> Cd Uporaba podatkov: možnost za dvig kakovosti dela organizatorja ^ zdravstveno-higienskega režima g v sodelovanju s starši in zaposlenimi Iris Tomašic Uvod Kot organizatorka zdravstveno-higienskega režima (zhr) v Vrtcu Pobrežje predstavljam kot svetovalka, izobraževalna delavka in soustvarjalka napredka in razvoja v vrtcu med vrtcem in starši pomemben clen v skrbi za ohranjanje varnosti in zdravja otrok. Ob tem sem vpletena tudi v vse segmente zdravja in varnosti zaposlenih, požarne varnosti in varstva pri delu, v nadzor izvajanja sistema haccp ter sem odgovorna za izvedbo ali organizacijo izobraževanj, tako vzgojnega kot tehničnega kadra in staršev. Za kakovostno izvajanje nalog potrebujem veliko razlicnih podatkov. Le-te v osnovi pridobivam od uprave vrtca - tajništvo, ravnateljica in svetovalna delavka, zunanji sodelavci (ustanoviteljica vrtca, zdravstvene in inšpekcijske službe, ministrstvo, aktiv opzhr ...), staršev in zaposlenih. Prav v tem segmentu dela najveckrat nastopijo težave. V letu 2010 sem zaradi konstantno-sti težav med starši in zaposlenimi izvedla raziskavo o poznavanju dela organizatorja zhr z namenom ugotoviti trenutno stanje v vrtcu. Želela sem preuciti, v kolikšni meri so zaposleni in starši seznanjeni z nalogami in področji delovanja organizatorja zhr, ali je sodelovanje organizatorja zhr v Vrtcu Pobrežje z zaposlenimi in starši kakovostno in dovolj pogosto, da lahko delovni proces poteka nemoteno, katera so tista podrocja dela organizatorja zhr ter kako pogosto zaposleni in starši išcejo pomoc in nasvete pri organizatorju zhr, kateri so tisti dejavniki, ki pre-precujejo boljše poznavanje dela in nalog organizatorja zhr, kakšna so pricakovanja vzgojnega kadra in staršev glede vkljuce-vanja organizatorja zhr v neposredno delo z otroki - kako pogosto, s katerimi temami in na kakšen nacin naj bi se organizator zhr vkljuceval v vzgojno delo. Pridobljeni podatki so nakazali predvsem pomanjkljivosti v organizaciji dela in delovnem casu organizatorja zhr ter prikazali možnosti za kakovostnejše delo v prihodnje (priprava akcijskega nacrta, o nacinih zbiranja in upo- vodenje 2I2012: 125-136 rabe podatkov) na področju varnosti in zdravja otrok in zaposlenih. Z njihovo pomočjo sem lahko začrtala smernice sodelovanja s starši ter pridobivanja podatkov, potrebnih za kakovostnejše sodelovanje med njimi in vrtcem skozi svoje delovne naloge in zadolžitve. Hkrati so služili za poglobljen razmislek in pripravo strokovnih razprav med sodelavci na nivoju zavoda, posameznih enot in oddelkov. Pri svojem delu moram biti samostojna, sprejemljiva, prilagodljiva in za timsko delo usposobljena oseba, z odgovornostjo za svoj lastni trajnostni profesionalni razvoj in osebnostno rast. Mojo strokovno avtonomijo določajo normativne podlage, strokovna in etična izhodišča ter okviri in pravila delovanja vrtca. Glede na obseg nalog se delovno mesto organizatorja zhr praviloma dopolnjuje z drugimi delovnimi mesti, predvsem z organizatorjem prehrane, pomočnico ravnateljice in ravnateljico. Po sistemizaciji delovnega mesta opravljam dela in naloge, določene s Pravilnikom o sistemizaciji delovnih mest javnega vzgojno-izobraževalnega zavoda Vrtec Pobrežje, in sicer v obsegu, opredeljenem v Letnem delovnem načrtu vrtca in v skladu s sklepom vodstva vrtca. Sistem vodenja vrtca na vodilno mesto postavlja ravnatelja in njegove pomočnike, vendar kot organizator zhr zavzemam mesto v najožjem timu vodstvenih delavcev (določi jih ravnatelj) s polno odgovornostjo na področju zdravstveno-higienskega režima. V tesnem sodelovanju z ravnateljico, njenima pomočnicama, svetovalno delavko in organizatorko prehrane delujemo z namenom ohranjanja in krepitve kakovosti, ugleda in imena vrtca ter zagotovitve uspešnega