Za naše najmlajše. T1 u stojim na križišču poti. Zdaj se odloči, srce slovenskega dečka, kam *■ se nagneš — ali v temne globeli življenja ali v svobodne višine, kjer je veselje in luč za vse dni življenja. Zdaj bije ura odločitve. Odločitev za vse dni življenja pade že v dobi, ko človek dorašča, ko se iz otroka razvija deček, poln skrivnostnih sil, ki so se prebudile v njegovi duši. V tem času napravi deček prvi korak — navzgor ali navzdol — v višino ali v prepad — v krščanstvo ali v nevero — v poštenje ali v brez-vestnost — v armado bojevnikov za pravico ali v tropo žalostnih propalic. Ko sem danes zjutraj storil iz cerkve, sem zagledal na trgu dečke, ki so se igrali. In nakrut me je presunila misel: »Glej, tudi oni so otroci božji, naši bratje, kaj pa mi storimo za nje? Ali govorim z njimi kot brat ali kot policaj? Mar sem jim že povedal eno samo misel, ki bi jih dvigala in vcdrila zdaj, ko se pričenja v njih dušah težak boj?« Tako smo se prašali in nakrat se mi je odprla temna slika temne bodočnosti: Po vasi tavajo trume propalih, do mozga izpitih ljudi, žene v raztrganih oblekah iščejo pijanih mož, lačni otroci plakajo za kruhom, domovi propadajo, boben poje na vasi, s kletvami prepletena popevka odmeva iz krčem. O uboga slovenska vas! In iz bede in propasti vpije to ljudstvo nam v obraz obtožbo: » Vi ste krivi! Zakaj nam niste pokazali v mladosti poti, prave 'ost. Mnogo uglednih staršev, med njimi tudi g. župan Treven, obilo društvenih veteranov in nešteto živahne mladine je z navdušenjem obhajalo ta krasni jubilej in znova obnovilo zvestobo častitljivemu Kat. delavskemu društvu. Naj živi in krepi značaje še dolgo desetletij, to je prisrčna želja, ki jo izraža vzornemu veteranu nad sto bratskih društev, včlanjenih v Prosvetni Zvezi! Spodnja Idrija. To društvo ima za seboj že skoraj % stoletja življenja in reči moramo da je bilo v njemu precej ljudi, ki so požrtvovalno delovali za preporod našega ljudstva in sicer na narodnem, kulturnem in gospodarskem polju. Delovanje mora biti urejeno v vseh treh navedenih smereh, ker le tako postane ljudstvo v resnici ena enota. Kot so bili požrtvovalni oni,, ki so v začetku društvo vodlili, tako so požrtvovalni tudi oni, ki so bili vodje društvenega življenja do njega ukinitve od strani sedanjih oblasti in upati moremo, da bodo še z večjo vnemo delovali v pravo narodno korist tedaj, ko bodo pravila potrjena, ki so bila vložena potom Centrale. Revidirati eno ukinjeno društvo ni lahka reč, ker ni mogoče niti zbrati večjo gručo ljudi, da bi v društvenikih samih spoznali duh, ki vladal v društvu. Vendar je mogel revizor ugotoviti to, da so ljudje na mestu, dti je bilo in bo v društvu mnogo požrtvovalnih fantov in deklet, pa tudi zrelih mož. Veselje mora navdati človeka, ko vidi v društvu pri požrtvovalnem delu ljudi, ki so delali celi dan v idrijskem rudniku. Do ukinitve je deloval v društvu dekliški in fantovski odsek, kjer se niso člani oziroma članice dolgočasili, ako ni bilo prisotnega nobenega višje šolanega človeka. Društvo je imelo zelo lepo knjižnico, ki je štela nad 800 zvezkov in ki je bila dobro obiskovana. Revizor je opazil precejšnje pomanjkanje novih knjig, marsikatere knjige so pa v dveh in več izvodih. Društvo je hotelo pred ukinitvijo otvoriti eno podružniško knjižnico za one člane, ki imajo dlo društva dve in tri ure hoda. V društvu je deloval' tudi godbeni krožek z lastnimi inštrumenti. Tudi ostalo življenje je bilo v društvu dovolj živo. To pa ni v redu, da si društvo ni upalo po vojni obnoviti telovadnega odseka, ko je pač pred vojno deloval. Revizor misli, da bi telovadni odsek lahko deloval, ker ie pač Idrija v b'ižini