Tanja Lamovec UPORABNIŠKA INICIATIVA IN DRŽAVA UVOD Profesionalno zagovorništvo, ki ga je (pod vodstvom avtorice) izvajalo društvo ALTRA, Odbor za inovacije v duševnem zdravju, in ga je financiralo tudi ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve, se danes odvija v Pravno-informacijskem centru, ki ga vodi dolgoletni sodelavec Altre Miha Cigler. Tam se izvaja tako pravno kot psihosocialno zagovorništvo. Slednje vodi dolgoletna sodelavka Suzana Oreški. Profesionalno zagovorništvo se je nekaj let odvijalo tudi pri Ozari in se tako razširilo po vsej Sloveniji. Zdaj se je tudi mariborska skupina pridružila PIC, tako da je lahko zagovor- ništvo zares neodvisno. Financiranje je projektno. Profesionalno zagovorništvo se predava na VŠSD, tako v okviru rednih predavanj kot dopolnilnega izobraževanja, pri čemer občasno sodeluje tudi avtorica. Miha Cigler vodi tudi izobraževanje za profesionalno zagovorništvo. Povezuje se s sorodno organizacijo v ZDA in se udeležuje kongresov doma in v tujini. Poleg avtorice je izšolal že veliko strokovnjakov za podro- čje zagovorništva, ki je namenjeno uporab- nikom in uporabnicam psihiatrije. Zagovor- ništvo se je po zaslugi Ozare najbolj uve- ljavilo v mariborski regiji. Šent se pretesno povezuje z bolnišnico, da bi resno promo- viral zagovorništvo. RAZLIKA MED UPORABNIŠKIMI IN NEUPORABNIŠKIMI ORGANIZACIJAMI Na področju duševnega zdravja v skupno- sti, torej nebolnišnične in ncpsihiatrične obravnave, imamo več društev. Prvi se je pojavil Odbor za družbeno zaščito norosti (1987), ki ga je vodil Vito Flaker in se mu je v devetdesetih letih priključila tudi avtorica. Pozneje se je preimenoval in se zdaj ime- nuje ALTRA. Nekaj časa je delovala kot upo- rabniško gibanje, saj je imelo več uporab- nikov funkcijo nosilcev projekta in je so- odločalo o politiki in delovanju društva. Danes ALTRA ni več uporabniška organi- zacija, čeprav je še vedno uporabniško pri- jazna. Odločajo izključno zaposleni. Od Altre sta se odcepila ŠENT, ki se je močno oprl na psihiatrijo v Polju, in Ozara, katere predsednik Igor Hrast se je nekaj časa izpopolnjeval v Altri. Ko so začeli upo- rabniki v Altri izgubljati moč in je avtorica želela ustanoviti pravo uporabniško organi- zacijo, je iz Altre nastal PARADOKS. A o tem pozneje. Velika nevarnost, ki preti uporab- niškim organizacijam, je, da vse vodilne položaje zavzamejo zaposleni, največkrat strokovnjaki psihosocialne usmeritve, in tako uporabniška iniciativa zamre. O tem nas je s svojo knjigo (On oiir oivn) in s svo- jimi obiski poučila Judi Chamberlin, ki je v ZDA opravila pionirsko delo pri ustanav- ljanju in podpiranju uporabniških organiza- cij s področja duševnega zdravja. Nekatere neuporabniške organizacije so uporabni- kom bolj, druge manj prijazne. Nobena pa ne omogoča resničnega opolnomočenja uporabnikov, v tem smislu, da bi sami dolo- čali cilje in prioritete. Pri nas se beseda em- potve7'inent prcvdi^L kot »krepitev moči«, to pa ne vključuje tudi doseganja ciljev. Kon- kretno lahko rečem, in to potrjuje tudi strokovna literatura (Mosher, Burti 1989), da je prva prioriteta neuporabniških orga- 29 TANJA LAMOVEC nizacij socialna varnost zaposlenih. Uporab- nikom seveda to ni prva prioriteta. Če strnemo razlike med uporabniškimi in neuporabniškimi organizacijami s sta- lišča uporabnikov psihiatrije (in to je po- membno, ker se uporabnikom pogosto do- gaja, da njihovo mnenje nima enake teže kot mnenje nestigmatizirane osebe), lahko re- čemo naslednje. V neuporabniških organi- zacijah strokovnjaki določajo cilje, priori- tete, metode in način dela. Pri tem se včasih posvetujejo z uporabniki, včasih ne. Navad- no