IX. tečaj. V Gorici, 1889. Odpustki in pobožnosti meseca novembra. (- A. -) Navadne pogodbe za popolni odpustek so : spoved, obhajilo in v cerkvi moliti po namenu svetega očeta. 1. novembra popolni odpustek podeljen udom bratovščine presvetega rožnega venca in udom živega rožnega venca. P. O. (popolni odpustek) podeljen udom bratovščine presvetega Serca Jezusovega, ta dan, ali pa prihodnjo nedeljo in še enkrat v mesecu keterikoli dan. P. O. za ude „vednega češčenja presvetega Rešnjega Telesa11. 2. novembra P. O. podeljen udom bratovščine presvetega Rešnjega Telesa. 3. novembra P. O. podeljen udom bratovščine rožnega venca, Perva nedelja v mesecu ; glede teh odpustkov glej drugi zvezek 9. tečaja. 12. novembra P. O. za vse v frančiškanskih cerkvah. 13. novembra P. O. za ude bratovščine presv. Rešnjega Telesa. 17. novembra P. O. za ude bratovščine presv. Rešnjega Telesa. 18. novembra P. O. za ude živega rožnega venca. 19. novembra P. O. za vse v frančiškanskih cerkvah; vesoljna odveza za ude tretjega reda. 66 21. novembra P. O. za ude bratovščine presv. rožnega venca in za ude živega rožnega venca. 26. 28. in 29. novembra P. O. v frančiškanskih cerkvah za vse. P. O. podeljen udom tretjega reda, keder se zbero k mesečni pridigi in enkrat v mesecu tisti dan, keder je keteremu ljubo. P. O. podeljen udom bratovščine presvetega Rešnjega Telesa, ko imajo mesečno skupščino, ako so pri maši in nauku, keder deržijo mesečno uro češčenja in enkrat keterikoli dan v mesecu. Lepa in pa tudi koristna navada, da molijo kristijani za verne duše v vicah pri večernem zvonjenju, se je pri nas še ohranila. Da bi se ta navada če dalje bolj širila, so papeži za njo vže davno podelili odpustke. Sto dni odpustka prejme, gdor kleče moli 129. psalem „Iz globočine11 (ta psalem najdeš v „Nebeški hrani11 2 del stran 424) ali pa „Oče naš“ in „Češčena Marija11 s pristavkom : „Večni mir in pokoj daj jim, o Gospod ! In večna luč naj jim sveti! Naj počivajo v miru. Amen 11 Gdor moli tako vsak večer skozi celo leto, se more vdeležiti še popolnega odpustka enkrat v letu, keterikoli dan, ako opravi spoved, prejme sveto obhajilo in moli po namenu svetega očeta 1). Ako se želiš vdeleževati naštetih odpustkov, moli eno ali drugo imenovanih molitev kleče eno uro potem, ko se je noč naredila. V Rimu in po Goriškem zvoni za duše v vicah ravno eno uro po avemariji. Papež Pij VTTT so določili 2), da se verni takih krajev, kjer ne zvoni za duše v vicah, vdeležijo imenovanih odpustkov, ako eno ali drugo dotičnih molitev zmolijo eno uro potem, ko se je napravil večer. Tako naj molijo, ako se hočejo vdeleževati odpustkov, tudi tara. kjer sicer zvonijo za duše v vicah, pa prej ali poznej. Tako so določili Pij IX. 18. jul. 1877. 1) Clemens XII. breve: Coelestes Eclae thesauros 11. Aug. 1736. 2) 18. Mart. 1781. Primeri : Acta Ordinis M norum an. IV. — P. J. Sajevic S. J. Odpustki ; P. Beringer S. J. : Die Ablasse 1887. — Der Marien - Psalter 1888. — 67 — v Življenje svetega Lovrenca Brindiškega. III. poglavje. Mašnik in pridigar, učenik bogoslovja, g v a r-dijan, provincijalj in generaljni definitor. 