X.SODELOVANJE OBČINSKE SKUPŠČINE V DELU SKUPŠČINE MESTA LJUBLJANE, SKUPŠČINE SR SLOVENIJE IN SKUPŠČINE SFRJ 126. člen Občinska skupščina in njeni organi se dejavno in odgo-vorno vključujejo v vse faze predlaganja, obravnave in sprejemanje zakonov in drugih splošnih aktov ter v obra-vnave drugih vprašanj iz pristojnosti skupščine mesta Ljubljane, skupščine SR Slovenije in skupščine SFRJ ter sodelujejo s skupščino mesta Ljubljane, skupščino SR Slo-venije in skupščino SFRJ na način, določen s tem poslov-nikom in poslovnikom skupščine mesta Ljubljane, poslov- nikom skupščine SR Slovenije ter njenih zborov in po-slovnikom zborov skupščine SFRJ. 1. Občinska skupščina kot konferenca delegaclj za skupščino mesta L|ubljane In skupščlno SR Slovenije 127. člen Občinska skupščina obravnava kot konferenca delega-cij zadeve, ki so na dnevnem redu sej zborov skupščine mesta Ljubljane in skupščine SR Slovenije, usklajuje sta-lišča, mnenja in predloge delegacij temeljnih samouprav-nih organizacij in skupnosti ter družbenopolitičnih organi-zacij in oblikuje stališča, pripombe, mnenja in predloge k posameznim vprašanjem, ki so na dnevnem redu sej zborov skupščine mesta Ljubljane in skupščine SR Slove-nije. 128. člen Za obravnavanje vprašanj, ki so na dnevnem redu občin-ske skupščine iz pristojnosti skupščine mesta Ljubljane in skupščine SR Slovenije velja praviloma enak postopek kot za obravnavanje zadev iz pristojnosti zborov občinske skupščine. Pristojni zbori občinske skupščine se vključujejo v obra-vnavo zadev, ki so na dnevnem redu skupščine mesta Ljubljane in skupščine SR Slovenije, praviloma že v fazi predloga za izdajo akta z osnutkom akta. 129. člen Pristojni zbori občinske skupščine obravnavajo zadeve, ki so na dnevnem redu sej skupščine mesta Ljubljane in skupščine SR Slovenije na podlagi programa dela občin-ske skupščine in njenih zborov, lahko pa obravnavajo tudi druga vprašanja iz pristojnosti skupščine mesta Ljubljane in skupščine SR Slovenije na lastno pobudo, na predlog temeljnih samoupravnih organizacij in skupnosti, njihovih delegacij in konferenc delegacij ali na predlog družbeno-političnih organizacij v občini oziroma na predlog skup-ščine mesta Ljubljane, skupščine SR Slovenije ali njenih zborov ali na predlog izvršnega sveta. 130. člen Predsednik skupščine s predsedniki zborov usklajuje vprašanja v zvezi z obravnavo zadev, ki so na dnevnem redu sej zborov skupščine mesta Ljubljane ali skupščine SR Slovenije. Predsednik skupščine daje iniciativo za usklajevanje ra-zličnih stališč delegacij temeljnih samoupravnih organiza-cij in skupnosti, njihovih konferenc in družbenopolitičnih organizacij ob obravnavi gradiva iz prejšnjega odstavka. Tako iniciativo lahko dajo tudi zbori, delovna telesa skup-ščine in njenih zborov oziroma izvršni svet. Predsednik skupščine in predsedniki zborov lahko zahte-vajo od upravnih in drugih organov ter strokovnih služb, da k posameznim zadevam iz pristojnosti skupščine mesta Ljubljane oziroma skupščine SR Slovenije dajo svoja stro-kovna mnenja in stališča, da sodelujejo pri obravnavi teh zadev oziroma da pripravijo ustrezne informacije o stanju v občini na določenem področju. 131. člen Izvršni svet skupščine sodeluje pri delu pristojnih zborov skupščine, ko ti kot konferenca delegacij obravnavajo za-deve iz pristojnosti skupščine mesta Ljubljane oziroma skupščine SR Slovenije. 