POŠTNINA PLAČANA V GOTOVINI. CENA PET DINARJEV. LETNIK I. Philipsove tovarne : Oddelek za fabrikacijo plina OD 15. DEC DO 21. DEC. LETO 1929 ŠTEVILKA 31 SVILA IN VOLNA Vedno prihajajoče norosti A.&E.Skaberne -f LJUBLJANA Radio izpopolnjen ! TELEFUNKEN 40 Pošljite mi brezplačno brošuro za TELEFUNKEN 40 Ime: ------------------ Naslov: ..................... l_ Sprejem Evrope z volilcem postaj. Ni potrebno več iskanja — samo vstaviti brez visoke antene. Velezanimiva brošura brezplačno. TELEFUNKEN Najstarejša izkustva — najmodernejša konstrukcija Radio v Ameriki Amerika, stara domovina praktikov, je bila že dobro navajena radia, ko se je začela za radio v Evropi šele začetniška poskusna doba. Nekako za tri leta je Amerika časovno pred Evropo in to se pozna še danes. Vendar ne smemo misliti, da nam je treba šteti vsako razliko v slabo. Zakaj, če je šla Amerika na široko, tedaj je šla Evropa po svoji stari navadi tudi pri radiu na globoko. Kratek pregled stanja ameriškega radia nam bo to trditev najlažje dokazal. Pojdimo najprej v studio! Akustično grajenih študijev nimata niti Amerika, niti Evropa. Verjetno je pa, da bodo novi študiji, ki se grade po Evropi, vedno bolj zadoščali vsem zahtevam in potrebam akustike, dočim Amerika novih v bližnji bodočnosti ne bo več gradila v večjem številu, ker ji že zgrajeni zadoščajo. Zanimivo je, da skušajo v Evropi dvigniti občutljivost študijev s tem, da vedno izboljšujejo akustično kvaliteto študijev, ki tudi v najbolj občutljivem mikrofonu ne povzroči skoraj nikakih motenj ozir. nejasnosti. Amerika dela narobe: studio ostane tak kot je, vanj pa postavijo manj občutljive mikrofone, ki ne registrirajo več akustičnih po-grešk, ki jih povzroča neakustična oprema in izvedba studia. Pri tem pa seveda trpe tako finese govora kakor glasbe. Razlika ostane značilna: Evropa skuša vso oddajno opremo tako izboljšati, da se izvajajočemu umetniku pri govoru, petju oziroma instrumentalni produkciji ni treba ozirati na tehnično plat, Amerika pa zahteva od umetnika, da se se v vsem prilagodi pogojem tehnike. V ostalem pa skrbi seveda tudi Amerika, da z udobno opremo, prijetno razsvetljavo in dekoracijo dviga razpoloženje nastopajočih. Tako ima New York študije z razsvetljavo v barvah v najmodernejši arhitektonski izvedbi. Če s čim, tedaj nam Amerika gotovo vedno imponira s številkami. Pa naj bodo to dolarji, aeroplani, delavci, nesreče itd. Z radijem je isto: V Združenih državah Severne Amerike sta dve najmočnejši radijski družbi: National Broadcasting Co. in Columbia Sy-stem, katero finansira filmska družba Para-mount. Ti dve družbi obsegata skupaj okrog 115 najmočnejših ameriških postaj, ki pri važnih in izbranih oddajah oddajajo skoraj vse isti program. Seveda vse te postaje niso last omenjenih dveh družb, vendar družbi zaradi skupnih interesov vplivata na sicer samostojne postaje. Nadalje je v Združenih državah Sev. Amerike še okrog 500 manjših oddajnih postaj, ki so last časopisnih koncernov, univerz, državic, radiotovarn, cerkva, hotelov in celo veleklavnic. Oddajna energija je ponekod seveda silna, drugod zopet minimalna. Temu silnemu številu radiooddajnih postaj odgovarja seveda milijonsko število radio-sprejemnih aparatov (ne radio naročnikov, ker ameriške postaje ne pobirajo nikake naročnine). Takim številkam Evropa seveda še ni dorastla. • Velika prednost Amerike pred Evropo je pa v izredno dobrem kabelskem omrežju, ki omogoča najdaljše prenose brez posebnih izgub in deformacij. Pred temi vodi se morajo seveda evropski skriti. Da telefonsko omrežje ni državno, to ne moti radio postaj. Zakaj Broadcasting Co. je sklenila s Telephone Co. posebno pogodbo zaradi prenosov programov po kablih in vse gre od rok v najboljšem sporazumu. Tehnika sprejemnih aparatov je vsled ogromne produkcije deloma poenostavljena, deloma razvita v smeri mnogoelektronskih aparatov. Značilno je za to ameriško produkcijo, da je prav tako rezultat serijske izdelave v masah, kot so avtomobili in podobno. STANE ZA JUGOSLAVIJO STANE ZA INOZEMSTVO četrtletno 40 din polletno 75 din celoletno 140 din Četrtletno 50 din polletno oo din celoletno 170 din Masna izdelava v serijah seveda močno poceni izdelke, ki pa kljub temu zaradi visoke dolarske valute nikdar ne bodo resno konkurirali evropskim izdelkom. Posnemanja vredno je pa to, da je nakup kvalitetnih aparatov omogočen tudi resnejšim slojem z zelo ugodnimi plačilnimi pogoji na obroke. Kvalitetno so ameriški sprejemni aparati na višku; saj so rezultat že desetletne prakse in izbranega materijala. Številni laboratoriji z močnimi denarnimi viri pa lahko vsestransko preskušajo vsako novost in izum. Kjer je denar, gre pač vse lažje. V bodoče lahko pričakujemo še lepši razvoj, ker Amerika pravkar zaključuje zamenjavo ameriških patentov za evropske. Če pogledamo programe ameriških postaj, vidimo, da polagajo vse največjo pažnjo senzacionalnim novostim. V tem oziru gre ameriški radio pač v isti smeri kot ameriško časopisje in nam ne bi škodovalo, če bi šli do pametne mere k njemu v šolo. V ostalem pa lahko rečemo, da je ameriški radio manj smo-tren, kot evropski. Razumljivo je, da je vzrok temu zopet — dolar. Ker postaje ne pobirajo naročnine, si skušajo pridobiti čim več dohodkov z radio reklamo. Cene so seveda odvisne od velikosti postaje, oziroma od števila postaj, ki reklamo prenašajo. Tako stane reklamna ura prenašana na 20 postajah od New Yorka do Cansas Cityja celih 4890 dolarjev (270.000 Din). Vrhu tega mora tvrdka plačati še posebej nastopajoče umetnike, tako da jo stane vse skupaj okrog 6000 dolarjev (330.000 Din). Program ameriških postaj obsega v glavnem le glasbene tbčke, zakaj Američani predavanj ne marajo. V veliki večini prenašajo postaje zabavno glasbo, bolj redko pa klasično, oziroma težjo glasbo. Igralsko osebje pa je seveda redno mnogoštevilno. Kvarteti in terceti so bolj redka prikazen. Povsod isto: število, število . . . Navadno trpi program postaj zaradi preobilne in neokusne reklame, vrše se pa sem in tja tudi reklamne prireditve, ki so naravnost vzorne. Bližnja bodočnost nam obljublja ame-riško-evropske prenose. Ti nam bodo še najbolj dokazali, na kaki višini je ameriški program. Sicer pa Američani sami hvalijo evropsko metodo, zlasti nemško. Radijsko časopisje je vse v obliki obsežnih magazinov z izbornim tehniškim delom. Največji radio - magazin dobiva še posebne podpore od radioindustrije in zato ni nič čudnega, če imajo posamezne številke preko 100 strani. Posebne kritike radijskih programov skoraj ni. Pač pa posveča dnevno časopisje obilo pažnje radiu in radioprogramom. Tega bi se lahko tudi v Evropi navadili. Da ponovimo na kratko: V Ameriki je danes radio v prvi vrsti gospodarski faktor, prav tako kot druge industrije. Nadalje je univerzalno zabavno sredstvo, le majhen odstotek služi kulturi, oziroma znanosti. Evropi pa radio šele postaja gospodarski faktor, vsaj kolikor se tiče radioindustrije; kot vir zabave in kulture, oziroma znanosti pa se razvija sorazmerno po danih mu možnostih in dal Bog, da bi se uresničilo to, kar je rekel M. H. Aylesworth, predsednik » National Broadcasting Co. v New Yorku: »Radio bo učinkovitejši kot bombe in strupeni plini! J. H. Glasba in tehnika Tudi pri najbolj vernem prirod-nem podajanju ne moreta radio in plošča nikdar nadomeščati izvirne glasbe. To pa tudi ni njiju namen, ki ga je treba iskati raje v prizadevanju, ustvariti kaj novega, svojevrstnega. Predvsem je treba preiskati meje in možnosti mehanske glasbe in jih ugotoviti, nato pa graditi dalje na teh spoznanjih. V radijskem poskusnem oddelku drž. visoke šole za glasbo v Berlinu so prizadevanja v tej smeri v teku. — Veseli smo. da nam je mogoče nuditi našim čitateljem sledeči, izredno zanimivi članek prof. dr. G. S c h ii n e -m a n n a . ki je vodja tozadevnih poskusov. Glasba in tehnika, ki so ju dolgo smatrali za nespravljiva nasprotnika, se danes bližata drug drugemu. Glasbenik se uči od tehnikov, občuduje delo inženirjev, pa poskuša uporabljati nova dognanja v lastnem svetu. V podrobnosti se jedva more uglabljati, saj bi pri tem izgubljal tisto, kar je v njegovi sili najboljšega — idejo in fantazijo -—, more pa sodelovati, pomagati, more poživljati veliko čudo mehanske muzike s svojim stvariteljskim darom, more dati novemu času izraz in vsebino. Pri temeljih teh stremljenj gredo naziranja močna narazen. Tehnik stremi za čim vernejšim prirodnim podajanjem, ki ga naj dosežejo njegovi reprodukcijski aparati. Vsakdo naj zares misli, da svira goslač ali klavirski virtuoz, da poje nekje zbor ali gode orkester. Mnogo je iznajdb v ta namen, da se odpravijo mnogo grajane slabe reprodukcije teh ali onih instrumentov. In od dneva v dan rastejo uspehi in zvočna popolnost. In vendar glasbenik nikdar ni zadovoljen in zadovoljen tudi ne more biti. Naj poje zvočnik še tako čisto in jasno, manjkajo vendarle optični vtisi, ki so pač od muziciranja neločljivi. Hočem videti goslača ali pianista, kako se sanjavo izgublja v kantileni, hočem videti pevca, kako sam gradi pesem, hočem, da me vse to zajame in potegne za seboj. K temu spada še, da sodoživim trenutek produkcije, pa tudi, da me drugi