dela in razvoja. Ravnatelj načrtuje kratkoročni in dolgoročni razvoj vrtca v sodelovanju z najožjim strokovnim timom, kjer vsak odgovorni delavec opredeljuje smernice razvojnega načrta vrtca za svoje področje. Za uresničevanje razvojnega načrta vrtca ravnatelj ob upoštevanju zakonskih zahtev in veljavnih predpisov določa in izbira vire, potrebne za dosego zastavljenih ciljev, prav tako pa določa tudi racionalno ravnanje s temi viri (finančni in materialni, delovna okolja, kader ...). Le s timskim delom in načrtovanjem, v katerega sem vključena, lahko ustvarimo učinkovito in kakovostno vodenje vrtca, ki vključuje slehernega člana našega zavoda. Vodstveni in odgovorni de-lav ci s svojim ravnanjem dokazujemo svojo zavezanost h kakovosti in usmerjenosti k razvoju in napredku skozi planiranje, izvajanje, preverjanje zadanih nalog in ukrepanje v primeru odstopanj s polno odgovornostjo za podro čje, za katerega smo odgovorni. Področja delovanja organizatorja ZHR Področja, ki jih kot organizator zhr v okviru svojih del in nalog pokrivam, so zelo številna in raznolika (Vrtec Pobrežje 2010). Za vsako od teh področij so potrebni določeni podatki, ki me vodijo in usmerjajo v pravilno delovanje. Le-te je potrebno najprej selektivno zbirati (iz poplave podatkov izluščiti tiste, ki jih za svoje delo resnično potrebujem), nato jih je potrebno evidentirati in ne nazadnje tudi analizirati. Pri tem mi pomaga medpodro čna uporaba podatkov za pripravo kakovostnega poro čila o delu in stanja, kje se v merilu kvalitete na posameznem podro čju delovanja nahajamo. Seveda je potrebno ob vsem tem upoštevati predpisano zakonodajo, saj le-ta natan čno dolo ča na čine in namen zbiranj a, čas shranjevanja, vzpostavitev, vodenje in vzdrževanje eviden č, pra-viče staršev v zvezi z zbirkami podatkov in ne nazadnje tudi njihovo uničenje v namen prepre čitve neupravičenih posegov v posameznikovo zasebnost. Varnost in zdravje otrok in zaposlenih Kot organizator zhr sem pristojna in odgovorna za zdravje in varnost otrok in zaposlenih, izvajam vse potrebne naloge za ohranjanje zdravja in varnosti otrok. S svojimi delovnimi nalogami sem vpletena v vse segmente zdravja in varnosti otrok v vrtcu. Skrbim za organizacijo izvajanja zobozdravstvene preventive in vzdrževanja osebne higiene otrok; občasno preverjam pravilnost in pogostost umivanja rok; izvajam notranji nadzor nad zdravstvenim stanjem otrok ter nad prisotnostjo bolnih otrok v oddelkih; vodim individualne razgovore s starši bolnih otrok; izobražujem strokovni kader in starše glede posameznih nalezljivih boleznih; s pomočjo oglasnih desk, kotičkov za starše in zloženk obveščam starše o morebitni prisotnosti nalezljivih bolezni v vrtcu ali uši-vosti otrok; vodim evidenco o poškodbah otrok in urejam vso potrebno dokumentacijo ob prijavah poškodb otrok zavarovalnicam. Pripravljam zloženke, obvestila, navodila in usmeritve glede izvajanja ukrepov za zdravje otrok; skrbim za nadzor nad urejenostjo in dopolnitvijo omaric za prvo pomoc, skrbim za promovira-nje zdravega nacina življenja otrok; tesno sodelujem z vzgojnim kadrom pri vzgajanju otrok za varovanje njihovega zdravja ter skrbi za lastno in dobro pocutje drugih. V ta namen vodim evidenco podatkov o zdravstvenem stanju otrok, o otrocih s posebnostmi v zdravju in o poškodbah otrok. Podatke o otrocih s posebnostmi v razvoju zbira in evidentira svetovalna delavka. V kolikor ti otroci zaradi svojih posebnosti potrebujejo zdravila ali kakršne koli bivalne posebnosti, se v povezavi s svetovalno delavko pripravi nacrt in o tem vodi evidenca. Prenos podatkov se opravi s privolitvijo staršev. Prav tako zbiram podatke o prisotnosti malih živali in veterinarskih pregledih le-teh v posameznih oddelkih, saj vemo, da male živali lahko