52 Modrotisk na Slovenskem Si. 1. Noša v Smiledniku in okolici, risal K. F. Goidenstein, 1838. Ženska ima opasan predpasnik iz modrega potiskanega platna Marija Makarovič Modrotisk na Slovenskem Modrotisk' sodi v vrsto negativnega tiska, pri katerem je svetel vzorec na temni osnovi, za razloček od pozitivnega, s temnim vzorcem na svetli osnovi. Želeni vzorec se lahko dobi na dva načina: pri prvem se najprej natisne vzorec in nato blago modro pobarva, po drugem pa se najprej barva osnova temnomodro, nato pa se natisne svetel vzorec. 2e nekaj stoletij pred našim štetjem so v Aziji zgodovinsko dokazani nekateri načini tiskanja blaga, med njimi tudi tako imenovani rezervni postopek, po ka- terem so s čopičem nanesli na tkanino kašasto, lepljivo snov (rezervo) v obliki vzorca, nakar so tkanino modro pobarvali v hladni indigo kopeli, po končanem barvanju pa so s segrevanjem odstranili prej naneseno maso, da se je pokazal bel vzorec. V Indiji so uporabljali za tiskanje tudi modele, modrotisk so poznali tudi Kitajci. Tiskanje blaga omenjajo nadalje antični pisatelji. Med njimi opisuje Plinij po- stopek tedanjega barvanja, ki je v bistvu enak, kot so ga poznali tudi pri nas. Od 6. stoletja, ko so znani zadnji sledovi modrega negativnega tiska, vse do konca 16. stoletja je bilo v navadi pozitivno tiskanje tkanine. V 17. stoletju pa so se Nizozemci ob kolonizaciji Indije seznanili s takratnim modrotiskom in uvedli na Nizozemskem tiskanje z lesenimi modeli na rezervni ali voščeni postopek. Leta 1678 je bila na Nizozemskem ustanovljena tudi prva tovarna modrotiska. Iz Nizozemske se je razširilo tiskanje tudi v Nemčijo in nato še na Slovaško in Češko. V Nemčiji in na Češkoslovaškem pa so si svoje modrotiskarsko znanje vsaj že v prvi polovici 19. stoletja pridobivali tudi slovenski tiskarji. V sestavku podajam krajši pregled modrotiskarstva na Slovenskem v 19. in v začetku 20. stoletja, ki se je tudi pri nas največkrat odvijalo v okviru večjih mestnih, trških manufakturnih in tovarniških barvarskih obratov ali pa manjših, večinoma vaških, prav tako barvarskih delavnic. Predvsem vaški barvarji so se največkrat dodatno ukvarjali še z valjanjem sukna in s kmetijstvom. Za razloček od nekaterih obratov s starejšo barvarsko tradicijo, kjer se je začelo, razvijalo in propadlo modrotiskarstvo v dobrem polstoletju (Tržič, Škofja Loka), so druge, nekatere sicer večje, v glavnem pa manjše barvarne in modrotiskarne obratovale le po nekaj desetletij (Mozirje, Vitanje), bodisi proti koncu 19. ali pa že na prehodu v 20. stoletje. Nadalje so bili izdelki manufakturnih in tovarniških obratov namenjeni tudi tujim in ne samo domačim kupcem, medtem ko so pol- kmečki-vaški barvarji in modrotiskarji zadovoljevali potrebe bližnjih ali le nekaj bolj oddaljenih odjemalcev in so večinoma barvali le prineseno blago. 1 Dosedanje raziskave modrotiskarske obrti na Slovenskem so zelo skromne. Tako premoremo le krajšo študijo Doroteje Goriškove^ o bar- varski obrti v Škofji Loki ob koncu 18. in v 19. stoletju ter splošnejše zgodovinske ^ Splošne podatke o modrotisku povzemam po delu: Josef Vydra, Der Blaudruck in der Slowakischen Volkskunst, Prag 1954, str. 7. ss. ' Gorišek Doroteja, Barvarska obrt v Škofji Loki, Loški razgledi VI, 1959, str. 158—166. 