132. člen Po končani obravnavi o vprašanjih iz pristojnosti skup-ščine mesta Ljubljane oziroma skupščine SR Slovenije pristojni zbori skupščine kot konference delegacij določijo stališča, mnenja in predloge, ki jih po delegatu ali pisme-no sporočijo pristojnim zborom skupščine mesta Ljubljane oziroma skupščine SR Slovenije. Razen stališč, ki so dobila najširšo podporo, je potrebno posredovati skupščini mesta Ljubljane tudi druga stališča, mnenja, pripombe in predloge, kadar delegacija temeljnih samoupravnih organizacij in skupnosti, njihove konference delegacij oziroma temeljne samoupravne organizacije in skupnosti ter družbenopolitične organizacije to zahtevajo. Predlogi, sprejeti v obliki amandmajev, ki se dajejo k predlogom posameznih aktov, se posredujejo pristojnim 13 zborom skupščine mesta Ljubljane oziroma skupščine SR Slovenije prek delegata, lahko pa jih predloži skupščina kot pooblaščeni predlagatelj. 2. Oblikovanje slališč in pošiljanje delegatov v zbor združenega dela in zbor občin skupščine mesta Ljubljane 133. člen Zbori občinske skupščine lahko obravnavajo in oblikuje-jo stališča, predloge in mnenja kot konferenca delegacij k vsem zadevam, ki so na dnevnem redu sej zborov skup-ščine mesta Ljubljane. V skladu s 189. členom statuta občine pa morajo vsi trije zbori razpravljati in dajati stali-šča: — k srednjeročnemu in dolgoročnemu planu družbene-ga razvoja mesta. Zaradi usklajevanja stališč posameznih zborov o gornjih zadevah razpravljajo vsi trije zbori enakopravno na skup-nem zasedanju. Sprejeta stališča in predloge je skupna strokovna služ-ba dolžna takoj pismeno dostaviti tistim delegatom, ki so deiegirani na sejo zborov skupščine mesta Ljubljane, in sekretarju skupščine mesta Ljubljane. 134. člen Kadar posamezno gradivo skupščine mesta Ljubljane ni obravnavano na seji občinske skupščine, se pismene pri-pombe, mnenja in stališča delegacij in konferenc delega-cij neposredno posredujejo skupščini mesta Ljubljane. Ob točki dnevnega reda: »obravnava gradiva in določitev de-legatov za sejo skupščine mesta Ljubljane« pa imajo de-legati pravico ustno posredovati pripombe, mnenja in sta-lišča svojih delegacij oziroma konferenc delegacij in so jih delegirani delegati dolžni povedati na seji zbora občin skupščine mesta Ljubljane. Delegirani delegat lahko zahteva od delegata, ki je po-sredoval stališča, mnenja oziroma pripombe ustno, da le-te posreduje pismeno še pred sejo skupščine mesta Ljub-Ijane. 135. člen Občinska skupščina pošilja delegate v zbor občin skup-ščine mesta Ljubljane izmed članov delegacij temeljnih samoupravnih organizacij in skupnosti, ki delegirajo de-legate v zbor združenega dela in zbor krajevnih skupnosti ter izmed delegatov družbenopolitičnega zbora. Način delegiranja delegatov v zbor občin skupščine me-sta Ljubljane se določa na osnovi statuta skupščine mesla Ljubljane z odlokom o načinu delegiranja delegatov obči-ne Ljubljana-Šiška v zbor občin. 136. člen Zbor združenega dela in zbor krajevnih skupnosti ena-kopravno določata stališča in smernice za delegate, ki jih občinska skupščina delegira v zbor občin skupščine me-sta Ljubljane, predvsem k osnutkom oziroma predlogom: — predpisov o urejanju in oddajanju stavbnega zemlji-šča; — predpisov o urejanju prispevkov, ki jih v mestu pla-čujejo temeljne organizacije združenega dela in druge de-lovne skupnosti ter občani mesta Ljubljane; — predpisov, ki neposredno posegajo v pravice in dolž-nosti delavcev, delovnih Ijudi in občanov ter njihovih sa-moupravnih organizacij in skupnosti; — k srednjeročnemu in dolgoročnemu programu razvo-ja posameznih dejavnosti v mestu; — k regionalnemu prostorskemu planu Ijubljanske re-gije; — k urbanističnemu programu in urbanističnim načrtom. O drugih vprašanjih, ki jih obravnava in o katerih sklepa zbor občin skupščine mesta Ljubljane, določa smernice in daje stališča delegatom zbor krajevnih skupnosti sa-mostojno. 