prisluhnejo željam uporabnikov v me- jah, ki ne ogrožajo njihove socialne varnosti in finančnega položaja, in raje izberejo tiste možnosti in dejavnosti, ki jim osebno bolj ustrezajo. V uporabniških organizacijah cilje in prioritete določajo uporabniki, ki odločajo tudi o tem, kdo bo tam zaposlen. Glede me- tod in načinov dela se posvetujejo s strokov- njaki in sprejmejo tisto, kar ustreza njim. Uporabniške organizacije tudi težijo k te- mu, da k delu pritegnejo čimveč uporab- nikov. Ker so ti večinoma upokojeni, na- vadno ni mogoča redna zaposlitev, pač pa vodenje posameznih delavnic, usposab- ljanje, študentsko opravljanje prakse itn. Edina slovenska uporabniška organiza- cija za uporabnike psihiatrije je Paradoks. Poleg navedenega je pomen Paradoksa tudi v tem, da lahko naveže partnerske odnose z državo. To avtorica počne prav zdaj. Kot izolirana posameznica, upokojena uporab- nica psihiatrije takega odnosa ne more navezati. To lahko stori le ob podpori sku- pine somišljenikov in si skupaj z njimi pri- zadeva za dosego skupnih ciljev, kar opišemo kot kolektivno zagovorništvo. UPORABNIŠKA ORGANIZACIJA PARADOKS Slovensko društvo za vzajemno pomoč v duševni stiski Paradoks je bilo ustanovljeno leta 1997 in ga je v začetku vodila avtorica. Danes ga vodi sociolog Vinko Zalar, ki je dosegel, de je društvo v poslovnem smislu dovolj trdno in se lahko posveti večjemu vključevanju uporabnikov v delo društva. Prav tako se lahko posvetimo večanju kvalitete storitev in širjenju dejavnosti. Pomembna je tudi večja individualizacija dela v smislu individualnih načrtov za preživljanje prostega časa in njihovega financiranja. Temeljna dejavnost Paradoksa je klub. Odprt je med 9. in 21. uro, v sobotah in nedeljah med 15. in 21. uro. Deluje tudi ob praznikih. V klubu se dnevno srečuje 20 do 30 oseb, v veliki večini uporabnikov in uporabnic psihiatrije (90%), kar je ustrezno razmerje. Podobno je tudi drugod po svetu. Uporabniki namreč želijo navzočnost drugih uporabnikov, ker drugi ne morejo razumeti nekaterih stvari. To ne pomeni getoizacije, saj je izbira prostovoljna, poleg tega pa občasno vabimo zanimive preda- vatelje in skupaj obiskujemo prireditve zunaj Paradoksa. Zaenkrat še ne moremo kriti stroškov za prireditve, kjer je treba pla- čati vstopnino, zato hodimo na sprehode in brezplačna predavanja. Upamo, da nam bo MDDSZ omogočilo tudi obisk drugih dejavnosti in prireditev, ki jih obiskujejo drugi državljani, npr. plavanje v hotelih ob morju ipd. Finančno stanje naših članov večinoma zadostuje le za golo preživetje. Poleg šestih zaposlenih v klubu delujejo tudi prostovoljci. Nekateri so iz vrst uporab- nikov. Prostovoljno delo v društvu je de- javnost, ki jo bomo začeli bolj sistematično razvijati zdaj, ko je vzpostavljena infra- struktura. Za prostovoljce bi radi vpeljali občasne denarne nagrade, ravno toliko, da jim pokažemo, da je njihovo delo nekaj vredno. Da plačilo na simbolični ravni ovrednoti delo, velja za vse ljudi, še bolj pa za uporabnike psihiatrije. Hkrati pa so nekatere oblike dela celo bolj primerne za uporabnike; tedaj govorimo o Dvstniškem zagovorntštvu. Čisto drugače je, če te na domu obišče kdo, ki je v podobni situaciji, kar lahko pomeni tudi začetek prijateljstva, kot pa če to stori oseba, ki je plačana za to. Vedeti moramo, da imajo nekateri uporab- niki stike le še s sorodniki in z osebami, ki so plačane za to. Ta zavest je navadno zelo boleča. Nihče ni vesel, če ve, da se z njim družijo le tisti, ki to počnejo po službeni dolžnosti. V Paradoksu sta vlogi uporabnika in pro- stovoljca zelo fleksibilni. V danem trenutku je lahko kdo uporabnik, v naslednjem 