54 Marijs Makarovič podatke Ivana Mohoriča' in Katice Kobe-Arzenškove'' v delih, ki obravnavajo tekstilne obrate na Slovenskem, med katerimi so navedeni tudi modrotiskarji iz Tržiča In Kranja v 19. stoletju. Razvoj modrotiskarstva je bil tudi na Slovenskem odvisen od po- vpraševanja in porabe modrovine. Ker pa viri, kolikor smo mogli doslej dognati, ne omenjajo, da bi kmetice, ki so bile v 19. stoletju že glavni porabnik modrovine — bodisi za izdelovanje oblačil ali pa proti koncu stoletja za razno notranjo tekstilno opremo — pred tem časom nosile oblačila iz modrotiska, so se ver- jetno še na prehodu v 19. stoletje barvarji ukvarjali samo z barvanjem, ne pa tudi tiskanjem domačega platna. Že leta 1814 pa navaja poročevalec pri opisu moške in ženske noše za Slivnico na Štajerskem, da nosijo ženske krila iz črnega lanenega platna z modrimi črtami, moški pa poleg suknenih in volnenih telovnikov tudi telovnike iz tiskanega lane- nega platna.^ Tudi na nekaj let mlajši upodobitvi noše ima kmetica iz Savinjske doline na akvarelu Karla Russa (1811)' po vsej verjetnosti pripasan platnen pred- pasnik s tiskanimi belimi in rumenimi cvetovi. številni pisani in slikovni viri nam nadalje pričajo že nekaj pred sredino 19. sto- letja, da je predvsem za izdelovanje ženskih vrhnjih oblačil, tako kril in pred- pasnikov, postalo priljubljeno tudi barvano in potiskano domače platno. Za ilustracijo naj navedem nekaj podatkov o kmečki noši, ki pričajo o deležu modro- vine v ženski noši, po posameznih območjih pred 19. stoletjem. Tako je sporočil popisovalec koroške ljudske noše leta 1838 iz beljaškega gospo- stva, da nosijo ženske »krila s kratkimi životki, ki segajo do peta in se izdelujejo večinoma iz modrega, potiskanega, doma pripravljenega platna«, medtem ko kro- jijo »špenzerje« in predpasnike iz barvanega platna.^ Z obema podatkoma pa je poročevalec tudi navedel razloček v uporabi barvanega in potiskanega platna. V istem letu so nosile ženske iz gospostva Kapla na Koroškem »ob delavnikih krila iz belega, tudi modrega potiskanega, domačega patna«^ in v gospostvu Rožek so se oblačile v »potiskano platno, katun ali cic.«' Da je bila modrovina na Koroškem proti sredini 19. stoletja precej v modi, potrjuje še opis ženske noše za gospostvo Dobrlaves, kjer so ženske nosile modre in črne platnene ali pa tudi rožaste predpasnike čez krilo.^° Tudi iz okrajnega gospostva Planina so navedli pri opisu ženskih noš za leto 1838, da oblačijo ženske po en predpasnik »birtah«, večinoma iz potiskanega ali barvanega platna.^' Za okrajno gospostvo Postojna pa imamo podatek, da so nosile ženske poleg drugih vrst kril tudi krila iz različno barvanega platna in da so najraje segale po črtastih, karirastih in rožastih vzorcih. ' Mohorič Ivan, Bombažna predilnica in tkalnica v Tržiču, Tržič 1960. * Kobe-Arzenšek Katarina, Prvi tekstilni obrati na Slovenskem, Ljubljana 1968. ' Goetsche Serie (odslej GS), podatek za Slivnico. Arhiv Narodopisnega inštituta v Ljub- ljani. ' Geramb Viktor, Steirisches Trachtenbuch II, Graz 1935, si. 140. ' Arhiv Slovenije (odslej AS), podatki za nošo iz leta 1838. Beljak, 18. junija, 1838, št. 17. 8 AS, Kapla, 1838. ' AS, Rožek, 18. junija, 1838, št. 20. 1» AS, Dobrlaves, 16. 6. 