137. člen Delegati, ki so delegirani na sejo zbora občin oziroma združenega dela skupščine mesta Ljubljane, so dolžni na tej seji posredovati smernice in stališča občinske skupšči-ne oziroma delegacij ter konferenc delegacij. O svojem delu ter o sprejetih stališčih in sklepih zbora občin in 14 zbora združenega dela so delegati dolžni poročati zborom občinske skupščine in svojim delegacijam oziroma kon-ferencam delegacij. 138. člen Kadar občinska skupščina oziroma zbof krajevnih skup-nosti ne obravnava zadev, ki so na dnevnem redu zbora občin in ne določi delegate, se delegatom, ki so že bili določeni za sejo zbora občin, podaljša mandat. V tem primeru ti delegati na seji zbora občin posredujejo stali-šča svojih delegacij oziroma konferenc delegacij. 139. člen Zbor združenega dela lahko vnaprej z odlokom določi izmed delegatov zbora združenega dela skupino de-legatov, ki bodo delegirali delegate v zbor združenega dela skupščine mesta Ljubljane v skladu s statutom SML, in sicer za: — področje gospodarstva, — področje prosvete in kulture, — področje zdravstva in sociale. Za področje obrti opravlja funkcijo skupine delegatov delegacija za področje obrti. Za področje kmetijstva, državnih organov in oboroženih sil pa imenuje zbor združenega dela v skladu s samoupra-vnim sporazumom določeno število delegatov kot člane skupin, ki so organizirane v skladu z odlokom skupščine mesta Ljubljane za območje več občin na območju skup-ščine mesta Ljubljane. 140. člen Kadar zbor združenega dela kot konferenca delegacij ne razpravlja o gradivu za sejo zbora združenega dela skupščine mesta Ljubljane in ne sprejme tozadevnih sta-lišč do posameznih zadev, ki so na dnevnem redu seje zbora združenega dela skupščine mesta Ljubljane in tudi ne določi delegacij, se sestanejo v prejšnjem členu citirane skupine in obravnavajo gradivo za sejo zbora združenega dela skupščine mesta Ljubljane in oblikujejo stališča k posameznim zadevam. Člani skupine so se dolžni predhodno seznaniti s stali-šči temeljnih samoupravnih organizacij in skupnosti, s te-meljnimi stališči konferenc delegacij in smernicami druž-benopolitičnih organizacij. Na osnovi dobljenih smernic in stališč skupina oblikuje stališča in delegira delegate v zbor združenega dela skupščine mesta Ljubljane. 141. člen Skupina sprejme poslovnik o svojem delu, s katerim po-drobneje določi način dela skupine, način povezovanja skupine in opredelitve medsebojnih odnosov, pravic in dolžnosti delegatov skupine, način delegiranja delegatov, način informiranja in podobno. 3. Oblikovanje stališč in pošiljanje delegatov v zbor združenega dela skupščine SR Slovenije 142. člen Zbor združenega dela kot konferenca delegacij za zbor združenega dela skupščine SR Slovenije obravnava in sprejema stališča, mnenja in predloge k osnutkom oziro-ma predlogom družbenega plana, sistemskih zakonov, za katere se na podlagi programa dela predhodno sam odloči, k osnutkom oziroma predlogom predpisov, ki ne-posredno posegajo v pravice in dolžnosti delavcev, de-lovnih Ijudi in občanov, njihovih samoupravnih organizacij in skupnosti oziroma k predpisom, ki urejajo obveznosti občinskih skupščin. Zbor združenega dela pošilja na sejo zbora združenega dela skupščine SR Slovenije v primerih, navedenih v prejšnjem odstavku, delegate glede na vprašanja, ki so na dnevnem redu zbora. Ti delegati so dolžni poročati na zboru združenega dela skupščine SR Slovenije o spre-jetih stališčih in predlogih na zboru združenega dela občinske skupščine. 