1. Videli smo s kolikim vspehom je Lovrenec oznanjeval božjo besedo v Benetkah. Mnogo njegovih poslušavcev je seréno želelo, da bi bil posvečen v mašnika ; potem bi si ga mogli kot spovednika izvoliti za svojega dušnega vodnika. Zato so prosili predstojnike, naj dobé iz Rima privoljenje, da se sme Lovrenec posvetiti v mašnika, preden dopolni leta, ki jili zahteva sv. cerkev. Pa vse prošnje so bile brez vspeha. Njegovi predstojniki so le predobro poznali veliko ponižnost Lovrenčevo ; zato ga tudi niso hoteli siliti, naj pred časom prejme mašniško posvečenje, ketero so vedeli, da bo le iz pokorščine sprejel, ko stopi v postavna leta. Kazal je namreč svojim prednikom na zgled sv. Frančiška, ki se je imel za nevrednega, da bi bil sprejel sveto pa tudi strašno službo mašnika. Ko so ga pa opomnili, da je bil sv. Frančišek Serafinski pripravljen pokoren biti tudi novincu, ke bi mu ga postavili za predstojnika, menil je, da mona tudi v tem posnemati njegov zgled. Zato se je tudi ponižno vdal željam svojih predstojnikov ; saj je dobro vedel, da je njih dolžnost voditi ga Z molitvijo, postom in drugimi spokornimi deli se je v tihi samoti pripravljal na posvečenje. Preživel je te dni v tistem tesnem združenji z Bogom, ki daje mašniku vspeh, da more s pridom opravljati svojo težko in odgovorno službo. Od kar je bil mašnik. so njegove pridige še veči vspeh imele. Predniki so ga poklicali v Verono, da bi imel v stolni cerkvi postne pridige. Dobro so imeli še v spominu pobožnega Novinca. Brez števila ljudi iz raznih stanov je v tem času pripeljal zopet na pot čednosti. Najbolj zastareli grešniki so na hjegovo besedo dali slovo grešnemu življenju in za naprej živeli Prav spokorno in spodbudno. Tudi mesto Padova je hotelo biti deležno blagoslova, kete-rega je Lovrenec povsod širil. Tam, kaker tudi po druzih laških šestili, je pridobil mnogo sere za svojega Gospoda in Zveličarja, — 68 — keterega nauke je s toliko gorečnostjo in tako čudovitim vspe-hom oznanjeval. Se bolj očevidno je Bog blagoslovil pridige našega pobožnega mašnika v Paviji. V tem času je bilo v Paviji sloveče vseučilišče, ki je iz vseh krajev vabilo mnogo mladeničev v mesto. Ali žalibog večina mladeničev je živela zelo razuzdano. V pohujšanje so bili vsemu mestu. Zastonj so se trudili učeniki, da bi postavili jez temu zlu z dobrim zgledom in natančnim ispolnjevanjem svojih dolžnosti. Ves njih trud ni obrodil zaželenega sadii Dà, razuzdanost mladeničev je bila tolika, da vestni starisi niso mogli pustiti svojih hčeri niti za trenotek iz pred oči. V vse hiše, kjer so še čednost čislali, so bila vrata zaper-ta tem malopridnežem Zakaj ob tistem času pregreha še ni vživala pravice, ki jo ima dandanašnji, da se namreč po mestih očitno varuje in pospešuje. Zaupaje na pomoč njega, ki more v trenotku Savla spreo-berniti v Pavla, so šli neketeri k pobožnemu kapucinu patru Lovrencu in mu razložili z zgovornimi besedami strašno pohujšanje, ki se po mestu godi. Pobožni redovnik se je milo jokal, ko je to slišal. Svoje poste, spokorna dela in molitve je podvojil, da bi sprosil milosti z nebes in Bog je vslišal njegovo molitev. Sè svojo krotkostjo in ljubeznjivostjo si je z božjo pomočjo vmel pridobiti serca in zaupanje teh mladih lahkoživcev. Kaker hitro pa jih je pridobil, stavil jim je tako živo pred oči ostudnost pregrehe in pa lepoto čednosti, da se jih je veliko spreobernilo in ostro božjo pravičnost potolažilo sè solzami pravega kesanja in pokore. Na enkrat se je pričelo mej mladino popolnoma drugo življenje. Oni mladeniči, ki so bili že pred neketerimi dnevi sè svojo razuzdanostjo in prederznostjo v pohujšanje vsemu mestu, postali