1838, št. 835. " AS, Planina, 15. 6. 1838, št. 710. " AS, Postojna, 6. 6. 1838, št. 775. Modrotisk na Slovenskem 55 Čeprav poročevalec za dolenjsko gospostvo Ruperčvrh ni določno navedel, da so bili predpasniki, črni ali modri z belimi rožami, ki jih omenja, krojeni iz doma- čega barvanega in potiskanega platna, pa moremo to vseeno domnevati.'^ Tudi na Goldensteinovih upodobitvah kmečkih noš iz leta 1838 moremo prepo- znati, da nekatere ženske nosijo predpasnike iz potiskanega platna. Tako ima na primer ljubljanska okoličanka po vsej verjetnosti opasan predpasnik iz modrega barvanega platna, potiskanega s pikastim vzorcem.^'* Enak predpasnik iz »finega in pooglajenega platna« so nosile ženske v Škofji Loki in okolici.^= Pri opisu ženske noše iz Smlednika, pa je zapisal Kordes, da je »blago za predpasnik enako modro platno s pikami, kot smo ga ugotovili pri ženski iz ljubljanske okolice«.^' Tudi obe Bohinjki in Kranjici imata iz enakega blaga krojen predpas- nik, kar velja tudi za dekle z Notranjskega. Platneni predpasniki so bili nadalje, kot moremo sklepati po upodobitvi, v navadi tudi v pokrajini med Dravo in Muro.^'^ Modrotiskan predpasnik, ki ga hrani Slovenski etnografski muzej, izvira verjetno iz prve polovice 19. stoletja. V drugi polovici 19. stoletja se oblačenje v modrovino nadaljuje. Tako je pri opisu ženske noše iz Savinjske doline zapisal Liebenfells za sedemdeseta leta 19. stoletja, da so ženske ob delavnikih nosile kot glavno oblačilo katunasto, večinoma modrotiskano janko, sestoječo iz krila in modrca.^^ In spet za štajerske Slovence J. Pajek 1876. leta omenja, da so v navadi »janke iz sinjega druka« in »predprti« iz modrega druka.^' Po Marti Ložarjevi, ki ugotavlja, da so bili »priljubljeni povsod na Kranjskem, Koroškem in bližnjem Štajerskem modro barvani predpasniki, potiskani z belimi pikami in cvetličnimi vzorci«, povzemamo, da so nosile ženske široko krojene in »pri Firbarju« v Horjulu barvane in potiskane predpasnike v Horjulu In okolici še pred prvo svetovno vojno.^" Se živeče ljudsko izročilo pa omenja tudi za druga območja, da so še po prvi svetovni vojni nosile ženske oblačila iz barvanega in potiskanega domačega platna, tako na primer v Slovenskih goricah krila, poimenovana kar »drukance« po vrsti blaga, iz katerega so bila krojena.^^ Vsaj proti koncu 19. stoletja pa so zlasti pri premožnejših — podatek velja prav tako za Slovenske gorice — pre- grinjali postelje s pregrinjali iz »druka«, modrega z rožami.^^ V okolici Vitanja so prav tako med prvo svetovno vojno nosile ženske oblačila iz platnenega ali bombažnega druka, za delovne srajce so ga rabili tudi neka- teri moški," enaka pričevanja so tudi iz Prleklje.^'' AS, Ruperčvrh, 16. 6. 1838, št. 19. " Carniolia, Ljubljana 1844, si. 1. Isto, si. 9. " Isto, si. 2 In Kordesch Leopold, str---- F. K. Goldenstein, Stowlanscizna, si. 65—68. Llebenfels za leto 1873—1882, cit. po Geramb, o. c. str. 257. " Pajek J., Noša štajerskih Slovencev, Zora 1876, str. 93. 2° Ložar Marta, Krila, predpasniki in pasovi, Slovenski etnograf II, 1949, str. 63. ^' Makarovič Marija, Terenski zapiski, Ljutomersko-Jeruzalemske gorice 1972, Mihalovci, Cuber. " Isti, Cuber. " Isti, Vitanje 1964 in 1973. " Isti za Prlekijo (Cuber, MlhalovcI). 56 Marija Mal