30 UPORABNIŠKA INICIATIVA IN DRŽAVA prostovoljec. V te namene nam je angleška organizacija za duševno zdravje Hamlet Trust, ki je občasno tudi naš financer, omogočila izobraževanje v sosvetovanju, kjer se vlogi sistematično izmenjujeta v desetminutnih presledkih. Seveda so ob- dobja navadno daljša. Večina članov društva lahko več mesecev dela kot prostovoljec, potem pa morda nastopi krajša kriza. Opa- žamo, da se člani dokaj hitro vrnejo iz bolnišnice, če so že prisiljeni tam iskati pomoč. Oseba, ki je v dobrem psihičnem stanju, deluje kot prostovoljka in pomaga drugemu. Ta bo pomagal njej, če se ji bo stanje poslabšalo. Na ta način izvajamo vzajemno pomoč. Ta družbo stane dosti manj kot bolnišnična oskrba, a vedeti mo- ramo, da ni zastonj. Potrebna je infrastruk- tura: najemnina za stanovanje, plače za zaposlene itn. V sodobni družbi se vedno več ljudi zateka po psihosocialno pomoč k strokov- njakom. Vse, kar so nekoč opravljale razšir- jene družine in sosedje, danes opravljajo plačani strokovnjaki. Navadili smo se, da oddamo otroke v vrtec, malo manj so se navadili stari, da jih oddamo v domove. Zdaj se navajamo na plačano pomoč na domu, ki lahko zapolni marsikatero vrzel, a vsega se ne da plačati. Boleče je plačevati komu npr. za to, da se s teboj pogovarja. V tujini so zelo razvite različne oblike samopomoči in vzajemne pomoči, pri nas pa s tem šele začenjamo. Projektno financiranje takih oblik dela ni najustreznejša rešitev. Zgodi se, na primer, da se člani navežejo na člana osebja, ta pa mora oditi, ker so javna dela potekla. Država bi morala najti način za sistematično in zanesljivo financiranje samopomočnih dejavnosti s področja duševnega zdravja. Včasih niso dovolj niti zdravila niti psihološko svetovanje; treba je izgraditi posameznikovo socialno mrežo. Večina članov kluba Paradoks je razme- roma mlada, med 25 in 40 leti, večinoma so upokojeni. Čutijo se odrinjene in potis- njene na rob. Ne najdejo dejavnosti, ki bi smiselno napolnila praznino. Prostovoljno delo v društvu je vsekakor ena od rešitev. Večinoma niso v ospredju socialni proble- mi. Povprečno član dobiva okoli 50.000 tolarjev pokojnine, skupaj z varstvenim dodatkom, in živi s starši, navadno le ma- terjo. Nekateri živijo sami ali v stanovanjski skupini. Temeljni problem je torej bivanj- ska stiska, ki izvira iz pomanjkanja smiselne dejavnosti in obojestranskih medosebnih odnosov, ki jim lahko rečemo tudi prijatelj- stva, kjer se izmenjuje dajanje in prejema- nje. V odnosu do strokovnjaka pa je uporab- nik vedno le prejemnik. Tega se ne zaveda- mo dovolj. Ravno to omogoča uporabniška organizacija. V klubu se navežejo pristni prijateljski stiki med uporabniki psihiatrije, ki so hkrati tudi prostovoljci. V tej smeri ponujamo tudi izobraževanje (npr. za delo v kriznem timu). Tesno sodelujemo s PIC, kamor napoti- mo predvsem osebe, ki imajo pravne pro- bleme, ali pa če se pri problemu prepletata pravni in psihosocialni vidik, kar je najpo- gosteje. Na Paradoksu razvijamo vrstniško zagovorništvo, kolektivno zagovorništvo in samozagovorništvo. Naj povzamem. Para- doks je uporabniška organizacija. Cilje je določila skupina uporabnikov na srečanju, ki ga je financiral Hamlet Trust. Poleg finan- čne podpore, ki je razmeroma majhna, nam daje ta organizacija veliko moralno oporo, pa tudi edukacijo. Ko smo ugotovili, da upo- rabniki, ki so bili na voljo, niso ustrezali za mesto predsednika, saj smo padali iz krize v krizo, smo za to funkcijo izvolili Vinka Zalarja, ki je upravičil naša pričakovanja. Dobro se spozna na organizacijo dela in finančne vidike. O načinih dela, prioritetah in metodah pa se dogovarjamo na