predstavljajo tveganja za zdravje otrok. Na podrocju varnosti in zdravja zaposlenih je slika zbiranja podatkov precej podobna podrocju varnosti in zdravja otrok. Ne nazadnje živimo in delamo pod isto streho, z istimi nameni - da bi otroci, zaposleni in starši znali prepoznavati zdravstvena in varnostna vprašanja in dileme za zmanjšanje nevarnosti in s tem pripomogli k oblikovanju varnega in zdravega okolja. Tako se v okviru varnosti in zdravja zaposlenih zbirajo podatki o opravljenih periodičnih pregledih ustreznosti delovne opreme za varno delo, ustreznosti in kakovosti delovne obleke in obutve, podatki o opravljenih izobraževanjih za varstvo pri delu in požarne varnosti, podatki o poškodbah delavcev, o invalidnih delavcih in njihovih omejitvah, podatki o osebah, ki prihajajo v stik s hrano in o opravljenih predhodnih in obdobnih zdravniških pregledih. Vodijo se evidence o ustreznosti bivalnih in delovnih prostorov, podatki o opravljenih periodičnih meritvah - temperatura in vlažnost zraka, osvetljenost prostorov, kakovost prezracevanja ter evidence o periodičnih ke-128 mijskih, fizikalnih in bioloških škodljivostih delovnih mest. Na podlagi zbiranja podatkov in analize le-teh so cilji in smernice organizatorja zhr prilagoditi delo, delovna sredstva in delovno okolje psihičnim in somatskim značilnostim zaposlenih, da bi s tem vzpostavila najoptimalnejši odnos med biološkimi, tehničnimi in ekološkimi sistemi. (Če temu cilju ne sledim, potem seveda nastopijo poškodbe pri delu, poklicne bolezni - odsotnosti delavcev -invalidnost. Požarna varnost in varstvo pri delu V skladu z zakonodajo je naloga organizatorja zhr zbiranje podatkov in na njihovi podlagi priprava in vodenje evidenc, s katerimi vrtec izkazuje notranji nadzor nad naštetimi podrocji: • seznanitev z oceno požarne ogroženosti, požarnim redom, požarnim nacrtom - z evidencami se dokazuje sledljivost in seznanjenost zaposlenih; • pridobivanje podatkov in evidentiranje le-teh o rednih vzdrževanjih, pregledih protipožarne opreme, preizkusih opreme, opravljenih meritvah; • evakuacijske poti in evidenca opravljenih evakuacijskih vaj za otroke in zaposlene; • pravocasna priprava izobraževanj in usposabljanj vseh zaposlenih ter evidentiranje le-teh s pomocjo zunanjih sodelavcev. Kot poverjenik sem vkljucena v ekipo civilne zašcite in hkrati zadolžena in dodatno usposobljena za izvajanje prve pomoci v enoti, kjer se nahaja uprava vrtca. Opravljam vsa potrebna osnovna in dodatna izobraževanja za zacetno gašenje požarov, pripravljam navodila za izvajanje preventivnih ukrepov ter vodim evidenco in kontrolo nad izvajanjem le-teh. Sodelujem z inšpekcijskimi službami, ki izvajajo nadzor nad požarno varnostjo in varstvom pri delu ter skrbim za urejenost in pravocasno dopolnitev omaric za prvo pomoc. Sem koordinator in vodja skupine ljudi, zadolženih za izvajanje prve pomoci v vrtcu ter pripravljam in izvajam dodatna izobraževanja v tej smeri. Nadzor nad izvajanjem sistema HACCP Sistem haccp (Hazard Analysis and Critical Control Point System) v današnjem casu predstavlja najuspešnejšo metodo za proizvodnjo varnih živil. Sistem omogoca identifikacijo oziroma prepoznavanje, oceno, ukrepanje in nadzor nad morebitno prisotnimi SLIKA 2 Izobraževalna piramida v okviru sistema haccp Osebna higiena zaposlenih čiščenja in razkuževanja dejavniki tveganja v živilih, ki lahko ogrožajo zdravje človeka. To je sistem, ki je osredotočen na prepoznavanje in obvladovanje kritičnih kontrolnih točk (kkt), zahteva transparentno doku-mentačijo glede detajlov, ki so kritični za varnost živila (shemo proizvodnih postopkov, kontrolne tabele haccp), terja popolno in kompleksno obvladovanje dogajanj v obratu in odgovornost vsakega zaposlenega. Ugotavlja nastala potenčialna