našega denarja in do 3000 čeških kron katere mora vsakdo k tl- niti v naši državi, in bančni zavod,kjer bo kdo kupil češke krone, mu mora na potnem listu potrditi znesek čeških kron katerega ie dotični kupil in 'ra namerava vzeti preko mere naše države. Ena češka krona stane približno 3 Din našega denarja. Vsakdo naj se torei pravočasno oskrbi z vsem potrebnim, da ne bo imel pozneie nepotrebnih sitnosti. Ognjen boj. (Janko Hojan.) (Dalje.) Ogenj v stolpih. Kaj ie to stolp, bo vedel menda vsakdo. Kaj pa je ogenj v stolpu in kake preglavice deia ta to bo vedel |e oni. ki do pičice pozna zgradbo stolpa in ki je imel že opraviti z ognjem v stolpu. \ Stolp je visoka zgradba zidana v krogu ali četverokotniku. ki se navadno končava v ostrem vrhu. Stolp sam če ni lesen je pa v svoji notranjosti prepražen z lesenim ogrodjem, njegov vrh pa je navadno lesen ter obit s pločevino, deščicami skrili ali opeko. Do neke gotove višine vodijo v stolp stopnice, ki so običajno tudi lesene: v stolpni vrh oa ie mogoče priti le potom navzkrižnega tramovja iz katerega dejansko stolp obstoja. V vrhu je namreč tako malo prostora, da ni mogoče prisloniti lestve. temveč ie mogoče le po mačje plezati dalje. Iz vsega tega ie razvidno da je pot v stolp jako težavna in nevarna. Ce pomislimo sedaj, da imamo gasiti ogenj, ki ie izbruhnil v stolpu, si moramo radi ali neradi priznati da ie to silno nevarno in težavno delo. ki na- pravlja najizkušenejšim gasilcem z dobrim in vspešnim gasilskim orodjem in opravo obilo sitnosti in težav. Največ tozadevnega opravka imajo gasilci s cerkvenimi stolni in zvoniki. Zvonik sc običajno drži cerkvene 'strehe in je tesno zvezan z njo. Tudi. kjer stoji cerkev na samem in ni ogrožena soseščina če izbruhne ogenj v stolpu si gasilci ne belijo preveč glave z gašenjem nastalega ognja, ker iim ie obvarovati le cerkev: tembolj na so v skrbeh ondi kjer stoii’ cerkev s svoiim stolpom sredi drugih ooslooii kaiti v tein slučaju ie treba čuvati cerkev in vso okolico. Ogenj v stolpih zaneti največkrat strela. Res je da so stolni navadno opremljeni s strelovodom, a to pomaga ob hudi nevihti le bore malo. kajti ti strelovodi so po navadi v slabem staniu ravno ker jih je vsled razsežne stolnove višine težko držati v redu in če tudi so ti v uporabnem staniu. ie običajno nakopičeno v streli toliko električne sile. da ne more vse odvesti strelovod, ampak najde pot ob strelovodu to oa tem raie. če ie stolpov vrh krit s pločevino, ali na se nahaiaio v neposredni bližini zvonovi ob odprtih stolpnih linah. — Poleg strele ie mogoče zanetiti nožar tudi z neprevidnostjo: to se dogaja zlasti v zvonikih Neprevidnost z odprto lučio ou-šeniem cigaret itd. ie v stanu zanetiti požar, ki ne zastaja nrav v ničemur za onim. ki ga ie v stanu zapaliti strela. Pomisliti ie le da ie les stolpovega ogrodja razsušen. in če se vname, gori kot smola. Gašenie takega ognia ie silno onasno. Gasilsko pravilo je: ogniu se čim naiboli mogoče približati in ga gasiti. A pri požarih v stolpu ie to skoraj nekaj povsem nemogočega, kaiti ogniu se ne moremo nrav približati niti od znotrai še manj na od zunaj. Najhujše ie na to. ker ne moremo pravočasno to se nravi v hipu ugotoviti ognjenega netišča. Od zuname strani nam ie to skoraj Popolnoma nemogoče znotraj na ie silovito nevarno, ker ne vemo kake dimenzije ie oveni že zavzel in lahko se nam vsak hin zruši ogrodje nad glavo. V takem slučaju se morejo gasilci • vsai nekoliko orijcntirati če natančno Poznajo stoloovo zgradbo že od preje. Zato ie važno in neobhodno potrebno, da imajo gasilna društva večkrat vaje tudi na cerkvah in stolpih. Jasno ie. da si bo znal gasilec ki ie že neštetokrat preplezal zvonik, v slučaju resne potrebe veliko boli pomagati kot oni. ki samo hodi mimo zvonika a nima niti pojma, kakšen je ta od znotraj. Treba ie torej, da se gasilce- pripravi na vse mogočnosti in se iim natančno razkaže mesta, kam se jim je postaviti v slučaiu gašenja, kam in kakšno orodje imajo postaviti ter kako se jim ie obračati v slučaju resne potrebe. V stolpu samem bodo šele videli, kakšno težko in nevarno delo iih čaka. če res izbruhne ogenj. Videli pa bodo tudi če imajo sploh kai orodia s katerim bi bili v stanu ogenj vsaj omejiti, če ne udušiti. Spoznali bodo moč svojih brizgalnic. svojih cevi itd. Opozoriti jih ie na nevarnost, ki bi iim v takem slučaju pretila bodisi radi taljenja zvonov, bodisi potom padajočega ometa, tramovja. ooeke itd. kar vse ie popolnoma nekai drugega kot se to dogaia pri navadnih stavbah. Poučiti iih ie