sestankih izvršnega odbora in posvetujemo s strokov- njaki z različnih področij. Izvršni odbor se sestoji izključno iz uporabnikov in upo- rabnic. Podobna organizacija v evropskem me- rilu je »Mreža uporabnikov, bivših uporab- nikov in preživelih«, ki vključuje večino evropskih dežel in katere član je tudi Para- doks. Evropska mreža ima svoj sedež v Utrechtu. Od njih smo se naučili nekaterih osnovnih načel delovanja. VRSTNIŠKO ZAGOVORNIŠTVO Zagovornik je oseba, ki nam stoji ob strani, na katero se lahko opremo. Ne dela stvari 31 TANJA LAMOVEC namesto nas, temveč skupaj z nami. Z drugimi besedami, daje nam oporo s svojo naklonjenostjo, izkušnjami in konkretno pomočjo pri delu ali doseganju cilja. Vrstniško zagovorništvo izvaja oseba s podobnimi izkušnjami, v našem primeru uporabnik ali uporabnica psihiatrije. Vrst- niško zagovorništvo je potencialno vzajem- no, čeprav to ni pogoj, tako kot je pri pri- jateljstvu. Osnova za pomoč vrstniku je ob- čutek solidarnosti, ki se razvije ob številnih sorodnih izkušnjah. Občutek solidarnosti je tudi tisto, kar človeku pomaga prerasti občutek izoliranosti in zavrženosti. Med uporabniki psihiatrije se razvije nekakšna subkultura s standardnimi temami pogo- vora in včasih tudi podobnimi vrednotami. Vrednote uporabnikov se navadno obliku- jejo okoli zavodov ali društev, kjer sodelu- jejo. Tako npr. nekateri uporabniki prise- gajo na psihiatrijo in poskušajo tam najti rešitev za svoje probleme, drugi pa želijo oblikovati svoje življenje sami in skupaj s somislečimi. Solidarnost najbolje vidimo ob naravnih katastrofah. Ko sem nekoč živela v bloku in je bil potres, smo se vsi zbrali na zelenici in se začeli spontano pogovarjati. Ko je nevarnost minila, se s temi ljudmi nisem več pogovarjala. Hospitalizacija v duševni bol- nišnici je za vsakogar katastrofa. Nevarnost katastrofe tu nikoli ne mine, zato je tudi solidarnost, seveda znotraj pričakovanih meja, trdna oporna točka. SOCIALNA MREŽA Z izrazom »socialna mreža« opredelimo ljudi, na katere se lahko posameznik obrne po nasvet, podporo, družbo. Za uporabnike psihiatrije je značilno, da imajo zelo ozko socialno mrežo, seveda pa so tudi izjeme. Zveze znotraj socialne mreže so lahko obo- jestranske, vzajemne, ali pa le enostranske. Primer enostranskih vezi so uporabniki, ki skoraj izključno kontaktirajo le s strokovnja- ki - psihiatri, psihologi, socialnimi delavci itn. Enostranskost je v tem, da se noben od teh strokovnjakov ne bo obrnil po pomoč na uporabnika. S sistematičnim izgrajevanjem socialnih mrež za posamezne uporabnike psihiatrije seje začel leta 1993 (do 1995) ukvarjati Igor Spreizer (tudi sam uporabnik) v okviru Kluba Altre. Bil je nosilec projekta, ki ga je financiralo MDDSZ in je animiral člane kluba, da so se začeli sestajati ob določenih urah. Organiziral je obiske prireditev, piknikov, počitnikovanj in potovanj doma in v tujini. Potem je ministrstvo nehalo finančno podpirati projekt in se je začel nosilec ukvarjati z drugimi stvarmi. Tedaj očitno še ni bilo dovolj razumevanja za pomen tovrstnega dela. Drug podoben poskus je začela Irena Movrin in sicer leta 1996 v okviru Šenta, ko je njihov klub začasno izgubil prostore. Tudi sama je uporabnica in je organizirala sestajanje članov bivšega kluba v javnih prostorih, kot so npr. KUD France Prešeren ipd. Zelo uspešna je pri pridobivanju brez- plačnih vstopnic za skupni ogled gledališča, kina, koncertov in razstav, pa tudi plavanja. Še vedno se sestajajo vsak dan. Skupina ima 50 članov, redno pa jih prihaja 3-10. Na ta način je odgovorila na več potreb uporabnikov. Po eni strani so lahko sklepali prijateljstva in razširili svoje