URN_NBN_SI_doc-G3GN0AT3

349 UDK 373:635.047(497.5)(091) 1.02 Pregledni znanstveni članek Prejeto: 31. 10. 2014 Emerik Munjiza* Šolski vrtovi v osnovnem šolstvu Hrvaške od začetka do 2014** School gardens in Croatian primary schools from their beginnings up until 2014 Izvleček Članek govori o razvoju šolskih vrtov na Hrvaškem skozi šest obdobij od prvih fra- gmentarnih poročil o šolskih vrtovih od 11. do 18. stol., o prvih omembah šolskih vrtov v prvih šolskih predpisih, uredbah, navodilih in učnih načrtih med 18. in 19. stol., zakon- ski določitvi in ureditvi šolskih vrtov v 2. pol. 19. stol. in 1. pol. 20. stol., do stagnacije in obnove šolskih vrtov med obema svetovnima vojnama, o vključitvi šolskih vrtov v šolske pi- onirske zadruge po 2. svet. vojni in sodobni ponovni uveljavitvi šolskih vrtov. Šolski vrtovi po Evropi Šolski vrtovi so bili razširjeni v večini zahodnoevropskih držav. Vrtovi so ime- li poleg vzgojno-izobraževalne vloge tudi pomembno vlogo pri napredku narodnega gospodarstva, katerega nivo so tudi dvigovali. V Belgiji in na Nizozemskem so ob go- spodarskem pomenu poudarjali predvsem vzgojno-izobraževalno vlogo šolskih vrtov. Posebno skrb so namenjali povezovanju šolskega vrta in pouka, še posebej naravoslov- ja. Naravoslovje je temeljilo na nazornem pouku in prav šolski vrtovi so bili pravi kraj Abstract The article presents the development of school gardens in Croatia through six distinct peri- ods – from the first fragmented records of such gardens between the 11th and 18th centuries, through to the first times such gardens were mentioned in the first school rules, regula- tions, instructions and curriculi between the 18th and 19th centuries. Also examined are the legal definition and regulation of school gardens in the 2nd half of the 19th century and 1st half of the 20th century, up until the stag- nation and revival of school gardens in the period between the two world wars, the incor- poration of school gardens into the Pioneers Cooperatives following WWII, and the con- temporary reaffirmation of school gardens. * Emerik Munjiza, izredni profesor pedagogike v pokoju, Velika Kopanica, Hrvaška, e-pošta: emunjiza@gmail.com ** Po recenzijskih predlogih in s soglasjem avtorja je članek uredila urednica M. R.

RkJQdWJsaXNoZXIy