treba, kje in kako jim je mogoče priti v stolp, kod jim je mogoče položiti in potegniti cevi, kam ie mogoče iste pritrditi kie bi bi' naiprikladnejši prostor za brizgalno, kie in v kaki množini bi se dobilo vodo, kje bi se najlažje in najuspešnejše delovalo z ročno brizgalnico berglovko ali zajemalko. Treba ie na vsak način preizkusiti, kako visoko ie mogoče z razpoložljivimi brizgalnicami spraviti vodo. kajti le na ta način si more gasilno društvo pravočasno napraviti točen načrt gašenja da se v slučaju resne potrebe ne osmeši in da more soloh nastopiti. S takimi vajami pridobi gasilno društvo silno veliko na usposobljenosti svojih članov ker se s tem utrdijo za težje požare Pridobi pa tudi soseščina, ker se ob takih prilikah najlažje dožene. kaj je tu in tam vsled požarne varnosti potrebno in koristno. Priporočljivo je da stoje na gotovih mestih v stolpišču. v cerkvenem podstrešju itd. kadi napolnjene z vodo. ali druge varnostne naprave. Vaie in ogledi ookažeio. kai vse ie potrebno. Ako ie enkrat nesreča že tu potem ni mogoče pravočasno preskrbeti vsega tega. kar bi bilo Ootrebno in koristno. Le če srno v vsakem oziru dobro pripravljeni na morebitno nesrečo, potem smo nravi gasilci in se lahko podamo v bon s prepričanjem da bo zmaga naša. In to prepričanje to zaupan ie v svoio zmagovito moč. mora imeti vsak gasilec, predivo se poda v boi. — Ce na nas ie ogeni prehitel potem ie naša dolžnost da sc v takih slučajih ne spuščamo v prevelike nevarnosti, ampak da se vržemo le na obrambo ogrožene soseščine. Nanad na stolpišče moramo izvajati skrajno previdno bodisi z zunanje ali notranje strani. Napadale' si morajo izbrati vedno tako not katera ni od nobene strani ogrožena in po kateri še lahko vsak hip umaknejo. To' velja zlasti v višiih delih gorečega stolna, kaiti zanašati še nri tem na gasilske vrvi in druge rešilne priprave je silno k1 Ima v zalogi vsakovrstne cevi: konopljene, gumijeve, črpalne; dalje sekirice, pasove, gasilske znake, na-ramke, spojke, ročne brizgalnice, trobke, piščalke, svetiljke, vrvice i. t. d. Dobavlja od glasovite tvrdke KONRAD ROSENBAUER v Linču brizgalnice najsolidnejše vrste, vozne in snemalne brizgalnice, posebno izborno brizgalnioo ..TRIUMPF“, dovršeno izdelano bencinmotorko „Marka Line“ na 4 in na 2 kolesih, tudi za manjša društva. Cene se računajo po dnevni avstrijski valuti, blago postavljeno do meje, po naročilu tudi brez carine. Priporoča se najtopljeje FRAN SAMSA Zagreb, Gunduličeva ulica 23. Pri zavarovanju predmetov proti požaru in pri ži vij en s kem zavarovanju, zavarovanju otroške dote in pogrebnih stroškov vpoštevajte edino-le VZAJEMNO ZAVAROVALNICO DUNAJSKA CESTA 17, I katera Vam nudi najugodneje pogoje. Strojne im in livarne i d. mana. Gasilske brizgalnice najrazličnejših sistemov po zmernih cenah. Vsegasilske potrebščine spojke, prehodniki, vedra, lestve, čelade i. t. d. Trgovska banka = Ljubljana Podružnice: Maribor Novo mesto Rakek Slovenjgradec Slovenska Bistrica. Šelenburgova ulica štev. 1. (Prej Movenska eskomptna banka.) Delniška glavnica 15,000.000 Din. Rezervni zaklad 2,500.000 Din. Izvršuje vse bančne posle najtočneje in najkulantneje. Brzojavi: „Trgovska“. Telefoni: 139, 146, 458. Ekspoziture: Konjice Meta -Dravograd Ljubljana (menjalnica v Ko odvorskl ulici). Ustanovljeno leta 1820. nn mniii iinh R.A.SMEKAL Tovarna gasilnega, telovadnega orodja in tklalnica cevi, livarna kovin in železa. Središče Praga-Smichov, Čechy pri Prostejovu, Slatinany pri Chrudimu. Priporoča svoje specijalne proizvode: avtomobilne brizgalnice in vozove za orodje, motorne in električne brizgalnice, četverokolne brizgalnice po najnovejšem Smekalovem sestavu, vodonoše, dvokolne brizgalnice, brentne in ročne brizgalnice. Konopne cevi izdelane v lastni tkalnici in delavnici za gas. orodje. Parna pilarna v Cechy pri Prostejovu. Spiralne sesalne cevi. Gasilsko orodje, in sicer: čelade za gasilce in dostojanstvenike, plezalno orodje, pasove, mehanične lestve, krinke in dihalne priprave, gasilske trobke in piščalke, gasilske znake in embleme, telovadno orodje vseh vrst za šole in telovadna društva iz najboljše jesenovine, fekalne in zračje sesalke, sanitarne priprave, nosilke in stroje za desinfekcijo. Dvokolne in četverokolne vozove za polivanje in za pometanje cest. Posoda za smeti. Naročitve in pisma naj se pošiljajo centrali: R. A. SMEKAL v Smichov. Postrežba točna. Postrežba točna. Ustanovljeno leta 1820. Založil odbor „Jugoilovaualta gasilska »tms Ljubljana*. — Tiskala Učiteljska tiskarna ▼ Ljubljani. J