socialne mreže. Poskrbela je tudi za smiselno preživljanje časa. Zainteresirani uporabniki dobijo eno- mesečni spored, kje in kdaj se bodo sestali. Večina sestankov je v dopoldanskih urah, ki so za mnoge uporabnike najbolj kritične, saj nimajo kaj početi. V začetku se je doga- jalo, da je na sestanek kdaj prišla čisto sama, z vztrajnim spodbujanjem pa je dosegla, da ljudje čutijo pripadnost njeni socialni mre- ži. Financirajo delno Šent, delno p^Hanilet Trust. Hamlet Trust vodijo izkušeni strokov- njaki, ki poznajo razmere v deželah bivšega komunizma, zato dodelitev denarja vedno pomeni tudi priznanje kvalitete. Na Paradoksu že od vsega začetka (1987) deluje projekt Samozagovorništvo, ki ga vodi avtorica in ga je sofinanciralo MDDSZ. Je sestavni del dejavnosti Kluba, ki ga vodi Vinko Zalar. Samozagovorništvo se odvija na različne načine. Eden od njih je spod- bujanje uporabnikov, da prikažejo temo, ki jih zanima. Vedno pogosteje se dogaja, da kateri od uporabnikov vnaprej pripravi predstavitev, nato pa vodi diskusijo. Včasih vodim sama in omogočim udeležencem, da 32 UPORABNIŠKA INICIATIVA IN DRŽAVA povejo svoje mnenje ali svoje izkušnje. Delavnica samozagovorništva je namenjena učenju govorjenja v skupini. V začetku so mnogi izbrali možnost, da le poslušajo, zdaj pa hočejo govoriti prav vsi. Strah pred nastopom pred skupino je torej premagan. Druga faza je učenje veščin asertivnosti. V tem pogledu se povezujemo s strokovnja- kinjo, ki vodi tovrstne tečaje, ter vanje vključujemo uporabnike, ki jih to zanima. Zanimanje je zelo veliko, zato bomo izvajal- ko povabili, naj trening asertivnosti izvede tudi v prostorih Paradoksa. Klub Paradoks je osnova za razvijanje so- cialne mreže njegovih uporabnikov. Ljudje se tam spoznajo, si izmenjajo telefonske številke in začnejo klicati drug drugega. Potem se začnejo obiskovati na domu in načrtovati še druge dejavnosti. V teku je manjša raziskava o socialni mreži uporab- nikov in uporabnic Paradoksa. Raziskava bo pokazala, kateri uporabniki imajo preozko socialno mrežo, in tu bomo vključili vrstniško zagovorništvo. Sistema- tično bomo navezovali stike s tistimi, ki so morda preveč izolirani, a si želijo stikov. Na podoben način bomo pozneje pomagali tudi pri navezovanju partnerskih stikov. Potrebna pa je finančna podpora. Prav tako bomo sistematično kontaktirali tiste, ki so najprej hodili na Paradoks, potem pa le še redko. Za tako delo je bolje, da ga opravlja vrstnik kot pa plačan uslužbenec. S tem mislim predvsem telefonske klice in obiske na domu. Slednje v precejšni meri opravlja Igor Uhan, ki pa je že ustanovil svoje dru- štvo Mir sreče. To je prvo tovrstno društvo, ki je izšlo iz Paradoksa in se usmerja k raz- Učnim oblikam alternativnega zdravljenja. Vrstniško zagovorništv^o je koristno tudi v primerih, ko uporabnik odklanja psihia- trično pomoč. Navadno lahko na ta način dosežemo, da uporabnik s pomočjo obisko- valca dobi in tudi vzame zdravila, ki jih po- trebuje. Na ta način lahko preprečimo mar- sikatero hospitalizacijo. Iniciativa vrstnikov lahko olajša prve korake pri navezovanju socialnih stikov oseb, ki ostajajo doma, ker se bojijo zavrnitve ali pa tega, da so v klubu nezaželeni. Vse to kaže na dejst\'o, da je sa- mopodoba mnogih uporabnikov psihiatrije tako porazna, da čutijo, kot da motijo druge. tudi tedaj, ko nihče drug ne misli tako. Delno je to izraz nemoči zaradi motenj, delno pa odnosa do uporabnikov, ki se je uveljavil v bolnišnicah. Osebe, ki nimajo dovolj socialnih stikov, imajo več recidivov kot tiste z razvejano socialno mrežo. Razvija- nje socialne mreže je torej eden od preven- tivnih ukrepov, ki lahko človeka