in tam je dovolj izučenih fantov in deklet. V splošnem je bil revizor z društvenim delovanjem, tudi od čisto formalne strani — vodstvo knjig itd. — zelo zadovoljen in želi le, da bi društveniki vsaj vzdržali društvo na sedanji višini, a na vsak način moramo stremeti za tem, da odstranimo vse kar ni popolno. Za vz$'ed naj bodo spodnjeidrijskim društvenikom možje, katerih slike so v društveni sobi, predvsem pa naš oče dr. Krek, Črni Vrh! Misli se nam ustavijo v mali vasici Zalogom. Tu stoje prava kmečka domovanja, kjer so zrastli veleutni našega naroda. Plošča na Lampetovi hiši pove, da je bil pod slamnato streho rojen zlata vreden učenjak, leposlovec in mladinoljub dr. Frančišek Lamipe, ki že 24 let počiva v zemlji utrujen od napora. Ta kraj je tudi domovina Cigaletova, ki je bil prvi prevajalec državnega zakonika in zvest prijatelj Levstikov. Tudi v Črnem vrhu obstaja K. izobraževalno društvo, v katerem se zbirajo sorojaki naših slavnih mož in vrednih svojih prednikov vršijo važno delo ljudske prosvete. Društvo šteje okrog 70 članov in članic. Pridno se giblje dekliški odsek pod vodstvom gč. Vidimarjeve. Bogato knjižnico si izposojujejo člani prav zelo pogostoma. Največ članov je iz oddaljenih vasi, zato so medtedenski sestanki znatno otežkočeni. Za praznični dan. Vstani, katoliška delavska družba, danes praznuje dan se tvoj, trideset let uspešnega dela in blagoslov zreš za seboj. Misel katoliško ti si gojila, vzvišenim cVjem odpirala pot, versko prepričanje si poglobila, moč in opora ti bil je Gospod. Delavsko ljudstvo si v Tvojem okrilju je izobražalo um in srce. s petjem in zgodbo in s telovadbo daleč si segla čez ljudske želje. Danes ob tridesetletnici Tvoji nam je v veselje Svoj častni razvoj, naj še v bodoče v Gospodovi roki Tvoj bo napredek, uspeh in obstoj! Bodi zakladnica vedno bogata, črpa iz nje naj slovenski naš rod, hodi nam mati, ki hrani otroka, k Bogu nam bodi najvarnejša pot! M. Elizabeta. Marijan Bratuž. Letniku 1904. V kasarni. Ha nt oni, ki so prestopili prag kasarn, pošiljam v imenu vseh. ki so pre-1 hodi?i isto pot, prijateljski pozdrav in jim dam še naslednja navodila: 1. Vse ono, kar prejmeš v svojo oskrbo, varuj vestno in glej, da ti nič ne zmanjka. Dolgih prstov ne manjka! Ko odpotuješ od doma obleci se v najslabšo obleko, ker še to bodeš moral odposlati domov. Obleko in peri'0 in vse potrebščine dobiš, ko te preoblečejo. Glej, da vse perilo (osebno in posteljno!) prejmeš novo, če ne, ne sprejmi ničesar! Ce pa ti usilijo starejše blago zahtevaj potrdilo, ker ob koncu bodo zahtevali, da jim povrneš vse v-dobrem stanu. Bodi previden! 2. Ne zamenjuj z nikomer ničesar! Pazi na čevlje! Tatvino takoj naznani, ker drugače moraš trpeti škedo sam, ki te še privede v neprilike. 3. Predvsem bodi zelo oprezen v govoru in pisavi! Ne daj se slepiti in prigovarjati od nikogar, svojo dolžnost izpolmuj vestno in natančno! Zapomni si številko puške in bajoneta, kakor tudi svojo matično številko. 4. Bodi z vsemi prijazen! Ne defaj škode drugim in tudi ne trpi, da ti jo drugi delajo. Predstojnike ubogaj v vsem, pozdravljaj jili vsakikrat, ko jih srečaš! 5. Vse imej v najboljšem redu, da se obvaruješ morebitnih sitnosti in kazni. Bodi snažen ti, tvoje perilo, tvoja obleka, predvsem pa tvoja puška. 