tveganja, tudi tista, ki jih samo predvidevamo in temelji na preventivnem ukrepanju, ki odpravi oz. zmanjša tveganje na sprejemljivo raven. Za usposobljenost delavčev o osnovah higiene živil je odgovoren no-sileč dejavnosti oz. odgovorna oseba, ki je odgovorna za izvajanje notranjega nadzora v živilskem obratu po sistemu haccp - v vrtču Pobrežje sva za izobraževanje zadolženi organizatorka zhr in organizatorka prehrane, ki izobraževanje v tesnem skupnem sodelovanju tudi pripraviva in izvedeva. Izdaja potrdila o opravljenem notranjem preverjanju znanja ni potrebna, saj ima zdravstveni inšpektor pravičo in dolžnost, da pri izvajanju uradnega zdravstvenega nadzora nad živili v vrtču pridobljeno znanje osnovnih higienskih stališ č pri posameznikih preveri v praksi v obliki prak-ti čne demonstra čije zaposlenega ali v obliki pogovora. Izobraževanja obsegajo podro čja, ki jih prikazuje izobraževalna piramida v okviru sistema haccp. Vsako posamezno podro čje zahteva upoštevanje predpisane zakonodaje, ki nalaga vodenje eviden č o deratizacijskih pregledih stavb in menjavi vab za glodalce, ravnanju s kuhinjskimi organskimi odpadki, ločevanju odpadkov - papir, plastika, steklo, ostali odpadki, nalaga vodenje eviden čnih dokumentov o frekvenci in področjih čiščenja prostorov vrtca in še posebej kuhinj, na črt in eviden ča vzdrževanja hišnega vodovodnega omrežja za zagotavljanje neopore čnosti pitne vode, eviden če o zdravstvenih zahtevah delavcev, ki prihajajo v stik s hrano. Na vrhu izobraževalne piramide se vedno znova poudarja seznanjenost zapo- slenih s pomenom osebne higiene, ki se redno tudi preverja. V izvajanju sistema haccp v vrtcu igra organizator zhr pomembno vlogo. Ne samo, da skrbim za kakovostno in redno izobraževanje vseh tistih zaposlenih, ki pri svojem delu lahko pridejo posredno ali neposredno v stik s hrano, temveč skrbim za nadzor nad osebno higieno zaposlenih in njihovimi delovnimi oblačili in obutvijo, izvajam nadzor nad pravilnimi postopki čiščenja in nad izvajanjem zdravstveno-higienskih priporočil s strani Inštituta za varovanje zdravja, izvajam nadzor nad razkuževanjem in svetujem ob pojavih nalezljivih bolezni v vrtcu. V sodelovanju z organizatorjem prehrane skrbim za nadzor nad izvajanjem strogega lo čevanja kuhinjskih in drugih odpadkov ter se povezujem z inštitucijami, ki skrbijo za reden odvoz le-teh. Poseben poudarek dajem skrbi za higieno centralne in razdelilnih kuhinj in higieno transportnega vozila za hrano ter pripravljam navodila vsem zaposlenim za posamezna področja kakovostnega izvajanja sistema haccp v vrtcu. Izobraževalna vloga (zaposleni, starši in otroci) Da bi lahko kot organizator zhr v vrtcu pripravljala izobraževanja za starše, zaposlene in otroke, ki so vsebinsko in kakovostno dovolj zanimiva in bodo naletela na plodna tla, je nujno potrebno natančno poznavanje celotnega področja, ki ga pokrivam. Zavedam se, da le dovolj izobraženi in ozaveš ceni delav ci lahko svoje znanje prenašajo tudi na otroke in s tem ustvarjajo bodo če genera cije, ki bodo psihi čno in fizično zdrave, ki bodo ekološko osveš cene in delovale v smeri razvoja in napredka, ki bodo kritično misle če, zainteresirane za svoje in življenje drugih. Zato vsako leto pripravim na podlagi dostopnih podatkov podrobno analizo izobraževalnih potreb tako zaposlenih kot staršev, ki pomaga odkriti naše izobraževalne potrebe in pripravim razvojne cilje in na črte za naprej. Izobraževanja za vzgojni kader izvedem v sklopu vzgojiteljskega zbora, en del je zmeraj namenjen izobraževanju delav cev. V sodelovanju z organizatorko prehrane poskrbim za eloletno izobraževanje tako kuharskega kot tehni čnega kadra - čistilke, peri e in hišniki. Izobraževanja potekajo v okviru aktivov teh-ni čnega kadra