poslušalci dvigujejo in vplivajo na moje nastrojenje. V prazni dvorani najboljši muzik ne vzbudi nastrojenja, do-čim enako usmerjeno občestvo podpira umetniško stvarjanje, jo dviguje. Da, reklo se je celo, da sodijo o umetnini poslušalci, v širšem smislu: družba, občestvo. Kratek pogled v zgodovino Beethovnove Simfonije, Bachovega Pasijona ali Wagner-jeve opere kaže pravilnost tega spoznanja. Ne zadostuje torej zvočnik, tudi ne združitev zvočnika in daljnovidenja. Manjkajo namreč nosilni stebri umetniškega doživljanja. Še težav- nejše pa postane vprašanje, če upoštevam različne strukture glasbenega dojemanja. Eden je čuvstven, drugi bolj razumsko usmerjen, ta dojema bolj motorično, oni asociativno. Tako bi se dala našteti cela vrsta tipov, ki zavzemajo do mehanske glasbe docela različna stališča. Ni pač mogoče dosedanje glasbene literature podati kar brez nadaljnjega mehaniski in pri tem pričakovati enakega uspeha kot v koncertni dvorani ali celo v operi. Vsa starejša glasba, pa naj bo pisana za cerkev, ali komorno, ali za opero ali koncert je koncem koncev glasba z določnim namenom, služi tej ali oni nalogi, smotru —• samo ne razširjanju po radiu ali po gramofonu. . . Vsakdo ve iz izkušnje, kako mučno vpliva poslušanje četvero-stavkove simfonije v zvočniku, kako smešno zvenijo včasih koncertne pesmi, če tistega ,ki predna-ša, ne doživiš, kako medel ostane učinek največjih mojstrskih del. Govorim o splošnih temeljih, ne o tehničnih težkočah, ki zahtevajo še mnogo študija. Z glasbenega stališča ni v ospredju vprašanje pri-rodno vernega podajanja, marveč ugotovitev in izraba vseh posebnosti radia in plošče. Dejal bi skoraj: videti je treba v radiu in v plošči tako rekoč dvoje velikih in novih glasbil in izraznih sredstev ter ju izrabiti v lastna naziranja in doživljaje ali bolje: ju ustaviti v ta namen. Za to pa je nujno, da smo si na jasnem glede mej in možnosti obeh izraznih področij. Pri tem manjka še vsako temeljno delo. Gotovo so tehniki preizkušali in merili in nam nudijo v vpogled krivulje v najnatančnejši izvedbi. Glasbenik pa mora vedeti, kako se instrument izpreminja v različnih zvokov-nih legah. Študirati mora druženje instrumentov, njih voditeljske lastnosti in medsebojno vplivanje. S tem delom sem pričel v radijskem poskusnem oddelku na drž. visoki šoli za glasbo in dognal sem že zdaj, da je možno, ugotoviti temeljne zakone za uporabljanje instrumentov. Dela se zgolj muzikalno, to je, poslušamo razne instrumente in jih študiramo v različnih zvezah in s posebnimi skladbami. Višina in nižina zahtevata pri tem posebno točnega poskušanja v različnih sistemih zvočnikov. Zelo važno je tudi področje dinamike. Tu se stavljajo najtežji problemi. Kajti mehaniski aparati ne morejo niti oddaleč podajati silnih porastov in nenadnih sunkov v glasbi. Morda smem tu omeniti tonfilm, ki sem ga dal delati pred meseci. Moral sem izdelati najprej mesta s forte, RADIOTEHIIIKA Visokofrekvenčni transformator (Konec.) Danes prinašamo shemo prvega in drugega nihalnega kroga z vneseno reakcijo in nekaterimi drugimi, podrobnostmi. Predvsem pade na shemi v oči, da je pravzaprav odpa- potem mesta s piano zapovrstjo in obojna posebej. Za predvajanje so nato odgavarjajoča mesta v filmu zlepili. Pri takem postopanju se seveda vsaka umetnost neha. In komaj malo drugače je čestokrat v radiu, kjer se izvrše z ozirom na učinek nemožne retuše in izpremembe. Šlo bo zdaj za to, da se preizkusijo vse dinamične stopnje in da se uredi posebna registracija. Instrumentalna barva, zvokovni register in dinamika so prve stopnje pri tem delu. Temu se pridružijo tehnika igre, forma, in kot najvišje: skladbe za radio in ploščo... Na tem področju poznamo mnogo poskusov iz zadnje dobe. Gredo pa za istimi cilji, ki smo jih navedli zgoraj, da se namreč iz poskusa, opazovanja in izkušnje postavijo temeljni zakoni mehanske glasbe, a se z njimi seznanijo v posebnih tečajih tudi ustvarjajoči umetniki. V radijskem poskusnem oddelku delamo v tej smeri. Prišli bomo do učne metode, ki bo s poskusi pokazala, kako inštrumenti v radiu zvenijo, se družijo in učinkujejo. Kako naj mehanska glasba zveni, katere cilje ima, kje je njena sila, njena slaba stran, o tem bi se dalo povedati prav, prav mnogo. Eno je že danes gotovo: v klasičnem in impresionističnem načinu ne pridemo dalje. Jasno se čuti, da stopajo v ospredje leseni inštrumenti, v ozadje klavir, če ne služi zgolj kot »tolkalo«, da se grun-dira s širokimi potezami. V stilu prevladuje strogo linearno vodstvo. Vse zgoščeno, blesteče, cinglja-joče je treba opustiti. Oblika postaja rezka, ni več dramatiziranja, računa se marveč z naglim minevanjem, z domislico, predvsem z ritmom. Ritmični element ostri in nosi, oživlja in drži poslušalca v gonilni napetosti. V tem je podana vez z vsebino. Danes komaj moremo govoriti o radijski ali gramofonski glasbi, ker smo sredi poskusov in borb za nov izraz. Ali nam bodo uspeli novi instrumenti za radio? Ali bodo mehanski instrumenti pripravni? Ali so električni zvoki prijetnejši nego naši instrumentalno vezani toni? Ali moremo uporabljati četrtinske in šestinske tone? Vprašanja in spet vprašanja. . . Cilj se zdi blizu, pa se spet odpre daljnja cesta. A v dalji nas že pozdravlja nov zvok, nova umetnost. Prof. dr. G. Schiinemann, drž. visoka I. F. P. šola za glasbo, Berlin. del visokofrekvenčni transformator, o katerem je bilo že toliko govora. Kako to? Na shemi vidimo mesto transformatorja le eno samo tuljavo (izvzemši reakcijsko), ki tvori obenem del anodnega kroga visokofrekvenčne ojačevalke in pa del mrežnega kroga audiona. Je torej obenem primarni in sekundarni del transformatorja, in se ta način izpeljave imenuje zaporni krog. V tej edini tuljavi si moremo misliti dve enaki tuljavi, primarno in sekundarno, torej pravzaprav transformator v razmerju 1:1. Ali je to razmerje pravo, ko pa vendar ni razmerje Ri : Ra enako 1:1? Saj smo zračunali, da znaša razmerje med Ri in Ra pri vporabi elektronke Philips A 442 kakor 1'5 : 1, tako da je primarnih navojev za polovico več kot sekundarnih. Nekaj pojasnila! Skušnja je po- kazala, d a vsako spreminjanje pravilnega transformatorjevega razmerja poslabša, ozi-spreminjamo z majhnim vrtilnim kondenza-roima zniža dejansko pojačenje. Tako je dokazano, da se zniža pojačenje za 20%, ako vzamemo razmerje med tuljavama 2 : 1 mesto pravilnega razmerja 1"5 : 1. Istotako se tudi zniža efektivno pojačenje za 20%, ako konstruiramo transformator v razmerju 1 : 1 mesto pravilnega razmerja 1'5 : 1. Je pa vendarle bistvena razlika v obeh navedenih slučajih, čeprav smo v obeh primerih znižali maksimalno pojačenje za 20%. Ta razlika je namreč v selektivnosti, ki jo dosežemo z enim ali drugim razmerjem. Če moremo reči, da je selektivnost nekako srednja pri maksimalnem pojačenju, torej pri transformatorskem razmerju 15 : 1, tedaj se selektivnost poslabša za 12%, če vzamemo razmerje 2 : 1, a zraven tega še pojačenje za 20%. Tudi se, kot že navedeno, zniža pojačenje za 20%, če vzamemo razmerje pri transformatorju 1 : 1 mesto optimalnega 1'5 : 1, a se pri tem zviša, oziroma zboljša selektivnost za 12%. Iz preproste kalkulacije spoznamo, da je vsekakor najboljše vzeti znižano razmerje, to je 1 : 1, ali kar je prav vseeno, mesto transformatorja namestiti zaporni krog. Saj v slučaju, da dvignemo resonančni upor zapornega kroga na 150.000 ohmov, je pri vporabi elektronke Philips A 442 razmerje 1:1, oziroma zaporni krog edino pravilno. V slučaju pa, da ostane resonančni upor pri vrednosti 100.000, kot smo jo navajali pri naših zaključkih, ni pri stvari mnogo ali nič zgubljenega, saj se pri tako visokem efektivnem pojačenju 20% izgube pač malo pozna, posebno še ko se itak prepotrebna selektivnost zviša za 12%. Nikakor seveda ne moremo pri normalni valovni dolžini vporabljati zapornega kroga z elektronko Telefunken Res 044, ker bi bilo nasilje nad pravilnim transformatorskim razmerjem le pregrobo. Vsekakor pa moremo vporabljati z elektronko Telefunken tudi zaporni krog, toda to samo pri visokih valovih krog 5000 m, torej pri transpozicijskih sprejemnih aparatih, kjer bomo dosegli neprimerno višje pojačenje kot z elektronko Philips A 442. — Seveda bi bil tudi velik nesmisel, da bi pred zaporni krog namestili elektronko Philips A 410, kot smo jo prejšnje čase vporabljali za visokofrekvenčno ojačevanje. Tu bi dosegli pač pre-eksitremno selektivnost, a dejansko pojačenje (zaključek 5) bi se znižalo iz že itak silno nizke mere komaj na trikratno. Ko smo ravno pri selektivnosti naj omenim, da nam je to mogoče dvigniti s prav preprostim sredstvom. Znižajmo namreč katodni tok visokofrekvenčni ojaeevalki, s čimer smo znižali tudi strmino elektronki, ne da bi pri tem zmanjšali njen ojačevalni faktor. Seveda smo pa s tem zvišali njen notranji upor, kar ima za posledico povečanje selektivnosti, prav tako kot znižanje razmerja pri transformatorju. Spoznali smo iz naših obširnih razmotri-vanj nekaj velikih prednosti, ki nam jih nudi uvedba elektronke z zaščitno mrežo nasproti zastareli speljavi visokofrekvenčnega pojače-vanja. Predvsem je največja prednost unila-teralno delovanje te elektronke, to