so sè svojim lepim vedenjem in krepostnim življenjem vsem zgled. —* Kot dušni vodnik, od Boga razsvetljen, si je prizadeval, da pregreho zaduši v korenini. Zato je prepovedal vse shode in družbe; tudi one, ketere svetuje hudobni duh s pretvezo, zapeljivec si mora prizadeti, da zapeljano osebo pripelje zopet na pot čednosti-Lovrenec pa jim je rekel : »Ogibajte se tistih oseb ! Najlepši nauk, ki ga morete dati deležuicam vaših zmot in pregreh, je pobožno kerščansko življenje ; in ta zgled bo toliko bolj koristil, kolikor bolj od daleč bo svetil.“ Mnogo mladeničev je zapustilo svet in stopilo v red, da se popolnoma darujejo Bogu. Drugi so bili sè svojim pobožnim živ- — 69 — ljenjera v spodbudo svojim tovarišem in drugim. Vse to je jako blagodejno vplivalo na prebivavce mesta Pavije. V vseh stanovih se je kazala neka gorečnost do čednosti in kerščanskega pobožnega življenja. Hitro se je razširila vest, kako se je spremenila nravnost v tako razvpitem mestu. Izvedel je to tudi papež Klement VIII.. ki je tedaj vladal sv. cerkev. Ravno ob tem času je papež iskal moža, ki bi bil zmožen spreobračati jude. Menil je, da bo za to najsposobnejši Lovrenec, ker je popolnoma umel hebrejski jezik in sv. pismo. Tudi je ves gorel za čast božjo, zato se ne bo zmenil za zapreke, ki mu jih bodo stavili terdovratni ljudje. Na papeževo povelje je šel Lovrenec v Rim. Sprejeli so ga prav ljubeznjivo in spoštljivo. Sv. oče mu je natanko razodel svoje načerte v tej zadevi, in ponižni Lovrenec je menil, da sam Jezus Kristus k njemu govori po ustih svojega vidnega namestnika na zemlji. Na grobu sv. Petra in Pavla je v goreči molitvi priporočil izročeno mu opravilo njiju varstvu in priprošnji. Potem se je odpravil na delo, da zverši željo papeža, ki je po zgledu svojih prednikov obernil svoje oči tudi na te zgubljene, terdovratne ovčice. In res, kaker je bilo vže omenjeno, ni bilo bolj sposobnega moža za to težavno opravilo, kaker je bil Lovrenec. Temeljito je znal sveto pismo, govoril gladko hebrejski, sirski in kaljdejski jezik, in s temi vednostmi združeval vse lastnosti, ki so potrebne apostoljskemu misijonarju. Zato pa je imel njegov trud tudi najboljši vspeh. Vedno krotkega in poterpežljivega ni razjezila judovska terdovratnost ; tudi jim ni očital ničeser s hudimi besedami, vedno je bil ljubeznjiv do njih. Imenoval jih je svoje brate in prijatelje. Njih pazljivost je skušal ohraniti z mičnimi povestmi, ketere je vpletal mej učenje. Ko je pridobil njih pazljivost, skušal je pridobiti tudi njih zaupanje. Razložil jim je, da išče le njih sreče. Saj je ves namen njegovega truda le zveličanje njih duš in pa čast božja. Potem jim je razlagal prerokovanja sv. pisma in dokazal, da so se vsa ta prerokovanja spolnila v Jezusu Kristusu, ki je po prerokih iu očakih napovedani mesija in pravi sin božji. Vse to jim je tako temeljito in bistroumno dokazal, da je v teku njegovega triletnega delovanja mnogo judov spoznalo svojo zmoto in se dalo kerstiti. Da bi jih tem lažje prepričal, rabil je na pridižnici sv. pismo v hebrejskem jeziku pisano. Prebral je dotični odstavek po hebrejski, potem ga pa razložil, da so ga tudi manj učeni umeli, — 70 — To njegovo razlaganje je bilo tako temeljito in jasno, njegov govor tako cist in pravilen, da so se celo rabini čudili, kako se je mogel tujec njih jezika tako gladko naučiti in kako more tako dobro razumeti