in seminarjev. Enkrat letno pripravim in izvedem izobraževanje, namenjeno vsem staršem s temo, ki jo nakaže analiza podatkov potreb staršev v teko čem šolskem letu. Ce se pokaže potreba, vodim tudi individualne razgovore s posameznimi starši, ki izrazijo to željo. Nudim jim svetovanje pri negi otrok, prome- SLIKA 3 Sodelovanje organizatorja zhr z zunanjimi partnerji Sodelovanje z zunanjimi partnerji Inšpekcijske službe Zdravstvene službe Aktiv opzHR Maribor Starši Dobavitelji Podatki, vezani na zakonodajne zahteve in spremembe Podatki, vezani na otroke Podatki, vezani na nabavo hrane, čistil, igrač ... tni varnosti, pri težji adaptaciji, ob pojavu bolezni, ob posebnostih otroka v zdravju ali vedenju, ob poškodbah otrok ... Sodelovanje z zunanjimi partnerji Za nemoteno in kakovostno poslovanje vrtca je nujno potrebno sodelovanje vrtca z zunanjimi inštitucijami na različnih področjih in v različnih relacijah. Tudi delo organizatorja zhr je vezano na sodelovanje z institucijami, ki bistveno pripomorejo k dvigu kakovosti njegovega dela, programov, ki jih izvajamo in strokovnosti zaposlenih. Sodelovanje z zunanjimi inštitucijami, straši in dobavitelji predvidim in zapišem v svojem letnem delovnem načrtu, ki je podlaga za moje delovanje skozi tekoče šolsko leto. Pridobivanje potrebnih podatkov za nemoteno opravljanje dela temelji predvsem na razgovorih z odgovornimi osebami za posamezna področja. Kjer je teža podatkov pomembnejša ali pa zakonsko predpisana, se posredovanje podatkov zahteva pisno. Pridobivanje podatkov od staršev temelji predvsem na anketah, različnih tematskih vprašalnikih, individualnih razgovorih, timskih strokovnih srečanjih, prisotnosti na pogovornih urah ali srečanjih s starši posameznih oddelkov, če se nakaže pere ca problematika. Raziskava - pridobivanje podatkov od zaposlenih in staršev V letu 2010 sem za postavitev boljših temeljev sodelovanja s starši opravila anketo, katere namen je bil preučiti in ugotoviti, v kolikšni meri so zaposleni in starši seznanjeni z nalogami in podro čji delovanja organizatorja zdravstveno-higienskega režima v vrt cu, ali je sodelovanje organizatorja zhr v Vrtcu Pobrežje z zaposlenimi kakovostno in dovolj pogosto, da lahko delovni pro ces nemoteno poteka, katera so tista podro čja dela organizatorja zhr in kako pogosto zaposleni in starši iš čejo pomo č in nasvete pri organizatorju zhr, kateri so tisti dejavniki, ki prepre cujejo boljše poznavanje dela in nalog organizatorja zhr, kakšna so pričakovanja vzgojnega kadra in staršev glede vklju čevanja organizatorja zhr v neposredno delo z otroki - kako pogosto, s katerimi temami in na kakšen na čin naj bi se organizator zhr vklju čeval v vzgojno delo. Uporabila sem metodo empiričnega pedagoškega, ne eksperimentalnega raziskovanja. Podatke sem zbirala s pomo čjo anketnih vprašalnikov za zaposlene in starše otrok. Vprašalnik je bil anonimen in je vseboval 21 vprašanj. Vzore č, na katerem sem izvedla raziskavo, predstavljajo zaposleni delav či v Vrtču Pobrežje -vodstveni delavči, vzgojiteljiče in pomo čniče vzgojiteljič, tehnični kader ( čistilke, periče, kuhariče, pomo čniče kuharič in hišniki) ter starši otrok enote Grinič. Anketna vprašalnika za zaposlene in starše sta vsebovala 15 vprašanj zaprtega tipa in 6 vprašanj odprtega tipa. Anketiran či so na vprašanja zaprtega tipa odgovarjali z izbiro enega ali ve č odgovorov z obkroževanjem, na ostala pa s pisnimi odgovori. Anketa je bila anonimna, saj sem želela pridobiti čim bolj nepristranske odgovore. Zanesljivost anketnega vprašalnika sem kontrolirala pri sestavljanju le-tega, in si čer tako, da sem podala natan čna navodila. Objektivnost sem kontrolirala tako, da sem v ve čji meri uporabila vprašanja zaprtega tipa, ki ne dopuš čajo spreminjanja