je, da je njeno delovanje mogoče le od mreže proti anodi, ne pa obratno, ker je odpravljena med-elektrodna kapaciteta. S tem odpade komplicirano nevtraliziranje. Važna prednost je tudi, da mesto visokofrekvenčnega transformatorja moremo vporabljati zaporni krog, pri katerem je lažje dvigniti resonančni upor in pa tudi tehnična izpeljava je preprostejša. Radi tega je prav lahko dvigniti visokofrekvenčno pojačenje do silno visoke meje, pa tudi selektivnost stopnjevati, kot nam je ljubo. I. Kržišnik. Z naslednjo številko prične izhajati v naši tehniški rubriki članek g. I. Kržišnika »Audion«, ki bo brez dvoma zanimal vse naše amaterje. LISTEK 2000 (Prezgodaj objavljena historična črtica. ■— Konec.) Vsi so pričakovali, da bo njegova prva rekonstrukcija brezhibna, a rezultat: rekonstruiral je umirajočega človeka. Zločinec za zločincem je romal v njegov laboratorij — mrliča za mrličem so nesli iz njega. Vseh pet kontinentov je začelo godrnjati nad nečloveškim postopanjem »novega« Tesloviča, grozili so že državni konflikti in država je morala Tesloviču ukiniti pošiljanje kaznjencev. Zdelo se je, da bo moral genijalni Teslovič tik pred zadnjiiji uspehom odnehati. Zakopal se je v svoj laboratorij in se ni pokazal tri mesece. In z radijsko naglico živeče človeštvo je hitro po- zabilo svojega največjega dobrotnika. — 15. novembra pa je po svetovnem radiu zadonel klic iz Teslovičevih laboratorijev. Obsegal je kratko vabilo na dematerijalizacijo in rekonstrukcijo človeka. Za poskusno osebo je izbral Teslovič samega sebe. 20. novembra so se zbrali v njegovem laboratoriju strokovnjaki iz vseh kontinentov. Posebno izbran zbor zdravnikov je pregledat Tesloviča in ugotovil, da trpi na močni kratkovidnosti, da nima posluha in da mu manjka zadnji členek na desnem kazalcu, ki ga je izgubil ob priliki neke nesreče v laboratoriju. Po dovršenem pregledu se je Teslovič vsedel s čudnim, zmagovitim nasmeškom na ustih med svoje aparate, povabil polovico komisije pred aparaturo, drugo polovico pa v sosednjo sobo, k podobni aparaturi. Ko mu je daljnovidni aparat na mizi pokazal, da stojita obe polovici komisije na svojih mestih, je pritisnil gumb, ki je po eni minuti nato avtomatično vključil aparaturo dematerijali-zacijskega, oddajnega kakor tudi rekonstrukcij-skega sprejemnega aparata v sosednji sobi. Počasi je lezla minuta, ki je ločila Tesloviča od smrti proti koncu. Naenkrat zažari po laboratoriju zelena luč — celi dve sekundi strmi komisija. Zelena luč ugasne. Iz stola med aparati v sosednji sobi se dvigne Teslovič; smehljaj na ustih mu razraste v prešeren smeh, ko krepko stopa k bližnji omari. Ko jo odpre, poprosi komisijo, naj nekdo izbere katerokoli operno reprodukcijo. Teslovič jo vloži v reprodukcijski aparat. Nihče ne ve, kaj naj to pomeni. Čudo, ki so ga pravkar doživeli, jih spravlja skoraj ob pamet. Ko odigra reprodukcijski aparat prvo dejanje, vpraša Teslovič, katero arijo iz dejanja naj zapoje sedaj še on sam. Začudena ga gleda komisija; končno mu ugodi in se odloči za zadnjo arijo, katero zapoje Teslovič brezhibno s krasnim glasom. Šele sedaj spozna komisija, da se Teslovič ni samo rekonstruiral, ampak celo popravil. Kratek pregled ugotovi, da ni več kratkoviden, da ima absolutni posluh in da je kazalec desne roke popolnoma cel in normalen. Teslovič objasni nato komisiji, da je bil problem rešen že pred meseci. Vendar se on ni zadovoljil s tem, ampak iskal rešitev idealne rekonstrukcije, katero so sami videli. In za ta uspeh je moral žrtvovati življenje onih kaznjencev, katere bi sicer lahko rekonstruiral nazaj v zločince. Danes pa more s svojim aparatom ozdraviti telesno in duševno vsakogar. Njegov aparat prinaša človeštvu zlato dobo večne mladosti na duhu in telesu. Zgodovina poroča, da se je po njegovem govoru vsa komisija brez besed poklonila in zbežala. In zbesnel je svet; radiogrami so deževali v laboratorij, milijonske mase iz vseh delov sveta so drvele po najbližjih zvezah k njegovemu laboratoriju in prišlo bi do strašnih nesreč, da niso posegle vmes države. Vsaka država je prevzela Teslovičev rekonstrukcijski aparat in v teku enega leta je imel vsak zemljan svoj oddajni in rekonstrukcijski aparat. Moški so dobili zelene ultrakratke valove, ženske rdeče, otroci modre, živali pa rumene. Seveda je dobil vsak še do milijonke milimetra natanko določen val za lastno uporabo. Tek sveta se je obrnil. Na mah so propadle vse električne železnice, motorna vozila, letala in transkontinentalna raketna letala. Po vseh večjih mestih so se zgradile radijske oddajne postaje za osebni promet, univerzalne sprejemne rekonstrukcijske aparate pa je dobila zadnja vasica. Kdor je hotel kam potovati, je to sporočil močni odajni postaji, se nato vse-del v svoj oddajni aparat in se izročil eterskim valovom, ki so ga preko močne prenosne oddajne postaje v najbližjem velemestu v trenutku postavili na zaželjeni cilj. L. 2001. so že obratovale transkontinentalne oddajne postaje; v dveh sekundah si bil iz Ljubljane v New-Yorku. Svet ni poznal več pojma ■—- razdalja. Pa tudi življenski način se je popolnoma izpremenil. Spanje — spalnice so postale pojmi za zgodovinske leksikone; človeštvo 21. stoletja ni več spalo. Ob 24 je nastopil vsako noč svetovni počitek. Vsaka država je imela univerzalno sprejemno postajo za vse državljane; 10 sekund pred 24 je začela sprejemati državljane in ob 24 so že vsi počivali v centrali v eterskem valovanju. Ob štirih zjutraj pa je začel zopet delovati univerzalni rekonstrukcijski aparat in 10 sekund čez štiri se je zbudil zopet vsak državljan čil in krepak v naslonjaču svojega rekonstrukcijskega aparata. Da niso mogli nastati kaki neredi, je dobil seveda vsak otrok takoj po rojstvu svoj val in svoj Teslovičev aparat. Če je hotel iti Ljubljančan na Triglav, se je enostavno vsedel v svoj aparat: čez dve sekundi je že vstal na Kredarici iz naslanjača rekonstrukcijskega aparata, kamor ga je montiralo Planinsko društvo. Otroci po šolah so se smejali, ko so zvedeli, da so svoj čas ljudje potovali na ladjah, železnicah in aeroplanih. Pri pouku zgodovine so jim morali nazorno prikazovati letala, avtomobile itd., kot je treba danes na sliki prikazati velemestnim otrokom: »Vidite, tole je pa krava, tole pa konj.« V Švici pa so zgradili velikanski muzej za vse smešne kuriozitete preteklih stoletij, kjer so vestno shranili vse, kar je porušil in odpravil Teslovičev izum. Temu ogromnemu muzeju nasproti pa so postavili kip Tesloviča, ki je po višini presegal trikrat višino Eiffelovega stolpa v Parizu, ki so ga prav tako postavili kot kurioziteto v muzej za smešne zgodovinske relikvije. J. H. JEZIKAVI! TEČAII Srbohrvaščina Poučuje dr. M. Rupel. 11. lekcija. 19. decembra ob 17, Odredeni i neodredeni pridevi (Vadnica str. 20). Bio jedan star čovek. Taj je stari čovek živeo dugo vreme sasvim usamljen . . . star (čovek) — odredeni oblik stari (čovek) — neodredeni oblik. Ako je pridev dodatak (atribut) poznatog ili več spomenutog lica ili predmeta, u odredenom je obliku (stari), inače u neodredenom (star), Promena neodredenih prideva muškoga roda, Jednina: Nom, lud, velik vok, — gen. lud-a lok. lud-u dat. lud-u instr. lud-im ak. lud-a (lud), velik Množina: lud-ih lud-im lud-im lud-im lud-e lud-i Vežbanja. 1. Reči u zagradama zameni padežem koji treba (jedn. i množ): Ivan je s (prijatelj) često u vrtu, Majka pripoveda o (kraljevič). Dživo šeta s (prijatelj), Ratar zapita kovača: »(Kovač), jesi li sakovao motiku?« O (konj), kako si brz! (Prijatelj), uči bolje! Video sam (bogat čovek). U (velik grad) ima mnogo kuča. Svi vole (valjan dak). 2. U ovim poslovicama potraži prideve i odredi im oblik: Čista se zlata rda ne hvata. Čistu obrazu malo vode treba. Od jeftina mesa mršava čorba. Božič u Srba. (Čitanje in razlaga. Vadnica str. 96.) Nemščina Poučuje dr. Ivan Grafenauer. (11.) Elfte Ubung. 1. 2>a§ 3tmmer. 2)a§ gintnter tja t bier SBaitbe, ettten Soben utib etne Secfe. @š {jat ein genfter auf bie ©trage unb eine 2iir(e). ^n ber (Scfe neben ber 2iir(e) ftefjt ein Ofen. Slu ber einen SBanb ftef)t ein ©ofa, an ber anberen etn SBett, ein Sleiberfaften unb ein S8afcf|= tifrt), an ber britten ein ŠBiidjerfaften. »or bem ©ofa Bennbet ficf? ein STifd) mit meljreren ©tiifjleit ober ©effeln. 9Tn ben SBanben beg flimmerS pngen etnige SJtlber unb eine ^enbeluljr. 2 ®er »ater jprtrt)t; „2»er errat folgenbe? Siatfel: ,SBte f)eifjt baS ®ing bort an ber SBanb: * ftfllagt nnb tjat bod) feine Sanb; * fjangt unb gel)t bocf) fort unb fort; * G§ gef)t unb fommt bod) nicfjt bom Drt.' — SRatet, finber, toa§ baš iftl Gr» rdtet tfjr e§ nicf(t? gronj, rate and) bit!" - granj: toeifj e8 fdjon." 55 a ter: „©o fage es aud) beinen »riibern unb ©cfpoeftern!" ^ranj: „©d>auet bort an bie SSanb!" Stile: „9lcf), bie SSanbufjr!" 3 3 d; ft^Iage ein SBucfj auf. Su ^lagft . . auf. ®r fdjlagt . .. auf. ©c^Iag(e) ... auf. 3Jt*.! 4. ^d) gebe ben STrmen »rot. ®n gifift. . . Er gibt. . ©ib . . OTj.! Sd) lefe ein Sucb. Su lief(ef)t. . ©r lieft . . . SieS . . . 