143. člen Zbor združenega dela lahko oblikuje izmed članov delegacij temeljnih samoupravnih organizacij in skupno-sti skupino delegatov za delegiranje delegatov na sejo zbora združenega dela skupščine SR Slovenije za področ-je gospodarstva po določilih zakona. Za področje kulture, socialno-zdravstveno področje, kme-tijske dejavnosti, obrti in podobnih dejavnosti in delovne skupnosti državnih organov, družbenopolitičnih organizacij in društev se občina Ljubljana-Šiška za delegiranje dele-gatov v zbor združenega dela skupščine SR Slovenije po zakonu združuje v okoliš z drugimi občinami. Zbor združenega dela zato imenuje le delegate izmed članov delegacij temeljnih samoupravnih organizacij in skupnosti kot člane teh skupin. 144. člen Tista vprašanja s področja gospodarstva, ki so na dnev-nem redu seje zbora združenega dela skupščine SR Slo-venije, o katerih pa zbor združenega dela ni razpravlja!, obravnava in oblikuje stališča, predloge in mnenja skupi-na delegatov, citirana v prvem odstavku prejšnjega člena. 145. člen Člani skupine delegatov se morajo glede na vprašanja, ki so na dnevnem redu zbora združenega dela skupščine SR Slovenije, seznaniti s smernicami temeljnih samoupra-vnih organizacij in skupnosti, s temeljnimi stališči konfe-renc delegacij in političnimi stališči sindikata in sociali-stične zveze delovnega Ijudstva. Na osnovi teh smernic ozi-roma stališč skupina delegatov usklajuje oziroma spreje-ma stališča in jih posreduje na seji zbora združenega dela skupščine SR Slovenije. 146. člen Skupina lahko povabi k sodelovanju pri oblikovanju in odločanju o stališčih k posamezni zadevi, ki jo ima zbor združenega dela skupščine SR Slovenije na dnevnem re-du, tudi druge delegate-strokovnjake s tega področja. Sku-pina se za strokovno mnenje lahko obrača na člane izvrš-nega sveta občinske skupščine, na predstojnike in na strokovne delavce občinske uprave oziroma vodjo skupne strokovne službe. 147. člen Delegati, ki so delegirani v zbor združenega dela skup-ščine SR Slovenije, so dolžni poročati o svojem delu v tem zboru zboru združenega dela skupščine oziroma sku-pini delegatov, če jih je ta delegirala. Skupine delegatov so dolžne poročati o svojem delu zboru oziroma zborom združenega dela občinskih skup-ščin. 148. člen Zbor združenega dela skupščine se sporazume z zbori združenega dela tistih občinskih skupščin, s katerimi skupi-no pošiljajo delegate v zbor združenega dela skupščine SR Slovenije, o načinu usklajevanja stališč in pošiljanju delegatov v zbor združenega de!a skupščine SR Slovenije. 149. člen Skupina delegatov za delegiranje delegatov v zbor zdru-ženega dela skupščine SR Slovenije sprejme poslovnik o svojem delu, s katerim podrobneje določa način dela skupine. 