6. Točno pojdi spat in točno vstajaj, da ne boš moral spati na deskah! Bodi vedno trezen! Vojaki, društveniki Prosvetne zveze, ki bi želeli nadaljne informacije glede vojaščine, obrnite se na tajništvo iste! Alojzij Simoniti. Dijaški socialni tečaji. Cocialno delo je dijaštvu potrebno. Dijak se ne sme odtegovati delu med preprostim narodom, ne sme se od ljudstva, iz katerega je izšei', oddaljevati in ga prezirati. Razne razlike, ki so bile med preprostim ljudstvom in inteligenco postajajo sicer vedno manjše, predsodek za predsodkom pada od obeh strani. Prepad, ki je ločil dijaka inteligemta od preprostega ljudstva, je že deloma premoščen. Dijak je dolžan iskati stika z ljudstvom, podati mu roko in spoznati njegovo dušo, nijegov položaj, njegove potrebe. Ni dovolj, če samo študira socialna vprašanja in ima glavo natrpano najrazličnejših teorij; potrebno ie, da gre ven med ljudstvo in praktično začne tam, kjer je najbolj sila. Pota se odpirajo sproti in vedno več jih je. Naše krščansko - socialno dijaštvo, na1 čigar praporu blesti parola: »Z Bogom Za Del rod« se zaveda te kardinalne točke svojega programa in jo skuša vedno bolj uveljaviti praktično. Že od početka pokreta1 katoliškega dijaštva se je bavilo naše dijaštvo s soeiaibmn delovanjem. To gibanje je podprl in mu dal mogočen razmah naš oče dr. Jan. Ev. Krek, ki je v to svrho organiziral socialne tečaje na sv. Joštu pri Kranju. Še sedaj se krščansko dijaštvo zbira vsako leto na prijaznem griču sv. Jošta, se poglablja v vsa sodobna vprašanja in prežeto novega duha gre med narod. Kakšno zanimanje je vladalo že pred vojno za te tečaje nam priča dejstvo, da so se na teh tečajih zbirali akademiki, bogoslovci in srednješolci iz vseli stovenskih pokrajin. Leta 1909. je bilo nad 90 udeležencev med temi celo 7 beneških Slovencev, veliko število Hrvatov in celo en poznanjski Poljak. Ti socialni tečaji so bili za slovensko dijaštvo i" slov. ljudstvo največjega pomena. Iz srede udeležencev teh tečajev soJzštli naši najboljši socialni in kulturni delavci. Zakai so se ti tečaji vršili na prostem, Vam bo vsem jasno, če Vam tu ponovim del govora, ki ga je imel na IV. sestanku slov. kršč. mislečega dijaštva v dneh 26. in 27. avg. 1902. dr. J. Ev. Krek. ki je te tečaje organiziral. On pravi dobesedno takole: Hodil sem po Jelovici in poslušal sem šumenje v jel-kinih vnhovih in žuborenie bistrih vrelcev; nekaj večnega, nekaj neminljivega šumi po teh naših gozdovih, v šumenju jefk se čuje himna ljudstva, kateremu je dana v oskrbo ta zemlja. In tedaj sem si rekel, da kdor ne ljubi naših gozdov, naše zemlje, našega ljudstva, naše mladine, da ta ni nič vreden, da je ta, kdor ne razume divne harmonije tega šumenja jelk, zrel za grob in najsi je v cvetu mladosti. Ta pesem tvori večno himno, himno mladosti, večna bo ta pesem mladih src, naj pokriva glave tudi življenja sneg, vedno se bo čui!o v jelkah naših gozdov in v žuborenju naših vrelcev. Kot pevci te večne -harmonije pojdimo okoli. Bralno društvo na Iderskem pri Kobaridu. Tudi primorsko dijaštvo je spoznalo važnost takih tečajev. Leta 1921. v avgustu se je zbralo približno 40 dijakov na socialnem tečaju na Otlici. Dva dni smo na socialnem tečaju razglabljali o načelih, ki naj vodijo slovenskega dijaka v življenju, da bo res lahko koristil ljudstvu iz katerega je izšel. Glasno smo takrat proglasili svoj program: Sinovi delavcev in kmetov smo. Združeni smo z našim ljudstvom vo veri naših očetov. Za revnejše plasti slovenskega ljudstva, za krščanski prerod našega naroda, za ohranitev našega materinega jezika, hočemo delati brez strahu. Iz ljudstva smo izšli, zanj bomo delali in naše delo naj bo priča, koliko neuničljivih in vedno svežih sil žari iz večnih načel krščanstva. Gotovo se vsi še spominjate onih lepih dni na Otlici, ko so se naša mlada in prekipevajoča srca navduševala za večno tepe ideje. 