njih pisavce. Enak vspeli kaker v Rimu je imel tudi v Ferari, kjer je papež sam hodil k njegovim piidigam. Očitno je rekel, da mn je jako žal, ker mu v Rimu obilna opravila niso dopuščala hoditi poslušat pridige p. Lovrenca. Potem je pridigoval nevtrud-ljivi kapucin v Mantovi, Padovi, Veroni in Benetkah. Povsod je pripeljal mnogo judov v naročje sv. katoliške cerkve. Rabini so škripali sè zobmi, ker so se praznile njih sinagoge, in vender so morali spoštovati služabnika božjega. Najbolj nesterpljivi so bili rabini v Benetkah. Sklenili so vmoriti moža, čiger pridige so jim delale toliko preglavice. Pa Bog, ki je svojega služabnika odločil še za imenitniše reči, varoval ga je v vseh nevarnostih, keter3 so mu stavili sovražniki. Ko je nekaj časa pozneje prišel Lovrenec v mesto Kazale (Casale), prosil ga je škof. naj tam pridiguje. Rad je storil to. Škofu je bila pridiga tako všeč, da ga je prosil, naj ima nauk tudi za jude, keterih je bilo mnogo v mestu. Škof in mestni predstojnik sta vki enila vse potrebno ; določili so dan in uro in zbrali skupaj vse v mestu bivajoče jude. Da bi ne bilo kakega nereda, peljali so može pod vojaškim varstvom v cerkev, judinje pa so spremile noter pobožne žene. Prijaznost in pa skerb, ki so jo skazovali tem nesrečnim, tedaj sploh zaničevanim ljudem, ste veliko pripomogli, da so odložili sovraštvo do kerščanstva in postali dovzetni za nauk, katerega poslušati so bili prisiljeni. Jako sta bila judom vže všeč red in edinost, ki sta vladala v zboru. Še bolj pa jih je presunil pogled slavnega moža, ki jim je govoril Prijaznost in miloba mu je odsevala z obličja, v vsem njegovem vedenji se je kazala krotkost Jel jim je razlagati, da zastonj pričakujejo obljubljenega mesija, ker je vže prišel in sicer ob času, ki so ga napovedali preroki, keterih prerokovanje imajo vsi v rokah. Dokazal jim je, da so se spolnila vsa ta prerokovanja do pičice v Jezusu Kristusu. Vse to jim je razkladal tako jasno, bistroumno in učeno, da so morali celo rabini pripo-znati, da jih daleč presega v učenosti. To pripoznanje ni ostalo skrito ; zato je veliko judov sprejelo kerščansko vero. Kaker po Laškem, tako je tudi z velikim vspehom pridigoval judom v Pragi, Monakovem in drugih mestih po Nemškem — 71 — ko se je v teh deželah mudil zavoljo važnih opravkov. Ti vspehi nas bodo manj iznenadili, če se spomnimo na to. kar je bilo vže povedano o njegovih zmožnostih, njegovi učenosti in posebno o njegovnm znanji sv. pisma. Ko se je nekega dne pogovarjal z nekim svojim tovarišem o darovih in milostih, ketere mu je Bog vedno skazoval, rekel je, da si upa na pamet spisati sv. pismo v hebrejskem jeziku, ke bi se zgubilo. To bi se nam zdelo prenapeto, ke ne bi po- znali njegove globoke ponižnosti in ne vedeli, da se je imel posebni Marijini milosti zahvaliti za toliko znanje, kaker je pogostokrat sam rekel. Ko se je namreč začel učiti hebrejski jezik, prosil je poln zaupanja preblaženo devico, naj mu pomaga premagati vse zapreke in težave. Preblažena devica, ketero imenuje sv. Bernard posredovavko božjih milosti, je vslišala njegovo prošnjo. Posilil ga je lahak spanec, in ko se je prebudil, znal je popolnoma hebrejski jezik. Najpervo je rabil ta čeznatorni dar v to, da je razlagal svojim bratom sv. pismo. Če tudi je namreč sam čutil, precej ko je doveršil šole, posebno nagnjenje do oznanjevanja božje besede, vender so ga predstojniki postavili za učenika bogoslovja v Benetkah. 