POPOTNIK PEDAGOŠKI IM ZNfiMSTVEM LIST. UREDIL: M. J. NERflT ŠOLSKI R7WNFSTELJ V MARIBORU. LETNIK XXVIII. LAST IN ZALOŽB A „ZAVEZE AVSTRIJSKIM JUGOSLOVANSKIM UČITELJSKIM DRUŠTEV". V LJUBLJANI 1907. NirnsriiLn -.učiteljska TiSKnRm«. 365S6 Kazalo. I. Pedagoški, didaktični in drugi poučni spisi. Stran Ali je slovniški pouk v ljudski šoli opravičen. Iv. Klemenčič..... 99 Ali naj učitelj pri pouku v risanju po predmetih rise na tablo 111 kd^j se ima to zgoditi. Fr. Fink.................. 18 Analiza in sinteza v našem narodnem življenju. Dr. Fr. Ilešič..... 1 Ceska »Jednota Komenskega. društvo za reformo šolstva«. R..... 24 Dekliška brigada; s podobami.^Ign. Šijanec............ 75 Eksperimentalna pedagogika. C. .................112 Eksperimentalna šola. Drag. Pribil................30.1 Izvajanje enačb z eno neznanko iz sorazmerij. I. Beziaj.......144 Moje urednikovanje. Dr. Fr. Ilešič................. 89 Na četrtem vseučiliščnem tečaju v Turnovem. Dr. Pribil . 45, 70, 104, 139 Navajajmo mladino k modernemu opazovanju veličastne prirode. M. Heric 134 Nazorni uk — propedevtika realij. Eliza Kukovec ..... 217, 247, 282 Nekaj pripomb k odgovoru g, Kosija, H. Druzovič.........121 Odgovor H. Druzoviču. A. Koši ................. 90 Odgovor uredniku »Slov. Sol. Matice«. H. Druzovič......... 56 Odlomek iz nedognane znanosti. J. B...............264 O hudodelnosti mladine. Prof. dr. A. Heverock — Drag. Pribil ... 33, 65 O nravni vzgoji in nravnem pouku. Prof. dr. Ot. Chlup — Kari Svoboda 321, 353 O pouku v oddelkih. R. Horvat...............147, 173 Osebna pola. Drag. Pribil....................161 Otroci, odgojevalci odraslih. A. Požegar............129, 168 Pedagoška študija o otroku. Janko Polak.............365 Pojem »jaz« in njega odnošaji do volje. X............. 8 Pokret za umetniško vzgojo v tujini. D. P. ................314 Pravo svetišče za »Krst pri Savici«. Dr. K. Ozvoald......... 42 Preosnova spisnega pouka. Fr. Fink ...............296 Razdelitev učencev po zmožnostih. J. Zeman, Drag. Pribil..... 11 Realne študije pri Slovencih. V.................. 97 Skrita in nastajoča tuberkuloza otrok. Dr. Huitel ■— Drag. Pribil . . . 202 Se enkrat osebna pola. Fr. Fink.................257 Šola bodočnosti. Janko Bratina^.................333 Šolsko higijenski utrinki. Ign. Šijanec......21, 52, 84, 114, 177, 344 Telesna vzgoja. J.B. . ...................210, 227 Triandrus. Miro Šijanec............ 235, 265, 306, 335, 371 Tudi osebna pola. A. Pesek...................225 Uporaba črtic iz življenja naših pesnikov m pisateljev pri jezikovnem pouku. Prof. Makso Pirnat.................193 Važnost in negovanje telesne vzgoje šoiske mladine. Ivan Kelc . . . 259 Višja naobrazba slovenskega ženstva. „Slov. Gospodinja" ....... 77 Zborduše. Avg. Požegar.....................289 Zvezde. Fr. Fink........................154 II. Književno poročilo. A. Ocene. Stran Antologija sodobne hrvatske omladinske književnosti. Dr. Fr. I. ... 157 Drescher J.: Elternabende. A. Leban ...............252 Koprivnik J.: Grundzuge der Geologie mit besonderer Berticksichtigung der geologisch. Verhaltnisse Steiermarks fur Lehramtszoglinge und Lehrer. D. Ceh.........;............118 Kosi A.: Zabavna knjižnica XIII. zvezek. Dr. Fr. Ilešič........285 Mildas Aug.: Shreiben und Zeichnen an der Schultafel. K. Humek . . 346 »Pedagogicke Rozhledy«. Dr. Fr. I.................157 Poročilo o stanju ljudskošolskega šolstva v okraju goriškem za leto 1905/6. A. Leban............'. .....120, 183 Steger I. in dr. Daun — F. Gartner: Kaj mora mladina vedeti o alkoholu. A. Leban.......................................88 Stiasny Ljudevit: Konferenčno poročilo za 1. 1907. A Leban-Komen . . 378 Stupar Fr : O prvinah in spojinah................119 Umlauft, dr F.: Deutsche Rundschau fur Geographie u. Statistik. A. Leban 88 B. Novosti. Burgar Franc: »Simon Gregorčič«................221 Časopis za zgodovino in narodopisje. 4. letnik...........221 »Domače ognjišče«.....■...................................56 Knjige »Slov. Šolske Matice« za 1. 1906 in 1907 ........ 55, 382 Koledar družbe sv. Cirila in Metoda za 1. 1907 ......................56 Koledar družbe sv. Cirila in Metoda za 1. 1908 ......................382 Končnik Pet.: Die neuen Gesetze und Verordnungen auf dem Gebiete des Volksschuhvesens fur Steiermark. 3. in 4. snopič.....253 Kraft J. u. F. Wichtrei: »Mein erstes Schulbuch« in »Wiener Fibel« . 