1922 je bil tak tečaj v Gorici. Tudi ta je prav dobro vspel, vendar se je pokazalo, da mesto ni primerno za take tečaje, zato smo lani 1923 priredili tečaj v Ornem vrhu nad Idrijo, katerega se je udeležilo nad 50 tovarišev. Zanimanje za te tečaje je rastlo od letai do leta in vedno bolj je naraščalo število udeležencev tako, da smo sklenili, da se bodo ti tečaji nadaljevali vsako leto. Letos tudi nameravamo prirediti tak tečaj in priprave so že v polnem teku. tako upamo, da se bo tudi letos zbrala pomnožena četa dijakov, ki bodo zopet pretresali važna vprašanja tičoča se našega ljudstva in si v sedanjem kaosu iskanja načel, novih potov, polja za delovanje, določili nove smernice, kako naj se oprimejo dela, ki bo doneslo res zažeiljeni sad: telesno in duševno krepak rod! Dr. V. Glaser. Pravna navodila za naša društva. i. Pravni obstoj društev. Za društva, ki so po vojni pravilno naznanila svojo ustanovitev pristojnemu* političnemu oblastvu (prefekturi) in predložila istemu pravila tudi v italijanskem jeziku, velja, sledeče: a) Potrdilo političnega oblastvu, iz katerega je razvidno, da je društvo javilo na pristojnem mestu svojo ustanovitev in da je predložilo pravila v petih izvodih, naj se skrbno shrani. b) Ako mesec dni potem, ko je bila naznanjena ustanovitev ne prepove izrecno dotično oblastvo, da se osnuje društvo, je na podlagi zakona dovoljeno društveno delovanje. Po poteku prej omenjenega roka postane namreč društvo pravna osebnost, ki more imeti brez ozira na svoje člane samostojne pravice, dolžnosti in vsled tega svoje lastno premoženje. c) Društvo, ki je postalo na ta način pravna oseba, mora na to izvoliti svoje organe, potom katerih zamore ustvariti lastno voljo in jo uveljaviti na eni strani napram lastnim članom, na drugi pa proti vsem ostalim naravnim in pravnim osebam. Radi tega morajo ustanovitelji društva sklicati čimpreje občni zbor, ki naj izvoli odbor. Zakon zahteva, da se naznanijo okrajnemu pol. oblastvu, t. j. pri nas pristojni podprefekturi vsi odborniki društva s polnim imenom (ime, priimek in očetovstvo) in s točnim naslovom, in sicer najkasneje 3 dni potem, ko so bili izvoljeni. Isto vtejja za vsako spremembo v odboru. — Prijave odbornikov naj se sestavi točno po formularju A, ki je spodaj naveden. Te pismene vloge ni treba kole-kovati! — Ta prijava naj se odpošlje vedno v priporočenem pismu. To-zafctevni poštni recepis naj se nalepi na točen prepis dotične vloge, katero naj dobro shrani društveni tajnik. V slučaju, da bi oblastvo prepovedalo društvo, naj se javi to takoj inž. Josipu Rustja, predsedniku »Prosvetne zveze« v Gorici, Corso G. Verdi št. 37 I. Hkrati naj se pošlje na ta naslov tudi pismeni ukrep oblastva, na podlagi katerega je bilo društvo prepovedano. II. Prireditve in sicer a) Dramatične prireditve. Društva, ki nameravajo vprizoriti dramatične igre, morajo prositi za to dovoljenje, ki ga da pristojna podprefektura. Tozadevne prošnje se mora vložiti za vsak posamezen slučaj na »carta bollata«, ki stane 3 lire. Podtpiše naj prošnjo predsednik ali podpredsednik društva ali kdo drugi, ki priredi igro v imenu katoliške mladine dotične občine. Tej prošnji je treba priložiti kratko razlago o vsebini dotične dramatične igre v italijanskem jeziku in en kolek po 3 lire za rešitev prošnje. Za to dovoljenje se * Za prijavo društev, ki imajo sedež na ozemlju „Videmske pokrajine,, („Provincia pel Friuli"), je sedaj pristojna prefektura v Vidmu. je treba čimpreje brigati — vsaj mesec poprej, prodno bi se morala vršiti nameravana predstava. -- Prošnja naj se odpošlje v priporočenem pismu s povzetnim recepisom (lettera raccomandlata con ricevuta di ritorno). — Formular za to vlogo je spodaj naveden pod B. — b) Druge prireditve in društvena zborovanju. Vse druge prireditve in društvena zborovanja — izvzeti so seveda