informa čij s subjektivnim presojanjem. V postopkih obdelave anketnih vprašalnikov sem sestavila frekven čno porazdelitev grupira-nih vrednosti spremenljivk. Dobljene rezultate sem izrazila z odstotki in številkami. Rezultati raziskave Vrte č je zelo pomemben člen v skrbi za ohranjanje varnosti in zdravja otrok in zaposlenih. Potrebno jih je usmerjati v zdrav način življenja in jih vsakodnevno spremljati. Kot organizator zhr v vrtču se sre čujem s situa čijami, ki od mene zahtevajo poznavanje zakonodaje, poznavanje dela vseh zaposlenih v vrtču, spremljati moram zdravstveno stanje otrok in zaposlenih, še posebej invalidnih delavčev. Z na činom delovanja varujem otroke in zaposlene pred nevarnostmi, ki prežijo na njih. Delovati moram v smeri razvoja vrtča samega kot slehernega posameznika, ki je v vrtču zaposlen ali v njem le biva. Z raziskavo sem želela preu čiti trenutno stanje, potrditi zastavljena predvidevanja in prikazati možnosti za izboljšanje stanja v prihodnje. Zavedati se moramo, da se potrebe otrok, staršev in za- poslenih na eni strani prav tako hitro spreminjajo kot zahteve zakonodaje, vodstvenih delavcev, inšpekcijskih služb in ministrstva na drugi strani. Odgovorni delavci za posamezna podrocja se znajdemo v razcepljenem položaju, ker je povezovanje obeh strani v praksi vcasih zelo težko, ce že ne nemogoce izvesti. Zato sem od staršev in zaposlenih s pomocjo ankete pridobila podatke o poznavanju delovnega mesta in podrocij, s katerimi se kot organizator zhr v vrtcu ukvarjam. Od staršev in zaposlenih sem želela izvedeti, kakšne so njihove potrebe in na kakšen na-cin želijo z menoj sodelovati, ce sploh želijo. Zanimalo me je, ali zahtevajo pomoc in na katerih podrocjih pomoc in svetovanje najbolj potrebujejo. Prav tako sem želela izvedeti, kaj pogrešajo in na katerih podrocjih bi želeli tesnejše sodelovanje. Pomembno se mi zdi vprašanje, ali si želijo pogostejšega vkljucevanja organizatorja zhr v neposredno delo v oddelku. Želela sem izvedeti, ali poznajo delovanje aktiva organizatorjev prehrane in zhr v Mariboru in pridobiti smiselne pobude in predloge, ki bi jih lahko v prihodnje upoštevala in s tem pripomogla k dvigovanju kakovosti dela organizatorja zhr v Vrtcu Pobrežje. Zastavila sem pet hipotez, ki temeljijo in izhajajo iz problemov, s katerimi se kot organizator zhr v Vrtcu Pobrežje dnevno srecu-jem. Vse hipoteze sem z analizo rezultatov lahko potrdila. Rezultati raziskave, ki sem jo opravila, prikazujejo dejansko stanje v Vrtcu Pobrežje. Le-ti so pokazali, da spol, starost zaposlenih in staršev ter izobrazbena struktura nimajo vpliva na poznavanje dela in nalog organizatorja zdravstveno-higienskega režima. Iz analize dobljenih odgovorov sklepam in menim, da dolžina delovne dobe zaposlenih vpliva na poznavanje delovnega mesta organizatorja zhr, saj skozi delo pridobivajo izkušnje, s tem pa se pojavljajo tudi problemi in dileme, pri katerih zaposleni želijo prisotnost, pomoc in nasvete organizatorja zhr. Prav tako menim, da dolžina prisotnosti staršev v vrtcu vpliva na poznavanje delovnega mesta organizatorja zhr, saj v daljši prisotnosti otrok in staršev v vrtcu zaznavam vecje zanimanje staršev za varnost in zdravje njihovih otrok, kar vpliva na povpraševanje po nasvetih organizatorja zhr. Raziskava je pokazala, da zaposleni in starši (tisti, ki so odgovorili) dokaj dobro poznajo vsaj osnovna podrocja (zdravje in varnost otrok in zaposlenih in higiena vrtca) delovanja organizatorja zhr v vrtcu, saj zaposleni kar v 80 % in starši v 76 % poznajo pomen kratice zhr. Z organizatorjem zhr si tako zaposleni v 89 % kot tudi starši v 83% želijo sodelovati, vendar je presenetljiv rezultat odgovorov, da zaposleni to tudi zahtevajo v 82 %, starši pa le v 5 %. Zaposleni tako