4. Oblikovanje stališč in pošiljanje delegatov v zbor občin skupščine SR Slovenije 150. člen Zbori občinske skupščine kot konferenca delegacij na osnovi programa dela neposredno obravnavajo in zavze-majo stališča oziroma predloge glede zadev, ki so na dnevnem redu seje zbora občin skupščine SR Slovenije, predvsem pa obravnavajo in sprejemajo stališča k osnut-kom oziroma predlogom sistemskih zakonov oziroma pred-pisov, ki neposredno posegajo v pravice in dolžnosti de-lovnih Ijudi in občanov oziroma, ki urejajo obveznosti občine. 151. člen Zbori občinske skupščine pošiljajo delegata na zaseda-nje zbora občin skupščine SR Slovenije glede na vpraša-nja, ki se bodo obravnavala, izmed članov delegacij te- meljnih samoupravnih organizacij in skupnosti oziroma de-legatov družbenopolitičnega zbora občinske skupščine. 152. člen Zbori občinske skupščine lahko oblikujejo skupino de-legatov za delegiranje delegatov v zbor občin skupščine SR Slovenije (v nadaljnjem besedilu skupina delegatov) izmed delegatov temeljnih samoupravnih organizacij in skupnosti, ki delegirajo delegate v zbor združenega dela in zbor krajevnih skupnosti, ter izmed deiegatov družbe-nopolitičnega zbora. 153. člen Skupina delegatov obravnava in sprejema stališča in predloge do vprašanj, ki so na dnevnem redu zbora občin skupščine SR Slovenije in jih zbori občinskih skupščin niso obravnavali, delegira delegata v zbor občin skupščine SR Slovenije, poroča zborom občinske skupščine o svo-jem delu in o delu delegatov v zboru občin in opravlja druge naloge, za katere jo pooblasti občinska skupščina. Za delo skupine delegatov za zbor občin skupščine SR Slovenije se smiselno uporablja določba tega poslovnika, ki velja za skupino delegatov zbora združenega dela ob-činske skupščine za delegiranje delegatov v zbor združe-nega dela skupščine SR Slovenije. Tajniška opravila za delo skupine delegatov, ki delegira delegate v zbor občin skupščine SR Slovenije in za delo skupine, ki delegira delegate v zbor združenega dela skup-ščine SR Slovenije, opravlja skupna strokovna služba. 5. Predlaganje predlogov zakonov in drugih splošnih aktov skupščine SR Slovenije 155. člen Občinska skupščina daje na podlagi pobud, mnenj in stališč, ki se oblikujejo v temeljnih samoupravnih organi-zacijah in skupnostih ter v družbenopolitičnih organizaci-jah in njihovih delegacijah ter po lastni iniciativi skupščini SR Slovenije predloge za obravnavanje posameznih zadev iz pristojnosti skupščine SR Slovenije in kot pooblaščeni predlagatelj predlaga skupščini SR Slovenije sprejem za-konov in drugih splošnih aktov ter amandmajev k predlo-gom zakonov in drugih splošnih aktov. Za oblikovanje predlogov za obravnavanje posameznih zadev iz pristojno-sti skupščine SR Slovenije, predlogov zakonov, drugih splošnih aktov in amadmajev velja v celoti postopek kot za obravnavo zadev iz pristojnosti zborov občinske skup-ščine. 156. člen Predloge za obravnavo posameznih zadev iz pristojnosti zborov skupščine SR Slovenije oziroma osnutkov zakonov in drugih splošnih aktov in amandmajev, ki jih predlaga občinska skupščina, pošlje predsednik občinske skupšči-ne predsedniku skupščine SR Slovenije. Pri pripravi predlogov za izdajo zakonov, osnutkov in predlogov zakonov in drugih splošnih aktov ter amandma-jev, ki jih predlaga občinska skupščina, se upoštevajo ustrezne določbe poslovnika skupščine SR Slovenije. 157. člen Kadar se v skupščini SR Slovenije na pobudo občinske skupščine obravnava določeno vprašanje, predlog zakona oziroma drugega splošnega akta ali amandma, določi občinska skupščina svoje predstavnike, ki sodelujejo na sejah zborov in delovnih teles skupščine SR Slovenije. 