55 Kratka zgodovina slovenskega naroda...............184 Lapajne J.: »Slovenski posojilničar« ...............253 Leposlovna knližnica. II. zvezek..................................55 Levčev pravopis........................184 Ljudska knjižnica. V. zvezek...................347 Medved Ant.: Za pravdo in srce.................347 Metulji v podobah.......................184 Nova šolska knjiga.......................382 Nove muzikalije »Glasbene Matice«................184 Podkrajšek H : Računske naloge za obrtne šole....................55 Poljudno-znanstvena knjižnica....................................88 Schreiner H. in dr. J Bezjak: Slovenska jezikovna vadnica za tesno združeni pouk v slovnici, pravopisju in spisju................157 Slovenski kmečki koledar....................382 Tominšek dr.Jos.: Jos Stritar. — Analiza njegovega življenja in delovanja ..........................183 Zmavc Andr.: Kmečka posojilnica................347 »Zvonček«....................... 89, 157, 382 lil. Šolstvo v tujini. Angleška......................................................28 Črtice o meklenburškem šolstvu..................................92 Dansko šolstvo..................................................26 Izlandsko šolstvo . ............................................28 Novi šolski zakon v Crnigori ..................185 Se nekaj iz meklenburškega šolstva................185 Šolstvo na Japonskem ..........................................28 Učiteljska naobrazba na Japonskem................................28 IV. Razgled. A. Listek. Akademično društvo za seksualno higijeno ............286 Alkohol in samomori......................286 Alkohol in slepota.......................222 Alkohol v kruhu................................................29 Analfabeti v zveznih državah severne Amerike......................29 »Bene« ruskih učiteljev..........................................29 Bosansko šolstvo........................223 Bosna.............................320 Cehi pri delu..................................................30 Cesko-slovanska socialna demokracija..............................59 Delo otrok..........'................125 Delo otrok v Zedinjenih državah.................186 Demonstracija otrok......................222 Drsanje — zdrava zabava za otroke................186 Druga Helena Keller........ .............317 II. mednarodni kongres za šolsko higijeno.............124 Društveni dom berlinskega učiteljstva...............186 Društvo »Mladika«..................... 187, 255 Esperanto......................................................60 Francoščina in nemščina ....................286 Francoske učiteljice.......................317 Glasoviti Perkov zakon..........................................60 j Hartel dr. vit. V................................................59 Hvaležnost napram učiteljem...................124 Iznajdba za gluhoneme.....................186 Jubilej ............................348 Kaj je elektrika ................................................95 Kaj nesejo listi nemškemu učiteljstvu..............................60 Kaj stane vojaštvo..............................................59 Kako je nastal petrolej.....................158 Kavalirji............................317 Kdo je odgovoren za ukradene stvari v šoli........................29 Knjižnica rajnega Ivana Vesela................. . 158 Koliko papirja porabijo časopisi............... . 287 Komu je dobro v Avstriji....................371 Kralj in učitelj.........................255 Lep dar............................125 Ministrstvo za otroke......................287 »Mladika«.........................181, 187 Moderna knjižnica.......................186 Moravsko učiteljsko pevsko društvo................317 Mrzla voda..........................158 Nabirajte narodne pesmi..........................................94 Najtežja knjiga na svetu..........................................29 Največi most na svetu .....................254 Nekdanji učitelj postal docent na vseučilišču............222 Nekoliko številk........................125 Nemške knjige.........................124 Nič ne deje, če se ponavlja...................348 Nova hranilnica za učence....................317 Nova slovanska učila............................................30 Nova šolska bolezen . . . .....................................60 Odgovor uredniku »Slovenske Šolske Matice«......................56 80-letni učitelj v aktivni službi..................286 Ovca.............................255 Pasivna rezistenca .......................348 Pedagoška centralna knjižnica v Lipsiji............................29 Pevsko društvo moravskih učiteljev................186 Planet Mars..........................254 Poljska surovost................................................29 Pristojbine za zrelostni izpit...................317 Proslava Komenskega v Naardenu................186 Prošnja...................................................58 Razumen princ.........................317 Reforma pisanja................................................95 Rodbine z mnogimi otroki ...................186 Semestralna izpričevala.....................126 Slika Komnenskega.......................125 »Slovenska Matica«.......................348 »Slovenska Šolska Matica« ................. 