3%! Worter. »ett, »e§, »en, j. postelja »ilb, »e§, »er, j. slika »oben, m. tla »rot, »e§, »e, f. kruh Setfe, to. strop, odeja @tfe, to. vogal genfter, f. okno £>anb, —, »e, tu. roka Saften, m. omara tleib, »e§, »er, f. obleka TOitte, 10. sredina ®fen, nt peč C rt, »e§, »e, nt. kraj $enbel, f. nihalo ©effel, tn. stol (lahek) ©ofa, »§, »š, s. ©trafje, tu. cesta £itr(e), to duri Uljr, —, »en, to. ura (časomer) SBanb, —, »e, tO. stena Stmtner, f. izba arnt ubog folgenb sledeč Mastni a v glagolski v 2. in 3. os. ed. sed. ber eitte — ber attbere ta (eden) — drugi eitiige nekateri ntel)rere več(jih) befinben,fi d) b. nahajati se gebett, »i« da(ja)ti geficn iti, hoditi fjangen, -a-- viseti fomrnen priti, prihajati raten ugibati: er»ugeniti fageit reči, povedati fd)auetl, gledati, po-fcfjlageit, biti, udariti; duf» odpreti fpredien, »i= govoriti tvaidjeit umivati, p ati toiffetl, ttft tueiR vedeti bod) vendar bort tam fort proč, naprej tlie nikoli fdjoit že vom = Don bem od; nov pred (3. n. 4 g.) osnov, pomeni premeno Das Hauptvvort. Sestave: Der Federstiel = ein Stiel fiir die Feder; der Bleistift = ein S ift aus Blei (Graphit); die Tischplatte = die Platte des Tisches; der Biicherkasten = ein Kasten fiir Biicher; der Kleiderkasten = ein Kasten fiir Kleider usw. (und so weiter = itd.). Das Eigenschaftswort. Samostalno rabljen pridevniki se sklanjajo kakor prilastni pridevniki, a se pišejo z veliko začetnico. Das Fiirwort. Nemščina nima povratnega svojilnega zaimka: Povej svojemu (ne tvojemu) bratu: Sage es d eine m Bruder. Das Zeitwort. Večina korenskih (tv. krepkih( glagolov s samoglasnikom e v osnovi izpremeni v 2. in 3 osebi ed. sedanjika in v 2. os. ed. velelnika osnovni samoglasnik e v i (če je kratek) ali ie (če je dolg); 2. os. ed. velelnika nima pripone -e: geben, gibst, gibt, gib; sehen videti, siehst, sieht, sieh. Ve čina krepkih glagolov s samoglasnikom a v osnovi, premeni v 2. in 3. os. ed. sedanjika ta a v a (v velelniku pa ne!): schlagen: schlagst, schlagt. Enako (udi en glagol z o in dva glagola z au v osnovi v o, oz. v au: stofien: stol3(es)t, stofit (suniti); laufen: laufst, lauft (teči); saufen: saufst, sauft (lokati, nezmerno piti). Glagoli z osnovo na d ali t vedno odpahnejo priponski -e- v oblikah s premenjenim samoglasnikom; glagoli na t odpahnejo v 3, os. ed, celo vso končnico (tt da t): ich rate, du ratst, er rat (m. ratt); ich flechte, du flichst, er flicht (plesti). Hausiibung. Wandle folgende Satze (stavke) ab: Ich spreche mit meinem Bruder (preminjaj tudi svojilni zaimek!). Ich vvasche meine Hande. Ich lese mein Buch. Ich schlage meine Schwester nicht. Angleščina Poučuje ga. Orthaber. Tenth Lesson. (10. lekcija). V angleščini moramo razločevati uporabo izraza it is in there is. it is pomeni »je« nemško »es ist«, francosko »c'est«; there is pomen1 »obstoji, tam je, se nihaja«, nemško »es gibt«, francosko »il y a«. Na primer: it is an old man = to e star mož; there is an old man at (= a ) the deor = pri vratih se nahaja star mož. O it is smo že razpravljali preteklo uro, sedaj še nekaj primerov za there is. 1. There i< an English book on the table. 2. There is no bread in the house. 3. There is no water in the bedroom. 4. There is little ti^e for breakfast. 5. There is no jam on the table. 6. There rs a black spot on your nose. 7. There is a fine olj cherry-tree (čeri-tri) in our garden. 1. Na mizi je (se nahaja) angleška knjiga. 2. V hiši ni kruha. 3 V spalnici ni vod?. 4. Je malo časa za zajutrek. 5. Na m zi ni marmelade. 6. Na Vašem nosu je črn madež. 7. V našem vrtu je lepa stara češnja. Isto tako there are so, se nahajajo there was — je bil, a, o, se je nahajal, a, o there were — so bili, so se nahajali there will be bodo, bodo se nahajali 1. There are cherry-trees in our garden. 2. There are beautiful houses in Ljubljina. 3. There are thirty (tho'ti) days in June. 4. There are many famous (fe'm's) meu in France. 5. There are thirty-one days in May (me'). 6. There are forty (forti) boys in my class. 7, There ore seven days in a week, 8. There was a book on the table vvhen I was in the room. 9. There was very much snow here last winter. 10. There were thousand people (pipi) at the football match last Sunday (sande). 11. There will be no school next week. 12. There will be a premiere at the Opera-hcuse on Monday. 13. There will be much snow on the mountains now (nau). 14. There is a great silence in the broa-dcasting-room, but there is no silence with you, as I hear! 1. V našem vrtu so (se) nahajajo črešnje. 2. V Ljubljani so lepe hiše (t. j. ne vse hiše v Ljubljani so lepe, ampak v tem mestu ^e naha ajo tudi lepe hiše). 3 V juniju so 30 dni = junij ima 30 dni. 4. Francija ima mnogo slavnih ljudi. 5. Maj ima 31 dni. 6. V mojem razredu je 40 dečkov. 7. V tednu je 7 dni. 8. Na mizi je bila knjiga, ko sem bil(a) v sobi. 9. Tukaj je bilo zelo veliko snega zadnjo zimo. 10 Pri nogometni tekmi zadnjo nedeljo je bilo 1000 ljudi. 11. Prihodnji teden ne bo šole. 12. V ponedeljek bo premjera v operi. 13. Zdaj bo mnogo snega na gorah. 14. V radio-oddajni (?) sobi je velika tišina, ampak pri Vas, kakor slišim ni molčan a. Exercise for translation. 1. Po (after — afier) prvem aktu (act-=akt) je velik odmor (pause [ po;]). 2. Ali je (^is there) voda na mizi? 3. Ali je bil ( was there) (kakšen) mož pri vratih« 4. Ali bo ( will there be) jutri (to-morrow) plesna veselica? 5. Jutri ne bo plesa. 6. Jutri bo za tebe eno pismo (letter)! 7. Tam sta bili dve dame. 8. V prenočišču ( inn) ni bilo prostora ( room) 9. Na moj rojstni dan (birthday ^ borthde) je bila nevihta thunder-storm thander-storm) 10. V mojem razredu so bili dečki in deklice, Her new maid. — Njena nova aekla. A lady, engaged a new (nju) servant, who Ena dama je najela novo služkinjo, ki je b la. seemed to be self-possessed ( - self-p zest) and kakor se zdi prisotnodusna isamozavestna) in independent. On the first morning after her arrival neoav sna. Prvo jutro no n/enem priho . tf (■rajvl) not a sound war heard in the house, so nobenega glasu m bdo shsno v hiši. zato the lady rang the beli, There was no reply. Finally dama je pozvonila. Nobenega odgovora. Končno she called up the stairs: »Are you awake, Mary i ona) je zaklicala gor: »Ali ste zbufena Marica?« ( mori)?« »Jes, rather ( = rath ),« answered (ansrd) »Da, precej'. je odgovorila the servant (so rvnt) »Why?« služkinja »Kuj /e?« Esperanto Poučuje g. Danilo Herkov po dr. Maruzzi-Dobrav-čevi slovnici. 8. lekcija (oka leciono). Nia vila^o = Naša vas. Nia vila(/o estas tre malgranda. Gi ne estas sur monto,, sed f/i estas apud monteto,, kiu estas pli alta ol la plej alta domo en vila^o. En nia vila (jo estas unu granda plačo kaj kelkaj stratoj kaj stratetoj. Sur la plačo estas kelkaj butikoj kaj la publika lernejo. La unua butiko estas vendejo de multaj di-versaj aferoj. La vendistino estas maljuna sinjo-rino. Si vendas spicojn, sukeron, salon, pipron, bombonojn, paperon, stofojn kaj multajn aliajn aferojn. En proksima domo estas razejo kaj kom-bejo. La razisto estas juna Franco, tre afabla kaj gaja. Dum li razas kaj kombas la homojn, li pa-rolas kaj sercas kun ili. La tria butiko estas la panejo. La panisto estas jam maljuna kaj li estas pli kvieta ol la razisto, sed li laboras pli bone. Li faras tre bonan panon, kiun li vendas en la butiko. Apud lia vendejo estas kafejo, kie oni povas trinki teon, kafon, cokoladon, bieron au vinon. En la kafejo estas du cambroj: unu kun multaj malgran-daj tabloj kaj la alia kun unu sola granda tablo kaj multaj seffoj cirkau ffi. Pli malproksime sur la plačo estas la lernejo de nia vilaf/o. La infanoj iras matene al la lernejo kaj ili lernas f/is tagmezo. Du instruistoj instruas la knabojn kaj tri instruistinoj instruas la knabi-nojn. En nia vilaffo estas pli multaj knabinoj ol knaboj. Je la tagmezo iras la geknaboj tagman(/i kaj poste ili helpas al la gepatroj au ili ludas sur la plačo. Kelkaj knabinoj afetas bombonojn ce la maljuna vendistino, sed siaj bombonoj estas tre malnovaj kaj ne tro bonaj. Cu nia vilaf/o estas granda? Ne ffi estas malgranda. Cu nia vilar/o estas apud monteto? Jes, ffi estas apud monteto. Kiu vendas sukeron? La sukeron vendas la vendistino. Cu si estas juna? Ne, si estas jam maljuna. Kiu acefas bombonojn? Kelkaj knabinoj acetas bombonojn. Kie lernas la infanoj? La infanoj lernas en la lernejo. Kiu instruas ilin? Ilin instruas du instruistoj kaj tri instruistinoj. Sestava, popravila moderniziranje E. E. JAKOPIČ Ljubljana VII, Celovška cesta 23 Cekinov grad nasproti pivovarne Union Tiskana služba »Radio Ljubljana«. Pred 14 dnevi je začel Radio Ljubljana izdajati »Tiskovno službo«. Za čim širšo propagando radiofonije hoče namreč zainteresirati zlasti naše časopisje, ki ga potom »Tiskovne službe« (T. R. L.) zalaga z aktualnimi novicami o radiu in radio-foniji drugod in pri nas, o pomembnosti radia za razne stanove itd. Tiskovna služba se brezplačno razpošilja po možnosti vsak teden skoraj vsem slovenskim tednikom in dnevnikom. Žal pri mnogih doslej še ni bilo videti pripravljenosti, da uvedejo z brezplačnim gradivom posebno rubriko za radio. Praška postaja na kratke valove. Praška postaja na kratke valove, ki je v zadnjih dneh dobila več sporočil o sprejemih raznih poslušalcev, nas naproša, da v informacijo slovenskih poslušalcev prinesemo sledeče podatke o njej: Valovna dolžina 58 m, dan oddajanja torek in petek 20.30 do 22.30 srednjeevropskega časa, ime postaje Radioelektra Mars Praha Češkoslovaška republika, znak postaje OKIMPT, spored po napovedi. RADIO LJUBLJANA 527 kt 2"5 LW Nedelja, 15. decembra 9.30 Prenos eerkvene glasbe £ Ciril Potočnik 10.30 Dr. Slavič, Mednarodna zveza duševnih delavcev 11.00 Koncert radio-orkestra: Teike: Stari prijatelji; Lehar: Zlato in srebro; Lincke: Gospa Luna (uvertura); Fetras: Od odra do odra; Lincke: Parada siaineške straže; Engel Berger: Pomlad je zopet: Silwing: Pravljice, ki jih pripoveduje veter; Kalman: Čardaška knjeginja; Kocket: Veselo življenje; Lind-say: Aisha. 