obvaruje pred psihozo. Tudi v različnih manjših krajih Slovenije nastajajo manjše skupine uporabnikov psihiatrije, ki temeljijo na samopomoči. Take skupine so Vezi (Sežana), Mavrica (Žalec), Breza (Postojna), o nekaterih pa nimam podatkov. Te skupine še niso organizirane v društvo, po pravilu pa jih podpira lokalni center za socialno delo. Nekatere imajo tudi klubske prostore v okviru centra. To je ključno. Treba bi bilo podpreti uporabniško iniciativo in za začetek zagotoviti prostor. Primer Irene Movrin, ki je po razpadu kluba še naprej obdržala skupino s sestajanjem na javnih mestih, je prej izjema kot pravilo. Tudi to se verjetno ne bi posrečilo, če skupina ne bi že prej navezala medsebojnih vezi. Za uspešno vrstniško zagovorništvo je potrebna tudi ustrezna edukacija. Za Para- doks jo delno zagotavlja//am/e? Trust, del- no pa avtorica sama. Potrebovali bi sredstva za poglobljene seminarje, ki bi vključevali večdnevno bivanje. KOLEKTIVNO ZAGOVORNIŠTVO Kolektivno zagovorništvo navadno izhaja iz vrstniškega zagovorništva. Razlika je v tem, da slednje vključuje pomoč le eni osebi in je namenjeno prav njej. Kolektivno zago- vorništvo pa po eni strani vključuje več ljudi (uporabnikov psihiatrije in simpatizerjev), po drugi strani pa se zavzema za skupen cilj. Tu ni gonilna sila le solidarnost, temveč lastni interes. To je poskus spreminjati do- ločene vidike družbene realnosti. Kolektiv- no zagovorništvo je tisto, ki se v okviru uporabniške organizacije zavzema za to, da postane enakovreden partner državi. Tako si lahko npr. zamislimo skupino, ki se gre v bolnišnico Polje pogajat, da bi uporabniki na sprejemnem (zaprtem) oddelku imeli 33 TANJA LAMOVEC pravico uporabljati telefon. To smo v okviru Altre pred leti že poskusili, a nismo uspeli. Uporabnik na zaprtem oddelku v Polju je odrezan od sveta. Poskusili bomo znova. To ne stane nič. Uspeli pa bomo le, če bomo imeli podporo države. Pri kolektivnem zagovorništvu je vedno v ospredju konkretna akcija, usmerjena k cilju, za katerega si prizadeva več ljudi. Kolektivno zagovorništvo ne stane dosti. Prvi pogoj pa je razvito vrstniško zagovor- ništvo in prostor za srečevanje. Pa seveda edukacija. SAMOZAGOVORNIŠTVO Samozagovorništvo se navadno rodi iz so- delovanja pri kolektivnem zagovorništvu in je njegova najvišja oblika. Samozagovor- ništvo pomeni, da človek zahteva sam zase kakšne specifične pravice ali želi doseči kakšen osebni cilj. Izkušnje iz tujine kažejo, da je samozagovorništvo uporabnikov psi- hiatrije mogoče le, če je v ozadju močna uporabniška organizacija. Posameznik, ki je stigmatiziran, lahko v svojem imenu zahte- va kaj le, če ve, da za njim stoji skupina oseb, ki so ga pripravljene podpreti. V tem smislu je kolektivno zagovorništvo le vaja v samo- zagovorništvu. Dejanske in občutne nemo- či uporabnika psihiatrije navadno ne razu- mejo prav. Pogosto slišim: »Zakaj pa se ne potegne za svoje pravice?« ali pa: »Prav nič ne stori, da bi se njegovo stanje izboljšalo.« Takih oseb, tudi brez izkušenj hospitali- zacije, je veliko. Ljudje se čutijo ustrahovane ali pa ne vidijo smisla v tem, da se pritožijo. Mnogi so poskusili, uspeha pa ni bilo. Samo- zagovorništvo ni lahko. Treba se ga je na- učiti in imeti za oporo vplivne ljudi. Pri učenju samozagovorništva opazimo določljive faze. Najprej je treba premagati glas malodušja, ki nam pravi: »Saj ne morem ničesar spremeniti.