prijateljski sestanki z omejenim številom udeležencev — se morajo pismeno javiti najkasneje 24 ur predno se vršijo, pristojni podprefekturi. Zastopnik društva, ki naj vloži osebno tozadevno pismeno naznanilo, naj ■zahteva od uradnika, kateremu izroči dotično vlogo, da mu potrdi na listku, da in kedaj je bilo prijavljeno tozadevno zborovanje. Najboljše je, dla sestavi društvo samo omenjeno potrdilo po spodaj navedenem vzorcu tako, da uradnik pri oblastvu le podpiše in pritisne pečat ter dostavi dan in uro izvršene prijave. — Vzorec te prijave, katere ni treba kolekovati, se nahaja spodaj pod črko C. — Za prireditve, ki spadajo pod to točko, ni treba seveda izrecnega dovoljenja od strani oblastva. Društvene prireditve in zborovanja naj bodo dostopnai le onim osebam, ki so za to s pismenim vabilom osebno vabljene in ki se izkažejo pri vstopu v dvorano s tem vabilom. Zastopniku oblastva je vstop prost. Pred in med vsako prireditvijo oziroma zborovanjem naj kontrolirata pri vhodu v dvorano dva 6'ana društva omenjena vabila. Tiskovine za ta vabila se lahko naročajo pri predsedniku »Prosvetne zveze« v Gorici. Društva, ki želijo dobiti nadialjna navodila in pojasnila v svojih pravnih zadevah, naj se obrnejo pismenim potom na uredništvo »Našega čol-niča« v Gorici, Corso Verdi 37, katero bo odgovorilo na stavljena vprašanja vsaki krat v naslednji številki. Formularji: Odborniki društva se prijavijo pristojni prefekturi na sledeči način : Esente da bollo a sensi del § 16 della Legge 15 Novembre 1867 B. L. I. N. 134. Al! a R. Soltoprefetlura in 11 sottoscritto .............. ................................di (fu) quale rappresentante legale della societ.i -,n notifica a codesta Spett. Autorit&, che sono stati nominati a membri della direzione della societž suddetta i seguenti e precisamente : 1° ........................................................................................- ......................di (fu) abitante in a presidente ; ......................................................di (fu)........................................................... abitante in....................................................a vicepresidente; 3° ....................................................................................................................................... ..................................................... di (fu).............................................................abitante in..............................................................segretario; 4° ..................................................................................................................................... di (fu)....................................................abitante in a cassiere; 5" ....................................................................................................................... di (fu) abitante in a bibliotecario; 6» .................................................................................................................................. di (fu) abitante in............................... 11 presidente ed in sua vece il vicepresidente sono chiamati a rappresentare la sopra nominata societš verso terzi. ............................................................... li,......................................................192 ■■ (podpis) presidente (vicepresidente) Prošnje za dovoljenje za gledališko prireditev. Allu R. Sottoprcfetlura in La Gioventu cattolica di .......................... intende a dare addi 192 .... nella sala della societa „...................... ......................................................." in................................................... una rap- presentazione teatrale col program ma: i°.................................................................... 