15.00 O turneji Glasbene Matice po Franciji, Jakob Grčar 13.30 »Telegrama veseloigra 16.00 Reproducirana glasba 16.30 Humoristieno čtivo, pisatelj Mil-činski 17.00 Koncert radio-orkestra: Blankenburg: Slovo gladiator-torjev;^ Nedbal: Kavalirski valček; Ketelbev: Na modrih valovih Havajskih; Siede: Srebrna roža; Mabel Wayne: Ra-mona; Preil: Ne bodi huda: Fetras: Operetna revija 20.00 Prenos iz Zagreba 22.00 časovna napoved in poročila, Radio-orkester: Ruprecht: Iz lastne moči; Ertl: Velikomestna deca; Gounod: Kockert: Uspavanka; Martel: Mornarjeva usoda; Kalman: Cirkuška princesa 23.00 Napoved programa za naslednji dan Ponedeljek, 16. decembra 12.30 Reproducirana glasba (Ksilofon Pevske točke) 13.00 časovna napoved. reproducir. glasba 13.30 Iz današnjih dnevnikov 17.30 Koncert radio-orkestra: Fetras: Carmen korač.; Strauss: Aquarelli; Keller Bela: Komična uvertura; Komzas: Dunajski sprehodi; Engel Berger: Enkrat v letu; Dvorak: Humoreska; Perez-Freire: Ay, ay, ay 1830 Francoščina, poučuje dr. Leben 19.00 Zdravstveno predavanje; 19.30 Angleščina, poučuje ga. Ort-haber 20.00 čajkovskega večer, izvaja radio-orkester: Elegija; Andante cantabile; Jolanta; Romanca, Reverie Interrompue; Pikova dama; Chanson Triste; Chant sans Paroles; Andante iz V. simfonije; Barkarola; Arija Lenskega iz opere »Eugenij Onjegin« Torek, 17. decembra 12.30 Reproducirana glasba (Jugosl. glasba) 13.00 Časovna napoved, borza, repr. glasba 13.30 Iz današnjih dnevnikov 17.30 Mladinska akademija v prosla-rojstva Nj. Vel. kralja Aleksandra I. 18.30 Ribarstvo v svetovnem gospodarstvu. dr. Valter Bohinec 19.00 Napake slov en. jezika, prof. dr. Kolarič 19.30: Ruščina, poučuje dr. Preobra-ženskv 20.00 Svoboda, »Pri čaju«, komedija Vodje naših jezikovnih tečajev: Ga. Orthaber, ki poučuje angleščino. 22.00 časovna napoved in poročila, napoved programa za naslednji dan 21.00 Jugoslovan, glasba, izvaja radio-orkester: Verbič: Planinski pozdrav; Schonherr; Iz slov. krajev; Leopold: Jugoslov. biseri; Parma: Xenia; šrabec-Pe-trič: Dalmatinski šajkaš; Li-sinski-Petrič: Tuga; Ruka: Duh slovanski; Čerin: Lepa Mara; Parma: Zlatorog; Si-dak: Kitica srb. pesmi: Parma: Mladi vojaki 22.00 Časovna napoved in poročila. nadaljevanje orkestra 13.00 Napoved programa za naslednji dan Sreda, 18. decembra 12.30 Reproducirana glasba (Godba na pihala) 13.00 časovna napoved, borza, repr. glasba 13.30 Iz današnjih dnevnikov 17.30 Koncert radio-orkestra: Fetras: Banket koračnica; Zie-hrer: Ponočnjaki; Lincke: Ber- linski zrak; Williams: The Call of Spring: Maver Helmund: Trubadurjev picikato; Fetras: Spomini na Scliuberta; Mever-Helmund: Mala vila; Derksen: Večerna pesem 18.30 Otroška ura 19.00 Slike iz naravoslovja, profesor Pengov 19.30 Francoščina, poučuje dr. Leben 21.00 Koncert radio-orkestra: 20.00 Koncert pevsk. zbora drž. j ' žensk, učiteljišča (program glej v štev. 29) Mendelsohn: Poročna koračn.: Lanner: Snubači; Lincke: V Indrovem carstvu; Ketelbey: In The Moonlight; Siede: Podoknica v mesečini; Mascagni: Ca-valeria Rusticana; Siede: He-liotrop 22.00 časovna napoved in poročila, napoved programa za naslednji dan Cedrteli, 20. decembra 12.30 Reproduc. glasba (Balalajke - Vesela glasna 13.00 časovna napoved, borza, repr. glasba 13.30 Iz današnjih dnevnikov 17.30 Koncert radio-orkestra: Raiman: Ogrska koračnica; Fetras: Mesečna noč na Alstru; Suppe: Lahka konjenica: Puccini: Madame Butterflv; Grieg: Franc, serenada; Lincke: Die Backfischparade 18.30 Portreti iz svetovne literature, predava p. dr. Tominec 19.00 Srbohrvaščina, pouč. dr. Rupelj 19.30 Tedenski pregled 20.00 Koncert godbe Dravske divizije: Keler: Blagoslavljanje templja: Handl: Zbor iz ora-torija »Juda Makabejec*: Haydn: Duet iz oratorija >Štirje letni časi«, zbor ora-torija »Stvar jen je«; Beethoven: Adagio iz IX. simfonije Kvartet na pihala: B. Klein: Gospod je moj pastir; Pratorius: Od neba prihajam; Criiger: V Jezusa zaupam Božične pesmi: Muhvič: Pasijirci, Radu jte se narodi, Slavno mesto Be-tlehem Cerkvene pesmi: Bricelj: Ave Jezus; Premrl. O Marija, mogočna Devica; Adamič: Molitev: Eilenberg: Več. zvonenje: Kienzl: Evangeljnik - slike iz opere 22.00 Časovna napoved in poročila, radio-orkester: Lincke: Folies Bergere; Lanner: Peštanci: Weigl: švicarska družina; Grieg: Olaf Trygvason; Mario: Sania Lucia Luntana; Verdi: Othello 23.00 Napoved programa za naslednji dan Petek, 20. decembra 12.30 Reproducirana glasba (Fania- tazija - Umetna pesem) 13.00 Časovna napoved, borza. repr. glasba 13.30 Iz današnjih dnevnikov 17.30 Koncert radio-orkestra: Lincke: Apollo koračnica: Zie-hrer: Smejem se: Rossini: Se-viljski brivec; Ruvnssen: Azi-ade; Brahms: Ogrski ples: Ko-ckert: Ljubimkanje 18.30 Zunanja trgovina, dr. Valenčič 19.00 Gospodinjska ura 19.30 Italijanščina, dr. Leben 20.00 Chopinov večer: Uvodno besedo govori dr. A. Dolinar. — Samospeve poje ga. škerlj-Medvedova: Melanholija; Litvanska pesem: Dekletova želja: Kalni valovi: Izpred oči; Pomlad; Melodija; Nagrobna pesem Poljski Klavirske točke izvaja ga. Osterc-Valja kova: I. Preludiji: 0 Assai lento, 17. Allegretto, 20 Allegretto: 21. Allegretto. 22. Moli o agi-tato. — II. Valses: Crande valse brillante, 2, 7. — III. Rondo 22.00 Časovna napoved in poročila, napoved programa za naslednji dan Sobota, 21. decembra 12.30 Reproducirana glasba (Mešani program, Čajkovski) 13.00 časovna napoved, borza, repr. glasba 12.30 Iz današnjih dnevnikov 17.30 Koncert radio-orkestra: Sousa: Koračnica kadetov: Lehar: Valček iz operete Kraljica taugas; Fetras: Regata na Al str u; Amadei: Der Minne-sanger; Dvorak: Uspavanka; Herbert: Skrivnost noči; Mi— chaeli: Turška straža 18.30 Esperanto. poučuje g. Herkov; 19.00 Delavska ura 19.30 Nemščina, poučuje dr. prof. Grafenauer 20.00 Sloven. narodne v venčkih (Radio-orkester): Dr. Dolinar-Petrič: Duhteči nagelj; Petrič: Domače rože; Jaki: Slovenski biseri; Raha-Petrič: Kitica slovenskih napevov; Petrič: Za deklice tri 22.00 časovna napoved i lahka glasba 23.00 Napoved programa nji dan poročila, i nasled- OSTALE POSTAJE MeJelja, 15. decembra 698 kc Belgrad 2-5 kV) 9.00 Prenos službe božje iz Sabor- ne cerkve 11.00 X. jugoslov. simfon. koncert 13.30 Dnevne vesti 16.00 Popold. koncert tamburaSev 17.05 Koncert cigan. orkestra 1.730 Predav za kmete 19.30 Bergson kot filozof, pred. •20.30 IV. jugosl. koncert: 1. Predgovor govori g. P. Krstič; 2. pesmi poje g. S. Novakovič: 3. St. Binički: uvertura iz »Iz moje domovine«; 4. P. Krstič: Pesmi iz: »Koštane«; 5. P. Krstič: uvertura iz »Koštane«; 6. pesmi 21.30 Dnevne vesti in vreme 21.40 Večerni koncert ruskega pevskega zbora Vasnenska Crkva 22.40 Prenos plesne glasbe 977 kc Zagreb 0-7 kW 11.30 Dopoldanski koncert 12.00 Zvonenje iz cerkve sv. Marka 17.00 Ljudski koncert komorne glasbe 19.43 Kulturne in družabne vesti 19.50 Uvod k prenosu. 20.00 Prenos iz zagrebškega narodnega gledališča, med odmori dnevne vesti in vreme 183-5 kc nonLswustsrHtiisefl 30 kw 7.00 Radio-gimnastika 9.00 Jutranja slovesnost 11.00 Mladinske knjige 11.30 »Hansel und Gretel«, pravljična igra v 3. slikah, spisal A. Wette, komp. E. Humperdinck 14.00 »Doživljaji dr. Dolittla«, slušna igra 15.00 Reproducirana glasba 16.00 Božični večer, po Dicktnsu Reprezentanca radio tovarne INGELEN Ljubljana, Miklošičeva cesta 34/1 Tricevni aparat INGELEN ie postal pravi ljudski radio aparat tako radi svojega dovršenega sprejema kakor radi svoje — j 1___ a u » ii ..m.k.. a^i .. m n ^ ■ rvn.f aftitnim rvcfa/inl i/ _ _____ ni/ke cene. Priključite nanj prvovrstni zvočnik INGELEN RAMONA INGELEN CAPTAIN ali Presenetite s tem darilom svoje prijatelje za božič 17.00 Adventila glasba 18.00 O božičnem drevesu 20.00 Po! ure klavirja 20.30 Pester večer nato plesna glasba do 0.30 212-5 kc Varšava 12 kW 10.15 Prenos službe božje iz Poznanja 12.10 Prenos simfonične matineje iz varšavske filharmonije 10.20 Reprodueirana glasba 16.55 Reprodueirana glasba 17.40 Popoldanski koncert 20.00 Prenos iz Vilue 20.30 Ljudski koncert 23.00 Plesna glasba do 24.00 545 kc Budapest 20 kW '1.00 10.00 11.15 12.15 1 ">.50 10.C0 ir.15 19.50 22.35 581 Poročila Služba božja iz univerz, cerkve Grško-katoliška služba božja Koncert vojaške godbe Ura za poljedelce Pestra ura Tri enodejanke Prenos iz opere: Mozartov »Fi-delio« Koncert ciganske glasbe kc Dunaj 15 kW 10.30 Nabož. pesmi za a-eapella zbor 11.10 Koncert dun. simfon. orkestra 15.30 Popoldanski koncert in pesmi 17.30 Bruno Ertler.ieva ura 18.10 Iz starih dni Amerike, pred. 18.50 Komorna glasba 20.10 »Valčkov sen«, opereta v treh dej., spis. Dormann-Jacobson. komp. O. Strauss 599 kc Milan 7 kW 10.45 Nabožna glasba 12.30 Opoldanski koncert 16.00 Komedija H).30 Popoldanski koncert 20.30 Opera »Kraljičina«, komp. Lu-aldi 616 kc Praga 680 kc Rim 734 kc Katovice 16.15 Ljudski koncert radio-orkestra. 