123, 253 Stanje hrvatskih pedagoških listov................................59 Stoletje otrok.........................125 600-letne umetnine.......................254 Šola in brezposelni ljudje....................186 Šola in jetika.........................124 Šola za matere.........................286 Tolstoj L. N..........................222 Tudi nadzornik.........................348 Učitelji poslanci................................................30 Učiteljski sanatorij..............................................59 Učiteljska stanovanja............................................95 Učiteljsko stanovanje na Bavarskem................................29 Varstvo otrok v Ameriki....................158 Stran Velike najdbe iz ledene dobe..................254 Visoka kultura..................................................30 Vozarina na državnih železnicah.................222 Začetek uporabe premoga za kurjavo...............158 Zakaj je tako velik razloček med francoskim inteligentom in delavcem 317 Za XVI mednarodni medicinski kongres .............187 Znižanje voznine na c. kr. državnih železnicah za izlete..............29 Zvezdama v Greenwichu ....................348 B. Pedagoški paberki. Ali je dobro pozimi odpirati okna med poukom....................95 Berlinska mladina in hudodelstvo.................128 Biološka metoda................................................30 Boj proti alkoholu..............................................60 »vCas« mnenje o reformi pisanja..................................95 Česa potrebuje otrok......................188 4. mednarodni stenografski kongres................287 Čitalnice za učence..................... 62, 222 Čitanje rokopisov v ljudski šoli .................349 Čut za čast pri dijakih.....................159 »Das Buchlein heb mich auf!«..................350 Delovanje katoliških učiteljskih društev............................61 X. shod poljskih zdravnikov in prirodoslovcev...........187 Deželni pedagoški svetovalni odbor................................95 »Die Waffen hoch«..............................................62 Dnevniki in vzgoja.......................127 Domoznanski muzej ............................................32 Društvo za gojenje iger za mladino................127 Društvo za otroške izlete....................187 Društvo za umetniško vzgojo ..................223 Duševna in telesna moč.....................187 Fonograf v šoli ................................................31 Higijeniška pedagogika.....................127 Iz španskega šolstva ......................187 Japonci o šolstvu........................349 Japonske šole.........................349 Kako bi se dala književnost za mladino pospeševati ........159 Kako se čuva šolska tabla....................319 Kako učenci najbolje računajo....................................30 Kako v Ameriki ščitijo deco......................................60 Kakšen mora biti učitelj....................31 Kakšna bodi knjiga za mladino .................158 Karol Slavoj Amerling.....................318 Koliko čase naj mine med predpoldanskim in popoldanskim poukom . 319 Kongres »Svobodne Misli«....................287 Kontrola delovanja okrajnih šolskih svetov.............318 Leva roka...........................349 Ljudske šole v Lvovu............................................31 Matematika v vzgoji žen..................... 63 Mednarodni pouk........................288 Minister za varstvo otrok....................223 Mladinska knjižnica.......................287 Modelovanje v ljudski šoli........................................61 Mokra obutelj.........................128 Nadzorniki ljudskih šol v Bosni in Hercegovini ..........383 Najboljši in najslabši razred...................128 Najpripravnejša doba za počitnice ................383 Nekaj podatkov iz pruskega šolstva................................61 Nekaj vzrokov nepazljivosti pri pouku...............255 Nekoliko besed naučnega ministra Marcheta............188 Nerazdeljivi pouk................................................62 Neuspeh angleških in nemških gimnazij..............318 Nova uravnava gimnazij na Saškem................128 Novi šolski in učni red..........................................60 Nov učni