« Potem je treba spo- znati, kaj nas pri doseganju cilja še ovira. In še pozneje nastopi tretja faza, ko se je treba naučiti asertivnosti. Vključuje specifične veščine, ki se jih učimo npr. ob igranju vlog, z vživljanjem v različne situacije itn. Mnogi uporabniki Paradoksa so že uspe- šno končali trening asertivnosti, ki ga prireja Krizni center za mlade. Ta trening je manj zahteven od običajnih in zato zelo primeren za uporabnike psihiatrije, ki so nad njim navdušeni. Želeli bi organizirati tak trening na Paradoksu še za one, ki se ga niso udeležili. To so večinoma tisti, ki bi naj- bolj potrebovali trening. Morda se ga bodo udeležili, če se bo odvijal na mestu, kamor so navajeni hoditi. Tudi za uporabnike, ki so se udeležili treninga, je koristno, da svoje znanje obnovijo in nadgradijo. Po konča- nem treningu bodo v delavnici Paradoksa spremljali osebe, ki bodo končale trening, in jih spodbujali, da uporabijo znanje v vsakdanjem življenju. Tudi ta faza ne poteka avtomatično. Prenos osvojenega znanja v vsakdanje življenje zahteva še zlasti veliko pozornosti. Že od začetka imamo na Paradoksu sku- pino za samozagovorništvo. V njej se po- govarjamo o najrazličnejših temah, ki jih predlagajo uporabniki. Začeli smo spodbu- jati uporabnike, naj sami pripravijo pro- gram. Prva tovrstna tema je bila ravno pri- kaz treninga asertivnosti. Teme izberemo za mesec vnaprej in program razpošljemo kot sestavni del obvestil. Udeleženci skupine govorijo o lastnih izkušnjah v zvezi s temo. Na ta način se naučijo, da so njihove izkušnje pomembne in da je o njih vredno govoriti. S tem pa naredimo le prvi korak. Samozagovorništvo vključuje verbalne spretnosti, vendar je veliko več kot le to. Asertivnost in obvladovanje socialnih ve- ščin sta le dva od sestavnih delov samozago- vorništva. Naslednja pomembna sestavina je osebna samostojnost. Učenje samostoj- nosti je pri mnogih uporabnikih psihiatrije zelo pomembno, hkrati pa zelo dolgotraj- no. Osebe, ki dalj časa preživijo v duševni bolnišnici, se navzamejo hospitalizma, saj jim vse prinesejo pred nos. Kosila so sku- hana in pižame so oprane, z denarjem pa tudi nimajo opraviti več kot toliko. Če ga že dobijo, ga takoj zapravijo v bifeju ali bru- narici. Ta naravnanost vztraja tudi potem, ko človek zapusti bolnišnico. Kako ravnati z vsemi temi stvarmi, se mora naučiti na novo. Tudi uporabniki, ki živijo s starši, niso v dosti boljšem položaju. Starši pogosto kuhajo in perejo zanje ter jim sproti dajejo 34 UPORABNIŠKA INICIATIVA IN DRŽAVA majhne vsote denarja. Na ta način se nikoli ne naučijo samostojnosti. Večkrat se zgodi, da starši celo zavračajo poskuse uporab- nika, da bi sam kaj naredil doma, npr. skuhal kosilo. Ni vedno tako, a v desetletnih izku- šnjah dela z uporabniki sem ugotovila, da starši zelo pogosto zavirajo osamosvojitev uporabnikov, čeprav navadno govorijo dru- gače in se ne zavedajo, da delujejo zavira- joče. Tako npr. rečejo: »Kar daj, skuhaj ko- silo, a sam veš, da se ti vedno prismodi.« Na ta način utrjujejo uporabnikovo podobo o sebi kot o neuporabni in nekoristni osebi. Rezultat je, da se uporabnik ni več zmožen vključiti v vsakdanje delo, tudi potem, če starši npr. zaradi starosti ne zmorejo več. In tako uporabnik prej ali slej pristane v enem od socialnih zavodov. Uporabniki niso leni, čeprav je včasih videti tako. Tudi znajo marsikaj, a tega nimajo kje uporabiti. Poloti se jih stanje, ki ga v psihologiji imenujemo naučena ne- moč. V temelju gre za neugodno samopo- dobo. Nobeni tečaji za izboljšanje samo- podobe pri uporabniku psihiatrije ne bodo imeli učinka, dokler ne dobi realne možno- sti, da pokaže, kaj zna. Šele na tej podlagi, na podlagi dejanskih izkušenj je mogoče graditi ustreznejšo samopodobo. Kuhanje je spretnost, ki po navedbah v tuji strokovni literaturi odloča, ali bo po- sameznik ostal v skupnosti ali bo preživel ostanek življenja v zavodu. Seveda ni