17.40 Koncertni prenos iz Varšave 20.00 Literarna ura iz Vilne 20.30 Romantična glasba 23.00 Plesna glasba do 24.00 788 kc Toulouse 8 kW 13.00 Opoldanski koncert 18.00 Plesna glasba, vmes zgod. pred. 19.00 Violoncello solo 19.30 Plesna glasba 20.15 Pesmi 21.00 Večerni koncert 833 kc Stuttgart 4 kW 11.25 12.00 14.00 15.45 17.00 19.20 20.30 21.00 22.00 22.30 23.45 5 kW 0.00 Služba božja 11.00 Prenos iz Belgrada 13.(.0 Reprodueirana glasba 16.00 Koncert vojaške godbe 18.00 Poročila v nemščini, nato zborno petje 19.00 Ljudska glasba 20.00 Orkestralni koncert 21.00 Narodne pesmi 21.30 Koncert na violino 22.15 Lahka glasba 635 kc LantSenbertS 13 kW 7.00 Jutranja slovesnost 9.05 Protestant, jutranja slovesnost 13.00 Opoldanski koncert 16.30 Popoldanski koncert IS.05 Ura za delavce 20.00 »Veseli kmetič . opereta s predigro in 2 dej., komp. L. Fall. sp. V. Leon; nato plesna glasba do 24.00 3 kW 10.C0 Nabožna glasba 13.00 Koncert radio kvinteta 21.02 Prenos opere: »Gozdar«, opera v 2. dej., komp. Mascagni. nato »Maske«, opera v 2. dej., komp. Mascagni 716 kc Berlin 4kW 9.00 jutranja slovesnost 11.00 Ura za stariše 11.30 »Hansel und Gretel«. pravljična igra v 3 slikali 15.00 Reprodueirana glasba 16.00 Božični večer 17.00 Adventna glasba 18.15 Koncert na mandoline 20.00 Humoristični večer 10 kW 10.15 Prenos službe božje iz Poznanja 12.10 Prenos simfoničnega koncerta 15.00 Nabožno predavanje 15.40 Popoldanski koncert 18.00 Iz studia komedija v 4 dej spoda«, sp. Jan Vavra 19.00 Vojaška godba 21.00 Plesna glasba radio orkestra 22.15 Vojaška godba Go- lem kc Torino 7 kW Protest, jutranja slovesnost Promenad n i koncert Pravljice Popoldanski koncert Pevski koncert Pester koncert Pesmi Godalni kvartet Vesele pesmi na Zabavni koncert Plesna glasba do lutnjo 0.30 923 kc Breslau 4 kW 8.45 Jutranji koncert 11.00 Protestant, jutranja slovesnost 12.00 Opoldanski koncert 15.25 Popoldanska zabava 18.25 Pesmi 18.55 Vesele dogodivščine 20.30 Pester večer z zabave 22.35 Plesna glasba do 24.00 1076 kc Bratislava 12 kW 9.00 Slu/ba božja 11.00 Prenos iz Belgrada 16.00 Popoldanski koncert 10.45 Nabožna glasba 12.30 Opoldanski koncert 16.00 Komedija 16.30 Koncert radio-kvinteta 19.15 Večerni koncert 20.30 Prenos opere iz Milana nato plesna glasba do 24.C0 1140 kc M- Ostrava 10 kW 9.00 Služba božja 11.00 Prenos iz Belgrada: Simfonični koncert 16.00 Popoldanski koncert 17.30 Za delavce 19.00 Vojaška godba. Ljudske pesmi 21.30 Plesna glasba 22.15 Vojaška godba 1157 kc Leipzig 4 kW S.30 9.00 11.30 13.00 15.15 16.15 17.00 19.30 20.50 21.00 Orgeljski koncert Jutranja slovesnost Promenadni koncert Reprodueirana glasba Komorna glasba Zborni koncert Iz operet Koncert na mandoline Spoved;, eiiodejaDka. spisa I Kr. Mack Valčkov večer, nato plesna glasba do 24.00 Ponedeljek, 16. Jecembra 698 kc Belgrad 2-5 kW 10.30 Reprodueirana glasba 12.40 Opoldanski koncert 13.30 Dnevne vesti 17.00 Kmet. poročila 17.05 Modno poročilo 17.30 g. Divjak recitira 18 00 ga Predič noje narod, pesmi 19.30 Francoski jezik, tečaj 20.00 Večerni koncert: 1. Manuell de Falla: a) E1 Pano moruno. bi Seouidilla murciana. c) A-sturiana, d) Jota, el Nana. f) Cancion. g) Polo. — 2. Fer-uando J. Obrados: al La mi sola Laureola, b) Al amor. cl Corazon porque pasais .... d) E1 majo eeloso, e) Con amo-res la mi madre. f) Dos can-tares popnlares, g) Coplas de Curro Dnlee 21.00 Pren. koncerta iz hotela »Central« v Zemunu; med odmorom dnevne vesti in vreme 977 kc Zagreb 0 7 kW 12.50 Reprodueirana glasba 13.20 Dnevne vesti 17.30 Zabavna glasba 18.55 Dnevne vesti 19.00 Zvonenje iz cerkve sv. Marka 19.J 5 Knjižna ura 19.30 Francoski jezikovni tečaj 19.45 Kulturne in družabne vesti 19.50 Uvod k prenosu 20.00 Simfonični koncert zagrebške filharmonije. 22.00 Dnevne vesti in vreme 183-5 kc KHni9swusler!iausen 30 kw 7.00 Radio-gimnastika 9.00 O gnojenju, predavanje 12.30 Reprodueirana glasba 14.00 Reprodueirana glasba 14.30 Mladinska ura 15.45 Ura za žene 16.30 Popoldanski konccrt 18.55 Umna prešičereja. pred. 19.20 Osnovni materijal pri betonski in železobetonski gradbi, predav. 20.00 Violinski koncert 21.00 Boičžne pesmi 22.30 Pouk v plesu, nam plesna glasba do 0.30 212-5 kc Varšava 12 kW 12.05 Reprodueirana glasba 16.15 Mladinska ura 16.45 Reprodueirana glasba 17.45 Zabavna glasba 19.25 Reprodueirana glasba 20.15 četrt ure zabavne glasbe 20.30 Večerni koncert 23.00 Plesna glasba do 24.00 545 kc Budapest 20 kW 9.15 Koncert radio kvarteta 11.10 Tnternac. vodokazno poročilo 12.00 Zvonenje iz univerz, cerkve 12.05 Koncert ciganske glasbe 16.20 Ura za žene 17.10 Poročila 18.40 Nemški jezikovni tečaj 19.50 Koncert filliarmonič. orkestra z Redute; za tem koncert ciganske glasbe 581 kc Dunaj 15 kW 11.00 Rezrodueirana glasba 15.30 Popoldanski koncert 17.30 Glasbena, ura za mladino 18.00 Josef Gregor recitira iz lastnih del 18.30 Nem. kultura v Angliji, pred. 19.00 Prenos iz drž. opere na Dunaju: Tannhauser«, opera v treh dej., komp. R. Wagner, nato večerni koncert 599 kc Milan 7kW 11.25 Reprodueirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 13.30 Koncert radio-orkestra 16.30 Mladinska ura 17.00 Koncert kvinteta 20.30 Simfonični jazz 21.15 Zabavna glasba do 24.00 Modernizirajte Vašezastarelesprejemne postaje. Predelajte stare aparate z baterijami in akumulatorii v nove, najmodernejše aparate s PHILIPS stalnim polnilcem in anodnim aparatom. Vprašajte še danes Vašega trgovca, kako se stari sprejemni aparat modernizira in preuredi v aparat za diieKten priključek na električno omrežje. 616 kc Praga 5 kW Torek, 17. decembra 698 kc Belgrad 2-5 kW 833 kc Stuttgart 4 kW 183-5 kc Hdnigswuslcrtiausen 03 kw , 19.10 Razgovori 19.45 Koucert v spomin Beelhovenu; operui orkester igra: 1. Eginont. uvertura, 2. klavirski koncert in 5. peto simfonijo; zatem koucert ciganskega orkestra 581 kc Dunaj 15 kW 11.00 Reproducirana glasba 15.30 Popoldanski koncert 17.50 Mladinska ura 18.10 »Lamarek. predhodnik T)anvi- nov«, predavanje 18.35 Žitna letina 1929, predavanje 19.05 Francoski jezikovni teea.i 19.35 Angleški jezikovni tečaj 20.00 Veiiki orkestralni koncert 20.00 Veliki orkestralni koncerl: 1. J. Chr. Bacil: Simfonija v C-duru, 2. C. Dopper: Ciaconn« Gotica, 3. M. Ravel: Rhapso-die espagnole, 4. P. Čajkovski: Simfonija št. 5; nato večerni zabavni koncert 599 kc Milan 7 kW 11.25 Reproduciraua glasba 12.30 Opoldanski koncert 13.30 Koucert radio-orkestra 10.30 Mladinska ura 17.00 Koncert kvinteta 20.30 Prenos iz Torina do 24.00 616 kc Praga 5kW 11.15 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 16.20 Za mladino 16.30 Popoldanski koncert 17.25 Poročila v nemščini 19.05 Koncert gojencev zavoda Ktarov 20.00 Večerni koncert 21.00 Violinski koncert 21.30 Klavirski koncert 22.15 Plesna glasba 635 kc Langenberg 13 kW 10.15 Reproducirana glasba 12.10 Reproducirana glasba 13.05 Opoldanski koncert 15.00 Mladinska ura 16.00 Knjižna ura za mladino 17.30 Popoldanski koncert 20.10 »Bayrisches = . veseli prizori 21.30 Plesna glasba do 22.00 680 kc Rim . 3 kW 13.15 Koncert radio-kvintcta 16.40 Poročilo nato Mladinska ura 17.30 Popoldanski koncert« 21.02 Prenos iz opere: ?Manon Le-scaut, opera v 4. dej., Puccini 716 kc Berlin 4kW 14.00 Reproducirana glasba 17.30 Mladinska ura 18.00 Zabavna glasba 19.00 Knjižna ura 19.30 Narodne pesmi in šlagerji 21.00 Koncert: cello s klavirjem 734 kc Katovice 10 kW 10.00 Prenos službe božje iz katedrale sv. Petra in Pavla 12.05 Reproducirana glasba 16.20 Reproducirana glasba 17.45 Liudski koncert iz Var&.ve 19.10 čotrt ure glasbe 19.50 Prenos opere iz Poznanja 788 kc Toulouse 8 kW 13.00 Opoldanski koncert 18.00 Plesna glasba, vmes zgod. pred. 19.00 Recitacija 19.30 Plesna glasba 20.15 Odlomki iz oper 21.00 Philipsov orkestralni večer 1 833 k c Stuttgart 4 kW 12.15 (eproducirana glasba 13.15 leproducirana glasba 16.00 Popoldanski koncert 10.30 Prenos službe božje iz Sabor, cerkve ob priliki rojstn. dne N;j. Vel. kralja 12.40 Opoldanski koncert 13.30 Dnevne vesti 17.00 Kmet. vesti 17.05 Recitacije iz knjige: »Naše zmage« 17.30 Mladinska ura 18.00 Popold. koncert 19.30 Čitanje kraljevih besed jugoslovanskemu narodu o naših zmagah kot šoli za sedanjost in bodočnost 19.35 čitanje besed vojvoda Bojoviča o naših zmagah in našem najvišjem poveljniku, Nj. Vel. kralju Aleksandru I. 19.45 Koncert opernega zbora 20.45 Koncert orkestra na pihala kraljeve garde 21.45 Večerni koncert radio-kvarteta 977 kc Zagreb 0-7 kW 9.00 Prenos službe božje iz stolnice 17.00 Jugoslovanska glasba 19.40 Kulturne in družabne vesti 20.00 Koncertni prenos iz Ljubljane 22.00 Dnevne vesti in vreme 22.10 Sprehod po tujih postajah 7.00 Radio-gimnastika 10.00 : Kako gradim modele letal?