2°....................................................................................... L' ingresso sarž permesso solamente agli invitati, che si legittimeranno coll' invito personale. 11 sottoscritto ..................................... (di fu).................. abitante in quale promotore della rap- presentazione suddetta insta che gli venga rilasciata con cortese sollecitudine la licenza per questa recita. ................................................................. , li .................................................................. 192...... podpis Allegati: 1. Spiegazione del contenuto della recita e 2. un bollo da Lire 3 Prijave društvenega zborovanja. Esente da bollo a sensi • del § 16 della Legge 15 Novembre 1867 B. L. I. N. 134. Alta R. Sottoprefettura in II sottoscritto di (fu) quale presidente della societa „ " in notifica a codesta R. Sottoprefettura, che si terrž addi 192 alle ore nella sala della societa suddetta un adunanza, alla quale potranno partecipare solamente le persone, che si legittimeranno coll' invito personale. Colia preghiera, che gli venga rilasciata la ricevuta deli'avvenuta notifica, si segna con distinta stima . ti 192 žig društva (podpis) presidente D. Potrdilo, da je bilo prijavljeno društveno zborovanje, naj se sestavi na sledeči način R. Sottoprefettura in Si conferma, che e stata notificataa sensi del § 15 della Legge 15 Novembre 1867 B. L. I. N. 134 a codesta R. Sottoprefettura alle ore del giorno 192 1'adunanza, che si terra addi 192 alle ore nei locali sociali della societa „ .........." in ................... , li 192 Žig oblastva (podpis uradnika) Solnce iti sence. (Slike iz društvenega življenja.) Pevska vaja. Dližala se je Velikanoč. Na cvetno nedeljo so sklenili fantje pred cerkvijo, ^ da mora pri procesiji peti nele par pevcev in pevk, temveč celotni društveni zbor. In res, še tisti večer je začel učitelj vaje, da ne bi motil zadnje dni deklet, ki imajo pri peki dela čez glavo in ker je vedel, da mora v četrtek v mesto po knjige ter se vsled tega gotovo malo zakasni. Ko so utihnili zvonovi na Vel. četrtek in je opoldne zaregljala velika raglja v zvoniku, sta se odpeljala učitelj in Milka po knjige. Pravzaprav Milka ni šla samo po knjige, nešteto naročil za obleko in peko je nesla s seboj iz Jelševja. Vožnja ni bila dolgočasna. Učitelj Janko je znal govoriti in Milka tudi ni bila pri molčečih. Govor se je pletel okrog petja in prvega nastopa, polagoma je prešel na družinske razmere in se ustavil pri osebah. »Nerodno mi je,« je prepričeval Janko, »saj veš — sam sem, v gostilni na hrani in ga nimam človeka v slučaju bolezni.« »Težko je res, vendar, kakor vem, vam v gostilni dobro postrežejo« je tolažila Milka. »Nič ne rečem, vendar si človek ne more izbirati. Veš, Milka, povem pa bolj jasno: Jaz rabim žene in ravno te dni jo iščem.« »Imate prav! Samo v Jelševju, gospod Janko, za vas ne bo neveste — prekmečke smo.« »Motiš se! Ravno v Jelševju sem si jo izbral in ti jo dobro poznaš.« »Mogoče, da jo poznam, vem pa ne, katera bo dočakala to čast.« »Naj bo konec ugank, povem naravnost: »Milka, bi hotela ti biti moja žena.« Dekle je zadrhtelo, rdečica se ji je vlila po obrazu in v vidni zadregi je brez pomisleka rekla: »Gospod Janko, ne norčujte se! Govorite resno!« »Prav resno mislim,« je nadaljeval učitelj: »Glej, zdrava si, kot riba, zame si v Jelševju najlepša, na gospodinjstvo se dobro razumeš, vsi te čislajo — jaz te pa ljubim.