6. Sodelovanje skupščine občine v delu zveznega zbora skupščine SFRJ 158. člen Pristojni zbori občinske skupščine sodelujejo v delu zveznega zbora skupščine SFRJ, s tem da obravnavajo kot konferenca delegacij zadeve, ki so na dnevnem redu zve-znega zbora skupščine SFRJ. Pristojni zbori občinske skupščine lahko oblikujejo sku-pine delegatov za proučevanje in spremljanje sistemskih vprašanj, določenih skupnih vprašanj ali za proučevanje in spremljanje posameznih zadev iz pristojnosti zveznega zbora skupščine SFRJ. 15 Naloge iz prejšnjega odstavka tega člena lahko pristojni zbori občinske skupščine poverijo skupini delegatov za proučevanje in spremljanje sistemskih vprašanj oziroma za proučevanje posameznih zadev iz pristojnosti zveznega zbora skupščine SFRJ. Občinska skupščina in njeni zbori oblikujejo svoja sta-lišča, mnenja, pripombe in predloge k delovnemu progra-mu zveznega zbora skupščine SFRJ ter usklajujejo svoje delovne programe z delovnimi programi zveznega zbora skupščine SFRJ, tako da v svoje delovne programe vklju-čujejo vse pomembnejše zadeve iz programa zveznega zbora skupščine SFRJ, od katerih je odvisen družbeno-ekonomski in družbenopolitični položaj delovnih Ijudi in občanov v občini, urejanje njihovih samoupravnih pravic in dolžnosti ter njihovih življenjskih in delovnih pogojev. 159. člen Pristojni zbori občinske skupščine obravnavajo vpraša-nja iz pristojnosti zveznega zbora skupščine SFRJ na pod-lagi programa dela zborov občinske skupščine, lahko pa vključujejo v dnevne rede tudi druga vprašanja iz pristoj-nosti zveznega zbora skupščine SFRJ na lastno pobudo, na predlog predsednika občinske skupščine, izvršnega sve-ta. delegata v zveznem zboru skupščine SFRJ in delegacij temeljnih samoupravnih organizacij in skupnosti. 160. člen Stališča, mnenja in predlogi za obravnavanje določene-ga vprašanja in delegatskega vprašanja, ki so oblikovana v pristojnih zborih občinske skupščine, se posredujejo zve-znemu zboru skupščine SFRJ po delegatih iz SR Sloveni-je v zveznem zboru skupščine SFRJ. Za obravnavanje vprašanj, ki so na dnevnem redu sej zveznega zbora skupščine SFRJ, velja enak postopek kot za obravnavanje zadev iz pristojnosti zborov občinske skupščine. 161. člen V delu pristojnih zborov občinske skupščine kot konfe-rence delegacij za zvezni zbor skupščine SFRJ sodelujejo delegati iz SR Slovenije v zveznem zboru skupščine SFRJ po dogovoru med njimi in občinsko skupščino. 162. člen Predsednik občinske skupščine oziroma tisti, ki ga on zadolži, skrbi, da je zagotovljeno sodelovanje občinske skupščine z delegati iz SR Slovenije v zveznem zboru skupščine SFRJ in da so tem delegatom zagotovljeni po-goji za opravljanje njihove delegatske funkcije. Predsednik skupščine in predsedniki zborov lahko zahte-vajo od upravnih in drugih organov ter strokovnih služb, da k posameznim zadevam iz pristojnosti zveznega zbora skupščine SFRJ dajo svoja strokovna mnenja in stališča, da sodelujejo pri obravnavi teh vprašanj oziroma da pri-pravijo potrebno informacijo o stanju v občini na določe-nih področjih. 7. Sodelovanje občinske skupščine v delu zbora republik in pokrajin skupščine SFRJ 163. člen Pristojni zbori občinske skupščine obravnavajo vpraša-nja, osnutke zakonov in drugih splošnih aktov, ki jih spre-jema zbor republik in pokrajin skupščine SFRJ na podlagi soglasja skupščine SR Slovenije po enakem postopku ka-kor vprašanja, zakone in splošne akte iz pristojnosti skup-ščine SR Slovenije.