« predavanje 12.30 Reproducirana glasba 14.00 Reproducirana glasba 14.30 Plesna telovadba za deco 1^.00 Mladinska ura 15.45 L ra za žene 16.30 Popoldanski koncert I 17.30 Ura in koledar, predavanje 19.20 »Nova Italija«, predavanje 20.15 »A basso Porto«, opera. komp. Spinelli ' 21.30 Zabavna glasba 212-5 kc Varšava 12 kW 12.05 Reproducirana glasba 12.05 šolska matineja 16.15 Reproducirana glasba 17.45 Popoldanski koncert 19.50 Prenos opere iz Poznanja 545 kc Budapest 20 kW 9.15 Reproducirana glasba 11.10 Internac. vodokazno poročilo 12.00 Zvonenje iz univerz, cerkve 12.05 Koncert salonskega orkestra 16.00 Poročila 17.10 Popoldanski koncert | 18.00 Predavanje 11.15 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 13.40 O elektrifikaciji železnic v švi'*i, predavanje t6.00 Za žene 16.30 Popoldanski koncert 17.25 Poročila v nemščini 19.05 Slovaški večer 20.00 Radio kabaret 21.30 Klavirski koncert 22.15 Reproducirana glasba 635 kc Langenberg 13 kW 10.15 Reproducirana glasba 12.10 Reproducirana glasba 13.05 Opoldanski koncert 15.00 Mladinska ura 17.30 Komorna glasba 20.00 Večerni koncert, plesi! 21.00 Samotna glasba, nato do 24.00 plesna glasba 680 kc Rim 3 kW 13.15 Koncert radio-kvinteta 16.40 Poročilo, nato mladinska ura 17.30 Prenos iz rimske filharmonije 21.02 Zabavna glasba vmes komedija 716 kc Berlin 4 kW 14.00 Reproducirana glasba 15.20 Božičnice danes in nekdaj, pred. 16.05 Tek po gozdu, športno pred. 16.30 Božične pe.Miii 17.00 Koncert na flavto . 17.30 Mladinska ura 18.25 Meksika in petrolej, predavanje 18.50 Zabavna glasba 20.45 Skrajšana opera »A basso Porto«, komp. N. Spinelli 22.30 Pouk v plesu, nato plesna glasba do 0.50 734 kc Katovice 10 kW 12.05 Reproducirana glasba 16.15 Mladinska ura 16.45 Reproducirana glasba 17.45 Zabavna glasba 20.30 Večerni koncert 23.00 Plesna glasba do 24.00 788 kc Toulouse 8 kW 13.00 Opoldanski koncert 18.00 Plesna glasba, vmes zgod. pred. 19.00 Pesmi na tango 19.30 Plesna glasba 20.15 Simfonični koncert 21.00 Večerni koncert do 22.15 12.15 Reproducirana glasba 13.15 Reproducirana glasba 16.00 Popoldanski koncert 19.30 Veliki večerni koncert 21.30 Ski 22.30 Plesna glasba do 24.00 923 kc Breslau 4 kW 13.45 Reproducirana glasba 16.15 Reproducirana glasba 19.20 Večerna glasba 21.10 Moderni angleški komponisti 22.30 Pouk v plesu, nato plesna glasba do 24.00 1076 kc Bratislava 12 kW 11.30 Reproducirana glasba I 12.30 Opoldanski koncert 13.30 Slovaške novice v nemščini 16.00 Reproducirana glasba 16.30 Popoldanski koncert 18.00 Domača glasba 19.05 Slovaški večer 20.00 Radio kabaret 21.30 Plesna glasba 22.15 Zabavna glasba 1094 kc Torino 7 kW | 11.25 Registrovana glasba , 12.30 Opoldanski koncert ; 16.30 Mladinska ura I 17.00 Koncert radio-kvinteta 19.15 Večerni koncert 20.30 Zabavna glasba do 24.00 1140 kc M. Ostrava iokW 11.30 Reproducirana glasba I 12.30 Opoldanski koncert I 15.00 Za žene ! 16.30 White Star Band 17.30 Orkestralni koncert 19.05 Slovaški večer 20.00 Radio kabaret * 22.15 Zabavna glasba 1157 kc Leipzig 4 kW 12.00 Reproducirana glasba 13.15 Reproducirana glasba 15.00 Ura za gospodinje 16.30 Popoldanski koncert 19.30 Ljudski koncert 21.00 Beethoven-ova ura 22.30 Pouk v plesu, nato plesna glasba do 0.30 19.30 Kraljica gora*, božična pravljica, spisal Fr. Rodenstock, komp. J. Haas 20.45 Komorna glasba 21.45 Pevski koncert 23.00 Zabavni koncert 923 kc Breslau 4 kW 13.45 Reproducirana glasba 16.30 Popoldanski koncert 17.40 Smučarski šport, predavanje 16.55 Za mladino 19.10 Zabavna glasba 20.50 Violinski koncert, 2. simfonija v c-molu. A. Bruckner 1076 kc Bratislava 12 kW 11.30 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 13.50 Slovaške novice v nemščini 16.00 Reproducirana glasba 16.30 Solistični koncert 17.20 Večerni koncert 19.05 Orkestralni koncert 20.00 Zimski večer 22.15 Zabavna glasba Sreda, IS. decembra 698 kc Belgrad 2-5 kW 10.50 Reproducirana glasba 12.40 Opoldan, koncert radio-kvarteta 13.30 Dnevne vesti 17.00 Kmetska poročila 17.05 Mladinska ura 17.50 Recitacija 18.00 Koncert na citre 19.30 »Čuda, ki jih pričara denar«. predavanje 20.00 Večerni koncert 21.00 Dnevne vesti in čas 21.10. Koncert radio-kvarteta 22.10 1 uro harmonike 977 kc Zagreb 0-7 kW 12.30 Reproducirana glasba 13.20 Dnevne vesti 17.00 Pravljice 17.30 Popol. koncert radio orkestra 18.55 Dnevne vesti 19.00 Zvonenje iz cerkve sv. Marka 20.00 Nemški jezikovni tečaj 20.15 Kulturne in družabne vesti 20.30 Nemški večer 22.50 Dnevne vesti in vreme i83'5 kc ijsimtsrHaiM 30 kw 7.00 Radio-gimnastika 9.00 »O gnojenju«, predavanje 12.00 Reproducirana glasba 14.45 Mladinska ura 15.45 Ura za žene 16.50 Popoldanski koncert 19.10 ^Mišljenje in nazore, predavanje 20.00 Wibbelovo vstajenje«, komedija v 4 dejanjih, spisal H. Mtiller -SchJosser, nato plesna glasba 1094 kc Torino 7 kW 11.25 Registrovana glasba 12.50 Opoldanski koncert 16.50 Mladinska ura 17.00 Koncert radio-kvinteta 19.15 Večerni koncert 20.50 Simfonični koncert 25.00 Plesna glasba do 24.00 1140 kc M, Ostrava 10 kW 11.50 Reproducirana glasba 12.50 Opoldanski koncert 16.50 Domača glasba 17.50 Klavirski koncert 19.05 Odlomki iz operet 22.00 Plesna glasba iz Avto-kluba 1157 kc Leipzig 4kW 12.00 Reproducirana glasba 14.45 Knjižna ura za mladino 16.00 Ura za gospodinje 16.30 Popoldanski koncert 19.30 »Madame ButterflyRodna gruda«, sp. Miloš Kareš 1157 kc Leipzig 4 kW 12.00 Reproducirana glasba 13.15 Reproducirana glasba 14.30 Mladinska ura 16.30 Božične pesmi 19.30 Zabavni koncert 21.15 »Dežela«, slušna drama, spisal W. Brockmeier 22.30 Pouk v plesu 10.30 Reproducirana glasba 12.40 Opoldanski koncert cigan. ork. 17.00 Kmetska poročila 17.05 Recitacija 17.30 »Ali peša morala s porastom kulture?« predavanje 18.00 Koncert ciganskega orkestra 19.30 Francoski jezik, tečaj 20.00 Večerni koncert tambur. orkestra 21.00 Dnevne vesti in čas 21.10 Reproducirana glasba 22.10 Prenos Sofka-orkestra iz hotela »Kragujevac« 977 kc Zagreb 0-7 kW 12.30 Reproducirana glasba 13.20 DneA ne vesti 17.15 Zabavna glasba 18.45 Dnevne vesti 19.00 Francoski jezikovni tečaj 19.15 Kulturne in družabne vesti 19.20 Uvod k prenosu 19.30 Prenos opere iz Ljubljane, med odmori dnevne vesti in vreme 183.5 kc Hiifii@swusiErliausEn 30 kw 7.00 Radio-giinnastika »>.30 »Zaščita živali pozimi«, predav. 10.00 »Jz življenja živali«, predavanje 12.00 Reproducirana glasba 14.00 Reproducirana glasba 14.30 Mladinska ura 15.40 Ura za žene 16.30 Popoldanski koncert 20.00 Godba na pihala 21.15 Koncert godalnega orkestra 22.30 Plesna glasba do 0.30 212-5 kc Varšava 12 kW 12.05 Reproducirana glasba 16.13 Reproducirana glasba 17.45 Popoldanski koncert 19.25 Reproducirana glasba 20.30 Zabavna glasba 21.30 Prenos iz Poznanja 23.00 Plesna glasba do 24.00 545 kc Budapest 20 kW 11.00 Reproducirana glasba 15.30 Popoldanski koncert 17.55 Potovalni načrti za božič 18.15 Pravljice iz Tirolske 18.40 Za delavce 19.30 Angleški jezikovni tečaj 20.00 »Judež iz Tirolske«, ljudska igra v treh dej., sp. K. Schon-herr; nato večerni koncert 599 kc Milan i kW 11.25 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 13.30 Koncert radio-orkestra 16.30 Mladinska ura 17.00 Koncert kvinteta 20.45 Komedija 21.15 Pester koncert do 24.00 616 kc Praga 5kW 11.15 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 16.20 Za mladino 16.30 Popoldanski koncert 17.25 Poročila v nemščini 19.05 Ljudska glasba 20.00 Iz studia drama Miloša Kareša: »Rodna gruda« 22.15 Ljudska glasba 635 kc Langenberg 13 kW 10.25 Reproducirana glasba 12.10 Reproducirana glasba 13.05 Opoldanski koncert 15.00 Mladinska ura 17.30 Popoldanski koncert 20.00 Zabavna glasba 20.45 »Krasin rešuje Italijo«, slušna drama v 2 slikah, sp. Fr. Wolf. glasba G. Kneip; nato tlo 23.30 plesna glasba 23.30 Jazz na ploščah do 0.30. nato radio glasba do 1.30 680 kc Rim 3 kW 13.15 Koncert radio-kvinteta 16.40 Poročilo nato Mladinska ura 17.30 Popoldanski koncert 21.02 Simfonični koncert Najlepše božično darilo — radio aparati Petek, 20. decembra 698 kc Belgrad 2-5 kW i 212-5 kč Varšava 12 kW 10.30 Reproducirana glasba 12.40 Opoldan, koncert radio-kvarteta 13.30 Dnevne vesti 17.00 Kmetska poročila 17.03 Pravljice 17.30 »Kult lepoie nekdaj in sedaj«, predavanje IS.00 Zabavna glasba 19.20 Nemški jezikovni tečaj 19.30 Uvod k prenosu 20.00 Prenos, opere iz narodnega gledi-v Beogradu, med odmori čas in dnevne vesti 977 kc Zagreb O? kW 12.30 Reproducirana glasba 13.20 Dnevne vesti 17.00 Ura za gospodinje 17.30 Popol. koncert radio orkestra 18.55 Dnevne vesti 19.00 Zvonenje iz cerkve sv. Marka 20.15 Angleški jezikovni tečaj 20.30 Veseli večerni koncert 21.50 Dnevne vesti in vreme 22.00 Koncert 183-5 kc HssislerUauscn 30 kw 7.00 Radio-gimnastika 9.00 »O gnojenjupredavanje 12.00 Reproducirana glasba 14.00 Reproducirana glasba 14.30 Mladinska ura 15.45 Ura za že.ie 16.30 Popoldanski koncert 18.55 »V tkalnici«, predavan ie 20.40 Zabavna glasba 21.30 Zborno pelje 22.30 Zabavna in plesna glasba □IHIlE^illlllllli^illlllllli^ll'!!!!!!!^! 