2. Lovrenec je učenje pričel s tem, da je iz svoje šole odpravil tiste modroslovske prepire, ki vznemirjajo in razdvojujejo serca. Sovražil je vsaki prepir. Tista pot se mu je zdela najboljša, ki najpoprej in najbolj gotovo pripelje k resnici. Tega načina se je tudi deržal pri učenju, ne glede na to, ketera stran-nka ga je perva rabila. Prizadeval si je v enaki meri blažiti serce in bistriti duh svojih učencev ; v ta namen je v njih zbujal ob enem ljubezen do vednosti in veselje do čednosti. Zato so tudi mnogi njegovih učencev postali prava lepota reda po svoji čednosti in svojem svetem življenju. Modrost in previdnost, ki jo je kazal pri šolah, ste napotili provincijalja, da je Lovrenca postavil za predstojnika samostanu v Benetkah. Le njemu samemu ta volitev ni bila všeč ; zakaj veliko ljubše mu je bilo, v samoti se pečati z molitvijo in učenjem, kaker pa, da je bil tako na svetilnik postavljen in prisiljen več ali menj opraviti imeti sè svetom. Pa moral se je vdati volji svojih predstojnikov, ki se niso ozirali na izgovore, ketere mu je navdajala njegova ponižnost. Zelo je ta izvolitev razveselila njegove sorodnike, zlasti strica, gospoda de Rossija, ker je — 72 — smel upati, da bo večkrat kaker do tedaj priliko imel videti svojega netjaka. Če tudi ob tistem času ni bilo treba kapucinom iskati dobrotljivosti, ker jih je kerščanska ljubezen sama iskala in sè vsem potrebnim preskerbela, moral je vender predstojnik posebno v Benetkah obiskavati razne osebe. Ker prava pobožnost na vse pazi, je hotel tudi svetu nasproti storiti vse, kar zahteva njegova služba. Do svojih podložnih je bil skerban in ljnbeznjiv oče; prizanesljiv do druzih, oster pa sam do sebe. Hotel je biti tudi sam odvisen in pokoren. Zato je zapovedal bratu Mihaelu iz Bolonije, modremu in pobožnemu starčku, naj vedno pazi nanj, graja ga za vsako pregrešenje proti vodilu in hišnemu redu. Dobri brat je obljubil slušati. Pa vse njegovo opominjevanje je bilo le to, da je moral svojega predstojnika vsaki dan opomniti, da je zdaj čas, naj jenja moliti ali učiti se. Dobro je sicer pridno kor in knjižnico obiskovati ; od časa do časa pa je treba priti tudi v obednico, da more človek potem z novimi močmi moliti in učiti se. Na tako opominjevanje je Lovrenec precej zapustii svoje bukve, in nehal moliti ali premišljevati ; v vsem je natanko slušal starčka. Samo ob sebi se ume, da je tak predstojnik vestno ispolnjeval svoje dolžnosti. Treba je bila le njegov zgled posnemati, in ispolnil si vse, kar zahteva red. Lovrenec je prihajal vedno pervi na kor in molil cerkvene molitve tako zbrano in pobožno, da so tudi najbolj mlačni zopet ogreli se. Čez vse je ljubil vboštvo ; v tej zadevi je šel tako daleč, da je prepovedal sprejeti kako miloščino, če so bili tisti dan pre-skerbljeni s potrebnim. Seveda moramo to soditi po takratnih razmerah na Laškem in po duhu tistega časa. Le za bolnike je privolil izjemo, in dovolil, da so smeli sprejemati tečne jedi, ketere so se jim pošiljale. Sam si je tudi po vsi moči prizadeval, da je lajšal terpljenje bolnikom. Z eno besedo, Lovrenec je bil dober, skerban oče, ki je pozabil sam na se, da je v telesnih in dušnih potrebah pomagal svojim bratom. Kapucini v toskanski provinciji so slišali veliko lepega o modrem in učenem predstojniku v Benetkah. Zato so sklenili,