« »Nikar tako, lepo prosim! Vi veste dobro, da sem kmečko dlekle, hči. sicer res bogatega kmeta, a kmeta vendarle. V mestne šole nisem hodila, moje obnašanje je predomače — ne, gospod Janko, nikar se ne norčujte, še enkrat prosim.« Tako sta se prerekala celo pot in to prerekanje jima je bilo ljubo. Ko so se v daljavi pokazali prvi obrisi mesta, je morala Milka obljubiti, da začne učitelja tikati. Vlak je zažvižgal in se ustavil v mestu. Izstopila sta. (Nadaljevanje sledi.) Petje. Lojze Bratuž. 2. Reorganizacija. Da se reorganizacija uspešno izvrši, treba izčistiti vse, kar je slabega in škodljivega zboru, a potem se prične z reorganizatoričnim delom. Ošabnost, zavist in pohlep je treba korenito izriti, ker te so gnile kore- nine zbora. Vsak pevovodja ve dobro, kako so te lastnosti ovirale delt,vanje pevskega zbora. Na njih mesto mora stopiti takoj brezpogojna podrejenost (v vsakem oziru) in disciplina pevcev napram zborovodju in pevskemu odboru. Počim je seda.i skrbel za vse, disciplino, red, točnost, učenje petja, prepisovanje not in drugih važnih stvari pevovodja sam, naj prevzame sedaj to delo — razen poučevanja petja — poseben odbor, kateri je dolžan skrbeti za vse te stvari, in udejstviti, s kratka, prevzeti mora vso odgovornost pevskega zbora. V povračilo so pa dolžni pevci strogo pokorščino. Ta odbor, ki je sestavljen iz 4 članov (2 moška in 2 ženski) ali več, kakor jc pač zbor velik. Vodi poseben zapisnik, v katerem so vsa imena pevcev, zamude, globe, vedenje pevcev, odborove seje, sklepi itd.; nadalje skrbi za prepisovanje glask, nabavo novih pesmi, ki jih izbere dirigent kot predsednik odbora; določuje sporazumno s pevci, vaje, nastope in druge pevske prireditve; je vedno v stiku z društvenim odborom, vendar je neodvisen in popolnoma avtonomen od njega. Posebno pa skrbi odbor, da se med petjem ne krši mir, da so vsi prisotni pri celili vajah, da se vsi pevci.zberejo k vajam vsaj Vi ure pred določeno uro, katero uporabijo za ponavljanje ali učenje vsake pesmi tolikor melodije kolikor besedila na pamet. Ob določeni uri pa prične dirigent vajo, ki naj traja 1 do I V2 uro. Po vajah si poročajo dirigent in odborniki morebitne slučajnosti 111 različne nasvete. Dirigent kakor pevski odbor mora širiti zavest in veselje do prave glasbene umetnosti. Pri njih delu jim bo pa dajala »Pevska zveza« vsakovrstno pomoč, direktive, nasvete, ona bo mati, vzgojiteljica in duša vsega delovanja. Telovadba. Telovadni odseki! Na binkoštno nedeljo ob 10 dop. sklicuje Odbor telovadnih odsekov )'etno skupščino v Gorico. Na sporedu je poročilo telovadnih revizorjev, volitve širšega odbora, osnutek dela v bodočnosti in slučajnosti. Vsak odsek je obvezan poslati k skupščini vsaj enega zastopnika oz. zastopnico. Gotovo in točno! — Vodstvo Telov. oddelka. Batuje. (Telovadna akademija.) Telovadna akademija je težka reč. Pri njej se zahteva navadno več, kot pri običajnih telovadnih nastopih. Vsebina proizvajanja mora nuditi gledalcem enotno, lepo zaokroženo celoto. Vrši se akademija v zaprtem prostoru, redno na odru. Tako akademijo so priredili 4. maja batujski telovadci. Z oziram na to, da je bila ta akademija prvi nastop te vrste telovadbe, lahko mirno rečemo, da je izpadla zadovoljivo. Spored je obsegal več pesmi, dekla-macij, dvojne članske vaje, skupinske vaje naraščaja in simbolične vaje po melodiji »Le enkrat bi videl!