12.05 Reproducirana glasba j 16.15 Reproducirana glasba i 17.45 Koncert na mandoline 19.25 Reproducirana glasba 20.15 Simfonični koncert varšavske filharmonije 545 kc Budapest 20 kW 9.15 Koncert ruskih balalajk 11.10 Internac. vodokazno poročilo 12.00 Zvonenje iz univerz, cerkve 12.05 Koncert vojaške godbe 10.15 Mladinska ura 17.10 Koncert ciganskega orkestra 18.10 Poročila 19.55 Pevski koncert 20.45 Odlomki iz operet, nalo zabavna glasba 616 kc Praga 5 kW 11.15 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 16.20 Za mladino 16.30 Popoldanski koncert 17.25 Poročila v nemščini 19.05 Reproducirana glasba 20.00 Zabavna glasba 21.00 Koncert solistov 21.40 Violinski koncert s klavirjem 22.30 Koncert sodobne glasbe 635 kc Langenberg 13 kW 10.15 Reproducirana glasba 12.10 Reproducirana glasba 13.05 Opoldanski koncert 15.00 Mladinska ura 15.45 Kaj bom postal? predavanje 16.25 Knjižna ura 17.30 Popoldanski koncert 20.00 Božični oratorij. za soli, zbor in orkester, sestavil R. Wetz; nato plesna glasba do 24.00 581 kc Dunaj 15 kW 680 kc Rim 3kW 11.00 Reproducirana glasba 15.30 Popoldanski koncert 10.25 Akademija 17.30 Beetliovenov prvi operni skus 17.55 Športno poročilo 18.05 Nemci na Slovaškem i Karpatski Rusiji, pred. 18.30 Zdravstvena ura 19.00 Za delavce 19.30 Italijanski jezik, tečaj 20.05 Božične pesmi 21.10 Millockerjeve melodije 599 kc Milan 7kW 11.25 Reproducirana glasba 12.50 Opoldanski koncert 15.50 Koncert radio-orkestra 16.50 Mladinska ura 17.00 Koncert kvinteta 20.50 Simfonični koncert nato do 24.00 zabavna glasba 15.15 Koncert radio-kvinteta 16.40 Poročilo nato Mladinska ura 17.50 Popoldanski koncert 21.02 Prenos operete v 5. dej. : Don na Juanitai, komp. F. Suppe 716 kc Berlin 4kW 14.10 Reproducirana glasba 16.05 Pri Eskimih, predavanje 10.30 Zabavna glasba 18.00 Ura za mladino 18.30 Pesmi čujem 19.00 Cenena knjiga, predavanje 19.30 Koncert na mehanič. klavirju 20.30 Glasunoff kvartet 21.30 Večerna glasba 734 kc Katovice 10 12.05 Reproducirana glasba 16.20 Reproducirana glasba 17.45 Literarna ura 18.15 Koncert na mandoline 525IIIIIIIHSZ5 3lllllllllli»IIIIINl»IIIIIM!3SI i I S I 1 i i I I S i Krasna božična darila! Anodni aparat Kapsch za izmenični tok Din 850- Seslavek tuljav in vmesnih transformatorjev za petelektronski aparat ing. Sliškoviča 2 S 5 Din 695 - Kompletni sestavni deli za ta aparat Din 1790- Oglejte si ta darila pri Vašemu trgovcu! Kapsch & Soline - Wien 20.13 Veliki koncert filharmonije iz Var.šave 23.00 Literarna ura v francoščini 788 kc Toulouse 8 kW 13.00 Opoldanski koncert 18.00 Plesna glasba, vmes zgod. pred. 19.C0 Ruske pesmi (9.30 Plesna glasba 2013 Orkestralni koncert 21.00 Večerni koncert 833 kc Stuttgart 4 kW 12.15 Reproducirana glasba 16.00 Popoldanski koncert 18.35 »Kako merimo v vsemirju razdalje?*. predavanje 19.30 Arije in pesmi 20.15 Komorna glasba 21.35 Večerni koncert 23.00 Plesna glasba do 24.00 923 kc Breslau 4 kW 15.45 Reproducirana glasba 16.30 Popoldanski koncert 18.40 Dogodki v Palestini, predavanje 19.05 Za mladino 19.20 Zabavna glasba 20.30 šlezijske božičnice 1076 kc Bratislava 12 kW 11.30 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 13.30 Slovaške novice v nemščini Sobota, 21- decembra 698 kc Belgrad 2-5 kW 10.30 Reproducirana glasba 12.40 Opoldan, koncert radio-kvarteta 13.30 Dnevne vesti 17.00 Kmetska poročila 17.05 Mladinska ura 17.50 »Zdravljenje tuberkuloze'-, pred. 18.00 Popold. koncert radio-kvarteta 19.30 »Pupin«, predavanje 20.00 Koncert gosp. Krombholza, solo violina 21.00 »Srečka št. 9696:, veseloigra v 1. dejanju 21.20 Dnevne vesti in čas 21.50 Pevski koncert g. Babičoff 22.30 Plesna glasba iz beograjskega avto-kluba 977 kc Zagreb 0-7 kW 12.30 Reproducirana glasba 15.20 Dnevne vesti 17.30 Mladinska ura 18.30 Božične pesmi 19.15 Nemški jezikovni tečaj 19.50 Božični semenj, radio reportaža 20.15 Kulturne in družabne vesti 20.50 Koncertni večer 21.50 Vesele počitnice 22.30 Dnevne vesti in vreme 183-5 kc Boni swusMara 30 kw 7.00 Radio-gimnastika 12.00 Oddaja za počitnice 14.00 Reproducirana glasba 14.30 Mladinska ura 16.30 Popoldanski koncert 19.00 Od otroka do otroka 20.00 Zabavna glasba 20.30 Pester večer 2t.45 Plesna glasba do 0.30 212-5 kc Varšava 12 kW 12.05 Reproducirana glasba 16.15 Reproducirana glasba 17.15 Literarna ura 17.45 Mladinska ura 19.25 Reproducirana glasba 20.50 Večerni koncert 23.00 Plesna glasba do 24.C0 545 kc Budapest 20 kW 9.15 Koncert radio kvarteta 11.10 Internac. vodokazno poročilo 12.00 Zvonenje i/, univerz, cerkve i 16.50 Popoldanski koncert 119.05 Ljudska glasba 21.00 Plesna glasba 22.20 Uvod k koncertu , 22.30 Koncert sodobne glasbe 1094 kc Torino ? kW 11.25 Registrovana glasba 12.50 Opoldanski koncert 16.50 Mladinska ura 17.00 Koncert radio-kvinteta 19.15 Večerni koncert 20.50 Veliki simfonični koncert, nato zabavna glasba do 24.00 1140 kc M. Ostrava io kW 11.30 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 16.30 Popoldanski koncert 17.30 Klavirski koncert 19.05 Ljudska glasba 19.35 Zabavna glasba, nato violinski koncert 22.20 Koncert moderne glasbe 1157 kc Leipzig 4 kW 12.00 Reproducirana glasba 15.15 Reproducirana glasba 16.00 Legende 16.30 Komorna glasba na pihala 17.30 Knjižna ura za žene 19.30 Reproducirana glasba 21.00 Danski večer ! 22.15 Plesna glasba do 24.00 12.05 Reproducirana glasba Iti.OO Predavanje 17.00 šolska matineja 19.00 Ogrske narodne 20.15 Iz študija: Molierov »Le Misan-trope« 22.20 Koncert ciganskega orkestra 581 kc Dunaj 15 k\V 11.00 Reproducirana glasbi • 15.30 Popoldanski koncert 17.45 Glasbene pravljice 18.15 Komorna glasba 19.40 Petzoldov večer 20.30 Dunajske operete in pesmi 23.30 Ob dvanajsti uri« — slušna drama 599 kc Milan 7 kW 11.25 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 15.50 Koncert radio-orkestra 16.30 Mladinska ura 17.00 Koncert kvinteta 20.30 Prenos operete iz Torina 616 kc Praga 5kW 11.15 Reproducirana glasba (2.50 Opoldanski koncert 15.50 Mladinska ura 16.30 Popoldanski koncert 17.25 Poročila v nemščini 20.15 Koncert radio orkestra 21.15 Reproducirana glasba 22.20 Zabavna glasba 25.00 Zabavna glasba iz zabavišča 635 kc Langenberg 13 kW 10.15 Reproducirana glasba 12.10 Reproducirana glasba 15.05 Opoldanski koncert 15.00 Mladinska ura 17.30 Popoldanski koncert 19.15 Ura za delavce 20.00 Veseli večer, vmes komedija Usodni dežnik«, sp. J. Miiller 25.00 Plesna glasba do 24.00 24.00 Jazz na ploščah do 1.00 680 kc Rim 3 kW 13.15 Koncert radio-kvinteta i6.40 Poročilo nato Mladinska ura 17.50 Popoldanski koncert 21.02 Večerni koncert vmes komedija 716 kc Berlin 4kW 14.00 Reproducirana glasba 15.20 Mladinska ura 16.50 Zabava 19.00 Kriza duhovne svobode, predavanje; nato do 0.30 plesna glasba 734 kc Katovice tO kW 12.05 Reproducirana glasba 16.20 Reproducirana glasba 17.10 Literarna ura za mladino 17.45 Mladinska ura 20.50 Zabavna glasba 25.00 Plesna glasba do 24.00 788 kc Toulouse 8 kW 13.00 Opoldanski koncert 18.00 Plesna glasba, vmes zgod. pred. ' 19.00 Man dolinski koncert 19.50 Plesna glasba 2015 Instrumentalna glasba 21.00 Večerni koncert 833 kc Stuttgart 4 kW 12.15 Reproducirana glasba 15.15 Reproducirana glasba 14.30 Mladinska ura 16.00 Popoldanski koncert 18.35 Ura za delavca 19.50 Vesela ura 20.50 Slušna komedija 21.45 Glasbena zabava, nato plesna glasba do 24.00 923 kc Breslau 4kW 15.45 Reproducirana glasba 1805 Smučarski šport, predavanje 18.55 Za mladino 1Q.10 Zabavna glasba 20.50 Kalmanov večer 22.50 Plesna glasba do 24.00 1076 kc Bratislava 12 kW 11.30 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 15.30 Slovaške novice v nemščini 16.00 Reproducirana glasba 16.30 Popoldanski koncert 17.20 Orkestralni koncert 19.20 Zabavna glasba 21.10 Ljudska glasba 23.00 Koncert iz kavarne s Union« 1094 kc Torino 7kW 11.25 Registrovana glasba 12.50 Opoldanski koncert 16.30 Mladinska ura 17.00 Koncert radio-kvinteta 19.15 Večerni koncert 20.30 Koncert radio-kvinteta 21.05 Opereta >Si« v 5. dej., kom p. Mascagni 1140 kc M. Ostrava 10 kW It.30 Reproducirana glasba 12.30 Opoldanski koncert 16.30 Mladinska ura 17.30 Reproducirana glasba 19.00 Zabavna glasba 21.10 Ljudska glasba 22.00 Zabavna glasba 23.00 Plesna glasba iz kavarne 1157 kc Leipzig 4 kW 12.00 Reproducirana glasba 15.15 Reproducirana glasba 14.50 Mladinska ura 16.50 Koncert solistov 1950 Iz berlinskih operet 21.00 Pester večer nato plesna glasba do 0.30 0.50 Registrovana glasba do 1.50 ZA BOŽIČ se spomnite naše uprave in poravnajte naročnino! t t I V vsaki boljši radio trgovini dobite KIIINIGSttAIMI BARIUM ELEKTRONKE VAM NAJBOLJ PRILJUBLJENI UMETNIKI PESEM — MODERNA GLASBA - NAŠA NARODNA H na gramofonskih ploščah | Edison Bell Penkala ki jih lahko slišite pri oddajanju RADIO postaje LJUBLJANA Prodaja tudi na dolgoročno mesečno odplačevanje! Zahtevajte naše brezplačne sezname in cenike! Edison Bell Penkala, Ltd., Zagreb Podružnice: BEOGRAD, SKOPLJE Zastopniki v Sloveniji: LJUBLJANA: IvanBonač, pap. trgovina CELJE: Goričar in Leskovšek, knjigarna MARIBOR: Jos. Martinz, Maribor ŽALEC: Vincenc Kveder, trgovec kakor tudi v vseh ostalih večjih krajih države LIST IZHAJA VSAK PETEK - IZDAJA KONZORCIJ „RADIO LJUBLJANA" (V. ZOR) — UREDNIŠTVO IN UPRAVA: LJUBLJANA, MIKLOŠIČEVA C. 5 (FR. BIRK) — ČEK. RAČUN POŠT. HRANILNICE 15.228 NAČRT OVITKA IN VINJETE: ING. ARCH. IVAN PENGOV - TISK JUGOSLOV. TISKARNE (K. ČEČ) 53979990632804444288559338544485544848885285445543440 97508522220023988850444627999985446068844223805446560