predmet..............................................62 Obligatno igranje na Saksonskem ................188 Obrt in šola..........................318 Obrtne šole..........................318 Obvezni šolski poset na Francoskem...............158 Odmori v šoli.........................256 O mladinski književnosti ....................350 O nedostatku učiteljstva.....................350 O potovalnih umetnikih..........................................95 Opravljanje telesnih potreb ...................158 Osnovne zahteve z ozirom na dobro začetnico......................61 O telesnem delu........................350 Otroci in alkohol........................188 Otroci iz oddaljenih vasi....................383 O učiteljski naobrazbi............................................63 Pameten ukaz..................................................31 § 72. definitivnega šolskega reda in sedanja šola..........128 Pavze med učnimi urami....................187 Pogojna kazen.........................127 Poprava domačih nalog..........................................32 Potrebnost negovanja zob....................125 Pouk o spolnih zadevah..........................................62 Pravo levice..........................128 Program češke Jednoty Komenskeho..............................30 Prosveta in ljudska hrana....................125 Protialkoholski pouk......................187 Proti posebnemu pouku zelo nadarjenih otrok...........159 Proti redu iz nravnosti..........................................61 Reforma elementarnega razreda..................222 Resnica in laž v šoli......................349 Risanja z obema rokama...................255 Samomori otrok.......................319 »Sbornik«..........................318 Stran Semenišče za pedagoško psihologijo ...............159 Skolioza otrok.........................188 Slovenska pesem v Hrvatski...................319 Srečno učiteljstvo ..............................................32 Stopnje in vrste duševne nedospelosti ..............350 Svobodni pouk v svobodni šoli..................................62 »Svoboda vesti nad vse«....................350 Šola in militarizem.......................319 Šola in steznik.........................159 »Šola v gozdu«................................................32 Šole za starše.........................128 Šolska reforma na Kitajskem ..................255 Šolske izložbe.........................222 Šolstvo injkaznilnice v Avstriji..................127 Število učencev v berlinskih šolah................................31 Tajne kvalifikacije.......................188 Tečaji za učenje tujih jezikov....................................31 Telesna rast šolske mladine...................318 Telesna" vzgoja..................................................62 Telesna vzgoja otrok......................255 Telesna vzgoja v^Monakovem..................349 Temelji pravoznanstva v ljudski šoli ..............................62 Teze o obravnavanju pesmi v šoli................................31 Učne ure — dolge samo^O^minut................................62 Učiteljišča v Bolgariji............................................31 Učiteljišča v Franciji......................288 Umetniška izložba za učence......................................30 Umetniška vzgoja................................................60 Varstvo rastlin.........................255 f Vekoslav Strmšek......................286 Velika olajšava.........................188 Velik škodljivec našim očem...................287 Vojaška ^telovadba.......................223 Vprašanje otrok '........................222 Vzgoja slaboumnih otrok v Salpetrieri ..............350 Zahteve časa do gimnazij....................159 Zdravje v šoli.........................318 Zdravniško preiskovanje šolskih otrok v Belogradu......, . . . 31 Zobna klinika v Strasburgu........................................31 Zrelostne izpite proučeval....................319 C. Kronika. Ameriški učitelji v Evropi....................160 Analfabeti v Avstriji......................126 Analfabetstvo in verstvo v Rusiji].................126 Angleško učiteljstvo ......................224 Apponvijev šolski zakon ....................190 Avstrijske šole v Albaniji....................352 Avstrijsko naučno ministrstvo..................189 Avtomobilizem revnih otrok....................288 Bela vrana......................................................32 Bosansko učiteljstvo ......................384 Cehi na 2. mednarodnem shodu za šolsko higijeno.........223 Ceska gozdna šola..............................................64 Ceska šola na Pruskem.....................351 Češki vseučiliščni tečaj.....................190 