pomoc zahtevajo predvsem s področja varnosti otrok (81 %), zdravja otrok (62 %), higiene prostorov (64 %) in zdravja zaposlenih (51 %). Kljub temu, da starši želijo kar v 79 % pomoc in nasvete glede varnosti otrok, 65% glede zdravja otrok in 41 % glede higiene prostorov, tega ne zahtevajo. V svojih odgovorih so mi podali dejstva, da predvsem zaposleni pogrešajo vec prisotnosti organizatorja zhr v posameznih enotah, ceprav se v 52 % zavedajo, da je organizator zaradi velikega povprecja bolniških odsotnosti dnevno prezaposlen s kadrovskim prerazporeja-njem tehnicnega kadra. Prav tako jim je v 44 % poznan razdrobljen delovni cas organizatorja zhr v Vrtcu Pobrežje. Menim, da bo v prihodnje potrebno vzpostaviti tesnejši stik s svetovalno delavko in izvesti podrobnejšo raziskavo pri starših glede njihovih potreb, želja, pravic in dolžnosti, ki jih imajo, dokler so njihovi otroci vkljuceni v vrtec, saj tako nizek odstotek zahtevane pomoci nikakor nisem pricakovala. Delovno mesto organizatorja zhr bo potrebno s strani vodstvenih delavcev staršem podrobneje prikazati in predstaviti naloge in funkcije, ki jih ima. Rezultati raziskave so pokazali, da si zaposleni v kar 54 % ne želijo prisotnosti organizatorja zhr pri neposrednem delu v oddelku. Zakaj je tako, z raziskavo nisem dobila odgovorov, saj jih tudi nisem iskala, predvidevam pa, da je možnih vec razlogov: prenasi-cenost s prisotnostjo študentov in dijakov v oddelkih, ki opravljajo prakso, prisotnost vzgojnega kadra ob vzorcnih nastopih, ob nastopih za opravljanje strokovnih izpitov, pogostost hospitacij vodstvenih delavcev, prisotnost specialnih pedagogov zaradi velikega števila otrok s posebnimi potrebami in prisotnost staršev v oddelkih. 36 % zaposlenih si prisotnost organizatorja pri neposrednem delu v oddelku kljub temu želi, predvsem ob pojavu nalezljivih bolezni (85 %), poškodb otrok (79 %) in ob aktualnih tematikah (50 %) - pojav ušivosti, zobozdravstvena preventiva, izvajanje raz-licnih projektov na temo zdravje, varnost in higiena. Moja prisotnost v oddelku nima zmeraj namena preverjati upoštevanje dogovorjenih pravil, ampak je pomoc pri delu, predvsem pa sem strokovni partner, ki jih lahko pripeljem do pozitivnega razmišljanja in s tem boljšega pocutja in ustvarjanja pozitivne klime v oddelkih. Zavedati se je potrebno, da je vzgoja otrok naša primarna naloga, sodelovanje z vzgojiteljicami in starši pa je za-cetek dobre vzgoje, saj le skupni in poenoteni pristopi zagotavljajo dobro vzgojo in ustrezen razvoj otrok. Anketirane sem prav tako vprašala, ali menijo, da združevanje organizatorjev prehrane in zhr v aktiv na ravni Maribora dviguje kakovost delovanja le-teh. Odgovori so bili pričakovani. 89% zaposlenih in 93% staršev meni, da je združevanje organizatorjev prehrane in zhr v aktiv na ravni Maribora dobrodošlo, čeprav menim, da ne poznajo pravega pomena takega združevanja, ki temelji na medsebojnem prenosu informačij, strokovni pomoči in or-ganizačiji izobraževanj za organizatorje zhr in prehrane. Starši v zelo visokem (93 %) odstotku, zaposleni pa v 85 % ne poznajo poteka izobraževanj organizatorjev zhr, menijo pa, da so finančne stiske tiste, ki to preprečujejo. Pobude in predlogi so vedno dobrodošli in če jih je mogo če v praksi realizirati, lahko prinesejo veliko pozitivnega, napredek pri delu, hkrati pa lahko širijo naša obzorja in resor dela. Pomembno je, da pobude in predloge sprejemamo kot možnost izboljševanja in dvigovanja kakovosti našega dela, ne pa kot kritiko, seveda pa se je potrebno osredoto čitina tiste, ki so jih podali anketirani starši in zaposleni. Da bom lahko na osnovi raziskave pripomogla k izboljšanju trenutnega stanja v vrtču, menim in predlagam, da se mora v Vrtču Pobrežje pripraviti ak čijski na