znanje kuhanja tisto, kar je odločilno, gre le za korelativno povezavo. A dejstvo je, da si povprečen uporabnik ne more privoščiti vsak dan kosila v gostilni. Pa tudi to ni bi- stveno. Bistvena je pripravljenost za učenje samostojnosti, odločitev posameznika, da bo sam skrbel zase. Če bo pri tem potre- boval pomoč, nič zato. Kot sestavni del učenja samostojnosti bomo v okviru projekta samozagovorništvo vpeljali skupinsko nabavljanje in pripravo hrane, kjer bodo ključno vlogo prevzeli uporabniki. Nekaj tega se je že začelo spon- tano dogajati, tako da pričakujemo dober odziv. Enkrat na dan bomo skuhali topel obrok, ki bo brezplačen. Upamo, da nam bo MDDSZ to omogočilo. Da obroke kuhajo uporabniki, sem videla na številnih tujih organizacijah duševnega zdravja v skupno- sti, med drugim v Moadom Shalotn v Izraelu in v Starlight Club v ZDA. Prednosti priprave hrane v klubu je še več. Mnogi uporabniki, ki živijo sami, pri- našajo v klub sendviče. Človeku je včasih zelo odveč skuhati kosilo le zase. Topel ob- rok je temeljna zdravstvena preventiva. Uporabniki Paradoksa ne stradajo, a njihova prehrana je vse prej kot optimalna. Mnogi niso vešči ravnanja z denarjem in njihova prioriteta navadno ni hrana. Pri nakupo- vanju hrane za klub se bodo morda nekateri tega vsaj delno naučili. A ravnanje z denar- jem je poglavje zase in bomo v zvezi s tem z vsemi zainteresiranimi naredili indivi- dualni načrt in spremljali njegovo izvajanje. Tudi to dejavnost bo moral kdo financirati. Tretja prednost pri skupni nabavi in pri- pravi hrane je navajanje na delo v skupini. Kuhanje je razmeroma ustvarjalno delo in zahteva koordinacijo vseh sodelujočih. Zato je izrazito primerno za uporabnike psihia- trije, ki ne zdržijo pri monotonih in dolgo- časnih opravilih. Pripravljanje hrane smo preizkusili že v Altri in se je dobro obneslo, zataknilo pa se je pri denarju, potem pa je Altra izgubila še klubske prostore. Plače- vanje obrokov, pa čeprav po zelo nizki ceni, se je izkazalo kot vir konfliktov, ker ni bilo jasno, kdo je dovolj reven, da bi imel brez- plačen obrok. Sodobna težnja v razvitih državah je, da gre čimveč denarja neposredno za zadovo- ljevanje potreb uporabnika (ne za najem prostorov in plačo zaposlenih). Prav tako ne dajemo denarja uporabnikom v roko. Želimo vpeljati dejavnosti, ki bodo brez- plačno na voljo uporabnikom psihiatrije; to so strokovne storitve (izdelava indivi- dualnih načrtov), pripravljanje hrane, izleti na morje s plavanjem itn. V okvir indivi- dualnih načrtov sodijo poleg ravnanja z denarjem tudi ravnanje s časom, reševanje konfliktov v družini, določanje ciljev v življenju itn. Individualni načrt navadno okvirno naredimo za eno leto, hkrati pa sproti naredimo tudi enotedenski ali eno- mesečni načrt in spremljamo njegovo izva- janje. Tu je potrebna udeležba strokovnjaka. 35 TANTA LAMOVEC SKLEP Sklenemo lahko, da so vse oblike zagovor- ništva nujne, kadar imamo deprivilegirano skupino v odnosu do ustave ali sistema, kakršen je država. Če želimo z njo vzpo- staviti partnerski odnos, je nujno potrebno, da imamo uporabniško organizacijo, kakr- šna je Paradoks. Vse oblike zagovorništva so namenjene temu, da bo posameznik nekoč zmožen samozagovorništva, v državi, ki mu bo omogočila polno opolnomočenje. K temu stremimo, a vemo, da se napreduje korak za korakom. Nekaj korakov smo že storili, več kot toliko brez finančne in moralne podpore države (zakonodaja o duševnem zdravju) ne moremo. Nismo še enakovredni partnerji. Literatura Chamberi.in, J. (1988), On o«row';7. London: Mind. MosHHR, L.R., BuRTi, L. (1989), Community mental health: Principles and pracUce. New York: Norton. 36