«' Akademijo je otvoril brat predsednik v lepih, vznesenih besedah. Nastopil je mešan in moški zbor pod vodstvom g. Fgn. Lebana. Predvsem so nas pa zanimali telovadni nastopi. Devet članov je proizvajalo članske vaje povoljno. Premajhen prostor je dela.' precejšnje ovire. Burno aklami-rani so bili pa dečki, ki so možato in .strumno izvedli dvoje skupin. Tudi simbolične vaje članov smo gledali z veseljem. Vaje je spremljal na harmoniju g. Lojze Bratuž, vodiil jih je pa brat Mirko Mermolja. Za'eli smo si, da bi ta telovadni nastop videli dečki po deželi. Prepričani srno bili, da bi jih lepa telovadba takoj navdušila. Sicer pa bomo, če nas up ne vara, poskrbeli, da pridejo lepe vaje batujskih telovadcev pred širšo javnost-. Zastopnik Prosv. Zveze je čestital prirediteljem in telovadcem. Le krepko naprej, fantje! Bog živi! Društveni vestnik. Prosvetna zveza. Ne pozabite skrbno prečitati članka o društviMn pravnih odnosih, ki ga prinaša »Čolnič«. Pa ne le prečitati, ravnati se je treba po navodilih! Članarine in prispevkov za Prosvetni dom še sedaj pričakujemo od nekaterih društev. »Bot za bot!« Gospodinjski tečaj otvori v Gorici sredi julija Prosvetna zveza. Tečaj bo trajal en mesec in bo obsegal vse stroke gospodinjstva s posebnim ozi-rom na praktično stran. Natančnejši spored in pogoje objavimo pravočasno. S to notico smo hoteli opozoriti društvene članice, da pravočasno mislijo na udeležbo. »Prosvetna zveza« v Gorici je vložila pri Prefekturi v Vidmu prošnje za sledeča društva: 1. Prosvetno društv.o v Straži, 2. Prosvetno društvo v Števerjanu, 3. Prosvetno društvo v Orehov('jah, 4. Prosvetno društvo v Podragi, 5. Prosvetno društvo v Kauinjah, 6. Prosvetno društvo v Zakrižu, 7. Prosvetno društvo v Lomu, 8. Prosvetno društvo v Cerknem, 9. Prosvetno društvo v Bukovem, 10. Prosvetno društvo v Biljah, 11. Prosvetno društvo v Št. Viški gori, 12. Prosvetno društvo v Zakojci, 13. Prosvetno društvo v Trnovem pri Gorici, 14. Prosvetno društvo v Dorn-bergu, 15. Prosvetno društvo v Črnem vrhu, 16. Prosvetno društvo v Pečinah, 17. Prosvetno društvo v Št. Vidu, 18. Prosvetno društvo v Vrh-polju, 19. Prosvetno društvo v Štu-rijah, 20. Prosvetno društvo v Gorjih, 21. Prosvetno društvo v Gabrijah, 22. Prosvetno društvo v Budanjah, 23. Prosvetno društvo v Sv. Križu, 24. Prosvetno društvo v Slapu ob Idriji, 25. Katoliško slovensko izobraževalno društvo »Nanos« na Gočah, 26. Slovensko izobraževalno društvo na Planini pri Vipavi, 27. Slovensko izobraževalno društvo na Slapu pri Vipavi, 28. Izobraževalno društvo v Otaležu, 29. »Katoliška prosveta« v Sp. 1'driji, 30. Katoliško delavsko družbo — v Idriji, 31. Škofuik na Vrhu pri Opatjemselu. — Vložene bodo še prošnje za prosvetna društva: Vipava, Ljubinj in Poljubim. Okrožja. Okrožni seji za baško in svetolucij-sko okrožje se bosta vršili na Bukovem oz. v Pečinah o priliki tečaja in revizije. Gospodarsko - izobraževalni tečaj na Bukovem se bo vršil na binkoštni pondeljek. Predavanja bodo obsegala gospodarska, socialna in kulturna vprašanja. Vstop k predavanjem je dovoljen le onim, ki se izkažejo z društveno legitimacijo, katero jim izda društveni predsednik. Začnejo se predavanja zjutraj ob 8. Vabimo! Društva. | f Anica Sardoč | Mesec je komaj minil, ko je »Mladika« spremljala k večnemu počitku preminulo Tinčko, a že zopet stojimo pred svežim grobom. V soboto, 24. t. m. nas je pretresla prežalostna vest, da je segla smrt s svojo neprizanc-ljivo koso v mlado družinsko življenje in napravila nevenljivo rano, ker ločila je dva res v idealni ljubezni živeča zakonca. Tam v sanatorski kapelici leži na mrtvaškem odru ljubljena Anica Bratuž, soproga Sardočeva, odbornika »MJadike«. Trpeč je njen obraz, ves spremenjen od bolesti; med lepimi lasmi so sledovi trpljenja, ker vidiš sive nitke v njih. Uboga Anica! Kot mati tembolj razumevam tvoje trpljenje. A Ti si rešena vseh nadlog, toda ubogi mož ki ostaja, ki je izgubil otroka, ki je zgubil ženo! — Preveč sreče bi bilo v tem zakonu —