črt, ki bo opredeljeval podro čja izboljšav; realiziral sistem samoizobraževanja in sistem prenosa informa čij s posameznih izobraževanj zaposlenih; predvideval količino potrebnih finan čnih sredstev in iskal možnosti za njihovo pridobitev; pomagal ustvarjati med zaposlenimi in starši partnerske odnose, medsebojno zaupanje in pomo č; utrdil vezi med zaposlenimi in vodstvenim kadrom. Usmerjen bo moral biti na izboljšanje pogojev za delo, zdravje in po čutje delav čev, saj je lahko le zdrava in zadovoljna oseba uspešna, pripravljena sodelovati in deliti svoje znanje in izkušnje na pozitiven na čin z drugimi. Raziskati in podrobneje preučiti bo potrebno potrebe in želje tako staršev kot zaposlenih ter ustvarjati harmonično delovno in bivalno okolje za otroke, starše in zaposlene. Iskati bo potrebno na čine in nove strategije za boljše sodelovanje zaposlenih in staršev z organizatorjem zhr. Literatura Vrteč Pobrežje. 2010. »Pravilnik o sistemizačiji delovnih mest javnega vzgojno-izobraževalnega zavoda Vrteč Pobrežje.« Vrte č Pobrežje, Maribor. ■ Iris Tomaši č je vzgojiteljič a v Vrt ču Pobrežje. iris.tomasic@guest.arnes.si Iris Tomašic Uporaba podatkov - možnost za dvig kakovosti dela organizatorja zdravstveno-higienskega režima v sodelovanju s starši in zaposlenimi Za kakovostno izvajanje nalog organizatorja zdravstveno-higienskega režima(zHR) potrebujemo pri svojem delu veliko različnih podatkov. Le-te v osnovi pridobivamo od uprave vrtca, ravnateljice, svetovalne delavke, zunanjih sodelavcev (ustanoviteljica vrtca, zdravstvene in inšpekcijske službe, ministrstvo, aktiv opzhr ...), staršev in zaposlenih. Prav v tem segmentu dela najveckrat nastopijo težave, zato smo v letu 2010 med starši in zaposlenimi izvedli raziskavo o poznavanju dela organizatorja zHR, ki jo v clanku podrobneje predstavljam. Analiza podatkov je pokazala predvsem pomanjkljivosti v organizaciji dela in delovnem casu organizatorja zhr ter dala dobro izhodišce za oblikovanje smernic za kakovostnejše delo (priprava akcijskega nacrta, ustrezni nacini zbiranja in uporabe podatkov) na podrocju varnosti in zdravja otrok. Hkrati so pridobljeni podatki raziskave služili za poglobljen razmislek in pripravo strokovnih razprav med sodelavci na nivoju zavoda, posameznih enot in oddelkov. Ključne besede: vrtec, organizator zdravstveno-higienskega režima, kakovostni podatki, postopki zbiranja, raba podatkov, sodelovanje s starši Use of Data - Opportunities for Raising the Quality of Work of a Health-Hygiene Regime Organizer in Cooperation With Parents and Employees The quality performance of the tasks of a health-hygiene regime organizing (hhr) requires a great deal of information. In our work we are able to gather data from kindergarten management, the head teacher, external cooperates (founder, healthcare and inspection services, the Ministry, relevant expert groups ...), parents and employees. This very segment of our work most often sees issues arise, so we carried out a study of the familiarity of the work of hhr organizer among parents and employees in 2010. In the paper we present the analysis of data that showed most shortcomings in the organization of work and timetable of the hhr organizer and provided good basis for guidelines in order to achieve higher quality of work (drafting of an action plan, appropriate methods of data collecting and use) in the field of child safety and health. Data acquired in the study also served as a basis for an in-deep consideration and drafting of professional discussions among colleagues, at the level of the institution, separate units and departments. Keywords: kindergarten, health-hygiene regime organizer, quality data, data collection and use, cooperation with parents vodenje 2I2012: 125-136