Češko društvo za varstvo epileptikov...............160 Čudno učiteljsko društvo....................320 Deklice na badenskih deških srednjih šolah............189 Delo češke »Osrednje Šolske Matice«...............223 Delo otrok v rudnikih.....................351 10.000 mark za potovanje....................223 Deutscher Verein fur Schulgesundheitspflege............126 Dijaštvo proti teološki fakulteti..................190 Dnevniki in pedagogika.....................352 Dojenčki na vasi........................352 Dom učiteljic..................................................63 Dom učiteljic v Lvovu.....................192 Draginjska doklada..............................................64 Druga češka šola na Dunaju...................190 Društvo abstinentnih učiteljev v Hamburgu............127 Društvo »Freie Schule«.....................19^ Društvo ljudomilov na Moravskem................190 Društvo za predšolsko vzgojo otrok................351 Državno nadzorstvo ljudskih šol...........•.....191 Dunajski pedagogij.......................126 Dvovinarska zbirka.......................224 Eno samo preiskovanje šolske mladine..............192 Financijalna komisija v Wtirtenbergu...............384 Gališke učiteljice........................192 Gospodinjske šole.......................351 Higijenski kurs v Lubecku ...................192 Huda kazen............................................191 Huda ura v cerkvi.......................351 Ilustracija bosanskih kulturnih razmer..............................96 Iz bavarskega šolstva......................320 Izmenjava učiteljev..............................................64 Izleti učencev na Dunaju....................190 Iz pozabljenega kota Evrope...................191 Iz pruskega šolstva.......................224 Javne ljudske knjižnice..........................................32 Kaj je vse v Galiciji mogoče ..................190 Kako je družba sv. Cirila in Metoda potrebna...........352 Kako raste šolski bidže na Francoskem..............191 Katoliški Schulverein....................190, 191 Klerikalci na delu.......................190 Koedukacija..........................189 Laboratorij za zdravniško-pedagoško psihologijo..........191 Stran Lep »gšeft«..........................320 Liga za svobodno šolo..........................................64 Ljudskošolski svet..............................................32 Madjarizacija na Ogrskem....................160 Madžarska justica......... ...............256 Manifestacija gališkega učiteljstva..................................96 Meščanske šole na Moravskem....... ......................96 Mesečna plača.........................160 Mirov dan na ogrskih šolah...................191 t Mita Neškovič......... ...............224 Moravski učitelji................................................63 Nadaljevalni tečaji za delavstvo..................160 Nadzorovanje hrvatskih ljudskih šol................................64 Največja šolska kuhinja..........................................32 Naprednost v Belgiji............................................63 Narodna naobrazba v Avstraliji..................224 Narodne univerze.......... ..............189 Nemško šolstvo na Hrvaškem ...................160 Nemško učiteljsko društvo na Češkem ..............320 Nove učiteljske plače na Gornjem Avstrijskem...........383 Nove učiteljske plače na Saškem..................................96 Novi izpitni red za učitelje na trgovskih šolah...........224 Novi ogrski šolski zakon....... .............223 Novi ruski pedagoški listi....................189 Novo zasebno učiteljišče ........................................32 Nov predmet na hrvatskih učiteljiščih...............191 Nov zakon...........................126 Obrt — središče vzgoje.....................352 Obvezni pouk.........................320 Otroško gledališče.......................191 Pasivna rezistenca Slovakov...................190 Patronatne šole . . . v......................320 Pedagoški časniki na Švicarskem..................................63 Pedagoški semenarji ......................351 Plemenit dar........................ 63, 320 Podpora umirovljenega učiteljstva.................191 Poljaki na Dunaju.......................190 Poljedelski muzej.......................126 Poljska Šolska Matica............................................63 Poljubovanje....................................................32 Poostrena pismena matura........................................63 Portugalska regulira šolstvo...................320 Poseben inšpektorat za meščanske šole..............320 Pouk v veronauku.......................160 Požar v šoli....................................................64 Pražka univerza........................384 Pristojbine na visokih šolah........................63 Privatni penzionat za vzgojo duševno abnormalnih otrok......352 Proti maturi....................................................64 Proti uniformiranju dijakov v Galiciji...............288 Protokol kongresa »Svobodne Misli«...............352 Prvi državni šolski zdravnik................. 32, 288 Prvo mešano učiteljišče v Evropi.................223 Prvo nemško ljudsko vseučilišče..................................32 Radi razžaljenja časti......................191 Razmerje!...........................189 Razmerje katolikov in analfabetov................320 Razstava učnih sredstev.....................190 Reforma meščanskih šol.....................256 Reforme na polju telesne vzgoje na Ogrskem...........192 Regulacija plač salcburških učiteljev...............384 Regulacija plač vadniških učiteljev................................63 Ruske univerze.........................190 Samopomoč proti suspenzaciji..................224 Skrb za otroke.........................352 Skrb za šolstvo mesta Mannheima................192 Skrb za zobovje........................223 Slava Leopoldu Velikemu....................223 Srbsko šolstvo..................................................32 Srednje šolstvo v Avstriji....................191 Stavka šolskih otrok.................... 320, 351 Stavka učencev ................................................192 Stik učiteljev na učiteljiščih z ljudskošolskim učiteljstvom -..........64 Stockholm....................................32 Sesti shod učiteljstva pomožnih šol................160 Šola brez učencev..............................................96 Šola za časnikarje.......................384 Šole v prirodi.........................192 Šolska higijena....................... 61, 63 Šolski muzej..........................160 Šolski muzej v Brnu......................190 Šolski muzej v Zagrebu..........................................64 Šolski zdravniki........................125 Šolski zdravniki na Japonskem..................192 Šolsko nadzorsto v Nemčiji...................127 Šolstvo po narodnosti na Ogrskem................126 Statistično......................................................32 Število učencev enega razreda..................160 Švedski učiteljski listi......................192 Tajna kvalifikacija.......................189 Tatarske šole.........................189 Tečaj za naobrazbo učiteljev deških mladinskih iger........160 Trije učitelji — častni doktorji..................352 Tudi nadzornik ........................224 Učenci — člani tolovajske tolpe.................160 Učitelj milijonar........................288 Učiteljem zdrava stanovanja...................190 Učitelji izredni slušatelji univerze.................191 Stran Učitelji — poslanci.......................126 Učitelji, zastopniki šolstva v deželnem šolskem svetu........160 Učiteljice v Angliji.......................189 Učiteljske plače na Hrvaškem....................................64 Učiteljske plače na Ogrskem......................................96 Učiteljski dom.......................32, 288 Učiteljstvo in delavstvo.....................126 Učiteljstvo in narod ......................384 Učiteljstvo in politika......................160 Učiteljstvo in vseučilišče.....................159 Umetnost v življenju otrok...................125 Univerza za učiteljstvo.....................384 Uspeh pomožnih šol......................160 Usposobljenost angleških učiteljev................189 Vaščani za gimnazijo......................191 Vitezi nove dobe........................351 Vojska radi šole................................................96 Volitev nadučitelja..............................................64 V pravdi proti bivšemu ministru Nasiju..............384 Vprašanje o podržavljenju meščanskih šol.............351 Vzgleden nadzornik.......................352 Začasno službovanje in penzija..................384 Za jecljajoče..........................256 Zahteve tirolskih učiteljev.......................256 Zaloga šolskih knjig......................191 Za narodno šolo........................191 Za poljsko šolstvo izven Galicije................352 Za šolska poslopja.......................160 Zavod za slepe gluhomutce...................126 Zemeljski ostanki Komenskega..................189 Zveza nekdanjih učencev....................224 Žene v šolskem nadzorstvu...................189 Ženske — ravnateljice učiteljišč.................224 Židovska univerza.......................224 Židovsko učiteljišče.......................351